BE490546A - - Google Patents

Info

Publication number
BE490546A
BE490546A BE490546DA BE490546A BE 490546 A BE490546 A BE 490546A BE 490546D A BE490546D A BE 490546DA BE 490546 A BE490546 A BE 490546A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
feedback voltage
volume regulator
negative feedback
frequencies
source
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE490546A publication Critical patent/BE490546A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03GCONTROL OF AMPLIFICATION
    • H03G9/00Combinations of two or more types of control, e.g. gain control and tone control
    • H03G9/02Combinations of two or more types of control, e.g. gain control and tone control in untuned amplifiers
    • H03G9/04Combinations of two or more types of control, e.g. gain control and tone control in untuned amplifiers having discharge tubes
    • H03G9/06Combinations of two or more types of control, e.g. gain control and tone control in untuned amplifiers having discharge tubes for gain control and tone control
    • H03G9/08Combinations of two or more types of control, e.g. gain control and tone control in untuned amplifiers having discharge tubes for gain control and tone control incorporating negative feedback

Landscapes

  • Amplifiers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Montage amplificateur basse fréquence. 



   L'invention concerne un montage amplificateur basse fréquence muni d'un tube à décharge dont le circuit d'entrée comporte un régulateur de volume à contact mobile auquel on applique les oscillations à amplifier et dont le contact mobile permet de régler le coefficient d'amplification de l'amplifica- teur. 



   La Demanderesse a décrit dans des brevets antérieurs de tels montages dans lesquels des sources de tension de réac- tion positive et négative, dont la tension est proportionnelle à la tension engendrée dans le circuit de sortie de l'amplifica- teur sont insérées dans le montage d'une manière telle qu'au sommet du régulateur de volume, n'agit pratiquement pas de ten- sion de réaction négative, tandis qu'au pied agit une forte tension de réaction négative. Un tel montage à réaction négative 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 dit "sans pertes", permet de régler l'amplification de l'amplifica- teur dans une très grande gamme tandis que, dans le cas d'ampli- fication nulle, c'est-à-dire lorsque le contact mobile se trouve au pied du régulateur de volume, la tension engendrée dans le circuit de sortie du montage, est pratiquement nulle. 



   Un montage analogue est décrit dans le brevet   n 4.81707   du 8 avril   1948   pour "Montage amplificateur à basse fréquence"; ce dernier montage comporte en outre des filtres de tonalité, variables avec la fréquence, dont les dimensions sont telles que lorsque le contact mobile du régulateur de volume se trouve dans une position élevée, les basses fréquences sonores et les fréquences sonores élevées sont moins amplifiées que les fré- quences moyennes, tandis que, lorsque le contact mobile occupe une position inférieure, les basses fréquences et les fréquences élevées sont plus fortement amplifiées que les fréquences moyennes. 



   Ces montages présentent un inconvénient: lorsqu'on déplace le contact mobile vers une position inférieure, de sorte que le signal engendré dans le circuit de sortie de l'am- plificateur devient plus faible, l'influence d'un contact im- parfait entre le contact mobile et la résistance du potentiomètre (ce qui provoque des perturbations qui se traduisent par des "craquements" du montage amplificateur) devient plus grande. On peut   obvier   cet inconvénient en reliant le pied du régulateur de volume à une source de tension de réaction négative plus grande. Cependant, dans ce cas, pour obtenir un réglage suffi- samment rapide du volume (réglage du coefficient d'amplifica- tion), le régulateur de volume doit avoir une résistance plus élevée, ce qui provoque un accroissement du défaut mentionné. 



   L'invention fournit un moyen très simple pour éviter pratiquement les craquements en cause tout en employant un régulateur de volume connu comportant, entre le sommet et le 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 pied, un troisième contact fixe. 



   Suivant l'invention,le pied du régulateur de volume est relié à une source de grande tension de réaction négative et le sommet du régulateur de volume est relié, par l'intermédiaire d'une impédance qui est plus petite que la résistance totale du régulateur de volume, à une source de plus faible tension de ré- action positive, tandis que le troisième contact fixe du régula- teur de volume est relié, par l'intermédiaire d'une impédance qui est plus petite que la partie de la résistance du régulateur de volume comprise entre ce troisième contact fixe et le pied, à une source de tension de réaction négative qui est du même ordre de grandeur que la source de tension de réaction positive précitée et qui est plus petite que la source de grande tension de réaction négative. 



   La description qui va suivre en regard du dessin annexé, donné à titre d'exemple non limitatif, fera bien com- prendre comment l'invention peut être réalisée, les particula- rités qui ressortent tant du texte que du dessin faisant, bien entendu, partie de ladite invention. 



   L'exemple de réalisation montré sur la fig. est, à grands traits, analogue au montage décrit dans la demande   de brevet citée ci-dessus ; chiffres de référence, utilisés   sont les mêmes que sur la fig.l annexé à ce brevet. 



   Les oscillations à amplifier, par exemple, les oscilla- tions à basse fréquence engendrées dans le circuit de sortie du détecteur 2 d'un radio-récepteur sont transmises, par l'inter- médiaire d'une résistance 3, à un régulateur de volume 4, à contact mobile 6, qui est inséré dans le circuit d'entrée du tube amplificateur 7. Le contact mobile 6 permet de régler l'amplification (le volume) de l'amplificateur. Dans le circuit de sortie du tube amplificateur 7 est inséré, éventuellement après un ou plusieurs tubes amplificateurs, un transformateur      

 <Desc/Clms Page number 4> 

 de sortie 8 dont l'enroulement secondaire 10, sur lequel est branche un appareil consommateur, par exemple un haut-parleur 9, est encore représenté sur la partie inférieure de gauche de la figure.

   Cet enroulement secondaire comporte plusieurs prises (de a à e); la prise ± est reliée à la terre de sorte qu'entre les prises c-d existe une source de tension de réaction positive et entre les prises c-b, c-e et c-a, des sources de tension de réaction négative. Le sommet 17 du régulateur dé volume 4 est relié, par l'intermédiaire d'impédances   14-20   à la source c-d de la tension de réaction positive, tandis qu'au pied 11 du ré- gulateur de volume 4 agit une tension de réaction négative, le tout de manière qu'au sommet du régulateur de volume n'agit pratiquement pas ou guère de réaction négative (contre- réaction sans pertes). 



   Suivant l'invention, ce pied 11 est relié à la source de grande tension de réaction négative c-e, tandis qu'un troi- sième contact fixe 12, prévu entre le sommet 17 et le pied 11 du régulateur de volume 4' est relié à la source de tension de réaction négative c-b par l'intermédiaire d'une impédance   16-40   qui, dans la gamme de fréquences à amplifier, est plus petite (par exemple 2 à 3 fois), que la partie de la résistance du régu- lateur de volume mesurée entre les contacts fixes 11 et 12. 



  Les sources c-b et c-d sont à peu près égales, ou bien la source c-b de tension de réaction négative est légèrement plus grande que la source c-d de tension de réaction positive. 



   La résistance du régulateur de volume comprise entre les contacts fixes 17 et 12, est, par exemple, de 0,65 mégohm et celle comprise entre les contacts fixes 12 et 11 est de 2 mégohms ; l'impédance totale des résistances 16 et   40   est alors, par exemple, de 0,2 mégohm et celle des résistances   14   et 20, de 0,5 mégohm. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Dans le montage décrit, lorsque le contact mobile 6 du régulateur de volume 4 occupe une position élevée, donc à proximité du sommet du régulateur de volume, de sorte que le coefficient d'amplification de l'amplificateur a une valeur élevée, la réaction négative dans l'amplificateur est pratique- ment nulle ou en tout cas, très faible. Lorsque le contact 6 se déplace vers le bas, il se produira, déjà au voisinage du contact fixe 12,une notable réaction de l'amplificateur de sorte que le coefficient d'amplification (le volume) diminue rapidement, bien que la partie de la résistance du régulateur de volume 4 com- prise entre les contacts fixes 17 et 12, puisse être assez petite.

   Au-delà du contact 12, le signal de sortie devient si faible qu'une mauvaise conduction entre le contact 6 et la ré- sistance du régulateur de volume   4,   deviendrait très gênante si, par suite de la très forte contre-réaction, tout signal résiduel et donc tous les craquements n'étaient supprimés. 



   Le montage conforme à l'invention, peut être avantageu- sement combiné avec celui décrit dans la demande de brevet men- tionné plus haut, dans lequel les impédances entre les sources c-d et c-b de tension de réaction positive et de tension de réaction négative, le sommet 17 et le troisième contact fixe 12 du régulateur du volume 4 sont dimensionnés de manière que, lorsque le contact mobile du régulateur de volume occupe une position élevée, les basses fréquences sonores et les fréquences sonores élevées sont moins amplifiées que les fréquences moyennes tandis que lorsque ce contact mobile occupe une position infé- rieure, les notes aiguës et les notes graves sont plus fortement amplifiées que les notes moyennes.

   Comme le mentionne le brevet en question, on utilise à cet effet un filtre de fréquences moyennes constitué par le condensateur 13, la résistance   14,   le condensateur 15 et la résistance 16,filtre qui est inséré entre le contact fixe 12 du régulateur de volume 4 et les sources c-b et      

 <Desc/Clms Page number 6> 

 c-d de tension de réaction négative et de tension de réaction positive, de sorte que, lorsque le contact mobile 6 se trouve à proximité du contact fixe 12, on obtient une forte contre- réaction négative des fréquences moyennes. 



   En outre, on peut encore réaliser un réglage des notes aiguës à l'aide du potentiomètre 25 à contact mobile 27, qui est relié, par l'intermédiaire d'un petit condensateur 28, à la source c-a de grande tension de réaction négative; au pied de ce potentiomètre 25 agit, par l'intermédiaire du filtre 21-22 qui transmet les basses fréquences, une tension de contre- réaction de ces basses fréquences. De plus, au lieu de ce ré- glage de la tonalité, on peut utiliser le montage régulateur de tonalité perfectionné décrit dans la demande de brevet déposée ce même jour pour   "Montage   amplificateur basse fréquence à coef- ficient d'amplification variable avec la fréquence".



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Low frequency amplifier assembly.



   The invention relates to a low-frequency amplifier assembly provided with a discharge tube, the input circuit of which comprises a volume regulator with movable contact to which the oscillations to be amplified are applied and whose movable contact makes it possible to adjust the amplification coefficient. of the amplifier.



   The Applicant has described in previous patents such assemblies in which sources of positive and negative feedback voltage, the voltage of which is proportional to the voltage generated in the output circuit of the amplifier are inserted into the assembly. in such a way that at the top of the volume regulator practically no negative feedback voltage acts, while at the bottom there is a strong negative feedback voltage. Such a negative reaction assembly

 <Desc / Clms Page number 2>

 known as "lossless", allows the amplification of the amplifier to be adjusted over a very wide range while, in the case of zero amplification, that is to say when the moving contact is at the foot of the volume regulator, the voltage generated in the output circuit of the assembly is practically zero.



   A similar arrangement is described in patent no. 4,81707 of April 8, 1948 for "Low frequency amplifier arrangement"; the latter assembly also comprises tone filters, variable with the frequency, the dimensions of which are such that when the mobile contact of the volume regulator is in a high position, the low sound frequencies and the high sound frequencies are amplified less than the medium frequencies, whereas, when the moving contact occupies a lower position, the low frequencies and the high frequencies are more strongly amplified than the medium frequencies.



   These arrangements have a drawback: when moving the movable contact to a lower position, so that the signal generated in the output circuit of the amplifier becomes weaker, the influence of an imperfect contact between the moving contact and the resistance of the potentiometer (which causes disturbances which result in "crackles" of the amplifier assembly) becomes greater. This disadvantage can be overcome by connecting the foot of the volume regulator to a source of larger negative feedback voltage. However, in this case, in order to obtain a sufficiently fast adjustment of the volume (adjustment of the amplification coefficient), the volume regulator must have a higher resistance, which causes an increase in the mentioned fault.



   The invention provides a very simple means of practically avoiding the crackles involved while employing a known volume regulator comprising, between the top and the

 <Desc / Clms Page number 3>

 foot, a third fixed contact.



   According to the invention, the foot of the volume regulator is connected to a source of large negative feedback voltage and the top of the volume regulator is connected, via an impedance which is smaller than the total resistance of the regulator. volume, to a source of lower positive feedback voltage, while the third fixed contact of the volume regulator is connected, through an impedance which is smaller than the part of the resistance of the volume regulator. volume regulator between this third fixed contact and the foot, to a negative feedback voltage source which is of the same order of magnitude as the aforementioned positive feedback voltage source and which is smaller than the large feedback voltage source negative.



   The description which will follow with regard to the appended drawing, given by way of nonlimiting example, will clearly explain how the invention can be implemented, the particularities which emerge both from the text and from the drawing, of course being part of said invention.



   The exemplary embodiment shown in FIG. is, in broad outline, similar to the assembly described in the patent application cited above; reference figures used are the same as in fig.l appended to this patent.



   The oscillations to be amplified, for example, the low frequency oscillations generated in the output circuit of the detector 2 of a radio receiver are transmitted, via a resistor 3, to a volume regulator 4, with movable contact 6, which is inserted into the input circuit of the amplifier tube 7. The movable contact 6 makes it possible to adjust the amplification (volume) of the amplifier. In the output circuit of the amplifier tube 7 is inserted, possibly after one or more amplifier tubes, a transformer

 <Desc / Clms Page number 4>

 output 8 whose secondary winding 10, to which is connected a consuming device, for example a loudspeaker 9, is also shown in the lower left-hand part of the figure.

   This secondary winding has several taps (from a to e); the ± socket is earthed so that between the sockets c-d there is a source of positive feedback voltage and between the sockets c-b, c-e and c-a, sources of negative feedback voltage. The top 17 of the volume regulator 4 is connected, via impedances 14-20 to the source cd of the positive feedback voltage, while at the foot 11 of the volume regulator 4 acts a feedback voltage. negative, all in such a way that at the top of the volume regulator practically no or hardly any negative reaction (negative feedback).



   According to the invention, this foot 11 is connected to the source of large negative feedback voltage ce, while a third fixed contact 12, provided between the top 17 and the foot 11 of the volume regulator 4 'is connected to the negative feedback voltage source cb via an impedance 16-40 which, in the frequency range to be amplified, is smaller (for example 2 to 3 times), than the resistance part of the regulator Volume lator measured between fixed contacts 11 and 12.



  Sources c-b and c-d are roughly equal, or negative feedback voltage source c-b is slightly larger than positive feedback voltage source c-d.



   The resistance of the volume regulator between the fixed contacts 17 and 12 is, for example, 0.65 megohms and that between the fixed contacts 12 and 11 is 2 megohms; the total impedance of resistors 16 and 40 is then, for example, 0.2 megohms and that of resistors 14 and 20, 0.5 megohms.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   In the assembly described, when the movable contact 6 of the volume regulator 4 occupies a high position, therefore near the top of the volume regulator, so that the amplification coefficient of the amplifier has a high value, the negative reaction in the amplifier is practically zero or at least very low. When the contact 6 moves downwards, there will be, already in the vicinity of the fixed contact 12, a noticeable reaction of the amplifier so that the amplification coefficient (the volume) decreases rapidly, although the part of the resistance of the volume regulator 4 included between the fixed contacts 17 and 12, may be quite small.

   Beyond contact 12, the output signal becomes so weak that poor conduction between contact 6 and the resistance of volume regulator 4 would become very troublesome if, as a result of the very strong feedback, everything residual signal and therefore all crackles were not removed.



   The assembly in accordance with the invention can be advantageously combined with that described in the patent application mentioned above, in which the impedances between the sources cd and cb of positive feedback voltage and negative feedback voltage, the top 17 and the third fixed contact 12 of the volume regulator 4 are dimensioned such that when the movable contact of the volume regulator occupies a high position, the low sound frequencies and the high sound frequencies are less amplified than the medium frequencies while that when this moving contact occupies a lower position, the high notes and the low notes are more strongly amplified than the middle notes.

   As mentioned in the patent in question, a medium frequency filter is used for this purpose consisting of the capacitor 13, the resistor 14, the capacitor 15 and the resistor 16, which filter is inserted between the fixed contact 12 of the volume regulator 4 and sources cb and

 <Desc / Clms Page number 6>

 ie negative feedback voltage and positive feedback voltage, so that when the moving contact 6 is near the fixed contact 12, a strong negative feedback of the medium frequencies is obtained.



   In addition, it is still possible to adjust the high notes by means of the potentiometer 25 with moving contact 27, which is connected, via a small capacitor 28, to the source c-a of large negative feedback voltage; at the foot of this potentiometer 25 acts, via the filter 21-22 which transmits the low frequencies, a feedback voltage of these low frequencies. In addition, instead of this tone control, one can use the improved tone regulator assembly described in the patent application filed this same day for "Low frequency amplifier assembly with variable amplification coefficient with frequency. ".


    

Claims (1)

RESUME 1.- Montage amplificateur basse fréquence comprenant un tube à décharge dont le circuit d'entrée comporte un régu- lateur de volume à contact mobile auquel on applique les oscil- lations à amplifier et dont ledit contact mobile permet de régler le coefficient d'amplification de l'amplificateur et qui comporte en outre des sources de tension de réaction positive ainsi que des sources de tension de réaction négative dont les tensions sont proportionnelles à la tension engendrée dans le circuit de sortie de l'amplificateur de manière qu'au sommet de ce régulateur de volume n'agit pratiquement pas de tension de réaction négative, tandis qu'au pied du régulateur de volume agit une forte tension de réaction négative, ABSTRACT 1.- Low frequency amplifier assembly comprising a discharge tube whose input circuit comprises a volume regulator with movable contact to which the oscillations to be amplified are applied and whose said movable contact makes it possible to adjust the amplification coefficient amplifier and which further comprises positive feedback voltage sources as well as negative feedback voltage sources whose voltages are proportional to the voltage generated in the output circuit of the amplifier so that at the top of this volume regulator practically does not act a negative feedback voltage, while at the foot of the volume regulator acts a strong negative feedback voltage, caractérisé par le fait que le pied du régulateur de volume est relié à une source de grande tension de réaction négative et le sommet du régulateur de volume, par l'intermédiaire d'une impédance qui est plus petite que la résistance totale du régulateur de volume, à une source <Desc/Clms Page number 7> de tension de réaction positive plus petite, tandis qu'un troisième contact fixe du régulateur de volume, compris entre le sommet et le pied, est relié, par l'intermédiaire d'une im- pédance qui est plus petite que la partie de la résistance du régulateur de volume comprise entre le troisième contact fixe et le pied, à une source de tension de réaction négative plus petite, qui est du même ordre de grandeur que la source précitée de tension de réaction positive et donc plus petite que la source précitée de grande tension de réaction négative. characterized in that the foot of the volume regulator is connected to a source of large negative feedback voltage and the top of the volume regulator, via an impedance which is smaller than the total resistance of the volume regulator , to a source <Desc / Clms Page number 7> of smaller positive feedback voltage, while a third fixed contact of the volume regulator, between the top and the foot, is connected, through an im- pedance which is smaller than the part of the resistance of the volume regulator between the third fixed contact and the foot, at a smaller negative feedback voltage source, which is of the same order of magnitude as the aforementioned source of positive feedback voltage and therefore smaller than the aforementioned source of great negative feedback voltage. 2. - Forme particulière du montage spécifié sous 1, dans laquelle les impédances comprises entre les sources de tension de réaction positive, de tension de réaction négative, le sommet et le troisième contact fixe du régulateur de volume, sont dimensionnées de manière que, lorsque le contact mobile du régulateur de volume occupe une position élevée, les basses fréquences sonores et les fréquences sonores élevées sont moins amplifiées que les fréquences moyennes, tandis que, lorsque ce contact mobile occupe une position inférieure, les basses fréquences et les fréquences élevées sont plus forte- ment amplifiées que les fréquences moyennes. 2. - Particular form of assembly specified under 1, in which the impedances included between the sources of positive feedback voltage, negative feedback voltage, the top and the third fixed contact of the volume regulator, are dimensioned so that, when the moving contact of the volume regulator occupies a high position, low sound frequencies and high sound frequencies are less amplified than medium frequencies, while when this moving contact occupies a lower position, low frequencies and high frequencies are more strongly amplified than the medium frequencies.
BE490546D BE490546A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE490546A true BE490546A (en)

Family

ID=135238

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE490546D BE490546A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE490546A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE490546A (en)
EP0913931A1 (en) High gain amplifier with limited output dynamic
FR2476937A1 (en) DIFFERENTIAL LOAD CIRCUIT CARRIED OUT USING FIELD EFFECT TRANSISTORS.
CH406669A (en) Device indicating the peak value of mechanical stresses in a part of a machine
FR2578133A1 (en) AUTODYNE RECEIVER COMPRISING AN IMPROVED TUNING DEVICE
FR2525022A1 (en) LOW FREQUENCY TRANSFORMER
BE441626A (en)
BE446642A (en)
BE440473A (en)
BE447846A (en)
BE436798A (en)
BE431989A (en)
BE490545A (en)
BE371803A (en)
BE476941A (en)
BE440466A (en)
BE665107A (en)
BE572630A (en)
CH246296A (en) Method for tuning and adjusting a low-frequency amplifier remotely, and device for implementing this method.
BE434081A (en)
BE481707A (en)
BE336786A (en)
BE369824A (en)
BE430851A (en)
BE488603A (en)