BE422322A - - Google Patents

Info

Publication number
BE422322A
BE422322A BE422322DA BE422322A BE 422322 A BE422322 A BE 422322A BE 422322D A BE422322D A BE 422322DA BE 422322 A BE422322 A BE 422322A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
rollers
frame
pair
metal
pairs
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE422322A publication Critical patent/BE422322A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B21MECHANICAL METAL-WORKING WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21DWORKING OR PROCESSING OF SHEET METAL OR METAL TUBES, RODS OR PROFILES WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21D5/00Bending sheet metal along straight lines, e.g. to form simple curves
    • B21D5/06Bending sheet metal along straight lines, e.g. to form simple curves by drawing procedure making use of dies or forming-rollers, e.g. making profiles
    • B21D5/08Bending sheet metal along straight lines, e.g. to form simple curves by drawing procedure making use of dies or forming-rollers, e.g. making profiles making use of forming-rollers

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Metal Rolling (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Procédé et appareil pour produire par laminage des profilés en partant de tôle,ou   feu illard.   



   Cette invention a pour objet un procédé et un appareil perfectionnés pour roduire par laminage des ou feuillard profilés en partant de tôle/ou de bandes de métal, 
Dans les laminoirs à passes multiples proposés et utilisés jusqu'à présent, les cylindres inférieurs sont disposés avec leurs axes dans un plan horizontal et seuls les cylindres supérieurs sont réglables pour faire varier leur pression sur la pièce. Lorsqu'on 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 usine des profilés dans ces laminoirs, il se produit habituellement un étirage sur les bords ou sur d'autres parties du métal, quand il est recourbé ou replié en passant de l'état plat à la première paire de cylindres, puis d'une passe à l'autre.

   Cet étirage produit une ondulation ou mauvaise conformation analogue des parties marginales ou autres du profilé, et il est très difficile d'éliminer cette ondulation dans les opérations suivantes. La cause primaire de cette ondulation ou mauvaise conformation c'est que, dans les laminoirs usuels, les cylindres inférieurs sont placés dans un plan horizontal et que la matière est obligée de suivre un trajet non naturel au cours de la succession des opérations, ce qui fait qu'en raison de la disposition horizontale, les parties étirées sont soumises à une action raccourcissante ayant pour résultat   de    former des ondulations.

   Par exemple si on replie vers le haut les bords d'une bande, la tendance du métal recourbé est de se recourber de haut en bas dans une certaine mesure par rapport à son plan antérieur de déplacement et c'est la résistance opposée à cette tendance par les cylindres fixes qui a pour résultat l'ondulation ou la mauvaise conformation. 



   La présente invention vise notamment à fournir un procédé perfectionné évitant le défaut indiqué et, d'une façon générale, à apporter au procédé et à l'appareil des perfectionnements grâce auxquels des profilés de toute forme désirée peuvent être produits, en dépensant moins de force motrice et en imposant 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 moins d'efforts .aux paliers et autres parties du laminoir, et grâce auxquels il est également possible de produire un profilé en utilisant moins de passes que cela est nécessaire dans les   laminoirs,,actuelle-   ment utilisés. 



   Ce procédé perfectionné de production par lami- feuillard nage de profilés à partir de   tôle,on     bandes   de métal consiste à faire passer le métal entre des paires de rouleaux lamineurs convenablement profilés disposés en succession de manière que le métal soit reçu par eux et qu'il puisse se déplacer sensiblement dans la direction naturellement prise conformément à l'opé- ration de profilage particulière. 



   L'invention englobe, en outre, le procédé perfec-    tionné de production par laminage de profilés en feuillard.   partant de   tôle,/ou   bandes de métal qui consiste à faire passer le métal à travers une série de paires de rouleaux dont certains ou tous sont disposés hors d'un plan horizontal ou commun auquel l'axe vertical de chaque paire de rouleaux est perpendiculaire. La construction est étudiée, de préférence, de telle manière qu'en passant à travers la série de rouleaux lamineurs la matière suive un trajet continu par rapport à ce plan horizontal, bien que l'angle de ce trajet puisse varier d'une passe à l'autre. 



   L'invention prévoit aussi l'amenage du métal entre une paire de rouleaux profilés, le réglage de la paire de rouleaux suivante pour recevoir le métal sans effort de flexion important sur lui, le réglage de paires de rouleaux successives d'une manière analogue 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 de façon que le métal, après d'être déplacé de passe à passe à travers le laminoir, prenne autant que possible un trajet naturel selon la nature des opérations de profilage successives. 



   Selon l'invention, l'appareil servant à la mise en oeuvre des procédés mentionnés dans ce qui précède est constitué par une série de paires de rouleaux, dont certaines ou toutes les paires sont montées de telle manière que leur position puisse être réglée verticalement par rapport aux paires adjacentes de rouleaux. De préférence, toutes les paires de rouleaux sont montées de façon réglable afin de faciliter le réglage du laminoir pour la production de tout profilé particulier.

   Afin de faciliter le réglage des rouleaux, les arbres des rouleaux supérieurs sont supportés dans des paliers, dont les boites peuvent coulisser verticalement dans des guides de la manière habituelle et les rouleaux inférieurs sont pareillement montés, la position de ces boites à paliers étant réglée, par exemple à l'aide d'une vis munie d'un volant ou commande analogue à son extrémité inférieure pour la faire tourner. 



   Selon une autre caractéristique de l'invention, les consoles ou supports dans lesquels les boîtes à paliers sont   guidées   et placées peuvent être réglables transversalement au laminoir pour recevoir des arbres de rouleaux de diverses longueurs et la commande allant aux arbres des rouleaux est transmise par des organes réglables télescopiquement, qui sent reliés aux arbres des rouleaux et aux arbres d'entraînement respectifs par des accouplements ou joints pivotants universels. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



  Cette disposition prévue pour recevoir des arbres de différentes longueurs permet de réduire dans une mesure très importante le diamètre et par suite le poids des arbres, ainsi que des cylindres, et en conséquence leur prix, tout en conservant la résistance et la rigidité nécessaire pour le montage des rouleaux. 



   L'invention est décrite ci-après, à titre d'exemple, à l'aide des dessins schématiques annexés, dans lesquels :
La figure 1 est une vue en coupe-élévation latérale d'une partie d'un laminoir selon l'invention. 



   La figure 2 est une vue en coupe transversale suivant la ligne II - II de la figure l, montrant. une partie d'une liaison télescopique à l'aide de laquelle les rouleaux sont entraînés par un mécanisme moteur monté sur un bâti séparé. 



   La figure 3 est une vue en coupe transversale du mécanisme moteur montrant la partie restante de la transmission   d'entraînement.   



   La figure 4 est une vue en plan, partie en coupe, correspondant à la figure 1. 



   La figure 5 est une vue en plan d'une partie de   l'e@@@mble   du laminoir représenté à plus petite 
 EMI5.1 
 / 4t .,1' 1 1 ',\"" i ... " ' ' "::i.11'''(. ,.jy   ;rlî';1¯(' 1 :' ¯ , ', ; .1",.1 ""J'),,:J1 1 ¯ :'-(1r. C1"; ;...... -1."'\...- .., t' r,: t.,, -. :.,e.^. 11(fr:' l 2= rAjl :: "jr ;:C \. ''I l -'t.....11 .:.,.. 



  1.." ,'" r" J t 1 ,., 'l''''''''' \ , 1 ,"'" '. , -'-...- 3;-.;;:,- ,';\ ""i1 <+.. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 le métal lorsqu'elle est forcée de suivre un trajet rectiligne. 



   La figure 8 est une vue en perspective montrant comment ces ondulations sont éliminées en permettant au métal de suivre son trajet naturel. 



   Dans la mise en oeuvre de l'invention selon un mode de réalisation et en se référant plus particulièrement aux figures 1 à 5, l'appareil comporte un long bâti plat 1 sur lequel des paires de consoles ou supports 2 sont montés pour supporter des paires d'arbres à rouleaux 3,4. Ces consoles ou supports 2 sont assujettis au bâti 1 à l'aide de boulons 5 engagés dans des fentes en T transversales la ménagées dans le dessus du bâti 1, ce qui facilite le réglage des consoles ou supports 2 transversalement au bâti pour recevoir des arbres de rouleaux 3, 4 de longueurs différentes. 



   Afin de réduire le temps nécessaire au réglage du laminoir pour la production de tout profilé, les paires de consoles ou supports 2, ensemble avec les arbres de rouleaux 3,4 et les rouleaux appropriés, sont de préférence montés sur plate-formes séparées, et l'élément ou unité ainsi constitué est ensuite transporté et abaissé en place sur le bâti 1. Afin de faciliter la mise en place exacte de cet élément concentriquement à l'axe longitudinal du bâti 1, et également aux arbres de rouleaux disposés dans des plans perpendiculaires à cet axe, les consoles ou supports 2 sont assemblés à leur base par une traverse 6 assujettie à eux au moyen de boulons 6b et comportant 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 une traverse ou pont médian 6a conformé pour s'engager sur.une barre de centrage 1b disposée longitudinalement et fixée au bâti 1.

   Comme le montre plus spécialement la figure 1, la pièce transversale 6 comporte des côtés inclinés 6c destinés à venir en prise avec des côtés inclinés de façon correspondante d'évidements transversaux lc du bâti la L'élément ou unité ainsi placé sur le bâti 1 est alors fixé par-les boulons 5. 



   Les paires d'arbres à cylindres 3,4 peuvent être disposées en groupes, par exemple de trois (comme représenté dans la figure 5), chaque groupe, ensemble avec sa commande, constituant un élément, ce qui fait qu'un laminoir comportant trois, six, neuf, douze ou tout multiple désiré de passes peut être facilement établi. 



   Les consoles ou supports 2 peuvent affecter sensiblement la forme d'un U (comme le montre la figure 1) avec les bords intérieurs verticaux 2a conformés pour constituer des guides pour les boites à paliers   3, 4   des arbres de rouleaux respectifs 3,4. Les bottes à paliers 3a de l'arbre de rouleau supérieur 3, qui sont ainsi réglables verticalement de la manière usuelle, sont maintenues pour les empêcher de monter au moyen du dispositif de réglage à vis 3b traversant la traverse 2b fixée au sommet de chaque console ou support 2 et coopérant avec elle. 



  Les boites à paliers 4a de l'arbre de rouleau inférieur 4 sont pareillement réglables verticalement sur les guides, puis sont élevées et abaissées en prévoyant des vis 4b, dont chacune ooopère avec un manchon 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 taraudé 4c, coulissant dans un bossage 2c formé dans une traverse 2d disposée dans la partie inférieure de la console ou du support 2. Chaque vis 4b comporte, à l'extrémité inférieure, un volant 4d ou un dispositif équivalent pour la faire tourner et attaque, à son extrémité inférieure, un bloc de butée 4c (Fig. 2), puis bute, à sa partie supérieure, contre la boite à palier 4a de l'arbre de rouleau inférieur 4.

   Les arbres de rouleaux 3, 4 sont, de préférence, supportés dans des paliers à galets auto-aligneurs 7 disposés dans les boîtes 3a, 4a, et comportent des clavettes 3f, 4f ou des rainures à clavettes et des écrous de serrage et de blocage 3g, 3h et 4g, 4h pour fixer lesrouleaux profiléssur eux. Chacun des arbres de rouleaux inférieurs 4 (ou, si on le désire, des arbres de rouleaux supérieurs) est relié à l'aide d'un organe d'entraînement réglable   télescopiquement   à un court arbre d'entraînement 8 disposé transversalement dans un carter 9 qui est convenablement monté sur un bâti séparé 10 disposé parallèlement au bâti 1. 



  L'organe d'entraînement réglable   télescopiquement   est constitué par un arbre 12 et un manchon 12a, l'arbre 12 comportant des rainures à clavettes 12b ou parties équivalentes destinées à coopérer avec des chevilles ou clavettes placées dans le manchon 12a. L'extrémité extérieure du manchon 12 a est fendue et comporte une partie conique filetée 12c (Fig.5) puis est munie d'un écrou de serrage 12d par lequel la partie fendue du manchon peut être serrée autour de l'arbre 12. 



  Celui-ci peut être relié à l'arbre de rouleau 4 au 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 moyen d'un accouplement ou joint pivotant à rotule ou autre joint universel 12e, tandis que le manchon 12a est pareillement relié à l'arbre 8 du mécanisme moteur par un accouplement à rotule ou un autre joint universel 12f. L'un des accouplements 12e ou   12f   est établi avec des fentes 12g (Fig.3) venant en prise avec une cheville transversale 12h disposée dans la partie coopérante de l'accouplement, de sorte que par un simple mouvement axial l'organe d'entraînement télescopique peut être dégagé de l'arbre 8. 



   Les arbres de rouleaux supérieurs et inférieurs - 3, 4 de chaque paire sont reliés entre eux par des pignons 3i, 4i ; le pignon 4i est convenablement monté sur un manchon de l'accouplement ou joint universel respectif 12e. Les arbres d'entraînement 8 sont relies par des pignons droits ou autres 8a et l'un des arbres d'entraînement de chaque groupe, de préférence celui du milieu, est prolongé en vue du montage d'un pignon conique 13 qui est en prise avec un pignon d'enttaînement conique 14 monté sur un arbre 15 s'étendant dans le sens de la longueur du laminoir. Ainsi tout nombre de groupes ou unités peut être commandé à partir de cet arbre 15.

   Celui-ci est avantageusement composé d'éléments reliés par des embrayages à griffes ou autres accouplements convenables 15a et il est commandé à partir d'un moteur convenable (non représenté) par l'intermédiaire d'une boite d'engrenage réducteur 16 et de l'embrayage à friction 17. La disposition des éléments ou unités de laminage et du mécanisme moteur de ces éléments en groupes (comme représenté dans la 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 figure 5) puis le fait de prévoir un arbre de commande principal 15 composé de sections permettent de mettre hors de fonctionnement, lorsque celaest   nécessaire,   une importante -partie des transmissions d'engrènement et d'entraînement, qui ne sont pas nécessaires dans le cas de pièces ou profilés simples produits par un petit nombre de passes.

   L'utilisation des organes d'entraînement télescopiques 12, 12a en combinaison avec les consoles ou supports 2 supportant les arbres de rouleaux et réglables transversalement sur la bâti 1 permet d'utiliser des arbres de rouleaux ayant une longueur aussi faible que possible pour chaque rouleau. 



  Ainsi, dans n'importe quel cas,l'arbre de rouleau peut être supporté tout près des extrémités du cylindre et l'emploi de très lourds arbres de rouleaux pour résister aux efforts de flexion est ainsi supprimé. 



   La figure 6 illustre schématiquement la disposition des paires successives   dtarbres   de 'rouleaux 3,4 qui, au lieu d'être disposées de façon que le métal se déplace le long d'un axe 18   coïncidant   avec le plan dans lequel il est amené initialement, peuvent suivre un axe 19 pouvant être incliné ou courbé soit en continu, soit d'une manière irrégulière en montant et/ou en descendant selon le profilé qui est laminé ainsi que la direction du trajet que le métal tend à suivre à la sortie de chaque passe.

   Par exemple, dans le cas de la conformation d'une cornière simple 20 avec une bande plate, il est évident que si le métal est amené le long de l'axe 18, puis est forcé pendant et après le coudage entre les cylindres de se déplacer le long du même axe, 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 il en résulte un étirage des bords de la bande qui y donne naissance à des ondulations 20a. Cependant, si (comme le montre la figure 8) on laisse le métal sortant des rouleaux profilés suivre son trajet naturel le long de l'axe 19, la formation des ondulations 20a par étirage des bords de la bande sera supprimée. 



  Pour des pièces profilées différemment, l'angle formé entre les axes 18 et 19 peut évidemment varier dans une mesure considérable et il peut aussi varier d'une passe à l'autre. Par exemple, avec certàins profilés très compliqués, l'axe 19 peut tout d'abord suivre un trajet descendant par rapport à l'axe horizontal 18, puis dans les passes suivantes, l'inclinaison vers le bas de l'axe 19 peut varier, cet axe pouvant même éventuellement devenir horizontal ou s'incliner vers le haut.

   Le réglage particulier des paires successives de rouleaux pour la production de tous profilés est, tout aunmoins au début, déterminé   ex rimen-   talement en faisant passer le métal à travers une paire de rouleaux et en réglant alors la paire suivante,, de façon que le métal puisse venir en prise avec elle sans aucun coudage notable de ce métal l'écartant de son trajet naturel. 



     Outre   qu'elle évite les ondulations qui sont très difficiles à supprimer selon le mode de travail ordinaire, la disposition de paires successives de rouleaux, de manière à éviter que la matière soit sollicitée pour l'écarter du trajet qu'elle tend à suivre par suite de l'opération de profilage effectuée dans la paire de rouleaux précédente, assure que les 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 diverses parties du laminoir sont soumises aux efforts minima. En conséquence, il est possible d'utiliser des pièces et organes de construction beaucoup plus légère que celles employées jusqu'à présent, puis de produire des profilés en dépensant beaucoup moins de force motrice que dans les laminoirs connus. 



   Il est évident que l'invention n'est pas limitée au mode de réalisation particulier décrit dans ce qui précède. Par exemple, on peut faire varier de toute manière désirée le système d'engrenages prévu dans le mécanisme moteur, et   @   les arbres moteurs, disposés à un niveau convenablement supérieur, peuvent être reliés aux arbres de rouleaux supérieurs 3 au lieu d'être reliés aux ambres de rouleaux inférieurs 4. En outre, si on le désire, on peut supprimer le mécanisme à engrenage monté sur les arbres des rouleaux. Les arbres das rouleaux supérieurs et inférieurs 3,4 peuvent alors être reliés les uns comme les autres à des arbres de commande séparés par des éléments d'entraînement réglables télescopiquement comme décrit. 



  Pour des profilés légers, les arbres de rouleaux peuvent être établis pour recevoir des rouleaux sur le côté extérieur ou devant des consoles ou supports 2, tandis que ces derniers peuvent être construits, disposés et montés de diverses façons, et peuvent être établis selon une autre construction et constitués pour le montage réglable verticalement des arbres de rouleaux inférieurs et des arbres de rouleaux supérieurs. 



   En outre, il est évident que, dans le cas de laminoirs plus particuliers étudiés spécialement pour 

 <Desc/Clms Page number 13> 

   poduire   certains profilés, un ou plusieurs des rouleaux inférieurs peut être placé fixement de la manière usuelle, certains seulement des rouleaux inférieurs étant disposés hors du plan horizontal ou étant réglables verticalement de la manière décrite, la disposition étant telle dans tous les cas que le métal puisse, en se déplaçant à travers le laminoir, suivre le trajet de moindre résistance, c'est-à-dire le chemin qu'il tend naturellement à prendre suivant le profilé particulier en cours de laminage. 



   REVENDICATIONS
1. Dans la production de profilés en partant de tôle, feuillard ou bandes de métal par laminage, le procédé quiconsiste à faire passer le métal entre des paires de rouleaux lamineurs successives convenablement profilées et disposées de façon que le métal soit reçu par ces paires de rouleaux et laissé se déplacer sensiblement dans la direction naturellement prise suivant l'opération de profilage particulière. 



   2. Procédé de production par laminage de profilés en partant de tôle, feuillard ou bandes de métal, consistant à faire passer le métal à travers une série de paires de rouleaux, dont certains sont disposés hors d'un plan horizontal ou   comnmn   auquel l'axe vertical de chaque paire de rouleaux est perpendiculaire. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  A method and apparatus for producing profiles by rolling from sheet metal, or laminations.



   This invention relates to an improved method and apparatus for lapping by rolling profiled strips or strips starting from sheet metal / or strips of metal,
In the multiple pass rolling mills proposed and used up to now, the lower rolls are arranged with their axes in a horizontal plane and only the upper rolls are adjustable to vary their pressure on the workpiece. When we

 <Desc / Clms Page number 2>

 mills profiles in these rolling mills, stretching usually occurs at the edges or other parts of the metal, when it is bent or folded back from the flat state to the first pair of rolls, then one pass to the other.

   This stretching produces a similar corrugation or poor conformation of the marginal or other portions of the profile, and it is very difficult to eliminate this corrugation in the following operations. The primary cause of this undulation or bad conformation is that, in conventional rolling mills, the lower rolls are placed in a horizontal plane and that the material is forced to follow an unnatural path during the succession of operations, which that due to the horizontal arrangement, the stretched parts are subjected to a shortening action resulting in corrugation.

   For example if you fold up the edges of a strip, the tendency of the curved metal is to curl up and down to some extent from its previous plane of travel and this is the resistance opposed to this tendency. by fixed cylinders which results in corrugation or bad conformation.



   The present invention aims in particular to provide an improved method avoiding the indicated defect and, in general, to bring to the method and to the apparatus improvements whereby profiles of any desired shape can be produced, while spending less force. driving force and imposing

 <Desc / Clms Page number 3>

 less stress on the bearings and other parts of the rolling mill, and whereby it is also possible to produce a profile using fewer passes than is necessary in the rolling mills currently in use.



   This improved process for the production by striping profiles from sheet metal or strip consists of passing the metal between pairs of suitably profiled rolling rolls arranged in succession so that the metal is received by them and that the metal is received by them. it can move substantially in the direction naturally taken in accordance with the particular profiling operation.



   The invention further encompasses the improved process for the rolling production of strip sections. starting from sheet metal, / or strips of metal which consists in passing the metal through a series of pairs of rollers some or all of which are arranged outside a horizontal or common plane to which the vertical axis of each pair of rollers is perpendicular . The construction is preferably designed such that, passing through the series of rolling rollers the material follows a continuous path with respect to this horizontal plane, although the angle of this path may vary from pass to pass. the other.



   The invention also provides for the feeding of the metal between a pair of profiled rollers, the adjustment of the next pair of rollers to receive the metal without significant bending stress on it, the adjustment of successive pairs of rollers in a similar manner.

 <Desc / Clms Page number 4>

 so that the metal, after being moved from pass to pass through the rolling mill, takes as much as possible a natural path depending on the nature of the successive profiling operations.



   According to the invention, the apparatus for carrying out the methods mentioned in the foregoing consists of a series of pairs of rollers, some or all of the pairs of which are mounted in such a way that their position can be adjusted vertically by compared to adjacent pairs of rollers. Preferably, all of the pairs of rollers are adjustably mounted to facilitate adjustment of the rolling mill for the production of any particular profile.

   In order to facilitate the adjustment of the rollers, the shafts of the upper rollers are supported in bearings, the boxes of which can slide vertically in guides in the usual way and the lower rollers are likewise mounted, the position of these bearing boxes being adjusted, for example using a screw provided with a handwheel or similar control at its lower end to turn it.



   According to another characteristic of the invention, the consoles or supports in which the bearing boxes are guided and placed may be adjustable transversely to the rolling mill to receive roller shafts of various lengths and the control going to the roller shafts is transmitted by means of telescopically adjustable members, which are connected to the shafts of the rollers and to the respective drive shafts by universal swivel couplings or joints.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



  This arrangement, designed to accommodate shafts of different lengths, makes it possible to reduce to a very large extent the diameter and consequently the weight of the shafts, as well as of the cylinders, and consequently their price, while retaining the strength and rigidity necessary for the mounting the rollers.



   The invention is described below, by way of example, with the aid of the appended schematic drawings, in which:
Figure 1 is a side sectional elevation view of part of a rolling mill according to the invention.



   Figure 2 is a cross-sectional view taken along the line II - II of Figure 1, showing. a part of a telescopic link with the aid of which the rollers are driven by a motor mechanism mounted on a separate frame.



   Fig. 3 is a cross-sectional view of the driving mechanism showing the remaining part of the driving transmission.



   Figure 4 is a plan view, partly in section, corresponding to Figure 1.



   Figure 5 is a plan view of part of the rolling mill shown at smaller
 EMI5.1
 / 4t., 1 '1 1', \ "" i ... "''" :: i.11 '' '(., .Jy; rlî'; 1¯ ('1:' ¯, ',; .1 ",. 1" "J ') ,,: J1 1 ¯:' - (1r. C1";; ...... -1. "'\ ...- .., t' r, : t. ,, -.:., e. ^. 11 (fr: 'l 2 = rAjl :: "jr;: C \.' 'I l -'t ..... 11.:.,. .



  1 .. ", '" r "J t 1,.,' L '' '' '' '' \, 1," '"'., -'-...- 3; -. ;;: , -, '; \ "" i1 <+ ..

 <Desc / Clms Page number 6>

 metal when forced to follow a straight path.



   Figure 8 is a perspective view showing how these ripples are removed allowing the metal to follow its natural path.



   In the implementation of the invention according to one embodiment and with particular reference to Figures 1 to 5, the apparatus comprises a long flat frame 1 on which pairs of consoles or supports 2 are mounted to support pairs. of roller shafts 3.4. These consoles or supports 2 are secured to the frame 1 by means of bolts 5 engaged in transverse T-slots 1a provided in the top of the frame 1, which facilitates the adjustment of the consoles or supports 2 transversely to the frame to receive trees. of rolls 3, 4 of different lengths.



   In order to reduce the time required for setting up the rolling mill for the production of any profile, the pairs of brackets or supports 2, together with the roller shafts 3,4 and the appropriate rollers, are preferably mounted on separate platforms, and the element or unit thus formed is then transported and lowered into place on the frame 1. In order to facilitate the exact positioning of this element concentrically to the longitudinal axis of the frame 1, and also to the roller shafts arranged in planes perpendicular to this axis, the consoles or supports 2 are assembled at their base by a cross member 6 secured to them by means of bolts 6b and comprising

 <Desc / Clms Page number 7>

 a cross member or median bridge 6a shaped to engage sur.une centering bar 1b disposed longitudinally and fixed to the frame 1.

   As shown more especially in Figure 1, the cross piece 6 has inclined sides 6c intended to engage correspondingly inclined sides of transverse recesses lc of the frame 1a The element or unit thus placed on the frame 1 is then fixed by bolts 5.



   The pairs of roller shafts 3, 4 can be arranged in groups, for example of three (as shown in FIG. 5), each group, together with its control, constituting an element, so that a rolling mill comprising three , six, nine, twelve or any desired multiple of passes can be easily established.



   The consoles or supports 2 can substantially take the shape of a U (as shown in Figure 1) with the vertical inner edges 2a shaped to form guides for the bearing boxes 3, 4 of the respective roller shafts 3,4. The bearing boots 3a of the upper roller shaft 3, which are thus vertically adjustable in the usual manner, are held to prevent them from rising by means of the screw adjuster 3b passing through the cross member 2b fixed to the top of each bracket or support 2 and cooperating with it.



  The bearing boxes 4a of the lower roller shaft 4 are likewise vertically adjustable on the guides, then are raised and lowered by providing screws 4b, each of which oooperates with a sleeve.

 <Desc / Clms Page number 8>

 threaded 4c, sliding in a boss 2c formed in a cross member 2d arranged in the lower part of the console or of the support 2. Each screw 4b comprises, at the lower end, a handwheel 4d or an equivalent device to make it turn and attack , at its lower end, a stop block 4c (Fig. 2), then abut, at its upper part, against the bearing box 4a of the lower roller shaft 4.

   The roller shafts 3, 4 are preferably supported in self-aligning roller bearings 7 arranged in the boxes 3a, 4a, and have keys 3f, 4f or keyways and clamping and locking nuts 3g, 3h and 4g, 4h to fix the profiled rollers on them. Each of the lower roller shafts 4 (or, if desired, upper roller shafts) is connected by means of a telescopically adjustable drive member to a short drive shaft 8 disposed transversely in a housing 9 which is suitably mounted on a separate frame 10 disposed parallel to the frame 1.



  The telescopically adjustable drive member consists of a shaft 12 and a sleeve 12a, the shaft 12 comprising keyways 12b or equivalent parts intended to cooperate with pegs or keys placed in the sleeve 12a. The outer end of the sleeve 12a is slotted and has a threaded conical part 12c (Fig. 5) and then is provided with a clamping nut 12d by which the slotted part of the sleeve can be tightened around the shaft 12.



  This can be connected to the roller shaft 4 at the

 <Desc / Clms Page number 9>

 by means of a coupling or swivel ball joint or other universal joint 12e, while the sleeve 12a is likewise connected to the shaft 8 of the motor mechanism by a ball coupling or other universal joint 12f. One of the couplings 12e or 12f is established with slots 12g (Fig. 3) engaging a transverse pin 12h disposed in the cooperating part of the coupling, so that by a simple axial movement the member of telescopic drive can be disengaged from the shaft 8.



   The upper and lower roller shafts - 3, 4 of each pair are connected to each other by pinions 3i, 4i; the pinion 4i is suitably mounted on a sleeve of the respective coupling or universal joint 12e. The drive shafts 8 are connected by straight or other gears 8a and one of the drive shafts of each group, preferably the middle one, is extended for the purpose of mounting a bevel gear 13 which is engaged. with a conical drive pinion 14 mounted on a shaft 15 extending in the direction of the length of the rolling mill. Thus any number of groups or units can be ordered from this tree 15.

   This is advantageously composed of elements connected by claw clutches or other suitable couplings 15a and it is controlled from a suitable motor (not shown) by means of a reduction gearbox 16 and of the friction clutch 17. The arrangement of the rolling elements or units and the driving mechanism of these elements in groups (as shown in

 <Desc / Clms Page number 10>

 figure 5) then the fact of providing a main control shaft 15 composed of sections allow to put out of operation, when necessary, a large part of the meshing and drive transmissions, which are not necessary in the case of simple parts or profiles produced by a small number of passes.

   The use of the telescopic drive members 12, 12a in combination with the consoles or supports 2 supporting the roller shafts and adjustable transversely on the frame 1 allows the use of roller shafts having a length as short as possible for each roller. .



  Thus, in any case, the roller shaft can be supported close to the ends of the cylinder and the use of very heavy roller shafts to resist bending stresses is thus eliminated.



   Figure 6 illustrates schematically the arrangement of the successive pairs of roller shafts 3, 4 which, instead of being arranged so that the metal moves along an axis 18 coinciding with the plane in which it is initially fed, can follow an axis 19 which can be tilted or curved either continuously or in an irregular manner up and / or down depending on the profile which is rolled as well as the direction of the path that the metal tends to follow at the exit of each past.

   For example, in the case of shaping a simple angle iron 20 with a flat strip, it is evident that if the metal is brought along the axis 18, and then is forced during and after the bending between the rolls to stand. move along the same axis,

 <Desc / Clms Page number 11>

 this results in a stretching of the edges of the strip which gives rise to undulations 20a therein. However, if (as shown in Fig. 8) the metal coming out of the profile rolls is allowed to follow its natural path along the axis 19, the formation of the corrugations 20a by stretching the edges of the strip will be suppressed.



  For differently shaped parts, the angle formed between the pins 18 and 19 can obviously vary to a considerable extent and it can also vary from one pass to another. For example, with some very complicated profiles, the axis 19 can first follow a downward path with respect to the horizontal axis 18, then in the following passes, the downward inclination of the axis 19 can vary. , this axis possibly even possibly becoming horizontal or tilting upwards.

   The particular setting of the successive pairs of rollers for the production of all profiles is, however initially, determined ex rimentally by passing the metal through a pair of rollers and then adjusting the next pair, so that the metal can engage with it without any noticeable bending of this metal removing it from its natural path.



     In addition to avoiding the undulations which are very difficult to remove according to the ordinary working method, the arrangement of successive pairs of rollers, so as to prevent the material from being requested to move it away from the path it tends to follow by following the profiling operation carried out in the previous pair of rollers, ensures that the

 <Desc / Clms Page number 12>

 various parts of the rolling mill are subjected to minimum stresses. As a result, it is possible to use parts and components of construction much lighter than those employed heretofore, and then to produce sections with much less driving force expending than in known rolling mills.



   It is obvious that the invention is not limited to the particular embodiment described in the above. For example, the gear system provided in the motor mechanism can be varied in any desired way, and the motor shafts, arranged at a suitably higher level, can be connected to the upper roller shafts 3 instead of being connected. to the lower roller amber 4. In addition, if desired, the gear mechanism mounted on the roller shafts can be omitted. The upper and lower roller shafts 3, 4 can then be connected to each other to separate drive shafts by telescopically adjustable drive elements as described.



  For lightweight profiles, the roller shafts can be established to receive rollers on the outer side or in front of the consoles or supports 2, while the latter can be constructed, arranged and mounted in various ways, and can be established in another construction and made for vertically adjustable mounting of lower roller shafts and upper roller shafts.



   In addition, it is obvious that, in the case of more particular rolling mills specially designed for

 <Desc / Clms Page number 13>

   To produce certain profiles, one or more of the lower rollers may be placed fixedly in the usual manner, only some of the lower rollers being arranged outside the horizontal plane or being vertically adjustable in the manner described, the arrangement being such in all cases that the metal may, by moving through the rolling mill, follow the path of least resistance, that is to say the path which it naturally tends to take depending on the particular section being rolled.



   CLAIMS
1. In the production of sections from sheet, strip or metal strip by rolling, the process consists of passing the metal between successive pairs of rolling rolls suitably profiled and arranged so that the metal is received by these pairs of rollers and allowed to move substantially in the direction naturally taken by the particular profiling operation.



   2. A process for the production by rolling of sections starting from sheet metal, strip or strips of metal, consisting in passing the metal through a series of pairs of rollers, some of which are arranged outside a horizontal plane or comnmn to which the vertical axis of each pair of rollers is perpendicular.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

3. Procédé selon les revendications 1 ou 2, consistant à amener le métal entre une paire de rouleaux profilés, à régler la paire suivante de rouleaux pour recevoir le métal sans effort de flexion notable sur lui, à régler les paires de rouleaux successives d'une <Desc/Clms Page number 14> manière analogue, de façon que le métal, en se déplaçant d'une passe à l'autre à travers le laminoir, suive autant que possible un trajet naturel suivant la nature des opérations de profilage successives. 3. Method according to claims 1 or 2, consisting in bringing the metal between a pair of profiled rollers, adjusting the next pair of rollers to receive the metal without significant bending stress on it, adjusting the successive pairs of rollers. a <Desc / Clms Page number 14> analogously, so that the metal, moving from one pass to another through the rolling mill, follows as much as possible a natural path depending on the nature of the successive profiling operations. 4. Appareil pour la mise en oeuvre du procédé selon l'une quelconque des revendications précédentes, constitué par une série de cages ou montures portant des paires de rouleaux ou molettes, certaines ou toutes ces cages étantconstruites de façon que les rouleaux qu'elles portent puissent être réglés verticalement par rapport aux paires de rouleaux adjacentes. 4. Apparatus for carrying out the method according to any one of the preceding claims, consisting of a series of cages or mounts carrying pairs of rollers or knurls, some or all of these cages being constructed so that the rollers which they carry. can be adjusted vertically relative to adjacent pairs of rollers. 5. Appareil suivant la revendication 4, constitué par une ou plusieurs cages supportant une paire de rouleaux, dont chacune comporte des consoles ou supports présentant des guides verticaux ou montants, des boites à paliers pour les arbres de rouleaux pouvant coulisser dans ou sur ces guides, puis des dispositifs de réglage à vis ou équivalents pour faire varier la position desdites boites à paliers sur lesdits guides. 5. Apparatus according to claim 4, consisting of one or more cages supporting a pair of rollers, each of which comprises consoles or supports having vertical guides or uprights, bearing boxes for the roller shafts which can slide in or on these guides. , then screw or equivalent adjustment devices to vary the position of said bearing boxes on said guides. 6. Appareil suivant la revendication 5, dans lequel le dispositif de réglage à vis associé à chaque console ou support est constitué par une broche filetée reposant à son extrémité inférieure sur un bloc de butée et s'engageant dans un manchon taraudé de façon correspondante, fixé à la boite à palier du rouleau inférieur ou venant en prise avec elle. 6. Apparatus according to claim 5, wherein the screw adjustment device associated with each bracket or support is constituted by a threaded pin resting at its lower end on a stop block and engaging in a correspondingly threaded sleeve, attached to or engaging the lower roller bearing box. 7. Appareil suivant la revendication 6, dans lequel la broche filetée est munie d'un volant ou élément analogue pour son réglage. <Desc/Clms Page number 15> 7. Apparatus according to claim 6, wherein the threaded spindle is provided with a handwheel or the like for its adjustment. <Desc / Clms Page number 15> 8. Appareil suivant les revendications 6 ou 7, dans lequel le manchon taraudé est placé à coulissement dans un bossage prévu dans une traverse de la console ou du support. 8. Apparatus according to claims 6 or 7, wherein the threaded sleeve is slidably placed in a boss provided in a cross member of the console or the support. 9. Appareil suivant l'une quelconque des revendications précédentes 5 à 8, dans lequel chaque paire de consoles ou supports est reliée à la partie inférieure à l'aide d'une pièce destinée à venir en prise avec un 'dispositif de réglage disposé sur un bâti, ce qui fait que chaque paire de rouleaux lamineurs est placée au milieu par rapport à l'axe longitudinal de ce bâti et également dans un plan perpendiculaire à cet axe. 9. Apparatus according to any one of the preceding claims 5 to 8, in which each pair of brackets or supports is connected to the lower part by means of a part intended to come into engagement with an adjustment device arranged on the lower part. a frame, which means that each pair of rolling rollers is placed in the middle with respect to the longitudinal axis of this frame and also in a plane perpendicular to this axis. 10. - Appareil sdivant la revendication 9, dans lequel le dispositif de réglage monté sur le bâti est constitué par une pièce s'étendant longitudinalement et disposée au milieu et par des fentes ou parties équivalentes disposées transversalement. 10. - Apparatus according to claim 9, wherein the adjustment device mounted on the frame consists of a part extending longitudinally and disposed in the middle and by slots or equivalent parts disposed transversely. 11. Appareil suivant l'une quelconque des revendications précédentes 5 à 10, dans lequel les consoles ou supports sont fixés en place sur le bâti ou plateforme au moyen de boulons engagés dans des fentes en T ou analogues disposées transversalement du bâti. 11. Apparatus according to any one of the preceding claims 5 to 10, wherein the brackets or supports are secured in place on the frame or platform by means of bolts engaged in T-slots or the like disposed transversely of the frame. 12. Appareil suivant l'une quelconque des revendications précédentes 4 à 11, dans lequel chaque paire de rouleaux est actionnée au moyen d'une transmission d'entraînement télescopique par le mécanisme moteur disposé sur un bâti s'étendant parallèlement à celui sur lequel les consoles ou supports sont fixés, cette transmission d'entraînement étant reliée au mécanisme <Desc/Clms Page number 16> moteur et à l'arbre de rouleau respectif à l'aide d'un accouplement à rotule ou autre joint universel. 12. Apparatus according to any one of the preceding claims 4 to 11, wherein each pair of rollers is actuated by means of a telescopic drive transmission by the motor mechanism disposed on a frame extending parallel to that on which the consoles or supports are fixed, this drive transmission being connected to the mechanism <Desc / Clms Page number 16> motor and the respective roller shaft using a ball joint or other universal joint. 13. Appareil suivant l'une quelconque des revendications précédentes 4 à 12, dans lequel les cages supportant les paires de rouleaux sont disposées en groupes et les arbres d'entraînement reliés aux arbres de rouleaux de chaque groupe sont reliés entre eux par des engrenages pour constituer une unité d'entraînement, qui est à son tour commandée à partir d'un robre longitudinal. 13. Apparatus according to any one of the preceding claims 4 to 12, wherein the cages supporting the pairs of rollers are arranged in groups and the drive shafts connected to the roller shafts of each group are connected to each other by gears for. constitute a drive unit, which in turn is controlled from a longitudinal robre. 14. Appareil suivant la revendication 13, dans lequel l'arbre longitudinal est composé de sections destinées à être débrayées les unes des autres, afin d'isoler un ou plusieurs groupes dont le fonctionnement peut ne pas être nécessaire. 14. Apparatus according to claim 13, wherein the longitudinal shaft is composed of sections intended to be disengaged from each other, in order to isolate one or more groups whose operation may not be necessary. 15. Appareil suivant l'une quelconque des revendi cations 12 à 14, dans lequel l'un des dispositifs d'accouplement à rotule ou joint universel associé à la transmission d'entraînement télescopique est construit pour permettre sa séparation par rapport à l'arbre d'entraînement ou à l'arbre de rouleau y associé. 15. Apparatus according to any one of claims 12 to 14, wherein one of the ball or universal joint couplings associated with the telescopic drive transmission is constructed to allow its separation from the shaft. drive or the associated roller shaft.
BE422322D BE422322A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE422322A true BE422322A (en)

Family

ID=84014

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE422322D BE422322A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE422322A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2401091B1 (en) Method for modifying the distance between the rollers of a levelling machine, levelling machine, and apparatus for implementing said method
EP1221348B1 (en) Workpiece-supporting device for a bending machine
EP0547954B1 (en) Rotary die-cutting press
BE422322A (en)
EP1552892B1 (en) Machine for straightening metal bands
EP0907432B1 (en) Sheet metal bending machine with offset press rollers
FR2502544A1 (en) APPARATUS FOR MANUFACTURING A PAPER TUBE
EP0072765B1 (en) Tool changing device on a pilgrim rolling mill
EP0225198A1 (en) Apparatus for stretch-levelling metal strip
FR2518922A1 (en) WORKPIECE TABLE, ESPECIALLY FOR AN AUTOMATIC ASSEMBLY MACHINE
EP0937527B1 (en) Device for automatically mechanically planing and tensioning saw blades
FR2750062A1 (en) Sheet metal bending press
FR2463649A1 (en) Tube or bar straightener - has number of longerons and parallel chains to carry tubes through machine
BE475692A (en)
BE494325A (en)
BE505728A (en)
FR2594360A1 (en) Process for bending corrugated elements, machine for the implementation of the said process, and bent corrugated elements obtained
FR2493194A1 (en) MACHINE FOR SHAPING SHEETS, IN PARTICULAR FOR CUTTING, BENDING AND, IF POSSIBLE, MOLDING
FR2530981A1 (en) Improvements to machines for edge rolling profiles.
BE569008A (en)
FR2543462A1 (en) Machine for assembling the elements of a reinforcing cage for reinforced concrete
BE621276A (en)
BE474975A (en)
BE350252A (en)
BE528374A (en)