BE402859A - - Google Patents

Info

Publication number
BE402859A
BE402859A BE402859DA BE402859A BE 402859 A BE402859 A BE 402859A BE 402859D A BE402859D A BE 402859DA BE 402859 A BE402859 A BE 402859A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
voltage
tubes
function
potentiometer
amplitude
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE402859A publication Critical patent/BE402859A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03JTUNING RESONANT CIRCUITS; SELECTING RESONANT CIRCUITS
    • H03J3/00Continuous tuning
    • H03J3/02Details
    • H03J3/06Arrangements for obtaining constant bandwidth or gain throughout tuning range or ranges
    • H03J3/08Arrangements for obtaining constant bandwidth or gain throughout tuning range or ranges by varying a second parameter simultaneously with the tuning, e.g. coupling bandpass filter

Landscapes

  • Amplifiers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Montage pour régler le volume des sons d'amplificateurs. 



   La présente invention est relative aux montages servant à régler le volume des sons d'amplificateurs où la pente de la courbe caractéristique des tubes est réglée à l'aide de la tension de polarisation de la grille. Dans ces montages il peut être désirable d'influencer le volume des sons à débiter par l'amplificateur par deux grandeurs complètement indépendantes l'une de l'autre; c'est le cas, par exemple, lorsque dans le but de réaliser une amplifi- cation uniforme pour une grande gamme de fréquence on fait diminuer la pente des tubes suivant que l'amplificateur est 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 accordé sur des fréquences plus hautes, et lorsqu'on utilise en même temps un réglage automatique du volume des sons, où la pente est réglée en sens inverse de l'intensité du si-   gnal : reçu.   



   On atteint le premier but, par exemple, en fai- sant déplacer conjointement avec le condensateur de synto- nisantion un contact de potentiomètre qui est relié à la grille des tubes de haute fréquence. De cette manière on peut appliquer à la grille des tubes une forte tension préliminaire négative si l'amplificateur est accordé sur les hautes fréquences et une faible tension négative s'il est accordé sur les basses fréquences. 



   On peut réaliser de manière connue le réglage automatique du volume des sons en faisant influencer la polarisation des grilles par la chute de tension causée dans une résistance par la composante à courant continu des oscillations détectées. 



   Conformément à l'invention on influence la po- larisation de grille des tubes amplificateurs simultané- ment par deux valeurs, de sorte que la pente des tubes et par suite aussi le volume des sons débités par l'amplifi- cateur varie en fonction de ces deux valeurs. 



   On comprendra mieux l'invention en se référant au dessin annexé,qui en représente, à titre d'exemple, trois modes de réalisation. 



   La fig. 1 représente un montage dans lequel la polarisation de grille de deux tubes amplificateurs de haute fréquence est influencée d'une part par des varia- tions de tension qui sont fonction de l'amplitude moyenne de l'onde porteuse reçue et d'autre part par des tensions 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 dont la valeur est rendue fonction de la fréquence des oscillations à amplifier. 



   Le montage ne comporte que les organes néces- saires à une bonne compréhension de la partie du montage faisant l'objet de la présente invention. 



   Les conducteurs 1 et 2 sont reliés à une source de tension et mis à la terre en A. Entre ces conducteurs est monté le potentiomètre R1 auquel est relié un second potentiomètre qui est monté entre le point a et la terre et est constitué par les résistances R2 et R3. Le point de raccordement des résistances R2 et R3 est relié à l'anode d'une diode-redresseuse 3 qui reçoit de cette manière une faible polarisation positive (la raison en sera expliquée ci-après). La diode-redresseuse, du fait-de sa nature, peut-être remplacée par un redresseur approprié quelconque, par exemple par un tube   redresseur-amplificateur.   



   Les oscillations à basse fréquence redressées traversent la résistance R3 et sont appliquées à la grille d'un tube amplificateur basse fréquence (ou à la grille d'un tube redresseur-amplificateur) à travers le contact de ré-   gls.ge e   qui permet de régler à la main le volume des sons. 



   La chute de tension dans la résistance R3 qui est fonction de l'amplitude moyenne des oscillations reçues, est utilisée pour le réglage automatique de la polarisation négative des tubes amplificateurs de haute fréquence. 



   Le conducteur 2 comprend la résistance R5. La chute de tension y produite donne à l'extrémité du conduc- teur 2 un potentiel négatif par rapport à la terre. Sur la résistance R5 peut glisser un contact d qui est accouplé mécaniquement, par exemple, au dispositif de commande des condensateurs d'accord des circuits de grille syntonisables 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 des tubes de haute fréquence. 



   De cette manière on peut utiliser la chute de tension le long de la résistance R5 pour réduire la pente des tubes de haute fréquence, lorsque les circuits sont accordés pour la réception de fréquences plus hautes. 



   Par conséquent, la polarisation négative des tubes de haute fréquence doit simultanément être rendue dépendante de la tension se produisant en b et d. A cet effet ces points sont reliés l'un à l'autre à travers la résistance de potentiomètre R4, Du fait que le point d a toujours une tension négative par rapport à la terre, une tension préliminaire négative serait appliquée à l'anode du redresseur à travers ce potentiomètre, si elle ne recevait pas une tension préliminaire positive à travers le point de raccordement des résistances R2 et R3. Une tension variable est donc appliquée aux deux e6tés du potentio- mètre. Les variations de tension en   d.,   du fait de leur nature, sont faibles de sorte qu'elles ne peuvent pas être appliquées aux grilles des tubes de haute fréquence avec une amplitude fortement réduite.

   Par conséquent, une partie relativement faible de potentiomètre doit être ci- tuée entre le point b et le point e auquel sont reliées les grilles des tubes de haute fréquence. 



   Du fait que le potentiomètre est situé en grande partie entre d et e, l'influence exercée par les variations de tension en d sur les grilles des tubes de haute fréquence diminue considérablement. Cette variation de tension doit être augmentée en augmentant la résistance R5 de telle façon qu'on obtienne en e les tensions nécessaires pour régler la pente des tubes. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Il va sans dire qu'il n'est pas indispensable d'utiliser des résistances constituant un ensemble, et dans le cas où elles sont nécessaires pour la construction du montage d'amplification complet, elles peuvent se compo- ser aussi d'éléments de résistance séparés. 



   Si l'on désire que le réglage automatique du volume des sons n'agisse que sur la grille d'un des tubes de haute fréquence, on peut utiliser le montage représenté sur la fig. 2, où une résistance, qui est reliée au conduc- teur de prise de terre en h, est dérivée de R$   en f.   Si l'on relie la grille d'un second tube de haute fréquence au point g cette grille recevra sensiblement des variations de tension qui sont fonction des variations se produisant en d. 



   Un autre cas   où   l'on fait Influencer la polarisa- tion de grille des tubes de haute fréquence par deux gran- deurs indépendantes est représenté sur la fig.3. Comme dans les montages décrits plus haut la polarisation de grille des tubes est réglée en fonction de l'intensité des signaux reçus, ce qui présente l'inconvénient que dans les régions situées entre des stations où l'on ne reçoit que des per- turbations, l'amplification a la valeur maximum. Afin d'évi- ter cet inconvénient on peut relier la grille des tubes à un point de potentiel négatif à travers la résistance R6 en fermant l'interrupteur k, ce qui a pour effet de réduire l'amplification. 



   L'interrupteur k, du fait de sa nature, peut être remplacé par un contact qui peut se déplacer sur la résis- rance R6. 



  A



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Montage for adjusting the volume of amplifier sounds.



   The present invention relates to arrangements serving to adjust the volume of the sounds of amplifiers where the slope of the characteristic curve of the tubes is adjusted using the bias voltage of the grid. In these assemblies it may be desirable to influence the volume of the sounds to be delivered by the amplifier by two quantities completely independent of one another; this is the case, for example, when, in order to achieve uniform amplification for a large frequency range, the slope of the tubes is made to decrease depending on whether the amplifier is

 <Desc / Clms Page number 2>

 tuned to higher frequencies, and when using an automatic sound volume control at the same time, where the slope is set in the opposite direction to the intensity of the signal: received.



   The first goal is achieved, for example, by causing a potentiometer contact to be moved together with the synchronization capacitor which is connected to the grid of the high frequency tubes. In this way, a strong negative preliminary voltage can be applied to the grid of the tubes if the amplifier is tuned to the high frequencies and a weak negative voltage if it is tuned to the low frequencies.



   The automatic adjustment of the volume of the sounds can be carried out in a known manner by causing the polarization of the gates to be influenced by the voltage drop caused in a resistance by the DC component of the detected oscillations.



   According to the invention, the grid polarization of the amplifier tubes is influenced simultaneously by two values, so that the slope of the tubes and therefore also the volume of the sounds delivered by the amplifier varies as a function of these two values.



   The invention will be better understood by referring to the appended drawing, which shows, by way of example, three embodiments thereof.



   Fig. 1 shows an assembly in which the grid polarization of two high frequency amplifier tubes is influenced on the one hand by voltage variations which are a function of the average amplitude of the received carrier wave and on the other hand by tensions

 <Desc / Clms Page number 3>

 whose value is made a function of the frequency of the oscillations to be amplified.



   The assembly only comprises the components necessary for a good understanding of the part of the assembly which is the subject of the present invention.



   The conductors 1 and 2 are connected to a voltage source and earthed at A. Between these conductors is mounted the potentiometer R1 to which is connected a second potentiometer which is mounted between point a and the earth and is formed by the resistors R2 and R3. The connection point of resistors R2 and R3 is connected to the anode of a rectifier diode 3 which in this way receives a weak positive bias (the reason will be explained below). The rectifier diode, due to its nature, can be replaced by any suitable rectifier, for example by a rectifier-amplifier tube.



   The rectified low frequency oscillations pass through resistor R3 and are applied to the grid of a low frequency amplifier tube (or to the grid of a rectifier-amplifier tube) through the setting contact e which allows to manually adjust the volume of the sounds.



   The voltage drop in resistor R3 which is a function of the average amplitude of the oscillations received, is used for the automatic adjustment of the negative bias of the high frequency amplifier tubes.



   Conductor 2 includes resistor R5. The voltage drop produced there gives the end of conductor 2 a negative potential with respect to the earth. On resistor R5 can slide a contact d which is mechanically coupled, for example, to the control device of the tuning capacitors of the tunable gate circuits

 <Desc / Clms Page number 4>

 high frequency tubes.



   In this way the voltage drop along resistor R5 can be used to reduce the slope of the high frequency tubes, when the circuits are tuned for receiving higher frequencies.



   Therefore, the negative bias of the high frequency tubes must simultaneously be made dependent on the voltage occurring at b and d. For this purpose these points are connected to each other through the potentiometer resistor R4, Since the point always has a negative voltage with respect to the earth, a negative preliminary voltage would be applied to the anode of the rectifier. through this potentiometer, if it did not receive a positive preliminary voltage through the connection point of resistors R2 and R3. A varying voltage is therefore applied to both sides of the potentiometer. The voltage variations at d., Due to their nature, are small so that they cannot be applied to the gates of high frequency tubes with a greatly reduced amplitude.

   Therefore, a relatively small part of the potentiometer must be set between point b and point e to which the gates of the high frequency tubes are connected.



   Because the potentiometer is located largely between d and e, the influence exerted by the voltage variations in d on the gates of the high frequency tubes decreases considerably. This voltage variation must be increased by increasing the resistor R5 so that the voltages required to adjust the slope of the tubes are obtained at e.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   It goes without saying that it is not essential to use resistors constituting an assembly, and in the case where they are necessary for the construction of the complete amplification assembly, they can also consist of elements of separate resistance.



   If it is desired that the automatic adjustment of the volume of the sounds act only on the grid of one of the high-frequency tubes, the assembly shown in fig. 2, where a resistor, which is connected to the earth electrode at h, is derived from R $ at f. If the grid of a second high-frequency tube is connected to point g, this grid will substantially receive voltage variations which are a function of the variations occurring at d.



   Another case where the grid polarization of the high frequency tubes is influenced by two independent quantities is shown in fig.3. As in the arrangements described above, the grid polarization of the tubes is adjusted as a function of the intensity of the signals received, which has the drawback that in the regions situated between stations where only disturbances are received. , the amplification has the maximum value. In order to avoid this drawback, the grid of the tubes can be connected to a point of negative potential through resistor R6 by closing switch k, which has the effect of reducing the amplification.



   Switch k, due to its nature, can be replaced by a contact which can move on resistor R6.



  AT


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. Cette invention concerne un montage pour régler le volume des sons d'amplificateurs, dans lequel la po- larisation de grille d'un ou de plusieurs tubes est in- fluencée d'une part par une tension qui varie automati- quement en fonction de l'intensité des signaux reçus et d'autre part par une tension réglable qui est fonction de la fréquence sur laquelle l'amplificateur est accordé, ce montage pouvant présenter en outre les particularités suivantes, séparément ou en combinaison: This invention relates to an arrangement for adjusting the volume of amplifier sounds, in which the gate polarization of one or more tubes is influenced on the one hand by a voltage which varies automatically as a function of the voltage. intensity of the signals received and on the other hand by an adjustable voltage which is a function of the frequency to which the amplifier is tuned, this assembly being able to present in addition the following particularities, separately or in combination: a. les grilles des tubes sont reliées à un point d'un potentiomètre qui est relié d'une part à la résistance entre les bornes de laquelle se produit une tension qui est fonction de l'amplitude des oscillations à haute fréquence, et d'autre part à un contact qui se déplace sur une résistance de potentiomètre en fonction de la po- sition des condensateurs de syntonisation des circuits. b. entre le point de dérivation sur le potentio- mètre pour la polarisation de grille et la source dont la tension est fonction de l'amplitude des oscillations à haute fréquence, n'est montée qu'une faible partie du po- tentiomètre. c. at. the grids of the tubes are connected to a point of a potentiometer which is connected on the one hand to the resistance between the terminals of which a voltage occurs which is a function of the amplitude of the high frequency oscillations, and on the other hand to a contact which moves on a potentiometer resistor depending on the position of the circuit tuning capacitors. b. only a small part of the potentiometer is mounted between the tap point on the potentiometer for the gate polarization and the source, the voltage of which depends on the amplitude of the high frequency oscillations. vs. une polarisation positive par rapport aux ten- sions se produisant à l'autre extrémité est appliquée à l'extrémité du potentiomètre reliée à la source dont la tension est fonction de l'amplitude des oscillations à haute fréquence. d. la polarisation de grille de quelques-une des tubes est réglée en fonction de l'amplitude et de la fré- <Desc/Clms Page number 7> quence des oscillations à amplifier, tandis que la polari- sation de grille d'un ou de plusieurs autres tubes est réglée sensiblement en fonction de la fréquence des oscilla- tions sur laquelle est accordé l'amplificateur. e. entre le potentiomètre,reliant la source dont la tension est fonction de l'amplitude des oscillations à haute fréquence à la source des tensions qui sont fonction de la. a positive bias with respect to the voltages occurring at the other end is applied to the end of the potentiometer connected to the source, the voltage of which is a function of the amplitude of the high frequency oscillations. d. the grid polarization of some of the tubes is adjusted according to the amplitude and the fre- <Desc / Clms Page number 7> The frequency of the oscillations to be amplified, while the gate polarization of one or more other tubes is adjusted substantially as a function of the frequency of the oscillations to which the amplifier is tuned. e. between the potentiometer, connecting the source whose voltage is a function of the amplitude of the high-frequency oscillations to the source of the voltages which are a function of the. fréquence de syntonisation, et la terre est montée une résistance à laquelle sont reliées les grilles de ces der- niers tubes. tuning frequency, and the earth is mounted a resistor to which the gates of these latter tubes are connected.
BE402859D BE402859A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE402859A true BE402859A (en)

Family

ID=68559

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE402859D BE402859A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE402859A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE402859A (en)
EP2039000B1 (en) Device for amplifying a broadband rf signal
BE387877A (en)
BE427377A (en)
BE430851A (en)
BE430083A (en)
BE429210A (en)
BE534501A (en)
BE490665A (en)
BE533281A (en)
BE398215A (en)
BE533532A (en)
BE447846A (en)
BE402614A (en)
BE404098A (en)
BE622283A (en)
BE397806A (en)
BE413931A (en)
BE481387A (en)
BE428249A (en)
BE440601A (en)
BE429864A (en)
BE400408A (en)
BE481916A (en)
BE440473A (en)