<Desc/Clms Page number 1>
-ARRACHEUSE DE BETTERAVES OU AUTRES PRODUITS SIMILAIRES.
Le présent brevet a pour objet une arracheuse de betteraves ou d'autres produits similaires ayant pour but de les arracher, de les capter, et de les déposer en chaines parallèles, aux lignes de plantations, le décol- letage des betteraves ou autres produits similaires'et l'enlèvement des feuil- les ayant été préalablement effectués avant la mise en oeuvre de l'arracheuse envisagée qui pourra;, suivant l'équipement mécanique faisant l'objet du pré- sent brevet comporter une paire de socs, deux ou trois et même davantage et permettre grâce à un bac récolteur à plusieurs dégagements de déposer en une chai ne ¯les betteraves ou autres produits similaires provenant de plusieurs lignes de plantation parallèles.
L'invention sera décrite ci-après à l'aide des dessins schémati- ques annexés se rapportant à un mode d'exécution d'une arracheuse conformément au présent brevet et comportant à titre d'un exemple de réalisation trois pai- res de socs arracheurs, sans exclure la possibilité de tout autre mode d'exé- cution comportant moins ou plus de trois paires de socs.
A cet effet les dessins annexés représentent g
La Fig. 1 représente une vue schématique en plan de l'arracheuse.
La Figo 2 représente une vue en élévation du côté gauche de l'ar- racheuse dans le sens de 1-'avancement.
La Fig. 3 représente une vue de face en élévation de l'avant de 1-'arracheuse,
La Fige 4 représente une vue de face en élévation de l'arrière de 1'arracheuse.
La Fig. 5 représente une vue de face en élévation du bac récolteur avec à titre d'exemple un dispositif transporteur.
La Fig. 6 représente une vue en plan du bac récolteur de la Fig.
6 avec fond constitué de barreaux de grille et de parties déplaçables à la ma- nière d'un tiroir. .
<Desc/Clms Page number 2>
La Fig. 7 représente une vue analogue à la Fig. 5 dans une va- riante d'exécution.
La Fig. 8 représente schématiquement à plus grande échelle une coupe suivant VIII - VIII Fig. 1.
La Fig. 9 représente à plus grande échelle une vue de profil d'un plateau garni d'un peigne circulaire et des entraineurs ainsi que la disposition d'un des socs et de la grille ou rampe débouchant dans le bac récolteur.
La Fig. 10 représente une coupe suivant X - X Fig. 9 dans un détail de construction.
La Fig. 11 représente à plus grande échelle la vue en plan d' une grille ou rampe avec son attache à un soc et d'un moyen limitant l'écar- tement des socs.
-La Fig. 12 représente une coupe en élévation dans un détail de construction suivant XII-XII Fig. 11.
La Fig. 13 représente une coupe suivant XIII - XIII Fig. Il,,
La Fig. 14 représente une vue en plan d'un autre moyen limitant l'écartement des socs.
La Fig. 15 représente une variante d'exécution de la Fig. 11.
La Fig. 16 représente en élévation une vue schématique d'un dispositif permettant de lancer la betterave dans le bac récolteur lorsqu' on utilise l'exécution représentée à la Fig. 15 et la Fig. 16 a une variante.
La Fig. 17 représente schématiquement à plus grande échelle le mode de suspension hydraulique des roues de l'arrière de l'arracheuse.
La Fige 18 représente schématiquement à plus grande échelle le dispositif destiné à maintenir l'arrière en déplacements vertical.
La Fig. 19 représente une vue de face en élévation des traverses avant et arrière sur lesquelles se fixent de manière réglable en écartement les traverses longitudinales supportant les socs.
La Fig. 20 représente une vue en plan de la Fig. 19.
La Fig. 21 représente une coupe suivant XXI - XXI Fig. 19 mon- trant l'assemblage et le réglage en écartement des traverses longitudinales.
La Fig. 22 représente en élévation le dispositif de contrôle de la direction de l'arracheuse et de sa déclivité par rapport au sol.
Les Fig. 23 et 24 représentent vus en plan des détails d'exécu- tion du mode de contrôle de direction.
En se reportant aux figures ci-dessus, 1 représente le châssis constitué par exemple par un cadre formé d'un fer profilé en U à l'avant, sur ce cadre sont articulés en 2 les extrémités arrière des côtés 3 et 4 d'un tringlage dont le sommet est formé par une douille 5 comportant une perfora- tion destinée à sa traction en dessous et à l'arrière du tracteur non repré- senté. Extérieurement aux côtés 3 et 4 sont fixées des douilles 6 traversées par des vis verticales 7 avec bras 8 de manoeuvre à main. Ces vis 7 appuient par leur extrémité sur les côtés 3 et 4 du tringlage ce qui permet lors de leur manoeuvre, d'incliner plus ou moins le châssis 1 par rapport au sol, dans les buts définis ci-après.
A l'arrière, voir Fig. 4, 17, 18 sur les longerons du châssis 1 sont disposés les supports 9 d'axes 10 emboités dans les têtes 11 de cylindres hydrauliques 12a et 12b dont les tiges 13 des pistons sont fixées à un essieu tubulaire 14 comportant à une extrémité une partie fixe 15 raccordée à la fourche de la fusée de roue 18b et à l'autre extrémité une partie mobile 16 c'est-à-dire déplaçable en sens longitudinal pouvant être fixée par les vis de pression 17 de manière à constituer un essieu extensible. Cette partie 16 est pourvue à son extrémité de la fourche de la fusée de la roue 18a. En 19
<Desc/Clms Page number 3>
est la barre transversale de direction avec partie correspondante extensible 20 et vis de pression 21.
En 22 est représentée le boitier de. direction dans lequel pénètre l'arbre de commande 23 mu par le volant de direction 24.
Sur l'essieu tubulaire 14 est fixé rigidement la douille 31 d' un montant 30 à l'extrémité supérieure duquel est articulée sur un pivot 29 l'extrémité 28 d'un levier 27a, d'autre part articulé en 26a sur un support approprié 25 disposé sur la face supérieure du longeron du châssis 1. En dessous est parallèlement disposé un support 25 avec pivot 26b sur lequel s' articule le levier inférieur 27b dont la fourche d'extrémité 32 est articulée sur l'essieu 14 de part et d'autre du pied 31 du montant 30. On constitue ainsi par 1, 27a, 30, 27b, un parallélogramme articulé se prêtant aux varia- tions des déplacements des roues arrière par rapport au sol, contrôlés par les pistons hydrauliques se mouvant dans les cylindres 12a et 12b.
Dans une boite de distribution 29 pénètrent les conduites d'ame- née 31 et de retour 32 d'un fluide sous pression venant du tracteur ou autre- ment que le levier de commande 33, à portée du conducteur, permet de distri- buer selon les nécessités du travail individuellement et ou simultanément par les conduites 3la et 31b au cylindre 12a de gauche respectivement au cylindre 12b de droite, en vue de relever par rapport au sol le châssis 1 de l'arra- cheuse ou seulement un côté.
Ainsi le châssis 1 est semi porté en trois endroits à savoir par la douille 5 à l'avant et par les roues 18a et 18b à l'arrière.
L'arrachage voir Fig. 11 est obtenu par les paires de socs tels que 131 et 132 avec partie postérieure relevée voir 9. En dessous s'étend un prolongement des socs vers l'arrière et constitué par une grille inclinée ou rampe fermée par exemple, de quatre fers plats 34 disposés de champ et de 2 fers ronds extérieurs 35.
Les fers plats 34 se réunissent à l'avant à un autre fer plat 36 qui se fixe à une oreille 37 par exemple du soc de droite 132 par un boulon 129. Des ponts ou traverses 38 en forme d'arche 38 réunissent entre eux les fers 34 et les ronds extérieurs 35 de la grille de façon à constituer un en- semble bien rigide s'étendant vers l'arrière jusqu'au dessus du bac récolteur 39, voir Fig. 9 et 11.
Les extrémités postérieures de chaque groupe de barreaux 34 et 35 sont supportées au-dessus du bac 39 par des plats 109 reliés par des boulons 110 à une traverse 111 fixée sur les longerons des châssis à ses extrémités,
Les socs tels 132 et 131 sont fixés à des 'supports 40 rigides mais doués d'une certaine élasticité en sens perpendiculaire aux lignes de plantation.
Ces supports 40 sont fixés et maintenus par des vis de pression 41 dans des chapes 42 soudées sur les flacs de traverses longitudinales 43 ré- glables dans un plan horizontal de façon à écarter ou rapprocher les axes des paires de socs 131 - 132, ces- axes devant correspondre aux axes des lignes de betteraves à arracher. Par 140 sont désignés les disques coupeurs disposés à l'avant.
Les traverses longitudinales 43 sont disposées entre deux traver- ses avant 106 et arrière 107 fixées aux longerons du châssis 1. Ces traverses par exemple des fers U ont leur âme, voir par exemple les Fig. 19 et 20 et 21 qui représentent ce mode de réglage sur la traverse arrière 107, pourvues de fentes longitudinales 133 au travers desquelles sont introduits des boulons 136 fixés sur une des ailes de fers cornières 134 dont l'autre aile est par exemple fixée par soudure sur le flanc extérieur des traverses 43. Ainsi en desserrant les boulons 136 on peut écarter ou rapprocher les traverses 43 1' une de l'autre et conséquemment régler l'écartement entre-eux des supports 40 des socs, introduits dans les chapes 42 soudées sur les flancs des traverses longitudinales 43.
Le dispositif de captage des betteraves une fois extraites du so 1 par les socs, assure simultanément le débourrage continu des socs, le nettoya-
<Desc/Clms Page number 4>
ge des betteraves et le guidage de celles-ci jusque dans le bac collecteur.
(voir Fig. 1 et Fig. 9)
A cet effet le dispositif envisagé comporte un arbre transversal 44 mu en sens rotatif par un réducteur de vitesse 45 relié à une transmission 46 empruntée à une boîte de vitesse 47 avec levier de manoeuvre 48. Cette boîte de vitesse 47 est raccordée par chaine 49 et pignons 50 et 51 à un ar- bre longitudinal extérieur 52 commandé par une roue 53 recevant une chaine 54 entraînée par la roue 55 d'un arbre 56 voir Fig. 8 mu par un engrenage 57 en prise avec un autre engrenage 58 calé sur l'arbre 59 disposé par exem- ple dans l'axe longitudinal du châssis 1 et recevant à son extrémité extérieu- re 60 l'emboîtement d'un arbre de prise de force au tracteur non représenté.
Un moteur indépendant peut se substituer à cette transmission mécanique..
@ Sur cet arbre transversal 44 sont calés des plateaux ou disques 61-garnis à leur périphérie de dents élastiques 62 en fil d'acier formant un peigne circulaire.
Deux plateaux 61 de part et d'autre d'une ligne de plantation sont réunis l'un à l'autre par des entretoises 63 par exemple au nombre de quatre portant par exemple trois rangées parallèles d'entraineurs 64 consti- tués par des espèces de fourchette en fil d'acier rond dont la trajectoire circulaire emprunte les intervalles entre les barreaux plats 34 de la grille ou rampe inclinée, afin de pousser les betteraves tombées sur la grille, jus- que dans le bac récolteur 39.
En vue de limiter entre eux l'écartement des socs 131 et 132 au cours du travail on prévoit, voir Figo 11, la soudure sur les faces latérales extérieures des socs en 139 d'une patte 125 au-dessus et en dessous de laquel- le sont fixées par un boulon 133 des fers plats 126 et 127 entre lesquels, voir Fig. 12, est glissé un boulon 124 dont la tête 128 et la rondelle et 1' écrou de serrage 138 limitent le déplacement l'un par rapport à l'autre des socs 131 et 132. A la Fig. 14 on a représenté une variante dans la disposition horizontale d'un anneau 130 soudé en 139 sur les faces latérales extérieures des socs.
Dans une variante d'exécution de la grille ou rampe, voir Fig.
15, les socs 13 la et 132a sont séparés, indépendants l'un de l'autre, plus courts et portent latéralement chacun les plats 34a se réunissent entre eux et extérieurement aux fers ronds extérieurs 35a par des arches 38a.
Vers l'extrémité arrière les barreaux de grill'e de chaque soc reposent sur des plats 109 fixés par des boulons 110 à une traverse 111 fixée à ses extrémités sur les longerons du châssis 1.
Dans les intervalles des extrémités des barreaux 34a et 35a, se déplacent les dents en forme de secteur 114 portées par un moyeu 113 engagé dans un arbre 112 supporté à ses extrémités dans des paliers portés par les longerons du châssis et non représentés.
Chacune des dents 114 est pourvue, voir Fig. 16, d'une appendice 115 traversé par un arbre 116 sur les extrémités duquel sont engagés les pieds de tiges 117 d'excentriques 118 mus par un arbre 119 s'étendant transversale- ment à l'arracheuse et mu en sens rotatif par un mécanisme approprié en liai- son avec l'arbre extérieur 52.
Par cette disposition les betteraves poussées sur la grille sont lancées dans le bac 39 par les dents 114 animées d'un mouvement angulaire de rotation alternatif.
A la disposition de la Fig. 16 peut se substituer,voir Fig. 16a, un arbre 119a animé d'un mouvement de rotation continu et portant des dents 114a par lesquelles les betteraves sont soulevées et ainsi déversées dans le bac 39.
Comme déjà signalé les plateaux 61 avec leur peigne 62 et les
<Desc/Clms Page number 5>
entraîneurs 64 assurent par leur passage le débourrage des socs 131 - 132, le nettoyage des betteraves et le guidage de celles-ci par les plateaux 61 fermant les côtés de la grille ou rampe jusque dans le bac récolteur 39.
A l'arrière de l'arracheuse, voir Fig. 5,6, 7'est disposé transversalement un bac 39 dont le fond est forme de barreaux de grille 65 avec des parties 66 et 67 mobiles en forme de tiroir et à l'extrémité une ram- pe de déversement 68. Ainsi on peut déverser sur le terrain les betteraves provenant de l'arrachage simultané de trois lignes de plantation le-long d'une chaîne en ouvrant d'abord le tiroir 66. Puis quand la machine revient on ferme le tiroir 66 et on ouvre le tiroir 67 et ainsi les betteraves provenant des trois nouvelles lignes arrachées sont déversées sur le terrain sur la même chaîne. Lors du retour de la machine on ferme 66 et 67 et: les bettera- ves sont alors déversées le long de la rampe 68 sur le terrain toujours sur la même chaîne.
On voit qu'ainsi le produit de 9 lignes de plantation peut être rassemble sur le terrain en une seule chaîne.
Le déplacement des betteraves dans ke bac 39 vers les endroits de sortie est effectué par exemple, voir Fig. 5, par des raclettes 70 portées par des traverses 70a supportées à leurs extrémités par des cornières 70b et entraînées par'deux chaînes 69 mises en sens rotatif par des roues motrices 71 recevant un mouvement de rotation par une commande par' chaîne 72 et pignon 73 entrainé par l'arbre longitudinal extérieur 52.
Dans la Fig. 7 le dispositif d'évaauation agissant dans le bac comprend des chaines 74 mues par les roues 75 entrainées par 1?arbre moteur 76 et portant des godets renversés 77 faisant office d'entraîneurs dans le bac collecteur 39.
Dans cette réalisation, voir Fig. 7,aux tiroirs 66 et 67 se sub- stituent des clapets ou trappes 78 et 79 disposés en arrière de la rampe de déversement 68 avec de préférence un dispositif à contrepoids et commande à distance éventuelle.
Le fonctionnement est semblable à celai décrit ci-dessus.
Enfin dans la réalisation de l'arracheuse comme décrit ci-dessus, on prévoit encore en vue du nettoyage continu des entraîneurs 64 sur toute leur étendue, l'installation de deux anneaux, voir Fig. 9 de forme elliptique formés chacun de deux parties 105 et 105a et constituées d'un fer rond se présentant en regard des faces opposées des entraineurs 64. Les fers ronds 105 se fixent à 1?avant sur la traverse 126 et à 1-'arrière sur la traverse 107 du châssis 1, tandis qu'une des extrémités des fers ronds 105a est fixée à l'avant dans une chappe 108 pouvant coulisser sur le fer rond 105 correspon- dant, voir Fig. 9, alors qu'à l'arrière une chape 108 est fixée au fer rond 105 et que l'extrémité du fer rond 105a peut y coulisser.
Par ligne de betteraves on prévoit de chaque côté du plan vertical médian contenant les entraîneurs 64, un anneau elliptique 105 - 105a comme décrit et qui a en outre davantage, d'empêcher le coinçage éventuel de la betterave.
En vue d'obtenir un travail correct de l'arracheuse, l'objet de l'invention prévoit, places à l'avant du châssis de 1-'arracheuse, un disposi- tif indiquant la déclivité du terrain et un autre dispositif permettant d'é- viter les écarts de déplacements de 19 arracheuse par rapport, aux axes des lignes de plantation en voie d'arrachage.
A cet effet, le premier dispositif envisagé, voir Fig. 22, comprend une tige repère verticale 80 fixée au châssis rigidement par des tringles la- térales 81 sur lesquelles sont articulées en 84 respectivement en 85 les tiges 82 respectivement 83 dont les extrémités sont articulées en 86 respectivement
<Desc/Clms Page number 6>
en 87 à une barre transversale horizontale 88 d'un poids tel qu'elle n'est pas influencée par les déclivités du terrain qui ainsi peuvent s'apercevoir par la comparaison des distances horizontales entre la tige repère 80 et les extrémités des tiges 82 et 83.
L'autre dispositif également visuel, voir également Fig. 22,23, 24, utilise la même tige de repère 80 pour apprécier les écarts des déplace- ments de l'arracheuse par rapport aux axes des lignes de plantation. A cet effet, sur la tige repère 80 est articulé en 89 en sens rotatif dans un plan vertical, une douille 90 au travers de laquelle passe et peut coulisser libre- ment une tige 91 dont l'extrémité inférieure 92 est engagée dans une rotule 93 portée par un pont 94 en forme d'arche, dont les pieds sont soutenus élas- tiquement entre des ressorts 96 et 97 sur des boulons 95 fixés sur les ailes de deux fers cornières 100 reliés à l'avant par une traverse 98 également en forme de pont et à laquelle s'attache l'extrémité d'une chaine de traction 99 reliée d'autre part au tracteur.
Ces fers cornières 100 forment ainsi une espèce de traineau dont les patins se déplacent longitudinalement de part et d'autre de l'axe 101 d'une ligne de betteraves.
Dans la Fig. 22 on a représenté intentionnellement l'arracheuse lors de l'alignement ce qui s'indique par la position oblique de la tige 91 parrapport à la tige repère 80. Au lieu d'utiliser un traineau formé de deux fers cornières 100 comme à la Fig. 23 et à cheval sur la ligne de bette- raves, on peut employer un traineau sous forme de sabot 102, voir Fig. 24, tiré entre les axes 102 et 103 de deux lignes de betteraves et comme ci- dessus muni d'une tige 91 montée à rotule.
Il va de soi que d'autres variantes d'exécution dans la réalisa- tion des dispositifs mécaniques ou d'autres envisagés peuvent se concevoir aisément sans néanmoins sortir du cadre du domaine du présent brevet.
Ainsi, aux entraineurs tels que 64 animés d'un mouvement de rota- tion continu pourrait se substituer tout autre dispositif équivalent comprenant des organes de transport appropriés à mouvement circulaire, éventuellement excentrique ou longitudinal.
De même les plateaux 61 tournant dans des plans parallèles peuvent constituer eux-mêmes des plateaux entraineurs en tournant inclinés l'un vers l'autre dans des plans obliques, ou bien l'un deux, pourra tourner dans un plan vertical et l'autre dans un plan oblique par rapport au premier.
Dans l'exemple envisagé comprenant trois paires de socs, pour l'ar- rachage simultané de trois lignes de betteraves, on prévoit deux disques tran- chants tels que 140, disposés l'un. entre la première et la deuxième ligne, l'autre entre la deuxième et la troisième ligne de façon à faciliter le débour- rage continu des socs d'arrachage.
D'autres détails d'exécution peuvent être envisagés dans d'au- tres formes d'exécution sans toutefois s'écarter de l'objet de l'invention.
Ainsi à l'avant du chassis 1 pourrait s'articuler l'avant d'un faux châssis comportant des moyens d'arrachage et de captage des betteraves, tandis que l'arrière du faux chassis reposerait sur le sol par des patins ou roulettes ou autres moyens équivalents montés sur des supports réglables directement ou non, dans le but de permettre aux socs d'épouser exactement les dénivella- tions du sol.
Dans ce cas, le relevage de l'arracheuse ne s'étendrait pas à son ensemble, mais seulement à une partie.
**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.
<Desc / Clms Page number 1>
BEET HARVESTER OR OTHER SIMILAR PRODUCTS.
The present patent relates to a harvester for beets or other similar products, the object of which is to pull them, to collect them, and to deposit them in parallel chains, to the lines of plantations, the peeling of beets or other similar products. 'and the removal of the sheets having been previously carried out before the use of the envisaged harvester which may;, depending on the mechanical equipment which is the subject of this patent, comprise a pair of coulters, two or three and even more and allow, thanks to a collector with several clearances, to deposit in a chain beets or other similar products coming from several parallel planting lines.
The invention will be described below with the aid of the appended schematic drawings relating to an embodiment of a harvester in accordance with the present patent and comprising, by way of an exemplary embodiment, three pairs of coulters. pullers, without excluding the possibility of any other embodiment comprising less or more than three pairs of coulters.
To this end, the accompanying drawings represent g
Fig. 1 is a schematic plan view of the harvester.
Fig. 2 is an elevational view of the left side of the harvester in the direction of travel.
Fig. 3 shows a front elevational view of the front of the harvester,
Fig 4 shows a front elevational view of the rear of the harvester.
Fig. 5 shows a front elevational view of the collecting tank with, by way of example, a conveyor device.
Fig. 6 is a plan view of the collector of FIG.
6 with a base made up of grid bars and parts that can be moved like a drawer. .
<Desc / Clms Page number 2>
Fig. 7 shows a view similar to FIG. 5 in an execution variant.
Fig. 8 schematically shows on a larger scale a section along VIII - VIII FIG. 1.
Fig. 9 shows on a larger scale a profile view of a plate furnished with a circular comb and coaches as well as the arrangement of one of the coulters and of the grid or ramp opening into the collecting tank.
Fig. 10 represents a section along X - X FIG. 9 in a construction detail.
Fig. 11 shows on a larger scale the plan view of a grid or ramp with its attachment to a share and of a means limiting the distance between the coulters.
-Fig. 12 shows a sectional elevation in a construction detail along XII-XII FIG. 11.
Fig. 13 shows a section along XIII - XIII Fig. He,,
Fig. 14 shows a plan view of another means limiting the distance between the coulters.
Fig. 15 shows an alternative embodiment of FIG. 11.
Fig. 16 shows in elevation a schematic view of a device for throwing the beet into the collecting tank when using the execution shown in FIG. 15 and FIG. 16 has a variant.
Fig. 17 schematically shows on a larger scale the mode of hydraulic suspension of the wheels at the rear of the harvester.
Fig. 18 schematically shows on a larger scale the device intended to keep the rear in vertical movements.
Fig. 19 shows a front elevational view of the front and rear cross members on which are fixed in an adjustable manner in spacing the longitudinal cross members supporting the coulters.
Fig. 20 is a plan view of FIG. 19.
Fig. 21 shows a section along XXI - XXI Fig. 19 showing the assembly and spacing adjustment of the longitudinal cross members.
Fig. 22 shows in elevation the device for controlling the direction of the harvester and its slope relative to the ground.
Figs. 23 and 24 show a plan view of the execution details of the steering control mode.
Referring to the figures above, 1 shows the frame constituted for example by a frame formed of a U-shaped iron at the front, on this frame are articulated in 2 the rear ends of the sides 3 and 4 of a linkage, the top of which is formed by a sleeve 5 comprising a perforation intended for its traction below and at the rear of the tractor, not shown. Externally to sides 3 and 4 are fixed sockets 6 traversed by vertical screws 7 with arms 8 for manual operation. These screws 7 bear by their end on the sides 3 and 4 of the linkage which allows during their operation, to incline the frame 1 more or less with respect to the ground, for the purposes defined below.
At the rear, see Fig. 4, 17, 18 on the side members of the frame 1 are arranged the supports 9 of pins 10 nested in the heads 11 of hydraulic cylinders 12a and 12b, the piston rods 13 of which are fixed to a tubular axle 14 comprising at one end a part fixed 15 connected to the fork of the wheel spindle 18b and at the other end a movable part 16 that is to say movable in the longitudinal direction which can be fixed by the pressure screws 17 so as to constitute an extendable axle. This part 16 is provided at its end with the fork of the spindle of the wheel 18a. In 19
<Desc / Clms Page number 3>
is the steering crossbar with corresponding extendable part 20 and pressure screw 21.
At 22 is shown the case. direction in which the control shaft 23 enters, moved by the steering wheel 24.
On the tubular axle 14 is rigidly fixed the socket 31 of an upright 30 at the upper end of which is articulated on a pivot 29 the end 28 of a lever 27a, on the other hand articulated at 26a on a suitable support 25 disposed on the upper face of the frame member 1. Below is arranged in parallel a support 25 with pivot 26b on which the lower lever 27b is articulated, the end fork 32 of which is articulated on the axle 14 on both sides. other of the foot 31 of the upright 30. One thus constitutes by 1, 27a, 30, 27b, an articulated parallelogram lending itself to the variations of the displacements of the rear wheels relative to the ground, controlled by the hydraulic pistons moving in the cylinders. 12a and 12b.
Into a distribution box 29 enter the supply lines 31 and return 32 of a pressurized fluid coming from the tractor or other than the control lever 33, within reach of the driver, makes it possible to distribute according to the needs of the work individually and or simultaneously via the pipes 3a and 31b to the left cylinder 12a respectively to the right cylinder 12b, with a view to raising the frame 1 of the harvester or only one side relative to the ground.
Thus the frame 1 is semi carried in three places, namely by the socket 5 at the front and by the wheels 18a and 18b at the rear.
Pulling see Fig. 11 is obtained by pairs of coulters such as 131 and 132 with a raised rear part, see 9. Below extends an extension of the coulters towards the rear and consists of an inclined grid or closed ramp, for example, of four flat irons 34 arranged with field and 2 outer round bars 35.
The flat bars 34 meet at the front to another flat iron 36 which is attached to an ear 37, for example of the right plow 132 by a bolt 129. Bridges or cross members 38 in the form of an arch 38 join together the irons 34 and the outer rings 35 of the grid so as to constitute a very rigid assembly extending rearwardly to the top of the collector 39, see FIG. 9 and 11.
The rear ends of each group of bars 34 and 35 are supported above the tray 39 by plates 109 connected by bolts 110 to a cross member 111 fixed to the side members of the frames at its ends,
The coulters such 132 and 131 are fixed to rigid supports 40 but endowed with a certain elasticity in the direction perpendicular to the planting lines.
These supports 40 are fixed and held by pressure screws 41 in yokes 42 welded to the flasks of longitudinal cross members 43 adjustable in a horizontal plane so as to move apart or bring together the axes of the pairs of coulters 131 - 132, these- axes which must correspond to the axes of the beet lines to be pulled. By 140 are designated the cutting discs arranged at the front.
The longitudinal cross members 43 are arranged between two front 106 and rear 107 cross members fixed to the side members of the frame 1. These cross members, for example U bars, have their web, see for example FIGS. 19 and 20 and 21 which represent this mode of adjustment on the rear cross member 107, provided with longitudinal slots 133 through which are introduced bolts 136 fixed on one of the wings of angle irons 134 whose other wing is for example fixed by welding on the outer side of the sleepers 43. Thus by loosening the bolts 136 it is possible to move aside or bring the sleepers 43 1 'apart from each other and consequently adjust the distance between them of the supports 40 of the coulters, introduced into the welded yokes 42 on the sides of the longitudinal sleepers 43.
The device for capturing the beets once extracted from the soil 1 by the coulters simultaneously ensures the continuous unclogging of the coulters, the cleaning
<Desc / Clms Page number 4>
age of the beets and their guidance into the collecting tank.
(see Fig. 1 and Fig. 9)
For this purpose the device envisaged comprises a transverse shaft 44 rotated by a speed reducer 45 connected to a transmission 46 taken from a gearbox 47 with operating lever 48. This gearbox 47 is connected by chain 49 and pinions 50 and 51 to an outer longitudinal shaft 52 controlled by a wheel 53 receiving a chain 54 driven by the wheel 55 of a shaft 56 see FIG. 8 driven by a gear 57 engaged with another gear 58 wedged on the shaft 59 arranged for example in the longitudinal axis of the frame 1 and receiving at its outer end 60 the engagement of a clutch shaft force to the tractor, not shown.
An independent motor can replace this mechanical transmission.
@ On this transverse shaft 44 are wedged plates or discs 61-furnished at their periphery with elastic teeth 62 made of steel wire forming a circular comb.
Two trays 61 on either side of a planting line are joined to each other by spacers 63, for example four in number, for example carrying three parallel rows of coaches 64 constituted by species. of round steel wire fork, the circular path of which follows the intervals between the flat bars 34 of the grid or inclined ramp, in order to push the beets which have fallen on the grid, into the collecting tank 39.
In order to limit the spacing of the coulters 131 and 132 between them during work, see Figo 11, the welding is provided on the outer side faces of the coulters at 139 with a tab 125 above and below which - the are fixed by a bolt 133 of the flat bars 126 and 127 between which, see Fig. 12, a bolt 124 is slid, the head 128 of which and the washer and the clamping nut 138 limit the displacement with respect to one another of the coulters 131 and 132. In FIG. 14 shows a variant in the horizontal arrangement of a ring 130 welded at 139 on the outer side faces of the coulters.
In an alternative embodiment of the grid or ramp, see Fig.
15, the coulters 13a and 132a are separate, independent of each other, shorter and each laterally carry the flats 34a meet together and externally to the outer round bars 35a by arches 38a.
Towards the rear end the grill bars of each share rest on plates 109 fixed by bolts 110 to a cross member 111 fixed at its ends to the side members of the frame 1.
In the intervals between the ends of the bars 34a and 35a, move the sector-shaped teeth 114 carried by a hub 113 engaged in a shaft 112 supported at its ends in bearings carried by the frame members and not shown.
Each of the teeth 114 is provided, see Fig. 16, of an appendage 115 traversed by a shaft 116 on the ends of which are engaged the feet of rods 117 of eccentrics 118 driven by a shaft 119 extending transversely to the harvester and rotated by a mechanism suitable in conjunction with the outer shaft 52.
By this arrangement the beets pushed on the grid are launched into the tank 39 by the teeth 114 driven by an angular reciprocating rotational movement.
At the arrangement of FIG. 16 can be substituted, see Fig. 16a, a shaft 119a driven by a continuous rotational movement and carrying teeth 114a by which the beets are lifted and thus discharged into the tank 39.
As already indicated the plates 61 with their comb 62 and the
<Desc / Clms Page number 5>
coaches 64 ensure by their passage the clearing of the coulters 131 - 132, the cleaning of the beets and the guiding of the latter by the plates 61 closing the sides of the grid or ramp as far as the collecting tank 39.
At the rear of the harvester, see Fig. 5,6, 7 ′ is arranged transversely a tank 39 whose bottom is in the form of grid bars 65 with movable parts 66 and 67 in the form of a drawer and at the end a discharge ram 68. It is thus possible to discharge in the field the beets coming from the simultaneous uprooting of three planting lines along a chain by first opening the drawer 66. Then when the machine returns we close the drawer 66 and we open the drawer 67 and so the beets from the three new torn lines are dumped on the field on the same line. When the machine returns, 66 and 67 are closed and: the beets are then discharged along the ramp 68 on the ground still on the same chain.
It can be seen that the product of 9 planting lines can be collected in the field in a single chain.
The movement of beets in bin 39 to the exit places is carried out for example, see Fig. 5, by scrapers 70 carried by crossbars 70a supported at their ends by angles 70b and driven by two chains 69 set in rotary direction by driving wheels 71 receiving a rotational movement by a control by 'chain 72 and pinion 73 driven by the outer longitudinal shaft 52.
In Fig. 7 The scavenging device acting in the bin comprises chains 74 moved by the wheels 75 driven by the motor shaft 76 and carrying overturned buckets 77 acting as drivers in the collecting bin 39.
In this embodiment, see Fig. 7, the drawers 66 and 67 are replaced by valves or hatches 78 and 79 arranged behind the discharge ramp 68 with preferably a counterweight device and possible remote control.
The operation is similar to that described above.
Finally, in the realization of the harvester as described above, provision is also made for the continuous cleaning of the coaches 64 over their entire extent, the installation of two rings, see FIG. 9 of elliptical shape each formed of two parts 105 and 105a and consisting of a round iron facing the opposite faces of the coaches 64. The round irons 105 are attached to the front on the cross member 126 and to the rear on the cross member 107 of the frame 1, while one of the ends of the round bars 105a is fixed at the front in a yoke 108 which can slide on the corresponding round bar 105, see FIG. 9, while at the rear a yoke 108 is fixed to the round iron 105 and the end of the round iron 105a can slide therein.
Per row of beets there is provided on each side of the vertical median plane containing the coaches 64, an elliptical ring 105 - 105a as described and which furthermore has to prevent the possible jamming of the beet.
In order to obtain a correct work of the harvester, the object of the invention provides, placed at the front of the frame of the harvester, a device indicating the slope of the ground and another device allowing to 'Avoid deviations in the movements of the harvester from the axes of the planting lines being pulled up.
For this purpose, the first device envisaged, see Fig. 22, comprises a vertical reference rod 80 fixed to the frame rigidly by lateral rods 81 on which are articulated at 84 respectively at 85 the rods 82 and 83 respectively, the ends of which are articulated at 86 respectively.
<Desc / Clms Page number 6>
at 87 to a horizontal transverse bar 88 of a weight such that it is not influenced by the slopes of the ground which can thus be seen by comparing the horizontal distances between the reference rod 80 and the ends of the rods 82 and 83.
The other also visual device, see also Fig. 22, 23, 24, uses the same marker rod 80 to assess the deviations of the movements of the harvester from the axes of the planting lines. To this end, on the reference rod 80 is articulated at 89 in a rotating direction in a vertical plane, a sleeve 90 through which passes and can slide freely a rod 91 whose lower end 92 is engaged in a ball joint 93. carried by a bridge 94 in the form of an arch, the feet of which are resiliently supported between springs 96 and 97 on bolts 95 fixed to the wings of two angle irons 100 connected at the front by a cross member 98 also in the form of bridge and to which is attached the end of a traction chain 99 connected on the other hand to the tractor.
These angle irons 100 thus form a kind of sled, the pads of which move longitudinally on either side of the axis 101 of a row of beets.
In Fig. 22 the puller has been intentionally represented during the alignment which is indicated by the oblique position of the rod 91 in relation to the reference rod 80. Instead of using a sled formed by two angle irons 100 as in FIG. . 23 and straddling the line of beetroots, a sled in the form of a shoe 102 can be used, see Fig. 24, drawn between the axes 102 and 103 of two beet lines and as above provided with a rod 91 mounted with a ball joint.
It goes without saying that other variant embodiments in the production of the mechanical devices or others envisaged can be easily conceived without, however, departing from the scope of the present patent.
Thus, trainers such as 64 animated by a continuous rotational movement could be replaced by any other equivalent device comprising suitable transport members with circular, possibly eccentric or longitudinal movement.
Likewise, the plates 61 rotating in parallel planes can themselves constitute driving plates by rotating inclined towards each other in oblique planes, or else one of them can rotate in a vertical plane and the other. in an oblique plane with respect to the first.
In the example envisaged comprising three pairs of coulters, for the simultaneous uprooting of three lines of beets, two cutting discs such as 140 are provided, one arranged. between the first and the second line, the other between the second and the third line so as to facilitate the continuous cleaning of the lifting coulters.
Other details of execution can be envisaged in other embodiments without however departing from the object of the invention.
Thus at the front of the frame 1 could be articulated the front of a subframe comprising means for pulling out and collecting the beets, while the rear of the subframe would rest on the ground by runners or rollers or other equivalent means mounted on supports which may or may not be directly adjustable, with the aim of enabling the coulters to exactly follow the unevenness of the ground.
In this case, the lifting of the harvester would not extend to the whole, but only to a part.
** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.