BE493993A - - Google Patents

Info

Publication number
BE493993A
BE493993A BE493993DA BE493993A BE 493993 A BE493993 A BE 493993A BE 493993D A BE493993D A BE 493993DA BE 493993 A BE493993 A BE 493993A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
angle
corner
internal
parts
piece
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE493993A publication Critical patent/BE493993A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23KSOLDERING OR UNSOLDERING; WELDING; CLADDING OR PLATING BY SOLDERING OR WELDING; CUTTING BY APPLYING HEAT LOCALLY, e.g. FLAME CUTTING; WORKING BY LASER BEAM
    • B23K37/00Auxiliary devices or processes, not specially adapted to a procedure covered by only one of the preceding main groups
    • B23K37/04Auxiliary devices or processes, not specially adapted to a procedure covered by only one of the preceding main groups for holding or positioning work
    • B23K37/0426Fixtures for other work
    • B23K37/0435Clamps

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Optics & Photonics (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Butt Welding And Welding Of Specific Article (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  DISPOSITIF POUR FACILITER ,LES SOUDURES. - 
L'objet de la présente invention est un nouveau dispositif qui convient particulièrement bien pour faciliter la soudure de fer sous forme de bandes, barres, tubes, etc.. et d'autres métaux soudables, de préférence employés pour du fer profilé devant être soudé à un certain angle, de pré- férence à angle droit. 



   Jusqu'à présent, de telles bandes, barres, tubes, etc.. ont été en général soudées de telle manière qu'après une préparation appropriée on les tenait d'abord dans un étau ou bien simplement posées sur une surface inférieure unie et ensuite au moyen d'un angle on les fléchissait de la ma- nière désirée afin de les souder finalement ensemble dans la position ainsi obtenue. Ces diverses mesures demandent beaucoup trop de temps et elles ne permettent pas un travail vraiment exact et régulier. 



   De plus, il arrive fréquement que pour diverses soudures, cel- les-ci ne pouvaient pas être réalisées directement, mais qu'on devait réali- ser une fixation à l'endroit où la soudure devait se faire et effectuer en- suite sans retard la soudure complète. 



   Dans la plupart des cas lors de ces fixations, préparations et soudures,il est pratiquement inévitable que sous l'influence de la chaleur et des tensions ainsi produites, il se produise un fléchissement plus ou moins grand qui nécessite un nouveau redressement des pièces métalliques sou- dées ce qui produit de nouvelles saletés et peut même occasionner des dété   riorations .    



   Tous ces inconvénients des modes de travail antérieurs sont évi- tés par l'utilisation. du dispositif suivant la présente invention, car ce- lui-ci permet de retenir d'une manière sûre et précise la pièce à souder, sans autres mesures, et de cette manière rendre superflus tous redressages et fixations spéciaux ainsi que tout redressage subséquent supplémentaire, 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 en supprimant ainsi tous les inconvénients et défauts rattachés à ces opé- rations, et rendant possible l'obtention d'un travail propre, sûr et rapi- de pour la soudure de pièces ayant les profils et les angles les plus divers. 



   Le dispositif suivant l'invention est caractérisé principalement en ce qu'il consiste en deux pièces d'angle agissant ensemble, dont l'une entoure les deux surfaces de travail verticales de rebord de l'autre pièce par un rebord vertical élevé, entre ces deux pièces les parties à souder étant placées, ces parties pouvant être déplacés l'une vers l'autre ou en les éloignant l'une de l'autre au moyen de filetages agissant dans la direction de la bissectrice de l'angle, le sommet de l'angle de la pièce interne étant émoussé et la pièce d'angle externe présentant à son sommet un évidement pou- vant dégager librement le sommet émoussé de la pièce d'angle interne. 



   Un tel dispositif est illustré schématiquement dans la figo 1 des dessins ci-joints suivant un mode de réalisation donné uniquement à titre d' exemple et qui sera décrit plus en détail ci-après, en se reportant à ce des- sin. 



   Les chiffres 1 et 2 désignent les deux pièces d'angle qui agis- sent ensemble. La partie externe ou inférieure désignée par 1 entoure par ses deux rebords verticaux 3 et 4 les deux surfaces verticales de travail 5 et 6 de la partie interne ou supérieure 2 A son extrémité postérieure la pièce 1 porte un prolongement 7 dans lequel se trouve guidée la tige filetée 8 qui se déplace dans la direction de la bissectrice de l'angle.

   Cette tige file- tée 8 se prolonge vers l'arrière jusqu'à une poignée 9, tandis que son ex- trémité antérieure s'engage dans un alésage de la pièce 2 également dans la direction de la bissectrice,cet alésage étant pourvu d'un filetage approprié interne, de sorte que les deux pièces d'angle peuvent se mouvoir l'une par rapport à l'autre simplement par une rotation de la poignée   9.   Le sommet d'angle de la pièce interne 2 est émoussé de la manière illustrée, et la piè- ce externe présente, également de la manière illustrée, à son sommet un évi- dement pouvant dégager librement le sommet émoussé de la pièce interne, de sorte que les éléments à placer dans le dispositif et qui doivent être soudés ensemble sont librement ou facilement accessibles de tous côtés aux endroits à souder. 



   La manipulation et le mode de travail d'un tel dispositif est aussi simple qu'on puisse imaginer et peut facilement être compris par l'examen de la construction même. D'abord, le dispositif est ouvert ou bien la pièce d'angle interne 2 est déplacée par une rotation appropriée de la poignée 9 pour l'écarter des rebords verticaux élevés 3 et 4 de la pièce ex- terne 1 soit vers l'arrière et de cette manière l'espace de réception pour les deux pièces à souder ensemble se trouve entre les rebords de la pièce d'angle externe et les rebords verticaux de travail de la pièce interne. 



  Dans cet espace de réception, les pièces à souder, si nécessaire coupées à angle, sont introduites; par un mouvement de rotation correspondant de la poignée 9 la pièce interne 2 est déplacée vers l'avant et finalement les pièces à souder sont tenues d'une manière ferme entre celle-ci et les rebords de la pièce d'angle externe et sont pressées ou serrées ensemble de telle manière que sans prendre d'autres mesures elles sont placées l'une contre 1' autre à l'angle requis (angle droit dans le cas du dessin)= Dans cette po- sition de fixation sûre, les pièces sont facilement accessibles de tous cô- tés aux endroits à souder et un nouveau redressement et une nouvelle fixa- tion deviennent superflus, ainsi qu'un redressement subséquent, en supprimant ainsi tous les inconvénients rattachés à ces opérations, notamment perte de temps, travail inutile,

     etc..   



   Il est particulièrement avantageux dans un dispositif suivant l'invention de prévoir que l'évidement prévu dans la pièce externe pouvant se poser librement sur le soumet émoussé de la pièce interne, soit prolon- gé dans la direction de la bissectrice de l'évidement en forme de fente du corps de cette pièce externe, car alors on pourra souder ensemble facilement et sans difficultés même des pièces qui se trouvent entièrement ou avec une partie de leur profil en direction substantiellement horizontale entre les 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 rebords verticaux élevés de la pièce externe et des surfaces de travail ver- ticales de la pièce   interne,,   
Suivant un autre mode de réalisation de l'invention,

  la construc- tion peut être réalisée avec avantage de telle manière que la pièce externe soit faite en plusieurs parties réglables   l'une   par rapport à l'autre en mo- difiant l'angle de travail, la pièce interne ayant à ses deux surfaces verti- cales de travail ou sur les côtés latéraux correspondant à celle-ci, une mâ- choire d'égalisation à angle réglable. De cette manière on réalise cet avan- tage additionnel important que le dispositif peut être utilisé pour mettre sous tension les pièces à souder sous n'importe quel angle, celui-ci étant choisi d'une manière précise suivant les nécessités. 



   Un tel dispositif est illustré schématiquement et à titre d'exem- ple dans la fig. 2 des dessins   ci-joints.   Ici aussi les chiffres 3 et 4 désig- nent les rebords verticaux de la pièce externe et le chiffre 7 désigne le pro- longement de la pièce externe servant à guider la tige filetée 8 au moyen de la poignée 9 La pièce externe consiste ici cependant en plusieurs parties réglables l'une par rapport à l'autre au moyen de parties filetées en modi- fiant l'angle de travail, par exemple des éléments 10 et 11 et la pièce d'an- gle interne portent chacun sur ses deux surfaces de travail verticales ou sur les côtés latéraux correspondant à celles-ci une mâchoire d'égalisation 12 ou 13 réglable angulairement. 



   Les modes de réalisation suivant l'invention décrits ci-dessus présentent encore cet avantage que les rebords verticaux des pièces externes et/ou interne, sont prévus avec un écrou horizontal de guidage, ayant de préférence une section prismatique, pour les pièces à tenir ensemble. Un tel écrou convient surtout pour tenir sous tension des pièces rondes et assu- re dans les cas que les parties à souder soient tenues horizontales dans le dispositif. 



   De plus, il est avantageux de prévoir la pièce externe, comme dé- jà expliqué ci-dessus en relation avec la fige 1, du côté dirigé vers le sommet avec un support pour un boulon de rotation, au moyen duquel la piè- ce interne pourra être déplacée alternativement par vissage dans la direction de la bissectrice, en tenant ce support ou son prolongement ouvert à la par- tie supérieure. Cela présente cet avantage spécial que la pièce interne avec le boulon de rotation pourra être retirée suivant les nécessités dans le cas où elle doit être entourée par le fer profilé, ou si elle est déjà entou- rée par le fer profilé, de sorte qu'une mise sous tension de fers U ou analo- gues par le dispositif suivant l'invention, est également possible. 



   Il est de plus à recommander que les alésages filetés de la piè- ce interne destinés à recevoir le boulon de rotation ne s'étendent que sur une partie de la longueur de celui-ci, afin de laisser fermé le sommet émoussé pour empêcher l'accumulation de saletés provenant d'étincelles de la soudure et pour assurer une rotation régulière dans les deux sens. 



   Enfin il est à recommander également que le rebord inférieur de la pièce interne soit arrondi afin de permettre dans chaque cas un pla- cement sans encombre des surfaces de travail de la pièce interne même dans le cas de fers profilés ou analogues. 



   Dans la fige 3 des dessins, pour montrer les possibilités d'uti- lisation multiples de dispositifs suivant l'invention, on a montré un cer- tain nombre de profils donnés à titre d'exemple   (1ère   et 2e rangées de la fig. 3) et des pièces d'angle (3e et 4e rangées de la fige 3) du genre de ceux pouvant être mis sous tension dans des dispositifs suivant l'invention afin de faciliter la soudure.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  DEVICE TO FACILITATE WELDING. -
The object of the present invention is a new device which is particularly suitable for facilitating the welding of iron in the form of strips, bars, tubes, etc., and other weldable metals, preferably employed for profiled iron to be welded. at a certain angle, preferably at a right angle.



   Hitherto, such bands, bars, tubes, etc. have generally been welded in such a way that after suitable preparation they are first held in a vice or else simply placed on a smooth lower surface and then by means of an angle they were bent in the desired manner in order to finally weld them together in the position thus obtained. These various measurements take too much time and they do not allow a really exact and regular work.



   In addition, it often happens that for various welds, these could not be carried out directly, but that a fastening had to be made at the place where the weld was to be done and then carried out without delay. the complete weld.



   In most cases during these fixings, preparations and welds, it is practically inevitable that under the influence of the heat and the tensions thus produced, there will be a more or less great deflection which requires a new straightening of the metal parts under - therefore this produces new dirt and may even cause deterioration.



   All these drawbacks of the previous working methods are avoided by use. of the device according to the present invention, because this makes it possible to retain the part to be welded in a safe and precise manner, without other measures, and in this way to make superfluous any special straightening and fixing as well as any additional subsequent straightening,

 <Desc / Clms Page number 2>

 thus eliminating all the drawbacks and faults associated with these operations, and making it possible to obtain clean, safe and rapid work for the welding of parts having the most diverse profiles and angles.



   The device according to the invention is characterized mainly in that it consists of two corner pieces acting together, one of which surrounds the two vertical rim working surfaces of the other piece by a high vertical rim, between these two parts the parts to be welded being placed, these parts being able to be moved towards each other or by moving them away from each other by means of threads acting in the direction of the bisector of the angle, the vertex the corner of the inner part being blunt and the outer corner part having at its top a recess which can freely release the blunt top of the inner corner part.



   Such a device is illustrated schematically in FIG. 1 of the accompanying drawings according to an embodiment given solely by way of example and which will be described in more detail below, with reference to this drawing.



   The numbers 1 and 2 denote the two corner pieces which act together. The external or lower part designated by 1 surrounds by its two vertical edges 3 and 4 the two vertical working surfaces 5 and 6 of the internal or upper part 2 At its rear end the part 1 carries an extension 7 in which the guide is guided. threaded rod 8 which moves in the direction of the bisector of the angle.

   This threaded rod 8 extends rearwardly to a handle 9, while its front end engages in a bore of the part 2 also in the direction of the bisector, this bore being provided with a suitable internal thread, so that the two corner pieces can move relative to each other simply by a rotation of the handle 9. The corner vertex of the inner piece 2 is blunted in the same way illustrated, and the outer part has, also in the manner illustrated, at its top a recess which can freely release the blunt top of the inner part, so that the elements to be placed in the device and which are to be welded together are freely or easily accessible from all sides at the places to be welded.



   The handling and mode of operation of such a device is as simple as one can imagine and can easily be understood by examining the construction itself. First, the device is opened or the internal corner piece 2 is moved by an appropriate rotation of the handle 9 to move it away from the raised vertical edges 3 and 4 of the external piece 1, ie towards the rear. and in this way the receiving space for the two pieces to be welded together is between the flanges of the outer corner piece and the vertical working flanges of the inner piece.



  In this reception space, the parts to be welded, if necessary cut at an angle, are introduced; by a corresponding rotational movement of the handle 9 the inner part 2 is moved forward and finally the parts to be welded are held firmly between it and the edges of the outer corner part and are pressed or clamped together in such a way that without taking further action they are placed against each other at the required angle (right angle in the case of the drawing) = In this secure fastening position the parts are easily accessible from all sides at the places to be welded and a new straightening and a new fastening become superfluous, as well as a subsequent straightening, thus eliminating all the inconveniences associated with these operations, in particular waste of time, unnecessary work,

     etc ..



   It is particularly advantageous in a device according to the invention to provide that the recess provided in the external part which can rest freely on the blunt subject of the internal part, is extended in the direction of the bisector of the recess in slot shape of the body of this external part, because then we can weld together easily and without difficulty even parts which are entirely or with part of their profile in a substantially horizontal direction between the

 <Desc / Clms Page number 3>

 raised vertical edges of the outer part and the vertical working surfaces of the inner part ,,
According to another embodiment of the invention,

  the construction can be carried out with advantage in such a way that the external part is made in several parts adjustable with respect to one another by modifying the working angle, the internal part having at its two surfaces verti - working wedges or on the lateral sides corresponding to it, an equalizing jaw with adjustable angle. In this way this important additional advantage is realized that the device can be used to energize the parts to be welded at any angle, the latter being chosen in a precise manner according to the needs.



   Such a device is illustrated schematically and by way of example in FIG. 2 of the attached drawings. Here also the numbers 3 and 4 denote the vertical edges of the outer part and the numeral 7 denotes the extension of the outer part serving to guide the threaded rod 8 by means of the handle 9 The outer part here however consists of several parts which can be adjusted relative to each other by means of threaded parts by modifying the working angle, for example elements 10 and 11 and the internal angle piece each bear on its two surfaces of vertical work or on the lateral sides corresponding to them, an angular adjustable equalizing jaw 12 or 13.



   The embodiments according to the invention described above also have this advantage that the vertical edges of the external and / or internal parts are provided with a horizontal guide nut, preferably having a prismatic section, for the parts to be held together. . Such a nut is suitable above all for holding round parts under tension and in such cases ensuring that the parts to be welded are kept horizontal in the device.



   In addition, it is advantageous to provide the outer part, as already explained above in relation to the pin 1, on the side facing the top with a support for a rotation bolt, by means of which the inner part can be moved alternately by screwing in the direction of the bisector, keeping this support or its extension open at the upper part. This has this special advantage that the internal part with the rotation bolt can be removed as required in case it has to be surrounded by the profile iron, or if it is already surrounded by the profile iron, so that it is also possible to energize U irons or the like by the device according to the invention.



   It is further recommended that the threaded bores of the internal piece for receiving the rotation bolt extend only part of the length thereof, in order to leave the blunt top closed to prevent the bolt from falling. accumulation of dirt from welding sparks and to ensure smooth rotation in both directions.



   Finally, it is also to be recommended that the lower edge of the internal part be rounded in order to allow in each case an unhindered placement of the working surfaces of the internal part even in the case of profiled irons or the like.



   In fig. 3 of the drawings, in order to show the possibilities of multiple use of devices according to the invention, a certain number of profiles given by way of example have been shown (1st and 2nd rows of fig. 3). ) and corner pieces (3rd and 4th rows of fig 3) of the kind that can be put under tension in devices according to the invention in order to facilitate welding.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS ET RESUME le Dispositif pour faciliter la soudure de fer sous forme de bandes, barres, tubes, etc.. et d'autres métaux soudables, de préférence pour des fers profilés devant être soudés à un certain angle, de préféren- ce à angle droit, le dit dispositif étant caractérisé en ce qu'il consiste <Desc/Clms Page number 4> en deux pièces d'angle agissant ensemble, dont l'une entoure les deux sur- faces de travail verticales de rebord de l'autre pièce par un rebord verti- cal élevé, les parties à souder étant placées entre ces deux pièces et ces parties pouvant être déplacées l'une vers l'autre ou en les éloignant l'une de l'autre au moyen de filetages agissant dans la direction de la bissectri- ce del'angle, CLAIMS AND SUMMARY the Device for facilitating the welding of iron in the form of bands, bars, tubes, etc., and other weldable metals, preferably for profile irons to be welded at an angle, preferably at an angle right, said device being characterized in that it consists <Desc / Clms Page number 4> in two corner pieces acting together, one of which surrounds the two vertical flange working surfaces of the other piece by a raised vertical flange, the parts to be welded being placed between these two parts and these parts can be moved towards each other or away from each other by means of threads acting in the direction of the bisecting angle, le sommet de l'angle de la pièce interne étant émoussé et la pièce d'angle externe présentant à son sommet un évidement pouvant dégager librement le sommetémoussé de la pièce d'angle interne. the apex of the corner of the internal part being blunt and the external corner part having at its top a recess capable of freeing the blunt apex of the internal corner part. 2 Dispositif tel que revendiqué sous 1, caractérisé en ce que l'évidement prévu dans la pièce externe qui dégage le sommet émoussé de la pièce interne, est prolongé par un évidement en forme de fente dans le corps de cette pièce d'angle, se prolongeant dans la direction de la bissectrice. 2 Device as claimed in 1, characterized in that the recess provided in the outer part which releases the blunt top of the inner part, is extended by a slot-shaped recess in the body of this corner part, is extending in the direction of the bisector. 3. Dispositif suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que la pièce d'angle externe consiste en plusieurs parties réglables l'une par rapport à l'autre avec modification de l'angle de travail, et que la pièce d'angle interne porte sur ses deux surfaces de travail verticales ou sur des parties latérales correspondantes, une mâchoire d'égalisation d'angle réglable. 3. Device according to claims 1 and 2, characterized in that the outer corner piece consists of several adjustable parts relative to each other with modification of the working angle, and that the corner piece internal carries on its two vertical working surfaces or on corresponding side parts, an adjustable angle equalizing jaw. 4 Dispositif suivant l'une quelconque des revendications pré- cédentes, caractérisé en ce que les surfaces verticales de travail de la pièce externe et/ou de la pièce interne sont prévues avec un écrou de gui- dage horizontal, ayant de préférence une section prismatique, pour les piè- ces à travailler qui doivent être tenues ensemble. 4 Device according to any one of the preceding claims, characterized in that the vertical working surfaces of the external part and / or of the internal part are provided with a horizontal guide nut, preferably having a prismatic section. , for the workpieces that must be held together. 5 Dispositif selon l'une quelconque des revendications précé- dentes, caractérisé en ce que la pièce d'angle externe présente du côté di- rigé vers le sommet de l'angle un support éventuellement ouvert à la partie supérieure pour un boulon de rotation, au moyen duquel la pièce interne peut être par vissage déplacée alternativement en direction de la bissectrice. 5 Device according to any one of the preceding claims, characterized in that the external corner piece has on the side directed towards the apex of the angle a support optionally open at the upper part for a rotation bolt, by means of which the internal part can be by screwing displaced alternately in the direction of the bisector. 6 Dispositif selon la revendication 5, caractérisé en ce que 1' alésage fileté destiné à recevoir le boulon de rotation, ne s'étend que sur une partie de la pièce interne, afin éventuellement de laisser fermé le som- met émoussé. 6 Device according to claim 5, characterized in that the threaded bore intended to receive the rotation bolt extends only over a part of the internal part, so as to optionally leave the blunt top closed. 7.Dispositif suivant l'une quelconque des revendications précé- dentes, caractérisé en ce que le bord inférieur de travail de la pièce d'an- gle interne est arrondi. 7. A device according to any one of the preceding claims, characterized in that the lower working edge of the internal angle piece is rounded. 8. Dispositif pour faciliter les soudures, substantiellement com- me décrit. 8. Device for facilitating welds, substantially as described. 9. Dispositif pour faciliter les soudures, substantiellement com- me décrit en se reportant aux dessins ci-joints. 9. Device for facilitating welds, substantially as described with reference to the accompanying drawings.
BE493993D BE493993A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE493993A true BE493993A (en)

Family

ID=137855

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE493993D BE493993A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE493993A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2705414A1 (en) T-nut comprising a body and a base with pawls.
CH690293A5 (en) Joint for components of an external fixator.
FR2710282A1 (en) Method and device for enlarging metal tubes of oval cross-section by drawing
FR2621514A1 (en) THIS MACHINE VISE WITH POWER AMPLIFIER
EP2636815B1 (en) U-bolt for attaching a handrail top rail to a post
FR2614571A1 (en) CLAMP FOR KEY TIGHTENING
BE493993A (en)
FR2523884A1 (en) MACHINING TOOL COMPRISING A CUTTING PLATE SEAT AND A REMOVABLE CUTTING PLATE
EP2495458B1 (en) Countersunk-head screw for the attachment of accessories and hardware on a metal wall
EP3835510B1 (en) Handrail device for a railing
CH642882A5 (en) Metal cutting tool with insert
FR2897660A1 (en) RETAINING ELEMENT FOR GRIDS
FR2608251A1 (en) Working platform
FR2559702A1 (en) Improvements to clamping apparatuses of the joint-clamping type
FR2566853A1 (en) Fixing stud
FR2809473A1 (en) Wall mounting for shelf has base plate with fixed jaw and movable support with opposing jaw to grip shelf panel
FR2584647A1 (en) Improvements to clamping apparatus of the clamp type
FR2802455A1 (en) Electrode extractor from welding clamp has clamp element, which can rotate around an axis and move the electrode along its axis
FR2537477A1 (en) SUPPORT APPARATUS FOR MOTOR CONTROLLED TOOLS, PARTICULARLY FOR MOTOR CONTROLLED THREADING DIES
FR2566821A1 (en) Assembly device forming a self-aligning and unremovable bolt for assembling two contiguous sheetings
FR2547769A1 (en) Quick fitting clamping device for press plate
BE556410A (en)
BE493477A (en)
FR2624042A1 (en) Quick clamping clamp (sash clamp) using a standard bought-out flat iron bar stock as its bar
BE459378A (en) Metal prop