BE451890A - - Google Patents

Info

Publication number
BE451890A
BE451890A BE451890DA BE451890A BE 451890 A BE451890 A BE 451890A BE 451890D A BE451890D A BE 451890DA BE 451890 A BE451890 A BE 451890A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
measuring
gauge
adjustable
distance
screws
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE451890A publication Critical patent/BE451890A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G01MEASURING; TESTING
    • G01BMEASURING LENGTH, THICKNESS OR SIMILAR LINEAR DIMENSIONS; MEASURING ANGLES; MEASURING AREAS; MEASURING IRREGULARITIES OF SURFACES OR CONTOURS
    • G01B3/00Measuring instruments characterised by the use of mechanical techniques
    • G01B3/38Gauges with an open yoke and opposed faces, i.e. calipers, in which the internal distance between the faces is fixed, although it may be preadjustable

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • A Measuring Device Byusing Mechanical Method (AREA)
  • Length-Measuring Instruments Using Mechanical Means (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    "   Gabarit, tel que calibre, réglable   ".   
 EMI1.1 
 .::11-- ...::'I¯--¯.!I¯- - 1¯ ¯ ¯ t ¯ u 1 ¯ ¯ ¯. ¯ .:IL¯. 



     @   Dans les gabarits et calibres extérieurs et intérieurs généralement utilisés, la distance de mesure est limitée par des surfaces plan-parallèles. Le meulage de telles surfaces planparallèles est difficile en soi et donne lieu à des mises au rebut inévitables étant donnée la condition que la distance des surfaces doit être maintenue avec une extrême précision. Pour remédier à ce dernier inconvénient, on a utilisé des gabarits réglables de diverses natures dans lesquels la condition de l'observation préoise de la mesure au cours de la fabrication est supprimée. De tels gabarits réglables donnent la distance de mesure entre une surface fixe et une surface réglable par rapport à cette surface fixe.

   Mais ici, de nouveau, le maintien du parallélisme de la surface réglable par rapport à la surface fixe n'est pas assuré de façon sure, oar tout corps réglable tend à se coincer, même si ce n'est que dans une faible mesure, en particulier lorsqu'il doit être immobilisé après le réglage par des vis de pression ou des organes analogues. 



   Dans des gabarits fixes, il est connu de limiter, tout au moins à une extrémité, la distance de mesure à représenter par une surface sphérique convexe de façon que la distance du point le plus proche de la surface sphérique par rapport à la surface opposée limite la distanoe de mesure. 



   La présente invention utilise ce mode de limitation de la distance de mesure par des points de surfaces convexes, en particulier de surfaces sphériques, avec l'avantage pouvant être obtenu de ce fait que l'on évite, dans des gabarits réglables, l'erreur pouvant être produite dans ces gabarits du fait que la partie réglable, par exemple une vis, oscille lors du réglage et que par conséquent la surface de mesure, qui est par exemple formée par la surface d'extrémité de la vis, ne reste pas absolument parallèle à la surface ooopérante. 



   La présente invention consiste en conséquence essentiellement en ce que, dans des gabarits réglables, au moins l'une des surfaces limitant les distances de mesure des corps réglables par rapport à un bâti rigide est constituée sous forme de surface convexe, de préférence de surface sphérique, de la façon connue dans les gabarits fixes. 



   Une autre caractéristique de l'invention est relative à la constitution particulière des organes de réglage, ainsi que du corps de gabarit destiné à recevoir ces organes de réglage. 



   Diverses formes de réalisation de l'invention sont représentées, à titre d'exemple, dans les dessins ci-joints, qui montrent l'application de l'invention aux calibres à bouche. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Les figures 1 et 2, représentant un mode de réalisation de l'invention, montrent respectivement une élévation de face et une élévation latérale du calibre dans le carter. 



   Les figures 3 et 4= sont des vues correspondantes du calibre seul. 



   La figure 5 est une coupe d'une vis de réglage à surface sphérique. 



   Le calibre à bouche ( figures 3 et 4 ) est constitué par un bâti, qui est formé par deux tôles d'acier 1, 1' , de par exemple 2,5 mm. d'épaisseur. Ces tôles sont   assemblées   fixement par des rivets 2 sur le bord opposé à la bouche. Devant les deux pattes formant la bouche, les tôles sont écartées par   òu-   dage en 3 de façon qu'elles ménagent entre elles à partir de cet endroit une distance 4 de par exemple 1 mm. En 5, 5' et 6, 6' , les deux pattes sont embouties vers   l'extérieur   sous une Terme semi-cylindrique, de sorte qu'il se forme deux demis canaux placés en faoe les uns des autres, dans lesquels sont taillés les taraudages prévus pour les vis de réglage 7 à fin filetage.

   Des vis transversales 8, qui croisent aussi près que possible les vis   7,   servent à fixer par   coincement   les vis de réglage vissées. Ce coincement ou serrage évite tout jeu des vis de réglage. Comme le montre la figure 5, les vis 7 comportent, à leurs extrémités de mesure, un trou axial dans lequel la bille 9 est insérée et est immobilisée par refoulement du bord du trou. La bille 9 peut aussi être insérée de façon qu'elle puisse rouler, ce qui présente divers avantages dans la mesure. Au lieu d'être formée entre deux vis réglables, la surface de mesure peut aussi être formée entre une vis et une surface plane placée en face, qui est meulée sur l'une des pattes dans la bouche. 



   Le carter à paroi mince, en bakélite ( figures 1 et 2 ), renferme l'ensemble du calibre ou gabarit, à l'exception de la surface des billes. Il est constitué par deux moitiés 10, 10' , qui sont assemblées à l'aide d'une vis 11. La vis 11 est munie d'un plomb de garantie pour empêcher l'ouverture inautorisée du car ter. Des barrettes d'encadrement 12 sont placées sur la surface du calibre pour l'insertion d'une carte qui porte les dimensions du calibre et d'autres indications éventuellement utiles. Des fenêtres correspondantes sont ménagées dans le carter pour permettre de voir cette carte. 



   Afin de pouvoir engager le oalibre toujours avec la même force sur la pièce d'ouvrage, on prévoit sur l'extrémité du carter qui est opposée à la distance de mesure deux évidements 14 en forme de godets servant à placer les doigts maintenant le carter librement suspendu, de sorte que le calibre n'est enfilé sur la pièce d'ouvrage que sous l'action de son propre poids, ce qui évite des erreurs causées par l'application d'une force. outre la protection contre une manipulation inautorisée du oalibre, le carter en matière calorifuge offre encore l'important avantage que les pièces métalliques sont protégées de l'action de chauffage produite par la main qui les tient ou autre action analogue, de sorte que la précision du calibre est particulièrement bien assurée. 



   Pour des calibres ou gabarits dans lesquels les corps limitant la distance de mesure ne sont pas maintenus par serrage élastique entre les couches de tôle du corps du calibre, mais sont insérés fixement dans des évidements ou alésages, les tôles formant le corps du calibre peuvent aussi être placées fixement l'une contre l'autre sans ménager de distance entre elles.

   Dans ce cas, comme le montrent les figures 6 à 10, le corps du calibre 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 peut être fabriqué en une seule passe d'estampage et d'emboutissage sous forme de pièce symétrique d'un seul tenant et être formé par repliage des moitiés symétriques, dont les soudures ou emboutis concordants forment les trous ou autres évidements servant à reoevoir les corps limitant les surfaces de mesure,
La figure 6 montre en perspeotive le corps en tôle estampé et comportant les emboutis, qui est essentiellement oonstitué par les branches d'étrier 1, 1' d'un seul tenant.

   Les emboutis 5, 5' , d'une part, puis 5" , d'autre part, servent à former les'Trous 5 servant à l'insertion des boulons 7 ( figure 8 ); les gradins 6, 6' servent à ménager un espace entre eux lorsque le corps de tôle est recourbé autour de l'axe de symétrie, comme représenté à la figure 7. Les trous à rivets ou à vis servent à maintenir l'étrier fixement assemblé. Comme le montre la figure 8, des taraudages sont taillés dans les trous 5 et les boulons 7 sont vissés dans ces taraudages, ces boulons l'imitant la distance de mesure d'un côté par leurs extrémités convexes 9. Le réglage précis est effectué à l'aide d'écrous 15, comme cela sera déorit plus loin en détail.

   La table de mesure 16 est insérée dans l'espace ménagé entre les gradins 6 et 6':comme le montre la figure 8, cette table est repliée en   Terme   de T à partir d'une bande d'acier et elle est   recti-   fiée sur la surface de mesure. Au lieu de cette forme de réalisation, on peut aussi prévoir sur les branches en U du corps de tôle, à la place des coudures 6, 6' , des pattes recourbées 6a et 6a' , comme représenté à la figure 9. La plaque de mesure I6a ( figure 10 ) est rivetée, vissée ou soudée sur des pattes. 



  Lés pattes recourbées 6a et 6a' peuvent aussi être reotifiées directement sur la   sur%ce   placée en face des organes de mesure 9   pur   former une surface de mesure précise. 



   Suçant le prinoipe déorit, on peut naturellement aussi réaliser d'autres corps de gabarits ou calibres, en deux ou plusieurs couches, par exemple pour des mesures intérieures. 



   Dans le calibre selon les figures 1 à 5, le réglage de la mesure   s'effectue   en faisant tourner les boulons vissés 7, munis d'une surface sphérique 9, et ces derniers sont   immosili-   sés à l'aide de plusieurs vis transversales 8. 



   Avec une hauteur de pas du filetage fin de 0,75 mm. par exemple pour le filetage du boulon vissé, on obtient un déplacement de réglage de 1/100 mm., qui correspond à une rotation d'un angle ne faisant pas encore un demi degré, par conséquent d'une mesure qui est difficile à régler à la main. Le serrage de fixation subséquent au moyen du taraudage divisé peut causer encore de petits déplaoements, de sorte que le réglage le plus soigné reste peine inutile. 



   Pour supprimer cet inconvénient, un développement de l'invention consiste essentiellement en ce que le réglage précis est effectué par déformation élastique de l'organe de réglage ou de son appui. 



   Ce mode de réglage précis n'est pas lié à un serrage du boulon entre des tôles et il peut donc être appliqué également dans des calibres comportant un corps en une seule pièce, comme le montrent les figures 11 à 13, à titre d'exemple. 



   Le corps 1 du calibre ( figure 11 ) comporte, sur l'un de ses côtés, une surface de mesure 1', et, sur son autre côté, des boulons réglables présentant des surfaces sphériques 9, 9' limitant la distance de mesure. La bonne mesure " g " de   récep-   tion est limitée par la surface sphérique 9 et la mesure de refus ou mise au rebut "a " est limitée par la surface sphérique 9'. Les surfaces sphériques de limitation 9, 9' sont pré- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 vues à l'extrémité de boulons vissés de réglage 7, qui sont serrés des deux côtés entre des écrous 15.

   Par très fort serrage de l'écrou intérieur ou de l'écrou extérieur, le boulon vissé est tiré avec allongement élastique de façon correspondante vers l'intérieur ou aussi un tout petit peu vers l'extérieur et, de ce fait, avec une fixation simultanée de ce boulon, un réglage extrêmement fin de la surface sphérique est rendu possible. Avec un nombre de tours 1   1   kg/mm2, on
E 20000 obtient, déjà avec une longueur de boulon L de 10 mm., en présence d'une tension du boulon de 2 kg/mm2, un déplacement de la surface sphérique 9 de 1/1000   mm   en direction de la surface ooopérante. 



   Un agrandissement de la mesure à régler, par conséquent un recul de la surface sphérique 9 ou 8' de la surface de mesure coopérante 1', est effectué-par effort de cisaillement dans le filetage à l'extrémité placée du côté sphérique. On a constaté que ceci est parfaitement possible avec une déformation purement élastique. Avec une profondeur efficace du filetage de 0,6 mm. et un indice de oisaillement   de 1 ¯¯   1   kg/mm2,  
G - 8500 on obtient pour le déplacement du filetage de 1/1000 mm., suivant oalcul, des tensions de cisaillement de 14 kg/mm2 en chiffres ronds. 



   Mais on a constaté que lorsque le boulon comporte luimême un filetage sur toute sa longueur, comme représenté à la figure 12, et lorsque le trou comporte un taraudage correspondant, de sorte que les écrous 15 forment contre-écrous, le boulon comporte dans son filetagetant de jeu qu'un déplacement de réglage des surfaces sphériques 9, 9' d'une mesure suffisante est possible par serrage de l'un ou l'autre contre-écrou. 



   Les écrous 15 comportent des surfaces de pression sphériques 17, qui produisent un centrage, ou bien, comme représenté à la figure 13, au moins une surface conique 17' à   l'extré-   mité sphérique du boulon. Cette surface conique permet à l'écrou de s'enfoncer d'une faible mesure dans son siège également conique sous la traction exeroée par l'autre écrou et elle augmente ainsi la flexibilité nécessaire au réglage précis. 



   Pour permettre le réglage du calibre dans de plus larges limites, suivant un autre développement de l'invention, ce calibre est divisé dans son corps, a l'extérieur des mâchoires de mesure, suivant un plan parallèle à la distance de mesure, comme les corps du calibre suivant les figures 3, et 6 à 8. 



   La figure 14 est une élévation latérale d'un tel calibre et la figure 15 est une élévation de face correspondante. La figure 16 montre le calibre réglé. 



   Ce calibre est constitué par deux corps 1, 1' , essentiellement de même conformation, qui sont assemblés à l'aide de vis 18. Pour les vis ou boulons, on prévoit sur l'un des côtés de 'chacune des moitiés 1, 1', des trous de vis 19 et sur l'autre côté des fentes longitudinales 19' . Etant donné que la répartition des trous et des fentes est la même dans les deux moitiés, lors de l'assemblage une fente et un trou viennent à chaque fois en coïncidence. Conformément à l'invention, les trous sont prévus dans des plans perpendiculaires à la distance de mesure, qui passent par la surface de mesure et les sommets des surfaces sphériques qui limitent la distance de mesure.

   De ce fait, des tensions de flexion éventuelles, qui pourraient exercer une   influenoe   défavorable sur la position parallèle des surfaces de mesure, sont exclues dans les branches du calibre. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



  Des rainures 20 prévues dans les surfaces des branches du oalibre ménagent des barres dans lesquelles les fentes et trous de vis sont placés. Ces barres étroites peuvent être facilement rectifiées planes. Le oalibre est ensuite assemblé par vissage en ménageant une distance quelconque entre les mâchoires et il est rectifié plan-parallèle aux surfaces de mesure à la machine   à meuler ; ce faisant, il n'est naturellement pas nécessaire   de maintenir une distance précise. 



   La figure 17 montre en perspective une autre forme de réalisation. Dans cette dernière, la seconde partie de calibre 1" est engagée entre les joues latérales 1, 1' au besoin estampée. 



  Pour obtenir la distance correcte des 'Voues, 1, 1' , une pièce 21, qui possède l'épaisseur des joues de la piece 1", est rivetée entre ces joues dans la portée des mâchoires. La pièce 1" possède la pleine largeur dans la portée des mâchoires. Le vissage s'effectue de la même manière que suivant les figures 14 à 16, mais avec l'avantage que la pièce 1" est fixée par serrage entre deux joues. 



   Des surfaces de mesure en forme de pattes présentent, lors du réglage à l'aide de calibres de hauteur, le phénomène de serrage,   c'est-à-dire   que les surfaces continuent d'adhérer fermement. Pour empêcher cela, les surfaces de mesure sont munies de cannelures ( non représentées). En soi, il est connu de munir des surfaces de mesure de oannelures; mais, dans le cas présent, les surfaces de mesure de calibres réglables à bouche sont cannelées particulièrement en vue du réglage à 1' aide de calibres de hauteur. Au lieu de prévoir des cannelures, le serrage peut aussi être empêché, dans un calibre selon la figure 17, en reculant un peu la pièce insérée 21, comme représenté, par rapport aux étroits côtés des mâchoires des pièces 1, $1".



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    "Template, such as gauge, adjustable".
 EMI1.1
 . :: 11-- ... :: 'I¯ - ¯.! I¯- - 1¯ ¯ ¯ t ¯ u 1 ¯ ¯ ¯. HE.



     @ In the exterior and interior jigs and gauges generally used, the measurement distance is limited by plane-parallel surfaces. Grinding such planarparallel surfaces is inherently difficult and gives rise to inevitable scrap given the requirement that the distance of the surfaces must be maintained with extreme precision. To remedy this latter drawback, adjustable templates of various kinds have been used in which the condition of prior observation of the measurement during manufacture is eliminated. Such adjustable jigs give the measurement distance between a fixed surface and an adjustable surface with respect to this fixed surface.

   But here again, maintaining the parallelism of the adjustable surface with respect to the fixed surface is not reliably ensured, because any adjustable body tends to get stuck, even if only to a small extent, in particular when it has to be immobilized after adjustment by pressure screws or the like.



   In fixed jigs, it is known to limit, at least at one end, the measurement distance to be represented by a convex spherical surface so that the distance from the point closest to the spherical surface with respect to the opposite surface limits the measurement distance.



   The present invention uses this method of limiting the measurement distance by points of convex surfaces, in particular of spherical surfaces, with the advantage obtainable from the fact that the error is avoided in adjustable templates. can be produced in these jigs due to the fact that the adjustable part, for example a screw, oscillates during the adjustment and therefore the measuring surface, which is for example formed by the end surface of the screw, does not remain absolutely parallel to the cooperating surface.



   The present invention therefore essentially consists in that, in adjustable jigs, at least one of the surfaces limiting the measuring distances of the adjustable bodies with respect to a rigid frame is formed in the form of a convex surface, preferably a spherical surface. , as known in fixed templates.



   Another characteristic of the invention relates to the particular constitution of the adjustment members, as well as of the jig body intended to receive these adjustment members.



   Various embodiments of the invention are shown, by way of example, in the accompanying drawings, which show the application of the invention to muzzle gauges.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   Figures 1 and 2, showing an embodiment of the invention, respectively show a front elevation and a side elevation of the gauge in the housing.



   Figures 3 and 4 = are corresponding views of the gauge alone.



   Figure 5 is a sectional view of an adjusting screw with a spherical surface.



   The muzzle gauge (Figures 3 and 4) is constituted by a frame, which is formed by two steel sheets 1, 1 ', for example 2.5 mm. thick. These sheets are fixedly assembled by rivets 2 on the edge opposite the mouth. In front of the two tabs forming the mouth, the sheets are separated by edging at 3 so that they leave between them from this point a distance 4 of for example 1 mm. In 5, 5 'and 6, 6', the two legs are stamped outwards under a semi-cylindrical term, so that two half channels are formed placed in faoe of each other, in which are cut the threads provided for adjusting screws 7 with fine thread.

   Cross screws 8, which cross the screws 7 as closely as possible, are used to clamp the screwed adjustment screws. This jamming or tightening prevents any play of the adjustment screws. As shown in Figure 5, the screws 7 have, at their measuring ends, an axial hole in which the ball 9 is inserted and is immobilized by pushing back the edge of the hole. The ball 9 can also be inserted so that it can roll, which has various advantages in measurement. Instead of being formed between two adjustable screws, the measuring surface can also be formed between a screw and a flat surface placed in front, which is ground on one of the tabs in the mouth.



   The thin-walled bakelite housing (Figures 1 and 2) contains the entire gauge or jig, except for the surface of the balls. It consists of two halves 10, 10 ', which are assembled using a screw 11. The screw 11 is provided with a guarantee seal to prevent unauthorized opening of the housing. Framing bars 12 are placed on the surface of the gauge for the insertion of a card which bears the dimensions of the gauge and other possibly useful indications. Corresponding windows are provided in the casing to make it possible to see this card.



   In order to be able to engage the oalibre always with the same force on the workpiece, there is provided on the end of the casing which is opposite to the measuring distance two recesses 14 in the form of cups serving to place the fingers holding the casing freely. suspended, so that the gauge is only threaded onto the workpiece under the action of its own weight, which prevents errors caused by the application of force. In addition to the protection against unauthorized manipulation of the fiber, the heat-insulating housing still offers the important advantage that the metal parts are protected from the heating action produced by the hand which holds them or the like, so that the precision the caliber is particularly well assured.



   For gauges or jigs in which the bodies limiting the measurement distance are not held by elastic clamping between the sheet metal layers of the gauge body, but are inserted fixedly in recesses or bores, the sheets forming the body of the gauge may also be placed against each other without leaving any distance between them.

   In this case, as shown in Figures 6 to 10, the body of the caliber

 <Desc / Clms Page number 3>

 can be manufactured in a single stamping and deep drawing pass as a symmetrical integral part and be formed by folding symmetrical halves, of which the matching welds or stampings form the holes or other recesses used to re-view the bodies limiting measurement surfaces,
Figure 6 shows in perspective the body of stamped sheet metal and comprising the stampings, which is essentially oonstitué by the stirrup branches 1, 1 'in one piece.

   The stampings 5, 5 ', on the one hand, then 5 ", on the other hand, are used to form the' holes 5 for inserting the bolts 7 (figure 8); the steps 6, 6 'are used to spare a space between them when the sheet body is bent around the axis of symmetry, as shown in Figure 7. The rivet or screw holes are used to hold the caliper securely assembled. As shown in Figure 8, threads are cut in holes 5 and bolts 7 are screwed into these threads, these bolts imitating the measuring distance on one side by their convex ends 9. The precise adjustment is carried out using nuts 15, as will be deorit later in detail.

   The measuring table 16 is inserted in the space provided between the steps 6 and 6 ': as shown in figure 8, this table is bent in Term of T from a steel strip and it is rectified. on the measuring surface. Instead of this embodiment, it is also possible to provide on the U-shaped branches of the sheet body, in place of the bends 6, 6 ', curved tabs 6a and 6a', as shown in FIG. 9. measure I6a (figure 10) is riveted, screwed or welded on legs.



  The curved legs 6a and 6a 'can also be reotified directly on the sur% this placed in front of the measuring members 9 to form a precise measuring surface.



   Sucking the deorit principle, one can naturally also realize other bodies of templates or gauges, in two or more layers, for example for interior measurements.



   In the gauge according to figures 1 to 5, the measurement is adjusted by rotating the screwed bolts 7, provided with a spherical surface 9, and the latter are immobilized using several transverse screws 8 .



   With a pitch height of the fine thread of 0.75 mm. for example for the thread of the screwed bolt, one obtains an adjustment displacement of 1/100 mm., which corresponds to a rotation of an angle not yet making half a degree, consequently of a measurement which is difficult to adjust by hand. Subsequent clamping of the fastener by means of the split thread can still cause small displacements, so that the most careful adjustment is hardly unnecessary.



   To eliminate this drawback, a development of the invention consists essentially in that the precise adjustment is carried out by elastic deformation of the adjustment member or of its support.



   This precise adjustment mode is not linked to tightening the bolt between sheets and it can therefore also be applied in gauges comprising a body in one piece, as shown in Figures 11 to 13, by way of example. .



   The body 1 of the gauge (FIG. 11) comprises, on one of its sides, a measuring surface 1 ', and, on its other side, adjustable bolts having spherical surfaces 9, 9' limiting the measurement distance. The good reception measure "g" is limited by the spherical surface 9 and the reject or discard measure "a" is limited by the spherical surface 9 '. The spherical limiting surfaces 9, 9 'are pre-

 <Desc / Clms Page number 4>

 views at the end of adjusting screw bolts 7, which are clamped on both sides between nuts 15.

   By very tight tightening of the inner nut or the outer nut, the screw bolt is pulled with corresponding elastic elongation inwards or also a little outwards and thus with a fastening simultaneous use of this bolt, extremely fine adjustment of the spherical surface is made possible. With a number of turns 1 1 kg / mm2, we
E 20000 obtains, already with a bolt length L of 10 mm., In the presence of a bolt tension of 2 kg / mm2, a displacement of the spherical surface 9 of 1/1000 mm in the direction of the cooperating surface.



   An enlargement of the measurement to be adjusted, therefore a retreat of the spherical surface 9 or 8 'from the cooperating measurement surface 1', is effected by shearing force in the thread at the end placed on the spherical side. It has been found that this is perfectly possible with a purely elastic deformation. With an effective thread depth of 0.6mm. and a nesting index of 1 ¯¯ 1 kg / mm2,
G - 8500 for the displacement of the thread of 1/1000 mm., According to the calculation, shear stresses of 14 kg / mm2 in round figures.



   But it has been found that when the bolt itself has a thread over its entire length, as shown in FIG. 12, and when the hole has a corresponding thread, so that the nuts 15 form a lock nut, the bolt has in its threading clearance that an adjusting movement of the spherical surfaces 9, 9 'of a sufficient extent is possible by tightening one or the other locknut.



   The nuts 15 have spherical pressing surfaces 17, which provide centering, or alternatively, as shown in Figure 13, at least one tapered surface 17 'at the spherical end of the bolt. This conical surface allows the nut to sink to a small extent in its also conical seat under the traction exeroed by the other nut and it thus increases the flexibility necessary for precise adjustment.



   To allow the caliber to be adjusted within wider limits, according to another development of the invention, this caliber is divided in its body, outside the measuring jaws, along a plane parallel to the measuring distance, like the caliber body according to Figures 3, and 6 to 8.



   Figure 14 is a side elevation of such a gauge and Figure 15 is a corresponding front elevation. Figure 16 shows the caliber set.



   This gauge is formed by two bodies 1, 1 ', essentially of the same conformation, which are assembled using screws 18. For screws or bolts, one of the sides of' each of the halves 1, 1 is provided. ', screw holes 19 and on the other side of the longitudinal slots 19'. Since the distribution of holes and slits is the same in both halves, when assembling a slit and a hole coincide each time. According to the invention, the holes are provided in planes perpendicular to the measurement distance, which pass through the measurement surface and the tops of the spherical surfaces which limit the measurement distance.

   As a result, any bending stresses, which could exert an unfavorable influence on the parallel position of the measuring surfaces, are excluded in the arms of the gauge.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



  Grooves 20 provided in the surfaces of the legs of the fiber provide bars in which the slots and screw holes are placed. These narrow bars can be easily ground flat. The oalibre is then assembled by screwing, leaving any distance between the jaws and it is ground plane-parallel to the measuring surfaces on the grinding machine; in doing so, it is of course not necessary to maintain a precise distance.



   Figure 17 shows in perspective another embodiment. In the latter, the second part of gauge 1 "is engaged between the side cheeks 1, 1 'stamped if necessary.



  To obtain the correct distance of the 'Vows, 1, 1', a piece 21, which has the thickness of the cheeks of piece 1 ", is riveted between these cheeks within the reach of the jaws. Piece 1" has the full width within reach of the jaws. Screwing is carried out in the same way as in FIGS. 14 to 16, but with the advantage that the part 1 "is fixed by clamping between two cheeks.



   Lug-shaped measuring surfaces exhibit the clamping phenomenon when adjusting with height gauges, i.e. the surfaces continue to adhere firmly. To prevent this, the measuring surfaces are provided with grooves (not shown). In itself, it is known to provide measuring surfaces with oannelures; but, in the present case, the measuring surfaces of adjustable mouth gauges are grooved particularly for adjustment with the aid of height gauges. Instead of providing grooves, clamping can also be prevented, in a gauge according to Figure 17, by moving the insert 21 back a little, as shown, relative to the narrow sides of the jaws of the parts 1, $ 1 ".


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. La présente invention a pour objet : 1.) Un gabarit réglable, notamment un calibre à bouche, caractérisé en ce que dans ce oalibre au moins l'une des surfaces limitant les distances de mesure des corps réglables dans un bâti rigide est constituée, de la façon connue dans des gabarits fixes, sous forme de surface convexe, de préférence de surface sphérique. The present invention relates to: 1.) An adjustable jig, in particular a mouth gauge, characterized in that in this oalibre at least one of the surfaces limiting the measuring distances of the adjustable bodies in a rigid frame consists of the known way in fixed templates, in the form of a convex surface, preferably a spherical surface. 2.) Des formes de réalisation du gabarit suivant le paragraphe 1, caractérisées par le fait que : a) Les surfaces convexes sont établies à l'extrémité de boulons vissés, qui peuvent être coincés dans un taraudage divisé par des vis croisant ces boulons vissés. b) Des moyens sont prévus pour la déformation élastique des corps réglables limitant la distance de mesure ou de leurs appuis. c) Les vis de réglage sont guidées entre des écrous. d) Les écrous comportent des surfaces d'application sphériques qui s'engagent dans des évidements correspondants des surfaces des mâchoires de mesure. e) Les éorous possèdent des surfaces d'application coniques ne s'engageant dans des évidements correspondants des surfaces des mâchoires de mesure qu'à une profondeur telle qu'un réglage subséquent soit rendu possible. 2.) Embodiments of the jig according to paragraph 1, characterized by the fact that: a) Convex surfaces are established at the end of screwed bolts, which can be wedged in a tapping divided by screws crossing these screwed bolts . b) Means are provided for the elastic deformation of the adjustable bodies limiting the measurement distance or of their supports. c) The adjustment screws are guided between nuts. d) The nuts have spherical application surfaces which engage with corresponding recesses in the surfaces of the measuring jaws. e) The coils have conical application surfaces which only engage with corresponding recesses in the surfaces of the measuring jaws to a depth such that subsequent adjustment is made possible. f) Les surfaces de mesure sphériques sont formées par des billes insérées dans des trous axiaux des corps des vis de réglage et maintenues par refoulement ou resserrage du bord du trou. <Desc/Clms Page number 6> g) Les billes sont' insérées dans les trous avec possibilité d'y rouler. h) Le corps du calibre est constitue par au moins deux tôles fixement assemblées par vissage, rivetage, soudure, etc.. présentant la forme de contour du corps du gabarit et entre lesquelles les pièces limitant la distance de mesure sont insérées dans des espaces ménagés par des emboutis ou coudures des tôles. i) Les tôles sont coudées de façon qu'elles puissent oéder élastiquément l'une vers l'autre d'une faible distance dans la portée servant à recevoir les organes de réglage. f) The spherical measuring surfaces are formed by balls inserted in axial holes of the bodies of the adjusting screws and held by pushing back or tightening the edge of the hole. <Desc / Clms Page number 6> g) The balls are inserted in the holes with the possibility of rolling there. h) The body of the gauge is made up of at least two sheets fixedly assembled by screwing, riveting, welding, etc. having the shape of the outline of the body of the gauge and between which the parts limiting the measurement distance are inserted in the spaces provided by stampings or bends in the sheets. i) The sheets are bent in such a way that they can yield elastically towards each other from a small distance in the span serving to receive the adjustment members. j) Le corps du calibre est formé par repliage d'une seule pièce de tôle estampée et emboutie symétrique. k) Le oalibre est rectifié sur une table de mesure insérée entre les branches coudées du corps du oalibre et établie par des pièces repliées en T. j) The body of the gauge is formed by folding a single piece of symmetrical stamped and drawn sheet metal. k) The oalibre is rectified on a measuring table inserted between the bent branches of the body of the oalibre and established by folded T-pieces. 1) Le calibre est rectifié sur une plaque qui est fixée à des pattes recourbées des branches du corps du calibre. m) Le oalibre est constitué directement par rectification des pattes recourbées. n) Le corps du calibre est divisé suivant un plan parallèle à la distance de mesure, puis les pièces sont serrées ensemble et réglables dans le sens de la distance de mesure au moyen de vis passant dans une partie par des trous taraudés et s@'ngageant dans l'autre partie par des fentes longitudinales. o) L'une des parties du corps du calibre s'engage entre deux autres parties de ce corps. p) Les trous à vis sont placés avec leurs axes dans des plans qui passent par la surface de mesure et touchent les points de mesure. q) Les trous et fentes à vis sont placés dans d'étroites barrettes formant surfaces de rectification. 1) The caliber is ground on a plate which is attached to curved tabs of the arms of the caliber body. m) The oalibre is made directly by rectifying the curved legs. n) The body of the gauge is divided along a plane parallel to the measuring distance, then the parts are clamped together and adjustable in the direction of the measuring distance by means of screws passing in one part through tapped holes and s @ ' in the other part by longitudinal slits. o) One of the body parts of the caliber engages between two other parts of this body. p) The screw holes are placed with their axes in planes which pass through the measuring surface and touch the measuring points. q) The screw holes and slots are placed in narrow bars forming grinding surfaces. r) Les surfaces de mesure en forme de pattes sont subdivisées par des cannelures ou conformations similaires. s) Le calibre est renfermé dans un carter en bakélite ou autre matière oalorifuge analogue oouvrant la partie fixe du calibre et toutes les pièces réglables, ainsi que leurs organes de fixation, ce carter oomportant avantageusement des fenêtres pour l'insertion de feuilles destinées à porter des inscriptions et pouvant être fermé par une vis munie d'un plomb de garantie. r) Lug-shaped measuring surfaces are subdivided by grooves or similar conformations. s) The gauge is enclosed in a casing made of bakelite or other similar oalorifuge material opening the fixed part of the gauge and all the adjustable parts, as well as their fixing members, this casing advantageously comprising windows for the insertion of sheets intended to carry inscriptions and can be closed by a screw provided with a guarantee seal.
BE451890D BE451890A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE451890A true BE451890A (en)

Family

ID=106634

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE451890D BE451890A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE451890A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2652131A1 (en) FLAT PIECE HAVING THE ELASTIC FEEDING FACILITY IN THE LONGITUDINAL DIRECTION, ITS MANUFACTURING METHOD AND ITS APPLICATION TO A CLAMP.
FR2544415A1 (en) BALL SLIDE ELEMENT AND SLIDE THUS PRODUCED
EP1747855A1 (en) Assembly of two parts, assembly kit and process to realize an assembly
FR2989436A1 (en) TIGHTENING NECK
FR2504694A1 (en) MOUNT FOR A PAIR OF GOGGLES
FR2725263A1 (en) Anchoring device for fixing construction frames e.g. door or window frames
EP0003001A1 (en) Spectacle hinge
CA2711601A1 (en) Gauge for mounting a screw
FR2459412A1 (en) DEVICE FOR FIXING A WORKPIECE TO A ROUND WIRE CHAIN
BE451890A (en)
FR3063063A1 (en) PERCUSSION SAME FOR FIXING ON A BIKE HANDLEBAR
FR2507709A1 (en) ANGLE FIXING WITH BOLT OF TWO BAR-SHAPED ELEMENTS THAT CROSS EACH OTHER, IN PARTICULAR TIGHTENING OF A HERBS TOOTH ON A SUPPORT BAR
FR2547370A1 (en) FIXING DEVICE
CA2490738C (en) Process for joggling a profile and a profile joggled according to this process
CH422458A (en) Transmission Mechanism
BE486593A (en)
BE1003694A5 (en) PROCESS FOR TUBE notch.
FR2643685A1 (en) Device for assembling structural elements, and structures formed of structural elements with the aid of such devices
FR2500942A1 (en) DEVICE AND METHOD FOR FIXING THE MINUTE HAND ON ITS AXIS IN A PENDULUM
BE470704A (en)
FR2593423A1 (en) Clamp for pressing two objects together
BE381959A (en)
CH337671A (en) Process for manufacturing a spectacle arm provided with a hinge element and spectacle arm obtained by this process
BE492838A (en)
BE454554A (en)