BE403382A - - Google Patents

Info

Publication number
BE403382A
BE403382A BE403382DA BE403382A BE 403382 A BE403382 A BE 403382A BE 403382D A BE403382D A BE 403382DA BE 403382 A BE403382 A BE 403382A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
diode
cathode
resistor
high frequency
amplifier
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE403382A publication Critical patent/BE403382A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03GCONTROL OF AMPLIFICATION
    • H03G3/00Gain control in amplifiers or frequency changers
    • H03G3/20Automatic control
    • H03G3/22Automatic control in amplifiers having discharge tubes
    • H03G3/26Muting amplifier when no signal is present or when only weak signals are present, or caused by the presence of noise, e.g. squelch systems

Landscapes

  • Amplifiers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "POSTE RECEPTEUR DE T.S.F. COMPORTANT DES MOYENS COMPENSATEURS 
DU FADING-" 
L'invention a pour objet un poste récepteur de T.S.F. comportant des moyens destinés à régler les phénomènes du fading. Le but poursuivi est d'établir le récepteur de telle manière que la sensibilité de ce dernier pour les ondes por- teuses de faible amplitude soit minime, et que seulement après qu' une certaine intensité déterminée à l'entrée a été dépassée, il se produise une modification déterminée dans l'amplification, laquelle modification provoque, pour les ondes porteuses de plus grande amplitude, une nouvelle diminution de la sensibilité du récepteur. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   De cette façon, on obtient que le poste récepteur ne permet que l'audition d'ondes dont l'intensité s'élève consi- dérablement au-dessus du niveau général des perturbations, de sorte que l'audition des émissions ne peut se faire que d'une manière parfaite et sans perturbations. 



   Les récepteurs avec compensation automatique du fading connus jusqu'à présent, avaient l'inconvénient de permettre l'audition de n'importe quelles ondes de faible amplitude, même celles qui, dans le cas d'une réception sans perturba- tions, ne donneraient pas, à la sortie, une intensité sonore suffisante. De cette façon, les perturbations d'un ordre de grandeur correspondant à une faible intensité sonore d'entrée, deviennent également perceptibles à l'audition, ce qui a pour effet que, lors de l'audition de postes émetteurs de très fai- ble puissance, on constate la prédominance des bruits parasi- tes correspondant au niveau général des perturbations.

   Un poste récepteur suivant l'invention empêche l'audition de pos- tes émetteurs dont les émissions ne s'élèvent pas au-dessus du niveau déterminé par l'intensité sonore de sortie et, par con- séquent, élimine les perturbations déterminées par une intensi- té de champ correspondant à ce niveau; par contre, il assure l'audition d'émetteurs de puissance appropriée, avec une in- tensité sonore constante. On obtient ainsi une sélection des pos- tes pouvant être reçus. 



   Suivant l'invention, on utilise dans un poste récepteur avec compensation du fading, comme détectrice dont les cou- rants de sortie déterminent le réglage de-la sensibilité, une diode à polarisation négative. Par conséquent, le circuit de sortie de la diode ne peut être parcouru par un courant que lorsque les amplitudes amenées à cette diode parviennent à vaincre la tension de polarisation négative de celle-ci. Ce 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 n'est que lorsque l'amplitude reçue devient supérieure à la valeur de cette tension de polarisation que le circuit de sortie de la diode se trouve parcouru par un courant, lequel détermine de son côté le réglage de la sensibilité des lampes précédant la diode.

   La valeur déterminée à l'entrée de l'in- tensité susceptible d'amorcer le fonctionnement de la diode et déterminée par le potentiel de polarisation de cette dernière, se trouve particulièrement prononcée dans le cas où les tubes haute fréquence qui règlent l'intensité sonore reçoivent une tension de polarisation positive. Dans le cas d'une amplifica- trice fonctionnant avec un potentiel de polarisation positif, il se produit dans le circuit d'entrée un courant de grille, lequel implique un amortissement de ce circuit et, par   consé-   quent, un manque de sensibilité dans l'amplification produite dans le tube. Sous l'influence du courant continu parcourant la diode, il se produit aux bornes d'une résistance intercalée dans le circuit d'entrée, une chute de tension qui surmonte la tension de polarisation positive.. 



   Un mode d'exécution de l'objet 'de l'invention est   repré   senté au dessin annexé. 



   1 est l'amplificatrice haute fréquence à contrôler et à la grille de laquelle est relié le circuit d'entrée constitué par une bobine L et un condensateur variable C. Le circuit d'entrée est relié, par l'intermédiaire d'un condensateur fixe K, à la cathode, laquelle est mise à la terre. Le circuit d'anode comprend les circuits de couplage habituels, non re- présentés au dessin. 2 est une détectrice diode dont le cir- cuit extérieur comprend un circuit oscillant constitué par L' et C', ainsi qu'une résistance R shuntée par un condensateur fixe K1. Le côté de cette résistance, opposé à la cathode de 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 la diode, est relié par un conducteur, dans lequel est inter- calée une résistance R' au côté cathode du circuit d'entrée du tube 1. La tension redressée est prélevée aux points 5,4. 



  La cathode de la diode reçoit, par exemple d'une batterie B shuntée par un condensateur K2, une tension de polarisation positive par rapport à la terre. 



   Le schéma suivant l'invention fonctionne de la manière suivante : 
Tant qu'aucune tension haute fréquence n'est appliquée au circuit L, C, le potentiel de polarisation de la grille, séparée de la cathode, du tube 1 est égal à zéro volts environ,   c'est-à-dire   qu'il existe un courant de grille approximative- ment égal au potentiel de polarisation positif fourni par la batterie B, après la chute de tension aux bornes des résistances R et R'. Si les résistances R' et R ont la même valeur, on peut prélever entre les points 6 et 4 une tension de polarisa- tion égale à la moitié de la tension fournie par la batterie, le point 6 étant négatif par rapport au point 4.

   Or, ceci   signi-   fie simplement que les tensions haute fréquence amenées à la diode doivent dépasser la valeur de la tension de polarisation négative avant qu'une entrée en fonction de cette diode de- vienne possible. Le courant de grille a pour effet d'amortir fortement le circuit oscillant L, C et, par conséquent, de réduire l'amplification. Lorsque le circuit d'entrée reçoit une amplitude, laquelle, après amplification, présente une valeur suffisante pour vaincre la tension de polarisation né- gative de la diode, le circuit extérieur de la diode se trouve parcouru par un courant continu ayant pour effet une augmenta- tion du potentiel négatif du point 6 par rapport au point 4. 



  Ceci a pour effet d'appliquer une tension de polarisation néga- tove à la grille du tube 1 et une diminution du courant de 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 grille. Or, ceci a pour résultat de réduire l'amortissement, déterminé par le dit courant de grille, du circuit L Cet, par conséquent, d'augmenter l'amplification du tube 1. 



   Donc, une fois l'état de faible amplification dépassé par les tensions alternatives haute fréquence croissantes appliquées à la diode, cette amplification augmente brusque- ment jusqu'à sa valeur normale, comme décrit en détail dans le brevet belge 398.319. 



   Il est bien entendu que le potentiel positif de la cathode de la diode 2 par rapport à la terre peut encore être obtenu par d'autres moyens, tel que, par exemple, une chute de ten- sion aux bornes d'une résistance. Le courant destiné à subir cette chute de tension peut être prélevé sur un ou plusieurs autres tubes. En outre, la diode peut être réunie dans une même enceinte avec le tube basse fréquence qui la suit. 



   La composante alternative redressée est amenée, à travers un condensateur K3, à un potentiomètre 3-4 dont le curseur 5 est relié à la grille de commande du tube suivant. 



   Il existe en outre la possibilité, très recommandable d'ailleurs, de réaliser un réglage supplémentaire du niveau des perturbations au moyen d'un dispositif de réglage d'ampli- fication manoeuvrable à la-main. 



   Comme on le voit, le schéma décrit se prête parfaitement à réaliser le but de l'invention, en ce sens que pour les ondes porteuses de très faible amplitude, la sensibilité du récepteur est faible et qu'une modification dans l'amplifica- tion se produit seulement après qu'une certaine valeur de l'intensité d'entrée a été dépassée.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "T.S.F. RECEIVER STATION INCLUDING COMPENSATING MEANS
OF FADING- "
The subject of the invention is a T.S.F. comprising means intended to regulate the phenomena of fading. The aim is to establish the receiver in such a way that the sensitivity of the latter for carrier waves of low amplitude is minimal, and that only after a certain determined intensity at the input has been exceeded, it is produces a determined modification in amplification, which modification causes, for carrier waves of greater amplitude, a further decrease in the sensitivity of the receiver.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   In this way, we obtain that the receiving station only allows the hearing of waves whose intensity rises considerably above the general level of disturbances, so that the hearing of emissions cannot be done. that in a perfect way and without disturbances.



   The receivers with automatic fading compensation known hitherto had the drawback of allowing the hearing of any low amplitude waves, even those which, in the case of a reception without interference, would not give. not, at the exit, a sufficient sound intensity. In this way, disturbances of an order of magnitude corresponding to a low input sound intensity, also become perceptible to hearing, which has the effect that, when hearing from transmitters of very low power, we note the predominance of parasitic noises corresponding to the general level of interference.

   A receiving station according to the invention prevents the hearing of transmitting stations whose emissions do not rise above the level determined by the output sound intensity and, consequently, eliminates the disturbances determined by a noise level. field strength corresponding to this level; on the other hand, it ensures the hearing of transmitters of suitable power, with a constant sound intensity. This results in a selection of the stations that can be received.



   According to the invention, a negative-biased diode is used as a detector, the output currents of which determine the adjustment of the sensitivity, in a receiver station with fading compensation. Therefore, the output circuit of the diode can be traversed by a current only when the amplitudes brought to this diode manage to overcome the negative bias voltage thereof. This

 <Desc / Clms Page number 3>

 It is only when the received amplitude becomes greater than the value of this bias voltage that the output circuit of the diode is traversed by a current, which in turn determines the adjustment of the sensitivity of the lamps preceding the diode.

   The value determined at the input of the current liable to initiate the operation of the diode and determined by the bias potential of the latter, is particularly pronounced in the case where the high frequency tubes which regulate the intensity sound receive a positive bias voltage. In the case of an amplifier operating with a positive bias potential, a gate current occurs in the input circuit, which implies a damping of this circuit and, consequently, a lack of sensitivity in the input circuit. the amplification produced in the tube. Under the influence of the direct current flowing through the diode, a voltage drop occurs across a resistor interposed in the input circuit, which overcomes the positive bias voltage.



   One embodiment of the object of the invention is shown in the accompanying drawing.



   1 is the high frequency amplifier to be controlled and to the gate of which is connected the input circuit consisting of a coil L and a variable capacitor C. The input circuit is connected, via a fixed capacitor K, at the cathode, which is grounded. The anode circuit comprises the usual coupling circuits, not shown in the drawing. 2 is a diode detector whose external circuit comprises an oscillating circuit constituted by L 'and C', as well as a resistor R shunted by a fixed capacitor K1. The side of this resistor, opposite the cathode of

 <Desc / Clms Page number 4>

 the diode, is connected by a conductor, in which is interposed a resistor R 'at the cathode side of the input circuit of the tube 1. The rectified voltage is taken at points 5,4.



  The cathode of the diode receives, for example from a battery B shunted by a capacitor K2, a positive bias voltage with respect to earth.



   The diagram according to the invention operates as follows:
As long as no high frequency voltage is applied to the circuit L, C, the bias potential of the grid, separated from the cathode, of tube 1 is equal to approximately zero volts, that is to say that it There is a gate current approximately equal to the positive bias potential supplied by battery B, after the voltage drop across resistors R and R '. If resistors R 'and R have the same value, a bias voltage equal to half of the voltage supplied by the battery can be taken between points 6 and 4, point 6 being negative with respect to point 4.

   Now, this simply means that the high frequency voltages supplied to the diode must exceed the value of the negative bias voltage before an input as a function of this diode becomes possible. The gate current has the effect of strongly damping the oscillating circuit L, C and, consequently, of reducing the amplification. When the input circuit receives an amplitude which, after amplification, has a value sufficient to overcome the negative bias voltage of the diode, the external circuit of the diode is traversed by a direct current having the effect of an increase. - ratio of the negative potential of point 6 with respect to point 4.



  This has the effect of applying a negative bias voltage to the grid of tube 1 and a decrease in the current of

 <Desc / Clms Page number 5>

 wire rack. However, this has the result of reducing the damping, determined by said gate current, of the circuit L Cet, consequently, of increasing the amplification of the tube 1.



   Therefore, once the low amplification state is exceeded by the increasing high frequency alternating voltages applied to the diode, this amplification sharply increases to its normal value, as described in detail in Belgian patent 398,319.



   Of course, the positive potential of the cathode of diode 2 with respect to earth can also be obtained by other means, such as, for example, a drop in voltage across a resistor. The current intended to undergo this voltage drop can be taken from one or more other tubes. In addition, the diode can be combined in the same enclosure with the low frequency tube which follows it.



   The rectified AC component is brought, through a capacitor K3, to a potentiometer 3-4, the cursor 5 of which is connected to the control grid of the next tube.



   There is also the possibility, very recommendable moreover, of carrying out an additional adjustment of the level of disturbances by means of an amplification adjustment device which can be operated by hand.



   As can be seen, the diagram described lends itself perfectly to achieving the aim of the invention, in the sense that for carrier waves of very low amplitude, the sensitivity of the receiver is low and that a modification in the amplification occurs only after a certain value of the input current has been exceeded.


    

Claims (1)

REVENDICATIONS. CLAIMS. @ 1- Poste récepteur de T.S.F. comportant des moyens compen- sateurs du fading avec utilisation d'une détectrice diode (dé- tectrice constituée uniquement par une cathode et une anode) dont les courants de sortie influencent le potentiel de polari" sation de grille d'un tube haute fréquence, caractérisé en ce que la diode est polarisée à un potentiel négatif. @ 1- T.S.F. comprising fading compensating means with use of a diode detector (detector consisting only of a cathode and an anode), the output currents of which influence the gate polarization potential of a high frequency tube, characterized in that the diode is biased to a negative potential. 2 - Poste récepteur de T.S.F. suivant revendication 1, caractérisé en ce que l'électrode de commande de l'amplifica" trice haute fréquence, influencée par la diode, est polarisée positivement. 2 - T.S.F. according to claim 1, characterized in that the control electrode of the high frequency amplifier, influenced by the diode, is positively biased. 3 - Poste récepteur de T.S.F. suivant revendication 1 ou 2, caractérisé en ce que la diode est réunie en un ensemble, sous forme d'une binode, avec un système à trois électrodes servant à l'amplification de la fréquence utile. 3 - T.S.F. according to Claim 1 or 2, characterized in that the diode is combined into an assembly, in the form of a binode, with a system of three electrodes serving for the amplification of the useful frequency. 4 - Poste récepteur de T.S.F. suivant revendication 1 ou les suivantes, caractérisé en ce qu'une résistance shuntée par une capacité est prévue entre la cathode et les moyens de cou- plage en haute fréquence du circuit de la diode et que la ten- sion de commande pour l'amplificatrice haute fréquence est prélevée à la borne de la résistance, opposée à la cathode. 4 - T.S.F. according to claim 1 or the following ones, characterized in that a resistor shunted by a capacitor is provided between the cathode and the high frequency coupling means of the diode circuit and that the control voltage for the amplifier high frequency is taken at the terminal of the resistor, opposite the cathode. 5 - Poste récepteur de T.S.F. suivant revendication 1 ou les suivantes, caractérisé en ce que la cathode du tube haute fréquence à régler est au potentiel de la terre et en ce qu'une résistance comprise dans le circuit anodique du système amplificateur faisant partie de la binode, est prévue entre la cathode du système à décharge de la binode et la terre. 5 - T.S.F. according to Claim 1 or the following ones, characterized in that the cathode of the high-frequency tube to be adjusted is at earth potential and in that a resistor included in the anode circuit of the amplifier system forming part of the binode, is provided between the cathode of the binode discharge system and earth. 6 - Récepteur de T.S.F. suivant revendication 5, carac- térisé en ce que l'extrémité de la résistance,opposée à la cathode de la diode est couplée par capacité à un potentiomètre <Desc/Clms Page number 7> dont on prélève la tension de commande pour le tube amplifica- teur basse fréquence. 6 - T.S.F. receiver according to claim 5, characterized in that the end of the resistor opposite the cathode of the diode is capacitively coupled to a potentiometer <Desc / Clms Page number 7> from which the control voltage for the low-frequency amplifier tube is taken. 7 - Récepteur de T.S.F, suivant revendication 1 ou les suivantes , caractérisé oar la prévision de moyens de réglage supplémentaires de l'amplification, manoeuvrables à la nain. 7 - T.S.F receiver, according to claim 1 or the following ones, characterized oar the provision of additional means for adjusting the amplification, maneuverable dwarf.
BE403382D BE403382A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE403382A true BE403382A (en)

Family

ID=68973

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE403382D BE403382A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE403382A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE403382A (en)
EP0184483B1 (en) Low-noise broadband amplifier for metric waves
BE530294A (en)
BE533281A (en)
BE414839A (en)
BE398319A (en)
BE383219A (en)
BE434518A (en)
BE387877A (en)
BE421619A (en)
BE387095A (en)
BE419528A (en)
BE392752A (en)
BE400538A (en)
BE501550A (en)
BE395298A (en)
BE405632A (en)
BE408303A (en)
BE402835A (en)
BE551114A (en)
BE381996A (en)
BE469152A (en)
BE341577A (en)
BE530091A (en)
BE453767A (en)