BE501296A - - Google Patents

Info

Publication number
BE501296A
BE501296A BE501296DA BE501296A BE 501296 A BE501296 A BE 501296A BE 501296D A BE501296D A BE 501296DA BE 501296 A BE501296 A BE 501296A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
chamber
cylinder
dye
temperature
piece
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE501296A publication Critical patent/BE501296A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D06TREATMENT OF TEXTILES OR THE LIKE; LAUNDERING; FLEXIBLE MATERIALS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • D06BTREATING TEXTILE MATERIALS USING LIQUIDS, GASES OR VAPOURS
    • D06B17/00Storing of textile materials in association with the treatment of the materials by liquids, gases or vapours
    • D06B17/04Storing of textile materials in association with the treatment of the materials by liquids, gases or vapours in wound form

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Treatment Of Fiber Materials (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PROCEDE .DE TEINTURE   DE .TISSUS .OU.FILS   TEXTILES .ET .APPAREIL .POUR .SA   REALISATION.   



   La présente invention est relative à un procédé de teinture de tissus ou fils textiles et à un appareil d'application du procédé. 



   Il était connu auparavant de faire passer une pièce continue de matière textile de façon répétée dans un appareil à travers un bain de tein- ture en renvidant la matière sur un cylindre après chaque passageo Ce procé- dé offre l'inconvénient de donner une faible production et une distribution, inégale du colorant dans la   matièreo   
Il est également connu de faire passer la matière textile d'a- bord dans un appareil à travers un bain de teinture, puis à travers un ap- pareil de maturation en faisant varier la durée du dernier traitement de quelques secondes à quelques minutes.

   Un appareil de maturation de ce genre est très coûteux et en outre, le séjour y est trop court pour réaliser l'é- quilibre de teinture,  c'est-à-dire   que le procédé a pour résultat une fai- ble résistance de la teinture au   lavageo   Au point de vue économique, il est absolument impossible de donner à l'appareil de maturation les dimensions nécessaires pour que la durée de séjour de la matière puisse y être augmen- tée essentiellement au delà de celle en usage actuellement. 



   Un but de'l'invention est de créer un procédé permettant une du- rée de l'opération de teinture suffisamment longue pour atteindre un équili- bre de teinture physique et/ou chimique à une température convenant à la tein- ture et obtenir ainsi la meilleure solidité des teintures. 



   Un autre but de l'invention est de créer un procédé aboutissant à la distribution la plus uniforme des teintures avec de faibles pertes de colorant. 



   Un autre but de l'invention est de créer un procédé assurant de bas prix de revient de la main d'oeuvre et des machines par unité de matière produite. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Tous ces avantages sont réalisés par la présente invention, qui consiste en un procédé de teinture de matière textile (tissus et fils) com- prenant l'imprégnation de la matière par la solution de teinture, le régla- ge de la température de la matière imprégnée à un nombre de degrés désirés, le renvidage de la matière sur un'cylindre rotatif et la rotation du cylin- dre à la température réglée en maintenant constante la phase liquide dans la matière, la rotation se poursuivant pendant un laps de temps suffisamment long pour obtenir en substance un équilibre de la teinture dans la matière. 



   Le procédé suivant l'invention va être décrit avec plus de détails dans ce qui suit, en se référant aux dessins annexés qui représentent une construction préférée   dappareil   pour l'application du procédé. 



   Sur les dessins : 
La fig. 1 représente une vue schématique de l'appareil en coupe verticale ; la fig. 2 représente une vue schématique d'un appareil de placage à travers lequel on fait passer la pièce de matière avant son entrée dans l'appareil de la fig. 1; la fig. 3 représente une vue schématique de l'appareil en coupe suivant la ligne III-III de la fig. 1. 



   Comme on le voit sur les fige 1 et 3, l'appareil comprend une chambre 4 à doubles parois formant un espace continu autour de la chambre. 



  Un côté de la chambre possède une porte en doubles tôles disposée de manière que l'espace susdit soit également continu entre elles. A un de ses bords inférieurs, la chambre est munie d'une ouverture horizontale 6 n'ayant qu'u- ne faible hauteur mais de longueur suffisante pour y faire passer un drap de largeur normale. La pièce de la matière textile 7 est adaptée à être guidée au-dessus de cylindres 8 et 9 à travers cette ouverture et ensuite du cylin- dre 9 verticalement vers le haut au cylindre 10. De ce dernier, la pièce con- tinue à se déplacer en direction horizontale à travers la partie supérieure de la chambre, puis vers le bas au-dessus des cylindres 11 et 12. Du cylindre 12, la pièce de matière est guidée vers un cylindre et y est fixée.

   L'arbre 13 de ce cylindre repose sur des tourillons dans un châssis 14 muni de roues aptes à rouler sur des rails 16. 



   Le cylindre peut tourner pour renvider la matière textile, et pour le faire tourner, une des extrémités de l'arbre 13 est munie d'un élé- ment d'accouplement 17 apte à manoeuvrer un élément d'accouplement corres- pondant 18 fixé à l'extrémité d'un arbre 19 porté sur tourillons dans deux supports 20 et 21 et traversant la paroi de la chambre. L'arbre 19 est com- mandé par un moteur 22 par l'intermédiaire d'une transmission à courroie 23. 



   Des deux côtés de la partie verticale de la pièce de matière 7 entre les cylindres 9 et 10, sont montées un certain nombre de lampes infra- rouges 24 sur des plaques verticales'25. De la même façon, un certain nombre de lampes infra-rouges 26 sont montées sur une plaque horizontale au-dessus de la partie horizontale de la pièce de matière entre les cylindres 10 et 11. 



  Un thermorégulateur 28 est monté à l'extérieur de la chambre et son élément sensible 29 est inséré à travers la paroi de la chambre. 



   Pour le chauffage de la chambre, un ventilateur 30 met en circu- lation l'air de l'espace compris entre les doubles parois de la chambre à travers une caisse 31 munie d'éléments de chauffage électrique 32, puis l'air chauffé est réintroduit dans l'espace par le ventilateur. Le   thermorégula-   teur 28 est prévu pour le contrôle de la température à l'intérieur de la   cham-   bre, et dans ce but, il coopère avec les éléments de chauffage 32 dans la cais- se 31 au moyen d'un relais non représenté.. 



   L'appareil 'décrit ci-dessus fonctionne de la manière suivante. 



  D'un empilage,33, la pièce de tissu est guidée au-dessus de cylindres 34,35 et 36 vers le bas dans un bain de teinture 37. Après son passage dans le bain, le tissu est pressé entre deux cylindres 38 et 39 de manière à exprimer l'excès 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 de liquide de teinture. Puis la pièce de matière continue à se déplacer au- dessus du cylindre 40 et ensuite au-dessus du cylindre 8 dans la chambre 4. 



  Lorsque le bout avant de la matière textile est fixé au cylindre monté dans le châssis 14, on fait tourner ce cylindre pour renvider la matière. Pour éviter l'étirage de la matière renvidée sur le cylindre, il est important que la vitesse de rotation de l'arbre 19 varie de manière que la vitesse pé- riphérique de la matière textile sur le cylindre 41 soit constamment constan- te, indépendamment de la longueur du rayon du   ylindre,   c'est-à-dire que la vitesse périphérique doit être exactement aussi grande que la   vitesse   de la pièce dans l'appareil de placage. On peut aboutir à ce résultat en'disposant un engrenage différentiel, non représenté, entre le moteur et l'arbre 19. 



   Avant la mise en marche, on ferme la porte 5 et on chauffe la chambre à la température désirée en faisant circuler et chauffant l'air dans l'espace entre les doubles parois. Quand la matière pénètre dans la chambre   4, elle   est rapidement chauffée à la température désirée au moyen des lam- pes 24 et 26. Quand une longueur désirée de matière textile est renvidée sur le cylindre, l'ouverture d'introduction 6 est fermée. Dans ce but, une auge à fond plat 42 entourant l'ouverture 6 est remplie d'eau de manière à former un joint liquide. De cette façon, la chambre est scellée de façon sûre. En outre, le liquide dans le joint a comme autre but de maintenir la tension de vapeur d'eau désirée à l'intérieur de la chambre, c'est-à-dire la tension de vapeur d'eau correspondant à la température qui règne dans la chambre.

   Ainsi, comme l'atmosphère de la chambre est saturée de vapeur d'eau, aucun liquide ne s'évapore du cylindre 41, de sorte que la phase liquide dans le cylindre est maintenue constante et qu'une distribution uniforme de la teinture dans la masse de la matière est assurée. 



   Le cylindre 41 est maintenu en rotation lente dans la chambre 4 pendant un laps de temps suffisamment long pour permettre l'établissement d'un équilibre désiré de teinture dans la matière textile. Pendant tout le temps, la température désirée est maintenue constante par un thermorégula= teur.Cette température constante de la matière pendant toute la durée du traitement après son introduction dans la chambre, est d'importance essen- tielle pour l'obtention d'un bon résultat. 



   La durée du traitement et la température requises doivent être déterminées dans chaque cas particulier en fonction de la nature de la so- lution de teinture et du genre de matière à teindre. Aucune règle générale n'est possible. 



   Pendant l'opération qui vient d'être décrite, aucune surveillan- de n'est nécessaire. Quand le laps de temps s'est écoulé, on ouvre la porte 5 et on retire le wagon 14 avec le cylindre 41. Le drap ou fil est dévidé du cylindre et est ensuite traité à l'état humide et/ou séché. 



   Il est également possible de maintenir constante la phase liqui- de du cylindre de matière en l'enveloppant dans une matière imperméable, après quoi sa rotation peut s'effectuer dans une chambre quelconque ayant la température désirée. 



  EXEMPLE la 
On teint suivant le procédé décrit plus haut 6000 mètres de tis- su de coton blanchi (armure toile) pesant 150 grs par mètreo Après le placage, le rapport du liquide de teinture au tissu est de 80/100. La solution de tein- ture contient 15 grs par litre de brun éclipse R et 15 grs par litre de sul- fure de sodium. La température du bain de teinture est de   50 Co   Quand on l'in- troduit dans la chambre, on chauffe le tissu au moyen des lampes à 95 C et on maintient cette température constante pendant 18 heures. On enlève alors la matière et on la lave à l'eau à 40 C dans un laveur à ciel ouvert et fina- lement on la sèche. 



  EXEMPLE 2. 



   On teint dans un colorant pour acétate de la manière décrite plus haut, 500 mètres de tissu d'acétate de cellulose désencollé, pesant 100 grs 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 par mètre. Après le placage, le rapport de liqueur de teinture au tissu est de 75/100. La solution de teinture contient 2 grs par litre de bleu solide cellitone B et 3 grs de flocons de savon par litre. La température du bain de teinture est de 60 C. Quand on l'introduit dans la chambre, le tissu est chauffé à une température de   75 C   et on maintient cette température constan- te pendant 16 heures. On enlève.alors le cylindre de tissu de la chambre et on le lave à l'eau à 40 C dans un laveur à ciel ouvert et finalement on le sèche. 



    EXEMPLE 3.    



   On teint au moyen de teintures directes 1000 kgrs de fils de rayonne filée, No anglais 30/1. Après le placage, le rapport entre la li- queur de teinture et le fil est de   80/100.   La solution de teinture contient 5 grs par litre de jaune solide de chlorantine RL et 1 gr par litre d'Albatex PO. La température du bain de teinture est de 30 C. Quand on l'introduit dans la chambre, le fil est chauffé à 95 C et on maintient cette température cons- tante pendant 10 heures. On enlève alors le fil et on le sèche. 



   Le procédé conforme à l'invention n'est d'aucune fagon limité aux exemples donnés ci-dessus, et de même, l'appareil n'est pas limité à la réalisation décrite et représentée. Le domaine de l'invention n'est limité que par les revendications qui suivent. 



   REVENDICATIONS. 



   1.- Procédé de teinture de matière textile (tissu et fil) carac- térisé en ce qu'on imprègne la matière par une solution de teinture, on rè- gle la température de la matière imprégnée au nombre de degrés désirés, on renvide la matière sur un cylindre rotatif et on fait tourner ce cylindre à la température réglée en maintenant constante la phase liquide, dans la ma- tière, la rotation s'effectuant pendant un laps de tempe suffisant pour ob- tenir en substance l'équilibre de teinture dans la matière. 



   2. - Appareil pour le traitement de matière textile (tissus et fil) imprégné de solution de teinture, caractérisé en ce qu'il comprend un cylindre rotatif sur lequel, on renvide la matière, une chambre obturable dans laquelle on place le cylindre, des moyens pour fiare tourner le cylin- dre à l'intérieur de la chambre, des moyens pour chauffer la matière au cours du renvidage sur le cylindre, des moyens pour chauffer la chambre et des moyens pour maintenir une température constante à l'intérieur de la cham- bre.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PROCEDURE. OF DYING. FABRIC. OR. TEXTILE WIRE. AND .APPLEMENT .FOR. ITS REALIZATION.



   The present invention relates to a process for dyeing fabrics or textile threads and to an apparatus for applying the process.



   It was previously known to pass a continuous piece of textile material repeatedly through an apparatus through a dye bath by returning the material to a cylinder after each pass. This process has the disadvantage of giving a low production. and an uneven distribution of the dye in the material
It is also known to pass the textile material first in an apparatus through a dye bath, then through a maturation apparatus by varying the duration of the last treatment from a few seconds to a few minutes.

   Such a ripening apparatus is very expensive and furthermore the residence time is too short to achieve dye equilibrium, i.e. the process results in low resistance of the dye. Wash-dyeing From an economic point of view, it is absolutely impossible to give the maturing apparatus the dimensions necessary so that the residence time of the material can be increased therein essentially beyond that in use at present.



   An object of the invention is to provide a process allowing a duration of the dyeing operation long enough to achieve a physical and / or chemical dye balance at a temperature suitable for the dyeing and thus obtain the best color fastness.



   Another object of the invention is to provide a process resulting in the most uniform distribution of dyes with low losses of dye.



   Another object of the invention is to create a process ensuring low cost of labor and machines per unit of material produced.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   All these advantages are achieved by the present invention, which consists of a process for dyeing textile material (fabrics and threads) comprising the impregnation of the material with the dyeing solution, the regulation of the temperature of the material. impregnated to a desired number of degrees, winding the material back onto a rotating cylinder and rotating the cylinder at the set temperature while maintaining the liquid phase in the material constant, the rotation continuing for a sufficiently long period of time to obtain in substance a balance of the dye in the material.



   The method according to the invention will be described in more detail in the following, with reference to the accompanying drawings which show a preferred construction of apparatus for the application of the method.



   On the drawings:
Fig. 1 shows a schematic view of the apparatus in vertical section; fig. 2 shows a schematic view of a plating apparatus through which the piece of material is passed before it enters the apparatus of FIG. 1; fig. 3 shows a schematic view of the apparatus in section along the line III-III of FIG. 1.



   As seen in figs 1 and 3, the apparatus comprises a chamber 4 with double walls forming a continuous space around the chamber.



  One side of the chamber has a door in double sheets arranged so that the aforesaid space is also continuous between them. At one of its lower edges, the chamber is provided with a horizontal opening 6 having only a low height but of sufficient length to pass through a sheet of normal width. The piece of textile material 7 is adapted to be guided above cylinders 8 and 9 through this opening and then from cylinder 9 vertically upwards to cylinder 10. From the latter, the piece continues to move. moving horizontally across the top of the chamber, then down over cylinders 11 and 12. From cylinder 12, the piece of material is guided to and attached to a cylinder.

   The shaft 13 of this cylinder rests on journals in a frame 14 provided with wheels capable of rolling on rails 16.



   The cylinder can turn to wind up the textile material, and to make it turn, one end of the shaft 13 is provided with a coupling element 17 able to operate a corresponding coupling element 18 fixed to the cylinder. the end of a shaft 19 carried on journals in two supports 20 and 21 and passing through the wall of the chamber. The shaft 19 is controlled by a motor 22 via a belt transmission 23.



   On both sides of the vertical part of the piece of material 7 between the cylinders 9 and 10, a number of infrared lamps 24 are mounted on vertical plates 25. Likewise, a number of infrared lamps 26 are mounted on a horizontal plate above the horizontal part of the piece of material between cylinders 10 and 11.



  A thermoregulator 28 is mounted outside the chamber and its sensitive element 29 is inserted through the wall of the chamber.



   To heat the chamber, a fan 30 circulates the air in the space between the double walls of the chamber through a box 31 provided with electric heating elements 32, then the heated air is reintroduced into space by the fan. The thermoregulator 28 is provided for controlling the temperature inside the chamber, and for this purpose it cooperates with the heating elements 32 in the case 31 by means of a relay, not shown. ..



   The apparatus described above operates in the following manner.



  From a stack 33, the piece of fabric is guided over cylinders 34, 35 and 36 down into a dye bath 37. After passing through the bath, the fabric is pressed between two rolls 38 and 39 so as to express the excess

 <Desc / Clms Page number 3>

 dye liquid. Then the piece of material continues to move above cylinder 40 and then above cylinder 8 in chamber 4.



  When the front end of the textile material is attached to the cylinder mounted in the frame 14, this cylinder is rotated to unwind the material. To avoid stretching of the material returned to the cylinder, it is important that the rotational speed of the shaft 19 varies so that the peripheral speed of the textile material on the cylinder 41 is constantly constant, independently. of the length of the radius of the ylinder, that is, the peripheral speed must be exactly as large as the speed of the workpiece in the plating apparatus. This can be achieved by arranging a differential gear, not shown, between the motor and the shaft 19.



   Before switching on, door 5 is closed and the chamber is heated to the desired temperature by circulating and heating the air in the space between the double walls. As the material enters chamber 4, it is quickly heated to the desired temperature by means of lamps 24 and 26. When a desired length of textile material is fed back onto the cylinder, the introduction opening 6 is closed. For this purpose, a flat-bottomed trough 42 surrounding the opening 6 is filled with water so as to form a liquid seal. This way the chamber is securely sealed. In addition, the liquid in the seal has another purpose of maintaining the desired water vapor pressure inside the chamber, that is to say the water vapor pressure corresponding to the prevailing temperature. in the bedroom.

   Thus, as the atmosphere of the chamber is saturated with water vapor, no liquid evaporates from cylinder 41, so that the liquid phase in the cylinder is kept constant and a uniform distribution of the dye in the cylinder. mass of matter is assured.



   The cylinder 41 is kept in slow rotation in the chamber 4 for a period of time long enough to allow the establishment of a desired balance of dyeing in the textile material. Throughout the time, the desired temperature is kept constant by a thermoregulator. This constant temperature of the material throughout the duration of the treatment after its introduction into the chamber, is of essential importance for obtaining a good result.



   The treatment time and temperature required should be determined in each particular case depending on the nature of the dye solution and the kind of material to be dyed. No general rule is possible.



   During the operation which has just been described, no monitoring is necessary. When the time has elapsed, door 5 is opened and wagon 14 with cylinder 41 is removed. The sheet or thread is unwound from the cylinder and is then treated wet and / or dried.



   It is also possible to keep the liquid phase of the material cylinder constant by enveloping it in an impermeable material, after which its rotation can take place in any chamber having the desired temperature.



  EXAMPLE the
6000 meters of bleached cotton fabric (plain weave) weighing 150 grams per meter are dyed according to the process described above. After plating, the ratio of the dyeing liquid to the fabric is 80/100. The dye solution contains 15 grams per liter of eclipse brown R and 15 grams per liter of sodium sulphide. The temperature of the dye bath is 50 Co. When introduced into the chamber, the fabric is heated by means of lamps to 95 ° C. and this temperature is maintained constant for 18 hours. The material is then removed and washed with water at 40 ° C. in an open-air washer and finally dried.



  EXAMPLE 2.



   500 meters of desized cellulose acetate fabric weighing 100 grams are dyed in an acetate dye as described above.

 <Desc / Clms Page number 4>

 per meter. After plating, the ratio of dye liquor to fabric is 75/100. The dye solution contains 2 grams per liter of solid blue cellitone B and 3 grams of soap flakes per liter. The temperature of the dye bath is 60 ° C. When introduced into the chamber, the fabric is heated to a temperature of 75 ° C. and this temperature is kept constant for 16 hours. The tissue cylinder is then removed from the chamber and washed with 40 ° C water in an open-air washer and finally dried.



    EXAMPLE 3.



   1000 kgrs of spun rayon threads, English No. 30/1 are dyed with direct dyes. After plating, the ratio of dye liquor to yarn is 80/100. The dye solution contains 5 grams per liter of solid chlorantine yellow RL and 1 gram per liter of Albatex PO. The temperature of the dye bath is 30 ° C. When introduced into the chamber, the yarn is heated to 95 ° C. and this temperature is kept constant for 10 hours. The thread is then removed and dried.



   The method according to the invention is in no way limited to the examples given above, and likewise, the apparatus is not limited to the embodiment described and shown. The field of the invention is limited only by the following claims.



   CLAIMS.



   1.- Method for dyeing textile material (fabric and thread) characterized in that the material is impregnated with a dyeing solution, the temperature of the impregnated material is adjusted to the desired number of degrees, the material is returned to material on a rotating cylinder and this cylinder is rotated at the set temperature while maintaining constant the liquid phase in the material, the rotation being carried out for a period of time sufficient to obtain in substance the dye equilibrium in matter.



   2. - Apparatus for the treatment of textile material (fabrics and thread) impregnated with dye solution, characterized in that it comprises a rotating cylinder on which the material is returned, a closable chamber in which the cylinder is placed, means for turning the cylinder inside the chamber, means for heating the material during winding on the cylinder, means for heating the chamber and means for maintaining a constant temperature inside the cylinder. bedroom.


    

Claims (1)

3.- Appareil suivant la revendication 2 caractérisé en ce que la chambre possède une ouverture étroite pour y introduire la matière à traiter, cette ouverture étant entourée d'une auge apte à être remplie de liquide pour boucher l'ouverture. 3.- Apparatus according to claim 2 characterized in that the chamber has a narrow opening to introduce the material to be treated, this opening being surrounded by a trough suitable for being filled with liquid to plug the opening. 4.- Appareil suivant la revendication 2 caractérisé en ce que les moyens de chauffage de la matière à renvider sur le cylindre comprennent des lampes infra-rouges disposées sur les côtés de la pièce de matière intro- duite dans la chambre. 4.- Apparatus according to claim 2 characterized in that the means for heating the material to be wound up on the cylinder comprise infrared lamps arranged on the sides of the piece of material introduced into the chamber. 5. - Appareil suivant la revendication 2 caractérisé en ce que la chambre possède de doubles parois formant entre elles un espace continu au- tour de la chambre, et en ce que les moyens de chauffage de la chambre com- prennent un ventilateur faisant circuler de l'air à travers un canal de chauf- fage et cet espace. 5. - Apparatus according to claim 2 characterized in that the chamber has double walls forming between them a continuous space around the chamber, and in that the heating means of the chamber comprise a fan circulating air through a heating channel and this space.
BE501296D BE501296A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE501296A true BE501296A (en)

Family

ID=143157

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE501296D BE501296A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE501296A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0736116B1 (en) Jig-type textile finishing apparatus and method using electromagnetic waves
BE501296A (en)
FR2751350A1 (en) METHOD FOR IMPROVING THE WEAVING OF A CHAIN YARN FABRIC WITH HIGH ELASTICITY MODULE
FR2595727A1 (en) INSTALLATION FOR THE CONTINUOUS TREATMENT OF AT LEAST ONE TEXTILE YARN
FR2486551A1 (en) Fabric wet treatment finishing - comprises impregnating and preheating before main dryer preceding simultaneous drying and tentering step
CN214328144U (en) Fabric washing equipment
BE1008353A3 (en) Device for submit continuous fibre wire form for a heat treatment wet.
WO1996017990A1 (en) Method for short bath dyeing, and machines implementing such method
CN112064239B (en) Safety protection textile material washing unit is used in weaving
BE531578A (en)
FR2577250A1 (en) Process for the continuous drying of textile yarns and machines for carrying out this process
CH509459A (en) High - temperature dyeing of synthetic - fibres
BE623160A (en)
FR1460466A (en) Continuous dyeing method and combined dyeing and finishing of fabrics, knits, films, sheets or the like, of synthetic or synthetic mixed materials, and installation for its implementation
FR2485575A1 (en) Pad-roll wet-finishing of textiles - using high-frequency field to heat and dry fabric without unrolling
US808007A (en) Machine for dyeing fabrics.
WO1992020860A1 (en) Process and device for drying a web of paper, cardboard and similar materials
CN118621509A (en) Energy-saving and few-watermark dyeing device and printing and dyeing method thereof
BE547779A (en)
BE485482A (en)
BE642245A (en)
BE636759A (en)
BE499713A (en)
BE497424A (en)
BE470511A (en)