BE411228A - - Google Patents

Info

Publication number
BE411228A
BE411228A BE411228DA BE411228A BE 411228 A BE411228 A BE 411228A BE 411228D A BE411228D A BE 411228DA BE 411228 A BE411228 A BE 411228A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
heels
bag
block
tube
bags
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE411228A publication Critical patent/BE411228A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B65CONVEYING; PACKING; STORING; HANDLING THIN OR FILAMENTARY MATERIAL
    • B65DCONTAINERS FOR STORAGE OR TRANSPORT OF ARTICLES OR MATERIALS, e.g. BAGS, BARRELS, BOTTLES, BOXES, CANS, CARTONS, CRATES, DRUMS, JARS, TANKS, HOPPERS, FORWARDING CONTAINERS; ACCESSORIES, CLOSURES, OR FITTINGS THEREFOR; PACKAGING ELEMENTS; PACKAGES
    • B65D31/00Bags or like containers made of paper and having structural provision for thickness of contents
    • B65D31/08Bags or like containers made of paper and having structural provision for thickness of contents with block bottoms

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Bag Frames (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   MEMOIRE DESCRIPTIF à l'appui d'une demande de BREVET D'INVENTION "PERFECTIONNEMENTS APPORTES AUX SACS EN PAPIER 
La présente invention est relative aux sachets ou sacs en papier ou analogues,dans lesquels   les   parties marginales des extrémités du tube formant le sac sont pliées de manière à former ce qu'on peut appeler un fond plat ou "fond-bloc". 



  Elle est spécialement applicable aux sacs à parois multiples pour articles pondéreux, bien qu'elle puisse s'appliquer éga- lament à des sachets ou sacs comportant une seule paroi ou couche. 



   Si l'on examine le mode de pliage de sacs connus à fond- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 bloc, on verra que lors du pliage des parties d'extrémité du tube destiné à former le sac, en vue de produire le fond-bloc, des parties ou talons d'extrémité (c'est-à-dire les parties adjacentes de l'extrémité des arêtes latérales du tube aplati) étaient pliées vers l'intérieur et que les parties ou talons latéraux (c'est-à-dire les extrémités des faces du tube apla- ti) étaient pliées par-dessus les dits talons d'extrémité, ainsii que l'un sur   l'autre,   de sorte que les talons latéraux chevauchaient l'un sur l'autre ainsi que sur les talons d'ex-   trémités .    



   On remarque en outre que lors du pliage des talons   d'ex*   trémités et lors du pliage des talons latéraux qui suit on obtient un angle rentrant, de sorte que le joint le long du fond-bloc, lorsque ce dernier est allongé, est plus court que la largeur du sac. Dans le   fond-bloc   de ce genre, il est né-   cessaire   de former un joint parfait entre les talons latéraux et les talons   d'extrémités,   ceci étant généralement assuré par l'emploi d'un adhésif; ou bien, dans le cas de sacs à parois multiples, on applique une matière adhésive entre les diverses parois, après quoi le joint est formé par pinçage. En outre, dans certains cas il est nécessaire d'appliquer une bande ou pièce extérieure séparée, pour assurar un joint parfait. 



  Pour former un jàint avec un recouvrement suffisant, la dis- tance de chevauchement mutuel des talons latéraux et   d'extré-   mités doit être assez' grande, c'est-à-dire, en d'autres termes, ces talons doivent présenter une largeur excessive, ce qui a pour effet de diminuer la capacité du sac pour une longueur donnée du tube. La prévision d'entailles dans les coins du tube plat auquel on avait recours n'est pas de nature à suppri- mer les inconvénients et ne donne pas entière satisfaction. 



  Ces procédés connus sont susceptibles de donner une fermeture 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 de fond excessivement rigide et qui ne possède pas la flexi- bilité désirable dans le sac destiné aux matières pondéreuses. 



   Un objet de la présente invention consiste à établir un sac perfectionné et un procédé de fabrication d'un tel sac, dans le but de fabriquer un joint de sac à fond-bloc, fond qui   @   serait plus durable, flexible ou résistant que dans les sacs connus, et dans lequel, plus spécialement, le coin du fond serait plus flexible et plus robuste que dans les sacs réalisés d'après les procédés connus. 



   Un avantage de l'invention réside également dans le fait que pour une longueur donnée du tube initial, on peut obtenir un sac d'une capacité légèrement plus grande que par la méthode, connue jusqu'à présent, de fabrication de joints de fond dans les sacs à   fond... bloc.   



   Un autre objet de l'invention consiste à établir un sac à parois multiples et à fond-bloc,   c'est-à-dire   un sac à parois multiples avec jont "à valve" et présentant aux deux extrémités un fond bloc perfectionné, un avantage de l'inven- tion résidant dans le fait que le fond et les extrémités du sac peuvent être fermés par l'usage de l'adhésif. 



   L'invention consiste à plier les talons d'extrémités d'un tube-sac initial vers l'intérieur et ensuite vers l'extérieur, ceci avant que les talons latéraux ne soient refermés l'un sur l'autre. Dans le sac perfectionné suivant l'invention, on obtient un espace de coin supplémentaire et flexible, de forme triangulaire, lequel constitue un prolongement de l'espace normal du sac. En regardant l'extrémité formant   fond bloc   du sac perfectionné suivant l'invention, l'espace supplémentaire triangulaire, lorsqu'il est aplati sur le dit fond,   coïncide   avec l'extrémité angulaire de ce fond située à proximité' d'arêtes latérales du tube-sac aplati.

   Les parois des coins du 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 sac seront la continuation des parois du sac et présenteront la même épaisseur que ces   dernières,   ce qui permettra d'obtenir un coin de grande résistance comportant le même joint parfait que le sac, ce joint étant divisé en deux parties égales par l'axe longitudinal du fond, le dit joint étant constitué de manière à assurer une épaisseur supplémentaire, tout en sanvegar- dant la flexibilité. 



   La présente invention consiste en outre à établir des longueurs ou feuilles façonnées pour former des sacs à parois multiples, ces feuilles ou longueurs présentant des bords entaillés, comme décrit ci-après de manière à former sur un côté du tube, desparties marginales ou talons destinés à venir se fixer à des parties correspondantes prévues sur l'autre côté du tube, cette fixation se faisant soit par superposition, soit par "interfoliage" ou intercalation alternative, le ré- sultat obtenu étant dans chaque cas la fonnation d'une série de sacs indépendants logés les uns dans les autres.

   Ce mode de construction peut être exécuté avec   un minimum   de déchets en découpant les dites feuilles depuis une série de pièces de largeur appropriée, chaque opération de coupe ou de séparation ayant pour effet de produire la "tête" d'une feuille et la "queue" de la feuille suivante, de sorte que les têtes"et les "queues" sont complémentaires les unes .aux autres. 



   Suivant un mode d'exécution d'un sachet ou sac à parois multiples, comportant un joint par talons "interfoliés" ou superposés alternativement, les coins de longueurs de tubes insérées l'une dans l'autre et servant comme éléments de départ pour la formation des sacs, s ont coupés à 45 , sur une distance suffisante pour donner le chevauchement nécessaire ou les marges "d'interfoliage", en vue de la formation du joint à l'aide d'un adhésif.

   Suivant un autre mode d'exécution, 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 les longueurs ou feuilles servant à la formation des tubes présentent, aux extrémités des lignes de pliage, des entailles formant un angle de   90  .   Pour f ormer le fond, on ouvre l'extré- mité du tube, on plie les talons d'extrémités vers l'intérieur, après quoi on les relève, tout en les repliant ou rabattant en arrière sur eux-mêmes. Les talons latéraux sont alors tournés vers le haut et pliés l'un contre   l'autre,   de manière à se chevaucher mutuellement. En réunissant les bords des talons des parois du tube, on fait chevaucher ces talons al- ternativement les uns sur les autres depuis une entaille jusque   l'autre,   les parties qui se recouvrent étant fixées les unes aux autres à l'aide d'un adhésif. 



   Suivant un autre mode d'exécution et qui permet de former ce qu'on pourrait appeler un tube "à gradins",-c'est-à-dire un tube-sac constitué par plusieurs tubes insérés l'un dans l'autre et dans lequel les extrémités des tubes sont décalées les unes par rapport aux autres ou présentent des talons s'é- tendant les uns au-delà des autres, de manière à venir se su- perposer directement les uns aux autres après avoir été plies,- on coupe des feuilles ou des longueurs depuis des pièces de largeur appropriée, de manière à produire une série de lon- gueurs présentant de larges entailles et épaulements. La sé- paration des différentes longueurs se fait suivant trois lignes de coupe principales.

   Les lignes 1 et 2 se trouvent sur la même droite, sur les deux portions extérieures de la pièce, tandis que la ligne de coupe 3 est située parallèlement aux deux premières tout en étant espacées de   celles-ci.   Ces lignes de cupe s ont réunies entre elles par de courtes lignes de coupe dirigées diagonalement ou obliquement depuis les extré- mités intérieures des lignes de coupe 1 et 2 jusqu'aux   extrémi-   tés adjacentes de la ligne de coupe 3, formant ainsi une large 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 entaille présentant des épaulements de chaque côtéet laissant une partie complémentaire sur la pièce.

   Les distances entre les lignes de coupe transversales* distances considérées dans le sens longitudinal de la pièce, varient pour chaque pièce, formant ainsi un jau de tubes destiné à constituer un tube composé dont les éléments sont insérés l'un dans l'autre, la disposition étant telle que les bords en diagonale ou obliques   formée   par les courtes lignes de coupe de chaque feuille coïncident ou se croisent entre eux en des points situés sur les arêtes de pliage longitudinales des tubes. 



   Les feuilles entaillées de la manière décrite ci-dessus sont assemblées (de préférence dans une position décalée latéralement) et conformées en tubes, les talons d'extrémités étant pliés vers l'intérieur et ensuite vers l'extérieur, tandis que les talons latéraux   s ont   rabattus les uns sur les autres, de manière que les marges ou talons avancés prévus sur un côté ou une face du tube coïncident avec, et chevauchent sur les marges ou talons correspondants de l'autre côté ou face du tube, les talons de chaque coté étant réunis aux talons du côté opposé à l'aide d'un adhésif. 



   Un ou plusieurs joints en forme de clapets peuvent être formés en pratiquant de petites incisions longitudinales dans les extrémités des tubes entaillés, parallèlement aux côtés ou lignes de pliage du tube, dans le but de prévoir une lon- gueur suffisante de talons ou languettes permettant une ferme- ture ou obturation efficace de l'élément de valve après le remplissage. 



   Dans les dessina annexés : 
Fig. 1 est une vue schématique montrant la manière dont une série de pièces indépendantes est découpée en vue de former des jeux de feuilles destinées à constituer des tubes, les 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 lignes de coupe étant prévues de telle manière que, tout en prévoyant partout les marges ou talons nécessaires, les "têtes" et les *queues  de toutes les feuilles découpées d'une même pièce sont les mêmes. Pour des raisons d'économie de place, les différentes pièces montrées dans la Fig. 1 se présentent comme étant superposées. 



   Fig. 2 montre les fragments extrêmes des feuilles décou- pées de pièces comme représentées dans la Fig. 1, ces feuilles étant assemblées de manière à être superposées et décalées latéralement l'une par rapport à l'autre, en vue de constituer une série de longueurs destinées à la formation d'un tube pour un sac à parois quadruples, suivant un mode d'exécution de l'objet de l'invention, la longueur des feuilles étant   déter-   minée d'après la longueur du sac qui doit être fabriqué. 



   Fig. 3 montre une extrémité d'une série de tubes insérés l'un dans l'autre et tonnés en partant   dépouilles   montrées dans la Fig. 2, mais avant que la formation du fond-bloc ne soit entamée. 



   Fig. 4 est une vue en   coupe   montrant les marges ou talons des extrémités des tubes de chaque côté ou face de ce dernier, ces marges ou talons étant destinés à former les parties des tubes appelées à chevaucher les unes sur les autres. 



   Fig. 5 est une vue de face d'une partie en bout des tubes insérés l'un dans l'autre comme montré dans la Fig. 4, repréw sentant la première étape de l'opération de pliage des talons latéraux et d'extrémités pliants du tube multiple. 



   Fig. 6 est une vue à plus grande échelle de la précédente, montrant les marges d'extrémités pliées sur elles-mêmes vers l'extérieur. 



   Fig.   7   est une vue montrant une étape de pliage ultérieure à oelle de la Fig. 6 et représentant le talon latéral d'un côté 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 déjà plié vers l'intérieur, et le talon latéral de l'autre côté, tel qu'il se présente un instant avant d'être rabattu sur le premier et fixé à celui-ci. 



   Fig. 8 est une vue partielle en plan ou en bout du joint de fond d'un sac, après que les marges superposées ont été fixées l'une sur l'autre par un adhésif et que le fond-bloc a été complété et   fermé   hermétiquement. 



   Fig. 9 est une vue partielle de face montrant le coin d'un sac dont le fond a été aplati le long de l'axe montré par une ligne en chaînette dans la Fig. 8. 



   Fig. 10 est une vue en perspective d'un coin d'un sac, montrant l'espace supplémentaire ou extension   triangulaire   de coin obtenue en établissant un fond de sac suivant la présente invention. 



     Fig.ll   représente un fragment de coin d'une extrémité d'un tube-sac, comme montré dans la Fig. 3, ce tube étant incisé dans le but de former une fermeture en forme de clapet. 



   Fig. 12 représente le talon d'extrémité incisé (montré dans la Fig. 11) plié vers l'intérieur,, les talons latéraux étant prêts à être rabattus l'un sur l'autre, au-dessus des talons d'extrémités. 



   Fig. 13 est une vue montrant l'application d'une pièce spéciale sur le talon d'extrémité formant valve, dans le but de couvrir l'entaille en   f orme   de V visible dans la Fig. 12. 



   Fig. 14 montre la fermeture à "valve"   complètement   achevée. 



   Fig. 15 est une vue correspondant à la Fig. 5, mais montrant l'application de l'objet de l'invention à un tube- sac comportant des plis en forme de goussets. 



   Fig. 16 est une vue en perspective montrant un sac à 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 goussets complet, comportant un fond-bloc suivant l'invention et pourvu de la poche ou extension triangulaire supplémentaire. 



   Fig. 17 à 21 sont des vues partielles montrant la va- riante de l'invention dans laquelle les différentes parois sont disposées à chevauchement alternatif à l'endroit du joint. 



   Fig. 17 montre une série de feuilles superposées et pour- vues d'entailles en des points correspondant aux lignes de pliage longitudinal des tubes. 



   Fig. 18 montre les feuilles représentées dans la Fig.17,   mais pliées de manière à former des tubes ; cettemême Fig.   montre également comment les entailles représentées dans la Fig.   17   peuvent être obtenues en coupant les coins du tube, après la formation de ce dernier , suivant un angle de   45  .   



   Fig. 19 est une vue montrant le pliage des talons   d'ex"   trémités vers l'intérieur, cette vue correspondant à la Fig. 5 ci-dessus. 



   Fig. 20 est une vue similaire à la Fig. 6, montrant la manière dont le talon d'extrémité est plié sur lui-même vers l'intérieur dans la partie entaillée du tube. 



   Fig. 21 est une vue en plan d'un joint de   fond-bloc-   complè- tement achevé et établi par chevauchement alternatif suivant la présente invention. 



   Lors de la mise en oeuvre de la présente invention, suivant un mode d'exécution d'un sac à soupape, comportant une série de tubes logés l'un dans l'autre, il est fait usage d'une série de pièces de largeur appropriée, dans le but d'en découper des feuilles destinées à être assemblées en jeux, lesquels, après pliage, forment des tubes.

   Chacune des pièces 1, 2, 3, 4 et 5 ou plus, suivant le nombre de parois que doit présenter le sac, est débité le long des lignes de coupe trans- versales parallèles mais espacées, ces lignes de coupe étant reliées par deux lignes de coupe obliques ou en diagonale, 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 carme montré dans la Fig. 1, la, partie hachurée étant coupée   comme   déchet et étant rejetée, la largeur de la partie formant déchet étant déterminée suivant la largeur de la marge de che- vauchement laissée pour permettre la fixation par l'adhésif. 



  En outre, grâce à la dite partie, les lignes de pliage longi- tudinales (indiquées par des lignes en chaînette I-I dans les Fig. 1 et 2) du tube à former,peuvent occuper la même   pos i-   tion par rapport aux lignes en diagonale et à l'angle d'en- taille dans les    têtes    et les "queues" des feuilles et dans les feuilles successives. 



   Pour établir un sac à une seule paroi, on utilise des longueurs ou feuilles-découpées de la pièce 2 ou 3. Pour un sac à parois doubles, on prendra les feuilles découpées dans les pièces 2 et 3, tandis que pour un sac à parois triples, on utilisera des feuilles découpées dans les pièces 2 et 3 ét une feuille de la pièce 1 ou 4. 



   Pour établir un sac à parois quadruples, on utilise des feuilles découpées dans les pièces 1 iL 4, tandis que pour un sac à parois quintupler on utilisera des feuilles provenant de toutes les pièces. 



   Pour fabriquer des sacs à parois multiples et avec fonds- blocs, ouverts d'un côté, on pratique des coupes suivant des lignes présentant des entailles et des épaulements, ces coupes étant distantes l'une de l'autre d'une quantité égale au double de la   longueur   du sac, ces   feuilles diables   étant ensuite divi- sées le long d'une ligne droite équidistante des deux coupes à entailles, de telle manière que la dite coupe en ligne droite peut constituer les extrémités ouvertes des sacs, tandis que les extrémités entaillées des dites feuilles constitueront les   fonds-blocs   perfectionnés.

   On conçoit que dans une opération de découpage continue exécutée sur une pièce, les coupes à 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 entailles alternent, à des intervalles correspondant à une longueur de sac, avec des coupes transversales en ligne droite. 



   Tant dans le cas où il s'agit de former un   fond**bloc   aux deux extrémités de tubes-sacs, que dans le cas où il s'agit de former des sacs à valve ou soupape, la disposition est telle que les entailles et les épaulements se présentent à des inter- valles correspondant à la longueur du sac, de manière que les extrémités des tubes correspondent entre elles. 



   Il suffira ici de décrire la fabrication d'un tube à parois quadruples. 



   Les feuilles 1, 2, 3,4, débitées des pièces respectives 1, 2, 3 et 4, avec leurs entailles et épaulements disposés en gradinssont assemblées de la manière montrée dans la   Fig.2,   la feuille 1 se trouvant au-dessus et étant destinée à cons- tituer la paroi intérieure du tube multiple achevé. Les marges latérales des feuilles ou longueurs découpées sont disposées de telle manière que lorsque les deux cotés des dites feuilles sont repliés vers l'intérieur suivant les lignes longitudina- les en chaînettes, ces marges ou talons latéraux coincident les uns avec les autres et se recouvrent mutuellement de maniè- re à   f ormer   un tube par l'application d'un adhésif sur les dites marges et moyennant une pression qui les applique l'une contre l'autre.

   Un tube ainsi formé est représenté dans la Fig. 3, les joints longitudinaux étant représentés par les parties hachurées longitudinales. On verra que les lignes en diagonale ou obliques se coupent mutuellement en 6: en des points situés sur les lignes de pliage, aux deux extrémités du tube, de sorte que le pliage ultérieur du fond-bloc s'opère d'une manière uniforme et que les plis ne présentent pas d'épaisseur supplémentaire. 



   Les entailles pratiquées dans les longueurs ou feuilles découpées déterminent les talons ou marges a, h, c et   1 sur   

 <Desc/Clms Page number 12> 

 une face extérieure du tube (voir les Fig. 2, 3 et 4), ainsi que les talons ou marges a', b', c' et d.' sur une face intérieure du tube. Les talons a, b, c et d sont destinés à être réunis respectivement aux talons correspondants a', b',c' et d'. 



   Le tube montré dans la Fig. 3 reçoit ensuite la forme représentée dans la Fig. 5 par le pliage ou rabattement de l'extrémité ou ouvetture extérieure du tube vers le bas, sur la face de celui-ci, de manière à constituer ce qu'on pourrait appeler une marge latérale,   comne   montré en 7, et en laissant la partie postérieure correspondante du tube dans le prolonge- ment de   celui-ci,   comme   cest   le cas de la marge latérale 8. 



  Lors du pliage de la marge latérale, les coins 6 du tube dé- terminés par les entailles se relèvent pour former des talons d'extrémités 9 et 10, lesquels sont rabattus à plat pour occuper la position représentée au dessin. Dans cette phase de la fabrication, on peut procéder à l'application de l'adhé- sif aux marges a', b', c', d', dans le but de les fixer   en/   suite aux marges ou talons opposés; toutefois, l'application de l'adhésif peut avoir lieu au cours d'une phase ultérieure. 



   Lois de l'opération suivante, le point 6 constituant le fond de l'entaille est relevé et les parties triangulaires 6a, des talons   d'extrénités   9 et 10 (représentées en hachuré dans la Fig. 5), sont repliées sur elles-mêmes vers l'extérieur, par le transfert des points 6 jusque contre les coins 6h, aux bords du tube. Cette opération est montrée sur un coin du sac, dans les Fig. 6 et 7. Le rabattement des talons d'extrémités vers l'extérieur amène en même temps les marges latérales 7 et 8 à se plier vers l'intérieur. 



   Dans une phase suivante de cette opération, les talons a, b, c et d s ont d'abord repliés à plat contre le tube (voir 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 Fig. 7). Si la matière adhésive n'a pas encore été appliquée, on peut encoller les marges ou talons au cours de cette phase de fabrication. Les talons   d.',   c', h' et a' sont rabattus sur les talons a, b, c et d préalablement pliés , de sorte que l'adhésif qui vient d'être appliqué agit pour fixer le talon d' au talon d, c' sur c, h' sur   h   et le talon a' sur le talon   a,   le joint du fond-bloc étant ainsi  fenné,   de sorte que les tubes insérés l'un dans l'autre forment désormais une série de sacs indépendants insérés l'un dans l'autre. 



   Dans le joint complet montré dans la Fig. 8, dans laquelle le   fond bloc   est montré comme étant dans   llan   du tube, on voit seulement le bord du talon de joint extérieur dl, le point 6 coïncidant avec le coin du pli   latéral   du tube-sac, tandis que la partie triangulaire 6a se trouve située au-dessus d'une partie triangulaire analogue. Le joint extérieur formé par le talon d' s'étend pratiquement, comme on le voit, sur toute la largeur du sac. 



   La nature de l'espace ou poche triangulaire supplémentaire 6a comportant le point 6 , ressortira de la vue en perspective représentée dans la Fig. 10, tandis que la Fig. 9 montre que lorsque le fond du sac est aplati suivant l'axe   II-II   (Fig. 8), le dit coin présente une forme rectangulaire, et l'on verra que la poche triangulaire étend ou augmente légèrement la capa- cité du sac pour une longueur donnée du tube. 



   Les tubes-sacs suivant l'invention peuvent être fermés aux deux extrémités par le fond-bloc décrit ci-dessus, la disposition pouvant être telle que trois coins seront formés de la manière décrite,' ci-dessus, tandis que le quatrième coin sera pourvu d'une valve ou soupape de remplissage. Suivant une variante, deux coins d'une même extrémité du sac peuvent être fermés de la manière décrite, tandis que les deux autres coins 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 peuvent être   femés   de manière à présentes deux soupapes oppo- nées l'une à l'antre. Aux fins de la présente description, il suffira de décrire la formation d'une soupape suivant l'inven- tion, appliquée à un seul coin, comme représenté dans les Fig. à 14. 



   Le tube plié à parois multiples (comme montré dans la Fig. 3), sur le coin duquel on désire former une soupape, est incisé longitudinalement le long de la ligne 11 (Fig. 11), dans le but de permettre aux talons latéraux de recouvrir davantage le talon d'extrémité, lorsque ces talons sont pliés vers l'in- térieur de manière à f ormer une soupape. Après avoir été inci- sé, le devant du tube est plié sur lui-même, de manière à former des talons latéraux 7a et Sa, le talon d'extrémité 9a étant plié vers l'intérieur (voir Fig. 12).

   Dans cette phase de fabrication, on applique l'adhésif sur les borde des feuilles formant le talon 8a, 'tandis qu'une pièce rectangu- laire, de préférence en forme de U (tel que l'élément 12, lige 13) est appliquée sur l'entaille en V qui se termine au point 6, la pièce 12 ayant pour but de fermer la dite entaille des deux cotés.

   Les marges latérales   7a   et 8a sont alors pliées vers l'intérieur le long de la ligne en chaînette III- III,de sorte que le talon 8a vient se rabattre sur le talon 7a, de manière à réunir l'un à l'autre les talons correspno-   dants,   came décrit plus haut, les lignes de pliage étant prévues à une certaine distance des bords latéraux du talon 9a   f ormant   soupape, cette disposition ayant pour effet d'éviter l'affaiblissement du coin à l'endroit où se trouve l'incision. 



  On verra qu'à l'exception de la formation de l'entaille et de la position des lignes de pliage des talons latéraux, l'opéra- tion de pliage en vue de produire la soupape correspond. à la 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 manière de pliage connue appliquée pour la formation d'une soupape dans les sacs ordinaires à   fonds-blocs.   La soupape achevée est montrée dans la Fig. 14. 



   Une pièce supplémentaire en U, montrée en pointillé en 13, peut être appliquée sur les bords des talons réunis 7a, 8a, en vue d'empêcher tout accrochage des parois formant joint par le tube de remplissage, ainsique pour éviter que le ciment ou toute autre matière contenue dans le sac s'introduise entre les parois de celui-ci. 



   Comme il a déjà été indiqué ci-dessus, le coin opposé du sac peut éventuellement être pourvu d'une soupape similaire, laquelle peut servir dans le but de permettre l'échappement de l'air lors du remplissage du sac. Dans ce cas, on peut incor- porer dans la soupape une languette ou un tube spécial, dans le but d'éviter que le ciment ou autre matière venant du tube de remplissage soit soufflée à travers le sac de manière à s'échapper par la deuxième soupape. 



   Lorsque le procédé suivant l'invention est appliqué à un tube à goussets (Fig. 15), l'opération pour former le fond est similaire à celle déjà décrite. Le devant du tube est replié, de manière à former les talons latéraux   7h   et 8b, comme montré dans la Fig. 15 (où on a représenté un coin d'un tube à Sous- sets), les talons d'extrémités étant simultanément pliés vers l'intérieur, comme montré en 10a. Les points 6c sont pliés de l'extérieur de manière à former des parties triangulaires venant se situer au"dessus des plis 4a du gousset, tandis que les talons ou marges des parties latérales   7h   et 8h sont fixées l'une à l'autre au moyen d'un adhésif, de la manière décrite ci-dessus. 



   La Fig. 16 montre le joint complet et le coin du sac à goussets, avec la poche triangulaire 6d s'étendant au-delà du 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 gousset. 



   Pour former une soupape dans le sac à goussets, le tube initial est incisé longitudinalement de la manière décrite relativement à la Fig. 11, at l'on fait usage du même procédé de fabrication. 



   Lors de la mise en oeuvre de L'objet de l'invention suivant une variante dans laquelle le joint hermétique est obtenu par   " interf oliage"   ou superposition alternative des parties marginales des deux parois du tube, les feuilles dé- coupées dans les pièces, au lieu de présenter des talons "à gradins", sont pourvus d'entailles 14 formant angle droit (dont le sommet est situé en 6e) et pratiquées sur les lignes de pliage longitudinales du tube à former.

   Lorsque les feuilles ou longueurs initiales sont découpées d'une pièce, de petits morceaux carrés sont enlevés de la pièce par matriçage au même moment où l'on pratique les coupes transversales* Ces feuilles sont assemblées de manière que les entailles de toutes les feuilles correspondent entre elles et que les feuilles se pré- sentent décalées latéralement les unes par rapport aux autres. 



  Les parties latérales des feuilles sont pliées de la manière usuelle, en vue de former un tube, le tube obtenu étant tel que représenté dans la vue partielle de la Fig. 18. 



   A   itre   de variante, et au lieu de produire des entailles, on peut d'abord former le tube et ensuite couper les coins à 45  ,comme montré en 14 dans la F ig.   18.   



   Au cours de l'opération suivante, l'avant ou la face antérieure du tube est rabattue de manière à former les talons latéraux 7c et 8c, tandis que les talons d'extrémités sont pliés vers l'intérieur, camne montré en   10h.   Les parties en- taillées 14 et les points 6e sont dépliés vers l'extérieur, 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 de telle manière que les talons d'extrémités sont repliés sur eux-mêmes, formant ainsi les poches triangulaires 6f. coïnci- dant avec les coins du fond du sac. Pendant cette opération, les talons ou marges (dont les bords ont été préalablement enduits d'adhésif) sont rabattus les unes sur les autres.

   Par exemple, on plie d'abord un bord ou marge du tube intérieur, après quoi on rabat sur cette marge la marge opposée, tandis que les marges des autres tubes sont pliées de la même façon et fixées les unes aux autres, de sorte que les différentes marges des deux faces du tube se trouvent superposées alternativement les unes aux autres et que le joint du fond (comme montré en plan dans la Fig. 21) est produit de manière à présenter une partie triangulaire 6f située au-dessus du coin qui se trouve sur la ligne de pliage longitudinale du tube. Un tel sac peut être pourvu d'une soupape, en procédant de la manière décrite, c'est-à-dire en incisant un coin longitudinalement. 



   Lors du remplissage d'un sac   hermétique   à soupape unique avec du ciment ou matière analogue, on éprouve souvent une difficulté en ce sens que l'air enfermé dans le sac souffle le ciment hors de celui-ci. Pour éviter cet inconvénient, le sac, lorsqu'il est encore à plat, peut être pourvu,de la manière con- nue, de perforations pratiquées à l'aide d'une pointe, ces perforations traversant le sac de part en part et permettant un échappement de l'air sous pression. 



   D'une manière générale, l'application de l'objet de l'in- vention est plus indiqué dans la production de sacs à parois multiples que dans la production de sacs à paroi unique. 



  Toutefois, lorsqu'on désire établir un sac imperméable aux liquides et approprié pour l'emballage de sucre inverti, de poix ou d'autres matières smei-liquides, on peut utiliser un sac à paroi unique établi en papier résistant imperméabilisé, 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 dans lequel cas la poche ou extension triangulaire   correspon-   dent à celle montrée dans la Fig. 10, par exemple, est rabattue et fixée par l'adhésif soit au fond du sac, soit à une paroi latérale dans celui-ci, ce qui permet d'obtenir, dans chacun de ces cas, un fond rectangulaire, la fermeture du coin étant en outre assurée par le repliage et le collage de la pièce triangulaire.. 



   REVENDICATIONS. 



   1 - Un procédé pour fabriquer des sacs perfectionnés à fonds-blocs, ce procédé consistant à plier les talons des tubes- sacs vers l'intérieur, et ensuite vers l'extérieur, en vue de former des espaces supplémentaires triangulaires, tandis que des talons latéraux sont fixés ensemble sur les parties re- pliées vers l'extérieur, des talons d'extrémités. 



   2 - Un procédé pour fabriquer des sacs perfectionnés à fonds-blocs, ce procédé consistant à : découper des feuilles ou longueurs pourvues d'entailles et d'épaulements réunis aux dites entailles par des parties obliques; plier les dites longueurs en vue de former des tubes; former l'extrémité ou les extrémités des tubes de façon qu'elles constituent des fonds-blocs, en pliant les talons d'extrémités vers l'inté- rieur pendant la formation de talons latéraux; plier des parties des talons   d'extrémités   vers l'extérieur, en vue de former des extensions triangulaires; et, fixer les talons latéraux en les superposant aux parties pliées vers l'exté- rieur des talons d'extrémités. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   DESCRIPTIVE MEMORY in support of an application for a PATENT OF INVENTION "IMPROVEMENTS TO PAPER BAGS
The present invention relates to sachets or bags of paper or the like, in which the marginal portions of the ends of the tube forming the bag are folded so as to form what may be called a flat bottom or "block bottom".



  It is especially applicable to multi-wall bags for heavy articles, although it can also be applied to pouches or bags having a single wall or layer.



   If we examine the method of folding well-known bags

 <Desc / Clms Page number 2>

 block, it will be seen that when folding the end parts of the tube intended to form the bag, in order to produce the bottom-block, end parts or heels (that is to say the adjacent parts of the the end of the side ridges of the flattened tube) were bent inward and the side portions or heels (i.e. the ends of the faces of the flattened tube) were bent over the said heels of end, as well as one on the other, so that the side heels overlapped on each other as well as on the end heels.



   We also notice that when folding the heels of ends and when folding the lateral heels which follows a re-entrant angle is obtained, so that the joint along the bottom-block, when the latter is elongated, is more shorter than the width of the bag. In the bottom block of this kind, it is necessary to form a perfect seal between the side heels and the end heels, this being generally ensured by the use of an adhesive; or, in the case of multi-walled bags, an adhesive material is applied between the various walls, after which the seal is formed by pinching. In addition, in some cases it is necessary to apply a separate strip or outer piece, to ensure a perfect seal.



  To form a jàint with sufficient overlap, the distance of mutual overlap of the side heels and ends must be large enough, that is to say, in other words, these heels must have a excessive width, which has the effect of reducing the capacity of the bag for a given length of the tube. The provision of notches in the corners of the flat tube which had been used is not such as to eliminate the drawbacks and is not entirely satisfactory.



  These known methods are capable of giving a closure

 <Desc / Clms Page number 3>

 excessively stiff bottom and which does not have the desirable flexibility in the bag for heavy materials.



   It is an object of the present invention to provide an improved bag and a method of making such a bag, for the purpose of making a bottom-to-block bag seal, which bottom would be more durable, flexible or strong than in the case of known bags, and in which, more especially, the bottom corner would be more flexible and more robust than in bags made according to known methods.



   An advantage of the invention also lies in the fact that for a given length of the initial tube, it is possible to obtain a bag of a slightly greater capacity than by the method, known until now, of manufacturing bottom seals in the bags bottom ... block.



   Another object of the invention is to provide a multi-wall, block-bottom bag, that is to say a multi-wall bag with "valve" jont and having at both ends an improved block bottom, a advantage of the invention lies in the fact that the bottom and the ends of the bag can be closed by the use of the adhesive.



   The invention consists in folding the end heels of an initial tube-bag inwards and then outwards, this before the side heels are closed on one another. In the improved bag according to the invention, an additional and flexible corner space is obtained, of triangular shape, which constitutes an extension of the normal space of the bag. Looking at the end forming the block bottom of the improved bag according to the invention, the additional triangular space, when flattened on said bottom, coincides with the angular end of this bottom located near the side edges of the bag. flattened tube-bag.

   The walls of the corners of the

 <Desc / Clms Page number 4>

 bag will be the continuation of the walls of the bag and will have the same thickness as the latter, which will make it possible to obtain a corner of great resistance having the same perfect seal as the bag, this seal being divided into two equal parts by the longitudinal axis of the bottom, said seal being formed so as to provide additional thickness, while maintaining flexibility.



   The present invention further comprises providing lengths or sheets shaped to form multi-wall bags, such sheets or lengths having notched edges, as described below so as to form on one side of the tube, marginal portions or heels for to come to be fixed to corresponding parts provided on the other side of the tube, this fixing being done either by superposition, or by "interleaving" or alternative intercalation, the result obtained being in each case the formation of a series of independent bags housed within each other.

   This method of construction can be carried out with a minimum of waste by cutting said sheets from a series of pieces of suitable width, each cutting or separating operation having the effect of producing the "head" of a sheet and the "tail. "of the following sheet, so that the heads" and "tails" are complementary to each other.



   According to an embodiment of a sachet or bag with multiple walls, comprising a seal by "interleaved" or alternately superimposed heels, the corners of lengths of tubes inserted into one another and serving as starting elements for the forming the bags, s were cut at 45, a distance sufficient to provide the necessary overlap or "interleaving" margins for forming the seal with an adhesive.

   According to another mode of execution,

 <Desc / Clms Page number 5>

 the lengths or sheets used for forming the tubes have, at the ends of the fold lines, notches forming an angle of 90. To form the bottom, the end of the tube is opened, the end heels are folded inwards, after which they are raised, while folding them back or folding them back on themselves. The side heels are then turned upwards and folded against each other, so as to overlap each other. By joining the edges of the heels of the walls of the tube, these heels are overlapped alternately on each other from one notch to the other, the overlapping parts being fixed to each other using a adhesive.



   According to another embodiment and which makes it possible to form what could be called a "stepped" tube, - that is to say a bag-tube consisting of several tubes inserted one into the other and in which the ends of the tubes are offset with respect to each other or have heels extending one beyond the other, so as to come and overlap each other directly after being bent, - Sheets or lengths are cut from pieces of the appropriate width, so as to produce a series of lengths having large notches and shoulders. The different lengths are separated along three main cutting lines.

   Lines 1 and 2 are on the same straight line, on the two outer portions of the part, while cutting line 3 is located parallel to the first two while being spaced from them. These cup lines are joined together by short cut lines running diagonally or obliquely from the inner ends of cut lines 1 and 2 to the adjacent ends of cut line 3, thus forming a wide

 <Desc / Clms Page number 6>

 notch with shoulders on each side and leaving a complementary part on the part.

   The distances between the transverse cutting lines * distances considered in the longitudinal direction of the part, vary for each part, thus forming a gauge of tubes intended to constitute a compound tube whose elements are inserted one into the other, the arrangement being such that the diagonal or oblique edges formed by the short cut lines of each sheet coincide or intersect with each other at points located on the longitudinal bending edges of the tubes.



   Sheets notched in the manner described above are assembled (preferably in a laterally offset position) and shaped into tubes, the end heels being folded inward and then outward, while the side heels are folded inward. have folded over each other, so that the advanced margins or heels provided on one side or one face of the tube coincide with, and overlap on the corresponding margins or heels on the other side or face of the tube, the heels of each side being joined to the heels of the opposite side using an adhesive.



   One or more valve-shaped joints can be formed by making small longitudinal incisions in the ends of the notched tubes, parallel to the sides or bend lines of the tube, in order to provide a sufficient length of heels or tongues to allow a effectively closing or sealing the valve element after filling.



   In the attached drawings:
Fig. 1 is a schematic view showing the way in which a series of independent parts is cut in order to form sets of sheets intended to constitute tubes, the

 <Desc / Clms Page number 7>

 cutting lines being provided in such a way that, while providing everywhere the necessary margins or heels, the "heads" and the tails of all the sheets cut from the same piece are the same. For reasons of space saving, the different parts shown in Fig. 1 appear as being superimposed.



   Fig. 2 shows the extreme fragments of the sheets cut from pieces as shown in FIG. 1, these sheets being assembled so as to be superimposed and offset laterally with respect to each other, in order to constitute a series of lengths intended for the formation of a tube for a bag with quadruple walls, according to a mode embodiment of the object of the invention, the length of the sheets being determined from the length of the bag to be manufactured.



   Fig. 3 shows one end of a series of tubes inserted one inside the other and thinned from the undercuts shown in FIG. 2, but before the formation of the bottom block has started.



   Fig. 4 is a sectional view showing the margins or heels of the ends of the tubes on each side or face of the latter, these margins or heels being intended to form the parts of the tubes called to overlap one another.



   Fig. 5 is a front view of an end part of the tubes inserted into each other as shown in FIG. 4, showing the first step of the folding operation of the side heels and folding ends of the multiple tube.



   Fig. 6 is a view on a larger scale of the preceding one, showing the end margins folded on themselves outwards.



   Fig. 7 is a view showing a subsequent folding step to that of FIG. 6 and representing the lateral heel on one side

 <Desc / Clms Page number 8>

 already folded inward, and the lateral heel on the other side, as it appears for a moment before being folded over the first and attached to it.



   Fig. 8 is a partial plan or end view of the bottom seal of a bag, after the superimposed margins have been affixed to each other with adhesive and the bottom block has been completed and sealed.



   Fig. 9 is a partial front view showing the corner of a bag whose bottom has been flattened along the axis shown by a chain line in FIG. 8.



   Fig. 10 is a perspective view of a corner of a bag, showing the additional space or triangular extension of the corner obtained by establishing a bag bottom according to the present invention.



     Fig. 11 shows a corner fragment of one end of a tube-bag, as shown in Fig. 3, this tube being incised in order to form a closure in the form of a valve.



   Fig. 12 shows the incised end heel (shown in Fig. 11) folded inwardly, with the side heels ready to be folded over one another, above the end heels.



   Fig. 13 is a view showing the application of a special piece to the valve end heel, in order to cover the V-shaped notch visible in FIG. 12.



   Fig. 14 shows the fully completed "valve" closure.



   Fig. 15 is a view corresponding to FIG. 5, but showing the application of the object of the invention to a tube-bag comprising folds in the form of gussets.



   Fig. 16 is a perspective view showing a shopping bag

 <Desc / Clms Page number 9>

 Complete gussets, comprising a bottom block according to the invention and provided with the pocket or additional triangular extension.



   Fig. 17 to 21 are partial views showing the variant of the invention in which the different walls are arranged in alternating overlap at the location of the joint.



   Fig. 17 shows a series of sheets superimposed and notched at points corresponding to the longitudinal fold lines of the tubes.



   Fig. 18 shows the sheets shown in Fig. 17, but folded to form tubes; this same Fig. also shows how the notches shown in Fig. 17 can be obtained by cutting the corners of the tube, after the formation of the latter, at an angle of 45.



   Fig. 19 is a view showing the folding of the ex-hopper heels inwardly, this view corresponding to Fig. 5 above.



   Fig. 20 is a view similar to FIG. 6, showing how the end bead is folded on itself inwardly in the notched portion of the tube.



   Fig. 21 is a plan view of a fully completed and alternately overlapped bottom-block joint in accordance with the present invention.



   During the implementation of the present invention, according to an embodiment of a valve bag, comprising a series of tubes housed one in the other, use is made of a series of pieces of width suitable, in order to cut sheets intended to be assembled into sets, which, after folding, form tubes.

   Each of the pieces 1, 2, 3, 4 and 5 or more, depending on the number of walls that the bag must have, is cut along the parallel but spaced transverse cutting lines, these cutting lines being connected by two lines. oblique or diagonal cuts,

 <Desc / Clms Page number 10>

 Carmelite shown in Fig. 1, the hatched portion being cut as waste and being discarded, the width of the waste portion being determined by the width of the overlap margin left to allow attachment by the adhesive.



  Moreover, thanks to said part, the longitudinal fold lines (indicated by chain lines II in Figs. 1 and 2) of the tube to be formed, can occupy the same position with respect to the lines in diagonal and at the angle of pruning in the heads and "tails" of leaves and in successive leaves.



   To establish a bag with only one wall, one uses lengths or sheets-cut of the part 2 or 3. For a bag with double walls, one will take the sheets cut out in the parts 2 and 3, while for a bag with walls triple, we will use sheets cut from parts 2 and 3 and a sheet of part 1 or 4.



   To establish a quadruple-walled bag, we use sheets cut from the pieces 1 iL 4, while for a quintuple-walled bag we will use sheets from all the pieces.



   To make bags with multiple walls and block bottoms, open on one side, cuts are made along lines with notches and shoulders, these cuts being spaced from each other by an amount equal to double the length of the bag, these devil sheets then being divided along a straight line equidistant from the two notch cuts, so that said straight cut can form the open ends of the bags, while the notched ends of said sheets will constitute the improved block bases.

   It is understood that in a continuous cutting operation performed on a part, the cuts at

 <Desc / Clms Page number 11>

 notches alternate, at intervals corresponding to a length of bag, with cross cuts in a straight line.



   Both in the case of forming a bottom ** block at the two ends of the bag-tubes, and in the case of forming valve bags or valve, the arrangement is such that the notches and the shoulders are present at intervals corresponding to the length of the bag, so that the ends of the tubes correspond to each other.



   It will suffice here to describe the manufacture of a tube with quadruple walls.



   The sheets 1, 2, 3, 4, debited from the respective pieces 1, 2, 3 and 4, with their notches and shoulders arranged in steps are assembled in the manner shown in Fig. 2, the sheet 1 lying above and being intended to constitute the inner wall of the completed multiple tube. The lateral margins of the sheets or cut lengths are arranged in such a way that when the two sides of said sheets are folded inwards along the longitudinal lines in chains, these lateral margins or heels coincide with each other and overlap. mutually so as to form a tube by applying an adhesive to said margins and by applying pressure which applies them against each other.

   A tube thus formed is shown in FIG. 3, the longitudinal joints being represented by the longitudinal hatched parts. It will be seen that the diagonal or oblique lines intersect each other in 6: at points located on the bending lines, at both ends of the tube, so that the subsequent bending of the bottom-block takes place in a uniform manner and that the folds do not present additional thickness.



   The notches made in the cut lengths or sheets determine the heels or margins a, h, c and 1 on

 <Desc / Clms Page number 12>

 an outer face of the tube (see Figs. 2, 3 and 4), as well as the heels or margins a ', b', c 'and d.' on an inside face of the tube. The heels a, b, c and d are intended to be joined respectively to the corresponding heels a ', b', c 'and d'.



   The tube shown in FIG. 3 then receives the form shown in FIG. 5 by folding or folding the end or outer opening of the tube downwards, on the face thereof, so as to constitute what might be called a lateral margin, as shown at 7, and leaving the corresponding posterior part of the tube in the prolongation of the latter, as is the case of the lateral margin 8.



  When folding the side margin, the corners 6 of the tube defined by the notches rise to form end heels 9 and 10, which are folded flat to occupy the position shown in the drawing. In this phase of manufacture, the adhesive can be applied to the margins a ', b', c ', d', with the aim of subsequently fixing them to the opposite margins or heels; however, the application of the adhesive can take place in a later phase.



   Laws of the following operation, point 6 constituting the bottom of the notch is raised and the triangular parts 6a, of the end heels 9 and 10 (shown in hatched in Fig. 5), are folded back on themselves. outwards, by transferring points 6 up to the corners 6 o'clock, at the edges of the tube. This operation is shown on a corner of the bag, in Figs. 6 and 7. The folding of the end heels outwards at the same time causes the side margins 7 and 8 to fold inwards.



   In a subsequent phase of this operation, the heels a, b, c and d s are first folded flat against the tube (see

 <Desc / Clms Page number 13>

 Fig. 7). If the adhesive material has not yet been applied, the margins or heels can be glued during this manufacturing phase. The heels d. ', C', h 'and a' are folded over the heels a, b, c and d previously folded, so that the adhesive just applied acts to secure the heel d 'to the heel d, c 'on c, h' on h and the heel a 'on the heel a, the bottom-block joint being thus closed, so that the tubes inserted one into the other now form a series of bags independent inserted into each other.



   In the complete seal shown in Fig. 8, in which the block bottom is shown as being in the plane of the tube, we see only the edge of the outer joint heel dl, point 6 coinciding with the corner of the lateral fold of the tube-bag, while the triangular part 6a is found located above an analogous triangular part. The outer seal formed by the heel d 'extends substantially, as can be seen, over the entire width of the bag.



   The nature of the additional triangular space or pocket 6a including the point 6 will be apparent from the perspective view shown in FIG. 10, while FIG. 9 shows that when the bottom of the bag is flattened along axis II-II (Fig. 8), said corner has a rectangular shape, and it will be seen that the triangular pocket extends or slightly increases the capacity of the bag. for a given length of the tube.



   The tube-bags according to the invention can be closed at both ends by the bottom block described above, the arrangement being such that three corners will be formed as described above, while the fourth corner will be. provided with a valve or filling valve. According to a variant, two corners of the same end of the bag can be closed in the manner described, while the other two corners

 <Desc / Clms Page number 14>

 can be closed so that two valves are opposed to each other. For the purposes of the present description, it will suffice to describe the formation of a valve according to the invention, applied to a single wedge, as shown in Figs. to 14.



   The folded multi-walled tube (as shown in Fig. 3), at the corner of which it is desired to form a valve, is incised longitudinally along line 11 (Fig. 11), in order to allow the side heels to fit. to cover more of the end heel, when these heels are bent inwards so as to form a valve. After having been slit, the front of the tube is folded on itself, so as to form side heels 7a and Sa, the end heel 9a being folded inward (see Fig. 12).

   In this manufacturing phase, the adhesive is applied to the edges of the sheets forming the heel 8a, while a rectangular piece, preferably U-shaped (such as element 12, rod 13) is applied. on the V-notch which ends at point 6, the part 12 intended to close the said notch on both sides.

   The side margins 7a and 8a are then folded inwards along the chain line III-III, so that the heel 8a comes to fall back on the heel 7a, so as to join together the corresponding heels, cam described above, the fold lines being provided at a certain distance from the side edges of the heel 9a forming a valve, this arrangement having the effect of avoiding the weakening of the wedge where it is located. the incision.



  It will be seen that except for the formation of the notch and the position of the fold lines of the side heels, the folding operation to produce the valve corresponds. to the

 <Desc / Clms Page number 15>

 known folding manner applied to form a valve in ordinary block bottom bags. The completed valve is shown in Fig. 14.



   An additional U-shaped piece, shown in dotted lines at 13, can be applied to the edges of the joined heels 7a, 8a, in order to prevent any catching of the walls forming the seal by the filling tube, as well as to prevent the cement or any other material contained in the bag is introduced between the walls thereof.



   As already indicated above, the opposite corner of the bag may optionally be provided with a similar valve, which may serve for the purpose of allowing the escape of air when filling the bag. In this case, a special tab or tube can be incorporated in the valve, in order to prevent cement or other material coming from the filling tube from being blown through the bag so as to escape through the tube. second valve.



   When the method according to the invention is applied to a gusseted tube (Fig. 15), the operation for forming the bottom is similar to that already described. The front of the tube is folded back, so as to form the side heels 7h and 8b, as shown in FIG. 15 (where a corner of a Sub-set tube is shown), the end heels simultaneously being bent inward, as shown at 10a. The points 6c are folded from the outside so as to form triangular parts coming to be situated above the folds 4a of the gusset, while the heels or margins of the side parts 7h and 8h are fixed to each other at the gusset. by means of an adhesive, as described above.



   Fig. 16 shows the complete seal and corner of the gusset bag, with the triangular pocket 6d extending beyond the

 <Desc / Clms Page number 16>

 gusset.



   To form a valve in the gusset bag, the initial tube is incised longitudinally as described in connection with FIG. 11, the same manufacturing process was used.



   During the implementation of the object of the invention according to a variant in which the hermetic seal is obtained by "interfolding" or alternative superposition of the marginal parts of the two walls of the tube, the sheets cut from the parts, instead of presenting "stepped" heels, are provided with notches 14 forming a right angle (the apex of which is located at 6th) and made on the longitudinal fold lines of the tube to be formed.

   When the initial sheets or lengths are cut from one piece, small square pieces are punched out of the piece at the same time as the cross-cuts are made * These sheets are assembled so that the notches on all the sheets match between them and that the sheets are offset laterally with respect to one another.



  The side parts of the sheets are folded in the usual way, with a view to forming a tube, the tube obtained being as shown in the partial view of FIG. 18.



   Alternatively, and instead of producing notches, one can first form the tube and then cut the corners at 45, as shown at 14 in Fig. 18.



   During the following operation, the front or the anterior face of the tube is folded down so as to form the side heels 7c and 8c, while the end heels are folded inwards, camne shown in 10h. The notched parts 14 and the points 6e are unfolded outwards,

 <Desc / Clms Page number 17>

 such that the end heels are folded back on themselves, thus forming the triangular pockets 6f. coinciding with the corners of the bottom of the bag. During this operation, the heels or margins (the edges of which have been coated with adhesive beforehand) are folded over one another.

   For example, one first edge or margin of the inner tube is folded, after which the opposite margin is folded over this margin, while the margins of the other tubes are folded in the same way and fixed to each other, so that the different margins of the two sides of the tube are alternately superimposed on each other and the bottom joint (as shown in plan in Fig. 21) is produced so as to present a triangular part 6f located above the corner which lies on the longitudinal fold line of the tube. Such a bag can be provided with a valve, proceeding in the manner described, that is to say by incising a corner lengthwise.



   When filling a single-valve airtight bag with cement or the like, there is often a difficulty in that the air enclosed in the bag blows the cement out of it. To avoid this drawback, the bag, when it is still flat, can be provided, in the known manner, with perforations made using a point, these perforations passing right through the bag and allowing an escape of pressurized air.



   In general, the application of the object of the invention is more suitable in the production of multi-wall bags than in the production of single-wall bags.



  However, when it is desired to provide a liquid impermeable bag suitable for packaging invert sugar, pitch or other semi-liquid materials, a single wall bag made of waterproof resistant paper can be used.

 <Desc / Clms Page number 18>

 in which case the triangular pocket or extension corresponds to that shown in FIG. 10, for example, is folded over and affixed by the adhesive either to the bottom of the bag or to a side wall therein, thereby obtaining, in each of these cases, a rectangular bottom, closing the corner being further ensured by the folding and gluing of the triangular piece.



   CLAIMS.



   1 - A process for making improved block bottom bags, which process consists of folding the heels of the bag tubes inwards, and then outwards, to form additional triangular spaces, while heels sides are fixed together on the outwardly bent portions, end heels.



   2 - A process for manufacturing improved block bottom bags, this process consisting in: cutting sheets or lengths provided with notches and shoulders joined to said notches by oblique parts; bending said lengths to form tubes; forming the end or ends of the tubes so that they constitute block bottoms, bending the end heels inward during the formation of side heels; bending portions of the end heels outwardly to form triangular extensions; and, securing the side heels by superimposing them on the folded outwardly portions of the end heels.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

3 - Un procédé pour établir des tubes-sacs, destinés à être transformés en sacs perfectionnés à parois multiples at à fonds-blocs , ce procédé consistant : à découper des feuilles <Desc/Clms Page number 19> ou longueurs depuis une pièce continue de largeur appropriée, en pratiquant des entailles décalées les unes par rapport aux autres et des parties d'épaulement réunies aux dites entailles par des parties obliques; à assembler les feuilles de façon EMI19.1 .y a v n. 9 .y s' i :1 96W '9?w r a' V w s !)1::3 :,fi(...t">4\" ¯ w vr y! o .. m w z EMI19.2 -.p..6 l e.;-- ,.. , .. .. , 1 - ....1 <. ,. -- s â.,.. 11.., '8j!l EMI19.3 4 l'e:brénité artù... :',-..,.¯r .:.u.Dà l ex\Í.\.-uJl1ité po .leurs de chaque longueur et des longueurs successives. 3 - A process for making tube-bags, intended to be made into improved bags with multiple walls and with block bottoms, this process consisting of: cutting sheets <Desc / Clms Page number 19> or lengths from a continuous piece of suitable width, making notches offset from each other and shoulder portions joined to said notches by oblique portions; to assemble the sheets so EMI19.1 .y a v n. 9 .y s' i: 1 96W '9? W r a' V w s!) 1 :: 3:, fi (... t "> 4 \" ¯ w vr y! O .. m w z EMI19.2 -.p..6 l e.; -, .., .. .., 1 - .... 1 <. ,. - s â., .. 11 .., '8j! l EMI19.3 4 e: brénité artù ...: ', - ..,. ¯r.:. U.Dà ex \ Í. \ .- uJl1ity in .lengths of each length and successive lengths. 5 - Un procédé pour fabriquer des sacs perfectionnés à parois multiples et à fonds-blocs, en partant de tubes formés suivant revendication 3, dans lequel, après le pliage des talons: d'extrémités vers l'intérieur et vers l'extérieur, on rabat les marges des talons latéraux sur les parties , pliées vers l'extérieur, des talons d'extrémités, les éléments en regard- venant s'appliquer l'un contre l'autre avec décalage relatif ou à gradins. 5 - A process for making improved multi-wall, block-bottom bags from tubes formed according to claim 3, wherein, after bending of the heels: ends inward and outward, folds the margins of the side heels over the outwardly folded parts of the end heels, the facing elements resting against each other with relative offset or in steps. 6 - Un procédé pour fabriquer des sacs perfectionnés <Desc/Clms Page number 20> à parois multiples et à fonds-blocs,en partant de tubes , ce procédé consistant : à pratiquer des entailles à l'extrémité de lignes de pliage des longueurs ou feuilles; à assembler les feuilles et à former des tubes composes; à plier les talons latéraux vers l'intérieur et vers l'extérieur, en vue de former des extensions triangulaires; à plier ensemble les talons latéraux sur les dites extensions; et à fixer les parties marginales des dites parois les unes aux autres par superposition alternative ou "interfoliage". 6 - A process for making sophisticated bags <Desc / Clms Page number 20> multi-walled and block-bottomed, starting from tubes, the method comprising: making notches at the end of fold lines of lengths or sheets; assembling the sheets and forming composite tubes; bending the side heels inward and outward to form triangular extensions; folding the side heels together over said extensions; and fixing the marginal parts of said walls to each other by alternate superposition or "interleaving". 7 - Un procédé pour fabriquer des sacs à fonds'*blocs et à goussets, ce procédé consistant à plier des feuilles ou longueurs pourvues d'entailles et d'épaulements, de manière à former des tubes à goussets;; à ouvrir les goussets aux extrémités du pli; à plier les talons d'extrémités vers l'intérieur; à former les talons latéraux; et, à plier les talons d'extrémités vers l'extérieur au-delà des goussets, de manière à former des extensionstriangulaires , tout en pliant les talons latéraux les uns sur les autres et sur les dites extensions. 7 - A process for making bags with blocks and gussets, this process consisting in folding sheets or lengths provided with notches and shoulders, so as to form tubes with gussets; opening the gussets at the ends of the fold; folding the end heels inward; to form the side heels; and, bending the end heels outwardly beyond the gussets, so as to form triangular extensions, while folding the side heels over each other and over said extensions. 8 - Un proc édé pour établ ir des soupapes dans des sacs à parois multiples et à fonds-blocs, suivant un quelconque des procédés revendiqués dans une quelconque des revendications précédentes et consistant : à inciser les tubes longitudinale- ment; à plier un talon d'extrémité de chaque sac vers l'inté- rieur ; et, à plier les talons latéraux l'un sur l'autre et sur le talon d'extrémité, une partie latérale du talon d'extré- mité formant la soupape étant comprise dans la partie ainsi repliée. 8. A method for establishing valves in multi-wall, block-bottom bags according to any of the methods claimed in any preceding claim and comprising: slitting the tubes lengthwise; folding an end heel of each bag inward; and, folding the side heels over each other and over the end heel, a side portion of the end heel forming the valve being included in the portion thus folded over. 9 - Un sac perfectionné à fonds-blocs, présentant des extensions triangulaires sur les coins du sac, extensions sur <Desc/Clms Page number 21> lesquelles sont fixés les talons latéraux. 9 - An improved block-bottom bag, with triangular extensions on the corners of the bag, extensions on <Desc / Clms Page number 21> which are fixed the side heels. 10 - Un sac perfectionné à fonds-blocs, canportant des extensions triangulaires aux coins du sac, sur lesquelles viennent se fixer les talons latéraux, ce sac présentant un joint ou marge (ou des joints ou marges*, de fermeture, divi sée en parties égales par l'axe longitudinal du fond-bloc. 10 - An improved block-bottom bag, carrying triangular extensions at the corners of the bag, on which the side heels are attached, this bag having a joint or margin (or joints or margins *, closing, divided into parts equal by the longitudinal axis of the bottom block. Il * Un sac perfectionné à fonds-blocs, présentant des EMI21.1 . ".. '}'w..."', :?â'.ï:'.'..'a at d<:l1'1'" 1;;t < 1, le? extrémités des plis EMI21.2 l.'.-.-i ':"¯.i1- v.. 'do{ . - j :.1)j.-.; . .. tériaur et ét-v4 e,...3d.w . l .#i pa:::c,""4 ..3 le = ' .a3SJi i.J.i.v 15 - Un tube-sac composé, pour la form ion d'un sac à parois multiples et à fonds-blocs, ce tuba comportant une série de feuilles ou longueurs présentant des entailles et des épaulements reliés les uns aux autres par des parties obliques prévues aux extrémités antérieure. et postérieure,,, du tube, ce dernier étant plié suivant des lignes passant les points d'intersection des parties obliques. <Desc/Clms Page number 22> It * A sophisticated block-bottom bag with EMI21.1 . ".. '}' w ..." ',:? â'.ï:'. '..' a at d <: l1'1 '"1 ;; t <1, the? ends of the folds EMI21.2 l .'.-.- i ': "¯.i1- v ..' do {. - j: .1) j.- .;. .. teriaur and et-v4 e, ... 3d.w. l. # i pa ::: c, "" 4 ..3 le = '.a3SJi iJiv 15 - A tube-bag composed, for the form ion of a bag with multiple walls and with block bottoms, this tuba comprising a series of sheets or lengths having notches and shoulders connected to each other by oblique parts provided at the anterior extremities. and posterior ,,, of the tube, the latter being bent along lines passing the points of intersection of the oblique parts. <Desc / Clms Page number 22> 16 - Les procédés perfectionnés pour établir des sacs à fonds-blocs, en substance canme décrit avec référence aux dessine annexés . 16 - The improved methods for establishing bags with block bottoms, in substance canme described with reference to the accompanying drawings. 17 - Les sacs perfectionnés à fonds-blocs, en substance canne décrit avec référence aux dessins annexés. 17 - The improved bags with block bases, in cane substance described with reference to the accompanying drawings.
BE411228D BE411228A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE411228A true BE411228A (en)

Family

ID=75251

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE411228D BE411228A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE411228A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP0564540B1 (en) Flexible bag for packaging compressible products, particularly sanitary articles such as nappies, and a packet of compressed sanitary articles thereby packaged
FR2588246A1 (en) BAG HAVING A PLASTIC SLIDING CLOSURE ON A WALL STRIP, THE CLOSING AND STRIP MATERIALS ARE INCOMPATIBLE IN MERGING, AND PROCESS FOR MAKING SAID BAG
EP0052021A1 (en) Paperboard carton lined with a plastics film and provided with a one-piece circumferential frame, and method of making the same
EP0494132A1 (en) Dispensing package for pasty products and process for producing the same
FR2822450A1 (en) Bag assembly for granular foods has two side faces forming a gusset along each side of main walls, and grips close to the side edge
FR2567102A1 (en) BLOCK OF A PLURALITY OF HANDBAGS IN THERMOPLASTIC FILM
EP1226929A1 (en) Zipper gusset bag, process and machine for its production
WO1992007771A1 (en) Packaging method in the form of bands of non-rigid sheets folded or gathered at their lateral edges
EP2892491A1 (en) Flexible pouch having a sleeve for opening
BE411228A (en)
FR2480713A1 (en) PACKING SHEET, IN PARTICULAR FOR FOODSTUFFS
WO2008040916A2 (en) Method of producing a packaging pouch, and resulting packaging pouch
FR2816597A1 (en) Easy-open package e.g. of plastic material has hermaphrodite fastening strip adjacent to opening to permit re-closure
EP0114772B1 (en) Blank for making a package provided with a handle, and corresponding preformed package and package
FR2810640A1 (en) Package for drink has flexible film(s) between two sheets with joins between film(s) and sheets
WO2006075234A1 (en) Plastic packaging and production and packaging method
EP3715101B1 (en) Method for manufacturing a plurality of packaging bags with partial openings and according to a transverse technique
BE1008390A6 (en) Flexible bag and method for producing thereof.
WO1997037905A1 (en) Inflatable packaging
CH185969A (en) A method of manufacturing a paper bag and bag obtained by this method.
EP1481906A1 (en) Container with flexible walls and method to maintain its opening wide open
BE363705A (en)
FR3122867A1 (en) Envelope with closure tab, method and machine for manufacturing such an envelope
BE542016A (en)
BE510324A (en)