BE475170A - - Google Patents

Info

Publication number
BE475170A
BE475170A BE475170DA BE475170A BE 475170 A BE475170 A BE 475170A BE 475170D A BE475170D A BE 475170DA BE 475170 A BE475170 A BE 475170A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
fluid
cyclonic
path
receptacle
coarse
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE475170A publication Critical patent/BE475170A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B07SEPARATING SOLIDS FROM SOLIDS; SORTING
    • B07BSEPARATING SOLIDS FROM SOLIDS BY SIEVING, SCREENING, SIFTING OR BY USING GAS CURRENTS; SEPARATING BY OTHER DRY METHODS APPLICABLE TO BULK MATERIAL, e.g. LOOSE ARTICLES FIT TO BE HANDLED LIKE BULK MATERIAL
    • B07B7/00Selective separation of solid materials carried by, or dispersed in, gas currents
    • B07B7/08Selective separation of solid materials carried by, or dispersed in, gas currents using centrifugal force
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B04CENTRIFUGAL APPARATUS OR MACHINES FOR CARRYING-OUT PHYSICAL OR CHEMICAL PROCESSES
    • B04CAPPARATUS USING FREE VORTEX FLOW, e.g. CYCLONES
    • B04C9/00Combinations with other devices, e.g. fans, expansion chambers, diffusors, water locks
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B07SEPARATING SOLIDS FROM SOLIDS; SORTING
    • B07BSEPARATING SOLIDS FROM SOLIDS BY SIEVING, SCREENING, SIFTING OR BY USING GAS CURRENTS; SEPARATING BY OTHER DRY METHODS APPLICABLE TO BULK MATERIAL, e.g. LOOSE ARTICLES FIT TO BE HANDLED LIKE BULK MATERIAL
    • B07B4/00Separating solids from solids by subjecting their mixture to gas currents
    • B07B4/02Separating solids from solids by subjecting their mixture to gas currents while the mixtures fall
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B07SEPARATING SOLIDS FROM SOLIDS; SORTING
    • B07BSEPARATING SOLIDS FROM SOLIDS BY SIEVING, SCREENING, SIFTING OR BY USING GAS CURRENTS; SEPARATING BY OTHER DRY METHODS APPLICABLE TO BULK MATERIAL, e.g. LOOSE ARTICLES FIT TO BE HANDLED LIKE BULK MATERIAL
    • B07B9/00Combinations of apparatus for screening or sifting or for separating solids from solids using gas currents; General arrangement of plant, e.g. flow sheets
    • B07B9/02Combinations of similar or different apparatus for separating solids from solids using gas currents

Landscapes

  • Combined Means For Separation Of Solids (AREA)
  • Cyclones (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    "   Système de triage pour matière pulvérisée   Il   
La présente invention est relative à des trieurs et plus particulièrement à des trieurs tels que ceux em- ployés dans le triage et l'extraction de matières gros- sières et de matières fines d'une masse d'air chargé de matière ou d'un autre fluide sustentateur ou élastique, capable de porter des particules en suspension. Bien que le concept de la présente invention s'applique particu- lièrement aux broyeurs, il est évident que son applica- tion est d'une portée plus large. 



   L'a présente invention a notamment pour objet un système perfectionné de triage en relation avec des broyeurs, dans lequel système il est fait usage d'un procédé simplifié pour séparer les matières de gros calibre de menu déchargé et grâce auquel le gros calibre 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 peut être renvoyé soit à l'extrémité d'alimentation soit à l'extrémité de décharge de la machine. 



   La présente invention utilise, pour le triage, le principe de la force centrifuge, que l'on peut faire varier sans changer la quantité d'air employé, en partageant le courant d'air en deux ou plusieurs parties composantes et en recombinant ces parties, de façon qu'une composante s'oppose à   l'autre.   



   La présente invention fournit;- un procédé de triage, utilisant la force centrifuge pour séparer le gros calibre du menu, dans lequel procédé une partie du menu accom- pagnant le gros calibre est   tries'   à nouveau par la mise en pratique du principe de triage par empêchement de la 
 EMI2.1 
 dëo&.T.taf'Lr ': l'invention fournissant en outre procé- déCE:.a.t8.tlon', lnven-lon fournissant en outre un prOC2- dé de triage, dans lequel on fait varier la force cen- trifuge utilisée pour effectuer le triage, au moyen de la quantité d'air fournie. 



   Le dispositif de triage est de construction sim- ple, de fabrication peu coûteuse et facile, et est d'entretien économique . 



   Dans les dessins   ci-annexés,   sur lesquels les mêmes notations de référence désignent les mêmes éléments ou des éléments similaires: la figure 1 est, après brisure partielle, une vue en élévation, illustrant la relation de fonctionnement entre le trieur et un broyeur; la figure 2 est une coupe transversale du trieur; la figure 3 est une coupe transversale du trieur montrant le registre amené, à la position dans laquelle il divise le courant d'air   chargé   de matière; et la figure   4   est une coupe suivant la ligne 4-4 de la figure 2. 



   Si l'on se réfère aux dessins ci-annexés, et'plus particulièrement à la figure 1, on remarque un trieur 1,      

 <Desc/Clms Page number 3> 

 'qui' est directement relié, par l'intermédiaire d'un conduit approprié, à l'extrémité de décharge 2 d'un broyeur 3, à partir duquel un courant continu d'air chargé de matière est entraîné dans un tuyau 4. Le broyeur 3 représenté à la figure 1 est du type conique bien connu, mais il peut également être d'un type conventionnel' quel.conque, par .exemple du type cylindrique, à tiges, à masteaux, etc.. 



   La matière grossière est introduite dans le'broyeur par une trémie d'alimentation 6, par l'intermédiaire d'un chenal 7. L'air est fourni au broyeur' par un con- duit 8, au moyen d'un ventilateur 9. Cet air entre dans le broyeur par un espace annulaire 10 entre une partie élargie 11 du conduit 8 et ie tuyau ou conduit central de sortie 11'. Pour améliorer l'action de broyage-'.du broyeur 3, une quantité supplémentaire d'air est introdui- te pour nettoyer plus ou moins la charge de matière moulue et de cette manière entraînée avec la matière mou- lue,   .'tune   certaine quantité de gros calibre . Les ma- tières de petit eu de gros calibre sont entrainées par un tuyau 4 jusque dans le trieur 1, où le gros calibre est séparé du menu d'une manière qui sera décrite de façon plus 'détaillée ci-dessous .

   Le menu est extrait du trieur par l'intermédiaire d'un tuyau de décharge 12 et est amené dans un collecteur 13, dans lequel les matières sol,id,es   finies   sont séparées de   l'air .   Les matières solides sont 'déchargées du système par une soupape de retenue   d'air. 14   de type conventionnel la pression exercée par la matière dans le collecteur ouvrant la soupape de retenue précitée , lorsque la charge s'accumule dans le fond,du collecteur . Toutefois , lorsque le fond de la 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 soupape de retenue est chargé de matière, l'air ne s'in- troduira pas dans le systéme en ce point, et ce système sera virtuellement maintenu à l'abri de toute infiltration d'air extérieur .

   L'air provenant du collecteur de produit est renvoyé par un conduit 15 , au ventilateur 9, afin d'être remis en circulation dans le système . 



   Le gros calibre provenant du trieur 1 est renvoyé soit à l'extrémité d'alimentation du broyeur 3 par un tuyau 16,soit à l'extrémité de décharge par un tuyau   17.   



    S@   on désire, une partie du gros calibre est fournie au tuyau 16 et une partie au tuyau 17, grâce à une vanne séparatrice appropriée indiquée de façon générale en   18.   



   Un conduit 19 sert de dérivation grâce à laquelle une partie de l'air provenant   du ventilateur@@ reut   être fournie directement au trieur 1 plutôt que par l'intermé- diaire du broyeur 3. L'air entrera dans le trieur soit en un point ou il rejoint directement l'air chargé de matière , comme indiqué en 20, soit au fond du trieur par l'intermédiaire d'un conduit 21, comme montré claire- ment à la figure 2. Les avantages que offrent la dérivation de l'air entrant dans le trieur par l'intermédiaire des conduits 20 et 21 seront exposés plus complètement ci- dessous . 



   Pour compenser l'infiltration d'air du côté vide d'air du système , où une pénétration pourrait éventuelle - ment se produire, et également à l'extrémité d'alimenta- tion du broyeur où un léger courant entrant est souhaitable, on a prévu une cheminée 22. La cheminée 22 est disposée du coté   ..   refoulement du ventilateur 9. Cette cheminée est équipée d'un régistre ajustable 23 servant à régler la quantité d'air et de vapeur d'eau (s'il y en a) 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 qui doit être déchargée du système .

   En outre, un regis- tre 24 qui est placé dans le conduit principal 8, règle la quantité d'air entrant dans le broyeur 3, et, conjoin-   tement/des   régistres 25 et 26 (figure 2) prévus dans les tuyaux de dérivation 21 et 20, respectivement, sert à régler le volume total d'air circulant dans le sys- i tème . 



   On examinera à présent le fonctionnement du trieur;      l'air chargé de matière entre dans le trieur 1 par le      conduit   4   à une vitesse suffisante pour amener les par- ticules de gros calibre les plus grossières vers le haut autour du sommet ou périphérie semi-circulaire 27   1 du   trieur . A l'entrée du trieur se trouve un registre séparateur 28 à charnière , qui peut être amené en tra- vers du courant ascendant vers une position indiquée pour la notation de la référence 28A de la figure 3 où en arrière vers une position désignée par la nota- tion de référence 28B à la figure 2.

   De l'autre côté du trieur se trouve une plaque déflectrice pivotante 29 , qui peut être déplacée en avant vers la position indiquée en 29A ou vers une position adjacente au côté du trieur comme en 29B (figure 2) .La plaque déflec- trice 29 peut soit être une plaque pleine, soit comme montré dans les dessins, être une plaque perforée . 



   Au-dessous de la plaque déflectrice 29 se trouve une trémie 30 pour le gros calibre, tandis qu'une tré- mie intérieure 31 à orifice de sortie réduit 31' est également prévùe . Au fond de la trémie 30 se trouve une soupape de retenue d'air 32, qui peut être du môme type que la soupape de retenue d'air 14 prévue à l'ex- trémité du collecteur 13, mais'la soupape 32 est em- ployée pour la matière de gros calibre fournie par le,trieur . 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Un segment de cercle formant paroi intérieure et s'étendant à travers la tape du trieur est désigné par la notation de référence 33. Une sortie permettant au menu et à l'air de sortir du trieur est constituée par l'ouverture 34 se présentant sous la forme d'un manchon, qui fait légèrement saillie à l'intérieur du trieur, comme indiqué en   34'   à la figure 4. 



   Si on suppose que le   régistre   séparateur 28 est dans la position indiquée par un trait plein à la figure 2, l'air chargé de matière tend , lorsqu'il passe entre la périphérie du trieur 1 et le segment circulaire 33, à rejeter les particules les plus grossières à la   périphé-   rie par suite de la force centrifuge. Ces particules glissent autour du sommet et le long des côtés du trieur, pour arriver enfin sur le registre déflecteur 29.

   Les particules descendent alors dans la trémie 30, tandis que l'air et les particules plus fines convergent suivant un mouvement en   @@@   spirale vers le centre et s'échappent par l'ouverture   34.   La force centrifuge est d'autant plus grande que la vitesse de déplacement de l'air est plus   élevas   et il en résulte que des particules plus ,-rosses seront rejetées à la périphérie .

   De même, lorsque l'air converge vers le centre, l'action centrifuge fait tour- ner rapidement,   l'air   à l'intérieur du segment 33 avant qu'il ne sorte par l'ouverture   34,en   sorte que les ma- encore tières solides sont/séparées de   l'air.   Les matières solides glisseront alors le long du segment 33.et seront rejetées , à l'extrémité du dit segment, vers le bas, é- ventuellement en tombant hors du circuit, et amenées dans la trémie 30.      



   La vitesse de l'air chargé de matière est commandée      de plusieurs façons. En premier lieu, le volume'd'air 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 peut être influencé, dans l'entièreté du système, par le registre   24   (figure 1) du côté refoulement du venti- lateur 9. En second lieu, l'air de dérivation entrant par les tuyaux 19 et 20 et commandé par le registre 26 augmentera l'alimentation en air et accroîtra la vitesse   @   de déplacement dans le trieur 1.

   En troisième lieu, lorsqu'il sera amené dans la position 28B (figure 2),      le registre séparateur 28 permettra à une partie de l'air déjà en rotation dans le trieur, de circuler de nouveau dans l'espace annulaire entre le segment 33 et la périphérie 27, ce qui donnera lieu à un accroisses   mnt   de la vitesse et de la force centrifuge dans   -le,   tn- eur 1. 



   Pour obtenir.un produit plus grossier à la sortie 34 du trieur, la vanne 28 peut être déplacée vers la      position montrée,en 28A, et l'air chargé de matière sera partagé.:, une partie montant et tournant dans l'es- pace entre la périphérie 27 et le segment circulaire 33, et une partie étant court-circuitên directement vers le centre du trieur, dans la direction inverse de celle du courant d'air. L'effet de cette action est de ralen- tir le mouvement circulaire de l'air dans le trleurà la fois dans la partie annulaire entre la périphérie 27 et le segment 33 et également dans la partie cen- trale au voisinage du tuyau de sortie 34 .

   Im résulte de cet agencement que la tendance à rejeter les matières solides de l'air est moins grande et en conséquence, l'air déchargé par la sortie 34 contiendra plus de so- lides et de particules plus grossières . En déplaçant la vanne 28 vers différentes positions, il est évi- dent qu'on peut atteindre des intensités de force centrifuge différentes et s'assurer des produits de finesses différentes . 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   Il est égalament possible de faire varier le cali- bre en ouvrant le registre de dérivation 25 prévu dans le tuyau 21, qui entre dans l'espace situé entre la paroi extérieure de la trémie 30 et la trémie   inté-   rieure 31. L'air s'élève par l'ouverture 31' dans la de trémie 31 xx à l'encontre du courant de matière/gros calibre se déchargeant sous l'action de la pesanteur. 



  L'effet de cette àction consiste à débarrasser le gros calibre du menu qui peut être lancé vers le bas avec les particules plus grossières, ce qui permet de trier le gros calibre. L'action sustentatrice de l'air s'éle- vant dans la trémie 31 tend à repvoyer, vers la partie supérieure du trieur,les particules quelque peu plus grossières que celles qui seraient ordinairement dé- chargées par le tuyau   34,   étant donné que, plus la quantité s'élevant' par l'ouverture 31' est grande, plus l'action sustentatrice exercée sur les particules de dimensions intermédiaires est forte . Si les particules susdites ne peuvent passer par l'ouverture 31' grâce à l'action précitée, elles sortiront éven- tuellement par   l'ouvetture     34.   



   Au lieu d'employer de   l'air   relativement propre provenant du tuyau de dérivation 21 et de son regis- tre 25, on peut créer une autre source d'air pour la trémie 30 et l'ouverture 31' en dérivant une partie de l'air chargé de matière dans le tuyau 4 vers la trémie 30 par l'intermédiaire du tuyau 21' ,lequel air est contrôlé par'le registre 25'(figure   2).   Un tel agencement peut ne pas être aussi efficace pour fournir du gros calibre sensiblement exempt de menu, mais l'agencement est plus simple, grâee au fait que les longs tuyaux de détournement 19 et 21 peuvent, dans certains cas, être entièrement éliminés , ce qui réduit le coût de l'ensemble du trieur . 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



      [ Le   mouvement de la plaque 29 a un effet déterminé sur le fonctionnement du trieur en ce sens qu'il change le volume du   trieur,entre   la périphérie et le   point   de sortie 34 du côté dit "inférieur" du trieur. 



   En) conséquence, lorsque cette plaque occupe la posi- tion montrée en 29B, la   forc:e   centrifuge s'exerçant dans le système est quelque peu réduite et devient   1''objet   de dérangements, en sorte que le produit n'est pas aussi fin que lorsque la plaque occupe la position 
29. De même, dans cette dernière position 29, la pla- que déflectrice divise en deux zones la portion où s'exerce la force centrifuge et la portion où le gros calibre se dépose dans la trémie dans le cas où la décantation est empêchée. 



   Avec certaines matières et dans certaines condi- tions, on peut, comme troisième expédient, faire usage d'une plaque déflectrice 29 perforée comme indiqué en    par 35, par une seconde chicane 36, également perforée   si on le désire, peut être employée pour aider à éta- blir une gradation entre les produits obtenus, en permettant à l'air, entrant par le tuyau 21, de passer par l'ouverture 31', en un volume tel qu'il puisse se répandre dans la trémie sous la plaque 29 et s'élever à travers les perforations 35, de façon à refluer vers le'centre du trieur avec une force sustentatrice appré- ciable . De cette manière, on empêche le dépôt des matières, ce qui permet. une action de triage détermi- née le long de la plaque 29, en sorte qu'on peut obte- nir des calibrages plus grossiers que ceux qu'il serait possible d'obtenir autrement.

   Les particules, qui sont amenées sur la plaque 29 et le long de celles-ci passent directement à travers les ouvertures ménagées dans la 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 plaque à l'encontre du courant d'air ou glissant le long de la chicane inclinée et   s'échappant     @ l'ax-   trémité de celle-ci. Elles tombent ensuite dans la tré- mie, puis par l'ouverture   31'   pour s'échapper enfin par la soupape de retenue d'air 32. 



   REVENDICATIONS. 



   -------------- 
1. Procédé de triage de matières grossières et de matières fines consistant à établir un courant d'un fluide élastique portant les matières grossières et fines , à diviser le courant chargé de matière, à communiquer à une des parties résultant de la division un mouvement cyclonique afin de séparer les matières grossières des matières fines, à décharger les ma- tières grossières de la zone de mouvement cyclonique, à diriger l'autre partie du courant divisé vers une région éloignée du chemin ou trajet;

   cyclonique et dans le chemin des matières grossières qui se déchargent,   af in     de   débarrasser ces dernières des   natièrps   fines qui sont entraînées avec elles et de là dans le tra- jet cyclonique afin de les mélanger au fluide dans le dit trajet cyclonique et à décharger enfin le fluide débarrassé des matières grossières , axialement par rapport au trajet cyclonique.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    "Sorting system for pulverized material It
The present invention relates to sorters and more particularly to sorters such as those used in the sorting and extraction of coarse materials and fine materials from a mass of air loaded with material or from a material. other lifting or elastic fluid capable of carrying particles in suspension. Although the concept of the present invention is particularly applicable to mills, it is evident that its application is of a wider scope.



   A particular object of the present invention is an improved sorting system in connection with crushers, in which system use is made of a simplified process for separating large gauge material from unloaded menu and whereby the large gauge

 <Desc / Clms Page number 2>

 can be returned to either the feed end or the discharge end of the machine.



   The present invention uses, for sorting, the principle of centrifugal force, which can be varied without changing the quantity of air employed, by dividing the air stream into two or more component parts and by recombining these parts. , so that one component is opposed to the other.



   The present invention provides a sorting process, using centrifugal force to separate the large size from the menu, wherein a portion of the menu accompanying the large size is sorted again by practicing the principle of sorting. by preventing the
 EMI2.1
 dëo & .T.taf'Lr ': the invention further providing process: .a.t8.tlon', lnven-lon further providing a sorting prOC2- de, in which the centrifugal force is varied used for sorting, using the amount of air supplied.



   The sorting device is of simple construction, inexpensive and easy to manufacture, and economical to maintain.



   In the accompanying drawings, in which the same reference notations designate the same or similar elements: FIG. 1 is, after partial breakage, an elevational view, illustrating the operating relationship between the sorter and a crusher; Figure 2 is a cross section of the sorter; Fig. 3 is a cross section of the sorter showing the led register, in the position in which it divides the flow of air loaded with material; and Figure 4 is a section taken on line 4-4 of Figure 2.



   If one refers to the accompanying drawings, and more particularly to Figure 1, we note a sorter 1,

 <Desc / Clms Page number 3>

 'which' is directly connected, via a suitable duct, to the discharge end 2 of a crusher 3, from which a continuous stream of air charged with material is drawn into a pipe 4. The Crusher 3 shown in Figure 1 is of the well-known conical type, but it can also be of any conventional type, for example of the cylindrical, rod, mast, etc. type.



   The coarse material is introduced into the crusher through a feed hopper 6, via a channel 7. The air is supplied to the crusher through a duct 8, by means of a fan 9. This air enters the mill through an annular space 10 between an enlarged part 11 of the duct 8 and the central outlet pipe or duct 11 '. To improve the grinding action of the crusher 3, an additional amount of air is introduced to more or less clean the charge of ground material and thereby entrained with the ground material. large caliber quantity. Small and heavy gauge materials are carried through pipe 4 to sorter 1, where the heavy gauge is separated from the menu in a manner which will be described in more detail below.

   The menu is extracted from the sorter via a discharge pipe 12 and is fed into a collector 13, in which the finished soil, id, es materials are separated from the air. The solids are discharged from the system through an air check valve. 14 of conventional type the pressure exerted by the material in the manifold opening the above-mentioned check valve, when the charge accumulates in the bottom of the manifold. However, when the bottom of the

 <Desc / Clms Page number 4>

 check valve is loaded with material, air will not enter the system at this point, and this system will be kept virtually free from outside air infiltration.

   The air from the product manifold is returned through a duct 15, to the fan 9, in order to be recirculated in the system.



   The large caliber from the sorter 1 is returned either to the feed end of the crusher 3 by a pipe 16, or to the discharge end by a pipe 17.



    If desired, part of the large gauge is supplied to pipe 16 and part to pipe 17, by means of a suitable separating valve generally indicated at 18.



   A duct 19 serves as a bypass through which part of the air coming from the fan @@ can be supplied directly to the sorter 1 rather than through the intermediary of the grinder 3. The air will enter the sorter either at one point. or it directly joins the air laden with material, as indicated at 20, or at the bottom of the sorter via a duct 21, as clearly shown in FIG. 2. The advantages offered by the bypass of the air entering the sorter via conduits 20 and 21 will be discussed more fully below.



   To compensate for air infiltration on the vacuum side of the system, where penetration could possibly occur, and also at the feed end of the mill where a slight inflow is desirable, one has to. a chimney 22. The chimney 22 is placed on the side .. discharge of the fan 9. This chimney is equipped with an adjustable register 23 used to regulate the quantity of air and water vapor (if there is any). )

 <Desc / Clms Page number 5>

 which must be unloaded from the system.

   In addition, a register 24 which is placed in the main duct 8, regulates the quantity of air entering the crusher 3, and together with registers 25 and 26 (figure 2) provided in the branch pipes. 21 and 20, respectively, are used to adjust the total volume of air flowing through the system.



   We will now examine the operation of the sorter; the material-laden air enters the sorter 1 through the conduit 4 at a speed sufficient to bring the coarser coarse particles upwards around the top or semi-circular periphery 27 1 of the sorter. At the inlet of the sorter is a hinged separator register 28, which can be brought through the updraft to a position indicated for the notation of the reference 28A of Figure 3 or back to a position designated by the Reference notation 28B in FIG. 2.

   On the other side of the sorter is a pivoting baffle plate 29, which can be moved forward to the position shown at 29A or to a position adjacent to the side of the sorter as at 29B (Figure 2). The baffle plate 29 can either be a solid plate, or as shown in the drawings, be a perforated plate.



   Below the baffle plate 29 is a large gauge hopper 30, while an interior hopper 31 with a reduced outlet port 31 'is also provided. At the bottom of the hopper 30 is an air check valve 32, which may be of the same type as the air check valve 14 provided at the end of the manifold 13, but the valve 32 is fitted. - bent for large gauge material supplied by the sorter.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   A segment of a circle forming an interior wall and extending through the tape of the sorter is designated by the reference notation 33. An outlet allowing the menu and air to exit the sorter is formed by the opening 34 presented below. the shape of a sleeve, which protrudes slightly inside the sorter, as indicated at 34 'in figure 4.



   If it is assumed that the separator register 28 is in the position indicated by a solid line in FIG. 2, the air loaded with material tends, when it passes between the periphery of the sorter 1 and the circular segment 33, to reject the particles the coarser at the periphery as a result of centrifugal force. These particles slide around the top and along the sides of the sorter, finally arriving on the deflector register 29.

   The particles then descend into the hopper 30, while the air and the finer particles converge in a spiral movement towards the center and escape through the opening 34. The centrifugal force is all the greater. that the speed of movement of the air is higher and it follows that larger particles will be rejected at the periphery.

   Likewise, when the air converges towards the center, the centrifugal action causes the air inside the segment 33 to spin rapidly before it leaves the opening 34, so that the ma- still third solids are / separated from the air. The solids will then slide along the segment 33 and will be rejected, at the end of said segment, downwards, possibly falling out of the circuit, and brought into the hopper 30.



   The speed of the air loaded with material is controlled in several ways. First, the air volume

 <Desc / Clms Page number 7>

 can be influenced throughout the system by damper 24 (figure 1) on the discharge side of fan 9. Second, bypass air entering through pipes 19 and 20 and controlled by damper 26 will increase the air supply and increase the travel speed @ in sorter 1.

   Thirdly, when brought to position 28B (figure 2), separator register 28 will allow part of the air already rotating in the sorter to circulate again in the annular space between segment 33 and the periphery 27, which will give rise to an increase in speed and centrifugal force in -le, tn- eur 1.



   To obtain a coarser product at the outlet 34 of the sorter, the valve 28 can be moved to the position shown, at 28A, and the air loaded with material will be shared.:, A part rising and rotating in the es- space between the periphery 27 and the circular segment 33, and a part being short-circuited directly towards the center of the sorter, in the direction opposite to that of the air flow. The effect of this action is to slow down the circular movement of the air in the thrower both in the annular part between the periphery 27 and the segment 33 and also in the central part in the vicinity of the outlet pipe 34. .

   As a result of this arrangement, the tendency to reject solids from the air is less and therefore the air discharged from outlet 34 will contain more solids and coarser particles. By moving the valve 28 to different positions, it is evident that it is possible to achieve different intensities of centrifugal force and to ensure products of different fineness.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   It is also possible to vary the caliber by opening the bypass damper 25 provided in the pipe 21, which enters the space between the outer wall of the hopper 30 and the inner hopper 31. The air rises through the opening 31 'in the hopper 31 xx against the flow of material / large caliber discharging under the action of gravity.



  The effect of this action is to rid the large caliber of the menu which can be launched down with the coarser particles, which allows the coarse caliber to be sorted. The lifting action of the air rising in the hopper 31 tends to send back, towards the upper part of the sorter, particles somewhat coarser than those which would ordinarily be discharged from the pipe 34, since , the greater the quantity rising 'through the opening 31', the stronger the lifting action exerted on the particles of intermediate dimensions. If the aforementioned particles cannot pass through the opening 31 'thanks to the aforementioned action, they will eventually exit through the opening 34.



   Instead of using relatively clean air from bypass pipe 21 and its register 25, another source of air can be created for hopper 30 and opening 31 'by bypassing part of the air. The air charged with material in the pipe 4 to the hopper 30 via the pipe 21 ', which air is controlled by the register 25' (Figure 2). Such an arrangement may not be as effective in providing substantially minus-free heavy gauge, but the arrangement is simpler, due to the fact that the long bypass pipes 19 and 21 can in some cases be eliminated entirely, which means. which reduces the cost of the whole sorter.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



      [The movement of the plate 29 has a determined effect on the operation of the sorter in that it changes the volume of the sorter, between the periphery and the exit point 34 on the so-called "bottom" side of the sorter.



   Consequently, when this plate occupies the position shown at 29B, the centrifugal force exerted in the system is somewhat reduced and becomes the object of disturbances, so that the product is not so end only when the plate occupies the position
29. Similarly, in this last position 29, the deflector plate divides into two zones the portion where the centrifugal force is exerted and the portion where the large caliber is deposited in the hopper in the event that settling is prevented.



   With certain materials and under certain conditions, a third expedient may be made use of a baffle plate 29 perforated as indicated at par 35, by a second baffle 36, also perforated if desired, may be employed to assist. in establishing a gradation between the products obtained, allowing the air entering through the pipe 21 to pass through the opening 31 ', in a volume such that it can spread into the hopper under the plate 29 and rise through the perforations 35, so as to flow back towards the center of the sorter with appreciable lifting force. In this way, the deposition of materials is prevented, which allows. a sorting action determined along the plate 29, so that coarser calibrations can be obtained than would be possible otherwise.

   The particles, which are fed to and along the plate 29 pass directly through the openings in the

 <Desc / Clms Page number 10>

 plate against the air current or sliding along the inclined baffle and escaping at the end thereof. They then fall into the hopper, then through the opening 31 'to finally escape through the air retaining valve 32.



   CLAIMS.



   --------------
1. A method of sorting coarse materials and fine materials consisting in establishing a stream of an elastic fluid carrying the coarse and fine materials, in dividing the stream charged with matter, in imparting a cyclonic movement to one of the parts resulting from the division. in order to separate the coarse matter from the fine matter, to discharge the coarse matter from the zone of cyclonic movement, to direct the other part of the divided stream to a region remote from the path or path;

   cyclonic and in the path of the coarse matter which is discharged, in order to rid the latter of the fine natièrps which are entrained with them and from there in the cyclonic path in order to mix them with the fluid in the said cyclonic path and to finally discharge the fluid freed from coarse matter, axially to the cyclonic path.


    

Claims (1)

2. Procédé suivant la revendication 1, dans le- quel les matières grossières séparées sont déchargées de la zone cyclonique par l'action de la pesanteur et dans lequel la partie divisée du courant citée en dernier lieu est dirigée vers le trajet cyclonique suivant une colonne de fluide ascendant do t le dépôt est pratiquement empêché . 2. A process according to claim 1, in which the separated coarse materials are discharged from the cyclone zone by the action of gravity and in which the divided part of the last-mentioned stream is directed to the cyclonic path along a column. of rising fluid where deposition is practically prevented. 3. Procédé de triage de matières grossières et de matières fines ,consistant à établir un cour ant de fluide élastique portant les matières grossières et <Desc/Clms Page number 11> fines, à diviser le dit courant chargé de matière. et à communiquer à une partie de celui-ci un mouvement cyclonique pour chasser les matières grossières vers la périphérique du trajet cyclonique, à réintroduire l'autre partie dans la partie cyclonique adjacente. à la périphérie et à mi-chemin de la longueyr de la partie cyclonique pour s'opposer ainsi au mouvement cyclonique , à contrôler l'intensité du mouvement cyclonique en faisant varier la quantité de fluide chargé de matière: 3. A method of sorting coarse and fine materials, consisting in establishing an elastic fluid flow carrying the coarse materials and <Desc / Clms Page number 11> fines, to divide the said current charged with matter. and imparting a cyclonic movement to a part thereof to drive the coarse material towards the peripheral of the cyclonic path, reintroducing the other part into the adjacent cyclonic part. at the periphery and halfway along the long line of the cyclonic part to thus oppose the cyclonic movement, to control the intensity of the cyclonic movement by varying the quantity of fluid loaded with matter: ainsi introduite/, à éloigner la matière grossière de la zone cyclonique et à éloigner le fluide débarrassé des matières grossières, axiale- ment par rapport au trajet cyclonique . thus introduced /, in moving the coarse material away from the cyclone zone and in removing the fluid freed from the coarse material, axially to the cyclone path. 4. Procédé suivant la revendication 3, dans lequel le chemin cyclonique est établi autour d'une axe pratiquement horizontal et dans lequel les matières grossières sont éloignées de la zone cyclonique,ra- dialement par rapport à celle-ci. 4. A method according to claim 3, wherein the cyclone path is established around a substantially horizontal axis and wherein the coarse materials are removed radially from the cyclone zone. 5. Procédé suivant la revendication 3, dans le- quel les matières grossières chassées du courant tom- bent en dehors de la zone cyclonique et dans lequel on fait passer du fluide supplémentaire à contre cou- à l'encontre du rant /mouvement des dites matières grossiè- res,suivant une colonne de fluide,dont le dépôt est pratiquement empêché . 5. A method according to claim 3, in which the coarse materials expelled from the stream fall outside the cyclonic zone and in which additional fluid is passed against the grain against the rant / movement of said. coarse materials, following a column of fluid, the deposition of which is practically prevented. @ 6. Appareil pour calibrer des matières dans un milieu fluide élastique, comprenant un réceptacle pour- vu d'une admission pour le fluide chargé de matière , et d'une sortie pour le fluide dont le'gros calibre a été extrait,un dispositif pour établir une action cyclonique du fluide à l'intérieur du réceptacle de façon à classer le gros calibre , un dispositif pour retirer une partie du fluide entrant chargé de matière <Desc/Clms Page number 12> et pour le réintroduire dans le fluide cyclonique chargé de matière, de façon à modifier l'action cyclonique, ce fluide retiré étant réintroduit au voisinage de la périphérie du fluide cyclonique chargé de matière, et un dispositif pour décharger du réceptacle le gros cali- bre séparé. 6. Apparatus for calibrating materials in an elastic fluid medium, comprising a receptacle provided with an inlet for the fluid loaded with material, and with an outlet for the fluid from which the large gauge has been extracted, a device. for establishing cyclonic action of the fluid inside the receptacle so as to classify the heavy gauge, a device for removing part of the incoming fluid laden with material <Desc / Clms Page number 12> and to reintroduce it into the cyclonic fluid laden with matter, so as to modify the cyclonic action, this withdrawn fluid being reintroduced in the vicinity of the periphery of the cyclonic fluid laden with matter, and a device for discharging the large caliber from the receptacle. separate. 7. Appareil suivant la revendication 6, dans le- quel l'axe de l'action cyclonique est pratiquement ho- rizontal et dans lequel le gros calibre est déchargé du réceptacle radialement par rapport à l'axe du cy- clone . 7. Apparatus as claimed in claim 6, wherein the axis of cyclonic action is substantially horizontal and wherein the heavy gauge is discharged from the receptacle radially of the axis of the cyclone. 8. Appareil suivant la revendication 6, dans le- quel la réintroduction de l'air retiré se fait à ua point situé à la périphérie et à mi-chemin de la lon- ueur de la masse cyclonique de fluide et dans une direction pratiquement opposée à la direction du fluide dans ce trajet cyclonique. 8. Apparatus according to claim 6, wherein the reintroduction of the withdrawn air is at a point at the periphery and midway of the length of the cyclonic mass of fluid and in a substantially opposite direction. to the direction of the fluid in this cyclonic path. 9. Appareil suivant la revendication 6,dans lequel l'axe de l'action cyclonique est pratiquement horizontal et dans lequel la sortie,pour le fluide consiste en un conduit faisant saillie à l'intérieur du réceptacle, axia- lement par rapport au cyclone , 10. Appareil suivant la revendication 6, dans le- quel le point de réintroduction du fluide,retiré de la masse de fluide entrant dans le réceptacle, dans le fluide se trouvant dans le chemin ou trajet cyclonique est pratiquement dans le même plan radialement par rapport à l'axe du cyclone , que le point d'introduction de la masse principale de fluide dans le dit chemin. 9. Apparatus according to claim 6, wherein the axis of cyclonic action is substantially horizontal and wherein the outlet for the fluid consists of a conduit projecting within the receptacle, axially with respect to the cyclone. , 10. Apparatus according to claim 6, in which the point of reintroduction of the fluid, withdrawn from the mass of fluid entering the receptacle, into the fluid in the path or cyclonic path is substantially in the same plane radially with respect. to the axis of the cyclone, as the point of introduction of the main mass of fluid in said path. II. Appareil suivant la revendication 6, dans le- quel on a prévu un dispositif pour introduire du flue- de exempt de matière dans le fluide entrant chargé de matière. II. Apparatus according to claim 6, in which means is provided for introducing material-free fluid into the incoming material-laden fluid. @ / <Desc/Clms Page number 13> 12. Appareil suivant la revendication 4, comprenant un registre situé au voisinage de l'admission et destiné à diviser le fluide entrant dans l'appareil, un dispositif déflecteur pour donner une courbure à une des parties de fluide obtenues à la suite de la division précitée et pour étàblir ensuite un trajet ou chemin cyclonique pour le'fluide, le registre étant situé de façon que l'autre partie résultant de la division se re-combine à la pre- .mière partie en mouvement dans le chemin cyclonique afin de' modifier l'intensité de l'action cyclonique, une sortie 'pour'le fluide disposée axialement par rapport au chemin cylonique , @ / <Desc / Clms Page number 13> 12. Apparatus according to claim 4, comprising a register located in the vicinity of the inlet and intended to divide the fluid entering the apparatus, a deflector device for imparting a curvature to one of the fluid parts obtained as a result of the division. above and then to establish a cyclonic path or path for the fluid, the register being located so that the other part resulting from the division re-combines with the first moving part in the cyclone path in order to ' modify the intensity of the cyclonic action, an outlet 'for' the fluid arranged axially with respect to the cylonic path, un dispositif placé radialement par rapport à l'axe cyclonique pour recevoir les matières de gros calib bre enlevée du fluide, une ouverture de décharge de sec- tion réduite ménagée dans le récepteur pour le gros cali- bre et un dispositif pour faire passer un fluide de nettoyage par la .dite ouverture dans une direction oppo- sée à celle des matières de gros calibre qui passent par celle-ci. a device placed radially with respect to the cyclonic axis to receive the large caliber material removed from the fluid, a discharge opening of reduced section in the receiver for the large caliber and a device for passing a fluid cleaning through said opening in a direction opposite to that of the heavy gauge material passing therethrough. 13. Appareil suivant la revendication 6, comprenant un réceptacle ayant une paroi courbée, un conduit d'ad- mission , une chicane courbée placée concentriquement par rapport à la paroi courbée précitée, un conduit de sortie s'étendant vers l'intérieur et concentriquement par rap- port à la dite chicane, l'agencement de ladite paroi du réceptacle, de la--dite chicane et dudit conduit de sor- tie servant à établir un chemin cyclonique pour le fluide à l'intérieur du réceptacle, un régistre situé au voisina- ge de l'orifice d'admission du réceptacle et agencé de façon à être amené.dans une position permettant de divi- ser le fluide entrant et ainsi de diminuer l'action cy- clonique du fluide à l'intérieur du réceptacle , 13. Apparatus according to claim 6, comprising a receptacle having a curved wall, an inlet duct, a curved baffle placed concentrically with respect to the aforesaid curved wall, an outlet duct extending inwardly and concentrically. with respect to said baffle, the arrangement of said wall of the receptacle, of said baffle and of said outlet duct serving to establish a cyclonic path for the fluid inside the receptacle, a register located in the vicinity of the inlet of the receptacle and arranged so as to be brought into a position allowing the entering fluid to be divided and thus to reduce the cyclonic action of the fluid inside the receptacle , ledit registre étant en outre agencé pour être amené dans une <Desc/Clms Page number 14> autre position permettant la renise en circulation de fluide entre la paroi courbée et la chicane, et un collec- teur pour recevoir les matières grossières chassées du fluide. said register being further arranged to be brought into a <Desc / Clms Page number 14> another position allowing the flow of fluid between the curved wall and the baffle, and a manifold for receiving the coarse materials expelled from the fluid. 14. Appareil suivant la revendication 3, comprenant un dispositif pour mouvoir une masse de fluide élastique chargé de matière dans un chemin cyclonique à l'intérieur de l'appareil, de façon à séparer les matières grossières du menu par une action centrifuge , un élément formant écran, constituant une partie du réceptacle et agencé pour recevoir ces matières grossières séparées, et un dispositif pour diriger un courant de fluide de nettoyage, par l'intermédiaire de l'élément formant -écran depuis le côté opposé à celui sur lequel sont déposées les dites matières grossières et de là dans le chemin cyclonique de fluide, en sorte que le menu emprisonné dans les ma- tières grossières déposées est chassé et est renvoyé en même temps que le fluide de nettoyage dans le dit chemin cyclonique . 14. Apparatus according to claim 3, comprising a device for moving a mass of elastic fluid loaded with material in a cyclonic path within the apparatus, so as to separate the coarse materials from the menu by a centrifugal action, an element. forming a screen, constituting a part of the receptacle and arranged to receive these separated coarse materials, and a device for directing a stream of cleaning fluid, through the screen member from the side opposite to that on which is deposited said coarse matter and thence into the cyclonic fluid path, so that the small amount trapped in the deposited coarse matter is flushed out and is returned together with the cleaning fluid into said cyclonic path. 15. Appareil suivant la revendication 14, dans le- quel une trémie communique avec le réceptacle et dans lequel l'élément formant écran est placé, de façon ajus- table par rapport à l'ouverture de décharge du récepta- cle, dans la trémie, ce qui permet de modifier les dimen- sions de cette ouverture de décharge. 15. Apparatus according to claim 14, wherein a hopper communicates with the receptacle and wherein the shield member is positioned adjustably with respect to the discharge opening of the receptacle in the hopper. , which makes it possible to modify the dimensions of this discharge opening. 16. Appareil suivant la revendication 14, dans lequel l'élément formant écran est ajustable par rapport aux parois du réceptacle pour modifier le volume dd fluide chargé de matière se déplaçant dans le chemin cyclonique. 16. The apparatus of claim 14, wherein the screen member is adjustable relative to the walls of the receptacle to vary the volume of material laden fluid moving in the cyclonic path.
BE475170D BE475170A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE475170A true BE475170A (en)

Family

ID=123941

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE475170D BE475170A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE475170A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2382056B1 (en) Device for the selective granulometric separation of solid powdery materials using centrifugal action, and method for using such a device
EP0764055B1 (en) Pollution separating and purifying apparatus for at least one fluid mixture
BE475170A (en)
EP0340087B1 (en) Centrifugal separation apparatus provided with a device for the retention of the heavy phase
BE633521A (en)
EP0744223A1 (en) Device for sorting solid objects
CH281418A (en) Centrifugal separator.
FR3040005A1 (en) IMPROVED WASTE TREATMENT FACILITY
FR2619025A1 (en) Device for grading a heterogeneous mixture of solid bodies
FR2555468A1 (en) DEVICE FOR PURIFYING A GAS CHARGED WITH PARTICLES
FR2460725A1 (en) Dispenser with swirling air currents - produces strong eddy to increase separating degree of pulverised particles
BE488052A (en)
CH283735A (en) Process for treating a bulk product and apparatus for carrying out this process.
BE892501A (en) Pneumatic centrifugal classifier for powders - using double rotor to improve sepn. of fine particles by streams of air
BE412445A (en)
CA2296164A1 (en) Centrifuge for the wet mechanical separation of solid mixtures
CH296327A (en) Centrifugal separator.
EP1011872A1 (en) Apparatus for separating and purifying polluting agents from at least one fluid mixture
FR3040007A1 (en) IMPROVED DEVICE FOR AERAULIC SEPARATION
FR2666598A1 (en) Process for the separation, especially for sorting or fractionating a suspension of paper pulp
FR2508813A1 (en) Continuous centrifugal separator - employs combined cylindrical-double conical bowl with reversible scroll
BE485389A (en)
BE566864A (en)
FR2782936A1 (en) Device for sorting solid particles by density includes particle feeding means, particle receiver, means for controlling particle flow, means for rotating receiver and means for recovering particles
BE423264A (en)