<Desc/Clms Page number 1>
PROCEDE ET DISPOSITIF POUR LE SECHAGE DE TOILES EN MATIERES TEXTILES ET
ANALOGUES.
La présente invention concerne un procédé et dispositif pour le séchage de toiles en matières textiles telles que les tissus, papiers ou autres (dénommées ci-après "tissu"), ce séchage étant effectué par exemple à l'aide d'air ou dun autre gaz chaude ou de vapeur, telle que la vapeur surchauffée. En vue de simplifier l'exposé, le mot "air" utilisé ci-après doit être considéré comme incorporant les gaz ou vapeurs susdi- tes.
Dans le séchage de tissustraversant une chambre,,, dans laquelle des courants d'air sollicitent le tissu, des expériences ont démontrée que le tissu emporte avec lui dans la chambre de séchage, une couche limitée d'air statique ou "retardé" à épaisseur minime, cette couche restant in- timement liée à chaque surface du tissus pendant son déplacement longi- tudinalo Ces couches limitées affectent sérieusement l'efficience des procédés de séchage par air, appliqués jusqu'à présent;, étant donné qu'el- les isolent partiellement le tissu de l'air de séchage, et entravent ain- si 19échange de chaleur et la pénétration de 19air de séchage dans les interstices du tissu.
La présente invention vise d'obtenir un procédé et dispositif. pour le séchage de tissus., dans lesquels lesdites couches limitées dair statique ou retardé sont rompues afin d'augmenter le rendement du trans- fert d'air de séchage au tissu,, de faciliter sa pénétration dans les in- terstices du tissu,,, et de coopérer ainsi à Inefficacité de l'opération de séchage.
Selon l'inventions le procédé de séchage de tissus consiste à déplacer longitudinalement le tissu en forme de toile, et à diriger un ou plu- sieurs courants d9air longitudinaux le long des deux surfaces - du tissu.. dans le même sens et à une vitesse d'au. moins 915 mètres par minutes en sorte de faire vibrer le tissu par rapport à son plan, en vue de rom- pre la couche limitée d'air statique,, et afin de permettre aux courants d'air de venir en contact intime avec les surfaces du tissus en sorte
<Desc/Clms Page number 2>
d'effectuer un mouvement de saltation le long du tissu.
Préférablement, sur chaque surface du tissu, est dirigé au moins une paire de courants d'air longitudinaux,l'un en sens opposé de l'autre, chacune desdites paires de courants d'air comprenant initialement un cou- rant simple à section substantiellement transversale, sollicitant le tis- su en une direction substantiellement verticale par rapport à la surface du tissu.
Selon l'invention,le dispositif pour l'exécution 'du procédé sus- dit comprend des moyens pour déplacer longitudinalement le tissu en forme de toile, des parois supérieure et inférieure substantiellement planes, disposées à proximité du, et parallèlement au tissu, des ouvertures d'en- trée et de sortie, disposées à des interdistances déterminées le long des- dites parois supérieure et inférieure, et des moyens pour introduire de 1' air, par les ouvertures d'entrée, dans les espaces entre lesdites parois et le tissu, le courant d'air dans ces espaces ayant une vitesse d'au moins 915 mètres par minute, et constituant des courants substantiellement perma- nents le long des surfaces du tissu, entre ce dernier et lesdites parois supérieure et inférieure, en contact ferme avec lesdites surfaces entre les ouvertures d'entrée et de sortie.
Préférablement, le dispositif susdit comprend des chambres ca- lorifugées, disposées au-dessus de la paroi supérieure, et en dessous de la paroi inférieure, et dans lesquelles sont évacués les courants d'air arri- vant par les ouvertures de sortie, des moyens étant prévus dans lesdites chambres pour chauffer l'air desdits courants et pour le diriger à nouveau aux ouvertures d'entrée, aux fins de recirculation.
Préférablement encore, des conduits,reliés au conduit d'aspira- tion d'une soufflerie ou autre source d'air, sont prévus à chaque extrémi- té du dispositif, entre les parois supérieure et inférieure, pour permet- tre à certains pourcentages des courants d'air, dirigés auxdites extrémi- tés, de s'échapper dans l'atmosphère, et afin de pouvoir contrôler ainsi le degré d'humidité de l'air dans le circuit.
En citant ci-après, et dans les revendications, une vitesse d' air particulière, par exemple 1525 mètres par minuté, on réfère à la vi- tesse de l'air, traversant longitudinalement les espaces entre le tissu et lesdites parois supérieure et inférieure.
Un exemple de réalisation de la présente invention est décrit ci- après, avec référence aux dessins annexés, dans lesquels les figures 1 et lA forment ensemble une vue en élévation avec coupe longitudinale partielle d'un dispositif de séchage selon l'invention; la figure 2 est une coupe verticale transversale suivant la ligne II-II de la figure 1; la figure 3 est une vue en élévation de face du dispositif.
Suivant ces figures, le dispositif comporte un tendeur simple con- tinu à serrage automatique, muni des rails de guidage usuels 10, entre les- quels le tissu 11 est déplacé longitudinalement,à travers lamachine. En vue de favoriser la bonne compréhension du dessin, le rail de gauche est écarté à la figure 1.
Immédiatement au dessus et en dessous desdits rails 10 sont prévues des parois horizontales, respectivement 12-13. s'étendant transversalement d' une distance maximum entre les rails de guidage 10 (position illustrée en traits pleins à la figure 2), et, longitudinalement, sur la longueur totale de la chambre du tendeur. Toutefois, en direction longitudinale, les parois 12 et 13 sont interrompues à des distances déterminées, par des ouvertures d'entrée et de sortie d'air, respectivement 14A, 14B et 15A, 15B 16C, 15D, s'étendant transversalement.
Une étanchéité substantielle est assurée aux lisières du tissu 11, par des éléments,s'étendant vers le haut et vers le bas, respective-
<Desc/Clms Page number 3>
EMI3.1
1 1=";: =7 montés sur les rails à; guidage 10a . ë''EBients .:;L6-l2 89 ajustent à frottement doux entre les parois 12 et Q en sorte de se déplacer vers 1;extérieur et 1-?intérieur entre lesàî- tes parois, lorsque les rails se déplacent.
Les parois 11., les éléments :611 et les rails de guidage forment donc ensemble un compartiment iso- le Les ouvertures d9entrée'd?air 1¯4-14B dans les parois supérieure et Inférieure présentent,9 en vue en plan.., un profil rectangulaire et s 9 éten= d.ent environ sur un tiers de la largeur de la machine.\) lorsque les rails de guidage sent disposés à leur interdistance maximum (voir position en traits pleins à la figure 2),et sur une plus grande partie de la largeur de la machine, lorsque les rails de guidage 10 sont disposés à leur inter- distance minimum (voir position en pointillés à la figure 2).Les passages
EMI3.2
d/'entrée .±s1 et 18B déchargent à.travers les ouvertures 14à et et., vus du coté latéral de la machine (figure 1),
ils ont une section en for- me de venturi.9 en direction verticale vers le tissu 11.Chaque passage 18A-
EMI3.3
8B est en direction du tissu.\) muni de parois divergentes 9 extérieure- ment convexes et se raccordant aux parois horizontales 12-D . Vus de le extrémité de la machine (figure 2) les passages 18A-18B sont uniformément divergents en direction du tissu.
EMI3.4
Les parois 12-2 constituent respectivement les plaques infé- rieure et supérieure de chambres., prévues au=dessus et en dessous du pas-
EMI3.5
sage du 'tissu. Dans 19exemple illustrée deux chambres 20-21 sont prévues au-dessus., et deux chambres 22- g± sont prévues en dessous du passage du tissu.
Chaque passage 18A et 18B est disposé substanti.ellement au milieu entre les extrémités dune des chambres., et les parois d'about des cham- bres supérieure et inférieure présentent la forme décrans courbes 24, s>étendant transversalement sur toute la largeur totale des parois 12-13.
EMI3.6
Les parois extérieures des chambres, c"est=à-dire les parois latérales, et la paroi supérieure ou éventuellement celle inférieure.\) sont formées par ]?en<reloppe extérieure calorifugée 21 de la machine.
Les ouvertures de sortie d'air 15 A, 1.5B.s lC. et l5P sont dispo- sées dans les chambres, à proximité des écrans courbes, et présentent la forme de tuyaux s9étendant transversalement surla largeur totale des pa-
EMI3.7
rGis 12 et il.\) et ayant substantiellement une section recourbée.
Les ex- "remîtes des tuyaux, dirigées vers le tissu., sent inclînées, en sorte de assurer une entrée et une sortie parfaites des courants d'air dans les chambres.
EMI3.8
Les chambres 20 et 2.\) entre lesquelles passe le tissu en premier lieue pendant son avancement, à travers le dispositif;., présentent une lon-
EMI3.9
gueur considérablement plus petite que celle des chambres suivantes 21-23 et. les ouvertures d'entrée l4à3 et de sortie 12A et 15 des chambres 20-22 sent plus petites que la moitié de la distance entre les ouvertures d9en- trée i et de sortie 1.5C et z des chambres 2-23 afin r.P Ôbten;;;..rs que les courants d9air entrant par les ouvertures 14B raclent les 8urface ap- posées du tissu 3:
f, ce dernier étant déjà débarrassé dun certain pourcen- tege de 19humidité.\) pendant son passage entre les chambres 20-22,. censé- qusTr'ment.s les courants d9air.l) entrant par' les ouvertures 1/ peuvent racler une plus grande longueur de la surface du tissus que ceu.¯x, fournis par les ouvertures d"entrée 14&.1) avant d9atteindre une perte de température exces- sive,, due à 19absorption de 19humldi.té du tisBU9 et nécessitant ainsi 1 évacuation par les ouvertures de sortie 1C1.5D Une soufflerie 2à> est ra.ccordée aux ouvertures d'entrée à et @ les parois supérieure et inférieure de 1"enveloppe extérieure Q étant déplacées vers l'extérieur en regard de chaque entrée desdites ou= vertures en sorte de former des logements 0 pour chaque soufflerie.
Les canaux de sortie 25 des souffleries sont raccordés en 26 et de façon étan.
EMI3.10
che aux entrées des ouvertures 18à-18Bo Les souffleries sont commandées par un moteur électrique Z8¯' à 1"intel=vent,ion dune courroie 279 chaque soufflerie comportant son moteur propre.
Deux éléments de chauffe à tubes transversaux ? sont prévus dans
<Desc/Clms Page number 4>
chaque chambre 20, 21, 22 et 23. la vapeur circulant dans lesdits tubes; les éléments de chauffe sont immédiatement adjacents au logement 30 de la souf- flerie, l'élément de chauffe étant disposé entre chaque extrémité et l'ou- verture de sortie de la chambre correspondante.
Une boîte d'évacuation 32 est prévue à chaque extrémité du dis- positif, ces boites écartant un certain pourcentage du courant d'air de séchage, raclant les surfaces du tissu 11 et arrivant dans lesdites boi- tes. Lorsque les courants d'air arrivent aux extrémités du dispositif, ils renferment le maximum d'humidité de leur circuit; à ce point de vue, et aus- si en ce qui concerne la construction, les extrémités de l'appareil sont les endroits les efficaces, pour évacuer des quantités d'air prédéterminées, afin de limiter la teneur maximum en humidité des circuits d'air. Les boites d'évacuation 32 débouchent dans les passages 33 du tissu, et chaque boite présente une ouverture, allongée en direction transversale de sa paroi 34. opposée au passage du tissu, afin de permettre l'entrée et le débit du tissu de l'appareil.
Les parties des ouvertures des parois 34. disposées à l'extérieur des rails de guidage 10, peuvent être fermées par une plaque de scellage 35 (indiquée en traits mixtes à la figure 3). Ces plaques sont montées de façon coulissante dans un petit cadre 36. en sorte de pouvoir être ajustées latéralement, afin de suivre l'ouverture du rail de guidage.
Un compartiment d'air 37. prévu dans chaque boite d'évacuation 32. communi- que, d'une part, avec les espaces 33 au-dessus et en dessous du niveau du tissu, et, d'autre part, avec un conduit 38. raccordé au côté aspiration d'une soufflerie 39. entraînée par on moteur électrique 40. La soufflerie se décharge dans l'atmosphère par un conduit 41.
Le dispositif susdécrit est construit sur un châssis, comportant des montants 42. des longerons 43. des traverses 44 et des pieds 45. Des traverses 46 en forme de T sont prévues comme éléments d'appui pour les traverses (non représentées) qui supportent les rails de guidage 10.
Le dispositif susdécrit fonctionne comme suit
Le tissu 11 traverse longitudinalement les espaces 21,dans le sens de la flèche A (figure 1), ses lisières A (figure 1), ses lisières prenant appui sur des éléments de serrage, pouvant se déplacer le long des rails de guidage, de la façon connue. En l'occurrence, le courant d'air chaud à 138 C est introduit, via chaque ouverture d'entrée 18A et 18B, par les souffleries 24; les courants d'air chaud sortent par les ouvertures de sortie 14A et14B, et raclent la surface du tissu, immédiatement en des- sous ou au-dessus, selon le cas, en direction verticale. Les courants d'air injectés par les deux ouvertures 14A,raclent les surfaces opposées du tis- su, dans les zones directement opposées, et s'équilibrent réciproquement, tout comme les courants d'air sortant des deux ouvertures 14B.
Chaque cou- rant d'air; en raclant la surface du tissu, est réparti en deux courants, sollicitant le tissu, en traversant longitudinalement les espaces 33. a une vitesse d'approximativement 1500 mètres par minute. Ces deux courants ont des directions opposées, indiquées par les flèches B et C à la figure 1. Chaque courant d'air chaud se déplace constamment le long de - et en contact ferme avec - la surface du tissu, c'est-à-dire entre le tissu et la paroi horizontale 12 ou verticale selon le cas, en direction de l'ou- verture de sortie correspondante.
Dans cette phase du processus, et si les courants d'air ont une vitesse suffisante, des ondulations transversales sont formées dans le tissu de façon substantiellement continue. Ces ondulations ont une ampli- tude réduite et une grande périodicité.
En fait, la grande quantité de petits courants tourbillonnaires, créés dans le courant d'air, se déplaçant à grande vitesse le long de la surface du tissu, a comme effet que, plus grande sera la vitesse de l'air chaud, plus serrées seront les ondulations du tissu, en sorte de correspondre approxi- mativement à la vibration du tissu. Un effet similaire subissent les ba- teaux, sollicités par un vent très fort.
<Desc/Clms Page number 5>
En considérant le traitement d'un tissu chargé de particules so,- -ides très réduits,,par exemple du sable,on remarquera qu'à une vitesse d'air donnée., 1?intensité des vibrations ou ondulations, c'est-à-dire l' accélara.tion des mouvements du tissu par rapport au plan de la toile sera suf- fisante pour vaincre l'inertie des particules susdites, ces dernières étant déplacées ou écartées.
La présente invention permet donc d'obtenir un ef- fet similaire sur les molécules de la couche limitée d'air statique ou re- tardée afin de rompre cette couche, ainsi que sur les particules d'humidi- té ou de vapeur saturée remplissant les interstices du tissu, plus spécia- lement à l'entrée de ce dernier, où il est très humide. Ainsi le courant d'air chaud à grande vitesse entre en contact direct avec la surface du tissus, et est secouée en sorte de créer un effet de saltation le long de cette surface.
Des expériences ont démontré que, généralement,ces effets avan- tageux sont obtenus en appliquant des vitesses d'approximativement 900 mè- tres ou plus, de part et d'autre du tissu. Les vitesses nécessaires va- rient évidemment au prorata de l'épaisseur du tissu, de la compacité de sa texture, du degré d'humidité influençant son poids, et de sa raideur ou tension, appliquée par les rails de guidage.
Lorsque les courants d'air arrivent aux sorties 15A, 15B, 15C et 15D,ils véhiculent un certain pourcentage d'humidité, dépendant du degré d'humidité du tissu à 19entrée du dispositif.
Si l'absorption d'humidité est trop importante, la température de l'air devient trop basse pour pouvoir assurer la transmission de chaleur. Pra- tiquement, on a constaté par exemple qu9un abaissement de 138 C à moins de 115 C Dent être considéré comme excessif et indésirable.Les courants d' air traversent alors les ouvertures de sortie (voir flèches D à la figure 1) et pénètrent dans les chambres 20, 21, 22 et ? 1, un certain pourcenta- ge des courants étant dérivé des sorties 15A et 15D,et évacué via les boîtes d'évacuation, comme décrit ci-dessus.
Lorsque les courants d'air entrent dans les chambres, ils expandent et perdent une grande partie de leur vitesse; ils traversent les dispositifs de chauffe 29. 'où la tempé- rature de l'air augmente; l'humidité relative des courants d'air est ain- si réduite,et ils retournent alors aux souffleries correspondantes 24', peur être réintroduits dans la circulation. Une quantité d'air, remplaçant l'air évacué ou déchargé via les boîtes d'évacuation, est introduit de la façon connue au côté d'aspiration de la soufflerie 24'.
L'enveloppe calorifugée 31 sert à retenir la chaleur dans l'appareil.
Les ouvertures d'entrée la! et 18B sont spécialement conçues comme décrit ci-dessus, en vue de réduire le plus possible les pertes de vitesse des courants d'air au débit des souffleries 24.
Les éléments de chauffe 29 sont appliqués pour garder les parois horizontales à une température relativement élevée afin d'éviter l'émission de rayons infra-rouges vers les surfaces du tissu. Dans ce buts on peut ap- pliquer très avantageusement des brûleurs à gaz directs ou indirects., des appareils de chauffage à vapeur ou électriques, ou bien encore d'autres dispositifs de chauffeselon les moyens disponibles sur place.
Les distances, séparant les parois 12 et 13 du tissu., dépendent de la longueur de tissu, à racler par chaque courant d'air, et des carac- téristiques désirées de ce dernier, par exemple la perte de température et le degré d'humidité maximum toléré. Préférablement, les parois 12 et 13 seront disposées aussi près que possible des niveaux supérieur et inférieur des rails de guidage 10, pour autant qu'on évite l'interférence avec l' ajustement transversal des rails de guidage.
La présente invention permet donc augmenter considérablement Les quantités d'humidité, évaporées du tissu,., et il en résulte donc., que l'on pourra appliquer des séchoirs beaucoup plus courts et donc plus économiques, pour atteindre le même but que les séchoirs à air connus jusqu' à présent. En outre, les courants d'air de séchage longitudinaux selon 1'
<Desc/Clms Page number 6>
invention permettent de réaliser une économie d'énergie considérable par rapport aux dispositifs connus, appliquant des séries de jets d'air in- dividuels, sollicitant le tissu.
Dans le cas particulier de l'application de vapeur surchauffée, comme moyen de chauffe, on peut employer l'appareil susdécrit et illus- tré, exception faite pour les souffleries 39 et leurs moteurs respectifs ces derniers était alors superflus, étant donné que le problème du contrôle de l'humidité de l'air ne s'y pose pas.
Ainsi par exemple, on a constaté que des courants de vapeur sur- chauffée à 138 C, et à la pression atmosphérique, ont donné de bons résul- tats. L'humidité, absorbée et évaporée par lesdits courants, réduit la tem- pérature de la vapeur surchauffée, cette réduction ne pouvant abaisser en dessou@ de 100 C. Dans chaque circuit, la température de la vapeur, augmen- te, dans le dispositif de chauffe associé, jusqu'à 138 C, avant d'être diri- gée à nouveau vers le tissu. Cette augmentation de la température de la vapeur,et l'absorption de l'humidité déterminent une augmentation de la pression dans le circuit; un volume de vapeur, équivalent à celui, formé par l'évaporation de l'humidité du tissu doit donc pouvoir s'échapper.
Comme l'absorption de l'humidité du tissu 11 est substantiellement continue, l'échappement de la vapeur de l'appareil doit donc également être continu.
Si la vapeur a la pression atmosphérique, on doit simplement as- surer l'intercommunication entre l'intérieur du dispositif et l'atmosphè- re, les conduits 38 pouvant être appliqués à cet égard. Eventuellement, les- dits conduits peuvent être munis d'une vanne ou soupape d'échappement, per- mettant l'échappement de quantités de vapeur nécessaires lorsque la près*- sion intérieure de l'appareil tend à augmenter.
REVENDICATIONS.-
1.- Procédé pour le séchage de tissus, caractérisé en ce qu'il consiste à déplacer longitudinalement le tissu en forme de toile, et à diriger un ou plusieurs courants d'air longitudinaux le long des deux surfaces du tissu, dans le même sens et à une vitesse d'au moins 915 mè- tres par minute, en sorte de faire vibrer le tissu par rapport à son plan, en vue de rompre la couche limitée d'air statique, et afin de permettre aux courants d'air de venir en contact intime avec les surfaces du tissu, en sorte d'effectuer un mouvement de saltation le long du tissu.
<Desc / Clms Page number 1>
PROCESS AND DEVICE FOR DRYING CANVAS MADE OF TEXTILES AND
ANALOGUES.
The present invention relates to a method and device for drying fabrics made of textile materials such as fabrics, papers or the like (hereinafter referred to as "fabric"), this drying being carried out for example using air or another. hot gas or steam, such as superheated steam. In order to simplify the disclosure, the word "air" used hereinafter should be considered as incorporating the above gases or vapors.
In the drying of fabric passing through a chamber, in which air currents stress the fabric, experiments have shown that the fabric carries with it into the drying chamber a limited layer of static or "retarded" air thick. minimal, this layer remaining intimately bound to each surface of the fabric during its longitudinal displacement. These limited layers seriously affect the efficiency of the air-drying processes, applied until now ;, since they isolate partially the fabric from the drying air, and thereby impede the heat exchange and the penetration of the drying air into the interstices of the fabric.
The present invention aims to obtain a method and device. for drying fabrics., wherein said limited layers of static or retarded air are broken in order to increase the efficiency of the transfer of drying air to the fabric, to facilitate its penetration into the gaps of the fabric, , and thus cooperate in the efficiency of the drying operation.
According to the inventions the method of drying fabrics consists of moving the fabric longitudinally in the form of a canvas, and directing one or more longitudinal air streams along both surfaces of the fabric .. in the same direction and at a speed. from. at least 915 meters per minute so as to make the fabric vibrate with respect to its plane, with a view to breaking the limited layer of static air ,, and in order to allow the air currents to come into intimate contact with the surfaces tissue so
<Desc / Clms Page number 2>
perform a saltation movement along the fabric.
Preferably, on each surface of the fabric is directed at least one pair of longitudinal air streams, one in the opposite direction of the other, each of said pairs of air streams initially comprising a single stream of substantially cross section. transverse, urging the fabric in a direction substantially vertical to the surface of the fabric.
According to the invention, the device for carrying out the aforesaid method comprises means for longitudinally displacing the fabric in the form of a canvas, upper and lower walls which are substantially planar, disposed near to, and parallel to the tissue, openings. inlet and outlet, disposed at determined distances along said upper and lower walls, and means for introducing air, through the inlet openings, into the spaces between said walls and the fabric , the air current in these spaces having a velocity of at least 915 meters per minute, and constituting substantially permanent currents along the surfaces of the fabric, between the latter and said upper and lower walls, in firm contact with it. said surfaces between the inlet and outlet openings.
Preferably, the aforesaid device comprises thermally insulated chambers, arranged above the upper wall, and below the lower wall, and in which are discharged the air currents arriving by the outlet openings, means being provided in said chambers to heat the air of said streams and to direct it back to the inlet openings, for recirculation.
More preferably, ducts, connected to the suction duct of a blower or other air source, are provided at each end of the device, between the upper and lower walls, to allow certain percentages of air currents, directed at said ends, to escape into the atmosphere, and thus to be able to control the degree of humidity of the air in the circuit.
By citing hereinafter, and in the claims, a particular air speed, for example 1525 meters per minute, reference is made to the speed of the air, longitudinally traversing the spaces between the fabric and said upper and lower walls. .
An exemplary embodiment of the present invention is described below, with reference to the accompanying drawings, in which Figures 1 and 1A together form an elevational view with partial longitudinal section of a drying device according to the invention; Figure 2 is a vertical cross section taken on line II-II of Figure 1; Figure 3 is a front elevational view of the device.
According to these figures, the device comprises a single continuous tensioner with automatic clamping, provided with the usual guide rails 10, between which the fabric 11 is moved longitudinally, through the machine. In order to promote understanding of the drawing, the left rail is set aside in Figure 1.
Immediately above and below said rails 10 are provided horizontal walls, respectively 12-13. extending transversely by a maximum distance between the guide rails 10 (position illustrated in solid lines in FIG. 2), and, longitudinally, over the total length of the tensioner chamber. However, in the longitudinal direction, the walls 12 and 13 are interrupted at determined distances, by air inlet and outlet openings, respectively 14A, 14B and 15A, 15B 16C, 15D, extending transversely.
A substantial seal is provided at the edges of the fabric 11, by elements, extending upwards and downwards, respectively.
<Desc / Clms Page number 3>
EMI3.1
1 1 = ";: = 7 mounted on the guide rails 10a. Ë''EBients.:; L6-l2 89 adjust with gentle friction between the walls 12 and Q so as to move towards 1; outside and 1- inside between the upper walls, when the rails move.
The walls 11, the elements: 611 and the guide rails therefore together form an isolated compartment. The air inlet openings 1¯4-14B in the upper and lower walls show, 9 in plan view .., a rectangular profile and s 9 extend approximately over a third of the width of the machine. \) when the guide rails are arranged at their maximum interdistance (see position in solid lines in Figure 2), and over a greater part of the width of the machine, when the guide rails 10 are arranged at their minimum distance (see position in dotted lines in FIG. 2).
EMI3.2
d / 'entry. ± s1 and 18B discharge through the openings 14à and and., seen from the side of the machine (figure 1),
they have a section in the form of a venturi. 9 in a vertical direction towards the fabric 11. Each passage 18A-
EMI3.3
8B is in the direction of the fabric. \) Provided with divergent walls 9 which are externally convex and which connect with the horizontal walls 12-D. Viewed from the end of the machine (Figure 2) the passages 18A-18B diverge uniformly towards the fabric.
EMI3.4
The walls 12-2 respectively constitute the lower and upper plates of the chambers., Provided above and below the passage.
EMI3.5
wise of the 'fabric. In the illustrated example two chambers 20-21 are provided above., And two chambers 22- g ± are provided below the passage of the fabric.
Each passage 18A and 18B is disposed substantially in the middle between the ends of one of the chambers., And the end walls of the upper and lower chambers have the shape of curved decans 24, extending transversely over the entire total width of the chambers. walls 12-13.
EMI3.6
The outer walls of the chambers, ie the side walls, and the upper wall or possibly the lower one. \) Are formed by the heat-insulated outer casing 21 of the machine.
The air outlet openings 15 A, 1.5B.s lC. and 15P are arranged in the chambers, near the curved screens, and are in the form of pipes extending transversely over the total width of the screens.
EMI3.7
rGis 12 and 11. \) and having a substantially curved section.
The ends of the pipes, directed towards the fabric., Feel inclined, so as to ensure a perfect entry and exit of drafts in the chambers.
EMI3.8
The chambers 20 and 2. \) between which the fabric first passes during its advancement, through the device;., Have a long
EMI3.9
considerably smaller than that of the following chambers 21-23 and. the inlet openings 14 to 3 and outlet 12A and 15 of the chambers 20-22 are smaller than half the distance between the inlet i and outlet openings 1.5C and z of the chambers 2-23 in order to rP Ôbten ;; ; .. rs that the air currents entering through the openings 14B scrape the 8 surfaces applied with fabric 3:
f, the latter being already freed of a certain percentage of humidity. \) during its passage between chambers 20-22 ,. supposedly.s the air currents. l) entering through the openings 1 / may scrape a greater length of the tissue surface than that provided by the entry openings 14 & .1) before reaching excessive temperature loss, due to 19humldi.té absorption of the tisBU9 and thus necessitating 1 evacuation through the outlet openings 1C1.5D A blower 2à> is connected to the inlet openings at and @ the upper walls and lower 1 "outer casing Q being moved outwardly facing each entry of said or = vertures so as to form housing 0 for each blower.
The outlet channels 25 of the blowers are connected at 26 and in an etan manner.
EMI3.10
che at the entrances to openings 18 to 18Bo The blowers are controlled by an electric motor Z8¯ 'at 1 "intel = wind, ion dune belt 279 each blower having its own motor.
Two cross-tube heating elements? are planned in
<Desc / Clms Page number 4>
each chamber 20, 21, 22 and 23. the vapor circulating in said tubes; the heating elements are immediately adjacent to the housing 30 of the blower, the heating element being disposed between each end and the outlet opening of the corresponding chamber.
A discharge box 32 is provided at each end of the device, these boxes diverting a certain percentage of the drying air stream, scraping the surfaces of the fabric 11 and arriving in said boxes. When the air currents arrive at the ends of the device, they contain the maximum amount of humidity in their circuit; from this point of view, and also as regards the construction, the ends of the apparatus are the effective places, to evacuate predetermined quantities of air, in order to limit the maximum moisture content of the circuits of air. The discharge boxes 32 open into the passages 33 of the tissue, and each box has an opening, elongated in the transverse direction of its wall 34, opposite to the passage of the tissue, in order to allow the entry and the flow of the tissue from the tissue. apparatus.
The portions of the openings in the walls 34, arranged outside the guide rails 10, can be closed by a sealing plate 35 (indicated in phantom in Figure 3). These plates are slidably mounted in a small frame 36 so that they can be adjusted laterally, in order to follow the opening of the guide rail.
An air compartment 37. provided in each exhaust box 32. communicates, on the one hand, with the spaces 33 above and below the level of the fabric, and, on the other hand, with a duct 38. connected to the suction side of a blower 39. driven by an electric motor 40. The blower discharges into the atmosphere through a duct 41.
The above-described device is built on a frame, comprising uprights 42. side members 43. cross members 44 and feet 45. T-shaped cross members 46 are provided as support elements for the cross members (not shown) which support the cross members. guide rails 10.
The above-described device operates as follows
The fabric 11 crosses the spaces 21 longitudinally, in the direction of arrow A (Figure 1), its edges A (Figure 1), its edges resting on clamping elements, which can move along the guide rails, the known way. In this case, the stream of hot air at 138 C is introduced, via each inlet opening 18A and 18B, by the blowers 24; the hot air streams exit through the outlet openings 14A and 14B, and scrape the surface of the fabric, immediately below or above, as appropriate, in a vertical direction. The air currents injected by the two openings 14A, scrape the opposite surfaces of the fabric, in the directly opposite zones, and reciprocally balance each other, just like the air currents leaving the two openings 14B.
Every current of air; by scraping the surface of the fabric, is divided into two streams, stressing the fabric, longitudinally traversing the spaces 33. at a speed of approximately 1500 meters per minute. These two streams have opposite directions, indicated by arrows B and C in Figure 1. Each stream of warm air is constantly moving along - and in firm contact with - the surface of the fabric, that is, ie between the fabric and the horizontal or vertical wall 12, as the case may be, in the direction of the corresponding outlet opening.
In this phase of the process, and if the air currents are of sufficient velocity, transverse corrugations are formed in the fabric in a substantially continuous fashion. These undulations have a reduced amplitude and a high periodicity.
In fact, the large amount of small eddies, created in the air current, moving at high speed along the surface of the fabric, has the effect that the greater the speed of the hot air, the tighter will be the waves of the fabric, so as to correspond approximately to the vibration of the fabric. A similar effect is felt by ships, which are stressed by a very strong wind.
<Desc / Clms Page number 5>
Considering the treatment of a fabric loaded with very small so, - -id particles, for example sand, it will be noted that at a given air speed., The intensity of the vibrations or undulations, that is, that is to say the acceleration of the movements of the fabric relative to the plane of the fabric will be sufficient to overcome the inertia of the aforesaid particles, the latter being displaced or separated.
The present invention therefore makes it possible to obtain a similar effect on the molecules of the limited layer of static or delayed air in order to break this layer, as well as on the particles of moisture or saturated vapor filling the airways. interstices in the fabric, more especially at the entrance to the latter, where it is very wet. Thus the current of hot air at high speed comes into direct contact with the surface of the tissue, and is shaken so as to create a saltation effect along this surface.
Experiments have shown that, in general, these beneficial effects are obtained by applying speeds of approximately 900 meters or more to either side of the tissue. The necessary speeds obviously vary in proportion to the thickness of the fabric, the compactness of its texture, the degree of humidity influencing its weight, and its stiffness or tension, applied by the guide rails.
When the air currents arrive at the outlets 15A, 15B, 15C and 15D, they carry a certain percentage of humidity, depending on the degree of humidity of the tissue at the inlet of the device.
If the moisture absorption is too great, the air temperature becomes too low to be able to ensure heat transmission. In practice it has been found, for example, that a lowering of 138 C to less than 115 C. Tooth be regarded as excessive and undesirable. The air currents then pass through the outlet openings (see arrows D in Figure 1) and enter the chamber. rooms 20, 21, 22 and? 1, a certain percentage of the currents being bypassed from outlets 15A and 15D, and discharged through the drain boxes, as described above.
When air currents enter the chambers, they expand and lose much of their speed; they pass through the heaters 29. 'where the air temperature increases; the relative humidity of the air currents is thus reduced, and they then return to the corresponding blowers 24 ', to be reintroduced into the circulation. A quantity of air, replacing the air exhausted or discharged via the exhaust boxes, is introduced in known manner to the suction side of the blower 24 '.
The heat-insulated envelope 31 serves to retain heat in the apparatus.
Entrance openings there! and 18B are specially designed as described above, with a view to reducing as much as possible the speed losses of the air currents at the flow rate of the blowers 24.
The heating elements 29 are applied to keep the horizontal walls at a relatively high temperature in order to avoid the emission of infrared rays towards the surfaces of the fabric. To this end, direct or indirect gas burners, steam or electric heaters, or even other heating devices, depending on the means available on site, can be very advantageously applied.
The distances between the walls 12 and 13 of the fabric. Depend on the length of fabric to be scraped by each air stream and the desired characteristics of the latter, for example the loss of temperature and the degree of maximum humidity tolerated. Preferably, the walls 12 and 13 will be disposed as close as possible to the upper and lower levels of the guide rails 10, so far as to avoid interference with the transverse adjustment of the guide rails.
The present invention therefore makes it possible to considerably increase the quantities of moisture evaporated from the fabric,., And it therefore results., That it is possible to apply dryers that are much shorter and therefore more economical, to achieve the same goal as the dryers. to air known until now. In addition, the longitudinal drying air currents along 1 '
<Desc / Clms Page number 6>
The invention makes it possible to achieve a considerable saving of energy compared to known devices, applying series of individual air jets, stressing the fabric.
In the particular case of the application of superheated steam, as a heating means, the apparatus described and illustrated can be used, except for the blowers 39 and their respective motors, the latter was then superfluous, given that the problem air humidity control does not arise.
Thus, for example, it has been found that streams of superheated steam at 138 ° C., and at atmospheric pressure, have given good results. The humidity, absorbed and evaporated by said streams, reduces the temperature of the superheated steam, this reduction not being able to drop below 100 C. In each circuit, the temperature of the steam increases in the device. associated heating, up to 138 C, before being directed again towards the fabric. This increase in the temperature of the steam, and the absorption of humidity determine an increase in the pressure in the circuit; a volume of vapor, equivalent to that formed by the evaporation of moisture from the fabric must therefore be able to escape.
As the absorption of moisture from the fabric 11 is substantially continuous, the escape of steam from the apparatus must therefore also be continuous.
If the vapor is at atmospheric pressure, one simply needs to provide intercommunication between the interior of the device and the atmosphere, conduits 38 being applicable in this regard. Optionally, said conduits may be provided with an exhaust valve or valve, allowing the escape of necessary quantities of steam when the internal pressure of the apparatus tends to increase.
CLAIMS.-
1.- Method for drying fabrics, characterized in that it consists in moving the fabric longitudinally in the form of a canvas, and in directing one or more longitudinal air currents along the two surfaces of the fabric, in the same direction and at a speed of at least 915 meters per minute, so as to make the fabric vibrate with respect to its plane, with a view to breaking the limited layer of static air, and in order to allow the air currents to escape. come into intimate contact with the surfaces of the fabric, so as to perform a saltation movement along the fabric.