BE431989A - - Google Patents

Info

Publication number
BE431989A
BE431989A BE431989DA BE431989A BE 431989 A BE431989 A BE 431989A BE 431989D A BE431989D A BE 431989DA BE 431989 A BE431989 A BE 431989A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
grid
current
voltage
adjustment
control
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE431989A publication Critical patent/BE431989A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03GCONTROL OF AMPLIFICATION
    • H03G7/00Volume compression or expansion in amplifiers
    • H03G7/02Volume compression or expansion in amplifiers having discharge tubes

Landscapes

  • Amplifiers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Etage amplificateur réglable. 



   La présente invention   a pour   objet un étage amplifi- cateur comportant un tube électronique, le degré d'amplifica- tion étant réglé au moyen d'une tension de réglage. Dans les montages de ce genre il est possible de faire agir les oscillations à amplifier et la tension de réglage sur la même grille, mais il est également possible de transmettre les deux tensions à des grilles différentes, par exemple d'appli- quer la tension de réglage à la première grille et les oscil-, lations à amplifier à une grille suivante fonctionnant d'après le principe de la distribution du courant.

   D'une façon généra- le, les montages de ce genre présentent cet inconvénient que dans le cas de variations rapides de la tension de réglage il   @   

 <Desc/Clms Page number 2> 

 se produit des pulsations de   courant   continu dans le circuit de sortie. Suivant l'invention, on obvie à cet inconvénient en compensant entièrement ou en partie l'influence exercée sur les dispositifs de montage ou de reproduction subséquents par les pulsations de tension continue ou de courant continu que la tension de réglage détermine dans le circuit de sortie de l'étage amplificateur en prenant un courant, modulé par la tension de réglage, sur une grille positive ou une électrode positive et en le faisant agir en opposition de phase et avec une amplitude identique sur lesdits dispositifs de montage ou de reproduction. 



   La description du dessin   annexée   donné à titre d'exemple non limitatif, fera bien comprendre   comment   l'in- vention peut être réalisée, les particularités qui ressor- tent tant du dessin que de la description faisant bien enten- du partie de l'invention. 



   La figure 1 représente un étage amplificateur com- portant un tube hexode, la grille 1 disposée à proximité de la cathode 6 servant au réglage et les oscillations à ampli- fier étant transmises à la grille 4. La grille positive 3 est reliée directement à la source de courant. Grâce à sa présence le courant de la grille 2 dépend pour ainsi dire exclusivement de la valeur instantanée de la tension de réglage et n'est pas influencé par les oscillations à amplifier. La valeur moyenne du courant anodique et la valeur du courant de la grille 2 dépendent de la tension de réglage dans la même mesure, de sorte que les conditions pour une compensation pratiquement complète sont remplies. 



   Le réglage de la compensation s'effectue au moyen du potentiomètre 7. Si le courant de la seconde grille est égal au courant anodique, la source de courant est connectée au point milieu. Dans le cas   d'une   asymétrie entre les deux   @ -   

 <Desc/Clms Page number 3> 

 courants anodiques le branchement du potentiomètre doit être réglé d'une manière différente. Dans le cas d'un réglage correct, les pulsations de la tension continue qui existent aux extrémités du potentiomètre se contrebalancent et ne sont pas transmises à l'enroulement du transformateur. 



   Suivant l'invention, on s'arrange pour prendre le courant de compensation sur une grille ou une électrode d'une manière telle qu'il soit influencé non seulement par la ten- sion de réglage, mais encore par les oscillations à amplifier. 



  A cet effet, ladite grille doit être disposée dans la direc- tion de la cathode en amont de la grille de distribution du courant à laquelle les oscillations à amplifier sont trans- mises. Dans ce cas ce ne sont que les pulsations de tension continue qui se contrebalancent dans la mesure voulue et les composantes du courant anodique et du courant de la,grille utilisée pour, la compensation qui correspondent aux oscilla- tions à amplifier sont réunies à la manière d'un montage équi- libré. Un montage de ce genre est représenté sur la fig. 2. 



  Il est également possible de combiner les deux montages des figures 1 et 2 en réunissant les grilles 2 et 5 directement ou par l'intermédiaire d'une impédance ohmique, capacitive, inductive ou mixte. 



   Au lieu d'amener la tension positive au potentiomè- tre 7 qui permet un réglage très simple du branchement cor- rect au point de vue de la compensation, on peut la trans- mettre également à un branchement du primaire du transfor- mateur, le potentiomètre et le condensateur 9 à shunter étant alors supprimés. Dans ce cas, on peut obtenir une compensa- tion exacte au moyen de résistances variables montées en parallèle avec les deux parties de l'enroulement ou - le cas échéant en combinaison avec elles - au moyen de résistances   @   

 <Desc/Clms Page number 4> 

 montées en série avec la grille considérée et avec l'anode. 



   Il est autrement sans intérêt, au point de vue de l'esprit de l'invention, que le tube comporte en dehors des grilles représentées sur la figure encore d'autres grilles ou électrodes. De plus, il importe peu que le courant alter- natif de sortie soit pris sur une électrode positive autre que l'anode. Ainsi, par exemple, au lieu de connecter le circuit de sortie du montage de la fig. 3 à l'anode il est également possible de le connecter à la grille placée dans la direction de la cathode en deçà de la grille de distribution du courant et de connecter l'anode à la batterie directement ou par l'intermédiaire d'une résistance. Dans ce montage, il est également possible de laisser l'anode inutilisée ou, si la grille de distribution du courant spéciale est supprimée, de l'utiliser pour constituer celle-ci.

   Pour mettre en oeuvre l'idée sur laquelle est basée l'invention on n'a alors be- soin que d'un tube à trois grilles. La fig. 4 montre un mode de réalisation de ce dernier dispositif conforme à l'inven- tion. 



   On peut également prendre le courant de compensa- tion sur une grille disposée entre la grille de réglage et l'anode, comme on le voit sur la fig. 5. La résistance 10, représentée sur cette figure, sert à régler la valeur du courant de compensation. La combinaison requise des deux courants peut s'effectuer également dans les deux parties de l'enroulement du transformateur. 



   Dans des dispositifs dans lesquels les oscillations à amplifier constituent une tension à haute fréquence modulée, on peut aussi faire en sorte que le courant de compensation soit seulement réuni au courant de modulation en aval du démo- dulateur et cela d'une manière telle que les composantes du 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 courant reposant sur l'action de la tension de réglage y soient compensées. 



   La fig. 6 montre une installation complète permet- tant de reproduire des disques de phonographe avec utilisa- tion de l'invention, l'appareil d'alimentation n'étant cepen- dant pas représenté. 



   Les tensions alternatives électriques partant du lecteur 11 sont transmises, par l'intermédiaire d'un potentio- mètre 12 servant de régulateur du volume des sons, à la grille 4 (grille de distribution du courant) du tube V1. La grille   4   reçoit une tension de,polarisation négative constante qui est prise sur le potentiomètre 16 et qui est filtrée par un con- densateur. Le circuit de l'anode 5 de ce tube comprend un transformateur 9 auquel est connecté l'amplificateur à basse fréquence 13 qui alimente le haut-parleur 14. La borne positi- ve de la source de tension anodique est connectée à un branche- ment du primaire du transformateur 9. L'autre extrémité de ce primaire est connectée à l'électrode 2 du tube V1.

   TJne grille- écran 3 connectée directement à la source de courant est in- tercalée entre la grille 4 et l'électrode 2 (qui peut aussi être réalisée sous la forme d'une grille). V12 comporte en outre une cathode 6 chauffée directement et une grille de commande 1 dans laquelle le réglage s'effectue. La grille 1 reçoit une tension de polarisation négative qui est réglée au moyen du potentiomètre 17 et qui est filtrée par un condensa- teur en parallèle. Les deux potentiomètres 16 et 17 montés en parallèle constituent conjointement, en combinaison avec les résistances 15, une série de résistances distribuant d'une ma- nière bien connue suivant les besoins la tension de fonction- nement fournie par l'appareil d'alimentation du dispositif. 



  Les condensateurs qui y sont montés en parallèle (non désignés par un chiffre de référence) servent à filtrer les tensions de fonctionnement. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   En vue du réglage on a prévu encore les éléments de circuit suivants: Par l'intermédiaire du condensateur 18 la tension alternative des sons est également transmise à la grille 19 d'un tube amplificateur dont la tension de po- larisation de la grille est produite d'une manière bien connue en elle-même par une résistance cathodique 20. Les organes filtreurs de la tension anodique sont désignés par 21. Le circuit anodique de V2 comprend un transformateur 22 dont l'enroulement secondaire possède un branchement médian 23. On obtient de la manière bien connue une tension de ré- glage au moyen de la tension alternative qui existe dans le secondaire en ayant recours à un tube V3 redressant les deux phases du courant et la constante de temps du réglage dépend en substance des valeurs du condensateur 24 et de la résistance 25.

   On peut dimensionner le condensateur 26 de manière telle qu'il soit beaucoup plus petit que le conden- sateur 24, parce qu'il ne sert qu'à éviter la présence d'os- cillations à haute fréquence parasitaires dans le tube V1. 



  La résistance 25 est réalisée sous la forme d'un potentiomètre de manière à permettre l'obtention d'un dosage voulu de la tension de réglage qui est transmise à la grille 1 de V1. 



   Comme déjà exposé avec référence à la fig.l, le ré- glage s'effectue de manière que l'intensité du courant élec- tronique qui circule à partir de la cathode 6 vers les élec- trodes positives soit influencée. Dans ce cas, il est possible de faire en sorte que la variation dans l'une des moitiés de l'enroulement du transformateur 9 soit compensée exacte- ment par la variation de valeur absolue égale mais de sens opposé, dans l'autre moitié de l'enroulement. Ceci a pour effet de supprimer les pulsations de tension continue pertur- batrices de la tension de réglage qui se manifestent surtout 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 dans le cas d'un réglage rapide et, ainsi qu'on le désire, il ne reste qu'une modulation de la tension alternative des sons à laquelle est soumise la grille 4 et qui est prise sur   l'ano-   de. 



   Un simple changement de la polarisation de la tension de réglage à la grille 1 permet d'obtenir, au lieu de l'expan- sion de contraste représentée sur la fig. 6, une compression de contraste telle qu'on la recherche, par exemple, pour rétablissement (la taille) de disques de phonographe. 



   Les montages décrits peuvent être utilisés non seu- lement pour des réglages d'amplification, mais aussi pour d'autres genres de réglage, tels que le réglage de l'éva- nouissement, la compensation du craquement etc.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Adjustable amplifier stage.



   The present invention relates to an amplifier stage comprising an electron tube, the degree of amplification being regulated by means of an adjustment voltage. In assemblies of this kind it is possible to make the oscillations to be amplified and the adjustment voltage act on the same grid, but it is also possible to transmit the two voltages to different grids, for example to apply the voltage adjustment at the first grid and the oscillations to be amplified at a following grid operating according to the principle of current distribution.

   In general, assemblies of this kind have the drawback that in the case of rapid variations in the adjustment voltage it is

 <Desc / Clms Page number 2>

 DC pulses occur in the output circuit. According to the invention, this drawback is obviated by fully or partially compensating for the influence exerted on the subsequent assembly or reproduction devices by the pulses of direct voltage or direct current which the adjustment voltage determines in the output circuit of the amplifier stage by taking a current, modulated by the adjustment voltage, on a positive gate or a positive electrode and by causing it to act in phase opposition and with an identical amplitude on said editing or reproduction devices.



   The description of the appended drawing, given by way of nonlimiting example, will make it clear how the invention can be carried out, the features which emerge both from the drawing and from the description, of course being part of the invention. .



   FIG. 1 represents an amplifier stage comprising a hexode tube, the grid 1 disposed near the cathode 6 serving for the adjustment and the oscillations to be amplified being transmitted to the grid 4. The positive grid 3 is connected directly to the grid. Power source. Thanks to its presence, the current of the gate 2 depends almost exclusively on the instantaneous value of the adjustment voltage and is not influenced by the oscillations to be amplified. The average value of the anode current and the value of the current of gate 2 depend on the setting voltage to the same extent, so that the conditions for practically complete compensation are fulfilled.



   The compensation is adjusted by means of the potentiometer 7. If the current of the second gate is equal to the anode current, the current source is connected to the midpoint. In the case of an asymmetry between the two @ -

 <Desc / Clms Page number 3>

 anode currents the potentiometer connection must be set in a different way. In the case of correct adjustment, the pulses of the DC voltage that exist at the ends of the potentiometer counterbalance each other and are not transmitted to the transformer winding.



   According to the invention, arrangements are made to take the compensation current on a grid or an electrode in such a way that it is influenced not only by the adjustment voltage, but also by the oscillations to be amplified.



  For this purpose, said grid must be placed in the direction of the cathode upstream of the current distribution grid to which the oscillations to be amplified are transmitted. In this case it is only the pulsations of direct voltage which counterbalance each other to the desired extent and the components of the anode current and of the current of the grid used for the compensation which correspond to the oscillations to be amplified are united in the manner a balanced assembly. An assembly of this kind is shown in FIG. 2.



  It is also possible to combine the two assemblies of FIGS. 1 and 2 by joining the gates 2 and 5 directly or via an ohmic, capacitive, inductive or mixed impedance.



   Instead of bringing the positive voltage to potentiometer 7 which allows a very simple adjustment of the correct connection from the point of view of the compensation, it can also be transmitted to a connection of the primary of the transformer, the potentiometer and capacitor 9 to be shunted then being removed. In this case, exact compensation can be obtained by means of variable resistors connected in parallel with the two parts of the winding or - if necessary in combination with them - by means of resistors @

 <Desc / Clms Page number 4>

 mounted in series with the grid in question and with the anode.



   It is otherwise of no interest, from the point of view of the spirit of the invention, for the tube to include, besides the grids shown in the figure, still other grids or electrodes. In addition, it does not matter whether the output alternating current is taken from a positive electrode other than the anode. Thus, for example, instead of connecting the output circuit of the assembly of FIG. 3 to the anode it is also possible to connect it to the grid placed in the direction of the cathode below the current distribution grid and to connect the anode to the battery directly or through a resistor . In this arrangement, it is also possible to leave the anode unused or, if the special current distribution grid is omitted, to use it to constitute it.

   In order to implement the idea on which the invention is based, only one tube with three grids is then needed. Fig. 4 shows an embodiment of the latter device according to the invention.



   The compensating current can also be taken from a grid disposed between the adjustment grid and the anode, as seen in FIG. 5. Resistor 10, shown in this figure, is used to adjust the value of the compensation current. The required combination of the two currents can also take place in both parts of the transformer winding.



   In devices in which the oscillations to be amplified constitute a modulated high frequency voltage, it is also possible to ensure that the compensation current is only combined with the modulation current downstream of the demodulator and this in such a way that the components of

 <Desc / Clms Page number 5>

 current based on the action of the adjustment voltage are compensated therein.



   Fig. 6 shows a complete installation for reproducing phonograph records with use of the invention, the supply apparatus not however being shown.



   The alternating electric voltages leaving the reader 11 are transmitted, via a potentiometer 12 serving as a regulator of the volume of the sounds, to the grid 4 (current distribution grid) of the tube V1. Grid 4 receives a constant negative bias voltage which is taken from potentiometer 16 and which is filtered by a capacitor. The circuit of the anode 5 of this tube comprises a transformer 9 to which is connected the low frequency amplifier 13 which supplies the loudspeaker 14. The positive terminal of the anode voltage source is connected to a branch. of the primary of the transformer 9. The other end of this primary is connected to the electrode 2 of the tube V1.

   A screen-grid 3 connected directly to the current source is inserted between the grid 4 and the electrode 2 (which can also be produced in the form of a grid). V12 further comprises a directly heated cathode 6 and a control grid 1 in which the adjustment is carried out. Gate 1 receives a negative bias voltage which is adjusted by means of potentiometer 17 and which is filtered by a capacitor in parallel. The two potentiometers 16 and 17 mounted in parallel constitute jointly, in combination with the resistors 15, a series of resistors distributing in a well-known manner according to requirements the operating voltage supplied by the power supply apparatus of the device. device.



  The capacitors connected to it in parallel (not designated by a reference number) serve to filter the operating voltages.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   For the purpose of adjustment, the following circuit elements have also been provided: Via capacitor 18, the alternating voltage of the sounds is also transmitted to the gate 19 of an amplifier tube, the gate polarization voltage of which is produced in a manner well known in itself by a cathode resistor 20. The filtering elements of the anode voltage are designated by 21. The anode circuit of V2 comprises a transformer 22 whose secondary winding has a middle connection 23. This gives rise to in the well-known way, an adjustment voltage by means of the alternating voltage which exists in the secondary by using a tube V3 rectifying the two phases of the current and the time constant of the adjustment depends in substance on the values of the capacitor 24 and resistance 25.

   The capacitor 26 can be dimensioned in such a way that it is much smaller than the capacitor 24, because it only serves to avoid the presence of parasitic high frequency oscillations in the tube V1.



  Resistor 25 is made in the form of a potentiometer so as to allow obtaining a desired dosage of the adjustment voltage which is transmitted to the gate 1 of V1.



   As already explained with reference to FIG. 1, the adjustment is carried out so that the intensity of the electronic current which flows from the cathode 6 to the positive electrodes is influenced. In this case, it is possible to arrange that the variation in one of the halves of the winding of the transformer 9 is exactly compensated by the variation of equal absolute value but in opposite direction, in the other half of winding. This has the effect of suppressing the direct voltage pulsations which interfere with the control voltage, which mainly occur

 <Desc / Clms Page number 7>

 in the case of rapid adjustment and, as desired, there remains only a modulation of the alternating voltage of the sounds to which the gate 4 is subjected and which is taken from the anode.



   A simple change of the polarization of the adjustment voltage at grid 1 makes it possible to obtain, instead of the contrast expansion shown in FIG. 6, contrast compression as sought, for example, for restoration (size) of phonograph records.



   The setups described can be used not only for amplification adjustments, but also for other kinds of adjustment, such as fading adjustment, crackle compensation etc.


    

Claims (1)

RESUME. ABSTRACT. Cette invention concerne : Un étage amplificateur dont l'amplification est ré- glée au moyen d'une tension de réglage et dans lequel les os- cillations amplifiées se manifestent à une grille de distri- bution du courant ou à une grille de commande, tandisque la tension de réglage est transmise à une autre grille de dis- tribution du courant ou autre grille de commande rapprochée de la cathode, cet étage amplificateur présentant la particularité essentielle que 1-*influence des pulsations de tension continue ou de courant continu, produites dans le circuit de sortie de l'étage amplificateur par la tension de réglage, sur les dispositifs de montage ou de reproduction suivants est compensé en totalité ou en partie en prenant un courant, modulé par la tension de réglage, sur une autre grille (ou électrode) This invention relates to: An amplifier stage, the amplification of which is regulated by means of a control voltage and in which the amplified oscillations manifest themselves at a current distribution grid or at a control gate, while the control voltage is transmitted to another current distribution grid or other control grid close to the cathode, this amplifier stage having the essential peculiarity that 1- * influences pulses of direct voltage or direct current, produced in the output circuit of the amplifier stage by the adjustment voltage, on the following assembly or reproduction devices is fully or partially compensated by taking a current, modulated by the adjustment voltage, on another gate (or electrode) positive et en le faisant agir en opposition de phase et avec la même amplitude sur lesdits dispositifs de montage ou de reproduction,cet étage pouvant présenter en outre les particularités suivantes, séparément ou en com- - <Desc/Clms Page number 8> binai son: a) le courant utilisé pour la compensation est commandé non seulement par la tension de réglage, mais aussi par les oscillations à amplifier et est combiné, au moyen d'un montage équilibre, avec le courant alternatif de sortie de l'étage amplificateur. b) la grille sur laquelle le courant de compensation est pris est intercalée entre la grille de commande d'entrée et la grille de réglage. c) le courant de compensation est pris sur une grille ou électrode intercalée entre la cathode et la grille de ré- glage ou l'électrode de réglage, respectivement. positive and by causing it to act in phase opposition and with the same amplitude on said editing or reproduction devices, this stage possibly also having the following features, separately or in combination - <Desc / Clms Page number 8> binai son: a) the current used for the compensation is controlled not only by the adjustment voltage, but also by the oscillations to be amplified and is combined, by means of an equilibrium circuit, with the alternating current of the output of the stage amplifier. b) the grid on which the compensation current is taken is interposed between the input control grid and the adjustment grid. c) the compensation current is taken from a grid or electrode interposed between the cathode and the control grid or the control electrode, respectively.
BE431989D BE431989A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE431989A true BE431989A (en)

Family

ID=91673

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE431989D BE431989A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE431989A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE431989A (en)
FR2472301A1 (en) FREQUENCY MULTIPLIER
FR3055173B1 (en) AMPLIFIER DEVICE COMPRISING A COMPENSATION CIRCUIT
WO2023144200A1 (en) High-performance audio amplifier
BE425135A (en)
CH631034A5 (en) Modulation circuit
BE434081A (en)
BE472024A (en)
FR2516337A1 (en) X-RAY PRODUCTION CONTROL APPARATUS
BE394135A (en)
FR2591401A1 (en) SYMMETRIC VOLTAGE CONVERTER WITH PRIMARY REGULATION
BE511799A (en)
BE479152A (en)
BE419528A (en)
BE490546A (en)
BE401933A (en)
BE458144A (en)
BE413383A (en)
BE471222A (en)
BE408303A (en)
BE468744A (en)
BE400538A (en)
BE440753A (en)
BE367033A (en)
CH468748A (en) Amplifier comprising at least one transistor