BE463405A - - Google Patents

Info

Publication number
BE463405A
BE463405A BE463405DA BE463405A BE 463405 A BE463405 A BE 463405A BE 463405D A BE463405D A BE 463405DA BE 463405 A BE463405 A BE 463405A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
bobbin
roller
motor shaft
winding
stop
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE463405A publication Critical patent/BE463405A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D05SEWING; EMBROIDERING; TUFTING
    • D05BSEWING
    • D05B59/00Applications of bobbin-winding or -changing devices; Indicating or control devices associated therewith

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Sewing Machines And Sewing (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Dispositif de bobinage avec arrêt automatique pour machine à coudre. 



   L'entraînement d'une machine à coudre par un arbre moteur doit généralement satisfaire aux exigences suivantes : a) permettre une transmission avec un premier rapport de transmission correspondant à la vitesse exigée   @   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 pour la couture, b) offrir la possibilité de modifier ce rapport de trans- mission pour obtenir une vitesse réduite permettant d'utiliser la machine à coudre pour la broderie ou d'autres travaux similaires, c) permettre de débrayer le mouvement de la machine à coudre pendant que le moteur continue de tourner, d) permettre l'entraînement d'une canette à bobiner pen- dant   l'arrt   du mouvement de la machine. 



   Pour réaliser ces conditions, les diverses constructions proposées jusqu'à ce jour comprennent en général plusieurs organes de transmission et d'embrayage qui sont mis en action indépendamment les uns des autres. Ainsi, par exemple, l'entraînement de la machine pour la vitesse de couture est souvent réalisé par une transmission à courroie que l'on remplace, pour obtenir une vitesse réduite, par un réducteur de vitesse à engrenages ou à friction. La canette à bobiner est fixée soit directement sur l'arbre du moteur, soit sur un dispositif d'entraînement accessoire. Enfin, la possibilité de pouvoir débrayer la machine à coudre exige souvent encore d'autres organes indépendants de ceux de la transmission.

   La multiplicité de ces organes complique non   seulement   la construction, mais également la manoeuvre de la machine à coudre par l'usager. 



   La présente invention permet une simplification pour le constructeur et pour l'usager, tout en permettant de répondre à toutes les exigences. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La présente invention a pour objet un dispositif de bobinage avec arrêt automatique pour machine à coudre qui se distingue des dispositifs connus par le fait qu'il comporte un organe de liaison mécanique monté sur un support mobile et destiné à relier un arbre moteur à un arbre de   commande   du mécanisme de la machine à coudre, un organe de support pour une canette et des moyens d'entraînement de cette dernière par le dit organe de liaison, un organe d'arrêt étant prévu, provoquant automatiquement l'interruption de la liaison mécanique entre l'arbre moteur et l'organe de liaison lorsque le diamètre du bobinage sur la canette est atteint. 



   L'organe d'arrêt peut comporter une surface dont la position est fixe par rapport à l'arbre moteur d'une part et disposée d'autre part de manière à entrer en contact avec les spires extérieures du bobinage lorsque celui-ci atteint le diamètre désiré et à écarter l'organe de liaison de l'arbre moteur afin d'interrompre l'entraînement du dit organe de liaison. 



   Le dit organe d'arrêt peut comporter une partie formant butée et destinée à entrer en contact avec l'une des collerettes d'une canette placée en position de bobinage sur son support, cette butée étant disposée de manière à maintenir la canette en position de bobinage. 



   L'organe de liaison mécanique peut être constitué par au moins un galet monté sur un support mobile pouvant occuper au moins deux positions, une première 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 position pour laquelle l'arbre de commande du mécanisme de la machine à coudre est entraîné par l'arbre moteur, et une seconde position pour laquelle la liaison mécanique entre l'arbre moteur et l'arbre de commande est   interrom-   pue, pour cette dernière position le galet pouvant toutefois être entraîné par friction par une poulie montée sur l'arbre moteur de manière à permettre le bobinage d'une canette. 



   Le support mobile peut occuper une troisième position pour laquelle l'arbre de commande du mécanisme de la machine à coudre est entraîné par l'arbre moteur à une vitesse différente de celle à laquelle il est entrainé lorsque le dit support mobile occupe la première position. 



   L'organe de support de la canette peut être constitué par un axe fixe sur lequel tourne librement le galet, cet axe étant prolongé et le diamètre de son prolongement étant tel que la canette puisse coulisser et tourner librement sur lui. 



   Les moyens   d'entraînement   de la canette peuvent être constitués par un moyeu fixé rigidement au galet et présentant des créneaux destinés à pénétrer dans des ouvertures percées ordinairement dans les collerettes de la canette. 



   Le dessin annexé montre, à titre d'exemples, plusieurs formes d'exécution de l'objet de l'invention. 



   Les fig. 1, 2 et 3 sont des vues en élévation 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 d'une première forme d'exécution du dispositif placé dans trois positions différentes de fonctionnement ; 
La fig. 4 est une coupe verticale du dispositif; 
La fig. 5 est une coupe suivant A B de la figu- re 3 ; 
Les fig. 6 et 7 sont des vues en élévation d'une deuxième forme d'exécution du dispositif placé dans des positions de fonctionnement différentes ; 
La fig. 8 est une coupe suivant C D de la figu- re 6; 
La fig. 9 est une coupe suivant E F de la figu- re 7. 



   Le dispositif représenté dans les figures 1 à 5 est destiné à assurer une transmission entre l'arbre 11 d'un moteur électrique et l'arbre de commande 12 du mé- canisme d'une machine à coudre. Le moteur, non représenté, est logé dans un carter 13 solidaire du bâti de la machine à coudre. Sur l'arbre 11 du moteur est fixée une poulie 14 munie de deux gorges 15 et 16 (fig. 4) de diamètres diffé- rents, à parois coniques, tandis que l'arbre de commande 12 porte une poulie sous forme d'un volant 17 muni égale-   @   ment de deux gorges 18 et 19 (fig. 5) de même forme et de diamètres différents. Les gorges   15   et 18 sont situées dans un même plan et servent de portées à un galet 20 à surfaces coniques chargé d'assurer une transmission par friction pour une vitesse réduite de la machine à coudre. 



  De même les gorges 16 et 19 sont dans un même plan et 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 coopèrent avec un galet 21 de même forme, chargé   d'assu-   rer une transmission par friction pour la vitesse normale de couture. Le galet 20 tourne librement sur un axe 22 fixé sur un levier 23 solidaire lui-même d'un pivot 24 logé dans une chape 25. Le galet 21 tourne également sur un axe 26 fixé sur un levier 27 solidaire d'un pivot 28 logé dans la même chape 25. Cette chape peut osciller autour d'un axe 29 fixé dans le carter 13 et peut être manoeuvrée depuis l'extérieur de ce carter. Une bague 30 tournant librement sur le pivot 28 sert de surface d'appui à un levier de blocage 31 oscillant autour d'un axe fixe 32. Un ressort 33, prenant appui sur une équerre   34   fixée au carter tend à pousser le levier de blocage contre dette bague.

   Le levier de blocage comporte une encoche 35 servant à   immobiliser   la chape dans une position moyenne correspondant à celle de la figure 2. Lorsque la chape 25 est tournée soit à droite, soit à gauche, le levier de blocage appuie sur la bague 30 par les surfaces 36, res-   pectivement   37 et tend à maintenir la chape dans les positions extrêmes des figures 1 et 3. Sur le pivot   24   est enroulé un ressort 38 dont l'une des extrémités prend appui sur le pivot 28 et dont l'autre extrémité, recourbée sur le levier 23, cherche à tourner ce levier dans le sens inverse des aiguilles d'une montre. L'axe 22 supportant le galet 20 est prolongé latéralement de manière à offrir une portée 39 pour la canette.

   Le diamètre du prolongement 39 de l'axe 22 est tel que la canette 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 puisse coulisser et tourner librement sur lui. Le galet 20 est pourvu d'un moyeu 40 muni d'une série de créneaux,41 destinés à pénétrer dans les trous percés ordinairement dans les collerettes 42 d'une canette   43   et à entraîner cette dernière dans le mouvement de rotation du galet. 



  L'arbre 11 du moteur porte à son extrémité un rouleau   44   tournant librement sur l'arbre et qui présente   une   partie cylindrique 45 et une partie conique 46. Les organes dé- crits sont logés dans un compartiment fermé par un couver- cle   47   qui ne laisse émerger que les parties destinées à fixer la canette. A cet effet, le couvercle est percé de deux ouvertures 48 et 49. 



   Le dispositif décrit fonctionne de la manière suivante : 
En plaçant la chape 25 dans la position de la figure 1, on abaisse le galet 20 de manière à le faire entrer en prise simultanément avec les gorges 15 et 18, afin d'assurer la transmission à vitesse réduite. Le galet est maintenu dans cette position sous l'effet des ressorts 33 et 38. Pendant ce temps,   l'autre   galet reste écarté des gorges 16 et 19 et le ressort 38 l'empêche d'osciller entre ces deux gorgea en exerçant une action de freinage s'opposant, à la rotation du pivot 28. 



   En plaçant la chape dans la position de la fig. 



  2, on abaisse légèrement le galet 21, mais sans le faire entrer en prise, et on élève le galet 20 qui ne peut res- ter en prise   qu'avec   la gorge   15   de la poulie du moteur. 



    @   

 <Desc/Clms Page number 8> 

 Dans cette position de la chape la liaison mécanique entre l'arbre du moteur et l'arbre de commande du mécanisme de la machine à coudre est interrompue; par contre, le galet du/ 20 est entraîné par l'arbre moteur. Cette position peut donc être utilisée pour le bobinage d'une canette. A cet effet, on engage la canette 43 à fond sur la portée cylin-   drique   39, de manière à faire pénétrer les créneaux 41 dans les trous de la collerette 42. Lorsque le galet 20 est en prise avec la gorge 15, la distance entre l'axe 22 de ce galet et la périphérie de la partie cylindrique 45 du rouleau 44 est légèrement inférieure au rayon de la collerette 42. La face frontale arrière du rouleau 44 constitue donc une butée s'opposant à un déplacement axial de la canette hors de sa position de bobinage.

   Au moment de l'introduction de la canette, la collerette bute sur la partie conique 46, ce qui a pour effet d'écarter légè- rement l'axe 22 et de permettre à la collerette de passer sur la partie cylindrique du rouleau. Ce rouleau sert, d'une part, à maintenir la canette en position, en rete- nant la collerette après son passage sur la partie cylin- drique, et d'autre part, à provoquer automatiquement l'ar- rêt du bobinage lorsque la canette est garnie. En effet, dès que l'enroulement a atteint le diamètre maximum désiré, les spires extérieures de l'enroulement prennent appui sur la partie cylindrique du rouleau et soulèvent progressi- vement le galet 20 jusqu'à supprimer son entraînement par la poulie du moteur.

   Le fil 50 parvenant à la canette est 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 orienté de telle manière que, s'il subit sur son trajet une résistance exagérée, la tension qui en résulte a pour effet de soulever le galet 20 et de provoquer l'arrêt automatique du bobinage. 



   En plaçant la chape dans la position de la fig. 



  3, on abaisse le galet   21   jusqu'à le faire entrer en prise simultanément avec les gorges 16 et 19, afin d'assurer la transmission à vitesse normale. Ce galet est maintenu dans cette position sous l'effet du ressort 38. Par contre, le galet 20 est soulevé jusqu'à perdre son contact avec la poulie du moteur et son moyeu 40 prend appui sur le bord de l'ouverture 48 aménagée dans le couvercle (voir fig.   3).   



   On voit que le dispositif décrit permet à l'usager de passer à volonté, à l'aide d'un seul bouton de manoeuvre, de la vitesse de couture à la vitesse réduite ou à la position de débrayage et de bobinage. Dans cette dernière position, le dispositif peut servir au bobinage d'une canette en offrant une sécurité contre la rupture du fil et un contrôle automatique du diamètre d'enroulement. L'objet de la présente invention constitue par conséquent une simplification de la construction, tout en facilitant la manoeuvre de la machine à coudre par l'usager. 



   En variante de la construction décrite plus haut, les fig. 6 à 9 représentent une autre forme d'exécution de l'objet de l'invention. Dans cette variante, 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 la transmission doit être assurée également entre la poulie 14 du moteur et le volant 17 fixé sur l'arbre de commande non représenté de la machine à coudre. La poulie et le volant sont également munis chacun de deux gorges 15 et 16, respectivement 18 et 19, les gorges 15 et 18 étant situées dans un plan commun et les gorges 16 et 19 étant situées dans un autre plan commun.

   Mais, contrairement à la première forme d'exécution, la transmission est assurée ici par un unique galet à friction 51 disposé sur un support mobile manoeuvrable de façon à pouvoir amener ce galet en prise soit simultanément avec les gorges 15 et 18, soit simultanément avec les gorges 16 et 19, soit avec la gorge 15 seulement. Ce support mobile est constitué par une plaque 52 sur laquelle sont rivés un moyeu 53 et un axe   54   qui sert de portée au galet 51. Cette plaque oscille sur un pivot 55 solidaire d'un levier de manoeuvre 56 qui est lui-même solidaire d'une douille 57 qui peut tourner et coulisser sur un axe 58 fixé au carter 59. Ce levier de manoeuvre peut être manipulé depuis l'extérieur de ce carter à l'aide d'un bouton de manoeuvre 60. 



  Un ressort 61, enroulé autour de la douille 57 et s'appuyant par ses extrémités au carter 59 et sur le moyeu 53, tend à faire tourner le levier de manoeuvre dans le sens des aiguilles d'une montre et à freiner la rotation de la plaque 52 autour du pivot 55. Four limiter son angle de rotation autour de ce pivot, la plaque 52 présente une ailette 62 butant contre la douille 57 et un ergot 63 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 butant contre une surface d'arrêt 64 prévue sur le levier de manoeuvre 56. Une autre ailette 65 butant contre le carter 59 empêche le galet 51 d'entrer en contact avec ce carter.

   Pour le bobinage d'une canette 66, l'axe 54 est prolongé par un support 67 servant de portée à cette canette, le galet 51 est muni d'un moyeu 68 à créneaux 69 pouvant pénétrer dans les troue de la collerette de la canette et l'arbre du moteur porte un rouleau 70 servant, d'une part, à maintenir la canette sur son support, et, d'autre part, à provoquer automatiquement l'arrêt du bobinage lorsque la canette est garnie. 



   Pour la vitesse de couture, le levier de manoeuvre est amené dans la position indiquée dans les fig. 6 et 8, c'est-à-dire poussé à fin de course dans la direction du moteur, de manière que le galet 51 soit situé dans le plan des gorges 16 et 19. Le   ressorti   maintient le galet en prise avec ces gorges. 



   Pour passer de la vitesse de couture à la vitesse réduite, le bouton de manoeuvre 60 est abaissé et repoussé à fin de course dans la direction opposée au moteur, le galet 51 étant ainsi amené dans le plan des gorges 15 et 18, dans la position indiquée en traits mixtes dans la fig. 7, et maintenu dans cette position par le ressort 61. 



   Pour passer de la position de vitesse réduite à la position de débrayage, le levier de manoeuvre reste dans le même plan, mais le support 67 est tiré, à la main, 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 vars la droite de la fig. 2, c'est-à-dire éloigné du volant, jusqu'à ce que le galet occupe la position indiquée en traits pleins dans la fig. 7. L'ergot 63 bute contre la surface 64 et le ressort 61 maintient le galet en prise avec la gorge 15 de la poulie du moteur. Cette position de débrayage peut être utilisée pour le bobinage de la canette 66, dans les mêmes conditions que pour la première forme d'exécution. 



   Pour revenir de la position de débrayage à la position de vitesse réduite, il suffit de tirer le bouton dé manoeuvre 60 dans la direction du volant et de le relâcher, ce qui a pour effet de faire buter l'ailette 65 contre le carter et de refermer l'angle de rotation de la plaque 52 autour du levier de manoeuvre. 



   Le dispositif faisant l'objet de l'invention peut également être construit de telle sorte que, dans la position de débrayage, aucun galet ne reste en prise avec les différentes gorges. Le bobinage de la canette peut alors être prévu soit dans une des positions de transmission, en aménageant par exemple un embrayage entre le volant et l'arbre de commande, soit sur un dispositif indépendant. Les gorges peuvent être remplacées par d'autres portées et coopérer avec des galets d'une autre forme. 



  Enfin, les deux rapports de transmission peuvent être réalisés également si le volant seul ou la poulie du moteur seule ont deux portées de diamètres différents. Les portées peuvent être disposées sur une poulie fixée sur l'arbre de transmission et indépendante du volant.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Winding device with automatic stop for sewing machine.



   The drive of a sewing machine by a motor shaft must generally meet the following requirements: a) allow a transmission with a first transmission ratio corresponding to the required speed @

 <Desc / Clms Page number 2>

 for sewing, b) offer the possibility of modifying this transmission ratio to obtain a reduced speed allowing the sewing machine to be used for embroidery or other similar work, c) allowing the movement of the machine to be disengaged to sew while the motor continues to run, d) allow a bobbin to be wound to be fed while the machine is stopped.



   To achieve these conditions, the various constructions proposed to date generally include several transmission and clutch members which are put into action independently of one another. Thus, for example, the driving of the machine for the sewing speed is often carried out by a belt transmission which is replaced, in order to obtain a reduced speed, by a gear or friction speed reducer. The bobbin winder is attached either directly to the motor shaft or to an accessory drive device. Finally, the possibility of being able to disengage the sewing machine often requires other components independent of those of the transmission.

   The multiplicity of these components complicates not only the construction, but also the operation of the sewing machine by the user.



   The present invention allows simplification for the manufacturer and for the user, while making it possible to meet all the requirements.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   The present invention relates to a winding device with automatic stop for a sewing machine which differs from known devices by the fact that it comprises a mechanical connecting member mounted on a movable support and intended to connect a motor shaft to a shaft. for controlling the mechanism of the sewing machine, a support member for a bobbin and means for driving the latter by the said connecting member, a stop member being provided, automatically causing the interruption of the mechanical link between the motor shaft and the connecting member when the diameter of the winding on the bobbin is reached.



   The stop member may comprise a surface whose position is fixed relative to the motor shaft on the one hand and arranged on the other hand so as to come into contact with the outer turns of the winding when the latter reaches the desired diameter and to move the connecting member away from the motor shaft in order to interrupt the drive of said connecting member.



   Said stop member may comprise a part forming a stop and intended to come into contact with one of the flanges of a bobbin placed in the winding position on its support, this stop being arranged so as to keep the bobbin in the bobbin position. winding.



   The mechanical connection member can be constituted by at least one roller mounted on a movable support which can occupy at least two positions, a first

 <Desc / Clms Page number 4>

 position for which the control shaft of the mechanism of the sewing machine is driven by the motor shaft, and a second position for which the mechanical connection between the motor shaft and the control shaft is interrupted, for this last position the roller can however be driven by friction by a pulley mounted on the motor shaft so as to allow the winding of a bobbin.



   The movable support can occupy a third position for which the control shaft of the mechanism of the sewing machine is driven by the motor shaft at a speed different from that at which it is driven when said movable support occupies the first position.



   The bobbin support member may be constituted by a fixed axis on which the roller rotates freely, this axis being extended and the diameter of its extension being such that the bobbin can slide and rotate freely on it.



   The means for driving the bobbin may consist of a hub rigidly fixed to the roller and having crenellations intended to penetrate into openings usually pierced in the flanges of the bobbin.



   The appended drawing shows, by way of example, several embodiments of the object of the invention.



   Figs. 1, 2 and 3 are elevation views

 <Desc / Clms Page number 5>

 a first embodiment of the device placed in three different operating positions;
Fig. 4 is a vertical section of the device;
Fig. 5 is a section on A B of FIG. 3;
Figs. 6 and 7 are elevational views of a second embodiment of the device placed in different operating positions;
Fig. 8 is a section on C D of FIG. 6;
Fig. 9 is a section on E F of FIG. 7.



   The device shown in Figures 1 to 5 is intended to provide a transmission between the shaft 11 of an electric motor and the control shaft 12 of the mechanism of a sewing machine. The motor, not shown, is housed in a housing 13 secured to the frame of the sewing machine. On the shaft 11 of the motor is fixed a pulley 14 provided with two grooves 15 and 16 (fig. 4) of different diameters, with conical walls, while the control shaft 12 carries a pulley in the form of a flywheel 17 also provided with two grooves 18 and 19 (fig. 5) of the same shape and of different diameters. The grooves 15 and 18 are located in the same plane and serve as bearing surfaces for a roller 20 with conical surfaces responsible for ensuring a transmission by friction for a reduced speed of the sewing machine.



  Similarly, the grooves 16 and 19 are in the same plane and

 <Desc / Clms Page number 6>

 cooperate with a roller 21 of the same shape, responsible for ensuring a transmission by friction for the normal sewing speed. The roller 20 rotates freely on an axis 22 fixed on a lever 23 itself integral with a pivot 24 housed in a yoke 25. The roller 21 also rotates on an axis 26 fixed on a lever 27 integral with a pivot 28 housed in the same yoke 25. This yoke can oscillate about a pin 29 fixed in the housing 13 and can be operated from outside this housing. A ring 30 rotating freely on the pivot 28 serves as a bearing surface for a locking lever 31 oscillating around a fixed axis 32. A spring 33, bearing on a bracket 34 fixed to the housing tends to push the locking lever. against debt ring.

   The locking lever comprises a notch 35 serving to immobilize the yoke in an average position corresponding to that of FIG. 2. When the yoke 25 is turned either to the right or to the left, the locking lever presses on the ring 30 by the surfaces 36, 37 respectively and tends to maintain the yoke in the extreme positions of Figures 1 and 3. On the pivot 24 is wound a spring 38, one end of which bears on the pivot 28 and the other end of which , bent over the lever 23, seeks to turn this lever in the anti-clockwise direction. The axis 22 supporting the roller 20 is extended laterally so as to provide a bearing 39 for the bobbin.

   The diameter of the extension 39 of the axis 22 is such that the can

 <Desc / Clms Page number 7>

 can slide and rotate freely on it. The roller 20 is provided with a hub 40 provided with a series of slots, 41 intended to penetrate into the holes usually drilled in the flanges 42 of a bobbin 43 and to drive the latter in the rotational movement of the roller.



  The shaft 11 of the motor carries at its end a roller 44 which rotates freely on the shaft and which has a cylindrical part 45 and a conical part 46. The components described are housed in a compartment closed by a cover 47 which leaves only the parts intended to fix the bobbin to emerge. For this purpose, the cover is pierced with two openings 48 and 49.



   The device described operates as follows:
By placing the yoke 25 in the position of FIG. 1, the roller 20 is lowered so as to make it engage simultaneously with the grooves 15 and 18, in order to ensure transmission at reduced speed. The roller is maintained in this position under the effect of the springs 33 and 38. During this time, the other roller remains separated from the grooves 16 and 19 and the spring 38 prevents it from oscillating between these two gorgea by exerting an action braking opposing, to the rotation of the pivot 28.



   By placing the yoke in the position of fig.



  2, the roller 21 is slightly lowered, but without making it engage, and the roller 20 is raised which can only remain in engagement with the groove 15 of the motor pulley.



    @

 <Desc / Clms Page number 8>

 In this position of the yoke the mechanical connection between the motor shaft and the control shaft of the sewing machine mechanism is interrupted; on the other hand, the roller of the / 20 is driven by the motor shaft. This position can therefore be used for winding a bobbin. To this end, the bobbin 43 is fully engaged on the cylindrical surface 39, so as to cause the slots 41 to penetrate the holes of the collar 42. When the roller 20 is in engagement with the groove 15, the distance between the axis 22 of this roller and the periphery of the cylindrical part 45 of the roller 44 is slightly less than the radius of the flange 42. The rear end face of the roller 44 therefore constitutes a stop opposing an axial displacement of the can outside of its winding position.

   When the bobbin is introduced, the collar abuts against the conical part 46, which has the effect of slightly moving the pin 22 apart and allowing the collar to pass over the cylindrical part of the roller. This roller serves, on the one hand, to hold the bobbin in position, by retaining the collar after it has passed over the cylindrical part, and on the other hand, to automatically stop the winding when the can is filled. In fact, as soon as the winding has reached the desired maximum diameter, the outer turns of the winding bear on the cylindrical part of the roller and progressively raise the roller 20 until its drive by the motor pulley is eliminated.

   The thread 50 coming to the bobbin is

 <Desc / Clms Page number 9>

 oriented in such a way that, if it undergoes an exaggerated resistance on its path, the tension which results therefrom has the effect of lifting the roller 20 and causing the automatic stopping of the winding.



   By placing the yoke in the position of fig.



  3, the roller 21 is lowered until it engages simultaneously with the grooves 16 and 19, in order to ensure transmission at normal speed. This roller is held in this position under the effect of the spring 38. On the other hand, the roller 20 is raised until it loses its contact with the motor pulley and its hub 40 bears on the edge of the opening 48 made in the cover (see fig. 3).



   It can be seen that the device described allows the user to switch at will, using a single operating button, from the sewing speed to the reduced speed or to the disengaging and winding position. In the latter position, the device can be used for winding a bobbin, offering safety against breaking the thread and automatic control of the winding diameter. The object of the present invention therefore constitutes a simplification of the construction, while making it easier for the user to operate the sewing machine.



   As a variant of the construction described above, FIGS. 6 to 9 represent another embodiment of the object of the invention. In this variant,

 <Desc / Clms Page number 10>

 the transmission must also be ensured between the pulley 14 of the motor and the flywheel 17 fixed to the control shaft, not shown, of the sewing machine. The pulley and the flywheel are also each provided with two grooves 15 and 16, 18 and 19 respectively, the grooves 15 and 18 being situated in a common plane and the grooves 16 and 19 being situated in another common plane.

   But, unlike the first embodiment, the transmission is ensured here by a single friction roller 51 arranged on a movable support operable so as to be able to bring this roller into engagement either simultaneously with the grooves 15 and 18, or simultaneously with the grooves 16 and 19, or with the groove 15 only. This mobile support consists of a plate 52 on which are riveted a hub 53 and an axis 54 which serves as a bearing for the roller 51. This plate oscillates on a pivot 55 secured to an operating lever 56 which is itself secured to a sleeve 57 which can rotate and slide on a pin 58 fixed to the casing 59. This operating lever can be manipulated from outside this casing using an operating button 60.



  A spring 61, wound around the sleeve 57 and resting at its ends on the casing 59 and on the hub 53, tends to turn the operating lever clockwise and to brake the rotation of the plate 52 around the pivot 55. Oven limit its angle of rotation around this pivot, the plate 52 has a fin 62 abutting against the sleeve 57 and a lug 63

 <Desc / Clms Page number 11>

 abutting against a stop surface 64 provided on the operating lever 56. Another fin 65 abutting against the casing 59 prevents the roller 51 from coming into contact with this casing.

   For the winding of a bobbin 66, the axis 54 is extended by a support 67 serving as a bearing for this bobbin, the roller 51 is provided with a hub 68 with crenellations 69 able to penetrate into the holes of the collar of the bobbin. and the motor shaft carries a roller 70 serving, on the one hand, to hold the bobbin on its support, and, on the other hand, to automatically cause the winding to stop when the bobbin is filled.



   For the sewing speed, the operating lever is brought to the position shown in fig. 6 and 8, that is to say pushed to the end of travel in the direction of the motor, so that the roller 51 is located in the plane of the grooves 16 and 19. The spring keeps the roller in engagement with these grooves.



   To change from the sewing speed to the reduced speed, the operating button 60 is lowered and pushed back to the end of the stroke in the direction opposite to the motor, the roller 51 thus being brought in the plane of the grooves 15 and 18, in the position shown in phantom in fig. 7, and held in this position by the spring 61.



   To switch from the reduced speed position to the disengaged position, the operating lever remains in the same plane, but the support 67 is pulled, by hand,

 <Desc / Clms Page number 12>

 go to the right of fig. 2, that is to say away from the flywheel, until the roller occupies the position indicated in solid lines in fig. 7. The lug 63 abuts against the surface 64 and the spring 61 maintains the roller in engagement with the groove 15 of the motor pulley. This disengaged position can be used for winding the bobbin 66, under the same conditions as for the first embodiment.



   To return from the disengaged position to the reduced speed position, it suffices to pull the maneuvering button 60 in the direction of the steering wheel and to release it, which has the effect of making the fin 65 abut against the housing and close the angle of rotation of the plate 52 around the operating lever.



   The device forming the subject of the invention can also be constructed in such a way that, in the disengaged position, no roller remains in engagement with the various grooves. The bobbin winding can then be provided either in one of the transmission positions, for example by arranging a clutch between the flywheel and the control shaft, or on an independent device. The grooves can be replaced by other bearing surfaces and cooperate with rollers of another shape.



  Finally, the two transmission ratios can also be achieved if the flywheel alone or the engine pulley alone have two spans of different diameters. The bearings can be arranged on a pulley fixed on the transmission shaft and independent of the flywheel.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS 1. Dispositif de bobinage avec arrêt automatique pour machine à coudre, caractérisé par le fait qu'il comporte un organe de liaison mécanique monté sur un support mobile et destiné à relier un arbre moteur à un arbre de commande du mécanisme de la machine à coudre, un organe de support pour une canette et des moyens d'entraînement de cette dernière par le dit organe de liaison, un organe d'arrêt étant prévu provoquant automatiquement l'interruption de la liaison mécanique entre l'arbre moteur et l'organe de liaison lorsque le diamètre du bobinage sur la canette est atteint. CLAIMS 1. Winding device with automatic stop for a sewing machine, characterized in that it comprises a mechanical connecting member mounted on a movable support and intended to connect a motor shaft to a control shaft of the mechanism of the sewing machine. sew, a support member for a bobbin and means for driving the latter by said connecting member, a stop member being provided automatically causing the interruption of the mechanical link between the motor shaft and the member when the diameter of the winding on the bobbin is reached. 2. Dispositif selon la revendication 1, caractérisé par le fait que l'organe d'arrêt comporte une surface dont la position est fixe par rapport à l'arbre moteur d'une part et disposée d'autre part de manière à entrer en contact avec les spires extérieures du bobinage lorsque celui-ci atteint le diamètre désiré et à écarter l'organe de liaison de l'arbre moteur afin d'interrompre l'entrainement du dit organe de liaison. 2. Device according to claim 1, characterized in that the stop member comprises a surface whose position is fixed relative to the motor shaft on the one hand and arranged on the other hand so as to come into contact. with the outer turns of the winding when the latter reaches the desired diameter and to move the connecting member away from the motor shaft in order to interrupt the driving of said connecting member. 3. Dispositif selon les revendications 1 et 2, caractérisé par le fait que le dit organe d'arrêt comporte une partie formant butée et destinée à entrer en contact avec l'une des collerettes d'une canette placée en posi- <Desc/Clms Page number 14> tion de bobinage sur son support, cette butée étant disposée de manière à maintenir la canette en position de bobinage. 3. Device according to claims 1 and 2, characterized in that said stop member comprises a part forming a stop and intended to come into contact with one of the flanges of a can placed in position. <Desc / Clms Page number 14> winding tion on its support, this stop being arranged so as to keep the bobbin in the winding position. 4. Dispositif selon les revendications 1 à 3, caractérisé par le fait que l'organe de liaison mécanique est constitué par au moins un galet monté sur un support mobile pouvant occuper au moins deux positions, une première position pour laquelle l'arbre de commande du mécanisme de la machine à coudre est entraîné par l'arbre moteur, et une seconde position pour laquelle la liaison mécanique entre l'arbre moteur et l'arbre de commande est interrompue, pour cette dernière position le galet étant toutefois entraîné par friction par une poulie montée sur l'arbre moteur de manière à permettre le bobinage d'une canette. 4. Device according to claims 1 to 3, characterized in that the mechanical connecting member is constituted by at least one roller mounted on a movable support which can occupy at least two positions, a first position for which the control shaft of the mechanism of the sewing machine is driven by the motor shaft, and a second position for which the mechanical connection between the motor shaft and the control shaft is interrupted, for this last position the roller being however driven by friction by a pulley mounted on the motor shaft so as to allow the winding of a bobbin. 5. Dispositif selon les revendications 1 à 4, caractérisé par le fait que le support mobile peut occuper une troisième position pour laquelle l'arbre de commande du mécanisme de la machine à coudre est entraîné par l'arbre moteur à une vitesse différente de celle à laquelle il est entraîné lorsque le dit support mobile occupe la première position. 5. Device according to claims 1 to 4, characterized in that the movable support can occupy a third position for which the control shaft of the mechanism of the sewing machine is driven by the motor shaft at a speed different from that to which it is driven when said movable support occupies the first position. 6. Dispositif selon les revendications 1 à 5, caractérisé par le fait que l'organe de support de la canette est constitué par un axe fixe sur lequel tourne librement le galet, cet axe étant prolongé et le diamètre <Desc/Clms Page number 15> de son prolongement étant tel que la canette puisse coulisser et tourner librement sur lui. 6. Device according to claims 1 to 5, characterized in that the bobbin support member is constituted by a fixed axis on which the roller freely rotates, this axis being extended and the diameter <Desc / Clms Page number 15> its extension being such that the bobbin can slide and turn freely on it. 7. Dispositif selon les revendications 1 à 6, caractérisé par le fait que les moyens d'entraînement de la canette sont constitués par un moyeu fixé rigidement au galet et présentant des créneaux destinés à pénétrer dans des ouvertures percées ordinairement dans les collerettes de la canette. 7. Device according to claims 1 to 6, characterized in that the driving means of the can consist of a hub rigidly fixed to the roller and having slots intended to penetrate into openings usually drilled in the flanges of the can. .
BE463405D BE463405A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE463405A true BE463405A (en)

Family

ID=115539

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE463405D BE463405A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE463405A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2880809A1 (en) RETENTION DEVICE FOR BLOCKING THE PISTON HEAD OF A SYRINGE ON THE PUSHER OF A SYRINGE PUSHER
FR2843788A1 (en) Drive unit to generate axial relative movement between turnable components with second component fastened detachable to additional part via holder
FR2646988A1 (en)
BE463405A (en)
CH247678A (en) Winding device with automatic stop for sewing machine.
FR2585759A1 (en) Roller blind winding device with reversible motor
FR2646684A1 (en) Mechanism for rolling and unrolling a blind about a horizontal roller
EP0067121B1 (en) Twin winder with automatic transfer
BE417354A (en)
FR2532921A1 (en) STATIC REEL OF METAL WIRE
FR1460087A (en) Winemaker type winch
CH235101A (en) Clutch and release mechanism with rotating key, especially but not exclusively, for eccentric presses.
BE503128A (en)
CH582761A5 (en) Ring spinning machine - having mechanical clutch controlling circular rail lowering
BE503834A (en)
BE704995A (en)
CH677119A5 (en) Sewing machine - has additional free-wheeling clutch between motor and hand-wheel to allow motor to be used in reverse for bobbin winding
BE489897A (en)
CH634797A5 (en) Automatic-transfer double winder with device for forming a reserve of yarn
BE373287A (en)
FR2667855A1 (en) Angular connection mechanism with instantaneous release for controlling winches and similar apparatus
BE492538A (en)
BE446451A (en)
FR2549920A1 (en) Disengageable driving device with balls or rollers
FR2661924A1 (en) Device for winding a thread onto the drum of an appliance serving for feeding thread to the needles of a knitting machine