BE534653A - - Google Patents

Info

Publication number
BE534653A
BE534653A BE534653DA BE534653A BE 534653 A BE534653 A BE 534653A BE 534653D A BE534653D A BE 534653DA BE 534653 A BE534653 A BE 534653A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
wedge
profile
transverse
wings
prop
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE534653A publication Critical patent/BE534653A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21DSHAFTS; TUNNELS; GALLERIES; LARGE UNDERGROUND CHAMBERS
    • E21D15/00Props; Chocks, e.g. made of flexible containers filled with backfilling material
    • E21D15/50Component parts or details of props
    • E21D15/502Prop bodies characterised by their shape, e.g. of specified cross-section

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geochemistry & Mineralogy (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Clamps And Clips (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Il a déjà été proposé et utilisé dans les mines des étançons mé- talliques en plusieurs pièces, de profils divers et entr-autres de profil en gouttière. Dans ce cas, la plupart du temps le poinçon et le fût ont tous deux un profil en gouttière et ils sont mis sous tension, alors qu'ils sont engagés l'un dans l'autre à l'intérieur d'une serrure entourant les deux pièces de l'étançon, et cela par le moyen d'une pièce longitudinale de coin- cement, qui peut être entraînée par le poinçon jusqu'à ce qu'elless'arrête contre une butée. Dès qu'il en est ainsi l'étançon perd sa souplesse et de- vient rigide. 



   Des étançons à profil eh gouttière de cette sorte présentent l'in- convénient, que la force de tension de la serrure est déterminée par la for- ce avec laquelle le poinçon entraine la pièce longitudinale de coincement. 



   En outre, la force de frottement dans la serrure s'exerce, dans le cas le plus favorable, sur trois surfaces du poinçon, lorsque lé profil de celui-ci est en forme de "U" avec une âme et deux ailes latérales. 



   On peut parer à ces insuffisances des étançons en gouttières en observant qu'un profilé en gouttière offre une meilleure possibilité de mi- se sous tension que par le moyen d'une pièce longitudinale de coincement ou organe similaire, si l'on donne au profilé en gouttière intérieur (le plus souvent celui du poinçon) une forme de section en coin par une inclinaison des ailes sur   l'Orne,   autrement dit un profil de section divergent. On peut alors tirer parti de cette forme en coin de la section du profilé pour la mise sous tension sans avoir besoin d'une pièce longitudinale de coincement. 



   Suivant l'invention pour mettre sous tension l'élément intérieur de l'étan- çon contre l'élément extérieur, un coin de tension est dirigé transversalement à l'axe longitudinal de l'étançon et vient s'appliquer par sesffaces   @   latérales obliques contre les surfaces internes des ailes du profilé intérieur. La force de frottement, qui assure la résistance de l'étançon à sa charge, s'exerce alors sur les surfaces respectivement internes et externes des deux ailes du profilé, par conséquent sur quatre surfaces. Un tel frottement sur quatre surfaces est obtenu sans pièce longitudinale de coincement, coin ou autre organe similaire entraîné par le profilé intérieur (poin- çon). 



   Un autre avantage notable de l'invention est qu'il n'est pas nécessaire que le profilé extérieur ait une forme en gouttière et qu'il peut avoir un profil différent de celui du profilé intérieur. Le profilé extérieur peut par exemple être tubulaire ou en caisson, car, à la différence des étançons à profil en gouttière anciens, suivant l'invention, ou n'est pas obligé d'avoir un appui du profilé intérieur contre le   profiléextérieur   pour assurer la tension. Suivant la forme et la dimension du profilé extérieur comparées à celles du profilé intérieur, il peut être indiqué d'interposer entre les ailes du profilé intérieur et la serrure des pièces de frottement . 



   Le dessin annexé représente un exemple d'exécution de l'invention, à savoir : la figure 1, une coupe transversale de l'étançon à travers la serrure ; la figure 2, une coupe longitudinale. 



   Le poinçon 1 est un profilé en gouttière avec des ailes latérales la, 1b inclinées l'une vers l'autre en forme de coin. Dans la forme d'exécution représentée, le profilé intérieur 1 est celui du poinçon. Le fût 2 peut également avoir un profil en gouttière mais, comme on l'a mentionné, il peut avoir aussi un profil en tube ou en caisson et entourer le profilé intérieur 1 avec plus ou moins de jeu. Sur le profilé'extérieur 2 de l'étan- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 çon (fût) est rapportée la ceinture de serrure 3, fixée par exemple par soudure (figure 2). La ceinture de serrure 3 constitue donc en quelque sorte la partie supérieure de l'élément extérieur ou fût 2.

   Le contour interne de la ceinture de serrure 3 est,comme on peut le voir à la figure 1, approprié à la ligne de contour du profilé intérieur 1 et sa largeur dans la région des des deux ailes la et   lb   de celui-ci est fortement renforcée pour que cette ceinture soit en mesure de résister aux efforts produits par la mise sous tension. 



   La tension de serrure 3 présente une ouverture face à l'ouverture de la gouttière pour recevoir un coin transversal 4. Ce coin transversal s'engage par sa tête dans le profilé en gouttière pour s'appliquer, lorsqu' on l'enfonce, par ses faces'latérales en forme de coin, contre les surfaces internes des ailes la et   lb   du profilé. Afin que les forces à exercer de l'extérieur sur le coin 4 pour son enfoncement ne produisent pas de moment de torsion autour de l'axe longitudinal de l'étançon, le coin 4 doit être de forme symétrique par rapport à son axe longitudinal, de telle manière que la direction de la force de serrage indiquée par la flèche 5 de la figure 1 rencontre l'axe longitudinal de l'étançon. 



   Entre les ailes la et 1b du profilé et la ceintrue de serrure 3 sont interposées des fourrures de frottement 6, dont les surfaces externes   6a   sont utilement polies et graissées pour faciliter l'enfoncement du coin transversal   4.   Les surfaces internes 6b des fourrures de frottement   6   restent au contraire brutes ou même sont rendues rugueuses pour élever le frottement et par suite la force portante de l'étançon. 



   Le déplacement par glissement des fourrures de frottement 6 à l'intérieur de la serrue 3 -est faible, si bien qu'il est facile de construire la serrue sous forme close. 



   Les charges verticales de l'étançon sont transmises par les fourrues et le coin transversal 4 à l'élément extérieur de l'étançon ou fût. 



   Il est recommandé de donner au coin transversal une pente telle, qu'il fonctionne sans se coincer de lui-même. Pour l'assurer dans sa   posi   tion de tension, on prévoit un coin de verrouillage 7, qui est enfoncé dans une ouverture du. coin 4à l'intérieur de la ceinture de serrure 3 et qui adapte sa position automatiquement sous l'effet de la gravité, lorsqu'on enfonce le coin transversal   4.   



   Lors du serrage du coin   4.   celui-ci appuie de l'intérieur contre les ailes la et lb du profilé, qui transmettent à leur tour la pression de mise sous tension aux fourrures de frottement 6 et à la ceinture de la serrure. Le coin de verrouillage 3 qui glisse de lui-même en suivant ce mouvement épaule le coin transversal 4,
Pour libérer le coin 4 (foudroyage de l'étançon), on utilise le coin auxiliaire   8,   qui, de la même façon que le coin de verrouillage 7, s'engage dans une ouverture du coin transversal 4 mais à l'extérieur de la ceinture de serrure. On peut prévoir pour les deux coins 1   et 8   une ouverture commune de forme allongée dans le coin 4. 



   Lors   de l'enfoncement   du coin auxiliaire 8, il faut avoir dégagé le coin de verrouillage 7. Le coin 8 détermine la rétraction du coin transversal 4. Dans son mouvement en arrière, le coin 4 vient buter par ses surfaces d'arrêt   10   contre un boudin de bord 11 des ailes la et   lb   du profilé et entraîne dès lors positivement le profilé intérieur dans son mouvement de retrait. On peut renoncer aux surfaces de butée   10   du coin   4.;   si la pente de coin du profil de l'élément intérieur de l'étançon ne peut assurer d'elle-même un coincement, en combinaison avec l'effet du graissage mentionné des surfaces 6a. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Le mouvement de retrait du profilé intérieur 1 est limité par des butées   12   prévues sur la ceinture de serrue 3. Le coin 4 peut éventuellement avoir une forme telle, que son mouvement de retrait puisse se poursuivre en- core, une fois que les boudins de bord des ailes ont rencontré les butées
12. 



   Le coin auxiliaire ¯8 peut être remplacé par un coin 9 interposé entre le coin   4   et   l'âme   du profilé en gouttière. 



   Eventuellement on peut, en plus des fourrures de frottement 6, disposer également une pièce intermédiaire entre'l'élément intérieur ou poinçon 1 et le coin transversal   4.  



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   It has already been proposed and used in mines of metal props in several parts, of various profiles and among others of gutter profile. In this case, most of the time the punch and the barrel both have a gutter profile and they are put under tension, while they are engaged with each other inside a lock surrounding them. two pieces of the prop, and this by means of a longitudinal wedging piece, which can be driven by the punch until it stops against a stop. As soon as this is the case, the prop loses its flexibility and becomes rigid.



   Gutter profile props of this kind have the disadvantage that the tensile force of the lock is determined by the force with which the punch drives the longitudinal wedging piece.



   In addition, the frictional force in the lock is exerted, in the most favorable case, on three surfaces of the punch, when the profile of the latter is "U" shaped with a web and two side wings.



   We can overcome these shortcomings of gutter props by observing that a gutter profile offers a better possibility of putting under tension than by means of a longitudinal wedging piece or similar member, if the profile is given in internal gutter (most often that of the punch) a wedge-shaped section by an inclination of the wings on the Orne, in other words a divergent section profile. It is then possible to take advantage of this wedge shape of the section of the profile for the tensioning without the need for a longitudinal wedging piece.



   According to the invention to put under tension the inner element of the strut against the outer element, a tension wedge is directed transversely to the longitudinal axis of the strut and is applied by its oblique lateral facings. against the inner surfaces of the inner profile flanges. The frictional force, which ensures the resistance of the prop to its load, is then exerted on the respectively internal and external surfaces of the two wings of the profile, consequently on four surfaces. Such friction on four surfaces is obtained without a longitudinal wedging piece, wedge or other similar member driven by the internal profile (punch).



   Another notable advantage of the invention is that it is not necessary for the outer profile to have a gutter shape and for it to have a profile different from that of the inner profile. The outer profile can for example be tubular or box-shaped, because, unlike the old gutter profile props, according to the invention, or is not required to have a support of the inner profile against the outer profile to ensure the voltage. Depending on the shape and size of the outer profile compared to those of the inner profile, it may be advisable to interpose between the wings of the inner profile and the lock friction parts.



   The appended drawing represents an exemplary embodiment of the invention, namely: FIG. 1, a cross section of the prop through the lock; FIG. 2, a longitudinal section.



   The punch 1 is a gutter profile with side wings 1a, 1b inclined towards each other in the form of a wedge. In the embodiment shown, the inner profile 1 is that of the punch. The barrel 2 can also have a gutter profile but, as mentioned, it can also have a tube or box profile and surround the inner profile 1 with more or less play. On the outer profile 2 of the stanchion

 <Desc / Clms Page number 2>

 çon (barrel) is attached the lock belt 3, fixed for example by welding (Figure 2). The keyhole belt 3 therefore constitutes in a way the upper part of the outer element or barrel 2.

   The internal contour of the keyhole belt 3 is, as can be seen in Figure 1, appropriate to the contour line of the internal profile 1 and its width in the region of the two wings la and lb thereof is strongly reinforced so that this belt is able to withstand the forces produced by the tensioning.



   The lock tension 3 has an opening facing the opening of the gutter to receive a transverse wedge 4. This transverse wedge engages by its head in the gutter profile to be applied, when it is pushed in, by its wedge-shaped lateral faces, against the internal surfaces of the flanges 1a and 1b of the profile. So that the forces to be exerted from the outside on the wedge 4 for its driving in do not produce a torque around the longitudinal axis of the prop, the wedge 4 must be symmetrical in shape with respect to its longitudinal axis, such that the direction of the clamping force indicated by arrow 5 in Fig. 1 meets the longitudinal axis of the prop.



   Between the wings 1a and 1b of the profile and the lock belt 3 are interposed friction liners 6, the outer surfaces 6a of which are usefully polished and greased to facilitate the insertion of the transverse corner 4. The internal surfaces 6b of the friction liners 6, on the contrary, remain raw or even are roughened in order to increase the friction and consequently the load-bearing force of the prop.



   The sliding displacement of the friction liners 6 inside the lock 3 -is small, so that it is easy to construct the lock in closed form.



   The vertical loads of the strut are transmitted by the sleeves and the transverse wedge 4 to the outer element of the strut or shaft.



   It is recommended to give the cross corner such a slope, that it works without getting stuck on its own. To secure it in its tensioned position, a locking wedge 7 is provided which is pressed into an opening of the. corner 4 inside the lock belt 3 and which automatically adapts its position under the effect of gravity, when the transverse wedge 4 is pushed in.



   When tightening the wedge 4, the latter presses from the inside against the wings 1a and 1b of the profile, which in turn transmit the tensioning pressure to the friction linings 6 and to the belt of the lock. The locking wedge 3 which slides by itself following this movement shoulders the transverse wedge 4,
To release the wedge 4 (caving in the prop), the auxiliary wedge 8 is used, which, in the same way as the locking wedge 7, engages in an opening in the transverse wedge 4 but outside the lock belt. A common elongated opening in corner 4 can be provided for the two corners 1 and 8.



   When driving in the auxiliary wedge 8, it is necessary to have released the locking wedge 7. The wedge 8 determines the retraction of the transverse wedge 4. In its backward movement, the wedge 4 abuts by its stop surfaces 10 against an edge bead 11 of the wings 1a and 1b of the section and therefore positively drives the inner section in its retraction movement. The abutment surfaces 10 at corner 4 can be dispensed with .; if the corner slope of the profile of the inner part of the strut cannot by itself ensure jamming, in combination with the effect of the mentioned lubrication of the surfaces 6a.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The movement of withdrawal of the inner profile 1 is limited by stops 12 provided on the belt of lock 3. The wedge 4 may possibly have a shape such that its movement of withdrawal can continue again, once the tubes of edge of the fenders met the stops
12.



   The auxiliary wedge ¯8 can be replaced by a wedge 9 interposed between the wedge 4 and the web of the gutter profile.



   Optionally, in addition to the friction linings 6, it is also possible to place an intermediate piece between the inner element or punch 1 and the transverse corner 4.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. L'invention a pour objet un étançon métallique en plusieurs pièces pour mine, dont l'élément intérieur a un profil en gouttière à ailes inclinées l'une vers l'autre en forme de coin et qui est remarquable par les points suivants : a)- un coin est disposé transversalement à l'axe longitudinal de l'étançon pour mettre sous tension l'élément intérieur de l'étançon contre l'élément extérieur et il agit de 1.'intérieur par ses'faces latérales obliques contre les ailes du profilé formant l'élément intérieur de l'étanêon; b)- entre les ailes du profilé intérieur et la ceinture de serrure solidaire de l'élément extérieur sont interposées des fourrures de frottement; The invention relates to a metal prop in several pieces for a mine, the interior element of which has a gutter profile with wings inclined towards each other in the form of a wedge and which is remarkable for the following points: a) - A wedge is disposed transversely to the longitudinal axis of the prop to put under tension the inner element of the prop against the outer element and it acts from the inside by its oblique lateral faces against the wings of the profile forming the inner element of the strut; b) - between the wings of the inner profile and the lock belt secured to the outer element are interposed friction linings; c) - le coin transversal est de forme symétrique par rapport au profilé en gouttière et son axe de symétrie coupe l'axe longitudinal de l'étançon. d)- la ceinture de serrure est renforcée sur les deux côtés longitudinaux du coin- transversal, c'est-à-dire de part et d'autre des ailes du profilé ; e) - un coin de verrouillage est prévu pour épauler le coin transversal et il s'enfonce de lui-même sous l'effet de la gravité, lorsqu'on enfonce le coin transversal ; f) - le coin de verrouillage est engagé à travers une ouverture du coin transversal à l'intérieur de la ceinture de serrure ; g) - un coin auxiliaire est prévu pour dégager le coin transversal mis sous tension et il est aussi engagé à travers une ouverture du coin transversal mais à l'extérieur de la ceinture de la serrure ; c) - the transverse corner is symmetrical in shape with respect to the gutter profile and its axis of symmetry intersects the longitudinal axis of the prop. d) - the keyhole belt is reinforced on the two longitudinal sides of the transverse corner, that is to say on either side of the profile wings; e) - a locking wedge is provided to support the transverse wedge and it sinks by itself under the effect of gravity, when the transverse wedge is pushed in; f) - the locking wedge is engaged through an opening of the transverse wedge inside the keyhole; g) - an auxiliary wedge is provided to release the transverse wedge under tension and it is also engaged through an opening in the transverse wedge but outside the belt of the lock; h) - les surfaces de la fourrure de frottement, qui prennent appui contre la serrure, sont polies et de préférence lubrifiées, à l'encontre les surfaces de ces fourrures de frottement, appliquées contre le profilé intérieur, sont brutes, éventuellement rugueuses. En annexe : 2 dessins. h) - the surfaces of the friction fur, which bear against the lock, are polished and preferably lubricated, against the surfaces of these friction furs, applied against the internal profile, are raw, possibly rough. In annex: 2 drawings.
BE534653D BE534653A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE534653A true BE534653A (en)

Family

ID=165934

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE534653D BE534653A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE534653A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE1004847A6 (en) Assembly and method for preventing anchorage pull.
FR2532015A1 (en) ANCHOR NUT ATTACHMENT DEVICE
FR2551512A1 (en) BLIND FASTENER WITH TIGHTENING COMPENSATION MEANS
FR2642482A1 (en) ATTACHMENT DEVICE PARTICULARLY FOR FIXING PANELS
BE1018424A3 (en) TELESCOPIC TIP FOR SHAFT SHAFT.
BE534653A (en)
EP0640504B1 (en) Door with reinforcement for motor vehicle
EP1253280B1 (en) Device for a safety anchor
FR2607548A3 (en) Spacer block particularly for assembling window frames and the like
BE522294A (en)
BE495448A (en)
FR2920467A1 (en) Apron&#39;s end stop device for roller shutter of e.g. warehouse, has stop element positioned in support element for introducing stop unit in chamber of lateral end of final slat such that rod is parallel to longitudinal axis of slat
BE402685A (en)
BE439372A (en)
CH335850A (en) Method for assembling two elongated elements and device for its implementation
BE537609A (en)
BE508417A (en)
BE509011A (en)
BE473471A (en)
FR2706557A1 (en) Shock absorber
BE532967A (en)
CH170707A (en) Forestay for construction and earthworks.
BE520738A (en)
BE489789A (en)
BE542341A (en)