BE450923A - - Google Patents

Info

Publication number
BE450923A
BE450923A BE450923DA BE450923A BE 450923 A BE450923 A BE 450923A BE 450923D A BE450923D A BE 450923DA BE 450923 A BE450923 A BE 450923A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
unloading
side walls
vehicle
vehicle according
conveyor belt
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed filed Critical
Publication of BE450923A publication Critical patent/BE450923A/fr

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A01AGRICULTURE; FORESTRY; ANIMAL HUSBANDRY; HUNTING; TRAPPING; FISHING
    • A01CPLANTING; SOWING; FERTILISING
    • A01C3/00Treating manure; Manuring
    • A01C3/06Manure distributors, e.g. dung distributors

Landscapes

  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Soil Sciences (AREA)
  • Environmental Sciences (AREA)
  • Chain Conveyers (AREA)

Description

  

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    VEHICULE   DE   DECHARGEMENT   POUR FUMIER ET PRODUITS AGRICOLES 
L'invention concerne un véhicule de déchargement pour le fumier et autres produits agricoles dont le fond est constitué par une bande transporteuse se déplaçant sur des rouleaux porteurs, qui est actionnée par des moyens connus, notamment par un tambour ou rouleau disposé à l'extrémité postérieure du véhicule. De ce fait, la bande transporteuse est soumise à des conditions de travail sévères, d'une part en raison du poids de la charge, et d' autre part en raison de l'effort de traction important dû au tambour ou rouleau de commande. La bande transporteuse doit, par suite, être constituée par une matière particulièrement solide, tandis que, malgré cela, elle ne peut être établie que relativement étroite et relativement courte pour éviter son arrachement.

   Il en résulte une caisse de véhicule comparativement petite, donc une 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 capacité de chargement réduite du véhicule. 



   Cet inconvénient est évité selon l'invention par le fait que les rouleaux porteurs sont commandés, du fait qu'ils sont reliés entre eux à l'aide de chaines et entrainés, d'une manière connue , à partir de l'essieu des roues   arrîèro,   Par cette disposition, la bande transporteuse est partiellement déchargée, de sorte qu'elle peut être établie quelque peu plus légère ou moins forte, ou bien à égalité de solidité, la caisse du véhicule peut être plus large et plus longue qu'antérieurement, en procurant ainsi une plus grande capacité de charge et de ce fait un rendement plus élevé. 



   Dans les dessins annexés, on a représenté deux exemples de réalisation d'un véhicule selon l'invention. Dans ces dessins: 
Fig.l est une vue latérale du véhicule, partie en coupe longitudinale; 
Fig.2 est une vue partielle, du dessus; 
Fig.3 montre des rouleaux porteurs avec chaines de commande; 
Figs. 4 et 5 sont des vues latérale et de dessus, respective- ment, d'un véhicule de déchargement selon une autre   réalisation.   



   Le fond de la baisse b du véhicule est constitué par une bande transporteuse c, en caoutchouc,balata, jute, tôle ou semblable, qui chemine sur des rouleaux porteurs m. Ces rouleaux porteurs m sont montés relativement rapprochés l'un de l'autre, de sorte que la bande transporteuse c ne se déprime pas d'une façon aussi marquée en charge. Cette bande transporteuse peut s'enrouler sur montés à l'extrémité antérieure ou les tambours ou rouleaux d'enroulement e et f,/à l'extrémité posté- rieure du véhicule. Le tambour ou rouleau d'enroulement f est actionné, d'une manière en elle-même connue, à partir de l'essieu arrière du véhicule, par exemple à l'aide des chaînes g. 



   Conformément à l'invention, les rouleaux porteurs m sont reliés entre eux par des   chaines   sans   fin n.   Comme il ressort des fies. 



   1 et 2, ces chaines n passent sur des roues à chaîne, rigidement assemblées aux rouleaux. Ces   chaines n   sont entrainées, par l'in- termédiaire d'une démultiplication ou transmission appropriée, à partir de l'essieu arrière du véhicule, de sorte qu'un véhicule 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 actionné par un moteur ou tiré par un attelage peut être déchargé automatiquement. Simultanément les rouleaux porteurs m sont actionnés par les   chaines n   à la manière précédemment décrite, en sorte que ces rouleaux déplacent vers l'arrière la bande transporteuse qu'ils supportent, tandis qu'en même temps la bande transporteuse est enroulée sur le tambour ou rouleau f. Par cette commande, on n'exerce donc plus, comme dans les dispositions connues, une forte traction sur la bande transporteuse c.

   La commande ou l'entraînement s'obtient principalement par les rouleaux porteurs, donc par un grand nombre de points d'attaque individuels. 



   Si la commande des chaines s'effectue à partir des deux roues arrière, ainsi qu'il est représenté dans la   fig.2,   on doit encore prévoir un dispositif compensateur ou différentiel, de manière que la commande des chaines ne saute pas en courbe. 



   Au lieu de commander la ou les chaines par l'essieu arrière, on peut aussi prévoir une commande par moteur, avec manivelle, afin de permettre également un déchargement lorsque le véhicule est stationnaire. 



   D'autre part on peut prévoir encore un tambour diviseur d comportant des dents ou couteaux 1 recourbés en arrière, et commandé de manière telle par l'essieu arrière, que le fumier ou autre matiè-' re attaqué ou divisé par les couteaux, tombe dans la direction de la flèche 0*
Pour, après le déchargement, pouvoir enrouler à nouveau la bande transporteuse sur le tambour ou rouleau e, on a prévu, dans la   réali..   sation représentée, une manivelle o. 



   Le véhicule selon l'invention peut naturellement , en exploitation agricole, être utilisé également pour le déchargement du fourrage, de pommes de terre, de sable ou analogue, le tambour à dents d pouvant, le cas échéant, être supprimé. 



   Le nouveau véhicule de déchargement peut être établi comme véhicule à traction mécanique, aussi bien que comme véhicule à traction animale. 



   Comme on peut le voir dans la fig.2, selon l'invention les rouleaux porteurs individuels m sont divisés dans le sens axial. Entre 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 les parties ou sections de rouleauxm1m2,etc, on dispose des roues à   chaine s   qui sont rigidement assemblées avec les axes des rouleaux m ou directement avec ces derniers. Sur les roues à   chaine s   passent les chaines de commande n. 



   Conformément à l'invention, comme le montrent en particulier les figures 2 et 3, les roues à   chaine s   sont en outre exécutées de ma- nière que les têtes des dents se   terninent   à la surface cylindrique des rouleaux. Par cette disposition, la bande transporteuse se trouve être complètement dégagée des chaines n. 



   Avantageusement, les parois   latérales 3   du véhicule sont retenuef ensemble par des chaines, qui sont lachées lors du déchargement du fumier ou analogue. pour permettre également, ou faciliter,le déchar- gement automatique lorsqu'il s'agit de fumier lâche, ou de produits boulants comme des pommes de terre, du sable, ou analogue, on agence, selon les figures 4 et 5, les deux parois latérales 3 du véhicule de façon à permettre leur déplacement longitudinal, en manière telle lors que lors du déchargement, c'est à dire/du déplacement vers l'arrière de la bande transporteuse, ces parois soient déplacées vers l'arrière avec .la bande. 



   Dans cette réalisation, les rouleaux porteurs sont équipés de pignons dentés u qui engrènent avec des crémaillères t, des chaines ou l'équivalent, fixées aux bords inférieurs des parois latérales q. 



   Lors du déchargement automatique des produits chargeant le vé- hicule, les parois q de la caisse sont déplacées vers l'arrière, dan la direction de la flèche A, simultanément à la bande transporteuse c. L'agencement est en outre tel que les parois latérales ne bascu- lent pas vers le bas, ce pourquoi on peut également prévoir, à l'extrémité postérieure des parois latérales, un appui basculable pourvu d'un galet ou rouleau venant rouler sur le sol. Dans cet ordre d'idées, il n'est pas indispensable de déplacer les parois latérales de toute la longueur du véhicule, mais seulement, par exemple, des 2/3 environ de cette longueur, tandis que ce qui reste alors de produit dans le véhicule est déchargé par le seul déplace- ment de la bande transporteuse. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Suivant le dessin, les parois latérales sont en outre maintenues latéralement de l'extérieur par des appuis circulaires verticaux v fixés sur le chassis du véhicule, notamment sur des traverses w. Sur ces appuis sont enfilés des tubes x roulant sur les parois latérales en vue de réduire les frottements sur ces parois lorsque celles- ci sont déplacées. Le cas échéant, deux appuis v opposés peuvent être reliés entre eux par les extrémités faisant saillie par dessus les parois latérales, à l'aide d'une traverse ou d'une chaine, afin d'empêcher que ces appuis ne soient repoussés vers l'extérieur par les parois latérales. 



   Le déplacement des parois latérales prévu par l'invention empêche le frottement qui pourrait se produire entre le fumier ou autre produit boulant et les parois latérales, lors du déchargement. 



  Comme les parois latérales sont commandées en déplaoement, la cour- roie transporteuse est déchargée, et le déchargement automatique est facilité, c'est à dire exécuté plus économiquement. 



   REVENDICATIONS -------------- 
1.- Véhicule de déchargement pour fumier et autres produits (agricoles, dont le fond est constitué par une bande transporteuse (mobile sur des rouleaux porteurs, caractérisé par le fait que la (bande transporteuse peut être enroulée aux deux extrémités de la (caisse du véhicule, chaque fois sur un tambour ou rouleau et que   ( (les   rouleaux porteurs sont reliés entre eux   par-dès   chaines action- (nées soit par l'essieu arrière soit à la main ou par moteur.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    MANURE AND AGRICULTURAL PRODUCTS UNLOADING VEHICLE
The invention relates to an unloading vehicle for manure and other agricultural products, the bottom of which consists of a conveyor belt moving on carrying rollers, which is actuated by known means, in particular by a drum or roller arranged at the end. rear of the vehicle. As a result, the conveyor belt is subjected to severe working conditions, on the one hand due to the weight of the load, and on the other hand due to the high tensile force due to the drum or control roller. The conveyor belt must, therefore, be made of a particularly strong material, while, despite this, it can only be established relatively narrow and relatively short to avoid its tearing.

   This results in a comparatively small vehicle body, hence a

 <Desc / Clms Page number 2>

 reduced vehicle loading capacity.



   This drawback is avoided according to the invention by the fact that the carrying rollers are controlled, owing to the fact that they are interconnected by means of chains and driven, in a known manner, from the axle of the wheels. back, By this arrangement, the conveyor belt is partially unloaded, so that it can be made somewhat lighter or less strong, or else with equal strength, the vehicle body can be wider and longer than before , thus providing a greater load capacity and therefore a higher efficiency.



   In the accompanying drawings, two exemplary embodiments of a vehicle according to the invention have been shown. In these drawings:
Fig.l is a side view of the vehicle, part in longitudinal section;
Fig.2 is a partial view, from above;
Fig.3 shows carrier rollers with control chains;
Figs. 4 and 5 are side and top views, respectively, of an unloading vehicle according to another embodiment.



   The bottom of the drop b of the vehicle is formed by a conveyor belt c, made of rubber, balata, jute, sheet metal or the like, which travels on carrier rollers m. These carrier rollers m are mounted relatively close to each other, so that the conveyor belt c does not depress so markedly under load. This conveyor belt can wind on mounted at the front end or on the winding drums or rollers e and f, / at the rear end of the vehicle. The winding drum or roller f is actuated, in a manner known per se, from the rear axle of the vehicle, for example by means of the chains g.



   According to the invention, the carrier rollers m are interconnected by endless chains n. As it emerges from the fies.



   1 and 2, these chains n pass on chain wheels, rigidly assembled to the rollers. These chains n are driven, by means of an appropriate reduction or transmission, from the rear axle of the vehicle, so that a vehicle

 <Desc / Clms Page number 3>

 powered by a motor or pulled by a hitch can be unloaded automatically. Simultaneously the carrier rollers m are actuated by the chains n in the manner previously described, so that these rollers move the conveyor belt which they support backwards, while at the same time the conveyor belt is wound on the drum or roller f. By this control, we no longer exert, as in the known arrangements, a strong traction on the conveyor belt c.

   The control or the drive is obtained mainly by the carrier rollers, therefore by a large number of individual attack points.



   If the chains are controlled from the two rear wheels, as shown in fig. 2, a compensating or differential device must also be provided, so that the chain control does not jump in a curve.



   Instead of controlling the chain or chains by the rear axle, it is also possible to provide a motor control, with a crank, so as to also allow unloading when the vehicle is stationary.



   On the other hand one can also provide a dividing drum d comprising teeth or knives 1 curved back, and controlled in such a way by the rear axle, that the manure or other matter attacked or divided by the knives, falls in the direction of the arrow 0 *
In order, after unloading, to be able to wind the conveyor belt again on the drum or roller e, there is provided, in the embodiment shown, a crank o.



   The vehicle according to the invention can naturally, in agricultural operation, also be used for unloading fodder, potatoes, sand or the like, the toothed drum d possibly being omitted.



   The new unloading vehicle can be established as a mechanical traction vehicle, as well as an animal drawn vehicle.



   As can be seen in fig.2, according to the invention the individual carrier rollers m are divided in the axial direction. Between

 <Desc / Clms Page number 4>

 parts or sections of rollers m1m2, etc., there are chain wheels s which are rigidly assembled with the axes of the rollers m or directly with the latter. On the chain wheels s pass the control chains n.



   In accordance with the invention, as shown in particular in Figures 2 and 3, the chain wheels are further designed in such a way that the heads of the teeth become tarnished on the cylindrical surface of the rollers. By this arrangement, the conveyor belt is found to be completely free from the chains n.



   Advantageously, the side walls 3 of the vehicle are held together by chains, which are released during the unloading of manure or the like. to also allow, or facilitate, the automatic unloading in the case of loose manure, or baking products such as potatoes, sand, or the like, it is arranged, according to Figures 4 and 5, the two side walls 3 of the vehicle so as to allow their longitudinal displacement, in such a way that during unloading, that is to say / of the rearward displacement of the conveyor belt, these walls are moved rearward with .la bandaged.



   In this embodiment, the carrying rollers are equipped with toothed pinions u which mesh with racks t, chains or the like, fixed to the lower edges of the side walls q.



   During the automatic unloading of the products loading the vehicle, the walls q of the body are moved backwards, in the direction of the arrow A, simultaneously with the conveyor belt c. The arrangement is also such that the side walls do not tilt downwards, which is why it is also possible to provide, at the rear end of the side walls, a tiltable support provided with a roller or roller which rolls on the body. ground. In this vein, it is not essential to move the side walls the entire length of the vehicle, but only, for example, about 2/3 of that length, while what is then left of product in the vehicle is unloaded simply by moving the conveyor belt.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   According to the drawing, the side walls are also held laterally from the outside by vertical circular supports v fixed on the chassis of the vehicle, in particular on cross members w. On these supports are threaded x tubes rolling on the side walls in order to reduce the friction on these walls when the latter are moved. If necessary, two opposing supports v can be connected to each other by the ends projecting over the side walls, using a cross member or a chain, in order to prevent these supports from being pushed back towards the side. 'outside by the side walls.



   The displacement of the side walls provided by the invention prevents the friction which could occur between the manure or other bulking product and the side walls, during unloading.



  As the side walls are controlled in displacement, the conveyor belt is unloaded, and automatic unloading is facilitated, ie performed more economically.



   CLAIMS --------------
1.- Unloading vehicle for manure and other (agricultural products, the bottom of which is constituted by a conveyor belt (movable on carrying rollers, characterized by the fact that the (conveyor belt can be wound up at both ends of the (body of the vehicle, each time on a drum or roller and that ((the carrying rollers are connected to each other by-chains actuated- (operated either by the rear axle or by hand or by motor.

 

Claims (1)

RESUME 2. -Véhicule de déchargement selon la revendication 1, caracté- risé par le fait que les rouleaux porteurs sont divisés dans le (sens axial, et qu'entre les parties ou sections des rouleaux sont (agencées des roues à chaîne pour les chaines de commande, dont les (têtes des dents se terminent dans la surface cylindrique des rou- { ( 1 aux porteurs. SUMMARY 2. Unloading vehicle according to claim 1, characterized in that the carrying rollers are divided in the (axial direction, and that between the parts or sections of the rollers are (arranged chain wheels for the chains). control, whose (heads of the teeth end in the cylindrical surface of the wheels- {(1 to the carriers. 3.- Véhicule de déchargement selon la revendication 1, caractéri- sé par le fait que les parois latérales de la caisse du véhicule sont agencées de manière à se mouvoir longitudinalement, de sorte qu'elles sont déplacées vers l'arrière avec la bande transporteuse <Desc/Clms Page number 6> lors du déchargement automatique du véhicule. 3.- Unloading vehicle according to claim 1, charac- terized in that the side walls of the vehicle body are arranged so as to move longitudinally, so that they are moved rearward with the conveyor belt. <Desc / Clms Page number 6> during the automatic unloading of the vehicle. 4,- Véhicule de déchargement selon la revendication 3, caractérisé par le fait que le bord inférieur des parois latérales est équipé d'une crémaillère ou analogue, deux ou un plus grand nombre de pignons dentés assemblés aux rouleaux porteurs engrenant avec ces vrémaillères. 4, - Unloading vehicle according to claim 3, characterized in that the lower edge of the side walls is equipped with a rack or the like, two or a greater number of toothed pinions assembled to the carrying rollers meshing with these vremaillères. 5.-Véhicule de déchargement selon la revendication 3, caracté- risé par le fait qua les parois latérales sont soutenues extérieurement par des appuis cylindriques verticaux, sur lesquels sont enfilés des tubes. 5. Unloading vehicle according to claim 3, characterized in that the side walls are externally supported by vertical cylindrical supports, on which tubes are threaded. 6,- Véhicule de déchargement selon la revendication 1 , caracté- risé par le fait qu'un tambour ou rouleau diviseur, disposé à l'extrémité du véhicule, est pourvu de couteaux ou denta recourbés en arrière, et tourne de façon que le fumier transporté vers l'arrière par la bande transporteuse est divisé ou coupé et brojeté directement vers le bas. 6. Unloading vehicle according to claim 1, characterized in that a drum or dividing roller, arranged at the end of the vehicle, is provided with knives or denta curved backwards, and rotates so that the manure transported backwards by the conveyor belt is divided or cut and broached directly down.
BE450923D 1940-09-04 1943-06-02 BE450923A (en)

Applications Claiming Priority (3)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DEL0101755 1940-09-04
DEL0107740 1942-05-04
DEL0110885 1943-03-16

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE450923A true BE450923A (en) 1943-08-14

Family

ID=32302851

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE450923D BE450923A (en) 1940-09-04 1943-06-02

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE450923A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2530590A1 (en) Helical conveyor with belt-driven conical rollers.
WO2020115278A1 (en) Machine for undoing and dispensing bales of animal litter or bales of fodder
FR2626260A1 (en) HANDLING APPARATUS FOR MOVING, UNDER A SUBSTANTIALLY HORIZONTAL DIRECTION, UNIT LOADS BASED ON ROLLERS
FR2533410A1 (en) TRANSPORTER AND DEVICE FOR LOOSENING AND DISTRIBUTION OF SILAGE OR OTHERWISE
BE450923A (en)
FR2498948A1 (en) SEMI-TRAILER SHREDDING PLANT, FOR EXAMPLE FOR ROAD COVERING MATERIALS
EP0064116B1 (en) Continuously operable hay-rolling machine
FR2814331A1 (en) MOTORIZED LOADING ROLLER SYSTEM FOR A ROUND BALE PRESS
FR2509570A1 (en) Trailer for shredding straw rolls - uses aft. pivot fork to lift bale onto conveyor feeding rotary tools with transverse discharge conveyor
EP3703486B1 (en) Mobile fruit collecting machine with emptying pocket
EP3703485B1 (en) Device having a tarpaulin for collecting fruit and agricultural machine provided with the device
EP3749548B1 (en) Materials transport vehicle
FR2482934A2 (en) Loader for bulk stored material - has horizontal conveyor with elevator supplied by screw conveyor and surface dislodging arm
FR2531305A1 (en) Machine for picking up fruit from the ground.
FR2495585A1 (en) CONVEYOR WITH PUSHERS OR SCRAPERS
FR2560736A1 (en) Tomato-picking machine
FR2483898A1 (en) ENDLESS BAND CONVEYOR SYSTEM FOR THE TRANSPORT OF RAW MATERIALS ON IMPORTANT SLOPES
FR2529749A1 (en) Maize harvester gathering head
FR2534887A1 (en) Conveyor belt device, particularly for a skip with moving bottom
FR2488772A1 (en) Cylindrical bale transporter vehicle - has chassis with V=shaped cross-beams aligned to form dihedral support for conveyor
BE358164A (en)
BE1001555A3 (en) Dump for the collection, the cleaning for loading and transport of tubers in particular beet, arranged in windrows.
FR2548862A1 (en) Improved rotary grass cutter
FR2775157A1 (en) Agricultural baler with self cleaning roller
BE340711A (en)