BE490367A - - Google Patents

Info

Publication number
BE490367A
BE490367A BE490367DA BE490367A BE 490367 A BE490367 A BE 490367A BE 490367D A BE490367D A BE 490367DA BE 490367 A BE490367 A BE 490367A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
piece
molded
tip piece
figures
molded tip
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE490367A publication Critical patent/BE490367A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A43FOOTWEAR
    • A43CFASTENINGS OR ATTACHMENTS OF FOOTWEAR; LACES IN GENERAL
    • A43C13/00Wear-resisting attachments
    • A43C13/02Metal plates for soles or heels

Landscapes

  • Footwear And Its Accessory, Manufacturing Method And Apparatuses (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements aux pièces de pointe ou analogues pour chaussures. 
 EMI1.1 
 ###"#"""# 
La présente invention se rapporte à des pièces de pointe ou pièces analogues pour chaussures et plus particuliè- rement à des pièces en caoutchouc, en caoutchouc synthétique ou en une autre matière   pouvantetre   moulée. 



   Lorsque l'on désire appliquer un renforcement métallique au talon d'un soulier, par exemple à l'arrière du talon où il y a le plus d'usure, le procédé habituel con- siste à attacher une pièce de renforcement métallique au talon du soulier à l'aide de clous, et de découper ensuite une pièce de cuir, de caoutchouc ou d'une autre matière à la forme de la pièce métallique dans le but d'obtenir une surface de marche à niveau. La pièce d'extrémité découpée 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 est appliquée indépendamment au talon du soulier avec des clous, de la manière ordinaire. D'autre part, la pièce mé- tallique de renforcement ou fer de pointe est grossièrement adaptée à une pièce de pointe et vendue ou fournie pour la fixation finale aux talons.

   L'objet de la présente invention consiste à réduire la main-d'oeuvre impliquée dans le procédé ci-dessus décrit et de créer une pièce de pointe perfection- née. 



   Suivant la présente invention on crée une pièce de pointe moulée en caoutchouc, caoutchouc synthétique ou en une composition quelconque avec une pièce métallique de renforce- ment qui lui est solidement fixée pendant l'opération de mou- lage, de façon telle que la pièce de pointe et la pièce de renforcement peuvent être appliquées au   s&ulier   comme une unité. La cale pour la fixation de la pièce de renforcement métallique à la portion moulée comprend de préférence une bride présentant une ouverture faisant saillie de la pièce de renforcement métallique qui est   enroibée   dans la portion moulée. La matière à mouler pénètre à travers les trous et maintient solidement en place la pièce de renforcement, éta- blissant un joint complètement étanche entre les deux parties. 



   La présente invention est illustrée dans les dessins annexés, dans lesquels : 
La figure 1 est une vue du dessous d'une paire de pièces de pointe, une partie du caoutchouc étant supprimée pour représenter la construction. 



   La figure 2 est une vue en élévation latérale des pièces de pointe représentées par la figure 1, partiellement en coupe suivant la ligne 2-2 de la figure 1. 



   La figure 3 est une forme de réalisation modifiée de la pièce de pointe fabriquée suivant la présente invention, 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 une partie du caoutchouc moulé étant enlevée. 



   La figure 4 est une vue suivant la ligne 4-4 de la figure 3. 



   La figure 5 est une autre forme de réalisation modi- fiée de la pièce de renforcement avant qu'elle ne soit appli- quée à la pièce de pointe. 



   La figure 6 est une vue en élévation de la pièce de renforcement représentée par la figure 5. 



   La figure 7 est une vue de dessous d'une autre forme de réalisation de la pièce de pointe. 



   La figure 8 est une coupe suivant la ligne 8-8 de la figure 7, et la figure 9 est une vue en plan d'une autre forme de pièce de renforcement. 



   Avec référence aux figures 1 et 2, une paire de pièce: de pointe est représentée, chaque pièce étant moulée comme une unité et ensuite découpée. Chaque pièce de pointe 1 a une épaisseur d'environ 1/4 de pouce et la pièce de renfor- cement 3 est presque aussi épaisse, et son bord extérieur 3 est recourbé de façon appropriée pour s'adapter à la partie arrière du talon droit ou du talon gauche, une pièce de ren- forcement de forme différente étant bien entendu nécessaire pour les talons droit et gauche, la pièce de pointe pour le soulier droit étant représentée à la gauche de la figure 1, et la pièce de pointe pour le soulier gauche étant représen- tée à la droite de cette figure. Chaque pièce de renforcement est munie d'une bride 4 présentant plusieurs trous 5.

   La por- tion de la périphérie de la pièce de pointe 1 à laquelle est appliquée la pièce de renforcement métallique 2 est mise en retrait par rapport au restant de la périphérie, de telle sorte qu'à chaque extrémité de la pièce de renforcement 2 on 
6 trouve un bord saillant/de caoutchouc ou analogue, qui peut 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 être enlevé lorsque la pièce de pointe 1 a été appliquée au talon du soulier ou de la chaussure. L'avantage de cette dis- position est de permettre des réglages et d'aider le cordon- nier ou le réparateur lors de la fixation précise des pièces de pointe aux talons., 
Pour fabriquer les pièces de pointe, les pièces de renforcement 2 sont placées dans le moule avec une composi- tion de caoutchouc dur.

   Pendant l'opération de moulage le caoutchouc pénètre dans lestrous 5 de la bride qui est enro- bée dans le caoutchouc dur. La paire de pièce de pointe en caoutchouc et de pièce de renforcement est enlevée du moule comme une unité, le métal étant à nu du côté de la surface de marche mais non sur la surface se trouvant du côté du talon de la chaussure. La pièce de pointe peut alors être appliquée au talon du soulier de la manière ordinaire à 1' aide de clous, qui traversent la caoutchouc qui remplit les trous 5. De cette manière la pièce de pointe est fixée de façon régulière tout autour du talon-et l'on obtient un fini   extrêmement   net et résistant. 



   Avec référence aux figures 3 et 4, la pièce de ren- forcement 7 présente des trous pour clous et la bride 9 pré- sente des trous 10 qui ne sont pas destinés à des clous. 



   La pièce de renforcement peut prendre d'autres formes que celles représentées par les figures 1 à 4, elle peut par exemple entourer l'arrière du talon de telle sorte que la même pièce peut être utilisée pour les talons de gauche et de droite, ou bien elle peut recouvrir une grande partie de la surface de marche et peut présenter de grandes ouvertures qui sont remplies de caoutchouc pendant le moulage. 



   La cale ou bride peut avoir de nombreuses formes dif- férentes, par exemple au lieu de prévoir plusieurs trous la 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 cale peut présenter une ouverture allongée ou en forme d'arc. 



  D'autre part, au lieu d'être continue, la bride peut présenter des oreilles à ouvertures 11 comme le représentent les figures 5 ou 6, ou bien elle peut être entièrement supprimée et les trous pour clous dans la pièce de renforcement constituent la cale. Le bord intérieur de la pièce de renforcement peut pré- senter des fentes en forme de queue d'aronde et les trous pour clous peuvent être noyés. 



   Il n'est pas nécessaire de prévoir des trous dans la pièce de renforcement pour l'unir au caoutchouc ou à une autre composition. La bride ou les oreilles enrobées peuvent avoir une forme telle qu'elles constituent la cale. Ce résultat peut être obtenu en prévoyant des oreilles en protubérance qui sont réunies au restant de la pièce de renforcement à l'aide de portions plus étroites. La pièce de renforcement représentée par la figure 9 en constitue un exemple. Des oreilles de forme appropriée pour ce but auraient en substance la forme d'un triangle, d'un losange, d'une poire ou tout autre forme ren- dant pratiquement impossible l'extraction après l'opération de moulage. 



   Dans la forme de réalisation modifiée représentée par les figures 7 et 8, la bride enrobée 12 peut présenter des dents ou pointes 13 disposées en forme de scie dans le but d'aider au calage. Ces dents ou pointes en forme de scie peu- vent être moulées à n'importe quelle inclinaison vers le des- sus ou vers le dessous pour une aide supplémentaire du calage du métal au caoutchouc. 



   Suivant une forme de réalisation modifiée, la bride horizontale enrobée est supprimée et remplacée par une étroite bride verticale. Cette bride peut se terminer par des dents ou des pointes qui, si on le désire, peuvent être recourbées   @   

 <Desc/Clms Page number 6> 

 à angle droit par rapport à ladite bride. 



   L'invention ci-dessus décrite peut également être ap- pliquée à des semelles de bottines ou chaussures nécessitant un renforcement métallique. 



   Il est bien entendu que les dimensions ci-dessus indi- quées sont uniquement données à titre d'exemple et peuvent être modifiées pour s'adapter aux Exigences individuelles. 



   Revendications 1.- Pièce de pointe moulée en caoutchouc, en caoutchouc syn- thétique ou en une autre composition, avec une pièce métalli- que de renforcement qui est fixée par calage à la pièce de pointe pendant l'opération de moulage, de telle sorte que cet- te pièce de pointe et cette pièce de renforcement constituent une unité.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Improvements to advanced parts or the like for footwear.
 EMI1.1
 ### "#" "" #
The present invention relates to toe pieces or the like for footwear and more particularly to pieces of rubber, synthetic rubber or other moldable material.



   When it is desired to apply a metallic reinforcement to the heel of a shoe, for example to the back of the heel where there is the most wear, the usual method consists in attaching a piece of metal reinforcement to the heel of the shoe. shoe with nails, and then cut a piece of leather, rubber or other material to the shape of the metal piece in order to obtain a level walking surface. The cut end piece

 <Desc / Clms Page number 2>

 is independently applied to the heel of the shoe with nails, in the ordinary way. On the other hand, the reinforcing metal piece or toe iron is roughly adapted to a toe piece and sold or supplied for final attachment to the heels.

   The object of the present invention is to reduce the manpower involved in the above described process and to create an improved state of the art part.



   According to the present invention, a molded tip piece of rubber, synthetic rubber or any composition is created with a metal reinforcing piece which is securely attached thereto during the molding operation, such that the piece of molding. point and the reinforcement piece can be applied to the bar as a unit. The wedge for fixing the metal reinforcement piece to the molded portion preferably comprises a flange having an opening projecting from the metal reinforcement piece which is embedded in the molded portion. The molding material penetrates through the holes and holds the reinforcement piece securely in place, establishing a completely watertight seal between the two parts.



   The present invention is illustrated in the accompanying drawings, in which:
Figure 1 is a bottom view of a pair of tip pieces with some of the rubber removed to show the construction.



   Figure 2 is a side elevational view of the tip pieces shown in Figure 1, partially in section taken along line 2-2 of Figure 1.



   Figure 3 is a modified embodiment of the tip piece made in accordance with the present invention,

 <Desc / Clms Page number 3>

 part of the molded rubber being removed.



   Figure 4 is a view taken on line 4-4 of Figure 3.



   Figure 5 is another modified embodiment of the reinforcement piece before it is applied to the tip piece.



   Figure 6 is an elevational view of the reinforcement piece shown in Figure 5.



   Figure 7 is a bottom view of another embodiment of the tip piece.



   Figure 8 is a section taken on line 8-8 of Figure 7, and Figure 9 is a plan view of another form of reinforcement.



   With reference to Figures 1 and 2, a pair of tip parts is shown, each part being molded as a unit and then cut. Each toe piece 1 is about 1/4 inch thick and the backing piece 3 is almost as thick, and its outer edge 3 is appropriately curved to fit the back portion of the right heel. or of the left heel, a reinforcement piece of a different shape being of course necessary for the right and left heels, the toe piece for the right shoe being shown to the left in FIG. 1, and the toe piece for the left heel. left shoe being represented to the right of this figure. Each reinforcing piece is provided with a flange 4 having several holes 5.

   The portion of the periphery of the tip piece 1 to which the metal reinforcement piece 2 is applied is set back relative to the remainder of the periphery, so that at each end of the reinforcement piece 2 there is
6 finds a protruding edge / of rubber or the like, which may

 <Desc / Clms Page number 4>

 be removed when the toe piece 1 has been applied to the heel of the shoe or shoe. The advantage of this arrangement is that it allows adjustments and helps the beader or repairer in the precise fixing of the toe pieces to the heels.,
To manufacture the tip pieces, the reinforcement pieces 2 are placed in the mold with a hard rubber composition.

   During the molding operation the rubber enters the holes 5 of the flange which is embedded in the hard rubber. The pair of rubber toe piece and backing piece are removed from the mold as a unit with the metal exposed on the walking surface side but not on the surface on the heel side of the shoe. The toe piece can then be applied to the heel of the shoe in the ordinary way using nails, which pass through the rubber which fills the holes 5. In this way the toe piece is fixed evenly all around the heel. and an extremely clean and resistant finish is obtained.



   With reference to Figures 3 and 4, the reinforcement 7 has holes for nails and the flange 9 has holes 10 which are not intended for nails.



   The reinforcement piece can take other shapes than those shown in Figures 1 to 4, it can for example surround the back of the heel so that the same piece can be used for the left and right heels, or well it can cover a large part of the walking surface and can have large openings which are filled with rubber during molding.



   The wedge or flange can have many different shapes, for example instead of providing several holes in the

 <Desc / Clms Page number 5>

 wedge may have an elongated or arcuate opening.



  On the other hand, instead of being continuous, the flange can have lugs with openings 11 as shown in Figures 5 or 6, or it can be omitted entirely and the nail holes in the reinforcement piece constitute the wedge. . The inner edge of the reinforcement piece may have dovetail-shaped slots and the nail holes may be embedded.



   It is not necessary to provide holes in the reinforcement piece to join it to the rubber or to another composition. The flange or the coated ears may have a shape such that they constitute the wedge. This can be achieved by providing protruding ears which are joined to the rest of the reinforcement piece with the aid of narrower portions. The reinforcement piece shown in Figure 9 is an example. Appropriately shaped ears for this purpose would substantially be in the shape of a triangle, a diamond, a pear or any other shape which would make it virtually impossible to remove after the molding operation.



   In the modified embodiment shown in Figures 7 and 8, the coated flange 12 may have teeth or spikes 13 arranged in the form of a saw for the purpose of assisting in wedging. These saw-shaped teeth or tips can be molded at any tilt up or down for additional aid in timing the metal to the rubber.



   In a modified embodiment, the coated horizontal flange is omitted and replaced by a narrow vertical flange. This flange can end with teeth or points which, if desired, can be bent @

 <Desc / Clms Page number 6>

 at right angles to said flange.



   The invention described above can also be applied to the soles of boots or shoes requiring metallic reinforcement.



   It is understood that the above dimensions are given as an example only and may be modified to suit individual requirements.



   Claims 1.- Molded tip piece of rubber, synthetic rubber or other composition, with a metal reinforcing piece which is wedged to the tip piece during the molding operation, so that this point piece and this reinforcement piece constitute a unit.


    

Claims (1)

2. - Pièce de pointe moulée, suivant la revendication 1, dans laquelle la cale pour la fixation de la pièce métallique de renforcement à la partie moulée comprend une bride perforée qui est encastrée dans la partie moulée. 2. - Molded tip piece according to claim 1, wherein the wedge for fixing the metal reinforcing part to the molded part comprises a perforated flange which is embedded in the molded part. 3. - Pièce de pointe moulée suivant les revendications 1 et 2, dans laquelle la pièce de renforcement entoure complètement ou partiellement la partie arrière de la pièce de pointe. 3. - Molded tip piece according to claims 1 and 2, wherein the reinforcing piece completely or partially surrounds the rear part of the tip piece. 4. - Pièce de pointe moulée suivant la revendication 3 dans laquelle la pièce de renforcement constitue une surface de marche arquée sur la pièce de pointe. 4. - A molded tip piece according to claim 3 wherein the reinforcing piece constitutes an arcuate walking surface on the tip piece. 5. - Pièce de pointe moulée suivant les revendications 3 et 4 dans laquelle la portion de la périphérie de la pièce de poin- te à laquelle la pièce de renforcement métallique est appli- quée est en retrait par rapport au restant de la périphérie, dans le but décrit., <Desc/Clms Page number 7> 6.- Pièce de pointe moulée suivant les revendications 1 et 2, dans laquelle la cale comprend des oreilles présentant des ouvertures. 5. - Molded tip piece according to claims 3 and 4 wherein the portion of the periphery of the tip piece to which the metal reinforcement piece is applied is set back relative to the remainder of the periphery, in the purpose described., <Desc / Clms Page number 7> 6. A molded tip part according to claims 1 and 2, wherein the wedge comprises lugs having openings. 7. - Pièce de pointe moulée suivant les revendications 1 et 2, dans laquelle la pièce de renforcement comprend des oreilles, dont les extrémités sont élargies dans le but décrit. 7. - Molded tip piece according to claims 1 and 2, wherein the reinforcing piece comprises ears, the ends of which are widened for the purpose described. 8. - Pièce de pointe moulée suivant la revendication 7, dans laquelle les oreilles sont en forme de triangle, de losange ou de poire. 8. - A molded tip piece according to claim 7, wherein the ears are in the shape of a triangle, diamond or pear. 9.- Pièce de pointe moulée suivant les revendications 1 et 2, dans laquelle la cale comprend une bride ou des oreilles pré- sentant des dents ou des pointes en forme de scie. 9. A molded tip piece according to claims 1 and 2, wherein the wedge comprises a flange or lugs having saw-shaped teeth or tips. 10.- Pièce de pointe moulée fabriquée, agencée et destinée au but décrit en substance avec référence aux figures 1 et 2, figures 3 et 4, figures 5 et 6, figures 7 et 8, et figure 9 des dessins annexés ou suivant l'une quelconque des variantes citées dans la description. 10.- Molded tip piece manufactured, arranged and intended for the purpose described in substance with reference to Figures 1 and 2, Figures 3 and 4, Figures 5 and 6, Figures 7 and 8, and Figure 9 of the accompanying drawings or according to the any of the variants cited in the description.
BE490367D BE490367A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE490367A true BE490367A (en)

Family

ID=135094

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE490367D BE490367A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE490367A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2608387A1 (en) OUTSOLE FOR A SPORTS SHOE, IN PARTICULAR A GOLF SHOE AND SHOE EQUIPPED WITH SUCH SOLE
FR2848388A1 (en) ARTICLE OF FOOTWEAR, PARTICULARLY FOR CLIMBING
FR2535167A1 (en) HORSE IRON SET
FR3057741A3 (en) INSOLE / INNER SOLE INSIDE FOOT PLATFORM WITHOUT USING STRAPS, LACES OR OTHER MEANS FOR FASTENING AROUND THE ANKLE OR ON THE KNEE
CH246465A (en) Shoe.
BE490367A (en)
FR2460619A2 (en) HORSE FIXING BY PLASTIC ELEMENTS FITTED IN SABOT
FR2744342A1 (en) Moccasin manufacture
FR2802781A1 (en) Mountain shoe, for outdoor walking, has high leg comprising semi-rigid plastic section interweaved with supple material section using stitches
FR2488788A1 (en) Mountaineers boot with uppers in one piece moulded plastics - has non-skid strip of serrated rubber built flush into external recess in side walls
US2562265A (en) Metal reinforced wear lift
BE564271A (en)
FR3091808A1 (en) Overshoe and method of manufacturing such an overshoe
BE459355A (en)
CH211284A (en) Footwear and process for its manufacture.
BE553030A (en)
FR2566633A1 (en) Crampon (stud) device for shoes or boots
BE501526A (en)
BE416933A (en)
FR2589049A1 (en) Shoe and method for manufacturing it
FR2487166A1 (en) Two=part horseshoes of polyurethane rubber - for lightweight, wear resistant, non-skid protection
BE390483A (en)
FR2510362A1 (en) FOOTWEAR THAT CAN BE USED AS A LEISURE OR SPORTS SHOE
FR2650488A1 (en) Shoe with improved counter (stiffener)
BE524477A (en)