BE466707A - - Google Patents

Info

Publication number
BE466707A
BE466707A BE466707DA BE466707A BE 466707 A BE466707 A BE 466707A BE 466707D A BE466707D A BE 466707DA BE 466707 A BE466707 A BE 466707A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
lever
wheel
during
members
interlacing
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE466707A publication Critical patent/BE466707A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65BMACHINES, APPARATUS OR DEVICES FOR, OR METHODS OF, PACKAGING ARTICLES OR MATERIALS; UNPACKING
    • B65B13/00Bundling articles
    • B65B13/18Details of, or auxiliary devices used in, bundling machines or bundling tools
    • B65B13/24Securing ends of binding material
    • B65B13/28Securing ends of binding material by twisting
    • B65B13/285Hand tools

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Basic Packing Technique (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    Machines     à   ligaturer. 



   L'invention est relative à des   machines à   ligaturer du genre dans'lequel un fil est'tendu autour d'une caisse ou autre embal- lage et un noeud en spirale entrelacée est formé. Elle concerne en premier lieu une machine portative dans laquelle le fil est agrippé à une extrémité de la machine et mis sous tension à l'au- tre extrémité, les longueurs de fil s'étendant entre les organes d'agrippement et de tension étant entrelacées par un pignon rai- nuré engagé par une roue dentée plus grande de sorte qu'une   sim-   ple poussée en avant d'un levier d'actionnement engageant la grande roue produira le nombre voulu de torsions. 



   L'invention est destinée à procurer une machine légère et robuste qui soit facile et sûre à manoeuvrer et   à   être délivrée de la ligature venant d'être effectuée. Elle incorpore des per- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 fectionnements qui coopèrent à cette fin. 



   Les parties de l'invention pour lesquelles un monopole est demandé sont celles mentionnées dans les revendications; elles sont englobées dans une machine qui, à titre d'exemple, sera dé-   crite   ci-après, avec référence aux dessins annexés dans   lesquels:   
Fig. 1 est une éléva,tion de face. 



   Fig. 2 est une vue en coupe et plan. 



   Fig. 3 est une vue fragmentaire, certaines parties étant supprimées pour montrer le mécanisme à la gauche de la Fig.l. 



   Fig. est une élévation en coupe illustrant le mécanisme coupeur. 



   Fig. 5 est une coupe fragmentaire de l'axe d'entraînement et de   la,   roue de commande à engrenage. 



   Fig. 6 est une vue en coupe suivant la ligne   VI-VI   de la Fig. 2, montrant le mécanisme éjecteur de noeud. 



   Fige. 7 et 8 sont des vues fragmentaires pour illustrer le fonctionnement du verrou de retenue de fil, et 
Figs. 9 et 10 sont des diagrammes montrant le réglage des diverses opérations suivant les trajets avant et retour du levier, 
Comme représenté, la machine est du type général dans lequel la, machine est placée sur la caisse ou analogue devant être liga- turée et un fil provenant d'un tambour ou d'une bobine dans   n'im-   porte quelle position appropriée à la, droite de la machine est inséré par son extrémité dans un   agrippeur à   l'extrémité gauche de la machine.

   Le balant du fil est alors repoussé dans la rai- nure du pignon d'entrelacement et une boucle est conduite dans le sens des aiguilles d'une montre autour de la caisse, le second fil étant repoussé derrière un loquet de retenue, dans la rainure du pignon et dans les organes de tension à l'extrémité droite de la machine, Le fil est alors tendu et le surplus est retourné vers le tambour ou bobine et les opérations d'entrelacement et de cou- page effectuées. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Le bloc principal du corps de la machine représentée est   cons-   titué de deux extrémités 1,2 établies séparément, chacune compre- nant une partie 3,4 respectivement d'un carter central. Un le- vier d'actionnement 5 à poignée de manivelle 6 est monté sur l'axe d'entraînement principal 7 supporté dans des coussinets 8. La partie centrale de l'axe 7 est de diamètre plus grand et porte la grande roue d'engrenage principale ou de commande 9 qui engage le pignon d'entrelacement 10 situé derrière la rainure 11 du carter. 



  Un piston 12 dans la partie centrale de l'axe 7 est pressé par un ressort 13 pour agir comme un cliquet engageant un gradin à rochet dans l'évidement de la roue 9, de sorte que la roue est manoeuvrée par le mouvement en avant du levier pour actionner le pignon d'en- trelacement. 



   L'agrippeur de gauche est visible au mieux aux Fige. 1 et 3. 



  Il comprend une enclume fixe 14 et une griffe 15 pivotée sur une tige 16 et pressée vers une butée 17 par un ressort 18. Un gra- din 19 est engagé par un cliquet   à   ressort porté par la poignée 5 lorsque celle-ci approche de la fin de sa course en avant, de sor- te que la griffe sera soulevée et libérée du fil lorsque la course en arrière commence. L'agrippement (qui est effectif aussi long- temps qu'il y a traction à l'extrémité du fil) est donc relâché et permettra rapidement au fil de se dégager sur les côtés. 



   Le fil ayant été enroulé autour de la caisse, comme décrit ci-dessus, avec des longueurs d'enroulement placées l'une derrière l'autre dans la rainure du pignon d'entrelacement 10, il est en gagé par le mécanisme de tension montré à l'extrémité droite des figs. 1 et 2. Ceci constitue un type normal comprenant des dis- positifs stationnaires et mobiles d'agrippement à une voie par lesquels le surplus de fil peut être renvoyé vers le tambour. 



   Dans une forme typique, l'agrippeur stationnaire comprend une enclume fixe 21 et une mâchoire   à   pivot 22 laquelle est pres- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 sée à ressort vers l'enclume et est placée de telle façon relati- vement à l'axe de pivotement que   la   mâchoire agrippera étroitement le fil lorsque le mouvement relatif de la mâchoire est dirigé vers la bobine. La mâchoire est pourvue d'une extension 23 à l'extré- mité   (droite) proche   de la bobine. En insérant le fil qui doit être renvoyé vers la bobine il s'engage sous une pente à l'avant de l'extension, soulevant la mâchoire et lui permettant de retom-   ber à   nouveau après que le fil a atteint la position d'agrippement lorsque l'extension se trouvera devant le fil et le retiendra. 



  L'arippeur mobile possède une enclume similaire 24 et une   mâchoi-   re 25 avec une extension analogue 26 mais tout l'assemblage est porté par une courte tringle 27 et accouplé à pivotement à un le- vier de tension 23. Le levier est pressé par un ressort 29 vers un agrippeur stationnaire et une extension arrière 30 sur la mâ-   choire   pivotée est disposée pour engager une partie fixe 31 de la machine derrière la   mâchoire   stationnaire, de sorte que le res- sort 29 plutôt plus puissant agissant pour maintenir le levier normalement vers la gauche vaincra le ressort normal agissant sur la mâchoireet maintiendra cette dernière ouverte prête   à   rece- voir le fil. 



   Lorsque le fil est déroulé circulairement il est glissé sous le loquet de retenue 32 qui est fixé à sa tige 33. Le loquet 32 peut ainsi être actionné par la roue à gradin 34 engagée par un nez 35 sur la poignée 5 et sera retenu par le cliquet 36 du ro- chet pressé à ressort 37 jusque ce que le rochet soit actionné par une came 38 sur l'axe 7, tout ceci ressortant le mieux des Figs. 7 et 8. 



   Le coupeut est visible au mieux aux Fige, 1 et 4. Il est du type   norrnal,   la lame 39 étant maintenue par une tige filetée 40 et une cheville 41 sur le levier 42 pivoté en 43 et poussé vers la position relevée par un ressort 44. Il est actionné 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 par l'une ou l'autre des projections de cliquet 45 du disque 46   clavetê   sur une extension 49a d'un élément 49   (Fig.6)   lequel est mis en rotation en direction unilatérale par l'axe 7 pendant la course de retour du levier 5. 



   Une paire de pistons éjecteurs   à   ressorts de renvoi 47 sont situés presque horizontalement derrière le noeud de chaque côté du pignon d'entrelacement 10. 



   Lors de la course de retour du levier, la grande roue ou roue de commande 9 est retenue de manière connue et les projections de cliquets 48 ou organes analogues sur les disques   49   deviennent actifs, entraînant en avant les plongeurs d'éjection et aidant la machine à être libérée du noeud achevé. Les disques 49 sont por- tés par les éléments   à   direction unilatérale 50 actionnés similai- rement à la roue 9 mais lors de la course de retour, au lieu de la course avant du levier 5. Des pistons pressés à ressort 51 en- .gagent des dépressions 52 dans les éléments 50 pour maintenir les éléments 50 après chaque demi-révolution. 



   L'opération peut être suivie en se référant aux zigs. 9 et 10, Le levier 5 se trouve dans sa position arrière la plus éloignée lorsque la machine est prête à recevoir le fil. L'extrémité du fil est insérée sous la griffe 15 et l'encerclement de la caisse et le placement du fil en position de fonctionnement derrière le loquet de retenue 32, dans la rainure du pignon d'entrelacement 10 et dans le dispositif de tension sont exécutés ainsi que cela a déjà été décrit. Lors de la course en avant du levier 5 la roue de commande 9 est mise en rotation par le piston 12 sur 1800, com- me indiqué en A, provoquant le nombre approprié (habituellement trois) de rotations du pignon d'entrelacement 10 et l'entrelace- ment des fils. Un entrelacement complémentaire de 12  est montré en B.

   A ce stade le nez 35 sur le levier 5   souléve   le loquet 32 de sorte qu'il est saisi et maintenu par le bras à rochet 37, 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 La course de retour est représentée à la Fig. 10 Pendant la pé-   riode   C le cliquet 20 sur le levier 5 soulève la griffe 15 et li- bère l'agrippeur de droite. Pendant la période D le couteau des- cend pour couper le fil conduisant au tambour ou à la bobine, la projection de cliquet 45 s'écartant du levier 42 à la fin de cet- te période.

   Pendant une période ultérieure, débutant de   préféren-   ce lorsque le levier est   à   peu près vertical et représenté comme étant de 40  en E les pistons éjecteurs fonctionnent   jusqu'à   ce que les extensions de cliquet 48 les   abandonnent.   Pendant la pé-   riode   finale F représentée comme étant de 15 , lorsque la machine est libérée du noeud achevé, la came 38 fonctionne pour basculer le bras 37 et libérer le loquet 32 pour qu'il retourne, par gra- vités, dans sa position de fonctionnement. 



   Il doit être entendu que d'autres moyens mécaniques appro- priés peuvent être substitués à ceux venant d'être représentés sans se départir du monopole défini par les revendications. Le réglage est également soumis à des variations endéans des limites très larges et les opérations peuvent être réalisées dans d'au- tres situations du cycle. 



   Revendications. 



   1. Une machine   à   ligaturer comprenant un levier à main d'ac- tionnement pouvant   être   oscillé, des organes d'entrelacement de fil, des organes réagissant à la manoeuvre du levier dans une di- rection pour actionner les organes d'entrelacement, des organes éjecteurs du noeud, et des organes réagissant à la manoeuvre du levier dans la direction opposée pour actionner les organes é-   jecteurs   du noeud. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    Tying machines.



   The invention relates to tying machines of the kind in which a thread is stretched around a crate or other wrapping and an interwoven spiral knot is formed. It relates firstly to a portable machine in which the yarn is gripped at one end of the machine and tensioned at the other end, the lengths of yarn extending between the gripping and tensioning members being interwoven. by a grooved pinion engaged by a larger toothed wheel so that a simple push forward of an operating lever engaging the large wheel will produce the desired number of twists.



   The invention is intended to provide a light and robust machine which is easy and safe to operate and to be released from the ligature which has just been performed. It incorporates per-

 <Desc / Clms Page number 2>

 organizations which cooperate to this end.



   The parts of the invention for which a monopoly is requested are those mentioned in the claims; they are included in a machine which, by way of example, will be described below, with reference to the appended drawings in which:
Fig. 1 is a front elevation.



   Fig. 2 is a sectional and plan view.



   Fig. 3 is a fragmentary view, some parts deleted to show the mechanism to the left of Fig.l.



   Fig. is a sectional elevation showing the cutting mechanism.



   Fig. 5 is a fragmentary sectional view of the drive shaft and the gear drive wheel.



   Fig. 6 is a sectional view taken along the line VI-VI of FIG. 2, showing the knot ejector mechanism.



   Freezes. 7 and 8 are fragmentary views to illustrate the operation of the thread retaining lock, and
Figs. 9 and 10 are diagrams showing the adjustment of the various operations following the forward and return paths of the lever,
As shown, the machine is of the general type in which the machine is placed on the crate or the like to be tied and yarn from a drum or spool in any position suitable for the machine. The right end of the machine is inserted through its end into a gripper at the left end of the machine.

   The wire swing is then pushed back into the groove of the interlacing sprocket and a loop is driven clockwise around the body, the second wire being pushed behind a retaining latch, into the groove. of the pinion and in the tension members at the right end of the machine. The thread is then stretched and the surplus is returned to the drum or spool and the interlacing and cutting operations carried out.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The main block of the body of the machine shown is made up of two ends 1,2 established separately, each comprising a part 3,4 respectively of a central housing. An actuating lever 5 with a crank handle 6 is mounted on the main drive shaft 7 supported in bearings 8. The central part of the shaft 7 is of larger diameter and carries the large wheel. main or control gear 9 which engages the interlacing pinion 10 located behind the groove 11 of the housing.



  A piston 12 in the central part of the axle 7 is pressed by a spring 13 to act as a pawl engaging a ratchet step in the recess of the wheel 9, so that the wheel is maneuvered by the forward movement of the wheel. lever to operate the interlacing pinion.



   The left grabber is at best visible at the Fige. 1 and 3.



  It comprises a fixed anvil 14 and a claw 15 pivoted on a rod 16 and pressed towards a stop 17 by a spring 18. A rod 19 is engaged by a spring-loaded pawl carried by the handle 5 when the latter approaches the handle. end of its forward stroke, so that the claw will be lifted and released from the thread when the backward stroke begins. The gripping (which is effective as long as there is traction at the end of the wire) is therefore relaxed and will quickly allow the wire to come off the sides.



   Since the wire has been wound around the body as described above with lengths of winding placed one behind the other in the groove of the interlacing sprocket 10, it is secured by the tension mechanism shown. at the right end of figs. 1 and 2. This is a normal type comprising stationary and movable one-way gripping devices through which excess yarn can be returned to the drum.



   In a typical form, the stationary gripper includes a fixed anvil 21 and a pivot jaw 22 which is pressed.

 <Desc / Clms Page number 4>

 Spring loaded towards the anvil and positioned so relative to the pivot axis that the jaw will grip the wire tightly when the relative movement of the jaw is directed to the spool. The jaw is provided with an extension 23 at the end (right) near the spool. By inserting the wire which is to be returned to the spool it engages under a slope in front of the extension, lifting the jaw and allowing it to fall again after the wire has reached the gripping position. when the extension is in front of the wire and will hold it.



  The movable bridle has a similar anvil 24 and a jaw 25 with a like extension 26 but the whole assembly is carried by a short rod 27 and pivotally coupled to a tension lever 23. The lever is depressed by a spring 29 towards a stationary gripper and a rear extension 30 on the pivoted jaw is arranged to engage a stationary part 31 of the machine behind the stationary jaw, so that the rather more powerful spring 29 acting to hold the lever normally to the left will overcome the normal spring acting on the jaw and keep the latter open ready to receive the thread.



   When the wire is unwound circularly it is slipped under the retaining latch 32 which is fixed to its rod 33. The latch 32 can thus be actuated by the stepped wheel 34 engaged by a nose 35 on the handle 5 and will be retained by the pawl 36 of the spring-pressed pawl 37 until the ratchet is actuated by a cam 38 on the pin 7, all of which is best evident from Figs. 7 and 8.



   The cutter is at best visible in Figs, 1 and 4. It is of the normal type, the blade 39 being held by a threaded rod 40 and a pin 41 on the lever 42 pivoted at 43 and pushed towards the raised position by a spring 44 . It is operated

 <Desc / Clms Page number 5>

 by one or the other of the pawl projections 45 of the disc 46 keyed onto an extension 49a of an element 49 (Fig. 6) which is rotated in a unilateral direction by the axis 7 during the return stroke of the lever 5.



   A pair of idler spring ejector pistons 47 are located almost horizontally behind the knot on either side of the interlacing gear 10.



   During the return stroke of the lever, the large wheel or control wheel 9 is retained in a known manner and the projections of pawls 48 or the like on the discs 49 become active, driving the ejection plungers forward and helping the machine. to be released from the completed node. The discs 49 are carried by the unilaterally steered elements 50 actuated similarly to the wheel 9 but during the return stroke, instead of the forward stroke of the lever 5. Spring-pressed pistons 51 are engaged. depressions 52 in the elements 50 to maintain the elements 50 after each half-revolution.



   The operation can be followed by referring to the zigs. 9 and 10, The lever 5 is in its rearmost position when the machine is ready to receive the thread. The end of the wire is inserted under the claw 15 and the encircling of the box and the placement of the wire in the operating position behind the retaining latch 32, in the groove of the interlacing sprocket 10 and in the tension device are executed as has already been described. On the forward stroke of lever 5 the control wheel 9 is rotated by piston 12 to 1800, as indicated at A, causing the appropriate number (usually three) of rotations of the interlacing pinion 10 and l. interweaving of threads. A complementary interleaving of 12 is shown in B.

   At this point the nose 35 on the lever 5 lifts the latch 32 so that it is gripped and held by the ratchet arm 37,

 <Desc / Clms Page number 6>

 The return stroke is shown in Fig. During period C the pawl 20 on the lever 5 raises the claw 15 and releases the right gripper. During period D the knife descends to cut the wire leading to the drum or spool, the pawl projection 45 moving away from the lever 42 at the end of this period.

   During a later period, preferably starting when the lever is approximately vertical and shown as 40 at E, the ejector pistons operate until the pawl extensions 48 release them. During the final period F shown as 15, when the machine is released from the completed node, the cam 38 operates to tilt the arm 37 and release the latch 32 so that it returns, by gravity, to its position. Operating.



   It should be understood that other suitable mechanical means may be substituted for those just shown without departing from the monopoly defined by the claims. The setting is also subject to variations within very wide limits and operations can be performed in other situations of the cycle.



   Claims.



   1. A ligating machine comprising an actuating hand lever which can be oscillated, thread interlacing members, members responsive to the operation of the lever in a direction for operating the interlacing members, knot ejector members, and members reacting to the operation of the lever in the opposite direction to actuate the knot ejector members.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

2. Une machine à ligaturer du genre spécifié dans laquelle un levier actionne un axe sur lequel est montée une roue d'en- grenage plus grande engageant un pignon d'entrelacement, des <Desc/Clms Page number 7> organes étant prévus pour provoquer un engagement en direction unilatérale entre l'axe et la roue de façon à ce que la roue ac- tionne le pignon d'entrelacement lors d'une course en avant du levier, et des organes complémentaires pour provoquer un engage- ment en direction unilatérale en sens inverse entre l'axe et d'autres éléments de fonctionnement de la machine de sorte que de tels éléments soient agissants lors du trajet de retour du le- vier, les organes provoquant l'engagement en direction unilaté- rale entre l'axe et la roue étant situés entre l'axe et l'évide- ment de la roue. 2. A tying machine of the kind specified in which a lever operates an axle on which is mounted a larger sprocket wheel engaging an interlacing sprocket, <Desc / Clms Page number 7> members being provided to cause an engagement in one-sided direction between the axle and the wheel so that the wheel actuates the interlacing pinion during a forward stroke of the lever, and complementary members to cause an engagement - unilaterally in the opposite direction between the axis and other operating elements of the machine so that such elements are effective during the return path of the lever, the members causing the engagement in the unilateral direction - rale between the axle and the wheel being located between the axle and the wheel recess. 3. Une machine à ligaturer selon la revendication 2 dans laquelle l'engagement dans la direction inverse se trouve à l'in- térieur de l'évidement d'un ou de plusieurs éléments montés sur l'axe. 3. A tying machine according to claim 2 wherein the engagement in the reverse direction is within the recess of one or more spindle mounted members. 4, Une machine à ligaturer selon les revendications 1, 2 ou 3 dans laquelle le coupage du fil est compris dans les'opéra- tions exécutées lors de la course de retour du levier. 4. A tying machine according to claims 1, 2 or 3 in which the cutting of the wire is included in the operations performed during the return stroke of the lever. 5. Une machine à ligaturer selon l'une quelconque des re- vendications précédentes dans laquelle le soulèvement d'un lo- quet de retenue est compris dans les opérations exécutées pendant le trajet de retour du levier. 5. A tying machine according to any preceding claim in which the lifting of a retaining latch is included in the operations performed during the return travel of the lever. 6. Une machine à ligaturer du genre spécifié dans laquelle pendant le trajet de retour du leviér d'entrelacement les opéra- tions ci-après s'effectuent dans l'ordre indiqué, actionnement d'un loquet de retenue du fil pour libérer le fil, coupage du fil venant d'un tambour ou d'une bobine, éjection du noeud, li- bération du loquet de retenue pour le mettre en état de recevoir le fil suivant. 6. A tying machine of the kind specified in which during the return path of the interlacing lever the following operations are carried out in the order shown, actuating a thread retaining latch to release the thread. , cutting the thread coming from a drum or a spool, ejecting the knot, releasing the retaining latch to put it in a state to receive the next thread. 7. Une machine selon l'une quelconque des revendications précédentes possédant un corps de bâti principal exécuté en deux parties d'extrémité, chaque partie possédant une portion qui, <Desc/Clms Page number 8> entre elles, forment un carter entourant complètement un pignon d'entrelacement et sa roue d'engrenage d'entrainement excepté en face de la rainure dudit pignon dans une position prédéterminée de celui-ci et comprenant également des organes pour provoquer- un engagement en direction unilatérale pendant un trajet en avant et pendant un trajet en arrière du levier d'actionnement, 8, Une machine selon l'une quelconque des revendications précédentes en substance telle que décrite et représentée aux dessins annexés. 7. A machine according to any preceding claim having a main frame body executed in two end parts, each part having a portion which, <Desc / Clms Page number 8> between them, form a casing completely surrounding an interlacing pinion and its drive gear wheel except opposite the groove of said pinion in a predetermined position thereof and also comprising members for causing an engagement in the direction unilateral during a forward travel and during a rearward travel of the actuating lever, 8, A machine according to any preceding claim substantially as described and shown in the accompanying drawings.
BE466707D BE466707A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE466707A true BE466707A (en)

Family

ID=117951

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE466707D BE466707A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE466707A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2488667A1 (en) SPEED CHANGE DEVICE FOR BICYCLE
EP0192904B1 (en) Rotobaler with a wrapping mechanism
JP2007532107A (en) Pasture bale or similar packaging equipment
FR2471867A1 (en) DEVICE FOR CUTTING A WIRE OF ASSEMBLY WOUND IN A SPIRAL AND FOR FOLDING THE END OF THE WIRE AROUND THE LAST SPIRAL OF THE SPIRAL
BE466707A (en)
EP1808393A1 (en) Device and method of preparation of a section of adhesive tape having a desired length starting from a reel
EP0342086A1 (en) Monitoring system for the knotting mechanism of pressed bales
EP0057122B1 (en) Binding device for rotobalers
WO1988006553A1 (en) Device for knotting a flexible tie
EP0031783A1 (en) Machine for winding wire on spools
EP0064113B1 (en) Binder actuating device for a rotary baler
EP0059815B1 (en) Binding-twine controlling device for a round-baling press
EP1114578A1 (en) Device for fixing one or more objects like vine shoots
CH314225A (en) Forage press
BE681900A (en)
BE505774A (en)
BE419155A (en)
FR3132042A1 (en) Electric portable tying machine for tying plants
BE421314A (en)
BE519565A (en)
CH573860A5 (en) Coiling mechanism for cables, hoses etc. - drums has flexible connectors and fixing devices reversed by control signals
BE357425A (en)
CH252776A (en) Mechanism for reversing the translational movement of the ribbon in typewriters.
BE490911A (en)
BE511886A (en)