BE440473A - - Google Patents

Info

Publication number
BE440473A
BE440473A BE440473DA BE440473A BE 440473 A BE440473 A BE 440473A BE 440473D A BE440473D A BE 440473DA BE 440473 A BE440473 A BE 440473A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
tube
amplification
variable capacitor
regulated
adjustment
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE440473A publication Critical patent/BE440473A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03GCONTROL OF AMPLIFICATION
    • H03G1/00Details of arrangements for controlling amplification
    • H03G1/04Modifications of control circuit to reduce distortion caused by control
    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03GCONTROL OF AMPLIFICATION
    • H03G3/00Gain control in amplifiers or frequency changers
    • H03G3/20Automatic control
    • H03G3/22Automatic control in amplifiers having discharge tubes

Landscapes

  • Amplifiers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Montage pour la transmission d'oscillations électriques. 



   La présente invention concerne un montage pour =la transmission d'oscillations électriques comportant au moins un tube à décharges et des moyens de régler l'amplification à l'aide d'une grandeur de réglage qui agit sur un tube   fai-   sant office d'organe de transmission dans le montage. Habituellement on   amené   dans ces montages une tension de réglage à la grille d'entrée du tube., ce qui a pour effet d'agir de la manière voulue sur la pente dynamique de la courbe caractéristique tension de grille-intensité du courant anodique. 



   On a constaté que dans ces montages de réglage il se produit simultanément avec la variation envisagée de l'ampli- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

   fication   des variations considérables de la capacité de fonctionnement entre les divers points de raccordement, notamment entre la grille et la cathode tu tube, variations qui donnent lieu au désaccord des circuits oscillants raccordés, si l'ordre de grandeur de la capacité du circuit oscillant est comparable à celle des variations de capacité du tube. 



  Dans le réglage la capacité d'entrée du tube entre la grille de commande et la cathode peut souvent varier de 1,5 pF. La valeur du désaccord que cela provoque peut s'élever à environ 1% de la fréquence de résonance initiale du circuit accordé   @   pour une capacité du circuit oscillant de 75 pF. Quand les circuits accordés qui lui sont reliés présentent une faible atténuation et une grande sélectivité correspondante, ce désaccord se fait déjà sentir d'une manière très gênante. 



   La présente invention permet d'éviter les susdites variations de la capacité de régime dans le réglage de l'amplification. 



   Conformément à l'invention les variations de la capacité de régime, provoquées par le réglage de l'amplification, entre deux points de raccordement du tube, par exemple entre la grille d'entrée et la cathode, sont compensées au moyen d'un condensateur variable réglé par les moyens précités. 



   Selon une autre caractéristique de l'invention on peut en même temps compenser la variation de la composante ohmique de l'impédance du tube produite entre les points de raccordement du tube. 



   De préférence, on monte à cet effet une résistance fixe en série avec le condensateur variable. 



   On comprendra mieux l'invention en se référant au dessin annexé, donné à titre d'exemple non-limitatif, les particularités qui ressortent tant du dessin que du texte faisant bien entendu partie de l'invention. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La fig. 1 représente un montage dans lequel   l'amplifi-   cation est réglée à la main et, le condensateur de correction est actionné en même temps. 



   Dans le montage montré sur la   fig.   2 le réglage de   1.%amplification   et du condensateur de correction se fait au-   tomatiquement.   



   Dans le montage représenté sur la fig. 1 les oscillations à amplifier, qui se produisent aux bornes du circuit oscillant l,sont amenées, par l'intermédiaire du condensateur 2, à la grille de signal 3   du/tube   amplificateur à   am-   plification réglable. Le réglage de l'amplification du tube 4 a lieu en amenant à la fois une tension de réglage à la grille de signal 3 par l'intermédiaire d'une résistance 5. 



   Les   oscillations ânplifiées   sont amenées à l'inductance 6 intercalée dans le circuit anodique du tube 4, inductance à laquelle est accouplée l'autre partie du montage non représentée sur le dessin. La tension de réglage nécessaire au réglage de l'amplification du tube 4 est prélevée sur une résistance 8 intercalée dans le conducteur cathodique du tube 4 ; cette résistance est munie d'un contact glissant 7 et est shuntée par un condensateur 9 ayant une impédance négligeable pour les courants alternatifs de la fréquence à amplifier. 



   Dans le réglage de la polarisation de la grille de signal 3 du tube 4 la charge d'espace dans ce tube subit une modification ce qui s'accompagne en même temps d'une modification de la capacité d'entrée du tube 4. 



   Peur compenser cette capacité d'entrée variable on a monté un condensateur variable 10 entre la grille de signal 3 du tube 4 et l'armature du condensateur 9 reliée à la terre. 



  Ce condensateur variable 10 est relié mécaniquement au contact de   glissement   7 de la résistance 8. L'accouplement mécanique est indiqué par des pointillés 11. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   Lors du réglage de l'amplification par déplacement du contact glissant 7 le condensateur 10 est réglé en même temps de telle façon que la capacité d'entrée du tube 4 demeure constante , du moins à peu près. 



   Dans le montage montré sur la   fig.2   les parties correspondant à celles représentées sur la   fig.l   portent les mêmes chiffres de référence. 



   Sur la fig.2 l'amplification du tube 4   n'est   pas réglée à la main mais automatiquement. A cet effet la grille de signal 3 est réglée, par l'intermédiaire d'une résistance 5, au conducteur 12 qui est relié à un redresseur (non représenté sur le dessin) destiné au réglage automatique du volume sonore. 



   Dans le réglage de l'amplification il se produit une modification de la capacité d'entrée et en même temps une modification du courant continu anodique du tube 4. Le circuit anodique comprend le système de galvanomètre 13 accouplé mécaniquement au condensateur variable 10 destiné à la compen-   sation de la capacité d'entrée ; cetaccouplement mécanique   est indiqué par des pointillés 14. 



   En série avec le condensateur variable 10 est montée une résistance fixe 15. Cette résistance sert à compenser l'atténuation qui varie en fonction de l'amplification et que l'impédance d'entrée du tube 4 exerce sur le circuit oscillant 1. 



   En cas d'augmentation de la polarisation négative de la grille de signal 3 la capacité d'entrée du tube 4 devient plus faible et en même temps l'atténuation exercée sur le circuit décroît. 



   Pour compenser la capacité d'entrée décroissante du tube 4 le condensateur variable 10 est réglé par le système 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 de galvanomètre de telle façon que la capacité augmente. 



   De la sorte la résistance 15 montée en série avec le condensateur variable 10 exerce sur le circuit oscillant une atténuation qui augmente avec une augmentation de la polari- sation négative et constitue une compensation pour l'atténua- tion qui décroît quand la polarisation négative augmente et que le tube 4 exerce sur le circuit oscillant 1.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Assembly for the transmission of electrical oscillations.



   The present invention relates to an arrangement for the transmission of electrical oscillations comprising at least one discharge tube and means for adjusting the amplification by means of a control variable which acts on a tube acting as a tube. transmission member in the assembly. Usually, in these assemblies, an adjustment voltage is brought to the input grid of the tube, which has the effect of acting in the desired manner on the dynamic slope of the characteristic curve of the gate voltage-intensity of the anode current.



   It has been found that in these setting arrangements it occurs simultaneously with the envisaged variation of the ampli

 <Desc / Clms Page number 2>

   fication of the considerable variations in the operating capacity between the various connection points, in particular between the grid and the cathode of the tube, variations which give rise to the mismatch of the oscillating circuits connected, if the order of magnitude of the capacity of the oscillating circuit is comparable to that of variations in tube capacity.



  In tuning the input capacitance of the tube between the control grid and the cathode can often vary by 1.5 pF. The value of the detuning that this causes can amount to about 1% of the initial resonant frequency of the tuned circuit @ for a capacitance of the oscillating circuit of 75 pF. When the tuned circuits connected to it exhibit low attenuation and corresponding high selectivity, this detuning is already felt in a very troublesome way.



   The present invention makes it possible to avoid the aforesaid variations of the rev capacity in the adjustment of the amplification.



   According to the invention, the variations in the operating capacity, caused by the adjustment of the amplification, between two connection points of the tube, for example between the input grid and the cathode, are compensated for by means of a capacitor variable regulated by the aforementioned means.



   According to another characteristic of the invention, it is possible at the same time to compensate for the variation of the ohmic component of the impedance of the tube produced between the connection points of the tube.



   Preferably, a fixed resistor is mounted for this purpose in series with the variable capacitor.



   The invention will be better understood by referring to the appended drawing, given by way of non-limiting example, the features which emerge both from the drawing and from the text, of course, forming part of the invention.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Fig. 1 shows an arrangement in which the amplification is adjusted by hand and the correction capacitor is actuated at the same time.



   In the assembly shown in fig. 2 the adjustment of 1.% amplification and of the correction capacitor is done automatically.



   In the assembly shown in FIG. 1 the oscillations to be amplified, which occur at the terminals of the oscillating circuit 1, are fed, via the capacitor 2, to the signal gate 3 of the amplifier tube with adjustable amplification. The adjustment of the amplification of tube 4 takes place by supplying both an adjustment voltage to the signal gate 3 via a resistor 5.



   The amplified oscillations are brought to the inductor 6 interposed in the anode circuit of the tube 4, to which the other part of the assembly not shown in the drawing is coupled. The adjustment voltage necessary for adjusting the amplification of tube 4 is taken from a resistor 8 interposed in the cathode conductor of tube 4; this resistor is provided with a sliding contact 7 and is shunted by a capacitor 9 having a negligible impedance for the alternating currents of the frequency to be amplified.



   In adjusting the polarization of the signal grid 3 of the tube 4 the space charge in this tube undergoes a modification which is accompanied at the same time by a modification of the input capacitance of the tube 4.



   For fear of compensating for this variable input capacitance, a variable capacitor 10 has been mounted between the signal grid 3 of the tube 4 and the armature of the capacitor 9 connected to the earth.



  This variable capacitor 10 is mechanically connected to the sliding contact 7 of the resistor 8. The mechanical coupling is indicated by dotted lines 11.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   When adjusting the amplification by moving the sliding contact 7 the capacitor 10 is adjusted at the same time so that the input capacitance of the tube 4 remains constant, at least approximately.



   In the assembly shown in fig.2 the parts corresponding to those shown in fig.l bear the same reference numbers.



   In fig.2 the amplification of tube 4 is not adjusted by hand but automatically. To this end, the signal grid 3 is adjusted, by means of a resistor 5, to the conductor 12 which is connected to a rectifier (not shown in the drawing) intended for the automatic adjustment of the sound volume.



   In the adjustment of the amplification there occurs a modification of the input capacitance and at the same time a modification of the anode direct current of the tube 4. The anode circuit comprises the galvanometer system 13 mechanically coupled to the variable capacitor 10 intended for the compensation for entry capacity; this mechanical coupling is indicated by dotted lines 14.



   In series with the variable capacitor 10 is mounted a fixed resistor 15. This resistor serves to compensate for the attenuation which varies as a function of the amplification and which the input impedance of the tube 4 exerts on the oscillating circuit 1.



   In the event of an increase in the negative polarization of the signal grid 3, the input capacitance of the tube 4 becomes lower and at the same time the attenuation exerted on the circuit decreases.



   To compensate for the decreasing input capacitance of tube 4 the variable capacitor 10 is set by the system

 <Desc / Clms Page number 5>

 galvanometer in such a way that the capacity increases.



   In this way the resistor 15 connected in series with the variable capacitor 10 exerts on the oscillating circuit an attenuation which increases with an increase in the negative polarization and constitutes a compensation for the attenuation which decreases as the negative polarization increases and that the tube 4 exerts on the oscillating circuit 1.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. ------------- Cette invention concerne: Un montage pour la transmission d'oscillations électriques comportant au moins un tube à décharges et des moyens de régler l'amplification à l'aide d'une grandeur de réglage - de préférence une tension de réglage amenée à une électrode du tube- qui agit sur le tube, dans lequel les variations de la capacité de régirme , provoquées par le réglage de l'amplifica- tion, entre deux points de raccordement du tube, par exemple entre la grille d'entrée et la cathode, sont compensées au moyen d'un condensateur variable réglé par les moyens précités, ce montage pouvant présenter, en outre, les particularités suivantes prises séparément ou selon les diverses combinaisons possibles : ------------- This invention relates to: An arrangement for the transmission of electrical oscillations comprising at least one discharge tube and means for adjusting the amplification by means of a control variable - preferably a control voltage supplied to an electrode of the tube - which acts on the tube, in which the variations of the regirm capacitance, caused by the adjustment of the amplification, between two connection points of the tube, for example between the inlet grid and the cathode, are compensated by means of 'a variable capacitor adjusted by the aforementioned means, this assembly possibly having, in addition, the following particularities taken separately or according to the various possible combinations: a. la variation de la composante ohmique de l'impédance du tube produite entre les points de raccordement du tube est compensée en même temps. b. une résistance fixe est montée en série avec le condensateur variable. c. le réglage de l'amplification se fait au moyen d'un organe de réglage manoeuvré à la main et le condensateur va- riable est accouplé mécaniquement à l'organe de réglage. <Desc/Clms Page number 6> d. le réglage de l'amplification s'effectue auto- @ matiquement et le condensateur variable est réglé par le courant anodique d'un ou de plusieurs tubes réglés. e. le condensateur variable est accouplé mécanique- ment à l'arbre d'un système de galvanomètre intercalé dans lecircuit anodique d'un tube réglé. at. the variation in the ohmic component of the tube impedance produced between the tube connection points is compensated at the same time. b. a fixed resistor is connected in series with the variable capacitor. vs. the amplification is adjusted by means of a manually operated regulator and the variable capacitor is mechanically coupled to the regulator. <Desc / Clms Page number 6> d. the amplification adjustment takes place automatically and the variable capacitor is regulated by the anode current of one or more regulated tubes. e. the variable capacitor is mechanically coupled to the shaft of a galvanometer system interposed in the anode circuit of a regulated tube.
BE440473D BE440473A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE440473A true BE440473A (en)

Family

ID=98236

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE440473D BE440473A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE440473A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE440473A (en)
BE440601A (en)
BE446856A (en)
BE411010A (en)
BE392740A (en)
BE379079A (en)
BE490665A (en)
BE440466A (en)
BE447846A (en)
BE399219A (en)
BE371803A (en)
BE387877A (en)
BE572630A (en)
BE430851A (en)
BE400408A (en)
BE436798A (en)
BE428829A (en)
BE551114A (en)
BE508050A (en)
BE423062A (en)
BE341577A (en)
BE482791A (en)
BE404098A (en)
BE490546A (en)
BE514216A (en)