BE452627A - - Google Patents

Info

Publication number
BE452627A
BE452627A BE452627DA BE452627A BE 452627 A BE452627 A BE 452627A BE 452627D A BE452627D A BE 452627DA BE 452627 A BE452627 A BE 452627A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
contact
antenna
shaft
relay
closed
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE452627A publication Critical patent/BE452627A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G01MEASURING; TESTING
    • G01RMEASURING ELECTRIC VARIABLES; MEASURING MAGNETIC VARIABLES
    • G01R29/00Arrangements for measuring or indicating electric quantities not covered by groups G01R19/00 - G01R27/00
    • G01R29/08Measuring electromagnetic field characteristics
    • G01R29/10Radiation diagrams of antennas
    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03HIMPEDANCE NETWORKS, e.g. RESONANT CIRCUITS; RESONATORS
    • H03H7/00Multiple-port networks comprising only passive electrical elements as network components
    • H03H7/38Impedance-matching networks
    • H03H7/40Automatic matching of load impedance to source impedance

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • Electromagnetism (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Variable-Direction Aerials And Aerial Arrays (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



     SYSTEME   D'ACCORD   AUTOMATIQUE     D'ANTENNE     NOTAMMENT   POUR POSTES EMETTEURS   RADIOELECTRIQUES   
La présente invention concerne un système d'accord automatique d'antenne notamment pour postes émetteurs radio- électriques. 



   Lorsqu'un poste émetteur radio doit fonctionner sur plusieurs longueurs d'onde, on peut prévoir dans les différents   . étages. d'amplification   des moyens pour réaliser mécaniquement l'accord des circuits pour les différentes longueurs d'onde, mais, dans le cas d'un poste dont les constantes de l'antenne ne sont pas rigou   -reusement   fixes, l'accord du circuit d'antenneexige une opération manuelle : on obtient   l'accord   exact donnant l'émission maximum par tâtonnement en suivant les indications d'un appareil de mesure dont   'la   déviation dépend du courant dans l'antenne. 



   Le but de la présente invention est de prévoir un système effectuant automatiquement le tâtonnement nécessaire pour arriver au maximum de oourant dans l'antenne. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   L'accord de l'antenne s'obtient par la rotation d'un arbre qui entrafne, soit un variomètre, soit un condensateur et, en conséquence, l'invention prévoit des moyens pour commander la rota- tion de cet arbre dans un sens ou dans l'autre suivant les   indica-   tions données par le mouvement de l'aiguille de l'appareil de mesure du courant d'antenne. 



   Cet appareil de mesure est toujours très délicat et il ne peut être utilisé directement pour fermer des contacts mettant en action un mécanisme; l'invention prévoit, en conséquence, des moyens pour le relayer par un contacteur asservi au mouvement de l'équipage 'mobile' et n'exerçant aucune réaction sur celui-ci. On connaît des exemples de tels dispositifs; ils utilisent en général la déviation d'un rayon lumineux par l'équipage de l'instrument de mesure pour exciter des cellules photo-électriques qui, par l'intermédiaire de relais, commandent la rotation, en synchronisme avec l'aiguille de l'instrument de mesure d'un équipage lourd susceptible de développer une action mécanique importante. 



   L'équipage asservi sert, selon d'autres caractéristiques de l'invention,   à   fermer des contacts provoquant l'embrayage de l'ar- bre de réglage qui tourne dans un sens ou dans l'autre afin d'obtenir , que la déviation de cet équipage, qui représente la valeur du courant d'antenne, arrive à un maximum. Il est à noter que la valeur de ce   maximum n'est pas constante ; varie suivant la longueur d'onde,   l'âge des lampes, la tension d'alimentation, etc... 



   L'invention sera exposée en détail dans la description suivante, en relation avec les dessins annexés, dans lesquels :
La figure 1 représente un système d'asservissement d'un équipage lourd à   l'équipage   léger d'un appareil de mesure ; et
La figure 2 représente un schéma de système de commande automatique de la rotation d'un arbre de réglage de l'accord d'un circuit d'antenne. 



   La figure 1 montre à titre d'exemple un système d'asser- visserent d'un équipage lourd à l'équipage   d'un   appareil de mesure . 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



     L'appareil   de mesure est un galvanomètre représenté tout   à fait     sohématiquement   par un cadre 1 qui est parcouru par un courait. approximativement proportionnel au courant d'antenne suivant un dispositif quelconque connu et un aimant 2; les crapaudines du cadre ne sont pas montrées. L'ensemble du galvanomètre est supporté par un plateau 3 qui est muni d'un arbre 4 dont l'axe coïncide avec l'axe de l'équipage mobile. Le cadre 1 porte un miroir 5. Une source de lumière ponctuelle ou linéaire 6 a son image produite en 7 sur l'arrêt d'un écran 8 au moyen d'une lentille 9 et par réflexion sur le miroir 5, de telle sorte qu'une faible déviation de ce miroir amène le foyer 7 d'un côté ou de l'autre de l'écran 8.

   De part et d'autre de   l'éorar   8 sont placées deux cellules   photoéleotriques,   par exemple des   cellu-   les au sélénium 10 et 11 qui sont connectées en opposition à un relais polarisé 12. 



   Le plateau 3 compacte un secteur denté qui engrène avec une vis sans fin 13 pouvant tourner dans un sens ou dans l'autre au moyen des embrayages 14 et 15 qui peuvent être des embrayages magnétiques et qui transmettent à l'arbre de la vis 13 le mouvement du moteur 16 par l'intermédiaire des roues dentées   17   et 18 pour   l'em-   brayage 14 et des roues 19,20 et 21 pour l'embrayage 15, le pignon 20 servant à inverser le sens de rotation. 



   Au repos, lorsque la position angulaire du plateau 3 est telle que le foyer 7 tombe sur l'arête de l'écran, les   deux,eellules   10 et 11 reçoivent la même quantité de lumière et, comme elles sont en opposition, l'armature du relais 12 est en position moyenne entre les contacts. On suppose que le oadre 1 dévie dans le sens de la flèche a; son mouvement est limité par des butées fixes (non montrées sur le dessin) de façon à éviter que la lumière tombe en dehors des cellules. L a cellule 10 reçoit moins de lumière que   la.cellule   11 ; le relais 12 ferme son contact supérieur, et l'embrayage 14 est excité.

   La vis sans fin 13 tourne dans le sens de la flèche b et le plateau 3 tourne dans le sens de la flèche c, en sens inverse de la flèche a, ce qui tend à ramener le cadre 1 vers sa position 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 primitive jusqu'à ce que le foyer 7 tombe à nouveau sur l'arête de l'écran 8. L'angle dont a tourné le plateau 3 portant l'appareil de mesure est égal à la déviation du cadre par rapport à   l'armant.   



   Le plateau 3 étant entraîne par le moteur 16, il peut exercer un effort aussi grand qu'il est nécessaire. Son mouvement est utilisé selon certaines caractéristiques de l'invention pour produire des contacts qui serviront à commander le mécanisme de réglage de l'ac -cord d'antenne. 



   Dans ce but l'arbre 4 porte un bras de contact 22 qui peut se déplacer entre deux bornes de contact 23 et 24 montées sur un secteur 25 fixé sur un arbre 26 placé dans le prolongement de l'arbre 4; cet arbre tourne à frottement légèrement dur dans ses paliers (non montrés), de sorte que lorsque le bras 22 tourne dans un sens ou dans l'autre, il exerce une pression notable sur les bornes de contact 23 ou 24 pour faire tourner le secteur 25, et lorsque ce secteur a été amené dans une position déterminée, il y reste. Les bornes 23 et 24 sont reliées à deux bagues 27 et 28 sur lesquellesportent des balais connectés aux circuits de commande du mécanisme de réglage.

   Lorsque le plateau 3 tourne dans le sens de la flèche o , le contact 22-23 est fermé, puis le secteur 25 se trouve   entrafné;   si le plateau 3 revient en sens inverse, le secteur 25 reste dans la position où il a été amené, et le contact 22-23 est d'abord rompu, puis un instant après le contact 22-24 est fermé. Par conséquent, si pendant les opérations de réglage de l'accord d'antenne, la déviation du galvanomètre passe par un maximum, le contact 22-23 restera ferme jusqu'à ce que ce maximum soit atteint, puis le contact s'ouvrira lorsque le meximum sera dépassé, et enfin le contact 22-24 sera fermé par la chute du courant d'antenne après le passage du maximum. 



   Pour des raisons qui seront exposées plus loin, il est avantageux aue le contact 22-23 soit double, l'un des contacts se faisant un peu avant l' autre, ce contact supplémentaire 29 étant établi au moyen d'un ressort qui cède à la pression du bras 22; il est relié à une bague 30 munie d'un balai. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   La figure 2 montre le schéma d'un système de commande du réglage de l'accord d'antenne. 



   On retrouve le contacteur   représente' par   le bras 22, les butées'de contact 23 et 24 et le ressort de contact 29,
L'arbre de réglage d'accord d'antenne est montré en 31; il sert à mouvoir un variomètre ou un condensateur variable non montrés sur le dessin. L'arbre 31 est muni d'une roue dentée 32 eui engrène avec une vis sans fin 33 dont l'arbre porte deux embrayages magnétiques34 et 35 qui transmettent le mouvement du moteur 36 dans un sens par l'intermédiaire des loues dentées37 et 38 pour l'embrayage 34, et dans l'autre sens par les roues 39, 40 et 41 pour l'embrayage 35. 



   Sur   la roue   32 est fixé un bras   42 qui   peut venir en contact avec une borne 43 au début de la rotation et avec une butée 44 à la fin de la rotation d'un demi-tour de l'arbre 31. 



   Les embrayages 34 et 35 sont commandés par un contacteur tel qu'un sélecteur du type pas-à-pas utilisé dans les   sytème   téléphoniques automatiques. Il est représenté par les trois bancs de broches avec balais A, B, C, l'électro d'entretien 45 avec son interrupteur 46 et,le relais auxiliaire 47. 



   La vitesse du moteur 36 peut être réduite en intercalant une résistance 48 qui est/normalement   oourt-oirouitée   par un contact de repos du relais 49.,
Le mécanisme dtaccord est misen action à distance au moyen du bouton 50 qui ferme le circuit de la batterie 51 à travers le relais à collage 52; le circuit de collage du relais 52 passe par le contact de repos dtun relais 53. 



   Le fonctionnement du système est le suivant : - l'opérateur appuie sur le bouton 50, ce qui actionne le relais   52 qui   se bloque en position de travail à travers le contact du relais 53. Le relais 52 allume la lampe 6 de   l'appareil   de mesure et il donne le courant au moteur 36 (et au moteur 16 d'asservissement du contacteur). 



   Le circuit du relais   47   se trouve fermé à travers 

 <Desc/Clms Page number 6> 

   l'interrupteur.46 du   sélecteur, le balai   A,   la bruche Al, le contact de 52. L'électro 45 fait avancer d'un pas le   sélecteur   qui passe en position 2. 



   Il est nécessaire, pour la séquence normale des opérations, que l'arbre 31 parte toujours de la position zéro et qu'en outre à ce moment le bras 22 soit en contact avec la   butas   24 correspondant au contact qui se produit lorsque/la déviation de l'appareil de mesure du courant d'antenne diminue. Dans ce but, la première opération est d'amener à sa position extrême l'arbre qui part d'une position quelconque, puis de le faire revenir à la position zéro afin de parcourir un cycle complet. L'accord d'antenne passe 'donc ainsi par la résonance et lorsque l'arbre de   réglage   est   à 'la   position zéro, la déviation du galvanomètre étant passée par un maximum, et ayant diminué, le contact est fermé entre 22 et 24. 



   En position 2 du sélecteur   1'embrayage   34 opère et l'ar -bre 31 tourne dans le sens de la flèche f. A fin de course, le contact 42-44 est fermé. Aussitôt le relais 47 fonctionne un instant,son circuit étant fermé à travers le balai A, la broche A2 et le contact 42-44. Le séleoteur passe en position 3; l'embrayage 34 relâche, l'embrayage 35 opère, faisant tourner l'arbre 31 en sens inverse, jusqu'à ce que le contact 42 soit   fermé. A   ce moment, le relais   47 '   fonctionne, son circuit étant fermé à travers le balai A, la broche A3, le contact 42-43. Le sélecteur passe en position 4. L'embrayage 34 est à nouvesu excité et l'arbre 31 tourne dans le sens de le flèche f. La déviation de l'appareil de mesure augmente, le contact 22-24 s'ouvre; les contacts 22-29, puis-22-23 se ferment.

   Au moment ou ce dernier est fermé, le circuit du relais .47 est fermé à travers le balai A, la broche 44 et le contact 22-23. Le   séleoteur   passe en position 5, mais l'embrayage 34 reste excité et le mouvement de l'arbre 31 continue dans le même sens. 



   Lorsque l'arbre 31 passe dans la position correspondant à l'accord du circuit   d'antenne,'la   déviation de l'appareil de mesure est maximum, puis, le mouvement continuant, elle diminue; les contacts 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 22-23, puis 22-29 sont rompus et le contact 22-24 s'établit. Le cirouit du relais 47 se trouve fermé à travers le balai 1 et la broche A5 et le sélecteur passe en position 6. 



   Dans cette position, le circuit du relais 49 est fermé à travers le balai 0 et la broche 06; la résistance 48 se trouve mise en circuit afin de diminuer la vitesse du moteur, ce qui permet d'ob- -tenir plus de précision dans le réglage. En outre, l'embrayage 34   relâche   et l'embrayage 35 est.excité. L'arbre 31 revient lentement en sens inverse, et le circuit d'antenne repasse par l'accord; le contact 22-23 se trouve rétabli.

   Mais comme la première fois que le circuit d'antenne s'était trouvé accordé, et avait dépasse la position correspondante, l'opération s'était faite à la grande vitesse du moteur, il est possible qu'au moment où le contact 22-24 s'était établi, le secteur 25 (figure 1) ait été un peu entraîné, et il n'est pas certain que maintenant, lorsque le contact 22-23 se rétablit, La position de l'arbre 31 corresponde exactement à l'accord donnant le courant d'antenne maximum. Il est préférable pour obtenir plus de précision de dépasser la position rétablissant le contact   22-23,   puis de revenir lentement en sens inverse. Dans ce but, lorsque le contact 22-23 se rétablit, l'arbre 31 n'est pas arrêté, mais le sélecteur passe en position 7, le circuit du relais 47 se trouvant fermé à travers le balai A la broche 6 et le contact 22-23.

   L'embrayage 35 reste excité. 



   Après que l'arbre a passé lentement la position d'aocord, le courant d'antenne diminue et .aussitôt, que le contact 22-24 est fermé, le sélecteur passe en position 8, le relais 47 fonctionnant à travers lebalai A, la broche   A7   et le contact 22-24.   L'em-   brayage 35   relâche   et l'embrayage 34 opère, renversant la marche de l'arbre 31. L'accord de l'antenne va se trouver rétabli lentement et le courant dans le galvanomètre augmente. Le/conteact 22-23 doit se trouver à nouveau fermé et, comme la position de la borne 23 correspond au courant maximum qui a été atteint lors de la marche lente du dispositif d'accord, il suffira d'arrêter le mouvement de l'arbre 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 pour obtenir l'accord exact.

   Mais le contact 22-23 est dans ces conditions très précaire et il n'est pas certain ue la déviation de l'appareil de mesure sera au nouveau passage de l'accord exactement égale à ce qu'elle a été au passage précédent, et il est nécessaire de prévoir une petite marge de sécurité. C'est ce qui est obtenu en utilisant le contact 22-29 qui se fait un peu avant le contact 22-23. Lorsqu'il a lieu, le circuit du relais 47 est fermé et le sélecteur passe en position 9. Les deux embrayages 34 et 35 ne sont plus exoités, et l'arbre 31 reste dans la position où. il a été amené et qui est très voisine de l'accord exact. Le sélecteur ne reste pas en position 9, le circuit du relais 47 est fermé directement à travers le balai A et les broches A9 et A10, et le sélecteur revient en position 1.

   En passant aux positions 9 et 10, le balai B ferme le circuit du relais 53 qui coupe le circuit de collage du relais 52 qui revient au repos. La lampe 6 s'éteint, les moteurs s'arrêtent et la lampe 54 placée près du bouton 50 s'allume indiquant à l'opérateur que l'accord est réalisé. 



   Des dispositifs de sécurité peuvent être prévus pour éviter qu'en cas   d'arrêt   accidentel ou   de   baisse de puissance de l'émission, pendant l'accord, les contacts 22- 23 ou 22- 24 ne se faisant pas correctement, l'un ou l'autre des embrayages   33   et 34 reste excité, entraînant l'arbre 31 jusqu'aux butées 43 et 44. Il suffit de prévoir des relais qui opèrent lorsque les contacts 41-43 ou 41-44 se trouvent fermés en dehors des positions 2 ou 3 du séleoteur et qui servent à ramener le séleoteur au point de départ pour recommencer la séquence des opérations. Ces dispositifsde sécurité qui peuvent facilement être établis suivant la technique de la téléphonie automatique n'ont pas été montrés sur le dessin pour ne pas compliquer   l'explication.   



   Des variantes peuvent être   apportées   dans l'établissement des circuits en conservant l'interdépendance des mouvements du sélecteur, des embrayages et des indications du contacteur sans sortir du domaine de l'invention.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



     AUTOMATIC ANTENNA TUNING SYSTEM ESPECIALLY FOR RADIOELECTRIC TRANSMITTERS
The present invention relates to an automatic antenna tuning system, in particular for radio transmitters.



   When a radio transmitter must operate on several wavelengths, it is possible to provide for different ones. floors. amplification means to mechanically achieve the tuning of the circuits for the different wavelengths, but, in the case of a station whose antenna constants are not strictly fixed, the tuning of the circuit The antenna requires manual operation: the exact tuning giving the maximum emission is obtained by trial and error by following the indications of a measuring device whose deviation depends on the current in the antenna.



   The aim of the present invention is to provide a system which automatically performs the trial and error required to achieve maximum current in the antenna.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   The tuning of the antenna is obtained by the rotation of a shaft which drives either a variometer or a capacitor and, consequently, the invention provides means for controlling the rotation of this shaft in one direction. or in the other according to the indications given by the movement of the needle of the antenna current meter.



   This measuring device is always very delicate and it cannot be used directly to close contacts activating a mechanism; the invention therefore provides means for relaying it by a contactor slaved to the movement of the “mobile” crew and exerting no reaction thereon. Examples of such devices are known; they generally use the deviation of a light ray by the crew of the measuring instrument to excite photoelectric cells which, through relays, control the rotation, in synchronism with the needle of the instrument for measuring a heavy crew likely to develop significant mechanical action.



   According to other characteristics of the invention, the servo gear serves to close contacts causing the clutch of the adjustment shaft which rotates in one direction or the other in order to obtain that the deflection of this crew, which represents the value of the antenna current, reaches a maximum. It should be noted that the value of this maximum is not constant; varies according to the wavelength, the age of the lamps, the supply voltage, etc ...



   The invention will be explained in detail in the following description, in relation to the accompanying drawings, in which:
FIG. 1 represents a system for slaving a heavy crew to the light crew of a measuring device; and
FIG. 2 is a diagram of a system for automatically controlling the rotation of a tuning adjustment shaft of an antenna circuit.



   FIG. 1 shows by way of example a system for securing a heavy crew to the crew of a measuring device.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



     The measuring device is a galvanometer represented quite sohematically by a frame 1 which is traversed by a course. approximately proportional to the antenna current according to any known device and a magnet 2; the frame sliders are not shown. The whole of the galvanometer is supported by a plate 3 which is provided with a shaft 4 whose axis coincides with the axis of the moving assembly. The frame 1 carries a mirror 5. A point or linear light source 6 has its image produced at 7 on the stop of a screen 8 by means of a lens 9 and by reflection on the mirror 5, so that 'a slight deviation of this mirror brings the focus 7 to one side or the other of the screen 8.

   On either side of the Eorar 8 are placed two photoeleotric cells, for example selenium cells 10 and 11 which are connected in opposition to a polarized relay 12.



   The plate 3 compacts a toothed sector which meshes with an endless screw 13 which can turn in one direction or the other by means of the clutches 14 and 15 which can be magnetic clutches and which transmit to the shaft of the screw 13 the movement of the motor 16 via the toothed wheels 17 and 18 for the clutch 14 and the wheels 19, 20 and 21 for the clutch 15, the pinion 20 serving to reverse the direction of rotation.



   At rest, when the angular position of the plate 3 is such that the focus 7 falls on the edge of the screen, the two cells 10 and 11 receive the same amount of light and, as they are in opposition, the armature of relay 12 is in the middle position between the contacts. We assume that frame 1 deviates in the direction of arrow a; its movement is limited by fixed stops (not shown in the drawing) so as to prevent light from falling outside the cells. Cell 10 receives less light than cell 11; relay 12 closes its upper contact, and clutch 14 is energized.

   The worm 13 turns in the direction of the arrow b and the plate 3 turns in the direction of the arrow c, in the opposite direction of the arrow a, which tends to return the frame 1 to its position

 <Desc / Clms Page number 4>

 primitive until the focus 7 falls again on the edge of the screen 8. The angle at which the plate 3 carrying the measuring device has turned is equal to the deviation of the frame with respect to the arming .



   The plate 3 being driven by the motor 16, it can exert as great a force as is necessary. Its movement is used according to certain characteristics of the invention to produce contacts which will serve to control the adjustment mechanism of the antenna tuning.



   For this purpose the shaft 4 carries a contact arm 22 which can move between two contact terminals 23 and 24 mounted on a sector 25 fixed on a shaft 26 placed in the extension of the shaft 4; this shaft rotates with slightly hard friction in its bearings (not shown), so that when the arm 22 turns in one direction or the other, it exerts a noticeable pressure on the contact terminals 23 or 24 to rotate the sector 25, and when this sector has been brought into a determined position, it remains there. The terminals 23 and 24 are connected to two rings 27 and 28 on which bear brushes connected to the control circuits of the adjustment mechanism.

   When the plate 3 rotates in the direction of the arrow o, the contact 22-23 is closed, then the sector 25 is engaged; if the plate 3 returns in the opposite direction, the sector 25 remains in the position where it was brought, and the contact 22-23 is first broken, then an instant after the contact 22-24 is closed. Therefore, if during the operations of tuning the antenna tuning, the deviation of the galvanometer goes through a maximum, contact 22-23 will remain closed until this maximum is reached, then the contact will open when the meximum will be exceeded, and finally contact 22-24 will be closed by the fall of the antenna current after the maximum has passed.



   For reasons which will be explained later, it is advantageous if the contact 22-23 is double, one of the contacts being made a little before the other, this additional contact 29 being established by means of a spring which gives way to. the pressure of the arm 22; it is connected to a ring 30 provided with a brush.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   Figure 2 shows a schematic of an antenna tuning adjustment control system.



   We find the contactor represented by the arm 22, the contact stops 23 and 24 and the contact spring 29,
The antenna tuning adjustment tree is shown at 31; it is used to drive a variometer or a variable capacitor not shown in the drawing. The shaft 31 is provided with a toothed wheel 32 eui meshes with a worm 33 whose shaft carries two magnetic clutches 34 and 35 which transmit the movement of the motor 36 in one direction by means of the toothed gear 37 and 38 for clutch 34, and in the other direction by wheels 39, 40 and 41 for clutch 35.



   On the wheel 32 is fixed an arm 42 which can come into contact with a terminal 43 at the start of the rotation and with a stop 44 at the end of the half-turn rotation of the shaft 31.



   The clutches 34 and 35 are controlled by a contactor such as a selector of the step-by-step type used in automatic telephone systems. It is represented by the three banks of pins with brushes A, B, C, the maintenance electro 45 with its switch 46 and, the auxiliary relay 47.



   The speed of the motor 36 can be reduced by inserting a resistor 48 which is / normally shortened by a rest contact of the relay 49.,
The tuning mechanism is activated remotely by means of the button 50 which closes the circuit of the battery 51 through the bonding relay 52; the bonding circuit of relay 52 passes through the closed contact of a relay 53.



   The operation of the system is as follows: - the operator presses the button 50, which activates the relay 52 which locks in the working position through the contact of the relay 53. The relay 52 lights the lamp 6 of the device. measurement and it gives the current to the motor 36 (and to the servo motor 16 of the contactor).



   The circuit of relay 47 is closed through

 <Desc / Clms Page number 6>

   the selector switch 46, the brush A, the Al plug, the 52 contact. The electro 45 moves the selector forward by one step, which goes to position 2.



   It is necessary, for the normal sequence of operations, that the shaft 31 always starts from the zero position and that in addition at this moment the arm 22 is in contact with the butt 24 corresponding to the contact which occurs when the deflection of the antenna current meter decreases. For this purpose, the first operation is to bring to its extreme position the shaft which starts from any position, then to return it to the zero position in order to go through a complete cycle. The antenna tuning thus passes through resonance and when the adjustment shaft is at the zero position, the deviation of the galvanometer having passed through a maximum, and having decreased, the contact is closed between 22 and 24.



   In position 2 of the selector, the clutch 34 operates and the shaft 31 rotates in the direction of arrow f. At the end of the stroke, contact 42-44 is closed. Relay 47 immediately operates for an instant, its circuit being closed through brush A, pin A2 and contact 42-44. The selector goes to position 3; clutch 34 releases, clutch 35 operates, rotating shaft 31 in the opposite direction, until contact 42 is closed. At this moment, the relay 47 'operates, its circuit being closed through the brush A, the pin A3, the contact 42-43. The selector goes to position 4. The clutch 34 is energized again and the shaft 31 rotates in the direction of arrow f. The deviation of the measuring device increases, contact 22-24 opens; contacts 22-29, then-22-23 close.

   When the latter is closed, the relay circuit .47 is closed through brush A, pin 44 and contact 22-23. The selector switches to position 5, but the clutch 34 remains energized and the movement of the shaft 31 continues in the same direction.



   When the shaft 31 passes into the position corresponding to the tuning of the antenna circuit, the deviation of the measuring apparatus is maximum, then, the movement continuing, it decreases; contacts

 <Desc / Clms Page number 7>

 22-23, then 22-29 are broken and contact 22-24 is established. The circuit of relay 47 is closed through brush 1 and pin A5 and the selector goes to position 6.



   In this position, the relay circuit 49 is closed through brush 0 and pin 06; resistor 48 is switched on in order to reduce the speed of the motor, which makes it possible to obtain more precision in the adjustment. Furthermore, the clutch 34 releases and the clutch 35 is energized. The shaft 31 slowly returns in the opposite direction, and the antenna circuit passes through the tuning again; contact 22-23 is re-established.

   But as the first time that the antenna circuit had been tuned, and had exceeded the corresponding position, the operation was carried out at the high speed of the motor, it is possible that when the contact 22- 24 had established, sector 25 (Figure 1) has been dragged a bit, and it is not certain that now, when contact 22-23 is reestablished, the position of shaft 31 corresponds exactly to the agreement giving the maximum antenna current. It is preferable to obtain more precision to pass the position re-establishing contact 22-23, then to return slowly in the opposite direction. For this purpose, when the contact 22-23 is reestablished, the shaft 31 is not stopped, but the selector goes to position 7, the circuit of the relay 47 being closed through the brush A pin 6 and the contact 22-23.

   The clutch 35 remains energized.



   After the shaft has slowly passed the first position, the antenna current decreases and as soon as the contact 22-24 is closed the selector switches to position 8, the relay 47 operating through the brush A, the pin A7 and contact 22-24. The clutch 35 releases and the clutch 34 operates, reversing the direction of the shaft 31. The antenna tuning will be slowly reestablished and the current in the galvanometer increases. The / conteact 22-23 must be closed again and, as the position of terminal 23 corresponds to the maximum current which was reached during the slow operation of the tuning device, it will suffice to stop the movement of the tree

 <Desc / Clms Page number 8>

 to get the exact deal.

   But the contact 22-23 is in these conditions very precarious and it is not certain whether the deviation of the measuring device will be at the new passage of the chord exactly equal to what it was in the previous passage, and it is necessary to provide a small safety margin. This is what is obtained by using contact 22-29 which is done a little before contact 22-23. When it takes place, the relay circuit 47 is closed and the selector goes to position 9. The two clutches 34 and 35 are no longer operated, and the shaft 31 remains in the position where. it was brought in and that is very close to the exact agreement. The selector does not stay in position 9, the relay circuit 47 is closed directly through brush A and pins A9 and A10, and the selector returns to position 1.

   Passing to positions 9 and 10, the brush B closes the circuit of the relay 53 which cuts the bonding circuit of the relay 52 which returns to rest. The lamp 6 goes out, the motors stop and the lamp 54 placed near the button 50 lights up indicating to the operator that the agreement has been made.



   Safety devices can be provided to prevent, in the event of an accidental shutdown or drop in transmission power, during tuning, contacts 22-23 or 22-24 not being made correctly, one or the other of the clutches 33 and 34 remains energized, driving the shaft 31 as far as the stops 43 and 44. It suffices to provide relays which operate when the contacts 41-43 or 41-44 are closed outside the positions. 2 or 3 of the selector and which serve to return the selector to the starting point to restart the sequence of operations. These safety devices which can easily be established by the technique of automatic telephony have not been shown in the drawing so as not to complicate the explanation.



   Variants can be made in the establishment of circuits while maintaining the interdependence of the movements of the selector, of the clutches and of the contactor indications without departing from the scope of the invention.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. La présente invention concerne un système d'accord automatique d'antenne notamment pour postes émetteurs radioéleo- triques, dans lesquels : Un oontacteur asservi à un appareil de masure du courant d'antenne établit l'un ou l'autre de deux contacts suivant que le courant d'antenne augmente -ou diminue. The present invention relates to an automatic antenna tuning system, in particular for radio transmitters, in which: A contactor slaved to an antenna current masure device establishes one or the other of two contacts depending on whether the antenna current increases or decreases. La rotation d'un arbre de réglage de l'accord du circuit d'antenne est commandée selon le sens de la variation du courant d'antenne en utilisant le contacteur asservi, suivant une séquence d'opérations fixée par le mouvement d'un sélecteur pas-à-pas. Soit un total de 9 pages. The rotation of an antenna circuit tuning adjusting shaft is controlled according to the direction of the variation of the antenna current using the servo contactor, according to a sequence of operations fixed by the movement of a selector. step by step. That is a total of 9 pages.
BE452627D BE452627A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE452627A true BE452627A (en)

Family

ID=107204

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE452627D BE452627A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE452627A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0009004A1 (en) Device for feeding wrapping material to a packing machine
BE452627A (en)
CH257428A (en) Device for automatically adjusting the diaphragm of a camera.
FR2466034A1 (en) DIAPHRAGM CONTROL DEVICE FOR PHOTOGRAPHIC VIEWING APPARATUS
FR2651335A1 (en) MOTORIZED PHOTOGRAPHIC APPARATUS.
FR2535811A1 (en) DEVICE FOR DRIVING A WILL, STEP BY STEP, A SHAFT DRIVEN FROM A DRIVE SHAFT WHICH IS DRIVEN BY A CONTINUOUS AND INTERRUPTED ROTATION MOTION IN AN INVARIABLE SENSE
CH293318A (en) Device providing an optical exploration of messages.
BE386919A (en)
BE385537A (en)
BE429046A (en)
BE435043A (en)
BE417449A (en)
CH493896A (en) Receiver for centralized remote control installation
CH317309A (en) Facsimile transmission machine
EP0190591A1 (en) Motor assembly capable of functioning at a high speed
BE402252A (en)
BE428618A (en)
BE432606A (en)
BE566512A (en)
BE504452A (en)
BE481319A (en)
BE662909A (en)
BE496162A (en)
FR2641090A1 (en)
BE480322A (en)