BE416559A - - Google Patents

Info

Publication number
BE416559A
BE416559A BE416559DA BE416559A BE 416559 A BE416559 A BE 416559A BE 416559D A BE416559D A BE 416559DA BE 416559 A BE416559 A BE 416559A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
machine
parts
special
tubes
ejection
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE416559A publication Critical patent/BE416559A/fr

Links

Classifications

    • GPHYSICS
    • G07CHECKING-DEVICES
    • G07FCOIN-FREED OR LIKE APPARATUS
    • G07F5/00Coin-actuated mechanisms; Interlocks
    • G07F5/24Coin-actuated mechanisms; Interlocks with change-giving

Landscapes

  • Physics & Mathematics (AREA)
  • General Physics & Mathematics (AREA)
  • Control Of Vending Devices And Auxiliary Devices For Vending Devices (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  MACHINE A REMETTRE LA.   MONNAIE   ET LES JETONS ET A FACILITER LE CHANGE. La présente invention consiste en un appareil ou machine 'dont le rôle est de distribuer rapidement les pièces de monnaie jetons, etc.. par l'usage de mécanisme facile et ingénieux et d'une sûreté absolue. 



   D'innombrables appareils de ce genre ont déjà été pré- conisés par une foule d'inventeurs et tous, présentent, d'une façon générale, le grave inconvénient d'être contrariés dans leur fonctionnement en ce sens que la colonne des pièces ou jetons pèsent lourdement pendant la marche sur les organes d'éjection. 



   En effet, dans tous les distributeurs à éjecteur par le bas, et ce sont les seuls qui ,'aient jusqu'à présent donné satisfaction, la pièce inférieure est à éjecter et sert en même temps de support aux autres pièces de la pile, ce qui rend exces- sivement laborieux, non seulement l'éjection proprement dite, mais le retour de ces organes à leur position de repos. 



   Certains inventeurs ont préconisé, à l'intérieur des tubes, un ou plusieurs obstacles destinés à séparer la colonne 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 en plusieurs tronçons. 



   Ces obstacles sont préférablement constitués par un pointeau à vis dépassant légèrement à l'intérieur. C'est le seul, à peu près efficace actuellement breveté. 



   L'appareil conforme à la présente invention permet d'éviter cet inconvénient et d'autres encore, tout en assurant une distribution excessivement légère (genre machine à écrire) infaillible et contrôlée. L'éjection des différentes pièces s'effectue en toute sécurité par des commandes simples, légères au toucher et d'une robustesse à toute épreuve, assurant un travail rigoureusement précis, les dites commandes pouvant faire partie d'un socle indépendant du réservoir de pièces. 



   L'appareil peut être en outre approvisionné en pièces très rapidement (en vrac) et d'une façon correcte et peut être adapté à n'importe quel genre de pièces (rondes, carrées, octogonales etc. 



   En principe, l'appareil est constitué par 2 parois latérales (1) servant de support à tous les organes et une table (2) portant autant de rainures transversales qu'il y a de tubes (6). 



   Les tubes (6) sont en nombre quelconque, ce nombre étant fonction des opérations requises de la machine. 
 EMI2.1 
 



  Ces tubes (6) pourront d'ailleurs être dédoublés, ils n<.<M. méme pourront mieux être tous de même grandeur fût-ce même de la plus grande dimension, l'entr'axe de la machine étant standardisé au le plus grand des pièces existant dans le monde entier (pièce grecque de 40 m/m). 



   Ces tubes (6) peuvent occuper toutes les positions comprises entre l'horizontale et la verticale, une inclinaison vers l'avant étant prévue dans certains cas et leur diamètre intérieur, légèrement supérieur au diamètre des pièces auxquelles le tube est destiné. 



   Ces tubes (6) présentent sur presque toute leur hauteur, une fente de visibilité qui sera pratiquée à la face avant 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 du tube et servant en même temps de rainure d'accès d'une spatule au cas où une correction devrait se faire (mauvaise pièce, pièce non conforme, etc...)
A l'arrière, ces tubes seront aussi munis d'une autre rainure recevant de ce fait l'éclairage d'un jeu de lumière (22) mis à l'intérieur de la caisse de protection et donnant, par contraste, un contrôle absolu. 



   Ces tubes sont terminés à leur partie supérieure avant, par 2 parois (7) servant de guide ou de chenal. Ces tubes s'appuient sur une tablette commune formant couloir d'accès (8), cannelée en largeur pour diminuer le frottement. 



   Les tubes sont fixés d'une manière ferme et écartés 
 EMI3.1 
 ;du dessus de la tablette (2) de I ) fois l'épaisseur de la pièce; ils sont donc complètement isolés. 



   A l'arrière de ce tube, est ménagé une encoche destinée à recevoir une petite marche d'appui (21) c'est-à-dire un seuil ou saillie nette et l'ergot séparateur de mise en place (5bis). 



   Cette marche d'appui (21) est constituée par une saillie nette à l'intérieur du tube (6), servant d'appui normal à la colonne entière pendant le fonctionnement de l'appareil. 



   La saillie de cette marche est d'une grandeur telle qu'une pièce ne peut passer à plat à cet endroit. La distance qui la sépare de la table est légèrement supérieure à l'épaisseur'de la pièce. 



   L'inclinaison de la semelle du couloir d'accès (8) sera toujours au maximum égal ou inférieur à 90  par rapport à la génératrice des tubes (6), seule inclinaison favorable à une bonne position de chute et évitant la position verticale des pièces dans le tube. 



   Le chargement normal se fera en vrac par la partie supérieusedes tubes (6), aidé en cela par la pente de la semelle du coula d'accès(8). 
 EMI3.2 
 on pIs; :.0' ..>,J;o de la machine se fe;.ai#' ,ma -¯1; -1- >iéci.=.l de réserve -  

 <Desc/Clms Page number 4> 

 indépendant de la machine, appareil qui sera décrit plus loin. 



   L'évacuation, ou éjection, ou distribution de pièces de monnaie se fait au moyen d'une pièce de forme spéciale, mais standard pour tous les genres de pièces. Cette pièce porte le nom d'éjecteur ou ergot d'éjection (5). 



   Cette pièce de forme spéciale, qui est fixée au levier (4)porte à son extrémité avant l'ergot (5) d'éjection et à son extrémité arrière l'ergot séparateur (5 bis). Ces 2 ergots sont séparas et reliés entre eux par un espace en arc de cercle concentrique à l'axe,légèrement supérieur au diamètre de la pièce correspondante et la saillie de l'espace précité dépasse la table d'environ 2 à 3/10 de m/m. Cette saillie sert à supporter la pièce pendant l'évacuation en l'empêchant de frotter par toute sa surface sur la table, de sorte que la pièce pendant le transport ne glisse que sur une arête latérale ; le corps de la pièce étant supporté par   l'"espace"   prérappelé. 



   En substance la machine se compose d'autant d'éléments qu'il y a de tubes, et donc autant qu'il y a d'opérations d'é- jection à faire.-
Chaque élément se compose de :
1 clavier porte-pastille ou indication (3) 
 EMI4.1 
 e- 1 levier relié au clavier par une articulation à boutonnière et un manchon (4). Ces 2 organes sont complètement standard pour tous les pays. 



   Le levier est porteur de l'ergot d'éjection (5) et de l'ergot séparateur (5 bis), ces 2 organes étant d'une seule pièce et ajustés, quant à leur distance l'un de   l'autre.,suivant   la pièce à évacuer. Cette pièce spéciale est en acier trempé   @   ou cementé. 



   Le fonctionnement de l'appareil est décrit ci-après. 



   Pour plus de compréhension voir figures 1, II, III, IV et V données à titre exemplatif et non limitatif qui permet- tront de mieux suivre le processus du mouvement. 



   Les figures I, II et III montrent schématiquement 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 les différentes phases de l'opération pendant la marche. 



   I représente la machine au repos, après fonctionnement
II représente 1 pièce pendant l'éjection
III représente la position des ergots pendant leur retour au repos, l'ergot séparateur bousculant une pièce
IV une vue d'ensemble en coupe de la machine, situant sché- matiquement les organes. 



   V une partie de la vue de face de la machine. 



   La machine est montée, les tubes en bonne position par rapport à la table. 



   Les pièces sont introduites en vrac dans les tubes (6) ou plus rationnellement déposées pêle-mêle sur la semelle du couloir d'accès (8) dans les loges ou couloirs (7) correspondants, à l'exception, pour plus de sûreté, de la première pièce qui sera introduite seule et à plat. 



   La machine étant au repos, la position des ergots (d'éjection et séparateur) sera la suivante:   Il)   L'éjecteur (5) effacé sous la table, donc sans saillie. 



   2 ) L'ergot séparateur (5 bis) engagé complètement dans une entaille ménagée dans la petite marche d'appui (21) et dépassant celle-ci en hauteur d'une quantité au maximum égale à l'épaisseur d'une pièce normale ou de plusieurs pièces suivant le cas. Vers l'intérieur, l'ergot (5 bis) vient en même saillie ou légèrement supérieur à celle de la petite marche (21). "La hauteur dépassant la marche d'appui (21) pourra néanmoins être plus forte suivant le nombre de pièces à éjecter mais ne devra jamais dépasser la hauteur totale de ces pièces. 



   Dans ces conditions,de repos de la machine, les pièces introduites vont prendre les positions suivantes :
A l'avant, les pièces reposeront par une arête sur la table. 



   A l'arrière, elles reposeront sur la pointe de l'ergot séparateur (5 bis). Dans cette position, la machine est bloquée et ne peut éjecter. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   Pour la mettre en ordre de marche, (voir figures ) il suffit d'appuyer légèrement sur les touches (3) pour déplacer vers l'éjection d'une distance de quelques m/m, cette manoeuvre servant à dégager l'ergot séparateur (5 bis) de dessous la pile de pièces et de permettre à celle-ci de se reposer normalement sur la petite marche (21). 



   En laissant revenir la touche à sa position de repos, l'ergot séparateur (5 bis) en reprenant sa place et sollicité par le ressort de rappel (26), va remplir son rôle de -séparation et déplacer la dernière ou les dernières pièces de la pile suivant le cas, et appuyer cette fraction de pile sur la table (en bonne position d'éjection) (voir figure 1). 



   En appuyant normalement sur la touche (3), l'ergot d'éjection (5) par sa trajectoire curviligne et non rectiligne, va accrocher ce lot de pièces ou cette pièce seule et l'engagera en-dessous de la petite marche d'appui (21), dont l'écartement par rapport à la table est calculé (voir plus avant). 



   L'ergot d'éjection (5) ayant une longueur égale au plus grand diamètre de pièce (au moins 40 m/m) sera sur toute sa longueur concentrique à son point d'articulation et dont le champs sera taillé en biseau pour réduire le point de contact et supportera pendant toute sa course   - tout   un côté de la colonne de pièces mais dans des proportions très réduites, exactement comme démontré ci-après. 



   Le poids de la colonne sur le prolongement de l'éjec- teur (5) se réduit au poids d'une pile de pièces d'une hauteur égale à environ 2 fois le diamètre de la pièce (inclinaison de
60  par rapport à la verticale) ce poids doit être multiplié par le sinus de l'angle de 60 , le tout divisé par 2 puisque nous avons une charge reposante sur 2 appuis (la table (2) ou l'éjec- teur (5) et la marche d'appui (21) C'est approximativement le   1/lOème   du poids de cette pile, et comme le frottement se fait sur une arête circulaire (arête de la pièce) sur l'éjecteur (5) qui n'a que son épaisseur en biseau ou dos d'âne, le coefficient 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 de frottement est presque nul. 



   Le toûcher, dans ces conditions correspond sensiblement à celui d'une machine à écrire de bonne marque et permet donc comme pour celle-ci des manoeuvres très rapides.- L'expérience faite à plusieurs reprises a montré qu'une dactylo exercée utilisant la machine à monnaie de ce type, distribue journellement environ 30.000 pièces, sans ressentir plus de fatigue qu'à la machine à écrire. 



   La première caractéristique de la présente machine est l'agencement judicieux de tous ses organes. 



   La deuxième, la standardisation complète des différentes pièces composant ceux-ci, la troisième qui est la plus importante est l'évitement absolu de la colonne de pièces pendant l'éjection par la position inclinée que prend la pile de pièces par rapport à la table laissant de ce fait, sous elle, un espace suffisant pour permettre à l'ergot de décrire sa trajectoire en arc de cercle en toute liberté. 



   La quatrième, d'être certain d'éjecter la ou les pièces prédéterminées, ce nombre étant fonction de la hauteur de l'ergot séparateur par rapport à la petite marche d'appui (21). 



   Celle-ci (21) possède d'ailleurs au surplus un système de règlage en hauteur permettant de travailler à coup sûr, en ne laissant dépasser l'ergot séparateur (5 bis) que de la quantité nécessaire aux besoins recherchés. 



   La cinquième de permettre, en cas de mauvaise manoeuvre de rappeler la pièce dans le tube (6) après une course déjà très longue. 



   La sixième de posséder des compteurs (19) contrôlant le travail de la machine dont description à titre exemplatif et non limitatif est faite plus loin. 



   La septième de posséder des appareils chargeurs de réserve, à vidange réglée. 



   La huitième d'être d'une sécurité de manoeuvre et d'une inviolabilité absolues, les couloirs et organes en contact 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 des pièces étant blindés et la machine et non la caisse (26) possédant un couvercle (9) tributaire des condamnations. 



   La machine est munie à l'avant d'une fenêtre avec glace (10), permettant la visibilité et éventuellement la lec- ture des échelles graduées ou autres indications pendant la   mar che .    



   Cette fenêtre (10) est dotée d'un verrou spécial (11)   , qui   est normalement bloqué par le tiroir (23) um organe spé- cial de condamnation. 



   La machine possède un couvercle (9) fixé à même son ossature (6) fermant les couloirs et complètement indépendant de la caisse (26), rendant celle-ci complètement inutile ou plutôt accessoire si ce n'est comme garniture ou protection générale et pour le transport. 



   Tous les différents organes, claviers (3) leviers (4) et ses ergots (5), (5 bis), fenêtre (10) de devant et couvercle (9) ainsi que la cache de devant¯, la partie basse de la machine et comportant les fenêtres des compteurs sont solidaires d'un système de condamnation unique, le tiroir (23) généralement ou d'une serrure spéciale dont le chef d'entreprise ou la personne responsable possède et détient la clef. Elle est donc complète- ment inviolable sinon par destruction, c'est un petit coffre- fort portatif. 



   Une machine de ce genre, sans compteurs étant sans utilité, l'inventeur décrit et-après une des innombrables appli- cations de ces organes. 



   La présente invention porte principalement en ce qui concerne les compteurs, sur l'utilisation d'appareils spéciaux marqueurs contrôlant le travail de la machine. L'inventeur pré- conise, et formule-toutes revendications à cet égard, d'autres applications de compteurs soit aux organes même de la machine   quidans   leur   course.,actionneraient   un cliquet ou levier ou organe quelconque soit que la pièce ou les pièces de monnaie, dans leur course ou trajectoire déclencheraient un dispositif 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 marqueur. L'inventeur préconise aussi de placer sur la colonne de pièce un témoin qui, suivant dans sa descente, la colonne de pièces marquerait l'opération par un moyen quelconque. 



   Les compteurs possèdent un dispositif de blocage de la touche au cas où le tube correspondant serait vide. 



   L'usage du courant électrique est aussi prévu dans l'actionnement des appareils marqueurs (soit minuterie, soit principe électro-aimant, soit contact,) soit cellule photo-élec- trique)   le...   



   La machine est donc pourvue de compteurs spéciaux (19) en nombre égal à celui des tubes et des éléments. 



   Ceux-ci donnent l'import de la valeur monétaire ou le nombre de pièces à volonté, ce qui permet à l'opérateur de con- trôler instantanément le montant de l'opération. 



   Ces compteurs (19) ont leur voyant à   l'avance sur   la cache de devant précitée' , donc face à l'opérateur. Par un système spécial de miroir ou lentille, le résultat peut être      projeté sur un écran à l'arrière de la machine et à l'usage du client. 



   L'inventeur prévoit aussi l'indication du montant de l'opération sur un ticket ou souche ou ruban. 



   Les compteurs de la machine conformes à la présente invention, fonctionnent   @   par la chute de la pièce sur une bascule (14) terminant un couloir (27) unique à tous les tubes mais séparé par des cloisons portant chacune leur bascule (14), reliée par levier (28) au cliquet des compteurs (19). 



   De là, après avoir basculé et marqué au compteur, les pièces tombent dans une trémie conique (28) dont le fond est   constitué par une trappe basculante (15) elle aussi ; tri-   butaire d'une tringle (29) et d'un levier (17) qui ne peut être actionné que par l'opérateur après vérification et totalisation des compteurs (19). 



   Ce levier (17) commande en même temps le mécanisme de"rappel à zéro" des compteurs. (19). 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   C'est donc seulement après vérification aussi complète qu'on le désire qu'on distribue en une seule fois, dans une sébile (16) la totalité de l'opération. De cette façon il ne peut y avoir de contestation possible entre le client et la caissière. 



   L'opération étant terminée, les compteurs ramenés à zéro, l'opération suivante peut commencer. 



   Comme variante, l'inventeur prévoit un dispositif permettant d'imprimer l'import de l'opération. 



   La machine peut très bien être jointe à une caisse enregistreuse ordinaire et les combiner pour faire les opérations suivantes : Montant de l'achat
Montant de la somme donnée en payement
Somme à remettre Exemple : Montant de la somme donnée 100.- frcs
Montant de l'achat 52,75
A remettre   4?,25  
La machine possède à l'avant sous le clavier une grande sébile générale (20), destinée à recevoir en vrac, la monnaie reçue en paiement par les clients ou devant subir le change, en attendant d'être introduite dans les tubes   corres-   pondants. 



   Un marbre (30) mis à proximité du clavier permet de contrôler à la sonorité les pièces reçues. 



   La machine a ses éléments de manoeuvre écartés d'une distance supérieure au diamètre de la plus grande pièce (40 m/m pièce grecque). Elle est donc complètement standard c'est-à-dire que toutes les machines ont la même partie basse ou de manoeuvre, les tubes seuls (6) étant destinés à être changés pour les besoins de la cause, c'est-à-dire qu'au cas où une pièce   est,dans   tel pays, destinée à être désaffectée et remplacée par une autre de dimensions différentes, il suffit d'enlever la caisse (28) qui ne tient que par quelques   viscelle-ci   ne servant que de   protection¯.,et   de remplacer le 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 tube (6) au moyen de 2 vis, le tube proprement dit portant tous ses accessoires (marche d'appui, etc). 



   Il suffit alors de changer la pièce spéciale (5 et   5bis;   porteuse des 2 ergots,encore par 2 viset la machine est prête à recommencer. Cette immobilisation a duré quelques minutes. 



   La machine est fixée solidement à un bâti en bois ou métallique possédant un tiroir (23) à plusieurs compartiments et d'une très grande capacité pour   recevoir.,sans   les froisser, tous les formats de billets existants. - Un dispositif spécial   maintient   les billets couchés et comprimés quand la machine est au repos. 



   Ce tiroir peut préférablement,dans certains cas, provoquer le blocage automatique de toute la machine. 



   La caisse ou protection (26) épouse assez bien le contour extérieur de la machine et a une forme très esthétique. 



   Complètement métallique et estampée elle est d'une interchangeabilité absolue. 



   Elle se fait en toutes teintes assorties aux produits de vente du client. 



   Elle se fixe sur la machine par quelques vis ainsi qu'au bâti ou socle. 



   L'ensemble est alors fixé au comptoir par des vis inaccessibles de l'extérieur, mais par la machine elle-même, le   tiroir étant enlevé ; qui lui donne la qualité d'inviolabilité   absolue. 



   Elle repose aussi sur des champignons en caoutchouc (24). 



   A l'intérieur de la caisse se trouve un jeu de lumière (22) permettant d'éclairer les tubes (6) par des fentes ménagées dans ceux-ci. 



   Un timbre (18) peut être mis à l'intérieur actionné par le levier de "remise à zéro" (17) des compteurs (19). 



   Le couvercle de la machine (9) est relié par un levier spécial (31), faisant partie du système de condamnation, au mécanisme spécial qui commande son ouverture et sa fermeture auto- 

 <Desc/Clms Page number 12> 

   atique.   



   La caisse proprement dite peut être dotée d'un volet mécanique protégeant toute la face. 



    REVENDICATIONS.   



   1.- Simplicité et sûreté de manoeuvre d'éjection, en ce sens, que l'éjecteur (5) de par sa forme et sa trajectoire curviligne, doit entraîner à l'évacuation et ne peut entraîner que le nombre de pièces pour lequel la machine est réglée. 



  2. - Marche et' appui (21) ou saillie, généralement quel- conque répondant au même but, se trouvant dans le bas du tube (6) et servant à supporter la plus grande partie du poids de la co- lonne de pièces et n'ayant absolument rien de commun avec les pointeaux ou obstacles à vis préconisés dans d'autres brevets. 



   3. - Les 2 ergots (5 et 5 bis) (éjection et séparateur) peuvent être solidaires ou non et décrire un arc de cercle, donc une trajectoire curviligne, et non rectiligne, l'ergot séparateur (5 bis) ayant pour mission de basculer et de mettre en place la ou les pièces se trouvant au bas de la colonne lors de sa fin de course retour au repos et de les mettre en place d'éjection bien séparée de la colonne et ce, avec l'énergie accumulée par la poussée à l'aller donc récupération de l'énergie perdue dans les autres inventions. 



   4.- L'inclinaison de la base de la pile de pièce par rapport à la table (2) et ménageant de ce fait un espace libre évitant l'éjecteur (5), ce qui donne la douceur et la souplesse de touche. 



   5.- La table peut prendre n'importe quelle position depuis la verticale jusque l'horizontale et même inclinée par l'avant. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  MACHINE TO DELIVER. CURRENCY AND TOKENS AND TO FACILITATE THE EXCHANGE. The present invention consists of an apparatus or machine 'the role of which is to rapidly distribute coins tokens, etc. by the use of an easy and ingenious mechanism and of absolute safety.



   Innumerable devices of this kind have already been recommended by a crowd of inventors and all of them generally present the serious drawback of being thwarted in their operation in that the column of coins or tokens weigh heavily during walking on the ejection members.



   In fact, in all the distributors with a bottom ejector, and these are the only ones which have so far given satisfaction, the lower part is to be ejected and at the same time serves as a support for the other parts of the stack, this which renders excessively laborious, not only the ejection proper, but the return of these organs to their resting position.



   Some inventors have recommended, inside the tubes, one or more obstacles intended to separate the column.

 <Desc / Clms Page number 2>

 in several sections.



   These obstacles are preferably formed by a screw needle protruding slightly inside. It is the only one, currently patented fairly effective.



   The apparatus according to the present invention makes it possible to avoid this drawback and others as well, while ensuring an excessively light distribution (typewriter type) infallible and controlled. The various parts are ejected in complete safety by simple controls, light to the touch and of a foolproof robustness, ensuring a rigorously precise work, the said controls being able to form part of a base independent of the tank of parts .



   The device can also be supplied with parts very quickly (in bulk) and in a correct way and can be adapted to any kind of parts (round, square, octagonal etc.



   In principle, the device consists of 2 side walls (1) serving as a support for all the components and a table (2) carrying as many transverse grooves as there are tubes (6).



   There are any number of tubes (6), this number being a function of the operations required of the machine.
 EMI2.1
 



  These tubes (6) can also be split in two, they n <. <M. even better all be of the same size even if the largest dimension, the center distance of the machine being standardized to the largest of the parts existing in the whole world (Greek coin of 40 m / m).



   These tubes (6) can occupy all the positions between the horizontal and the vertical, a forward tilt being provided in certain cases and their internal diameter, slightly greater than the diameter of the parts for which the tube is intended.



   These tubes (6) have over almost their entire height, a visibility slot which will be made on the front face

 <Desc / Clms Page number 3>

 tube and at the same time serving as an access groove for a spatula in the event that a correction should be made (bad part, non-conforming part, etc.)
At the rear, these tubes will also be provided with another groove thus receiving the lighting of a play of light (22) placed inside the protective case and giving, by contrast, absolute control. .



   These tubes are terminated at their upper front part, by 2 walls (7) serving as a guide or channel. These tubes are based on a common shelf forming an access corridor (8), grooved in width to reduce friction.



   The tubes are firmly fixed and spread apart
 EMI3.1
 ; from the top of the shelf (2) by I) times the thickness of the part; they are therefore completely isolated.



   At the rear of this tube, there is a notch intended to receive a small support step (21), that is to say a threshold or clear projection and the positioning separator pin (5a).



   This support step (21) is formed by a clear projection inside the tube (6), serving as a normal support for the entire column during operation of the apparatus.



   The projection of this step is of such a size that a part cannot pass flat at this place. The distance between it and the table is slightly greater than the thickness of the workpiece.



   The inclination of the base of the access corridor (8) will always be at most equal to or less than 90 with respect to the generator of the tubes (6), the only inclination favorable to a good fall position and avoiding the vertical position of the parts in the tube.



   The normal loading will be done in bulk by the upper part of the tubes (6), aided in this by the slope of the sole of the access coula (8).
 EMI3.2
 we pIs; : .0 '..>, J; o of the machine is fe; .ai #', ma -¯1; -1-> iéci. =. L reserve -

 <Desc / Clms Page number 4>

 independent of the machine, an apparatus which will be described later.



   The evacuation, or ejection, or distribution of coins is done by means of a specially shaped coin, but standard for all types of coins. This part is called the ejector or ejection lug (5).



   This specially shaped part, which is fixed to the lever (4) carries at its front end the ejection lug (5) and at its rear end the separator lug (5a). These 2 pins are separated and connected to each other by a space in an arc of a circle concentric to the axis, slightly greater than the diameter of the corresponding part and the projection of the aforementioned space exceeds the table by approximately 2 to 3/10 of m / m. This projection serves to support the part during evacuation by preventing it from rubbing over its entire surface on the table, so that the part during transport only slides on a side edge; the body of the part being supported by the pre-recalled "space".



   In essence, the machine is made up of as many elements as there are tubes, and therefore as many as there are ejection operations to be done.
Each element consists of:
1 keypad for badge or indication (3)
 EMI4.1
 e- 1 lever connected to the keyboard by a buttonhole joint and a sleeve (4). These 2 bodies are completely standard for all countries.



   The lever carries the ejection lug (5) and the separator lug (5a), these 2 members being in one piece and adjusted, as to their distance from each other., depending on the room to be evacuated. This special part is in hardened or cemented steel.



   The operation of the device is described below.



   For more understanding, see FIGS. 1, II, III, IV and V, given by way of example and without limitation, which will make it possible to better follow the process of the movement.



   Figures I, II and III show schematically

 <Desc / Clms Page number 5>

 the different phases of the operation while walking.



   I represents the machine at rest, after operation
It represents 1 coin during ejection
III represents the position of the pins during their return to rest, the separator pin jostling a part
IV an overview in section of the machine, schematically locating the components.



   V part of the front view of the machine.



   The machine is mounted with the tubes in the correct position relative to the table.



   The parts are introduced in bulk into the tubes (6) or more rationally deposited pell-mell on the sole of the access corridor (8) in the corresponding boxes or corridors (7), with the exception, for greater safety, of the first part which will be introduced alone and flat.



   With the machine at rest, the position of the lugs (ejection and separator) will be as follows: II) The ejector (5) removed under the table, therefore without projection.



   2) The separator lug (5a) fully engaged in a notch made in the small support step (21) and exceeding the latter in height by a quantity at most equal to the thickness of a normal part or of several pieces depending on the case. Towards the inside, the lug (5a) comes at the same projection or slightly higher than that of the small step (21). "The height exceeding the support step (21) may nevertheless be greater depending on the number of pieces to be ejected but must never exceed the total height of these pieces.



   Under these conditions, when the machine is at rest, the parts introduced will take the following positions:
At the front, the pieces will rest by an edge on the table.



   At the rear, they will rest on the tip of the separator lug (5a). In this position, the machine is blocked and cannot eject.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   To put it in working order, (see figures) it suffices to press lightly on the buttons (3) to move towards the ejection by a distance of a few m / m, this maneuver serving to release the separator pin ( 5a) from under the stack of coins and allow it to rest normally on the small step (21).



   By letting the button return to its rest position, the separator lug (5a) resuming its place and urged by the return spring (26), will fulfill its role of -separation and move the last or the last pieces of stack as appropriate, and rest this fraction of the stack on the table (in the correct ejection position) (see figure 1).



   By normally pressing the key (3), the ejection lug (5) by its curvilinear and not rectilinear trajectory, will hook this set of parts or this single part and will engage it below the small step of support (21), the distance of which from the table is calculated (see above).



   The ejection lug (5) having a length equal to the largest part diameter (at least 40 m / m) will be over its entire length concentric to its point of articulation and whose field will be bevelled to reduce the point of contact and will support throughout its travel - an entire side of the column of parts but in very small proportions, exactly as shown below.



   The weight of the column on the extension of the ejector (5) is reduced to the weight of a stack of coins with a height equal to approximately 2 times the diameter of the coin (inclination of
60 from the vertical) this weight must be multiplied by the sine of the angle of 60, the whole divided by 2 since we have a resting load on 2 supports (the table (2) or the ejector (5 ) and the support step (21) This is approximately 1 / 10th of the weight of this stack, and as the friction is on a circular edge (edge of the part) on the ejector (5) which does not has that its thickness in bevel or speed, the coefficient

 <Desc / Clms Page number 7>

 friction is almost zero.



   The stake, under these conditions corresponds appreciably to that of a typewriter of good brand and thus allows, as for this one, very fast maneuvers.- Experience made on several occasions has shown that a typist practiced using the machine coin of this type, distributes about 30,000 coins daily, without feeling more tired than at the typewriter.



   The first characteristic of the present machine is the judicious arrangement of all its components.



   The second, the complete standardization of the different parts composing them, the third which is the most important is the absolute avoidance of the column of parts during the ejection by the inclined position that the stack of parts takes with respect to the table thereby leaving sufficient space under it to allow the lug to describe its trajectory in an arc of a circle with complete freedom.



   The fourth, to be certain to eject the predetermined part (s), this number being a function of the height of the separator lug relative to the small support step (21).



   The latter (21) has moreover a height adjustment system allowing to work without fail, leaving the separator lug (5a) only by the amount necessary for the desired needs.



   The fifth allows, in the event of a bad maneuver, to return the part to the tube (6) after an already very long stroke.



   The sixth is to have counters (19) controlling the work of the machine, the description of which, by way of example and without limitation, is given below.



   The seventh to have reserve charging devices, with regulated emptying.



   The eighth to be of absolute safety and inviolability, the corridors and organs in contact

 <Desc / Clms Page number 8>

 parts being armored and the machine and not the body (26) having a cover (9) dependent on the locks.



   The machine is fitted at the front with a window with glass (10), allowing visibility and possibly the reading of graduated scales or other indications while walking.



   This window (10) is provided with a special lock (11), which is normally blocked by the drawer (23) a special locking device.



   The machine has a cover (9) fixed to its frame (6) closing the corridors and completely independent of the body (26), making it completely useless or rather accessory except as a garnish or general protection and for transportation.



   All the different components, keyboards (3) levers (4) and its pins (5), (5a), front window (10) and cover (9) as well as the front cover ¯, the lower part of the machine and comprising the windows of the meters are integral with a single locking system, the drawer (23) generally or a special lock of which the company manager or the person responsible has and holds the key. It is therefore completely inviolable, if not by destruction, it is a small portable safe.



   A machine of this kind, without counters being of no use, the inventor describes and following one of the innumerable applications of these organs.



   The present invention relates mainly to the counters, to the use of special marking apparatuses controlling the work of the machine. The inventor recommends, and makes all claims in this regard, other applications of counters either to the parts of the machine itself which in their stroke., Would actuate a pawl or lever or any member whatsoever whether the part or the parts of the machine. currency, in their course or trajectory would trigger a device

 <Desc / Clms Page number 9>

 marker pen. The inventor also recommends placing on the column of coins a witness which, following in its descent, the column of coins would mark the operation by any means.



   The meters have a device for blocking the key in case the corresponding tube is empty.



   The use of electric current is also foreseen in the actuation of marking devices (either timer, or electromagnet principle, or contact,) or photoelectric cell) on ...



   The machine is therefore provided with special counters (19) equal in number to that of the tubes and the elements.



   These give the import of the monetary value or the number of coins at will, which allows the operator to instantly control the amount of the transaction.



   These counters (19) have their indicator light in advance on the aforementioned front cover ', therefore facing the operator. By means of a special mirror or lens system, the result can be projected onto a screen at the rear of the machine for the customer's use.



   The inventor also provides for the indication of the amount of the transaction on a ticket or stub or tape.



   The counters of the machine according to the present invention operate by the fall of the part on a rocker (14) ending a corridor (27) unique to all the tubes but separated by partitions each carrying their rocker (14), connected by lever (28) on the pawl of the counters (19).



   From there, after having tilted and marked on the counter, the parts fall into a conical hopper (28) whose bottom is formed by a tilting hatch (15) also; a rod (29) and a lever (17) which can only be actuated by the operator after verification and totalization of the counters (19).



   At the same time, this lever (17) controls the counter "return to zero" mechanism. (19).

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   It is therefore only after verification as complete as desired that the entire operation is dispensed at one time, in a bowl (16). In this way, there can be no dispute between the customer and the cashier.



   The operation being completed, the counters reset to zero, the next operation can begin.



   As a variant, the inventor provides a device for printing the import of the operation.



   The machine can very well be joined to an ordinary cash register and combine them to do the following: Purchase amount
Amount of the sum given in payment
Amount to be remitted Example: Amount of the given sum 100.- frcs
Purchase amount 52.75
To hand over 4 ?, 25
The machine has at the front under the keyboard a large general bowl (20), intended to receive in bulk, the currency received in payment by customers or to undergo the change, while waiting to be introduced into the corresponding tubes. .



   A marble (30) placed near the keyboard makes it possible to check the sound of the pieces received.



   The machine has its operating elements spread apart by a distance greater than the diameter of the largest part (40 m / m Greek coin). It is therefore completely standard, that is to say that all the machines have the same lower or operating part, the tubes alone (6) being intended to be changed for the needs of the cause, that is to say that in the event that a part is, in such and such a country, intended to be decommissioned and replaced by another of different dimensions, it suffices to remove the case (28) which only holds by a few screws, this only serving as protection ¯., And replace the

 <Desc / Clms Page number 11>

 tube (6) by means of 2 screws, the tube itself carrying all its accessories (support step, etc.).



   It is then sufficient to change the special part (5 and 5a; carrying the 2 pins, again by 2 screws and the machine is ready to start again. This immobilization lasted a few minutes.



   The machine is securely fixed to a wooden or metal frame having a drawer (23) with several compartments and a very large capacity to receive., Without crumpling them, all existing banknotes formats. - A special device keeps the banknotes flat and compressed when the machine is at rest.



   This drawer can preferably, in certain cases, cause the automatic blocking of the whole machine.



   The body or protection (26) follows the outer contour of the machine fairly well and has a very aesthetic shape.



   Completely metallic and stamped, it is absolutely interchangeable.



   It is done in all colors matching the customer's sales products.



   It is fixed to the machine by a few screws as well as to the frame or base.



   The assembly is then fixed to the counter by screws inaccessible from the outside, but by the machine itself, the drawer being removed; which gives it the quality of absolute inviolability.



   It is also based on rubber mushrooms (24).



   Inside the body is a play of light (22) making it possible to illuminate the tubes (6) through slits formed in them.



   A stamp (18) can be set inside actuated by the "reset" lever (17) of the counters (19).



   The machine cover (9) is connected by a special lever (31), part of the locking system, to the special mechanism which controls its self-opening and closing.

 <Desc / Clms Page number 12>

   atic.



   The body itself can be fitted with a mechanical shutter protecting the entire face.



    CLAIMS.



   1.- Simplicity and safety of ejection maneuver, in this sense, that the ejector (5) by its shape and its curvilinear trajectory, must lead to the evacuation and can only lead to the number of pieces for which the machine is set.



  2. - Step and support (21) or protrusion, generally any meeting the same purpose, located in the bottom of the tube (6) and serving to support most of the weight of the column of parts and having absolutely nothing in common with the needles or screw obstacles recommended in other patents.



   3. - The 2 lugs (5 and 5 bis) (ejection and separator) can be integral or not and describe an arc of a circle, therefore a curvilinear trajectory, and not rectilinear, the separator lug (5 bis) having the mission of tilt and put in place the part (s) located at the bottom of the column during its return to rest limit switch and put them in place for the ejection well separated from the column, with the energy accumulated by the push to go therefore recovery of the energy lost in other inventions.



   4.- The inclination of the base of the coin stack relative to the table (2) and thereby leaving a free space avoiding the ejector (5), which gives softness and flexibility of touch.



   5.- The table can take any position from vertical to horizontal and even tilted from the front.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

6. - Le blocage de la machine, avant ou même après le déblocage général c'est-à-dire que l'on peut remplir les tubes sans que pour cela, la machine puisse fonctionner. Le déblocage final devant se faire par un avancement léger des touches (3) que l'on peut obtenir, le cas échéant, par un levier spécial <Desc/Clms Page number 13> commandant l'ensemble des touches sur une distance suffisante à cet usage. 6. - The blocking of the machine, before or even after the general release, that is to say that the tubes can be filled without the machine being able to operate. The final release must be done by slightly advancing the buttons (3) which can be obtained, if necessary, by a special lever <Desc / Clms Page number 13> controlling all the keys over a sufficient distance for this purpose. 7.- Inviolabilité absolue de la machine, même la caisse (28) enlevée, tous les organes étant bloqués par le tiroir (23) ou un autre organe unique, le couvercle (9) faisant partie de la machine et non de la caisse (28) et tous les conduits et couloirs jusque la sébile (16) finale étant blindés. La machine peut d'ailleurs fonctionner sans caisse. 7.- Absolute inviolability of the machine, even the box (28) removed, all the components being blocked by the drawer (23) or another single device, the cover (9) being part of the machine and not of the box ( 28) and all conduits and corridors up to the final bowl (16) being shielded. The machine can also operate without a cash register. 8. - Légèreté et souplesse absolue des touches (3), celles-ci n'attaquant jamais le bas de la colonne de pièces, mais uniquement là ou les pièces qui ont été préalablement mises en bonne place d'éjection par l'ergot séparateur (5 bis). 8. - Lightness and absolute flexibility of the keys (3), they never attack the bottom of the column of parts, but only where the parts which have been previously placed in the correct ejection position by the separator lug (5a). 9.- Frottements des pièces pendant l'éjection réduits au minimum, la cavité séparant et reliant l'ergot d'éjection de l'ergot séparateur (5 bis) dépassant légèrement la table de 2 à 3/10 de m/m. 9.- Friction of the parts during ejection reduced to a minimum, the cavity separating and connecting the ejection lug of the separator lug (5 bis) slightly exceeding the table of 2 to 3/10 of m / m. De ce fait, la ou les pièces sont transportées, par l'éjecteur sans glissement sur la table. As a result, the part (s) are transported by the ejector without sliding on the table. @ 10. - Compteurs spéciaux (19) fonctionnant uniquement par la chute des pièces ou par bascule ou levier actionné par la pièce ou les pièces au passage ou, pour plus de simplicité mais moins de sécurité, reliés aux organes de la machine (claviers, leviers ou autres quelconques). Mécanisme de blocage ou d'inopé- rance de la machine en ce qui concerne un tube vide de pièces. @ 10. - Special counters (19) operating only by falling parts or by rocker or lever actuated by the part or parts as they pass or, for greater simplicity but less safety, connected to machine components (keyboards, levers or any other). Mechanism of blocking or inoperability of the machine with regard to an empty tube of parts. Il.- Rappel à zéro des compteurs,combiné par un levier (17) ou plusieurs leviers à la distribution globale ou partielle de l'opération au gré de l'opérateur et timbre (18) solidaire de cet organe et avertisseur de la fin de l'opération simultané à l'opération. II.- Return to zero of the counters, combined by a lever (17) or several levers with the total or partial distribution of the operation at the option of the operator and bell (18) integral with this unit and warning of the end of simultaneous operation with operation. 12. - Projection par miroir, lentille ou autre moyen quelconque de l'import de l'opération à la face arrière ou laté- rale de la machine à l'usage des clients: 13. - Condamnation efficace et absolue de la machine par blocage unique (tiroir ou dispositif spécial indépendant ou <Desc/Clms Page number 14> non mais unique). 12. - Projection by mirror, lens or any other means of importing the operation to the rear or side of the machine for use by customers: 13. - Effective and absolute condemnation of the machine by a single blocking (drawer or special independent device or <Desc / Clms Page number 14> no but unique). 14. - Grande capacité des tubes (6). 14. - Large capacity of the tubes (6). 15. - Appareils spéciaux de réserve à déclic commandé. 15. - Special reserve devices with commanded click. 16. - Grande capacité des tiroirs (23) et protection de leur contenu par dispositif spécial. 16. - Large capacity of drawers (23) and protection of their contents by special device. 17. - Table (2) simplement composée d'une surface plane (acier, bakelite,cellulo, galalythe, etc...) munie de simples rainures pour le passage des éjecteurs (5 et 5 bis). 17. - Table (2) simply composed of a flat surface (steel, bakelite, cellulo, galalythe, etc.) provided with simple grooves for the passage of the ejectors (5 and 5 bis). 18. - Amovibilité éventuelle du bloc porteur de tubes, permettant le roulement du personnel avec une seule machine. 18. - Possible removability of the tube carrier block, allowing staff to be rotated with a single machine. 19.- Standardisation absolue de la machine en ce double sens que celle-ci est munie d'un bloc de tube amovible et pouvant être remplacé par un autre porteur d'autres pièces de dimensions différentes et que les tubes proprement dits sont standardisés eux aussi en une vingtaine de dimensions et s'adaptent instanta- nément à la machine sans toucher à la partie basse sauf en ce EMI14.1 qui concerne les 2 ergots (5 et 5 bis). 19.- Absolute standardization of the machine in the double sense that it is equipped with a removable tube block that can be replaced by another carrier of other parts of different dimensions and that the tubes themselves are also standardized. in about twenty sizes and adapt instantly to the machine without touching the lower part except in this EMI14.1 which concerns the 2 pins (5 and 5a). - of-'fcëjg &±à 20.- Distribution à volonté à 1'arriver, où à n'importe quel côté latéral, voire même par la face de la machine, suivant demande du client. - of-'fcëjg & ± at 20.- Unlimited distribution on arrival, or on any lateral side, or even from the face of the machine, according to customer request. 21. - Travail de fabrication en grande série par pièces estampées, découpées ou embouties, le montage n'exigeant pas une précision rigoureuse. 21. - Mass production work using stamped, cut or stamped parts, assembly not requiring rigorous precision. 22. - Facilité de jonction ou de complément à une machine ou caisse enregistreuse ou machine à calculer pour les salaires dans les usines et maisons de commerce à personnel quelque peu conséquent. 22. - Ease of joining or complementing a machine or cash register or calculating machine for wages in factories and business houses with somewhat substantial staff. Je revendique, comme étant ma propriété exclusive et personnelle, la description illustrée de mes dessins ou tout autre dispositif analogue répondant au même but. I claim, as being my exclusive and personal property, the illustrated description of my drawings or any other similar device serving the same purpose.
BE416559D BE416559A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE416559A true BE416559A (en)

Family

ID=79454

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE416559D BE416559A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE416559A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0334726B1 (en) Storing system with adjacent lockers controlled by a microprocessor device
FR2817377A1 (en) SECURE APPARATUS WITH COINS
EP0627712B1 (en) Device for sorting and storing objects, introduced as payment into a dispenser
US9495823B2 (en) Vending apparatus and method
EP0626665B1 (en) Device for selecting and rendering services against payment
FR2507360A1 (en) BANK TICKET DISTRIBUTOR APPARATUS
US2037462A (en) Coin controlled mechanism
FR2552571A1 (en) DEVICE FOR AUTOMATICALLY RECEIVING AND DISTRIBUTING SILVER
BE416559A (en)
EP0233232B1 (en) Device for dispensing and vending flexible supports
US1292619A (en) Ejecting mechanism for vending-machines.
FR2634924A1 (en) IMPROVEMENTS TO OPERATING MACHINES AUTHORIZED BY THE INSERTION OF PARTS
FR2723655A1 (en) Card-operated vending machine selling various items
US3822775A (en) Vending machine with variable capacity coin traps
FR2719688A1 (en) Distribution access device for automatic cash dispenser.
US1284619A (en) Coin-change-making machine.
US1281788A (en) Credit-system cabinet.
US2853174A (en) Vending machine
US3578127A (en) Vending machine with adjustable price setting
US3982621A (en) Vending machine
NL8104910A (en) VENDING MACHINE.
US1238711A (en) Coin and check handling register.
FR2730840A1 (en) Automatic vending machine for newspapers
US3487906A (en) Coin freed vending machines
US2704590A (en) Gabrielsen