BE429804A - - Google Patents

Info

Publication number
BE429804A
BE429804A BE429804DA BE429804A BE 429804 A BE429804 A BE 429804A BE 429804D A BE429804D A BE 429804DA BE 429804 A BE429804 A BE 429804A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
meniscus
glass
sheet
heat
well
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE429804A publication Critical patent/BE429804A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C03GLASS; MINERAL OR SLAG WOOL
    • C03BMANUFACTURE, SHAPING, OR SUPPLEMENTARY PROCESSES
    • C03B15/00Drawing glass upwardly from the melt
    • C03B15/02Drawing glass sheets
    • C03B15/06Drawing glass sheets from a debiteuse

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Re-Forming, After-Treatment, Cutting And Transporting Of Glass Products (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   MEMOIRE DESCRIPTIF déposé à l'appui d'une demande de BREVET D ' I N V E N T I O N   '   Procédé et appareil perfectionnés pour la fabrication du verre en feuilles ". 
La présente invention   concerne   essentielle- ment la. fabrication du Terre en feuilles et a pour objet un procédé et an appareil permettant de   tirai-   
 EMI1.1 
 nuer les ondsiationa et l'aspect martelé caracté- ristiq,n,es du verre étiré et de retarder le refroî- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 dissement du verre dans le puits d'étirage, en diminuant ainsi la période d'étirage effective. 



   La présente invention est d'un genre tel qu'elle peut facilement être appliquée à l'un quelconque des procédés actuellement connus ou appliques dans l'industrie pour fabriquer le verre en feuilles. Dans ces procédés de fabrication connus, la feuille est étirée d'une façon continue verticalement à partir d'un bain de verre fondu contenu dans un puits ou chambre   d'étirege   Dans quelques-uns de ces procédés, la feuille étirée d'une façon continue a partir du bain s'élève verticalement à   l'intérieur   du puits , puis passe verticalement par une chambre de recuisson relativement longue placée au-dessus du puits .

   Dans un autre de ces procédés, le terre étiré verticalement à partir du bain ne passe ver- ticalement que sur une partie de la hauteur du puits et est ensuite dévié horizontalement par son passage sur un rouleau pour passer du puits dans une longue chambre de recuisson et de refroi-   dissement   horizontale à l'extrémité de laquelle la feuille continue est découpée en sections de longueurs appropriées . Dans certains de ces procé- dés, le verre est étiré à partir du bain à travers un flotteur ou débiteuse, présentant une fente longitudinale. Dans d'autres de ces procédés, la verre est étiré directement à partir de la surface du bain, avec ou sans l'aide d'une barre d'étirage   noyée.   



   Dans tous ces procédés, tels quelle étaient pratiqués   jusqu'à,   ce jour,le verre produit possède une ondulation caractéristique s'étendant longi- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 tudinalement et aussi, dans certains cas,latéra-   lement 4   la feuille montante de verre . Cette ondulation est nuisible parce qu'elle provoque la distorsion des objets vus à travers la feuille, ceci étant particulièrement le cas d'objets vus suivant une direction fortement oblique . En plus de ce défaut, le produit résultant de la mise en pratique des procédés actuellement connus possède le défaut dit   de *  martelage " qui provoque aussi la déformation des objets vus à travers la feuille de verre .Les ondulations et le martelage peuvent résulter d'influences diverses .

   Les expressions " ondulations " et " martelage " sont relatives des défauts quelconques du verre qui provoquent la déformation d'objets vus à travers la feuille et ne comprennent pas les défauts locaux tels que bulles   Pierres, /zmçcmlxc%     grains;;,   oeils de chat,etc..... 



   La présente invention a pour objet un procédé' et un appareil permettant de diminuer ces imper- fections de   faço   à rendre le produit résultant plus satisfaisant . Dans les procédés actuellement oonnus,le verre du bain que contient la chambre d'étirage se refroidit relativement rapidement près de sa surface, et, après une période de 120 heures environ, sa consistance est devenue telle, qu'il faut interrompre l'étirage et réchauffer le verre que contient la chambre . Ce refroidissement est irrégulier dans toutes les parties du puits, et le refroidissement irrégulier a une influence nuisible sur le caractère du verre étiré. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Un autre but de l'invention est de retarder le refroidissement du verre du bain, et   de   régler ce refroidissement de façon à le-rendre plus uni- forme dans toutes les parties de la section de la chambre d'étirage et, plus particulièrement, les parties adjacentes à la feuille montante de verre. 



   En retardant le refroidissement, on augmente la longueur de chaque période d'étirage et, en rendant les températures plus uniformes, on amé- liore la qualité du verre . nt 
Les températures que   possédera   débi- teuse - lorsqu'elle est utilisée -, le verre fondu contenu dans le puits d'étirage et l'air en contact avec la verre fondu du bain et de la feuille mon- tante, au voisinage du ménisque, varient sensi- blement en tous les points de la longueur du puits d'étirage .En réglant ces températures, de façon à maintenir des conditions de température relative- ment constantes en tous les points de la longueur sensiblement entière du puits d'étirage, et plus particulièrement de la longueur du ménisque de la feuille montante, et en faisant en sorte que le verre fondu se refroidisse plus uniformément,

  on peut diminuer sensiblement les ondulations et le martelage susmentionnés. De plus, en protégeant au moins partiellement le ménisque de le feuille montante contre les courants d'air dispersés et en assurant le réglage des températures des cou- rants de gaz qui entrent réellement en contact avec la feuille montante de verre près du ménisque, de façon que ces courants soient plus uniformes en tous les points de la largeur entière de la feuille montante,on diminue notablement,les 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 on imperfections susmentionnées et/obtient un produit de qualité supérieure . 



   Le procédé suivant l'invention consiste à refroidir le verre étiré près du point   d'éti-   rage et   à.   maintenir ou régler la température du verre fondu près du point d'étirage ou mé- nisque de façon qu'elle soit sensiblement uni- forme au moins en tous les points de la largeur du ménisque de la feuille étirée. 



   Lorsque la feuille est étirée a travers une débiteuse, le présent procédé perfectionné assure aussi le maintien à une valeur sensible- ment constante de la température que possède- la débiteuse près du ménisque en tous les points de la longueur de celui-ci . 



   Le réglage désiré de la température peut être obtenu à l'aide d'organes de distri-   bution   ou de conduction de chaleur qui peuvent affecter la forme d'une assise en matière réfrac- 
 EMI5.1 
 de pièces métalliques conductrices de la %aiçe àu/ÉÉRÎÎIÉ"ÉàÉjÉÀàÀ"ÉOÉ#ôÉÉÎÀÀiÉé taisre  9/chlUeur' mit "M convenableinent disposés près du ménisque de la feuille étirée. 



   Le dessin annexé représente uniquement   à   titre explicatif un mode de réalisation pré- féré de l'invention, celle-ci étant appliquée 
 EMI5.2 
 au procédé ourcaul, Toutefois,comms on l'a dit plus haut,la présente invention n'est pas limitée à ce procédé particulier et peut être   'appliquée   en   combinaison   avec l'un quelconque des procédés dans lesquels la feuille de verre est étiré? d'une façon sensiblement continue à partir du bain de verre fondu. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Sur le dessin annexé : La figure 1 est une coupe longitudinale d'un puits d'étirage muni d'un appareil permettant de réaliser le présent procédé . 



  La figure 2 est une coupe transversale de ce puits et représente une petite portion du canal qui y aboutit . 



  La figure 3 est une vue de détail en perspective de la disposition des cornieres représentées sur les figures 1 et 2 . 



   Dans la construction représentée, le verre fondu G passe du canal 2 dans le puits d'é- tirage 3 . Une débiteuse ou flotteur 4 est prévu dans le puits 3 , et le verre fondu est étirai de bas en haut de la manière habituelle à travers la fente 5 de la débiteuse, la feuille s'élevant à l'intérieur du puits 3 et pénétrant dans une chambre de recuisson verticale 6 dans laquelle une série de rouleaux   7   sont disposée de façon a obliger la feuille à s'élever à l'intérieur de la chambre 6 . La débiteuse 4 est maintenue en position de la manière habituelle par des barres de poussée 8 qui s'étendent de haut en bas, et pénètrent à l'intérieur du puits.

   Un refroidisseur a eau 9 est prévu de part et d'autre de   l'ouver-   ture ou fente longitudinale 5 de la   débiteuse   ces deux refroidisseurs étant placés près du ménisque, indiquéen 10, et servant a refroidir le verre fondu pour le solidifier sous forme d'une feuille .Ces refroidisseurs sont munis de tuyaux d'arrivée et de départ d'eau 11. 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 



  Au-dessus des refroidisseurs principaux 10 se 
 EMI7.1 
 auxiliaires -,au xi.Li air@ E;j trouvent des refroidssa"6ables 12 qui ser- vent à refroidir la feuille et contribuent à sa recuisson convenable . Ces refroidisseurs sont eux-mêmes pourvus de tuyaux d'arrivée et de départ d'eau 13 . 



   Une cornière longitudinale 14 est prévue entre chaque refroidisseur principal 9 et la paroi latérale adjacente du puits. Les deux cornières 14 vont d'une des extrémités du puits à l'autre et sont destinées à reposer sur les blocs extrêmes 15 du puits . Chacune d'elles est munie d'une aile ou branche verticale et d'une branche horizontale . 



  La branche horizontale bute contre le refroi disseur adjacent et s'étend de celui-ci vers la paroi latérale adjacente*, la branche verticale s'étend le long de la paroi latérale adjacente dont elle est espacée d'une distance relativement faible . Chaque cornière est placée a une faible distance au-dessus de la débitause et du verre fondu que contient le puits .

   Près de chacune des extrémités des cornières est prévue une entretoise 16 qui repose sur les branches horizontales des deux cornières et constitue un pont au-dessus   d'elles .   Les deux entretoisea 16 sont placées près des extrémités de la débiteuse, entre celle-ci et les parois extrêmes adjacentes, leur rôle étant de réduire la circulation   d'air   des extrémités vers le milieu de la feuille   montante   de verre et entre la débiteuse et les refroidisseurs,   c'est-   à-dire que ces entretoises contribuent à empêcher la formation d'un courant d'air longitudinal le long de la feuille montante de verre,près du ménisque. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   Les entretoises 16 contribuent aussi notablement à maintenir des températures constantes dans le verre et la débiteuse, de l'une à l'autre des extrémités du puits. Elles peuvent aussi servir a chauffer une partie de l'air qui circule dans le puits et a donner à l'air entrant en contact avec le ménisque une température plus uniforme en tous les points de la longueur du puits . 



   Il est bien entendu toutefois que ces entrer toises ne sont pas essentielles et qu'on peut obtenir des résultats entierement satisfaisants sans les utiliser . 



   En disposant les cornières de la manière décrite, c'est-a-dire avec leur branche horizon- tale eu contact avec le refroidisseur adjacent, on effectue entre les deux organes un joint qui diminue efficacement la quantité d'air entrant en contact avec le ménisque de la feuille L'air susceptible- de passer entre les refroidisseurs et le bain de verre entre en contact avec les cor- nières,et la température est par conséquent au moins partiellement égalisée. 



   Il est bien entandu que les cornières et les entre- toises 16 doivent être faites d'une matière qui résiste aux températures extrêmement élevées régnant dans le puits.Le verre fondu possède normalement une température comprise entre 982  et   10379,et   il faut par conséquent utiliser une matière qui résiste à ces températures.il est préférable que ces cornieres soient faites d'un métal tel que l'acier inoxydable qui   est   capable de résister a ces empératures. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



  On a trouvé que l'acier spécial au nickel-chrome vendu sous la marque de fabrique Duraloy résiste d'une façon satisfaisante à ces températures et remplie les fonctions désirées. 



   Il est préférable que les surfaces exté- rieures des cornières soient meulées et polies , étant donné que ,en général, on   obtient   de meil- leurs résultats lorsque les faces des cornières adjacentes aux parois latérales du puits et celles adjacentes au verre fondu et a la débiteuse sont rectifiées et polies a un degré relativement élevé . 



  Il est bien entendu toutefois que le caractère de ces surfaces peut être modifié et différer, en divers points des   cornière s,en   vue des résultats désirés . Par exemple, on peut noircir les parties des cornières adjacentes au milieu du puits, alors qu'on peut donner   à.   leurs parties extrêmes un très beau poli de façon que la partie médiane absorbe plus de chaleur que les parties   extrêmes ,   
Il est en outre évident qu'on pourrait substituer aux cornières décrites des barres mé- talliques plates ou de section en U ou en double T et obtenir des résultats avantageux .

   De plus, il est évident pour l'homme du métier que le métal adjacent à tout point particulier de la largeur de la feuille montante   de   verre peut être prévu en toute' épaisseur ou quantité désirée pour tenir compte des conditions de température particulières régnant dans le puits . Par exemple, la partie centrale des cornières ou poutrelles, de section en U ou autre, peut être plus légère que les parties extrêmes, de façon à régler la quantité de chaleur passant dans ces organes,et assurer ainsi une plus grande uniformité de la température en tous les points de la longueur du ménisque. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 utiliser
Il est évident qu'on peut substituer/ d'autres que le type métallique pour la construction typas de matieres/des organes régulateurs de tem- 
 EMI10.1 
 pérature cxbâ,e .

   Par exemple, on pour- rait utiliser des briques réfractaires résistant aux températures du puits et assurer ainsi une dis- tribution avantageuse de la chaleur en tous les points de la longueur du ménisque .Ces briques pourraient entourer entièrement la feuille montante de verre, un des bords de chaque brique reposant sur la   débiteuse   en un point voisin du refroidisseur et l'autre extrémité s'étendant au-dessus de la partie supérieure du bain de verre, vers la paroi adjacente du puits . Toutefois, il n'est pas né- cessaire que la feuille montante   de   verre soit dans tous les cas complètement entourée par les briques, car on peut obtenir des résultats avantageux avec deux sections de brique ayant sensiblement la forme d'un U tournant son ouverture vers la partit centrale de la feuille .

   Les briques contribuent à égaliser les températures régnant dans la   feuille   montante de verre, aans le bain de verre, dans la débiteuse et dans l'air qui entre en contact avec la feuille près de ménisque . De plus, elles protègent partiel- lement la zone adjacente au ménisque contre les courants d'air dispersés et rendent plus uniforme la température des gaz entrant réellement en contact avec la feuille . 



   Il est en outre évident qu'on peut obtenir des résultats satisfaisants par la combinaison de cornières ou d'autres éléments métalliques aveo un ouvrage en maçonnerie . En pareils cas, il est préférable d'utiliser des cornières, plaques , 
 EMI10.2 
 profHéE...etc...métal1iques.oonmt supports de la maçonnerie utilisée 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 Comme on l'a dit pins haut, la disposition décrite ci-dessus règle les températures régnant dans le bain de verre, la   débiteuse   et le ménisque de la feuille montante de verre , Les températures rè- gnant d'une des extrémités de la débiteuse à l'au- tre sont rendues plus uniformes, et la débiteuse une vitesse et le verre sont refroidis à relativement constant .

   De plus les   cotnières   réfléchissent une proportion sensible de chaleur vers le bain la vitesse de verre et la   débiteuse   et diminuent   @  de refroidissement de ces derniers:,ce qui augmente quelque peu la période d'étirage . De plus, la disposition décrite contribue notablement à régler le passage de courants d'air près du ménisque et règle la température de l'air venant frapper le ménisque, de sorte que la quantité d'air venant frapper le ménisque est moindre que d'ordinaire, que l'air qui entre réellement en contact avec le   Bosniaque   possède une température relativement uni- forme,et que le refroidissement de la feuille montante de verre est ainsi rendu plus uniforme en tous les points de la longueur du ménisque. 



   Comme les cornières butent contre les   refroi   disseurs, elles interceptent les courants d'air ou empêchent qu'une proportion sensible de ces courants passe vert le bas le long des   face@   extérieures des refroidisseurs et vers l'intérieur vers le ménisque .

   Une petite quantité d'air peut, seule passer vers le bas entre les cornières et les parois latérales du puits , et l'air qui circule de cette manière est chauffé à peu près uniformément en raison de son contact avec les cornières de sorte que,lorsque l'air frappe le 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 ménisque, sa température est relativement constante d'un des bords de la feuille à l'autre 
Dans la présente description, on a dit que, conformément à cette invention, la tempéra- turc du verre était rende sensiblement uniforme d'un des bords de la feuille a l'autre . 



   On n'entend pas par la que les températures régnant aux divers points sont nécessairement égales . Par exemple, les terupétttures règnant aux bords de la feuille montante de verre peuvent être un peu plus basses que celle régnant entre ces bords . En disant, que les températures sont rendues plus uniformes, on veut dire que la courbe des températures régnant du milieu de la feuille a chacun des bords est rendue sensiblement uniforme. 



  Dans tous les procédés antérieurs, cette courbe de températures varie notablement, alors que, par le présent procédé, elle est rendue relativement uniforme . 



   REVENDICATIONS 1 . Procédé pour étirer le verre en feuilles à partir d'un bain de verre fondu, caractérisé par le fait qu'il consiste à refroidir la feuille de   verre   étirée près du point d'étirage et à maintenir ou règler la température que possède le verre fondu à une valeur près du point d'étirage ou ménisque/sensiblement uniforme en tous les points au moins de la largeur du ménisque de le feuille étirée.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   DESCRIPTIVE MEMORY filed in support of a patent application for I N V E N T I O N 'Improved process and apparatus for the manufacture of sheet glass ".
The present invention relates essentially to the. manufacture of Earth in sheets and has for object a method and an apparatus for drawing
 EMI1.1
 to reduce the characteristic wave and hammered appearance of drawn glass and to delay cooling.

 <Desc / Clms Page number 2>

 the glass in the drawing well, thereby decreasing the effective drawing period.



   The present invention is of a kind that can easily be applied to any of the methods currently known or applied in the industry for making sheet glass. In these known manufacturing methods, the sheet is continuously stretched vertically from a bath of molten glass contained in a drawing well or chamber. In some of these methods, the sheet stretched in a vertical fashion. continuous from the bath rises vertically inside the well, then passes vertically through a relatively long annealing chamber placed above the well.

   In another of these methods, the earth stretched vertically from the bath passes vertically only a part of the height of the well and is then deflected horizontally by its passage on a roller to pass from the well into a long annealing chamber. and horizontal cooling at the end of which the continuous sheet is cut into sections of suitable lengths. In some of these processes, the glass is drawn from the bath through a float or feeder, having a longitudinal slit. In other of these processes, the glass is drawn directly from the surface of the bath, with or without the aid of a flooded draw bar.



   In all of these processes, as practiced heretofore, the glass produced has a characteristic corrugation extending longi-

 <Desc / Clms Page number 3>

 tudinally and also, in some cases, laterally to the riser sheet of glass. This corrugation is harmful because it causes distortion of objects seen through the sheet, this being particularly the case of objects seen in a strongly oblique direction. In addition to this defect, the product resulting from the practice of presently known methods has the so-called "hammering" defect which also causes deformation of the objects seen through the glass sheet. Corrugations and hammering can result from various influences.

   The expressions "ripples" and "hammering" relate to any defects in the glass which cause deformation of objects seen through the sheet and do not include local defects such as bubbles Stones, / zmçcmlxc% grains ;;, cat's eyes , etc .....



   The object of the present invention is to provide a method and apparatus for reducing these imperfections so as to make the resulting product more satisfactory. In presently known processes, the bath glass in the drawing chamber cools relatively quickly near its surface, and after a period of about 120 hours its consistency has become such that drawing must be discontinued. and heat the glass in the chamber. This cooling is irregular in all parts of the well, and the irregular cooling adversely affects the character of the drawn glass.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   Another object of the invention is to delay the cooling of the glass of the bath, and to regulate this cooling so as to make it more uniform in all the parts of the section of the drawing chamber and, more particularly, the parts adjacent to the riser sheet of glass.



   By delaying the cooling, the length of each stretching period is increased and, by making the temperatures more uniform, the quality of the glass is improved. nt
The temperatures that the debitter will have - when it is used -, the molten glass contained in the drawing well and the air in contact with the molten glass of the bath and of the rising sheet, in the vicinity of the meniscus, vary substantially at all points along the length of the drawing well. By adjusting these temperatures, so as to maintain relatively constant temperature conditions at all points along the substantially entire length of the drawing well, and more particularly the length of the riser sheet meniscus, and causing the molten glass to cool more evenly,

  the aforementioned undulations and hammering can be significantly reduced. In addition, by at least partially protecting the riser sheet meniscus against dispersed air currents and by ensuring the temperature control of the gas streams which actually come into contact with the riser sheet of glass near the meniscus, so that these currents are more uniform at all points of the entire width of the riser sheet, the

 <Desc / Clms Page number 5>

 the above mentioned imperfections and / obtains a superior product.



   The method according to the invention comprises cooling the drawn glass near the point of drawing and. maintaining or adjusting the temperature of the molten glass near the stretch point or meniscus so that it is substantially uniform at least at all points of the width of the meniscus of the stretched sheet.



   As the sheet is stretched through a cutter, the present improved process also ensures that the temperature of the cutter near the meniscus at all points along the length of the meniscus is maintained at a substantially constant value.



   The desired adjustment of the temperature can be obtained by means of distribution or heat conduction members which can take the form of a seat made of refractory material.
 EMI5.1
 of conductive metal parts of the% aiçe àu / ÉÉRÎIÉ "ÉàÉjÉÀàÀ" ÉOÉ # ôÉÉÎÀiÉé taisre 9 / chlUeur 'mit "M suitable are arranged near the meniscus of the stretched sheet.



   The accompanying drawing shows only by way of explanation a preferred embodiment of the invention, the latter being applied
 EMI5.2
 to the urcaul process. However, as stated above, the present invention is not limited to this particular process and can be applied in combination with any of the processes in which the glass sheet is stretched. substantially continuously from the molten glass bath.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   In the accompanying drawing: FIG. 1 is a longitudinal section of a drawing well provided with an apparatus making it possible to carry out the present process.



  Figure 2 is a cross section of this well and shows a small portion of the channel leading to it.



  Figure 3 is a detail perspective view of the arrangement of the angles shown in Figures 1 and 2.



   In the construction shown, molten glass G passes from channel 2 into draft well 3. A cutter or float 4 is provided in well 3, and the molten glass is stretched from bottom to top in the usual manner through slit 5 of the cutter, the foil rising inside well 3 and entering. a vertical annealing chamber 6 in which a series of rollers 7 are arranged so as to force the sheet to rise inside the chamber 6. The sawing machine 4 is held in position in the usual way by push bars 8 which extend from top to bottom, and penetrate inside the well.

   A water cooler 9 is provided on either side of the longitudinal opening or slot 5 of the feeder, these two coolers being placed near the meniscus, indicated at 10, and serving to cool the molten glass to solidify it in the form of These coolers are fitted with water inlet and outlet pipes 11.

 <Desc / Clms Page number 7>

 



  Above the main coolers 10 se
 EMI7.1
 auxiliaries -, at xi.Li air @ E; j find coolers 6ables 12 which serve to cool the sheet and contribute to its proper annealing. These coolers are themselves provided with inlet and outlet pipes. water 13.



   A longitudinal angle 14 is provided between each main cooler 9 and the adjacent side wall of the well. The two angles 14 go from one end of the well to the other and are intended to rest on the end blocks 15 of the well. Each of them has a vertical wing or branch and a horizontal branch.



  The horizontal branch abuts against the adjacent cooler and extends therefrom to the adjacent side wall *, the vertical branch extends along the adjacent side wall from which it is spaced a relatively small distance. Each angle iron is placed a short distance above the flow break and the molten glass in the well.

   Near each of the ends of the angles is provided a spacer 16 which rests on the horizontal branches of the two angles and constitutes a bridge above them. The two bracesa 16 are placed near the ends of the cutter, between the latter and the adjacent end walls, their role being to reduce the air circulation from the ends towards the middle of the rising sheet of glass and between the cutter and the coolers, that is, these spacers help to prevent the formation of a longitudinal air stream along the riser sheet of glass near the meniscus.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   The spacers 16 also contribute significantly to maintaining constant temperatures in the glass and the cutter, from one end of the well to the other. They can also be used to heat some of the air circulating in the well and to give the air coming into contact with the meniscus a more uniform temperature at all points along the length of the well.



   It is of course understood, however, that these input gauges are not essential and that entirely satisfactory results can be obtained without using them.



   By arranging the angles in the manner described, that is to say with their horizontal branch in contact with the adjacent cooler, a joint is made between the two members which effectively reduces the quantity of air coming into contact with the cooler. sheet meniscus The air which can pass between the coolers and the glass bath comes into contact with the cornices, and the temperature is therefore at least partially equalized.



   It is well understood that the angles and the spacers 16 must be made of a material which will withstand the extremely high temperatures prevailing in the well. Molten glass normally has a temperature between 982 and 10379, and therefore should be used. a material which will withstand these temperatures. It is preferred that these angles are made of a metal such as stainless steel which is capable of withstanding these emperatures.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



  The special nickel-chromium steel sold under the trademark Duraloy has been found to withstand these temperatures satisfactorily and perform the desired functions.



   It is preferable that the outer surfaces of the angles are ground and polished, since, in general, best results are obtained when the faces of the angles adjacent to the side walls of the well and those adjacent to the molten glass and the glass. sawing machines are ground and polished to a relatively high degree.



  It is understood, however, that the character of these surfaces can be modified and differ, at various points of the angles, with a view to the desired results. For example, we can blacken the parts of the angles adjacent to the middle of the well, while we can give to. their end parts have a very nice polish so that the middle part absorbs more heat than the end parts,
It is also evident that the angles described could be substituted for flat metal bars or of U-shaped or double-T cross-section and to obtain advantageous results.

   In addition, it is obvious to those skilled in the art that the metal adjacent to any particular point of the width of the riser sheet of glass can be provided in any thickness or quantity desired to take account of the particular temperature conditions prevailing in the glass. well. For example, the central part of angles or beams, of U-section or other, can be lighter than the end parts, so as to regulate the quantity of heat passing through these members, and thus ensure greater temperature uniformity. at all points along the length of the meniscus.

 <Desc / Clms Page number 10>

 use
It is obvious that we can substitute / others than the metallic type for the construction of types of materials / of the temperature regulating bodies.
 EMI10.1
 perature cxbâ, e.

   For example, we could use refractory bricks resistant to the temperatures of the well and thus ensure an advantageous distribution of heat at all points along the length of the meniscus. These bricks could entirely surround the rising sheet of glass, one of the edges of each brick resting on the cutter at a point adjacent to the cooler and the other end extending above the top of the glass bath, towards the adjacent wall of the well. However, it is not necessary that the riser sheet of glass be in all cases completely surrounded by the bricks, since advantageous results can be obtained with two sections of brick having substantially the shape of a U rotating its opening. towards the central part of the sheet.

   The bricks help to equalize the temperatures in the rising sheet of glass, in the glass bath, in the cutter and in the air which comes into contact with the sheet near the meniscus. In addition, they partially protect the area adjacent to the meniscus against dispersed air currents and make the temperature of the gases actually coming into contact with the sheet more uniform.



   It is further evident that satisfactory results can be obtained by combining angles or other metallic elements with a masonry structure. In such cases, it is preferable to use angles, plates,
 EMI10.2
 profHéE ... etc ... metal1iques.oonmt supports of the masonry used

 <Desc / Clms Page number 11>

 As stated above, the arrangement described above regulates the temperatures prevailing in the glass bath, the cutter and the meniscus of the rising sheet of glass. The temperatures prevailing at one end of the cutter at the other are made more uniform, and the one speed cutter and the glass are cooled to relatively constant.

   In addition, the cotters reflect a significant proportion of heat towards the bath, the speed of the glass and the feeder and decrease the cooling of the latter:, which somewhat increases the drawing period. In addition, the arrangement described contributes significantly to controlling the passage of air currents near the meniscus and regulates the temperature of the air impinging upon the meniscus, so that the quantity of air impinging upon the meniscus is less than ordinary, that the air which actually comes into contact with the Bosnian has a relatively uniform temperature, and the cooling of the rising sheet of glass is thus made more uniform at all points along the length of the meniscus.



   As the angles abut against the coolers, they intercept air currents or prevent a substantial proportion of such currents from passing downward along the exterior faces of the coolers and inward towards the meniscus.

   A small amount of air can, only pass down between the angles and the side walls of the well, and the air circulating in this way is heated almost evenly due to its contact with the angles so that, when the air hits the

 <Desc / Clms Page number 12>

 meniscus, its temperature is relatively constant from one edge of the sheet to the other
In the present description, it has been said that, in accordance with this invention, the temperature of the glass was made substantially uniform from one edge of the sheet to the other.



   This does not mean that the temperatures prevailing at the various points are necessarily equal. For example, the terupétttures reigning at the edges of the rising glass sheet may be a little lower than that reigning between these edges. By saying that the temperatures are made more uniform, it is meant that the temperature curve prevailing from the middle of the sheet to each of the edges is made substantially uniform.



  In all of the prior processes, this temperature curve varies significantly, whereas, by the present process, it is made relatively uniform.



   CLAIMS 1. A method of stretching sheet glass from a bath of molten glass, characterized by cooling the drawn sheet of glass near the point of drawing and maintaining or controlling the temperature of the molten glass at a value near the point of stretch or meniscus / substantially uniform at all points at least of the width of the meniscus of the stretched sheet.


    

Claims (1)

2.- Procédé selon la revendication 1, du genre dans lequel une feuille continue de verre est étirée verticalement à partir d'un bain de verre fondu, caractérisé par le fait qu'il consiste à égaliser la température du verre adjacent au ménisque, et à régler le passage et la température <Desc/Clms Page number 13> des gaz dans le puits, près du ménisque, de façon que que 1& température que possèdent ces gaz et/Le courant de ces gaz au moment où ils entrent en contact avec le ménisque soient maintenus sen- siblement uniformes sur toute la longueur du ménisque, la température de celui-ci étant ainsi maintenue sensiblement uniforme sur toute sa longueur . 2. A method according to claim 1, of the kind in which a continuous sheet of glass is stretched vertically from a bath of molten glass, characterized in that it consists in equalizing the temperature of the glass adjacent to the meniscus, and to regulate the passage and the temperature <Desc / Clms Page number 13> gases in the well, near the meniscus, so that the temperature possessed by these gases and / the flow of these gases at the time they come into contact with the meniscus are kept substantially uniform over the entire length of the meniscus, the temperature thereof being thus maintained substantially uniform over its entire length. 3. Procédé selon lea revendications 1 ou 2 du genre dans lequel le verre est étiré à travers une débiteuse, caractérisé par le fait que la température que possède la débiteuse près du ménisque est maintenue sensiblement uniforme en tous les points de la,longueur du ménisque . 3. A method according to lea claims 1 or 2 of the kind in which the glass is drawn through a cutter, characterized in that the temperature that the cutter has near the meniscus is maintained substantially uniform at all points of the length of the meniscus. . 4.- Procédé selon l'une quelconque des revendications précédentes, caractérisé par le fait qu'on distribue la chaleur que possède le verre fondu adjacent au ménisque de façon µ conduire la chaleur des parties relativement chaudes vers les parties relativement froides du ménisqqe. 4. A method according to any one of the preceding claims, characterized in that the heat that the molten glass has adjacent to the meniscus is distributed so as to conduct the heat from the relatively hot parts to the relatively cold parts of the meniscus. 5.- Procédé selon la revendication 2, caractérisé par le fait que le courant et la température du gaz en contact avec le ménisque sont réglés par des organes de conduction ou de distribution de chaleur . 5. A method according to claim 2, characterized in that the current and the temperature of the gas in contact with the meniscus are regulated by heat conduction or distribution members. 6.- Appareil pour la mise en pratique du procédé selon la revendication l,du genre comprenant un puits d'étirage contenant un bain de verre fondu à partir duquel une feuille de verre est destinée àêtre étirée,cet appareil étant caractérisé par un refroidisseur adjacent à chacune dès faces de la feuille et servant à refroidir le verre fondu et à le solidifier <Desc/Clms Page number 14> sous forme d'une feuille et par un dispositif intercalé entre chacun desdits refroidisseurs et la paroi latérale adjacente pour égaliser les températures régnant près du ménisque de la feuille étirée en tous les points de la longueur dudit ménisque. 6.- Apparatus for carrying out the method according to claim 1, of the kind comprising a drawing well containing a bath of molten glass from which a sheet of glass is intended to be drawn, this apparatus being characterized by an adjacent cooler. on each side of the sheet and serving to cool the molten glass and to solidify it <Desc / Clms Page number 14> in the form of a sheet and by a device interposed between each of said coolers and the adjacent side wall to equalize the temperatures prevailing near the meniscus of the stretched sheet at all points along the length of said meniscus. 7.- Appareil selon la revendication 6 du genre comprenant une débiteuse présentant une fente par laquelle le verre fondu est étiré titi- calement, caractérisé par le fait que le dispositif servant à égaliser les températures régnant près du ménisque s'étend entre la débiteuse et la paroi et latérale adjacente du puits,est destiné à règler le courant et la température des gaz entrant en con- tact avec la feuille étirée à l'endroit du ménisque. 7.- Apparatus according to claim 6 of the type comprising a cutter having a slot through which the molten glass is stretched titi- tically, characterized in that the device for equalizing the temperatures prevailing near the meniscus extends between the cutter and the wall and adjacent side of the well, is intended to regulate the flow and temperature of the gases entering into contact with the stretched sheet at the location of the meniscus. 8.- Appareil selon les revendications 6 ou 7, caractérisé par le fait que le dispositif servant a égaliser les températures régnant près du ménisque de la feuille étirée agit en même temps de façon à retarder et égaliser le refroi- dissement du bain de verre. 8.- Apparatus according to claims 6 or 7, characterized in that the device for equalizing the temperatures prevailing near the meniscus of the stretched sheet acts at the same time so as to delay and equalize the cooling of the glass bath. 9.- Appareil selon les revendications 6, 7 ou 8,caractérisé par le fait que le dispositif servant à égaliser les températures régnant près du ménisque de la feuille étirée consiste en une assise de matière réfractaire, de préférence une assise de briques réfractaires. 9.- Apparatus according to claims 6, 7 or 8, characterized in that the device serving to equalize the temperatures prevailing near the meniscus of the stretched sheet consists of a base of refractory material, preferably a base of refractory bricks. 10.- Appareil selon les revendications 6,7 ou 8, caractérisé par le fait que le disposi- tif servant à égaliser les températures régnant près du ménisque de la feuille étirée est cons- titué par un ou plusieurs organes conduisant la chaleur, de préférence en métal . <Desc/Clms Page number 15> 10.- Apparatus according to claims 6, 7 or 8, characterized in that the device serving to equalize the temperatures prevailing near the meniscus of the stretched sheet is constituted by one or more heat conducting members, preferably made of metal . <Desc / Clms Page number 15> IL* Appareil selon la revendication 10, caracté- risé par le fait que le ou les organes conduisant la chaleur sont en contact avec chacun des refroi- disseirs et sont destinés à protéger au moins par- tiellement le ménisque contre l'entrée d'air au- dessous des refroidisseurs et le passage de cet air vers le ménisque . 11. Apparatus according to claim 10, characterized in that the heat-conducting member (s) are in contact with each of the coolers and are intended to at least partially protect the meniscus against the entry of air. below the coolers and the passage of this air to the meniscus. 12.- Appareil selon les revendications 10 ou 11, caractérisé par le fait que le ou les organes conduisant la chaleur agissent en même temps à la façon d'organes retardant le refroi- dissement du bain de verre . 12.- Apparatus according to claims 10 or 11, characterized in that the heat conducting member (s) act at the same time as members delaying the cooling of the glass bath. 13.- Appareil selon les revendications 10 ou 11, caractérisé par le fait que le ou les organes conduisant la chaleur s'étendent entre le refroidisseur et la paroi latérale adjacente du puits d'étirage, de préférence horizontalement , et sont disposée de façon à conduire la chaleur de la partie centrale du puits vers ses extrémités . 13.- Apparatus according to claims 10 or 11, characterized in that the heat-conducting member (s) extend between the cooler and the adjacent side wall of the drawing well, preferably horizontally, and are arranged so as to conduct heat from the central part of the well to its ends. 14.- Appareil selon la revendication 13 , caractérisé par:le fait que le ou les organes conduisant la chaleur ont en section la forme d'un L dont une des,branches est verticale et adjacente à la paroi latérale du puits d'étirage . 14.- Apparatus according to claim 13, characterized in: the fact that the heat conducting member (s) have in section the shape of an L, one of the branches of which is vertical and adjacent to the side wall of the drawing well. 15.- Appareil selon les revendications 10-14, caractérisé par le fait que chacun des or- ganes conduisant la chaleur possède une surface de réverbération de chaleur tournée vers le bain de verre fondu et (ou) une surface de réverbé- ration de chaleur tournée vers la paroi latérale adjacente du puits . <Desc/Clms Page number 16> 15.- Apparatus according to claims 10-14, characterized in that each of the heat-conducting members has a heat reverberation surface facing the molten glass bath and (or) a heat reverberation surface. facing the adjacent side wall of the well. <Desc / Clms Page number 16> 16.- appareil selon les revendications 10-15, caractérisé par le fait que les organes conduisant la chaleur s'étandent longitudinalement au puits d'étirage et sont associés à des organes de dis- tribution de chaleur s'étendant transversalement à ce puits, près de chacune des extrémités de celui-ci . 16.- apparatus according to claims 10-15, characterized in that the heat conducting members extend longitudinally to the drawing well and are associated with heat distribution members extending transversely to this well, near each end of it. RESUME SUCCINT Procédé pour étiter le verre en feuilles à partir d'un bain de verre fondu, caractérisé par le fait qu'il consiste à refroidir la feuille de verre étirée près du point d'étirage et à main- tenir ou règler la température que possède le - à une valeur verre fondu pres du point d'étirage ou ménisque/ sensiblement uniforme en tous les points au moins de la largeur du ménisque de la feuille étirée. BRIEF SUMMARY A process for stretching sheet glass from a bath of molten glass, characterized in that it consists of cooling the drawn sheet of glass near the point of drawing and maintaining or controlling the temperature of the glass. - at a molten glass value near the drawing point or meniscus / substantially uniform at all points at least of the width of the meniscus of the drawn sheet. Trente mots en interligne Deux mots rayés nuls. Thirty words spaced Two null crossed out words. Approuvé. Approved.
BE429804D BE429804A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE429804A true BE429804A (en)

Family

ID=89920

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE429804D BE429804A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE429804A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE429804A (en)
FR2648807A1 (en)
EP1538228A1 (en) Cooling process and device for a steel sheet
BE897384A (en) PROCESS AND INSTALLATION FOR THE MANUFACTURE OF STRETCHED GLASS
WO1997037795A1 (en) Facility and method for the continuous casting of metals
FR2789757A1 (en) HEAT EXCHANGE DEVICE WITH FLAT PRODUCT
BE457875A (en)
FR2651795A1 (en) ROLL CONTACT COOLING DEVICE FOR CONTINUOUS TEMPERING OF A PREHEATED STEEL BAND.
BE404226A (en)
BE429802A (en)
BE454793A (en)
BE461782A (en)
BE638906A (en)
BE547461A (en)
BE406031A (en)
BE419364A (en)
BE630095A (en)
FR2576009A1 (en) PROCESS FOR IMPROVING THE PLANEITE OF SHEETS
BE426252A (en)
BE401533A (en)
CH271584A (en) Furnace for the continuous manufacture of glass.
BE419294A (en)
BE415309A (en)
BE656029A (en)
BE369544A (en)