BE509395A - - Google Patents

Info

Publication number
BE509395A
BE509395A BE509395DA BE509395A BE 509395 A BE509395 A BE 509395A BE 509395D A BE509395D A BE 509395DA BE 509395 A BE509395 A BE 509395A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
air
heating
heater
heated
desc
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE509395A publication Critical patent/BE509395A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F24HEATING; RANGES; VENTILATING
    • F24HFLUID HEATERS, e.g. WATER OR AIR HEATERS, HAVING HEAT-GENERATING MEANS, e.g. HEAT PUMPS, IN GENERAL
    • F24H3/00Air heaters
    • F24H3/02Air heaters with forced circulation
    • F24H3/06Air heaters with forced circulation the air being kept separate from the heating medium, e.g. using forced circulation of air over radiators
    • F24H3/065Air heaters with forced circulation the air being kept separate from the heating medium, e.g. using forced circulation of air over radiators using fluid fuel

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Thermal Sciences (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Combustion Of Fluid Fuel (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  APPAREIL DE CHAUFFAGE A AIR CHAUD. 



   L'appareil de chauffage à air chaud faisant l'objet de la présen- te invention présente sur ceux généralement utilisés jusqu'à ce jour l'avan- tage extrêmement important d'une grande simplicité et facilité de   construc-   tion, donc d'un prix de revient très bas du fait que la tôlerie est   consti -   tuée, sans maçonnerie réfractaire interne, d'enveloppes cylindriques et con- centriques soudées à l'autogène, alors que dans les appareils similaires exis- tant à l'heure actuelle, elle est généralement de forme   pârallélépipédique   avec joints boulonnés   ou   avec tubes mandrinés ou encore avec des éléments juxtaposés, ce qui nécessite des outillages spéciaux et coûteux pour leur fabrication. 



   De ce mode de construction,   ..il.   résulte également une grande . robustesse de l'appareil lui permettant de supporter des chocs et des secous- ses sans inconvénient et une légèreté relative permettant de le rendre, le cas échéant, mobile. Enfin, il est d'un entretien beaucoup plus facile que tous les   aéro-calorifères   ou autres appareils similaires compliqués utili- sés jusqu'à présent. 



   Ce réchauffeur d'air en tôle produisant le chauffage progressif de l'air d'un local, aspiré et refoulé par un ventilateur à basse pression et à faible vitesse, par circulation méthodique à contre-courant, au moyen des gaz chauds produits, de préférence par la combustion des huiles lour- des dans un foyer tubulaire à axe horizontal ou même à axe verticale est ca- ractérisé en ce que lesdits gaz circulent avant leur départ vers le tuyau de fumée dans une chambre annulaire au contact de laquelle se réchauffe l'air soufflé par le ventilateur et arrivant lui aussi dans une enveloppe annulaire entourant le réchauffeur pour y subir un préréchauffage, avant de passer dans une deuxième chambre annulaire où se parfait son chauffage au contact de la paroi du foyer tubulaire., avant d'arriver à la buse de refou- lement. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   L'invention pourra de toute   façon   être bien comprise à l'aide de la description qui suit ainsi que du dessin ci-annexé, lesquels description et dessin sont, bien entendu, donnés surtout à titre d'indication: 
Fig. 1 est une vue schématique en coupe longitudinale suivant 1-1 de fig. 3 d'un réchauffeur d'air construit selon l'invention; 
Figo 2 est une vue schématique'en coupe transversale suivant 2-2 de fig. 1; 
Fig. 3 est une vue de face en élévation. 



   Dans le mode de réalisation représenté par le dessin, on a prévu le chauffage au mazout auquel semble devoir être donnée la préférence. Le brûleur à mazout produit sa flamme dans un foyer tubulaire   central 2.,   con- struit en tôle ondulée sur une certaine longueur pour augmenter sa rigidité, en .même temps que   sa-.surface   de chauffe et faciliter le jeu des dilatations. 



   Pour réduire au minimum les pertes de charge, les gaz de la combus- tion et l'air à réchauffer passent dans des chambres circulaires. Les gaz de la combustion passent à   l'arrière,   au moyen de cuissards 3. au nombre de trois dans le cas du dessin dans une chambre annulaire 4, reviennent vers l'avant, passent dans la partie inférieure 3 du réchauffeur et repartent à l'arrière vers le tuyau de fumée 6 .conduisant à la cheminée. 



   L'air à réchauffer soufflé par le ventilateur (non représenté) arrive en 7 dans une'enveloppe annulaire entourant le réchauffeur; vers l'arrière, il passe entre les   cuissards 3.   pour se rendre dans une deuxième chambre annulaire 2 d'où il revient vers l'avant, pour être soufflé par la buse de refoulement 10. Un registre 11 ou autre dispositif similaire permet de régler le débit. L'air à réchauffer est animé d'une très grande vitesse et, de ce fait, évite toute surchauffe des tôles, tout en permettant d'obte- nir un rendement calorifique excellent. La circulation de l'air à réchauffer s'effectue en sens inverse de celle des gaz de¯la combustion, ce qui donne un chauffage progressif. De ce fait également, l'enveloppe extérieure du ré- chauffeur reste à peu près froide. 



   ,.Le canal 1 de départ des gaz à la cheminée est constitué par un caisson 12 qui peut reposer sur un socle 13 si l'appareil est monté à demeu- re. 



   Bien entendu l'appareil est muni de tous les accessoires nécessai- res ; des regards et ouvertures de nettoyage et de ramonage sont prévus en nombre et aux emplacements voulus pour accéder à l'intérieur, par exemple en 14. 



   L'installation se fait de la même façon que lorsqu'il s'agit d'u- tiliser l'air chaud de batteries à vapeur. On peut travailler soit avec de l'air de reprise, pour éviter une trop grande dépense de combustible, soit avec de l'air extérieur pour .assainir les locaux en même temps. 



   Lorsqu'il s'agit de très grands locaux ayant une hauteur sous pla- fond élevée, on peut prévoir une prise d'air extérieure momentanée, mais la marche normale doit s'effectuer avec reprise intérieure. C'est par une circu- lation lente de l'air adaptée à la forme et aux dimensions des locaux à chauf- fer que l'on arrive à maintenir la température demandée dans la région utile, c'est-à-dire près du sol, sans surchauffer d'une façon anormale la partie supérieure sous plafond. 



   Le chauffage au mazout appliqué à ces appareils permet de réali- ser le chauffage intermittent, grâce à son allumage facile, et aussi parce que ces appareils présentent une grande rapidité de mise en régime. 



   Enfin, parmi les avantages non encore mentionnés de ces réchauf- feurs d'air,il convient d'indiquer que le débit d'air peut être très grand et permettre une répartition des calories sans le secours de canalisations. 



  La puissance en calories peut être modifiée dans de grandes proportions sans changer les caractéristiques principales du chauffage, la température de- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 l'air dans l'appareil variant seule. Elle peut osciller entre 50 et 200 . 



  L'appareil ne contenant pas d'eau, il n'y a aucun risque de gel etaucun sou- ci d'alimentation et de surveillance. L'on a seulement à effectuer le ramona- ge facile des chambres annulaires parcourues par les gaz de combustion, bien que la quantité de suie produite soit très faible lorsque le réglage du brû- leur est correct. 



   Comme il va de soi, et comme ilressort d'ailleurs déjà de ce qui précède, l'invention ne se limite aucunement au seul mode de réalisation mentionné ci-dessus, non plus qu'à celui de ses différentes parties ;   en embrasse, au contraire, toutes les variantes et notamment celle consis-   tant à prévoir sur l'arrivée d'air froid une dérivation permettant un souf- flage direct d'air froid sur l'enveloppe du foyer, dans sa partie la plus chaude, pour permettre sans risque de surchauffe de pousser le débit calori- fique de l'appareil. 



   REVENDICATIONS.      



   1. - Appareil de chauffage produisant le chauffage progressif de l'air d'un local, aspiré et refoulé par un ventilateur à basse pression et à faible vitesse, par circulation méthodique à contre-courant, au moyen des gaz chauds produits de préférencepar la combustion des huiles lourdes dans un foyer tubulaire à axe horizontal ou même à axe vertical caractérisé en ce que lesdits gaz circulent avant leur départ vers le tuyau de fumée dans une chambre annulaire au contact de laquelle se réchauffe   l'airsoufflé   par le ventilateur et arrivant lui aussi dans une enveloppe annulaire entourant le réchauffeur pour y subir un préréchauffage avant¯de passer dans une deu- xième chambre annulaire où se parfait son chauffage au contact de la paroi du 'foyer tubulaire, avant d'arriver à la buse de refoulement.

   

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  HOT AIR HEATING UNIT.



   The hot-air heating apparatus forming the subject of the present invention has, over those generally used to date, the extremely important advantage of great simplicity and ease of construction, and therefore of a very low cost price due to the fact that the sheet metal is made, without internal refractory masonry, of cylindrical and concentric envelopes welded to autogenous, whereas in similar devices existing at the present time, it is generally of parallelepipedal shape with bolted joints or with mandrel tubes or else with juxtaposed elements, which requires special and expensive tools for their manufacture.



   From this mode of construction, ..it. also great results. robustness of the device enabling it to withstand shocks and jolts without inconvenience and a relative lightness enabling it to be mobile, if necessary. Finally, it is much easier to maintain than all the air heaters or other similar complicated devices used hitherto.



   This sheet metal air heater produces progressive heating of the air in a room, sucked in and delivered by a fan at low pressure and low speed, by methodical circulation against the current, by means of the hot gases produced, of Preferably by the combustion of heavy oils in a tubular hearth with horizontal axis or even with vertical axis is charac- terized in that said gases circulate before their departure towards the flue pipe in an annular chamber in contact with which the gas is heated. air blown by the fan and also arriving in an annular envelope surrounding the heater to undergo preheating there, before passing into a second annular chamber where its heating is perfect in contact with the wall of the tubular hearth., before arriving to the discharge nozzle.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The invention can in any case be clearly understood with the aid of the following description and of the appended drawing, which description and drawing are, of course, given above all by way of indication:
Fig. 1 is a schematic view in longitudinal section along 1-1 of FIG. 3 of an air heater constructed according to the invention;
Figo 2 is a schematic cross-sectional view along 2-2 of fig. 1;
Fig. 3 is a front elevational view.



   In the embodiment shown in the drawing, oil heating is provided, which seems to be preferred. The oil burner produces its flame in a central tubular hearth 2, constructed of corrugated iron over a certain length to increase its rigidity, at the same time as its heating surface and to facilitate the play of expansions.



   In order to minimize pressure losses, the combustion gases and the air to be heated pass through circular chambers. The combustion gases pass to the rear, by means of leg straps 3. three in number in the case of the design in an annular chamber 4, return to the front, pass through the lower part 3 of the heater and start again at the 'rear towards the flue pipe 6 leading to the chimney.



   The air to be heated blown by the fan (not shown) arrives at 7 in an annular envelope surrounding the heater; towards the rear, it passes between the thighs 3. to go into a second annular chamber 2 from which it returns to the front, to be blown by the delivery nozzle 10. A register 11 or other similar device makes it possible to adjust the flow. The air to be heated is driven at a very high speed and, therefore, prevents any overheating of the sheets, while making it possible to obtain an excellent heat output. The circulation of the air to be heated takes place in the opposite direction to that of the combustion gases, which results in progressive heating. As a result, the outer casing of the heater also remains fairly cool.



   The gas outlet channel 1 to the chimney is made up of a box 12 which can rest on a base 13 if the appliance is permanently installed.



   Of course, the device is provided with all the necessary accessories; manholes and openings for cleaning and sweeping are provided in number and in the desired locations to access the interior, for example at 14.



   The installation is done in the same way as when it comes to using the hot air of steam coils. It is possible to work either with return air, to avoid an excessive expenditure of fuel, or with outside air to sanitize the premises at the same time.



   In the case of very large rooms with a high ceiling height, provision may be made for a temporary external air intake, but normal operation must be carried out with interior air intake. It is by a slow circulation of the air adapted to the shape and the dimensions of the rooms to be heated that one manages to maintain the required temperature in the useful region, that is to say near the floor, without abnormally overheating the upper part of the ceiling.



   The oil heating applied to these devices allows intermittent heating to be carried out, thanks to its easy ignition, and also because these devices are very quick to start up.



   Finally, among the advantages not yet mentioned of these air heaters, it should be pointed out that the air flow can be very large and allow the calories to be distributed without the aid of pipes.



  The caloric power can be changed in large proportions without changing the main characteristics of the heating, the temperature of-

 <Desc / Clms Page number 3>

 the air in the apparatus varying alone. It can oscillate between 50 and 200.



  As the appliance does not contain water, there is no risk of freezing and no stress on the power supply and monitoring. It is only necessary to carry out the easy sweeping of the annular chambers traversed by the combustion gases, although the quantity of soot produced is very small when the setting of the burner is correct.



   As goes without saying, and as it is moreover already from the foregoing, the invention is in no way limited to the single embodiment mentioned above, nor to that of its different parts; on the contrary, embraces all the variants and in particular that consisting in providing on the cold air inlet a bypass allowing direct blowing of cold air onto the casing of the hearth, in its hottest part. , to allow the appliance to increase the heat output without any risk of overheating.



   CLAIMS.



   1. - Heating device producing the gradual heating of the air in a room, drawn in and delivered by a fan at low pressure and low speed, by methodical circulation against the current, by means of hot gases preferably produced by the combustion of heavy oils in a tubular hearth with horizontal axis or even with vertical axis characterized in that said gases circulate before their departure towards the smoke pipe in an annular chamber in contact with which the air blown by the fan is heated and arriving at it also in an annular casing surrounding the heater to undergo preheating there before passing into a second annular chamber where its heating takes place in contact with the wall of the tubular hearth, before reaching the delivery nozzle.

   

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

2. - A titre de produit industriel nouveau, tout réchauffeur d'air ou aéro-calorifère comportant application de semblables dispositions. **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **. 2. - As a new industrial product, any air heater or air heater comprising the application of similar provisions. ** CAUTION ** end of field CLMS may contain start of DESC **.
BE509395D BE509395A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE509395A true BE509395A (en)

Family

ID=148836

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE509395D BE509395A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE509395A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2482702A1 (en) SOLID FUEL STOVE HAVING TWO THERMALLY INSULATED COMBUSTION CHAMBERS
BE509395A (en)
KR200430405Y1 (en) Air cooling burner device for high density fuels
EP0778450A1 (en) Apparatus for producing domestic hot water
FR1402699A (en) Heat generator in particular for the production of hot water
EP0062573B1 (en) Heater for combustible solids
FR2478796A1 (en) HEATING APPARATUS, IN PARTICULAR WATER
FR2495744A1 (en) Water heater with gas duct blocking provision - uses externally fitted burner and multiple horizontal ducts to permit variation of gas path if burner power is altered
BE670064A (en)
FR2525745A1 (en) Boiler for central heating - has flue gas heat exchanger and combustion air pre-heater
BE445140A (en)
BE342293A (en)
BE634201A (en)
EP1098147A1 (en) Vertical heating boiler
BE678225A (en)
BE538318A (en)
BE385568A (en)
BE454706A (en)
BE539469A (en)
BE555275A (en)
BE379753A (en)
BE561631A (en)
BE410822A (en)
BE465299A (en)
BE377640A (en)