BE438305A - - Google Patents

Info

Publication number
BE438305A
BE438305A BE438305DA BE438305A BE 438305 A BE438305 A BE 438305A BE 438305D A BE438305D A BE 438305DA BE 438305 A BE438305 A BE 438305A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
wings
elements
fishplates
hole
support frame
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE438305A publication Critical patent/BE438305A/fr

Links

Classifications

    • EFIXED CONSTRUCTIONS
    • E21EARTH OR ROCK DRILLING; MINING
    • E21DSHAFTS; TUNNELS; GALLERIES; LARGE UNDERGROUND CHAMBERS
    • E21D11/00Lining tunnels, galleries or other underground cavities, e.g. large underground chambers; Linings therefor; Making such linings in situ, e.g. by assembling
    • E21D11/14Lining predominantly with metal
    • E21D11/18Arch members ; Network made of arch members ; Ring elements; Polygon elements; Polygon elements inside arches
    • E21D11/24Knuckle joints or links between arch members

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mining & Mineral Resources (AREA)
  • Architecture (AREA)
  • Civil Engineering (AREA)
  • Structural Engineering (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • General Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Geochemistry & Mineralogy (AREA)
  • Geology (AREA)
  • Rod-Shaped Construction Members (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "CADRE DE   SOUTENEMENT     METALLIQUE   POUR MINES" 
L'invention se rapporte à un cadre de soutènement métallique pour mines. L'invention vise, en premier lieu, à établir une nouvelle conformation pour un nouveau profil destiné à un cadre de soutènement métallique pour mines, profil utilisable notamment dans les cadres de soutènement de forme annulaire ou arquée, et ensuite, à donner une conformation nouvelle et avantageuse aux dispositifs d'assemblage pour les différents éléments arqués du cadre de soutènement. 



   Une des caractéristiques principales de l'invention réside dans le fait de dévier vers l'extérieur les ailes d'une poutrelle normales à ailes larges, de manière à écarter davantage une partie 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 de la matière des ailes, de l'axe neutre, et à assurer au profilé un plus grand pouvoir portant, ce dernier étant encore accru du fait que, grâce à cette conformation, chaque paire d'ailes avoisinantes et subissant en commun la pression des roches présente la forme d'un profilé. Conformément à cette caractéristique de l'invention, une poutrelle normale à ailes larges est travaillée, par exernple à l'aide de rouleaux   cintreurs,   ou analogues, de manière à présenter un profil à ailes déviées vers l'extérieur.

   En outre, et suivant l'invention, le profilé qui constitue l'élément de soutènement offre une certaine élasticité, ce qui est très avantageux en vue des sollicitations auxquelles est soumis le système de soutènement des mines. 



   Les propriétés élastiques du profilé suivant l'invention peuvent encore être accrues   conformément   à celle-ci, par le fait que le tracé-limite de la partie formant transition entre l'âme et les ailes du profil en double T s'infléchit à proximité du bord de chaque aile. Par conséquent, et conformément à l'invention, on forme intentionnellement, dans la section des ailes déviées vers l'extérieur, un point de résistance légèrement moindre, ce qui a pour effet que les ailes fléchissent quelque peu à cet endroit sous l'effet de la sollicitation à la pression, assurant ainsi une certaine élasticité à l'ensemble du profilé. Le profilé acquiert de ce fait une flexibilité avantageuse, qui évite une déformation permanente prérnaturée des parties fortement sollicitées, de l'aile.

   Le profilé suivant l'invention est destiné de préférence aux systémesde soutènement métalliques à cadres annulaires ou arqués; toutefois, son emploi peut également être avantageux sous une forme rectiligne, par exemple comme étançon ou chapeau, ou dans une combinaison de segments de soutènement droits et cintrés ou coudés. 



   Une autre caractéristique de l'invention concerne une construction particulièrement avantageuse et rationnelle des dispositifs 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 de liaison entre les différents éléments du cadre de soutènement. 



  L'invention part du mode de réalisation connu d'un cadre de soutènement métallique, dans lequel les divers éléments du cadre peuvent pivoter les uns par rapport aux autres, ce qui assure une certaine faculté d'accomodation. Toutefois, les cadres de soutènement de ce type étaient caractérisés par une grande insécurité, en ce sens que les différents éléments du cadre de soutènement pouvaient, en pivotant, glisser les uns sur les autres et perdaient ainsi le contact mutuel. Pour éviter ces inconvénients, l'invention réside essentiellement dans le fait que les dispositifs de liaison des différentes parties du cadre de soutènement sont établie, sous la forme d'éclissagas déforrnables.

   L'invention vise à établir un dispositif de soutènement métallique de ce genre, qui, tout en s'inspirant des cadres de soutènement rigides, en ce qui concerne la forme de   l'éclissage,   prévoit cependant la transformation de ce dernier en vue d'un mouvement pivotant. 



   On connaît déjà, il est vrai, des   éclissages   dits déformables, pour les systèmes de soutènement métalliques ; toutefois, avec ces dispositifs connus, les surfaces en regard des divers éléments du cadre ne peuvent se déplacer les unes par rapport aux autres que dans une mesure qui, comparée à un pivotement proprement dit, ne permet pas de réaliser une déformabilité suffisante. On connaît en outre un cadre de soutènement à semelle dans lequel un chapeau cintré est fixé, au moyen de boulons, aux tètes d'étançons capables de se rapprocher mutuellement.   Toutefois,cette   disposition ne réalise pas un système de soutènement polygonal déformable par pivotement tel qu'envisagé par la présente invention. 



   Les modes de réalisation les plus divers peuvent se concevoir dans le cadre de l'invention, tel que déterminé ci-dessus. Par exemple, le pivotement des éclisses par rapport aux éléments du cadre peut être obtenu en donnant aux trous de boulons de l'éclisse 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 la forme de coulisses de guidage. Toutefois, une réalisation par-   ticulièrement   avantageuse de l'invention consiste à établir les dispositifs d'assemblage pour les éléments du cadre de soutènement en forme d'éclisses à un trou (c'est-à-dire une éclisse comportant un trou de boulon pour chacune des pièces à éclisser). Suivant l'invention, les éclisses à un trou présentent de préférence, entre les trous de boulons, une partie médiane rétrécie dont les côtes peuvent varier utilement suivant l'angle de pivotement voulu des éléments du cadre.

   Les têtes des éclisses à un trou suivant l'invention peuvent, dans tous les cas, présenter une forme arrondie ou analogue et peuvent s'appliquer utilement, en,.' tant que surfaces de roulement, contre les éléments du dispositif de soutènement. 



   D'autres modes de réalisation avantageux de la présente invention seront exposés dans la suite en se référant aux dessins annexés qui représentent l'objet de l'invention et dans lesquels :
Fig. 1 montre une poutrelle normale connue, à ailes larges;
Fig.2 et 3, deux modes de réalisation d'un profil suivant l'invention, avec ailes déviées;
Figs. 4 à 9, quelques autres variantes du profil suivant l'invention;
Fig. 10, un éclissage suivant l'invention;
Fig. 11, l'application de cet éclissage à un cadre de soutènement de forme ogivale;
Figs. 12 à 22, quelques autres exemples de réalisation de systèmes d'assemblage. 



   La Fig. 1 représente une poutrelle normale connue à ailes larges, qui constitue l'élément de départ pour le profilé suivant l'invention. L'âme 22 de cette poutrelle à ailes larges peut présenter toutes dimensions voulues ; les ailes du profil sont désignées par 21 dans les différentes Figs. Suivant les Figs. 2 et 3, ces ailes sont déviées vers l'extérieur. En outre, elles 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 peuvent aller en s'amincissant vers l'extérieur, ou bien présenter une épaisseur uniforme. Dans l'exemple de réalisation suivant Fig. 



  2, les deux ailes sont déviées, tandis que dans celui montré dans la Fig. 3, seule l'aile supérieure est déviée, tandis que l'aile inférieure garde sa forme initiale. 



   Dans l'exemple de réalisation suivant Fig. 4, 21 désigne les ailes, et 22 l'âme, d'un profil en double T. Les ailes 21 sont déviées vers l'extérieur de telle manière que les tracéslimites extérieurs 23 de ces ailes présentent l'aspect d'une auge et que deux ailes avoisinantes 21 d'un T constituent un profilé. 



  Sur la face   intérieure   de chaque aile, le tracé-limite intérieur 24 du profil présente, au point de transition du profil, un point d'inflexion 25. Plus exactement, dans l'exemple de. réalisation représenté, chaque tracé-limite intérieur 24 suit d'abord la ligne i- I, jusqu'au coude   25,   et se dirige de là suivant la ligne II-II, de sorte qu'on obtient deux tracés-limites "en toit" s'étendant l'un dans le prolongement de l'autre. Dans la variante selon Fig. 



  4, les ailes vont en s'amincissant vers leurs bords, tandis que la Fig. 5 montre une réalisation dans laquelle les lignes-limites, intérieures et extérieures, des profils des ailes, sont parallèles à partir du coude 25. 



   Toutefois, l'invention est applicable non seulement au côté intérieur, mais aussi au coté extérieur des ailes,   comme   indiqué aux Figs. 6-9 Le coude du côté extérieur est de préférence choisi en un point décalé par rapport au coude intérieur, afin de ne pas déterminer une section défavorable de moindre résistance. 



   Dans la Fig. 6, les coudes 26, 27 prévus sur la face supérieure des ailes sont décalés vers l'intérieur, et dans la Fig. 7, vers l'extérieur, par rapport aux coudes 25 de la face inférieure. 



  Une autre variante consiste à renforcer légèrement les bords des ailes, ceci, bien entendu, en tenant compte des possibilités de 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 la technique du laminage. Le cas échéant, les coudes, de même que la position des parties renforcées, peuvent être déterminés, lors du laminage, grâce à une disposition suivant laquelle les parties préalablement renforcées sont guidées dans la position voulue, au moyen de cylindres auxiliaires. Les Figs. 8 et 9 montrent des exemples de tels renforcements   28.   Les parties renforcées ont surtout pour effet   d'augmenter   le moment résistant et, de ce fait, la résistance au flambement. Ces mesures présentent également une importance pour les profils de poutrelles usuels.

   En général, l'invention n'est pas limitée à l'application de ses caractéristitues nouvelles à chacune des ailes de profilés à deux ailes; au contraire, on peut concevoir des modes de réalisation dans lesquels une seule aile présente les caractéristiques de l'invention, sans qu'il en résulte un effet sensiblement défavorable. 



   Dans les modes de réalisation suivant Figs. 10 à 22, 1 désigne les deux éléments avoisinants d'un dispositif de soutènement, appelés à pivoter sous la pression des roches et pouvant présenter par exemple la forme indiquée aux Figs. 1 -9. Les deux éléments du cadre sont réunis par une éclisse 2 à un trou et au moyen de solides boulons 3. Les têtes 4 de l'éclisse 2 sont arrondies et, dans le mode de réalisation montré au dessin, viennent s'appliquer, comme surfaces de roulement, contre les faces intérieures des ailes des éléments de cadre 1 qui présentent la forme de profilés à âme. 



  L'éclisse 2 présente au milieu, entre les boulons 3, une striction 5, plus ou moins accentuée, en vue de limiter l'angle de pivotement, c'est-à-dire l'angle que peuvent former les éléments 1 du cadre de soutènement. Dans le mode de réalisation représenté aux Fige. 



  10 et 11, cette limitation est encore obtenue grâce au fait que les surfaces en bout des éléments 1 viennent se rencontrer au point 6. Plus exactement, cette limitation est déterminée par la distance entre les boulons 3 et/ou les côtes de la striction 5. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



   Dans cette variante, on a supposé que la pression des terrains s'exerce plus ou moins verticalement sur le point de liaison représenté. Sous l'effet de cette pression, les éléments 1 peuvent augmenter l'angle qu'ils forment entre eux, cela en pivotant autour des boulons 3. Toutefois, lors de ce pivotement, le guidage positif de ces éléments est constamment assuré par le système d'éclissage et/ou les boulons, par exemple par le fait que les ailes des dits éléments roulent sur les tétas arrondies 4. 



   Dans la variante suivant Fig. 12, les surfaces en bout 7 des deux profilés 1 du cadre de soutènement présentent la forme de surfaces de roulement, de manière à rouler l'une sur l'autre lors du pivotement des   segments.   Les aires de contact de ces surfaces sont utilement déterminées par un arc de cercle à rayon n, dont le boulon 3 est le centre. Il est toutefois bien entendu que les surfaces en bout 7 peuvent aussi être conformées de manière à produire, en roulant, en quelque sorte une action d'excentrique, ce qui aura pour effet d'opposer une résistance progressive au pivotement. 



   Fig. 13 représente un mode de réalisation de l'invention dans lequel une pièce de bois de garnissage 8 est interposée entre les surfaces en bout des segments 1 du cadre, ces surfaces étant pourvues utilement d'une armature'9 plus ou moins importante. 



  Afin de permettre le déplacement relatif des surfaces en bout des segments 1 lors de l'introduction du bois de garnissage 8, la fixation de   1$éclissa .2   aux.profilés 1 peut être établie de manière à permettre un mouvement de coulissement approprié; par exemple, les trous, soit des segments 1, soit de l'éclisse 2, trous destinés à recevoir les boulons 3, peuvent présenter la forme de boutonnières. 



  Il est préférable de pratiquer la   boutonnière   dans les extrémités des profilés ; on obtient ainsi un guidage absolument sûr des   segments   lors de l'insertion du bois de garnissage 8. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   Fig. 14 montre un mode de réalisation de l'invention, dans lequel le cadre déformable par pivotement, qui fait l'objet de cette dernière, est combiné avec des éléments de cadre télescopants. 



  Aux extrémités aboutées des segments 1 on dispose une éclisse 2 à un trou, établie conformément à une variante d'exécution quelconque de l'invention, tandis que les extrémités opposées de ces segments sont guidées à coulissement dans des éléments d'étançons ou de segments 10, constitués par des profilés en U par exemple. Cette liaison à guidage peut être réalisée par exemple à l'aide d'un étrier 11 avec fermeture 12 à vis ou à coin, avec interposition d'un coin supplémentaire 13, ou bien,   comme   indiqué à la droite du dessin, uniquement à l'aide d'une bride de serrage 11: Dans la variante selon Fig. 14, les étançons 10 sont pliés sous un angle Ó afin de faciliter l'insertion normale des segments 1, d'une part, et pour augmenter la résistance à la pression des roches, d'autre part.

   Ces étançons peuvent être constitués par des profilés en U (à ailes), ou analogues, et peuvent, comme indiqué en pointillé, être arqués. 



   Dans la variante selon Fig. 15, les différents segments 1 qui, ici, présentent de préférence une forme coudée, sont réunis en deux points par,des éclisses à pivotement 2 suivant l'invention. 



  Il va de soi que l'invention n'est pas limitée au pliage des segments 1, et qu'il s'agit ici uniquement d'une mesure supplémentaire. De   mêrna,   on peut établir, dans tous les cas,   un.cadre   entièrement fermé, composé d'un nombre voulu de segments suivant l'invention. 



   Les Figs. 16 à 18 montrent un mode de réalisation de   l'in-   vention dans lequel l'assemblage à éclisse des segments 1 se fait à l'aide d'une boucle 14 qui s'engage dans des forages pratiqués dans les segments 1 ou est réunie à ces derniers de n'importe quelle autre manière   permettant   le pivotement. Une branche de la 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 boucle est de préférence amovible, afin de permettre la mise en place et l'enlèvement du cadre de soutènement. Dans l'exemple d'exécution montré dans ces Figs., les segments peuvent être pourvus d'armatures particulières 15 destinées à augmenter les zones d'appui des surfaces en bout de ces segments et pouvant, comme montré dans la vue en plan suivant Fig. 17, dépasser, en principe, les côtes correspondantes de.s profilés.

   Dans ce cas, et comme il ressort de la vue d'élévation antérieure, Fig. 18, de l'armature, les branches da la boucle 14 sont utilement guidées dans des boutonnières 16 de ces armatures. 



   Dans le mode de réalisation suivant Fig. 19, les surfaces en bout des segments 1 passant par l'éclisse 2 à un trou s'enga-   gent   mutuellement à la manière d'une articulation à rotule, tandis que la Fig. 20 montre un exemple de réalisation de l'invention qui correspond essentiellement à celui représenté à la Fig. 12, sauf que l'éclisse 2 de la Fig. 20 présente une forme rectiligne, avec des dimensions correspondantes. 



   Dans la variante suivant Fig. 21, l'assemblage des segments 1 est assuré par une ou plusieurs ancres 17 dont une extrémité est réunie, par une partie renforcée 18, aux segments 1 ou aux   arma...   tures 15 (voir Figs. 16-18), tandis que   l'autre.   extrémité   s'engage,   également à pivotement, dans le segment 1 correspondant, au moyen d'un boulon 19. 



   Fig. 22 montre en plan un mode de réalisation de l'invention, dans lequel l'assemblage des segments   1,est   effectué par une bride 20 en U montée à pivotement dans l'un des segments et guidée dans les armatures 15. 



   L'invention n'est nullement limitée aux exemples de réalisation montrés aux dessins ; au contraire, les conceptions de nouveaux profils et assemblages, qui sont à la base de cette invention peuvent aussi être réalisées de toute autre manière. Par exemple, 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 les têtes arrondies des éclisses à un trou peuvent être formées à la manière d'excentriques, de manière à opposer une résistance croissante au pivotement des éléments de soutènement. Ici, on peut, à titre complémentaire, insérer du bois de garnissage, ou d'autres éléments déformables, entre les parties en regard des éclisses et des   segments   du cadre de soutènement.

   En outre, les différents exemples de réalisation de l'invention peuvent être combinés entre eux entièrement ou en partie, l'invention pouvant, en principe, être réalisée de manière que l'éclisse ou autre dispositif de liaison soit réuni à   pivotement   à un seul segment et fixé rigidement à l'autre segment. D'une manière générale, il existe d'innombrables possibilités de réalisation de l'idée de base de la présente invention, cette dernière étant applicable à tous les systèmes de soutènement connus, du type décrit cidessus, et donc, par exemple, au système polygonal à 3, 5 ou un plus grand nombre de segments articulés, en forme de cadre ouvert ou fermé. Plus particulièrement, le coudage des segments, représenté aux dessins à titre d'exemple, peut être appliquéen deux ou plusieurs points du segment.

   Le système de liaison montré dans les Figs. 10 à 22 s'applique non seulement aux profilés suivant l'invention représentés dans les Figs. 2 à 9, mais aussi à n'importe quel profilé voulu.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "METAL SUPPORT FRAME FOR MINES"
The invention relates to a metal support frame for mines. The invention aims, firstly, to establish a new conformation for a new profile intended for a metal support frame for mines, a profile which can be used in particular in support frames of annular or arched shape, and then to give a new conformation. and advantageous to the assembly devices for the various arched elements of the support frame.



   One of the main characteristics of the invention resides in the fact of deflecting outwards the flanges of a normal beam with wide flanges, so as to further separate a part.

 <Desc / Clms Page number 2>

 of the material of the wings, of the neutral axis, and to provide the profile with greater bearing power, the latter being further increased by the fact that, thanks to this conformation, each pair of neighboring wings and jointly undergoing the pressure of rocks has the shape of a profile. In accordance with this characteristic of the invention, a normal beam with wide flanges is worked, for example using bending rollers, or the like, so as to have a profile with flanges deflected outwards.

   In addition, and according to the invention, the section which constitutes the support element offers a certain elasticity, which is very advantageous in view of the stresses to which the mine support system is subjected.



   The elastic properties of the profile according to the invention can be further increased in accordance with the latter, by the fact that the boundary line of the part forming the transition between the web and the flanges of the double-T profile bends near the edge of each wing. Consequently, and in accordance with the invention, in the section of the wings deflected outwards, a point of slightly less resistance is intentionally formed, which causes the wings to flex somewhat at this point under the effect. from the stress to the pressure, thus ensuring a certain elasticity to the entire profile. The profile therefore acquires an advantageous flexibility, which avoids a pre-natural permanent deformation of the highly stressed parts of the wing.

   The profile according to the invention is preferably intended for metal support systems with annular or arched frames; however, its use may also be advantageous in a rectilinear form, for example as a prop or cap, or in a combination of straight and curved or angled support segments.



   Another characteristic of the invention relates to a particularly advantageous and rational construction of the devices.

 <Desc / Clms Page number 3>

 connection between the different elements of the support frame.



  The invention starts from the known embodiment of a metal support frame, in which the various elements of the frame can pivot with respect to each other, which ensures a certain ability to accommodate. However, support frames of this type were characterized by great insecurity, in that the different elements of the support frame could, by pivoting, slide over each other and thus lose contact with each other. To avoid these drawbacks, the invention resides essentially in the fact that the connecting devices of the various parts of the support frame are established in the form of deformable fish plates.

   The invention aims to establish a metal support device of this type, which, while being inspired by rigid support frames, as regards the shape of the fishplate, however provides for the transformation of the latter with a view to a swiveling movement.



   We already know, it is true, so-called deformable splices, for metal support systems; however, with these known devices, the facing surfaces of the various elements of the frame can only move relative to each other to an extent which, compared to actual pivoting, does not allow sufficient deformability to be achieved. A supporting frame with a sole is also known in which a curved cap is fixed, by means of bolts, to the heads of props capable of approaching each other. However, this arrangement does not provide a deformable polygonal support system by pivoting as envisaged by the present invention.



   The most diverse embodiments can be conceived within the scope of the invention, as determined above. For example, the pivoting of the fishplates relative to the frame members can be obtained by giving the bolt holes of the fishbone

 <Desc / Clms Page number 4>

 the shape of the guide rails. However, a particularly advantageous embodiment of the invention consists in establishing the connecting devices for the elements of the retaining frame in the form of one-hole fish plates (that is to say a fish-plate having a bolt hole. for each of the parts to be splinted). According to the invention, the single-hole fishplates preferably have, between the bolt holes, a narrowed middle part, the dimensions of which can usefully vary according to the desired pivot angle of the frame elements.

   The heads of the single-hole fishplates according to the invention can, in all cases, have a rounded shape or the like and can be applied usefully, in. as running surfaces, against the elements of the support system.



   Other advantageous embodiments of the present invention will be explained below with reference to the appended drawings which represent the object of the invention and in which:
Fig. 1 shows a known normal beam, with wide flanges;
Fig.2 and 3, two embodiments of a profile according to the invention, with deflected wings;
Figs. 4 to 9, some other variants of the profile according to the invention;
Fig. 10, a fish joint according to the invention;
Fig. 11, the application of this fishplate to a support frame of ogival shape;
Figs. 12 to 22, some other embodiments of assembly systems.



   Fig. 1 shows a known normal beam with wide flanges, which constitutes the starting element for the profile according to the invention. The web 22 of this beam with wide flanges can have any desired dimensions; the wings of the profile are designated by 21 in the various Figs. According to Figs. 2 and 3, these wings are deflected outwards. In addition, they

 <Desc / Clms Page number 5>

 can go thinning outwards, or have a uniform thickness. In the following example of embodiment, FIG.



  2, the two wings are deflected, while in the one shown in Fig. 3, only the upper wing is deflected, while the lower wing keeps its original shape.



   In the following example of embodiment, FIG. 4, 21 designates the wings, and 22 the web, of a double T profile. The wings 21 are deflected outwards in such a way that the outer boundary lines 23 of these wings have the appearance of a trough and that two neighboring wings 21 of a T constitute a section.



  On the inner face of each wing, the inner boundary line 24 of the profile has, at the point of transition of the profile, an inflection point 25. More exactly, in the example of. embodiment shown, each interior boundary line 24 first follows line i-I, up to bend 25, and from there goes along line II-II, so that we obtain two "roof limit" lines "extending one in the extension of the other. In the variant according to FIG.



  4, the wings tapering towards their edges, while FIG. 5 shows an embodiment in which the inner and outer boundary lines of the wing profiles are parallel from the bend 25.



   However, the invention is applicable not only to the inner side, but also to the outer side of the wings, as shown in Figs. 6-9 The elbow on the outer side is preferably chosen at a point offset from the inner elbow, so as not to determine an unfavorable section of least resistance.



   In Fig. 6, the elbows 26, 27 provided on the upper face of the wings are offset inwards, and in FIG. 7, outwards, with respect to the elbows 25 of the lower face.



  Another variant consists in slightly reinforcing the edges of the wings, this, of course, taking into account the possibilities of

 <Desc / Clms Page number 6>

 the technique of rolling. If necessary, the bends, as well as the position of the reinforced parts, can be determined, during rolling, by means of an arrangement according to which the previously reinforced parts are guided in the desired position, by means of auxiliary cylinders. Figs. 8 and 9 show examples of such reinforcements 28. The reinforced parts mainly have the effect of increasing the resistance moment and, therefore, the buckling resistance. These measurements are also important for common joist profiles.

   In general, the invention is not limited to the application of its new characteristics to each of the wings of two-wing sections; on the contrary, it is possible to conceive of embodiments in which a single wing exhibits the characteristics of the invention, without resulting in a substantially unfavorable effect.



   In the embodiments according to Figs. 10 to 22, 1 designates the two neighboring elements of a support device, called upon to pivot under the pressure of the rocks and which may for example have the shape shown in FIGS. 1 -9. The two elements of the frame are joined by a joint 2 with a hole and by means of solid bolts 3. The heads 4 of the joint 2 are rounded and, in the embodiment shown in the drawing, are applied, as surfaces bearing, against the inner faces of the wings of the frame elements 1 which have the shape of web profiles.



  The fishplate 2 has in the middle, between the bolts 3, a neckion 5, more or less accentuated, in order to limit the pivoting angle, that is to say the angle that the elements 1 of the frame can form support. In the embodiment shown in Figs.



  10 and 11, this limitation is further obtained by virtue of the fact that the end surfaces of the elements 1 meet at point 6. More precisely, this limitation is determined by the distance between the bolts 3 and / or the ribs of the necking 5 .

 <Desc / Clms Page number 7>

 



   In this variant, it has been assumed that the pressure of the soil is exerted more or less vertically on the connection point shown. Under the effect of this pressure, the elements 1 can increase the angle that they form between themselves, this by pivoting around the bolts 3. However, during this pivoting, the positive guidance of these elements is constantly ensured by the system. joint and / or bolts, for example by the fact that the wings of said elements roll on the rounded teats 4.



   In the variant according to Fig. 12, the end surfaces 7 of the two sections 1 of the support frame have the form of rolling surfaces, so as to roll on one another during the pivoting of the segments. The contact areas of these surfaces are usefully determined by an arc of a circle with radius n, of which the bolt 3 is the center. It is however understood that the end surfaces 7 can also be shaped so as to produce, while rolling, a sort of eccentric action, which will have the effect of opposing a progressive resistance to the pivoting.



   Fig. 13 shows an embodiment of the invention in which a piece of trim wood 8 is interposed between the end surfaces of the segments 1 of the frame, these surfaces being usefully provided with a more or less important reinforcement.



  In order to allow the relative displacement of the end surfaces of the segments 1 during the introduction of the trim wood 8, the attachment of 1 $ fishplate .2 aux.profiles 1 can be established so as to allow an appropriate sliding movement; for example, the holes, either of the segments 1 or of the fishplate 2, holes intended to receive the bolts 3, may have the form of buttonholes.



  It is preferable to make the buttonhole in the ends of the profiles; this results in absolutely safe guiding of the segments when inserting the trim wood 8.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   Fig. 14 shows an embodiment of the invention, in which the pivotally deformable frame, which is the subject of the latter, is combined with telescoping frame elements.



  At the butted ends of the segments 1 there is a fishplate 2 with a hole, established in accordance with any variant of the invention, while the opposite ends of these segments are guided to slide in elements of props or segments. 10, formed by U-shaped sections for example. This guided connection can be produced for example using a bracket 11 with screw or wedge closure 12, with the interposition of an additional wedge 13, or else, as indicated to the right of the drawing, only to the 'using a clamp 11: In the variant according to Fig. 14, the props 10 are bent at an angle Ó in order to facilitate the normal insertion of the segments 1, on the one hand, and to increase the pressure resistance of the rocks, on the other hand.

   These props can be formed by U-sections (with wings), or the like, and can, as indicated in dotted lines, be arched.



   In the variant according to FIG. 15, the various segments 1 which, here, preferably have a bent shape, are joined at two points by pivoting fishplates 2 according to the invention.



  It goes without saying that the invention is not limited to the folding of the segments 1, and that this is only an additional measure. Similarly, it is possible to establish, in all cases, a completely closed frame, composed of a desired number of segments according to the invention.



   Figs. 16 to 18 show an embodiment of the invention in which the fishplate connection of the segments 1 is effected by means of a loop 14 which engages in holes made in the segments 1 or is joined together. to these in any other manner permitting pivoting. A branch of the

 <Desc / Clms Page number 9>

 loop is preferably removable, in order to allow the placement and removal of the support frame. In the exemplary embodiment shown in these Figs., The segments can be provided with special reinforcements 15 intended to increase the bearing zones of the end surfaces of these segments and which can, as shown in the plan view according to Fig. . 17, exceed, in principle, the corresponding ribs de.s profiles.

   In this case, and as can be seen from the anterior elevation view, Fig. 18 of the frame, the branches of the loop 14 are usefully guided in buttonholes 16 of these frames.



   In the embodiment according to FIG. 19, the end surfaces of the segments 1 passing through the one-hole fishplate 2 engage each other in the manner of a ball joint, while FIG. 20 shows an exemplary embodiment of the invention which essentially corresponds to that shown in FIG. 12, except that the splice 2 of FIG. 20 has a rectilinear shape, with corresponding dimensions.



   In the variant according to Fig. 21, the assembly of the segments 1 is provided by one or more anchors 17, one end of which is joined, by a reinforced part 18, to the segments 1 or to the reinforcements ... 15 (see Figs. 16-18), while the other. end engages, also pivotally, in the corresponding segment 1, by means of a bolt 19.



   Fig. 22 shows a plan of an embodiment of the invention, in which the assembly of the segments 1 is effected by a U-shaped flange 20 pivotally mounted in one of the segments and guided in the frames 15.



   The invention is in no way limited to the embodiments shown in the drawings; on the contrary, the designs of new profiles and assemblies, which are the basis of this invention can also be carried out in any other way. For example,

 <Desc / Clms Page number 10>

 the rounded heads of the single-hole fishplates may be formed in the manner of eccentrics, so as to oppose an increasing resistance to the pivoting of the supporting elements. Here, it is possible, as a complementary measure, to insert trim wood, or other deformable elements, between the opposite parts of the ribs and of the segments of the support frame.

   In addition, the various exemplary embodiments of the invention can be combined with each other entirely or in part, the invention being able, in principle, to be implemented so that the fishplate or other connecting device is pivotally joined to a single segment and rigidly fixed to the other segment. In general, there are countless possibilities for realizing the basic idea of the present invention, the latter being applicable to all known support systems of the type described above, and therefore, for example, to the system. polygonal with 3, 5 or more articulated segments, in the form of an open or closed frame. More particularly, the bending of the segments, shown in the drawings by way of example, can be applied at two or more points of the segment.

   The linkage system shown in Figs. 10 to 22 applies not only to the profiles according to the invention shown in Figs. 2 to 9, but also to any desired profile.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. ------------------ L'invention vise à établir un oadre de soutènement métalli- que pour mines, de forme annulaire ou arquée, comportant essentiel- lement les caractéristiques suivantes, prises séparément ou en combinaison : 1 - Il est fait usage de poutrelles à ailes larges, dont les ailes sont déviées vers l'extérieur, les tracés-limites de ces ailes étant infléchis à proximité des bords de ces dernières. ------------------ The invention aims to establish a metal support frame for mines, of annular or arcuate shape, comprising essentially the following characteristics, taken separately or in combination: 1 - Beams with wide wings are used, the wings of which are deflected outwards, the boundary lines of these wings being bent near the edges of the latter. 2 - Les extrémités des profils des ailes présentent une largeur uniforme. 2 - The ends of the wing profiles have a uniform width. 3 - La largeur des extrémités des profils des ailes diminue progressivement vers l'extérieur à partir du point d'inflexion. 3 - The width of the ends of the wing profiles gradually decreases outward from the point of inflection. 40 - Des points d'inflexion latéraux sont prévus sur les faces extérieures des ailes. 40 - Lateral inflection points are provided on the outer faces of the wings. 5 - Vus depuis l'âme, les points d'inflexion des faces extérieures des ailes sont décalés vers l'intérieur ou vers l'exté. rieur par rapport aux points d'inflexion des facea intérieures de ces ailes. 5 - Seen from the core, the inflection points of the outer faces of the wings are shifted inward or outward. laughing in relation to the points of inflection of the interior facea of these wings. 6 - Les bords des ailes sont renforcés, notamment sur les faces extérieures des ailes. 6 - The edges of the wings are reinforced, in particular on the outer faces of the wings. 7 Les dispositifs d'assemblage pour les différents segments sont constitués par des éclissages à position variable. 7 The assembly devices for the different segments are made up of variable position couplings. 80 - Les dispositifs d'éclissage des éléments des cadres de soutènement présentent la forme d'éclisses à un trou (c'est-à- dire comportant un trou de boulon pour ohacune des pièces à éclisser). 80 - The fish-jointing devices of the elements of the supporting frames are in the form of one-hole fish-plates (that is to say having a bolt hole for each of the parts to be fish-jointed). 90 - Les éclisses.à un trou présentent une striction médiane entre les trous de boulons. 90 - One-hole fishplates have a middle necking between the bolt holes. 100 - La striction médiane des éclisses peut présenter des dimensions différentes suivant l'angle de pivotement voulu des éléments du cadre de soutènement. <Desc/Clms Page number 12> 100 - The median necking of the fishplates may have different dimensions depending on the desired pivot angle of the elements of the support frame. <Desc / Clms Page number 12> 11 - Les têtes des éclisses à un trou sont arrondies. 11 - The heads of the one-hole fishplates are rounded. 12 - Les têtes arrondies des éclisses viennent s'appliquer, comme surfaces de roulement, contre les éléments du cadre de soutènement. 12 - The rounded heads of the fishplates are applied, as running surfaces, against the elements of the support frame. 13 - Les surfaces en bout respectives des profilés viennent s'appliquer l'une contre l'autre en tant que surfaces de roulement. 13 - The respective end surfaces of the profiles come to rest against each other as rolling surfaces. 14 - !il liaison entre les segmenta assemblés à pivotement est assurée au moyen d'étriers, ancres ou dispositif s analogues. 14 -! He connection between the pivotally assembled segmenta is provided by means of brackets, anchors or the like. 150 - L'emploi de dispositifs d'éclissage mentionnés sous 7 - 14 , avec des rallonges (béquilles) flexibles pour les étançons du cadre de soutènement. 150 - The use of the splicing devices mentioned under 7 - 14, with flexible extensions (legs) for the props of the retaining frame.
BE438305D BE438305A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE438305A true BE438305A (en)

Family

ID=96561

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE438305D BE438305A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE438305A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2613454A1 (en) TUBULAR COUPLING FOR SOLIDARIZING TWO COAXIAL TUBES, OR FOR LOCKING A RESIDENTIAL TUBE
FR2623554A1 (en) OPERATING ADJUSTMENT DEVICE FOR HINGE
FR2602301A1 (en) TUBE COUPLING DEVICE WITH IMPROVED STOPPING SYSTEMS
CH618275A5 (en)
CH616192A5 (en) Section for cladding with lateral interlocking
BE438305A (en)
EP0479663B1 (en) Vehicle door stop
FR2876168A1 (en) Angle bracket for sealing/anchoring e.g. window frame, has central part bordered by grooves having transversal trapezoidal section, where each groove has bottom wall corresponding to base of trapezoidal section and extended by side walls
FR2618862A1 (en) Device for assembling tubes or the like comprising a hollow housing in the form of a cylinder or the like
EP2446155A1 (en) Attachment device having a plastic nut
FR2866908A1 (en) Surface cover for vehicle, has consecutive plates articulated with each other by connection unit having ends which are connected to plates, where connection unit has section which is formed of two circles connected by bridging
WO2020104733A1 (en) Flexible profile section
FR2751762A1 (en) Spring=loaded spectacle frame hinge
FR2519434A1 (en) Hinge for spectacle frame - has leg ends with hollow female tenon including spring to restore leg position
WO2005038510A1 (en) Nose pad device for spectacle frame
FR2732083A1 (en) Simplified connector for joining metal sections for construction of exhibition stands
BE548586A (en)
FR3021063A1 (en) FASTENER COMPRISING A LAMINATE AND A CLAMBLE IN ONE PIECE
FR2500088A1 (en) Connecting clamp for metallic sections - has fixed claw and moving claw with screw adjustment and hinge pivot
EP2080861B1 (en) Door leaf stop
FR3066523A1 (en) BRANCH OF PAUMELLE
FR3024108B1 (en) INSTALLATION FOR FIXING A FIN-RAY WIPER BLADE
FR3092084A1 (en) Connecting device comprising at least one crampon and at least one locking system comprising a self-locking link
BE1008701A4 (en) Part for anchoring a fitting in a window opening section
FR2770867A1 (en) Gate with integrated support frame