BE459829A - - Google Patents

Info

Publication number
BE459829A
BE459829A BE459829DA BE459829A BE 459829 A BE459829 A BE 459829A BE 459829D A BE459829D A BE 459829DA BE 459829 A BE459829 A BE 459829A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
heel
shoe
sole
insole
manufactured according
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE459829A publication Critical patent/BE459829A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A43FOOTWEAR
    • A43BCHARACTERISTIC FEATURES OF FOOTWEAR; PARTS OF FOOTWEAR
    • A43B13/00Soles; Sole-and-heel integral units
    • A43B13/28Soles; Sole-and-heel integral units characterised by their attachment, also attachment of combined soles and heels
    • A43B13/34Soles also attached to the inner side of the heels
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A43FOOTWEAR
    • A43BCHARACTERISTIC FEATURES OF FOOTWEAR; PARTS OF FOOTWEAR
    • A43B21/00Heels; Top-pieces or top-lifts
    • A43B21/24Heels; Top-pieces or top-lifts characterised by the constructive form

Landscapes

  • Footwear And Its Accessory, Manufacturing Method And Apparatuses (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  MÉMOIRE,' DESCRIPTIF
DÉPOSÉ A L'APPUI D'UNE DEMANDE
DE BREVET D'INVENTION la Société dite: THE ATLAS-UNION SHOE C . LIMITED et Monsieur   Arthur ATLAS   
 EMI1.1 
 Pert'ectlonnements à la Tabricatlon des chaussures. Demande de brevet anglais en leur faveur du 23 Janvier 1942. 



   Cette invention est relative à la fabrication des chaussures, cette expression étant prise dans un sens général allant des bottes aux pantoufles si le contexte l'admet. 



   L'invention est avantageusement applicable aux chaussures dont la fabrication comportait jusqu'à présent l'emploi de caoutchouc crêpe pour recouvrir les bords des semelles et les côtés des talons, car elle évite l'usage de cette matière et donne donc lieu à économie. 



   Suivant cette invention la chaussure comporte un talon intérieur (et le talon extérieur usuel est supprimé) et on la fabrique en appliquant d'abord un talon à une semelle ou première, en appliquant alors la semelle ou première combinée avec son talon sur le fond d'une forme et en montant ensuite le dessus de la chaussure de telle façon que ce talon soit logé à l'intérieur de la chaussure montée avant d'enlever la forme., 
Le quartier du dessus de la chaussure a évidemment une plus grande hauteur que d'habitude afin de recevoir le talon, 
Le talon peut être du type plat ou du type bottier et il peut être fait d'une pièce ou être composé. On peut par exemple le faire d'une pièce unique de bois ou le composer d'un nombre approprié de couches de bois, cuir, carton-cuir ou autre matière artificielle analogue, auxquelles on a donné une forme convenable. 



  Il peut également être constitué d'une seule pièce en matière élastique ou être formé de couches de cette matière, par exemple du liège ou une composition de liège et de caoutchouc. 



   Selon la forme d'exécution préférée de l'invention on introduit d'abord le talon entre les deux couches d'une première refendue à l'extrémité postérieure. 



   Le talon peut être fixé d'abord à la première, par exemple au moyen de petits clous et/ou de colle, et les côtés du talon ou/et l'intérieur du dessus de la chaussure peuvent être enduits de colle de telle sorte que lorsque le dessus de la chaussure est monté sur la forme il adhère au talon. Ultérieurement on peut encore fixer davantage le talon en le cousant ou en le clouant au moyen de pointes ou autres attaches analogues, si .on   le désire.   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   L'expression "dessus" de chaussure doit être considérée comme se rapportant également aux doublures lorsqu'on emploie une chaussure doublée. 



   La chaussure peut être   exécutée   par les procèdes de cousu-trépointe, de piquage, de cousu-machine, de collage ou tout autre   procède   de fabrication conventionnel. Par exemple, la chaus- sure peut être pourvue d'un fond comprenant une ou plusieurs se- melles intermédiaires et une semelle extérieure. La ou les semelles intermédiaires peuvent être faites en une matière   composée   consti- tu'e par du liège combiné avec du caoutchouc, et la semelle exté- rieure peut être soit en une matière similaire, soit en cuir. 



   On envisage principalement de mettre l'invention en pra- tique pour la fabrication de chaussures pour dames et enfants, mais l'invention ne doit pas être considérée comme se limitant à ces articles. 



   Comme le talon extérieur usuel est supprimé,la chaussure perfectionnée peut être pourvue d'une hausse de talon extérieure en caoutchouc, cuir ou autre matière appropriée, bien nue ce ne soit pas essentiel. 



   Afin de bien faire comprendre l'invention et d'en rendre l'exécution aisée, on en décrira maintenant un exemple particulier en se référant aux dessins schématiques annexés dans lesquels: 
Figure 1 est une vue de côté d'une chaussure fabriquée suivant l'invention, 
Figure 2 est une vue de côté d'une forme de montage de type conventionnel à laquelle une semelle intérieure avec son talon est appliquée dans la position voulue pour l'opération de montage en vue de la fabrication d'une chaussure telle que celle représen- tée sur la figure 1, et 
Figure 3 est une vue en coupe longitudinale des éléments de cette chaussure après le montage sur forme. 



   On voit sur la figure 1 que la chaussure est pourvue d'un talon interne 2 du type plat qui est enfermé dans le dessus 3de la chaussure. La hauteur conventionnelle du quartier d'une chaus- sure du genre décrit serait celle indiquée en a mais afin d'assurer l'espace indispensable pour loger le talon   2,   il est nécessaire d'augmenter cette hauteur dans la mesure indiduée en b. La chaus- sure est complètée par une semelle extérieure 4, en cuir par exem- ple, qui y est fixée. Si on le désire, la chaussure particulière représentée peut être pourvue d'une hausse de talon extérieure comme c'est représenté en 5 en traits de chaînette. 



   On décrira brièvement en se référant aux figures2 et 7 les phases caractéristiques du procédé de fabrication de cette chaussure. Avant tout, on refend la partie destinée à recevoir le talon d'une semelle en cuir 6 d'épaisseur sensiblement uniforme sur toute sa longueur en deux épaisseurs ou couches 6a et 6b. La fente est faite de telle manière que la couche 6a oui se trouve à la partie inférieure de la chaussure finie est   considérablement   plus épaisse que la couche supérieure 6b. Cette dernière couche est renforcée et, en réalité, rendue plus épaisse au moyen d'un morceau de cuir ou talonnette 7 en forme de biseau.

   Une lame de   r@idissage   métallique flexible 8 est alors fixée par ses deux extrémitésà la semelle au moyen de clous à large tête 9 et   10   de la manière   représentée. Ainsi qu'on le voit, ce raidisseur s'étend vers l'arriere à travers la matière de la couche inférieure 6a près de la   jonction des deux couches afin de pouvoir être fixé au moyen du clou 10 à la fois sur la couche supérieure 6b et la talonnette de cuir adjacente 7. La lame de raidissage 8 contribue à donner à la semelle la courbure désirée. On sépare alors les deux couches puis on introduit le talon plat 2 entre elles et on le fixe d'abord à la semelle par collage.

   De préférence, le talon est constitué d'un 

 <Desc/Clms Page number 3> 

   bloc de forme convenable 11 en liège, d'une plaque de liège 12 et d'une plaque 13 en carton-cuir ou autre matière artificielle ana-   logue. 



   La semelle préparée 6 avec le talon 2 qui y est fixé est alors placée sur une forme - telle que celle représentée en 14 sur la figure 2 - dont le fond a une courbure conventionnelle, sur laquelle on monte le déssus de la chaussure en le fixant a la semelle au moyen de clous de cordonnier 15 (figure 3). Dans cet exemple particulier le dessus 3 de la chaussure comprend une dou- blure 16, une couche 17 de la matière dont est fait le dessus et, entre les deux, un bout dur 18 et un contrefort 19, tous deux de forme et de matière appropriées. Lorsqu'on a enlevé la forme de la pièce complètement montée, on fixe ultérieurement encore le talon intérieur 2 au moyen de pointes 20 (voir figure 3) qui s'étendent directement à travers la pièce 7, la couche 6b, le talon 2, la couche 6a et la matière dont est fait le dessus de la chaussure. 



   Si on le désire, on peut introduire et fixer dans la chaussure montée une semelle intérieure   21   à la face inférieure de laquelle peut être appliquée dans la région du talon une plaque 22 en caoutchouc spongieux ou autre matière élastique analogue.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  MEMORY, 'DESCRIPTION
SUBMITTED IN SUPPORT OF A REQUEST
OF INVENTION PATENT the Company called: THE ATLAS-UNION SHOE C. LIMITED and Mr. Arthur ATLAS
 EMI1.1
 Disruption to the Tabricatlon of shoes. English patent application in their favor of January 23, 1942.



   This invention relates to the manufacture of shoes, this expression being taken in a general sense ranging from boots to slippers if the context allows it.



   The invention is advantageously applicable to shoes whose manufacture has hitherto included the use of crepe rubber to cover the edges of the soles and the sides of the heels, since it avoids the use of this material and therefore gives rise to economy.



   According to this invention the shoe has an inner heel (and the usual outer heel is omitted) and it is manufactured by first applying a heel to a sole or insole, then applying the sole or insole combined with its heel on the bottom of the shoe. 'a form and then mounting the top of the shoe so that this heel is housed inside the mounted shoe before removing the form.,
The upper quarter of the shoe obviously has a greater height than usual in order to receive the heel,
The heel can be of the flat type or of the block type and it can be made in one piece or be made up of a compound. It can for example be made from a single piece of wood or composed of an appropriate number of layers of wood, leather, cardboard-leather or other similar artificial material, to which a suitable shape has been given.



  It may also consist of a single piece of elastic material or be formed of layers of this material, for example cork or a composition of cork and rubber.



   According to the preferred embodiment of the invention, the heel is first introduced between the two layers of a first split at the rear end.



   The heel can be attached to the insole first, for example by means of small nails and / or glue, and the sides of the heel or / and the inside of the upper of the shoe can be coated with glue so that when the top of the shoe is mounted on the last, it adheres to the heel. Subsequently, the heel can be further secured by sewing it or nailing it with spikes or other similar fasteners, if desired.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The term "uppers" of a shoe should be understood to also refer to linings when employing a lined shoe.



   The shoe can be made by the processes of welt-welt, quilting, machine-stitching, gluing or any other conventional manufacturing process. For example, the shoe can be provided with a bottom comprising one or more midsoles and an outer sole. The midsole (s) can be made of a composite material of cork combined with rubber, and the outsole can be either a similar material or leather.



   It is primarily intended to practice the invention for the manufacture of footwear for ladies and children, but the invention is not to be construed as being limited to these articles.



   As the usual outer heel is omitted, the improved shoe may be provided with an outer heel cap of rubber, leather or other suitable material, although this is not essential.



   In order to make the invention fully understood and to make it easier to carry out, a particular example will now be described with reference to the appended schematic drawings in which:
Figure 1 is a side view of a shoe manufactured according to the invention,
Figure 2 is a side view of a form of mounting of the conventional type to which an insole with its heel is applied in the position desired for the mounting operation for the manufacture of a shoe such as that shown. in Figure 1, and
Figure 3 is a longitudinal sectional view of the elements of this shoe after mounting on the form.



   It can be seen in FIG. 1 that the shoe is provided with an internal heel 2 of the flat type which is enclosed in the top 3 of the shoe. The conventional height of the quarter of a shoe of the type described would be that indicated in a but in order to ensure the essential space for accommodating the heel 2, it is necessary to increase this height to the extent indicated in b. The shoe is completed by an outer sole 4, made of leather for example, which is attached thereto. If desired, the particular shoe shown may be provided with an outer heel rise as shown at 5 in chain lines.



   With reference to FIGS. 2 and 7, the characteristic phases of the process for manufacturing this shoe will be briefly described. First of all, the part intended to receive the heel is split with a leather sole 6 of substantially uniform thickness over its entire length in two thicknesses or layers 6a and 6b. The slit is made in such a way that the layer 6a yes is on the bottom part of the finished shoe is considerably thicker than the top layer 6b. This last layer is reinforced and, in reality, made thicker by means of a piece of leather or heel pad 7 in the form of a bevel.

   A flexible metal r @ idissage blade 8 is then fixed by its two ends to the sole by means of large-headed nails 9 and 10 in the manner shown. As can be seen, this stiffener extends rearwardly through the material of the lower layer 6a near the junction of the two layers in order to be able to be fixed by means of the nail 10 to both the upper layer 6b and the adjacent leather heel pad 7. The stiffening blade 8 helps to give the sole the desired curvature. The two layers are then separated and then the flat heel 2 is introduced between them and it is first fixed to the sole by gluing.

   Preferably, the heel consists of a

 <Desc / Clms Page number 3>

   a suitably shaped block 11 of cork, a cork plate 12 and a plate 13 of cardboard-leather or other similar artificial material.



   The prepared sole 6 with the heel 2 attached to it is then placed on a form - such as that shown at 14 in FIG. 2 - the bottom of which has a conventional curvature, on which the upper of the shoe is mounted by fixing it. to the sole by means of shoemaker's nails 15 (Figure 3). In this particular example, the upper 3 of the shoe comprises a lining 16, a layer 17 of the material from which the upper is made and, between the two, a hard toe 18 and a buttress 19, both of shape and material. appropriate. When the shape of the completely assembled part has been removed, the inner heel 2 is subsequently fixed again by means of spikes 20 (see figure 3) which extend directly through the part 7, the layer 6b, the heel 2, layer 6a and the material of which the upper of the shoe is made.



   If desired, an insole 21 can be introduced and fixed in the mounted shoe, to the underside of which can be applied in the heel region a plate 22 of spongy rubber or other similar elastic material.


    

Claims (1)

R E V E N D I C A T I O N S 1) Une chaussure pourvue d'un talon intérieur (et dans laquelle le talon externe usuel est supprimé) fabriquée en appli- quant d'abord un talon à une semelle ou première, en appliquant ensuite la semelle ou première combinée avec son talon sur le fond d'une forme, et en montant alors le dessus de la chaussure de manière que ce talon soit logé à l'intérieur de la chaussure montée avant d'enlever.la forme. R E V E N D I C A T I O N S 1) A shoe provided with an inner heel (and in which the usual outer heel is omitted) made by first applying a heel to a sole or insole, then applying the sole or insole combined with its heel to the sole or insole. bottom of a form, and then mounting the top of the shoe so that this heel is housed inside the mounted shoe before removing the form. 2) Une chaussure fabriquée suivant la revendication 1, caractérisée en ce que le talon est appliqué dès le début entre les deux couches d'une première refendue à l'extrémitécorrespon- dant au talon. 2) A shoe manufactured according to claim 1, characterized in that the heel is applied from the start between the two layers of a first split at the endcorrespon- dant the heel. 3) Une chaussure fabriquée suivant la revendication 1 ou la revendication 2, caractérisée en ce que le talon est cousu en place à l'intérieur du dessus de chaussure monté. 3) A shoe manufactured according to claim 1 or claim 2, characterized in that the heel is sewn in place inside the mounted shoe upper. 4) Une chaussure fabriquée suivant les revendications 1 ou 2, caractérisée en ce que le talon est fixé en place au moyen de colle ou/et de pointes ou autres dispositifs de fixation intro- duits soit de l'intérieur soit de l'extérieur de la chaussure. 4) A shoe manufactured according to claims 1 or 2, characterized in that the heel is fixed in place by means of glue or / and spikes or other fixing devices introduced either from the inside or from the outside of the shoe. 5) Une chaussure fabriquée suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, caractérisée en ce qu'elle comporte aussi une hausse de talon extérieure. 5) A shoe manufactured according to one or other of the preceding claims, characterized in that it also comprises an outer heel rise. 6) Une chaussure suivant la revendication 1, fabriquée en substance comme c'est décrit ci-dessus avec référence aux des- sins annexés. 6) A shoe according to claim 1, manufactured in substance as described above with reference to the accompanying drawings.
BE459829D BE459829A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE459829A true BE459829A (en)

Family

ID=112825

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE459829D BE459829A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE459829A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US7793435B1 (en) Article of footwear having an integrated support system
US9480299B2 (en) Slip-on footwear with foot securing system
EP0754413B1 (en) Snow-surfing shoe
EP1340436A1 (en) Footwear provided with resilient fastening means
JPS5929241B2 (en) Insole for skate shoes
US20130139409A1 (en) Welted footwear
BE459829A (en)
FR2957496A1 (en) Footwear e.g. plate shoe, for tripping, safety, protection or work of user, has upper and lower layers whose opposite faces are connected to one another by adhesive material and separated by heating for replacing lower layer
EP2552269B1 (en) Protection element for footwear, in particular ballet shoe
FR2509146A1 (en) PROTECTIVE SHOE SOLE
EP3415026B1 (en) Sport shoe intended to be connected to a sport device
EP2361519B1 (en) Boot-type footwear
BE548676A (en)
BE516401A (en)
BE372373A (en)
BE497559A (en)
WO2020178528A1 (en) Flip-flop or sandal type shoe
FR2975874A3 (en) Shoe for excursion and/or trailing purposes, has cushion comprising set of layers that is fixedly positioned in front part of sole of shoe, and another cushion comprising tab to allow interchangeability of latter cushion
BE479640A (en)
FR3067225A3 (en) SOLE FOR CYCLING SHOES
BE490595A (en)
BE549237A (en)
BE490280A (en)
BE402293A (en)
BE492673A (en)