BE507401A - - Google Patents

Info

Publication number
BE507401A
BE507401A BE507401DA BE507401A BE 507401 A BE507401 A BE 507401A BE 507401D A BE507401D A BE 507401DA BE 507401 A BE507401 A BE 507401A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
jaws
steel
welded
copper
parts
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE507401A publication Critical patent/BE507401A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23KSOLDERING OR UNSOLDERING; WELDING; CLADDING OR PLATING BY SOLDERING OR WELDING; CUTTING BY APPLYING HEAT LOCALLY, e.g. FLAME CUTTING; WORKING BY LASER BEAM
    • B23K37/00Auxiliary devices or processes, not specially adapted to a procedure covered by only one of the preceding main groups
    • B23K37/08Auxiliary devices or processes, not specially adapted to a procedure covered by only one of the preceding main groups for flash removal

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Optics & Photonics (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Arc Welding In General (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  MACHINE A SOUDER PAR RESISTANCE. 



   La présente invention est relative à une machine à souder par ré- sistance comprenant des mâchoires de serrage'dont les parties au   Voisinage   du joint de soudure sont constituées par de l'acier. 



   On a proposé des machines de ce genre dans lesquelles.les pièces à souder ne sont en   c'ôntact   qu'avec de l'acier. Ces machines-ont été proposées en remplacement de celles dont les mors sont complètement en cuivre ou en un alliage de cuivre et sont refroidis par circulation d'eau. Elles ont pour but d'améliorer les conditions de forgeage par la meilleure résistance de leurs mors aux hautes températures auxquelles les pièces à souder sont soumises quand elles présentent des sections très importantes sous forme de profilés minces. Il en est ainsi notamment-lors de la soudure de profilés d'huisseries, de jantes de motocyclettes ou d'automobiles. 



   Ces mors complètement en acier offrent l'inconvénient de prendre rapidement une température élevée du fait qu'elles sont traversées par un cou- rant de soudure important et que leur résistance est sensiblement plus éle- vée que celle du cuivre ou de ses alliages. D'autre part, ces mors ne peuvent pas être fortement refroidis par circulation d'eau parce qu'ils.refroidissent alors superficiellement la pièce à souder trop intensément, près du joint de soudure.

   Un autre inconvénient de ces mors en acier consiste à réduire forte- ment   la.Valeur   de l'effet Joule développé dans la pièce à souder lorsque, com- me on l'a proposé en vue de favoriser le forgeage, ils présentent un nez qui s'avance jusqu'au voisinage immédiat du joint de   soudure. ' '   
La présente invention a comme.objet une machine qui   -ne   présente pas ces inconvénients. 



   A cet effet, dans la machine suivant l'invention, les mâchoires de serrage sont mixtes et comprennent une partie en acier qui est séparée par un ,isolant électrique d'une partie en cuivre-servant à amener le courant à la pièce à souder en contact avec ces deux parties. 



   Dans le présent mémoire, chaque fois qu'il est question, à propos de la machine suivant l'invention, d'une partie de mors en acier, il faut com- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 prendre qu'il s'agit d'une partie de mors en une matière dont le point de fu- sion est sensiblement supérieur à celui de la matière à souder pour laquelle cette machine est   conçue.. ' ' '1'   
De même, quand il est question des parties en cuivre des mâchoi- res servant à amener le courant aux pièces à   souder,,,il   faut comprendre qu'il s'agit de parties en n'importe quel métal ou alliage bon conducteur du cou- rant, par exemple, en un alliage de cuivre. 



   L'isolant électrique interposé entre les parties en acier et en cuivre du mors empêche le courant de soudure de passer dans la partie en acier et, par conséquent, évite que cette partie, qui est au voisinage du joint de soudure, s'échauffe par le passage du courant de soudure. 



   Suivant une particularité complémentaire, la partie en cuivre des mors est réalisée de façon à n'établir le contact électrique avec la pièce à souder qu'à une certaine distance de la partie'en acier. 



   ,Dans,le but de- réduire la perte calorifique par la partie en acier, il est, en outre,'prévu de séparer celle-ci de la partie en cuivre par un iso- lant   calorifique..Celui-ci peut.,être   constitué par l'isolant électrique qui sé- pare ces deux parties. 



   Il est à remarquer que même dans le cas de mâchoires complètement en acier ou en cuivre, il est avantageux d'amener le courant de soudure à la pièce à souder par une surface électriquement isolée de la surface par laquel- le le mors de serrage correspondant est en contact avec.cette pièce au voisi- nage du joint de soudure, de façon à n'établir le contact électrique avec la pièce à souder qu'à une certaine distance du mors de serrage. 



   Dans une machine de ce genre, l'effet Joule dans la pièce à souder se manifeste sur une plus grande longueur que si le courant de soudure était amené jusqu'au voisinage du joint de soudure. 



   D'autres particularités et détails-de l'invention apparaîtront au cours de la description du dessin annexé au présent mémoire, qui représente schématiquement, et à titre d'exemple seulement, une forme d'exécution de la machine suivant l'invention. 



   Ce dessin est une coupe à travers les mâchoires d'une machine à souder suivant   l'invention.   



   On y voit deux mâchoires de serrage d'une machine à souder par résistance comprenant chacune deux mors 2 et 3. Chacun de ces mors comprend une partie en acier 4 et une partie en cuivre 5. Les parties   4   et 5 sont sé- parées l'une de l'autre par un isolant électrique 6. La partie en acier   4   est située à proximité du joint de soudure 7 à réaliser entre deux pièces à sou- der 8 et   9.   



   La partie en cuivre 5 de chaque mors sert à amener le courant à la pièce à souder encontact avec elle. La surface 10 de cette partie 5 en contact avec la pièce à souder est donc électriquement isolée de la surface 11 de la partie 4 qui serra la pièce à souder au voisinage du joint de soudure à réaliser. En d'autres termes, le contact électrique avec la pièce à souder n'est établi qu'à une certaine distance du mors de serrage. Le chauffage par effet Joule des pièces à souder a lieu sur une longueur plus grande que si le courant était également amené par la partie 5. Ce chauffage favorise l'obten- tion de la température convenant pour une bonne soudure. 



   Les parties en cuivre 5 représentent avantageusement des canaux 12 pour la circulation d'un fluide réfrigérant. 



   Pour l'isolant électrique 6 prévu entre les parties en acier 4 et en cuivre 5, on utilise avantageusement une. matière qui est, en même temps, un isolant calorifique afin de réduire, dans la mesure du possible, la trans- mission de la chaleur de la partie en acier à la partie en cuivre de chaque   mors.   



   Il est évident que l'invention n'est,pas exclusivement limitée à la forme d'exécution représentée et que bien des modifications peuvent être 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 apportées dans la forme, la disposition et la constitution de certains des éléments intervenant dans sa réalisation, à condition que ces'modifications ne soient pas en contradiction avec l'objet de chacune des revendications sui- vantes. 



   REVENDICATIONS.      



   1. - Machine à souder par résistance comprenant des mâchoires de serrage dont les parties au voisinage du joint de soudure sont constituées par de l'acier, caractérisée en ce que les mors des mâchoires de serrage sont mixtes et comprennent une partie en acier qui est séparée par un isolant élec- trique d'une partie en'cuivre servant à amener le courant à la. pièce à souder en contact avec ces deux parties.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  RESISTANCE WELDING MACHINE.



   The present invention relates to a resistance welding machine comprising clamping jaws, the parts of which in the vicinity of the weld joint are made of steel.



   Machines of this kind have been proposed in which the parts to be welded are only in contact with steel. These machines have been proposed to replace those whose jaws are completely made of copper or a copper alloy and are cooled by circulating water. Their purpose is to improve the forging conditions by the better resistance of their jaws to the high temperatures to which the parts to be welded are subjected when they have very large sections in the form of thin sections. This is particularly the case during the welding of window profiles, motorcycle or automobile rims.



   These jaws completely made of steel have the drawback of rapidly taking a high temperature because they are traversed by a large welding current and their resistance is appreciably higher than that of copper or its alloys. On the other hand, these jaws cannot be strongly cooled by circulating water because they then superficially cool the part to be welded too intensely, near the weld joint.

   Another drawback of these steel jaws consists in greatly reducing the value of the Joule effect developed in the part to be welded when, as has been proposed with a view to promoting forging, they have a nose which advances to the immediate vicinity of the weld joint. ''
The present invention has as object a machine which does not have these drawbacks.



   For this purpose, in the machine according to the invention, the clamping jaws are mixed and comprise a steel part which is separated by an electrical insulator from a copper part serving to bring the current to the part to be welded in contact with these two parties.



   In the present memorandum, whenever there is question, with regard to the machine according to the invention, of a part of steel jaws, it is necessary to understand

 <Desc / Clms Page number 2>

 assume that it is a part of the jaws made of a material whose melting point is appreciably higher than that of the material to be welded for which this machine is designed. '' '1'
Likewise, when it comes to the copper parts of the jaws used to bring the current to the parts to be welded ,,, it must be understood that these are parts in any metal or alloy that is a good conductor of the neck. - rant, for example, in a copper alloy.



   The electrical insulation interposed between the steel and copper parts of the jaw prevents the welding current from passing into the steel part and, consequently, prevents this part, which is in the vicinity of the weld joint, from heating up by the flow of welding current.



   According to an additional feature, the copper part of the jaws is made so as to establish electrical contact with the workpiece only at a certain distance from the steel part.



   In order to reduce the heat loss through the steel part, it is, moreover, planned to separate the latter from the copper part by a heat insulator. This may be. made up of the electrical insulator which separates these two parts.



   It should be noted that even in the case of jaws completely made of steel or copper, it is advantageous to bring the welding current to the piece to be welded through a surface electrically isolated from the surface through which the corresponding clamping jaw is in contact with this part in the vicinity of the weld joint, so as to establish electrical contact with the part to be welded only at a certain distance from the clamping jaw.



   In a machine of this kind, the Joule effect in the piece to be welded manifests itself over a greater length than if the welding current were brought to the vicinity of the weld joint.



   Other features and details of the invention will become apparent from the description of the drawing appended hereto, which schematically represents, and by way of example only, one embodiment of the machine according to the invention.



   This drawing is a section through the jaws of a welding machine according to the invention.



   It shows two clamping jaws of a resistance welding machine each comprising two jaws 2 and 3. Each of these jaws comprises a steel part 4 and a copper part 5. The parts 4 and 5 are separated. 'from each other by an electrical insulator 6. The steel part 4 is located near the weld joint 7 to be made between two parts 8 and 9 to be welded.



   The copper part 5 of each jaw serves to bring the current to the workpiece in contact with it. The surface 10 of this part 5 in contact with the part to be welded is therefore electrically isolated from the surface 11 of part 4 which clamps the part to be welded in the vicinity of the weld joint to be produced. In other words, electrical contact with the workpiece is only established at a certain distance from the clamping jaw. The Joule effect heating of the parts to be welded takes place over a greater length than if the current were also supplied by part 5. This heating helps to obtain the temperature suitable for a good weld.



   The copper parts 5 advantageously represent channels 12 for the circulation of a refrigerant fluid.



   For the electrical insulation 6 provided between the steel 4 and copper 5 parts, advantageously a. material which is at the same time a heat insulator in order to reduce, as far as possible, the transfer of heat from the steel part to the copper part of each jaw.



   It is obvious that the invention is not exclusively limited to the embodiment shown and that many modifications can be made.

 <Desc / Clms Page number 3>

 made in the form, arrangement and constitution of certain of the elements involved in its realization, provided that these modifications do not contradict the object of each of the following claims.



   CLAIMS.



   1. - Resistance welding machine comprising clamping jaws, the parts of which in the vicinity of the weld joint are made of steel, characterized in that the jaws of the clamping jaws are mixed and include a steel part which is separated by an electrical insulator from a copper part used to bring the current to the. part to be welded in contact with these two parts.


    

Claims (1)

2. - Machine suivantla revendication précédente, caractérisée en ce que la partie en acier des mors est séparée de la partie en cuivre de celles-ci par un isolant calorifique. 2. - Machine according to the preceding claim, characterized in that the steel part of the jaws is separated from the copper part thereof by a heat insulator. 3. - Machine suivant l'une ou l'autre des revendications précéden- tes, caractérisée en-ce que la partie en acier ne s'étend qu'à proximité du joint de soudure. 3. - Machine according to either of the preceding claims, characterized in that the steel part extends only near the weld joint. 4. - Machine à souder par résistance comprenant des mâchoires de serrage dont les parties au voisinage du joint de soudure sont constituées par de l'acier, caractérisée en ce que le courant de soudure est amené à la pièce à souder par une surface électriquement isolée de la surface par laquelle le mors de serrage correspondant est en contact avec cette pièce au voisinage du joint de soudure de façon à n'établir le contact électrique avec la pièce à souder qu'à une certaine distance du mors de serrage. 4. - Resistance welding machine comprising clamping jaws, the parts of which in the vicinity of the weld joint are made of steel, characterized in that the welding current is supplied to the part to be welded by an electrically insulated surface of the surface through which the corresponding clamping jaw is in contact with this part in the vicinity of the solder joint so as to establish electrical contact with the workpiece only at a certain distance from the clamping jaw. 5. - Machine telle que décrite ci-dessus et représentée au dessin ci-annexé. 5. - Machine as described above and shown in the accompanying drawing.
BE507401D BE507401A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE507401A true BE507401A (en)

Family

ID=147395

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE507401D BE507401A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE507401A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US2387154A (en) Method of joining bus bars
KR100878447B1 (en) Nanostructured welding method for reducing deformation
US4089453A (en) Soldered tube end
EP0516559B1 (en) Method for welding two copper pieces
EP0491578A1 (en) Resistance spot welding method and welding electrode to carry out the method
CA2403864C (en) Method for making an electroconductive joint
BE507401A (en)
CA1247179A (en) Electrical connecting device to be mounted on the wall of a metallurgical vessel in direct contact with a molten metal
FR2555084A1 (en) Soldering aluminium wire to copper part
EP1072349A1 (en) Electric welding process usable to joint a workpiece with a composite sheet
FR2678432A1 (en) METHOD OF BONDING BETWEEN A HIGH CRITICAL TEMPERATURE SUPERCONDUCTIVE CERAMIC AND A SUPERCONDUCTIVE CONDUCTOR BASED ON NIOBIUM-TITANIUM.
JP4033417B2 (en) Bonding structure of dissimilar metal materials
US1867028A (en) Welding
US3443053A (en) Method of joining metallic objects of different melting points
BE630731A (en)
JP3864202B2 (en) Joining electrodes and materials for high energy density resistant equipment
FR2682626A1 (en) Spot-welding electrode
BE455046A (en)
BE506543A (en)
CA1079040A (en) Soldered tube end
CH248544A (en) Butt welding process.
BE419635A (en)
JPH06277856A (en) Spot welding electrodes
Chang Nugget formation and dynamic resistance in resistance spot welding of aluminum to steel
BE457337A (en)