BE499383A - - Google Patents

Info

Publication number
BE499383A
BE499383A BE499383DA BE499383A BE 499383 A BE499383 A BE 499383A BE 499383D A BE499383D A BE 499383DA BE 499383 A BE499383 A BE 499383A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
vitamin
solution
water
cyanide
reaction
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE499383A publication Critical patent/BE499383A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61KPREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
    • A61K31/00Medicinal preparations containing organic active ingredients

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Medicinal Chemistry (AREA)
  • Pharmacology & Pharmacy (AREA)
  • Epidemiology (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Organic Low-Molecular-Weight Compounds And Preparation Thereof (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  PROCEDE DE PREPARATION DE LA VITAMINE B 120 
Cette invention concerne la production de vitamine B12 et plusspé- cialement la récupération de vitamine B12 avec des rendements plus grands à partir de matières brutes renfermant des substances étroitement apparentées à la vitamine B12 mais ayant une activité physiologique nettement moins marquée (c'est-à-dire activité anti-anémie pernicieuse et activité du facteur de pro- téine animale) que la vitamine B12. Plus particulièrement, l'invention concer- ne des procédés nouveaux par lesquels de telles subs.tances du genre de la vi- tamine B12 sont transformées en vitamine B12. 



   D'après l'invention, la matière du genre vitamine B12 est soumise à une réaction avec une substance fournissant des ions cyanogène pour transfor- mer la dite matière'en vitamine B12. 



   La littérature a révélé divers procédés pour obtenir la vitamine B12 à partir de foie et de bouillons de fermentation. Par exemple, il a été montré par Rickes et   al.   dans Science 108, 634-35 (3 déc.   1948)   que la vitami- ne B12 peut être obtenue à partir de bouillons de fermentation produits par le streptomyces griseus.

   Alors que les bouillons de fermentation fournissent une source pratique pour la production commerciale de vitamine   B12,   on a trou-   'vé   que de tels bouillons renfermaient également des produits de fermentation, auxquels on se réfère ici sous le nom de substances genre vitamine B12, et qui sont étroitement apparentés à la vitamine B12 mais manifestent seulement une fraction de l'activité anti-anémie pernicieuse et de   l'activité   du facteur de protéine animale que manifeste la vitamine B12 elle-même. Dans la production de vitamine B12 de pureté uniforme, l'élimination de ces substances genre vi- tamine B12 à présenté un problème difficile.

   A cause de l'étroite parenté exis- tant entre ces substances et la vitamine B12, la séparation de vitamine B12 pure cristallisée n'a été possible que par l'emploi de procédés compliqués et coûteux. 



   Nous avons maintenant découvert qu'il est possible de transformer ces substances genre vitamine B12 jusqu'ici indésirables en vitamine B12 pres- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 que   quantitativement,   réalisant de ce fait une simplification importante du procédé de récupération de 'vitamine B12 pure et en même temps un accroissement 
 EMI2.1 
 considérable du rendement .en -vitamine B12 obtenu' a partir de bouillons de fermentation.. 



   Considéré sous certains de ses plus larges aspects, le nouveau pro-   cède   conformeà la présente invention comporte la mise en réaction des substances genre vitamine B12 avec une substance fournissant des ions cyanogène, ce qui entraîne la transformation des dites substances en vitamine B12. .Ainsi, par exemple, en traitant des bouillons,de fermentation, ou des concentrés convenables de ceux-ci, renfermant à la fois la   -vitamine   12 et une substance genre vitamine B12, avec une source d'ions cyanogène, on constate que l'on obtient des rendements fortement accrus en vitamine B12 pure. En outre, comme signalé précédemment, l'isolement de la vitamine B12 est grandement facilité. 
 EMI2.2 
 



  Comme autre., :lément: de l'invention, on a trouvé que cette trans- formation peut être effectuée sous diverses conditions en utilisant différentes sources d'ion cyanogène.   En   général., la réaction est effectuée en réalisant un contact intime entre les substances genre vitamine B12 et les ions cyanogè- ne, réalisant ainsi la transformation des dites substances en vitamine B12. 
 EMI2.3 
 



  Par exemple des solutions de substances genre vitamine B32peuvent être traitées avec des composés fournissant des ions cyanogène (notamment des cyanures métal- liques, du cyanure d'ammonium ou de l'acide cyanhydrique). Les milieux solvants convenables comprennent l'eau, des mélanges d'eau et de solvant organique, ou- des solvants organiques renfermant des ions cyanogène et dans lesquels les sub- stances genre vitamine B12 sont solubles. Pour des fins pratiques, on a trou- vé que le mieux était de conduire la réaction en milieu aqueux. 



   On a aussi trouvé que la réaction de substances genre vitamine B12 particulières, qui ont été préparées, avec une substance fournissant des ions cyanogène de la façon décrite   ci-dessus,   conduit dans chaque cas à une trans- formation de la substance genre vitamine B12 en vitamine B12, laquelle peut être récupérée sous une forme très pure.

   Les substances particulières que l'on a trouvées être transformables en vitamine B12 par réaction avec une substance fournissant des ions cyanogène comprennent des substances qui ont été identi- fiées comme étant la vitamine B12a, la vitamine   B12b, la   vitamine B12c et la vitamine   B12d-   
 EMI2.4 
 La vitamine B12a qui à l'état pur existe sous forme de cristaux rouges orthorhombiques, peut être préparée à partir de vitamine B12 par réac- tion de la vitamine B12 avec l'hydrogène en présence d'un catalyseur d'hydro- génation, comme l'oxyde de platiné, l'oxyde de palladium ou le nickel de Raney. 



  La vitamine B12a montre un coéfficient de distribution caractéristique d'envi- 
 EMI2.5 
 ron 1,48 (conc.eau/conc.solva-nt) dans un système solvant organique-eau dans lequel le solvant organique est un mélange 2:5 d'o.crésol et de tétrachlorure de carbone. 



   La vitamine B 12b peut être préparée à partir de . concentrés bruts de vitamine B12 obtenus par un bouillon de fermentation de streptomyces griseus, par la distribution à contre-courant entre un mélange 2 :5   d'o.crésol   et de té- 
 EMI2.6 
 trachlorure de carbone et de l'eau, système dans lequel la" vitamine Blub montre un coéfficient de distribution caractéristique d'environ 2,., (c.eau/c,solvant), tandis que la vitamine B12 montre un coefficient de distribution de presque zéro. 



   La vitamine   B12c   peut être préparée par réaction de la vitamine   B12   avec un excès de sulfure ionisable comme les sulfures des métaux alcalins, le sulfure d'ammonium et l'hydrogène   sulfuré,   de préférence en solution aqueuse ou en solution aqueuse alcoolique. La réaction se produit à la température ambiante et est achevée en peu de temps, et la vitamine B12c peut être récupé- rée par l'évaporation du mélange réactionnel à siccité, la dissolution du ré-   sidu   dans   l'eau   et la cristallisation dans un mélange eau-acétone.

   Les cris- taux peuvent être ensuite purifiés par une distribution à contre-courant entre un mélange 2 :5 d'o.crésol et de tétrachlorure de carbone et de l'eau, système 
 EMI2.7 
 dans lequel la vitamine B 12c montre un coefficient de distribution caractéris- tique d'environ 0,10, (c.eau/c.sol vaut). 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La vitamine   B12d   peut être préparée'par réaction de la vitamine B12 avec de l'anhydride sulfureux en solution aqueuse, alcoolique ou aqueuse- alcoolique de préférence en utilisant un excès considérable d'anhydride sulfu- reux et en chauffant légèrement le mélange réactionnel pour assurer une conver- sion maxima de vitamine   B12   en vitamine B12d.

   La vitamine   B12d   peut être récu- pérée par évaporation du mélange réactionnel à siccité, dissolution du résidu dans l'eau et cristallisation dans un mélange   eau-acétone.   Les cristaux peu- vent ensuite   ,âtre   purifiés par distribution à contre-courant entre un mélange 2:5  d'o.crésol   et de tétrachlorure de carbone et de l'eau, système dans lequel la vitamine   B12d   montre   un   coefficient de distribution caractéristique d'envi- ron 1,63, (c.eau/c.solvant). 



   Bien que l'étude de la réaction montre qu'une môle d'ion cyanogène est nécessaire. par môle de substance genre vitamine B12, on préfère générale- ment utiliser un excès cyanogène pour assurer une conversion complète. En trai- tant une solution aqueuse de substances genre B12 avec un excès de cyanure mé- tallique, tel le cyanure de sodium, ou du cyanure d'ammonium formé en solution alcaline, il se forme un complexe intermédiaire de couleur pourpre. Ce complexe pourpre s'avère être la même substance que celle qui se forme lorsqu'on. ajoute- du cyanure de sodium à une solution aqueuse de vitamine B12. En acidifiant une solution renfermant ce complexe pourpre, la solution retrouve la couleur rouge caractéristique de la vitamine B12.

   Cependant, en l'absence d'un excès de cyanure métallique ou d'un pH alcalin, ce processus d'acidification n'est pas nécessaire, puisque le complexe pourpre ne se forme pas. Quand on utilise l'acide cyanhydrique comme source d'ions cyanogène, le complexe pourpre ne se forme pas, même si on emploie un grand excès. 



   La.vitamine B12 obtenue par cette réaction est sous tous les aspects identique à la vitamine B12 obtenue directement à partir de bouillons de   fermen-   tation. Cette identité a été établie par comparaison des spectres d'adsorption ultra-violet, visible et infra-rouge, des rotations optiques, des analyses élé- mentaires, de la   structure   cristalline, des points de fusion ou de décomposi- tion, des phases de solubilité, du comportement polarographique, et des   coéffi-     cients   de distribution, ainsi que par les activités   microbiologiques   et   clini-   ques. 



   En appliquant le procédé de la présente invention, des substances genre vitamine   B12   à différents stades de récupération à partir de bouillons de fermentation peuventêtre mises en réaction avec une substance fournissant des ions cyanogène. Ainsi; par exemple, le   bouillons,   de fermentation peut ê- tre traité avec une petite quantité d'un cyanure convenable, tel le cyanure de potassium ou de sodium, ou en manière d'alternative, des concentrés de sub- stances genre vitamine B12, seuls ou en combinaison avec de la vitamine   B12,   peuvent être traités avec une substance fournissant des ions cyanogène. 



   Lorsqu'un bouillon de fermentation renfermant à la fois de la vi- tamine B12 et des substances genre B12 est traité suivant la présente invention, on ajoute au bouillon une certaine quantité de substance fournissant un excès d'ions cyanogène, pour réaliser la conversion des substances genre B12 en   B12.   



  La vitamine B12 est alors extraite de ce bouillon par adsorption au moyen d'un absorbant convenable comme la terre à foulon, le charbon de bois, etc. Cet adsorbat peut être utilisé comme un supplément de B12 pour rendre plus forti- fientes les nourritures pour animaux, ou bien comme matière de départ pour l'i- solement de la vitamine B12 pure. 



   Il est préférable, dans l'application du procédé de la présente invention d'employer cependant un concentré des substances genre vitamine B12 car on réduit ainsi le volume de matière à manipuler et l'on minimise les dif- ficultés et les dangers résultant de la présence de cyanure n'ayant pas réagi. 



  Il est également préférable de traiter un concentré renfermant à la fois de la vitamine   B12   et des substances genre vitamine   B12   car, comme signalé plus haut, l'un des avantages pratiques du nouveau procédé réside dans l'élimination des processus difficiles et compliqués exigés pour la séparation de ces matiè- res. 



   La solution ou le concentré solide renfermant les substances genre 

 <Desc/Clms Page number 4> 

   @iramine   B12 est traité avec une substance fournissant un excès d'ions   cyano-   gène de façon à assurer un contact intime des réactifs et une réaction complè- teo De préférence, le mélange est agité énergiquement, puis on le laisse repo- ser pendant un petit temps c.à.d. env. 15 à   il.5   minutes.. Toute substance four- nissant un excès crions cyanogène peut être utilisée, comme par exemple   l'aci-   de cyanhydrique liquide ou gazeux, un sel métallique ou d'ammonium de l'acide cyanhydrique, ou des mélanges d'un cyanure métallique et d'un acide fournissant de l'acide cyanhydrique à l'état naissant.

   Il suffit que le cyanure métallique utilisé, en milieu neutre ou alcalin, soit susceptible de fournir des ions cya- nogène dans les conditions de réaction utilisées. Les cyanures alcalins et alcalino-terreux remplissent cette condition. On a trouvé par exemple que les cyanures de sodium, potassium, barium et calcium et strontium peuvent être uti- lisés efficacement. 



   Lorsqu'un concentré solide est traité avec de l'acide cyanhydrique liquide ou gazeux, l'ionisation de l'acide cyanhydrique est suffisante pour permettre à la réaction de se poursuivre en l'absence de solvant, bien que l'on puisse cependant utiliser un solvant avantageusement. La réaction entre des substances genre vitamine B12 et des sels de l'acide cyanhydrique est conduite de préférence en présence d'un solvant qui favorisera l'ionisation du sel, com- me par exemple l'eau, des alcools de un à trois carbones, et des mélanges eau- solvant organique dans lesquels les substances genre vitamine B12 et les sub- stances fournissant les ions cyanogène sont solubles. Dans une opération à grande échelle, le plus commode et le plus économique est de conduire la réac- tion en solution aqueuse alcaline. 



   En précisant que l'on utilise un excès d'ions cyanogène, on veut entendre par là qu'il faut une quantité supérieure à celle en dessous de laquel- le le rendement en vitamine B12 pure commence à descendre. Le mieux est de déterminer cette quantité expérimentalement pour chaque matière brute de départ, car on constatera que la composition des différents bouillons et concentrés varie considérablement. On peut aussi déterminer approximativement la quanti- té nécessaire d'ions cyanogène par la mesure de la densité optique d'un échan- tillon de la matière à traiter, en utilisant une lumière d'une longueur d'onde de   5500    , l'une des pointes caractéristiques d'adsorption de la vitamine pure B12.

   La valeur obtenue, qui représente la couleur due à la vitamine   B12 éven-   tuellement présente, plus celle due aux substances genre vitamine B12, est cal- culée comme potentiel en vitamine B12. Pour chaque mgr. de vitamine   B12   poten- tielle ainsi calculée, on utilise de préférence environ 0,5 - 2 mg d'ions cya- nogène, ce qui s'avère être un excès considérable. 



   On comprendra qu'il y a habituellement de nombreuses impuretés non identifiées présentes dans les substances genre vitamine B12. Dans la mesure où ces impuretés peuvent elles aussi réagir avec l'ion cyanogène, il est néces- saire de fournir un excès suffisant d'ions pour satisfaire ces besoins et en même temps assurer une conversion complète des substances genre B12. 



   Lorsque la réaction est conduite en solution aqueuse en utilisant un cyanure métallique avec un   pH   alcalin,   la=formation   du complexe pourpre men- tionné plus haut est une indication visible commode de ce qu'un excès de cya- nure a été ajouté. Le complexe pourpre qui se forme est transformé en vitami- ne B12 par acidification du mélange réactionnel à un pH d'env. 5 ou moins. 



  On peut utiliser pour l'acidification des acides communs comme l'acide chlorhy- drique, sulfurique et acétique. 



   Il doit être entendu que la quantité d'ions cyanogène à utiliser pour transformer des substances genre vitamine   B12   en vitamine B12 dépend en principe du type de produit désiré. Comme l'addition d'ions cyanogène en quan- tité inférieure à celle équivalent sur la base moléculaire à la quantité de substances genre vitamine B12 présentes, produit une transformation partielle et proportionnelle de substances genre vitamine B12 en vitamine B12; il est évi- dent que des quantités d'ions cyanogène aussi faibles que 10 % de la quantité nécessaire pour réagir avec la totalité des substances genre vitamine   B12   pré- sentes produira un accroissement avantageux de la teneur en vitamine   B12   du produit résultant.

   Pour réaliser une transformation complète des substances 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 genre B12 en vitamine B12, cependant, il est important d'utiliser au moins une   quantité datons  dyanogène équivalente sur base moléculaire à la quantité de substances genre vitamine B12 présentes. Comme souligné précédemment, les avan- tages de la présente invention appliquée à la production commerciale de vita- mine B12 sont doubles, comportant un net accroissement de la récupération de vitamine B12 à partir de concentrés'renfermant de la vitamine B12 associée à des substances genre vitamine B12, et aussi l'élimination des stades difficiles qui autrement seraient indispensables pour réaliser la separation pars de la la vitamine B12 des substances genre vitamine B12 associées.

   Le der- nier de ces avantages ne peut évidemment être pleinement obtenu que si la quan- tité   d'ions-   cyanogène utilisée dans la réaction est suffisante pour réagir avec toutes les substances genre vitamine B12 présentes. En pratique vraie, la quantité exacte de substances genre vitamine B12 présentes dans un mélange ne peut être déterminée que par des processus compliqués et longs, aussi la façon proférée de conduire la réaction sur une échelle de production est d'utiliser un excès déterminé d'ions cyanogène pour assurer la transformation en vitamine   B12 de   toutes les substances genre vitamine B12. 



   Après achèvement de la réaction, le cyanure non transformé est éli- miné par évaporation sous un pH acide. L'évaporation peut être effectuée à une température pouvant aller jusque 50-60 , et de préférence sous pression réduite,. L'évaporation est effectuée jusqu'à ce que tout l'excès d'acide cyanhy- drique soit pratiquement-éliminé. Lorsqu'un concentré solide est mis en réac- tion avec de l'acide cyanhydrique liquide   ou.gazeux,   le cyanure non consommé peut être éliminé par évaporation sous vide ou à la pression atmosphérique. 



  Quand une solution est mi'se en réaction avec du cyanure,, d'autre part, il est parfois désirable d'utiliser un courant d'azote ou d'air pour accélérer l'éli- mination du cyanure non consommé. 



   Après traitement par le cyanure, acidification (si nécessaire) et élimination du cyanure nor consommé sous forme d'acide cyanhydrique., le mélan- ge réactionnel est ensuite traité pour en retirer là vitamine B12 pure. On connait différente procédés pour¯traiter des mélanges renfermant de la vitamine B12 et obtenir la vitamine B12 pure et la présente invention n'est pas limitée à l'emploi d'un procédé particulier de récupération.

   Un tel procédé qui peut être employé pratiquement pour récupérer la vitamine B12 comporte la saturation d'une solution de vitamine B12 par un sel inorganique, (notamment le sulfate d'ammonium, le chlorure de sodium, le sulfate de sodium ou le sulfate   d'alumine)   et l'extraction de la solution saturée par l'alcool benzylique, puis le séchage de l'extrait dans l'alcool benzylique, par exemple par un chauffage dans le vide jusque 75-80 C, puis on ajoute de l'éther à la solution anhydre d'alcool   benzylique'pour   précipiter la vitamine B12 brute.

   Le précipité est alors dis- sous dans l'eau saturée d'alcool benzylique et renfermant env.   2-3 %   d'acide acétique   glacial.   La solution et un volume approximativement équivalent d'eau saturée d'alcool benzylique sont introduits dans des récipients convenables et soumis à des extractions successives par des portions approximativement équi- valentes d'alcool benzylique saturé   d'eau.        



   Ces extractions peuvent être effectuées de façon continue ou par extractions successives des deux solutions initialement-citées avec six à huit portions d'alcool   benzyliqp.e   saturé d'eau. Les extraits dans l'alcool benzy- lique réunis sont ensuite séchés et traités par l'éther pour précipiter la vi- tamine B12   purifiée   Ce précipité peut être dissous dans l'eau et recristal- lisé pour obtenir la vitamine B12 d'env. 95 % de pureté, laquelle est préférée pour les emplois cliniques.   On   peut aussi réaliser une purification complémen- taire par une recristallisation dans l'eau. 



   Dans le cas où le précipité obtenu après extraction à l'alcool ben- zylique n'est pas suffisamment purifié pour donner une vitamine B12 de 95 % de pureté par cristallisation, on peut soumettre le précipité à une purifica- tion complémentaire par une dissolution dans le méthanol, l'adsorption de la vitamine B12 de la solution sur une colonne d'alumine activée et par le déve- loppement et le lessivage de la colonne par du méthanol. La liqueur riche du lessivage traitée par l'éther donne un nouveau précipité de vitamine B12 puri-   fiée.,   On peut aussi réaliser la purification complémentaire en répétant le 

 <Desc/Clms Page number 6> 

   processus d'extraction   par   l'alcool   benzylique.

   Il faut   noter, à.   ce propos que les résidus aqueux de l'extraction à l'alcool benzylique, et les fractions de la liqueur de lessivage qui révèlent une faible teneur en vitamine B12 dans le processus de purification   chromatographique,   peuvent être à nouveau traités par l'ion cyanogène comme exposé ici et recyclés pour produire des quantités- additionnelles de vitamine B12. 



   Pour déterminer la quantité de vitamine   B12   présente dans divers concentrés intermédiaires et pour déterminer la quantité de vitamine   B12   pré- sente avant et après le traitement   au.   cyanure, il est nécessaire de disposer d'un moyen de dosage. On a trouvé avantageux d'employer une modification de l'extraction à contre-courant par l'eau-alcool benzylique comme moyen de dosa- ge. Ce procédé est basé sur un coefficient de distribution déterminé pour la vitamine B12 de 1,2, pour le système eau-alcool benzylique. 



   Pour effectuer le procédé de dosage, la matière ayant une teneur inconnue en vitamine B12 est soumise à une distribution   à   contre-courant en huit plateaux entre des portions égales en volume d'eau et d'alcool benzylique.,, On a trouvé que les substances genre vitamine   B12   et autres substances inter-   férentes   ont des coefficients de distribution considérablement plus élevés et se retrouvent dans les trois premiers plateaux de la distribution. En outre, dans certains cas, on trouve des substances ayant des coéfficients de distri- bution plus faibles qui se retrouvent dans les trois derniers plateaux de la distribution. La courbe de distribution de la vitamine B12 pure montre une pointe pour le quatrième plateau.

   La densité optique du contenu du quatrième (ou cinquième) plateau est mesurée à   5500   et la valeur obtenue représente la couleur due à la vitamine B12. Par comparaison avec la densité optique de la vitamine B12 pure (E1cm1% = 63), on peut calculer la teneur en vitamine B12 du plateau. Le quatrième plateau renferme 29,1 %   (24,2%   dans le cinquième plateau) de la quantité totale de vitamine   B12   présente dans la matière exami- née. De cette manière;, on peut calculer la quantité totale de vitamine B12 présente. Cette méthode de dosage donne généralement une valeur absolue de   la quantité de vitamine B12 lorsque la matière examinée renferme une teneur élevée en vitamine B12, c.a.d. supérieure à 75 %, suivant la nature des impure-   tés.

   Pour une pureté décroissante, la méthode est moins sûre pour déterminer des valeurs absolues, à cause des impuretés interférentes additionnelles; la méthode indique alors la quantité maxima de vitamine   B12présente.   Des matières brutes pauvres en vitamine B12 et renfermant une coloration d'interférence peu- vent être soumises à une distribution à contre-courant suivie de l'essai LLD du quatrième (ou cinquième) plateau, au lieu d'une mesure de coloration, et la quantité maxima de vitamine B12 est alors calculée sur la base de 11.000.000 unités LLD par mg. de vitamine   B12.   On donne ci-après une méthode pour appli- quer le procédé de dosage ci-dessus. 



   A chacun des huit tubes de 15 ml d'une centrifuge, on ajoute 5 ml   d'eau,   saturée d'alcool benzylique. Dans le premier tube, on ajoute la matière solide à examiner en quantité estimée renfermer env. 1-10 mg de -vitamine   B12   On ajoute ensuite au premier tube 5 ml d'alcool benzylique saturé d'eau, le tube est agité, et on sépare les phases par centrifugation. La phase inférieu- re (alcool benzylique) est transférée dans le second tube, où on répète l'opé- ration., Ce processus est répété dans chaque tube successif jusqu'à ce que la phase alcool benzylique soit en équilibre avec l'eau du huitième tube. Une seconde portion de 5 ml d'alcool benzylique saturé d'eau est ensuite passée dans chaque tube successivement, de la même manière; jusqu'à équilibre avec   l'eau   du septième tube.

   Ce processus est continué avec six autres portions d'alcool benzylique, après quoi les huit tubes renferment deux phases en équilibre. 



  Au contenu du quatrième (ou cinquième) tube, on ajoute 10 ml de chloroforme, pour faire passer la vitamine B12 dans la couche eau. La densité optique de la couche eau est alors déterminée à 5500 A dans une cellule de 1 cm. La quan- tité totale de vitamine B112 présente est alors calculée à partir de cette va- leur comme décrit plus haut. 



   Les exemples suivants montrent différents procédés pour traiter des matières genre vitamine   B12   par l'ion cyanogène pour les transformer en vitamine B12, tout en signalant les rendements accrus de vitamine   B12   obtenus 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 en soumettant des mélanges renfermant à la fois de la vitamine   B12   et dessub- stances genre vitamine B12 à la réaction avec   l'ion.   cyanogène.

   Il doit toute- fois être entendu que ces exemples sont donnés à titre exemplatif et ne sont pas   limitatifs.,   
La vitamine B12 elle-même s'avère renfermer un groupe nitrile   c a-   ractéristique, et on propose pour la vitamine   B12   la formule de structure par- tielle suivante : 
CN-   +++   
Co 
X- 
000 dans laquelle cinq groupes sont coordonnés à l'atome de cobalt et représentés par (X-- ), deux de ces groupes étant de caractère négatif indiqué par -- et les trois autres de caractère neutre représenté par ooo; le sixième groupe coor- donné au cobalt étant le groupe nitrile CN .

   Les atomes comprenant les cinq groupes représentés par (XOOO--) et coordonnés au cobalt sont aussi probablement liés entre eux de façon cependant inconnue jusqu'ici., 
La vitamine B12a peut être considérée comme étant l'analogue hydroxy- de la vitamine B12 dans laquelle un groupe hydroxyle   remplacé   le groupe ni- trile dans la molécule de vitamine   B12@   Apparemment,la vitamine B12a existe dans les solutions aqueuses comme un mélange en équilibre de l'isomère hydroxy- et de l'isomère hydraté ionique comme les montre la réaction suivante : 
 EMI7.1 
   D'autres analogues de la vitamine B12 peuvent être représentés de façon similaire,-par exemple, l'analogue chloré (ou chlorure) de la vitamine   B12. 
 EMI7.2 
 



   Les analogues de la vitamine B12 montrent un caractère ionique à des degrés divers. Ainsi, l'analogue chlorure a un caractère ionique pronon- céo Dans se cas, l'isomère représenté par la formule à droite peut être sup- posé prédominer. La vitamine   B12   elle-même, cependant, montre un caractère ionique faible sinon nul. Elle se comporte comme une molécule neutre d'après les critères habituels. 



   Il doit évidemment être entendu que ces explications théoriques d'une structure possible des vitamines   B12   et B12a sont basées sur notre con- naissance actuelle de ces produits et n'excluent pas la possibilité que des données expérimentales ultérieures établissent que les structures supposées sont en fait incorrectes. En conséquence, on ne désire pas être lié par ces considérations théoriques, quelque vraisemblables qu'elles puissent paraître à la lumière des connaissances actuelles. Ces explications sont données essen- tiellement pour permettre une meilleure compréhension de l'invention. 



   La vitamine B12a, qui à l'état pur se présente sous la forme de cristaux   orthahombiques   peut être préparée à partir de vitamine   B12   par réac- tion de la vitamine B12 avec l'hydrogène en présence d'un   catalyseur   d'hydro- génation tel l'oxyde de platine, l'oxyde de palladium ou le nickel   Rsney.   La vitamine B12a peut aussi être obtenue à partir de concentrés de vitamine B12 et de vitamine B12a dérivés d'un bouillon de fermentation de streptomycine par l'extraction d'une solution aqueuse de tels concentrés par   l'alcrool   benzylique, 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 pour enlever pratiquement toute la -vitamine B12, l'addition d'acétone à la solution aqueuse résultante, et la récupération de la vitamine B12a qui pré-   cipite.   



   A partir de vitamine B12 ou de 'vitamine B12a, on peut préparer divers autres analogues de la vitamine   B12   par réaction avec des composés four-   nissant   l'anion particulier désiré. Par exemple, lorsqu'une -solution de vita- mine B12 acidifiée par l'acide chlorhydrique est hydrogénée, on obtient l'ana- logue chloré de la vitamine   B12;   ou si on utilise un grand excès d'acide chlorhy- drique, il se forme un analogue dichloré de la vitamine B12. De même, en uti- lisant différents acides au lieu d'acide chlorhydrique, on obtient d'autres analogues de la vitamine B12 ayant l'anion caractéristique de l'acide employé. 



  On peut aussi transformer la vitamine B1a en un analogue chloré de la vitami- ne B12 par un contact avec des réactifs renfermant de l'acide chlorhydrique. 



   Quand on part de vitamine B12a, on peut obtenir d'autres' analogues de la vitamine B12 par réaction de la vitamine B12a avec un acide ou un sel renfermant l'anion désiré. Des analogues ainsi préparés comprennent les analo- gues nitrite, thiocyanate, cyanate,   ïodite   et sulfate de la vitamine B12 
L'analogue sulfate de la vitamine B12 peut ainsi être préparé par dissolution de la vitamine B12 dans l'eau ou des solutions aqueuses d'alcools; et addition d'anhydride sulfureux ou d'acide sulfureux à la solution résultan- teo Pendant, la réaction, il se produit un changement de coloration du rouge au brun, mais la couleur rouge réapparaît par exposition à l'air.

   L'analogue sulfate peut être récupéré d'une telle réaction en concentrant le mélange réac- tionnel à siccité, on dissout le résidu dans une petite quantité d'eau, on a- joute de   1' acétone %   la solution aqueuse et on laisse cristalliser l'analogue sulfate. 



   Lorsque la vitamine B12 est mise en réaction avec un sulfure ioni- sable comme un sulfure alcalin, du sulfure d'ammonium., ou de l'hydrogène sul- furé, il se produit une réaction donnant un analogue de la vitamine   B12   que l'on a désigné sous le nom de vitamine   B12d   Ce produit peut aussi être obte- nu par évaporation à siccité du mélange réactionnel, dissolution du résidu dans   l'eau   et cristallisation dans un mélange eau-acétone. 



   On a maintenant découvert conformément à la présente invention que des analogues de la vitamine   B12   ayant un anion caractéristique autre que CN- peuvent être transformés en vitamine B12 par réaction avec un composé fournis- sant l'ion cyanogène. Dans la réaction résultante, le groupe nitrile   c.aracté-   ristique de la vitamine B12 est substitué à l'anion caractéristique¯de   l'ana-   logue de départ, et dans chaque cas, on obtient le même produit ayant toutes les propriétés physiques et chimiques caractéristiques de la vitamine B12. 



   Il faut noter à ce propos que la découverte de la convertibilité d'analogues de la vitamine   B12   en vitamine   B12   par réaction avec une substance fournissant l'ion cyanogène a été faite antérieurement à, et en réalité permit, des données importantes dont dérivent les hypothèses présentées ici au sujet de la nature chimique et de la structure apparentes de la vitamine B12 et de ses analogues. 



   Pour appliquer le procédé de la présente invention   , on   préfère trai- ter une solution de l'analogue particulier de la vitamine B12 avec un composé fournissant l'ion cyanogène comme, par exemple, un cyanure métallique, du cya- nure d'ammonium ou de l'acide cyanhydrique. Un milieu solvant convenable com- prend le milieu   aqueux,,des   mélanges d'eau   et' de   solvant organique, ou des sol- vants organiques renfermant des ions cyanogène dans lequels   l'analogue   parti- culier de la vitamine   B12.   est soluble Pour des fins pratiques, le plus com- mode est de conduire la réaction en milieu aqueux. 



   On préfère utiliser un excès d'ions cyanogène pour assurer une réac- tion complète. En traitant une solution aqueuse d'un analogue de la vitamine B12 avec un excès de cyanure métallique comme le cyanure de sodium ou de potas- sium, ou avec un excès de cyanure d'ammonium, c.à.d. sous des conditions qui sont nécessairement alcalines, il se forme un complexe intermédiaire de couleur pourpre Ce complexe pourpre s'avère être la même substance que celle qui se 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 forme quand on aj oute du cyanure de sodium à une solution aqueuse de vitamine P12. Par acidification d'une solution renfermant ce complexe pourpre avec un acide commun comme l'acide chlorhydrique, sulfurique ou acétique, la solution retrouve la coloration rouge qui est caractéristique de la vitamine B12.

   Ce- pendant, en l'absence d'un excès de cyanure métallique ou d'un pH alcalin, ce processus d'acidification n'est pas nécessaire puisque le complexe pourpre ne se forme pas. Quand on utilise de l'acide cyanhydrique comme source d'ions cyanogène, le complexe pourpre ne se forme pas même si l'on emploie un excès considérable. 



   Après achèvement de la réaction, on peut éliminer le cyanure non consommé par évaporation partielle à un pH acide. L'évaporation peut être conduite à une température allant jusqu'à   50-60 C   et de préférence sous pres- sion réduite. L'évaporation est poursuivie jusqu'à élimination pratiquement totale de l'excès de cyanure sous forme d'acide cyanhydrique. Pour éliminer ainsi l'excès de cyanure de la solution, on peut accélérer l'opération en fai- sant passer un courant d'azote ou d'air à travers la solution pendant l'évapo- ration. 



   Il est aussi possible de transformer des analogues de la vitamine B12 en vitamine B12 par réaction   d'un-.  analogue anhydre de la vitamine   B12   avec de l'acide cyanhydrique liquide ou gazeux lequel même en l'absence   d'eau   s'io- nise suffisamment que pour entretenir la réaction, et après achèvement de la réaction, on élimine le cyanure non consommé par évaporation sous vide ou à la pression atmosphérique 
Après traitement par le cyanure, acidification (si nécessaire) et élimination du cyanure non consommé, le mélange réactionnel est ensuite traité pour obtenir la vitamine B12 pure.

   On connait divers procédés pour traiter des mélanges renfermant la vitamine B12 et obtenir la vitamine   B12   pure, et la présente invention n'est pas limitée à l'emploi d'un procédé particulier de récupération, Comme les mélanges réactionnels résultant du traitement   d'a-   nalogues de la vitamine B12 avec une substance fournissant l'ion cyanogène renferment principalement la vitamine   B12   et relativement peu d'impuretés or- ganiques, la vitamine   B12   peut facilement être isolée par équilibration du mé- lange réactionnel (en solution aqueuse) avec une solution d'o.crésol-tétrachlo- rure de carbone (2:5 en volume et saturée d'eau).

   L'équilibration fait passer pratiquement toute la vitamine B12 dans la couche crésol-tétrachlorure de car- bone, et le produit organique. de la réaction et les impuretés organiques res- tent dans la couche eau. La solution crésol-tétrachlorure de carbone peut, si on le désire, être purifiée par extraction avec de l'eau saturée du mélange crésol-tétrachlorure de carbone. La solution dans le crésol-tétrachlorure de carbone de la vitamine B12 est alors diluée avec 10 à 12 volumes de tétrachlo- rure de carbone et extraite par l'eau, l'excès de tétrachlorure de carbone fai- sant passer la vitamine B12 dans la couche eau. La vitamine B12 peut, ensuite, être récupérée de la phase eau par évaporation à siccité et cristallisation dans une solution aqueuse d'acétone. 



   Il est aussi possible de récupérer la vitamine B12 à partir de mé- langes réactionnels formés dans le traitement au cyanure par la concentration directe de ces mélanges réactionnels à siccité, dilution avec env. dix volumes d'acétone et cristallisation de la vitamine B12 dans la solution aqueuse d'a- cétone. Le procédé combiné comportant d'abord l'équilibration avec l'o.crésol- tétrachlorure de carbone offre cependant l'avantage de séparer les analogues de la vitamine B12 qui n'ont pas réagi de la vitamine B12. 



   La vitamine B12 obtenue par le procédé ci-dessus est à tout point de vue identique à la vitamine   B12   obtenue directement à partir de bouillons de fermentationo Cette identité a été établie par la comparaison des spectres d'adsorption ultra-violet, visible et infra-rouge, de la rotation optique, de l'analyse élémentaire, de la structure   cristalline,   des phases de solubilité et du comportement   polarpgraphique,   et aussi par les activités microbiologique et clinique. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 
 EMI10.1 
 



  }?:{ P!S]5 la Ef:.:-5Je:tion rélinlinaire de concentré de vitamine B12. . 



   Environ 2200 gals. de bouillon de fermentation obtenu par   l'élabo-   ration d'un filtrat de S.griseus et titrant 4630 unités par   ml   d'activité LLD, furent acidifiés à un pH de 2,5 par l'acide phosphorique, soumis à une filtra- tion clarifiante préliminaire sur de la terre de diatomées, neutralisés à un 
 EMI10.2 
 plI' de 7-8 par l'hydroxyde de sodium, puis de nouveau filtrés sur de la terre de diatomées. Le filtrat fut ensuite' traité avec 88 lbs de charbon de bois activé pour adsorber les facteurs actifs. Après enlèvement par filtration, 
 EMI10.3 
 le charbon de bois fut agité avec 45 gals. de n. but an 01 pendant 15 minutes. 



  On ajouta au mélange 35 gals. d'eau et 25 lbs. d'adjuvant de filtration, et le mélange fut agité pendant 45 minutes. 



   Le solide fut séparé par filtration sur une centrifuge à panier puis lavé plusieurs fois sur la   centrifuge   avec un total d'env. 40 gals. d'eau 
 EMI10.4 
 préalablement saturée par du butanolo Le filtrat et les eaux de lavage furent réunis et les couches butanol 'et eau séparées. La couche eau qui renfermait pratiquement toute la matière à activité LLD fut filtrée pour éliminer les fi- nes particules de charbon. 



   Aux 85 gals. de la couche eau filtrée obtenus, on ajouta 13 gals. d'alcool benzylique et 425 lbs. de sulfate   'ammonique.   Le mélange fut agité pendant 15 minutes puis abandonné au repos pendant 1 heure. La couche eau fut 
 EMI10.5 
 séparée et ré-extraite avec 8,5 gals. d'alcool benzylique. Les extraits dans l'alcool benzylique furent réunis et séchés sur du sulfate de sodium anhydre. 



  Le volume des extraits secs fut d'envo 28 gals.   (l'augmentation   de volume était due à la présence de   butanol).   
 EMI10.6 
 



  La solution dans l'alcool benzylique fut ensuite cÍ1romatograpl1..iée sur 20 kg d'alumine activée. Quand la totalité de la solution eut passé sur la colonne, celle-ci fut lavée avec un mélange 1:2 de méthanol et d'acétone jusqu'à ce que l'effluent devint clair comme de l'eau. La colonne fut ensuite développée avec du méthanol, tout l'effluent montrant la coloration rouge étant recueilli comme portion riche. On obtint 52 litres de portion riche. 



   L'effluent riche fut concentré dans le vide en dessous de 35 C jus- qu'à env. 2 litres et précipité par l'addition   d'un   volume d'acétone et de 4 volumes d'éther. 



   Le précipité fut extrait par portions avec du méthanol jusqu'à ob- tention   d'un   résidu blanc. La densité optique de la solution dans le méthanol 
 EMI10.7 
 mesurée à 5500 i indiqua un maximum de 416 mg de vitamine Big et de substances genre vitamine B12. Une partie aliquote de la solution dans le méthanol fut traitée avec de l'éther pour produire la précipitation et le précipité fut sou- mis à une distribution à contre-courant à huit tubes dans le système alcool benzylique-eau. La quantité maxima de vitamine B12 présente déterminée par la méthode de dosage à contre--courant fut de 187 mg. 



  Conversion de substances genre vitamine B12 par le cyanure. 



   Le reste de la solution fut divisé en deux parties et une moitié fut traitée avec de l'éther pour produire la précipitation. Le précipité fut dissous dans env. 100 ml d'eau. On ajouta sous agitation 8 ml. d'une solution aqueuse de cyanure de potassium à 1 % et on laissa reposer la solution pendant env. 15 minutes. La solution fut ensuite traitée par l'acide chlorhydrique 
 EMI10.8 
 jusqu'à un pli d'env. 4' On ajouta 70 grammes de sulfate ammonique et le mélange fut extrait avec des portions de 20 ml, 10 ml et 10 ml d'alcool benzyliqaeo Les extraits dans l'alcool benzylique furent séchés par chauffage à 75-80oC dans le   ..ride,   la solution résultante étant ensuite filtrée et traitée par l'é- ther pour produire la précipitation. 



   Le précipité fut dissous dans 20 ml d'eau préalablement saturée par l'alcool benzylique et à laquelle on avait ajouté 0,5 ml d'acide acétique glacial. La solution fut placée dans un tube centrifuge de   40   ml. Dans un second tube centrifuge de 40   ml,   on ajouta 20 ml d'eau saturée par l'alcool benzylique. Sept portions de 20 ml. d'alcool benzylique saturé d'eau furent 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 
 EMI11.1 
 ensuite passées a travers les deux. tubes à contre-courant, chaque portion d l-, cool benzylique étant utilisée pour extraire le premier tube   :Ne   1 puis le tube 
 EMI11.2 
 N  2. Les solutions dans l'alcool benzylique furent ensuite réunies, séchées par chauffage sous vide et traitées par l'éther pour produire la précipitation. 



  (On notera. que ce processus d'extraction à contre-courant est en fait équivalent à la distribution à contre-courant pour la séparation de la vitamine B12 de 
 EMI11.3 
 tout résidu de substances genre vitamine 1312o Il n'est pas nécessaire de main- tenir les derniers tubes de la distribution à contre-courant séparés, puisque à ce stade ils renferment tous essentiellement de la vitamine   B12   pure. 



   Le précipité obtenu fut dissous dans 1,1 ml. d'eau et abandonné à la cristallisation. Les cristaux furent enlevés par centrifugation et recris-   tallisés   par dissolution dans 10 ml d'eau, addition d'acétone   (envo   120 ml.) jusqu'à aspect trouble et abandon de la solution au repos. Le poids de cris- 
 EMI11.4 
 taux obtenus fut de 127 mg. (séchés â 100 C'dans le vide) et révélèrent une pureté de 95 % dans l'essai de distribution à contre-courant. L'identité de ces cristaux avec la vitamine B12 authentique fut éprouvée par la comparaison des propriétés physiques et chimiques. Les résultats sont repris au tableau ci-dessous : 
Comparaison du produit obtenu par le procédé au cyanure avec la 
 EMI11.5 
 vitamine Bi 3. authentique. 
 EMI11.6 
 



  Yroauit du vitamine B procède au cvanure.. 12 
 EMI11.7 
 
<tb> Coefficient <SEP> de <SEP> distribution
<tb> 
<tb> eau./alcool <SEP> benzylique <SEP> 1,2 <SEP> 1,2
<tb> 
<tb> Spectre <SEP> d'adsorption
<tb> 
 
 EMI11.8 
 ,\ Max. (1) 2780, 3615, 5500 2780, 3610 5500   Absorption   infra-rouge Les deux matières correspondent en détail. 



  Indices de   réfraction:   
 EMI11.9 
 1,618 " O 002 1,616 + 0,002 r 1î65o ¯+ 0,002 1,652 : 0,002 1,668 + 0,002 1,664 : 0,002 Rotation optique 
 EMI11.10 
 
<tb> 23 
<tb> 
 
 EMI11.11 
 [0(] 6563 1 -61  - 9 -59  = 9 Comparais on de la solubilité La détermination de la solubilité absolue en solution aqueuse comme de.la solubilité mixte dans une solution saturée de vitamine B12 authentique montre que les deux matières sont identiques. 



   La solution aqueuse restant après la distribution à contre courant modifiée décrite plus haut fut retraitée avec du cyanure de potassium en solu- 
 EMI11.12 
 t3¯on aqueuse, la solution fut de nouveau acidifiée et ensuite extraite avec une solution 2:1 de tétrachlorure de carbone-crésol et les extraits furent trai- tés par   l'éther   pour produire la précipitation.. Le précipité fut dissous dans une petite quantité de méthanol et de nouveau traité par l'éther pour produire la précipitation. Le précipité fut ensuite dissous dans   0,13   ml. d'eau et aban- donné à la cristallisation.. Les cristaux furent recristallisés dans un mélan- 
 EMI11.13 
 ge eeii-acétone. Le poids de cristaux obtenu fut de f7 mg.

   (sèches à 100 C dans le vide) Les cristaux révélèrent une pureté de   73%     en- vitamine   pure B12 par le dosage par distribution à contre-courant. 



   Ainsi;,   .on   obtint l'équivalent de 153,3 mg. de vitamine   B12   pure à partir de 1100 gais. de bouillon de fermentation en utilisant le nouveau pro-- cédé. 
 EMI11.14 
 



  La seconde moitié de la solution originale méthanolique fournit un rendement d'emr. 50 mg, de vitamine B12 par 'un traitement essentiellement analogue au précédent, sauf que le cyanure fut supprimé, ce qui montre que le 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 traitement au cyanure donne un accroissement triple de la quantité de -vitamine isolée B12. 



   Quand on répète le   procédé   précédent en employant du cyanure d'am- 
 EMI12.1 
 minium., de barium, et de calcium au lieu de cyanure de potassium, les résultats montrent dons chaque cas un accroissement approximativement triple de la quan- tité de vitamine B12 récupérée dû au traitement par le cyanure. 



  EXEMPLE 2. 



   Un concentré intermédiaire obtenu par la propagation de   S.griseus   renfermant de la vitamine B12 et des substances genre vitamine   B12   fut purifié par une distribution à contre-courant entre eau et alcool benzylique, en uti- lisant deux tubes d'eau et en faisant passer au travers de chacun d'eux- suc- cessivement un total de sept portions d'alcool benzylique, de la façon décrite dans l'exemple 1. Le concentré n'avait pas été traité précédemment par le cya- nure. Le produit purifié dans les extraits dans l'alcool benzylique fut ensuite soumis au processus pour obtenir la vitamine   B12   pure.

   Les couches eau, qui renfermaient les substances genre vitamine B12, une petite quantité de   vitami-   ne B12 et des impuretés inconnues furent réunies et traitées par l'éther, et le précipité amorphe formé fut séparé et séché. En travaillant suivant les méthodes antérieures, 'ce précipité était normalement retravaillé avec d'autres fractions pour atteindre une petite production complémentaire de vitamine B12 après de nombreuses étapes de purification et il y avait encore une perte con-   sidérable   des substances actives présentes. 



   Une portion du précipité amorphe fut traitée pour comparaison et plusieurs autres portions furent traitées avec du cyanure de la façon suivante : (a) Une portion du précipité fut dissoute dans l'eau et analysée 
 EMI12.2 
 spectrographiquement. Les pointes d'adsorption furent observées à 3610 B. et 5200  .

   La solution fut ensuite soumise à une distribution à contre-courant entre eau et alcool benzylique de la façon décrite dans la méthode de dosage, Les mesures de densité optique sur le cinquième tube de la distribution à con- 
 EMI12.3 
 tre-courant indiqua qu'un maximum de 51 % du total de vitamine B12 et de sub- stances genre vitamine B12 présentes était en fait de la vitamine B12, repré- sentant 0,112 mg de vitamine par mg. de solide original, (b) 10,5 mg du précipité amorphe furent dissous dans 3 ml d'eau et on ajouta 0,2 ml d'acide cyanhydrique liquide. On laissa reposer la solu- tion pendant un temps court, puis on chauffa à   50-60 C,   pour éliminer l'excès 
 EMI12.4 
 d'acide -cyanhydrique.

   Des analyses spectrograpb-iques de la sol-utiorl résultante montrèrent des pointes d'adsorption à 3610 , et 5200 , et 5500 î. indi- quant un déplacement vers le spectre de la vitamine   B12.   La solution fut sou- mise à une distribution à contre-courant entre eau et alcool benzylique. La 
 EMI12.5 
 mesure de la densité optique de la solution dans le cinquième tube JJ1Ontre. que 88,3 1 du total de vitamine B12 et des substances genre vitamine B12 présen- tes étaient de la vitamine B, représentant 0,220 mg de vitamine Bl2 par mg de matière de départ, un accroissement de   96   %. 



   (c) 9,6 mg. du précipité amorphe furent dissous dans 2ml. de   métha-   nol et 0,2 ml. d'acide cyanhydrique anhydre furent ajoutés. On laissa reposer 
 EMI12.6 
 la solution dans un bain de glace pendant 15 minutes puis on chauffa à 50-600C jusqu'à siccité. Le résidu fut dissous dans l'eau et les analyses spectrogra- phiques montrèrent des pointes d'adsorption à 3610 î, 5200 1 et 5500 1, indi- quant un déplacement vers le spectre de la vitamine B12. 



   La solution aqueuse fut soumise à une distribution à contre-courant entre eau et alcool benzylique. La mesure de la densité optique de la matière dans le cinquième tube montra que 61 % du total de vitamine   B12   et de substan- ces genre vitamine B12 présentes étaient de la vitamine B12; représentant 0,219mg 
 EMI12.7 
 de vitamine Bl2 par mg de matière de départ, un accroissement de 95,5 5 . 



   Trois portions additionnelles du précipité amorphe furent traitées avec de l'acide cyanhydrique en solution dans l'éthanol, l'alcool benzylique et le crésol, respectivement, an lieu de solution dans le méthanol. Dans tous les cas, on obtint un accroissement de la teneur en vitamine B12, les accrois- sements étant du même ordre de grandeur que ceux obtenus avec emploi de   métha-   n ol. 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 



   (d) 10,8 mg du précipite amorphe furent intimement mélangés avec 2,2 ml d'acide cyanhydrique anhydre et abandonnés au repos jusqu'à évaporation de l'acide cyanhydrique. Le résidu fut dissous dans l'eau et les analyses spec- trographiques de la solution résultante montrèrent des pointes d'adsorption à 3610   1,   5200 A et 5500 A, indiquant un déplacement vers le spectre de la vi- tamine B12. La solution aqueuse fut soumise à une distribution à contre-courant entre eau et alcool benzylique. La mesure de la densité optique du cinquième tube montra que 81 % du total de vitamine B12 et des substances genre vitamine   B12   était de la vitamine B12,   Représentant     0,198   mg. de vitamine B12 par mg. de matière de départ, un accroissement de 77 %. 



  EXEMPLE 3. 



   3000 gals. de bouillon de fermentation provenant de plusieurs   cu.-.   vées obtenues par la propagation d'un filtrat de S. griseus furent -traités par l'adsorption au charbon de bois activé, lavage au butanol-eau, extraction, par l'alcool benzylique, chromatographie, et précipitation comme décrit dans l'exem- ple   1.   Les solides précipités furent extraits avec du méthanol jusqu'à obten- tion d'un résidu blanc. La densité optique de la solution méthanolique obte- nue, lorsque mesurée à 5500   et comparée à la valeur obtenue pour la vitamine B12 pure, indiqua que 540 mg dé vitamine   B12   et de substances genre vitamine   B12   étaient présents.

   On ajouta à la solution méthanolique de l'acétone et de l'éther pour produire la précipitation, jusqu'à obtention d'une liqueur sans coloration rose. 



   Le précipité fut dissous dans 300 ml d'eau et réglé à env. un pH de 8 au moyen d'une solution d'hydroxyde de sodium. A cette solution, on ajouta 2,7 mg. de cyanure de sodium et on laissa reposer la solution, avec un peu d'a- gitation, pendant 45 minutes. (La solution avait une couleur pourpre indiquant qu'un excès déterminé de cyanure avait été ajouté. Le solution fut ensuite acidifiée à un pH   d'enva 3   par de l'acide chlorhydrique, et on fit passer de l'azote à travers la solution pour éliminer l'acide cyanhydrique.210 gm. de sulfure   ammonique   furent ajoutés à la solution, et on fit l'extraction avec des portions de 50 ml., 25 ml., et 10 mlo d'alcool benzylique.

   Les extraits furent séchés par chauffage à   75-80 C,   dans le vide, et les .extraits secs fu- rent filtrés à travers un lit de verre fritté. On ajouta de l'éther au filtrat pour produire la précipitation. 



   Le précipité fut dissous dans 100 ml d'eau à laquelle on avait a- jouté 2 ml d'acide acétique glacial, et 100 ml. d'eau saturée d'alcool benzy- lique furent placés dans un second tube. On procéda à un processus de purifi- cation par distribution à contre-courant modifiée en faisant passer sept por- tions de 100 ml. d'alcool benzylique saturé d'eau à travers chaque tube succes- sivement, comme décrit dans l'exemple 1, et les extraits dans l'alcool benzy- lique furent réunis après leur enlèvement du second tube. Les extraits réunis furent séchés par chauffage à 75-80 C dans le vide.   On   ajouta de l'éther aux extraits secs pour produire la précipitation. 



   Le précipité fut dissous dans le méthanol et   chromatographié   sur de l'alumine activée, en développant la colonne .avec du méthanol. L'effluent riche fut traité avec- de l'éther pour produire la précipitation. Les portions de queue de la chromatographie, renfermant une coloration à   5500 1   qui lorsque calculée en vitamine B12 était l'équivalent   d'envo   90 mg. de vitamine B12, fu- rent conservées pour retraitement. Le précipité fut dissous dans 1,9 ml d'eau et abandonné   à   la cristallisation. Les cristaux rouges furent dissous dans 20 ml   d'eau,   et la solution fut filtrée. Une quantité additionnelle de 20 ml d'eau fut utilisée .pour laver l'appareillage et ajoutée à la solution. On a- jouta 520 ml d'acétone et la cristallisation se produisit.

   Les cristaux furent enlevés par centrifugation, lavés avecde l'acétone et séchés à 56 C dans le vide. On obtint   324,7   mg. de cristaux rouges. Un échantillon des cristaux perdit 5   %   de poids par séchage à   100 C.   L'échantillon séché révéla une teneur de 94% de vitamine B12 pure par la méthode de dosage par distribution à contre- courant, indiquant une récupération de 290 mg. de vitamine   B12   pure, 
On trouva que les mêmes résultats étaient obtenus pratiquement lors- que le traitement au cyanure était effectué en solution aqueuse de méthanol 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 et   d'éthanol.   



  EXEMPLE 4. 



   Le traitement   au.   cyanure pour la conversion de substances genre vitamine B12 fut appliqué à du bouillon de fermentation, et on fit une évalua- tion de la conversion en utilisant la méthode de dosage à contre-courant. 



  Trois litres de bouillon de fermentation obtenu par élaboration d'un filtrat de S.griseus furent traités avec 2,1 gm de cyanure de sodium dissous dans une petite quantité d'eau. La solution fut agitée pendant deux heures et portée à un pH   4   au moyen d'acide chlorhydrique concentré. On mis sous vide de fa- çon que   l'air   barbota à travers la solution pendant une nuit. On ajouta à la solution 2150 gm de sulfate ammonique et 30 ml d'alcool benzylique. Le mélan- ge fut agité et laissé au repos et on enleva la couche d'alcool benzylique. 



   La couche aqueuse fut ensuite réextraite avec une portion de   20   ml et trois de   10ml   d'alcool benzylique. La couche d'eau épuisée ne renfermant pas d'activité LLD fut éliminée. Les extraits réunis d'alcool benzylique fu- rent dilués avec 2 volumes de chloro- et extraits avec trois portions de 5ml d'eau. 10 ml de la solution aqueuse renfermant env. 300.000 unités LLD par ml. furent soumis à une distribution à contre-courant à huit plateaux avec de   l' al-   cool benzylique en utilisant des phases de   10   ml. Les résultats de la distri- bution à contre-courant sont donnés dans la table ci-après. 



   Un traitement identique fut appliqué sur 3 litres du même bouillon sauf que l'on n'ajouta pas de cyanure de sodium. La solution aqueuse originale obtenue par l'extraction à l'alcool benzylique fut de nouveau soumise à une distribution à contre-courant d'alcool benzylique. D'autres résultats sont donnés dans la table. 



   Effet du cyanure de sodium sur la conversion de l'activité LLD dans un bouillon en vitamine B12. 



   (Résultats du dosage par distribution à contre- courant dans le système alcool benzylique-eau. 



   Pourcentage de distribution. 



  Tube N  Bouillon non traité Bouillon traité Vitamine B12 pure. 



   (voir chiffres p.31 texte anglais). 



   Le   tableau   ci-dessus montre un déplacement marqué dans le compor- tement de l'activité LLD dans-la distribution à contre-courant vers le compor- tement typique de la vitamine B12 après le traitement du bouillon par le cya- nure de sodium. D'après les données ci-dessus, il n'est pas possible de cal- culer exactement les quantités de vitamine   B12   contenues dans les bouillons traité et non traité. Cependant on verra que la distribution du bouillon trai- té est différente de celle du bouillon non traité et très semblable à la dis- tribution de la vitamine   B12   pure. En outre, il est évident que l'activité du bouillon traité dans le quatrième tube (tube montrant une teneur maxima en vitamine   B12)   est presque double de celle du bouillon non traité. 



  EXEMPLE 5. 



   Un bouillon de fermentation fut obtenu par propagation d'un filtrat de S. griseus. 100 litres du bouillon furent acidifiés à un pH de 2,5 par l'em- ploi d'acide chlorhydrique. Le bouillon fut ensuite traité avec 220 mg de cya- nure de sodium, et le bain fut agité pendant 10 minutes. 100 grammes de terre à foulon et 100   gm.de   terre à diatomées furent ajoutés, la boue résultante fut agitée pendant 3C minutes, et   l'adsorbat   fut séparé par filtration et séché à 50 .C L'adsorbat révéla une activité de 843.000 unités par gm, lorsque essayé sur le L. Lactis   Dorner   par l'essai à l'éprouvette (cup assay) et s'avéra fa- voriser la croissance des poussins.. 



    @   
Toute la matière active du bouillon est pratiquement adsorbée par le traitement avec la terre à foulon sous les conditions décrites. Puisque la teneur en vitamine B12 du bouillon est nettement accrue par le traitement au cyanure, comme montré dans l'exemple 4, la teneur en vitamine de   l'adsorbat   

 <Desc/Clms Page number 15> 

   ainsi   préparé à partir de bouillon traité est augmentée proportionnellement. 
 EMI15.1 
 



  LyBIePLE 60 4 mg de vitamine B12 guai montrait des maxima dans le spectre d?ad-.- sorption à 2750 Ay 3520 Aj, et 5300 A et 42 mg de cyanure de potassium furent dissous dans 1 ml deal1o La solution rouge changea immédiatement en une solu- tion colorée en pourpre par l'addition du cyanure de potassium. Le spectre d'adsorption de cette solution montrait des maxima à eniv. 2780 k, 3700 1, 5400 , et 5800 A, ce qui est identique sa spectre donné par une solution de vitamine B12 traitée par le cyanure de potassium.   Apres   env. une minute, la 
 EMI15.2 
 solution colorée en pourpre fut amenée à un pH de 4-5 avec 3-l. gouttes d'acide chlorhydrique dilué, après quoi la couleur de la solution passa au rouge. 
 EMI15.3 
 Cette solution fut équilibrée avec 1 ml d'une solution do.crêsol- tétrachlorure de carbone (2-5 en volume) saturée d'eau.

   Après équilibration; toute la coloration sauf une trace se retrouva dans le crésol-tétrachlorure de carbone.. La solution crésol-tétrachlorure de carbone fut alors extraite neuf fois avec des portions d'l ml d'eau saturée par le o-crésol-tétrachlorure de carbone qui enlevèrent une très petite quantité de matière colorée. La so- lution crésol-tétrachlorure de carbone fut ensuite diluée avec 10-12 volumes de tétrachlorure de carbone et le produit fut extrait par agitation avec trois portions d'un ml   d'eau.   Les extraits aqueux furent réunis et lavés quatre fois avec des portions   d'un   ml d'éther pour enlever les traces de solvant. La so- lution aqueuse résultante de vitamine B12 fut évaporée à siccité dans le vide 
 EMI15.4 
 à 25-300C.

   Le résidu fut dissous dans envo 0,,25 ml d'eau et la solution fut ensuite diluée avec env. 10 volumes d'acétone. Après moins d'une demi-heure, -de minces aiguilles rouges de vitamine   B12   commencèrent à se former dans la solution., On laissa reposer la solution pendant env. vingt heures et les cris- taux furent enlevés'par centrifugation,   lavés   3-4 fois avec des portions d'l 
 EMI15.5 
 ml d'acétone et séchés; rendement P 2,lt. mg. Le spectr d'adsorption de ces cristaux de vitamine B12 montrèrent des maxima à 2780 A (Eli cm= 112), 3610 A (Etl% :: 193) et 5500 A (E 1 cm = 60), La matière était essentiellement de la Vl eI1lJ.ne B 12 püea PL' 70 IDCEMPLE 7 4 mg de vitamine B12b et .!;.2 mg de cyanure de potassium furent dis- sous dans 1 ml d'eau.

   Après env. 1 minute, la solution de couleur pourpre fut amenée au pH 4-5 avec 3-4 gouttes d'acide chlorhydrique dilué. Cette solution 
 EMI15.6 
 fut équilibrée avec 1 ml d'une solution d'oocrêsol-têtrachlorure de carbone (2-5 en volume) saturée d'eau. Après équilibration, toute la coloration sauf une trace se retrouvait dans la couche   crésol-tétrachlorure   de carbone. Cette solution crésol-tétrachlorure de carbone fut ensuite extraite neuf fois avec 
 EMI15.7 
 des portions d'un ml d'eau saturée par l'oocrésol-tétrachloI'u,re de carbone qui enlevèrent une très petite quantité de matière colorée.

   La solution crésol- tétrac:borD.re de carbone fut ensuite diluée avec 10-12 volumes de tétrachloru- re de carbone et le produit fut extrait par agitation avec trois portions d'eau d'un mlo Les extraits aqueux furent réunis et lavés quatre fois avec des por- tions d'éther   d'un   ml. La solution aqueuse de vitamine   B12   fut évaporée à sic- 
 EMI15.8 
 cité dans le vide à ?5-30 C Le résidu fut dissous dans env. Oe25 ml d'eau et ensuite dilué avec envo 10 volumes d'acétone. Après moins d'une demi-heure de minces aiguilles rouges de vitamine B12 commencèrentà se former dans la solution.

   On laissa reposer la solution pendant envo 20 heures et les   cristaux   furent ensuite enlevés par centrifugation, lavés   3-4   fois avec des portions   d'acétone   d'un ml et   séchés;  rendement : 3,3 mg. Le spectre d'adsorption des 
 EMI15.9 
 cristaux de vitamine B1 2 montrèrent des maxima à 2780 A (E!7 = 115 ) ? 3610 î (  cm= 188), et 550C (fcm 5 ) Le produit était essentiellement de la 'V'1 IT1112e B pure. 



  EXEMpLE. 80 . 3,4 mga de vitamine B12c et 38 mg de cyanure de potassium furent dissous dans 1 ml   d'eauo   Après env. une minute, la solution de couleur pour-- 
 EMI15.10 
 pré fut amenée à un pH 4-5 avec 3-4 gouttes d'acide chlorhydrique diluéo Cette solution fut équilibrée avec 1 ml d'une solution d'OClésol-t.étl'ach1o.!'lU"e 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 de carbone (2:5 en volume) saturée d'eau. Après équilibration, toute la colo- ration sauf une trace se retrouvait dans la couche crésol-tétrachlorure de car- boue Cette solution crésol-tétrachlorure de carbone fut ensuite extraite neuf 
 EMI16.1 
 fois avec des portions d'un ml d'eau saturée par l'o.crêsol-tétrachloxure de carbone qui enlevèrent une très petite quantité de matière colorée.

   Cette so- lution crésol-tétrachlorure de carbone fut ensuite diluée avec 10-12 volumes de tétrachlorure de carbone et le produit fut extrait par agitation avec trois portions d'eau de 1 ml. Les extraits aqueux furent réunis et lavés quatre fois avec des portions d'l ml d'éther. La solution-aqueuse résultante de vitamine B12 fut évaporée à siccité dans le vide à 25-30 C. Le résidu fut dissous dans env. 0,25 ml d'eau et dilué avec env. 10 volumes d'acétone. Après moins d'une demi-heure, de minces aiguilles rouges de vitamine B12 commencèrent à se for- mer dans la solution. La solution fut abandonnée au repos pendant env. vingt heures,et les cristaux furent enlevés par centrifugation, lavés 3-4 fois avec des portions d'l ml d'acétone et sèches : rendement : 2,3 mg.

   Les spectres 
 EMI16.2 
 d'adsorption des cristaux de vitamine -B12 montrèrent des maxima à 2780 A (El %= 115), 3610 A (E-L% = 198) et 5500 (El% = 61). La matière était essen- cm I-bm lem tiellement de la vitamine B12 pure. 



  EXEMPLE 9. 



   2 mg de vitamine B12d et 18 mg de cyanure de potassium furent dis- sous dans 1 ml d'eau. Après env. une minute, la solution de couleur pourpre fut amenée au pH   4-5   avec 3-4 gouttes d'acide chlorhydrique dilué. La solution 
 EMI16.3 
 fut équilibrée avec 1 ml d'une solution d'o.crésol-tétrachlorure de carbone (2-5 en volume) saturée d'eau. Après équilibration, toute la coloration sauf une trace se retrouvait dans la couche crésol-tétrachlorure de carbone. La solution crésol-tétrachlorure de carbone fut ensuite extraite neuf fois avec des portions d'l ml d'eau saturée   d'o.crésol-tétrachlorure   de carbone qui en- levèrent une très petite quantité de matière colorée.

   La solution crésol-té- trachlorure de carbone fut ensuite diluée avec 10-12 volumes de tétrachlorure de carbone et le produit fut extrait par agitation avec   tr.ois   portions d'l ml d'eau. Les extraits aqueux furent réunis et lavés quatre fois avec des portions 
 EMI16.4 
 de 1 ml d'éther. La solution aqueuse de vitamine B12 îut évaporée à siccité dans le vide à   25-30 C.   Le résidu fut dissous dans env. 0,25 ml d'eau et en- suite dilué avec env. 10 volumes d'acétone. Après moins d'une demi-heure de minces aiguilles rouges de vitamine   B12   commencèrent à se former dans la solu- tion.

   On laissa reposer la solution pendant   env.   vingt heures et ensuite les cristaux furent enlevés par centrifugation, lavés 3-4 fois avec des portions de 1 ml d'acétone et séchés; rendement : 1,1 mg. Les spectres d'adsorption 
 EMI16.5 
 des cristaux de vitamine Bl2 montrèrent des maxima à 2790 A (El If.' = 110),36lOA (E 1 cm = 196) et 5500 A (Eµ11,= 60). Le produit était essentiellement de la vitamine B12 pure. 



    EXEMPLE   10. 



   Une solution aqueuse d'acide cyanhydrique fut préparée par distilla- tion d'une solution de 50 mg de cyanure de sodium dans 20 ml d'acide sulfuri- 
 EMI16.6 
 que à 5 %0 Le distillat fut ajouté à une solution de 4,2 mg de vitanine-B!2a (à l'origine la matière montrait des maxima d'adsorption à 2750 A, 3540 A dans   . 3   ml d'eau. Après quelques minutes à la température ambiante, le mélange réac- tionnel fut concentré à siccité. Le résidu après dissolution dans 0,5 ml   dt'eau   et traitement avec 5ml d'acétone laissa déposer 3,4 mg de cristaux rouges en aiguilles typiques de vitamine   B12   qui montraient des maxima d'adsorption à 
 EMI16.7 
 2780 1, 3610 À et 5500 Î. 



   Lorsqu'on fit réagir les vitamines   B12b,.     B12c,   B12d avec l'acide cyanhydrique de la façon décrite dans l'exemple 10, on obtint dans chaque cas   un produit cristallin rouge qui révélait les spectres d'adsorption caractéristiques de la vitamine B12, c.à.d. des maxima à 2780 A, 3610 et 5500  .   



  EXEMPLE 11. 



    4 mg de l'analogue monochloré de la vitamine B12 montrant des maxima dans le spectre d'adsorption à env. 2750 A, 3520   et 5300 A, et 42 mg de   

 <Desc/Clms Page number 17> 

 cyanure de potassium furent dissous dans 1 ml d'eau. La solution rouge changea immédiatement en une solution couleur pourpre par l'addition du cyanure de po- 
 EMI17.1 
 tassiblll. Le spectre d' 8dsorption de cette solution montra des maxima à env. 



  2780 A, 5400 A et 5$GO A, ce qui est identique au spectre donné par une solu- tion de vitamine B12 traitée par du cyanure de potassium. Après env. une mi- 
 EMI17.2 
 nute, la solution couleur pourpre fut amenée au pH L-5 par 3-li gouttes d'acide chlorhydrique diluée après quoi la couleur de la solution passa au rouge. 



  La solution fut équilibrée avec 1 ml de solution o-,créso1-tétrachlo- rure de carbone (2-5 en volume) saturée d'eau. Après équilibration, toute la coloration sauf une trace se retrouvait dans la couche crésol-tétrachlorure de carbone. Cette solution crésol-tétrachlorure de carbone fut ensuite extrai- 
 EMI17.3 
 te neuf fois avec des portions de 1 ml d'eau saturée par le qyprésol-tétrachio- rure de carbone qui enlevèrent une très petite quantité de matière colorée. 



  La 'solution crésol-tétrachlorure de carbone fut ensuite diluée avec 10-12 vo- lumes de tétrachlorure de carbone et le produit fut extrait par agitation avec trois portions d'l ml d'eau. Les extraits aqueux furent réunis et lavés qua- tre fois avec des portions d'l ml d'éther pour enlever les traces de solvant. 



  La solution résultante aqueuse de vitamine B12 fut évaporée à siccité dans le 
 EMI17.4 
 vide à 25-300C. Le résidu fut dissous dans 0,25 ml d'eau et la solution fut ensuite diluée avec env. 10 volumes d'acétone. Après moins   d'une   demi-heure, de minces aiguilles rouges de vitamine B12 commencèrent à se former dans la solution., On laissa reposer la solution pendant env. 20 heures et les cris- taux furent enlevés par centrifugation, lavés 3-4 fois avec des portions 
 EMI17.5 
 d'1 ml d'acétone et séchés; rendement : 2,4 mg. Le spectre d'adsorptiôn de ces cristaux montrait des maxima à 2780 A (E'10 = 112)., 3610 . (El/ocm = 193) ic? lcm 1 cm et 5500 A (E" = 60). Cette matière, essentiellement pure vitamine B, mon- trait une activité de 10,5 x 10 U./mg pour la croissance du L. lactiso   EXEMPLE   12. 



   3,7 mg de vitamine B12a furent dissous dans env. 1 ml d'eau. A cette solution, on ajouta env. 1 ml d'une solution de cyanure d'ammonium (pré- parée par réaction d'une solution de cyanure de potassium avec de l'acide sul- furique et en recueillant l'acide cyanhydrique- dans une solution diluée d'hy- droxyde d'ammonium). Après repos de cette solution pendant 12 heures, elle fut évaporée à siccité dans le video Le résidu fut dissous dans env. 0,5 ml d'eau et ensuite dilué avec envo 12 ml d'acétone. Après repos de la solution pendant un petit temps, de minces aiguilles rouges de vitamine B12 commencè- rent à se former. Après 18 heures, les cristaux furent séparés par centrifu- gation, lavés à l'acétone et   sèches..   Rendement 3,3 mg. Le spectre d'adsorption des cristaux était celui de la vitamine B12. 



    EXEMPLE 13.    



   3,7 mg de vitamine   B12b   furent dissous dans 2   ml-d'eau.   A cette solution, on ajouta 0,5 ml de solution de cyanure de potassium (13,3 mg de cyanure de   potassium/ml.).   La solution passa à une couleur pourpre et fut ame- née à un pH 5-6 avec de l'acide chlorhydrique-dilué.   Cettc   solution fut ex- traite deux fois avec des portions d'1,5 ml d'une solution de phénol-tétrachlo- rure de carbone (1-7 en volume) saturée avec de l'eau, pour enlever la   vitami-   ne B12. Cette solution phénol-tétrachlorure de carbone fut extraite 4 fois avec des portions d'l ml d'eau qui au préalable avait été équilibrée avec la solution phénol-tétrachlorure de carbone. La solution phénol-tétrachlorure de carbone fut diluée avec envo 12 ml de tétrachlorure de carbone.

   Cette solu- tion fut ensuite extraite 3 fois avec des portions d'eau de 1 ml, provoquant ainsi l'extraction de la vitamine B12 dans l'eau. L'extrait aqueux de vitami- ne   B12   fut lavé avec de l'éther pour enlever le phénol et le tétrachlorure de carbone extraits. La solution aqueuse de vitamine   B12   fut évaporée à siccité dans le -vide. Le résidu fut dissous dans env. 0,5 ml   d'eau   et dilué avec envo 12 ml d'acétone. Après repos de la solution pendant un petit temps, de minces aiguilles rouges de vitamine B12 commencèrent à cristalliser. Les cristaux de vitamine   B12   furent séparés par centrifugation, lavés avec de l'acétone et   séchés.   

 <Desc/Clms Page number 18> 

 



  Rendement 2,3 mg. 
 EMI18.1 
 



  EXELTLE 1L,.. 



  0,3 mg de vitamine B12b, (la substance décrite par Lichtman et al., dans Proc. Soc. 0 Exptl. Biol. & bleds 72, 64,3-4.5, 1949 et considérée comme i- dentique à l'analogue hydroxy- de la vitamine B12 et donnée ici comme vitamine 
 EMI18.2 
 Bl2a) et 10 mg de cyanure de potassium furent dissous dans 1 ml d'eau, et le mélange réactionnel fut acidifié, équilibré avec 2-5   o-crésol-tétrachlorure   de carbone, et traité comme décrit dans l'exemple 1 pour donner 0,2 mg de vita- mine B12 cristalline. Le spectred'adsorption de ces cristaux montrait des 
 EMI18.3 
 maxima principaux à 2780 1 (Eµ g" 118), 3615-3620 1 (Ello == 192), et 5500 A (Ell% cm == 6.3). 



  EXEMPLE 15. 



     4   mg du (mono,)chlorure analogue de vitamine B12 montrant des maxi- 
 EMI18.4 
 ma dans le spectre d'adsorption à 2750 1, 3520 Î et 5200-5300 1, et L2 mg de cyanure de potassium furent dissous dans 1 ml d'eau. Après env. une minute, la solution couleur pourpre fut amenée au pH 4-5 avec   3-4   gouttes d'acide chlo- rhydrique dilué. Cette solution fut équilibrée avec 1 ml d'une solution d'o- crésol-tétrachlorure de carbone (2-5 en volume) saturée d'eau. Après équili- bration, toute la coloration sauf une trace se retrouvait dans la couche crésol- tétrachlorure de carbone. La solution crésol-tétrachlorure de carbone fut en- suite extraite 9 fois avec des portions d'l ml d'eau saturée   d'o-crésol-tétra-   chlorure de carbone qui enlevèrent une très petite quantité de matière colorée. 



  La solution crésol-tétrachlorure de carbone fut ensuite diluée avec 10-12 vo- lumes de tétrachlorure de carbone et le produit fut extrait par agitation avec trois portions d'l ml d'eau. Les extraits aqueux furent réunis et lavés   4   fois avec des portions d'l ml d'éther. La solution aqueuse de vitamine   B12   fut é- vaporée à siccité dans le vide à   25-30 C .   Le résidu fut dissous dans env. 0,25 ml d'eau et ensuite dilué avec env. 10 volumes d'acétone. Après moins d'une demi-heure, de minces aiguilles rouges de vitamine B12 commencèrent à se for- mer dans la solution. On laissa reposer la solution pendant env. 20 heures et les cristaux furent ensuite enlevés par centrifugation, lavés 3-4 fois avec 
 EMI18.5 
 des portions d'1 ml d'acétone et séchés; rendement 3,3 mg.

   Les speatres d'ad- sorption des cristaux de vitamine B12 montraient des maxima à 2780 1 (E1'cm --1% 1% 1 cm 115), 3610 A (E" =188) et 5500 A (E 1 cm 59). Le produit était essentiel- lement de la vitamine B12 pure. 



  EXEMPLE 16. 
 EMI18.6 
 



  3,1 mg de vitamine B. et 38 mg de cyanure de potassium furent dissous dans 1 ml d'eau. Après env. une minute la solution couleur pourpre 
 EMI18.7 
 fut amenée à un pH 4-5 avec 3-1- gouttes d'acide chlorhydrique dilué. Cette solution fut équilibrée avec 1 ml d'une solution d'o-crésol-tétrachlorure de carbone (2-5 en volume) saturée   d'eau.   Après équilibration, toute la   colora-   tion sauf une trace se retrouvait dans la couche crésol-tétrachlorure de car- bone. Cette solution crésol-tétrachlorure de carbone fut ensuite extraite 9 
 EMI18.8 
 fois avec des portions, d'l ml d'eau saturée d'o-crésoir-tétrachlorure de carbo- ne qui enlevèrent une très petite quantité de matière colorée.

   La solution crésol-tétrachlorure de carbone fut ensuite diluée avec   10-12   volumes de tétrachlorure de carbone et le produit fut extrait par agitation avec "portions d'l ml   d'eau.   Les extraits aqueux furent réunis et lavés quatre fois avec des portions d'l ml d?éther. La solution aqueuse résultante de vitamine   B12   fut évaporée à siccité dans le vide à   25-30    C. Le résidu fut dissous dans env. 0,25 ml d'eau et dilué avec env. 10 volumes d'acétone. Après moins d'une demi-heure, de minces aiguilles rouges de vitamine   B12   commencèrent à se former dans la solution. La solution fut abandonnée au repos pendant env. 20 heures, et les cristaux furent enlevés par centrifugation, lavés 3-4 fois avec des portions d'l ml d'acétone et séchés; rendement 2,3 mg.

   Les spectres d'adsorption des 
 EMI18.9 
 cristaux de vitamine B12 montraient des maxima à 2780 A (Ei70 = 115 ), 3610 A (3)" cl == 198) et 5500 A (31' cl :: 61). Cette matière était essentiellement de 

 <Desc/Clms Page number 19> 

   la.   vitamine B12 pure. 
 EMI19.1 
 EXErdt:1E 17. 



   2 mg de sulfate analogue de vitamine B12 et 18 mg. de cyanure de   potassium   furent dissous dans 1 ml d'eau. ¯Après env. une minute, la solution couleur pourpre fut amenée au pH 4-5 avec   3-4   gouttes d'acide chlorhydrique dilué Cette solution fut équilibrée avec un ml d'une solution   d'o-crésol-té-   trachlorure de carbone   (2-5   en volume) saturée d'eau. Après équilibration, toute la coloration sauf une trace se retrouvait dans la couche   crésol-tétra-   chlorure de carbone.' Cette solution crésol-tétrachlorure de- carbone fut ensuite extraite neuf fois avec des portions d'l ml d'eau saturée   d'o-crésol-tétra-   chlorure de carbone qui enlevèrent une très petite quantité de matière colorée. 



  La solution crésol-tétrachlorure de carbone fut ensuite diluée avec 10-12 volumes de tétrachlorure de carbone et le produit fut extrait par agitation avec 3 portions d'l ml   d'eau.   Les extraits aqueux furent réunis et lavés 4 fois avec des portions d'l ml d'éthero La solution aqueuse de vitamine B12 fut é- 
 EMI19.2 
 vaporée â siccité dans le vide à 25=30 Oa Le résidu fut dissous dans env. 



  0,25 ml d'eau et ensuite dilué avec envo 10 volumes d'acétone. Après moins d'une demi-heure, de minces aiguilles rouges de vitamine B12 commencèrent à se former dans la solution. On laissa reposer la solution pendant env. 20 heu- res et ensuite les cristaux furent enlevés- par centrifugation;lavés 3-4 fois avec des portions d'l ml d'acétone et séchés; rendement 1,1 mg. Les spectres 
 EMI19.3 
 d'adsorption des cristaux de vitamine Big montraient des maxima à 2780 -. (El% 110) 3610 A (E '0 = 196) et 5500 fla (3)% z.0) . Le produit était essentiel- lem 1 cm. lement de la vitamine B12 pure. 



    EXEMPLE   18. 



   Une solution aqueuse d'acide cyanhydrique fut préparée par distillation d'une solution de 50 mg de cyanure de sodium dans 20 ml d'acide sulfu- 
 EMI19.4 
 rique à 5 %. Le distillat fut ajouté à une solution dans 3 ml d'eau de 4,2 mg d'un analogue de vitamine   B12   préparé comme suit :   400,8   mg de vitamine B12 furent dissous dans de l'acide acétique glacial. On ajouta de l'oxyde de platine réduit comme catalyseur, et le mélange fut agité 
 EMI19.5 
 sous une légère pression d'hydrogène pendant 20 heures à env. 250C. Le cataly- seur fut enlevé par centrifugation et la solution fut évaporée à siccité dans le vide. Le résidu fut dissous dans 30 ml d'eau et on ajouta de l'acétone jus- qu'à un volume   de-300   ml. 



   Un précipité cristallin se forma par le repos et fut enlevé et sé- ché à env. 25-35 C dans le vide; rendement 295 mg. Une solution aqueuse du produit à son pH naturel montrai-- des maxima principaux d'adsorption à env. 
 EMI19.6 
 



  2750 A, 35ZO,Î et 5300 A. Ce produit, considéré à l'origine comme la "ritami- ne B12a s'avère sur la base des connaissances présentes être l'acétate analo- gue de la vitamine B12. 



   Après quelques minutes à la température ambiante, le mélange réac- 
 EMI19.7 
 tionnel fut concentré à siccité. Le résidu après dissolution dans 0,5 ml d'eau et traitement avec 5 ml d'acétone déposa   3,4   mg de cristaux en aiguilles rouges caractéristiques de vitamine B12 qui montrèrent des maxima d'adsorption à 2780 
 EMI19.8 
 .fil., 3610 à et 5500 A. 



    EXEMPLE   19. 



   5 mg du monochlorure analogue de vitamine B12 furent dissous dans enva 1 ml d'eau. A cette solution; on ajouta env. 10 mg de cyanure cuivreux vert jaunâtre.. On laissa reposer cette solution pendant 12 heures à env. 25- 30 C, puis on la chauffa à env. 75 C pendant une   demi-heure.   Le spectre d'ad- sorption de cette solution montra des maxima à   2780     A, 3610   1 et   5400-5500    , ce qui est caractéristique d'une solution de vitamine B12. Après séparation d'une petite quantité d'insolubles par centrifugation, la solution fut évaporée à siccité dans le vide. Le résidu fut dissous dans env.   0,5   ml   d'eau   et ensui- te dilué avec env. 12 ml d'acétone.

   Après repos de la solution pendant un pe- tit temps, des cristaux rouges denses de vitamine B12 commencèrent à se former. 
 EMI19.9 
 Après 18 heures, les cristaux furent séparés par centrifugation>, lavés avec de 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 l'acétone et   sèches.   Rendement 3,1 mg de vitamine B12. 



  EXEMPLE 20. 



   2,9 mg du thiocyanate analogue de vitamine B12 furent dissous dans 1 ml d'eau. A cette solution, on ajouta 0,5 ml de solution de cyanure de po- tassium (13,3 mg de cyanure de   potassium/ml).   



   Par le même procédé que celui décrit dans l'exemple 3, on obtint 1,8 mg de minces aiguilles rouges de vitamine B12. 



  EXEMPLE 21. 



   Un mélange de 2,1 mg du   monochlorure   analogue de vitamine B12 et 2,0 mg du thiocyanate analogue de vitamine B12 furent dissous dans env. l ml d'eau. A cette solution, on ajouta 0,5 ml de cyanure de potassium (13,3 mg de cyanure de   potassium/ml) .   Par le même procédé que celui décrit dans l'exem- ple 3, on obtint 2,9 mg de vitamine B12 cristalline. 



   Les exemples ci-dessus de conversion de divers analogues de vita- mine   B12   en vitamine B12 par réaction avec une substance fournissant l'ion cya- nogène semblent, lorsque   considérés   collectivement, indiquer que la vitamine   B12   elle-même renferme un ion   (ON)   remplaçable qui est plus fermement fixé que tout autre ion. Cet ion semble aussi remplacer facilement tout autre ion qui caractérise les analogues   B12.

   A   présent; la vitamine   B12   est considérée comme le composé préféré pour usage thérapeutique, et de ce fait le procédé exposé ici pour la conversion des analogues de la vitamine   B12   en vitamine B12 est re-   marquablement   important comme moyen pour fournir une vitamine B12 de composi- tion uniforme. 



   Même si quelqu'analogue particulier de vitamine B12, c.à.d. ayant un anion particulier substitué pour le groupe   CN,   devait être trouvé supérieur à la vitamine   B12   dans certaines applications cliniques, le procédé découvert conserverait encore une réelle valeur et de l'importance puisque la préparation d'un analogue particulier de vitamine   B12   peut être conduite plus efficacement (et tout en éliminant les analogues indésirables) par la préparation préalable de la vitamine   B12   pure suivant le procédé ici exposé et ensuite par la conver- sion de la vitamine B12 pure en l'analogue particulier désiré. 



   Diverses variantes et des modifications dans les processus qui pré- cèdent apparaîtront à ceux spécialisés de ce domaine, et dans les limites où de tels changements et modificatipns rentrent dans le cadre des revendications en annexe, il doit être entendu qu'ils font partie intégrante de l'invention.    



  REVENDICATIONS.    



   1. Procédé de préparation de la vitamine B12, caractérisé en ce qu'il comprend la réaction de matière genre vitamine B12 avec une substance fournissant des ions cyanogène pour ainsi convertir ladite substance en vita- mine B12.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  PROCESS FOR PREPARING VITAMIN B 120
This invention relates to the production of vitamin B12 and more especially to the recovery of vitamin B12 in greater yields from raw materials containing substances closely related to vitamin B12 but having markedly less physiological activity (i.e. (say pernicious anti-anemia activity and animal protein factor activity) than vitamin B12. More particularly, the invention relates to novel methods by which such vitamin B12-like substances are converted into vitamin B12.



   According to the invention, the vitamin B12-like material is subjected to a reaction with a substance providing cyanogen ions to convert said material into vitamin B12.



   The literature has disclosed various methods for obtaining vitamin B12 from liver and fermentation broths. For example, it has been shown by Rickes et al. in Science 108, 634-35 (Dec. 3, 1948) that vitamin B12 can be obtained from fermentation broths produced by Streptomyces griseus.

   While fermentation broths provide a convenient source for the commercial production of vitamin B12, such broths have also been found to contain fermentation products, which are referred to herein as vitamin B12-like substances, and which are closely related to vitamin B12 but exhibit only a fraction of the pernicious anti-anemia activity and animal protein factor activity exhibited by vitamin B12 itself. In the production of vitamin B12 of uniform purity, the removal of these vitamin B12-like substances has presented a difficult problem.

   Due to the close relationship between these substances and vitamin B12, the separation of pure crystallized vitamin B12 has only been possible by the use of complicated and expensive procedures.



   We have now discovered that it is possible to transform these heretofore undesirable vitamin B12-like substances into vitamin B12 almost

 <Desc / Clms Page number 2>

 that quantitatively, thereby realizing a significant simplification of the recovery process of pure vitamin B12 and at the same time an increase
 EMI2.1
 considerable yield of vitamin B12 obtained from fermentation broths.



   Considered in some of its broadest aspects, the new process according to the present invention involves the reaction of substances such as vitamin B12 with a substance providing cyanogen ions, which results in the transformation of said substances into vitamin B12. Thus, for example, in treating broths, fermentation broths, or suitable concentrates thereof, containing both vitamin 12 and a vitamin B12-like substance, with a source of cyanogen ions, it is found that the 'greatly increased yields of pure vitamin B12 are obtained. In addition, as previously reported, the isolation of vitamin B12 is greatly facilitated.
 EMI2.2
 



  As a further element of the invention, it has been found that this transformation can be carried out under various conditions using different sources of cyanogen ion. In general, the reaction is carried out by effecting intimate contact between substances such as vitamin B12 and cyanogenic ions, thereby effecting the transformation of said substances into vitamin B12.
 EMI2.3
 



  For example solutions of substances such as vitamin B32 can be treated with compounds providing cyanogen ions (especially metal cyanides, ammonium cyanide or hydrocyanic acid). Suitable solvent media include water, mixtures of water and organic solvent, or organic solvents containing cyanogen ions and in which the vitamin B12-like substances are soluble. For practical purposes, it has been found that it is best to carry out the reaction in an aqueous medium.



   It has also been found that the reaction of particular vitamin B12-like substances which have been prepared with a substance providing cyanogen ions as described above results in each case in a transformation of the vitamin B12-like substance into vitamin B12, which can be recovered in a very pure form.

   Particular substances which have been found to be convertible into vitamin B12 by reaction with a substance providing cyanogen ions include substances which have been identified as vitamin B12a, vitamin B12b, vitamin B12c and vitamin B12d-
 EMI2.4
 Vitamin B12a, which in its pure state exists as red orthorhombic crystals, can be prepared from vitamin B12 by reacting vitamin B12 with hydrogen in the presence of a hydrogenation catalyst, such as platinum oxide, palladium oxide or Raney nickel.



  Vitamin B12a shows a characteristic distribution coefficient of about
 EMI2.5
 ron 1.48 (water conc./solva-nt conc.) in an organic solvent-water system in which the organic solvent is a 2: 5 mixture of o.resol and carbon tetrachloride.



   Vitamin B 12b can be prepared from. crude vitamin B12 concentrates obtained by a fermentation broth of Streptomyces griseus, by countercurrent distribution between a 2: 5 mixture of o.resol and te-
 EMI2.6
 carbon trachloride and water, system in which the "vitamin Blub shows a characteristic distribution coefficient of about 2,., (c. water / c, solvent), while vitamin B12 shows a distribution coefficient of almost zero.



   Vitamin B12c can be prepared by reacting vitamin B12 with an excess of ionizable sulphide such as alkali metal sulphides, ammonium sulphide and hydrogen sulphide, preferably in aqueous solution or in aqueous alcoholic solution. The reaction takes place at room temperature and is completed in a short time, and vitamin B12c can be recovered by evaporating the reaction mixture to dryness, dissolving the residue in water and crystallizing in a solution. water-acetone mixture.

   The crystals can then be purified by countercurrent distribution between a 2: 5 mixture of o.resol and carbon tetrachloride and water, system.
 EMI2.7
 in which vitamin B 12c shows a characteristic distribution coefficient of about 0.10, (tc water / tsp soil is).

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Vitamin B12d can be prepared by reacting vitamin B12 with sulfur dioxide in aqueous, alcoholic or aqueous-alcoholic solution preferably using a considerable excess of sulfur dioxide and heating the reaction mixture slightly to ensure a maximum conversion of vitamin B12 into vitamin B12d.

   Vitamin B12d can be recovered by evaporating the reaction mixture to dryness, dissolving the residue in water and crystallizing from a water-acetone mixture. The crystals can then be purified by countercurrent distribution between a 2: 5 mixture of o.resol and carbon tetrachloride and water, a system in which vitamin B12d exhibits a characteristic distribution coefficient of d 'about 1.63, (tsp water / tsp solvent).



   Although the study of the reaction shows that a cyanogen ion mole is required. per mole of vitamin B12-like substance, it is generally preferred to use an excess cyanogen to ensure complete conversion. By treating an aqueous solution of substances such as B12 with an excess of metallic cyanide, such as sodium cyanide, or ammonium cyanide formed in alkaline solution, an intermediate complex of purple color is formed. This purple complex turns out to be the same substance that forms when you. add sodium cyanide to an aqueous solution of vitamin B12. By acidifying a solution containing this purple complex, the solution regains the characteristic red color of vitamin B12.

   However, in the absence of an excess of metal cyanide or an alkaline pH, this acidification process is not necessary, since the purple complex does not form. When hydrocyanic acid is used as the source of cyanogen ions, the purple complex does not form, even if a large excess is used.



   The vitamin B12 obtained by this reaction is in all respects identical to the vitamin B12 obtained directly from fermentation broths. This identity was established by comparison of ultraviolet, visible and infra-red adsorption spectra, optical rotations, elementary analyzes, crystalline structure, melting or decomposition points, phases of. solubility, polarographic behavior, and distribution coefficients, as well as by microbiological and clinical activities.



   By applying the method of the present invention, vitamin B12-like substances at different stages of recovery from fermentation broths can be reacted with a substance providing cyanogen ions. So; for example, the fermentation broth may be treated with a small amount of a suitable cyanide, such as potassium or sodium cyanide, or alternatively, concentrates of vitamin B12-like substances alone. or in combination with vitamin B12, can be treated with a substance providing cyanogen ions.



   When a fermentation broth containing both vitamin B12 and B12-like substances is processed according to the present invention, a certain amount of substance providing an excess of cyanogen ions is added to the broth to effect the conversion of the cyanogen ions. substances like B12 into B12.



  Vitamin B12 is then extracted from this broth by adsorption using a suitable absorbent such as fuller's earth, charcoal, etc. This adsorbate can be used as a supplement to B12 to strengthen animal feeds, or as a starting material for the isolation of pure vitamin B12.



   It is preferable in the application of the process of the present invention, however, to employ a concentrate of the vitamin B12-like substances since this reduces the volume of material to be handled and the difficulties and dangers resulting from the preparation are minimized. presence of unreacted cyanide.



  It is also preferable to process a concentrate containing both vitamin B12 and vitamin B12-like substances because, as noted above, one of the practical advantages of the new process is the elimination of the difficult and complicated processes required for the separation of these materials.



   The solution or solid concentrate containing the substances like

 <Desc / Clms Page number 4>

   @iramine B12 is treated with a substance providing an excess of cyanogen ions so as to ensure intimate contact of the reagents and complete reaction. Preferably, the mixture is stirred vigorously and then allowed to stand for a period of time. light breeze i.e. approx. 15 to 11.5 minutes. Any substance providing excess cyanogenicity may be used, such as, for example, liquid or gaseous hydrocyanic acid, a metal or ammonium salt of hydrocyanic acid, or mixtures. of a metallic cyanide and of an acid providing hydrocyanic acid in the nascent state.

   It suffices for the metal cyanide used, in a neutral or alkaline medium, to be capable of supplying cyanogen ions under the reaction conditions used. Alkaline and alkaline earth cyanides meet this condition. For example, it has been found that the cyanides of sodium, potassium, barium and calcium and strontium can be used effectively.



   When a solid concentrate is treated with liquid or gaseous hydrocyanic acid, the ionization of the hydrocyanic acid is sufficient to allow the reaction to proceed in the absence of a solvent, although one can however use a solvent advantageously. The reaction between substances such as vitamin B12 and salts of hydrocyanic acid is preferably carried out in the presence of a solvent which will promote the ionization of the salt, such as, for example, water, alcohols of one to three carbons. , and water-organic solvent mixtures in which the vitamin B12-like substances and the substances providing the cyanogen ions are soluble. In a large scale operation, the most convenient and economical is to conduct the reaction in an aqueous alkaline solution.



   By specifying that an excess of cyanogen ions is used, it is meant by this that an amount greater than that below which the yield of pure vitamin B12 begins to fall is required. It is best to determine this quantity experimentally for each raw starting material, as it will be found that the composition of the different broths and concentrates varies considerably. The necessary amount of cyanogen ions can also be determined approximately by measuring the optical density of a sample of the material to be treated, using light with a wavelength of 5500, one characteristic peaks of adsorption of pure vitamin B12.

   The value obtained, which represents the color due to any vitamin B12 present, plus that due to substances such as vitamin B12, is calculated as the potential for vitamin B12. For each mgr. Of the potential vitamin B12 thus calculated, preferably about 0.5-2 mg of cyanogen ions is used, which turns out to be a considerable excess.



   It will be appreciated that there are usually many unidentified impurities present in vitamin B12-like substances. Since these impurities too can react with the cyanogen ion, it is necessary to provide a sufficient excess of ions to meet these needs and at the same time to ensure complete conversion of the B12-like substances.



   When the reaction is carried out in aqueous solution using a metal cyanide with alkaline pH, the formation of the purple complex mentioned above is a convenient visible indication that excess cyanide has been added. The purple complex which forms is transformed into vitamin B12 by acidification of the reaction mixture to a pH of approx. 5 or less.



  Common acids such as hydrochloric, sulfuric and acetic acid can be used for acidification.



   It should be understood that the amount of cyanogen ions to be used to convert vitamin B12-like substances into vitamin B12 depends in principle on the type of product desired. As the addition of cyanogen ions in an amount less than equivalent on a molecular basis to the amount of vitamin B12-like substances present, produces a partial and proportional transformation of vitamin B12-like substances into vitamin B12; It is evident that amounts of cyanogen ions as low as 10% of the amount required to react with all of the vitamin B12-like substances present will produce a beneficial increase in the vitamin B12 content of the resulting product.

   To achieve a complete transformation of substances

 <Desc / Clms Page number 5>

 B12 genus in vitamin B12, however, it is important to use at least an amount of dyanogen on a molecular basis equivalent to the amount of vitamin B12-like substances present. As previously pointed out, the advantages of the present invention applied to the commercial production of vitamin B12 are twofold, comprising a marked increase in the recovery of vitamin B12 from concentrates containing vitamin B12 in combination with substances such as this. vitamin B12, and also the elimination of difficult stages that would otherwise be essential to achieve the separation of vitamin B12 from the associated vitamin B12-like substances.

   The last of these advantages can obviously only be fully obtained if the amount of cyanogen ions used in the reaction is sufficient to react with all the vitamin B12-like substances present. In true practice, the exact amount of vitamin B12-like substances present in a mixture can only be determined by complicated and time-consuming processes, so the best way to conduct the reaction on a production scale is to use a determined excess of cyanogen ions to convert all vitamin B12-like substances into vitamin B12.



   After completion of the reaction, the unconverted cyanide is removed by evaporation under acidic pH. Evaporation can be carried out at a temperature which can range up to 50-60, and preferably under reduced pressure. Evaporation is carried out until all the excess hydrocyanic acid is substantially removed. When a solid concentrate is reacted with liquid or gaseous hydrocyanic acid, the unconsumed cyanide can be removed by evaporation in vacuo or at atmospheric pressure.



  When a solution is reacted with cyanide, on the other hand, it is sometimes desirable to use a stream of nitrogen or air to accelerate the removal of the unconsumed cyanide.



   After cyanide treatment, acidification (if necessary) and removal of the nor cyanide consumed as hydrocyanic acid, the reaction mixture is then treated to remove pure vitamin B12. Different methods are known for treating mixtures containing vitamin B12 and obtaining pure vitamin B12 and the present invention is not limited to the use of a particular method of recovery.

   One such process which can be practically employed to recover vitamin B12 involves saturating a solution of vitamin B12 with an inorganic salt, (especially ammonium sulfate, sodium chloride, sodium sulfate or sodium sulfate. alumina) and extracting the saturated solution with benzyl alcohol, then drying the extract in benzyl alcohol, for example by heating in vacuum to 75-80 C, then ether is added to anhydrous benzyl alcohol solution to precipitate crude vitamin B12.

   The precipitate is then dissolved in water saturated with benzyl alcohol and containing approx. 2-3% glacial acetic acid. The solution and an approximately equivalent volume of water saturated with benzyl alcohol are placed in suitable containers and subjected to successive extractions with approximately equivalent portions of benzyl alcohol saturated with water.



   These extractions can be carried out continuously or by successive extractions of the two solutions initially mentioned with six to eight portions of benzyliqp.e alcohol saturated with water. The combined benzyl alcohol extracts are then dried and treated with ether to precipitate the purified vitamin B12. This precipitate can be dissolved in water and recrystallized to obtain the vitamin B12 of approx. 95% purity, which is preferred for clinical uses. A further purification can also be carried out by recrystallization from water.



   In case the precipitate obtained after extraction with benzyl alcohol is not sufficiently purified to give a vitamin B12 of 95% purity by crystallization, the precipitate can be subjected to further purification by dissolving in methanol, the adsorption of vitamin B12 from the solution onto an activated alumina column and by growth and leaching of the column with methanol. The rich leach liquor treated with ether gives a new precipitate of purified vitamin B12. The further purification can also be carried out by repeating the procedure.

 <Desc / Clms Page number 6>

   extraction process by benzyl alcohol.

   It should be noted, at. In this connection, the aqueous residues of the extraction with benzyl alcohol, and the fractions of the leaching liquor which reveal a low content of vitamin B12 in the chromatographic purification process, can be again treated with the cyanogen ion as exhibited here and recycled to produce additional amounts of vitamin B12.



   To determine the amount of vitamin B12 present in various intermediate concentrates and to determine the amount of vitamin B12 present before and after treatment with. cyanide, it is necessary to have a means of dosing. It has been found advantageous to employ a modification of the countercurrent extraction with water-benzyl alcohol as the dosing medium. This process is based on a distribution coefficient determined for vitamin B12 of 1.2, for the water-benzyl alcohol system.



   To carry out the assay method, the material having an unknown vitamin B12 content is subjected to an eight-plate countercurrent distribution between equal portions of water and benzyl alcohol. Vitamin B12-like substances and other interfering substances have considerably higher distribution coefficients and are found in the first three plateaus of the distribution. In addition, in some cases, substances with lower distribution coefficients are found which are found in the last three plateaus of the distribution. The distribution curve for pure vitamin B12 shows a peak for the fourth plateau.

   The optical density of the contents of the fourth (or fifth) tray is measured at 5500 and the value obtained represents the color due to vitamin B12. By comparison with the optical density of pure vitamin B12 (E1cm1% = 63), we can calculate the vitamin B12 content of the plateau. The fourth tray contains 29.1% (24.2% in the fifth tray) of the total amount of vitamin B12 present in the material under examination. In this way, we can calculate the total amount of vitamin B12 present. This method of determination generally gives an absolute value of the quantity of vitamin B12 when the material examined contains a high content of vitamin B12, ie greater than 75%, depending on the nature of the impurities.

   For decreasing purity, the method is less reliable for determining absolute values, due to additional interfering impurities; the method then indicates the maximum amount of vitamin B12 present. Raw materials poor in vitamin B12 and containing interference staining may be subjected to countercurrent distribution followed by the fourth (or fifth) plateau LLD test, instead of a color measurement, and the maximum amount of vitamin B12 is then calculated on the basis of 11,000,000 LLD units per mg. vitamin B12. A method for carrying out the above assay method is given below.



   To each of the eight 15 ml tubes of a centrifuge is added 5 ml of water, saturated with benzyl alcohol. In the first tube, the solid matter to be examined is added in an estimated quantity to contain approx. 1-10 mg of -vitamin B12 5 ml of benzyl alcohol saturated with water are then added to the first tube, the tube is shaken, and the phases are separated by centrifugation. The lower phase (benzyl alcohol) is transferred to the second tube, where the operation is repeated., This process is repeated in each successive tube until the benzyl alcohol phase is in equilibrium with the water. of the eighth tube. A second portion of 5 ml of benzyl alcohol saturated with water is then passed through each tube successively, in the same manner; until equilibrium with the water of the seventh tube.

   This process is continued with six more portions of benzyl alcohol, after which the eight tubes contain two phases in equilibrium.



  To the contents of the fourth (or fifth) tube, 10 ml of chloroform are added, to pass the vitamin B12 into the water layer. The optical density of the water layer is then determined at 5500 A in a 1 cm cell. The total amount of vitamin B112 present is then calculated from this value as described above.



   The following examples show different methods for treating vitamin B12-like materials with cyanogen ion to convert them to vitamin B12, while pointing to the increased yields of vitamin B12 obtained.

 <Desc / Clms Page number 7>

 by subjecting mixtures containing both vitamin B12 and vitamin B12-like substances to reaction with the ion. cyanogen.

   It should however be understood that these examples are given by way of example and are not limiting.
Vitamin B12 itself is found to contain a characteristic nitrile group, and the following partial structural formula is proposed for vitamin B12:
CN- +++
Co
X-
000 in which five groups are coordinated with the cobalt atom and represented by (X--), two of these groups being of negative character indicated by - and the other three of neutral character represented by ooo; the sixth group coordinated with cobalt being the CN nitrile group.

   The atoms comprising the five groups represented by (XOOO--) and coordinated with cobalt are also probably linked to each other in a way, however, hitherto unknown.,
Vitamin B12a can be thought of as the hydroxy- analogue of vitamin B12 in which a hydroxyl group replaced the ni- trile group in the vitamin B12 molecule @ Apparently vitamin B12a exists in aqueous solutions as a mixture in equilibrium of the hydroxy- isomer and of the ionic hydrated isomer as shown by the following reaction:
 EMI7.1
   Other analogs of vitamin B12 can be represented in a similar fashion, for example the chlorine (or chloride) analog of vitamin B12.
 EMI7.2
 



   Vitamin B12 analogues show ionic character to varying degrees. Thus, the chloride analog has a pronounced ionic character. In this case, the isomer represented by the formula on the right can be assumed to predominate. Vitamin B12 itself, however, shows little if not no ionic character. It behaves like a neutral molecule according to the usual criteria.



   It should of course be understood that these theoretical explanations of a possible structure of vitamins B12 and B12a are based on our present knowledge of these products and do not exclude the possibility that subsequent experimental data establishes that the supposed structures are in fact. incorrect. Consequently, one does not wish to be bound by these theoretical considerations, however plausible they may appear in the light of current knowledge. These explanations are given primarily to allow a better understanding of the invention.



   Vitamin B12a, which in its pure state is in the form of orthahombic crystals can be prepared from vitamin B12 by reacting vitamin B12 with hydrogen in the presence of a hydrogenation catalyst such as platinum oxide, palladium oxide or Rsney nickel. Vitamin B12a can also be obtained from vitamin B12 and vitamin B12a concentrates derived from a streptomycin fermentation broth by extracting an aqueous solution of such concentrates with benzyl alkrool,

 <Desc / Clms Page number 8>

 to remove substantially all of the vitamin B12, the addition of acetone to the resulting aqueous solution, and the recovery of the vitamin B12a which precipitates.



   From vitamin B12 or vitamin B12a, various other analogs of vitamin B12 can be prepared by reaction with compounds providing the particular anion desired. For example, when a solution of vitamin B12 acidified with hydrochloric acid is hydrogenated, the chlorinated analog of vitamin B12 is obtained; or if a large excess of hydrochloric acid is used, a dichlorinated analogue of vitamin B12 is formed. Likewise, by using different acids instead of hydrochloric acid, other analogues of vitamin B12 are obtained which have the characteristic anion of the acid employed.



  Vitamin B1a can also be converted to a chlorinated analogue of vitamin B12 by contact with reagents containing hydrochloric acid.



   Starting from vitamin B12a, other analogues of vitamin B12 can be obtained by reacting vitamin B12a with an acid or salt having the desired anion. Analogs so prepared include the nitrite, thiocyanate, cyanate, iodite and sulfate analogues of vitamin B12.
The sulfate analog of vitamin B12 can thus be prepared by dissolving vitamin B12 in water or aqueous solutions of alcohols; and adding sulfur dioxide or sulfurous acid to the resulting solution. During the reaction, there is a color change from red to brown, but the red color reappears on exposure to air.

   The sulfate analog can be recovered from such a reaction by concentrating the reaction mixture to dryness, the residue is dissolved in a small amount of water, acetone is added to the aqueous solution and allowed to crystallize. the sulfate analog.



   When vitamin B12 is reacted with an ionizable sulphide such as an alkali sulphide, ammonium sulphide, or hydrogen sulphide, a reaction takes place giving a vitamin B12 analogue which is this product is also referred to as vitamin B12d. This product can also be obtained by evaporating the reaction mixture to dryness, dissolving the residue in water and crystallizing from a water-acetone mixture.



   It has now been found in accordance with the present invention that analogs of vitamin B12 having a characteristic anion other than CN- can be converted into vitamin B12 by reaction with a compound providing the cyanogen ion. In the resulting reaction, the characteristic nitrile group of vitamin B12 is substituted for the characteristic anion of the starting analog, and in each case, the same product is obtained having all the physical properties and chemical characteristics of vitamin B12.



   It should be noted in this connection that the discovery of the convertibility of analogues of vitamin B12 to vitamin B12 by reaction with a substance providing the cyanogen ion was made prior to, and in fact allowed, important data from which the hypotheses derive. presented here regarding the chemical nature and apparent structure of vitamin B12 and its analogues.



   In order to carry out the method of the present invention, it is preferred to treat a solution of the particular analog of vitamin B12 with a compound providing the cyanogen ion such as, for example, a metal cyanide, ammonium cyanide or hydrocyanic acid. A suitable solvent medium comprises the aqueous medium, mixtures of water and organic solvent, or organic solvents containing cyanogen ions in which the particular analog of vitamin B12. is soluble For practical purposes, it is most convenient to carry out the reaction in an aqueous medium.



   It is preferred to use an excess of cyanogen ions to ensure complete reaction. By treating an aqueous solution of a vitamin B12 analogue with an excess of metallic cyanide such as sodium or potassium cyanide, or with an excess of ammonium cyanide, ie. under conditions which are necessarily alkaline, an intermediate complex of purple color is formed.This purple complex turns out to be the same substance as that which is

 <Desc / Clms Page number 9>

 forms when sodium cyanide is added to an aqueous solution of vitamin P12. By acidification of a solution containing this purple complex with a common acid such as hydrochloric, sulfuric or acetic acid, the solution regains the red coloration which is characteristic of vitamin B12.

   However, in the absence of an excess of metal cyanide or an alkaline pH, this acidification process is not necessary since the purple complex does not form. When hydrocyanic acid is used as the source of cyanogen ions, the purple complex does not form even if a considerable excess is used.



   After completion of the reaction, the unconsumed cyanide can be removed by partial evaporation at acidic pH. Evaporation can be carried out at a temperature of up to 50-60 C and preferably under reduced pressure. Evaporation is continued until practically total elimination of the excess cyanide in the form of hydrocyanic acid. To thereby remove excess cyanide from the solution, the operation can be speeded up by passing a stream of nitrogen or air through the solution during evaporation.



   It is also possible to convert analogues of vitamin B12 into vitamin B12 by reaction of a-. anhydrous analogue of vitamin B12 with liquid or gaseous hydrocyanic acid which, even in the absence of water, ionizes sufficiently to sustain the reaction, and after completion of the reaction, the unconsumed cyanide is removed by evaporation under vacuum or at atmospheric pressure
After treatment with cyanide, acidification (if necessary) and removal of unconsumed cyanide, the reaction mixture is then treated to obtain pure vitamin B12.

   Various processes are known for treating mixtures containing vitamin B12 and obtaining pure vitamin B12, and the present invention is not limited to the use of a particular recovery process. As the reaction mixtures resulting from the treatment of a - analogues of vitamin B12 with a substance supplying the cyanogen ion mainly contain vitamin B12 and relatively few organic impurities, vitamin B12 can easily be isolated by equilibration of the reaction mixture (in aqueous solution) with a o.cresol-carbon tetrachloride solution (2: 5 by volume and saturated with water).

   Equilibration causes virtually all of the vitamin B12 to pass into the cresol-carbon tetrachloride layer, and the organic product. of the reaction and organic impurities remain in the water layer. The cresol-carbon tetrachloride solution can, if desired, be purified by extraction with saturated water of the cresol-carbon tetrachloride mixture. The solution in cresol-carbon tetrachloride of vitamin B12 is then diluted with 10 to 12 volumes of carbon tetrachloride and extracted with water, the excess of carbon tetrachloride passing the vitamin B12 into the water layer. Vitamin B12 can then be recovered from the water phase by evaporation to dryness and crystallization from an aqueous acetone solution.



   It is also possible to recover vitamin B12 from reaction mixtures formed in the cyanide treatment by the direct concentration of these reaction mixtures to dryness, dilution with approx. ten volumes of acetone and crystallization of vitamin B12 from the aqueous solution of acetone. The combined process first comprising equilibration with carbon o-cresol-tetrachloride offers the advantage, however, of separating unreacted vitamin B12 analogs from vitamin B12.



   Vitamin B12 obtained by the above process is in all respects identical to vitamin B12 obtained directly from fermentation brothso This identity was established by comparison of the ultraviolet, visible and infrared adsorption spectra. red, optical rotation, elemental analysis, crystal structure, solubility phases and polarographic behavior, and also by microbiological and clinical activities.

 <Desc / Clms Page number 10>

 
 EMI10.1
 



  }?: {P! S] 5 la Ef:.: - 5Je: linear concentration of vitamin B12 concentrate. .



   About 2200 gals. of fermentation broth obtained by the preparation of a filtrate of S.griseus and assaying 4630 units per ml of LLD activity, were acidified to a pH of 2.5 with phosphoric acid, subjected to filtration. preliminary clarifying solution on diatomaceous earth, neutralized at a
 EMI10.2
 µl of 7-8 with sodium hydroxide, then filtered again through diatomaceous earth. The filtrate was then treated with 88 lbs of activated charcoal to adsorb the active factors. After removal by filtration,
 EMI10.3
 the charcoal was stirred with 45 gals. from n. but year 01 for 15 minutes.



  35 gals were added to the mixture. of water and 25 lbs. of filter aid, and the mixture was stirred for 45 minutes.



   The solid was separated by filtration on a basket centrifuge and then washed several times on the centrifuge with a total of approx. 40 gals. water
 EMI10.4
 previously saturated with butanolo. The filtrate and the washing waters were combined and the butanol and water layers separated. The water layer which contained virtually all of the LLD active material was filtered to remove fine carbon particles.



   At 85 gals. of the filtered water layer obtained, 13 gals were added. of benzyl alcohol and 425 lbs. of ammonium sulfate. The mixture was stirred for 15 minutes then left to stand for 1 hour. The water layer was
 EMI10.5
 separated and re-extracted with 8.5 gals. benzyl alcohol. The benzyl alcohol extracts were combined and dried over anhydrous sodium sulfate.



  The volume of the solids was approximately 28 gals. (the increase in volume was due to the presence of butanol).
 EMI10.6
 



  The solution in benzyl alcohol was then chromatographed on 20 kg of activated alumina. When all of the solution had passed through the column, the column was washed with a 1: 2 mixture of methanol and acetone until the effluent became clear as water. The column was then developed with methanol with all the effluent showing the red coloration being collected as the rich portion. 52 liters of rich portion were obtained.



   The rich effluent was concentrated in vacuum below 35 ° C to approx. 2 liters and precipitated by adding one volume of acetone and 4 volumes of ether.



   The precipitate was extracted in portions with methanol until a white residue was obtained. The optical density of the solution in methanol
 EMI10.7
 measured at 5500 i indicated a maximum of 416 mg of vitamin Big and vitamin B12-like substances. An aliquot of the methanol solution was treated with ether to produce the precipitate and the precipitate was countercurrently distributed to eight tubes in the benzyl alcohol-water system. The maximum amount of vitamin B12 present determined by the countercurrent assay method was 187 mg.



  Conversion of vitamin B12-like substances by cyanide.



   The remainder of the solution was divided into two parts and one half was treated with ether to produce the precipitation. The precipitate was dissolved in approx. 100 ml of water. 8 ml were added with stirring. 1% aqueous potassium cyanide solution and the solution was allowed to stand for approx. 15 minutes. The solution was then treated with hydrochloric acid.
 EMI10.8
 up to a fold of approx. 4 '70 grams of ammonium sulfate were added and the mixture was extracted with 20 ml, 10 ml and 10 ml portions of benzyl alcohol. The benzyl alcohol extracts were dried by heating at 75-80 ° C in the wrinkle. the resulting solution then being filtered and treated with ether to produce the precipitation.



   The precipitate was dissolved in 20 ml of water previously saturated with benzyl alcohol and to which 0.5 ml of glacial acetic acid had been added. The solution was placed in a 40 ml centrifuge tube. In a second 40 ml centrifuge tube, 20 ml of water saturated with benzyl alcohol were added. Seven servings of 20 ml. benzyl alcohol saturated with water were

 <Desc / Clms Page number 11>

 
 EMI11.1
 then passed through both. countercurrent tubes, each portion of benzyl cool being used to extract the first tube: Ne 1 then the tube
 EMI11.2
 N 2. The benzyl alcohol solutions were then combined, dried by heating in vacuo and treated with ether to produce the precipitation.



  (Note that this countercurrent extraction process is in fact equivalent to the countercurrent distribution for the separation of vitamin B12 from
 EMI11.3
 any residue of substances such as vitamin 1312o It is not necessary to keep the last tubes of the countercurrent distribution separate, since at this stage they all contain essentially pure vitamin B12.



   The obtained precipitate was dissolved in 1.1 ml. of water and left to crystallize. The crystals were removed by centrifugation and recrystallized by dissolving in 10 ml of water, adding acetone (approx. 120 ml) until cloudy appearance and leaving the solution to stand. The weight of cris-
 EMI11.4
 rate obtained was 127 mg. (dried at 100 ° C in vacuum) and showed 95% purity in the countercurrent dispensing test. The identity of these crystals with genuine vitamin B12 was proven by comparison of physical and chemical properties. The results are shown in the table below:
Comparison of the product obtained by the cyanide process with the
 EMI11.5
 Vitamin Bi 3. genuine.
 EMI11.6
 



  Yroauit of vitamin B proceeds to cvanure .. 12
 EMI11.7
 
<tb> Coefficient <SEP> of <SEP> distribution
<tb>
<tb> water./alcohol <SEP> benzylic <SEP> 1,2 <SEP> 1,2
<tb>
<tb> Adsorption <SEP> spectrum
<tb>
 
 EMI11.8
 , \ Max. (1) 2780, 3615, 5500 2780, 3610 5500 Infra-red absorption The two materials correspond in detail.



  Refractive indices:
 EMI11.9
 1.618 "O 002 1.616 + 0.002 r 1î65o ¯ + 0.002 1.652: 0.002 1.668 + 0.002 1.664: 0.002 Optical rotation
 EMI11.10
 
<tb> 23
<tb>
 
 EMI11.11
 [0 (] 6563 1 -61 - 9 -59 = 9 Solubility comparison Determination of absolute solubility in aqueous solution as well as mixed solubility in saturated solution of genuine vitamin B12 shows that the two materials are identical.



   The aqueous solution remaining after the modified countercurrent dispensing described above was reprocessed with potassium cyanide in solution.
 EMI11.12
 In aqueous t3, the solution was again acidified and then extracted with a 2: 1 solution of carbon tetrachloride-cresol and the extracts were treated with ether to produce the precipitation. The precipitate was dissolved in a small quantity of methanol and again treated with ether to produce the precipitation. The precipitate was then dissolved in 0.13 ml. of water and left to crystallize. The crystals were recrystallized from a mixture.
 EMI11.13
 ge eeii-acetone. The weight of crystals obtained was f7 mg.

   (dry at 100 ° C. in vacuum) The crystals revealed a purity of 73% pure vitamin B12 by the countercurrent dispensing assay.



   Thus, the equivalent of 153.3 mg was obtained. of pure vitamin B12 from 1100 gays. of fermentation broth using the new process.
 EMI11.14
 



  The second half of the original methanolic solution provides a yield of emr. 50 mg, of vitamin B12 by a treatment essentially analogous to the preceding one, except that the cyanide was removed, which shows that the

 <Desc / Clms Page number 12>

 Cyanide treatment gives a threefold increase in the amount of isolated vitamin B12.



   When repeating the previous process using am-
 EMI12.1
 minium., barium, and calcium instead of potassium cyanide, the results show in each case an approximately three-fold increase in the amount of vitamin B12 recovered due to the cyanide treatment.



  EXAMPLE 2.



   An intermediate concentrate obtained by propagating S.griseus containing vitamin B12 and vitamin B12-like substances was purified by countercurrent distribution between water and benzyl alcohol, using two tubes of water and passing Through each of these - successively a total of seven portions of benzyl alcohol, as described in Example 1. The concentrate had not previously been treated with cyanide. The product purified in the extracts in benzyl alcohol was then subjected to the process to obtain pure vitamin B12.

   The water layers, which contained the vitamin B12-like substances, a small amount of vitamin B12 and unknown impurities were combined and treated with ether, and the amorphous precipitate formed was separated and dried. Working according to the previous methods, this precipitate was normally reworked with other fractions to achieve a small additional production of vitamin B12 after many purification steps and there was still a considerable loss of the active substances present.



   A portion of the amorphous precipitate was treated for comparison and several other portions were treated with cyanide as follows: (a) A portion of the precipitate was dissolved in water and analyzed
 EMI12.2
 spectrographically. Adsorption peaks were observed at 3610 B. and 5200.

   The solution was then subjected to a countercurrent distribution between water and benzyl alcohol as described in the assay method, Optical density measurements on the fifth tube of the distribution to con-
 EMI12.3
 Tre-current reported that a maximum of 51% of the total vitamin B12 and vitamin B12-like substances present was in fact vitamin B12, accounting for 0.112 mg of vitamin per mg. of the original solid, (b) 10.5 mg of the amorphous precipitate was dissolved in 3 ml of water and 0.2 ml of liquid hydrocyanic acid was added. The solution was allowed to stand for a short time, then heated to 50-60 C, to remove excess.
 EMI12.4
 -hydric acid.

   Spectroscopic analyzes of the resulting sol-utiorl showed adsorption peaks at 3610, and 5200, and 5500%. indicating a shift towards the vitamin B12 spectrum. The solution was subjected to a countercurrent distribution between water and benzyl alcohol. The
 EMI12.5
 measurement of the optical density of the solution in the fifth tube JJ1Ontre. that 88.3 L of the total vitamin B12 and vitamin B12-like substances present were vitamin B, representing 0.220 mg of vitamin B12 per mg of starting material, an increase of 96%.



   (c) 9.6 mg. of the amorphous precipitate were dissolved in 2 ml. of methanol and 0.2 ml. anhydrous hydrocyanic acid was added. We let it rest
 EMI12.6
 the solution in an ice bath for 15 minutes then heated at 50-600C until dry. The residue was dissolved in water and spectrographic analyzes showed adsorption peaks at 3610%, 5200L and 5500L, indicating a shift towards the vitamin B12 spectrum.



   The aqueous solution was subjected to countercurrent distribution between water and benzyl alcohol. Measurement of the optical density of the material in the fifth tube showed that 61% of the total vitamin B12 and vitamin B12-like substances present were vitamin B12; representing 0.219mg
 EMI12.7
 of vitamin B12 per mg of starting material, an increase of 95.55.



   Three additional portions of the amorphous precipitate were treated with hydrocyanic acid dissolved in ethanol, benzyl alcohol and cresol, respectively, instead of solution in methanol. In all cases, an increase in the vitamin B12 content was obtained, the increases being of the same order of magnitude as those obtained with the use of methanol.

 <Desc / Clms Page number 13>

 



   (d) 10.8 mg of the amorphous precipitate were thoroughly mixed with 2.2 ml of anhydrous hydrocyanic acid and left to stand until evaporation of the hydrocyanic acid. The residue was dissolved in water and spectrographic analyzes of the resulting solution showed adsorption peaks at 3610 1, 5200 A and 5500 A, indicating a shift towards the vitamin B12 spectrum. The aqueous solution was subjected to countercurrent distribution between water and benzyl alcohol. Measurement of the optical density of the fifth tube showed that 81% of the total vitamin B12 and vitamin B12-like substances was vitamin B12, representing 0.198 mg. of vitamin B12 per mg. of starting material, an increase of 77%.



  EXAMPLE 3.



   3000 gals. of fermentation broth from several cu.-. Vies obtained by the propagation of a S. griseus filtrate were treated by adsorption with activated charcoal, washing with butanol-water, extraction, with benzyl alcohol, chromatography, and precipitation as described in the example. - ple 1. The precipitated solids were extracted with methanol until a white residue was obtained. The optical density of the obtained methanolic solution, when measured at 5500 and compared to the value obtained for pure vitamin B12, indicated that 540 mg of vitamin B12 and vitamin B12-like substances were present.

   Acetone and ether were added to the methanolic solution to produce the precipitation, until a liquor without pink coloration was obtained.



   The precipitate was dissolved in 300 ml of water and adjusted to approx. pH 8 using sodium hydroxide solution. To this solution was added 2.7 mg. of sodium cyanide and the solution was allowed to stand, with little stirring, for 45 minutes. (The solution was purple in color indicating that a determined excess of cyanide had been added. The solution was then acidified to a pH of approx. 3 with hydrochloric acid, and nitrogen was passed through the solution. to remove hydrocyanic acid. 210 gm of ammonium sulfide was added to the solution, and the extraction was carried out with 50 ml., 25 ml., and 10 ml of benzyl alcohol portions.

   The extracts were dried by heating at 75-80 ° C, in vacuum, and the dry extracts were filtered through a bed of sintered glass. Ether was added to the filtrate to produce the precipitation.



   The precipitate was dissolved in 100 ml of water to which 2 ml of glacial acetic acid had been added, and 100 ml. with water saturated with benzyl alcohol were placed in a second tube. A modified countercurrent distribution purification process was carried out by passing seven 100 ml portions. benzyl alcohol saturated with water through each tube successively, as described in Example 1, and the benzyl alcohol extracts were combined after their removal from the second tube. The combined extracts were dried by heating at 75-80 ° C in vacuum. Ether was added to the solids to produce the precipitation.



   The precipitate was dissolved in methanol and chromatographed on activated alumina, developing the column with methanol. The rich effluent was treated with ether to produce the precipitation. The tail portions of the chromatography, containing a 5500 l stain which when calculated as vitamin B12 was the equivalent of approx. 90 mg. of vitamin B12, should be kept for reprocessing. The precipitate was dissolved in 1.9 ml of water and allowed to crystallize. The red crystals were dissolved in 20 ml of water, and the solution was filtered. An additional 20 ml of water was used to wash the apparatus and added to the solution. 520 ml of acetone were added and crystallization occurred.

   The crystals were removed by centrifugation, washed with acetone and dried at 56 ° C in vacuum. 324.7 mg were obtained. of red crystals. A sample of the crystals lost 5% weight upon drying at 100 ° C. The dried sample revealed 94% pure vitamin B12 by the countercurrent distribution method, indicating a recovery of 290 mg. pure vitamin B12,
It was found that the same results were obtained substantially when the cyanide treatment was carried out in an aqueous solution of methanol.

 <Desc / Clms Page number 14>

 and ethanol.



  EXAMPLE 4.



   Treatment at. Cyanide for conversion of vitamin B12-like substances was applied to fermentation broth, and conversion evaluation was made using the countercurrent assay method.



  Three liters of fermentation broth obtained by preparing a S.griseus filtrate were treated with 2.1 gm of sodium cyanide dissolved in a small amount of water. The solution was stirred for two hours and brought to pH 4 using concentrated hydrochloric acid. Vacuum was carried out so that air was bubbled through the solution overnight. 2150 gm of ammonium sulfate and 30 ml of benzyl alcohol were added to the solution. The mixture was stirred and allowed to stand and the benzyl alcohol layer removed.



   The aqueous layer was then re-extracted with one 20 ml portion and three 10 ml of benzyl alcohol. The depleted water layer not containing LLD activity was removed. The combined extracts of benzyl alcohol were diluted with 2 volumes of chloro and extracted with three 5 ml portions of water. 10 ml of the aqueous solution containing approx. 300,000 LLD units per ml. were subjected to an eight-plate countercurrent distribution with benzyl alcohol using 10 ml phases. The results of the countercurrent distribution are given in the table below.



   An identical treatment was applied to 3 liters of the same broth except that no sodium cyanide was added. The original aqueous solution obtained by extraction with benzyl alcohol was again subjected to countercurrent distribution of benzyl alcohol. Further results are given in the table.



   Effect of sodium cyanide on the conversion of LLD activity in broth to vitamin B12.



   (Results of the dosing by countercurrent distribution in the benzyl alcohol-water system.



   Percentage of distribution.



  Tube N Untreated broth Pure vitamin B12 treated broth.



   (see figures p.31 English text).



   The above table shows a marked shift in the behavior of LLD activity in countercurrent distribution to the typical behavior of vitamin B12 after treatment of the broth with sodium cyanide. From the above data, it is not possible to calculate exactly the amounts of vitamin B12 contained in the treated and untreated broths. However, it will be seen that the distribution of treated broth is different from that of untreated broth and very similar to the distribution of pure vitamin B12. Furthermore, it is evident that the activity of the processed broth in the fourth tube (tube showing maximum vitamin B12 content) is almost double that of the untreated broth.



  EXAMPLE 5.



   Fermentation broth was obtained by propagating a S. griseus filtrate. 100 liters of the broth were acidified to a pH of 2.5 by the use of hydrochloric acid. The broth was then treated with 220 mg of sodium cyanide, and the bath was stirred for 10 minutes. 100 grams of fuller's earth and 100 gm of diatomaceous earth were added, the resulting slurry was stirred for 3C minutes, and the adsorbate was filtered off and dried at 50 ° C. The adsorbate showed an activity of 843,000 units per. gm, when tested on L. Lactis Dorner by the cup assay and was found to promote the growth of chicks.



    @
Almost all of the active material in the broth is adsorbed by treatment with Fuller's earth under the conditions described. Since the vitamin B12 content of the broth is markedly increased by the cyanide treatment, as shown in Example 4, the vitamin content of the adsorbate

 <Desc / Clms Page number 15>

   thus prepared from treated broth is increased proportionally.
 EMI15.1
 



  LyBIePLE 60 4 mg of vitamin B12 guai showed maxima in the adsorption spectrum at 2750 Ay 3520 Aj, and 5300 A and 42 mg of potassium cyanide were dissolved in 1 ml deal1o The red solution immediately changed to a solution colored purple by the addition of potassium cyanide. The adsorption spectrum of this solution showed maxima at eniv. 2780 k, 3700 1, 5400, Â and 5800 A, which is identical its spectrum given by a solution of vitamin B12 treated with potassium cyanide. After approx. one minute, the
 EMI15.2
 Purple colored solution was brought to pH 4-5 with 3-1. drops of dilute hydrochloric acid, after which the color of the solution turned red.
 EMI15.3
 This solution was equilibrated with 1 ml of a solution of cresol-carbon tetrachloride (2-5 by volume) saturated with water.

   After equilibration; all the coloring except a trace was found in the cresol-carbon tetrachloride. The cresol-carbon tetrachloride solution was then extracted nine times with 1 ml portions of water saturated with carbon o-cresol-tetrachloride which removed a very small amount of colored material. The cresol-carbon tetrachloride solution was then diluted with 10-12 volumes of carbon tetrachloride and the product was extracted by stirring with three 1 ml portions of water. The aqueous extracts were combined and washed four times with 1 ml portions of ether to remove traces of solvent. The resulting aqueous solution of vitamin B12 was evaporated to dryness in vacuum.
 EMI15.4
 at 25-300C.

   The residue was dissolved in approx.0.25 ml of water and the solution was then diluted with approx. 10 volumes of acetone. After less than half an hour, thin red needles of vitamin B12 began to form in the solution. The solution was allowed to stand for approx. twenty hours and the crystals were removed by centrifugation, washed 3-4 times with portions of l
 EMI15.5
 ml of acetone and dried; yield P 2, lt. mg. The adsorption spectra of these vitamin B12 crystals showed maxima at 2780 A (Eli cm = 112), 3610 A (Etl% :: 193) and 5500 A (E 1 cm = 60). The material was essentially Vl eI1lJ.ne B 12 püea PL 70 IDCAMPLE 7 4 mg of vitamin B12b and 2 mg of potassium cyanide were dissolved in 1 ml of water.

   After approx. 1 minute the purple colored solution was brought to pH 4-5 with 3-4 drops of dilute hydrochloric acid. This solution
 EMI15.6
 was equilibrated with 1 ml of a solution of oocresol-carbon tetrachloride (2-5 by volume) saturated with water. After equilibration, all the coloration except a trace was found in the cresol-carbon tetrachloride layer. This cresol-carbon tetrachloride solution was then extracted nine times with
 EMI15.7
 one-ml portions of water saturated with oocresol-tetrachloI'u, re carbon which removed a very small amount of colored matter.

   The cresol-tetrac: carbon dioxide solution was then diluted with 10-12 volumes of carbon tetrachloride and the product was extracted by stirring with three 1 ml portions of water. The aqueous extracts were combined and washed four times. times with 1 ml portions of ether. The aqueous solution of vitamin B12 was evaporated to sic-
 EMI15.8
 cited in vacuum at? 5-30 C The residue was dissolved in approx. Oe25 ml of water and then diluted with approx. 10 volumes of acetone. After less than half an hour thin red needles of vitamin B12 began to form in the solution.

   The solution was allowed to stand for about 20 hours and the crystals were then removed by centrifugation, washed 3-4 times with 1 ml portions of acetone and dried; yield: 3.3 mg. The adsorption spectrum of
 EMI15.9
 Vitamin B1 2 crystals showed maxima at 2780 A (E! 7 = 115)? 3610% (cm = 188), and 550C (fcm 5) The product was essentially pure 'V'1 IT1112e B.



  Example. 80. 3.4 mga of vitamin B12c and 38 mg of potassium cyanide were dissolved in 1 ml of water o After approx. one minute, the color solution for--
 EMI15.10
 Pre was brought to pH 4-5 with 3-4 drops of dilute hydrochloric acid. This solution was equilibrated with 1 ml of a solution of Olesol-t.etl'ach10.!

 <Desc / Clms Page number 16>

 of carbon (2: 5 by volume) saturated with water. After equilibration, all the color except a trace was found in the cresol-carbon tetrachloride layer. This cresol-carbon tetrachloride solution was then extracted new.
 EMI16.1
 times with 1 ml portions of water saturated with carbon o.cresol-tetrachloxide which removed a very small amount of colored matter.

   This cresol-carbon tetrachloride solution was then diluted with 10-12 volumes of carbon tetrachloride and the product was extracted by stirring with three 1 ml portions of water. The aqueous extracts were combined and washed four times with 1 ml portions of ether. The resulting aqueous solution of vitamin B12 was evaporated to dryness in vacuum at 25-30 C. The residue was dissolved in approx. 0.25 ml of water and diluted with approx. 10 volumes of acetone. After less than half an hour, thin red needles of vitamin B12 began to form in the solution. The solution was left to stand for approx. twenty hours, and the crystals were removed by centrifugation, washed 3-4 times with 1 ml portions of acetone and dried: yield: 2.3 mg.

   Spectra
 EMI16.2
 Adsorption of vitamin -B12 crystals showed maxima at 2780 A (E1% = 115), 3610 A (E-L% = 198) and 5500 (E1% = 61). The material was essentially pure vitamin B12.



  EXAMPLE 9.



   2 mg of vitamin B12d and 18 mg of potassium cyanide were dissolved in 1 ml of water. After approx. one minute the purple colored solution was brought to pH 4-5 with 3-4 drops of dilute hydrochloric acid. The solution
 EMI16.3
 was equilibrated with 1 ml of a solution of o.cresol-carbon tetrachloride (2-5 by volume) saturated with water. After equilibration, all the coloration except a trace was found in the cresol-carbon tetrachloride layer. The cresol-carbon tetrachloride solution was then extracted nine times with 1 ml portions of water saturated with o-cresol-carbon tetrachloride which removed a very small amount of colored material.

   The cresol-carbon tetrachloride solution was then diluted with 10-12 volumes of carbon tetrachloride and the product was extracted by stirring with three 1 ml portions of water. The aqueous extracts were combined and washed four times with portions.
 EMI16.4
 of 1 ml of ether. The aqueous vitamin B12 solution was evaporated to dryness in vacuum at 25-30 C. The residue was dissolved in approx. 0.25 ml of water and then diluted with approx. 10 volumes of acetone. After less than half an hour thin red needles of vitamin B12 began to form in the solution.

   The solution was left to stand for approx. twenty hours and then the crystals were removed by centrifugation, washed 3-4 times with 1 ml portions of acetone and dried; yield: 1.1 mg. Adsorption spectra
 EMI16.5
 Vitamin Bl2 crystals showed maxima at 2790 A (El If. '= 110), 3610A (E 1 cm = 196) and 5500 A (Eµ11, = 60). The product was essentially pure vitamin B12.



    EXAMPLE 10.



   An aqueous solution of hydrocyanic acid was prepared by distilling a solution of 50 mg of sodium cyanide in 20 ml of sulfuric acid.
 EMI16.6
 The distillate was added to a solution of 4.2 mg of Vitanin-B! 2a (originally the material showed adsorption maxima at 2750 A, 3540 A in 3 ml of water. After a few minutes at room temperature the reaction mixture was concentrated to dryness The residue after dissolving in 0.5 ml of water and treating with 5 ml of acetone left 3.4 mg of red needle crystals typical of vitamin B12 which showed adsorption maxima at
 EMI16.7
 2780 1, 3610 À and 5500 Î.



   When we reacted vitamins B12b ,. B12c, B12d with hydrocyanic acid as described in Example 10, in each case a red crystalline product was obtained which revealed the adsorption spectra characteristic of vitamin B12, i.e. maximums at 2780 A, 3610 and 5500.



  EXAMPLE 11.



    4 mg of the monochlorinated analogue of vitamin B12 showing maxima in the adsorption spectrum at approx. 2750 A, 3520 and 5300 A, and 42 mg of

 <Desc / Clms Page number 17>

 Potassium cyanide were dissolved in 1 ml of water. The red solution immediately changed to a purple colored solution by the addition of the po- cyanide.
 EMI17.1
 tassiblll. The absorption spectrum of this solution showed maxima at approx.



  2780 A, 5400 A and 5 $ GO A, which is identical to the spectrum given by a solution of vitamin B12 treated with potassium cyanide. After approx. a half
 EMI17.2
 Then, the purple-colored solution was brought to pH L-5 by 3-li drops of dilute hydrochloric acid after which the color of the solution turned red.



  The solution was equilibrated with 1 ml of carbon o-, creso1-tetrachloride solution (2-5 by volume) saturated with water. After equilibration, all the coloration except a trace was found in the cresol-carbon tetrachloride layer. This cresol-carbon tetrachloride solution was then extracted.
 EMI17.3
 Te nine times with 1 ml portions of water saturated with carbon qyresol tetrachio- ride which removed a very small amount of colored matter.



  The cresol-carbon tetrachloride solution was then diluted with 10-12 volumes of carbon tetrachloride and the product was extracted by stirring with three 1 ml portions of water. The aqueous extracts were combined and washed four times with 1 ml portions of ether to remove traces of solvent.



  The resulting aqueous solution of vitamin B12 was evaporated to dryness in the
 EMI17.4
 vacuum at 25-300C. The residue was dissolved in 0.25 ml of water and the solution was then diluted with approx. 10 volumes of acetone. After less than half an hour, thin red needles of vitamin B12 began to form in the solution., The solution was allowed to stand for approx. 20 hours and the crystals were removed by centrifugation, washed 3-4 times with portions.
 EMI17.5
 1 ml of acetone and dried; yield: 2.4 mg. The adsorption spectrum of these crystals showed maxima at 2780 A (E'10 = 112)., 3610. (El / ocm = 193) ic? 1 cm 1 cm and 5500 A (E "= 60). This material, essentially pure vitamin B, showed an activity of 10.5 x 10 U./mg for the growth of L. lactiso EXAMPLE 12.



   3.7 mg of vitamin B12a were dissolved in approx. 1 ml of water. To this solution was added approx. 1 ml of an ammonium cyanide solution (prepared by reacting a solution of potassium cyanide with sulfuric acid and collecting the hydrocyanic acid in a dilute solution of hydroxide ammonium). After standing this solution for 12 hours, it was evaporated to dryness in the video. The residue was dissolved in approx. 0.5 ml of water and then diluted with approx. 12 ml of acetone. After the solution had stood for a little while, thin red needles of vitamin B12 began to form. After 18 hours the crystals were separated by centrifugation, washed with acetone and dried. Yield 3.3 mg. The adsorption spectrum of the crystals was that of vitamin B12.



    EXAMPLE 13.



   3.7 mg of vitamin B12b were dissolved in 2 ml of water. To this solution was added 0.5 ml of potassium cyanide solution (13.3 mg potassium cyanide / ml.). The solution turned purple in color and was brought to pH 5-6 with dilute hydrochloric acid. This solution was extracted twice with 1.5 ml portions of a solution of phenol-carbon tetrachloride (1-7 by volume) saturated with water, to remove vitamin B12. . This phenol-carbon tetrachloride solution was extracted 4 times with 1 ml portions of water which had previously been equilibrated with the phenol-carbon tetrachloride solution. The phenol-carbon tetrachloride solution was diluted with about 12 ml of carbon tetrachloride.

   This solution was then extracted 3 times with 1 ml portions of water, thereby causing the extraction of vitamin B12 into the water. The aqueous extract of vitamin B12 was washed with ether to remove the extracted phenol and carbon tetrachloride. The aqueous solution of vitamin B12 was evaporated to dryness in the vacuum. The residue was dissolved in approx. 0.5 ml of water and diluted with approx. 12 ml of acetone. After the solution had stood for a little while, thin red needles of vitamin B12 began to crystallize. Vitamin B12 crystals were separated by centrifugation, washed with acetone and dried.

 <Desc / Clms Page number 18>

 



  Yield 2.3 mg.
 EMI18.1
 



  EXELTLE 1L, ..



  0.3 mg of vitamin B12b, (the substance described by Lichtman et al., In Proc. Soc. 0 Exptl. Biol. & Bleds 72, 64,3-4.5, 1949 and considered to be i- dentic to the hydroxy analogue - vitamin B12 and given here as a vitamin
 EMI18.2
 Bl2a) and 10 mg of potassium cyanide were dissolved in 1 ml of water, and the reaction mixture was acidified, equilibrated with 2-5 o-cresol-carbon tetrachloride, and treated as described in Example 1 to give 0 , 2 mg of crystalline vitamin B12. The adsorption spectra of these crystals showed
 EMI18.3
 principal maxima at 2780 1 (Eµ g "118), 3615-3620 1 (Ello == 192), and 5500 A (Ell% cm == 6.3).



  EXAMPLE 15.



     4 mg of (mono,) chloride analogue of vitamin B12 showing maximum
 EMI18.4
 ai in the adsorption spectrum at 2750 1, 3520 Î and 5200-5300 1, and L2 mg of potassium cyanide were dissolved in 1 ml of water. After approx. one minute the purple colored solution was brought to pH 4-5 with 3-4 drops of dilute hydrochloric acid. This solution was equilibrated with 1 ml of an o-cresol-carbon tetrachloride solution (2-5 by volume) saturated with water. After equilibration, all color except a trace was found in the cresol-carbon tetrachloride layer. The cresol-carbon tetrachloride solution was then extracted 9 times with 1 ml portions of water saturated with o-cresol-carbon tetrachloride which removed a very small amount of colored material.



  The cresol-carbon tetrachloride solution was then diluted with 10-12 volumes of carbon tetrachloride and the product was extracted by stirring with three 1 ml portions of water. The aqueous extracts were combined and washed 4 times with 1 ml portions of ether. The aqueous vitamin B12 solution was evaporated to dryness in a vacuum at 25-30 C. The residue was dissolved in approx. 0.25 ml of water and then diluted with approx. 10 volumes of acetone. After less than half an hour, thin red needles of vitamin B12 began to form in the solution. The solution was left to stand for approx. 20 hours and the crystals were then removed by centrifugation, washed 3-4 times with
 EMI18.5
 1 ml portions of acetone and dried; yield 3.3 mg.

   Vitamin B12 crystal adsorption speaters showed maxima at 2780 1 (E1'cm --1% 1% 1 cm 115), 3610 A (E "= 188) and 5500 A (E 1 cm 59) The product was essentially pure vitamin B12.



  EXAMPLE 16.
 EMI18.6
 



  3.1 mg of vitamin B. and 38 mg of potassium cyanide were dissolved in 1 ml of water. After approx. one minute the solution color purple
 EMI18.7
 was brought to pH 4-5 with 3-1 drops of dilute hydrochloric acid. This solution was equilibrated with 1 ml of a solution of o-cresol-carbon tetrachloride (2-5 by volume) saturated with water. After equilibration, all of the color except a trace was found in the cresol-carbon tetrachloride layer. This cresol-carbon tetrachloride solution was then extracted 9
 EMI18.8
 times with 1 ml portions of water saturated with carbon o-cresoir-tetrachloride which removed a very small amount of colored matter.

   The cresol-carbon tetrachloride solution was then diluted with 10-12 volumes of carbon tetrachloride and the product was extracted by stirring with 1 ml portions of water. The aqueous extracts were combined and washed four times with portions of water. 1 ml of ether The resulting aqueous solution of vitamin B12 was evaporated to dryness in vacuo at 25-30 C. The residue was dissolved in about 0.25 ml of water and diluted with about 10 volumes of acetone. After less than half an hour, thin red needles of vitamin B12 began to form in the solution. The solution was allowed to stand for about 20 hours, and the crystals were removed by centrifugation, washed 3-4 times with 1 ml portions of acetone and dried; yield 2.3 mg.

   The adsorption spectra of
 EMI18.9
 Vitamin B12 crystals showed maxima at 2780 A (Ei70 = 115), 3610 A (3) "cl == 198) and 5500 A (31 'cl :: 61). This material was essentially

 <Desc / Clms Page number 19>

   the. pure vitamin B12.
 EMI19.1
 EXErdt: 1E 17.



   2 mg of vitamin B12 analog sulfate and 18 mg. of potassium cyanide were dissolved in 1 ml of water. ¯After approx. one minute the purple colored solution was brought to pH 4-5 with 3-4 drops of dilute hydrochloric acid This solution was equilibrated with one ml of o-cresol-carbon tetachloride solution (2-5 by volume) saturated with water. After equilibration all of the color except a trace was in the cresol-carbon tetrachloride layer. This cresol-carbon tetrachloride solution was then extracted nine times with 1 ml portions of water saturated with o-cresol-carbon tetrachloride which removed a very small amount of colored material.



  The cresol-carbon tetrachloride solution was then diluted with 10-12 volumes of carbon tetrachloride and the product was extracted by stirring with 3 1 ml portions of water. The aqueous extracts were combined and washed 4 times with 1 ml portions of ethero The aqueous vitamin B12 solution was removed.
 EMI19.2
 vaporized to dryness in vacuum at 25 = 30 Oa The residue was dissolved in approx.



  0.25 ml of water and then diluted with approx. 10 volumes of acetone. After less than half an hour, thin red needles of vitamin B12 began to form in the solution. The solution was left to stand for approx. 20 hours and then the crystals were removed by centrifugation, washed 3-4 times with 1 ml portions of acetone and dried; yield 1.1 mg. Spectra
 EMI19.3
 Big vitamin crystal adsorption showed peaks at 2780 -. (El% 110) 3610 A (E '0 = 196) and 5500 fla (3)% z.0). The product was essentially 1 cm. element of pure vitamin B12.



    EXAMPLE 18.



   An aqueous solution of hydrocyanic acid was prepared by distilling a solution of 50 mg of sodium cyanide in 20 ml of sulfuric acid.
 EMI19.4
 risk at 5%. The distillate was added to a solution in 3 ml of water of 4.2 mg of a vitamin B12 analog prepared as follows: 400.8 mg of vitamin B12 was dissolved in glacial acetic acid. Reduced platinum oxide was added as a catalyst, and the mixture was stirred.
 EMI19.5
 under light hydrogen pressure for 20 hours at approx. 250C. The catalyst was removed by centrifugation and the solution was evaporated to dryness in vacuum. The residue was dissolved in 30 ml of water and acetone was added to a volume of -300 ml.



   A crystalline precipitate formed on standing and was removed and dried at approx. 25-35 C in vacuum; yield 295 mg. An aqueous solution of the product at its natural pH will show the main adsorption maxima at approx.
 EMI19.6
 



  2750 A, 35ZO, Î and 5300 A. This product, originally considered to be "ritamine B12a, turns out on the basis of present knowledge to be the acetate analog of vitamin B12.



   After a few minutes at room temperature, the mixture will react
 EMI19.7
 tional was concentrated to dryness. The residue after dissolution in 0.5 ml of water and treatment with 5 ml of acetone deposited 3.4 mg of characteristic red needle crystals of vitamin B12 which showed adsorption maxima at 2780
 EMI19.8
 .fil., 3610 to and 5500 A.



    EXAMPLE 19.



   5 mg of the vitamin B12 analog monochloride was dissolved in about 1 ml of water. To this solution; we added approx. 10 mg of yellowish green cuprous cyanide. This solution was left to stand for 12 hours at approx. 25-30 C, then heated to approx. 75 C for half an hour. The adsorption spectrum of this solution showed maxima at 2780 A, 3610 1 and 5400-5500, which is characteristic of a vitamin B12 solution. After separation of a small amount of insolubles by centrifugation, the solution was evaporated to dryness in vacuo. The residue was dissolved in approx. 0.5 ml of water and then diluted with approx. 12 ml of acetone.

   After the solution had stood for a short time, dense red crystals of vitamin B12 began to form.
 EMI19.9
 After 18 hours, the crystals were separated by centrifugation, washed with

 <Desc / Clms Page number 20>

 acetone and dry. Yield 3.1 mg of vitamin B12.



  EXAMPLE 20.



   2.9 mg of the thiocyanate analogue of vitamin B12 was dissolved in 1 ml of water. To this solution was added 0.5 ml of potassium cyanide solution (13.3 mg potassium cyanide / ml).



   By the same process as that described in Example 3, 1.8 mg of thin red needles of vitamin B12 were obtained.



  EXAMPLE 21.



   A mixture of 2.1 mg of the vitamin B12 analogue monochloride and 2.0 mg of the vitamin B12 analogue thiocyanate was dissolved in approx. l ml of water. To this solution was added 0.5 ml of potassium cyanide (13.3 mg of potassium cyanide / ml). By the same process as that described in Example 3, 2.9 mg of crystalline vitamin B12 was obtained.



   The above examples of the conversion of various analogs of vitamin B12 to vitamin B12 by reaction with a substance providing the cyanogen ion appear, when taken together, to indicate that vitamin B12 itself contains an ion (ON) Replaceable which is more firmly attached than any other ion. This ion also seems to easily replace any other ion that characterizes the B12 analogues.

   Now; vitamin B12 is considered to be the preferred compound for therapeutic use, and therefore the method set forth herein for the conversion of vitamin B12 analogs to vitamin B12 is of particular importance as a means for providing vitamin B12 of uniform composition. .



   Even if some particular analogue of vitamin B12, i.e. having a particular anion substituted for the CN group, was to be found to be superior to vitamin B12 in certain clinical applications, the discovered method would still retain real value and importance since the preparation of a particular vitamin B12 analogue can be carried out more effectively (and while removing unwanted analogs) by pre-preparing pure vitamin B12 according to the method set forth herein and then converting pure vitamin B12 to the particular analog desired.



   Various variations and modifications in the foregoing processes will be apparent to those skilled in this field, and to the extent that such changes and modifications fall within the scope of the appended claims, it should be understood that they form an integral part of it. invention.



  CLAIMS.



   1. Process for the preparation of vitamin B12, characterized in that it comprises reacting vitamin B12-like material with a substance providing cyanogen ions to thereby convert said substance into vitamin B12.


    

Claims (1)

2. Procédé suivant la revendication 1, dans lequel la matière gen- re vitamine B12 est un mélange renfermant la vitamine B12 et des matières gen- re vitamine B12 obtenu par la propagation d'un organisme producteur de vitami- ne B12 dans un milieu de culture convenable. 2. The method of claim 1, wherein the vitamin B12-like material is a mixture of vitamin B12 and vitamin B12-like materials obtained by propagating a vitamin B12-producing organism in a medium of. suitable culture. 3Procédé suivant la revendication 2 dans lequel le mélange de départ est le bouillon de fermentation produit dans la propagation de ce micro- organisme. 3.Process according to claim 2 wherein the starting mixture is the fermentation broth produced in the propagation of this microorganism. 4. Procédé suivant les revendications 2 et 3 dans lequel le mélan- ge de départ est une solution concentrée de vitamine B12 et de matiàres genre vitamine B12. 4. A process according to claims 2 and 3 wherein the starting mixture is a concentrated solution of vitamin B12 and vitamin B12-like materials. 5. Procédé suivant les revendications 2 et 3 dans lequel le mélan- ge de départ est un concentré solide de vitamine B12 et de matières genre vita- mine B12: 6. Procédé suivant les revendications 1 à 5 dans lequel on utilise un excès de la substance fournissant des ions cyanogène. <Desc/Clms Page number 21> 5. Process according to claims 2 and 3, in which the starting mixture is a solid concentrate of vitamin B12 and vitamin B12-like materials: 6. Process according to claims 1 to 5, in which an excess of the substance providing cyanogen ions is used. <Desc / Clms Page number 21> 7. Procède suivent les revendications 1 à 5 dans lequel on utilise un excès de la substance fournissant les ions cyanogène et, après achèvement de la réaction, on amène le mélange réactionnel à un pH acide et le cyanure non consommé est Eliminé sous la forme d'acide cyanhydrique gazeux. 7. The process of claims 1 to 5 in which an excess of the substance providing the cyanogen ions is used and, after completion of the reaction, the reaction mixture is brought to an acidic pH and the unconsumed cyanide is removed in the form of. gaseous hydrocyanic acid. 8. Procédé suivant les revendications 1 à 7 dans lequel on utilise une solution acide du mélange réactionnel pour en extraire la vitamine B12. 8. Process according to claims 1 to 7, in which an acid solution of the reaction mixture is used to extract the vitamin B12 therefrom. 9.Procédé suivant les revendications 1 à 8 dans lequel la substan-. ce fournissant les ions cyanogène est un sel ionisable de l'acide cyanhydrique. l0o Procédé suivant les revendications 1 à 9 dans lequel la substan- ce fournissant les ions cyanogène est un cyanure de métal alcalin. 9. A method according to claims 1 to 8 wherein the substance. what providing the cyanogen ions is an ionizable salt of hydrocyanic acid. 10. A process according to claims 1 to 9 wherein the substance providing the cyanogen ions is an alkali metal cyanide. 11. Procédé suivant les revendications 1 à 10 dans lequel la sub- stance fournissant les ions cyanogène est du cyanure de sodium. 11. The method of claims 1 to 10 wherein the substance providing the cyanogen ions is sodium cyanide. 12. Procédé suivant les revendications 1 à 9 dans lequel la sub - stance fournissant les ions cyanogène est du cyanure d'ammonium. 12. The method of claims 1 to 9 wherein the substance providing the cyanogen ions is ammonium cyanide. 130 Procédé suivant les revendications 1 à 8 dans lequel la substan- ce fournissant les ions cyanogène est de l'acide cyanhydrique. 130 The method of claims 1 to 8 wherein the substance providing the cyanogen ions is hydrocyanic acid. 14. Procédé suivant les revendications 1 à 8 et 13 dans lequel la substance fournissant les ions cyanogène est de l'acide cyanhydrique formé à l'état naissant par réaction d'un cyanure métallique et d'un acide. 14. The method of claims 1 to 8 and 13 wherein the substance providing the cyanogen ions is hydrocyanic acid formed in the nascent state by reaction of a metal cyanide and an acid. 15.Procédé suivant les revendications 1 à 14 dans lequel la réac- tion est conduite en présence d'un solvant qui favorisera l'ionisation de la substance fournissant les ions cyanogène, le dit solvant étant l'eau, des al- cools à 1 à 3 carbones, ou des mélanges d'eau et de solvant organique, dans lesquels les matières genre vitamine B12 et la substance fournissant les ions cyanogène sont solubles. 15.Process according to claims 1 to 14 wherein the reaction is carried out in the presence of a solvent which will promote the ionization of the substance providing the cyanogen ions, said solvent being water, alcohols to 1. 3 carbon, or mixtures of water and organic solvent, in which the vitamin B12-like materials and the cyanogen ion-providing substance are soluble. 16. Procédé suivant les revendications 1 à 15 dans lequel la réac- tion est conduite en milieu aqueux. 16. The method of claims 1 to 15 wherein the reaction is carried out in an aqueous medium. 17. Procédé suivant les revendications 1 à 15 dans lequel la réac- tion est conduite en milieu alcoolique. 17. Process according to claims 1 to 15, in which the reaction is carried out in an alcoholic medium. 18. Procédé suivant les revendications 1 à 15 dans lequel la réac- .tion est conduite en milieu aqueux-alcoolique. 18. Process according to claims 1 to 15, in which the reaction is carried out in an aqueous-alcoholic medium. 190 Procédé suivant les revendications 1 à 13 dans lequel la réac- tion est conduite sous des conditions anhydres en utilisant un concentré soli- de renfermant des matières genre vitamine B12 et de l'acide cyanhydrique anhy- dre. 190 The process of claims 1 to 13 wherein the reaction is carried out under anhydrous conditions using a solid concentrate comprising vitamin B12-like materials and anhydrous hydrocyanic acid. 20. Procédé suivant les revendications 1 à 19 dans lequel la matiè- re genre vitamine B12 est la vitamine B12a. 20. The method of claims 1 to 19 wherein the vitamin B12-like material is vitamin B12a. 21. Procédé suivant les revendications 1 à 19 dans lequel la matiè- re genre vitamine B12 est la vitamine B12b. 21. The method of claims 1 to 19 wherein the vitamin B12-like material is vitamin B12b. 22.Procédé suivant les revendications 1 à 19 dans lequel la matiè- re genre vitamine B12 est la vitamine B12c. 22. The method of claims 1 to 19 wherein the vitamin B12-like material is vitamin B12c. 23. Procédé suivant les revendications 1 à 19 dans lequel la matiè.. re genre vitamine B12 est la vitamine B12d. 23. The method of claims 1 to 19 wherein the vitamin B12-like material is vitamin B12d. 24. Procédé- suivant la revendication 1, dans lequel la matière gen- re vitamine B12 est mise en réaction avec une quantité d'une substance fournissaut des ions cyanogène, qui est essentiellement équivalente sur une base moléculaire à la quantité de matière genre vitamine B12 utilisée pour convenir la dite matière en vitamine B12. 24. The method of claim 1, wherein the vitamin B12-like material is reacted with an amount of a cyanogen ion-providing substance which is substantially equivalent on a molecular basis to the amount of vitamin B12-like material. used to suit said vitamin B12 material. 25Procédé suivant la revendication 24, dans lequel la matière genre vitamine B12 est fournie sous la forme d'un mélange renfermant la vita- mine B12 et des matières genre vitamine B12, obtenu par la propagation d'un microorganisme producteur de vitamine B12 dans un milieu de culture convenable. The method of claim 24, wherein the vitamin B12-like material is provided in the form of a mixture comprising vitamin B12 and vitamin B12-like materials obtained by propagating a vitamin B12-producing microorganism in a medium. of suitable culture. 26. Procédé suivant la revendication 24, dans lequel la réaction avec une quantité essentiellement équivalente de substance fournissant des ions <Desc/Clms Page number 22> cyanogène est assurée par remploi d'un excès de la dite substance, et le cya- nure non consomme est ensuite élimine en réalisant un mélange réactionnel acide et en évacuant l'acide cyanhydrique gazeux. 26. The method of claim 24, wherein the reaction with a substantially equivalent amount of the ion-providing substance <Desc / Clms Page number 22> cyanogen is ensured by replacing an excess of said substance, and the cyanide not consumed is then eliminated by carrying out an acid reaction mixture and by removing the gaseous hydrocyanic acid. 27.Procédé suivant les revendications 1 à 26, dans lequel la vita- mine B12 dans le mélange réactionnel est adsorbée sur un adsorbant solide. 27. The method of claims 1 to 26, wherein the vitamin B12 in the reaction mixture is adsorbed onto a solid adsorbent. 28. Procédé suivant les revendications 1 à 27, dans lequel la ma- tière genre vitamine B12 est un analogue de la vitamine B12. 28. The method of claims 1 to 27, wherein the vitamin B12-like material is a vitamin B12 analogue. 29. Procédé suivant les revendications 1 à 28, dans lequel l'ana- logue de la vitamine B12 a un anion caractéristique autre que CN-. 29. The method of claims 1 to 28, wherein the vitamin B12 analog has a characteristic anion other than CN-. 30."Procédé suivant les revendications 1 à 29, dans lequel la réac- tion est conduite en milieu aqueux sous des conditions alcalines en utilisant un excès de substance fournissant l'ion cyanogène formant ainsi un complexe cyanure intermédiaire de vitamine B12 avant une couleur pourpre, et le mélange réactionnel est ensuite acidifié à 12 pH de 4-5 pour convertir le dit complexe pourpre en vitamine B12. 30. "A process according to claims 1 to 29, wherein the reaction is carried out in aqueous medium under alkaline conditions using an excess of substance providing cyanogen ion thereby forming an intermediate cyanide complex of vitamin B12 before a purple color. , and the reaction mixture is then acidified to pH 12 of 4-5 to convert said purple complex to vitamin B12. 31. Procédé suivant les revendications 1 à 30, comportant l'acidi- fication du mélange réactionnel coloré en pourpre à un pH de 4-5, l'élimination de l'excès de cyanure et la récupération de la vitamine B12 de la solution ré- sultante par concentration de la solution à. siccité et la cristallisation de la vitamine B12 ainsi obtenue dans environ 1-10 eau-acétone. 31. A process according to claims 1 to 30 comprising acidifying the reaction mixture colored purple to pH 4-5, removing excess cyanide and recovering vitamin B12 from the solution. - sultante by concentration of the solution. dryness and crystallization of the vitamin B12 thus obtained in about 1-10 water-acetone. 32. Procédé suivant les revendications 1 à 30, dans lequel un. ana- logue de vitamine B12, ayant un anion caractéristique autre que ON est mis en réaction avec un excès de cyanure de métal alcalin en solution aqueuse, on acidifie le mélange réactionnel coloré en pourpre à un pH d'environ 4-5, on élimine l'excès de cyanure et on récupère la vitamine B12 de la solution ré- sultante par équilibration avec environ 2-5 o-crésol-tétrachlorure de carbone, dilution de la couche solvant organique avec environ 10-12 volumes de tétra- chlorure de carbone, extraction de la solution résultante avec de l'eau, et cristallisation de la vitamine B12 par addition d'environ 10 volumes d'acétone à l'extrait dans l'eau. 32. The method of claims 1 to 30, wherein a. analog of vitamin B12, having a characteristic anion other than ON is reacted with an excess of alkali metal cyanide in aqueous solution, the reaction mixture colored purple is acidified to a pH of about 4-5, removed. the excess cyanide and the vitamin B12 is recovered from the resulting solution by equilibration with about 2-5 o-cresol-carbon tetrachloride, dilution of the organic solvent layer with about 10-12 volumes of carbon tetrachloride , extracting the resulting solution with water, and crystallization of vitamin B12 by adding about 10 volumes of acetone to the extract in water. 33. Procédé suivant les revendications 1 à 19, dans lequel la matière genre vitamine B12 est l'analogue chloré de la vitamine B12. 33. The method of claims 1 to 19, wherein the vitamin B12-like material is the chlorinated analog of vitamin B12. 34. Procédé suivant les revendications 1 à 19, dans lequel la matière genre vitamine B12 est l'analogue sulfate de la vitamine B12. 34. The method of claims 1 to 19, wherein the vitamin B12-like material is the sulfate analog of vitamin B12. 35. Procédé en substance comme décrit. 35. Process substantially as described.
BE499383D BE499383A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE499383A true BE499383A (en)

Family

ID=141807

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE499383D BE499383A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE499383A (en)

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US2778771A (en) * 1952-05-16 1957-01-22 American Cyanamid Co Stabilizing of vitamin b12 solutions
DE1012030B (en) * 1952-03-08 1957-07-11 Distillers Co Yeast Ltd Method for purifying vitamin B.
DE1026045B (en) * 1952-04-28 1958-03-13 Distillers Co Yeast Ltd Process for obtaining vitamin B.

Cited By (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE1012030B (en) * 1952-03-08 1957-07-11 Distillers Co Yeast Ltd Method for purifying vitamin B.
DE1026045B (en) * 1952-04-28 1958-03-13 Distillers Co Yeast Ltd Process for obtaining vitamin B.
US2778771A (en) * 1952-05-16 1957-01-22 American Cyanamid Co Stabilizing of vitamin b12 solutions

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US2530416A (en) Process for recovering vitamin b12
BE530983A (en)
Smith et al. Bacteriochlorophylls-d from Chlorobium vibrioforme: chromatographic separations and structural assignments of the methyl bacteriopheophorbides
EP1091970B1 (en) Method for preparing aloin by extraction
FR2543144A1 (en) PROCESS FOR ISOLATING SOYBEAN SAPONINS
BE499383A (en)
RU2276669C2 (en) Method for chromatography separation of paclitaxel and cefalomannin
JP2023534556A (en) Method for large-scale synthesis of tetrodotoxin
BE506950A (en)
BE498533A (en)
BE515266A (en)
US20180265445A1 (en) P-toluic acid producing method
CH616936A5 (en)
WO1997003061A1 (en) Method for extracting and isolating 10-deacetylbaccatin iii
BE557360A (en)
BE497350A (en)
Pope et al. LII.—A novel method for resolving externally compensated amines: derivatives of d-and l-oxymethylenecamphor
BE519648A (en)
BE552919A (en)
BE521626A (en)
JPH01203385A (en) Production of protoporphyrin diester
CH337541A (en) Process for separating alkaloids from Rauwolfia plants into two fractions
CH361886A (en) Process for preparing crystallized vitamin B12
BE512762A (en)
BE548323A (en)