BE437707A - - Google Patents

Info

Publication number
BE437707A
BE437707A BE437707DA BE437707A BE 437707 A BE437707 A BE 437707A BE 437707D A BE437707D A BE 437707DA BE 437707 A BE437707 A BE 437707A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
chain
gutter
gutter sections
articulation
point
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE437707A publication Critical patent/BE437707A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B63SHIPS OR OTHER WATERBORNE VESSELS; RELATED EQUIPMENT
    • B63BSHIPS OR OTHER WATERBORNE VESSELS; EQUIPMENT FOR SHIPPING 
    • B63B27/00Arrangement of ship-based loading or unloading equipment for cargo or passengers
    • B63B27/22Arrangement of ship-based loading or unloading equipment for cargo or passengers of conveyers, e.g. of endless-belt or screw-type

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Ocean & Marine Engineering (AREA)
  • Framework For Endless Conveyors (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Raison Sle:Gebrüder Bühler à U z w i 1   (Suisse),   pour 1'invention intitulée Dispositif de déchargement pour bateaux comportant un transporteur à chaîne pour marchandises en grenier, 
La présente invention a pour objet un dispositif de déchargement pour bateaux comportant un transporteur 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 à chaîne pour marchandises en grenier. 



   Dans les dispositifs de déchargement pour bateaux connus jusqu'à présent, on avait prévu, soit deux transporteurs à chaîne séparés pour les tronçons de la gouttière du transporteur disposés à angle l'un à la suite de l'autre, soit un transporteur à chaîne pour le tronçon de gouttière vertical et un tuyau de déversement incliné contigu. Dans le premier cas, il en résulte une commande compliquée des deux chaînes, et dans le second cas, il se produit une perte de force. 



   Le dispositif de déchargement pour bateaux suivant la présente invention permet d'obvier à ces inconvénients, par le fait que deux tronçons de gouttière contigus et placés à angle l'un par rapport à l'autre, comportent la même chaîne transporteuse, qui est conduite au point de liaison des tronçons de gouttière par un moyen de guidage, par exemple un rail de guidage ou au moins un galet. 



   Les deux tronçons de gouttière sont de préférence articulés l'un à l'autre pour permettre de lever et d'a baisser à volonté le tronçon de gouttière vertical. 



   Le dessin représente à titre d'exemple des formes d'exécution de l'objet de l'invention:
La fig. 1 représente une vue d'un dispositif de déchargement pour bateaux aomportant deux tronçons de gouttière articulés l'un à l'autre. 



   La   fige   2 représente à plus grande échelle une coupe du point d'articulation, les tronçons de gouttière ayant une position angulaire différente. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 la fig. 3 représente une vue du point d'articulation avec les tronçons de gouttière dans une troisième position angulaire. 



   La fig. 4 est une coupe partielle de la fig. 3, la fig. 5 une coupe transversale du point d'articulation, et la fig. 6 une coupe transversale à plus grande échelle suivant la ligne VI-VI de la fig. 2. 



   La fig. 7 est une vue partielle d'une seconde forme d'exécution d'un dispositif de déchargement selon   l'invention.   



   La fig. 8 est une variante d'un détail de cette forme d'exécution. 



   La fig. 9 est une vue partielle en coupe d'une autre forme d'exécution. 



   La fig. 10 est une coupe transversale selon la ligne X-X de la fig. 9. 



   La fig. 11 est une vue en élévation d'une quatrième forme d'exécution de l'objet de l'invention. 



   Le dispositif de déchargement pour bateaux représenté comporte deux tronçons de gouttière 1,2 disposée à angle l'un par rapport à l'autre, le tronçon de gouttière 1 est perpendiculaire et. un orifice d'entrée 3 est prévu à son extrémité inférieure. A son extrémité supérieure le tronçon de gouttière 2, dont l'autre extrémité est agencée sous forme d'orifice de sortie 4. Au point d'articulation, le tronçon de gouttière 2 comporte sur la face externe une 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 partie d'enveloppe cylindrique 5 s'avançant sur le tronçon de gouttière 1 et sur la face interne, une partie de paroi articulée 6 guidée de façon mobile dans une partie de paroi 7, inclinée vers l'intérieur du tronçon de gouttière 1. 



  Les deux parties de paroi 6 et 7 empêchent la perte de marchandises en grenier etferment complètementla gouttière au point d'articulation des deux tronçons. Ainsi les deux tronçons de gouttière 1,2 qui, suivant la fig. 1, sont perpendiculaires l'un par rapport à l'autre, peuvent prendre d'autres positions angulaires relatives, en abaissant le tronçon de gouttière 1, comme représenté à la fig. 2, ainsi qu'en élevant le tronçon de gouttière 1, suivant la fig. 3. Pour abaisser et élever les tronçons de gouttière 1, 2, on a prévu à deux bras du tronçon de gouttière 2, deux galets porteurs 9 au moyen desquels sont suspendus les tronçons de gouttière.

   Au point d'articulation des deux tronçons de gouttière est disposé un axe 10 sur lequel est logé au moyen de roulements à billes 11 un galet de guidage 12, dont le pourtour pénètre dans une fente du tronçon de gouttière 1 et qui guide la partie médiane de la chaîne transporteuse, qui peut être par exemple une chaîne du type "Redler". A l'extrémité inférieure du tronçon de gouttière 1, la chaîne 13 passe par-dessus un galet 14 et à l'extrémité de sortie du tronçon de gouttière 2 par-dessus un galet 15. Le brin de la chaîne 13 revenant en arrière est conduit dans le tronçon de gouttière 2 au moyen d'un rail de guidage 16 (fig. 6) qui supporte la 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 partie médiane de la chaîne 13. On a en outre prévu dans le tronçon de gouttière 1 un rail de guidage 17 approprié. 



  Le brin de la chaîne revenant en arrière passe au-dessous du galet de guidage '12, ce qui permet d'obtenir une compensation avantageuse de la longueur variable de la chaîne résultant d'un abaissement ou   d'.un   relevage du tronçon de gouttière 1. 



   Dans la forme d'exécution de la fig... 7 les deux tronçons de gouttière 1' et 2' sont de nouveau mobiles autour du point d'articulation 10. Le côté droit du tron- çon 1' et la partie inférieure du tronçon 2' servent au transport de la marchandise dans le sens indiqué par les flèches, au moyen de la chaîne de transport 13 passant sur le galet de guidage 12 disposé dans l'axe d'articulation des deux tronçons. La chaîne 13 transporte la marchandise en un courant ininterrompu vers l'ouverture de sor-   tie 4 ; la chaîne passe sur une roue à chaîne 15, et   sur un galet auxiliaire 18 et retourne le long d'un rail de guidage 19 disposé le long du tronçon de gouttière 2' et pénétrant dans la partie supérieure du tronçon 1'.

   Entre le galet auxiliaire 18 et la roue à chaîne 15, et entre le galet 18 et le commencement du rail 19, la chaîne peut fléchir plus ou moins, selon la position relative des tronçons de gouttière, afin d'obtenir une compensation de la longueur variable de la chaîne. Une telle compensation est nécessaire dans la forme d'exécution de la fig,. 7, parce que les deux brins de chaîne passent au-dessus du 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 galet de guidage 12, et la longueur de la chaîne varie lorsqu'on change la position relative des deux tronçons. 



   Dans la variante de la fig. 8, la roue à chaîne 15 est montée de faÇon à pouvoir coulisser dans des rainures 20 que présente le tronçon 2', et la chaîne est mise sous tension par un ressort 21 agissant sur la roue et permettant de compenser la longueur variable de la chaîne. 



   Dans la forme d'exécution des fig. 9 et 10 les rails de guidage 16 et 17 de la fig. 1 ont été remplacés par des galets de roulement 22 pour guider le brin retournant de la chaîne. Chacune des extrémités contigues des deux tronçons de gouttière 1 et 2 porte au moins un galet 22 dont l'axe 23 est monté dans des supports 24. 



   Dans la forme d'exécution de la fig. 11 les deux tronçons de gouttière sont rigidement reliés l'un à l'autre. 



  Cette disposition rigide peut être utilisée, soit dans les cas où ce n'est pas nécessaire de modifier la position du tronçon 1 en hauteur, soit dans les cas où les deux tron- çons peuvent être relevés ou abaissés ensemble.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Reason Sle: Gebrüder Bühler in U z w i 1 (Switzerland), for the invention entitled Unloading device for ships comprising a chain conveyor for goods in the attic,
The present invention relates to an unloading device for boats comprising a transporter

 <Desc / Clms Page number 2>

 chain for goods in attic.



   In the unloading devices for boats known hitherto, it was provided either two separate chain conveyors for the sections of the conveyor gutter arranged at an angle one after the other, or a chain conveyor for the vertical gutter section and an adjoining inclined discharge pipe. In the first case, a complicated control of the two chains results, and in the second case, a loss of force occurs.



   The unloading device for boats according to the present invention makes it possible to overcome these drawbacks, by the fact that two contiguous gutter sections and placed at an angle to each other, comprise the same conveyor chain, which is driven at the point of connection of the gutter sections by a guide means, for example a guide rail or at least one roller.



   The two gutter sections are preferably articulated to one another to allow the vertical gutter section to be raised and lowered at will.



   The drawing represents by way of example embodiments of the object of the invention:
Fig. 1 shows a view of an unloading device for boats aomportant two sections of gutter articulated to one another.



   Figure 2 shows on a larger scale a section of the point of articulation, the gutter sections having a different angular position.

 <Desc / Clms Page number 3>

 fig. 3 shows a view of the point of articulation with the gutter sections in a third angular position.



   Fig. 4 is a partial section of FIG. 3, fig. 5 is a cross section of the point of articulation, and FIG. 6 a cross section on a larger scale along the line VI-VI of FIG. 2.



   Fig. 7 is a partial view of a second embodiment of an unloading device according to the invention.



   Fig. 8 is a variant of a detail of this embodiment.



   Fig. 9 is a partial sectional view of another embodiment.



   Fig. 10 is a cross section taken along the line X-X of FIG. 9.



   Fig. 11 is an elevational view of a fourth embodiment of the object of the invention.



   The unloading device for boats shown comprises two sections of gutter 1, 2 disposed at an angle to each other, the section of gutter 1 is perpendicular and. an inlet orifice 3 is provided at its lower end. At its upper end, the gutter section 2, the other end of which is arranged in the form of an outlet orifice 4. At the point of articulation, the gutter section 2 comprises on the outer face a

 <Desc / Clms Page number 4>

 cylindrical casing part 5 projecting on the gutter section 1 and on the internal face, an articulated wall part 6 movably guided in a wall part 7, inclined towards the inside of the gutter section 1.



  The two wall parts 6 and 7 prevent the loss of goods in the attic and completely close the gutter at the point of articulation of the two sections. Thus the two sections of gutter 1, 2 which, according to FIG. 1, are perpendicular to each other, can take other relative angular positions, by lowering the gutter section 1, as shown in FIG. 2, as well as by raising the gutter section 1, according to FIG. 3. To lower and raise the gutter sections 1, 2, two arms of the gutter section 2 are provided with two carrier rollers 9 by means of which the gutter sections are suspended.

   At the point of articulation of the two gutter sections is arranged a pin 10 on which is housed by means of ball bearings 11 a guide roller 12, the periphery of which penetrates into a slot of the gutter section 1 and which guides the middle part of the conveyor chain, which may for example be a chain of the "Redler" type. At the lower end of the gutter section 1, the chain 13 passes over a roller 14 and at the output end of the gutter section 2 over a roller 15. The end of the chain 13 coming back is duct in the gutter section 2 by means of a guide rail 16 (fig. 6) which supports the

 <Desc / Clms Page number 5>

 middle part of the chain 13. A suitable guide rail 17 has also been provided in the gutter section 1.



  The retracting end of the chain passes below the guide roller '12, which provides an advantageous compensation for the variable length of the chain resulting from lowering or raising of the gutter section. 1.



   In the embodiment of FIG. 7, the two gutter sections 1 'and 2' are again movable around the point of articulation 10. The right side of the section 1 'and the lower part of the section 2 'are used to transport the goods in the direction indicated by the arrows, by means of the transport chain 13 passing over the guide roller 12 arranged in the axis of articulation of the two sections. The chain 13 transports the goods in an uninterrupted current towards the outlet opening 4; the chain passes over a chain wheel 15, and over an auxiliary roller 18 and returns along a guide rail 19 disposed along the gutter section 2 'and penetrating into the upper part of the section 1'.

   Between the auxiliary roller 18 and the chain wheel 15, and between the roller 18 and the beginning of the rail 19, the chain can flex more or less, depending on the relative position of the gutter sections, in order to obtain compensation for the length string variable. Such compensation is necessary in the embodiment of FIG. 7, because the two chain ends pass over the

 <Desc / Clms Page number 6>

 guide roller 12, and the length of the chain varies when changing the relative position of the two sections.



   In the variant of FIG. 8, the chain wheel 15 is slidably mounted in grooves 20 of the section 2 ', and the chain is tensioned by a spring 21 acting on the wheel and making it possible to compensate for the variable length of the chain .



   In the embodiment of FIGS. 9 and 10 the guide rails 16 and 17 of FIG. 1 have been replaced by rolling rollers 22 to guide the returning end of the chain. Each of the contiguous ends of the two sections of gutter 1 and 2 carries at least one roller 22 whose axis 23 is mounted in supports 24.



   In the embodiment of FIG. 11 the two gutter sections are rigidly connected to one another.



  This rigid arrangement can be used, either in cases where it is not necessary to modify the position of the section 1 in height, or in cases where the two sections can be raised or lowered together.


    

Claims (1)

Revendications s 1) Dispositif de déchargement pour bateaux com- portant un transporteur à chaîne pour marchandises en grenier, dans lequel la marchandise est transportée en un courant ininterrompu au moyen d'une chaîne transpor- teuse dans une gouttière fermée, dispositif caractérisé par le fait que deux tronçons de gouttière disposés à angle l'un par rapport à l'autre comportent une chaîne transporteuse commune qui est conduite au point dtarti- culation des deux tronçons de gouttière par un moyen de guidage. Claims s 1) Unloading device for ships comprising a chain conveyor for attic goods, in which the goods are transported in an uninterrupted current by means of a conveyor chain in a closed gutter, device characterized by the fact that two Gutter sections arranged at an angle to each other comprise a common conveyor chain which is driven to the point of articulation of the two gutter sections by a guide means. 2) Dispositif de déchargement selon la revendica- tion 1, caractérisé par le fait que les deux tronçons de gouttière sont articulés l'un à l'autre, leurs extrémités con- tigues se recouvrant de façon étanche au point d'articula- tion. 2) Unloading device according to claim 1, characterized in that the two gutter sections are articulated to one another, their contiguous ends overlapping in a sealed manner at the point of articulation. 3) Dispositif de déchargement selon la revendica- tion 1, caractérisé par le fait qu'au point d'articulation des deux tronçons de gouttière un brin de la chaîne passe au-dessus d'un galet de guidage et l'autre brin au-dessous, dans le but de compenser la longueur variable de la chaîne résultant d'un relevage ou abaissement des tronçons de gouttière. 3) Unloading device according to claim 1, characterized by the fact that at the point of articulation of the two gutter sections one end of the chain passes above a guide roller and the other end above below, in order to compensate for the variable length of the chain resulting from a raising or lowering of the gutter sections. 4) Dispositif de déchargement selon la revendi- cation 1, caractérisé par le fait qu'au point d'articu- lation des deux tronçons de gouttière, les deux brins <Desc/Clms Page number 8> de chaîne passent au-dessus du galet de guidage, un dispositif de compensation étant prévu pour compenser la modification de la longueur de la chaîne provenant d'un changement de positions des tronçons de gouttière. 4) Unloading device according to claim 1, characterized in that at the point of articulation of the two gutter sections, the two strands <Desc / Clms Page number 8> of chain pass above the guide roller, a compensation device being provided to compensate for the modification of the length of the chain resulting from a change in the positions of the gutter sections. 5) Dispositif de déchargement selon la revendication 1, caractérisé par le fait que la suspension des tronçons de gouttière au point d'articulation a lieu par l'organe de guidage de la chaîne transporteuse, ledit organe supportant ainsi le poids de la chaîne et de la marchandise transportée. 5) Unloading device according to claim 1, characterized in that the suspension of the gutter sections at the point of articulation takes place by the guide member of the conveyor chain, said member thus supporting the weight of the chain and the goods transported. 6) Dispositif de déchargement selon les revendications 1 et 2, caractérisé par le fait qu'au point d'articulation, l'un des tronçons de gouttière, présente une partie de paroi dirigée obliquement par rapport à ce tronçon, et l'autre tronçon de gouttière présente une partie de paroi articulée pouvant glisser sur la partie de paroi oblique sus-mentionnée lors du déplacement angulaire des deux tronçons de gouttière, assurant ainsi l'étanché- ité des tronçons de gouttière et empêchant la perte de marchandises en grenier. 6) Unloading device according to claims 1 and 2, characterized in that at the point of articulation, one of the gutter sections has a wall portion directed obliquely with respect to this section, and the other section The gutter has a hinged wall part which can slide on the aforementioned oblique wall part during the angular displacement of the two gutter sections, thus ensuring the sealing of the gutter sections and preventing the loss of goods in the attic. 7) Dispositif de déchargement selon la revendication 1, caractérisé par le fait qu'au point d'articulation des deux tronçons de gouttière, l'extrémité de chaque tronçon porte au moins un galet pour guider le brin retournant de la chaîne transporteuse. 7) Unloading device according to claim 1, characterized in that at the point of articulation of the two gutter sections, the end of each section carries at least one roller for guiding the return strand of the conveyor chain.
BE437707D BE437707A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE437707A true BE437707A (en)

Family

ID=96080

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE437707D BE437707A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE437707A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0607314B1 (en) Turret for materials transport vehicles and telescopic conveyor mounted thereon
EP0877144B1 (en) Device for connecting the flexible curtain of an overhead door with its straps
FR2486052A1 (en) TELESCOPIC ARROW WITH TRUNCONS GUIDES MUTUALLY
EP2280887B1 (en) Twisting conveying device for preforms
EP1582482B1 (en) Conveyor rotating device
BE437707A (en)
FR2687719A1 (en) PORTAL DRIVE MECHANISM FOR AN OSCILLATING PORTAL, A SECTIONAL PORTAL OR A SLIDING PORTAL, PARTICULARLY A GARAGE PORTAL.
FR2515248A1 (en) BABY CURTAINS WINDING DEVICE
LU86627A1 (en) ROLLING SHUTTER FOR ROOF WINDOW
FR2493818A1 (en) SELF-RACING CRANE EQUIPPED WITH DEPLOYABLE STABILIZING SUPPORTS AND MOBILE FORCE LEGS VERTICALLY ASSOCIATED WITH THEM, AND DEPLOYABLE SUPPORT SO REALIZED
FR2685307A1 (en) Device for continuous transportation of bulk (loose) materials
EP2042372A1 (en) Tilting-sliding loading bed device for breakdown vehicle.
EP2090461A1 (en) Skip for transport of various materials with ejection shield
FR2720433A1 (en) Pivoting mast with flag carrying bracket
FR2597703A1 (en) Improvements to fertiliser barrels and the like
FR2665429A1 (en) AUTOMATED MOUNT CRANE, WITH LATERAL FOLDABLE BOOM.
EP0939055B1 (en) Lifting mast for handling apparatus such as a stacker truck
FR2682712A1 (en) COMPENSATION DEVICE FOR A ROLLING SHUTTER APRON.
FR2688462A1 (en) Improvement to the flexible walls of vertically-extendable bodywork
FR2845981A1 (en) Lifting structure for hydraulic equipment, has hydraulic pipe passing to buckle level on elastic pebble fixed to support that moves along structure and applies pre-constraint force exercised by actual weight of pebble to pipe
FR2781521A1 (en) VENETIAN BLIND
FR2660010A1 (en) Safety and emergency device for the partial opening of up-and-over doors of garages and the like
WO2001021925A1 (en) Guide device for a winding shaft of a material handling door comprising a flexible curtain
FR2562051A1 (en) Transferring loader for removing packages stored on dynamic shelves.
FR2797245A1 (en) Transport vehicle bodywork comprises opening closed by door moved by transmission belt to wind around drum to give access to opening