BE454274A - - Google Patents

Info

Publication number
BE454274A
BE454274A BE454274DA BE454274A BE 454274 A BE454274 A BE 454274A BE 454274D A BE454274D A BE 454274DA BE 454274 A BE454274 A BE 454274A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
valve
discharge valve
gas
fixed
bimetallic
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE454274A publication Critical patent/BE454274A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F24HEATING; RANGES; VENTILATING
    • F24HFLUID HEATERS, e.g. WATER OR AIR HEATERS, HAVING HEAT-GENERATING MEANS, e.g. HEAT PUMPS, IN GENERAL
    • F24H9/00Details
    • F24H9/20Arrangement or mounting of control or safety devices
    • F24H9/2007Arrangement or mounting of control or safety devices for water heaters
    • F24H9/2035Arrangement or mounting of control or safety devices for water heaters using fluid fuel
    • F24H9/2042Preventing or detecting the return of combustion gases

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Thermal Sciences (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Temperature-Responsive Valves (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Clapet d'évacuation de gaz brûlés. 



   L'invention. se rapporte à un clapet d'évacuation de gaz brûlés servant à commander le conduit d'évacuation des gaz dans un dispositif de sécurité anti-refoulement pour appareils chauffés au gaz, ce clapet d'évacuation s'ouvrant sous l'action d'un corps sensible à la chaleur disposé dans le conduit d'évacuation des gaz, lorsque ce 'corps est chauffé par les gaz brûlés, et se refermant lorsque ce corps se refroidit. Dans les clapets d'évacuation de ce genre connus jusqu'à présent, le conduit d'évacuation des gaz brûlés était constamment fermé lorsque l'appareil chauffé au gaz n'était pas en service.

   Cette disposition empêche bien l'air chaud du local considéré de s'échapper par le conduit d'évacuation des gaz brûlés pendant le temps où l'appareil à gaz n'est pas utilisé mais elle ne permet toutefois pas d'assurer à certains moments la ventilation du local par le conduit d'évacuation des gaz brûlés, tant que l'appareil de chauffage au gaz n'est pas en'service. 



   Suivant l'invention on écarte cet inconvénient en munissant le clapet d'évacuation d'un dispositif qu'on peut manoeuvrer à la main et qui n'agit sur le clapet que dans le sens de son ouverture. De cette manière on peut ouvrir en tout temps le clapet d'évacuation pour la ventilation du local considéré même lorsque l'appareil à gaz ne se trouve pas en service. Cette faculté d'assurer la ventilation est particulièrement appréciable par exemple dans les cuisines pendant la cuisson, pour empêcher la condensation des vapeurs sur les murs de la cuisine.

   Du fait que le dispositif construit conformément à l'invention ne peut agir sur le clapet d'évacuation que pour l'ouvrir, on empêche que celui-ci puisse être fermé volontairement lorsque l'appareil à gaz se trouve en service, de sorte que l'évacuation des gaz de combustion n'est pas entravée et que ceux-ci ne peuvent s'échapper dans le local où l'appareil est installé. 



   Suivant une autre caractéristique de l'invention, le clapet d'évacuation est aménage de telle façon que lorsqu'il occupe sa position d'ouverture il sert en même temps de déflecteur. On peut ainsi se passer des déflecteurs spéciaux qui étaient nécessaires jusqu'à présent pour faire dévier les gaz refoulés dans le local, de telle sorte que toute l'installation devient plus simple et moins coûteuse. 



   L'organe de manoeuvre du clapet d'évacuation peut en outre, suivant l'invention, agir sur celui-ci de telle façon que le conduit d'évacuation des gaz brûlés ne puisse pas être fermé 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 complètement, de manière que même lorsque toute l'installation est fermée,il puisse encore se produire une faible ventilation du local. 



   En outre, suivant l'invention, le clapet d'évacuation avec le corps agissant sous l'action de la chaleur peut encore être mobile autour de l'axe de rotation du clapet. De cette manière, lorsqu'on fait mouvoir le clapet d'évacuation le corps thermosensible qui agit sur ce dernier reste dans sa position normale de fermeture et ne se trouve donc pas sous tension. Ce corps thermosensible qui est généralement constitué d'une pièce bimétallique flexible, reste par conséquent inopérant lorsqu'on actionne le clapet d'évacuation à la main, de sorte que cette manoeuvre ne nuit pas à sa longévité. 



   Le dessin annexé représente schématiquement quatre   exemples d'exécution   de l'invention. 



   La Fig. 1 est une coupe longitudinale d'un dispositif de sécurité anti-refoulement, dont la partie tubulaire inférieure 1 est raccordée à la conduite d'évacuation des gaz brûlés de l'appareil chauffé au gaz qui n'est pas représenté davantage.    La   hotte 2 montée devant l'appareil sert a l'évacuation des gaz refoulés dans le local, tandis que la partie tubu-   laire   supérieure 5 communique avec la conduite de départ des gaz brûlés, par exemple la cheminée d'un bâtiment. Le clapet d'évacuation 4 situé en-dessous de la pièce tubulaire 3 est porté par un ressort bimétallique 5 en forme de vis dont l'une des extrémités est fixée au clapet 4 et l'autre extrémité à la paroi interne du dispositif de sécurité anti-refoulement.

   Le clapet 4 est commandé par le ressort bimétallique 5, automatiquement et en fonction de la température. Aussi longtemps que l'appareil chauffé au gaz n'est pas en service et que par conséquent le ressort bimétallique n'est pas chauffé, ce dernier maintient le clapet dans sa position de fermeture représenté sur la Fig. 1 en traits pleins. Si l'appareil à gaz est mis en service, les gaz brûlés chauds qui s'élèvent chauffent le ressort bimétallique 5 qui amène alors le clapet 4 dans la position d'ouverture dessinée en traits interrompus. Les deux positions de fond de course du clapet d'évacuation sont limitées par des butées 6,7 aménagées à l'in-   térieur   du dispositif de sécurité anti-refoulement.

   A l'extrémité du clapet 4 qui pénètre à l'intérieur de la hotte 2 est fixée unechaîne de traction 8 qui passe à travers l'ouverture inférieure de cette dernière et est suspendue dans la chambre. En tirant sur la chaîne 8 on peut amener le clapet 4 dans sa, position d'ouverture, même lorsque l'appareil à gaz ne se trouve pas en service, de telle sorte qu'en cas de besoin on peut en tout temps assurer une ventilation du local. On peut avantageuseient placer à l'extérieur du dispositif de sécurité anti-refoulement ou en tout autre endroit approprié, un organe pour fixer la chaîne de traction 8, afin qu'on puisse régler le clapet dans différentes positions d'ouverture. Sur la Fig.1, cet organe de fixation est constitué par une broche en forme de crochet 9 sur laquelle on peut enfiler le maillon de la chaîne 8 qui se trouve é ce poment en regard. 



   Le dispositif de sécurité anti-refoulement représenté sur la   Fig. 2   est identique a celui de la Fig. 1 et est par consé-   quent   désiré par les mêmes chiffres de référence. Toutefois, sur la Fig. 2, le clapet d'évacuation 4 est suspendu à l'une de ses   extrémités   de manière à pouvoir osciller, à une pièce de support 18 fixée sur la paroi interne du dispositif de sécurité.   A   cette pièce de support est également fixé le corps thermosensible 5 constitué d'une lame bimétallique qui maintient le clapet 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 dans la position, de fermeture représentée en traits pleins sur la   Fig.   lorsqu'elle est froide.

   Lorsque la lame bimétallique 5 s'échauffe elle vient dans la position représentée en traits inter- rompus jusqu'à ce qu'elle rencontre une butée 11, de sorte que le clapet prend également la position représentée en traits in- terrompus et se met par conséquent dans la position d'ouverture. 



  Pour manoeuvrer à la main le clapet d'évacuation un bras 12 est fixé sur la face interne de la hotte 2 de manière à pouvoir oscil- ler et l'extrémité libre de ce bras porte sur le clapet de telle sorte que ce dernier ne peut pas se fermer complètement. Par sui- te de cette disposition on peut donc toujours assurer une faible ventilation du local. Pour actionner le bras 12 une chaîne de traction 8 fixée à celui-ci peut être manoeuvrée de la même ma- nière que dans l'exemple d'exécution de la Fig.l et éventuelle- ment être également fixée. 



   La Fig. 3 montre encore la même hotte de refoulement que les Figs. 1   et 2. Suivant   la Fig. 3 toutefois le clapet 4 est monté de manière à pouvoir osciller autour d'un arbre 13. 



  Ce dernier peut tourner dans les paliers 14 fixés sur la face in- terne de la hotte de refoulement. Le corps thermosensible 5 constitué d'une lame bimétallique est fixé à l'arbre 13. L'une des extrémités de celui-ci passe à travers l'une des parois la- térales de la hotte et y est pourvue d'un levier 15 qui y est fixé et est attiré par un ressort 16 sur une butée 17. L'arbre 13 est donc maintenu ainsi dans une position déterminée. La position de fermeture du clapet 4 et de la lame bimétallique 5 est aussi représentée en traits pleins sur la Fig.3, tandis que la position d'ouverture est dessinée en traits interrompus. Pour ouvrir le clapet 4 à la main on se sert aussi d'une chaîne de traction 8 fixée au levier 15 à l'extérieur du dispositif de sécurité anti-refoulement.

   En tirant sur la chaîne 8 on fait tourner l'arbre 13 en tendant le ressort 16 et on fait ainsi pivoter le ressort bimétallique 5 de manière à l'amener dans la position en traits interrompus. On ne tire donc pas ainsi le ressort 5 de sa position normale en le courbant comme dans les autres exemples d'exécution, mais on le fait simplement pivoter dans sa position normale. Le clapet 4 monté de manière à pouvoir osciller librement suit les mouvements de la lame bimétallique 5. 



   Suivant la Fig. 4 le dispositif de sécurité anti- refoulement est pourvu d'une hotte circulaire de type connu 18 dans laquelle pénètre le tuyau de raccordement inférieur 1 pour les gaz brûlés et qui est fixée au tuyau de raccordement supé- rieur 3. Sur la face interne de la hotte 18 est fixé le corps thermosensible 3 formé ici aussi d'une lame bimétallique qui porte à son extrémité libre le clapet d'évacuation 4 y assujetti. 



  Aussi longtemps que la lame bimétallique 5 n'a pas été échauffée elle maintient le clapet dans la position de fermeturereprésen- tée en traits pleins, ce clapet étant repoussé alors contre l'ex- trémité inférieure du tuyau 3 qu'il ferme ainsi. Quand la lame bimétallique est échauffée par les gaz brûlés chauds, elle se déplace avec le clapet d'évacuation de manière à occuper la position d'ouverture représentée en traits interrompus. Pour   pouvoir ouvrir le clapet d'échappement 4 même lorsque l'appareil a gaz n'est pas en service, une chaîne de traction 8, fixée au   clapet, peut être manoeuvrée et fixée en place de la manière déja décrite. 



   On peut aussi modifier la forme d'exécution suivant la Fig. 2 en disposant le levier 12 de manière qu'il vienne s'appli- quer en-dessous du clapet 4, de telle sorte que ce dernier obture complètement le tuyau 3 lorsqu'il occupe sa position de   @   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 fermeture. D'autre part, dans les autres exemples   d'exécution,'   on peut également prendre des mesures pour empêcher une fermetare complète du clapet   d'échappement..   En outre, dans l'exemple d'exécution suivant la Fig. l, on peut monter le ressort bimétallique 5 sur une pièce de support rotative spéciale qu'on peut actionner à la main pour ouvrir le clapet, de sorte qu'ici également la tension du ressort bimétallique n'est pas modifiée lorsqu'on ouvre le clapet d'évacuation à la main.

   Le dispositif pour ouvrir le clapet peut   évidemment   aussi être construit dans ses détails autrement qu'on ne l'a représenté dans les exemples d'exécution. 



  Il est essentiel toutefois que ce dispositif ne puisse agir sur le clapet que dans le sens voulu pour l'ouvrir, de façon qu'on ne puisse le fermer quand il occupe sa position d'ouverture en service. 



   R E V E N D   I C A   TI   0 N S.        



   1.- Clapet d'évacuation de gaz brûlés pour la commande du conduit d'évacuation des gaz dans un dispositif de sécurité anti-refoulement pour appareils de chauffage au gaz, clapet s'ouvrant, sou  l'action   d'un corps thermosensible disposé dans ce conduit,lorsque ce corps est'échauffé par les gaz brûlés et se   refer@ant     lorsaue     -Le   corps se refroidit, caractérisé en ce que   @e   clapet d'évacuation est pourvu d'un dispositif pouvant être   manoeuvré   à la main, et n'agissant sur le clapet que dans le sens voulu pour en provoquer l'ouverture. 



   2. - Clapet d'évacuation de gaz brûlés suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'il est disposé de telle ma-   nière   que   lorsqu'il   occupe sa position d'ouverture il sert en   même     temps   de déflecteur. 



   5.- Clapet d'évacuation de gaz brûlés suivant les revendications 1 ou 2, caractérisé en ce que l'organe qui provoque les   changements   de position du clapet s'applique au-dessus de celui-ci de telle manière que le départ des gaz brûlés ne peut   être   obturé complètement. 



   4. - Clapet d'évacuation de gaz brûlés suivant les revendications 1 et 2 ou 1 à 3, caractérisé en ce que le clapet est déplaçable avec le corps thermosensible par rotation autour du oivot du clapet. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Flue gas discharge valve.



   The invention. refers to a flue gas discharge valve used to control the gas discharge duct in a backflow preventer for gas-heated appliances, this discharge valve opening under the action of a heat-sensitive body disposed in the gas discharge duct, when this body is heated by the burnt gases, and closing when this body cools. In evacuation valves of this kind known heretofore, the exhaust gas duct was constantly closed when the gas-heated apparatus was not in use.

   This arrangement effectively prevents the hot air in the room in question from escaping through the flue gas discharge duct during the time when the gas appliance is not in use, but it does not, however, ensure at certain times ventilation of the room through the flue gas outlet, as long as the gas heater is not in operation.



   According to the invention, this drawback is avoided by providing the discharge valve with a device which can be operated by hand and which acts on the valve only in the direction of its opening. In this way, the exhaust valve for ventilation of the room in question can be opened at any time, even when the gas appliance is not in use. This ability to provide ventilation is particularly valuable, for example in kitchens during cooking, to prevent condensation of vapors on the walls of the kitchen.

   Due to the fact that the device constructed in accordance with the invention can only act on the discharge valve to open it, it is prevented that the latter can be closed voluntarily when the gas appliance is in service, so that the evacuation of combustion gases is not impeded and that these cannot escape into the room where the appliance is installed.



   According to another characteristic of the invention, the discharge valve is arranged in such a way that when it occupies its open position it serves at the same time as a deflector. It is thus possible to dispense with the special deflectors which were necessary until now to deflect the gases discharged into the room, so that the entire installation becomes simpler and less expensive.



   According to the invention, the operating member of the discharge valve can also act on it in such a way that the flue gas discharge duct cannot be closed.

 <Desc / Clms Page number 2>

 completely, so that even when the whole installation is closed, there may still be poor ventilation of the room.



   In addition, according to the invention, the discharge valve with the body acting under the action of heat can still be movable around the axis of rotation of the valve. In this way, when the discharge valve is moved, the thermosensitive body which acts on the latter remains in its normal closed position and is therefore not under tension. This heat-sensitive body which is generally made up of a flexible bimetallic part, therefore remains inoperative when the discharge valve is actuated by hand, so that this operation does not affect its longevity.



   The appended drawing schematically represents four exemplary embodiments of the invention.



   Fig. 1 is a longitudinal section through an anti-backflow safety device, the lower tubular part 1 of which is connected to the exhaust pipe for the burnt gases of the gas-heated appliance which is not shown further. The hood 2 mounted in front of the appliance serves for the evacuation of the gases delivered into the room, while the upper tubular part 5 communicates with the outlet pipe for the burnt gases, for example the chimney of a building. The discharge valve 4 located below the tubular part 3 is carried by a bimetallic spring 5 in the form of a screw, one end of which is fixed to the valve 4 and the other end to the internal wall of the safety device anti-backflow.

   The valve 4 is controlled by the bimetallic spring 5, automatically and according to the temperature. As long as the gas-heated appliance is not in use and therefore the bimetallic spring is not heated, the latter maintains the valve in its closed position shown in Fig. 1 in solid lines. If the gas appliance is put into service, the rising hot burnt gases heat the bimetallic spring 5 which then brings the valve 4 into the open position drawn in dotted lines. The two end-of-travel positions of the discharge valve are limited by stops 6.7 fitted inside the anti-backflow safety device.

   At the end of the valve 4 which penetrates inside the hood 2 is fixed a traction chain 8 which passes through the lower opening of the latter and is suspended in the chamber. By pulling on chain 8, the valve 4 can be brought into its open position, even when the gas appliance is not in service, so that, if necessary, it is possible to ensure a ventilation of the room. It is advantageous to place outside the anti-backflow safety device or in any other suitable place, a member for fixing the traction chain 8, so that the valve can be adjusted in different open positions. In Fig.1, this fixing member is constituted by a hook-shaped pin 9 on which one can thread the chain link 8 which is located at this poment opposite.



   The anti-backflow safety device shown in FIG. 2 is identical to that of FIG. 1 and is therefore desired by the same reference numerals. However, in FIG. 2, the discharge valve 4 is suspended at one of its ends so as to be able to oscillate, from a support part 18 fixed to the internal wall of the safety device. To this support piece is also fixed the thermosensitive body 5 consisting of a bimetallic strip which holds the valve.

 <Desc / Clms Page number 3>

 in the closed position shown in solid lines in FIG. when it is cold.

   When the bimetallic strip 5 heats up, it moves to the position shown in broken lines until it meets a stop 11, so that the valve also assumes the position shown in broken lines and goes into position. therefore in the open position.



  To maneuver the discharge valve by hand, an arm 12 is fixed on the internal face of the hood 2 so as to be able to oscillate and the free end of this arm bears on the valve so that the latter cannot not close completely. By following this arrangement it is therefore always possible to ensure poor ventilation of the room. In order to actuate the arm 12, a traction chain 8 fixed to the latter can be operated in the same way as in the exemplary embodiment of Fig.l and possibly also be fixed.



   Fig. 3 still shows the same delivery hood as in Figs. 1 and 2. According to FIG. 3 however the valve 4 is mounted so as to be able to oscillate around a shaft 13.



  The latter can rotate in the bearings 14 fixed on the internal face of the discharge hood. The thermosensitive body 5 consisting of a bimetallic strip is fixed to the shaft 13. One end of the latter passes through one of the side walls of the hood and is provided therewith with a lever 15. which is fixed thereto and is attracted by a spring 16 on a stopper 17. The shaft 13 is thus maintained in a determined position. The closed position of the valve 4 and of the bimetallic blade 5 is also shown in solid lines in Fig.3, while the open position is drawn in broken lines. To open the valve 4 by hand, use is also made of a traction chain 8 fixed to the lever 15 on the outside of the anti-backflow safety device.

   By pulling on the chain 8, the shaft 13 is rotated while tensioning the spring 16 and the bimetallic spring 5 is thus rotated so as to bring it into the position in dotted lines. The spring 5 is therefore not pulled from its normal position by bending it as in the other embodiments, but it is simply made to pivot into its normal position. The valve 4 mounted so as to be able to oscillate freely follows the movements of the bimetallic blade 5.



   According to FIG. 4 the backflow prevention device is provided with a circular hood of known type 18 into which the lower connection pipe 1 for the burnt gases enters and which is fixed to the upper connection pipe 3. On the internal face of the the hood 18 is fixed to the thermosensitive body 3 formed here also of a bimetallic strip which carries at its free end the discharge valve 4 secured thereto.



  As long as the bimetallic strip 5 has not been heated, it maintains the valve in the closed position shown in solid lines, this valve then being pushed back against the lower end of the pipe 3 which it thus closes. When the bimetallic blade is heated by the hot burnt gases, it moves with the discharge valve so as to occupy the open position shown in broken lines. In order to be able to open the exhaust valve 4 even when the gas appliance is not in use, a traction chain 8, attached to the valve, can be operated and fixed in place in the manner already described.



   It is also possible to modify the embodiment according to FIG. 2 by arranging the lever 12 so that it comes to rest under the valve 4, so that the latter completely closes the pipe 3 when it occupies its position of @

 <Desc / Clms Page number 4>

 closing. On the other hand, in the other exemplary embodiments, measures can also be taken to prevent complete closing of the exhaust valve. Furthermore, in the exemplary embodiment according to FIG. 1, the bimetal spring 5 can be mounted on a special rotating support piece which can be operated by hand to open the valve, so that here too the tension of the bimetal spring is not changed when opening the valve. manual discharge valve.

   The device for opening the valve can obviously also be constructed in its details otherwise than has been shown in the examples of execution.



  However, it is essential that this device can act on the valve only in the desired direction to open it, so that it cannot be closed when it occupies its open position in service.



   R E V E N D I C A TI 0 N S.



   1.- Flue gas evacuation valve for controlling the gas evacuation duct in an anti-backflow safety device for gas heaters, valve opening, under the action of a thermosensitive body placed in this duct, when this body is heated by the burnt gases and is ref @ ant when -The body cools, characterized in that @e discharge valve is provided with a device which can be operated by hand, and acting on the valve only in the desired direction to cause it to open.



   2. - Burnt gas discharge valve according to claim 1, characterized in that it is arranged in such a way that when it occupies its open position it serves at the same time as a deflector.



   5.- flue gas discharge valve according to claims 1 or 2, characterized in that the member which causes the changes in position of the valve is applied above it so that the gas departure burnt cannot be completely sealed.



   4. - Burnt gas discharge valve according to claims 1 and 2 or 1 to 3, characterized in that the valve is movable with the heat-sensitive body by rotation around the oivot of the valve.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

5. - Clapet d'évacuation de gaz brûlés, en substance comme décrit ci-dessus avec référence au dessin annexé. **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **. 5. - Flue gas discharge valve, in substance as described above with reference to the accompanying drawing. ** CAUTION ** end of field CLMS may contain start of DESC **.
BE454274D BE454274A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE454274A true BE454274A (en)

Family

ID=108460

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE454274D BE454274A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE454274A (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE958596C (en) * 1951-06-23 1957-02-21 Vaillant Joh Kg Thermally controlled device located in the exhaust gas path of gas-heated devices

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE958596C (en) * 1951-06-23 1957-02-21 Vaillant Joh Kg Thermally controlled device located in the exhaust gas path of gas-heated devices

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE454274A (en)
EP0179727A1 (en) Ambient air-heating apparatus for insertion into a chimney of which the flue damper is actuated by a fire trap
FR2619894A1 (en) COOKING PLATE COMPRISING RADIATION GAS BURNERS AND A VITROCERAMIC COATING PLATE, IN PARTICULAR FOR CARAVANS
EP0185587B1 (en) Security mechanism reacting to abnormal draught for a gas-heated hot water boiler without a permanent pilot flame
BE370154A (en)
EP0123131B1 (en) Domestic gas oven
EP0011568B1 (en) Improvement in sealed forced-draught domestic gas apparatuses
EP0213021B1 (en) Double injection device for a pilot light for gas installations
FR2500589A1 (en) Heat recuperator for domestic fireplace - has back boiler with internal smoke tubes discharging into flue
BE428637A (en)
BE425486A (en)
BE565712A (en)
FR2570166A1 (en) Safety cut=out for gas burner
CH115626A (en) Heating device for a motor vehicle, making it possible to use the heat of the exhaust gases of an explosion engine.
BE563468A (en)
BE522501A (en)
BE464125A (en)
BE471775A (en)
CH127476A (en) Water heater.
BE388807A (en)
BE342605A (en)
BE492966A (en)
BE572214A (en)
BE632492A (en)
BE434522A (en)