BE533281A - - Google Patents

Info

Publication number
BE533281A
BE533281A BE533281DA BE533281A BE 533281 A BE533281 A BE 533281A BE 533281D A BE533281D A BE 533281DA BE 533281 A BE533281 A BE 533281A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
voltage
point
receiver
lamps
resistor
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE533281A publication Critical patent/BE533281A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03GCONTROL OF AMPLIFICATION
    • H03G3/00Gain control in amplifiers or frequency changers
    • H03G3/20Automatic control
    • H03G3/22Automatic control in amplifiers having discharge tubes
    • H03G3/26Muting amplifier when no signal is present or when only weak signals are present, or caused by the presence of noise, e.g. squelch systems
    • H03G3/28Muting amplifier when no signal is present or when only weak signals are present, or caused by the presence of noise, e.g. squelch systems in frequency-modulation receivers ; in angle-modulation receivers
    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03GCONTROL OF AMPLIFICATION
    • H03G3/00Gain control in amplifiers or frequency changers
    • H03G3/20Automatic control
    • H03G3/22Automatic control in amplifiers having discharge tubes
    • H03G3/26Muting amplifier when no signal is present or when only weak signals are present, or caused by the presence of noise, e.g. squelch systems

Landscapes

  • Circuits Of Receivers In General (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   On sait que les récepteurs à grande   sensibilité   font entendre, en l'absence d'un signal d'entrée, un bruit de fond plus ou moins intense qui est dû notamment au souffle des amplificateurs. De plus, si l'on em- ploie la modulation de fréquence, lorsque la tension du signal d'entrée est faible., le récepteur a un fonctionnement instable et passe facilement de la bonne réception au fonctionnement avec bruit de fond. Pour obvier à ces inconvénients, on a déjà proposé bon nombre de circuits pour la sup- pression du bruit de fond en l'absence d'un signal d'entrée. Ces circuits toutefois, présentent plusieurs Inconvénients, et particulièrement celui d'exiger un emploi considérable de matériel, qui en accroît le prix de re- vient, et celui de l'instabilité. 



   La présente invention a pour objet la réalisation d'un radio- récepteur à fréquence modulée, dans lequel la suppression du bruit de fond et le contrôle automatique de volume sont obtenus par des moyens simples et sûrs. Le récepteur selon l'invention, dans lequel la tension anodique d'au moins une partie des lampes contrôlées est appliquée au moyen d'une résistance fixe, est caractérisé en ce que la borne de cette résistance fixe, qui n'est pas reliée à la source de tension anodique, est connectée à un point du circuit dont le potentiel est indépendant des lampes con-   trOlées,   cette connexion étant établie par deux redresseurs montés en sé- rie, et le point commun de ces deux redresseurs étant connecté à un point du canal à basse fréquence du récepteur. 



   Le dessin joint représente, à titre d'exemple, une forme   d'exé-   cution de l'objet de l'invention. 



   - La figure 1 représente une partie du schéma des connexions du récepteur, dans laquelle n'ont été représentés que les éléments nécessaires à l'intelligence de l'invention; - la figure 2 montre la caractéristique tension de grille-courant anodique de la deuxième lampe amplificatrice haute fréquence du récepteur; - et la figure 3 montre la courbe caractéristique tension-courant d'une résistance variable avec le courant, employée dans le montage du récepteur selon l'invention. 



   Le fonctionnement du circuit représenté est le suivant. 



   Le signal d'entrée, arrivant du premier étage amplificateur haute fréquence, non représenté sur la figure 1, est appliqué à la grille 2 de la deuxième lampe haute fréquence 2 par le condensateur de couplage   1.   La tension de la batterie anodique B1 est appliquée à la plaque 2" de la lampe 2 par l'intermédiaire de la résistance 3 et du circuit oscillant 4. Le signal amplifié dans la lampe 2, est appliqué, au moyen du condensateur de couplage 5, à l'étage à moyenne fréquence, indiqué d'une manière générale sur la figure 1 par la flèche ZF. De l'étage à moyenne fréquence le signal, à travers le condensateur de couplage 7, arrive à la grille 8' de la lampe   amplifica-   trice à moyenne fréquence 8.

   La tension anodique de toutes les lampes de 1' étage à moyenne fréquence est fournie par la batterie Bl, par l'Intermédiaire d'une commune résistance 6. Le signal à moyenne fréquence, amplifié dans la lampe 8, passe de la plaque 8" au condensateur de couplage 9, et est appliqué à la grille 10' de la lampe   écréteuse   10. Ainsi que l'on sait, afin que la,,lampe 10 puisse fonctionner comme limiteur, elle doit être réglée de manière à être déjà surmodulée pour les signaux d'entrée ayant un bas niveau. La grille 10' de la lampe 10 n'est pas polarisée, ainsi que l'on sait et par conséquent aux bornes de la résistance de grille 11 apparaît une tension continue qui est proportionnelle au niveau du signal à moyenne fréquence appliqué à la lampe   écrêteuse     10.   



   De la plaque   10"   de la lampe 10 le signal écrêté est appliqué au discriminateur D, où il est démodulé. La tension basse fréquence NF qui apparaît à la sortie du discriminateur D est appliquée à la-grille 15' de 1' amplificatrice de sortie 15 au moyen de la résistance 12 et des condensateurs 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 13 et 14. La grille 15' de la lampe 15 est polarisée par le pale négatif d' une source de tension G, tandis que la plaque 15" estconnectée au pole positif d'une batterie anodique B2. Les signaux à basse fréquence émis par la lampe 15 sont appliqués au primaire du transformateur de sortie 16, dont le secondaire alimente un écouteur, non représenté sur la figure 1. 



   La tension continue qui se forme aux bornes de la résistance 11 est employée pour régler la polarisation de la grille 2' de la lampe ampli-   ficatrice   haute fréquence 2, par l'intermédiaire des résistances 17 et 18,' 
Par effet du courant anodique qui parcourt la lampe 2, la résistance 3 est le siège d'une chute de tension, qui détermine le potentiel de sa borne 23, reliée au circuit oscillant   4.   De même, par effet du courant anodique des lampes de l'étage à moyenne fréquence ZF, la résistance 6 est le siège d'une chute de tension qui détermine le potentiel de sa borne 24, reliée à l'étage ZF. Ces deux points 23 et 24 sont connectés entre eux par l'intermédiaire de deux redresseurs 25 et 26, montés en série et orientés de maniëre à ne permettre le passage du courant que du point 24 au point 23.

   Les condensateurs 27 et 28 servent comme des dérivations sur les résistances 3 et 6 et les redresseurs 25 et 26, pour les composantes alternatives des courants anodiques des différentes lampes. Les valeurs des résistances 3 et 6 sont choisies de manière que le potentiel du point 23, en l'absence de signaux d'entrée, est inférieur au potentiel du point   24.   Si le courant dans la lampe 2 diminue, mais le courant dans les lampes de l'étage à moyenne fréquence reste sans changement, le potentiel du point 23 devient supérieur à celui du point   24.   Il y a lieu de remarquer ici que, comme les potentiels des points 23 et 24 sont déterminés par des limiteurs de tension formés par des lampes et des résistances,

     les   variations de la tension   d'ali-   mentation sont sans effet sur la différence des potentiels des points 23   e   24. 



   Le point 30, commun aux deux redresseurs en série 25 et 26 est relié au point 29 du canal   à   basse fréquence du récepteur. Ainsi qu'il est   Indiqué   sur la figure 1, le point 29 est la connexion entre les deux condensateurs 13 et 14, montés entre le discriminateur D et la lampe de sortie 15 et qui servent à empêcher le passage du courant continu entre ces éléments. 



   Si le potentiel du point 24 est supérieur à celui. du point 23, les redresseurs 25 et 26 laissent passer un courant continu du point 24 au point 23, et ils deviennent conducteurs aussi pour les composantes alternatives superposées à ce courant continu. Il s'ensuit que le courant basse fréquence provenant du discriminateur D peut passer à la terre à travers les redresseurs 25 et 26 et les condensateurs 27 et 28. En choisissant convenablement les valeurs de la résistance 12 et des condensateurs 27 et 28, on peut obtenir que, dans ces conditions, la tension de la grille   15'   de la lampe 15 soit très faible, de sorte que la basse fréquence est supprimée. 



   Si le potentiel du point 23 est supérieur au potentiel du point 24, les redresseurs 25 et 26 ne laissent passer aucun courant du point 23 au point 24, et empêchent par conséquent que le courant basse fréquence se décharge à la terre. La tension basse fréquence passe alors directement du discriminateur D à la grille 15' de la lampe 15. 



   Si aucun signal n'est appliqué à l'entrée du récepteur, des tensions de souffle apparaissent à la sortie du discriminateur D, et la   tension '   aux bornes de la résistance 11 atteint une valeur minimum. La tension de polarisation de la grille 2' de la lampe 2 diminue, et, par conséquent, le eaurant anodique augmente et tend vers sa valeur maximum. Le potentiel du point 23 tombe à une faible valeur. Les redresseurs 25 et 26 permettent donc le passage du courant du point 24 au point 23, et, ainsi qu'il a été dit plus haut, le canal à basse fréquence est mis à la terre par l'intermédiaire des redresseurs 25 et 26 et des condensateurs 27 et 28. Il s'ensuit que le souffle à la sortie du récepteur est supprimé. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Si, au contraire, un signal est appliqué à 1'entrée du récep- teur, la tension aux bornes de la résistance 11 de la lampe écrêteuse   10   augmente, en rendant, à travers les résistances 17 et 18, plus négative la   polarisation   de la grille 2( de la lampe 2. Le courant anodique de la lampe 2 est réduit et le potentiel du point 23 est accru. Les redres- seurs, dans ces conditions, bloquent le passage du courant du point 23 au point   24,   et, par conséquente le passage à la masse des basses fréquen- ces. Le signal, démodulé dans le discriminateur D; est donc appliqué à la lampe 15 et à la sortie du récepteur. 



   Dans ce qui précède on a supposé que la tension d'alimentation était constante. En pratique, ainsi que l'on sait, la tension de la bat- terie subit des fluctuations qui provoquent des variations du.coefficient d'amplification des lampes, et   l'influence   de ces fluctuations de la ten- sion d'alimentation ne peut pas être négligée, surtout lorsque plusieurs lampes amplificatrices sont montées en série, car alors les variations de tension aux bornes de la batterie d'alimentation sont multipliées par effet des amplifications successives.

   Dans,le cas du récepteur décrit, en l'ab- sence d'un signal d'entrée, la tension de souffle à l'entrée du limiteur
10 peut varier dans le rapport de 5 : 1, dans les conditions extrêmes de charge de la batterie d'alimentation.'   a   tension aux bornes de la résistan- ce 11 de la lampe écrêteuse 10 varie dans le même rapport. Dans ces condi- tions le récepteur ne pourrait fonctionner convenablement. 



   Il   importe;,   par conséquent que les fluctuations de la tension d'alimentation de la lampe 10 soient nivelées. 



   A cet effet, le récepteur,selon la présente invention est pourvu d'un limiteur de tension constitué d'une résistance 19 variable avec le courant, dont une borne est connectée au pole positif de la batterie B2, et l'autre borne est reliée à une résistance fixe 20, mise à   la'terre.   



  Le point 21 commun à ces deux résistances a un potentiel positif. 



   Les résistances variables avec le courant sont bien connues, La figure 3 montre la courbe tension-courant d'une résistance de ce genre. 



  On voit que lorsque la tension U augmente, le courant I qui passe dans la résistance augmente selon une loi non linéaire, de sorte que, lorsque la tension de la batterie B2 augmente, la tension aux bornes de la résistance 20 augmente dans le même rapport que le coefficient d'amplification. Par l'intermédiaire de la résistance 22, le potentiel du point 21 est additionné au potentiel qui est appliqué au limiteur 10 par   l'intermédiaire   de la résistance 17. Par un choix convenable des valeurs des résistances 19,20 et 22 on peut faire en sortenque la tension positive du point 21 soit, en valeur absolue, à peu près égale à la tension négative aux bornes de la résistance 11.

   Il s'ensuit que, en l'absence d'un signal d'entrée, les deux tensions se   neutralisent,   et, par conséquent la tension de polarisation de la grille 2' de la lampe 2 devient nulle, indépendamment des fluctuations de la tension d'alimentation. 



   De la description qui précède il ressort clairement que dans le récepteur selon l'invention la suppression du bruit de fond est obtenue par des moyens simples et sûrs, puisque,   n   l'absence d'un signal d'entrée, la sortie à basse fréquence du récepteur est bloquée. De plus,, grâce à la stabilisation de la tension du point 21 au moyen de la résistance non linéaire   19,   variable avec le courant, le récepteur fonctionne toujours de manière satisfaisante, indépendamment de la valeur du coefficient   d'amplification.,   qui, ainsi que l'on sait, dépend de là tension d'alimentation. 



   Pour l'amplificatrice à haute fréquence 2 on choisira de préférence une lampe ayant une caractéristique tension de grille-courant anodique semblable à la courbe représentée sur'la figure 2. On voit que cette caractéristique présente une région A, à pente constante, et une région B où la pente diminue rapidement et tend asymptotiquement vers zéro. Tant que la polarisation de la grille reste dans la région A, c'est-à-dire pour de faibles valeurs de la tension de grille Vg, seulementle courant anodique ia 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 est   Influencée   et, avec lui la suppression du bruit de fond.

   Lorsque le niveau des signaux d'entrée est élevé, la tension de polarisation Vg tombe dans la région B, et le courant anodique ia reste alors à peu près constant La pente de la courbe, cependant, diminue, et, ainsi que l'on   sait,   le coef-   ficient   d'amplification varie dans le sens opposé. 



   REVENDICATIONS :
1. Radio-récepteur à fréquence modulée, avec suppression du bruit de fond et contrôle automatique du volume, dans lequel la tension anodique est appliquée à au moins une partie des lampes amplificatrice contrôlées, au moyen d'une résistance fixe, caractérisé en ce que la suppression du bruit de fond est obtenue en connectant la borne de la résistance fixe, non reliée à la source de tension, à un point du circuit dont le potentiel est indépendant des lampes contrôlées, cette connexion étant exécutée au moyen de deux redresseurs en série, dont le point commun est relié à un point du canal à basse fréquence du récepteur.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   It is known that highly sensitive receivers cause a more or less intense background noise to be heard, in the absence of an input signal, which is due in particular to the hiss of the amplifiers. In addition, if frequency modulation is employed, when the input signal voltage is low, the receiver has unstable operation and easily switches from good reception to operation with background noise. To overcome these drawbacks, a good number of circuits have already been proposed for the suppression of the background noise in the absence of an input signal. However, these circuits have several drawbacks, and particularly that of requiring a considerable use of equipment, which increases the cost price, and that of instability.



   The object of the present invention is to provide a modulated frequency radio-receiver, in which the suppression of the background noise and the automatic volume control are obtained by simple and reliable means. The receiver according to the invention, in which the anode voltage of at least part of the controlled lamps is applied by means of a fixed resistor, is characterized in that the terminal of this fixed resistor, which is not connected to the anode voltage source, is connected to a point of the circuit whose potential is independent of the controlled lamps, this connection being established by two rectifiers mounted in series, and the common point of these two rectifiers being connected to a point low frequency channel of the receiver.



   The accompanying drawing shows, by way of example, one embodiment of the object of the invention.



   - Figure 1 shows part of the circuit diagram of the receiver, in which have been shown only the elements necessary for the intelligence of the invention; FIG. 2 shows the gate voltage-anode current characteristic of the second high-frequency amplifier lamp of the receiver; - And Figure 3 shows the voltage-current characteristic curve of a variable resistor with the current, used in the assembly of the receiver according to the invention.



   The operation of the circuit shown is as follows.



   The input signal, arriving from the first high frequency amplifier stage, not shown in figure 1, is applied to the gate 2 of the second high frequency lamp 2 by the coupling capacitor 1. The voltage of the anode battery B1 is applied to plate 2 "of lamp 2 via resistor 3 and oscillating circuit 4. The signal amplified in lamp 2 is applied, by means of coupling capacitor 5, to the medium frequency stage, generally indicated in figure 1 by the arrow ZF From the medium frequency stage the signal, through the coupling capacitor 7, arrives at the gate 8 'of the medium frequency amplifier lamp 8.

   The anode voltage of all lamps in the medium frequency stage is supplied by battery B1, through a common resistor 6. The medium frequency signal, amplified in lamp 8, passes from plate 8 " to the coupling capacitor 9, and is applied to the grid 10 'of the clipper lamp 10. As is known, in order for the lamp 10 to function as a limiter, it must be set so that it is already over-modulated for the input signals having a low level. The gate 10 'of the lamp 10 is not polarized, as is known and therefore across the gate resistor 11 appears a DC voltage which is proportional to the level of the medium frequency signal applied to the clip lamp 10.



   From the plate 10 "of the lamp 10 the clipped signal is applied to the discriminator D, where it is demodulated. The low frequency voltage NF which appears at the output of the discriminator D is applied to the gate 15 'of the output amplifier. 15 by means of resistor 12 and capacitors

 <Desc / Clms Page number 2>

 13 and 14. The grid 15 'of the lamp 15 is biased by the negative blade of a voltage source G, while the plate 15 "is connected to the positive pole of an anode battery B2. The low frequency signals emitted by the lamp 15 are applied to the primary of the output transformer 16, the secondary of which supplies an earphone, not shown in FIG. 1.



   The direct voltage which forms across resistor 11 is used to adjust the polarization of gate 2 'of high frequency amplifier lamp 2, through resistors 17 and 18,'
By effect of the anode current flowing through the lamp 2, resistor 3 is the site of a voltage drop, which determines the potential of its terminal 23, connected to the oscillating circuit 4. Likewise, by effect of the anode current of the lamps of the medium frequency stage ZF, resistor 6 is the site of a voltage drop which determines the potential of its terminal 24, connected to stage ZF. These two points 23 and 24 are connected to each other by means of two rectifiers 25 and 26, mounted in series and oriented so as to allow the passage of current only from point 24 to point 23.

   The capacitors 27 and 28 serve as branches on the resistors 3 and 6 and the rectifiers 25 and 26, for the alternating components of the anode currents of the different lamps. The values of resistors 3 and 6 are chosen so that the potential of point 23, in the absence of input signals, is lower than the potential of point 24. If the current in the lamp 2 decreases, but the current in the Medium-frequency stage lamps remain unchanged, the potential of point 23 becomes greater than that of point 24. It should be noted here that, as the potentials of points 23 and 24 are determined by voltage limiters formed by lamps and resistors,

     variations in the supply voltage have no effect on the difference in potentials at points 23 and 24.



   Point 30, common to the two rectifiers in series 25 and 26, is connected to point 29 of the low frequency channel of the receiver. As indicated in figure 1, point 29 is the connection between the two capacitors 13 and 14, mounted between the discriminator D and the output lamp 15 and which serve to prevent the passage of direct current between these elements.



   If the potential of point 24 is greater than that. from point 23, rectifiers 25 and 26 let a direct current flow from point 24 to point 23, and they also become conductors for the alternating components superimposed on this direct current. It follows that the low frequency current coming from the discriminator D can pass to earth through the rectifiers 25 and 26 and the capacitors 27 and 28. By suitably choosing the values of the resistor 12 and of the capacitors 27 and 28, one can obtain that, under these conditions, the voltage of the gate 15 'of the lamp 15 is very low, so that the low frequency is eliminated.



   If the potential of point 23 is greater than the potential of point 24, rectifiers 25 and 26 do not pass any current from point 23 to point 24, and therefore prevent the low frequency current from discharging to earth. The low frequency voltage then passes directly from the discriminator D to the gate 15 'of the lamp 15.



   If no signal is applied to the input of the receiver, blast voltages appear at the output of discriminator D, and the voltage across resistor 11 reaches a minimum value. The bias voltage of the gate 2 'of the lamp 2 decreases, and, consequently, the anode water increases and tends towards its maximum value. The potential of point 23 drops to a low value. The rectifiers 25 and 26 therefore allow the passage of current from point 24 to point 23, and, as was said above, the low-frequency channel is earthed through rectifiers 25 and 26 and capacitors 27 and 28. It follows that the blast at the output of the receiver is suppressed.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   If, on the contrary, a signal is applied to the input of the receiver, the voltage across resistor 11 of clipper lamp 10 increases, making, through resistors 17 and 18, more negative the polarization of the beam. grid 2 (of lamp 2. The anode current of lamp 2 is reduced and the potential of point 23 is increased. The rectifiers, under these conditions, block the flow of current from point 23 to point 24, and, by As a result, the low frequencies go to ground The signal, demodulated in discriminator D, is therefore applied to lamp 15 and to the output of the receiver.



   In the above, it has been assumed that the supply voltage was constant. In practice, as we know, the voltage of the battery undergoes fluctuations which cause variations in the amplification coefficient of the lamps, and the influence of these fluctuations in the supply voltage cannot not be neglected, especially when several amplifier lamps are connected in series, because then the voltage variations at the terminals of the supply battery are multiplied by the effect of successive amplifications.

   In the case of the receiver described, in the absence of an input signal, the hiss voltage at the input of the limiter
10 may vary in the ratio of 5: 1, under the extreme load conditions of the supply battery. The voltage across the resistor 11 of the clipper lamp 10 varies in the same ratio. Under these conditions, the receiver could not function properly.



   It is therefore important that fluctuations in the supply voltage of the lamp 10 are leveled.



   For this purpose, the receiver, according to the present invention is provided with a voltage limiter consisting of a resistor 19 variable with the current, one terminal of which is connected to the positive pole of the battery B2, and the other terminal is connected. to a fixed resistance 20, put in the earth.



  Point 21 common to these two resistors has a positive potential.



   Resistors varying with current are well known. Figure 3 shows the voltage-current curve of such a resistor.



  It can be seen that when the voltage U increases, the current I which passes through the resistor increases according to a nonlinear law, so that when the voltage of the battery B2 increases, the voltage across the resistor 20 increases in the same ratio than the amplification coefficient. Via resistor 22, the potential of point 21 is added to the potential which is applied to limiter 10 via resistor 17. By a suitable choice of the values of resistors 19, 20 and 22, it is possible to make so that the positive voltage at point 21 is, in absolute value, approximately equal to the negative voltage across resistor 11.

   It follows that, in the absence of an input signal, the two voltages neutralize each other, and therefore the bias voltage of the gate 2 'of the lamp 2 becomes zero, regardless of fluctuations in the voltage. power supply.



   From the above description it is clear that in the receiver according to the invention the suppression of the background noise is obtained by simple and reliable means, since, n the absence of an input signal, the low-frequency output of the receiver is blocked. In addition, thanks to the stabilization of the voltage at point 21 by means of the non-linear resistor 19, variable with the current, the receiver always operates satisfactorily, regardless of the value of the amplification coefficient., Which thus that we know, depends on the supply voltage.



   For the high-frequency amplifier 2, a lamp will preferably be chosen having a gate voltage-anode current characteristic similar to the curve shown in FIG. 2. It can be seen that this characteristic has a region A, with a constant slope, and a region B where the slope decreases rapidly and tends asymptotically towards zero. As long as the grid bias remains in region A, i.e. for low values of the gate voltage Vg, only the anode current ia

 <Desc / Clms Page number 4>

 is Influenced and with it the suppression of background noise.

   When the level of the input signals is high, the bias voltage Vg drops in region B, and the anode current ia then remains roughly constant. The slope of the curve, however, decreases, and, as one know, the amplification coefficient varies in the opposite direction.



   CLAIMS:
1. Radio-receiver with modulated frequency, with suppression of the background noise and automatic control of the volume, in which the anode voltage is applied to at least a part of the amplifying lamps controlled, by means of a fixed resistor, characterized in that the suppression of the background noise is obtained by connecting the terminal of the fixed resistor, not connected to the voltage source, to a point of the circuit whose potential is independent of the controlled lamps, this connection being made by means of two rectifiers in series , the common point of which is connected to a point of the low frequency channel of the receiver.


    

Claims (1)

2. Radio-récepteur selon la revendication 1, caractérisé en ce qu'une tension auxiliaire est additionnée à la tension de contrôle des lampes, cette tension auxiliaire étant de signe opposé à celui de la tension de contrôle. 2. Radio-receiver according to claim 1, characterized in that an auxiliary voltage is added to the control voltage of the lamps, this auxiliary voltage being of opposite sign to that of the control voltage. 3. Radio-récepteur selon les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que le potentiel indépendant des lampes contrôlées est fourni par la source de tension anodique par l'intermédiaire d'un limiteur de tension con- stitué des lampes non contrôlées et d'une résistance fixe. 3. Radio-receiver according to claims 1 and 2, characterized in that the independent potential of the controlled lamps is supplied by the anode voltage source via a voltage limiter consisting of uncontrolled lamps and a fixed resistance. 4. Radio-récepteur selon les revendications précédentes, caractérisé en ce que ladite tension auxiliaire est produite par un limiteur de tension comprenant une résistance variable avec le courant, à caractéristique non linéaire, et que ladite tension auxiliaire, dans les limites des variations de la tension d'alimentation, est approximativement proportionnelle au coefficient d'amplification totale des étages à haute et à moyenne fréquence du récepteur. 4. Radio-receiver according to the preceding claims, characterized in that said auxiliary voltage is produced by a voltage limiter comprising a variable resistor with the current, with a non-linear characteristic, and that said auxiliary voltage, within the limits of the variations of the supply voltage, is approximately proportional to the total amplification coefficient of the high and medium frequency stages of the receiver. RESUME. ABSTRACT. L'invention se rapporte à:-un radio-récepteur à fréquence modulée avec suppression du bruit de fond,dans lequel la tension anodique d'au moins une partie des lampes contrôlées est fournie par l'intermédiaire d'une résistance fixe, la suppression du bruit de fond étant obtenue en connectant une borne de cette résistance fixe à un point du circuit dont le potentiel est indépendant des lampes contrôlées, cette connexion étant exécuté au moyen de deux redresseurs dont le point commun est relié à un point du canal à basse fréquence du récepteur. en annexe 1 dessin. The invention relates to: a modulated frequency radio-receiver with background noise suppression, in which the anode voltage of at least part of the controlled lamps is supplied via a fixed resistor, the suppression background noise being obtained by connecting a terminal of this fixed resistor to a point of the circuit whose potential is independent of the controlled lamps, this connection being carried out by means of two rectifiers whose common point is connected to a point of the low channel receiver frequency. in appendix 1 drawing.
BE533281D BE533281A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE533281A true BE533281A (en)

Family

ID=165046

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE533281D BE533281A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE533281A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
US5030925A (en) Transimpedance amplifier
FR2819064A1 (en) VOLTAGE REGULATOR WITH IMPROVED STABILITY
US6359517B1 (en) Photodiode transimpedance circuit
EP0150140A2 (en) Polarisation circuit of a field-effect transistor
EP0060164B1 (en) Sliding class a broadband linear amplifier with low power consumption, and circuit comprising at least one such amplifier
BE533281A (en)
US4121161A (en) AM receiver
EP0156694A1 (en) Biasing device for a transistor amplification stage, and its use in such a stage
EP0050583B1 (en) Alternating voltage to direct current converter and oscillator circuit comprising said converter
EP1246357A2 (en) Amplifying device with switched amplification in particular for a mobile cell telephone
FR2481541A1 (en) REGULATED GAIN AND VARIABLE TRANSMITTER REACTION AMPLIFIER
EP2309726B1 (en) Detection circuit with bypass of a part of the photodetector current
EP0601926A1 (en) Electronic circuit output power detection means
BE392740A (en)
BE501550A (en)
FR2884984A1 (en) Single ended class A power amplifier for push-pull type audio-phonic signal amplification system, has power stage to amplify current, equal to current from voltage/current converter, to produce amplified audio-phonic signal as drive current
BE440601A (en)
BE408303A (en)
BE400408A (en)
BE632229A (en)
BE530294A (en)
BE481327A (en)
BE476624A (en)
FR2570900A1 (en) FIELD EFFECT TRANSITOR SIGNAL LIMITING AMPLIFIER HAVING GRID CURRENT LIMITATION
BE382946A (en)