BE508417A - - Google Patents

Info

Publication number
BE508417A
BE508417A BE508417DA BE508417A BE 508417 A BE508417 A BE 508417A BE 508417D A BE508417D A BE 508417DA BE 508417 A BE508417 A BE 508417A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
prop
wedge
crampon
strut
lock
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE508417A publication Critical patent/BE508417A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21DSHAFTS; TUNNELS; GALLERIES; LARGE UNDERGROUND CHAMBERS
    • E21D15/00Props; Chocks, e.g. made of flexible containers filled with backfilling material
    • E21D15/14Telescopic props
    • E21D15/28Telescopic props with parts held relatively to each other by friction or gripping
    • E21D15/285Telescopic props with parts held relatively to each other by friction or gripping by means of wedges or wedge combinations

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geochemistry & Mineralogy (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Clamps And Clips (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    ETANCON   DE MINE. EN DEUX' OU DAVANTAGE DE PIECES. 



   Dans les étançons de mine en fer, il est connu d'utiliser  pour faire augmenter rapidement la force portante, et en plus du dispositif de serrage prévu dans la serrure de l'étançon, un élément de mise en charge avec effet de relais  et de préférence un coin à mouvement d'entraînement. Pour obtenir un entraînement sûr du coin à mouvement   d'entraînement   et par consé- quent une mise en charge impérative, on a également relié déjà à l'aide d'un dispositif d9accouplement Isolement de mise en charge à l'étançon intérieur ou à d'autres parties de l'étançon.

   Il est connu;, par exemple, de ménager sur l'étançon intérieur des surfaces supplémentaires de   frottementp   sous la for- me, par exemple., de lamelles qui étaient accouplées à   l'aide   d'étriers avec l'élément de mise en charge en vue de l'entraînement. D'autre part  on a éga- lement déjà disposesur l'étançon intérieur., un étrier à coincement au-des- sus du coin à entraînement étrier à l'aide duquel le coin à entraînement de- vait être enfoncé à   19 intérieur   de la serrure de 19 étançon lors de la descente de 1?étançon intérieur.

   Enfin  on a également déjà proposé de munir l'étançon intérieur d'une denture et de munir   l'élément   de mise en charge d'une tige qui s'engage dans cette denture et extraite automatiquement à la fin de la course de mise en'chargeou bien on a proposé d'accoupler temporairement 1' élément de mise en charge,, à   l'aide   de bois   d9écrasement   s'engageant dans la denture de l'étançon intérieur, avec ces derniers bois. 



   Tous ces moyens sont   d'une   utilisation et d'une exécution très compliquées pour l'accouplement impératif d'un élément de mise en charge avec l'étançon intérieur,,et ils ne   fournissent   nullement dans tous les cas de ga- rantie que la manoeuvre se fera de façon correcte et que la mise en charge se fera de façon à la fois sûre et impérative. Ils ont aussi été en partie la cause de dépenses supplémentaires considérables dans la fabrication des étan- gons. 



   La présente invention est relative à un étançon de mine en deux ou davantage de pièces dans lequel un élément de mise en   charge,   exécuté de 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 préférence sous la forme d'un coin à mouvement d'entraînement, peut être accouplé avec l'étançon intérieur qui s'enfonce, ou avec d'autres parties de   l'étançon    dans le sens d'une mise en charge impérative, et elle consis- te essentiellement en ce que l'élément de mise en charge est relié directe- ment à l'étançon intérieur ou à d'autres parties de l'étançon par un dispo- sitif de coincement ou serrage.

   De cette façon, on peut, par la présente in-   vention,,   réaliser un accouplement très simple et sûr entre l'élément de mi- se en charge et l'étançon intérieur,et qui présente en plus encore de nom- breux autres avantages au point de vue du service et au point de vue de la construction. 



  On peut réaliser la présente invention d'une manière particulièrement avan- tageuse en disposant à l'intérieur de la serrure de l'étançon le dispositif de serrage qui relie l'élément de mise en charge à l'étançon intérieur. 



  Par ce   môyen,   on réalise pour un tel   '8*tangon   de mine une construction sim- ple, ramassée et insensible à toutes les influences qui s'exercent en ser- vice. 



   Une autre forme   d'exécution   avantageuse de la présente invention s'obtient lorsque le dispositif de serrage constitue, après qu'a été parcou- ru le chemin de mise en charge,, une partie de la serrure de serrage de 1' étançon, pour exercer de cette façon, même après qu'a été terminée la mise en charge, un effet de serrage constant et supplémentaire sur l'étançon in- térieur, effet qui constribue à la régularisation de la résistance de 1' étançon à une valeur égale à celle qui est donnée à la force portante par l'élément de mise en charge. 



   Dans le détail,on peut réaliser l'invention par exemple en exécutant le dispositif de serrage sous la forme d'un étrier attaquant 1' étançon intérieur et d'un dispositif de mise sous tension sous la forme, par exemple, d'un coin, d'un excentrique ou d'un organe analogue. Il est avanta- geux d'exécuter alors l'étrier, le dispositif de mise sous tension et l'élé- ment de mise en charge sous la forme d'un ensemble unique pouvant être dé- placé par glissement tout entier dans le sens de la longueur de   1-'étançon,   pour faciliter le réglage sûr de la course de mise en charge. 



  A cet effet, on peut, par exemple, mettre le dispositif de mise sous ten- sion en prise avec l'étrier et l'élément de mise en charge par des parties en saillie et des   cavités,   et mettre l'ensemble tout entier sous l'action de ressorts. 



   D'autres détails avantageux de la présente invention ressortent des dessins joints dans lesquels elle est représentée par quelques exemples d'exécution. 



   Sur ces dessins: 
Les figures 1 et 2 représentent un exemple d'exécution d'un étançon de mine selon l'invention en coupe longitudinale et en coupe trans- versale le long des lignes I-I et II-II. 



   Les figures 3 et 4 représentent deux autres exemples d'exécu- tion en coupe transversale. 



   Les figures   5 et   6 représentent en coupe longitudinale et en coupe transversale le long des lignes V-V et VI-VI un exemple d'exécution dans lequel le dispositif de liaison est exécuté lui-même sous la forme d'élé- ment de mise en charge. 



   Les figures 7 et 8 représentent en une coupe longitudinale et en coupe transversale le long des lignes   VII-VII   et VIII-VIII une autre forme d' exécution d'un étançon de mine de ce genre. 



   La.figure 9 représente en coupe longitudinale une variante de 1' exemple d'exécution selon la figure 1. 



   La figure 10 représente en coupe longitudinale un exemple   d'exécu-   tion de   l'invention   qui comprend un coin à pivotement en   tant   qu'élément de mi- se en charge. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Les figures 11 et 12 représentent une forme d'exécution encore différente de l'invention. 



   Dans les figures,,   l'étançon   intérieur est toujours désigné par 1, l'étançon extérieur par 2, tandis qu'on désigne par 3 le corps de serru- re, relié par exemple par soudure à   l'étançon   intérieur. 



   Dans l'exemple selon les figures 1 et 2, l'élément de mise en charge est exécuté sous la forme d'un   coin 4   à entraînement qui peut être accouplé de façon fixe avec l'étançon intérieur 1 par un crampon 5 à l'ai- de d'un coin transversal 6; les talons 7 du crampon 5 passent dans ce cas à l'arrière de l'une des ailes de l'étançon intérieur 1 en forme de caisson constitué d'un profilé du type connu sous le nom de profilé Gerlach. Pour la mise en place et le retraite on se sert d'un coin horizontal 8 qui s'appli- que par le dos contre le corps 3 de la serrure, tandis que sa face avant obli- que bloque au moyen d'une cale intermédiaire de frottement 9 l'étançon inté- rieur 1 et le coin   4   à entraînement dans la serrure.

   Le mode de fonctionne- ment de l'étançon de mine représenté est le suivant : 
A l'aide de coins de mise en place ou d'un dispositif de mise en   placée   on applique avec force l'étançon intérieur 1 contre le toit et 1' étançon extérieur 2 contre le mur, puis on enfonce le coin horizontal 8 en le frappant avec violence,,, comme dans tous les étançons de mine.

   L'étançon intérieur 1 est alors déplacé latéralement vers la droite et le coin à en- traînement 4 est également appliqué avec force contre les surfaces correspon- dantes   d'application   de la serrure 3 de   l'étançon.   Le coin 4 à entraînement et le crampon 5 sont en prise avec la clavette transversale 6 par des creux, de telle sorte qu'ils forment à l'intérieur de la serrure 3 de l'étançon un ensemble qui peut être déplacé en hauteur comme un tout et qui.. à l'état des-   serré,,   est poussé dans la position la plus élevée par les lames-ressorts 10 situées en-dessous du crampon 5. 



  Après serrage du coin horizontal 8, on serre également le coin transversal 6 du dispositif d'assemblage par crampon et on réalise de cette façon une liai- son intime entre le coin 4 à mouvement d'entraînement et l'étançon intérieur. 



  Si sous l'effet de la pression des terrains, l'étançon intérieur subit un af- saissement,   @   il entraine dans sa course descendante le dispositif 5 à crampon et le coin 4 à entraînement qui peut parcourir au total la dis- tance "a" comprise entre les bandes de la serrure 3 de   l'étançon   et met ainsi sous tension dans la mesure nécessaire à l'obtention de la force de fermeture nécessaire la serrure de   l'étançon   par sa surface oblique d'application sur   les   bandes de la serrure.

   Après la mise en place du dispositif à crampon et du cain à mouvement d'entraînement sur le bord intérieur du bas de la serrure, l'étan- gon intérieur, qui peut être exécuté en forme de coin ou avoir des parois pa-   rallèles    glisse vers le bas entre la cale de frottement 9 et le coin à entrai- nement   4   qui agit maintenant comme une seconde cale de frottement. Le crampon 5 constitue alors également, avec les talons 7, un élément supplémentaire de l'ensemble du dispositif de serrage de la serrure de l'étançon.. et il se produit un frottement supplémentaire entre les talons 7, les côtés intérieurs des ailes de   l'étançon   intérieur 1 et le coin   4   à entrainement.

   Pour le re- trait de l'étançon, on fait sortir le coin horizontal 8 et le coin transversal 6 du dispositif   à   crampon en frappant sur ces coins. 



   Dans l'exemple d'exécution selon les figures 3 et 4, l'étançon intérieur 1 est formé chaque fois d'un   profilé   en double T. D'après la figu- ré 3, le crampon 5 passe autour de l'une des ailes de cet étançon intérieur 1, tandis que la cale de frottement 9 et le coin 4 à entraînement agissent sur les côtés extérieurs des ailes. Dans l'exemple d'exécution selon la   Fig. 4,,   le crampon 5 passe autour des deux ailes de l'étançon intérieur 1. et la cale de frottement 9 et le coin à entraînement agissent sur les faces de l'âme de l'étançon intérieur 1. 



  L'exécution et le fonctionnement de ces deux exemples d'exécution correspon- dent  pour le reste, à la forme   d'exécution   selon les figures 1 et 2. 



   Les figures 5 et 6 représentent un exemple d'exécution de l'in- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 vention qui peut être utilisé avec une section de forme quelconque pour 1' étançon intérieur 1, cette section étant exécutée d'après la représentation du dessin sous la forme   d'un   profil en caisson. Dans cet exemple, le crampon est désigné par 11 et il passe entièrement autour de l'étançon intérieur   1.   



  Sur sa face arrièreil est muni d'une surface oblique 12 et a ainsi une forme en coin., de telle sorte que cette partie du crampon 11 représente elle- même un élément de mise en charge et agit comme un tel élément qui, lors de l'entraînement par l'étançon intérieur 1, donne naissance à la tension dans la serrure de l'étançon ou accroît cette tension. La surface oblique 12 du crampon 11 s'applique contre la cale 13 que des talons   14   empêchent de se déplacer vers le haut et vers le bas entre les bandes de la serrure, tandis que cette cale 13 s'applique dans le bas sur l'étançon inférieur. Le crampon 12 est en même temps muni, en outrer dans le haut et dans le bas, de talons 15 qui constituent les surfaces d'application proprement dites du crampon   vis-à-vis   des côtés intérieurs des bandes de la serrure.

   A l'aide de ces petites surfaces d'application, on obtient d'une manière certaine une appli-   cation   toujours uniforme du crampon 11 entre les bandes de la serrure, appli- cation qui ne peut pas être altérée même par le dépôt de poussière de char- bon ou de roche.. de telle sorte que la valeur de la course "a" de mise en charge n'est pas influencée par un tel encrassement. 



   L'exemple d'exécution selon les figures 7 et 8 représente une autre forme de réalisation du crampon 5 utilisé comme élément de mise en charge. L'étançon intérieur 1 dans ce cas,  est-de   nouveau exécuté à l'aide d'un profilé spécial du type connu sous le nom de profilé Gerlach, et le crampon 5 embrasse par les talons 7 l'une des ailes de ce profilé. Les ta- lons 7 sont toutefois munis dans ce cas de surfaces obliques 12 et sont ainsi en forme de coin dans le sens d'un effet de coin à mouvement d'entrai- nement. Les surfaces obliques 12 s'appliquent contre des surfaces correspon- dantes d'une pièce intermédiaire 16 qui est exécutée à la façon d'un étrier et se trouve placée sous   l'action   du coin horizontal 8.

   Lors du serrage du coin horizontal 8. la pièce intermédiaire 16 est pressée contre les surfaces obliques 12 des talons 7 et 19étançon intérieur contre les surfaces 17 du corps de la serrure. Lors de l'enfoncement de l'étançon intérieur 1, le cram- pon 5 est entraîné avec ses talons en forme de coin vers le bas et ainsi écar- té de la position de départ déterminée par les lames-ressorts 10, et on obtient de cette façon, l'effet de mise en charge recherché. 



   Dans l'exemple d'exécution de la figure 9, le crampon 5 est muni. de la même manière que dans la forme d'exécution selon la figure 5, de talons 17 pour prendre appui sur les bandes de la serrure. En outre, il a été ména- gé dans le crampon 5, dans le haut et dans le bas, des évidements pour rece- voir les lames-ressorts 10, de telle sorte que le crampon puisse aussi mis en place dans la position inversée et que le coin transversal 6 puisse par conséquent être actionné, suivant les conditions d'exploitation, par l'un ou l'autre des côtés de la serrure de l'étançon. 



   Dans cet exemple   d'exécution.,   l'étançon intérieur est soumis d'autre part à l'action d'une cale 18 qui s'applique par deux surfaces obli- ques par rapport à l'horizontale dans le haut contre un coin horizontal 19 et dans le bas contre une cale cylindrique   20   dans la serrure de   l'étançon.   



  De cette façon, on obtient une décomposition des forces horizontales dévelop- pées dans la serrure par l'étançon intérieur qui s'enfonce, en deux composan- tes, de telle sorte que lorsqu'on choisit comme il convient la valeur des an- gles, la force qui agit sur le coin horizontal 19 est plus petite que la for- ce horizontale totale dans la serrure, et   que,,   de ce fait, le retrait de 1' étançon se fait plus facilement. 



   La figure 10 représente un exemple d'exécution de l'invention dans lequel l'étançon intérieur est embrassé par un crampon 21 qui peut être bloqué par rapport à l'étançon intérieur par le coin transversal 6. Sur sa face arrière, le crampon forme un évidement 22 en forme de demi-cercle une butée d'appui par un coin pivotant 23 qui prend appui par sa face arrière con- tre une surface,24 également en forme de demi-cercle de la serrure 3. Lors de 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 l'entraînement du crampon 21 d'une quantité égale à "a", le coin pivote,, et on produit de cette façon la mise en charge recherchée. 



   Il importe de mentionner que dans la construction représentée pour la serrure dans les figures 1 à 10, il est avantageux de prévoir une pièce intermédiaire 25 qui doit maintenir une   distance'régulière   entre les bandes de la serrure même lorsque l'étançon recueille une charge importan- te. Les différents crampons représentés peuvent être utilisés aussi bien avec des étançons intérieurs à parois parallèles.. qu'avec des étançons inté- rieurs en forme de coin. Lorsque le crampon doit, comme dans les figures 5, 6 et 10,entourer complètement 1?étançon intérieur,il est nécessaire. lorsqu'on utilise un rançon intérieur en forme de coin, de l'exécuter en une matière d'une résistance suffisamment élevée.

   En outre, 1-'exécution doit être   effectuée..   au point de vue de la construction.. de façon à obtenir une longueur aussi grande que possible pour les parties des branches qui s'al- longent, ce qu'on peut obtenir à l'aide d'une fente 26 aussi longue que pos- sible dans les joues latérales du crampon. 



   L'invention n'est toutefois nullement épuisée par les exemples d'exécution représentés et décrits, et en particulier les exemples d'exécution peuvent être   combinés   les uns avec les autres en totalité ou en partie et les détails de chacun.des exemples d'exécution peuvent aussi être utilisés, par une adaptation convenable, dans un autre exemple   d'exécution.   



   D'une manière généralel'objet de la présente invention, qui consiste à accoupler l'élément de mise en charge à l'aide d'un crampon supplé- mentaire avec l'étançon intérieur ou d'autres éléments de l'étançon, peut enco- re être réalisé de différentes manières. Le crampon peut embrasser ou entou- rer l'élément de mise en charge et l'étançon intérieur et les réunir l'un à l'autre par serrage, ou bien l'élément de mise en charge peut lui-même être exécuté sous la forme d'un   crampon..   ou bien le crampon peut présenter des surfaces,ou agencements qui coopèrent pour la mise en charge avec d'autres surfaces ou parties de la serrure. 



   En même temps, le reste du mécanisme de la serrure est entiè- rement indépendant de la fonction de l'assemblage par le crampon, mais cet assemblage par le crampon de façon sensiblepar son frottement contre 1' étançon   intérieur..   après l'accomplissement de la course de mise en charge, à l'accroissement de la charge recueillie par   l'étançon.   



   Le dispositif d'assemblage par crampon peut être réalisé sous les formes d'exécution les plus différentes. 



  Le crampon peut, par exemple  entourer l'élément de mise en charge et être utilisé en même temps avec tous les étangons intérieurs possibles, par exem- ple avec des profilés en caisson comprenant des ailes latérales ou bien avec des profilés en double T,   ou,   au   contraire..   avec des profilés en caisson simples, formés de cornières et fers à U. 



   Les figures 11 et 12 représentent une forme d'exécution parti- culièrement simple d'un étançon de mine.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    MINE SEAL. IN TWO OR MORE OF PIECES.



   In iron mine props, it is known to use, in order to rapidly increase the load-bearing force, and in addition to the clamping device provided in the lock of the prop, a loading element with relay effect and preferably a wedge with driving motion. In order to obtain a safe drive of the wedge with a driving motion and therefore an imperative loading, the loading isolation was already connected with the aid of a coupling device. other parts of the prop.

   It is known, for example, to provide additional friction surfaces on the inner prop in the form, for example, of slats which were coupled with the aid of stirrups with the loading element. for training. On the other hand, on the inner strut, there is also already a wedging stirrup above the stirrup drive wedge, by means of which the drive wedge was to be driven into the interior of the yoke. 19 stanchion lock when lowering the inner stanchion.

   Finally, it has also already been proposed to provide the internal strut with a toothing and to provide the loading element with a rod which engages in this toothing and automatically extracted at the end of the setting stroke. loador it has been proposed to temporarily couple the loading element ,, using crushing wood engaging in the teeth of the inner strut, with these latter woods.



   All these means are very complicated to use and execute for the imperative coupling of a loading element with the internal prop, and they do not in all cases provide a guarantee that the maneuvering will be done correctly and that the loading will be done in a way that is both safe and imperative. They were also in part the cause of considerable additional expense in the manufacture of the stanchions.



   The present invention relates to a mine prop in two or more pieces in which a loading element, executed from

 <Desc / Clms Page number 2>

 preferably in the form of a wedge with driving motion, can be mated with the inner strut which sinks in, or with other parts of the strut in the direction of compulsory loading, and it Essentially, the loading element is connected directly to the inner prop or to other parts of the prop by a wedging or clamping device.

   In this way, by the present invention, it is possible to achieve a very simple and secure coupling between the loading element and the inner strut, and which in addition has many other advantages. from the point of view of service and from the point of view of construction.



  The present invention can be carried out in a particularly advantageous manner by arranging inside the lock of the strut the clamping device which connects the loading element to the internal strut.



  By this means, we realize for such an 8 * mine pole a simple construction, compact and insensitive to all the influences which are exerted in service.



   Another advantageous embodiment of the present invention is obtained when the clamping device constitutes, after having been traversed the loading path, part of the clamping lock of the prop, for exert in this way, even after the loading has been completed, a constant and additional clamping effect on the inner strut, an effect which contributes to the regularization of the resistance of the strut to a value equal to that which is given to the load-bearing force by the loading element.



   In detail, the invention can be realized, for example, by making the clamping device in the form of a stirrup engaging the inner strut and of a tensioning device in the form of, for example, a wedge. , an eccentric or a similar organ. It is then advantageous to execute the stirrup, the tensioning device and the loading element in the form of a single assembly which can be moved by sliding entirely in the direction of the length of the 1-strut, to facilitate the safe adjustment of the loading stroke.



  For this purpose, it is possible, for example, to bring the tensioning device into engagement with the stirrup and the loading element by projecting parts and recesses, and to put the whole assembly under. the action of springs.



   Other advantageous details of the present invention emerge from the accompanying drawings in which it is represented by a few examples of execution.



   On these drawings:
Figures 1 and 2 show an exemplary embodiment of a mine prop according to the invention in longitudinal section and in transverse section along lines I-I and II-II.



   Figures 3 and 4 show two further examples of execution in cross section.



   Figures 5 and 6 show in longitudinal section and in cross section along lines VV and VI-VI an exemplary embodiment in which the connecting device is itself executed in the form of a loading element. .



   Figures 7 and 8 show in longitudinal section and in cross section along lines VII-VII and VIII-VIII another embodiment of such a mine prop.



   La.figure 9 shows in longitudinal section a variant of one embodiment according to Figure 1.



   Figure 10 shows in longitudinal section an exemplary embodiment of the invention which includes a pivoting wedge as a loading member.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Figures 11 and 12 show a still different embodiment of the invention.



   In the figures, the interior prop is always designated by 1, the exterior prop by 2, while the lock body is designated by 3, connected for example by welding to the interior prop.



   In the example according to Figures 1 and 2, the load-bearing element is executed in the form of a wedge 4 with drive which can be fixedly coupled with the inner strut 1 by a clamp 5 at the aid of a transverse corner 6; the heels 7 of the crampon 5 pass in this case behind one of the wings of the inner stanchion 1 in the form of a box formed of a section of the type known under the name of Gerlach section. For installation and removal, a horizontal wedge 8 is used which is applied from the back against the body 3 of the lock, while its oblique front face blocks by means of an intermediate wedge. friction 9 the internal strut 1 and the wedge 4 driven in the lock.

   The operating mode of the mine prop shown is as follows:
Using wedges or a positioning device, the inner strut 1 is forcefully applied against the roof and the outer strut 2 against the wall, then the horizontal wedge 8 is driven into it. striking with violence ,,, as in all mine props.

   The inner strut 1 is then moved laterally to the right and the drive wedge 4 is also pressed against the corresponding application surfaces of the lock 3 of the strut. The drive wedge 4 and the spike 5 are engaged with the transverse key 6 by recesses, so that they form inside the lock 3 of the strut an assembly which can be moved in height like a everything and which .. in the loose state, is pushed into the highest position by the leaf springs 10 located below the clamp 5.



  After tightening the horizontal wedge 8, the transverse wedge 6 of the clamping device is also tightened and in this way an intimate connection is made between the wedge 4 with the driving motion and the inner strut.



  If under the effect of the pressure of the ground, the internal prop undergoes a sag, @ it causes in its downward course the device 5 with crampons and the wedge 4 with drive which can cover in total the distance "a "included between the strips of the lock 3 of the prop and thus puts under tension to the extent necessary to obtain the necessary closing force the lock of the prop by its oblique application surface on the strips of the prop. lock.

   After placing the spike device and the drive movement cain on the inner edge of the bottom of the lock, the inner seal, which can be executed wedge-shaped or have parallel walls slides down between the friction wedge 9 and the drive wedge 4 which now acts as a second friction wedge. The crampon 5 then also constitutes, with the heels 7, an additional element of the assembly of the clamping device of the lock of the prop. And there is an additional friction between the heels 7, the inner sides of the wings of the prop. the inner prop 1 and the wedge 4 with training.

   To remove the prop, the horizontal wedge 8 and the transverse wedge 6 are brought out of the clamp device by knocking on these wedges.



   In the exemplary embodiment according to Figures 3 and 4, the inner prop 1 is formed each time from a double T section. According to Figure 3, the clamp 5 passes around one of the wings of this inner strut 1, while the friction wedge 9 and the drive wedge 4 act on the outer sides of the wings. In the example of execution according to FIG. 4 ,, the spike 5 passes around the two wings of the inner strut 1. and the friction wedge 9 and the drive wedge act on the faces of the web of the inner strut 1.



  The execution and the operation of these two examples of execution correspond for the rest to the embodiment according to Figures 1 and 2.



   Figures 5 and 6 show an example of execution of the in-

 <Desc / Clms Page number 4>

 invention which can be used with any shaped section for the inner strut 1, this section being executed according to the representation of the drawing as a box profile. In this example, the stud is designated by 11 and it goes all the way around the inner strut 1.



  On its rear face it is provided with an oblique surface 12 and thus has a wedge shape, so that this part of the stud 11 itself represents a loading element and acts as such an element which, when the drive by the inner prop 1, gives rise to the tension in the lock of the prop or increases this tension. The oblique surface 12 of the crampon 11 rests against the wedge 13 which heels 14 prevent from moving up and down between the bands of the lock, while this wedge 13 is applied at the bottom on the lower strut. The stud 12 is at the same time provided, in addition at the top and the bottom, with heels 15 which constitute the actual application surfaces of the stud vis-à-vis the inner sides of the bands of the lock.

   With the help of these small application surfaces, a consistently uniform application of the clamp 11 between the bands of the lock is obtained with certainty, an application which cannot be altered even by the deposit of dust. coal or rock, so that the value of the loading stroke "a" is not influenced by such fouling.



   The exemplary embodiment according to Figures 7 and 8 shows another embodiment of the spike 5 used as a loading element. The inner prop 1 in this case is again executed using a special profile of the type known under the name of Gerlach profile, and the crampon 5 embraces by the heels 7 one of the wings of this profile . In this case, however, the heels 7 are provided with oblique surfaces 12 and are thus wedge-shaped in the direction of a wedge effect with driving motion. The oblique surfaces 12 rest against the corresponding surfaces of an intermediate part 16 which is made like a stirrup and is placed under the action of the horizontal wedge 8.

   When tightening the horizontal wedge 8. the intermediate piece 16 is pressed against the oblique surfaces 12 of the heels 7 and 19 internal prop against the surfaces 17 of the body of the lock. When driving in the inner strut 1, the crampon 5 is driven with its wedge-shaped heels downwards and thus moved away from the starting position determined by the leaf springs 10, and one obtains in this way, the desired loading effect.



   In the embodiment of FIG. 9, the clamp 5 is provided. in the same way as in the embodiment according to Figure 5, heels 17 to bear on the bands of the lock. In addition, in the clamp 5, at the top and at the bottom, recesses have been formed to receive the leaf springs 10, so that the clamp can also be fitted in the inverted position and that the transverse wedge 6 can therefore be actuated, depending on the operating conditions, by one or the other side of the lock of the prop.



   In this exemplary embodiment, the inner prop is subjected on the other hand to the action of a wedge 18 which is applied by two surfaces oblique with respect to the horizontal at the top against a horizontal corner. 19 and at the bottom against a cylindrical wedge 20 in the lock of the prop.



  In this way, one obtains a decomposition of the horizontal forces developed in the lock by the internal prop which is inserted, in two components, so that when one chooses appropriately the value of the angles , the force acting on the horizontal wedge 19 is smaller than the total horizontal force in the lock, and therefore removal of the prop is made more easily.



   FIG. 10 represents an exemplary embodiment of the invention in which the internal stanchion is embraced by a crampon 21 which can be blocked with respect to the internal stanchion by the transverse wedge 6. On its rear face, the crampon forms a recess 22 in the shape of a semi-circle a bearing stop by a pivoting wedge 23 which bears by its rear face against a surface, 24 also in the shape of a semi-circle of the lock 3. When

 <Desc / Clms Page number 5>

 the driving of the spike 21 by an amount equal to "a", the wedge pivots ,, and in this way the desired loading is produced.



   It is important to mention that in the construction shown for the lock in Figures 1 to 10, it is advantageous to provide an intermediate piece 25 which must maintain an even distance between the bands of the lock even when the prop receives a significant load. - te. The various studs shown can be used both with interior props with parallel walls ... and with interior wedge-shaped props. When the stud is, as in Figures 5, 6 and 10, to completely surround the inner strut, it is necessary. when using a wedge-shaped inner ransom, to execute it in a material of sufficiently high strength.

   In addition, the execution should be carried out .. from the point of view of construction .. in such a way as to obtain as long as possible the length of the parts of the branches which are elongated, which can be achieved by using a slit 26 as long as possible in the side cheeks of the crampon.



   The invention is however in no way exhausted by the exemplary embodiments shown and described, and in particular the exemplary embodiments may be combined with each other in whole or in part and the details of each. execution can also be used, with suitable adaptation, in another example execution.



   In general, the object of the present invention, which is to couple the loading member by means of an additional spike with the inner prop or other elements of the prop, may still be achieved in different ways. The crampon may embrace or surround the loading element and the inner strut and bring them together by clamping, or the loading element may itself be executed under the load. in the form of a stud ... or the stud may have surfaces, or arrangements which cooperate for loading with other surfaces or parts of the lock.



   At the same time, the remainder of the lock mechanism is entirely independent of the function of the clamp assembly, but this clamp assembly substantially by its friction against the inner strut .. after completion of the clamp. the load stroke, as the load picked up by the prop increases.



   The clamp assembly device can be produced in the most different embodiments.



  The clamp can, for example, surround the load-bearing element and be used at the same time with all possible internal ponds, for example with box sections comprising side wings or alternatively with double T-sections, or , on the contrary .. with simple box sections, formed by angles and U-bars.



   Figures 11 and 12 show a particularly simple embodiment of a mine prop.


    

Claims (1)

Dans ce cas, l'étançon intérieur 1 est bloqué contre l'étançon extérieur 2 par deux crampons 5 qu'on bloque contre l'étançon intérieur par deux coins transversaux 6 RESUME.- La présente invention a pour objet un étançon de mine en deux ou davantage de pièces.. dans lequel un organe de mise en charge (coin à entraî- nement, coin à pivotement ou organe analogue) peut être accouplé, dans le sens d'une mine en charge impérative avec 1?étançon intérieur qui s'enfon- ce ou d'autres éléments de l'étançon caractérisé par le fait que l'élément de mise en charge peut être accroché par un dispositif de serrage contre l'étançon intérieur ou d'autres éléments de l'étançon. In this case, the interior prop 1 is blocked against the exterior prop 2 by two crampons 5 which are blocked against the interior prop by two transverse wedges 6 SUMMARY.- The present invention relates to a mine prop in two or more pieces .. in which a loading member (driving wedge, pivoting wedge or the like) can be coupled, in the direction of one. mine under load imperative with the internal prop which pushes in or other elements of the prop characterized in that the loading element can be hung by a clamping device against the internal prop or other elements of the prop. De préférence,, cet étançon comporte une ou plusieurs des ca- ractéristiques suivantes : <Desc/Clms Page number 6> 1 ) le dispositif de serrage est logé à l'intérieur de la ser- rure de l'étançon; 2 ) le dispositif de serrage forme, après qu'à été parcourue la course de mise en charge, une partie de la serrure de serrage de l'étançon; 3 ) le dispositif de serrage se compose d'un crampon attaquant l'étançon intérieur et d'un dispositif de mise sous tension (coin, excentri- que ou organe analogue); 4 ) le crampon, le dispositif de mise sous tension et l'élément de mise en charge sont exécutés sous la forme d'un ensemble pouvant se dépla- cer en bloc dans le sens de la longueur de l'étançon; Preferably, this prop comprises one or more of the following characteristics: <Desc / Clms Page number 6> 1) the clamping device is housed inside the lock of the prop; 2) the clamping device forms, after the loading stroke has been completed, part of the clamping lock of the prop; 3) the clamping device consists of a crampon attacking the internal strut and a tensioning device (wedge, eccentric or the like); 4) the spike, the tensioning device and the loading element are made as a unit capable of moving as a block in the direction of the length of the prop; 5 ) le dispositif de mise sous tension est en prise avec le cram- pon et avec l'élément de mise en charge par des éléments en saillie et des creux; 6 ) le crampon est soumis à l'action d'un ou de plusieurs res- sorts ; 7 ) le crampon peut être accouplé par un coin transversal avec l'élément de mise en charge ou avec l'étançon intérieur; 8 ) le crampon est symétriquerendant ainsi possible l'agence- ment du crampon et du coin transversal dans la serrure de l'étançon. de tel- le sorte qu'on puisse inverser ou retourner la disposition; 9 ) le crampon est exécuté de façon à constituer lui-même l'élé- ment de mise en charge; 10 ) le crampon est muni d'un talon en forme de coin qui agit comme un coin à mouvement d'entraînement; 11 ) le crampon est muni d'une butée d'appui pour un coin à pivotement disposé dans la serrure de l'étançon; 5) the tensioning device is engaged with the clamp and with the loading member by protrusions and recesses; 6) the crampon is subjected to the action of one or more springs; 7) the crampon can be coupled by a transverse wedge with the load-bearing element or with the inner strut; 8) the crampon is symmetrical, thus making possible the arrangement of the crampon and the transverse wedge in the lock of the strut. so that the arrangement can be reversed or returned; 9) the crampon is made in such a way that it itself constitutes the weight-bearing element; 10) The crampon has a wedge-shaped heel that acts as a driving motion wedge; 11) the crampon is provided with a support stop for a pivoting wedge placed in the lock of the prop; 12 ) le crampon est muni de talons pour l'application contre les surfaces opposées de la serrure de l'étançon; 13 ) l'étançon intérieur peut être bloqué contre l'étançon ex- térieur à l'aide de deux crampons qui reposent sur l'étançon inférieur et qui peuvent être bloqués contre l'étançon intérieur à l'aide de dispositifs de mise sous tensiono 12) The crampon has heels for application against the opposing surfaces of the strut lock; 13) The inner strut can be locked against the outer strut using two crampons which rest on the lower strut and which can be blocked against the inner strut using tensioning devices.
BE508417D BE508417A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE508417A true BE508417A (en)

Family

ID=148115

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE508417D BE508417A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE508417A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US5590862A (en) * 1993-11-25 1997-01-07 Ono; Tatsuo Device for adjusting the length of a support

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US5590862A (en) * 1993-11-25 1997-01-07 Ono; Tatsuo Device for adjusting the length of a support

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2754557A1 (en) CONSTRUCTION OF HINGE AND ELEMENTS USED IN THE OCCURRENCE
WO2018024969A1 (en) Module for producing a barrier for protection against surface runoff and barrier including at least one such module
BE508417A (en)
CA2200677C (en) Assembly system for prefabricated panels to create a pool bulkhead and the pool bulkhead thus obtained
BE439593A (en) iron mine prop
CA2548686A1 (en) Crimping tool
FR2690882A1 (en) Tailgate loading.
BE1005651A3 (en) Head for mechanical tariere.
FR2831914A1 (en) Multi-point lock for sliding door or window has bar with hook-shaped bolts fastened to frame edge by screws, expanding dowels and spacer
FR2475617A1 (en) COMPRESSION TREPAN WITH PLANE CLOSURE PLATE
BE1017308A5 (en) LOCK.
EP2235313B1 (en) Clamping ring for tube link of roller blind, automatic lock including such ring and roller blind
WO2001059246A1 (en) Security barrier with gate
BE495622A (en)
EP1058766B1 (en) Door unit comprising a pin hinge with elastic adjustment
FR3074201A1 (en) IMPROVED ROCKET AMARRE
WO1986005834A1 (en) Dowel fitted with a sleeve, for fixing posts or pickets in the ground
FR2569153A1 (en) Vehicle body
BE516862A (en)
FR2957625A1 (en) Equipment i.e. fitting, opening and door frame type assembly to control opening of door frame of casement of window in building, has bolt whose actuation causes rotation of arm for allowing dismantling of frame on side of hinge plates
BE505414A (en)
BE570619A (en)
BE496985A (en)
BE534653A (en)
FR2752009A1 (en) Adjustable split hinge for doors and windows