BE445802A - - Google Patents

Info

Publication number
BE445802A
BE445802A BE445802DA BE445802A BE 445802 A BE445802 A BE 445802A BE 445802D A BE445802D A BE 445802DA BE 445802 A BE445802 A BE 445802A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shaft
revend
fact
engraving
screw
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE445802A publication Critical patent/BE445802A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B44DECORATIVE ARTS
    • B44BMACHINES, APPARATUS OR TOOLS FOR ARTISTIC WORK, e.g. FOR SCULPTURING, GUILLOCHING, CARVING, BRANDING, INLAYING
    • B44B3/00Artist's machines or apparatus equipped with tools or work holders moving or able to be controlled substantially two- dimensionally for carving, engraving, or guilloching shallow ornamenting or markings
    • B44B3/04Artist's machines or apparatus equipped with tools or work holders moving or able to be controlled substantially two- dimensionally for carving, engraving, or guilloching shallow ornamenting or markings wherein non-plane surfaces are worked
    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B44DECORATIVE ARTS
    • B44BMACHINES, APPARATUS OR TOOLS FOR ARTISTIC WORK, e.g. FOR SCULPTURING, GUILLOCHING, CARVING, BRANDING, INLAYING
    • B44B2700/00Machines, apparatus, tools or accessories for artistic work
    • B44B2700/02Artist's machines or apparatus equipped with tools or work holders moving or able to be controlled substantially two-dimensionally for carving, engraving, or guilloching shallow ornamenting or markings
    • B44B2700/025Artist's machines or apparatus equipped with tools or work holders moving or able to be controlled substantially two-dimensionally for carving, engraving, or guilloching shallow ornamenting or markings for engraving a surface of revolution

Landscapes

  • Transmission Devices (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Tour à   graTor   les surfaces cylindriques, à auto-roctification. " 
La présente invention a pour objet un tour à graver   les   surfaces cylindriques en vue, par exemple, de la réalisation par gaufrage ultérieur de réseaux sélecteurs optiques à éléments   lenticulaires,   
Cette machine utilise comme outil un diamant, soif de forme, soit du type défini dans la   demande   de brevet franqaise déposée le 12 avril   1941   pour "Procédé de gravure, applicable à   la réalisation   de réseaux, par exemple les réseaux sélecteurs optiques. 



   L'outil grave sur un cylindre en rotation une gorge   hélicoïdale,   de concavité correspondant à la courbure des   éléments   lenticulaires du réseau. En raison des dimensions de la gorge, qui varient eatre quelques dixièmes et quelques centièmes de millimètre, une très grande précision 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 doit pouvoir être donnée à la machine, et les moyens habituellement mis en oeuvre sont hors d'état de lui assurer la "tenue" nécessaire. 



     L'invention   porta donc sur un ensemble de moyens permettant par leur combinaison d'arriver à un degré de stabilité et de précision jusqu'à présent non encore atteints. 



   En premier lieu, la mouvement réciproque de translation   extra   l'outil et le cylindre est obtenu non pas par déplacement longitudinal dit porte-outil sur le bano, mais bien par translation du cylindre lui-même et de   l'arbre   qui la porte, l'outil restant fixe, une fois réglé, Il * été 
 EMI2.1 
   effet constaté que les transmissions de moiivemnt aux fis-mères b&bitmllee, et les dispositifs de guidwge rectiligne du porte-outil mm le bano, constituaient un ensemble instable, toujours créateur de   flotte-   ments, vibrations et interférences affectant dans une mesure inadmissible la gravure ainsi obtenue. le poids de l'ensemble mobile est sans doute ici plus important, mais sa masse constitue par   elle-même   un facteur de stabilité.

   En outre, l'arbre qui porte le cylindre tourne en même temps 
 EMI2.2 
 qu'il doit se déplacer en translation, et de fait réduit notablemeitt l*effort nécessaire à. son entraînement. Les organes de guidage de la tr9i1l1S1ation se trouvent d'autre part confondus ainsi ared ceux de la rotation, an bénéfice de la. simplicité de l'ensemble. 



  Suivant une autre caractéristique de l'invention, le monteumt longitudinal du cylindre et de son arbre est engendré par une vis fixée 
 EMI2.3 
 ei bout de ce dernier, mise en rotation par l'arbre lui-même, par Itiater- m4dia3ra dt11l1 dispositif dlentratuement à grande liberté de mouvement, et exergant son effort de poussée dur l'arbre par l'intermédiaire d '11118 . bille axiale ou pointeau qui met le cylindre à l'abri de tout déplacement occasionné par le manque d'alignement éventuel entre l'arbre et la via, ou un :taux-rond de cette dernière, qui est par ailleurs entièrement libre entre son point de fixation à l'arbre et son point de support dans l'écron unique où elle s'engage, pour éviter tout risque de coincement. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Cette vis est, suivant 1'invention, établie en un métal moins dur que celui qui constitue son   éorou,   lequel est du type à rattrapage de jeu. Ainsi, l'usure   éventuelle   du filet se répartir uniformément sur toute la longueur de la via, au lieu d'affecter les seuls filets de l'écrou, et celui-ci, agissant   à.   la manière d'une   filière,   rectifie continuellement la   via, en   assurant une avance toujours constante de l'arbre et du cylindre. 



   Le meme moyen de rectification automatique est prévu pour l'arbre et ses paliers, également du type à rattrapage de jeu,   Et!.   outre, tous les paliers, st   l'écrou,   sont montés dans des lunettes se déplaçant sur deux axes de rotation perpendiculaires, pour permettre leur parfaite mise en ligue, en montage, après quoi les paliers et l'écrou sont bloqués en position définitive. 



   Le mouvement (le translation de l'arbre est facilité par un dispositif de traction axiale à contre-poids, qui soulage la vis de la plue grande partie de son effort de poussée (déjà. réduit du fait de la rotation de l'arbre), de manière à la faire travailler plutôt monne   orgasme  de mesure que comme organe moteur, au bénéfice de sa durée et de sa précision. 



   Une autre caractéristique encore de   l'invention   consiste dans le fait que l'arbre est attaqué en rotation, à son extrémité opposée à la, via, pai l'intermédiaire d'un manchon à clavetage coulissant qui comporte des moyens particulier. empêchant tout coincement. 



   Pour remédier à la tendance au soulèvement qui pourrait résulter de la réaction de l'outil sur le cylindre, par l'intermédiaire du   copeau,   les   coussinets   sont d'autre part largement dégagés à leur partie inférieure, et font en quelque sorte office de V de centrage, en assurant une   applica-   tion rigoureuse par gravité de   l'arbre   sur leur partie inférieure restante. 



   Enfin, un autre moyen permettant d'obtenir une très grande précision, en assurant le tassement dans le même séné de tous les Jeux, consiste à incliner tout l'ensemble de la machine sur son axe   'longitudinal,   suivant un angle assurant encore une portée suffisante de l'arbre dans ses coussinets échancrés. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Dans les dessins annexés:   la.   fig. 1 est une vue très schématique en élévation et en coupe partielle du tour suivant   l'invention.   



   La fig. 2 est une coupe suivant la ligne A-B, à plus grande échelle, représentant les moyens de guidage de l'arbre dans le manchon   d'entraînement.   



   La fig. 3 est une vue partielle en plan de la partie médiane de la fig. 1. 



   La fig. 4 montre à plus grande échelle un des coussinets de la machine. 



   Le bâti 1 porte les chaises 2 supportant chacune une lunette 3 qui tourillonne sur la chaise par l'intermédiaire de l'axe 4; Dans les lunettes 3 tourillonnent les coussinets 5, par l'intermédiaire des axes 6 perpendiculaires aux axes 4. Les pivots 4 et 6 sont susceptibles d'être bloquée, grâce   à   un dispositif quelconque non représente, après la mite en alignement des coussinets. Ces derniers sont d'un type à rattrapage de jeu quelconque;. et comportent par exemple   .   cet effet un cône fileté sur lequel se visée une bague de serrage. 



   Le bâti 1 supporte encore le bloc porte-outil 7 dans lequel l'outil 8 est monté raglable en tous sens, par les moyens habituels. 



   L'arbre 9 supporte le cylindre 100 sur lequel est par exemple tendue la feuille de cuivre qui va recevoir la gravure.      



   A son extrémité de gauche sur la figure, l'arbre 9 porte une clavette 10, et cette extrémité de l'arbre coulisse dans le manchon d'en- traînement 11, mis en rotation par exemple par la poulie 12 fixée à   celui-ci.   



   L'entaînement de l'arbre e par le manchon 11 est assuré au moyen de cinq roulements à billes   13,14,15,16,17,   les roulements 13,14 et 17 portent sur les tr ois faces libres de la clavette 10, et les deux roulements 15 et 16 sur l'arbre proprement dit. Grâce à cette disposition, on supprime tout risque de coincement de l'arbre 9 dans le manchon 11, au cours de l'entraînement en rotation de l'arbre par le manchon. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Un dispositif de traction à contre-poids 18 vient agir à cette extrémité de   l'arbre   9, Ce contre-poids est choisi   d'une   masse telle qu'il assure presque le déplacement axial de l'arbre et du cylindre qui en est. solidaire, quand l'arbre et le cylindre, séparés de la vis 23,   tournent   à leur vitesse normale. 



   A l'autre extrémité de l'arbre, celui-ci comporte une bride 19 présentant en son centre le logement d'une bille 20, La bride 19 porte encore à sa périphérie des organes d'entraînement 21, par exemple des ergots, par lesquels la bride 22 solidaire de la via 23 est mise en rotation, La bride 22 présente elle aussi un logement axial destiné à la bille 20, A son autre extrémité, la vis 23 est engagée dans un écrou 24 également du type à rattrapage de jeu. 



   Comme le montre la   fige   4, les coussinets 5 comportent des dégagements 25,   l'un   de ceux-ci étant situé à   lE!.   partie inférieure des coussinets. 



   Ainsi qu'on l'a mentionné plus haut, les coussinets   5 et   l'écrou 24 sont établis en des métaux plus durs que ceux qui constituent l'arbre 9 et la vis 23. 



   Le tour à graver qui fait l'objet de l'invention fonctionne de la manière suivante. 



   La fig, 1 représente en traits pleins la position des organes à la fin de la course de gravure, la position de départ étant indiquée en traita mixtes. L'outil 8 étant convenablement réglé par rapport au cylindre 100 qui occupe bien entendu alors sa position de départ, l'arbre 9 est mis en   rotât ion:-par   l'intermédiaire du manchon 11, des roulements à billes 13-17 et de la clavette 10, La vis 23 est en même temps entraînée par les organes 21, et progresse par conséquent dans l'écrou 24. Par l'intermédiaire de la bille axiale 20, la vis transmet sa poussée à l'arbre 9, qui coulisse $ la fois dans les coussinets 5 et dans le manchon 11, /les roulements 13-17 entrant alors en rotation. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Grâce   à.   la combinaison du mouvement de rotation et du   mouvement   de translation de l'arbre, l'outil 8 trace sur le cylindre 100 une gorge dont le profil est déterminé par l'outil 8, et dont le pas est celui de la vis 23,   dans   l'exemple représenté. 



   Ainsi que mentionné.   Inaction   du contre-poids 18 est telle que l'effort de poussée que doit exercer la vis est réduit   à   un minimum. on doit noter aussi qu'au cours du fonctionnement du tour, ce sont toujours des sections différentes de l'arbre   ^ et   de la vis 23 qui portent dans les coussinets 5 et dans l'écrou 24, de sorte qu'en raison de la différence de dureté mentionnée entre les métaux utilisée,   on réalité     une   rectification continuelle de l'arbre et de la vis, au prix d'une usure infime, d'ailleurs aisément compensée par les dispositifs de tattrapage de jeu appartenant aux coussinets et   à   l'écrou. 



   Malgré l'action du contre-poids 18, l'effort de poussée demandé   à   la vis 23 serait incompatible avec une marche régulière de la machine, si l'arbre ne tournait pas en même temps qu'il doit se mouvoir axialement, mais la combinaison de ces deux mouvements permet de le déplacer longitudi- nalement grâce   à   une poussée très faible. 



   Il,est évident que la machine n'a été représentée dans les demain* que très schématiquement et sans aucun souci des proportions. De nombreuses modifications constructives pourront être apportées   à   ses différentes parties, sans sortir du cadre de   1'invention.   De telles modifications seront par exemple   exigées   dans le cas où elle sera inclinée dans son ensemble, sur son axe longitudinal, ainsi qu'àn l'a mentionné plus haut, auquel cas le dispositif de tirage   à   contre-poide devient naturellement superfin. 



   On pourra encore, suivant l'invention, interposer un   démultiplica-   teur de vitesse à pignons entre l'arbre et la vis, celle-ci agissant cependant toujours axialement sur l'arbre, en vue d'obtenir une   avance   du cylindre équivalant seulement une fraction du pas de la vis. 



   De façon   g énérale,   tous les organes de la machine seront de fortes dimensions et d'un poids élevé, au bénéfice de la stabilité et de l'inertie de l'ensemble.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Lathe to graTor cylindrical surfaces, self-roctifying."
The present invention relates to a lathe for engraving the cylindrical surfaces with a view, for example, to the production by subsequent embossing of optical selector networks with lenticular elements,
This machine uses as a tool a diamond, thirsty for shape, or of the type defined in the French patent application filed on April 12, 1941 for "Etching process, applicable to the production of networks, for example optical selective networks.



   The tool engraves a helical groove on a rotating cylinder, with a concavity corresponding to the curvature of the lenticular elements of the array. Due to the dimensions of the groove, which vary from a few tenths to a few hundredths of a millimeter, very high precision

 <Desc / Clms Page number 2>

 must be able to be given to the machine, and the means usually employed are incapable of ensuring it the necessary "holding".



     The invention therefore relates to a set of means making it possible, by their combination, to achieve a degree of stability and precision not yet achieved until now.



   In the first place, the reciprocal translational movement extra the tool and the cylinder is obtained not by longitudinal displacement known as the tool holder on the bano, but by translation of the cylinder itself and of the shaft which carries it, the 'tool remaining fixed, once adjusted, it * was
 EMI2.1
   effect observed that the transmissions from meivemnt to the fis-mothers b & bitmllee, and the rectilinear guide devices of the tool holder mm le bano, constituted an unstable whole, always creating floatings, vibrations and interferences affecting to an inadmissible extent obtained. the weight of the mobile assembly is undoubtedly more important here, but its mass constitutes in itself a factor of stability.

   In addition, the shaft that carries the cylinder rotates at the same time
 EMI2.2
 that it must move in translation, and in fact significantly reduces the effort required. his training. The guiding members of the tr9i1l1S1ation are on the other hand confused and ared those of the rotation, for the benefit of. simplicity of the whole.



  According to another characteristic of the invention, the longitudinal mounting of the cylinder and of its shaft is generated by a screw fixed
 EMI2.3
 ei end of the latter, set in rotation by the shaft itself, by Itiater- m4dia3ra dt11l1 dlentratuement device with great freedom of movement, and exerting its pushing force on the shaft by means of 11118. axial ball or needle which protects the cylinder from any displacement caused by the possible lack of alignment between the shaft and the via, or a: round rate of the latter, which is otherwise entirely free between its point fixing to the shaft and its support point in the single nut where it engages, to avoid any risk of jamming.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   This screw is, according 1'invention, made of a less hard metal than that which constitutes its éorou, which is of the type with play take-up. Thus, the possible wear of the thread is distributed uniformly over the entire length of the via, instead of affecting only the threads of the nut, and this one, acting at. like a die, continuously rectifies the via, ensuring an always constant advance of the shaft and the cylinder.



   The same automatic rectification means are provided for the shaft and its bearings, also of the backlash take-up type, Et !. In addition, all the bearings, st the nut, are mounted in glasses moving on two perpendicular axes of rotation, to allow their perfect alignment, in assembly, after which the bearings and the nut are locked in final position.



   Movement (the translation of the shaft is facilitated by a counterweight axial traction device, which relieves the screw of most of its pushing force (already reduced due to the rotation of the shaft) , so as to make it work rather as a measuring orgasm than as a motor organ, for the benefit of its duration and precision.



   Yet another characteristic of the invention consists in the fact that the shaft is engaged in rotation, at its end opposite to the, via, by the intermediary of a sliding key sleeve which comprises particular means. preventing any jamming.



   To remedy the tendency to lift which could result from the reaction of the tool on the cylinder, via the chip, the bearings are on the other hand largely released at their lower part, and act as a sort of V centering, ensuring a rigorous application by gravity of the shaft on their remaining lower part.



   Finally, another means allowing to obtain a very high precision, by ensuring the settlement in the same senna of all the games, consists in tilting the whole of the machine on its longitudinal axis, according to an angle ensuring still a range. sufficient of the shaft in its indented pads.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   In the accompanying drawings: the. fig. 1 is a very schematic view in elevation and in partial section of the lathe according to the invention.



   Fig. 2 is a section taken on line A-B, on a larger scale, showing the means for guiding the shaft in the drive sleeve.



   Fig. 3 is a partial plan view of the middle part of FIG. 1.



   Fig. 4 shows on a larger scale one of the bearings of the machine.



   The frame 1 carries the chairs 2 each supporting a telescope 3 which pivots on the chair via the axis 4; In the glasses 3 are journaled the bearings 5, via the axes 6 perpendicular to the axes 4. The pivots 4 and 6 are liable to be blocked, thanks to any device not shown, after the moth in alignment of the pads. These are of any type of catch-up game. and include for example. this effect a threaded cone on which a clamping ring is aimed.



   The frame 1 still supports the tool holder block 7 in which the tool 8 is mounted so that it can be adjusted in all directions, by the usual means.



   The shaft 9 supports the cylinder 100 on which is for example stretched the copper sheet which will receive the engraving.



   At its left end in the figure, the shaft 9 carries a key 10, and this end of the shaft slides in the drive sleeve 11, rotated for example by the pulley 12 fixed to the latter. .



   The driving of the shaft e by the sleeve 11 is provided by means of five ball bearings 13,14,15,16,17, the bearings 13,14 and 17 bear on the three free faces of the key 10, and the two bearings 15 and 16 on the shaft itself. Thanks to this arrangement, any risk of the shaft 9 jamming in the sleeve 11 is eliminated during the rotation of the shaft by the sleeve.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   A counterweight traction device 18 acts at this end of the shaft 9. This counterweight is chosen with a mass such that it almost ensures the axial displacement of the shaft and of the cylinder which is therefrom. integral, when the shaft and the cylinder, separated from the screw 23, rotate at their normal speed.



   At the other end of the shaft, the latter comprises a flange 19 having in its center the housing of a ball 20, the flange 19 also carries at its periphery drive members 21, for example lugs, for example which the flange 22 integral with the via 23 is rotated, The flange 22 also has an axial housing for the ball 20, At its other end, the screw 23 is engaged in a nut 24 also of the backlash type .



   As shown in fig 4, the bearings 5 have recesses 25, one of these being located at the E !. lower part of the pads.



   As mentioned above, the bearings 5 and the nut 24 are made of harder metals than those which constitute the shaft 9 and the screw 23.



   The engraving lathe which is the subject of the invention operates in the following manner.



   FIG, 1 shows in solid lines the position of the members at the end of the engraving stroke, the starting position being indicated in mixed lines. The tool 8 being suitably adjusted with respect to the cylinder 100 which of course then occupies its starting position, the shaft 9 is rotated: - via the sleeve 11, the ball bearings 13-17 and the key 10, the screw 23 is at the same time driven by the members 21, and consequently progresses in the nut 24. Via the axial ball 20, the screw transmits its thrust to the shaft 9, which slides $ both in the bearings 5 and in the sleeve 11, / the bearings 13-17 then rotating.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   Thanks to. the combination of the rotational movement and the translational movement of the shaft, the tool 8 traces on the cylinder 100 a groove whose profile is determined by the tool 8, and whose pitch is that of the screw 23, in the example shown.



   As mentioned. Inaction of the counterweight 18 is such that the thrust force which the screw must exert is reduced to a minimum. it should also be noted that during the operation of the lathe, it is always different sections of the shaft ^ and of the screw 23 which bear in the bearings 5 and in the nut 24, so that due to the the mentioned difference in hardness between the metals used, there is actually a continual grinding of the shaft and the screw, at the cost of minimal wear, moreover easily compensated for by the clearance tattrap devices belonging to the bearings and to the nut.



   Despite the action of the counterweight 18, the thrust force required of the screw 23 would be incompatible with a regular operation of the machine, if the shaft did not turn at the same time as it must move axially, but the a combination of these two movements allows it to be moved lengthwise thanks to a very low thrust.



   It is obvious that the machine has only been represented in the tomorrow * very schematically and without any concern for proportions. Numerous constructive modifications could be made to its various parts, without departing from the scope of the invention. Such modifications will be required, for example, in the case where it is inclined as a whole, on its longitudinal axis, as mentioned above, in which case the counterweight pulling device naturally becomes super thin.



   It is also possible, according to the invention, to interpose a gear reducer between the shaft and the screw, the latter however still acting axially on the shaft, in order to obtain a cylinder advance equivalent to only one. fraction of the screw pitch.



   In general, all the parts of the machine will be large and heavy, to the benefit of the stability and inertia of the whole.


    

Claims (1)

Revendications -------------- 1) Tour à graver les surfaces cylindriques, à auto-rectification, caractérisé par un porte-outil fixe et un arbre porte-ouvrage animé et à la foia d'un mouvement de rotation/d'un mouvement de translation par rapport à l'outil. Claims -------------- 1) Self-grinding cylindrical surface engraving lathe, characterized by a fixed tool holder and an animated work shaft and the foia of a rotational movement / translational movement relative to the tool. 2) Tour à graver suivant Revend. l, caraotérisé par le fait que l'arbre est attaqué en rotation à l'une de ses extrémités, et attaque en translation à son autre extrémité. 2) Next Revend engraving lathe. l, caraotérisé by the fact that the shaft is engaged in rotation at one of its ends, and attacks in translation at its other end. 3) Tour à graver suivant Revend. 1 et 2, caractérise par le fait que l'une des extrémités de l'arbre porte une clavette dont la longueur est égale à sa course longitudinale, et qui coulisse dans un manchon d'entraînement en rotation, par l'intermédiaire de roulements à billes multiples qui portent à la fois sur l'arbre et sur la clairette elle-même. 3) Next Revend engraving lathe. 1 and 2, characterized by the fact that one of the ends of the shaft carries a key whose length is equal to its longitudinal travel, and which slides in a drive sleeve in rotation, by means of ball bearings. multiple balls which bear both on the tree and on the clairette itself. 4) 'four à graver suivant Revend. 1,2 et 3, caractérisé par le fait que l'extrémité de l'arbre portant la clavette comporte encore les moyens de fixation d'un dispositif de traction à contre-poids, 5) Tour à graver suivant Revend. 1 et 2, caractérisé par le fait que l'extrémité de l'arbre opposée à la clavette est solidaire d'une via de poussée co-axiale, de longueur égale à la. course longitudinale de l'arbre, cette vis passant dans un seul écrou fixe appartenant au tâti. 4) 'following engraving furnace Revend. 1, 2 and 3, characterized by the fact that the end of the shaft carrying the key further comprises the means for fixing a counterweight traction device, 5) Engraving lathe according to Revend. 1 and 2, characterized in that the end of the shaft opposite the key is integral with a co-axial thrust via, of length equal to the. longitudinal stroke of the shaft, this screw passing through a single fixed nut belonging to the tâti. 1 et 6) Tour à graver suivant Revend./5, caractérisé par le fait que la via est établie en une matière moins dure que celle qui constitue l'écrou, ce dernier étant du type à rattrapage de jeu, l'arbre étant lui-même établi en une matière moins dure que celle qui constitue ses paliers, également du type à rattrapage de jeu. 1 and 6) Engraving lathe according to Revend./5, characterized by the fact that the via is made of a material less hard than that which constitutes the nut, the latter being of the backlash type, the shaft itself being - even made of a material softer than that which constitutes its bearings, also of the backlash type. 7) Tour à graver savant Revend, 1 et 6, caractérisé par la fait que les paliers présentent un dégagement à leur partie inférieure, pour agir à la manière de V de centrage, <Desc/Clms Page number 8> 8) Tour à graver suivant Revend. 1 et 5, caractérisé par le fait que la poussée de la vis est transmise à l'arbre par l'intermédiaire d'une unique bille axiale ou d'un autre organe équivalent, 9) Tour à graver suivant Revend. 1, et 5, caractérisa par le fait quun démultiplicateur de vitesse est interposé entre l'arbre et la vis, cette dernière agissant cependent toujours directement sur l'arbre, dans son effort de poussée, en vue d'obtenir une avance du cylindre équivalent seulement à une fraotion du pas de la vis. 7) Revend savant engraving lathe, 1 and 6, characterized by the fact that the bearings have a clearance at their lower part, to act in the manner of a centering V, <Desc / Clms Page number 8> 8) Next Revend engraving lathe. 1 and 5, characterized by the fact that the thrust of the screw is transmitted to the shaft by means of a single axial ball or another equivalent member, 9) Engraving lathe according to Revend. 1, and 5, characterized by the fact that a speed reducer is interposed between the shaft and the screw, the latter however always acting directly on the shaft, in its thrust force, in order to obtain an advance of the equivalent cylinder only to a fraotion of the pitch of the screw. 10) Tour à graver suivant Revend, 1 -à 9, caractérisé par le fait que tout l'ensemble de la machine est incliné sur sonname longitudinal, afin d'asseurer le tassement dans le même sens de tous les jeux. 10) Engraving lathe according to Revend, 1-to 9, characterized by the fact that the whole of the machine is inclined on its longitudinal sonname, in order to ensure the settlement in the same direction of all the games.
BE445802D BE445802A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE445802A true BE445802A (en)

Family

ID=102092

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE445802D BE445802A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE445802A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2517783A1 (en) LINEAR MOVEMENT ROTARY MOTION CONVERTER COMPRISING BEARING BEARINGS AND TWO SPEED ADVANCE MECHANISM CONTAINING SUCH CONVERTER
FR2566084A1 (en) FEEDER USING BALL SCREW
FR2907695A1 (en) METHOD FOR DRILLING A BORING AND CORRESPONDING MACHINE
EP0054479A1 (en) Automatic thread tapping device for a mechanical press
FR2561070A1 (en) DRIVE MECHANISM FOR FISHING REEL
FR2659881A1 (en) ROTATING HEAD MACHINING UNIT HAVING SWIVEL TOOLS.
FR3027541A1 (en) IMPROVED VIBRATION MACHINING DEVICE
BE445802A (en)
FR3006617A1 (en) VIBRATION MACHINING DEVICE
CH647968A5 (en) Rotary rest
CH229005A (en) Lathe for engraving cylindrical surfaces.
EP2361173B1 (en) Device for manufacturing elongate rotationally symmetrical elements
CH635176A5 (en) Linear drive device
CH527031A (en) Device for holding in place and for rotating a workpiece to be ground on a grinding machine
BE560668A (en)
EP0709162B1 (en) Power unit for a work spindle
WO1982001333A1 (en) Device for driving a bar with a digital control unit in an automatic lathe
WO2022133615A1 (en) Rotary-head machining unit
BE358612A (en)
EP0506612A1 (en) Lathe with at least one spindle, one chariot and one transmission device
BE332258A (en)
BE500327A (en)
CH319310A (en) Method and machine for generating at least one gear tooth face in a bevel gear
CH319458A (en) Gear cutting machine by generation
BE534221A (en)