BE446027A - - Google Patents

Info

Publication number
BE446027A
BE446027A BE446027DA BE446027A BE 446027 A BE446027 A BE 446027A BE 446027D A BE446027D A BE 446027DA BE 446027 A BE446027 A BE 446027A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
tube
tubes
folded
plating
veneer
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE446027A publication Critical patent/BE446027A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16LPIPES; JOINTS OR FITTINGS FOR PIPES; SUPPORTS FOR PIPES, CABLES OR PROTECTIVE TUBING; MEANS FOR THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16L23/00Flanged joints
    • F16L23/12Flanged joints specially adapted for particular pipes
    • F16L23/125Flanged joints specially adapted for particular pipes with an internal or external coating
    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F16ENGINEERING ELEMENTS AND UNITS; GENERAL MEASURES FOR PRODUCING AND MAINTAINING EFFECTIVE FUNCTIONING OF MACHINES OR INSTALLATIONS; THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16LPIPES; JOINTS OR FITTINGS FOR PIPES; SUPPORTS FOR PIPES, CABLES OR PROTECTIVE TUBING; MEANS FOR THERMAL INSULATION IN GENERAL
    • F16L19/00Joints in which sealing surfaces are pressed together by means of a member, e.g. a swivel nut, screwed on or into one of the joint parts
    • F16L19/02Pipe ends provided with collars or flanges, integral with the pipe or not, pressed together by a screwed member
    • F16L19/0243Pipe ends provided with collars or flanges, integral with the pipe or not, pressed together by a screwed member specially adapted for use with coated pipes

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Flanged Joints, Insulating Joints, And Other Joints (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Raccords pour tubes plaqués* 
L'invention concerne un mode de raccordement pour tubes plaqués, de préférence des tubes plaques intérieurement, qui permet   d'obtenir     facilement   une liaison étanche par une légère déformation des extrémités des tubes.   Elle   consiste à   amincir   la paroi du tube,c'est-à-dire du tube-noyauà ses extrémités- sur sa face extérieure en cas de placage interne - jusqu'à la moitié environ de l'épaisseur de la paroi et à rabattre la partie ainsi amincie qui porte sur sa face intérieure le placage interne.

   Le bord ainsi rabattu peut avoir la forme d'un évasement conique (rebord à 45 ); les rebords peuvent toutefois aussi faire un angle de 90  avec   l'axe   du tube ; ils peuvent   picore   être inclinés à 135  par 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 rapport à cet axe, ou bien les extrémités amincies peuvent même être repliées de 180 . 



   La description qui va suivre, en regard des dessins anne- xés, donnés à titre d'exemples non limitatifs, fera bien comprendre comment l'invention peut être réalisée, les particularités qui ressortent tant des dessins que du texte faisant, bien entendu, partie de celle-ci. 



   Sur les dessins, on a toujours supposé qu'il s'agissait de tubes présentant un placage interne. Il va de soi que l'inven- tion peut aussi être appliquée à des tubes à placage externe. 



   D'après la fig. 1, les deux extrémités des tubes 1 sont amincies sur leur face extérieure et on a fait un évasement   faiblement   conique de ces extrémités amincies 2. Entre les extré- mités évasées est placé un anneau d'étanchéité 3 en matière conve- nable, de préférence la même que celle du placage. Les extrémités des tubes sont maintenues réunies par un double raccord à vis 4 qui, par un filetage, est on prise avec les extrémités de tubes 1. 



  Les surfaces frontales des extrémités de tubes prennent fortement appui contre le raccord lors du serrage de l'assemblage. 



   Suivant la   fig.2,   ce mode d'exécution est un peu modifié en ce que l'anneau d'étanchéité 0 n'est pas disposé séparément, mais fait partie du raccord 3' et a la forme d'une nervure de section en queue-d'aronde. 



   Dans le mode d'exécution suivant la fig.5, les extré- mités amincies 5 sont repliées à- 90 , de sorte que les placages internes se mettent au contact immédiat l'un de l'autre. Le serra- ge se fait de nouveau à l'aide d'un raccord 4. 



   Selon la fig.4, les placages internes des tubes ne sont pas en contact immédiat l'un avec l'autre, mais avec une nervure 6 d'un placage interne du raccord 4. 



   Dans le dispositif d'exécution suivant la   fig.5,   une seule des extrémités de tube 1 est munie d'un rebord 5 rabattu à -   @   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 90 , tandis que l'autre extrémité de tube 1' est constituée en forme de manchon qui est-en prise par un taraudage avec un filetage de l'extrémité de tube   1.   L'extrémité manchonnée 1' est aussi plaquée intérieurement et ce placage interne s'étend jusqu'au fond du manchon, de sorte qu'à cet endroit les placages internes des extrémités de tubes sont au contact immédiat l'un de l'autre. 



   Les fig. 6 à 11 montrent   l'application   de l'invention à des assemblages à brides. 



   La fig. 6 montre une disposition dans laquelle l'extré- mité amincie du tube 5 se trouve en avant de la bride 8, laquelle peut être reliée au tube 1 par filetage et par soudure. 



   Dans la disposition selon la fig. 7, l'extrémité amincie du tube est sertie dans la bride, de sorte que la surface frontale du placage intérieur se trouve dans le plan de la surface frontale de la bride. 



   La disposition selon la fig. 8 présente simplement des extrémités   amincies   de tubes 5 rabattues en arrière coniquement et coopérant a.vec une rondelle d'étanchéité 9, faite par exemple en matière artificielle. Celle-ci, a, à peu près, le diamètre des brides 8, qui sont assemblées avec les tubes 1 comme dans les précédentes dispositions. Les boulons de fixation 10 de la bride traversent la rondelle d'étanchéité en matière artificielle. 



  Sur les brides sont prévus des becs de fixation spéciaux 11 pour les bords rabattus 5. 



   La fig. 9 (côté droit) montre une variante de cette dispo- sition. Au lieu de donner   simplement   aux extrémités de tubes la forme d'un cône simple, on les exécute en forme de cônes doubles, comme cela est montré dans la moitié gauche de la fig.9, et sur la fig.10. L'anneam d'étanchéité doit alors être conformé en conséquence. Dans ce   déminer   dispositif, les bords repliés sont encore soudés ensemble., par un cordon de soudure spécial, à leur arête extérieure. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Les figs. 11 à 13 montrent la disposition avec bords rabattus de 180 , la fig. 11 en liaison avec un anneau d'étanchéi- té 12 à section en X. La partie rabattue est complètement sertie dans l'excavation   extérieure,,.,de   sorte que l'épaisseur de paroi à cet endroit est la   mené   que pour le reste des parois. 



   Les figs. 12 et 13 montrent cette disposition appliquée au raccordement d'un tube plus petit la avec un tube plus grand 1b, dans lequel le tube plus petit est engagé dans le plus grand par mandrinage. Dans ce cas, le tube peut, soit   n'être   plaqué qu'intérieurement   (fig.12).,   soit présenter aussi un placage exté- rieur (fig.13). 



   Les figs.   14   et 15 représentent un raccordement à manchon. 



  Ici l'extrémité manchonnée 1c plaquée intérieurement, est formée de préférence par la tête du laminoir à pas de   pélerin,   tandis qu'un anneau de compression est serré sur l'extrémité amincie du bout mâle ld conformé suivant l'invention; cet anneau est fixé et soudé d'une part à un collet 14, d'autre part à l'extré- mité de tube rabattue 5, y compris le placage; cette extrémité du tube, avec cet anneau de compression, sont serrés par une bride 15 de celui-ci contre une garniture 16 placée entre le manchon et l'anneau de compression. Dans la disposition selon la fig. 14, le serrage de l'assemblage est effectué par brides et boulons ; dans celle de la fig. 15, il résulte de la constitution de l'anneau de compression en forme de bague filetée qui est en prise avec le taraudage du manchon. 



   Les figs. 16 à 31 montrent des formes d'exécution pour tubes plaques   en   matière cassante, particulièrement en matière artificielle, dans lesquels, en considération de   la   matière artificielle cassante, une déformation du tube de placage n'est que difficilement possible. 



   Selon l'invention on remédie à cette difficulté en amenant la placage seulement jusqu'au voisinage du point de rec- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 cordement; celui-ci est lui-même recouvert par une douille à collet faite de la matière du placage dont la partie cylindrique est en liaison étanche avec le placage, tandis que le collet s'applique sur la surface frontale du tube. 



   Pour assurer une bonne liaison du placage et de la douille à collet, tous deux sont amincis d'une manière corres-   pondsnte,   soit se terminant en cônes, et engagés   l'une   par dessus   1.' autre..   Dans le cas d'un placage métallique la. douille est soudée   au placage et au tube ; le placage est en matière artificielle   ou autre semblable,la bague est collée. 



   La fig.   16   montre la disposition d'un assemblage par raccord à vis.17 sont les tubes proprement dits, 18 le placage, 
19 le raccord à vis,avec lequel les deux tubes sont vissés l'un contre   l'autre.   20 est la douille de placage à collet conforme à   l'invention.   On distingue les collets à parois épaisses et l'effilage de la bague et du placage aux endroits   où-   ils sont   appliqués   l'un sur l'autre. 



   La fig. 17 montre un   assenblage   par bride. Les douilles de placage à collet en matière artificielle sont collées. L'opé- ration s'effectue dans le détail comme suit : d'abord le tube est bouché   au   moyen d'une balle en caoutchouc ou d'une bourre 20 et rempli d'eau de refroidissement pour couvrir le placage en matière artificielle   jusqu*au   point x. La bride est mi se en place et soudée ensuite sans danger de combustion; l'eau et le dispo- sitif auxiliaire sont alors évacués; les douilles de placage sont enfin reliées au placage et à l'extrémité du tube. 



   Selon les figs. suivantes, les douilles à collet ou autres pièces semblables, sont profondémentencastrées avec collets larges et surfaces de joint étendues en proportion et sont maintenues et protégées de tous côtés; en particulier vers l'intérieur du tube cette protection est assurée par des extré- mités de tube amincies, ou bien non amincies, mais saillantes; tour le surplus elles sont constituées et disposées de manière 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 que la pression exercée sur les surfaces de joint ne détache pas le placage dans le tube ou n'agisse sur lui d' aucune manière. Ceci est obtenu principalement par le fait que la pression sur les collets de douilles situés en dehors des tubes, est absorbés en liaison avec des pièces de compression spéciales, bagues, brides et autres du même genre. 



   La fig. 18 montre un exemple de disposition avec surfaces de joint simples et unies. La pièce de compression 21 à filetage externe est, par exemple, placée avec serrage et soudée; mais elle peut aussi être confectionnée par refoulement et a pour but de permettre de loger à l'intérieur de l'assemblage des collets en matière artificielle   particulièrement   robustes pour obtenir les grandes surfaces de joint qui sont nécessaires, et le cas echéant, pour loger et disposer des anneaux d'étanchéité de divers genres. 



   La fig. 19 est semblable à la fig. 18, pour ce qui est de   l'assemblage;   cependant ici le collet de matière artificielle est profondément encastré. 



   La fig. 20 montre un assemblage à raccord avec pièce de compression et joint étanche, constitué par un collet en matière artificielle de forme adéquate et un anneau d'étanchéité 22, qui tous deux sont encastrés derrière les extrémités de tubes   amincies   et saillantes qui assurent leur position, avec une zone de compres- sion à cet endroit. 



   La   fig. 21   montre une disposition analogue à celle de la fig. 20. 



   La fig. 22 montre un assemblage à raccord pour des tubes à collet obtenus par refoulement, dans lequel le collet en matière artificielle est complètement encastré et l'anneau d'étanchéité 22 porte librement sur le bord supérieur du collet. 



   La fig. 23 montre un tube serti par mandrinage dans une paroi du tube et garni d'une fourrure ou d'un placage. Ici le tube 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 à extrémité amincie est d'abord serti par mandrinage, puis la douille de fourrure ou de placage est mi se en place et fixée; l'extrémité amincie du tube permet d'assurer cette fixation. 



   Les figs. 24,   25,   26 montrent différents dispositifs d'assemblages à   brides.Ici   aussi les deux solides collets des douilles en matière artificielle sont profondément encastrés et ensuite maintenues par rapport à l'intérieur du tube par les ex- trémités amincies du tube qui font saillie 
Les figs. 27 à 30 montrent en détail d'autres assemblages à brides avec extrémités de fixation ayant toute   l'épaisseur   des parois. 



   La fig. 31 montre une dérivation de tubes plaqués. 



  23 et 24 sont les douilles à collet en placage; les pièces de placage sont pressées contre le branchement dans la direction des flèches. Ensuite les douilles 23 et 24 sont engagées; finalement l'extrémité 25 de la douille est sertie en direction des flèches inférieures et les deux douilles sont fixées par   collage.   



   Tandis que, dans les dispositions indiquées par les figs. 



  1 à   15,   il subsiste une cavité entre le bord rabattu 5 et la partie du tube restée sans changement, la disposition particulière des figs. 32 à 61 consiste en ce que le bord rabattu prend appui, sans laisser de vide, contre la partie du tube restée sans   changements   cet appui est direct ou bien il a lieu par l'intermédiaire d'une saillie du raccord pénétrant dans la paroi du tube. D'autre part,   il.   convient de donner aux surfaces frontales du bord rabattu une surface d'appui, par exemple sur le raccord ou dans la bride. 



   La fig. 32 montre un assemblage à raccord. Les extrémités de tubes à placage interne 26 présentent les rabattements 27. 



  L'amincissement à l'endroit du rabattement est, comme la   fig.33   le fait voir, exécuté par une entaille en forme de V en vue de former une saillie ou bec, de manière qu'après rabattement, le bord rabattu s'applique complètement contre l'extrémité non amincie du tube (fig. 32). Le raccord 28 a une partie médiane non filetée 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 et lisse 29 qui sert de surface d'appui aux sections frontales des bords rabattus et au joint d'étanchéité 30. 



   La fig. 54 montredeux dispositions, l'une dans la moitié supérieure, l'autre dans la moitié inférieure. Le raccord 28 possède sur sa face interne un bourrelet annulaire 31 adapté à l'amincissement de   l'extrémité   du tube; ce bourrelet se continue par une surface d'appui 29 comme dans la disposition de la fig.32. 



  Le vissage du raccord sur l'extrémité du tube applique   l'une   des surfaces d'appui du bourrelet 31 contre la surface d'appui du tube créée par son amincissement, après quoi l'extrémité amincie est rabattue autour de la surface encore libre du   bourrelet   au moyen d'un outil compresseur adéquat. Il en résulte, entre le raccord et l'extrémité du tube,une liaison solide et inamovibleà l'égal d'une extrémité   manchonnée.   



   Les deux dispositions de la fig. 34 se distinguent essen- tiellement par la forme des bourrelets annulaires ressortant du dessin et la position qui en résulte par les bords rabattus. 



   La fig. 35 montre la disposition correspondante pour un assemblage à brides, dans la partie de droite avant le rabatte- ment du bord, dans la partie de gauche après ce rabattement. La bride 32 a un forage 33, dans lequel le bord rabattu 27 s'encastre de manière à prendre appui d'un côté, contre la partie non amincie de   1'extrémité   de tube 26, de l'autre également par sa surface frontale mais contre la bride 32. 



   La fig. 36 montre une variante en ce qui concerne la surface d'appui contre le tube, cette variante ne comportant aucun appui de la surface frontale du bord rabattu. 



   Les figs. 37 à 46 montrent des dispositions, spécialement pour canalisations à hautes pressions, dans lesquelles est   empêchée   la poussée hors de la   canalisation,   sous l'action de la pression intérieure, de quelque partie du joint d'étanchéité ou du placage. 



    Diaprés   la fig.   37,   il   s'agit   d'un assemblage à bride 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 (pour les brides voir fig.41). Les extrémités de tubes 34 et 35 sont renforcées. L'extrémité 34 présente par-dessus le placage 36 une partie saillante 37, qui s'avance par-dessus une partie évidée en conséquence 38 de   l'extrémité   du tube 35 et   l'enserre.   Par là le point dangereux 39 est supprimé, c'est-à-dire que ni le placage 36 ni l'obturateur 40 ne peuvent être refoulés à travers la fente 41. 



   Il en est de   même   pour la   fig.38.   La différence est tout extérieure,en ce sens qu'ou lieu d'un assemblage à brides, il s'agit d'une liaison par soudure. Tandis que dans la fig.37, la fente   41   est Indispensable pour un serrage énergique et sur du joint d'obturation, le cordon de soudure est mi en place aprèsque le joint ait été énergiquement serré. 



   D'après la fig.39 une nervure 43 de   l'une   des extrémités de tube 34 s'avance .au-dessus du placage 36 pour^ pénétrer dans une rainure ad hoc de l'autre extrémité de tube 35. 



   La fig. 40 donne lieu à   la   même observation que la fig.38. 



   D'après la   fig. 41   les deux extrémités de tubes présen- tent, chacune, une rainure 44; ces deux rainures ont lemême tracé ; un anneau couvre-joint y est ajusté et introduit. La fig. 42 donne   lieu.à   la même observation que les figs. 40 et 38. Dans ces dispo- sitions il   s'agit   principalement de pouvoir serrer énergiquement et sûrement le joint avant exécution de la soudure. Il est impor- tant et avantageux, dans ce cas, que l'action de fusion, dans le soudage, ne puisse jamais atteindre ni faire fondre le revêtement du tube et l'obturateur du joint. 



   La mise en forme des extrémités des tubes peut, à cet effet, être exécutées, suivant   .La   proposition déjà faite, de ma- nière que la paroi du tube principal soit d'abord amincie aux extrémités et que ces extrémités soient amenées à l'appui contre la partie restée non modifiée. 



   D'après les figs.   43   à 46, la soudure 42 est prévue pour faire directement couvre-joint, organe d'étanchéité et appui de   @   

 <Desc/Clms Page number 10> 

 placage. Pour la soutenir, les extrémités 46 sont découpées autour dans la masse. Lors du serrage énergique du joint, ces extrémités sont prises dans la racine du cordon de soudure. 



   Les figs. 44 et 45 montrent des assemblages soudés, dans lesquels les parties 47 sont formées par les extrémités amincies et rabattues. 



   D'après la fig. 46, un raccord taraudé 48 muni d'une entaille 47a, comme sur la fig. 44, sert en premier lieu à serrer énergiquement de façon étanche, les extrémités de tubes par-dessus l'anneau d'étanchéité, ainsi que les bords terminaux du placage. 



   La particularité des modes d'exécution représentés dans les figs. 47 à 61 consiste à faire à l'endroit de l'assemblage un manchon ou autre dispositif analogue (emboîtageà, dans lesquels sont introduites des bagues serre-joints qui exercent une pression d'obturation sur les extrémités de tube, surélevées dans certains cas, par l'interposition dans ces cas d'un joint ou d'une pièce intermédiaire. 



   Les figs. 47 et 48 montrent les extrémités 50, 51 des tubes 52, 53,   fortement   repliées en forme d'agrafes, 54 et 55 étant le placage. 



   Les serre-joints 57, 58 de forme conique à leur extré- mité et placés à l'intérieur du manchon   56,   prennent appui contre les extrémités de tube 50, 51 de forme conique correspondante et les compriment l'une contre l'autre, fermant ainsi le joint. 



  L'anneau d'étanchéité 59 est pourvu utilement d'un noyau en acier qui est revêtu du   marne   placage que le tube. 



   Les figs. 49 et 50 représentent un assemblage avec une pièce annexe 60 vissée et avantageusement soudée en plus, à l'aide de laquelle et en liaison avec le serre-joint appuyé sur elle, l'extrémité de tube 53 est pressée contre l'extrémité de tube 52 avec interposition de l'anneau d'étanchéité 59. Les extrémités de /tubes 52, 53 ont leur placage rabattu à l'about du joint.   L'extré-   

 <Desc/Clms Page number 11> 

 mité 52 ne va que jusqu'à un point tel que l'anneau d'étanchéité 59 soit recouvert en 61. par la paroi du manchon et maintenu en position. 



   La fig. 50 représente la même disposition mais avec un double manchon amovible de conformation appropriée. 



   La   fig. 51   montre un assemblage à articulation à rotule. 



  Les extrémités de tube 62, 63 de forme sphérique reçoivent cette forme par des bagues 64, 65 vissées et soudées sur les extrémités des tubes; ces bagues ont un corps fileté aussi long que possible et ont leur extrénité épaissie en forme de rotule; 1.'extrémité amincie du tube avec son placage est rabattue de manière à s'adap- ter à la forme de la rotule, et qu'il se forme ainsi une extrémité en rotule fermée, en partie plaquée 66, 67. Entre ces deux rotules se trouve l'anneau d'étanchéité 68, fait de préférence en matière résistant à la corrosion et aux acides, et fermant l'intervalle entre la nervure du raccord 69 et les bagues   70,     71   de manière à éviter des cavités dangereuses.

   L'anneau d'étanchéité 68 et les serre-joints 70, 71 concourent à former le logement sphérique destiné à recevoir   l'extrémité   en rotule; par l'évasement conique des serre-joints   70,   71 et 72, l'extrémité en rotule conserve une mobilité correspondant à cet évasement, de manière à pouvoir compenser des modifications qui se produiraient dans la canalisa- tion tubulaire. 



   Dans le but de réduire les dimensions de l'assemblage, l'extrémité des tubes 62, 63 - voir   fig.52 -   peut-être amincie en 73, 74; le serre-joint 64, 65 peut être vissé sur l'extrémité amincie du tube, et soudé en   75,   76 pour soutenir le bord rabattu. 



   De ce fait, la paroi du tube reprend de nouveau son épaisseur normale; seule la bague serre-joint dépasse d'autant le diamètre extérieur du tube, à la face frontale inclinée   duquel   l'extrémité amincie saillante du tube 77, 78 est rabattue avec le placage. 



  L'étanchéité est assurée par l'anneau 79 en une matière adéquate. 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 



   La nervure 80 du raccord enserre les extrémités de tube façonnées spécialement et l'anneau d'étanchéité en assurant la fermeture, tandis que les bagues serre-joints 82, 83, ajustées sur les extré- mités des tubes et prenant appui dans le manchon   81,   pressent l'une contre l'autre les extrémités de tubes en assurant   l'étan-     chéité.   



   La fig. 53 montre un assemblage en gradins avec extré- mités de tubes évasées. Les extrémités sont évasées en un cône long et effilé; en outre, l'about extrême rabattu est muni d'un second cône à pente plus   raide.   Cette disposition à double cône procure une   etanchéité   certaine même avec les pressions les plus élevées. La conformation en gradins 84, 85 à la surface externe de l'extrémité du tube évasé répartit d'une manière favorable sur une grande surface du tube l'effort de traction subi par l'extré- mité du tube, sous de hautes pressions. 



   La   fig.   54 montre un autre exemple de disposition d'as-   semblages   en gradins avec extrémités de tubes non modifiées jusqu' au rabattement du tube aminci à l'about du joint. 



   La fig. 55 représente un assemblage à combinaisons de manchon et de gradins. L'extrémité du tube 86 est munie d'un filetage 87, qui sert au vissage de la pièce manchonnée 88, laquelle est soudée en 89. L'extrémité du tube 86 est munie d'un cône effilé extérieur sur toute la longueur duquel s'étend le placage. L'extrémité du tube 91 à assembler est également évasée en un cône effilé convenable, de sorte qu'il se produit une surface de joint longue et idéale. La surface externe de l'ex- trémité évasée du tube est, comme l'indique la fig.53, en forme de gradins. 



   Les figs. 56 à 60 montrent des raccordements de tubes angulaires, à T, à double T, à branchements quintuple et sextuple. 



   Sur la fig.56, les extrémités de tubes sont, par exemple., pourvues de brides serre-joints vissées, par lesquelles le rabattement des - 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 extrémités amincies 93 est énergiquement serré, avec le placage, sur son siège. La botte 94, supposée à titre d'exemple, dans le cas présent, être un bloc, est percée de simples canaux ronds 95 suivant le nombre des branchements désirés; le canal du milieu 96 sert en même temps de logement au noyau rapporté 97. Ce noyau est fait soit de la même matière que le placage, soit de toute autre matière adéquate. En 98, le noyau est pourvu d'évidements (surfaces de joint) de formes quelconques, dans lesquels débouchent aussi les canaux traversant la   bofte.   Le noyau 97 peut, par exemple, être maintenu par le bouchon fileté de fermeture et d'arrét.

   La construction,   extrêmement   simple, donne la possibilité de réunir dans une   bofte   tous les raccordements ou branchements depuis la traversée en ligne droite ou angulaire jusqu'au branchement sextuple; dans ces assemblages peuvent être employés avantageusement les dispositifs particuliers signalés pour les extrémités des tubes, y compris les pièces de maintien vissées, en particulier ceux de l'assemblage à rotule. 



   La fig.   61   montre une vanne d'arrêt pour hautes pressions, pour tubes plaqués. La construction est la même que celle des figs. 



   56 à 60; seulement le noyau 97 va jusqu'en 100 et sert de logement à la queue de fermeture   101   qui est faite de la même matière résis- tant à la corrosion ou aux acides que le noyau ou le placage. Le chapeau de serrage 102 est utilement revêtu en   103   de manière à résister à la corrosion et aux acides. La vanne admet, dans sa disposition la plussimple, l'aménagement de deux à cinq branche- mentsdans un bloc carré, jusqu'à sept branchements dansun bloc hexagonal.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Fittings for plated tubes *
The invention relates to a connection method for clad tubes, preferably internally plate tubes, which makes it possible to easily obtain a tight connection by a slight deformation of the ends of the tubes. It consists in thinning the wall of the tube, that is to say of the tube-core at its ends - on its outer face in the case of internal plating - to about half the thickness of the wall and to fold back the thus thinned part which bears the internal plating on its inner face.

   The edge thus folded down may have the form of a conical flare (flange at 45); the flanges can however also make an angle of 90 with the axis of the tube; they can peck be tilted at 135 by

 <Desc / Clms Page number 2>

 relative to this axis, or the tapered ends can even be folded back 180.



   The description which will follow, with reference to the appended drawings, given by way of nonlimiting examples, will make it clear how the invention can be implemented, the particularities which emerge both from the drawings and from the text being, of course, part of the description. of it.



   In the drawings, it has always been assumed that these were tubes with an internal plating. It goes without saying that the invention can also be applied to externally clad tubes.



   According to fig. 1, the two ends of the tubes 1 are thinned on their outer face and a slightly conical flaring has been made of these tapered ends 2. Between the flared ends is placed a sealing ring 3 of suitable material, preferably the same as that of veneer. The ends of the tubes are held together by a double screw connection 4 which, by a thread, is taken with the ends of the tubes 1.



  The front surfaces of the tube ends bear heavily against the fitting when tightening the assembly.



   According to fig. 2, this embodiment is slightly modified in that the sealing ring 0 is not arranged separately, but forms part of the connector 3 'and has the form of a rib with a cross section. dovetail.



   In the embodiment according to FIG. 5, the tapered ends 5 are folded back 90 so that the internal veneers come into immediate contact with each other. Tightening is done again using a connector 4.



   According to fig. 4, the internal veneers of the tubes are not in immediate contact with each other, but with a rib 6 of an internal veneer of the fitting 4.



   In the execution device according to fig. 5, only one of the tube ends 1 is provided with a flange 5 folded down to - @

 <Desc / Clms Page number 3>

 90, while the other end of tube 1 'is formed in the form of a sleeve which is engaged by an internal thread with a thread of the end of tube 1. The sleeved end 1' is also internally plated and this plating internal extends to the bottom of the sleeve, so that at this location the internal veneers of the tube ends are in immediate contact with each other.



   Figs. 6 to 11 show the application of the invention to flanged assemblies.



   Fig. 6 shows an arrangement in which the thinned end of the tube 5 is in front of the flange 8, which can be connected to the tube 1 by threading and welding.



   In the arrangement according to FIG. 7, the thinned end of the tube is crimped into the flange, so that the front surface of the inner plating is in the plane of the front surface of the flange.



   The arrangement according to FIG. 8 simply has thinned ends of tubes 5 folded back conically and cooperating a.vec a sealing washer 9, made for example of artificial material. This has, approximately, the diameter of the flanges 8, which are assembled with the tubes 1 as in the previous arrangements. The fixing bolts 10 of the flange pass through the artificial material sealing washer.



  On the flanges are provided special fixing jaws 11 for the folded edges 5.



   Fig. 9 (right side) shows a variant of this arrangement. Instead of simply giving the tube ends the shape of a single cone, they are made in the form of double cones, as shown in the left half of fig. 9, and in fig. 10. The sealing ring must then be shaped accordingly. In this demining device, the folded edges are still welded together, by a special weld bead, at their outer edge.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Figs. 11 to 13 show the arrangement with the edges turned down by 180, fig. 11 in conjunction with an X-section sealing ring 12. The folded-over part is completely crimped into the outer excavation ,,., So that the wall thickness at this point is the same as at the rest. walls.



   Figs. 12 and 13 show this arrangement applied to the connection of a smaller tube 1a with a larger tube 1b, in which the smaller tube is engaged in the larger one by mandrel. In this case, the tube can either be clad only on the inside (fig.12), or also have an outer cladding (fig.13).



   Figs. 14 and 15 show a sleeve connection.



  Here the sleeved end 1c flattened internally, is preferably formed by the head of the rolling mill with pilgrim pitch, while a compression ring is tightened on the thinned end of the male end 1d conforming to the invention; this ring is fixed and welded on the one hand to a collar 14, on the other hand to the folded end of the tube 5, including the plating; this end of the tube, with this compression ring, are clamped by a flange 15 thereof against a gasket 16 placed between the sleeve and the compression ring. In the arrangement according to FIG. 14, the tightening of the assembly is carried out by flanges and bolts; in that of FIG. 15, it results from the constitution of the compression ring in the form of a threaded ring which engages with the internal thread of the sleeve.



   Figs. 16 to 31 show embodiments for plate tubes of brittle material, particularly of artificial material, in which, in view of the brittle artificial material, deformation of the plating tube is only with difficulty possible.



   According to the invention, this difficulty is remedied by bringing the plating only to the vicinity of the point of rec-

 <Desc / Clms Page number 5>

 cord; the latter is itself covered by a collar bush made of the material of the plating, the cylindrical part of which is in sealed connection with the plating, while the collar is applied to the front surface of the tube.



   To ensure a good bond between the veneer and the flanged sleeve, both are thinned in a corresponding manner, ie terminating in cones, and engaged one above 1. ' other .. In the case of a metal plating. bush is welded to the plating and the tube; the veneer is made of an artificial material or the like, the ring is glued.



   Fig. 16 shows the arrangement of a screw connection. 17 are the actual tubes, 18 the plating,
19 the screw connection, with which the two tubes are screwed against each other. 20 is the collared plating bush according to the invention. We can distinguish the thick-walled collars and the taper of the ring and the veneer where they are applied one on top of the other.



   Fig. 17 shows a flange assembly. The artificial collared veneer sleeves are glued. The operation is carried out in detail as follows: first the tube is plugged with a rubber ball or a wad 20 and filled with cooling water to cover the artificial material veneer up to * at point x. The flange is put in place and then welded without danger of combustion; the water and the auxiliary device are then evacuated; the plating sockets are finally connected to the plating and to the end of the tube.



   According to figs. following, collared bushings or other similar parts, are deeply recessed with wide collars and mating surfaces extended in proportion and are held and protected on all sides; in particular towards the inside of the tube, this protection is ensured by thinned ends of the tube, or else not thinned, but protruding; all the rest they are made up and arranged in a

 <Desc / Clms Page number 6>

 that the pressure exerted on the sealing surfaces does not loosen the veneer in the tube or act on it in any way. This is mainly achieved by the fact that the pressure on the sleeve collars located outside the tubes is absorbed in conjunction with special compression pieces, rings, flanges and the like.



   Fig. 18 shows an example of an arrangement with simple and smooth joint surfaces. The compression piece 21 with external thread is, for example, placed with clamping and welded; but it can also be made by upsetting and its purpose is to make it possible to accommodate inside the assembly of particularly robust artificial material collars to obtain the large joint surfaces which are necessary, and where appropriate, to accommodate and dispose of sealing rings of various kinds.



   Fig. 19 is similar to FIG. 18, as regards the assembly; however here the collar of artificial material is deeply embedded.



   Fig. 20 shows a coupling assembly with compression piece and tight seal, consisting of a collar of artificial material of adequate shape and a sealing ring 22, both of which are embedded behind the thinned and protruding tube ends which ensure their position, with a compression zone there.



   Fig. 21 shows an arrangement similar to that of FIG. 20.



   Fig. 22 shows a connector assembly for collared tubes obtained by upsetting, in which the collar of artificial material is completely embedded and the sealing ring 22 bears freely on the upper edge of the collar.



   Fig. 23 shows a tube crimped into a wall of the tube and lined with a sleeve or veneer. Here the tube

 <Desc / Clms Page number 7>

 with thinned end is first crimped by mandrelling, then the sleeve of fur or veneer is put in place and fixed; the thinned end of the tube ensures this fixation.



   Figs. 24, 25, 26 show various flanged joint arrangements. Here also the two strong collars of the artificial bushes are deeply recessed and then held relative to the interior of the tube by the thinned ends of the tube which protrude.
Figs. 27-30 show in detail other flanged assemblies with attachment ends having full wall thickness.



   Fig. 31 shows a bypass of plated tubes.



  23 and 24 are the plating collar sockets; the veneer pieces are pressed against the branch in the direction of the arrows. Then the sockets 23 and 24 are engaged; finally the end 25 of the sleeve is crimped in the direction of the lower arrows and the two sleeves are fixed by gluing.



   While, in the arrangements indicated by figs.



  1 to 15, there remains a cavity between the folded edge 5 and the part of the tube which has remained unchanged, the particular arrangement of FIGS. 32 to 61 consists in that the folded edge rests, without leaving any void, against the part of the tube which has remained unchanged this support is direct or it takes place via a projection of the connector penetrating into the wall of the tube. On the other hand, there. The end faces of the folded edge should be given a bearing surface, for example on the fitting or in the flange.



   Fig. 32 shows a fitting assembly. The internally clad tube ends 26 have the drawdowns 27.



  The thinning at the place of the folding is, as fig. 33 shows, carried out by a V-shaped notch in order to form a protrusion or spout, so that after folding, the folded edge applies completely against the unthinned end of the tube (Fig. 32). Fitting 28 has an unthreaded middle part

 <Desc / Clms Page number 8>

 and smooth 29 which serves as a bearing surface for the front sections of the folded edges and the seal 30.



   Fig. 54 shows two arrangements, one in the upper half, the other in the lower half. The connector 28 has on its internal face an annular bead 31 adapted to thin the end of the tube; this bead is continued by a bearing surface 29 as in the arrangement of fig.32.



  Screwing the fitting onto the end of the tube applies one of the bearing surfaces of the bead 31 against the bearing surface of the tube created by its thinning, after which the thinned end is folded back around the still free surface of the tube. bead using a suitable compressor tool. This results, between the connector and the end of the tube, a solid and irremovable connection equal to a sleeved end.



   The two arrangements of FIG. 34 are distinguished mainly by the shape of the annular beads shown in the drawing and the position resulting therefrom by the folded edges.



   Fig. 35 shows the corresponding arrangement for a flanged connection, in the right part before the edge fold-down, in the left part after this fold-down. The flange 32 has a bore 33, in which the turned-down edge 27 fits so as to bear on one side, against the unthinned part of the tube end 26, on the other also by its front surface but against flange 32.



   Fig. 36 shows a variant with regard to the bearing surface against the tube, this variant comprising no bearing of the front surface of the folded edge.



   Figs. 37-46 show arrangements, especially for high pressure pipelines, in which thrust out of the pipeline, under the action of internal pressure, of some part of the seal or cladding is prevented.



    Shaded in fig. 37, this is a flanged assembly

 <Desc / Clms Page number 9>

 (for the flanges see fig. 41). The ends of tubes 34 and 35 are reinforced. The end 34 has over the veneer 36 a projection 37, which projects over a correspondingly recessed part 38 of the end of the tube 35 and surrounds it. By this the dangerous point 39 is eliminated, that is to say that neither the plating 36 nor the shutter 40 can be forced back through the slot 41.



   It is the same for fig. 38. The difference is quite external, in the sense that instead of a flanged connection, it is a connection by welding. While in fig. 37, the slot 41 is essential for a strong tightening and on the sealing joint, the weld bead is half in place after the joint has been vigorously tightened.



   From Fig. 39 a rib 43 of one end of tube 34 protrudes above veneer 36 to enter a suitable groove in the other end of tube 35.



   Fig. 40 gives rise to the same observation as in fig. 38.



   According to fig. 41 the two ends of the tubes each have a groove 44; these two grooves have the same outline; a joint cover ring is adjusted and introduced. Fig. 42 gives rise to the same observation as in figs. 40 and 38. In these arrangements it is mainly a question of being able to tighten the joint vigorously and reliably before carrying out the weld. It is important and advantageous in this case that the melting action in welding can never reach or melt the coating of the tube and the seal plug.



   The shaping of the ends of the tubes can, for this purpose, be carried out, according to the proposition already made, so that the wall of the main tube is first thinned at the ends and these ends are brought to the support against the part that has not been modified.



   According to figs. 43 to 46, the weld 42 is provided to directly form joint cover, sealing member and support of @

 <Desc / Clms Page number 10>

 plating. To support it, the ends 46 are cut around in the mass. When tightening the joint forcefully, these ends are caught in the root of the weld bead.



   Figs. 44 and 45 show welded joints, in which the parts 47 are formed by the thinned and folded ends.



   According to fig. 46, a threaded connection 48 provided with a notch 47a, as in FIG. 44, serves in the first place to forcefully tighten the ends of tubes over the sealing ring, as well as the end edges of the veneer.



   The particularity of the embodiments represented in FIGS. 47 to 61 consists in making at the place of assembly a sleeve or other similar device (casing in, in which are introduced the clamp rings which exert a sealing pressure on the tube ends, raised in some cases, by the interposition in these cases of a seal or an intermediate piece.



   Figs. 47 and 48 show the ends 50, 51 of the tubes 52, 53, strongly folded in the form of staples, 54 and 55 being the veneer.



   The clamps 57, 58 of conical shape at their end and placed inside the sleeve 56, bear against the ends of tube 50, 51 of corresponding conical shape and compress them against each other, thus closing the joint.



  The sealing ring 59 is usefully provided with a steel core which is coated with the marl veneer as the tube.



   Figs. 49 and 50 show an assembly with an annex part 60 screwed and advantageously welded in addition, with the aid of which and in connection with the clamp pressed on it, the end of the tube 53 is pressed against the end of the tube 52 with the interposition of the sealing ring 59. The ends of / tubes 52, 53 have their veneer folded down at the end of the seal. The extreme

 <Desc / Clms Page number 11>

 The moth 52 only goes to such a point that the sealing ring 59 is covered at 61 by the wall of the sleeve and held in position.



   Fig. 50 represents the same arrangement but with a removable double sleeve of suitable conformation.



   Fig. 51 shows a ball joint assembly.



  The spherical tube ends 62, 63 receive this shape by rings 64, 65 screwed and welded to the ends of the tubes; these rings have a threaded body as long as possible and have their thickened, ball-shaped end; 1. the thinned end of the tube with its plating is folded down so as to adapt to the shape of the ball joint, and thus a closed ball end is formed, partly flattened 66, 67. Between these two ball joints is the sealing ring 68, preferably made of corrosion and acid resistant material, and closing the gap between the rib of the fitting 69 and the rings 70, 71 so as to avoid dangerous cavities.

   The sealing ring 68 and the clamps 70, 71 combine to form the spherical housing intended to receive the ball end; by the conical widening of the clamps 70, 71 and 72, the ball end retains a mobility corresponding to this widening, so as to be able to compensate for modifications which would occur in the tubular pipe.



   In order to reduce the dimensions of the assembly, the end of the tubes 62, 63 - see fig. 52 - can be thinned at 73, 74; the clamp 64, 65 can be screwed onto the thinned end of the tube, and welded at 75, 76 to support the folded edge.



   As a result, the wall of the tube returns to its normal thickness again; only the clamp ring exceeds the outer diameter of the tube by the same amount, at the inclined front face of which the projecting thinned end of the tube 77, 78 is folded back with the veneer.



  The seal is ensured by the ring 79 of a suitable material.

 <Desc / Clms Page number 12>

 



   The rib 80 of the fitting grips the specially shaped tube ends and the sealing ring ensuring closure, while the clamp rings 82, 83, fitted to the ends of the tubes and resting in the sleeve 81 , press the ends of the tubes together, ensuring tightness.



   Fig. 53 shows a stepped assembly with flared tube ends. The ends are flared into a long, tapered cone; in addition, the folded end cap is provided with a second cone with a steeper slope. This double cone arrangement provides a certain seal even with the highest pressures. The stepped conformation 84, 85 at the outer surface of the end of the flared tube distributes in a favorable manner over a large surface of the tube the tensile force undergone by the end of the tube, under high pressures.



   Fig. 54 shows another example of an arrangement of stepped assemblies with unmodified tube ends until the thinned tube collapses at the end of the joint.



   Fig. 55 represents an assembly with combinations of sleeve and steps. The end of the tube 86 is provided with a thread 87, which serves for screwing the sleeved piece 88, which is welded at 89. The end of the tube 86 is provided with an external tapered cone over the entire length of which s 'extends the veneer. The end of the tube 91 to be assembled is also flared into a suitable tapered cone, so that a long and ideal joint surface is produced. The outer surface of the flared end of the tube is, as shown in fig. 53, stepped.



   Figs. 56 to 60 show angular, T, double T, quintuple and sixfold pipe connections.



   In fig. 56, the tube ends are, for example., Provided with screwed clamps, through which the folding of the -

 <Desc / Clms Page number 13>

 thinned ends 93 is energetically tight, with the veneer, on its seat. The boot 94, assumed by way of example, in the present case, to be a block, is pierced with simple round channels 95 according to the number of desired branches; the middle channel 96 serves at the same time to accommodate the added core 97. This core is made either of the same material as the veneer, or of any other suitable material. At 98, the core is provided with recesses (joint surfaces) of any shape, into which also open the channels passing through the box. The core 97 can, for example, be held by the threaded closing and stopping plug.

   The extremely simple construction gives the possibility of bringing together in a box all the connections or connections from the straight or angular line crossing to the six-fold connection; in these assemblies can be employed advantageously the particular devices indicated for the ends of the tubes, including the screwed retaining parts, in particular those of the ball joint.



   Fig. 61 shows a shut-off valve for high pressures, for plated tubes. The construction is the same as that of figs.



   56 to 60; only the core 97 goes all the way to 100 and serves as a housing for the closure tail 101 which is made of the same corrosion or acid resistant material as the core or plating. The clamping cap 102 is usefully coated at 103 so as to resist corrosion and acids. The valve allows, in its simplest arrangement, the arrangement of two to five connections in a square block, up to seven connections in a hexagonal block.


    

Claims (1)

RESUME ----------- 1.- Dispositif de raccordement pour tubes plaqués, caracté- risé par le fait que la paroi du tube-noyau, c'est-à-dire du tube qui est revêtu de placage, est amincie aux extrémités, par exemple /-)Sur sa face extérieure lorsque le placage est interne. <Desc/Clms Page number 14> ABSTRACT ----------- 1.- Connection device for plated tubes, characterized in that the wall of the core tube, that is to say of the tube which is coated with plating, is thinned at the ends, for example / -) On its outer face when the veneer is internal. <Desc / Clms Page number 14> 2.- Modes de réalisation dudit dispositif: a) l'amincissement est effectué jusqu'à la moitié, à peu près, de l'épaisseur de la paroi. b) La partie mincie est rabattue avec son placage. c) Les parties amincies sont évasées coniquement et s'appuient contre un anneau d'étanchéité placé entre elles au moyen d'un raccord fileté. d) Le raccord fileté en matière de placage a une nervure médiane de section en queue d'aronde, contre laquelle s'appuient les extrémités amincies évasées coniquement. e) Les extrémités amincies sont rabattues à 90 et s'appuient soit l'une contre l'autre, soit contre une pièce intermédiaire. f) La pression des extrémités amincies s'effectue par un raccord fileté. g) Le raccord fileté a un placage interne avec une nervure formant pièce intermédiaire. 2.- Embodiments of said device: a) thinning is carried out to approximately half the thickness of the wall. b) The thinned part is folded down with its veneer. c) The thinned parts are conically flared and rest against a sealing ring placed between them by means of a threaded connection. d) The threaded plating connection has a center rib of dovetail section against which the tapered tapered tapered ends rest. e) The thinned ends are folded back 90 ° and rest either against each other or against an intermediate piece. f) The pressure of the thinned ends is effected by a threaded connection. g) The threaded connection has an internal plating with a rib forming an intermediate piece. h) Une seule extrémité est rabattue et le rebord s'appuie contre le fond pourvu d'un placage interne d'un manchon enfile ou vi ssé. i) Les extrémités rabattues sont situées devant la face frontale de brides reliées aux extrémités des tubes ou dans cette face. j) On donne aux extrémités de tubes rabattues serties dans la bride la forme d'un cône simple ou double, un anneau d'étanchéité conformé en conséquence se trouvant entre ces extré- mités. k) Entre les extrémités de tubes rabattues en cône simple est disposée une rondelle d'étanchéité en matière artificielle, qui correspond à peu près au diamètre des brides et les vis de fixation des brides traversent également la rondelle d'étanchéité, des becs de limitation et de maintien particuliers étant prévus pour le rebord. <Desc/Clms Page number 15> h) Only one end is folded down and the rim rests against the bottom provided with an internal plating of a threaded or screwed sleeve. i) The folded ends are located in front of the front face of flanges connected to the ends of the tubes or in this face. j) The folded tube ends crimped into the flange are given the shape of a single or double cone, a sealing ring shaped accordingly being between these ends. k) Between the ends of the tubes folded into a single cone is placed a sealing washer of artificial material, which corresponds approximately to the diameter of the flanges and the fixing screws of the flanges also pass through the sealing washer, limiting jaws and special support being provided for the rim. <Desc / Clms Page number 15> 1) Les rebords des extrémités de tubes, allongés et situés l'un contre l'autre, sont soudés ensemble. m) Les extrémités amincies sont repliées de 1800, de sorte que la partie repliée s'insère dans l'évidement extérieur. n) Les extrémités repliées s'appuient contre un anneau d'étanchéité dont la section transversale est en forme d'X. o) Un tube de diamètre plus petit .avec partie amincie repliée, qui est, le cas échéant, plaqué extérieurement, est mandriné par sa partie repliée, y compris le placage, dans un tube plus grand ou dans un récipient. p) L'extrémité plaquée intérieurement du manchon est de préférence formée sur la tête du laminoir à pas de pèlerin tandis que l'extrémité du tube femelle reçoit à son extrémité affaiblie un anneau compresseur par serrage ; 1) The edges of the tube ends, elongated and located against each other, are welded together. m) The tapered ends are folded back 1800, so that the folded part fits into the outer recess. n) The folded ends rest against a sealing ring whose cross section is X-shaped. o) A tube of smaller diameter with a folded thinned part, which is, if necessary, clad on the outside, is mandrel by its folded part, including the cladding, in a larger tube or in a container. p) The internally plated end of the sleeve is preferably formed on the head of the pilgrim pitch rolling mill while the end of the female tube receives at its weakened end a compressor ring by clamping; cetanneau est fixé et soudé d'un coté à un collet et de l'autre côté à l'extrémité du tube repliée avec son placage et cette extrémité de tube est appuyée avec cet anneau compresseur, par un flanc de celui-ci, contre un joint d'étanchéité placé entre le manchon et l'anneau compresseur. q) L'anneau de compression est établi sousla forme d'un anneau fileté qui vient en prise avec le taraudage du manchon. r) Le placage proprement dit n'est 'amené que jusqu'au voisinage de l'endroit d'assemblage et celui-ci est recouvert par une bague à collet faite de la matière du placage et dont la partie cylindrique, en forme de douille, est en liaison étanche avec le placage, tandis que le collet s'appuie contre la surface frontale du tube. this ring is fixed and welded on one side to a collar and on the other side to the end of the folded tube with its plating and this tube end is pressed with this compressor ring, by one side thereof, against a seal placed between the sleeve and the compressor ring. q) The compression ring is established as a threaded ring which engages the thread of the sleeve. r) The veneer itself is only brought up to the vicinity of the assembly point and this is covered by a collar ring made of the material of the veneer and the cylindrical part of which, in the form of a sleeve , is in tight connection with the plating, while the collar rests against the front surface of the tube. s) Les extrémités du placage aussi bien que les douilles s'étendent coniquement vers l'avant et reposent d'une manière ajustée l'une sur l'autre. t) Lorsque le placage est métallique, la douille est soudée au placage et au tube. <Desc/Clms Page number 16> u) Lorsque le placage est en matière artificielle ou autre analogue, la douille est réunie au placage et au tube par collage. v) Le collet des douilles de placage est à paroi épaisse. w) Le collet des douilles de placage est rabattu d'un angle de 180 autour de l'extrémité du tube et prend appui à cet endroit contre une partie de la paroi du tube et/ou contre des pièces de pression spéciales, brides, etc... s) The ends of the veneer as well as the bushings extend tapered forward and rest in a snug fashion on each other. t) When the plating is metallic, the socket is welded to the plating and tube. <Desc / Clms Page number 16> u) When the veneer is made of an artificial material or the like, the sleeve is joined to the veneer and to the tube by gluing. v) Plating bush collars are thick walled. w) The collar of the plating sleeves is folded at an angle of 180 around the end of the tube and rests there against a part of the tube wall and / or against special pressure pieces, flanges, etc. ... x) Lorsqu'on emploie un obturateur lenticulaire, celui-ci est placé à une hauteur telle que la pression est dirigée, en dehors de la paroi proprement dite du tube, contre les collets rabattus de 180 'des douilles de placage. y) Le bord rabattu s'appuie contre la partiedu tube restée sans changement, soit directement, soit par l'intermédiaire d'une saillie en prise du raccord. z) Les surfaces frontales des bords rabattus ont une surface d'appui, par exemple sur le raccord ou dans la bride. a1) Le bord rabattu prend un appui étanche contre une saillie en forme de bec. b1) L'assemblage comportant un raccord, une surface d'appui est prévue au milieu du raccord pour les surfaces fron- tales des bords rabattus et, Le cas échéant, pour l'anneau d'étan- chéité. c1) Le bord rabattu se place autour d'un anneau à nervure et appuie énergiquement celui-ci contre le tube. x) When a lenticular obturator is used, it is placed at a height such that the pressure is directed, outside the actual wall of the tube, against the collars turned 180 'of the plating sleeves. y) The folded edge rests against the part of the tube which has remained unchanged, either directly or through a projection engaging the fitting. z) The end faces of the folded edges have a bearing surface, for example on the fitting or in the flange. a1) The folded edge takes a tight support against a projection in the form of a beak. b1) As the assembly includes a fitting, a bearing surface is provided in the middle of the fitting for the front surfaces of the folded edges and, where appropriate, for the sealing ring. c1) The folded edge is placed around a ribbed ring and firmly presses the latter against the tube. d1) Dans le cas de tubes plaqués en métal, matière arti- ficielle, etc.. spécialement pour tubes à hautes pressions avec joint d'étanchéité disposé entre les extrémités plaquées des tubes, l'about de contact des placages des deux tubes est recouvert. e1) Les extrémités de tube renforcées de préférence sous la forme de collets matés s'avancent au-dessus du placage par dessus celui-ci et sont en prise avec la partie avancée par <Desc/Clms Page number 17> dessus l'extrémité de tube entaillée en conséquence également au- dessus du placage. f1) Dans l'assemblage mentionné en d1, une nervure située au-dessus du placage de l'une des extrémités de tube est en prise avec la rainure ajustée en conséquence de l'autre extrémité de tube. d1) In the case of tubes clad in metal, artificial material, etc., especially for high pressure tubes with a seal placed between the plated ends of the tubes, the contact end of the veneers of the two tubes is covered. . e1) The reinforced tube ends, preferably in the form of matted collars, project above the veneer over it and engage with the part advanced by <Desc / Clms Page number 17> above the tube end notched accordingly also above the veneer. f1) In the assembly mentioned in d1, a rib located above the plating of one end of the tube engages with the correspondingly adjusted groove of the other end of the tube. g1) Les extrémités de tubes à assembler possèdent chacune au-dessus du placage une rainure de même tracé, dans laquelle est disposé un anneau de couverture ajusté. h1) La couverture du joint et des arêtes du placage est assurée par les extrémités amincies des tubes en liaison avec la soudure appliquée immédiatement dessus. il) Le serrage du joint et des deux extrémités de tubes est effectué par deux -anneaux filetés qui, après le serrage, sont soudés ensemble et avec les extrémités de tubes. j1) Le serrage du joint et des extrémités des tubes est effectué par une douille filetée et, après le serrage, de cette douilLe, les extrémités de tubes sont soudées avec le ra.ccord par dessus l'about de contact des tubes, en utilisant une fente et une nervure. g1) The ends of the tubes to be assembled each have a groove of the same outline above the cladding, in which an adjusted cover ring is placed. h1) The joint and the edges of the plating are covered by the thinned ends of the tubes in conjunction with the weld applied immediately above. ii) The tightening of the joint and of the two tube ends is carried out by two threaded rings which, after tightening, are welded together and with the tube ends. j1) The tightening of the joint and the ends of the tubes is carried out by a threaded sleeve and, after tightening, of this sleeve, the tube ends are welded with the fitting over the contact end of the tubes, using a slit and a rib. k1) La disposition mentionnée en y présente à l'endroit de l'assemblage, un manchon ou autre pièce analogue (emboîtage), dans lequel sont engagées des bagues serre-joints qui serrent les extrémités des tubes, surélevées le cas échéant, avec interposition dans ce cas d'un joint d'étanchéité, ou d'une pièce intermédiaire. k1) The arrangement mentioned in y presents at the place of assembly, a sleeve or other similar part (casing), in which are engaged the clamp rings which clamp the ends of the tubes, raised if necessary, with interposition in this case a seal, or an intermediate part. Il) Les bagues serre-joints de forme conique, ou oblique d'une manière quelconque, prennent appui sur les extrémités de tu- bes façonnées coniquement et ajustées en conséquence ou sur les parties reliées avec elles. m1) Il est prévu des surfaces d'appui des extrémités des tubes ou des parties reliées avec elles et des surfaces d'appui des bagues serre-joints en gradins. n1) Les extrémités de tubes sont en forme de rotules et 1'appui des bagues sur l'extrémité des tubes a une forme en rotule <Desc/Clms Page number 18> correspondante. o1) Les extrémités sphériques des tubes sont formées pour partie, par les extrémités des tubes rabattues elles-mêmes et pour partie par des douilles rapportées et soudées le cas échéant. II) Tapered or oblique shaped clamps in any way bear on the conically shaped and adjusted pipe ends or on the parts connected with them. m1) Support surfaces are provided for the ends of the tubes or the parts connected to them and the support surfaces for the clamping rings in steps. n1) The ends of the tubes are in the form of ball joints and the bearing of the rings on the end of the tubes is in the form of a ball joint <Desc / Clms Page number 18> corresponding. o1) The spherical ends of the tubes are formed in part by the ends of the tubes themselves folded down and in part by inserts added and welded if necessary. pl) Dans la disposition du genre spécifié sous k1, com- portant des emboîtages ou autres pièces analogues, l'organe d'étanchéité a la forme d'un noyau placé dans l'emboîtage; les tubes plaqués sont serrés contre ce noyau des divers cotés. ql) Le noyau d'etanchéité est pourvu d'un siège de soupape., avec lequel un cône de soupape est en prise par un côté. r1) Le joint d'étanchéité est fait d'une matière sem- blable à celle du placage. s1) Le joint d'étanchéité est en une matière quelconque et plaqué avec la matière du placage ou autre semblable. pl) In the arrangement of the kind specified under k1, comprising casings or other similar parts, the sealing member has the form of a core placed in the casing; the plated tubes are clamped against this core on the various sides. ql) The sealing core is provided with a valve seat., with which a valve cone is engaged from one side. r1) The gasket is made of a material similar to that of the plating. s1) The gasket is of any material and clad with the material of the plating or the like. 3 - Tubulures de dérivation, caractérisées par le fait qu'aux endroits de dérivation il est prévu des douilles comme spécifié sous2 (r à v). 3 - Bypass tubes, characterized by the fact that at the bypass locations there are sleeves as specified under 2 (r to v).
BE446027D BE446027A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE446027A true BE446027A (en)

Family

ID=102259

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE446027D BE446027A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE446027A (en)

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0114058A1 (en) * 1983-01-17 1984-07-25 Troost Pernis Groep B.V. Method for connecting pipes being provided with an inner protective cladding
WO2013050106A1 (en) * 2011-10-06 2013-04-11 Deutz Aktiengesellschaft Quick-acting closure for exhaust gas pipes

Cited By (2)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
EP0114058A1 (en) * 1983-01-17 1984-07-25 Troost Pernis Groep B.V. Method for connecting pipes being provided with an inner protective cladding
WO2013050106A1 (en) * 2011-10-06 2013-04-11 Deutz Aktiengesellschaft Quick-acting closure for exhaust gas pipes

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2762054A1 (en) METAL SLOTTED JUNC FOR LOCKED JOINT BETWEEN PIPE ELEMENTS, AND CORRESPONDING LOCKED JOINT
FR2727492A1 (en) DEVICE FOR QUICK CONNECTION OF A TUBE TO A RIGID TIP
EP0378035A1 (en) Gripping member for a fluid line coupling of the quick-acting type, and device provided with such a gripping member
CA2987540C (en) Hollow profile member such as a tube made of thermosetting composite materials and corresponding method
BE446027A (en)
EP2402640A1 (en) Lockable connection device for fluid transfer, and its locking method
EP2185830A1 (en) Device for assembling a structural member and a superimposed plate
EP2946136A1 (en) Quick connector device
EP1217283A1 (en) Tube or similar; female endring and method for fabricating such a tube or similar
EP1067324B1 (en) Quick-connect coupling for composite tubing with metallic core
FR2528942A1 (en) INTERLOCKING ASSEMBLY
BE526147A (en)
CA1147132A (en) Grimped pipe joint and method for making same
FR2683292A1 (en) Connection between two ends of tubes
EP2944723B1 (en) Tactile stud
FR2622953A1 (en) ARRANGEMENT OF VISIT
EP1559942A1 (en) Connecting device for pipes of deformable materials
BE434601A (en)
BE464878A (en)
CH361446A (en) Pipe fitting
FR2904031A1 (en) VAM EIS type male element for e.g. drill pipe, has extremity part with part whose diameter is decreased by moving towards another part, where former part forms bevel and is connected to latter part on side opposed to internal thrust
CH604069A5 (en) Manual pipe coupling with caps on sleeve ends
WO2008037884A2 (en) Rivet-type blind fixing device
FR2824617A1 (en) Coupling for thermoplastic pipes comprises tubular connector whose ends fit inside pipes, locking sleeves being fitted over which have hooks which deform pipes into peripheral grooves on connector
CH164921A (en) Coupling device for pipes, rods or other similar shaped members.