BE436329A - - Google Patents

Info

Publication number
BE436329A
BE436329A BE436329DA BE436329A BE 436329 A BE436329 A BE 436329A BE 436329D A BE436329D A BE 436329DA BE 436329 A BE436329 A BE 436329A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
weft
loom
slide
needle
laying member
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE436329A publication Critical patent/BE436329A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D03WEAVING
    • D03DWOVEN FABRICS; METHODS OF WEAVING; LOOMS
    • D03D35/00Smallware looms, i.e. looms for weaving ribbons or other narrow fabrics

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Looms (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "   PERFECTIONNEMENTS   AUX METIERS A TISSER SANS   NAVETTE " .   



   L'invention est relative aux métiers à tisser sans navette, du type dans lequel un organe pose-fil autre qu'une navette va-etvient à travers l'ouverture ou foule de la chaine pour y poser. des fils de trame. 



   L'invention comprend également des métiers ou machines sans navette, pourvus d'un dispositif de formation de lisière tels que ceux employés dans la fabrication des rubans, bandes et pièces étroites de tissu analogues. 



   Le but principal de l'invention est de prévoir un dispositif pose trame perfectionné et, d'assurer dans les métiers ou machines à lisière, la formation d'une lisière uniforme au bord du tissu. 



   Dans des machines du type ci-dessus, il a été antérieure- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 ment proposé d'entrainer la trame d'un mouvement de va-et-vient, à travers une foule de fils de   chaîne,   à l'aide   d'une   aiguille d'introduction de trame animée d'un déplacement alernatif, ou par un organe pose-trame monté à pivot ou oscillant, une aiguille à loquet étant prévue, qui se meut en direction des fils de chaine, et qui est conditionnée pour engager des   'boucles   formées par des paires de fils de trame sur le côté du tissu en cours les de tissage et/relier entre elles pour former une lisière. 



   Conformément à l'invention, un métier sans navette est équipé d'un organe pose-trama monté   à.     glissement   à une extrémité   d'un   organe de commande ou d'entrainement ayant une composante de mouvement transversale à la foule ou   ouverture   de la chaîne, l'organe pose trame étant   également   contraint de se mouvoir contre une came ou surface de guidage, ou bien   étant guide   dans uno fente, grâce à quoi, lors   du   fonctionnement de   l'organe   de commande, l'extrémitélibrede l'organe pose-brame, portant le fil de trame, est déplacée d'un mouvement de va-et-vient à travers la foule, suivant une trajectoire courbe déterminée, pour poser le fil de trame dans   la   feule,

   
Si une lisière doit être formée au bord du tissu, on prévoit une aiguille à tricoter animée d'un mouvement alternatif, qui est actionnée pour venir en engagement et relier entre elles les boucles de fils de trame lorsqu'elles sont posées dans la foule ou ouverture de la chaîne, pour former une lisière à la manière connue mais, conformément à l'invention, or. prévoit une cheville guide-fil fixe, comme ci-aprèsdécrit. 



   Et afin de permettre de bien comprendre l'invention, elle sera ci-après décrite en référence aux dessins annexés, dans lesquels: 
Fig.l est une vue en plan d'un ensem'hle propre à être employé dans les métiers sans navette en vue de produire des pièces étroites de tissu comportant une lisière tricotée confor- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 mément à l'invention; 
Fig.2 est une vue en élévation latérale de cet ensemble en regardant dans la direction de la flèche de la figure 1;   Fig.3   est un plan schématique à échelle agrandie, des fils de chaîne et de trame, qui montre également la formation de la lisière tricotée. 



   Comme représenté, l'organe pose-trame et l'aiguille trico- sont teuse coopérante/agencés en un ensemble sur une poitrinière, propre à être assujettie au bâti 2 du métier par des vis 3. Les fils de chaine   4   sont passés dans des mailles de lames actionnées pour former une ouverture ou foule de toute manière usuelle,et il apparait inutile d'illustrer le mécanisme formant l'ouverture ou foule. 



   Le fil de trame 5 est posé à travers l'ouverture ou foule par un organe pose-trame 6, comportant un oeil 7 pour   le,fil.   



   Le tissu ainsi tissé, passe sous une barre 8 et entre des guides réglables Sa montés sur une plaque 8b, vers le rouleau enrouleur usuel (non représenté). 



   Pour actionner l'organe pose-trame 6, une barre 9 est montée à glissement dans le bâti du métier et est conditionnée pour être entrainée d'un mouvement alternatif en travers du bâti, par tout moyen approprié, une glissière 11 étant fixée à angle droit à la barre 9, avec une plaque 12 pourvue d'une rainure ou fente courbe 13, fixée au bâti 2 au dessus de.la glissière. 



   Une cheville 14 portant un bras 15 auquel l'organe pose- fil 6 est rigidement attaché, traverse la fente ou rainure 13 et est assujettie à un coulisseau 16 se mouvant dans la glissière 
11. Par suite, lorsque la barre 9 est animée d'un mouvement de va-et-vient, la cheville 14 est guidée à glissement, dans un mouvement de va-et-vient, dans la fente ou rainure 13, en déplaçant de ce fait l'organe 6 d'un mouvement alternatif à travers l'ouverture ou foule, suivant une trajectoire courbe      

 <Desc/Clms Page number 4> 

 6a.

   L'angle formé par la glissière 11 avec la barre 9, et la forme de la rainure ou fente 13, peuvent être   'modifies   de toute manière appropriée, pourvu que   l'oeil   7, de l'organe pose-trame   6 soit   déplacé à glissement, suivant une trajectoire courbe, en allant et venant à travers l'ouverture ou foule, et se meuve au delà de l'extrémité de la foule, de manière telle que, dans sa position extrême, il se trouve au dessus de l'aiguille à tricoter la lisière et puisse coopérer avec   celle-ci.   



   Pour former une lisière tricotée, en tricotant les bouclos de fil de trame l'une dans l'autre, on prévoit une aiguille tricoteuse à loquet, 17, tenue dans un support 18, le porteaiguille étant commandé en déplacement alternatif par un excentrique 19, entrainé à partir de l'arbre de commande 20 du métier, comme représenté. Une cheville ou guide-fil 21 est fixé   '- une   console 22 de la poitrinière 1, parallèlement à et dans le plan horizontal de l'aiguille 17, son extrémité libre étant recourbée vers le haut pour s'élever au dessus du loquet de l'aiguille (fig.2). La cheville 21 est de préférence établie en acier ressort. 



   En formant la lisière, l'aiguille 17 est déplacée en avant lorsque les boucles de fils de trame sont postées par l'organe pose-trame 6, et le guide-fil 21 rejoint le fil de trame de chaque boucle et assure son guidage dans le crochet de l'aiguille. 



  Lorsque l'organe pose-trame 6 se meut hors de la foule, l'aiguille 17 recule,   entrainant   avec elle la dernière boucle de trame posée, et la tire à. travers une boucle formée par la dernière des paires précédentes de fils de trame, posée pendant la dernière prise antérieure du métier, comme indiqué dans la fig. 3. De cette façon on forme une lisière de fils de trame tricotés entre eux. 



   Cette méthode de formation de la lisière tricotée est déjà connue, et une plus ample description en parait inutile. Bien que l'aiguille tricoteuse employée soit de préférence du type à lo- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

   que±,   une aiguille à barbe, ou une aiguille de tout type approprié peut être utilisée, ainsi qu'on le comprendra. Si on le désire, la cheville guide-fil 21 peut être supprimée, tandis que l'on y substitue une aiguille comportant un guide combiné, comme décrit dans la demande de brevet des mêmes demandeurs, du 1er septembre 1939, n  338.485 pour : " PERFECTIONNEMENTS AUX AIGUILLES A TRICOTER " . 



     En   outre, un fil de lisière distinct pourrait, si on le désirait, être dévidé d'une bobine ou analogue, et tricoté d'une manière connue dans les boucles de fils de trame. 



  Le mécanisme de formation de lisière peut être employé d'un, ou des deux côtés du métier. Dans ce dernier cas, on prévoit deux   organes   pose-fils tels que   6,   un de chaque côté de la foule. Un peigne peut être prévu sur le métier pour concourir à serrer le fils de trame. La trajectoire courbe suivant laquelle se meut l'organe pose-trame 6, permet toutefois d'appliquer le fil intimement dans la foule et sert ainsi à serrer les duites, mais un peigne ou battant peut également être employé. 



   L'organe pose-fil 6 peut affecter toute forme appropriée, et sa longueur, ainsi que sa position angulaire relativement à l'organe 15 peuvent être réglées par une liaison à glissement et, ou à pivot, appropriée, maintenue par une vis de serrage ou- analogue, comme indiqué en 23 dans la fig.l. 



   La cheville 14 est représentée comme se mouvant dans une fente ou rainure courbe 13, mais on comprendra que l'on pourrait substituer une came à la fente ou rainure, la cheville 14 étant convenablement pressée contre la came, comme par exemple à l'aide d'un ressort. En outre on comprendra qu'un métier peut être équipé d'une série d'organes pose-trame du genre décrit précédem- ment, avec ou sans une série de mécanismes de formation de lisière,, conditionnés pour fonctionner simultanément en association avec une série de foules afin de produire une série de bandes de
1 tissu. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Le mécanisme représenté est facilement rendu   applicable   à un métier sous forme d'un   ensemble   complet. 



   REVENDICATIONS. 



   1.- Dans un métier sans   navette   du genre défini, la mesure qui consiste à prévoir un organe   pose-brame,   monté à   glissement   i à une extrémité d'un organe de commande ou   d'entraînement   ayant      une composante de mouvement transversale à l'ouverture ou foule, 
 EMI6.1 
 l' o:"C;a118 poe:-trame étant également ocntraint de 33 mouvoir CL21*:?''".'. une came ou une surface de guidage, ou   bien   étant   guidé   dans une      
 EMI6.2 
 Ki.u'1'1-- fente ou rainure, grâce à. quoi, lors du fonctionnement de l'organe de   commande,   l'extrémité libre de   l'organe     pose-trame;

     portant le fil de trame, est déplacée d'un   mouvement   de va-et-vient à 
 EMI6.3 
 travers la foule, suivant uno trajectoire courbe S.,CYl;'i1éG,pO'-lr 1 poser le fil de trame ou duite   dans   la foulo.   @   
 EMI6.4 
 2.- Dans un métier aans Y::L TC:i.i,e selon la ;.:jc:,.iï.=L.i0;1 1, conditionné pour former uns lisière au bord du   tissu, la   organisée 
 EMI6.5 
 mesure qui consiste à prévoir une aiguille 8, tricoter,1;i.' êi;

  re animée d'un mouvement de   va-et-vient   dans la   direction   des  l'ils   de chaîne, du côté lisière du tissu, et une   cheville   fixe ou guide-fil parallèle à et voisin de la dite-aiguille, et, agencé pour concourir à amener les   boucles   de fils de   traire   posées par l'organe pose-trame en engagement positif avec   l'aiguille.   



   3.- Dans un métier à tisser sans navette, selon la   revendi-   cation 2, l'agencement d'une cheville   fixe ou     guide-fil,   en acier- 
 EMI6.6 
 ressort, dans le plan horizontal de l's.iguille et parallèlenont , ainsi qu'au voisinage de celle-ci, l'extrémité  libre  de la cheville ou guide étant recourbée ou pliée vers le haut   -noiir   s'élever au dessus du loquet de l'aiguille lorsqu'une aiguille à loquet est employée, dans le but décrit. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "IMPROVEMENT IN SHUTTLE Looms".



   The invention relates to weaving looms without a shuttle, of the type in which a thread-laying member other than a shuttle moves back and forth through the opening or shed of the chain in order to lay there. weft threads.



   The invention also includes shuttleless looms or machines provided with a selvedge forming device such as those employed in the manufacture of tapes, bands and similar narrow pieces of fabric.



   The main object of the invention is to provide an improved weft laying device and, in looms or selvedge machines, to form a uniform selvage at the edge of the fabric.



   In machines of the above type, it was earlier

 <Desc / Clms Page number 2>

 proposed to drive the weft back and forth, through a host of warp yarns, using a weft introduction needle moved by an alternate movement, or by a pivotally or oscillating mounted weft-setting member, a latch needle being provided which moves in the direction of the warp threads, and which is conditioned to engage loops formed by pairs of weft threads on the side of the fabric. course the weaving and / connect them to form a selvage.



   According to the invention, a shuttleless loom is equipped with a pose-trama member mounted to. sliding at one end of a control or drive member having a movement component transverse to the shed or opening of the chain, the weft laying member also being forced to move against a cam or guide surface, or else being guided in a slot, whereby, during operation of the control member, the free end of the slab-setting member, carrying the weft yarn, is moved back and forth through the shed, following a determined curved path, to lay the weft thread in the sheet,

   
If a selvage is to be formed at the edge of the fabric, a reciprocating knitting needle is provided, which is actuated to engage and connect the weft thread loops together when they are laid in the shed or opening of the chain, to form a selvedge in the known manner but, according to the invention, gold. provides for a fixed thread guide peg, as described below.



   And in order to allow the invention to be fully understood, it will be described below with reference to the accompanying drawings, in which:
Fig. 1 is a plan view of a set suitable for use in shuttleless looms for producing narrow pieces of fabric having a conformal knitted selvedge.

 <Desc / Clms Page number 3>

 to the invention;
Fig.2 is a side elevational view of this assembly looking in the direction of the arrow in Fig.1; Fig. 3 is a schematic plan on an enlarged scale, of the warp and weft threads, which also shows the formation of the knitted selvedge.



   As shown, the weft-setting member and the knitting needle are cooperating / arranged as a whole on a breastplate, suitable for being secured to the frame 2 of the loom by screws 3. The warp threads 4 are passed through mesh blades actuated to form an opening or shed in any usual manner, and it appears unnecessary to illustrate the mechanism forming the opening or shed.



   The weft thread 5 is placed through the opening or shed by a weft-laying member 6, comprising an eye 7 for the thread.



   The fabric thus woven passes under a bar 8 and between adjustable guides Sa mounted on a plate 8b, towards the usual winding roller (not shown).



   To actuate the weft-laying member 6, a bar 9 is slidably mounted in the frame of the loom and is conditioned to be driven in a reciprocating movement across the frame, by any suitable means, a slide 11 being fixed at an angle. straight to the bar 9, with a plate 12 provided with a groove or curved slot 13, fixed to the frame 2 above de.la slide.



   An ankle 14 carrying an arm 15 to which the thread-laying member 6 is rigidly attached, passes through the slot or groove 13 and is secured to a slider 16 moving in the slide
11. As a result, when the bar 9 is driven in a reciprocating movement, the peg 14 is guided to slide, in a reciprocating movement, in the slot or groove 13, moving from this causes the member 6 to reciprocate through the opening or shed, following a curved path

 <Desc / Clms Page number 4>

 6a.

   The angle formed by the slide 11 with the bar 9, and the shape of the groove or slot 13, can be changed in any suitable manner, provided that the eye 7 of the weft-setting member 6 is moved to sliding, following a curved path, going back and forth through the opening or shed, and moves beyond the end of the shed, so that, in its extreme position, it is above the needle to knit the selvage and can cooperate with it.



   To form a knitted selvage, by knitting the weft yarn loops one inside the other, there is provided a knitting needle with a latch, 17, held in a support 18, the needle holder being controlled in reciprocating motion by an eccentric 19, driven from the control shaft 20 of the loom, as shown. A pin or thread guide 21 is attached to a console 22 of the breast piece 1, parallel to and in the horizontal plane of the needle 17, its free end being curved upwards to rise above the latch of the needle. needle (fig. 2). The pin 21 is preferably made of spring steel.



   By forming the selvage, the needle 17 is moved forward when the weft thread loops are posted by the weft-setting member 6, and the thread guide 21 joins the weft thread of each loop and ensures its guidance in the hook of the needle.



  When the setting-weft member 6 moves out of the crowd, the needle 17 moves back, dragging with it the last loop of weft laid, and pulls it. through a loop formed by the last of the previous pairs of weft threads, laid during the last previous setting of the loom, as shown in fig. 3. In this way we form a border of weft threads knitted together.



   This method of forming the knitted selvedge is already known, and further description seems unnecessary. Although the knitting needle employed is preferably of the lo-

 <Desc / Clms Page number 5>

   that ±, a beard needle, or a needle of any suitable type may be used, as will be understood. If desired, the thread guide pin 21 can be omitted, while replacing it with a needle having a combined guide, as described in the patent application of the same applicants, September 1, 1939, No. 338,485 for: " KNITTING NEEDLE IMPROVEMENTS ".



     Further, a separate selvage yarn could, if desired, be unwound from a spool or the like, and knitted in known manner into the weft yarn loops.



  The selvage forming mechanism can be used on one or both sides of the loom. In the latter case, two son-laying members such as 6 are provided, one on each side of the crowd. A comb can be provided on the loom to help tighten the weft son. The curved path along which the weft-laying member 6 moves, however, allows the thread to be applied intimately in the shed and thus serves to tighten the picks, but a comb or flapper can also be used.



   The thread-laying member 6 can take any suitable shape, and its length, as well as its angular position relative to the member 15 can be adjusted by an appropriate sliding and, or pivot connection, held by a clamping screw. or- the like, as indicated at 23 in fig.l.



   The peg 14 is shown as moving in a curved slot or groove 13, but it will be understood that one could substitute a cam for the slot or groove, the pin 14 being suitably pressed against the cam, as for example by using of a spring. In addition, it will be understood that a loom may be equipped with a series of weft laying members of the kind described above, with or without a series of selvedge-forming mechanisms, conditioned to operate simultaneously in association with a series. crowds to produce a series of bands of
1 fabric.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   The mechanism shown is easily made applicable to a loom as a complete set.



   CLAIMS.



   1.- In a shuttle-less loom of the type defined, the measure which consists in providing a slab-laying member, slidably mounted at one end of a control or drive member having a movement component transverse to the opening or crowd,
 EMI6.1
 the o: "C; a118 poe: -frame also being instructed to move CL21 * :? ''". '. a cam or a guide surface, or being guided in a
 EMI6.2
 Ki.u'1'1-- slit or groove, thanks to. what, during operation of the control member, the free end of the weft-laying member;

     carrying the weft thread, is moved back and forth to
 EMI6.3
 through the shed, following a curved trajectory S., CYl; 'i1éG, pO'-lr 1 lay the weft or pick yarn in the foulo. @
 EMI6.4
 2.- In a loom in Y :: L TC: i.i, e according to;.: Jc:,. Iï. = L.i0; 1 1, conditioned to form a border at the edge of the fabric, the organized
 EMI6.5
 measure which consists in providing a needle 8, knitting, 1; i. ' êi;

  re animated by a back and forth movement in the direction of the warp eyes, on the edge side of the fabric, and a fixed pin or thread guide parallel to and adjacent to said needle, and, arranged for help bring the loops of milking yarns posed by the weft-laying member into positive engagement with the needle.



   3.- In a loom without a shuttle, according to claim 2, the arrangement of a fixed peg or thread guide, made of steel.
 EMI6.6
 spring, in the horizontal plane of the needle and parallel, as well as in the vicinity of the latter, the free end of the pin or guide being bent or bent upwards -noiir rise above the latch of the needle when a latch needle is employed, for the purpose described.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

4.- Un métier sans navette selon l'une quelconque des revendications précédentes, dans lequel l'organe pose-trame est fixé à une cheville appartenant à un coulisseau se déplaçant <Desc/Clms Page number 7> dans une glissière, la cheville s'engageant dans une rainure ou fente courbe, formée dans une plaque ou analogue fixée au bâti du métier, la glissière étant assujettie sur et disposée angulairement par rapport à une barre allant et venant transversalement, l'agencement étant tel que lorsque la barre est animée d'un mou- vement alternatif le coulisseau glisse dans le guide, 4.- A shuttleless loom according to any one of the preceding claims, in which the weft-laying member is fixed to an ankle belonging to a slide moving. <Desc / Clms Page number 7> in a slide, the peg engaging in a curved groove or slot, formed in a plate or the like fixed to the frame of the loom, the slide being secured to and disposed angularly with respect to a bar going and coming transversely, the arrangement being such that when the bar is moved by a reciprocating movement, the slide slides in the guide, et la cheville est contrainte de se mouvoir d'un mouvement de va-etvient le long de la rainure ou fonte et de communiquer ainsi à l'organe pose-trame un mouvement alternatif en travers de l'ouverture ou foule des fils de chaine suivant une trajectoire courbe déterminée. and the ankle is forced to move in a back and forth movement along the groove or cast and thus to communicate to the weft-laying member an alternating movement across the opening or shed of the following warp threads a determined curved path. 5. - Dans un métier sans navette, la prévision d'un organe pose-trame glissant, se mouvant à travers la foule, suivant une trajectoire courbe, et agencé en un ensemble complet propre à être attaché à un métier, avec ou sans mécanisme pour former une lisière tricotée, en substance comme précédemment décrit. 5. - In a shuttleless loom, the provision of a sliding weft-laying member, moving through the crowd, following a curved path, and arranged in a complete assembly suitable for being attached to a loom, with or without a mechanism to form a knitted selvage, substantially as previously described. 6.- Pour être employé dans un métier sans navette, un mécanisme pose-trame avec ou sans mécanisme pour former une lisière tricotée, comprenant les parties ou organes établis, agencés et fonctionnant comme précédemment décrit et comme illustré dans les dessins annexés. 6.- To be used in a loom without a shuttle, a setting-weft mechanism with or without a mechanism for forming a knitted selvage, comprising the parts or members established, arranged and functioning as previously described and as illustrated in the accompanying drawings.
BE436329D BE436329A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE436329A true BE436329A (en)

Family

ID=95020

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE436329D BE436329A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE436329A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0145615B2 (en) Process for manufacturing woven tapes with localized tightened parts woven on an automatic sickle loom and device for carrying out this process
US3461920A (en) Apparatus for cutting weft yarn ends under tension on a shuttleless loom
BE436329A (en)
US4054159A (en) Picking method for a shuttleless weaving machine
EP0015853B1 (en) Process for producing a narrow woven fabric having unexpected thread effects by transversal displacement and fixation of the warp threads on or in the knitted selvedge of an elastic or non-elastic narrow woven fabric and the apparatus for realising the process
US3929170A (en) Method and apparatus for moving a knitting needle or the like of a shuttleless loom
FR2461048A1 (en) MACHINE FOR MAKING KNITTED FABRICS, AND CORRESPONDING KNITTING METHOD
FR2549103A1 (en) MACHINE FOR MAKING KNITTED AND WOVEN FABRICS
EP0363016B1 (en) Hand loom
CH212178A (en) Loom without shuttle.
US4440197A (en) Shuttleless loom
US2918093A (en) Shuttleless loom
US2789583A (en) Weaving looms
CH639713A5 (en) METHOD FOR MANUFACTURING AN ELASTIC TAPE OR NOT WITH TWO MESH EDGES, IMPLEMENTING DEVICE AND TAPE OBTAINED.
JPH02229242A (en) Loop weft-insertion type rapier loom
US3402744A (en) Device for the formation of sturdy selvedges on double width fabrics
BE431153A (en)
KR830000009Y1 (en) Drumless loom
BE494446A (en)
BE423634A (en)
BE349131A (en)
BE442095A (en)
FR2512469A1 (en) WEAVING WITHOUT SHUTTLE
CH310218A (en) Loom.
BE518200A (en)