BE484269A - - Google Patents

Info

Publication number
BE484269A
BE484269A BE484269DA BE484269A BE 484269 A BE484269 A BE 484269A BE 484269D A BE484269D A BE 484269DA BE 484269 A BE484269 A BE 484269A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
cut
combs
cutting
base plate
strips
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE484269A publication Critical patent/BE484269A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B26HAND CUTTING TOOLS; CUTTING; SEVERING
    • B26BHAND-HELD CUTTING TOOLS NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B26B29/00Guards or sheaths or guides for hand cutting tools; Arrangements for guiding hand cutting tools
    • B26B29/06Arrangements for guiding hand cutting tools
    • B26B29/063Food related applications
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A47FURNITURE; DOMESTIC ARTICLES OR APPLIANCES; COFFEE MILLS; SPICE MILLS; SUCTION CLEANERS IN GENERAL
    • A47JKITCHEN EQUIPMENT; COFFEE MILLS; SPICE MILLS; APPARATUS FOR MAKING BEVERAGES
    • A47J47/00Kitchen containers, stands or the like, not provided for in other groups of this subclass; Cutting-boards, e.g. for bread
    • A47J47/005Cutting boards

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Appareil pour maintenir les matières alimentaires à découper. 



   La présente invention concerne un appareil d'une construction simple et robuste, permettant de maintenir, sur six côtés, les matières alimentaires à découper. Il convient particulièrement pour le découpage de la viande et permet d'obtenir des tranches, des réglettes, des cubes et toutes autres formes régulières iou irrégulières. 



   Cet appareil peut être avantageusement utilisé par les bouchers, les charcutiers, les restaurateurs etc., et même pour les besoins du ménage. 



   Il se compose, en principe, d'un plateau sur lequel sont placés, verticalement et d'une manière amovible, quatre peignes métalliques ou autres, délimitant l'espace réservé à la matière à découper . Les dents de ces peignes sont con- stituées par des barrettes rondes ou plates, régulièrement espacées et fixées dans une base. Les peignes sont destinée à guider la lame du couteau à découper.

   L'équipement de cet appareil se compose par un premier bloc en bois déposé sur le plateau de base, un second bloc identique permettant après l'enlèvement de deux peignes opposés, de maintenir 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 la matière découpée et de lui faire exécuter un quart de tour, dans le but de la soumettre , après remise en place des peignes enlevés , à un nouveau découpage perpendiculaire au premier et par un poussoir en bois destiné à comprimer la matière à découper dans l'espace compris entre les peignes et éventuelle- ment, à guider , en même temps, le dos du couteau'à découper. 



   Une forme d'exécution, donnée à simple titre d'exemple non limitatif, est représentée aux 'dessins annexés et décrite ci-après. 



   La fig. 1 est une vue perspective et en élévation de l'appareil. 



   La fig. 2 est une vue en plan du plateau de base de l'appareil. 



   La fig. 3 est une vue en coupe suivant ligne 1 - 1 de la fig. 2. 



   La fig. 4 est une vue en élévation d'un peigne. 



   La fig. 5 est une coupe verticale d'un peigne, 
La fig. 6 représente un bloc de bois servant pour la matière à découper. 



   La fig. 7 et 8 sont une vue en plan et une coupe verticale du poussoir en bois. 



   L'appareil se compose d'une base 1, de quatre peignes 2 - 3 - 4 et 5, de quatre vis de fixation pour les peignes, de deux blocs en bois 6 et d'un poussoir en bois 7.- 
Le plateau base 1, qui peut être muni des disposi- tifs nécessaires pour sa fixation sur une table ou un bloc, est une pièce coulée, estampée ou usinée en un métal quelconque, polie ou étamée, de forme carrée en plan et de forme trapé-   zoidale   en élévation, et reposant sur sa grande base. Une rainure 13 découpée dans sa face supérieure délimite le bloc carré central 14 et est destinée à recevoir et à main- tenir les bases des quatre peignes verticaux. 



    @   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
Un trou fileté 15 est prévu au milieu de chacun des côtés latéraux du plateaul, ces trous 15 recevront les vis ou boulons 8 qui doivent maintenir et serrer, au fond de la rainure 13, les bases des peignes. 



   Ces peignes sont eonstitués par une barre rectangu- laire plate placée sur champ et formant la base 9 dans laquelle sont fixées d'une manière quelconque les barrettes rondes 10, formant les dents du peigne. Ces barrettes ronde peuvent être remplacées, dans certains cas, par des barrettes ou lamelles plates. Le nombre de barrettes peut être approprié à la matière à découper. La distance séparant chacune des barrettes de sa voisine est régulière et est déterminée de manière à permettre le passage, sans jeu excessif, de la lame du couteau à découper. Les peignes sont également métalliques, ils peuvent être polis ou étamés et être obtenus par un procédé de construction ou d'usinage quelconque.

   Les quatre peignes d'un appareil sont de construction identique, il n'existe qu'une légère différence dans la longueur de leur base ; la longueur de deux de ces peignes est rigoureusement identique et est égale à la longueur du côté du carré central 14 du plateau 1, tandis que la longueur des 2 autres peignes est égale à celle du même côté augmenté de deux fois l'épais-   seur des peignes ; cette manière, le carré central 14 est   exactement encadré, sans solution de continuité, par les dits peignes. Les deux blocs en bois 6 sont identiques, ils sont carrés et la longueur de leurs côtés coïncide avec celle du carré central 14 du plateau 1. 



   Les angles d'une de leurs grandes faces sont rabattus; par exemple par una arrondi creux, dans le but de faciliter leur prise lorsqu'ils sont posés sur la face ainsi usinée. 



   Le poussoir 7 se compose également d'un bloc carré en bois, dont les dimensions en plan sont identiques à celles des blocs 6, mais dont la face supérieure est façon- née de manière à former une poignée 11, permettant de le   @   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 saisir et de le maintenir, soit à plat, la face pleine appuyée sur la matière à découper, soit verticalement, en appuyant sur la matière le côté muni des rainures 12, destinées à guider,éventuellement, le dos du couteau à découper. 



   L'appareil suivant la présente invention et décrit ci-dessus est utilisé comme suit: 
Après avoir procédé à la mise en place et à la fixation des quatre peignes sur le plateau l'un des blocs de bois 6 est déposé entre les peignes sur le bloc carré central du plateau de manière que sa face usinée pose sur le dit bloc, la matière à découper, par exemple la viande, est ensuite placée dans l'espace qui lui est réservé, le décou- page en tranches est ensuite opéré en engageant le couteau à découper entre les dents de deux peignes opposés ;   dant le découpage, la viande peut encore être maintenue par   le poussoir 7 appuyé sur sa face supérieure la viande est de cette manière maintenur sur les six côtés du cube définissant son volume.

   L'épaisseur des tranches découpées est fonction, d'une part, de l'épaisseur des dents des peignes et d'autres part, de   l'écartemeht   des peignes ou de l'espace laissé, au gré de l'usager, entre deux lignes de coupe successives. Si l'on désire couper la viande en réglettes, il suffit de re- commencer l'opération décrite ci-dessus, dans un sens perpen- diculaire au premier.

   Il est possible après les deux opéra- tions déjà décrites , de réaliser le découpage en cubes en   procédant comme suit : peignes opposés sont enlevés,   à la place de l'un de ceux-ci, on appuyé un bloc 6 contre la viande et soulevant celle-ci à l'aide du premier bloc posé en dessous, on lui fait exécuter un quart de tour, les deux peignes précédemment enlevés sont ensuite remis en place et fixés et un troisième découpage guidé par les peignes pro- cure les cubes désirés.- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
Il est à remarquer qu'il est possible d'obtenir au moyen de cet appareil tout autre forme de découpage régulière ou irrégulière, cette forme dépendant du sens donné aux lignes de coupe, le couteau étant dans chaque cas guidé par les dents des peignes.

   Lorsqu'il s'agit de découper certaines matières, il peut être utile et inté- ressant de faire usage des rainures pratiquées dans un des côtés du poussoir et d'y engager le dos du couteau à dé- couper afin qu'il soit guidé tout le long de la ligne de coupe. 



   De multiples applications et utilisations de cet appareil sont possibles sans sortir du cadre ni de la portée de l'invention.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Apparatus for holding food materials to be cut.



   The present invention relates to an apparatus of a simple and robust construction, making it possible to hold, on six sides, the food materials to be cut. It is particularly suitable for cutting meat and makes it possible to obtain slices, strips, cubes and all other regular or irregular shapes.



   This device can be advantageously used by butchers, pork butchers, restaurateurs etc., and even for household needs.



   It consists, in principle, of a plate on which are placed, vertically and in a removable manner, four metal or other combs, delimiting the space reserved for the material to be cut. The teeth of these combs are formed by round or flat bars, regularly spaced and fixed in a base. The combs are intended to guide the blade of the carving knife.

   The equipment of this device consists of a first wooden block placed on the base plate, a second identical block allowing, after the removal of two opposing combs, to maintain

 <Desc / Clms Page number 2>

 the cut material and make it perform a quarter turn, with the aim of subjecting it, after replacing the removed combs, to a new cutting perpendicular to the first and by a wooden pusher intended to compress the material to be cut into the 'space between the combs and possibly, to guide, at the same time, the back of the knife' to be cut.



   One embodiment, given by way of non-limiting example, is shown in the accompanying drawings and described below.



   Fig. 1 is a perspective and elevational view of the apparatus.



   Fig. 2 is a plan view of the base plate of the apparatus.



   Fig. 3 is a sectional view along line 1 - 1 of FIG. 2.



   Fig. 4 is an elevational view of a comb.



   Fig. 5 is a vertical section of a comb,
Fig. 6 represents a block of wood used for the material to be cut.



   Fig. 7 and 8 are a plan view and a vertical section of the wooden pusher.



   The device consists of a base 1, four combs 2 - 3 - 4 and 5, four fixing screws for the combs, two wooden blocks 6 and a wooden pusher 7.-
The base plate 1, which can be fitted with the necessary devices for its fixing on a table or a block, is a part cast, stamped or machined in any metal, polished or tinned, of square shape in plan and trapezoidal shape. - zoidal in elevation, and resting on its large base. A groove 13 cut in its upper face delimits the central square block 14 and is intended to receive and hold the bases of the four vertical combs.



    @

 <Desc / Clms Page number 3>

 
A threaded hole 15 is provided in the middle of each of the lateral sides of the platform, these holes 15 will receive the screws or bolts 8 which must maintain and tighten, at the bottom of the groove 13, the bases of the combs.



   These combs are constituted by a flat rectangular bar placed on the field and forming the base 9 in which the round bars 10 are fixed in any way, forming the teeth of the comb. These round bars can be replaced, in certain cases, by flat bars or strips. The number of strips may be appropriate for the material to be cut. The distance separating each of the bars from its neighbor is regular and is determined so as to allow the passage, without excessive play, of the blade of the cutting knife. The combs are also metallic, they can be polished or tinned and be obtained by any construction or machining process.

   The four combs of an apparatus are of identical construction, there is only a slight difference in the length of their base; the length of two of these combs is strictly identical and is equal to the length of the side of the central square 14 of the plate 1, while the length of the other 2 combs is equal to that of the same side increased by twice the thickness combs; in this way, the central square 14 is exactly framed, without any solution of continuity, by said combs. The two wooden blocks 6 are identical, they are square and the length of their sides coincides with that of the central square 14 of the board 1.



   The angles of one of their large faces are turned back; for example by una hollow rounding, in order to facilitate their setting when they are placed on the face thus machined.



   The pusher 7 also consists of a square wooden block, the plan dimensions of which are identical to those of the blocks 6, but the upper face of which is shaped so as to form a handle 11, allowing it to be @

 <Desc / Clms Page number 4>

 grasp and hold it, either flat, the solid face resting on the material to be cut, or vertically, by pressing on the material the side provided with the grooves 12, intended to guide, if necessary, the back of the cutting knife.



   The apparatus according to the present invention and described above is used as follows:
After having put in place and fixing the four combs on the plate, one of the wooden blocks 6 is placed between the combs on the central square block of the plate so that its machined face rests on said block, the material to be cut, for example meat, is then placed in the space reserved for it, the slicing is then carried out by engaging the cutting knife between the teeth of two opposing combs; Dant cutting, the meat can still be maintained by the pusher 7 pressed on its upper face the meat is in this way maintenur on the six sides of the cube defining its volume.

   The thickness of the cut slices is a function, on the one hand, of the thickness of the teeth of the combs and on the other hand, of the spacing of the combs or of the space left, at the option of the user, between two successive cutting lines. If you wish to cut the meat into strips, it suffices to repeat the operation described above, in a direction perpendicular to the first.

   It is possible, after the two operations already described, to cut into cubes by proceeding as follows: opposing combs are removed, instead of one of these, a block 6 is pressed against the meat and lifting this using the first block placed below, it is made to perform a quarter turn, the two combs previously removed are then put back in place and fixed and a third cutting guided by the combs provides the desired cubes. -

 <Desc / Clms Page number 5>

 
It should be noted that it is possible to obtain by means of this device any other form of regular or irregular cutting, this shape depending on the direction given to the cutting lines, the knife being in each case guided by the teeth of the combs.

   When it comes to cutting certain materials, it can be useful and interesting to make use of the grooves made in one of the sides of the pusher and to engage the back of the cutting knife there so that it is guided. all along the cut line.



   Multiple applications and uses of this device are possible without departing from the scope or the scope of the invention.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1) Appareil pour maintenir les matières alimen- taires à découper, caractérisé par le fait que les dites matières sont déposées dans un espace délimité par un plateau de base et quatre peignes verticaux dont les dents forment guides pour la lame du couteau à découper, la ma- tière pouvant être maintenue sur son sixième côté par un poussoir à main. CLAIMS 1) Apparatus for holding the food materials to be cut, characterized in that the said materials are placed in a space delimited by a base plate and four vertical combs whose teeth form guides for the blade of the cutting knife, the material that can be held on its sixth side by a hand pusher. 2) Appareil suivant la revendication 1, caractérisé par le fait que les peignes sont amovibles et peuvent être fixés et maintenus sur le plateau de base par un dispositif de serrage quelconque. 2) Apparatus according to claim 1, characterized in that the combs are removable and can be fixed and held on the base plate by any clamping device. 3) Appareil suivant les revendications 1 et 2, carac- térisé par le fait que les peignes sont constitués d'une plaque de base portant des barrettes rondes ou plates, disposées à des intervalles réguliers. 3) Apparatus according to claims 1 and 2, charac- terized in that the combs consist of a base plate carrying round or flat bars, arranged at regular intervals. 4) Appareil suivant la revendication 1, caractérisé par le fait qu'il est prévu un bloc de bois aisément déplaçable sous la matière à découper, de manière à empêcher la dété- rioation du tranchant de la lame de couteau. 4) Apparatus according to claim 1, characterized in that there is provided a block of wood easily movable under the material to be cut, so as to prevent the deterioration of the edge of the knife blade. 5) Appareil suivant revendication 1, caractérisé par le fait qu'après découpage de la matière en réglettes, obtenu par deux séries de lignes de coupe perpendiculaires, la matière peut-être pivotée de 90 pour être ensuite découpée en cubes. 5) Apparatus according to claim 1, characterized in that after cutting the material into strips, obtained by two series of perpendicular cutting lines, the material can be rotated 90 to then be cut into cubes. 6) Appareil suivant la revendication 1, caracté- risé par le fait que la matière peut à volonté, être découpée en tranches, en réglettes et en cubes de dimen- sions déterminées ainsi qu'en toutes autres formes ré- gulières ou irrégulières. 6) Apparatus according to claim 1, charac- terized in that the material can at will be cut into slices, strips and cubes of determined sizes as well as in any other regular or irregular shapes. 7) Appareil suivant revendication 1, caractérisé par le fait qu'un des côtés du poussoir peut être muni @ <Desc/Clms Page number 7> de rainures destinées à guider le couteau à découper sur toute la longueur de la ligne de coupe. 7) Apparatus according to claim 1, characterized in that one side of the pusher can be provided @ <Desc / Clms Page number 7> grooves to guide the cutting knife along the entire length of the cutting line. 8) Appareil à maintenir les matières alimentaires à découper conçu et réalisé en substance comme décrit et revendiqué et comme figuré aux dessins annexés. 8) An apparatus for holding the food materials to be cut designed and constructed in substance as described and claimed and as shown in the accompanying drawings.
BE484269D BE484269A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE484269A true BE484269A (en)

Family

ID=130472

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE484269D BE484269A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE484269A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0221871A1 (en) * 1985-11-04 1987-05-13 CLL-Plast AB An arrangement in cutting boards
EP1195123A1 (en) * 2000-10-05 2002-04-10 Beatrice Galasso Cutting board for facilitating the cutting of foods, in particular leaf vegetables

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0221871A1 (en) * 1985-11-04 1987-05-13 CLL-Plast AB An arrangement in cutting boards
EP1195123A1 (en) * 2000-10-05 2002-04-10 Beatrice Galasso Cutting board for facilitating the cutting of foods, in particular leaf vegetables

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE1001355A5 (en) Apparatus for cutting food slices.
EP1647372B1 (en) Safety vegetable slicer
US1656415A (en) Vegetable cutter
US8931130B2 (en) Device for cleaning a food cutter grating disc
FR2959154A1 (en) Mechanical food processing apparatus i.e. vegetable-cutter type apparatus, for cutting e.g. potato in chip shape, has blade whose upper part carries cutting edge that cuts food in co-operation with pressure of tappet
FR2719758A1 (en) Instrument for cutting calibrated capillary grafts.
BE484269A (en)
FR2627711A1 (en) WASTE EJECTION TOOL IN A PLATE ELEMENTS CUTTING MACHINE
FR2726780A1 (en) Cook&#39;s mandoline for slicing foodstuff
JP3155275U (en) Multi-blade knife
JP3560938B2 (en) Grooving device
JP7053917B1 (en) Fish as food cutting equipment
EP3045276A1 (en) Blade and rotary blade mounting with hollow rotor for food slicer
CN218515631U (en) Safe shredding device for food materials
CN210998858U (en) Coring knife and coring table with same
FR3066424B1 (en) USTENSILE TO SLINE A FOOD PRODUCT SUCH AS VEGETABLES OR CHEESE
FR2797209A1 (en) Equipment, for slicing food, consists of lower support plate, which supports food and upper support plate, with threaded hole, which acts with threaded part of guide rod, which carries cutting blade in rotation and translation
BE403969A (en)
FR2986733A1 (en) SLICING BENCH FOR FOOD USE
BE337443A (en)
BE454437A (en)
FR2561158A1 (en) Food cutter
EP0337882A1 (en) Method and apparatus for the production of formed vegetables or fruits and formed vegetables or fruits produced by this method
KR20090002128U (en) Gimbap Cutting Machine
US7954408B1 (en) Bagel and english muffin slicing apparatus and associated method