BE422481A - - Google Patents

Info

Publication number
BE422481A
BE422481A BE422481DA BE422481A BE 422481 A BE422481 A BE 422481A BE 422481D A BE422481D A BE 422481DA BE 422481 A BE422481 A BE 422481A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
parts
etherification
dimethyl sulfate
cellulose
methyl
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE422481A publication Critical patent/BE422481A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C08ORGANIC MACROMOLECULAR COMPOUNDS; THEIR PREPARATION OR CHEMICAL WORKING-UP; COMPOSITIONS BASED THEREON
    • C08BPOLYSACCHARIDES; DERIVATIVES THEREOF
    • C08B11/00Preparation of cellulose ethers
    • C08B11/02Alkyl or cycloalkyl ethers

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Biochemistry (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • Medicinal Chemistry (AREA)
  • Polymers & Plastics (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Polysaccharides And Polysaccharide Derivatives (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



    Perfectionnement fabrication d'êthers de cellulose. 



  Perfectionnement à la fabrication d'éthers de cellulose.   



   La présente invention est relative à la fabrication d'éthers méthyliques de cellulose solubles dans l'eau, soit de simples éthers méthyliques, soit d'éthers mixtes contenant en plus de méthyle dans la fonction de substituant, une certaine proportion d'un autre radical alcoyle inférieur. 



  L'invention a pour but de procurer un procédé perfectionné pour produire de tels éthers de bonne qualité, notamment à bonnes caractéristiques de viscosité et de solubilité. 



   Dans la fabrication d'éthers méthyliques et éthyliques de cellulose, les agents d'alcoylation habituels sont les haloïdes d'alcoyles ou sulfates de dialcoyles employés en présence d'une base appropriée comme la soude caustique. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



  Actuellement, on admet généralement dans la fabrication de ces éthers, que les proportions de base et d'agent d'alcoylation doivent être un peu plus élevées que les proportions théoriques correspondant au degré d'alcoylation voulu. 



   Un grand nombre des propositions relatives à la fabrication d'éthers de cellulose, notamment les propositions plus anciennes selon lesquelles on employait des proportions de base et d'agent d'alcoylation relativement élevées, ont spécifié qu'on peut exécuter l'éthérification en plusieurs phases et que pour la fabrication d'un éther cellulosique mixte on peut introduire les différents groupes alcoyles en plusieurs phases successives. Toutefois, dans cette technique, on avait toujours l'habitude, jusqu'à présent, de limiter tout procédé donné soit à l'emploi d'un ou plusieurs haloldes d'alcoyles ajoutés en une ou plusieurs phases, soit à l'emploi d'un ou plusieurs sulfates de dialcoyles ajoutés de la même manière. 



   Quand on éthérifie la cellulose respectivement au moyen de sulfate de diméthyle et de chlorure de méthyle en présence d'une proportion limitée de soude caustique, on constate que les processus d'éthérification et les produits ainsi obtenus ne sont pas entièrement équivalents. L'emploi de sulfate de diméthyle a pour résultat une éthérification rapide même aux températures ordinaires, jusqu'à une limite à laquelle un peu plus de 6 % de groupe méthoxyle sont introduits dans la cellulose.

   Au-delà de cette limite, l'éthérification est lente même aux températures élevées et exige l'emploi de proportions de sulfate de diméthyle qui croissent par rapport au degré d'éthérification atteint, tandis que l'excédent de sulfate de diméthyle à température élevée amène une dégradation prononcée de la molécule cellulosique. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



  Afin d'obtenir des produits solubles dans l'eau à froid, il faut continuer l'éthérification au sulfate de diméthyle jusqu'à un degré relativement élevé, par exemple 25   %   de méthoxyle ou même davantage, et bien que ces produits puissent fournir des solutions d'une viscosité en apparence élevée grâce à la présence de matière incomplètement soluble, les viscosités réelles déterminées .après dilution et filtration sont relativement faibles. 



   D'autre part, l'emploi de chlorure de méthyle aux températures ordinaires est inéconomique même pour l'introduction de petites proportions de groupe alcoxy. On emploie habituellement cet agent d'éthérification sous pression et à des températures un peu plus élevées que le sulfate de diméthyle, mais on peut éprouver des difficultés, au moins dans les premières phases de la réaction, pour assurer une incorporation égale dans l'autoclave, et l'uniformité du produit peut en conséquence s'en ressentir. En outre, même avec ces derniers agents d'éthérification, une certaine dégradation de la molécule cellulosique peut se produire à la suite des températures relativement élevées employées.

   Toutefois, en général, les produits ainsi obtenus ont pour un degré d'éthérification donné une solubilité et une viscosité meilleures que les produits obtenus par éthérification au sulfate de diméthyle. L'emploi de chlorure d'éthyle ou d'autres chlorures d'alcoyles inférieurs se caractérise par des particularités analogues. 



   Il a été trouvé qu'on peut obtenir des produits à meilleure viscosité et bonne solubilité en exécutant l'éthérification des matières cellulosiques successivement au moyen de sulfate de diméthyle et au moyen d'un chlorure d'alcoyle de la manière décrite ci-après. Les produits ainsi 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 obtenus sont caractérisés par une meilleure solubilité dans les dissolvants aqueux que les produits de même degré d'éthérification obtenus au moyen de sulfate de dialcoyle seul et ont, en fait, des caractéristiques de solubilité qui sont aussi satisfaisantes que celles des produits obtenus par des chlorures d'alcoyle seuls.

   En ce qui concerne la viscosité de la solution, les produits obtenus conformément à la présente invention ont une meilleure viscosité que les produits obtenus soit au moyen de chlorures d'alcoyle seuls, soit au moyen de sulfates de dialcoyle seuls. On peut aussi noter que les produits conformes à la présente invention ont une meilleure viscosité de solution que les produits de même composition obtenus par éthérification successive au moyen d'un sulfate de dialcoyle inférieur (autre que le sulfate de diméthyle) et de chlorure de méthyle. En outre, les produits conformes à l'invention sont plus uniformes que les produits de même degré d'éthérification obtenus à l'aide d'un mélange ou d'une succession de chlorures d'alcoyle appropriés. 



   Un procédé conforme à la présente invention, servant à fabriquer un éther méthylique de cellulose soluble dans l'eau, consiste à traiter d'abord de la cellulose en présence d'un alcali aqueux au moyen d'une quantité limitée de sulfate de diméthyle de manière à produire un éther méthylique simple insoluble dans l'eau, mais propre à être mis en solution dans de la soude caustique aqueuse diluée, puis à traiter cet éther méthylique simple au moyen d'un chlorure d'alcoyle inférieur à température élevée   et, éven-   tuellement, en présence d'une quantité supplémentaire d'alcali aqueux.

   Le chlorure d'alcoyle employé est de préférence du chlorure de méthyle ou du chlorure d'éthyle, les éthers 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 solubles dans l'eau ainsi obtenus étant respectivement des éthers méthyliques simples et des éthers mixtes de méthyle- éthyle. 



   De préférence, on exécute l'éthérification au sulfate de diméthyle dans un malaxeur puissant tel que ceux qui conviennent pour pétrir la cellulose sodique et de préférence aussi on l'exécute aux températures ordinaires, mais on peut aussi l'exécuter,si on le désire, à des températures élevées. Toutefois, dans ce dernier cas, il faut limiter la proportion de soude caustique à la quantité minimum au moyen de laquelle on peut exécuter la réaction avec la quantité de sulfate de diméthyle en question. Cette quantité minimum est déterminée non seulement par les-poids chimiquement équivalents, mais encore par l'état physique de la masse réactive.

   Ainsi, la méthylation au sulfate de diméthyl à une température élevée peut être exécutée convenablement en présence d'au plus 3 parties en poids de soude caustique pour 4 parties en poids de sulfate de diméthyle.. 



   Dans tous les cas, il faut limiter la proportion de sulfate de diméthyle de manière que la méthyl-cellulose obtenue dans cette phase ne soit pas soluble dans l'eau, mais soit propre à être mise en solution dans de la soude caustique aqueuse diluée. C'est-à-dire que la méthyl-cellulose est soit soluble dans de la soude caustique aqueuse diluée après simple mélange avec celle-ci, soit peut être mise en solution dans cette soude en la congelant et en la laissant dégeler ou par traitement au moyen d'un agent de dispersion ou d'un colloïde organique ou dans un moulin collordal. La méthyl-cellulose ainsi obtenue dans la première phase contient avantageusement 4 à 10 %, et de préférence un peu plus de 6 %, de groupe méthoxyle par unité de glucose de la cellulose. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   En exécutant l'éthérification au sulfa.te de dimé- thyle, on peut employer un diluant organique volatil comme le benzène et on peut aussi ajouter à la masse réactive un agent de dispersion pour aider la pénétration de   Ici   cellulose par l'alcali aqueux. 



   On traite ensuite la méthyl-cellulose obtenue dans la première phase, dans un récipient sous pression appro- prié, tel qu'un autoclave de préférence équipé d'un mécanis- me agitateur, au moyen d'une proportion appropriée de chlo- rure d'alcoyle, au besoin en présence d'une quantité supplé- mentaire de soude caustique, de manière à produire une alcoyl-cellulose ayant la teneur totale en alcoxyle ou la solubilité voulues. 



   Les solutions aqueuses des éthers méthyliques de cellulose produits suivant la présente invention peuvent être employées comme adhésifs, colles ou apprêts pour le papier, la toile, le cuir et matières analogues. On peut les employer comme agents d'épaississement et d'émulsionnement, pour des compositions d'enrobage aqueuses telles que détrem- pes et compositions analogues, et en général pour des usages analogues où on emploie ordinairement l'amidon ou la colle. 



   L'invention est illustrée ci-après par les exemples suivants dans lesquels les partie:; indiquées sont en poids: 
E X E M P L E 1.      



   On traite 10 parties de pâte de cellulose de bois, séchée à l'air, au moyen d'un mélange de 3 parties de soude caustique dans 6 parties d'eau, et on triture la masse, à température ordinaire, pendant 16 heures, dans un malaxeur du type Werner Pfleiderer pourvu de lames dentées. Pendant que la machine marche encore, on introduit en une heure dans 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 la cellulose sodique triturée 4 parties de sulfate de dimé- thyle. On continue la trituration pendant encore une heure durant laquelle on maintient la matière à 60 C. Puis on re- froidit la matière en-dessous de 30  et on ajoute à la masse, en la refroidissant, une solution de 2,75 parties de soude caustique dans 2,75 parties   d'eau.   On continue la tritura- tion pendant une heure encore.

   Puis on amène la masse à un autoclave équipé d'un mécanisme agitateur et on la méthyle à 80-90 C pendant 5 à 6 heures au moyen de 4,5 parties de chlorure de méthyle. On peut ajouter tout le chlorure de mé- thyle au commencement de la seconde phase ou on peut l'ajou- ter par fractions. Quand la réaction est achevée, on épure le produit par lavage à l'eau froide, dans laquelle il est in- soluble. 



   La production de méthyl-cellulose ainsi obtenue est de 8,5 parties. La teneur en méthoxyle du produit de la phase intermédiaire est d'environ   7,1 %   et celle du produit final est de 20,8 %. 



   E X E M P L E 2. 



   -----------------
On malaxe pendant 16 heures, à la température ordi- naire, comme à l'exemple 1, 10 parties de pâte de cellulose de bois et 5.75 parties de soude caustique dissoute dans 7,5 parties d'eau. Puis on y introduit graduellement en une heure 4 parties de sulfate de diméthyle, et on continue le malaxage pendant encore une heure à la température ordi- naire. On :amène ensuite le produit de la   réaction.à   un auto- clave et on le méthyle à 80-100 C au moyen de 4 parties de chlorure de méthyle. On traite à la vapeur la masse   réactive   pour éliminer les matières volatiles et on lave le produit à l'eau chaude, dans laquelle il est insoluble, pour éliminer 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 les matières Inorganiques. Une solution à le!5 % du produit dans de l'eau à 20 C a une viscosité de 0,11 unité c.g.s. 



  Si l'on exécute la phase de méthylation à une température élevée, la viscosité de la solution à 1,5 % du produit final est d'environ 0,07 unité c.g.s. 



   EXEMPLE 3. 



   -----------------
Cet exemple illustre la fabrication des éthers mé- thyliques de cellulose en présence d'un diluant. On incorpore 10 parties de pâte de cellulose de bois à une solution de 3 parties de soude caustique dans 6 parties d'eau, pendant 16 heures, à la température ordinaire. On ajoute graduelle- ment, à la température ordinaire, durant l'heure suivante, 12 parties de benzène contenant 6 parties de sulfate de di- méthyle, et on continue le malaxage pendant une heure encore à 60-80 C. Puis on incorpore 5,5 parties de solution de soude caustique à 50 %, et on amène la masse à un autoclave et on l'éthérifie au moyen de 4 parties de chlorure de méthyle pendant 5 à 6 heures à 80-90 C. Quand le chlorure de méthyle est consommé, on distille le dissolvant volatil et on le ré- cupère, et on épure le produit par lavage à l'eau chaude.

   Une solution à 1,5 % du produit épuré a une viscosité d'environ 0,07 unité c.g.s. à 20 C. 



   EXEMPLE 4. 



   -----------------
Cet exemple montre l'emploi d'un agent émulsionnant en vue d'aider la pénétration de la cellulose par l'alcali- aqueux. On incorpore 80 parties de pâte de cellulose de bois à une solution de 18 parties de soude caustique dans 24 par- ties d'eau en présence d'une solution de 2,5 parties de Perminal W dans 48 parties de benzène, pendant 16 heures. 



  Puis on incorpore en une heure 48 parties de sulfate de dimé- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 thyle, et on continue le malaxage pendant encore une heure à environ 80 C. Ensuite on incorpore, en refroidissant, 84 parties de solution de soude caustique à 50   %' et   on amène la masse à l'autoclave où on l'éthérifie au moyen de 48 par- ties de chlorure de méthyle à 75-80 C. On débarrasse le pro- duit du dissolvant volatil et on le lave comme décrit à l'exemple précédent. Une solution à 1,5 % du produit épuré a une viscosité de 0,26 unité c.g.s. à 20 C. 



   E X E M P L E 5. 



   -----------------
On traite 10 parties de pâte de cellulose de bois, séchée à l'air, au moyen d'une solution de soude caustique de   5,375   parties de soude caustique solide dans 8 parties d'eau, et on les triture à fond, pendant 16 heures, dans un malaxeur puissant. Ensuite et alors que la machine marche encore, on ajoute graduellement en une heure une solution de 2,75 parties de sulfate de diméthyle dans 10 parties de ben- zène contenant   0,375   parties de Perminal W. On continue le malaxage à la température ordinaire pendant une heure, après quoi on amène la masse à un autoclave où on la, traite au moyen de 6,5 parties de chlorure d'étbyle à 110-120 C. pen-. dant 5 à 6 heures.

   Quand la réaction est achevée, on chasse à la vapeur le dissolvant résiduel et on le récupère, et on épure le produit par lavage à l'eau chaude, dans laquelle il est insoluble. 



   E X E M P L E 6. 



   -----------------
Le procédé est le même qu'à l'exemple 5, excepté qu'on ajoute 3 parties de soude caustique et 5 parties d'eau dans la première phase (phase de méthylation). On incopore le restant de   2,375   parties de soude caustique et 3 parties d'eau'immédiatement avant d'amener la masse à l'autoclave 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 d'éthylation. On exécute la phase de méthylation à 25-30 C. 



  Le produit, isolé et épuré comme précédemment, a une viscosité inférieure à celle du produit de l'exemple 5 dans des solutions d'égale concentration. 



   REVENDICATIONS ---------------------------
1.- Procédé pour fabriquer un éther méthylique de cellulose soluble dans l'eau, consistant à traiter d'abord de la cellulose en présence d'un alcali aqueux au moyen d'une quantité limitée de sulfate de diméthyle de manière à produire un éther méthylique simple insoluble dans l'eau, mais propre à être mis en solution dans de la soude caustique aqueuse diluée, puis à traiter cet éther méthylique simple au moyen d'un chlorure d'alcoyle inférieur, à température élevée, éventuellement en présence d'une quantité supplémentaire d'alcali aqueux.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



    Improvement in the manufacture of cellulose ethers.



  Further development in the manufacture of cellulose ethers.



   The present invention relates to the manufacture of water-soluble methyl cellulose ethers, either simple methyl ethers or mixed ethers containing, in addition to methyl in the function of substituent, a certain proportion of another radical lower alkyl.



  The object of the invention is to provide an improved process for producing such ethers of good quality, in particular with good viscosity and solubility characteristics.



   In the manufacture of methyl and ethyl ethers of cellulose, the usual alkylating agents are alkyl halides or dialkyl sulphates employed in the presence of a suitable base such as caustic soda.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



  Currently, it is generally accepted in the manufacture of these ethers, that the proportions of base and of alkylating agent must be a little higher than the theoretical proportions corresponding to the desired degree of alkylation.



   Many of the proposals for the manufacture of cellulose ethers, including the older proposals to employ relatively high proportions of base and alkylating agent, have specified that the etherification can be carried out in several. phases and that for the manufacture of a mixed cellulosic ether, the different alkyl groups can be introduced in several successive phases. However, in this technique, it has always been heretofore customary to limit any given process either to the use of one or more alkyl halides added in one or more phases, or to the use of one or more dialkyl sulphates added in the same way.



   When the cellulose is etherified by means of dimethyl sulfate and methyl chloride respectively in the presence of a limited proportion of caustic soda, it is found that the etherification processes and the products thus obtained are not entirely equivalent. The use of dimethyl sulfate results in rapid etherification even at ordinary temperatures, up to a limit where a little more than 6% of methoxyl group is introduced into the cellulose.

   Beyond this limit, etherification is slow even at high temperatures and requires the use of proportions of dimethyl sulfate which increase with respect to the degree of etherification achieved, while the excess of dimethyl sulfate at elevated temperature causes a pronounced degradation of the cellulose molecule.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



  In order to obtain cold water soluble products, one must continue etherification with dimethyl sulfate to a relatively high degree, for example 25% methoxyl or even more, and although these products can provide solutions of apparently high viscosity due to the presence of incompletely soluble material, the actual viscosities determined after dilution and filtration are relatively low.



   On the other hand, the use of methyl chloride at ordinary temperatures is uneconomical even for the introduction of small proportions of alkoxy group. This etherifying agent is usually employed under pressure and at somewhat higher temperatures than dimethyl sulfate, but difficulties may be experienced, at least in the early stages of the reaction, in ensuring equal incorporation into the autoclave. , and product consistency may be affected accordingly. Further, even with these latter etherifying agents, some degradation of the cellulosic molecule may occur as a result of the relatively high temperatures employed.

   However, in general, the products thus obtained have, for a given degree of etherification, better solubility and viscosity than the products obtained by etherification with dimethyl sulfate. The use of ethyl chloride or other lower alkyl chlorides is characterized by similar features.



   It has been found that products of better viscosity and good solubility can be obtained by carrying out the etherification of cellulosic materials successively with dimethyl sulfate and alkyl chloride as described below. The products as well

 <Desc / Clms Page number 4>

 obtained are characterized by a better solubility in aqueous solvents than the products of the same degree of etherification obtained by means of dialkyl sulfate alone and have, in fact, solubility characteristics which are as satisfactory as those of the products obtained by chlorides alkyl alone.

   As regards the viscosity of the solution, the products obtained in accordance with the present invention have a better viscosity than the products obtained either by means of alkyl chlorides alone, or by means of dialkyl sulphates alone. It can also be noted that the products in accordance with the present invention have a better solution viscosity than the products of the same composition obtained by successive etherification by means of a lower dialkyl sulfate (other than dimethyl sulfate) and of methyl chloride. . In addition, the products in accordance with the invention are more uniform than the products of the same degree of etherification obtained using a mixture or a succession of suitable alkyl chlorides.



   A process according to the present invention for making a water-soluble methyl cellulose ether comprises first treating cellulose in the presence of an aqueous alkali with a limited amount of dimethyl sulfate. so as to produce a simple methyl ether insoluble in water, but suitable for being dissolved in dilute aqueous caustic soda, then to treat this simple methyl ether by means of a lower alkyl chloride at high temperature and, optionally, in the presence of an additional amount of aqueous alkali.

   The alkyl chloride employed is preferably methyl chloride or ethyl chloride, the ethers

 <Desc / Clms Page number 5>

 soluble in water thus obtained being respectively simple methyl ethers and mixed methyl-ethyl ethers.



   Preferably, the dimethyl sulfate etherification is carried out in a powerful kneader such as those suitable for kneading sodium cellulose, and preferably also carried out at ordinary temperatures, but it can also be carried out, if desired. , at high temperatures. However, in the latter case, the proportion of caustic soda must be limited to the minimum amount by means of which the reaction can be carried out with the amount of dimethyl sulfate in question. This minimum quantity is determined not only by the chemically equivalent weights, but also by the physical state of the reactive mass.

   Thus, methylation with dimethyl sulfate at elevated temperature can be conveniently carried out in the presence of at most 3 parts by weight of caustic soda per 4 parts by weight of dimethyl sulfate.



   In all cases, the proportion of dimethyl sulphate must be limited so that the methyl cellulose obtained in this phase is not soluble in water, but is suitable for being dissolved in dilute aqueous caustic soda. That is to say that methyl cellulose is either soluble in dilute aqueous caustic soda after simple mixing with it, or can be dissolved in this soda by freezing it and letting it thaw or by treatment. by means of a dispersing agent or an organic colloid or in a collordal mill. The methyl cellulose thus obtained in the first phase advantageously contains 4 to 10%, and preferably a little more than 6%, of methoxyl group per unit of glucose of the cellulose.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   In carrying out the etherification with dimethyl sulfate, a volatile organic diluent such as benzene can be employed, and a dispersing agent can also be added to the reactive mass to aid the penetration of cellulose by the aqueous alkali.



   The methyl cellulose obtained in the first phase is then treated in a suitable pressure vessel, such as an autoclave preferably equipped with a stirring mechanism, by means of an appropriate proportion of d chloride. alkyl, if necessary in the presence of additional caustic soda, so as to produce an alkyl cellulose having the desired total alkoxyl content or solubility.



   The aqueous solutions of the methyl cellulose ethers produced according to the present invention can be used as adhesives, glues or finishes for paper, canvas, leather and the like. They can be employed as thickening and emulsifying agents, for aqueous coating compositions such as detergents and the like, and in general for like uses where starch or glue is ordinarily employed.



   The invention is illustrated below by the following examples in which the parts :; indicated are by weight:
E X E M P L E 1.



   10 parts of air-dried wood cellulose pulp are treated with a mixture of 3 parts of caustic soda in 6 parts of water, and the mass is triturated at room temperature for 16 hours, in a mixer of the Werner Pfleiderer type provided with toothed blades. While the machine is still running, we introduce in one hour in

 <Desc / Clms Page number 7>

 sodium cellulose triturated 4 parts of dimethyl sulfate. Trituration is continued for another hour during which the material is maintained at 60 ° C. Then the material is cooled below 30 and a solution of 2.75 parts of sodium hydroxide is added to the mass, while cooling it. caustic in 2.75 parts water. Trituration is continued for another hour.

   Then the mass is taken to an autoclave equipped with a stirrer mechanism and methylated at 80-90 ° C for 5-6 hours with 4.5 parts of methyl chloride. All of the methyl chloride can be added at the start of the second phase or it can be added in portions. When the reaction is complete, the product is stripped by washing with cold water, in which it is insoluble.



   The production of methyl cellulose thus obtained is 8.5 parts. The methoxyl content of the intermediate phase product is about 7.1% and that of the final product is 20.8%.



   E X E M P L E 2.



   -----------------
As in Example 1, 10 parts of wood cellulose pulp and 5.75 parts of caustic soda dissolved in 7.5 parts of water are mixed for 16 hours at room temperature. 4 parts of dimethyl sulphate are then gradually introduced into it over one hour, and the mixing is continued for another hour at room temperature. The reaction product is then brought to an autoclave and methylated at 80-100 ° C. with 4 parts of methyl chloride. The reactive mass is steam treated to remove volatiles and the product is washed with hot water, in which it is insoluble, to remove.

 <Desc / Clms Page number 8>

 Inorganic materials. A 5% solution of the product in water at 20 ° C. has a viscosity of 0.11 c.g.s.unit.



  If the methylation phase is carried out at an elevated temperature, the viscosity of the 1.5% solution of the final product is about 0.07 c.g.s.unit.



   EXAMPLE 3.



   -----------------
This example illustrates the manufacture of methyl cellulose ethers in the presence of a diluent. 10 parts of wood cellulose pulp are incorporated into a solution of 3 parts of caustic soda in 6 parts of water for 16 hours at room temperature. 12 parts of benzene containing 6 parts of dimethyl sulphate are gradually added at room temperature over the next hour, and the mixing is continued for another hour at 60-80 C. Then 5 parts are added. , 5 parts of 50% caustic soda solution, and the mass is taken to an autoclave and etherified with 4 parts of methyl chloride for 5 to 6 hours at 80-90 C. When the methyl chloride is consumed, the volatile solvent is distilled off and recovered, and the product is stripped off by washing with hot water.

   A 1.5% solution of the stripped product has a viscosity of about 0.07 c.g.s.unit. at 20 C.



   EXAMPLE 4.



   -----------------
This example shows the use of an emulsifying agent to aid the penetration of cellulose by the alkaline aqueous. 80 parts of wood cellulose pulp are incorporated into a solution of 18 parts of caustic soda in 24 parts of water in the presence of a solution of 2.5 parts of Perminal W in 48 parts of benzene, for 16 hours. .



  48 parts of dimethyl sulfate are then incorporated in one hour.

 <Desc / Clms Page number 9>

 thyle, and kneading is continued for a further hour at about 80 C. Then, while cooling, 84 parts of 50% caustic soda solution are incorporated, and the mass is brought to the autoclave where it is etherified by means of of 48 parts of methyl chloride at 75-80 ° C. The product is freed from volatile solvent and washed as described in the previous example. A 1.5% solution of the stripped product has a viscosity of 0.26 c.g.s.unit. at 20 C.



   E X E M P L E 5.



   -----------------
10 parts of air-dried wood cellulose pulp are treated with a caustic soda solution of 5.375 parts of solid caustic soda in 8 parts of water, and thoroughly triturated for 16 hours. , in a powerful mixer. Then, while the machine is still running, a solution of 2.75 parts of dimethyl sulfate in 10 parts of benzene containing 0.375 parts of Perminal W is gradually added over one hour. Mixing is continued at room temperature for a period of time. hour, after which the mass is taken to an autoclave where it is treated with 6.5 parts of ethyl chloride at 110-120 C. pen-. for 5 to 6 hours.

   When the reaction is complete, the residual solvent is steamed off and recovered, and the product is washed with hot water, in which it is insoluble.



   E X E M P L E 6.



   -----------------
The process is the same as in Example 5, except that 3 parts of caustic soda and 5 parts of water are added in the first phase (methylation phase). The remaining 2.375 parts of caustic soda and 3 parts of water are incorporated immediately before bringing the mass to the autoclave.

 <Desc / Clms Page number 10>

 ethylation. The methylation phase is carried out at 25-30 C.



  The product, isolated and purified as above, has a lower viscosity than that of the product of Example 5 in solutions of equal concentration.



   CLAIMS ---------------------------
1.- A process for making a water-soluble cellulose methyl ether, comprising first treating cellulose in the presence of an aqueous alkali with a limited amount of dimethyl sulfate to produce an ether simple methyl insoluble in water, but suitable for being dissolved in dilute aqueous caustic soda, then for treating this simple methyl ether by means of a lower alkyl chloride, at high temperature, optionally in the presence of an additional amount of aqueous alkali.


    

Claims (1)

2. - Procédé suivant la revendication 1, caractérisé en ce que pour fabriquer un éther méthylique simple de cellulose on emploie du chlorure de méthyle comme chlorure d'alcoyle inférieur. 2. - Method according to claim 1, characterized in that to manufacture a simple methyl ether of cellulose is used methyl chloride as lower alkyl chloride. 3.- Procédé suivant la revendication 1, caractérisé en ce que pour fabriquer un éther de cellulose mixte de méthyle-éthyle on emploie du chlorure d'éthyle comme chlorure d'alcoyle inférieur. 3. A process according to claim 1, characterized in that to manufacture a mixed methyl-ethyl cellulose ether, ethyl chloride is used as lower alkyl chloride. 4. - Procédé suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, caractérisé en ce qu'on opère dans un malaxeur ou machine analogue l'éthérification au sulfate de diméthyle. 4. - A method according to either of the preceding claims, characterized in that one operates in a mixer or similar machine etherification with dimethyl sulfate. 5. - Procédé suivant la revendication 4, caractérisé en ce qu'on opère l'éthérification à une température élevée <Desc/Clms Page number 11> en présence d'au plus 3 parties en poids de soude caustique pour 4 parties en poids de sulfate de diméthyle. 5. - Process according to claim 4, characterized in that the etherification is carried out at an elevated temperature <Desc / Clms Page number 11> in the presence of at most 3 parts by weight of caustic soda per 4 parts by weight of dimethyl sulfate. 6. - Procédé suivant l'une ou l'autre des revendications précédentes, caractérisé en ce qu'on opère l'éthérification au sulfate de diméthyle en présence d'un diluant organique volatil et/ou d'un agent de dispersion. 6. - Process according to either of the preceding claims, characterized in that the etherification is carried out with dimethyl sulfate in the presence of a volatile organic diluent and / or a dispersing agent. 7. - Procédé pour fabriquer des éthers de cellulose solubles dans l'eau, en substance comme c'est décrit ci-dessus avec référence aux exemples cités. 7. A process for making water-soluble cellulose ethers, in substance as described above with reference to the examples cited. 8. - Ethers de cellulose solubles dans l'eau, fabriqués par le procédé spécifié à l'une ou l'autre des revendications précédentes. 8. - Water-soluble cellulose ethers made by the process specified in any one of the preceding claims. 9. - Compositions d'enrobage et/ou d'imprégnation ou compositions analogues, comprenant des solutions aqueuses des éthers de cellulose spécifiés à la revendication 8. 9. - Coating and / or impregnating compositions or analogous compositions, comprising aqueous solutions of the cellulose ethers specified in claim 8. 10. - Tissus ou autres supports enrobés ou imprégnés des compositions spécifiées à la revendication 9. 10. - Fabrics or other supports coated or impregnated with the compositions specified in claim 9.
BE422481D BE422481A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE422481A true BE422481A (en)

Family

ID=84137

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE422481D BE422481A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE422481A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA1300610C (en) Production of cellulose ethers
EP1153040B1 (en) Method for the production of low-viscous water-soluble cellulose ethers
DE3147434A1 (en) METHOD FOR PRODUCING CELLULOSE ETHERS WITH DIMETHOXYETHANE AS DISPERSING AGENTS
JP2002516353A (en) Modified cellulose ether
EP0017799B1 (en) Process for the production of cold water-soluble cellulose ethers for washing and cleaning compositions
EP1828254A1 (en) Method for production of hemicellulose from lignocellulose material
BE422481A (en)
EP0117490B1 (en) Process for preparing cellulose ethers with a dispersing agent containing dimethoxyethane
RU2353626C1 (en) Method of obtaining fibrous cellulose from cellulose-containing fibre
US2101263A (en) Continuous preparation of cellulose derivatives
RU2796023C1 (en) Method for obtaining fibrous cellulose from short flax fiber
US2190450A (en) Cellulose ethers
CA3038369C (en) Method for producing alkoxylated polyphenols
BE424105A (en)
BE458917A (en)
BE404266A (en)
SU53811A1 (en) Method for producing cellulose ethers
BE430054A (en)
BE1011129A4 (en) Delignification continuous process and / or money virgin pulp chemical or recycled.
BE500186A (en)
JPS58197383A (en) Printing size for reactive dye and production thereof
BE407685A (en)
BE407262A (en)
BE458938A (en)
BE490385A (en)