<Desc/Clms Page number 1>
Perfectionnements apportés aux machines à laver.
La présente invention est relative à des machines pour lever des vêtements et du linge ; elle concerne, plus spécialement, une machine à fonctionnement automatique suivant un cycle défini d'opérations.
Les machines automatiques, dans lesquelles une opération consiste à laver le linge, une ou plusieurs opérations pour rincer celui-ci et finalement une opération pour l'essorer sont bien connues et, pour cette raison, elles ne sont pas nouvelles, d'une manière générale. Dans certains cas, ces machines sont construites de manière à pouvoir fonctionner autour d'un axe horizontal et dans d'autres elles fonctionnent autour d'un axe vertical ou oblique. Des circuits et des dispositifs électri- ques compliqués interviennent généralement pour commander ces machines et il est nécessaire d'avoir recours à une commande directrice.
Avec les machines, présentant ce genre général et qui sont actuellement en usage, on rencontre souvent des diffi-
<Desc/Clms Page number 2>
cultés et comme leur mécanisme est très compliqué, plus spécia- lement en ce qui concerne les circuits électriques, des spécia- listes doivent nécessairement intervenir pour faire les répara- tions et les remettre en état. De plus, leur agencement électri- Que est délicat et risque d'être dérangé par suite de facteurs de très faible importance tels qu'une légère accumulation de saletés qui viennent s'intercaler entre deux contacts électri- ques.
La présente invention a pour but, entre autres, de rendre ces machines à laver automatiques telles que leur durée d'usage sans dérangements soit prolongée de sorte que le pro- priétaire peut compter sur un fonctionnement plus sûr et plus régulier et que tout agencement électrique compliaué soit évité en faisant intervenir, au contraire, une commande mécani- que améliorée et efficace.
La nouvelle machine comprend un récipient propre à recevoir le linge à laver et qui est déplacé angulairement d'a- bord dans un sens et ensuite dans 1-autre pour effectuer le lavage et le rinçage, alors que cette machine est entraînée en rotation à une vitesse élevée et dans un sens pour effectuer l'essorage du linge.
A cet effet on a recours à un mécanisme inverseur perfectionné comprenant des embrayages susceptibles d'être serrés en alternance et des moyens sont prévus pour déclencher positivement le mouvement de débrayage de chaque embrayage à un moment prédéterminé. Des moyens électriques, propres à manoeu- vrer l'embrayage, sont mis sous tension au moment qui précède de peu le mouvement de l'organe mobile de 1'embrayage afin que cet organe puisse être déplacé rapidement.
Des moyens automatiques sont prévus pour empêcher la rotation du cylindre à la vitesse élevée, nécessaire 1'essora-. ge, excepté quand le récipient est entraîné dans le même sens, à la fin de la dernière opération de rinçage, que celui qui est prévu pour se rotation pendant l'opération d'essorage.
<Desc/Clms Page number 3>
D'autres particularités et caractéristiques apparat- tront au cours de la description de quelques modes de réalisation 'de l'invention qui sont montrés, à titre d'exemple, sur les des- sins -ci-annexés.
Les figs. 1 à 7 montrent, respectivement en vue de côté, en coupe axiale, en coupe transversale (à plus grande échelle) selon la fig.2, en coupe selon 4-4 fig.3, en coupe selon 5-5 fig.4, en coupe selon 6-6 fig.3 et en coupe selon 7-7 fig.5, une machine à laver établie selon l'invention.
La fig.8 montre, en élévation schématique, le mécanis- me à cames et les organes commandés par celles-ci, pour cette machine.
La fig.9 montre, en coupe selon 9-9 fig.6, cette même machine.
La fig.10 montre, en coupe vue suivant la ligne 10-10 fig.5 (à plus grande échelle), la came du galet visible sur la fig.9.
Les figs. 11, 12 et 13 montrent, respectivement en cou- pes selon 11-11 fig.5, selon 12-12 fig.5 et selon 13-13 fig.5, cette même machine.
La fig.14 montre, en coupe, la commande pour obtenir le mélange d'eau chaude et d'eau froide afin que l'on obtienne 'la température désirée pour l'eau au cours de l'opération.
La fig.15 montre, en coupe, la pompe utilisée pour pomper l'eau hors de la cuve.
La fig.16 montré une coupe selon 16-16 fig.5.
Les figs. 17, 18 et 19 montrent, respectivement en coupe verticale, en coupe selon 1818 fig.17 et en coupe selon 19-19 fig.18, la transmission élastique établie entre le réci- pient à linge et l'arbre moteur.
La fig.20 est une coupe selon 20-20 fig.l, à plus grande échelle.
La fig.21 montre, en élévation (parties en coupe),- l'entrée d'eau et le flotteur qui la commande.
<Desc/Clms Page number 4>
La fig.22 montre, en plan, le mélangeur d'eau et les entrées pour l'eau chaude et l'eau froide.
La fig.23 montre, en coupe verticale, les organes de la commande manuelle de la machine à laver.
Les figs. 24, 25, 26 et 27 montrent, respectivement en coupe axiale, en coupe selon 25-25 fig.24, en coupe selon 26-26 fig.24 et en coupe selon 27-27 fig.24, le tamis pour la décharge de l'eau sale.
Les figs, 28, 29 et 30 montrent, respectivement en coupe verticale selon 28-28 fig.29, en coupe selon 28-29 fig.28 et en
EMI4.1
coupe selon 20-50 fig.29, le mécanisme moteur pour une machine à laver automatique , Etablie selon un mode de réalisation de l'invention.
EMI4.2
Les figs. 1 et ;;',2 montrent, rcspectiveelt, en vue selon la flèche 31 de la, fig.29 (parties en coupe) et en vue de côté (partipspn coupe) depuis le droite cie la fif.31, iir verrou de retenue de 1''embrayage.
La fig.33 est une coupe selon r3-33 fif,.28, n -nlus gran- de échelle.
La fig.:4 est une coupe selon 3±4-1%4 fiT. ".9 : = plus grande Echelle.
EMI4.3
La fir.55 contre, en vue en bout et à nlus grande Echelle, une des cases de COLnr'!2nClE du ressort 1=cii= déplacer l'errbrY1"Ee, monte' sur 1 '?rbre 3 carnes 1.n¯F,r±:=i;r r!c le !"tg.2;'.
La Î1.. r(î Montrs, en vue de CÔ tF la cr-e -()Olty déclen- cher OS1 t1V ' I,-^.Zlt le rnouveqenc ôge l' e^rY)? ?T fn i.n17ers811r, cptte C8rne étant rg21el.1ent siont,4e sur l' rrlice 8 c:mes imé"ri ;1,r <1; la fig.29 à gauche des cames oui commandent les ressorts.
La fig.27 montre, en Zwtion, la c"me .montr/c sur le fig.9.
La fis.2'S montre, semblablernent 3 la fir;.7.7, cette même came après au' elle a. tourne'' de 'J0 .
Les figs.39, 40, 41 et 42 montrent, respectivement en vue de côté, en coupe selon 40-40 fig.39, en coupe selon 41-41
<Desc/Clms Page number 5>
fig.39 et en coupe selon 42-42 fig.39, la came pour commander l'embrayage à grande vitesse, une des cames de commande des res- sorts et l'autre de ces cames de commande.
La fig.43 montre, en coupe selon 43-43 fig.39, une des cames de commande.
Les figs. 44, 45,46 et 47 montrent, respectivement une coupe selon 44-44 fig.28 (à plus grande échelle), une coupe selon 45-45 fig.28, une coupe selon 46-46 fig.44 et une coupe selon 47-47 fig.44.
La. fig.48 montre un développement de la. ca.mme comman- dant le débit de l'eau et des doigts cpopérant avec cette came.
La fig.49, enfin, montre, en coupe axiale verticale, la poulie d'entraînement du mécanisme moteur.
Sur les figs. 1 et 2 on a montré l'enveloppe de la ma- chine et qui comprend un socle 10 propre à reposer sur un support, par exemple sur un plancher, sur lequel il peut être fixé à l'aide de boulons 11. L'.enveloppe est subdivisée, par une'cloi- son 12, en un compartiment de droite 13 et un compartiment de gauche 14. Les bords rabattus des parois de ces compartiments sont appliaués contre la cloison 12, comme visible en 15-et sont fixés à celle-ci par soudure ou de toute autre manière. A droite de la cloison 12 est montée une cuve cylindrique 17 dont les bords rabattus de son extrémité ouverte (à gauche de la fig.2) sont fixés par des boulons à la. cloison 12.
De préférence, .on intercale un joint d'étanchéité 16 entre les parties adjacen- tes de la cuve, de son bord et de la cloison Dour empêcher les fuites d'eau. Dans la partie supérieure de la cuve est ménagée une ouverture 18 par laquelle le linge peut être introduit dans la cuve et dégagé hors de celle-ci et cette ouverture 18 se trouve en regard d'une ouverture 19 ménagée dans la paroi supé- rieure du compartiment 13. Au-dessus des deux ouvertures se trouve un couvercle basculant 20 destiné à fermer l'ouverture 19 et dans ce couvercle peut être établi un panneau en verre 21 pour la surveillance.
<Desc/Clms Page number 6>
Le compartiment 14 sert de logement au mécanisme moteur et sa paroi de gauche comporte une ouverture normalement fermée par un volet 22.
L'enveloppe comporte donc, à droite de la cloison 12, une cuve propre à. recevoir de l'eau et le lessive du linge se fait dans cette partie de l'enveloppe, alors qu'à gauche de la cloison se trouvent les mécanismes d'entraînement et de commande.
Dans la cuve 17 est logé un récipient cylindrinue 25 des- tiné à recevoir le linge et qui comporte une série de chicanes'6, réparties le long de se périphérie:, afin que le linge soit en- traîné de la manière voulue pendant la rotation du récipient.
Celui-ci comprend des parois terminales 27 et 28 et la face ex- terne de la paroi 27 est reliée à un disque e cui est calé sur un arbre engagé dans un palier 32. Ce dernier est fixé dans une ouverture ménagée dans le paroi terminale de la cuve 17, et au-delà du palier, la paroi latérale du compartiment 13 comporte une ouverture d'accès 34 normalement fermée par un couvercle amovible 35. Une description détaillée du palier et des organes voisins sera faite ci-après à propos de la fig.20.
Sur la face externe de l'autre paroi terminale 28 du récipient 25 est monté un disque analogue 37 qui fait nartie d'une 'boîte 38, en forme de cuvette, dans laquelle sont montas des organes d'entrainement dont il sera, question à pronos de la fig.17. Un palier 40, pour le mécanisme moteur et également pour la partie de gauche du récipient 25, estmonté sur la cloi- son 12. Le récipient 25 peut donc tourner dans des paliers mon- tés sur la cloison., et sur la paroi terminale externe de la cuve 17. L'extrémité de droite de la cuve est supportée, en plus, par un châssis raidisseur 42 qui s'étend vers le bas en étant fixé au socle 10.
En un endroit de son contour, le récipient 25 comporte une ouverture d'accès 44 par laquelle le linge peut être intro- 'duit dans ce récipient et dégagé hors de celui-ci quand la ma- - chine est à l'arrêt; cette ouverture se trouve en regard de
<Desc/Clms Page number 7>
l'ouverture 18 et du couvercle 20. Un couvercle 45 est prévu pour l'ouverture 44 et ce couvercle peut être fixé, à l'aide d'une charnière ou autrement, au récipient 25 afin au'il puisse être écarté lors de l'introduction et de la sortie du linge, après quoi il peut être remis en place quand la machine doit fonctionner.
Il est à'noter que le mécanisme moteur peut, d'abord, être fixé à la cloison 12 et au récipient 25 et peut ensuite être soutenu par l'arbre moteur faisant saillie sur ce mécanis- me. Ensuite on engage la cuve 17 axialement sur le récipient et on la fixe sur la cloison 12 après quoi on met en place les parois du compartiment 13 en engageant leur ensemble sur la cuve avant de fixer cet ensemble à la cloison 12. D'une manière générale, tous les organes peuvent être assemblés en mettant en place le mécanisme moteur, le récipient, la cuve et les parois du compartiment 13 par des mouvements d'emboîtement axiaux.
Avant de décrire le mécanisme qui sert,à entraîner le récipient 25, il parait utile d'indiquer, d'abord, d'une manière générale,comment fonctionne la machine,ce qui facilitera la com- préhension de ce mécanisme. Après que le linge a été introduit dans le récipient 25 et après que les couvercles 21 et 45 ont été fermés, la machine peut être mise en marche et immédiatement après le récipient commence à tourner dans un sens en faisant plusieurs tours après quoi son mouvement est inversé et il fait le même nombre de tours mais en sens inverse. Ce mouvement alternatif du récipient continue pendant les opérations de lavage et de rinçage.
Quand la machine se met en marche, de l'eau est introduite dans la cuve dont.la vidange est fermée et après l'opération de lavage, l'eau est évacuée automatiquement après quoi la vidange se referme et de l'eau propre est introduite dans la cuve pour un premier rinçage.
Trois rinçages ont lieu par une ouverture et une fer- meture appropriées de la vidange et de l'admission d'eau. Quand le rinçage final est terminé, l'eau est vidangée et la machine
<Desc/Clms Page number 8>
commence automatiquement à tourner à une vitesse beaucoup plus élevée pour effectuer l'essorage par un effet centrifuge. Après qu'un temps suffisant s'est écoulé pour pouvoir essorer le linge de cette manière, la machine s'arrête automatiouerrent et le ré- cipient est amené, par un mouvement angulaire, à une position pour laquelle son ouverture 44 avec son couvercle 45 se trouvent en regard du couvercle 21 ce qui permet d'enlever le linge.
Comme visible sur les figs. 1 et 2, l'ensemble du mé- canisme est entraîné par un moteur électrique 50 reposant sur le fond du compartiment 14. Ce moteur entraîne une poulie 51 et une courroie 52, à section transversale en V. Dans la partie supé- rieure du compartiment 14, la courroie 52 passe sur une grande poulie 53 qui est calée sur un arbre 54 pénétrant dans un carter 55 dans lequel est logé le mécanisme de commande principal. Ce carter est fixé par des boulons 56 à la cloison 12 et l'arbre moteur, qui sort du carter pour entraîner le récipient 25, tou- rillonne dans un palier 40.
L'arbre 54 (figs. 3, 4 et 5) est tourillonné dans les parois opposées du carter 55 et porte une vis sans fin 57 engre- nant avec une roue hélicoïdale 58, calée sur un arbre 59 dont les extrémités sont logées respectivement dans des paliers à rouleaux 60 et 61 montés dans les parois opposées du carter (figs. 3 et 4). A 1-'intérieur du carter, les extrémités opposées de l'arbre 59 portent respectivement des pignons coniques 63 et 64 qui peuvent tourner librement autour de cet arbre et qui comportent des manchons 65 et 66 munis de crabots 67 et 68 sur leurs extrémités en regard.
Entre les deux pignons susdits et, par conséquent, entre leurs crabots 67 et 68, l'arbre 59 com- porte une partie rainurée 70 sur laquelle est engagé un man- chon 71 muni de nervures ou clavettes longues sur sa face inter- ne de manière à être entraîné par l'arbre 59 tout en pouvant coulisser le long de celui-ci. Les extrémités opposées de ce manchon 71 portent respectivement des crabots 72 et 73 qui peu- vent pénétrer respectivement entre les crabots 67 et 68 suivant
<Desc/Clms Page number 9>
le sens du déplacement axial du manchon 71. Il en résulte que, si le manchon est déplacé dans un sens, le pignon 63 est entrai- né et si le mouvement a lieu en sens inverse, c'est le pignon 64 qui tourne.
Dans la face interne du manchon 71 (fig.3) sont ména- gées des paires d'encoches 75 et 76, diamétralement opposées et qui sont propres à recevoir chacune des billes 77 qui sont la- gées dans un trou diamétral 78 de l'arbre 59 et qui sont pressées vers l'extérieur, jusque dans les encoches de l'une ou l'autre paire, par un ressort 79.
Entre les paires d'encoches on donne à la face interne du manchon 71 une certaine inclinaison et il en résulte, si le manchon est déplacé dans un sens ou dans l'au- tre, que les billes peuvent se dégager hors d'une paire d'enco- ches en passant sur les rampes ainsi formées et se déplacer . vers l'intérieur du trou 78 contre l'action du ressort 79 jusqu'à ce que, par suite d'un certain déplacement du manchon 71, les billes se présentent à proximité de l'autre paire d'encoches pour pénétrer automatiquement dans celles-ci par l'action de leur res- sort.
Par conséquent, si le manchon est déplacé dans un sens ou dans l'autre, les billes doivent d'abord comprimer le ressort 79 d'une certaine quantité et passer sur les rampes avant qu'elles ne puissent pénétrer dans les autres encoches et il en résulte que le manchon 71 ne peut être.déplacé axialement aussi longtemps qu'une certaine résistance à ce mouvement n'a été vaincue.
Un deuxième manchon 82 peut coulisser sur le manchon 71 et tourner librement autour de celui-ci et ce manchon 82 est dé- placé axialement entre deux cuvettes annulaires 85 et 86, montées respectivement à proximité des extrémités du premier manchon. Ces cuvettes servent d'appui respectivement à une extrémité de deùx ressorts 87 et 88 qui entourent le manchon 82 et dont l'autre extrémité bute contre des épaulements 89 et 90 formés sur ce man- chon 82. Par conséquent, tout mouvement axial du manchon 82 par rapport au'manchon 71 provoque la compression d'un des ressorts- ou de l'autre, ces deux ressorts étant soumis à une certaine ten-
<Desc/Clms Page number 10>
sion préalable.
Lorsque le manchon 82 est déplace vers le bas, par rapport à la fig.3, il doit d'abord comprimer le ressort 88 jusqu'à ce que sa compression soit devenue telle nu'il oblige le manchon 71 à se déplacer contre la résistance produite par les billes 77 et quand le compression du ressort 88 parvient à vain- cre cette résistance, le manchon 71 est déplacé rapidement dans un sens pour.lequel ses crabots 73 viennent s'engager entre les crabots 68 du pignon 64. Par conséquent, le manchon 71 est déplacé dans un sens ou dans l'autre, après qu'une certaine com- pression a eu lieu des ressorts 87 ou 88, suivant le cas. Il en résulte que, si l'on fait intervenir des moyens pour déplacer le manchon 82, on peut obtenir l'entraînement du pignon 63 ou du pignon 64.
Pour empêcher que le manchon 82 soit entraîné en rota- tion quand le manchon 71 est entraîné, on a recours à un ergot fileté 91 (fig.4) vissé dans un côté d'un chassas creux 92 et dont l'extrémité libre est engagée dans une rainure longitudinale 92 du manchon 82. Un écrou de blocage 94 (fig.4), engagé sur l'ergot 91, empêche le dégagement de celui-ci. Le châssis 92 est maintenu en place par des vis 95 (fig.5) engagées dans la paroi terminale du carter 55 et il contourne l'arbre 59 et les manchons qu'il porte. Sur la face externe du côté vertical du châssis 92 on monte une portée 96 sur laquelle peut tourner librement une grande roue conique 97 par l'intermédiaire d'un palier à billes 98. Cette grande roue 97 engrène constamment avec les deux pignons 63 et 64 à la fois.
La roue 97 est fixée par des vis 99 sur une cuvette annulaire 100 dont le fond est percé d'une ou- verture centrale et des dents radiales 101 (fig.3) sont réparties le long du bord de cette ouverture. En des points diamétralement opposés (figs.3 et 6) la face extérieure de la cuvette 100 com- porte des ouvertures 102 et 103 dans chacune desquelles est loge une paire de roues dentées 104 et 105.
Les roues dentées 105 (fig.3) sont engagées librement sur des axes 106, chaque axe étant logé, par une extrémité, dans
<Desc/Clms Page number 11>
un trou.107 ménagé dans le corps de la roue conique 97 alors que son autre extrémité est engagée dans une patte 108 (fig.6) fai- sant saillie, vers l'extérieur, sur la cuvette 100. La roue den- tée 104 est calée sur le moyeu 109 de la roue 105 correspondante de sorte que les deux roues sont solidaires entre-elles et tour- nent en même temps. La roue dentée 104 a un diamètre un peu plus grand que celui de la roue 105 et si l'on suppose que leurs dents sont identiques, on peut ainsi donner à la roue 104 une dent en plus qu'à la roue 105.
Cette roue 105 engrène avec un pignon 114 qui est calé sur une partie 115, de section moindre, de la portée 96 solidaire du châssis 92 et il en résulte que le pignon 114 ne tourne pas et que la roue dentée 105 roule autour du contour denté de ce pignon.,
Dans la portée 96 est logé librement un manchon 120 qui, porte, à une extrémité, un pignon 121 engrenant avec la roue dentée 104.
L'extrémité opposée du manchon 120 sert de logement, à un ergot 122 qui est ajusté avec serrage ou claveté dans ce manchon de manière à tourner avec celui-ci et cet ergot porte, au delà de l'extrémité correspondante du manchon 120, une came excentrée 123 qui peut tourner dans une bague 125 dont la face interne est cylindrique et est en eon,taot avec la corne 123 alors que sa face externe a un contour carré et est engagée entre les rebords périphériques 126 et 127 du manchon 72.
Le mécanisme, tel que décrit, permet aux pignons coni- ques 63 et 64 d'être entraînés alternativement et d'actionner la grande roue conique 97 d'abord dans un sens et ensuite dans l'autre, l'agencement étant tel que cette roue 97 est entraînée d'abord pour faire un certain nombre de tours dans chaque sens avant que l'inversion du sens de marche ait lieu. Ceci sera com- pris à l'aide du complément de description du fonctionnement donné ci-dessous. Quand la vis sans fin 58 tourne dans un sens, l'arbre 59 est entraîné dans le même sens et il en est de même du manchon 71. Quand les crabots 67 et 72 sont engagés, la grande- roue coniques 97 tourne pendant que la roue dentée 105 roule sur
<Desc/Clms Page number 12>
la périphérie dentée du pignon fixe 114.
Par conséquent, la roue 105 tourne autour de son axe et en même temps elle est entraînée autour de l'axe de la roue 97. Quand la roue dentée 105 tourne, elle entraîne avec elle la roue 104 qui roule autour du contour du pignon 121. Comme ce pignon 121 a une dent en moins aue le pignon 114 et cornue la roue 104une dent en plus que la roue 105, le pignon 121 est entraîné à une vitesse moindre que la vi- tesse angulaire de la grande roue conique 97. Il en résulte que l'ergot122 et la came excentrée 123 tournent trèslentement.
Après un certain temps, la came 123 aura déplacé le manchon 71 sur une longueur suffisante pour que les crabots 67 soient dé- gagés hors des crabots 72 et pour que les crabots 75 aient pénétra entre les crabots 68. A ce moment la grande roue 97 commencetourner en sens inverse et la came excentrée tourne lentement en sens inverse jusqu'à ce ou'elle déplace nouveau le manchon 71.
Quand le manchon 71 occupe la position montrée sur les figs. 3 et 4, le ressort de droite 87 subit une compression plus grande oue le ressort de gauche 88 et il en résulte que, pendant une partie notable du mouvement de la came excentrée 123, leman- chon 71 reste à se position de droite pour laquelle les crabots 67 et 72 sont engagés. En un point prédétermina du mouvement de la came les effets des deux ressorts se neutralisent mais le manchon 71 reste encoreà l'arrêt pour 1,ce, raison les billes 77sont logées dans les encoches 76.
Tout mouvement plté- rieur de la came 123 provoque la compression du ressort 88 et quand celui-ci subi un certain degré de compression, la pres- sion exercéepar de ressort sur les billes 77 est vaincue et le manchon 71 est déplacé vers la gauche de sorte que les ci--bots 68 et 73 pénètrent les uns entre les outres. Quand le menchon 71 a été ainsi déplacé, les billes 77 s'engagent dans les encoches 75 en maintenant le manchon en place.
On voit sur les figs.lE et 5 que le anchon 180 et le pignon 121, engagé sur l'extrémité de celui-ci, forment à exu deux un tourillon pour un arbre nervure. 130 prolongé par une
<Desc/Clms Page number 13>
partie cylindrique 131, de diamètre moindre et qui est engagée dans le dit manchon 120 et le dit pignon 121. La partie nervu- rée de cet arbre est engagée dans un manchon d'accouplement 132 dont la face interne comporte des rainures dans lesquelles sont logées les nervures de l'arbre 130. Une extrémité de ce manchon 132 porte des dents 134 propres.à être engagées entre les dents 101 de la cuvette 100 quand le manchon 132 est déplacé vers la droite de la fig.3.
Le manchon 132 de l'embrayage comporte une partie 136 vissée sur son extrémité opposée à celle où se trou- vent les dents 134 et cette partie 136 comporte un rebord radial 137. Une bague 138 est engagée librement sur le manchon 132 et cette bague comporte également un rebord radial 139 voisin du rebord 137 tout en étant écarté de celui-ci. Un roulement à billes 141 est établi entre les deux rebords de sorte que la. bague 138 peut être utilisée pour la commande d'un embrayage tout en pouvant tourner librement sur le manchon 132 de celui- ci.
L'arbre 130 traverse la paroi latérale du carter 55 et est tourillonné dans le moyeu 146 d'une,roue dentée 147 et ce moyeu peut tourner dans un palier à billes 148 logé dans une cage 149 qui, à son tour, est immobilisée dans une ouverture ménagée dans la paroi latérale du carter.
L'arbre 130 porte, du côté intérieur de la. roue den- tée 147, un rebord 150 rendu solidaire d'une couronne d'em- brayage 152 munie d'un rebord axial 153 dans lequel sont ménagées des fentes axiales 154 réparties le long de se périphérie. Une série de disques d'embrayage 156 entourent le rebord 153 dans le sens axial et ces disques portent des saillies radiales 157 engagées dans les fentes 154 de manière à obliger les disques à tourner avec la couronne 153. Sur la roue dentée 147 est pré- vu un rebord axial analogue 160 muni de tentes axiales 161 et une série de disques d'embrayage, 163 sont logés dans ce rebord 160 avec des saillies radiales 164 engagées dans les fentes 161.
Les disques de l'organe 152 alternent avec ceux de la roue dentée 147 de la manière usuelle et quand ces disques
<Desc/Clms Page number 14>
sont serras axialement les uns contre les autres, il est évi- dent cue les deux organes sont relias par friction entr e-eux de manière à tourner ensemble.
Pour presser les disques de l'embrayage axialement les uns sur les autres,on a recours à une bague 165 qui appuie sur le disque extérieur rendu solidaire de la roue dentée 147 et cette bague comporte une nervure 166 à engle relativement aigu sur sa. face externe pour venir en contact avec un ressort co- nique 167 constitué par un disque.
La périphérie du disque est engagée dans une rainure annulaire 170 formée entre l'extrémité du rebord 160 et la bague 171 vissée sur ce rebord alors que son bord interne est engagé radialement sur le rebord 137 du man- chon"de commande 132 de l'embrayage. Lorsque ce manchon 132 est déplacé axialement vers la gauche, par rapport à la fig.3, le bord intérieur du disque 167 fléchit axialement alors nue son bord extérieur reste immobile de sorte qu'une partie intermédiai- re de ce disque refoule la bague 165 et serre les disques d'em- brayage les uns contre les autres.
Un ressort hélicoidel 172 entoure l'arbre 130 entre sa partie nervurée et le rebord 150 et sollicitéenormalement le manchon d'embrayage 132 vers sa po- sition de débrayage, c'est-à.-dire vers la droite, pour laquelle les dents 101 et 103 ne sont pas engagées. Les moyens pour obtenir le déplacement du manchon 132 vers la gauche seront dé- crits ci-après en se référant au dispositif de commande automa- tique pour le fonctionnement de la machine à laver.
Le bord extérieur de la roue dentée 147 porte des dents 175 oui engrènent avec une roue dentée 176 montée sur l'ex- trémité de l'arbre moteur 54. Lorsoue la roue 147 est entrass- née constamment par l'arbre 54 et lorsque le manchon de commande
132 de l'embrayage est déplacé vers la gauche pour serrer les disques les uns contre les autres, la roue dentée 147 agit pour entraîner l'arbre 130. Par contre, si le manchon 132 est refou- lé vers la droite par le ressort 152, l'arbre 130 est libéré de la roue dentée 147 mais sera lié, en entraînement, à la
<Desc/Clms Page number 15>
cuvette 100 par l'engagement des dents 101 et 134. Dans ce cas l'arbre 130 est entraîné par la grande roue dentée 97.
Finale- /ment et suivant la position occupée par le manchon 71, cette roue 97 tourne tantôt dans un sens et ensuite dans l'autre de sorte que l'a.rbre 130 sera entraîné d'abord dans une direction et après dans l'autre quand l'embrayage 132 est déplacé vers. la droite.
On voit sur les figs. 2 et 17 que l'arbre 130 traverse la cloison 12 et le palier 40 et pénètre dans le compartiment contenant le récipient 25. Son extrémité dépassante comporte des dents-ou nervures 180 qui 'sont engagées dans des rainures pré- vues sur la face interne d'un manchon 181. L'extrémité nervu- rée de l'arbre 130 et le manchon 181 engagé sur celle-ci sont logés tous deux dans une ouverture centrale de la boite 38 fixée sur le récipient 25. Dans cette boîte est logé un organe d'en- trainement élastique pour relier l'arbre 130 et le manchon 181 à la cuve et cet organe d'entraînement comprend un ressort héli- coidal 183 propre à entraîner ladite cuve dans un sens et un ressort analogue 184, mais enroulé en sens inverse, pour en- traîner la cuve dans l'autre direction.
Comme bien visible sur les figs.17, 18 et 19, on fait comporter à l'extrémité extérieure du ressort 183 un crochet 185 engagé sur un ergot 186 qui traverse des pattes 187 et 188 d'une pièce annulaire 189 à section en forme d.' U, qui est fixée rigi- dement à la boîte 38 par soudure. De cette manière, l'extrémité extérieure du ressort est reliée à la. boîte et au récipient 25.
Dans l'extrémité interne de ce ressort est ménagée une encoche 190 (fig.19) dans laquelle est logé un ergot 191 prévu sur une saillie 192 solidaire du manchon 181. On voit plus spéciale- ment sur la fig.18, si le manchon est entraîné dans le sens dextrogyre, que l'extrémité interne du ressort 183 se déplace avec le manchon et que, par l'intermédiaire de ce ressort, le récipient 25 est entraîné ou déplacé.-
<Desc/Clms Page number 16>
Un deuxième ressort 184 comporte également une encoche 194 dans son extrémité interne dans laquelle est loge un ergot 195 prévu du côté opposé du manchon 181 de sorte que, lorsque ce manchon est entraîné dans l'autre sens, le deuxième ressort sera également entraîné.
L'extrémité extérieure du ressort 184 com- porte un crochet 198 engagé sur un ergot 199 relié également aux pattes 187 et 188 de la pièce annulaire 189 pour que le deuxième ressort 184 puisse agir sur le récipient. Il en résulte que l'arbre entraine le récipient par un ressort hélicoïdal dans l'un ou l'autre sens de sorte que, si l'arbre vient à être arrêté brusquement ou si le récipient rencontre une résistance importante en tournant, l'entraînement sera amorti et permettra un certain mouvement relatif pour éviter toute détérioration qui pourrait résulter d'un arrêt brutal ou d'une mise en marche trop brusque.
La boite formée par les disques 37 et 38 est fixée à une bride 200 (fig.17) qui fait partie d'un manchon 201 touril- lonné dans un palier à billes 202 qui fait partie du support général 40 dont question plus haut. Le palier à billes est main- tenu sur le manchon 201 par une bague fendue 204 logée dans une gorge ménagée dans l'extrémité du manchon et prenant appui sur la cage interne du palier et celui-ci est maintenu en place par le manchon 149 qui est relié au carter 55 contenant le mécanisme entraîneur. Un joint approprié 205 empêche les fuites de l'eau le long du manchon 201. Le palier 132 (fig.20), établi de 1' autre côte, du récipient 25, comprend un manchon 210 fixé à la paroi terminale 42 et ce manchon maintient un palier à billes 211 qui reçoit un bout d'arbre 212 relié au disque 29 faisant partie du récipient 25.
Sur la face interne du manchon 210 et en un endroit compris entre le palier à billes 211 et le récipient 25 est prévu un rebord radial 213, orienté vers l'intérieur, ainsi qu'une paroi axiale 214. Entre cette paroi 214 et l'arbre 212 est établi un joint 216. Une rondelle 217, portant des dents 218 et 219 en des points diamétralement opposés de sa périphérie
<Desc/Clms Page number 17>
elt qui sont engagées respectivement dans des fentes ménagées dans la paroi axiale 214, sert à exercer une pression axiale sur le joint 216 pour serrer celui-ci contre le rebord 213 et contre la paroi 214 tout en empêchant la rotation du joint par le con- tact de son extrémité avec le disque 29 faisant partie de la paroi du récipient 25.
Une bague 222, intercalée entre la ron- delle 217 et le disque 29, sert à exercer une pression sur le joint. A son extrémité externe le manchon 210 comporte un rebord radial 225 qui est fixé, par des boulons 226, à la paroi 42 du compartiment 13.
A son extrémité externe l'arbre 212 est engagé dans un bras 227 qui est obligé de tourner avec l'arbre et qui est main- tenu en place par un écrou 228 engagé sur l'extrémité de celui- ci. A l'extrémité libre du bras 227 est établi un axe 230 qui traverse une bagué 231 logée dans l'extrémité d'une bielle 232.
Une tête 233, solidaire de 1?axe, sert à maintenir ces organes en place sur le bras227 tout en permettant la rotation de la bielle 233 par rapport audit axe. La bielle 233 (fig.l) est reliée, à son extrémité opposée, par un long ressort hélicoïdal 235 accro- ché, par son autre bout, à un ergot 236 fixé sur la paroi 42.
Le ressort 235 présente une tension préalable et sollicite le récipient 25 vers une position telle que le ressort et la bielle 233 soient en alignement avec l'axe 212, comme visible sur la fig.l. Il est à noter que, lorsque le ressort et la bielle occu- pent ces positions, l'ouverture 44 du récipient 25 se trouve à la partie supérieure de la machine et, par conséquent, en re- gard des ouvertures ménagées dans la cuve et dans l'enveloppe de sorte que, lorsque le couvercle de l'enveloppe est enlevé, le couvercle du récipient se trouve à la partie supérieure et en-dessous de l'ouverture ménagée dans la paroi supérieure de la dite enveloppe.
L'eau est introduite dans la cuve 17 par deux conduits 240 et 241 (figs.ll et 22), le conduit 241 contenant l'eau froide
<Desc/Clms Page number 18>
et le conduit 240 l'eau chaude. Ces conduits aboutissent à des raccords fixés sur la paroi arrière de l'enveloppe. Les deux conduits d'eau sont reliés à un distributeur mélangeur 244 commande par un thermostat et dont il sera question ci-après quand on expliquera les moyens de commande par lesquels on obtient le fonctionnement cyclique de la machine à laver. Un seul conduit de décharge 245 part du distributeur 244 et ce conduit est relié à un tube en cuivre 246.
On voit sur la fig.21 que le tube en cuivre 246 abou- tit à une commande à flotteur 247 comprenant une boîte 248 avec un diaphragme en caoutchouc 249 percé d'une ouverture centrale 250. Le diaphragme est maintenu en place par une douille filetée 252 qui est vissée dans l'extrémité inférieure de la boîte 248.
Un organe tubulaire 253 appuie sur la face supérieure du diaphrag- me et l'extrémité de cet organe est fixée à une sa.illie tubulaire 254 prévue sur la boite. La saillie, à son tour, est connectée à un tube 255 aboutissant à la partie supérieure de la cuve par l'intermédiaire d'un raccord 256 qui traverse la cloison 12.
En-dessous du diaphragme 249 on fixe à la boite 248 une chambre à flotteur 260 qui contient un flotteur 261 dont la tige 262, montée sur sa face supérieure, supporte un pointeau conique 263. La tige 262 traverse un joint 264 logé dans l'ou- verture de la douille 252 et le pointeau peut obturer l'ouvertu- re 250 ménagée dans le diaphragme. L'extrémité inférieure de la chambre à flotteur est reliée à un conduit 265 aui aboutit à un raccord 266 relié à la partie inférieure de la cuve. Il en ré- sulte que le niveau de l'eau dans la cuve contrôle la position du flotteur.
Celui-ci porte sur sa face inférieure un raccord 270 qui peut coulisser dans un trou ménagé dans une pièce 271, en forme de cuvette, et fixée sur le fond de la chambre à flot- teur, cette pièce étant percée de trous pour permettre le pas- sage de l'eau. Le tube 246, provenant du distributeur, contrô- lé thermostatiquement, est relié à la botte 248 en un point qui ¯ se trouve au-dessus du diaphragme et quand les organes occupent h
<Desc/Clms Page number 19>
la position montrée sur la fig.20, de l'eau, provenant du con- duit 246, ne peut pas pénétrer dans la cuve puisque le diaphragme est pressé vers le haut contre le bord inférieur de l'organe tubulaire 253.
Si le niveau de 3.'eau descend dans la cuve, le flotteur 261 est déplacé vers le bas,et le diaphragme suit ce mouvement par suite de la pression exercée par l'eau sur sa face supérieure. Il en résulte que le diaphragme s'écarte du bord inférieur de l'organe tubulaire 253 et que l'eau peut cou- ler dans la cuve.
Au distributeur mélangeur 244 aboutit un conduit 241 pour l'eau froide et un conduit 242 pour l'eau chaude et à partir de ce distributeur l'eau s'écoule par un conduit de dé- charge 245 et le tube en cuivre 246. On voit sur la fig.14 que le distributeur mélangeur comprend une boite avec deux comparti- ments 273 et 274, le compartiment 273 ayant des passages annu- laires 275 et 276 ménagés dans sa paroi latérale alors que le compartiment 274 comporte des passages annulaires analogues 277 et 278.
Le conduit d'eau chaude 240 communique avec les deux passages annulaires 275 et 277 alors que le conduit d'eau froide 241 communique avec les deux passages annulaires 276 et 278, le débit de l'eau depuis les passages annulaires dans le comparti- ment 273 est réglé par un tiroir 280 qui peut régler, d'une ma- nière variable, les quantités d'eau chaude et d'eau froide qui pénètrent dans ce compartiment suivant la position donnée au tiroir.
Un couvercle 281, relié au tiroir, comporte une tige réglable 282 vissée dans ledit couvercle et cette tige est re- liée à un élément thermostatique 284. Un ressort 285, prenant appui sur le couvercle 281, tend à déplacer le tiroir vers la gauche de la fig.14 et un second ressort 286 intervient pour faciliter le déplacement de ces organes, suivant une direction opposée, quand le mouvement est permis par l'élément thermosta- tique. Ce dernier ne fait pas partie de l'invention et ne doit donc pas être décrit en détail. Dans le compartiment 274 est logé
<Desc/Clms Page number 20>
un tiroir analogue 288 commande par un autre thermostat 289.
Les deux thermostats sont réglés différemment de manier'? que l'eau, admise dans le compartiment 273, ait une température d'environ 60 C alors que la. température de l'eau dans le deuxième comper- timent est d'environ 38 C.
A côté des compartiments 273 et 274 est prévu un passage 292 qui aboutit au conduit 245 par lequel se fait la décharge de l'eau et le passage 292 est muni d'une entrée d'eau 293 par laquelle l'eau peut arriver depuis le compartiment 273 et une deuxième entrée d'eau 284 pour recevoirl'eau provenent du com- partiment 274. L'entrée 293 peut être fermée par un diaphragme élastique 296 et l'entrée 294 par un. diaphragme 297.
Dans le cas où, comme montré, le diaphragme 296 est écarts de l'entrée 293, l'eau s'écoule hors du compartiment 27 3 par un passade 298 qui se trouve au delà du passage 292 et contourne le diaphragme écarté de son siège pour aboutir au passage 292. L'eau, prove- nant du compartiment 274, s'écoule par un, passage annulaire 299 et si le diaphragme 297 est écarté de son siège, l'eau peut s'écouler dans le passage 292.
Il résulte de ce qui procède oue chaque compartiment peut fournir de l'eau une température dif- férente et que, suivant les positions occupées par les diaphrag- mes, l'eau fournie à la cuve peut être ou bien basse tempéra- ture ou bien à température élevée* Les moyens automatiques pour régler les positions des deux diaphragmes;, afin que l'eau soit fournie à la. cuve à. des moments opportuns, seront décrits ci- après.
En se référant à. nouveau à la fig.l, l'eau est fournie à la partie inférieure de la cuve par un raccord 310 oui est re- liée à un tube 311 aboutissant à un organe tubulaire 213 monté sur une boîte de filtration 313. Un deuxième organe tubulaire 314, partant de cette boite, est relié par un conduit 315 à l'entrée 316 d'une pompe 317 (fig.15) qui comprend un carter en-' deux parties 319 et 320 reliées entre-elles par des vis 321. La - partie 319 du certer comporte un palier 322 dans lequel est tour il- n
<Desc/Clms Page number 21>
lonné l'arbre 324 sur lequel est fixé le moyeu 325 de plusieurs ailettes 326.
L'extrémité externe de l'arbre 324 porte la poulie 327 qui entraîne le rotor de la pompe. Un joint 328, logé dans le carter et engagé sur l'arbre 324, empêche les fuites d'eau.
La poulie 327 est entraînée par une courroie 330, en V, engagée sur une deuxième poulie 331 calée sur l'arbre du moteur 50. 11 en résulte que le rotor tourne constamment quand le moteur marche.
]La deuxième partie 320 du carter comporte une buse 332 qui aboutit à une boite à soupape 333 qui communique avec la buse 332 par une ouverture dont le bord forme le siège 334 de la soupape 335 avec une tige 336 qui traverse un couvercle 337 vissé dans l'extrémité supérieure de la. boîte. Un ressort héli- coldal 338 entoure cette tige et est logé dans un prolongement tubulaire 339 du couvercle pour solliciter lasoupape 335 vers sa position de fermeture.
Quand la soupape 335 est ouverte, de l'eau est pompée hors de la cuve par le conduit 331 aboutissant à la boîte de filtration et s'écoule ensuite dans la boite 333 et passe par la soupape 335 et la pompe 317 pour être évacuée, finalement, par le raccord 340 qui relie le carter de la. pompe à une vidange.
Il résulte de ce qui précède que l'eau est vidangée hors de la cuve quand la soupape 335 est ouverte et que la vidange peut donc se faire, à des moments opportuns, par la simple ouverture . de la soupape.
Pour résumer, d'une manière générale, le fonctionnement du mécanisme décrit jusqu'ici, on peut dire que l'on dispose d'un moteur électrique, qui fonctionne constamment pendant la lessive, un inverseur qui fait tourner le récipient contenant le linge tantôt dans un sens et tantôt dans l'autre, un embrayage qui interrompt la liaison entre l'inverseur et le récipient et relie ce dernier à un entraînement à grande vitesse pour le faire tourner à une vitesse élevée pour essorer le linge, et une pompe qui est entraînée d'une manière continue pour vidanger - la cuve aux moments voulus sous le contrôle du fonctionnement
<Desc/Clms Page number 22>
d'une soupape.
On dispose également d'une commande pour le mé- lange de l'eau, pour fournir de l'eau à la cuve età la tempé- rature désirée, ainsi au'une commande par flotteur qui empêche la pénétration de l'eau dans la cuve après ou'elle a atteint un certain niveau dans celle-ci. Le fonctionnement de la machine à laver est automatique après sa mise en marche et jusqu'à ce aue la lessive est terminée et on va décrire ci-dessous la commande automatique par laquelle on obtient les différentes opérations dans l'ordre voulu.
Quand le circuit d'alimentation du moteur est fermé, le récipient contenant le linge commence à tourner immédiatement d'abord dans un sens et puis en sens inverse et la pompe de vi- dange-commence à tourner mais la soupape, qui règle l'évacuation de l'eau hors de la cuve, est fermée. Quand le moteur vient d'être alimenté, de l'eau à la température désirée pénètre dans la cuve et continue à être admise dans celle-ci au cours du lavage jusqu'à ce que son débit est arrêté par la commande à flotteur ou sous le contrôle du distributeur mélangeur.
Quand le lavage a duré pendant un temps prédéterminé, pendant leouel le récipient est entraîné tantôt dans un sens et tantôt dans l'autre, la sou- pape de vidange de la pompe est ouverte automatiquement et l'eau s'écoule rapidement hors de la, cuve puisaue la pompe fonctionne.
Peu après de l'eau propre commence à pénétrer dans la cuve par suite de la manoeuvre automatiaue du distributeur mélangeur et la vidange se ferme. L'admission d'eau est alors interrompue pendant une courte période, le linge est rincé après ouoi la sou- pape de vidange s'ouvre à nouveau pour permettre l'évacuation de cette eau. Quand l'eau est, en substance, vidangée hors de la cuve, on admet de nouveau de l'eau propre dans celle-ci et un deuxième rinçage se produit. On obtient alors la fermeture de l'admission et quand le rinçage s'est fait pendant un certain temps, la vidange est ouverte et cette eau est évacuée.
Un troi- sième rinçage a lieu de la même manière et après cela la. soupape - de vidange reste ouverte alors que le distributeur d'admission
<Desc/Clms Page number 23>
reste fermé.
Après le troisième rinçage, l'embrayage par lequel on pbtient l'entraînement à grande vitesse du récipient contenant le linge est serré et, pendant que l'eau peut s'écouler, le linge est essoré par la force centrifuge. L'embrayage est alors ramené à une position intermédiaire ou neutre et le moteur s'arrête. Le linge peut ensuite être enlevé hors du récipient. La commande automatique de la machine est obtenue comme suit.
On voit, sur les figs. 4 et 5, que le carter 55 compor- té un couvercle creux 341 fixé sur celui-ci par des vis 342.
Dans ce couvercle est logé un arbre de commande ou à cames 343 qui peut tourner dans des paliers 344 et 345 prévus aux extré- mités opposées du couvercle 341 et fixés sur celui-ci par des vis 346. Cet arbre est entraîné, à une vitesse très réduite, par un bras 347 qui pénètre dans le carter 55 et dont l'extrémité libre inférieure est engagée dans une rainure 348 ménagée dans la partie supérieure du manchon 82 et il est à noter que cet engagement de cette extrémité dans la rainure se fait automati- quement quand le couvercle 345 est fixé sur le carter 55. On rappelle que le manchon 82 est d'abord déplacé dans un sens et ensuite dans l'autre lorsque se fait l'inversion du mouvement du récipient 25, contenant le linge, et pendant ce mouvement alternatif du manchon on obtient l'oscillation du bras 347.
On voit sur la fig.4 que le bras 347 comporte une ou- verture cylindrique 350 dans laquelle est logé un organe en- traîneur et cylindrique 351 calé en 352 sur l'arbre à cames 343 (fig.5). Au-dessus'de l'organe entraîneur 351, une rainure 353 est ménagée dans le bras 347 et dont le bord extérieur forme, de pair avec la face latérale de l'organe entraîneur 351, une encoche tangentielle dont les bords s'écartent légèrement dans le sens dextrogyre. Dans cette encoche est logé un rouleau 355 sollicité dans le sens lévogyre par un ressort 356 qui se trouve dans un trou 357 ménagé dans le bras 347.
<Desc/Clms Page number 24>
Le bras 347 est sollicité normalement, dans le sens lévogyre, par un ressort 360 nui prend appui sur 1-'extraite supérieure du bras et qui est loge dans une douille 361, vissée dans lecouvercle 341. Le mouvement angulaire du bras, dans le sens lévogyre, est limita d'une manière réglable per une butée
EMI24.1
réglable 56?, vissée dans le couvercle 341 et dont !5extr,emi-(' interne est propre à venir en contact avec le bras en un noint en-dessous de l'arbre 343.
Quand la machine fonctionne et ruand le manchon 82 est à sa position de droite (fig.4), le. bras est maintenu dans sa position de droite par le ressort 300. Ound le manchon 83 est ensuite déplacé vers la gauche, le bras 349 tourne dans le sens dextrogyre autour de l'axe de l'arbre 343 et
EMI24.2
comme le-rouleau 355 vient se coincer entre la face 1->tér?.l.e de l'erg^ne entraîneur 351 et le paroi 354 de la rainure do bras '47, cet organe tourne avec le br2,s.
Il en résulte ('1Je l'arbre 543 est entraîné dans le même sens :mais suivant un mov 7e.::elxt pn- glJlpire de faible amplitude. 1.11=x>n<Î le '1al1CDOn 82 se elfpl.C8 vers 1;; droite, le bras ?47 suit ce mouvement et tourne librement autour de 1-'organe entriÎne-Lir 351 (puisque le rouleau 355 s'efface) jusqu'à être arrêté par le butée 362.
EMI24.3
Comme visible sur les figs.5 et 7, 1organe entr"t- neur a51 comporte une tête 364 dans laquelle est rntn"'cg6e il-ne encoche 365 en substence analogue à 1'encoche 553 du 1w'='s 347 et dans laquelle est logé un deuxième rouleau 366 sollielti dans le sens lévogyre par un ressort 367. Le déplacement de la tête 364 dans le sens lévogyre est empêché par une butée
EMI24.4
réglable 68, vissée dans le couvercle F41, et le 1i101PTCf'1Snt de la tête, dans lesens dextrogyre, est empêché une deuxiè- me butée 369, vissée dans la paroi opposée du couvercle.
La
EMI24.5
tête 364 permet donc la rot2.ticn dextrcgyre de l¯'orrrane entrai- neur 351 mais empêche le mouvement lévogyre de celui-ci. Quand le bras 347 tourne dans le sens dextrogyre, par rapport à le fig.4, il entraîne l'organe 351 et l'arbre 343 mais le mouve- ment en sens inverse, de l'organe entraîneur 351, est empêche
<Desc/Clms Page number 25>
par la tête 364. Il en résulte que l'organe entraîneur 351 et l'arbre 343 sont entrainés, dans le sens dextrogyre, suivant de faibles amplitudes et que le mouvement en sens inverse de l'arbre 341 est empêché positivement.
Sur la fig.5 on voit que l'organe entraîneur 351, l'arbre 347 et la tête 364 sont assemblés par des bagues 370 et 371 engagées sur les extrémités de l'organe entraîneur 351, de pair avec une partie centrale 372, de plus grand diamètre, de l'organe entraîneur 351.
L'arbre 343 (fig.5) porte, immédiatement à gauche du mécanisme d'entraînement décrit ci-dessus, une came 375 qui est engagée à clavette longue à l'aide de deux rainures diamétrale- ment opposées 376 et 377 ménagées dans le bord de l'ouverture de la came 375 et d'une goupille 378 traversant diamétralement l'arbre 343. Dans l'extrémité de droite de la came 375 est ména- gée une encoche qui forme entre la paroi latérale de cette came et l'arbre 343 un intervalle annulaire dans lequel est logé un ressort hélicoïdal 379 engagé sur cet arbre et qui prend appui sur le fond de cette encoche et sur la bague 371. Ce ressort , sollicite normalement la came 375 vers la gauche.
L'extrémité de gauche de la came 375 bute contre une tête 380, de contour sensiblement rectangulaire et qui est montée sur l'extrémité inférieure d'une tige 381 qui peut tourner dans le moyeu 382 d'une roue dentée 383 et qui est tourillonné dans un bossage 384 faisant partie du couvercle 341. La face,inférieure de cette tête 380 comporte deux encoches concaves 385 et 386 (fig.
16) de longueurs différentes et qui se coupent à angle droit et ces encoches peuvent servir chacune de logement à la partie supérieure de l'arbre 343.
La tige 381 est sollicitée vers le bas par un ressort 387 qui prend appui sur l'extrémité inférieure du moyeu 382 et¯ sur la tète 380 de sorte que celle-ci est appliquée élastique- ment sur l'arbre 343. La came 375 (fig.5) est maintenue contre la grande face de la came 375 et occupe donc une position axiale
<Desc/Clms Page number 26>
fixe mais si l'on fait tourner la tige 381, celle-ci monte suffisamment pour permettre la rotation de la tête 380 d'un angle de 90 de sorte que l'encoche plus longue 386 s'engage sur la partie supérieure de l'arbre 343. Par ce mouvement, la came 375 est déplacée latéralement pour se rapprocher davantage de la bague 571 et elle est alors maintenue dans cette position jusqu'à ce que la tige 381 ait tourné à nouveau de 90 .
Il est à observer que la tige 381 peut être déplacée vers le haut par le moyeu 382 et que son extrémité supérieure est reliée, par une liaison à fente et nervure, à un organe rotatif 588 qui fait saillie sur l'extrémité supérieure du moyeu 382 et qui est terminée par un bout carré 389 à l'aide duquel on peut le faire tourner.
La came 375 commande l'admission d'eau et son fonc- tionnement général est montré sur les figs.ll à 14 et 22. Le distributeur mélangeur 244 est monté sur le couvercle 341 en un point voisin de la came 375 et il comprend deux plongeurs 400 et 401 qui peuvent coulisser dans des ouvertures ménagées dans la paroi du couvercle et ils aboutissent à proximité de la came 375. Les extrémités internes des plongeurs 400 et 401 appuient respectivement contre des tiges 402 et 403 qui à leur tour, sont respectivement en contact avec les parties centrales des diaphragmes 296 et 297, Ces tiges ont des extrémités in- ternes coniques qui peuvent venir obturer les trous ménagés dans les parties centrales des diaphragmes en même temps que ceux-ci sont refoulés vers leurs positions de fermeture.
Quand cha- cime des tiges est libre de se déplacer, un ressort 404 engagé autour de cette tige provoque son mouvement dans le sers inver- se de sorte que le passage est ouvert.
Le plongeur 401 peut être déplacé par un organe élas- tique 405 doublement coudé alors que le plongeur 400 est sol- licité par un organe élastique analogue 406. Ces organes sont fixés sur la face interne du couvercle en étant écartés l'un de l'autre et l'organe élastique 405 comporte un doigt 407 qui est en contact avec le plongeur 401 alors qu'un autre doigt
<Desc/Clms Page number 27>
408 appuie sur le contour de la came 375. L'organe élastique 406 porte un doigt 409 qui appuie sur le plongeur 400 alors que son autre doigt 410 est également en contact avec la péri- phérie de la came 375 tout en étant écarté axialement du doigt 408.
La came 375 est montrée, en coupe transversale, sur. les figs. 11, 12 et 13 et elle comporte quatre rainures axiales qui ne s'étendent pas d'une extrémité à loutre de la came. Ces rainures commandent la distribution de l'eau, pendant le fonc- tionnement de la machine dans l'ordre suivent. La, rainure 412 provoque la première entrée de l'eau et elle aboutit à proxi- mité de chaque extrémité de la came. Quand celle-ci est donc à une position axiale analogue à celle de la fig.5, le doigt 408 est engagé dans la. rainure alors que le doigt 410 est engagé sur l'extrémité pleine de la came au delà de l'autre extrémité de la rainure. Si la came est amenée à son autre position, le doigt 408 ne peut pas pénétrer dans la rainure alors que le doigt 410 peut pénétrer dans celle-ci.
Cette encoche commande la première admission d'eau dans la cuve et pour cette raison un des doigts seulement peut pénétrer dans cette rainure et un des passages seulement du distributeur -mélangeur est ouvert.
La came 375 est ensuite déplacée, dans le sens dex- trogyre, au delà de la rainure 412 jusqu'à ce que la rainure suivante 413 atteint les doigts 408 et 410. Cette rainure est sensiblement la même que la rainure 412 et elle aboutit à proximité des deux extrémités de la came. Quand les doigts passent d'une rainure à l'autre, ils glissent sur la face la- térale, de plus grand diamètre, de la came de sorte que les deux passages sont fermés et que le lavage se fait pendant que les doigts se trouvent entre les deux rainures. Quand la rainure 413 atteint les doigts et quand la. came se trouve à la position montrée sur la fig.5, seul: le doigt 408 peut péné- trer dans la rainure pour permettre à l'eau de pénétrer dans la cuve.
Si le came occupait son autre position, le doigt 410
<Desc/Clms Page number 28>
EMI28.1
provoouereit l'admission d'eau. La tro9.sième rainure 414 diffè- re des deux premières en ce sens cv'elle est nro]¯ç-ng" ,11JS(11), l'extr4uiti de gauche de In came, par rapport à 1,-- fig.5, en aboutissant à proxi..r'li t,: de loutre extr,mît- de Ip cc,"ne. Dans ce ces le doigt 408 pénètre dans le rainure olJellE'- ll1Je soit la position occupée par la c"ne et le doigt 410 ne nqut j^ ais s'engager dans cette rainure. Par conséquente l'entrée d'eau est toujours com2nde par le doigt 408. Ln nuatrime r..in1Jre 41Î-. est analogue à 12 rainure 414 et dans ce cas, g^1¯ewent, c'est toujours le doigt 403 oui commande.
En gf'n?rel l'es.v peut d'abord ppn-'trer dl1s 1" cuve quand un doigt 408 ou t],10 se trouve 81) fond de le r"'.'Í.ll1JN' 413.
Lp cerne est alors déplacée angvlaire,-1ent et le 1. x=oqe 2 1.i.e17 pendant que la came 375 écarte la rainure 412 des doigts 408
EMI28.2
et 410 et éue la rainure 413 se rapproche de ceux-ci. 0U8no iJn doigt rengage dans li rainure 413, de l'e8u est, nouveau, admise dans le cuve. Quand le came continue son "'ol1Vp'eY1t i'ar- rivée de l'eav est interrompue et un premier rinçage àlieu pen- dent le passage de la rainure 413 à la rainure 414. Trois rin- qagesont lieu successivement et quand la rainure 415 s'est --car-
EMI28.3
tée du doigt 408, il se produit un essorage pello8nt lenuel la vidange reste ouverte.
Les organes sont agences de manière telle que, lorsque la came 375 occupe sa position, ontre sur la fig.5, le doigt 408, qui est en contact avec le plongeur 401, commande entièrement l'entrée d'eau et celle-ci est alors four- nie à une température de 38 C. Pendant ce temps, l'autre doigt 410 glisse sans effet sur l'autre extrémité de le came sans pénétrer dans aucune de ces rainures. Par contre, si la came est déplacée axialement jusqu'à son autre position, l'admission d'eau est obtenue par l'intermédiaire du doigt 410 et du plon- geur 401 pour le lavage et pour le premier rinçage et, pour cette raison, on admet de l'eau à une température plus élevée, par exemple à 60 C, au. cours de ces deux opérations.
Le deuxième et le troisième rinçage sont contrôlés par l'autre doigt 408 et
<Desc/Clms Page number 29>
par le plongeur 401 de sorte que de l'eau, à la température plus faible, est fournie pour le deuxième et le troisième rinçage.
A gauche de la came 375 (fig.5), Marbre 343 porte une deuxième came 417 calée sur cet arbre par une clavette 418.
Cette came porte une couronne dentée 419 qui engrène avec les dents 383 prévues sur l'extrémité inférieure.du manchon 382 et il en résulte que, si l'on fait tourner celui-ci, on entraîne la came 417 et on fait .tourner l'arbre 343. De cette manière on peut effectuer successivement les différentes opérations de la lessive en faisant tourner le manchon 382 autour de son axe.
La came 417 (fig.6) comporte des bossages 420, 421,
422 et 423 et entre ceux-ci des creux 424, 425, 426 et 427.
Le contour de la came est en contact avec un plongeur
430 qui peut coulisser dans la paroi du couvercle 341 et son extrémité interne est propre à passer sur les bossages et dans les creux à mesure que la came tourne. L'extrémité externe du plongeur 430 est en contact avec la saillie 431 d'un bras 432 qui est articulé en 433 au couvercle. L'extrémité externe du bras
432 est reliée, par une bielle 435, à l'extrémité supérieure de la soupape de vidange 336. Cette liaison articulée est telle , que, lorsque le plongeur 430 s'engage dans un creux, la soupa- pe de vidange, montée sur la pompe, se ferme et-que, lorsque le plongeur est a.u sommet d'un bossage, la vidange est ouver.te.
A gauche de la came 417, une troisième came 440 est calée sur l'arbre à cames 343 à l'aide d'une clavette 441. Une face latérale de-la came 417 est serrée contre un palier de butée 442 qui prend appui sur une bague 443 épaulée contre la face interne du palier 345 de l'arbre 343. La face opposée de la came 417 (figs. 9 et 10) comporte un gradin surélevé 444 flanqué de part et d'autre par des rampes 445 et 446. Une en- coche 447, à fond arrondi, est prévue entre le gradin 444 et la rampe 445 et#= quand un galet 450 est engagé dans cette encoche, le manchon 132 et les autres organes de l'embrayage
<Desc/Clms Page number 30>
viennent occuper leur position intermédiaire ou neutre pour laquelle l'arbre 130 est complètement libéré de son mécanisme entraîneur.
La came 440 (fig.9) est en contact avec le glet 450 monté sur l'extrémité supérieure d'un bras 451 articulé à un pivot 452 qui est engagé dans des parois opposées du carter (fig.6). L'extrémité inférieure de ce bras 451 forme une fourche 453 dont les branches chevauchent le manchon 132 de l'embrayage.
Quand le galet 450 est engage sur le gradin 444 (fig.9), le manchon 132 est déplace vers la gauche contre l'action du ressort 172 et le récipient 25, contenant le linge, est entraîné à une vitesse élevée. Par la rampe, établie à cha- que extrémité du gradin, l'embrayage est serré graduellement de sorte que les passages de l'entraînement depuis la rotation alternative jusqu'à la vitesse élevée et vice versa se font progressivement. L'encoche 447 et la rampe 445 permettent d'obtenir une réduction de vitesse adéauate quand le récipient 25 arrive au bout de sa rotation pour l'essorage.
La came 440 comporte une encoche 455 (figs. 5 et 6) à sa périphérie et dans cette encoche peut venir s'engager l'extrémité arrondie d'un organe 456 faisant partie d'un interrupteur électrique 457 établi dans le circuit d'alimenta- tion du moteur. Quand l'organe 456 pénètre dans l'encoche 455, le circuit est interrompu et quand il sort de l'encoche et s'engage sur le contour de la came 440, le moteur est alimenté.
Il est à noter que la came 440 peut être déplacée angulairement au début, en faisant tourner le manchon 382 pour faire avancer suffisamment la came jusqu'à ce que le moteur se mette en mar- che et dès que le moteur tourne,tous les organes sont en- traînés par celui-ci et sont commandés par l'arbre à cames.
On a expliqué plus haut que le manchon 382 (fig.5) peut être actionné pour faire tourner l'arbre 343 de manière à mettre le mécanisme en marche ou à faire progresser son fonctionnement. Il a également- été dit que le manchon 388, qui peut tourner dans le manchon 382, peut intervenir pour faire
<Desc/Clms Page number 31>
varier la température de l'eau fournie à la. cuve. Le fonction- nement de ces deux organes de commande est obtenu à l'aide des dispositifs de manoeuvre qui traversent la paroi supérieure de l'enveloppe (fig.23). Pour faire tourner le manchon 382 on le relie à une pièce tubulaire 465 qui aboutit à proximité de cette paroi supérieure où il est relié au prolongement tubulai- re 466 d'un boulon 467 et qui traverse ladite paroi.
En faisant tourner ce bouton, le manchon 382 et la roue dentée 383 mont4e sur son extrémité inférieure peuvent être déplacés angulairement et à volonté.
L'organe de liaison 388 est logé dans une douille for- mée à l'extrémité inférieure d'une tige 468 qui peut tourner dans la pièce tubulaire 465. L'extrémité supérieure de cette tige 468 traverse le prolongement tubulaire 466 du bouton 467 et cette extrémité porte un deuxième bouton 469 qui peut être déplacé angulairement dans une encoche 470-ménagée dans le premier bouton 467. Les deux boutons sont reliés entre-eux par des billes 471 à ressorts logées dans des encoches en re- gard ménagées dans les faces adjacentes des deux boutons. Les encoches prévues dans le bord intérieur sont suffisamment pro- fondes pour permettre la compression radiale des ressorts et le'recul des billes quand on procède à la mise en place et au démontage du bouton intérieur.
Ces ressorts permettent égale- ment le déplacement relatif des boutons de sorte que chaque organe de manoeuvre peut être actionné indépendamment de l'autre.
Pour bien comprendre le fonctionnement général de la machine à laver on se reporte, de préférence, à la fig.8 qui montre les différentes cames et les organes commandés par celle-ci superposés les uns aux autres. On admet que la. ma- chine est à l'arrêt et l'organe 456 de l'interrupteur est en- gagé dans l'encoche 455 ce qui interrompt le circuit du moteur.
Quand ces organes occupent cette position, le doigt 408, qui commande l'admission d'eau, repose sur la face latérale, de , plus grand diamètre, de la came 375 mais est sur le point de
<Desc/Clms Page number 32>
pénétrer dans la rainure 412 quand la came est entraînée dans le sens dextrogyre. En même temps, le doigt 430, qui commande la vidange, est sur le bossage 420 de sorte que la vidange est ouverte. Le galet 450 se trouve au bas de la rampe 445 de la came 440. Pour mettre la machine en marche, l'opérateur fait tourner le bouton 467 dans un sens pour lequel l'arbre à cames 343 et les cames tournent dans le sens dextrogyre et le dépla- cement angulaire initial et de faible amplitude de cet arbre, obtenu de cette manière, dégage l'organe 456 de l'interrupteur hors de l'encoche 455 et le moteur se met en marche.
A partir de ce moment et jusqu'à ce que cet organe 456 pénètre à nouveau dans l'encoche 455, le fonctionnement devient entièrement auto- matique.
Le déplacement angulaire initial de la came 375 fait pénétrer le doigt 408, qui détermine l'admission d'eau, dans la rainure 412 après quoi on obtient que de l'eau,à une températu- re déterminée, coule dans la cuve. Juste avant l'ouverture du passage pour l'entrée de l'eau, le plongeur 430, qui commande la vidange, descend du bossage 420 de sa came et pénètre dans le creux 427 ce qui ferme le soupape de vidange. A peu près en même moment le récipient 25, contenant le linge, commence son mouvement à inversion de sorte que le linge est entraîné suivant un nombre de tours, d'abord dans un sens et puis dans l'autre, de préférence sept ou huit tours dans chaque sens.
Pendant cette opération, l'arbre à. cames tourne lentement et après qu'il s'est déplacé suivant une certaine amplitude, le doigt 408 sort de la rainure 412 et l'alimentation en eau est interrompue. Le mouvement à inversion du récipient continue alors pendant environ quinze à vingt minutes afin qu'on ob- tienne une lessive soignée du linge.
Quand l'arbre à cames a tourné suffisamment, pendant que la lessive a lieu, le plongeur 430, qui commande la vidange, commence à fermer celle-ci en montant sur le bossage 421 de la came 417. L'eau s'écoule alors hors de la cuve et quand-presque-
<Desc/Clms Page number 33>
presque.toute l'eau a été pompée par la vidange, le doigt 408 pénètre dans la deuxième rainure 413 ce qui permet à l'eau pro- pre de pénétrer dans la cuve et, à peu près en même temps, le plongeur 430 pénètre dans le creux 424 pour fermer la soupape de vidange. Le premier rinçage a alors lieu et se poursuit pen- dant que la came 417 tourne jusqu'à ce que le plongeur 430 se soit dégagé hors du creux 424 pour ouvrir la vidange.
L'eau est alors pompée rapidement hors de la cuve et quandl'eau est vi- dangée, le plongeur 430 pénètre dans le creux suivant 425 pour fermer la vidange et, à peu près en même temps, le doigt 408, qui commande l'admission d'eau, pénètre dans la rainure 414.
Un deuxième rinçage se produit alors et il se poursuit jusqu'à ce que la soupape de vidange s'ouvre sous la commande du bossa- ge 423, étant entendu que le passage d'admission se ferme quan le doigt 408 s'engage sur la face latérale de la came 375 après avoir quitté la rainure 414. Après le troisième rinçage, qui a lieu,quand le doigt 408 pénètre dans la rainure 415 et quand le plongeur 430 se trouve dans le creux 426, le doigt 408 s'engage sur la face latérale, de grand diamètre, de sa came 375 pour fermer le passage d'admission d'eau, alors que la vidange s'ouvre à peu près en même temps quand le plongeur 430 s'enga- ge sur le bossage 420. Le passage d'admission d'eau reste fermé pendant une période de six ou sept minutes et la vidange reste ouverte pendant tout le temps.
A peu près au moment où le passage d'entrée est fermé après le troisième rinçage, le galet 450, qui commende l'embrayage, pour l'entraînement à grande vi- tesse, s'engage sur la rampe 446 et provoque le serrage de cet embrayage. Dans ces conditions, le mouvement à inversion du ré- cipient est interrompu et il commence à tourner à sa vitesse élevée pour l'essorage et ce mouvement continue jusau'à ce nue le galet 450 ait atteint l'encoche 447 de sa came de commande 440 et à peu près au même moment, l'encoche 455 atteint l'orga- ne 456 de l'interrupteur et le moteur s'arrête.
Lerécipient 25, contenant le linge, est arrêté rapidement par le ressort 235 et
<Desc/Clms Page number 34>
dans cette position son ouverture 44 se trouve.en substance,
EMI34.1
en regard de l'ouverture ménagée dans la paroi s1Jv<"rî=vre de l'enveloppe. Le linge est alors prêt être enlev-' hors de zip rr.2,ch:i.ne et à. être s/'ch," en étant suspendu a Due corde.
La lessive du linge est la même nue celle décrite plus haut dans le cas ou la came 575, oui coîi-mpnde l'admission d'eau, est d.4pIacée axialement jusqu'à son autre position. Dans ce ces on obtient l'alimentation avec de l'eau 8 l'ne tF.m=74ra,tvr; plus élevée eu cours des deux premières phases du fonctionnement c'est-à-dire pour le lavage et pour le premier rinçage. 'près quoi intervient le passage par lequel l'eau à. une température inférieure est introduite pour le deuxième et le troisième
EMI34.2
rinçage. Ce mode de c00rnande est désirable pour iconoi;1.sa>r l'eau chaude pendant les deux derniers rinçage tout en :)0rretint l'intervention de l'eau à température !lev6e nu['ncl cel' est n-- cesseire pour le lavage.
Il est généralement dsirhle de se servir, pour la telp8ro t1:#8 levée, d'une eau 2 environ 0;Ooc pour la lessive de linge ordinaire et d'avoir recours; une température plus basse de 38 C pour laver des pièces en laine.
EMI34.3
F,n d'autres mots, le c>;<e 375 occupe une position nl10f1c1. on vent laver des articles en laine et son autre position pour la les- sive de linge ordinaire.
EMI34.4
Il a -tr' dit Que l'eau est vidangée a traders .in filtra 313 (fig.1) et celui-ci est montr en détail sur les figs. 24 à 27.
EMI34.5
Les or¯r,nes tubulaires :.1¯: et ?lA (Pr. ';') c'hnuc,,,?t dans une extrwïte d'une boîte dont l'extrait"' or"'0se est lOg08 l7f'21, une ouverture 476 r)1"nt;re dans une 1T'ni ..'t r?1P de l'enveloppe. Des pattes 477 (1:7.,.e.;) SOYlt, ?,wr.c'T;E?S Fur le bord correspondant de lr bcîte â l'aide desquelles cel.le-ci 'oeuf 6tre flxfe sur la paroi -.?.r des iris 478. Dans IF boîte est 1.og" , un filtre cylindrique ayant une paroi latérale perforée 480 et une paroi terminale interne et amovible 481 avec une ouvertu- re centrale dans laquelle est engage l'organe tubulaire 312.
Le
<Desc/Clms Page number 35>
filtre'est fermé, à son extrémité opposée, par un disque 482 avec des pattes découpées 483 réparties.le long d'une circonfé- rence et qui prennent appui sur la face interne de la paroi cy- lindrique de manière que ces pièces soient fixées d'une manière amovible et avec friction l'une sur l'autre.
Au centre du disque 483 est établi un manchon taraudé 484 dans lequel est vissée la tige filetée 485 d'un volant 486 et qui est maintenue en place à l'aide d'une bague élastiaue et fendue 487. Un couvercle 488 est monté sur la, tige 485 et le bord extérieur du couvercle appuie-sur une bague d'étanchéité 489, en caoutchouc, qui est appliquée sur le bord de l'extrémité ouverte de la boîte 475 pour empêcher les fuites d'eau. Les fuites sont empêchées autour de la tige 485 à l'aide d'une ba.- que 491, en caoutchouc, qui est serrée contre un organe élasti- que 492, en forme d'étoile avec quatre branches dont les extré- mités libres sont en contact avec le disque 482.
Pourretenir les organes dans la boîte, cette dernière comporte des encoches 493, réparties le long du bord de son extrémité ouverte et qui communiquent avec des ra.inures périphé- riques 494. Sur le bord extérieur du disque 482 sont prévues dessaillies 495 destinées à être engagées d'abord dans les en- .coches 493 quand le disque est posé contre la boîte et, quand on déplace le disque angulairement, ces saillies 493 s'engagent dans les rainures 494 pour maintenir le disque sur la boîte.
Un doigt 496; prévu en un point du disque, limite le mouvement angulaire du disque.
Il est évident, si l'on fait tourner le volant 486 dans le sens pour lequel la tige filetée 485 s'engage davantage dans la douille taraudée 484, que les joints 489 et 491 sont comprimés en conséquence. Si l'on désire démonter le filtre pour le nettoyer, on fait tourner le' volant en sens contraire et quand le couvercle 488 est suffisamment libéré par rapport à la bague en caoutchouc 489, ce couvercle ainsi que le disque 482 se déplacent angulairement à cause de la pression centrale
<Desc/Clms Page number 36>
exercée sur eux par le ressort 492 jusqu'à ce que le doigt 496 arrive à l'autre extraite de son encoche 493.
Les saillies 495 peuvent alors être dégagées hors de leurs encoches et l'ensemble peut être enlevé hors de la boîte 475 et la paroi cylindrique 480 peut être séparée de ses parois terminales 481 et 482 pour être nettoyée.
Sur la fig.28;, une partie de laparoi de l'enveloppe de la machine est désignée par 1010 et une partie de la cloison, qui sépare les deux compartiments de cette enveloppe, par 1011.
Dans le compartiment de gauche se trouvent la cuve et le réci- pient rotatif pour le linge alors oue dans le compartiment de droite est logé le mécanisme moteur 1012 qui comurend un carter 1014 avec plusieurs pattes 1015 fixées par des vis 1016 à la cloison-1011 afin d'être aisément amovible.
Le mécanisme est entraîné par un moteur Alectrique (non montré) et une courroie 1018 engagée sur une roulie 1019 calée sur une extrémité d'un arbre 1020 tourillonn dans des paliers 1021 et 1022 montas sur des parois opposées du carter.
Dans le carter, l'arbre 10PO porte une vis sans fin 1024 (fig.29) engrenant avec une roue hélicoïdale 1025 calée en 1026 sur un arbre 1027 établi transversalement au-dessus de l'arbre 1020. Une extrémité de l'arbre 1027 est tourillonnée dans un bossage 1028 faisant partie d'une paroi du carter alors que l'autre extrémité de l'arbre peut tourner dans un bossage 1029 faisant partie d'un couvercle 1031 obturant une ouverture ménagée dans la paroi latérale correspondante du cprter en étant fixé à celle-ci par des vis 1031.
L'arbre 1027 porte librement des roues coniaues 1035 et 1056 dont les faces latérales en regard portent respec- tivement des crabots 1057 et 1038. Entre ces roues se trouve un manchon d'accouplement 1040 engagéeà clavette longue, sur l'arbre 1027 et dont les extrémités portent des crabots 1041 et 1042 susceptibles d'être engagés respectivement entre les- rabots 1037 et 1038. Quand le manchon 1040 est déplacé dans
<Desc/Clms Page number 37>
un sens, les crabots 1042 pénètrent entre les crabots 1038 et la roue conique 1035 est entraînée. Par contre, si le manchon est déplacé dans l'autre sens, les crabots 1041 et 1037 pénè- trent les uns entre les autres et la roue 1036 est entraînée.
Les roues coniques 1035 et 1036 engrènent avec une couronne den- tée conique 1044 en des points diamétralement opposés de sorte que celle-ci est entraînée dans un sens ou dans l'autre suivant la roue conique qui est actionnée par l'arbre 1027.
La couronne dentée 1044 comporte un moyeu 1045 (fig.28) tourillonné dans un palier 1046 faisant partie du carter 1012 et ce moyeu porte des crabots 1048 sur son extrémi- té opposée à celle où se trouve la couronne. Les crabots 1048 sont susceptibles de coopérer avec des crabots 1049 d'un deuxiè- me manchon d'accouplement 1051 engagé par une clavette longue 1052 sur un arbre 1053 dont l'extrémité interne est tourillon- née dans un palier 1054 logé dans le moyeu 1045. A son extré- mité opposée, le manchon 1051 porte des crabots 1056 qui peuvent coopérer avec des crabots 1057 montés sur une face latérale d'un pignon 1059, relativement grand et engagé librement sur l'arbre 1053.
Ce pignon 1059 engrène avec un pignon pkus petit 1060 calé sur un arbre 1020 et, par conséquent, le grand pignon,1059 tourne constamment à une vitesse relativement élevée.
L'arbre 1053 traverse la paroi du carter voisine de la cloison 1011 et il tourillonne dans un palier 1064 monté sur cette paroi. A l'extérieur de cette paroi l'arbre porte, à l'aide des clavettes 1065, un manchon 1066 engage dans un man- chon 1067 et entre ces deux manchon'est intercalée une couche de caoutchouc 1069 reliée aux deux manchons afin que l'arbre 1053 et le manchon extérieur 1067 soient élastiquement reliés entre- eux. Le manchon 1067 peut être relié par des moyens appropriés au récipient contenant le linge de sorte que celui-ci est entraîné par l'arbre 1053 quand celui-ci tourne.
Le manchon 1067 tourillonne, à son extrémité interne,
<Desc/Clms Page number 38>
. Sans un palier 1071 engagé dans un moyeu 1072 dont une partie 1074 traverse la. cloison 1011. Ce moyeu est relié rigidement à la cloison par une bride 1075 établie du côté de la cloison où se trouve le récipient et par un crou 1076 viss sur l'extrémi- té opposée de la. partie 1074 de l'autre côté de la cloison. Le moyeu 1072 forme un support pour le manchon extérieur ou arbre creux 1067 alors que le palier 1071 est tel Que cet arbre creux puisse s'orienter de manière à venir s'aligner, de lui-même, avec l'axe du récipient à linge.
Des moyens d'ébauch'lté appro- priés 1077 sont logés dans le moyeu 1072 à proximité de l'arbre
1067 pour empêcher que l'axe puisse s'dchapper le long de l'arbre.
Si le manchon d'accouplement 1040 occupe une position pour laquelle la couronne dentée 1044 est entraînée dans un sens, le récipient à linge sera entraîné en rotation du moment que le manchon d'accouplement 1051 est relié à la couronne den- tée et le sens de la rotation dépend de ce nue les crabots du manchon d'accouplement 1040 sont engages- entre ceux de la roue conique 1035 ou entre ceux de la roue conique 1036. La rotation avec inversion du sens de marche se produit ainsi constfmment mais si le manchon d'accouplement 1051 est déplacé de manière que ses crabots 1056 sont engagés entre les crabots 1057 du grand pignon 1059, le récipient tourne dans un sens seulement età une vitesse relativement élevée.
Pendant le lavage et les rin- çages, le récipient est entraîné par la couronne dentée 1044 et pendant l'essorage il est actionné par le grand pignon 1059 de sorte que cet essorage peut être effectué par un effet cen- trifuge.
Pour déplacer le manchon 1040 périodicuement et de préférence après que le récipient a tourné de sept à dix tours, par exemple, dans un sens, on a recours à une came pour faire coulisser le manchon 1040 à des intervalles prédéterminés pour obtenir l'inversion du sens de rotation. Un arbre 1080 à came (fig.29) est établi en-dessous de l'arbre 1027 et cet arbre tourillonne dans des paliers 1081 et 1082 montés sur des parois
<Desc/Clms Page number 39>
opposées du carter. A l'extérieur du carter, l'arbre 1080 porte une vis sans fin 1084 (fig.30) qui engrène avec une deuxième vis sans fin 1085 montée sur un arbre vertical 1087, établi à l'extérieur du carter et tourillonné dans des paliers 1088 et 1089 montés respectivement sur le carter et sur le couvercle 1030.
Cet arbre porte une roue hélicoïdale 1090 engrenant avec une vis sans fin 1091 calée sur l'extrémité externe de l'arbre 1027 qui entraîne donc l'arbre 1087 et, par suite, l'arbre à came 1080.
Dans le carter, l'arbre 1080 est entouré d'une boite 1095 dont les parois terminales comportent des paliers 1096 et 1097 engagés librement sur l'arbre 1080 de sorte que la botte peut coulisser sur celui-ci. Un bras 1101 sort de la. partie su- périeure de la boîte 1095 et il porte, à l'aide de vis 1099, un support 1098. Le bras 1101 (fig.34), qui sert à la commande de l'accouplement, est terminé par une fourche 1102 qui chevauche le manchon 1040 et qui est engagé dans une gorge annulaire 1104 de ce manchon. Malgré le montage libre de la botte 1095 sur l'arbre 1080 on empêche, par le chevauchement du manchon 1040 par la fourche du bras 1101, que la boite.1095 puisse tourner autour de cet arbre.
Le bras 1101 se prolonge à l'intérieur de la boîte 1095 et son extrémité inférieure porte un galet 1106 coopérant avec une came 1107 qui sert à déclencher le dégagement des crabots 1041 ou 1042, suivant le cas hors des crabots de la roue conique 1035 ou 1036 et ceci est désirable car il se pro- duit une résistance considérable par frottement lors de la sé- paration de ces crabots.
Sur les figs. 36, 37 et 38 on voit que la came 1107 est calée sur un manchon 1108 fixé sur l'arbre 1080 et cette came comprend des parties périphériques 1110 et 1111 sensiblement semi-circulaires et qui sont séparées entre-elles par des in- tervales 1112 et 1113. Les parties semi-circulaires sont voisi- nes l'une de l'autre dans le sens axial mais ne se trouvent pas - dans le même plan radial, la face de gauche de la partie 1110'
<Desc/Clms Page number 40>
(fig.58) étant approximativement dans le plan radial de la face de droite de la partie 1111. Une extrémité de la partie 1110 comporte une rampe 1115 aboutissant à 1'intervalle 1113 alors que l'autre partie 1111 comporte une rampe 1116 aboutissant à l'in- tervalle 1112.
Si l'on admet que la came tourne autour de l'axe de l'arbre 1080 et que le galet 1106 est en contact avec la face latérale de la partie 1110 de la came, ce contact continue jus- qu'à ce que l'intervalle 1112 ait atteint le galet susdit. Quand l'intervalle passe devant le galet, la rampe 1116 vient en con- tact avec le galet et déplace celui-ci axialement jusque ce qu'il soit en contact avec la partiellll, le galet se déplaçant le long de cette rampe jusqu'à ce qu'il atteint l'intervalle 1113. Quand le galet passe devant l'intervalle 1113, la tampe 1115 déplace ledit galet jusque ce qu'il soit, de novveau, dans une position pour laquelle il roule le long de la partie 1110.
Les deux rampes 1115 et 1116 servent unioueraent à déplacer le galet, après chaque demi-tour de l'arbre 1080, alors que les parties 1110 et 1111 de la came servent à empêcher que le galet se déplace axialement en sens inverse jusqu'à ce qu'il soit de nouveau prêt à s'engager sur la rampe suivante. Par conséquent, lorsqu'une partie est en contact avec le galet, le manchon d'accouplement 1040 est positivement maintenu dans sa position engagée et quand le galet vient en contact avec la rampe suivante, on déclenche positivement le mouvement dudit manchon et après que celui-ci a été déplacé pour obtenir son engagement avec l'autre roue conique, le galet conserve sa po- sition axiale en étant en contact avec l'autre partie de la came jusqu'à ce que le galet s'engage sur la rampe suivante de celle-ci.
Les deux rampes 1115 et 11-16 constituent donc des moyens par lesquels on obtient le coulissement axial du manchon d'accouplement 1040 et le mouvement ainsi obtenu est relative- ment lent et il n'est pas désirable que les crabots soient complè-
<Desc/Clms Page number 41>
tement dégagés par la rampe pour la raison que la charge agirait sur une petite partie de ces crabots juste avant que leur déga- gement total se produise. Il est préférable que les rampes de la came déclenchent simplement le mouvement initial des crabots d'accouplement pour vaincre les efforts de friction considérables qui se produisent entre ces crabots afin que ceux-ci puissent ensuite être dégagés rapidement et que le manchon puisse passer aisément d'une position caractéristique à l'autre.
Les moyens pour obtenir ce déplacement rapide du manchon d'accouplement com-
Portent. ceux cornes 1120 et 1121 montées sur le manchon 1108, ces cames ^tant identiques mais décalées l'une nar rapport à l'autre de 180 C.
Comme bien visible sur les figs. 29 et 35, on fait comporter à chacune de ces cames un bossage 1122, oui s'étend, en substance, suivant un angle de 90 , ce bossage comprenant une partie surélevée 1123 à une extrémité alors que son autre extrémité aboutit à un creux prononcé 1134..Ces cames sont destinées à. coopérer avec un galet 1126 monté sur une extrémité d'une lame élastique 1127 qui est reliée au support 1098 par des vis 1128. Le galet 1126 et la lame élastique sont montrés en traits interrompus sur la fig.28 et se trouvent au-dessus &u plan du dessin. Pour la position montrée, le galet est en con- tact avec la came 1121. De cette manière la lame élastique est courbée vers la gauche de manière à solliciter le manchon d'accouplement 1040 dans le mêm.e sens.
Toutefois, ce manchon ne peut pas se déplacer vers la gauche jusqu'à ce oue le galet
1106 soit arrivé au bout de la partie 1111, de la came 1107 et se trouve donc en regard de l'intervalle 1113 (fig.37) et dans cette position la rampe 1115 déclenche positivement le mouvement du manchon d'accouplement. Dès que ce mouvement a débuté, la tension de la came élastique 1127 intervient pour refouler ra- pidement ledit manchon vers la gauche afin que les crabots 1047 et 1041 soient,dégagés et que les crabots 1038 soient engagés dans les crabots 1042. A la suite d.e ce mouvement, le
<Desc/Clms Page number 42>
galet 1106 se trouve appliqua contre la prtie 1110 de la came
EMI42.1
1107 ce oui empêche le retour du manchon d'accnllplc;"8nt.
('u<>m1 les cases continuent tourner, la cpm8 Il:'::1 ouitte le Ealet et le bossage l12à de le ca:Te 1120 vient en contact vec celui-ci. Ceci oblige le In::ie 61astiaue 1127 à. fléchir dans le sens op;ios± et à accumuler une force ovni tend à, déplacer le -,ncbon d accou- plement vers la droite, Quand le galet 1106 se 'présente devant l'intervalle 1112 de le came 1107 et vient en contact avec la
EMI42.2
rampe 1116, le mouvement positif du iranchon d'pccoupiM'pnt est dc1enchs doms l'autre sens et l'effort PCC11;r1111F: d"ns 1.. 1;me élesti.r'11e oblige ce manchon passer rav9¯derent son feutre no- sition caractr;;ristiC:118.
On obtient ainsi le rrJ01WE',-oPDt cvclinue du manchon d'accouplement et, par conspuent, l'inversion du sens de rotation de La couronne dentée 1044 d'une tanière abso-
EMI42.3
lument t c^U tOr!? t1le.
Sur le fig.28 on montre un deuxième arbre à. cames touril1onnr, à ses extrPtlitf:s, dans les parois lxtEr;l es du car- ter, comme indiqua en 1131 et1132 et cet arbreest entraîne par un train d'engrenages montra sur les figs. 29 et 30. A son extrémité supérieure, l'arbre vertical 1087 porte une vis sans
EMI42.4
fin 1134 qui engrène avec une roue hélicoïdale 115 1:'0'1t-'-e sur un bout d'arbre horizontal 1136 engagé dans une ouverture Il:'7 ménagée dans la paroi du carter. L'arbre 1136 porte ^gaiement
EMI42.5
un pignon Il:''8 voisin de la roue hplico'idale 11'S (fig.?'.C) et ce pignon engrené avec une roue dentée 1140 montée sur un arbre 1141 logé dans le carter. La roue dentée 1140 engrené avec un pignon 1143 calé sur l'arbre à cames 1¯1..50.
Cet arbre est donc entraîne par l'arbre 1087 et l'agencement des engrenages est tel que ledit arbre à cames tourne très lentement en faisant, par exemple, un tour complet en 45 minutes.
EMI42.6
L'arbre 110 (fi;.'8) porte une boîte 1-145 analogue à la boîte 1095 et qui est montre sur l'arbre 1150 de menière à pouvoir se déplacer axialement sur celui-ci. Dans ce cas la. boîte comporte un support 1146 extérieur et orienté vers le bas
<Desc/Clms Page number 43>
et sur lequel est fixé un bras 1147 à l'aide de vis 1148. L'ex- trémité inférieure de ce bras a la forme d'une fourche (fig.6) engagée librement dans une gorge 1149 ménagée dans le manchon d'accouplement 1051. Par conséquent, si la boite 1145 est dé- placée axialement, le manchon 1051 coulisse dans le même sens.
Les moyens par lesquels on obtient ce coulissement du manchon sont, d'une manière générale, analogues à ceux montés sur l'ar- bre 1080 pour obtenir la commande du manchon 1040. Mais ils en diffèrent en deux points, c'est-à-dire en ce sens que le cou- lissement du manchon 1051 n'est pas déclenché positivement bien qu'il puisse l'être, si on le désire, et en deuxième lieu en ce sens que des moyens sont prévus pour amener ledit manchon 1051 à sa position neutre à la fin de l'essorage.
La raison pour la- quelle on ne déclenche pas, d'une manière positive, le mouvement de ce manchon 1051 est que cette précaution parait superflue car les efforts de friction, qui maintiennent les crabots de ce manchon dans leur position engagée, sont moindres et peuvent être aisément va.incus par l'action des moyens élastioues prévus à cet effet.
Le bras 1147 pénètre dans la boîte 1145 et coopère avec des moyens de retenue 1160 qui comportent un manchon 1158 calé sur l'arbre 1130, par exemple, par des vis de blocage et une douille 1161 calée sur le manchon et qui comporte un rebord 1162 en son milieu.,Le rebord 1162 (fig.43) comporte une encoche 1163 en un point et une deuxième encoche 1164, qui est plus lar- ge que la. première et dont le fond s'étend tangentiellement par rapport à la périphérie de la douille 1161. Les deux enco- ches forment des passages pour l'extrémité du bras 1147 afin que celui-ci puisse être déplacé axialement d'un côté à l'autre du rebord 1162 à des moments prédéterminés.
Les moyens pour obtenir le déplacement de la boites 1145 et du bras 1147 comportent deux cames 1166 et 1167 fixées sur l'arbre 1130 et qui peuvent coopérer avec un galet 1168 mon- . té sur l'extrémité d'une lame élastique 1159 fixée sur le support
<Desc/Clms Page number 44>
1167 par des vis 1164. Les deux cames 1167 et 1163 (figs. 41 et 42) comportent respectivement des parties actives 1170 et 1171 munies de bossages Etablis en des endroits approprias afin que la lame élastique puisse fléchir dans un sens ou dans l'au- tre suivant le cas.
Quand le ronchon d'accouplement 1061 est à sa position de droite, le galet 1168 passe sur le bossage de la came 1167 ce qui fait fléchir la, lame élastique vers la gauche et ouand l'encoche 1163 du rebord 1162 de la douille 1161 atteint le bras 1147, l'extrémité de ce dernier passe rapidement par cette encoche suivant Lme direction axiale et par l'effet du ressort de sorte que les crabots 1056 et 1057 pénètrent les uns entre les autres, Quand la douille 1161 continue à tourner dans le sens,dextrogyre, par rapport à la fig.43, l'encoche 1164 vient en alignement avec le bras 1147 et entretemps le lame élastique 1168 a été fléchie vers la droite par la came 1166. Pour cette raison le bras passe donc par l'encoche 1164 en question.
Il est à noter qu'à ce moment le manchon d'accounle- ment 1051 est seulement déplacé vers la droite depuis sa posi- tion correspondant à. la vitesse élevée, intervenant pour l'esso- rage, à la fin de cet essorage et à ce moment particulier il est désirable-que le manchon d'accouplement 1051 soità sa po- sition neutre pour la.quelle tous les crabots sont dégagés car cela permet oue le récipient, contenant le linge, puisse tour- ner librement afin que l'opérateur puisse déplacer ce récipient à la main pour l'amener à une position convenant à l'enlèvement du linge.
Par conséquent, quand le manchon d'accouplement 1051 se déplace d'abord vers la droite, il doit s'arrêter à sa posi- tion neutre et pour obtenir ce résultat on fait intervenir un disque 1175 fixé sur le manchon 1158 et ce disque comporte une languette recourbée 1176, qui est en alignement avec l'ex- tremité de gauche, de l'encoche 1164 (fig.43). Par conséquent, .. quand l'extrémité du bras 1147 passe par cette encoche, il vient en contact avec la languette 1176 ce qui arrête le man- chon d'accouplement 1051. Les organes sont d.onc à leur position
<Desc/Clms Page number 45>
neutre et, comme on expliquera ci-après, le moteur est arrête à ce moment particulier et l'ensemble du mécanisme d'entraînement cesse de fonctionner.
' Après la mise en marche du.moteur, par un circuit de- démarrage auxiliaire, l'arbre à cames 1130 aura. tourné suffisamment pour écarter la languette 1176 du bras 1147 et celui-ci peut alors achever son mouvement à travers l'encoche 1164 jusqu'à ce qu'il se trouve à droite du rebord 1162 ce qui, automatiquement, provoque l'engagement des crabots 1048 et 1049. Le fonctionne- ment de la machine, quand les crabots 1048 et 1049 sont engagés, continue ainsi jusqu'à ce que l'encoche 1163 se présente devant le bras 1167 et le manchon d'accouplement 1051 est alors dé- placé vers la gauche et le bras 1147 passe à gauche du rebord
1162 jusqu'à ce que l'encoche 1164 se présente à nouveau.
Il est à noter, en ce qui concerne la fig.43, que le manchon d'ac- couplement 1051 est maintenu à droite pendant une période plus longue par suite de l'intervalle périphérique plus grand exis- tant entre les encoches 1163 et 1164 alors que ce manchon est maintenu à se position de gauche, pendant laquelle l'essorage du linge a lieu, pendant un temps relativement court à cause de la distance périphérique moindre existant entre les encoches 1164 et
1163.
Afin que l'on obtienne la rotation du récipient à linge dans le même sens que celui suivant lequel il doit tour- ner pendant l'essorage et au moment où le déplacement du manchon d'accouplement 1051 doit se faire, on a recours à des moyens de retenue (figs. 31 et,32) qui comprennent un levier coudé 1180 articulé à un arbre transversal 1181,.établi dans.le carter, l'extrémité inférieure dudit levier étant en contact avec une came 1183 montée sur l'arbre à cames inférieur 1080. L'autre extrémité du levier comporte un bec 1186 qui peut venir en con- tact avec un doigt 1188 monté sur le bras 1147 qui commande le manchon d'accouplement 1051.
Un ressort 1189 est enroulé autour de l'arbre 1181 et une extrémité de ce ressort prend appui sur
<Desc/Clms Page number 46>
un ergot fixe¯1190 alors que son autre extraite appuie sur le levier coudé 1180, ce ressort sollicitant ledit levier dans un sens pour lequel le bec 1186 vient en contact avec le doigt 1188 du bras 1147.
La came 1183 occupe une position telle, par rapport aux cames qui commandent le mouvement d'inversion et qui sont également calées sur l'arbre 1080, que l'arbre 1147 soit maintenu à sa position de droite (fig.28) pour laquelle les crabbts 1048 et 1049 sont engagés jusqu'à ce que la couronne dentée 1044 tourne dans le même sens que le pignon 1059 par le- quel on obtient 1''entraînement à vitesse Elevée. Par conséquent, si le bras 1147 est en regard de l'encoche 1163 et est sur le point d'être déplacé par la lame élastioue 1169 mais si la cou- ronne dentée 1044 tourne en sens inverse par rapport au -oignon 1059 pour la grande vitesse,
le bec 1186 est en contact avec le doigt 1188 du bras 1147 ce qui empêche le déplacement en ques- tion. Par contre, quand l'arbre à cames inférieur 1080 a tourné suffisamment pour que l'on obtienne l'inversion du sens de rota- tion de la couronne annulaire 1044' la came 1185 aura déplacé le levier coudé 1180 de manière à libérer le bras 1147. Il est à noter que l'encoche 1163 est suffisamment large pour que cette retenue puisse se produire, si nécessaire, afin que le bras 1147 dispose d'un espace suffisant pour être déplacé aupnd lesdits moyens de retenue cessent d'intervenir.
Pour commander la vidange de l'ean hors de la cuve et pour contrôler le fonctionnement du moteur électrique on a recours à une came 1200 montée sur l'arbre à cames supérieur 1130 et la partie active 1021 de cette came peut agir sur un galet 1202 monté sur une tige 1205 orientée vers le haut et qui traverse un couvercle 1205 du carter tout en pouvant être déplacé verticalement (fig.44). Cette tige 1203 peut agir sur un bras 1206 articulé à un axe 1207 monté sur le couvercle et ce bras sert à ouvrir et à fermer la soupape de vidange de la cuve. Quand la tige 1203 est à sa position supérieure, la vidange- est ouverte et quand elle est à sa position inférieure, la vidange
<Desc/Clms Page number 47>
est fermée.
Il est noter que la came 1021 comporte une face active 1208 relativement longue afin que la soupape puisse être ,/fermée pendant une période assez grande pendant laquelle le linge est lavé. La came de vidange comporte également quatre bossages 1210, 1211, 1212 et 1213 qui ouvrent respectivement la soupape à la fin du lavage, ensuite à la fin du premier rin- çage, ensuite à la fin du deuxième rinçage et à la fin du troisième. rinçage. Entre ces opérations 'la soupape est, bien entendu, fermée. Il est à noter qu'à la fin du troisième rinçage la vidange est ouverte pendant une période assez longue par le bossage 1213 de la came afin que la soupape soit ouverte pen- dant l'essorage.
La came 1200 comporte également un bossage 1215 avec une encoche 1216 dans laquelle peut pénétrer l'organe de comman- de 1217 de l'interrupteur. Quand cet organe est sorti de l'en- coche, un interrupteur 1220, établi dans le circuit d'alimenta- tion du moteur, est fermé. Quand l'organe 1217 pénètre dans l'encoche 1216, le moteur est arrêté. Comme indiqué plus haut; on prévoit un circuit auxiliaire pour le démarrage du moteur afin que l'arbre à cames 1130 puisse tourner suffisamment pour que l'élément de commande 1217 de l'interrupteur soit dégagé hors de son encoche 1216 et ferme ainsi le circuit principal du moteur.
De cette manière ce circuit'principal reste fermé jusqu'à ce que l'organe 1217 pénètre dans l'encoche 1216 et pour que l'arbre à cames puisse tourner suffisamment pour dé- gager l'élément de commande 1217 hors de l'encoche 1216, le circuit auxiliaire, alimentent le moteur, est fermé et reste fermé jusqu'à ce que le circuit principal le soit également.
Il n'a pas été jugé nécessaire de montrer ces circuits car les initiés savent très bien comment les établir.
Pour obliger l'eau à pénétrer dans la cuve, une autre came est montre, sur l'arbre à cames 1130 et cette came, montrée sur la fig.48 en développement, comporte quatre rainures
<Desc/Clms Page number 48>
ou creux 1231, 1232, 1233 et 1234 qui coopèrent avec des doigts élastiques 1235 et 1236 qui sont munis de languettes 1237 et 1238 qui peuvent venir en contact avec la came et d'autres lan- guettes 1240 et 1241 qui peuvent agir respectivement sur des plongeurs 1243 et 1244.
Ces plongeurs peuvent coulisser dans une plaque 1245 (fig. 47) fixée par des vis 1246 sur la paroi du carter pour commander respectivement des distributeurs d'eau 1250 et 1251, le distributeur 1250 réglant l'entrée de l'eau dans la cuve à une température de 60 C alors que le distribu- teur 1251 règle celle qui est à 38 C.
Si la came 1230 (fig.48) est déplacée vers le bas par rapport aux doigts 1235 et 1236, la languette 1237 ne peut péné- trer dans aucune des rainures et la languette 1238 peut s'enga- ger dans.toutes les rainures qui se succèdent dans le sens péri- phérique.. Ceci signifie que toute l'eau, fournie à la cuve, sera à une température de 33 C. Par contresi la came 1230 est déplacée vers la gauche sur une courte distance, la languette 1237 pourra pénétrer dens les rainures 1233, 1232 et 1231 :nais pas dans la rainure mais la languette 1233 pourra siengeger dans la rainure 1234 mais pas dans les autres rainures.
Ceci signifie Que l'eau, admise dans la cuve, sera à 60 C pendant les trois opérations correspondantes (lavage et ceux premiers rin- çpges), lors que pour la quatrième opération (dernier rinçage),
EMI48.1
à laouelle correspond 1p. r inur: lN:t4., 1'(81) est r'c'ise d>-as la cuve a :8 C.
Le rainure 1;1 (fig.,4) occupe une nosH:i 0J'l tR1le 'lU'8lJ début et lorsque le moteur est f"i3 en marche ,Ï1JSI11"?lJ con- J7lenceJ"8nt du fonctionne"ell7; ce la mochino lover, nne res Irn- guettes 'oénetre dons cette rainure 1".al et lc,,ni cC'111'? (lns 10> cuve à : 8 C ou 60uc suivant le doigt l2:-'h Ft 1.S/2'f oui -inter- vient.
Après la vidange de l'eau de lessive et rmràs Ip fersetDre ce 1" soupape de vidange, de l'eau 7¯" rnêF'8 tC'f'1'(1"'r",turp choisie pénètre dans la cuve quand la rainure 1232 atteint le même doigt . et cette eau est utilisée pour le premier rinçage. Quand celui-ci
<Desc/Clms Page number 49>
est termine et quand la vidange a eu lieu, la rainure suivante
1233 se présente devant le même doigt et l'eau pour le deuxième rinçage pénètre dans la cuve à la même température choisie.Quand le troisième rinçage doit avoir lieu, le fond de la rainure 1234 est seulement touché par.la languette 1238 de sorte que le der- nier rinçage se fait toujours avec de l'eau à la température la plus basse de 38 C.
Pour la lessive ordinaire, la languette
1237 du doigt 1235 commande toutes les opérations excepté la dernière. Pour laver des articles en laine, la languette 1238 du doigt 1236 agit pour toutes les opérations pour introduire de l'eau à la température plus basse.
La came 1230 peut être déplacée d'une position cares- téristique à l'autre'par une tige 1240 (fig.28) susceptible d'être déplacée angulairement autour de son axe et oui traverse le couvercle 1035 du carter et qui porte, à son extraite infé- rieure, un ergot excentré 1241 engagé dans une gorge périphéri- que 1242 de .la came 1230. En faisant tourner la tige 1230, la came 1230 peut ainsi être amenée axialement.depuis une position caractéristique à l'autre. La tige 1230 est reliée à une commande appropriée 1243 qui est prolongée jusqu'à être accessible à l'extérieur de l'enveloppe de la machine.
Sur la fig.49 on a montré la poulie 1019 autour de la- quelle est engagée la courroie 1018 'et qui comprend un moyeu
1250 calé sur l'extrémité externe d'un arbre 1020 à l'aide d'une vis 1251 traversant une rondelle 1253 engagée dans l'extrémité . élargie de l'alésage du. moyeu. L'extrémité interne du moyeu
1250 comporte un rebord radial externe 1255 et sur le moyeu 1250 est engagée une rondelle 1256 appliquée contre ledit rebord 1255.
La poulie comprend deux disques 1257 et 1258 clavetés sur le moyeu 1250, le disque 1257 µtant en contact avec la rondelle
1256. Entre ces disques sont intercalés deux autres disques
1260 et 1261 munis à leur périphérie d'un. flasque, les deux flasques formant une gorge annulaire, en forme de V, pour la. courroie 1018. Par leur bord de leur ouverture centrale les dis-
<Desc/Clms Page number 50>
EMI50.1
nues intérieurs 1260 et Il sont engages sur une 1-." c118 T'6 ou-! peut coulisser sur le moyeu 1250 entre les disques extérieurs
EMI50.2
1257 et 1258 et au milieu de cette bague est 1r'vi==oe une nervure p±T5pbÉriaue 1P,64 psr laauelle les parties centrglcg Des disques 1060 et 1261 sont ;l;a.res entre-elles.
Des planupp de -fraction 1263 et 1369 sont itoblies respectivement entre les (li.S:Cl1F'S 1257 et 1S60 et les disrues 1253 et 1261. Dans les disoues 12.60 et 1261 sont dfcoupes des languettes 1270 et 1211, nouer T-intenir les plroues susdites d.ans des positions copxi?1eB TI?r r,nnort pu moyeu. Les périphéries des dis0ues 1357 et 125a rort0nt ces pattes recourbpes et espacées 127s ovi sont en# Cf'S dPllS des trous ménages dans les plaques de manière riue celles-ci soient rendues sollaaires desdits disques pour être entrpin(es n?'r ceux-ci.
Tous les disoues sont maintenus sur le noypl' ',5JFiO par une rondelle 1276 Pppliiu,e contre la face externe c111 dis'11Je 1258 et par un <'cTo1J 1277 viss sur l'E:xtr/llit! extérieure du moyeu. Seul- un rebord périphérique 1280 de la rondelle 1276 est en contact avec le disque 1258 et, lorsque l'écrou 1277 est
EMI50.3
serrF., ce rebord exerce une pression Fl2stîrue sur le disque qui, à son tour, agit par une pression 61astioue sur les plaques de friction et sur les disques sur les faces opposées de ceux-ci.
De cette manière, on peut régler le frottement obtenu entre les plaques et les disques.
Il est évident, lorsque les disoues 1260 et 1261 sontentrainés par le courroie, que les disques 1257et 1258 tournent normelement avec les premiers et avec eux 1-'arbre 1020. On rappelle que l'arbre 105 est relié à l'arbre 1067 qui entraîne le récipient contenant le linge, la liaison avant lieu à l'aide d'un manchon en caoutchouc pour amortir tout choc qui peut se produire Quand le sens de la rotation de l'arbre 1053 change. En même temps la poulie 1019 permet d'obtenir une transmission à glissement à l'aide de laquelle la vitesse de l'arbre 1053 peut être temporairement modifiée en plus ou en
<Desc/Clms Page number 51>
moins par rapport à celle du moteur d'entraînement.
Grâce à ces modes de liaison, les organes mobiles du mécanisme ne sont ,Pas soumis à des chocs qui, sans cela, pourraient se produire quand le sens de rotation du récipient, contenant le linge, est inversé. De même, ces liaisons élastiques ou à glissement ten- dent à r4duire au minimum tout bruit au cours des inversions de marche ou à tout autre moment du fonctionnement de la machine.
Le fonctionnement général.de la machine est donc le ' suivant. Le récipient, contenant le linge, tourne d'abord dans un sens et puis dans l'autre pendant l'opération du lavage et pendant les trois rinçages après quoi il est entraîné à vi- tesse élevée pendant l'essorage. De l'eau est introduite dans le récipient au début de l'opération de lavage et à ce moment la vidange est fermée et à la fin de cette opération la vidange est ouverte pendant un certain temps pour permettre à l'eau de s'écouler hors de la, cuve. Après cela la, vidange se ferme et de l'eau propre pénètre dans la cuve pendant un certain temps pour effectuer le premier rinçage du linge. Après une courte période de rinçage, celui-ci est répété, de la même façon, une deuxième et une troisième fois.
Après le troisième rinçage la vidange reste ouverte et le récipient est entraîné a une vi- tesse élevée. Cet entraînement à vitesse élevée est toujours déclenché quand le récipient tourne dans le même sens, pendant le rinçage, que celui adopté pour la rotation à vitesse élevée.
Par conséquent, l'essorage à vitesse élevée se fait en agis- sant sur un récipient qui tourne déjà dans le sens qui cor- respond à celui de l'essorage. A la fin de l'essorage, l'em- brayage ou l'accouplement, par lequel on obtient l'entraî- nement à. vitesse élevée, vient à se position neutre et est main- tenu dans cette position jusqu'à ce que le circuit d'alimenta- tion du moteur est interrompu et les organes s'arrêtent. Le récipient peut donc être tourné librement et à la main jusqu'à ce qu'il occupe une posi'tion convenable pour permettre l'enlè- vement du linge. La mise en marche de la machine est obtenue à
<Desc/Clms Page number 52>
l'aide d'un circuit auxiliaire, pour l'alimentation du moteur et qui peut être constitué comme à l'ordinaire.
Après une courte période de temps, la came qui commande l'interrupteur 1220 du circuit principal du moteur provoque la fermeture de cet inter- rupteur qui reprend le contrôle du moteur jusou'è ce que ce dernier s'arrête à nouveau à la fin de l'essorage.
<Desc / Clms Page number 1>
Improvements made to washing machines.
The present invention relates to machines for lifting clothes and laundry; it relates more particularly to a machine which operates automatically according to a defined cycle of operations.
Automatic machines, in which an operation consists of washing the laundry, one or more operations for rinsing the same and finally an operation for wringing out are well known and, for this reason, they are not new, in a way. general. In some cases these machines are built so that they can work around a horizontal axis and in others they work around a vertical or oblique axis. Complicated electrical circuits and devices are generally involved in controlling these machines and it is necessary to have recourse to a directional control.
With machines of this general type and which are now in use, we often encounter difficulties.
<Desc / Clms Page number 2>
and as their mechanism is very complicated, more specifi- cally with regard to electric circuits, specialists must necessarily intervene to make repairs and restore them. In addition, their electrical arrangement is delicate and risks being disturbed as a result of factors of very minor importance such as a slight accumulation of dirt which comes to be inserted between two electrical contacts.
The object of the present invention is, among other things, to make these automatic washing machines such that their service life without disturbances is extended so that the owner can count on safer and more regular operation and that any electrical arrangement. complicated is avoided by bringing in, on the contrary, an improved and efficient mechanical control.
The new machine comprises a container suitable for receiving the laundry to be washed and which is angularly displaced first in one direction and then in 1-another to carry out the washing and rinsing, while this machine is rotated at one point. high speed and in one direction to spin the laundry.
To this end, recourse is had to an improved reversing mechanism comprising clutches capable of being tightened alternately and means are provided for positively triggering the disengagement movement of each clutch at a predetermined moment. Electrical means, suitable for operating the clutch, are energized at the moment which shortly precedes the movement of the movable member of the clutch so that this member can be moved rapidly.
Automatic means are provided to prevent the rotation of the cylinder at the high speed necessary for the boom. ge, except when the container is driven in the same direction, at the end of the last rinsing operation, as that which is intended to rotate during the spinning operation.
<Desc / Clms Page number 3>
Other features and characteristics will become apparent during the description of some embodiments of the invention which are shown, by way of example, in the accompanying drawings.
Figs. 1 to 7 show, respectively in side view, in axial section, in cross section (on a larger scale) according to fig. 2, in section according to 4-4 fig. 3, in section according to 5-5 fig. 4, in section according to 6-6 fig.3 and in section according to 7-7 fig.5, a washing machine established according to the invention.
Fig. 8 shows, in schematic elevation, the cam mechanism and the parts controlled by them, for this machine.
Fig.9 shows, in section according to 9-9 fig.6, the same machine.
Fig.10 shows, in section view along line 10-10 fig.5 (on a larger scale), the cam of the roller visible in fig.9.
Figs. 11, 12 and 13 show, respectively in sections according to 11-11 fig. 5, according to 12-12 fig.5 and according to 13-13 fig.5, this same machine.
Fig. 14 shows, in section, the control for obtaining the mixture of hot and cold water so that the desired temperature for the water is obtained during the operation.
Fig. 15 shows, in section, the pump used to pump water out of the tank.
Fig. 16 shows a section along 16-16 fig.5.
Figs. 17, 18 and 19 show, respectively in vertical section, in section according to 1818 fig.17 and in section according to 19-19 fig.18, the elastic transmission established between the laundry container and the motor shaft.
Fig.20 is a section on 20-20 fig.l, on a larger scale.
Fig. 21 shows, in elevation (parts in section), - the water inlet and the float which controls it.
<Desc / Clms Page number 4>
Fig. 22 shows a plan of the water mixer and the inlets for hot and cold water.
Fig. 23 shows, in vertical section, the parts of the manual control of the washing machine.
Figs. 24, 25, 26 and 27 show, respectively in axial section, in section according to 25-25 fig. 24, in section according to 26-26 fig. 24 and in section according to 27-27 fig. 24, the sieve for the discharge of dirty water.
Figs, 28, 29 and 30 show, respectively in vertical section along 28-28 fig.29, in section along 28-29 fig.28 and in
EMI4.1
section according to 20-50 fig.29, the driving mechanism for an automatic washing machine, established according to one embodiment of the invention.
EMI4.2
Figs. 1 and ;; ', 2 show, rcspectiveelt, in view according to the arrow 31 of, fig. 29 (parts in section) and in side view (partipspn section) from the right cie the fif. 31, iir retaining lock of the clutch.
Fig. 33 is a section along r3-33 fif, .28, n -nlus large- scale.
Fig.:4 is a cut along 3 ± 4-1% 4 fiT. ".9: = larger Scale.
EMI4.3
The fir.55 against, in end view and at a larger scale, one of the boxes of COLnr '! 2nClE of the spring 1 = cii = move the errbrY1 "Ee, climb on 1'? Rbre 3 carnes 1.n¯ F, r ±: = i; rr! C le! "Tg.2; '.
The Î1 .. r (î Montrs, in view of CÔ tF la cr-e - () Olty trigger OS1 t1V 'I, - ^. Zlt the rnouveqenc ôge l' e ^ rY)? ? T fn i.n17ers811r, count C8rne being rg21el.1ent siont, 4th on rrlice 8 c: mes imé "ri; 1, r <1; fig. 29 to the left of the cams yes control the springs.
Fig.27 shows, in Zwtion, the c "me .shown / c in fig.9.
The fis.2'S shows, similarly 3 the fir; .7.7, this same cam after the 'she has. turns' 'from' J0.
Figs. 39, 40, 41 and 42 show, respectively in side view, in section according to 40-40 Fig. 39, in section according to 41-41
<Desc / Clms Page number 5>
fig.39 and in section according to 42-42 fig.39, the cam for controlling the high speed clutch, one of the spring control cams and the other of these control cams.
Fig.43 shows, in section along 43-43 fig.39, one of the control cams.
Figs. 44, 45, 46 and 47 show, respectively a section according to 44-44 fig. 28 (on a larger scale), a section according to 45-45 fig. 28, a section according to 46-46 fig. 44 and a section according to 47 -47 fig. 44.
Fig. 48 shows a development of the. cam controlling the flow of water and fingers operating with this cam.
Fig. 49, finally, shows, in vertical axial section, the drive pulley of the motor mechanism.
In figs. 1 and 2 the casing of the machine has been shown and which comprises a base 10 suitable for resting on a support, for example on a floor, to which it can be fixed by means of bolts 11. L '. envelope is subdivided, by a 'partition 12, into a right-hand compartment 13 and a left-hand compartment 14. The folded edges of the walls of these compartments are pressed against the partition 12, as visible at 15-and are fixed to that here by welding or in any other way. To the right of the partition 12 is mounted a cylindrical tank 17, the folded edges of its open end (to the left of FIG. 2) are fixed by bolts to the. partition 12.
Preferably, a seal 16 is interposed between adjacent parts of the vessel, its edge and the bulkhead to prevent water leakage. In the upper part of the tub is formed an opening 18 through which the laundry can be introduced into the tub and released from it and this opening 18 is located opposite an opening 19 made in the upper wall of the tub. compartment 13. Above the two openings is a tilting cover 20 intended to close the opening 19 and in this cover can be established a glass panel 21 for surveillance.
<Desc / Clms Page number 6>
The compartment 14 serves as a housing for the motor mechanism and its left wall has an opening normally closed by a flap 22.
The envelope therefore comprises, to the right of the partition 12, a clean tank. receiving water and washing the laundry is done in this part of the envelope, while to the left of the partition are the drive and control mechanisms.
In the tub 17 is housed a cylindrical container 25 intended to receive the laundry and which comprises a series of baffles'6, distributed along its periphery :, so that the laundry is dragged in the desired manner during rotation. of the container.
This comprises end walls 27 and 28 and the external face of the wall 27 is connected to a disc which is wedged on a shaft engaged in a bearing 32. The latter is fixed in an opening made in the end wall. of the tank 17, and beyond the bearing, the side wall of the compartment 13 has an access opening 34 normally closed by a removable cover 35. A detailed description of the bearing and of the neighboring members will be given below with regard to fig. 20.
On the outer face of the other end wall 28 of the container 25 is mounted a similar disc 37 which forms part of a box 38, in the form of a bowl, in which are mounted the driving members which will be discussed later. pronos of fig. 17. A bearing 40, for the motor mechanism and also for the left part of the container 25, is mounted on the partition 12. The container 25 can therefore rotate in bearings mounted on the partition, and on the outer end wall. of the tank 17. The right-hand end of the tank is supported, in addition, by a stiffening frame 42 which extends downwardly while being fixed to the base 10.
At one point on its contour, the receptacle 25 has an access opening 44 through which the laundry can be introduced into this receptacle and disengaged from it when the machine is stationary; this opening is located opposite
<Desc / Clms Page number 7>
opening 18 and cover 20. A cover 45 is provided for the opening 44 and this cover may be secured, by hinge or otherwise, to the container 25 so that it can be moved apart during removal. washing in and out, after which it can be put back into place when the machine is to operate.
It should be noted that the motor mechanism may first be attached to the bulkhead 12 and to the container 25 and may then be supported by the motor shaft protruding from it. Then the tank 17 is engaged axially on the container and it is fixed on the partition 12 after which the walls of the compartment 13 are put in place by engaging their assembly on the tank before fixing this assembly to the partition 12. In a manner In general, all the components can be assembled by setting up the motor mechanism, the container, the tank and the walls of the compartment 13 by axial interlocking movements.
Before describing the mechanism which serves to drive the container 25, it seems useful to indicate, first, in a general way, how the machine works, which will facilitate the understanding of this mechanism. After the laundry has been introduced into the container 25 and after the lids 21 and 45 have been closed, the machine can be started and immediately after the container begins to turn in one direction by making several turns after which its movement is reversed and it does the same number of turns but in reverse. This reciprocating movement of the container continues during the washing and rinsing operations.
When the machine starts up, water is introduced into the tank whose drain is closed and after the washing operation the water is drained automatically after which the drain closes and clean water is introduced into the tank for a first rinsing.
Three flushes take place through proper opening and closing of the drain and water inlet. When the final rinse is finished, the water is drained and the machine
<Desc / Clms Page number 8>
automatically starts spinning at a much higher speed to perform spinning by a centrifugal effect. After sufficient time has elapsed to be able to spin the laundry in this way, the machine stops automatically and the container is brought, by an angular movement, to a position in which its opening 44 with its cover 45 are located opposite the cover 21 which allows to remove the laundry.
As visible in figs. 1 and 2, the entire mechanism is driven by an electric motor 50 resting on the bottom of compartment 14. This motor drives a pulley 51 and a belt 52, with a V-shaped cross section. In the upper part of the compartment 14, the belt 52 passes over a large pulley 53 which is wedged on a shaft 54 entering a housing 55 in which the main control mechanism is housed. This housing is fixed by bolts 56 to the partition 12 and the motor shaft, which comes out of the housing to drive the container 25, revolves in a bearing 40.
The shaft 54 (figs. 3, 4 and 5) is journaled in the opposite walls of the casing 55 and carries a worm 57 engaging with a helical wheel 58, wedged on a shaft 59, the ends of which are housed respectively in roller bearings 60 and 61 mounted in the opposite walls of the housing (figs. 3 and 4). Inside the housing, the opposite ends of the shaft 59 respectively carry bevel gears 63 and 64 which can rotate freely around this shaft and which include sleeves 65 and 66 provided with dogs 67 and 68 on their ends in look.
Between the two aforementioned pinions and, consequently, between their dogs 67 and 68, the shaft 59 comprises a grooved part 70 on which is engaged a sleeve 71 provided with long ribs or keys on its internal face of so as to be driven by the shaft 59 while being able to slide along the latter. The opposite ends of this sleeve 71 respectively carry dogs 72 and 73 which can penetrate respectively between the dogs 67 and 68 following
<Desc / Clms Page number 9>
the direction of axial displacement of the sleeve 71. As a result, if the sleeve is moved in one direction, the pinion 63 is driven and if the movement takes place in the opposite direction, it is the pinion 64 which rotates.
In the internal face of the sleeve 71 (FIG. 3) are formed pairs of notches 75 and 76, diametrically opposed and which are suitable for receiving each of the balls 77 which are left in a diametral hole 78 of the shaft 59 and which are pressed outwards, into the notches of one or the other pair, by a spring 79.
Between the pairs of notches, the internal face of the sleeve 71 is given a certain inclination and it results, if the sleeve is moved in one direction or the other, that the balls can be released out of a pair. notches passing over the ramps thus formed and moving. towards the inside of the hole 78 against the action of the spring 79 until, as a result of a certain movement of the sleeve 71, the balls are present near the other pair of notches to automatically enter those - here by the action of their spring.
Therefore, if the sleeve is moved in either direction, the balls must first compress the spring 79 by a certain amount and pass over the ramps before they can enter the other notches and it As a result, the sleeve 71 cannot be moved axially as long as a certain resistance to this movement has been overcome.
A second sleeve 82 can slide on the sleeve 71 and turn freely around the latter and this sleeve 82 is displaced axially between two annular cups 85 and 86, respectively mounted near the ends of the first sleeve. These cups serve as a support respectively for one end of two springs 87 and 88 which surround the sleeve 82 and the other end of which abuts against shoulders 89 and 90 formed on this sleeve 82. Consequently, any axial movement of the sleeve 82 relative to the sleeve 71 causes compression of one of the springs or the other, these two springs being subjected to a certain tension.
<Desc / Clms Page number 10>
prior consent.
As the sleeve 82 is moved downward, relative to Fig. 3, it must first compress the spring 88 until its compression has become such that it forces the sleeve 71 to move against the resistance. produced by the balls 77 and when the compression of the spring 88 overcomes this resistance, the sleeve 71 is moved rapidly in a direction in which its dogs 73 come to engage between the dogs 68 of the pinion 64. Consequently, the sleeve 71 is moved in one direction or the other, after some compression has taken place of the springs 87 or 88, as the case may be. As a result, if means are used for moving the sleeve 82, it is possible to drive the pinion 63 or the pinion 64.
To prevent the sleeve 82 from being rotated when the sleeve 71 is driven, use is made of a threaded lug 91 (fig. 4) screwed into one side of a hollow chasas 92 and the free end of which is engaged. in a longitudinal groove 92 of the sleeve 82. A locking nut 94 (fig.4), engaged on the lug 91, prevents the release of the latter. The frame 92 is held in place by screws 95 (fig.5) engaged in the end wall of the housing 55 and it bypasses the shaft 59 and the sleeves which it carries. On the external face of the vertical side of the frame 92 a bearing surface 96 is mounted on which a large bevel wheel 97 can rotate freely by means of a ball bearing 98. This large wheel 97 constantly meshes with the two pinions 63 and 64 at a time.
The wheel 97 is fixed by screws 99 on an annular cup 100, the bottom of which is pierced with a central opening and radial teeth 101 (FIG. 3) are distributed along the edge of this opening. At diametrically opposed points (figs. 3 and 6) the outer face of the bowl 100 comprises openings 102 and 103 in each of which is housed a pair of toothed wheels 104 and 105.
The toothed wheels 105 (fig. 3) are freely engaged on axes 106, each axis being housed, by one end, in
<Desc / Clms Page number 11>
a hole 107 made in the body of the bevel wheel 97 while its other end is engaged in a tab 108 (fig.6) projecting outwardly on the cup 100. The toothed wheel 104 is wedged on the hub 109 of the corresponding wheel 105 so that the two wheels are integral with one another and turn at the same time. The toothed wheel 104 has a slightly larger diameter than that of the wheel 105 and if it is assumed that their teeth are identical, it is thus possible to give the wheel 104 one more tooth than the wheel 105.
This wheel 105 meshes with a pinion 114 which is wedged on a portion 115, of smaller section, of the bearing 96 integral with the frame 92 and it follows that the pinion 114 does not rotate and the toothed wheel 105 rolls around the toothed contour of this pinion.,
In the bearing 96 is freely housed a sleeve 120 which carries, at one end, a pinion 121 meshing with the toothed wheel 104.
The opposite end of the sleeve 120 serves as a housing for a lug 122 which is tightly fitted or keyed in this sleeve so as to rotate with the latter and this lug carries, beyond the corresponding end of the sleeve 120, a eccentric cam 123 which can rotate in a ring 125 whose internal face is cylindrical and is in eon, taot with the horn 123 while its external face has a square contour and is engaged between the peripheral edges 126 and 127 of the sleeve 72.
The mechanism, as described, allows the bevel gears 63 and 64 to be driven alternately and to operate the large bevel wheel 97 first in one direction and then in the other, the arrangement being such that this wheel 97 is driven first to make a certain number of turns in each direction before the reversal of the direction of travel takes place. This will be understood with the aid of the additional description of the operation given below. When the worm 58 turns in one direction, the shaft 59 is driven in the same direction and so is the sleeve 71. When the dogs 67 and 72 are engaged, the large bevel wheel 97 rotates while the toothed wheel 105 rolls on
<Desc / Clms Page number 12>
the toothed periphery of the fixed gear 114.
Therefore, the wheel 105 rotates around its axis and at the same time it is driven around the axis of the wheel 97. When the toothed wheel 105 rotates, it drives with it the wheel 104 which rolls around the outline of the pinion 121. Since this pinion 121 has one tooth less than the pinion 114 and horns the wheel 104 one more tooth than the wheel 105, the pinion 121 is driven at a lower speed than the angular speed of the large bevel wheel 97. It as a result, the lug 122 and the eccentric cam 123 rotate very slowly.
After a certain time, the cam 123 will have moved the sleeve 71 over a sufficient length for the dogs 67 to be disengaged from the dogs 72 and for the dogs 75 to have entered between the dogs 68. At this time, the large wheel 97 start turning in the opposite direction and the eccentric cam slowly turns in the opposite direction until it moves the sleeve 71 again.
When the sleeve 71 occupies the position shown in figs. 3 and 4, the right spring 87 undergoes a greater compression than the left spring 88 and as a result, during a substantial part of the movement of the eccentric cam 123, the sleeve 71 remains in its right position for which the dogs 67 and 72 are engaged. At a predetermined point in the movement of the cam, the effects of the two springs are neutralized but the sleeve 71 still remains stationary for 1, this reason the balls 77 are housed in the notches 76.
Any further movement of the cam 123 causes compression of the spring 88 and when the latter has undergone a certain degree of compression, the spring pressure exerted on the balls 77 is overcome and the sleeve 71 is moved to the left of. so that the cups 68 and 73 penetrate one between the wineskins. When the menchon 71 has been thus moved, the balls 77 engage in the notches 75, keeping the sleeve in place.
It can be seen from figs.lE and 5 that the anchor 180 and the pinion 121, engaged on the end thereof, form at exu two a journal for a rib shaft. 130 extended by a
<Desc / Clms Page number 13>
cylindrical part 131, of smaller diameter and which is engaged in said sleeve 120 and said pinion 121. The ribbed part of this shaft is engaged in a coupling sleeve 132, the internal face of which has grooves in which are housed the ribs of the shaft 130. One end of this sleeve 132 carries teeth 134 which are clean to be engaged between the teeth 101 of the cup 100 when the sleeve 132 is moved to the right of FIG.
The sleeve 132 of the clutch has a part 136 screwed onto its end opposite to that where the teeth 134 are located and this part 136 comprises a radial flange 137. A ring 138 is freely engaged on the sleeve 132 and this ring comprises also a radial flange 139 adjacent to the flange 137 while being spaced therefrom. A ball bearing 141 is established between the two flanges so that the. ring 138 can be used to control a clutch while being able to rotate freely on the sleeve 132 thereof.
The shaft 130 passes through the side wall of the housing 55 and is journaled in the hub 146 of a toothed wheel 147 and this hub can rotate in a ball bearing 148 housed in a cage 149 which, in turn, is immobilized in an opening in the side wall of the housing.
The shaft 130 bears, on the interior side of the. toothed wheel 147, a flange 150 made integral with a clutch ring 152 provided with an axial flange 153 in which are formed axial slots 154 distributed along its periphery. A series of clutch discs 156 surround the rim 153 in the axial direction and these discs carry radial projections 157 engaged in the slots 154 so as to force the discs to rotate with the ring gear 153. On the toothed wheel 147 is pre- seen a similar axial flange 160 provided with axial tents 161 and a series of clutch discs, 163 are housed in this flange 160 with radial protrusions 164 engaged in the slots 161.
The discs of member 152 alternate with those of toothed wheel 147 in the usual manner and when these discs
<Desc / Clms Page number 14>
are clamped axially against each other, it is obvious that the two members are frictionally connected to each other so as to rotate together.
In order to press the clutch discs axially on each other, a ring 165 is used which presses on the outer disc made integral with the toothed wheel 147 and this ring comprises a rib 166 with a relatively acute angle on its. outer face to come into contact with a conical spring 167 constituted by a disc.
The periphery of the disc is engaged in an annular groove 170 formed between the end of the flange 160 and the ring 171 screwed onto this flange while its inner edge is radially engaged on the flange 137 of the control sleeve 132 of the. When this sleeve 132 is moved axially to the left, with respect to FIG. 3, the inner edge of the disc 167 flexes axially, while its outer edge remains immobile so that an intermediate part of this disc pushes back the clutch. bush 165 and clamps the clutch discs against each other.
A coil spring 172 surrounds the shaft 130 between its ribbed part and the flange 150 and normally forces the clutch sleeve 132 towards its disengaged position, that is to say towards the right, for which the teeth 101 and 103 are not engaged. The means for obtaining the displacement of the sleeve 132 to the left will be described below with reference to the automatic control device for the operation of the washing machine.
The outer edge of the toothed wheel 147 has teeth 175 which mesh with a toothed wheel 176 mounted on the end of the motor shaft 54. When the wheel 147 is constantly engaged by the shaft 54 and when the control sleeve
132 of the clutch is moved to the left to clamp the discs against each other, the toothed wheel 147 acts to drive the shaft 130. On the other hand, if the sleeve 132 is forced to the right by the spring 152 , the shaft 130 is released from the toothed wheel 147 but will be linked, in drive, to the
<Desc / Clms Page number 15>
cup 100 by the engagement of teeth 101 and 134. In this case, the shaft 130 is driven by the large toothed wheel 97.
Finally and depending on the position occupied by the sleeve 71, this wheel 97 turns sometimes in one direction and then in the other so that the a.rbre 130 will be driven first in one direction and then in the other when the clutch 132 is moved to. the right.
We see in figs. 2 and 17 that the shaft 130 passes through the partition 12 and the bearing 40 and enters the compartment containing the receptacle 25. Its projecting end has teeth-or ribs 180 which are engaged in grooves provided on the internal face. of a sleeve 181. The ribbed end of the shaft 130 and the sleeve 181 engaged thereon are both housed in a central opening of the box 38 fixed to the container 25. In this box is housed a elastic drive member for connecting the shaft 130 and the sleeve 181 to the tank and this drive member comprises a helical spring 183 suitable for driving said tank in one direction and a similar spring 184, but wound in reverse direction, to pull the bowl in the other direction.
As clearly visible in figs. 17, 18 and 19, at the outer end of the spring 183, a hook 185 engaged on a lug 186 which passes through tabs 187 and 188 of an annular part 189 with a D-shaped section is made to include. . ' U, which is rigidly attached to the box 38 by soldering. In this way, the outer end of the spring is connected to the. box and container 25.
In the internal end of this spring is formed a notch 190 (fig. 19) in which is housed a lug 191 provided on a projection 192 integral with the sleeve 181. It can be seen more specifically in fig. 18, if the sleeve is driven in the dextrorotatory direction, that the inner end of the spring 183 moves with the sleeve and that, by means of this spring, the container 25 is driven or moved.
<Desc / Clms Page number 16>
A second spring 184 also has a notch 194 in its inner end in which is housed a lug 195 provided on the opposite side of the sleeve 181 so that, when this sleeve is driven in the other direction, the second spring will also be driven.
The outer end of the spring 184 comprises a hook 198 engaged on a lug 199 also connected to the tabs 187 and 188 of the annular part 189 so that the second spring 184 can act on the container. As a result, the shaft drives the container by a coil spring in either direction so that if the shaft comes to a sudden stop or if the container encounters a large resistance while rotating, the drive will be damped and will allow a certain relative movement to avoid any deterioration which could result from a sudden stop or from starting too suddenly.
The box formed by the disks 37 and 38 is fixed to a flange 200 (fig. 17) which forms part of a sleeve 201 journalled in a ball bearing 202 which forms part of the general support 40 referred to above. The ball bearing is held on the sleeve 201 by a split ring 204 housed in a groove formed in the end of the sleeve and resting on the internal cage of the bearing and the latter is held in place by the sleeve 149 which is connected to the housing 55 containing the driving mechanism. A suitable gasket 205 prevents leakage of water along the sleeve 201. The bearing 132 (Fig. 20), established on the other side, of the container 25, includes a sleeve 210 attached to the end wall 42 and this sleeve. maintains a ball bearing 211 which receives a shaft end 212 connected to the disc 29 forming part of the container 25.
On the internal face of the sleeve 210 and at a location between the ball bearing 211 and the container 25 is provided a radial flange 213, oriented inwardly, as well as an axial wall 214. Between this wall 214 and the shaft 212 is established a seal 216. A washer 217, carrying teeth 218 and 219 at diametrically opposed points of its periphery
<Desc / Clms Page number 17>
elt which are engaged respectively in slots formed in the axial wall 214, serves to exert axial pressure on the seal 216 to clamp the latter against the flange 213 and against the wall 214 while preventing the rotation of the seal by the con- tact of its end with the disc 29 forming part of the wall of the container 25.
A ring 222, interposed between the washer 217 and the disc 29, serves to exert pressure on the seal. At its outer end, the sleeve 210 has a radial flange 225 which is fixed, by bolts 226, to the wall 42 of the compartment 13.
At its outer end the shaft 212 is engaged in an arm 227 which is forced to rotate with the shaft and which is held in place by a nut 228 engaged on the end thereof. At the free end of the arm 227 is established an axis 230 which passes through a ring 231 housed in the end of a connecting rod 232.
A head 233, integral with the axis, serves to hold these members in place on the arm 227 while allowing the rotation of the connecting rod 233 with respect to said axis. The connecting rod 233 (fig.l) is connected, at its opposite end, by a long helical spring 235 attached, at its other end, to a lug 236 fixed to the wall 42.
The spring 235 presents a preliminary tension and biases the container 25 towards a position such that the spring and the connecting rod 233 are in alignment with the axis 212, as visible in fig.l. It should be noted that, when the spring and the connecting rod occupy these positions, the opening 44 of the container 25 is at the top of the machine and, therefore, in view of the openings made in the tank and. in the casing so that, when the cover of the casing is removed, the container cover is at the top and below the opening in the top wall of said casing.
The water is introduced into the tank 17 through two conduits 240 and 241 (figs.ll and 22), the conduit 241 containing the cold water
<Desc / Clms Page number 18>
and the hot water pipe 240. These conduits lead to fittings fixed on the rear wall of the casing. The two water conduits are connected to a mixer distributor 244 controlled by a thermostat and which will be discussed below when the control means by which the cyclic operation of the washing machine is obtained will be explained. A single discharge conduit 245 leaves from distributor 244 and this conduit is connected to a copper tube 246.
It can be seen from fig.21 that the copper tube 246 leads to a float control 247 comprising a box 248 with a rubber diaphragm 249 pierced with a central opening 250. The diaphragm is held in place by a threaded sleeve. 252 which is screwed into the lower end of the box 248.
A tubular member 253 bears against the upper face of the diaphragm and the end of this member is fixed to a tubular projection 254 provided on the box. The protrusion, in turn, is connected to a tube 255 terminating at the top of the vessel via a fitting 256 which passes through the bulkhead 12.
Below the diaphragm 249 is fixed to the box 248 a float chamber 260 which contains a float 261 whose rod 262, mounted on its upper face, supports a conical needle 263. The rod 262 passes through a seal 264 housed in the opening of the sleeve 252 and the needle can close the opening 250 in the diaphragm. The lower end of the float chamber is connected to a conduit 265 which leads to a fitting 266 connected to the lower part of the tank. As a result, the water level in the tank controls the position of the float.
This has on its underside a connector 270 which can slide in a hole made in a part 271, in the form of a bowl, and fixed to the bottom of the float chamber, this part being pierced with holes to allow the passage of water. Tube 246, coming from the thermostatically controlled distributor, is connected to boot 248 at a point ¯ above the diaphragm and when the organs occupy h
<Desc / Clms Page number 19>
In the position shown in fig. 20, water from line 246 cannot enter the vessel since the diaphragm is pressed upward against the lower edge of tubular member 253.
If the water level drops in the tank, the float 261 is moved downwards, and the diaphragm follows this movement as a result of the pressure exerted by the water on its upper face. As a result, the diaphragm moves away from the lower edge of the tubular member 253 and water can flow into the vessel.
To the mixing distributor 244 terminates a conduit 241 for cold water and a conduit 242 for hot water and from this distributor the water flows through a discharge conduit 245 and the copper tube 246. It is carried out. see in fig. 14 that the mixing distributor comprises a box with two compartments 273 and 274, the compartment 273 having annular passages 275 and 276 formed in its side wall while the compartment 274 has similar annular passages 277 and 278.
The hot water conduit 240 communicates with the two annular passages 275 and 277 while the cold water conduit 241 communicates with the two annular passages 276 and 278, the flow of water from the annular passages into the compartment. 273 is regulated by a drawer 280 which can adjust, in a variable manner, the quantities of hot and cold water which enter this compartment according to the position given to the drawer.
A cover 281, connected to the drawer, comprises an adjustable rod 282 screwed into said cover and this rod is connected to a thermostatic element 284. A spring 285, bearing on the cover 281, tends to move the drawer to the left of FIG. 14 and a second spring 286 intervenes to facilitate the movement of these members, in an opposite direction, when the movement is permitted by the thermostatic element. The latter is not part of the invention and therefore does not need to be described in detail. In compartment 274 is housed
<Desc / Clms Page number 20>
a similar drawer 288 controlled by another thermostat 289.
The two thermostats are set differently to handle '? that the water admitted into compartment 273 has a temperature of about 60 ° C. while the. temperature of the water in the second compartment is about 38 C.
Beside the compartments 273 and 274 is provided a passage 292 which ends in the conduit 245 through which the discharge of water takes place and the passage 292 is provided with a water inlet 293 through which the water can arrive from the compartment 273 and a second water inlet 284 for receiving water from compartment 274. Inlet 293 can be closed by an elastic diaphragm 296 and inlet 294 by one. diaphragm 297.
In the event that, as shown, the diaphragm 296 is deviated from the inlet 293, the water flows out of the compartment 27 3 through a passage 298 which is beyond the passage 292 and bypasses the diaphragm away from its seat to terminate at passage 292. Water from compartment 274 flows through an annular passage 299 and if diaphragm 297 is moved away from its seat water can flow into passage 292.
It follows from what proceeds that each compartment can supply water at a different temperature and that, depending on the positions occupied by the diaphragms, the water supplied to the tank can be either low temperature or else. at high temperature * Automatic means for adjusting the positions of the two diaphragms ;, so that water is supplied to the. tank. appropriate times, will be described below.
To refer at. again in fig.l, the water is supplied to the lower part of the tank by a connector 310 which is connected to a tube 311 ending in a tubular member 213 mounted on a filter box 313. A second tubular member 314, starting from this box, is connected by a conduit 315 to the inlet 316 of a pump 317 (fig.15) which comprises a casing in- 'two parts 319 and 320 interconnected by screws 321. The - part 319 of the certer comprises a bearing 322 in which is turn it- n
<Desc / Clms Page number 21>
Lonné the shaft 324 on which is fixed the hub 325 of several fins 326.
The outer end of the shaft 324 carries the pulley 327 which drives the pump rotor. A seal 328, housed in the housing and engaged on the shaft 324, prevents water leakage.
Pulley 327 is driven by a V-belt 330 engaged on a second pulley 331 wedged on motor shaft 50. As a result, the rotor rotates constantly when the motor is running.
] The second part 320 of the housing comprises a nozzle 332 which ends in a valve box 333 which communicates with the nozzle 332 by an opening whose edge forms the seat 334 of the valve 335 with a rod 336 which passes through a cover 337 screwed into the upper end of the. box. A coil spring 338 surrounds this rod and is housed in a tubular extension 339 of the cover to urge the valve 335 towards its closed position.
When valve 335 is open, water is pumped out of the tank through line 331 leading to the filter box and then flows into box 333 and passes through valve 335 and pump 317 to be discharged, finally, by the coupling 340 which connects the casing of the. pump to a drain.
It follows from the above that the water is drained out of the tank when the valve 335 is open and that the drain can therefore be done, at appropriate times, by simply opening it. of the valve.
To summarize, in general, the operation of the mechanism described so far, we can say that we have an electric motor, which operates constantly during washing, an inverter which turns the container containing the laundry sometimes in one direction and sometimes in the other, a clutch which interrupts the connection between the inverter and the container and connects the latter to a high-speed drive to make it turn at a high speed to spin the laundry, and a pump which is driven continuously to drain - the tank at desired times under operational control
<Desc / Clms Page number 22>
of a valve.
There is also a control for mixing the water, to supply water to the tank and to the desired temperature, as well as a float control which prevents the penetration of water into the tank. tank after which it has reached a certain level in it. The operation of the washing machine is automatic after it has been started up and until the washing is finished and the automatic control by which the various operations are obtained in the desired order will be described below.
When the motor supply circuit is closed, the container containing the laundry begins to rotate immediately first in one direction and then in the reverse direction and the drain-pump begins to rotate but the valve, which adjusts the evacuation of water out of the tank is closed. When the motor has just been supplied, water at the desired temperature enters the tank and continues to be admitted into the latter during washing until its flow is stopped by the float control or under the control of the mixing distributor.
When the washing has lasted for a predetermined time, during which the container is driven sometimes in one direction and sometimes in the other, the drain valve of the pump is opened automatically and the water flows rapidly out of the tank. , well the pump is running.
Shortly after, clean water begins to enter the tank as a result of the automatic operation of the mixing distributor and the drain is closed. The water inlet is then interrupted for a short period, the laundry is rinsed afterwards or the drain valve opens again to allow this water to drain. When the water is substantially drained from the tank, clean water is again admitted into the tank and a second rinse occurs. The inlet is then closed and when the rinsing has taken place for a certain time, the drain is opened and this water is discharged.
A third rinse takes place in the same way and after that the. valve - drain remains open while the intake manifold
<Desc / Clms Page number 23>
remains closed.
After the third rinse, the clutch by which the high speed drive of the container containing the laundry is obtained is engaged and, while the water can flow out, the laundry is spun by centrifugal force. The clutch is then returned to an intermediate or neutral position and the engine stops. The laundry can then be removed from the container. Automatic machine control is achieved as follows.
We see, in figs. 4 and 5, that the casing 55 comprises a hollow cover 341 fixed thereto by screws 342.
In this cover is housed a control or camshaft 343 which can rotate in bearings 344 and 345 provided at the opposite ends of the cover 341 and fixed thereto by screws 346. This shaft is driven at a speed very small, by an arm 347 which enters the casing 55 and whose lower free end is engaged in a groove 348 formed in the upper part of the sleeve 82 and it should be noted that this engagement of this end in the groove is made automatically when the cover 345 is fixed on the housing 55. It is recalled that the sleeve 82 is first moved in one direction and then in the other when the movement of the container 25, containing the laundry, is reversed, and during this reciprocating movement of the sleeve the oscillation of the arm 347 is obtained.
It can be seen in FIG. 4 that the arm 347 comprises a cylindrical opening 350 in which is housed a driving and cylindrical member 351 wedged at 352 on the camshaft 343 (FIG. 5). Above the driving member 351, a groove 353 is formed in the arm 347 and the outer edge of which forms, together with the lateral face of the driving member 351, a tangential notch whose edges diverge slightly. in the dextrorotatory direction. In this notch is housed a roller 355 biased in the levorotatory direction by a spring 356 which is located in a hole 357 made in the arm 347.
<Desc / Clms Page number 24>
The arm 347 is normally biased, in the levorotatory direction, by a spring 360 which bears on the upper extract of the arm and which is housed in a sleeve 361, screwed into the cover 341. The angular movement of the arm, in the direction levorotatory, is limited in an adjustable way by a stop
EMI24.1
adjustable 56 ?, screwed into the cover 341 and of which! 5extr, emi- ('internal is suitable to come into contact with the arm in a noint below the shaft 343.
When the machine is running and the sleeve 82 is in its right-hand position (fig. 4), the. arm is held in its right position by spring 300. Ound the sleeve 83 is then moved to the left, the arm 349 rotates in the dextrorotatory direction around the axis of the shaft 343 and
EMI24.2
as the roller 355 gets wedged between the face 1-> ter? .l.e of the driver 351 and the wall 354 of the arm groove '47, this member rotates with the br2, s.
This results in ('1Je the shaft 543 is driven in the same direction: but following a mov 7e.::elxt pn- glJlpire of low amplitude. 1.11 = x> n <Î le '1al1CDOn 82 se elfpl.C8 to 1 ;; Right, the arm 47 follows this movement and turns freely around the drive member 351 (since the roller 355 is erased) until it is stopped by the stop 362.
EMI24.3
As can be seen in figs.5 and 7, the input organ a51 comprises a head 364 in which is rntn ”'cg6e it-does not notch 365 in a similar substance to the notch 553 of the 1w' = 's 347 and in which is housed a second roller 366 biased in the levorotatory direction by a spring 367. The movement of the head 364 in the levorotatory direction is prevented by a stop
EMI24.4
adjustable 68, screwed into the cover F41, and the 1i101PTCf'1Snt of the head, in the dextrorotatory direction, is prevented a second stop 369, screwed into the opposite wall of the cover.
The
EMI24.5
head 364 therefore allows the dextrcgyre rot2.ticn of the trainer 351 but prevents the levorotatory movement of the latter. When the arm 347 rotates in the dextrorotatory direction, with respect to fig. 4, it drives the member 351 and the shaft 343 but the movement in the opposite direction, of the driving member 351, is prevented.
<Desc / Clms Page number 25>
by the head 364. As a result, the driving member 351 and the shaft 343 are driven, in the dextrorotatory direction, following small amplitudes and that the movement in the opposite direction of the shaft 341 is positively prevented.
In FIG. 5 it can be seen that the driving member 351, the shaft 347 and the head 364 are assembled by rings 370 and 371 engaged on the ends of the driving member 351, together with a central part 372, of larger diameter, of the driving member 351.
The shaft 343 (fig. 5) carries, immediately to the left of the drive mechanism described above, a cam 375 which is engaged with a long key using two diametrically opposed grooves 376 and 377 formed in the edge of the opening of the cam 375 and of a pin 378 passing diametrically through the shaft 343. In the right end of the cam 375 is formed a notch which forms between the side wall of this cam and the shaft 343 an annular gap in which is housed a helical spring 379 engaged on this shaft and which bears on the bottom of this notch and on the ring 371. This spring normally biases the cam 375 to the left.
The left end of the cam 375 abuts against a head 380, of substantially rectangular outline and which is mounted on the lower end of a rod 381 which can rotate in the hub 382 of a toothed wheel 383 and which is journaled in a boss 384 forming part of the cover 341. The lower face of this head 380 has two concave notches 385 and 386 (FIG.
16) of different lengths and which intersect at right angles and these notches can each serve as a housing for the upper part of the shaft 343.
The rod 381 is biased downwards by a spring 387 which bears on the lower end of the hub 382 and ¯ on the head 380 so that the latter is resiliently applied to the shaft 343. The cam 375 ( fig. 5) is held against the large face of the cam 375 and therefore occupies an axial position
<Desc / Clms Page number 26>
fixed but if the rod 381 is rotated, the rod rises enough to allow the head 380 to be rotated by an angle of 90 so that the longer notch 386 engages the upper part of the shaft 343. By this movement, cam 375 is moved laterally to move closer to ring 571 and is then held in this position until rod 381 has turned 90 again.
It should be observed that the rod 381 can be moved upwards by the hub 382 and that its upper end is connected, by a slot and rib connection, to a rotary member 588 which protrudes from the upper end of the hub 382 and which is terminated by a square end 389 with the help of which it can be rotated.
Cam 375 controls the water inlet and its general operation is shown in Figs. 11-14 and 22. Mixer distributor 244 is mounted on cover 341 at a point adjacent to cam 375 and comprises two plungers 400 and 401 which can slide in openings made in the wall of the cover and they end near the cam 375. The internal ends of the plungers 400 and 401 bear respectively against rods 402 and 403 which in turn are respectively in contact with the central parts of the diaphragms 296 and 297. These rods have conical internal ends which can close the holes made in the central parts of the diaphragms at the same time that the latter are forced back to their closed positions.
When each of the rods is free to move, a spring 404 engaged around this rod causes it to move in the reverse direction so that the passage is open.
The plunger 401 can be moved by a double bent elastic member 405 while the plunger 400 is solicited by a similar elastic member 406. These members are fixed to the internal face of the cover being spaced apart from one of the ends. another and the elastic member 405 comprises a finger 407 which is in contact with the plunger 401 while another finger
<Desc / Clms Page number 27>
408 presses on the contour of the cam 375. The elastic member 406 carries a finger 409 which presses on the plunger 400 while its other finger 410 is also in contact with the periphery of the cam 375 while being axially separated from the plunger. finger 408.
Cam 375 is shown, in cross section, on. figs. 11, 12 and 13 and has four axial grooves which do not extend from one end of the cam to the other. These grooves control the distribution of water, during the operation of the machine in the following order. The groove 412 causes the first entry of water and it terminates near each end of the cam. When the latter is therefore in an axial position similar to that of FIG. 5, the finger 408 is engaged in the. groove while the finger 410 is engaged on the solid end of the cam beyond the other end of the groove. If the cam is brought to its other position, finger 408 cannot enter the groove while finger 410 can enter it.
This notch controls the first admission of water into the tank and for this reason only one of the fingers can enter this groove and only one of the passages of the mixer-distributor is open.
The cam 375 is then moved, in the dextrorotatory direction, beyond the groove 412 until the next groove 413 reaches the fingers 408 and 410. This groove is substantially the same as the groove 412 and it ends in proximity to both ends of the cam. As the fingers pass from one groove to the other, they slide over the larger diameter side face of the cam so that both passages are closed and washing is done while the fingers are lying. between the two grooves. When the groove 413 reaches the fingers and when the. cam is in the position shown in fig.5, only: the finger 408 can enter the groove to allow water to enter the tank.
If the cam occupied its other position, the finger 410
<Desc / Clms Page number 28>
EMI28.1
provoouereit the water intake. The third groove 414 differs from the first two in this sense that it is nro] ¯ç-ng ", 11JS (11), the left side of In cam, with respect to 1, - fig. 5, ending in proxi..r'li t ,: of otter extr, mît- of Ip cc, "ne. In this case, the finger 408 enters the groove olJellE'- ll1Je is the position occupied by the cone and the finger 410 does not yet engage in this groove. Consequently, the water inlet is always com2nde. by finger 408. Ln nuatrime r..in1Jre 41Î-. is analogous to groove 414 and in this case, g ^ 1¯ewent, it is always finger 403 yes command.
In general the es.v can first ppn-'trer dl1s 1 "tank when a finger 408 or t], 10 is found 81) melts of the r" '.' Í.ll1JN '413.
Lp ring is then moved angularly, -1ent and the 1.x = oqe 2 1.i.e17 while the cam 375 moves the groove 412 away from the fingers 408
EMI28.2
and 410 and the groove 413 approaches them. 0U8no iJn finger engages in groove 413, e8u is, new, admitted into the tank. When the cam continues its "'ol1Vp'eY1t, the arrival of the av is interrupted and a first rinsing in the middle during the passage from the groove 413 to the groove 414. Three rinsings take place successively and when the groove 415 is --car-
EMI28.3
finger 408, there is a spinning pello8nt lenuel the drain remains open.
The organs are arranged in such a way that, when the cam 375 occupies its position, on FIG. 5, the finger 408, which is in contact with the plunger 401, fully controls the water inlet and the latter is then supplied to a temperature of 38 ° C. During this time, the other finger 410 slides without effect on the other end of the cam without entering any of these grooves. On the other hand, if the cam is moved axially to its other position, the admission of water is obtained by means of the finger 410 and the plunger 401 for washing and for the first rinsing and, for this reason. , water is admitted at a higher temperature, for example at 60 C, at. during these two operations.
The second and third flushes are controlled by the other finger 408 and
<Desc / Clms Page number 29>
by the plunger 401 so that water, at the lower temperature, is supplied for the second and third flushes.
To the left of cam 375 (fig. 5), Marbre 343 carries a second cam 417 wedged on this shaft by a key 418.
This cam carries a ring gear 419 which meshes with the teeth 383 provided on the lower end of the sleeve 382 and it follows that, if the latter is rotated, the cam 417 is driven and the sleeve is rotated. 'shaft 343. In this way, the various laundry operations can be carried out successively by rotating the sleeve 382 around its axis.
The cam 417 (fig. 6) has bosses 420, 421,
422 and 423 and between these are depressions 424, 425, 426 and 427.
The contour of the cam is in contact with a plunger
430 which can slide in the wall of the cover 341 and its inner end is suitable for passing over the bosses and in the recesses as the cam rotates. The outer end of the plunger 430 contacts the projection 431 of an arm 432 which is hinged at 433 to the cover. The outer end of the arm
432 is connected, by a connecting rod 435, to the upper end of the drain valve 336. This articulated connection is such that, when the plunger 430 engages in a hollow, the drain valve, mounted on the pump, closes and-that when the plunger is at the top of a boss, the drain is open.
To the left of the cam 417, a third cam 440 is wedged on the camshaft 343 using a key 441. A side face of the cam 417 is clamped against a thrust bearing 442 which is supported on a ring 443 shouldered against the internal face of the bearing 345 of the shaft 343. The opposite face of the cam 417 (figs. 9 and 10) comprises a raised step 444 flanked on either side by ramps 445 and 446. A notch 447, with a rounded bottom, is provided between the step 444 and the ramp 445 and # = when a roller 450 is engaged in this notch, the sleeve 132 and the other components of the clutch
<Desc / Clms Page number 30>
come to occupy their intermediate or neutral position for which the shaft 130 is completely released from its drive mechanism.
The cam 440 (fig.9) is in contact with the glet 450 mounted on the upper end of an arm 451 articulated to a pivot 452 which is engaged in opposite walls of the housing (fig.6). The lower end of this arm 451 forms a fork 453 whose branches overlap the sleeve 132 of the clutch.
When the roller 450 is engaged on the step 444 (Fig. 9), the sleeve 132 is moved to the left against the action of the spring 172 and the container 25, containing the laundry, is driven at a high speed. By the ramp, established at each end of the step, the clutch is gradually applied so that the passages of the drive from reciprocating rotation to high speed and vice versa take place gradually. The notch 447 and the ramp 445 make it possible to obtain an adequate speed reduction when the container 25 reaches the end of its rotation for the spinning.
The cam 440 has a notch 455 (figs. 5 and 6) at its periphery and this notch can engage the rounded end of a member 456 forming part of an electrical switch 457 established in the power supply circuit. - tion of the engine. When the member 456 enters the notch 455, the circuit is interrupted and when it comes out of the notch and engages on the contour of the cam 440, the motor is powered.
Note that the cam 440 can be moved angularly at the start, by rotating the sleeve 382 to advance the cam sufficiently until the motor starts and as soon as the motor is running, all components are driven by it and are controlled by the camshaft.
It was explained above that the sleeve 382 (Fig.5) can be actuated to rotate the shaft 343 so as to start the mechanism or to advance its operation. It has also been said that the sleeve 388, which can rotate in the sleeve 382, can intervene to make
<Desc / Clms Page number 31>
vary the temperature of the water supplied to the. tank. The operation of these two control members is obtained with the aid of the operating devices which pass through the upper wall of the casing (fig.23). To rotate the sleeve 382 it is connected to a tubular part 465 which ends near this upper wall where it is connected to the tubular extension 466 of a bolt 467 and which passes through said wall.
By rotating this knob, the sleeve 382 and the toothed wheel 383 mounted on its lower end can be moved angularly and at will.
The connecting member 388 is housed in a socket formed at the lower end of a rod 468 which can rotate in the tubular part 465. The upper end of this rod 468 passes through the tubular extension 466 of the button 467 and this end carries a second button 469 which can be displaced angularly in a notch 470-formed in the first button 467. The two buttons are connected to each other by balls 471 with springs housed in notches in view formed in the faces adjacent two buttons. The notches provided in the inner edge are deep enough to allow the radial compression of the springs and the recoil of the balls when fitting and removing the inner knob.
These springs also allow the relative displacement of the buttons so that each actuator can be actuated independently of the other.
To understand the general operation of the washing machine, reference is preferably made to FIG. 8 which shows the various cams and the members controlled by the latter superimposed on each other. We admit that the. The machine is stopped and the switch member 456 is engaged in the notch 455 which interrupts the motor circuit.
When these members occupy this position, the finger 408, which controls the water intake, rests on the side face, of larger diameter, of the cam 375 but is about to
<Desc / Clms Page number 32>
enter the groove 412 when the cam is driven in the dextrorotatory direction. At the same time, finger 430, which controls the drain, is on boss 420 so that the drain is open. The roller 450 is located at the bottom of the ramp 445 of the cam 440. To start the machine, the operator turns the knob 467 in a direction in which the camshaft 343 and the cams turn clockwise. and the initial and small amplitude angular displacement of this shaft, obtained in this way, releases the member 456 of the switch from the notch 455 and the motor starts.
From this moment and until this member 456 again enters the notch 455, the operation becomes entirely automatic.
The initial angular displacement of the cam 375 causes the finger 408, which determines the admission of water, to enter the groove 412 after which water, at a determined temperature, is obtained to flow into the tank. Just before the opening of the passage for the entry of water, the plunger 430, which controls the emptying, descends from the boss 420 of its cam and enters the recess 427 which closes the drain valve. At about the same time the receptacle 25, containing the laundry, begins its reverse movement so that the laundry is drawn in a number of turns, first in one direction and then in the other, preferably seven or eight. turns in each direction.
During this operation, the tree at. cams rotate slowly and after it has moved through a certain amplitude, finger 408 comes out of groove 412 and the water supply is interrupted. The inversion movement of the container then continues for about fifteen to twenty minutes in order to obtain a neat wash of the laundry.
When the camshaft has turned sufficiently, while the washing is taking place, the plunger 430, which controls the emptying, begins to close the latter by mounting on the boss 421 of the cam 417. The water then flows out. out of the tank and when-almost-
<Desc / Clms Page number 33>
almost all the water has been pumped out through the drain, the finger 408 enters the second groove 413 which allows clean water to enter the tank and at about the same time the plunger 430 enters in the recess 424 to close the drain valve. The first flush then takes place and continues as cam 417 rotates until plunger 430 has disengaged from recess 424 to open the drain.
The water is then rapidly pumped out of the tank and when the water is drained, the plunger 430 enters the next hollow 425 to close the drain and, at about the same time, the finger 408, which controls the valve. water intake, enters groove 414.
A second flushing then occurs and continues until the drain valve opens under the control of boss 423, it being understood that the inlet passage closes when finger 408 engages the valve. side face of the cam 375 after leaving the groove 414. After the third flushing, which takes place, when the finger 408 enters the groove 415 and when the plunger 430 is in the recess 426, the finger 408 engages on the large diameter side face of its cam 375 to close the water inlet passage, while the drain opens at about the same time as the plunger 430 engages the boss 420. The water inlet passage remains closed for a period of six or seven minutes and the drain remains open the entire time.
At about the time when the inlet passage is closed after the third flushing, the roller 450, which controls the clutch, for the high-speed drive, engages on the ramp 446 and causes the clamping of. this clutch. Under these conditions, the inversion movement of the receptacle is interrupted and it begins to rotate at its high speed for the spinning and this movement continues until bare the roller 450 has reached the notch 447 of its control cam. 440 and at about the same time notch 455 reaches switch organ 456 and the engine stops.
The receptacle 25, containing the laundry, is quickly stopped by the spring 235 and
<Desc / Clms Page number 34>
in this position its opening 44 is in substance,
EMI34.1
facing the opening in the wall s1Jv The laundry is then ready to be taken out of the zip rr.2, ch: i.ne and to. be s / 'ch, "hanging from the rope.
The washing of the laundry is the same as that described above in the case where the cam 575, yes coîi-mpnde the water inlet, is moved axially to its other position. In these we get the feed with water 8 l'ne tF.m = 74ra, tvr; higher during the first two phases of operation, ie for washing and for the first rinsing. 'near what occurs the passage through which the water to. a lower temperature is introduced for the second and third
EMI34.2
rinsing. This control mode is desirable for iconoi; 1.sa> r hot water during the last two rinses while:) 0rretains the intervention of the water at temperature! High naked ['ncl' is necessary for washing.
It is generally desirable to use, for the telp8ro t1: # 8 raised, water 2 about 0; Ooc for washing ordinary laundry and to have recourse; a lower temperature of 38 C for washing woolen parts.
EMI34.3
F, n other words, the c>; <e 375 occupies a position nl10f1c1. woolen items are washed and its other position for ordinary laundry.
EMI34.4
He said that the water is drained to traders .in filtra 313 (fig. 1) and this is shown in detail in figs. 24 to 27.
EMI34.5
Tubular or¯r, nes: .1¯: and? LA (Pr. ';') C'hnuc ,,,? T in an extrwïte of a box whose extract "'or"' 0se is lOg08 l7f '21, an opening 476 r) 1 "nt; re in a 1T'ni .. 'tr? 1P of the envelope. Legs 477 (1: 7.,. E .;) SOYlt,?, Wr.c 'T; E? S at the corresponding edge of the box with the help of which this egg is flxfe on the wall -.?.r of the irises 478. In the box is 1.og ", a filter cylindrical having a perforated side wall 480 and an internal and removable end wall 481 with a central opening in which the tubular member 312 engages.
The
<Desc / Clms Page number 35>
filter is closed, at its opposite end, by a disc 482 with cut-out tabs 483 distributed along a circumference and which bear on the internal face of the cylindrical wall so that these parts are fixed removably and with friction one on the other.
At the center of the disc 483 is established a threaded sleeve 484 into which is screwed the threaded rod 485 of a flywheel 486 and which is held in place by means of an elastic and split ring 487. A cover 488 is mounted on the sleeve. , rod 485 and the outer edge of the cover press a sealing ring 489, of rubber, which is applied to the edge of the open end of the box 475 to prevent water leakage. Leakage is prevented around the rod 485 by means of a rubber bar 491, which is clamped against an elastic member 492, star-shaped with four branches, the free ends of which are in contact with the disc 482.
To retain the components in the box, the latter has notches 493, distributed along the edge of its open end and which communicate with peripheral ra.inures 494. On the outer edge of the disc 482 are provided cutouts 495 intended to be first engaged in the notches 493 when the disc is resting against the box and, when moving the disc angularly, these protrusions 493 engage in the grooves 494 to hold the disc on the box.
A finger 496; provided at a point on the disc, limits the angular movement of the disc.
It is evident, if one rotates the handwheel 486 in the direction in which the threaded rod 485 engages more into the threaded sleeve 484, that the seals 489 and 491 are compressed accordingly. If it is desired to disassemble the filter for cleaning, the handwheel is rotated in the opposite direction and when the cover 488 is sufficiently released with respect to the rubber ring 489, this cover as well as the disc 482 move angularly due to central pressure
<Desc / Clms Page number 36>
exerted on them by the spring 492 until the finger 496 reaches the other extracted from its notch 493.
The protrusions 495 can then be disengaged from their notches and the assembly can be removed from the box 475 and the cylindrical wall 480 can be separated from its end walls 481 and 482 for cleaning.
In fig. 28;, part of the wall of the machine casing is designated by 1010 and part of the partition, which separates the two compartments of this casing, by 1011.
In the left compartment is the tub and the rotating laundry container while in the right compartment is housed the motor mechanism 1012 which comurend a housing 1014 with several tabs 1015 fixed by screws 1016 to the partition-1011 in order to be easily removable.
The mechanism is driven by an electric motor (not shown) and a belt 1018 engaged on a roll 1019 wedged on one end of a shaft 1020 journalled in bearings 1021 and 1022 mounted on opposite walls of the housing.
In the housing, the 10PO shaft carries a worm 1024 (fig.29) meshing with a helical wheel 1025 wedged in 1026 on a shaft 1027 established transversely above the shaft 1020. One end of the shaft 1027 is journaled in a boss 1028 forming part of a wall of the housing while the other end of the shaft can rotate in a boss 1029 forming part of a cover 1031 closing an opening made in the corresponding side wall of the cprter by being fixed to it by screws 1031.
The shaft 1027 freely carries bevel wheels 1035 and 1056, the facing side faces of which respectively carry dogs 1057 and 1038. Between these wheels is a coupling sleeve 1040 engaged with a long key, on the shaft 1027 and of which the ends carry dogs 1041 and 1042 capable of being engaged respectively between the planes 1037 and 1038. When the sleeve 1040 is moved in
<Desc / Clms Page number 37>
one direction, the dogs 1042 enter between the dogs 1038 and the bevel gear 1035 is driven. On the other hand, if the sleeve is moved in the other direction, the dogs 1041 and 1037 penetrate one another and the wheel 1036 is driven.
The bevel gears 1035 and 1036 mesh with a bevel gear 1044 at diametrically opposed points so that the latter is driven in one direction or the other depending on the bevel gear which is actuated by the shaft 1027.
The toothed ring 1044 comprises a hub 1045 (FIG. 28) journaled in a bearing 1046 forming part of the housing 1012 and this hub carries dogs 1048 on its end opposite to that where the crown is located. The dogs 1048 are capable of cooperating with the dogs 1049 of a second coupling sleeve 1051 engaged by a long key 1052 on a shaft 1053 whose internal end is journaled in a bearing 1054 housed in the hub 1045 At its opposite end, the sleeve 1051 carries dogs 1056 which can cooperate with dogs 1057 mounted on a side face of a pinion 1059, relatively large and freely engaged on the shaft 1053.
This pinion 1059 meshes with a small pkus pinion 1060 wedged on a shaft 1020 and, therefore, the large pinion, 1059 constantly rotates at a relatively high speed.
The shaft 1053 passes through the wall of the casing adjacent to the partition 1011 and it pivots in a bearing 1064 mounted on this wall. On the outside of this wall the shaft carries, with the aid of the keys 1065, a sleeve 1066 engages a sleeve 1067 and between these two sleeve is interposed a layer of rubber 1069 connected to the two sleeves so that the The shaft 1053 and the outer sleeve 1067 are elastically connected to each other. The sleeve 1067 may be connected by suitable means to the container containing the laundry so that the latter is driven by the shaft 1053 when the latter rotates.
The sleeve 1067 is journalled, at its internal end,
<Desc / Clms Page number 38>
. Without a bearing 1071 engaged in a hub 1072, a part of which 1074 passes through the. partition 1011. This hub is rigidly connected to the partition by a flange 1075 established on the side of the partition where the receptacle is located and by a nut 1076 screwed onto the opposite end of the. part 1074 on the other side of the partition. The hub 1072 forms a support for the outer sleeve or hollow shaft 1067 while the bearing 1071 is such that this hollow shaft can be oriented so as to come into line, of itself, with the axis of the laundry container .
Appropriate roughing means 1077 are housed in hub 1072 near the shaft.
1067 to prevent the pin from escaping along the shaft.
If the coupling sleeve 1040 occupies a position in which the toothed ring 1044 is driven in one direction, the laundry container will be rotated as long as the coupling sleeve 1051 is connected to the toothed ring and the direction of the rotation depends on this bare the dogs of the coupling sleeve 1040 are engaged - between those of the bevel gear 1035 or between those of the bevel gear 1036. The rotation with reversal of the direction of travel thus occurs constantly but if the sleeve coupling 1051 is moved so that its dogs 1056 are engaged between the dogs 1057 of the large gear 1059, the container rotates in one direction only and at a relatively high speed.
During the washing and rinsing the container is driven by the ring gear 1044 and during the spinning it is actuated by the large pinion 1059 so that this spinning can be effected by a centrifugal effect.
To move the sleeve 1040 periodically and preferably after the container has rotated seven to ten turns, for example in one direction, a cam is used to slide the sleeve 1040 at predetermined intervals to achieve the reversal of the sense of rotation. A cam shaft 1080 (fig. 29) is established below the shaft 1027 and this shaft journals in bearings 1081 and 1082 mounted on the walls
<Desc / Clms Page number 39>
opposite sides of the housing. Outside the housing, the shaft 1080 carries a worm 1084 (fig. 30) which meshes with a second worm 1085 mounted on a vertical shaft 1087, established outside the housing and journaled in bearings 1088 and 1089 respectively mounted on the housing and on the cover 1030.
This shaft carries a helical wheel 1090 meshing with a worm 1091 wedged on the outer end of the shaft 1027 which therefore drives the shaft 1087 and, consequently, the camshaft 1080.
In the housing, the shaft 1080 is surrounded by a box 1095, the end walls of which include bearings 1096 and 1097 freely engaged on the shaft 1080 so that the boot can slide thereon. An arm 1101 comes out of the. upper part of the box 1095 and it carries, by means of screws 1099, a support 1098. The arm 1101 (fig. 34), which is used to control the coupling, is terminated by a fork 1102 which overlaps the sleeve 1040 and which is engaged in an annular groove 1104 of this sleeve. Despite the free mounting of the boot 1095 on the shaft 1080, it is prevented, by the overlap of the sleeve 1040 by the fork of the arm 1101, that the box 1095 can rotate around this shaft.
The arm 1101 extends inside the box 1095 and its lower end carries a roller 1106 cooperating with a cam 1107 which serves to trigger the release of the dogs 1041 or 1042, as the case may be out of the dogs of the bevel wheel 1035 or 1036 and this is desirable because considerable frictional resistance occurs in the separation of these dogs.
In figs. 36, 37 and 38 it can be seen that the cam 1107 is wedged on a sleeve 1108 fixed on the shaft 1080 and this cam comprises peripheral parts 1110 and 1111 which are substantially semi-circular and which are separated from each other by inter- vals 1112 and 1113. The semi-circular parts are adjacent to each other in the axial direction but do not lie - in the same radial plane, the left face of the part 1110 '
<Desc / Clms Page number 40>
(fig.58) being approximately in the radial plane of the right face of part 1111. One end of part 1110 has a ramp 1115 ending in the gap 1113 while the other part 1111 has a ramp 1116 ending in the interval 1112.
If we assume that the cam rotates around the axis of the shaft 1080 and that the roller 1106 is in contact with the side face of the part 1110 of the cam, this contact continues until the interval 1112 has reached the aforementioned pebble. As the gap passes in front of the roller, the ramp 1116 comes into contact with the roller and moves the latter axially until it is in contact with the part, the roller moving along this ramp until until it reaches gap 1113. When the roller passes past gap 1113, pad 1115 moves said roller until it is, again, in a position for which it rolls along portion 1110.
The two ramps 1115 and 1116 serve unioueraent to move the roller, after each half-turn of the shaft 1080, while the parts 1110 and 1111 of the cam serve to prevent the roller from moving axially in the opposite direction until that it is again ready to enter the next ramp. Therefore, when a part is in contact with the roller, the coupling sleeve 1040 is positively held in its engaged position and when the roller comes into contact with the next ramp, the movement of said sleeve is positively triggered and after that that -It has been moved to obtain its engagement with the other bevel gear, the roller maintains its axial position by being in contact with the other part of the cam until the roller engages on the next ramp of it.
The two ramps 1115 and 11-16 therefore constitute means by which the axial sliding of the coupling sleeve 1040 is obtained and the movement thus obtained is relatively slow and it is not desirable for the dogs to be complete.
<Desc / Clms Page number 41>
cleared by the ramp for the reason that the load would act on a small part of these dogs just before their total disengagement occurs. It is preferable that the ramps of the cam simply trigger the initial movement of the coupling dogs to overcome the considerable frictional forces that occur between these dogs so that these can then be released quickly and the sleeve can easily pass through. 'a characteristic position to another.
The means for obtaining this rapid displacement of the coupling sleeve com-
Carry. those horns 1120 and 1121 mounted on the sleeve 1108, these cams ^ being identical but offset one against the other by 180 C.
As clearly visible in figs. 29 and 35, each of these cams is made to include a boss 1122, yes extending, in substance, at an angle of 90, this boss comprising a raised part 1123 at one end while its other end ends in a pronounced hollow 1134..These cams are intended for. cooperate with a roller 1126 mounted on one end of an elastic blade 1127 which is connected to the support 1098 by screws 1128. The roller 1126 and the elastic blade are shown in dotted lines in fig.28 and are located above & u drawing plan. For the position shown, the roller is in contact with the cam 1121. In this way the elastic blade is bent to the left so as to urge the coupling sleeve 1040 in the same direction.
However, this sleeve cannot move to the left until the roller
1106 has arrived at the end of the part 1111, of the cam 1107 and is therefore located opposite the interval 1113 (fig. 37) and in this position the ramp 1115 positively triggers the movement of the coupling sleeve. As soon as this movement has started, the tension of the elastic cam 1127 intervenes to quickly push said sleeve to the left so that the dogs 1047 and 1041 are released and the dogs 1038 are engaged in the dogs 1042. Following this, of this movement, the
<Desc / Clms Page number 42>
roller 1106 is placed against the prtie 1110 of the cam
EMI42.1
1107 this yes prevents the return of the accnllplc sleeve; "8nt.
('u <> m1 the boxes continue to rotate, the cpm8 Il: ':: 1 ouitte the Ealet and the boss l12à of the ca: Te 1120 comes in contact with this one. This forces the In :: ie 61astiaue 1127 to. to flex in the op; ios ± direction and to accumulate a force ufo tends to move the -, coupling ncbon to the right, When the roller 1106 presents itself in front of the gap 1112 of the cam 1107 and comes in contact with the
EMI42.2
ramp 1116, the positive movement of the pccoupiM'pnt iranchon is triggered in the other direction and the effort PCC11; r1111F: d "ns 1 .. 1; me elesti.r'11e forces this sleeve to pass completely felt no- sition charac ;; ristiC: 118.
One thus obtains the rrJ01WE ', - oPDt cvclinue of the coupling sleeve and, consequently, the reversal of the direction of rotation of the toothed ring 1044 of an abso-
EMI42.3
lument t c ^ U tOr !? t1le.
In fig. 28 a second tree is shown at. cams rotated, at its ends, in the outer walls of the casing, as indicated in 1131 and 1132 and this shaft is driven by a gear train shown in figs. 29 and 30. At its upper end, the vertical shaft 1087 carries a screw without
EMI42.4
end 1134 which meshes with a helical wheel 115 1: '0'1t -'- e on a horizontal shaft end 1136 engaged in an opening Il:' 7 made in the wall of the housing. The tree 1136 carries ^ cheerfully
EMI42.5
a pinion Il: '' 8 adjacent to the hplico'idale 11'S (fig.?'.C) and this pinion meshed with a toothed wheel 1140 mounted on a shaft 1141 housed in the housing. The toothed wheel 1140 meshed with a pinion 1143 wedged on the camshaft 1¯1..50.
This shaft is therefore driven by the shaft 1087 and the arrangement of the gears is such that said camshaft turns very slowly, for example making one complete revolution in 45 minutes.
EMI42.6
The shaft 110 (fi;. '8) carries a 1-145 box similar to the box 1095 and which is shown on the shaft 1150 to be able to move axially thereon. In this case. box has a support 1146 outside and facing down
<Desc / Clms Page number 43>
and on which an arm 1147 is fixed by means of screws 1148. The lower end of this arm has the shape of a fork (fig.6) freely engaged in a groove 1149 formed in the coupling sleeve 1051. Therefore, if box 1145 is moved axially, sleeve 1051 slides in the same direction.
The means by which this sliding of the sleeve is obtained are, in general, similar to those mounted on the shaft 1080 to obtain the control of the sleeve 1040. But they differ from it in two points, namely - say in that the sliding of the sleeve 1051 is not triggered positively although it can be, if desired, and secondly in that means are provided to bring said sleeve 1051 to its neutral position at the end of the spin cycle.
The reason why the movement of this sleeve 1051 is not triggered in a positive manner is that this precaution seems superfluous because the friction forces, which keep the dogs of this sleeve in their engaged position, are less and can be easily va.incus by the action of the elastic means provided for this purpose.
The arm 1147 enters the box 1145 and cooperates with retaining means 1160 which comprise a sleeve 1158 wedged on the shaft 1130, for example, by locking screws and a sleeve 1161 wedged on the sleeve and which has a flange 1162 in its middle. The rim 1162 (fig.43) has a notch 1163 at one point and a second notch 1164, which is wider than the. first and the bottom of which extends tangentially with respect to the periphery of the sleeve 1161. The two notches form passages for the end of the arm 1147 so that the latter can be moved axially from side to side. other of the ledge 1162 at predetermined times.
The means for obtaining the displacement of the boxes 1145 and of the arm 1147 comprise two cams 1166 and 1167 fixed on the shaft 1130 and which can cooperate with a roller 1168 mon-. tee on the end of an elastic blade 1159 fixed on the support
<Desc / Clms Page number 44>
1167 by screws 1164. The two cams 1167 and 1163 (figs. 41 and 42) respectively comprise active parts 1170 and 1171 provided with bosses Established in suitable places so that the elastic blade can flex in one direction or in the other. - be depending on the case.
When the coupling rod 1061 is in its right position, the roller 1168 passes over the boss of the cam 1167 which causes the elastic blade to bend to the left and where the notch 1163 of the flange 1162 of the socket 1161 reaches the arm 1147, the end of the latter passes rapidly through this notch in the axial direction and through the effect of the spring so that the dogs 1056 and 1057 penetrate one another, When the sleeve 1161 continues to rotate in the direction, dextrorotatory, with respect to fig.43, the notch 1164 comes into alignment with the arm 1147 and meanwhile the elastic blade 1168 has been bent to the right by the cam 1166. For this reason the arm therefore passes through the notch 1164 in question.
Note that at this time the coupling sleeve 1051 is only moved to the right from its corresponding position. the high speed, intervening for the spinning, at the end of this spinning and at this particular moment it is desirable that the coupling sleeve 1051 be in its neutral position for which all the dogs are released because this allows the container, containing the laundry, to rotate freely so that the operator can move this container by hand to bring it to a position suitable for removing the laundry.
Therefore, when the coupling sleeve 1051 first moves to the right, it must stop in its neutral position and to achieve this a disc 1175 is brought in which is fixed to the sleeve 1158 and this disc has a curved tab 1176, which is aligned with the left end, of notch 1164 (fig. 43). Consequently, when the end of the arm 1147 passes through this notch, it comes into contact with the tongue 1176 which stops the coupling sleeve 1051. The members are therefore in their position.
<Desc / Clms Page number 45>
neutral and, as will be explained below, the motor is stopped at that particular moment and the entire drive mechanism ceases to operate.
'After starting the engine, via an auxiliary starting circuit, the camshaft 1130 will have. turned enough to move the tab 1176 away from the arm 1147 and the latter can then complete its movement through the notch 1164 until it is to the right of the flange 1162 which, automatically, causes the engagement of the dogs 1048 and 1049. The operation of the machine, when the dogs 1048 and 1049 are engaged, continues in this way until the notch 1163 is in front of the arm 1167 and the coupling sleeve 1051 is then moved. to the left and the arm 1147 passes to the left of the ledge
1162 until notch 1164 comes up again.
Note, with reference to fig. 43, that the coupling sleeve 1051 is held on the right for a longer period due to the greater peripheral gap existing between the notches 1163 and 1164 while this sleeve is held in its left position, during which the spinning of the laundry takes place, for a relatively short time because of the less peripheral distance existing between the notches 1164 and
1163.
In order to obtain the rotation of the laundry container in the same direction as that in which it must rotate during the spinning and at the moment when the displacement of the coupling sleeve 1051 is to take place, use is made of retaining means (figs. 31 and, 32) which comprise an elbow lever 1180 articulated to a transverse shaft 1181, established in.le casing, the lower end of said lever being in contact with a cam 1183 mounted on the shaft. lower cams 1080. The other end of the lever has a nose 1186 which can come into contact with a finger 1188 mounted on the arm 1147 which controls the coupling sleeve 1051.
A spring 1189 is wound around the shaft 1181 and one end of this spring bears on
<Desc / Clms Page number 46>
a lug fixē1190 while its other extracted presses on the angled lever 1180, this spring urging said lever in a direction for which the beak 1186 comes into contact with the finger 1188 of the arm 1147.
The cam 1183 occupies such a position, with respect to the cams which control the reversing movement and which are also wedged on the shaft 1080, that the shaft 1147 is kept in its right-hand position (fig. 28) for which the crabbts 1048 and 1049 are engaged until ring gear 1044 rotates in the same direction as pinion 1059 whereby the High speed drive is obtained. Therefore, if the arm 1147 is opposite the notch 1163 and is about to be moved by the elastic blade 1169 but if the crown gear 1044 turns in the opposite direction to the onion 1059 for the large speed,
the spout 1186 is in contact with the finger 1188 of the arm 1147 which prevents the movement in question. On the other hand, when the lower camshaft 1080 has turned sufficiently so that one obtains the reversal of the direction of rotation of the annular ring gear 1044 ', the cam 1185 will have moved the crank lever 1180 so as to free the arm. 1147. It should be noted that the notch 1163 is sufficiently wide for this retention to occur, if necessary, so that the arm 1147 has sufficient space to be moved aupnd said retaining means cease to intervene.
To control the draining of the water out of the tank and to control the operation of the electric motor, a cam 1200 mounted on the upper camshaft 1130 is used and the active part 1021 of this cam can act on a roller 1202 mounted on a rod 1205 oriented upwards and which passes through a cover 1205 of the housing while being able to be moved vertically (fig. 44). This rod 1203 can act on an arm 1206 articulated to an axis 1207 mounted on the cover and this arm serves to open and close the emptying valve of the tank. When the rod 1203 is in its upper position, the drain- is open and when it is in its lower position, the drain
<Desc / Clms Page number 47>
is closed.
Note that the cam 1021 has a relatively long active face 1208 so that the valve can be closed for a fairly long period of time during which the laundry is washed. The drain cam also has four bosses 1210, 1211, 1212 and 1213 which respectively open the valve at the end of the wash, then at the end of the first rinse, then at the end of the second rinse and at the end of the third. rinsing. Between these operations, the valve is, of course, closed. It should be noted that at the end of the third rinse the drain is opened for a long enough period by the boss 1213 of the cam so that the valve is open during the spinning.
The cam 1200 also includes a boss 1215 with a notch 1216 into which the control member 1217 of the switch can penetrate. When this member is taken out of the slot, a switch 1220, established in the motor supply circuit, is closed. When the member 1217 enters the notch 1216, the engine is stopped. As stated above; an auxiliary circuit is provided for starting the engine so that the camshaft 1130 can rotate sufficiently so that the control element 1217 of the switch is disengaged from its notch 1216 and thus closes the main circuit of the engine.
In this way this main circuit remains closed until the member 1217 enters the notch 1216 and the camshaft can rotate sufficiently to disengage the control element 1217 from the notch. 1216, the auxiliary circuit, supply the motor, is closed and remains closed until the main circuit is also closed.
It was not considered necessary to show these circuits because the initiates know very well how to establish them.
To force water to enter the tank another cam is shown, on camshaft 1130 and this cam, shown in developing fig. 48, has four grooves
<Desc / Clms Page number 48>
or hollow 1231, 1232, 1233 and 1234 which cooperate with resilient fingers 1235 and 1236 which are provided with tabs 1237 and 1238 which can come into contact with the cam and other tabs 1240 and 1241 which can act respectively on divers 1243 and 1244.
These plungers can slide in a plate 1245 (fig. 47) fixed by screws 1246 on the wall of the casing to control respectively water distributors 1250 and 1251, the distributor 1250 regulating the entry of water into the tank. a temperature of 60 C while the distributor 1251 sets the temperature at 38 C.
If the cam 1230 (fig. 48) is moved downward relative to the fingers 1235 and 1236, the tongue 1237 cannot enter any of the grooves and the tongue 1238 can engage all the grooves that follow each other in the peripheral direction. This means that all the water supplied to the tank will be at a temperature of 33 C. On the other hand, if the cam 1230 is moved to the left for a short distance, the tab 1237 can penetrate the grooves 1233, 1232 and 1231: do not enter the groove but the tongue 1233 will be able to sit in the groove 1234 but not in the other grooves.
This means that the water, admitted into the tank, will be at 60 C during the three corresponding operations (washing and those first rinses), while for the fourth operation (last rinsing),
EMI48.1
to the ouelle corresponds 1p. r inur: lN: t4., 1 '(81) is r'c'ise d> -as vat a: 8 C.
The groove 1; 1 (fig., 4) occupies a nosH: i 0J'l tR1le 'lU'8lJ start and when the engine is f "i3 running, Ï1JSI11"? this the mochino lover, nne res Irn- guettes' oenetre don this groove 1 ".al and lc ,, ni cC'111 '? (lns 10> vat at: 8 C or 60uc depending on the finger l2: -' h Ft 1 .S / 2'f yes -intervene.
After draining the washing water and rmràs Ip iron this 1 "drain valve, water 7¯" rnêF'8 tC'f'1 '(1 "' r", chosen turp enters the tank when the groove 1232 reaches the same finger. and this water is used for the first rinsing.
<Desc / Clms Page number 49>
is finished and when the emptying has taken place, the following groove
1233 presents itself in front of the same finger and the water for the second rinse enters the tank at the same chosen temperature.When the third rinse is to take place, the bottom of the groove 1234 is only touched by the tongue 1238 so that the last rinse is always done with water at the lowest temperature of 38 C.
For ordinary laundry, the tab
1237 of finger 1235 controls all operations except the last one. For washing woolen articles, the tab 1238 of the finger 1236 acts for all operations to introduce water at the lower temperature.
The cam 1230 can be moved from one characteristic position to the other by a rod 1240 (fig. 28) capable of being displaced angularly about its axis and yes through the cover 1035 of the housing and which carries, to its lower extract, an eccentric lug 1241 engaged in a peripheral groove 1242 of the cam 1230. By rotating the rod 1230, the cam 1230 can thus be brought axially from one characteristic position to the other. The rod 1230 is connected to a suitable control 1243 which is extended until it is accessible outside the envelope of the machine.
In fig. 49 we have shown the pulley 1019 around which the belt 1018 'is engaged and which comprises a hub
1250 wedged on the outer end of a shaft 1020 using a screw 1251 passing through a washer 1253 engaged in the end. enlarged bore of. hub. The inner end of the hub
1250 has an outer radial flange 1255 and on the hub 1250 is engaged a washer 1256 applied against said flange 1255.
The pulley comprises two discs 1257 and 1258 keyed on the hub 1250, the disc 1257 µ being in contact with the washer
1256. Between these discs are interposed two other discs
1260 and 1261 provided at their periphery with a. flange, the two flanges forming an annular groove, V-shaped, for the. belt 1018. By their edge of their central opening dis-
<Desc / Clms Page number 50>
EMI50.1
inner plates 1260 and They are engaged on a 1-. "c118 T'6 or-! can slide on the hub 1250 between the outer discs
EMI50.2
1257 and 1258 and in the middle of this ring is 1r'vi == oe a rib p ± T5pbÉriaue 1P, 64 psr laauelle the central parts of the discs 1060 and 1261 are; l; a.res between them.
Planupp de -fraction 1263 and 1369 are respectively established between (li.S: Cl1F'S 1257 and 1S60 and disrues 1253 and 1261. In disoues 12.60 and 1261 are cut the tabs 1270 and 1211, tie T-retain the aforementioned plroues in positions copxi? 1eB TI? rr, nnort pu hub. The peripheries of the discs 1357 and 125a bear these curved and spaced legs 127s ovi are in # Cf'S dPllS holes in the plates so that they are made. solaaires of said disks to be entered (es n? 'r these.
All the disoues are maintained on the nucleus '', 5JFiO by a washer 1276 Pppliiu, e against the external face c111 dis'11Je 1258 and by a <'cTo1J 1277 screwed on the E: xtr / llit! outer hub. Only a peripheral rim 1280 of the washer 1276 is in contact with the disc 1258 and, when the nut 1277 is
EMI50.3
serrF., this flange exerts a strong pressure on the disc which, in turn, acts by a strong pressure on the friction plates and on the discs on the opposite faces thereof.
In this way, the friction obtained between the plates and the discs can be adjusted.
It is obvious, when the disoues 1260 and 1261 are driven by the belt, that the discs 1257 and 1258 rotate normally with the former and with them 1-shaft 1020. It is recalled that the shaft 105 is connected to the shaft 1067 which drives the container containing the laundry, the front connection takes place using a rubber sleeve to absorb any shock that may occur when the direction of rotation of shaft 1053 changes. At the same time the pulley 1019 makes it possible to obtain a slip transmission with the help of which the speed of the shaft 1053 can be temporarily changed in addition or in
<Desc / Clms Page number 51>
less compared to that of the drive motor.
Thanks to these modes of connection, the movable members of the mechanism are not subjected to shocks which, otherwise, could occur when the direction of rotation of the container, containing the laundry, is reversed. Likewise, these elastic or sliding links tend to minimize any noise during reversing or at any other time of machine operation.
The general operation of the machine is therefore as follows. The container, containing the laundry, rotates first in one direction and then in the other during the washing operation and during the three rinses after which it is driven at high speed during the spinning. Water is introduced into the container at the start of the washing operation and at this time the drain is closed and at the end of this operation the drain is open for a certain time to allow the water to flow out. out of the tank. After that the drain closes and clean water enters the tub for a while to perform the first rinse of the laundry. After a short period of rinsing, it is repeated, in the same way, a second and a third time.
After the third rinse the drain remains open and the container is driven at high speed. This high speed drive is always triggered when the container rotates in the same direction, during rinsing, as that adopted for high speed rotation.
Consequently, the high-speed spinning takes place by acting on a container which is already rotating in the direction corresponding to that of the spinning. At the end of the spinning, the clutch or the coupling, by which one obtains the drive to. high speed, comes to neutral and is kept in this position until the motor supply circuit is interrupted and the components stop. The container can therefore be rotated freely and by hand until it occupies a suitable position to allow removal of the laundry. The machine is started up by
<Desc / Clms Page number 52>
using an auxiliary circuit, for supplying the motor and which can be constituted as usual.
After a short period of time, the cam which controls the switch 1220 of the main motor circuit causes the closing of this switch which takes over control of the motor until the latter stops again at the end of the operation. the spin.