BE413177A - - Google Patents

Info

Publication number
BE413177A
BE413177A BE413177DA BE413177A BE 413177 A BE413177 A BE 413177A BE 413177D A BE413177D A BE 413177DA BE 413177 A BE413177 A BE 413177A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
blank
tools
rotation
sleeves
axis
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE413177A publication Critical patent/BE413177A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B23MACHINE TOOLS; METAL-WORKING NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • B23FMAKING GEARS OR TOOTHED RACKS
    • B23F9/00Making gears having teeth curved in their longitudinal direction
    • B23F9/08Making gears having teeth curved in their longitudinal direction by milling, e.g. with helicoidal hob
    • B23F9/10Making gears having teeth curved in their longitudinal direction by milling, e.g. with helicoidal hob with a face-mill

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Turning (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "PROCEDE DE FABRICATION DE DENTURES COURBES" 
La présente invention se rapporte à la fabrication de dentures, par exemple pour engrenages cylindriques ou coniques, pour secteurs dentés, pour outils dentés, tels que fraises, alésoirs, etc... et pour tout autre objet denté. L'invention se rapporte en particulier à la fabrication de dentures par les procédés qui font usage de deux ou plusieurs manchons, chacun tournant autour d'un axe de rotation spécial et portant les outils destinés à tailler sur un flan, par le procédé   d'en-   veloppement, une série de flancs courbés selon des lignes courbes périodiques, telles que des arcs de lignes cycloïdales. 



   On connaît déjà des procédés pour la fabrication de dentu- res courbes employant, pour tailler chaque série de flancs, des outils tournant autour d'un axe distinct. Avec ces procédés, le mouvement d'alimentation, vu de l'axe du flan, est concordai 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 pour tous les axes de rotation des outils, de sorte que ceux-ci doivent parcourir la zone d'engrènement dans toute sa longueur, avant que les dents soient complètement taillées. 



   L'invention a pour objet un nouveau procédé pour la fabri- cation de ces dentures courbes, avec lequel on atteint une   'Vites-   se de fabrication inconnue jusqu'ici. 



   Ce procédé est caractérisé essentiellement par le fait que dans le mouvement relatif d'alimentation réalisant le procédé d'enveloppement, c'est-à-dire le roulement du flan sur la cré maillère idéale formée par les outils, l'axe de rotation des outils taillant les flancs concaves se meut vers l'axe de rota- tion du flan et l'axe de rotation des outils taillant les flancs convexes s'éloigne de l'axe du flan, de sorte que les premiers outils ont leur tranchant sur la partie opposée à leur axe de rotation et ils taillent dans le sens centrifuge,   pesant   que les seconds ont leur tranchant sur la partie tournée vers leur axe de rotation et ils taillent en sens   centripète.   



   Les tirasses de rotation et d'alimentation des outils peuvent être, en général,, différentes les unes des autres et elles peuvent être choisies convenablement de façon à garder les relations entre les diverses vitesses de mouvement des organes de la machine nécessaires pour la génération de la courbure cycloïdale et pour la réalisation du procédé d'enveloppement malgré l'inversion du sens du mouvement d'alimentation, étant entendu que les vitesses partielles du flan correspondantes à la génération de la cycloïde et à la réalisation de l'enveloppe- ment, doivent donner, pour la coopération avec n'importe quel manchon, la même vitesse de rotation résultante pour le flan, par rapport à l'axe du manchon en question  
Les vitesses d'alimentation peuvent convenablement être égales pour tous les manchons,

   tandis que seulement les vitesses 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 de rotation sont différentes les unes des autres, ou bien, soit les vitesses d'alimentation, soit les vitesses de rotation de tous les manchons peuvent être égales entre elles, mais dans ce cas certains manchons doivent effectuer, en outre, un mouvement oscillant autour de l'axe de rotation du flan. 



   L'avantage du procédé suivant l'invention sur les procédés connus consiste en ce qu'il n'est pas nécessaire que les outils parcourent la zone d'engrènement tout entière pour tailler complètement les dents, mais il suffit qu'ils en parcourent à peu près la moitié, car les systèmes des outils commencent tous à la fois à tailler les flancs correspondants des dents et chacun d'eux a taillé le sien après avoir parcouru seulement environ la moitié de la zone d'engrènement. De cette façon, le temps nécessaire pour tailler un outil denté, un engrenage, etc... est réduit environ à la   moitié..   



   L'invention sera décrite en détail dans la suite, avec référence au dessin annexé, dans   lequel :   la Figure 1 représente une disposition pour la réalisation du procédé suivant l'invention; la Figure 2 montre comment est obtenu un creux entre deux dents par ce procédé; la Figure 3 représente une autre disposition suivant l'invention pour la taille de dentures droites ; la Figure 4 représente une disposition suivant l'invention pour la taille de dentures coniques. 



   Il va sans dire que les dispositions représentées dans les Figures sont données à simple titre d'exemple et que nombreuses autres sont possibles dans le cadre de la présente invention. 



   Dans la Figure 1, le flan A peut tourner autour de l'axe D et les outils M1, M2 sont portés par des manchons K1, K2 qui peuvent tourner autour des axes d1, d2. Les axes de rotation des manchons sont parallèles les uns aux autres et ils forment 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 un angle droit avec l'axe de rotation D du flan. Les vitesses de rotation du flan et des manchons sont différentes, selon la forme des dents que l'on vent tailler.. 



   Selon le procédé formant l'objet de l'invention,les outils Ml tournent tout d'abord complètement en dehors du flan A ,lequel tourne lui aussi, et les pointes L1 des outils touchent, par effet du mouvement d'alimentation V, la portion moyenne (m, Fig. 2) de la largeur du flan et commencent à y former les creux. 



  Les outils M1 taillent tout d'abord le haut des flancs f, lesquels sont   tonnes   peu à peu de la partie haute moyenne vers le bas et les parties latérales. Dans ce procédé, des outils avec tranchants rectilignes tonnent, par le procédé d'enveloppement, une denture avec profil en développante, tandis que des outils avec tranchants courbés autrement donnent lieu à des profils de dents courbés de façon correspondante.

   Lorsque les outils sont   arrivés,   dans leur mouvement d'alimentation, dans une position telle que leurs pointes L1 demeurent, dans toute la portion de leur trajectoire circulaire dans laquelle ils coupent le flan, au-delà du plan axial   W   du flan A parallèle à l'axe de rotation   (il   des outils mêmes, alors   @   les flancs f. sont taillés   complé-   tement. 



   A ce point,   toutef ois,   selon les procédés connus, les au- tres   f lancs   h ne sont pas du tout complètement taillés; au con- traire, les outils correspondants (M2)   commencent   seulement ici à toucher le flan et les flancs h seront taillés pendant la suite du mouvement d'alimentation des manchons, pendant lequel les outils M1 sont inactifs et tournent à vide dans les creux, de sorte que pour tailler complètement les deux flancs des dents, le manchon K1 (et par suite aussi le manchon K2) doit traverser complètement le flan le long de la ligne l1 (12) jusqu'à ce que ses outils Ml (M2) sortent à nouveau du flan. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Selon le procédé suivant l'invention, au contraire, les flancs h sont taillés, eux aussi,.pendant la première moitié du mouvement d'alimentation du manchon   Ki,   de sorte que,lorsque se manchon est arrivé dans la position précitée, dans laquelle ses outils demeurent au-delà du plan   W   pendant toute leur trajectoire active, la machine peut effectivement être arrêtée. 



   Dans ce but, un autre manchon K2 est disposé, suivant l'invention, dans la position initiale, de façon qu'il embrasse le flan. Par effet du mouvement d'alimentation V, les pointes L2 des outils M2 de ce second manchon touchent tout d'abord les portions latérales (r, Fig. 2) du flan et les flancs h sont taillés peu à peu des portions hautes latérales vers le bas et   la partie moyenne ; les outils M2 sont arrivés, par   l'effet du mouvement d'alimentation, dans une position telle que leurs pointes L2 parcourent dans leur mouvement de rotation autour de l'axe d2, un arc tangent au plan axial W du flan, alors   @   les flancs   h   sont taillés complètement. 



  ' Ceci peut se passer dans le même temps que la fin du procédé de coupe des flancs f, si les axes d1, d2 se trouvent à une distance réciproque H telle que les pointes L1 L2. commencent à couper la périphérie du flan dans le même temps. 



   Le procédé formant l'objet de l'invention présente l'avan- tage que les outils finisseurs de chaque série de flancs servent, en même temps, comme outils ébaucheurs pour l'autre série de flancs. Emeffet, les outils des flancs concaves 1 commencent à creuser le flan (Fig. 2) dans la portion   moyenne m.   de sa   largeur,   pendant que les outils des flancs convexes h commencent à creuser le flan dans ses parties latérales r.

   Lorsque les premiers outils sont arrivés, dans leur mouvement d'alimentation, dans une position telle qu'ils taillent les portions latérales des flancs concaves f, alors ils y trouvent les creux déjà 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 partiellement préparés par les seconds outils et lorsque ceux-ci taillent la portion moyenne des flancs convexes   h,   ils y trouvent aussi les creux déjà partiellement préparés par les premiers outils.

   Dans la figure, les trajectoires des dos des outils sont représentées par des lignes hachurées.La trajectoire Rk des outils des flancs   concaves f.   croise, lorsque ces outils taillent le fond des creux, les portions latérales déjà creusées par les outils des flancs convexes   h   lorsqu'ils taillent le haut de ces flancs, tandis que la trajectoire RV des outils des flancs convexes h croise de façon analogue' la cavité m déjà préparée par les outils des flancs concaves f. De cette façon, les dos des outils ne touchent pas les parois latérales des creux et le travail de coupe peut avoir lieu sans obstacles. 



   Dans ce qui suit, les relations entre les vitesses de rotation des différentes parties de la machine réalisant le procédé suivant l'invention, ainsi qu'entre les vitesses d'ali- mentation,seront expliquées. Afin d'obtenir des flancs en forme de courbes périodiques, par exemple de cycloides allongées, le flan et les outils tournent autour de leurs axes avec des vites- ses qui demeurent dans un rapport bien déterminé.

   Pour obtenir la formation du profil des dents par enveloppement, les vitesses ainsi définies sont ultérieurement modifiées, et précisément, dans le mode d'exécution représenté Figure 1, on donne au   f lan   un mouvement d'alimentation V avec une vitesse donnée, en direction normale à son axe ainsiqu'aux axes de rotation des manchons et en même temps aussi une vitesse additionnelle de rotation, de sorte qu'il se déroule sur l'un des manchons (par exemple K1) comme s'il était en prise par ses dents avec la crémaillère idéale formée par la rotation du dit manchon. 



  Selon le sens du mouvement d'alimentation V par rapport au sens de rotation (g) du manchon mentionné, la dite vitesse de 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 rotation additionnelle s'ajoute à la vitesse de rotation servant pour la genèse de la cycloïde, ou se soustrait de la même vitesse, pendant que la vitesse de rotation du dit manchon (Ki) demeure constante. 



   Afin d'obtenir le déroulement du flan aussi sur l'autre manchon (K2), tout en gardant la même vitesse d'alimentation V, une vitesse de rotation additionnelle de sens contraire devrait être donnée au flan. Cette condition, ainsi que celle d'une égale vitesse de rotation résultante pour le flan est obtenue, suivant l'invention, en modifiant, pour la coopération avec le second manchon (K2) la vitesse de rotation servant pour la genèse de la cycloïde, de sorte que la vitesse de rotation du   f lan   résultante de la vitesse de rotation partielle du flan servant pour la genèse de la cycloïde, en coopération avec la rotation du second manchon, et de celle,

   nécessaire pour   effec-   tuer le déroulement sur la crémaillère idéale formée par celui-ci soit égale à la vitesse de rotation nécessaire pour la coopération avec le premier manchon (K1). Suivant l'invention, les deux manchons tournent donc avec des vitesses différentes. Ces rotations., vues par le flan, peuvent être concordantes (si et g2') ou bien discordantes   (g1   et g"2), suivant que l'on veut obtenir des traces congruentes ou inversées. 



   Fig. 3, le flan A peut aussi tourner autour de l'axe D, mais dans ce cas l'axe D est immobile par rapport au bâti de la machine et les mouvements d'alimentation sont effectués par les manchons. Les manchons (K) peuvent tourner autour d'axes de rotation (d) formant entre eux des angles différents (ou égaux) et ils peuvent être déplacés dans une direction formant un angle droit aveo leurs axes et avec l'axe de rotation D du flan pour effectuer les mouvements d'alimentation (v). 



  Les guides pour effectuer ces mouvements (non représentés sur 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 le dessin) peuvent éventuellement osciller en outre aussi autour de l'axe D. Dans ce mode d'exécution, il y a trois man- chons K1. K3,  IL pour   les flancs concaves et deux, K2,K4, pour les   f lancs   convexes. Un plus grand nombre de manchons pourrait, naturellement, être adopté. En doublant (ou triplant) le nombre des manchons travaillant sur un flanc, nombreux buts peuvent être atteints, lesquels ont tous le même résultat de réduire la durée de la fabrication des outils,   engrenages,   etc... 



   Les outils de l'un des manchons peuvent être utilisés pour enlever une dernière et mince couche de matériel pour le finie- sage des surfaces dans une seule opération, ou bien, on peut doubler (ou tripler) la vitesse d'alimentation, ou faire tra- vailler chaque manchon sur des dents alternées, etc.. Chaque manchon peut êtrepourvu d'un seul, ou bien de plusieurs outils de la même espèce ou d'espèces diverses. Il est   recommandé   que, pour les outils finisseurs, le nombre des outils n'ait aucun facteur commun avec le nombre des dents à tailler, afin que pendant le travail de coupe, tous les' outils taillent   succes-   sivement toutes les dents et que les défauts éventuels des outils soient répartis sur toutes les dents. 



   Les vitesses de rotation des manchons autour de leurs axes, ainsi que les vitesses d'alimentation, peuvent être choisies à volonté, pourvu que, pour chaque manchon, la somme algébrique des vitesses de rotation partielles du flan   corres-   pondantes à la vitesse de rotation g pour la genèse des cycloi- des et à la vitesse d'alimentation v pour le déroulement, donne la même vitesse de rotation résultante G pour le flan A.

   Les manchons peuvent osciller avec leurs axes de rotation autour de l'axe D du flan et il va sans dire que la vitesse de rota- tion résultante du flan est toujours référée à la position de l'axe du manchon considéré,   c'est- à-dire   qu'elle est la diffé- rence entre la vitesse absolue de rotation du flan et la vitesse 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 absolue d'oacillation de l'axe de rotation du manchon considéré autour de l'axe D du flan. 



   Les vitesses d'alimentation de deux manchons travaillant des flancs divers peuvent être, soit, comme dans l'exemple précédant, égales les unes aux autres (V), soit   différentes (ni ,   v2, v3), par exemple dans le but de compenser les différentes vitesses de coupe des dits manchons. Il va sans dire qu'à chaque variation de la vitesse d'alimentation, devra corres- pondre une modification convenable de la vitesse de rotation. 



   Fig. 4, pour la fabrication de dentures coniques, deux ou plusieurs manchons   Kl,   K2 sont convenablement disposés, de façon connue en soi, autour du flan Ak, de sorte que leurs axes de rotation forment un angle droit avec des plans   tangen-   tiels à la surface de fond des creux qu'ils vont tailler et ils sont portés par des glissières, elles aussi connues en soi et non représentées sur le dessin; ces glissières peuvent glisser dans des guides circulaires, de manière à effectuer des   oscil-   lations autour de la pointe du cône primitif.

   D'ailleurs, tout ce qui a été dit plus haut pour les dentures cylindriques est valable aussi pour les dentures coniques, étant entendu qu'on doit toujours cons idérer les projections sur un plan parallè- lement à l'axe du flan et que, en projection, les mouvements d'alimentation résultants sont courbes. 



   Dans le cas des dentures coniques, le procédé formant l'objet de l'invention présente, en outre, l'avantage que l'épaisseur des dents peut être variéele long des dents mêmes, par exemple en utilisant des traces inversées (de façon que, par exemple, chaque dent ait pour trace, d'une part, un arc de cycloïde droite, et, d'autre   part,,   un arc de   cycloide   gauche) , en relation avec la variation du diamètre du cercle primitif, lequel varie lui aussi le long de la dent, de sorte à obtenir, 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 parexemple, une résistance mécanique des dents constante le long des dents mêmes. 



   REVENDICATIONS. 



   1 - Procédé de fabrication de dentures courbes par enve- loppement et à l'aide de deux ou plusieurs manchons portant les outils,, tous actifs dans la même opération et chacun tra- vaillant sur une seule série de   flancs,,   caractérisé par le fait que le mouvement d'alimentation consiste, pour les axes de rotation des manchons taillant les flancs concaves, dans un approchement relatif à l'axe de rotation du flan, et, pour les axes de rotation des manchons taillant les flancs convexes, dans un éloignement relatif de l'axe de rotation du flan, les outils portés par les premiers manchons coupant avec leur par- tie la plus éloignée de l'axe de rotation du manchon et les outils portés par les derniers manchons coupant avec leur partie regardant l'axe de rotation du manchon. 



   2 - Procédé comme sous l, caractérisé par le fait que les vitesses de rotation et celles d'alimentation des manchons des flancs concaves sont différentes de celles des manchons des flancs convexes. 



   3 - Procédé comme sous 1, caractérisé par le fait que les vitesses d'alimentation sont égales, pendant que les vitesses de rotation des manchons des flancs concaves sont différentes de celles des manchons des flancs convexes. 



   4 - Procédé comme sous 3, caracté-risé par le fait que les axes de rotation des manchons sont imnobiles et le mouve- ment d'alimentation est effectué par l'axe du flan. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "PROCESS FOR MANUFACTURING CURVED TEETH"
The present invention relates to the manufacture of teeth, for example for cylindrical or bevel gears, for toothed sectors, for toothed tools, such as milling cutters, reamers, etc ... and for any other toothed object. The invention relates in particular to the manufacture of toothings by the methods which make use of two or more sleeves, each rotating about a special axis of rotation and carrying the tools for cutting on a blank, by the method of envelope, a series of flanks curved in periodic curved lines, such as arcs of cycloidal lines.



   Processes are already known for the manufacture of curved teeth employing, for cutting each series of flanks, tools rotating about a separate axis. With these methods, the feed movement, seen from the axis of the blank, is concordai

 <Desc / Clms Page number 2>

 for all the axes of rotation of the tools, so that they must travel the meshing zone in its entire length, before the teeth are completely cut.



   The object of the invention is a new process for the manufacture of such curved teeth, with which a manufacturing speed hitherto unknown is achieved.



   This process is characterized essentially by the fact that in the relative movement of feed carrying out the enveloping process, that is to say the rolling of the blank on the ideal mesh formed by the tools, the axis of rotation of the tools cutting the concave flanks move towards the axis of rotation of the blank and the axis of rotation of the tools cutting the convex flanks moves away from the axis of the blank, so that the first tools have their cutting edge on the part opposite to their axis of rotation and they cut in the centrifugal direction, weighing that the second have their cutting edge on the part facing their axis of rotation and they cut in the centripetal direction.



   The tool rotation and feed struts can be, in general, different from each other and they can be suitably chosen so as to maintain the relations between the various speeds of movement of the parts of the machine necessary for the generation of. the cycloidal curvature and for carrying out the wrapping process despite the reversal of the direction of the feed movement, it being understood that the partial speeds of the blank corresponding to the generation of the cycloid and to the realization of the wrapping, must give, for cooperation with any sleeve, the same resulting rotational speed for the blank, with respect to the axis of the sleeve in question
Feed rates may suitably be equal for all sleeves,

   while only the speeds

 <Desc / Clms Page number 3>

 of rotation are different from each other, or either the feed speeds or the rotational speeds of all the sleeves can be equal to each other, but in this case some sleeves must perform, in addition, an oscillating movement around the axis of rotation of the blank.



   The advantage of the method according to the invention over the known methods consists in that it is not necessary for the tools to traverse the entire engagement zone in order to completely cut the teeth, but it is sufficient that they traverse some of the teeth. about half, because the tool systems all both start cutting the corresponding flanks of the teeth and each of them has cut its own after traveling only about half of the mesh area. In this way, the time required to cut a toothed tool, a gear, etc. is reduced to approximately half.



   The invention will be described in detail below, with reference to the accompanying drawing, in which: FIG. 1 represents an arrangement for carrying out the process according to the invention; Figure 2 shows how a hollow is obtained between two teeth by this process; FIG. 3 represents another arrangement according to the invention for the cutting of straight teeth; Figure 4 shows an arrangement according to the invention for the size of conical teeth.



   It goes without saying that the arrangements shown in the Figures are given by way of example and that many others are possible within the framework of the present invention.



   In Figure 1, the blank A can rotate around the axis D and the tools M1, M2 are carried by sleeves K1, K2 which can rotate around the axes d1, d2. The axes of rotation of the sleeves are parallel to each other and they form

 <Desc / Clms Page number 4>

 a right angle with the axis of rotation D of the blank. The rotational speeds of the blank and the sleeves are different, depending on the shape of the teeth to be cut.



   According to the method forming the object of the invention, the tools M1 firstly turn completely outside the blank A, which also rotates, and the tips L1 of the tools touch, by the effect of the supply movement V, the middle portion (m, Fig. 2) of the width of the blank and begin to form the hollows therein.



  The M1 tools first cut the top of the flanks f, which are gradually cut from the upper middle part to the bottom and the side parts. In this process, tools with straight cutting edges, by the wrapping process, strike toothing with an involute profile, while tools with otherwise curved cutting edges give rise to correspondingly curved tooth profiles.

   When the tools have arrived, in their feeding movement, in a position such that their tips L1 remain, throughout the portion of their circular path in which they cut the blank, beyond the axial plane W of the blank A parallel to the axis of rotation (it has the same tools, then @ the flanks f. are completely cut.



   At this point, however, according to known methods, the other throws h are not completely cut at all; on the contrary, the corresponding tools (M2) only start here to touch the blank and the sides h will be cut during the rest of the movement of feeding the sleeves, during which the tools M1 are inactive and run empty in the hollows, so that in order to completely cut both sides of the teeth, the sleeve K1 (and hence also the sleeve K2) must pass completely through the blank along the line l1 (12) until its tools M1 (M2) come out blank again.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   According to the method according to the invention, on the contrary, the flanks h are also cut during the first half of the supply movement of the sleeve Ki, so that, when the sleeve has reached the aforementioned position, in which its tools remain beyond the W plane throughout their active path, the machine can effectively be stopped.



   For this purpose, another sleeve K2 is arranged, according to the invention, in the initial position, so that it embraces the blank. By the effect of the supply movement V, the tips L2 of the tools M2 of this second sleeve first of all touch the lateral portions (r, Fig. 2) of the blank and the flanks h are gradually cut from the upper lateral portions towards the bottom and the middle part; the tools M2 have arrived, by the effect of the feed movement, in a position such that their points L2 travel in their rotational movement around the axis d2, an arc tangent to the axial plane W of the blank, then @ them flanks h are cut completely.



  This can happen at the same time as the end of the flank cutting process f, if the axes d1, d2 are at a reciprocal distance H such as the tips L1 L2. begin to cut the periphery of the blank at the same time.



   The method forming the object of the invention has the advantage that the finishing tools of each series of sidewalls serve, at the same time, as blanking tools for the other series of sidewalls. Effect, the tools of the concave flanks 1 start to hollow out the blank (Fig. 2) in the middle portion m. of its width, while the tools of the convex flanks h begin to hollow out the blank in its lateral parts r.

   When the first tools have arrived, in their feeding movement, in a position such that they cut the lateral portions of the concave flanks f, then they already find the hollows there.

 <Desc / Clms Page number 6>

 partially prepared by the second tools and when the latter cut the middle portion of the convex flanks h, they also find there the hollows already partially prepared by the first tools.

   In the figure, the trajectories of the backs of the tools are represented by hatched lines.The trajectory Rk of the tools of the concave flanks f. crosses, when these tools cut the bottom of the hollow, the lateral portions already hollowed out by the tools of the convex flanks h when they cut the top of these flanks, while the trajectory RV of the tools of the convex flanks h crosses in a similar way 'the cavity m already prepared by the concave flank tools f. In this way, the backs of the tools do not touch the side walls of the recesses and the cutting work can take place without obstacles.



   In the following, the relationships between the rotational speeds of the different parts of the machine carrying out the process according to the invention, as well as between the feed speeds, will be explained. In order to obtain flanks in the form of periodic curves, for example of elongated cycloids, the blank and the tools rotate around their axes with speeds which remain in a well-determined ratio.

   To obtain the formation of the profile of the teeth by wrapping, the speeds thus defined are subsequently modified, and precisely, in the embodiment shown in FIG. 1, the film is given a feed movement V with a given speed, in the direction normal to its axis as well as to the axes of rotation of the sleeves and at the same time also an additional speed of rotation, so that it unwinds on one of the sleeves (for example K1) as if it were engaged by its teeth with the ideal rack formed by the rotation of said sleeve.



  According to the direction of the supply movement V relative to the direction of rotation (g) of the sleeve mentioned, the said speed of

 <Desc / Clms Page number 7>

 additional rotation is added to the speed of rotation serving for the genesis of the cycloid, or subtracted from the same speed, while the speed of rotation of said sleeve (Ki) remains constant.



   In order to obtain the unwinding of the blank also on the other sleeve (K2), while keeping the same feed speed V, an additional rotational speed in the opposite direction should be given to the blank. This condition, as well as that of an equal resulting speed of rotation for the blank is obtained, according to the invention, by modifying, for cooperation with the second sleeve (K2), the speed of rotation serving for the genesis of the cycloid, so that the speed of rotation of the film resulting from the partial speed of rotation of the blank serving for the genesis of the cycloid, in cooperation with the rotation of the second sleeve, and of that,

   necessary to perform unwinding on the ideal rack formed by it is equal to the speed of rotation necessary for cooperation with the first sleeve (K1). According to the invention, the two sleeves therefore rotate at different speeds. These rotations., Seen by the blank, can be concordant (si and g2 ') or else discordant (g1 and g "2), depending on whether we want to obtain congruent or inverted traces.



   Fig. 3, the blank A can also rotate around the axis D, but in this case the axis D is stationary relative to the frame of the machine and the feed movements are effected by the sleeves. The sleeves (K) can rotate around axes of rotation (d) forming between them different (or equal) angles and they can be moved in a direction forming a right angle with their axes and with the axis of rotation D of the blank to perform the feeding movements (v).



  The guides for performing these movements (not shown on

 <Desc / Clms Page number 8>

 the drawing) can possibly also oscillate around the axis D. In this embodiment, there are three K1 sleeves. K3, IL for the concave sides and two, K2, K4, for the convex sides. A greater number of sleeves could, of course, be adopted. By doubling (or tripling) the number of sleeves working on a sidewall, many goals can be achieved, all of which have the same result of reducing the manufacturing time for tools, gears, etc.



   The tools in either sleeve can be used to remove a final, thin layer of surface finishing material in a single operation, or the feed speed can be doubled (or tripled), or working each sleeve on alternating teeth, etc. Each sleeve may be provided with one, or else with several tools of the same or different kinds. It is recommended that, for finishing tools, the number of tools has no common factor with the number of teeth to be cut, so that during cutting work all the tools cut all the teeth successively and that the any tool defects are distributed over all the teeth.



   The rotational speeds of the sleeves around their axes, as well as the feed speeds, can be chosen at will, provided that, for each sleeve, the algebraic sum of the partial rotational speeds of the blank corresponding to the rotational speed g for the genesis of the cycles and at the feed speed v for the unwinding, gives the same resulting speed of rotation G for the blank A.

   The sleeves can oscillate with their axes of rotation around the axis D of the blank and it goes without saying that the resulting rotational speed of the blank is always referred to the position of the axis of the sleeve considered, that is that is, it is the difference between the absolute speed of rotation of the blank and the speed

 <Desc / Clms Page number 9>

 absolute oacillation of the axis of rotation of the sleeve considered around the axis D of the blank.



   The feed speeds of two sleeves working on different sides can be either, as in the preceding example, equal to each other (V), or different (ni, v2, v3), for example in order to compensate the different cutting speeds of said sleeves. It goes without saying that each variation of the feed speed must correspond to a suitable modification of the speed of rotation.



   Fig. 4, for the manufacture of bevel teeth, two or more sleeves K1, K2 are suitably arranged, in a manner known per se, around the blank Ak, so that their axes of rotation form a right angle with planes tangential to the blank. bottom surface of the hollows that they are going to cut and they are carried by slides, also known per se and not shown in the drawing; these slides can slide in circular guides, so as to perform oscillations around the point of the primitive cone.

   Moreover, everything that has been said above for cylindrical teeth is also valid for conical teeth, it being understood that we must always consider the projections on a plane parallel to the axis of the blank and that, in projection, the resulting feeding movements are curved.



   In the case of conical teeth, the method forming the object of the invention has, moreover, the advantage that the thickness of the teeth can be varied along the teeth themselves, for example by using inverted traces (so that , for example, each tooth has for trace, on the one hand, an arc of right cycloid, and, on the other hand, an arc of left cycloid), in relation to the variation of the diameter of the pitch circle, which varies also along the tooth, so as to obtain,

 <Desc / Clms Page number 10>

 for example, constant mechanical strength of the teeth along the teeth themselves.



   CLAIMS.



   1 - Process for manufacturing curved teeth by wrapping and using two or more sleeves carrying the tools, all active in the same operation and each working on a single series of flanks, characterized by the fact that the feed movement consists, for the axes of rotation of the sleeves cutting the concave sides, in an approximation relative to the axis of rotation of the blank, and, for the axes of rotation of the sleeves cutting the convex sides, in a distance relative to the axis of rotation of the blank, the tools carried by the first sleeves cutting with their part furthest from the axis of rotation of the sleeve and the tools carried by the last sleeves cutting with their part facing the axis sleeve rotation.



   2 - Method as under 1, characterized in that the speeds of rotation and those of feeding the sleeves of the concave sides are different from those of the sleeves of the convex sides.



   3 - Method as in 1, characterized in that the feed speeds are equal, while the rotational speeds of the sleeves of the concave flanks are different from those of the sleeves of the convex flanks.



   4 - Method as under 3, character-ized in that the axes of rotation of the sleeves are immobile and the feed movement is effected by the axis of the blank.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

5 - Procédé comme sous 1 à 4, caractérisé par le fait que les vitesses de rotation et d'alimentation des manchons, chacune desquelles peut avoir une valeur quelconque, sont <Desc/Clms Page number 11> déterminées, de sorte que les vitesses de rotation partielles du flan correspondantes à la genèse de la courbure longitudi- nale et du profil des dents donnent, pour la coopération avec tous les manchons, la même vitesse de rotation résultante pour le flan. 5 - Method as under 1 to 4, characterized in that the speeds of rotation and feed of the sleeves, each of which can have any value, are <Desc / Clms Page number 11> determined so that the partial rotational speeds of the blank corresponding to the genesis of the longitudinal curvature and of the profile of the teeth give, for the cooperation with all the sleeves, the same resulting rotational speed for the blank. 6 - Procédé comme sous 1, caractérisé par le fait que les vitesses de rotation des manchons sont égales entre elles, pendant qu'au moins un manchon effectue, en outre, un mouvement d'oscillation autour de l'axe du flan. 6 - Process as in 1, characterized in that the rotational speeds of the sleeves are equal to each other, while at least one sleeve performs, in addition, an oscillating movement around the axis of the blank.
BE413177D BE413177A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE413177A true BE413177A (en)

Family

ID=76759

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE413177D BE413177A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE413177A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH538320A (en) Gear and process for its manufacture
EP0192584B1 (en) Method and apparatus for making grooves in a surface of revolution
WO2006134246A1 (en) Blank for making an endodontic instrument and method for making said instrument
CH624271A5 (en)
FR2566060A1 (en) SPIRAL TYPE FLUID MACHINE AND METHOD FOR MAKING SPIRAL ELEMENTS USED IN SAID MACHINE
CH336244A (en) Process for cutting conical toothed wheels without generator, machine for implementing this process and toothed wheel obtained according to this process
BE413177A (en)
CH650724A5 (en) PROCESS FOR THE MANUFACTURE OF A TRONCONIC SUPPORT, ESPECIALLY USEFUL FOR WINDING THREADS AND / OR TEXTILE RIBBONS.
CH502855A (en) Deep roller profiling of cylindrical metal blanks with- - out internal cracking
FR2757791A1 (en) MACHINING DEVICE PROVIDED WITH A ROTATING TABLE
BE387175A (en)
BE534761A (en)
CH516966A (en) Method and machine for cutting, by generation, bevel and hypoid gear elements
FR2687945A1 (en) GENERATION TURNING METHOD AND DEVICE.
CH108133A (en) Gear and method and cutter for cutting it.
BE422169A (en)
BE525378A (en)
FR3131526A1 (en) Endodontic instrument having a non-straight longitudinal slot, and method of manufacturing such an instrument
CH126247A (en) Rotary helical milling cutter and method for its manufacture.
BE535653A (en)
BE520923A (en)
BE895891A (en) Vehicle rack and pinion steering - has variable pitch teeth passing around rack causing it to turn and move axially
BE369031A (en)
BE409637A (en)
CH244895A (en) Method and machine for cutting gears.