BE433152A - - Google Patents

Info

Publication number
BE433152A
BE433152A BE433152DA BE433152A BE 433152 A BE433152 A BE 433152A BE 433152D A BE433152D A BE 433152DA BE 433152 A BE433152 A BE 433152A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
loom
hunting
nose
movement
stick
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE433152A publication Critical patent/BE433152A/fr

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D03WEAVING
    • D03DWOVEN FABRICS; METHODS OF WEAVING; LOOMS
    • D03D51/00Driving, starting, or stopping arrangements; Automatic stop motions
    • D03D51/18Automatic stop motions
    • D03D51/34Weft stop motions

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Textile Engineering (AREA)
  • Looms (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 pour : 
 EMI1.1 
 "Perfectionnements aux métiers à tissera 
La présente invention est relative à un métier à tisser à boîtes multiples, dans lequel une fourchette de casse-trame arrête automatiquement le métier lorsque la duite est cassée, et dans lequel la navette est lancée par un sabre actionné par un bâton de chasse. 



   Dans les métiers à tisser, lorsque la duite est cassée, le dispositif de casse-trame entre en action et arrête auto- matiquement le métier. Cependant cet arrêt n'est pas immédiat. 



    Par   inertie, le métier continue à battre un ou plusieurs coups, Dans les métiers à boîtes multiples, les navettes qui correspondent aux trames non oassées continuent à fonctionner,   et,pour   rétablir la duite cassée, il faut détramer le tissa, ce qui entraîne une perte de temps et de fil. 



   La présente invention a pour but de remédier à cet in- convénient, A cet effet, dans le métier conforme   à   l'inven- tion, dès que la fourchette susdite entre en action, son mou- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 vement est transmis à une pièce qui prend alors une position d'arrêt pour laquelle le bâton de chasse est immobilisé. 



   De cette façon, la chasse des navettes s'arrête immédia- tement lorsque le dispositif de casse-trame fonctionne, 
En outre, lorsque les boîtes de navettes sont commandées par un mécanisme, on prévoit dans une forme de réalisation avantageuse de l'invention, un élément qui, en se déplaçant avec ladite pièce, immobilise le mécanisme de commande des boîtes, lorsque ladite pièce prend sa position d'arrêt. 



     @râce   à cette disposition, le mécanisme de commande des navettes s'arrête   immédiatement et, celles-ci@   restant dans la position où elles se trouvaient lorsque la trame s'est cas- sée, le rappel des boîtes est exclu pour la remise en route. 



   Le dispositif conforme à l'invention présente l'avantage d'être extrêmement simple et   d'un   fonctionnement certain, et de ne comporter aucun réglage. 



   D'autres détails et particularités de l'invention ressor- tiront de la description des dessins annexés au présent mé- moire et qui représentent, à titre d'exemple non limitatif, une forme da réalisation particulière de l'objet de l'inven- tion. 



   La figure 1 est une vue en perspective après brisures partielles, de l'ensemble d'un mécanisme conforme à l'inventi- on. 



   La figure 2 est une vue en plan, à plus grande échelle, d'une partie du mécanisme représenté à la figure 1, dans le cas de la marche normale du métier, 
La figure 3 est analogue à la figure 2 mais représente les différentes pièces dans la position qu'elles occupent lorsque le dispositif de casse-trame a fonctionné. 



   Le mécaniseme représenté au dessin comprend une pièce 3 qui est montée sur un support 3 fixé à une partie 4 du bâti du métier sur lequel le mécanisme est prévu. Le support.3 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 présente une gorge 5 engagée dans une fente 6 ménagée dans la pièce 2. Une encoche 7 est également prévue dans la pièce 2. 



   Une tige 8 montée sur un plateau 9 est solidaire de la fourchette de casse-trame (non représentée). 



   Lorsque la duite est oassée, le dispositif de casse-tra- me entre   émotion   et la tige   8. entraînée   par la fourchette de casse-trame suivant la flèche 2 pénètre dans l'encoche 7 et pousse la pièce 2 qui se déplace de la position représentée à la figure 2 vers celle représentée à la figure 3.   l'ar   suite de ce mouvement, l'arrête 10 de la pièce 2 pousse une lame de ressort 11 qui tourne alors autour d'un arbre 12, Par les renvois 13, 14,15 et 16, le mouvement est transmis à une tringle 17 qui entraîne.suivant la flèche Y, un nez de chasse 18 monté dans une glissière 19. 



   Or, le lancement des navettes est   provoqué   par le mouve- ment des sabres qui résulte du déplacement de haut en bas d'un bâton de chasse 20. 



   La glissière 19 est solidaire du bâton de chasse   20.   Le mouvement de ce dernier est provoqué par un galet 21 tournant autour d'un arbre moteur 22. Chaque fois que le galet 21 frap- pe le nez de chasse 18, le bâton de chasse 20 est brusquement abaissé et il provoque par l'intermédiaire du sabre (non re- présenté) le lancement d'une navette. 



   Le galet 21 est fixé dans une coulisse 23 dans une posi- tion réglable et choisie de manière que le déplacement du bâ- ton de chasse se produise au moment voulu. 



   Lorsque la duite casse, le dispositif de casse-trame en- tre en action   et,ainsi   qu'il a été expliqué ci-dessus, la trin- gle 17 entraîne le nez de chasse 18 suivant la flèche Y. Par conséquent,dàs   que} la'   pièce 2 se déplace vers sa position d'arrêt (figure 3) sous l'action de la fourchette de casse- trame, le nez de chasse 18 est entraîné suivant la flèche Y et est écarté du champ du galet 21. Le bâton de chasse est 

 <Desc/Clms Page number 4> 

   donc immobilisé   et les navettes ne sont plus lancées. 



   Donc, même si le métier continue à battre par inertie pen- dant un certain temps, il ne sera pas nécessaire de de tramer le   @   tissu pour rétablir la trame cassée. 



   En outre, pour que le mécanisme de commande des boîtes de na-, vettes ne soit pas détérioré lorsque le bâton de chasse est immo- bilisé et que le métier continue à battre par inertie, on prévoit un élément 25 qui tourne avec l'arbre 24 du renvoi 15 lorsque la lame 11 tourne autour de l'arbre 12. L'élément 25 pivote alors   au-   tour d'un support fixe 26 et agit sur une pièce 27 du mécanisme de commande des navettes de manière à immobiliser ce dernier en le mettant,par   exemple,hors  du. champ d'action de l'organe qui l'en-   traîne .    



   La pièce 27 dans le cas de certains métiers à boites multiples peut   être   le support du cylindre portant les cartons qui règlent le mouvement des boîtes. 



   Afin d'éviter que,par les vibrations dues au fonctionnement du métier,la pièce 2 ne se déplace intempestivemant vers sa posi- tion d'arrêt,on prévoit un dispositif d'immobilisation comprenant un support 28 dans lequel la pièce 2 s'engage par une échencrur 29. 



   Le support 28, qui. est fixé à la partie 4 du bâti, sert en outre à   soutenir   la pièce 2. 



   Lorsque la lame 11 se déplace sous l'action de l'arête 10, elle pénètre dans une encoche 30 ménagée dans la partie 4 et y est maintenue par son élasticité. Le nez de chasse 18 est donc maintenu automatiquement dans sa position écartée du   charnu   du galet 21, 
Pour faire sortir la lame 11 de l'encoche 30, l'opéra- teur agit sur un bouton 31 prévu à cet effet. 



   Le métier est actionné par un moteur dont le mouvement ne lui est transmis que pour une position déterminée d'un organe de commande. 



   La position de cet organe de commande dépend de celle 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 d'un élément 32 qui se déplace avec la pièce 2. 



   Lorsque la pièce 2   eét   dans la position représentée à la figure 2, l'organe de commande est dans la position déter- minée susdite et le mouvement du moteur est transmis au métier. 



   Lorsque la pièce 2 est dans sa position d'arrêt (figure   3) l'organe   de commande s'est déplacé hors de cette position et le mouvement du moteur n'est plus transmis au métier. 



   Si le métier est actionné par un moteur électrique indi- viduel, l'élément 32 peut être un ressort qui, lorsqu'il s'est déplacé avec la pièce 2, entraîne un interrupteur commandant ledit moteur éleotrique vers la position de mise hors circuit de ce moteur. 



   Si le métier est actionné à partir d'un moteur quelconque e commandant plusieurs métiers, l'élément 32 peut par exmple transmettre son mouvement à une fourche déplaçant une courroie de transmission d'une poulie fixe   sa]/Une   poulie folle. 



   Le dispositif d'immobilisation comprenant le support 28 et l'échancrure 29 empêche évidemment le déplacement intempes- tif de l'élément 32, lorsque le dispositif de casse-trame n'a pas fonctionné. 



   Le nez de chasse 18 est constamment sollicité par un res- sort 33 qui tend à le ramener dans le champ du galet 21. 



    @   Lorsque la duite cassée est réparée, il   suffit)pour   remet- tre le métier en route, de repousser la pièce 2 et l'élément 32 dans la position représentée à la figure 2 et de'libérer la lame 11 en agissant sur le bouton 31 pour la faire sortir de l'encoche 30. Le ressort 33 ramène le nez de chasse 18 dans sa position de travail. 



   Le mécanisme décrit n'est qu'une forme de réalisation particulière de l'objet de   l'invention   On peut, sans sortir du cadre de celle-ci,y apporter diverses modifications cons- tructives. 



   On peut notamment adopter d'autres façons de transmettre 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 le mouvement de la. pièce 2, au nez de chasse d'une part et à la pièce 27 d'autre part. 



   La forme de la pièce 2 ne doit pas nécessairement être celle représentée; elle peut varier avec les divers types de métiers et suivant la façon dont le mouvement du moteur est transmis a.u métier. 



     Enfn,   dans le cas d'un métier Jacquard, la pièce 27 peut   être   l'axe de transmission des mouvements de la mécani- que Jacquard au mécanisme de commende des boîtes de navettes,   REVENDICATIONS.   



   ------------------- 
1. Métier à   tisser,   à boîte multiples, dans lequel une fourchette de casse-trame arrête automatiquement le métier lorsque la duite est cassée, et dans lequel la navette est lancée par un sabre actionné par un bâton de   chasse,c   a r a o- t é r   i.   s é en ce que, dès que ladite fourchette entre en ac- tion, son mouvement est transmis à une pièce qui prend alors une position d'arrêt pour laquelle le bâton de chasse est im- mobilisé.



   <Desc / Clms Page number 1>
 for :
 EMI1.1
 "Improvements in looms
The present invention relates to a multi-box loom, in which a weft-breaking fork automatically stops the loom when the pick is broken, and in which the shuttle is launched by a saber operated by a hunting stick.



   In weaving looms, when the pick is broken, the weft-breaking device kicks in and automatically stops the loom. However, this stop is not immediate.



    By inertia, the loom continues to beat one or more strokes, In multi-box looms, the shuttles which correspond to the unclamped wefts continue to operate, and, to restore the broken pick, it is necessary to unravel the weave, which entails a waste of time and thread.



   The object of the present invention is to remedy this drawback. To this end, in the trade according to the invention, as soon as the aforesaid fork comes into action, its movement.

 <Desc / Clms Page number 2>

 Event is transmitted to a part which then takes a stop position for which the hunting stick is immobilized.



   In this way, the shuttles' hunting stops immediately when the weft breaker is working,
In addition, when the shuttle boxes are controlled by a mechanism, in an advantageous embodiment of the invention, an element is provided which, by moving with said part, immobilizes the control mechanism of the boxes, when said part takes its stop position.



     @ Thanks to this arrangement, the control mechanism of the shuttles stops immediately and, the latter @ remaining in the position in which they were when the weft broke, the recall of the boxes is excluded for resetting. road.



   The device according to the invention has the advantage of being extremely simple and reliable in operation, and of not including any adjustment.



   Other details and particularities of the invention will emerge from the description of the drawings appended hereto and which represent, by way of nonlimiting example, a particular embodiment of the subject of the invention. tion.



   FIG. 1 is a perspective view, after partial breaks, of the assembly of a mechanism according to the invention.



   Figure 2 is a plan view, on a larger scale, of part of the mechanism shown in Figure 1, in the case of the normal operation of the loom,
Figure 3 is similar to Figure 2 but shows the different parts in the position they occupy when the weft breaking device has operated.



   The mechanism shown in the drawing comprises a part 3 which is mounted on a support 3 fixed to a part 4 of the frame of the loom on which the mechanism is provided. Support. 3

 <Desc / Clms Page number 3>

 has a groove 5 engaged in a slot 6 made in part 2. A notch 7 is also provided in part 2.



   A rod 8 mounted on a plate 9 is integral with the weft breaker fork (not shown).



   When the pick is oassed, the breaker device between emotion and the rod 8. driven by the weft breaker fork following arrow 2 enters notch 7 and pushes part 2 which moves from position shown in Figure 2 to that shown in Figure 3. Following this movement, the stop 10 of the part 2 pushes a leaf spring 11 which then turns around a shaft 12, by the references 13, 14, 15 and 16, the movement is transmitted to a rod 17 which drives following the arrow Y, a hunting nose 18 mounted in a slide 19.



   However, the launching of the shuttles is caused by the movement of the sabers which results from the up and down movement of a hunting stick 20.



   The slide 19 is integral with the hunting stick 20. The movement of the latter is caused by a roller 21 rotating around a motor shaft 22. Each time the roller 21 hits the hunting nose 18, the hunting stick 20 is suddenly lowered and it causes via the saber (not shown) the launch of a shuttle.



   The roller 21 is fixed in a slide 23 in an adjustable position and chosen so that the movement of the hunting stick occurs at the desired time.



   When the pick breaks, the weft-breaking device kicks in and, as explained above, the link 17 drives the flushing nose 18 along the arrow Y. Therefore, as soon as } the 'part 2 moves to its stop position (Figure 3) under the action of the weft breaker fork, the hunting nose 18 is driven along the arrow Y and is moved away from the field of the roller 21. The hunting stick is

 <Desc / Clms Page number 4>

   therefore immobilized and the shuttles are no longer launched.



   Therefore, even if the loom continues to inertially beat for some time, it will not be necessary to weave the fabric to re-establish the broken weft.



   Furthermore, so that the control mechanism of the shuttle boxes is not damaged when the hunting stick is immobilized and the loom continues to beat by inertia, an element 25 is provided which rotates with the shaft. 24 of the return 15 when the blade 11 rotates around the shaft 12. The element 25 then pivots around a fixed support 26 and acts on a part 27 of the shuttle control mechanism so as to immobilize the latter in putting it, for example, out of. field of action of the organ which trains it.



   Part 27 in the case of some multi-box looms may be the cylinder support carrying the cartons which regulate the movement of the boxes.



   In order to prevent, by the vibrations due to the operation of the loom, the part 2 does not inadvertently move towards its stop position, an immobilization device is provided comprising a support 28 in which the part 2 engages. by a notch 29.



   Support 28, which. is attached to part 4 of the frame, also serves to support part 2.



   When the blade 11 moves under the action of the ridge 10, it enters a notch 30 formed in part 4 and is held there by its elasticity. The hunting nose 18 is therefore automatically maintained in its position away from the fleshy of the roller 21,
To release the blade 11 from the notch 30, the operator acts on a button 31 provided for this purpose.



   The loom is actuated by a motor, the movement of which is transmitted to it only for a determined position of a control member.



   The position of this control member depends on that

 <Desc / Clms Page number 5>

 of an element 32 which moves with the part 2.



   When the part 2 is in the position shown in FIG. 2, the control member is in the aforementioned determined position and the movement of the motor is transmitted to the loom.



   When the part 2 is in its stop position (FIG. 3) the control member has moved out of this position and the movement of the motor is no longer transmitted to the loom.



   If the loom is actuated by an individual electric motor, the element 32 may be a spring which, when it has moved with the part 2, drives a switch controlling said electric motor to the position of switching off of the machine. this engine.



   If the loom is actuated from any motor controlling several looms, the element 32 can for example transmit its movement to a fork moving a transmission belt from a fixed pulley to its] / An idler pulley.



   The immobilization device comprising the support 28 and the notch 29 obviously prevents the inadvertent displacement of the element 32, when the weft-breaking device has not operated.



   The hunting nose 18 is constantly requested by a spring 33 which tends to bring it back into the field of the roller 21.



    @ When the broken pick is repaired, it suffices) to restart the loom, to push the part 2 and the element 32 back into the position shown in figure 2 and to release the blade 11 by acting on the button 31 to make it come out of the notch 30. The spring 33 brings the flushing nose 18 back to its working position.



   The mechanism described is only one particular embodiment of the object of the invention. Various structural modifications can be made thereto without departing from the scope thereof.



   In particular, we can adopt other ways of transmitting

 <Desc / Clms Page number 6>

 the movement of the. part 2, to the hunting nose on the one hand and part 27 on the other hand.



   The shape of part 2 does not necessarily have to be the one shown; it can vary with the various types of looms and according to the way in which the motor movement is transmitted to the loom.



     Finally, in the case of a Jacquard loom, the part 27 can be the axis of transmission of the movements of the Jacquard mechanism to the control mechanism of the shuttle boxes.



   -------------------
1. Loom, with multiple box, in which a weft-breaking fork automatically stops the loom when the pick is broken, and in which the shuttle is launched by a saber operated by a hunting stick, cara o- t é r i. s in that, as soon as said fork comes into action, its movement is transmitted to a part which then takes a stop position for which the hunting stick is immobilized.


    

Claims (1)

2. @étier suivant la revendication 1, dans le cas où le bâton de chasse est actionné par un organe qui vient frapper un nez de chasse solidaire dudit bâton,o a r a c t é r i s é é en ce que le déplacement de la pièce susdite vers sa position d'arrêt a pour effet d'écarter ledit nez de chasse du champ duditorgane. 2. @ bracket according to claim 1, in the case where the hunting stick is actuated by a member which strikes a hunting nose integral with said stick, oaract é risé in that the displacement of the aforesaid piece towards its position stop has the effect of removing said hunting nose from the field duditorgane. 3. Métier suivant la revendication 2,caractérisé en ce que lediz nez de chasse est constamment sollicite par un organe élastique qui tend à@le ramener dans le ohamp de l'or- gane susdit, 4..Métier suivant l'une ou l'autre des revendications pré- cédentes,c a r a c t é r i s é é en ce que ledit nez de chasse est maintenu automatiquement dans sa position écartée du champ dudit organe par un dispositif.qui peut être mis hors d'action sous la commande de l'opérateur. <Desc/Clms Page number 7> 3. Loom according to claim 2, characterized in that the hunting nose lediz is constantly urged by an elastic member which tends to bring it back into the field of the aforesaid organ, 4..Metier according to one or the Another of the preceding claims, characterized in that said flushing nose is automatically maintained in its position away from the field of said member by a device which can be put out of action under the control of the operator . <Desc / Clms Page number 7> 5. Métier suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, dans le cas où il comprend des boites de navet- tes commandées par un mécanisme,o a r a c t é r i s é é en ce qu'un élément se déplaçant avec ladite pièce, immobilise le mécanisme de commande des boites, lorsque ladite pièce prend sa position d'arrêt. 5. Loom according to one or other of the preceding claims, in the case where it comprises boxes of turnips controlled by a mechanism, characterized in that an element moving with said part, immobilizes the gearbox control mechanism, when said part takes its stop position. 6. Métier suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, dans le cas où le métier est actionné par un mo- teur dont le mouvement ne lui est transmis que pour une posi- tion déterminée d'un organe de commande,o a r a c t é r i s é é en ce que le mouvement de ladite pièce vers sa position d'ar- rêt provoque le déplacement dudit organe de commande hors de ladite position déterminée. 6. Loom according to either of the preceding claims, in the case where the loom is actuated by a motor whose movement is transmitted to it only for a determined position of a control member, oaract erised in that the movement of said part towards its stop position causes the displacement of said control member out of said determined position. 7. Métier suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes,c a r a o t é r i s é en ce que ladite pièce est pourvue d'un dispositif d'immobilisation l'empêchant de se dé- placer vers sa position d'arrêt, lorsque la fourchette susdite n'est pas entrée en action, 8, Métier à tisser tel que décrit ci-dessus ou représenté au dessin annexé, 7. Loom according to either of the preceding claims, characterized in that said part is provided with an immobilizing device preventing it from moving towards its stop position, when the aforementioned fork has not come into action, 8, Loom as described above or shown in the accompanying drawing,
BE433152D BE433152A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE433152A true BE433152A (en)

Family

ID=92577

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE433152D BE433152A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE433152A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US4287868A (en) Retracting arrow rest
US2179413A (en) Fishing rod and reel
US4071014A (en) Arrow positioning device
BE433152A (en)
FR2549099A1 (en) ELASTIC DEVICE FOR RELIEVING THE MECHANISMS FOR DRIVING ALTERNATIVE MOVING PARTS BETWEEN TWO EXTREME POSITIONS, IN WEAVING WORK
FR2463832A1 (en) MECHANISM FOR CONTROLLING THE CLAMPS OF THE INSERTION BODIES OF THE FRAME WIRE OF A WEAVING MACHINE WITHOUT A SHUTTLE
CH646740A5 (en) WEFT BRAKE OF A SHUTTERLESS WEAVING MACHINE.
BE678430A (en)
CH140059A (en) Automatic pick-up device for looms.
BE352658A (en)
BE462627A (en)
BE356241A (en)
CH287930A (en) Self-winding watch by oscillating weight.
BE472322A (en)
BE404421A (en)
BE332701A (en)
BE493896A (en)
BE332059A (en)
CZ225391A3 (en) device for cutting weft threads in a loom
CH157087A (en) Mechanism for the automatic braking of the disc holder plate of a talking machine.
CH147761A (en) Device for cutting the weft thread of a spent bobbin in automatic bobbin changing devices.
BE435575A (en)
BE370241A (en)
CH244856A (en) Driving device for film, comprising a claw holder actuated by a Trézel cam.
CH136757A (en) Instantaneous opening and closing electrical contact mechanism.