BE394135A - - Google Patents

Info

Publication number
BE394135A
BE394135A BE394135DA BE394135A BE 394135 A BE394135 A BE 394135A BE 394135D A BE394135D A BE 394135DA BE 394135 A BE394135 A BE 394135A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
point
tube
detector
circuit
negative electrode
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE394135A publication Critical patent/BE394135A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H03ELECTRONIC CIRCUITRY
    • H03GCONTROL OF AMPLIFICATION
    • H03G3/00Gain control in amplifiers or frequency changers
    • H03G3/20Automatic control
    • H03G3/22Automatic control in amplifiers having discharge tubes

Landscapes

  • Amplifiers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Appareil   réoepteur   à tubes aveo réglage automatique de l'an- pli tude   ".   



   Il est connu, dans les montages de réception, en particu- lier pour les usages de la radiophonie, de prévoir des disposi- tifs de oompensation de l'amplitude, qui ont pour effet,d'une part, que les différentes intensités sonores des émetteurs sont uniformisées et, d'autre part, que des fluotuations tempo- raires dans l'intensité sonore d'un seul et même émetteur (Fa- ding) sont supprimées dans une mesure telle que la réoeption dans le haut-parleur est pratiquement indépendante des   fluctua-   tions du courant de réception arrivant dans l'antenne.

   Le moyen le plus oonnu pour cette compensation automatique du fading oon- siste à établir ,à partir du circuit anodique d'un tube,par exemple le tube audion, une oonnexion aveo un tube auxiliaire spéoial, qui, de son côté, est connecté à l'électrode de comman- de d'un ou plusieurs tubes préoédents, par exemple des tubes à haute fréquence.

   L'effet d'un dispositif oonnu de ce genre est que la composante oontinue dans le oirouit anodique d'un tube 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 audion influence le oirouit de grille du tube auxiliaire,et que le courant anodique du tube auxiliaire également influencé par ceci produit dans une résistance une ohute de tension qui modu- le l'électrode de commande du tube à influencer   dépendamment   
 EMI2.1 
 éa &<T--&!'. de l'amplitude de ' oor&H7 oontinuoonsidér.La composante oontinue qui, par exemple, se présente dans le oir- cuit anodique d'un tube audion, dépend en premier lieu (quoique habituellement   suivantnne   loi non   linéaire)de   l'amplitude de l'onde porteuse non modulée. 



   L'inconvénient principal du montage oonnu réside dans ce que, pour la oompensation automatique du fading, un tube à trois éleotrodes spécial est nécessaire, lequel en soi ne se trouve pas dans la série des étages pour les fluctuations de réception à amplifier. Par l'adjonction de ce tube spéoial et des moyens   d'accouplement   y connectés (résistances, condensateurs, le cas échéant aussi des sources de courant particulières), le montage connu devient très coûteux. pour cette raison, la demanderesse a déjà proposé de faire l'économie de ce tube auxiliaire en établissant, à partir du circuit anodique, par exemple du tube audion,   directement   une oonnexion qui conduit à la grille-éoran d'un ou plusieurs tubes à haute fréquence.

   Dans ce cas, on doit utiliser la grille -écran pour influenoer, puisqu'on ne peut   pas)sans   autres   précautions,,établir   une connexion pour le courant   continu,d'un   point du circuit anodique d'un tube au circuit de la grille de commande d'un tube précédent. Toutefois, la proposition mentionnée en dernier lieu susoite, dans sa réa- lisation, des difficultés, là où il n'est pas ou à peine possi- ble d'influencer le degré d'amplification d'un tube à grille- écran par modulation de sa tension de grille-écran. On se trouve dans des cas de cette espèce, par exemple, quand les tubes à grille-écran à influencer dans les étages à haute fréquence sort des tubes dits exponentiels (tubes à   variable).

   La propriété 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 principale d'un tube de oe genre consiste en ce que la ligne caractéristique qui représente la dépendance du oourant anodi- que envers la tension préalable ou tension de polarisation de la grille de commande, n'atteint jamais les absoisses, même pour des tensions de polarisation de grille négatives très grandes, mais s'en rapproche asymptotiquement. Mais en corréla- tion avec ce fait, la faoteur d'amplifioation d'un tube de cet- te espèce est presque 'indépendant dès différentes tensions de grille-écran : Le groupe des lignes caractéristiques dont les lignes individuelles correspondent aux différentes tensions de grille-éoran, montre, dans le cas de la tension de polarisa- tion de grille-écran considérée, pour toutes les lignes indi- viduelles la même raideur. 



     Comme,d'autre   part, les tubes exponentiels, dont l'em- ploi est fortement à conseiller pour un certain nombre d'autres raisons (par exemple pour le réglage indéformé de l'intensi- té sonore à la   réaeption)peuvent   très bien être modifiés quant à leur facteur d'amplification en influençant leur tension de polarisation de grille de   commande,   une connexion directe à oourant oontinu à partir d'un circuit anodique, par exemple ce- lui du tube audion, aveo un tube à haute fréquenoe à influencer n'est pas possible, étant donné qu'entre le circuit anodique d'un tube et le circuit de grille d'un tube précédent aucune oonnexion galvanique ne peut être établie. 



   Pour pouvoir   abandonner   le tube auxiliaire mentionné au début, malgré l'influence exercée sur les circuits de grille de commande dépendamment de la   composant'   continue des courants de réception et pouvoir en outre réaliser les avantages de la connexion direote avec les tubes à influencer indiquée par la demanderesse elle-même, le dispositif suivant est proposé sui- vant l'invention :

   
On n'utilise pas dans l'étage détecteur du montage de ré- oeption,   comme   jusqu'ici, un tube à décharge à trois éleotrodes 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 au moins dans le montage dit audion, mais on utilise un redres- seur bipolaire ordinaire qui peut oons ister, soit en un tube redresseur à deux électrodes aveo ou sans chauffage de la cathode, soit en un tube à trois électrodes avec   court-circuit   entre la grille et l'anode, soit aussi en un détecteur à oontaot ou un redresseur sec (par exemple, un redresseur à oxyde de ouivre) .

   Dans le circuit de ce détecteur, qui par conséquent n'a nécessairement aucune tension anodique (le cas est échéant au maximum une tension de   chauffage)   disposée une résistance, de laquelle, d'une part, une connexion conduit au tube amplificateur à basse fréquence suivant, d'autre part, vers le circuit de la grille de commande du tube amplifioa- teur à haute fréquenoe qui doit être influenoé, et enfin vers le point neutre de cathode (point de prise de terre) du monta- ge.

   Dans ce   oas,   le montage est ainsi disposé que le redresseur se trouve en série avec cette résistance, et que l'une des ex- trémités du redresseur, d'une part, et l'extrémité extérieure de cette résistanoe, d'autre part, sont reliées à chacun des points terminaux du moyen de oouplage , par exemple la bobine seoondaire d'un transmetteur à haute fréquence, qui conduit au tube à haute fréquence précédent. La résistance est en outre oonneotée au pôle négatif du redresseur.

   Le point de la résis-   tance,qui   est le plus éloigné de l'électrode négative du   redres-   seur, est connecté au circuit de grille de   commande   du tube amplificateur à haute fréquenoe à influencer, et un point de la résistance , plus proche de l'électrode négative du redresseur, est   connecté   à la grille du tube à basse fréquence suivant. Ou- tre ces deux points de connexion de la résistance,dans le cir- cuit du redresseur se trouve le point neutre de   cathode,avanta-   geusement mis à la terre.

   Si maintenant l'on veille à ce que le point relié au oirouit de la grille de commande du tube à hau- te fréquence à influencer ne reçoive que des fluctuations de po- tentiel qui dépendent de la composante continue des courants de 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 réoeption oiroulant à travers toute la oasoade du   réoepteur,   on peut obtenir, grâce à la tension toujours négative de ce point par rapport au point neutre oathodique du montage, que le   circuit   de grille de   commande   du tube à haute fréquence re- çoive un potentiel de polarisation négatif d'autant plus élevé que l'amplitude de la composante oontinue des courants de ré- oeption est plus grande.

   On obtient donc la oompensation auto- matique voulue, du fait que le facteur d'amplification du tube à haute fréquenoe à influencer devient d'autant plus petit que la composante continue du courant de réoeption,   c'est-à-di-   re la composante qui, essentiellement, ne dépend que de l'onde porteuse non modulée, est grande. 



   Le dessin représente un exemple de réalisation de l'in-   vent ion.    



   On a représenté une section d'un montage réoepteur à tubes, qui ne contient que les parties nécessaires à la compréhension de la présente invention. 



   Le circuit oscillatoire 1 , qui se trouve à l'entrée d'un tube à haute fréquenoe à grille-écran 2, est   oonneoté   soit à l'antenne, soit à un ou plusieurs étages à haute% fréquenoe pré- oédents. Le circuit anodique du tube à haute fréquence 2 est connecté, par l'intermédiaire d'un transformateur à haute fré- quenoe 3 et d'un oirouit d'accord 4, à un circuit déteoteur 5, qui consiste en un redresseur à deux électrodes ordinaires 6, ainsi qu'en une résistance 7. L'une des extrémités du circuit oscillatoire 4 est connectée à l'électrode positive du redresseur 6, tandis que l'autre extrémité du circuit osoil- latoire est connectée à l'extrémité extérieure de la résistance, dont l'autre extrémité conduit à l'électrode négative du re- dresseur 6.

   Un point 16 de la résistanoe 7 est en outre oonneoté par l'intermédiaire d'un condensateur 8, à la grille du tube amplificateur à basse fréquence 9   suivant,.Le   point extrême 14 de la résistanoe 7 est connecté au fil de oathode - ordinai- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 rament mis à le terre en   11 - ,   tandis que le point extrême 15 de la résistance 7 est connecté, par le fil 10, à la bobi- ne d'entrée du oirouit de grille 1 du tube à haute fréquence 2. Il est à conseiller d'établir la oonnexion du point 16 avec la résistance 7 de façon qu'on puisse la déplacer afin de régler l'intensité sonore.

   Du point 15 de la   résis-   tance, un condensateur 13, et du point déplaçable 16 un oondensateur 12 conduisent vers la   oathode .   Les différentes électrodes peuvent tirer leurs tensions d'alimentation d'une batterie, ou aussi, par l'intermnédiaire de répartiteurs de tensions , de filtres, de   redresseurs,etc..appropriés ,   d'un réseau. Dans le dessin, on a indiqué uniquement les deux points positifs desquels la tension anodique ou la tension de grille-éoran est tirée , ensuite le point 0 pour le poten- tiel de cathode, et enfin un point à tension négative pour la tension de polarisation de la grille de commande du tube 9.

   Le circuit détecteur 5 n'est donc alimenté, ni par la source de tension oommune, ni par une autre source de ten- sion, à moins que le filament de ohauffage du tube redresseur 6 ne soit alimenté en même temps que les filaments de chauffa- ge des   auties   tubes. 



   L'effet du dispositif est le avivant: 
Des tensions alternatives, qui se forment aux deux   extré-   mités du circuit d'accord 4, il ne peut jamais , par suite de l'effet de   redresseur   du tube 6, s'écouler qu'un   oourant   dans la direction de la flèche représentée; dans l'autre cas un oourant n'est pas possible, étant donné qu'alors le tube redresseur constitue une résistance infiniment élevée. Si dono, une impulsion de courant se produit dans la direction de la flèohe, le point 15 de la résistance 7, qui est éloigné de la   oathode   du redresseur, recevra toujours un potentiel négatif par rapport au point 0 .

   Si l'on veille à ce que la partie à fréquenoe audible et la partie à haute fréquence 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 
 EMI7.1 
 zuur des oourants du réoepteur son respectivement dérivées par le condensateur 13 et par le condensateur 12, il se produit que les fluctuations de potentiel du point 15 oorrespondent dans l'essentiel à l'amplitude de l'onde porteuse non modu- lée. Par la connexion du point 15 à la gri lle de   commande   du tube à haute fréquence 2, une tension de oourant oontinu négative est appliquée à cette grille de   commande,   laquelle est d'autant plus élevée que l'amplitude de l'onde porteuse est plus grande.

   Le condensateur 12 est   seulement   prévu pour la dérivation de la partie à haute fréquence, vu qu'il est disposé entre la grille et la oathode du tube   amplifioa-   teur à basse   fréquence   9 suivant. Sa capacité s'élève à en- viron 100 oentimètres   ou'   à quelques centaines de centimètres. 



  On peut encore améliorer la dérivation de la partie à haute   fréquenoe   en disposant un étranglement à haute fréquenoe entre l'électrode négative du détecteur et la   résistance   7. 



  La capacité du condensateur 13, qui est chargée de dériver la partie à fréquence audible du courant de   récepteur,   est avantageusement choisie égale à environ 1 ou plusieurs microfarads . 



   L'utilisation d'un tube détecteur ordinaire 6,au lieu du tube audion utilisé jusqu'ici, a, à première vue, l'inoon- vénient que de ce   tube.seul   l'effet de redressement est mis à profit, mais non un effet d'amplifioation, comme c'est le cas pour   l'audion.   Mais en   ravanohe,   on a   l'avantage,   dans le nouveau dispositif, de faire l'économie du tube auxiliai- re, indiqué   comme   connu dans l'introduction, pour la compen- sation du fading, de sorte qu'on peut utiliser ce tube auxi- liaire à un autre endroit du montage, par exemple comme tube à basse fréquence, pour oompenser de nouveau la perte qu'en- traine le remplacement d'un tube audion par un tube redresseur ordinaire.

   Cette compensation dépasse même de 100 % la perte qui résulte d'abord, étant donné qu'on peut utiliser le tube 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 nouvellement ajouté dans la partie à basse fréquence, entière- ment comme tube amplificateur, sans qu'il soit nécessaire de supprimer la moitié des amplitudes dans chaque cas,   comme     c'est   le cas pour le tube audion . Si, en outre, on ne forme pas le redresseur 6 par un tube, mais bien, par exemple, par un déteoteur ou un redresseur seo, l'avantage obtenu sous le rap- port de l'économie en tubes, est évidemnent encore plus impor- un redresseur à oxyde de cuivre tant, puisque , par   exemple,/pour   les débits extrêmement   fai-   bles entrant en ligne de compte, ne voûte que très peu. 



   REVENDICATIONS.      



   1. Appareil récepteur à tubes, avec réglage automatique de l'amplitude ( compensation du fading ), dans lequel la com- posante contenue du courant de réception sert à influencer le degré d'amplification d'un ou plusieurs tubes,   caractérisé   en ce que pour le redressement du oourant de   réception   on se sert d'un détecteur bipolaire ordinaire, à partir du circuit duquel une oonnexion conduit au circuit de la grille de comman- de du ou des tubes à influencer .



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Tube receiver with automatic angle adjustment".



   It is known, in reception arrangements, in particular for radio-telephony uses, to provide amplitude compensation devices, which have the effect, on the one hand, that the different sound intensities of the transmitters are standardized and, on the other hand, that temporary fluctuations in the sound intensity of one and the same transmitter (Fading) are suppressed to such an extent that the reception in the loudspeaker is practically independent fluctuations in the receiving current reaching the antenna.

   The best known means for this automatic fading compensation is to establish, from the anode circuit of a tube, for example the audion tube, a connection with a special auxiliary tube, which, in turn, is connected to the control electrode for one or more previous tubes, for example high frequency tubes.

   The effect of a known device of this kind is that the component continues in the anode flow of a tube.

 <Desc / Clms Page number 2>

 audion influences the gate output of the auxiliary tube, and that the anode current of the auxiliary tube also influenced by this produces in a resistor a voltage ohute which modulates the control electrode of the tube to be influenced depending
 EMI2.1
 éa & <T - &! '. of the amplitude of 'oor & H7 oontinuoonsider. The oontinuous component which, for example, occurs in the anode pipe of an audion tube, depends primarily (although usually following a nonlinear law) on the amplitude of unmodulated carrier wave.



   The main drawback of the known assembly is that for automatic fading compensation a special three-electrode tube is required, which in itself is not in the series of stages for the reception fluctuations to be amplified. By adding this special tube and the coupling means connected to it (resistors, capacitors, possibly also special current sources), the known assembly becomes very expensive. for this reason, the applicant has already proposed to save on this auxiliary tube by establishing, from the anode circuit, for example from the audion tube, directly a connection which leads to the grid-éoran of one or more tubes to high frequency.

   In this case, we must use the screen grid to influence, since it is not possible) without other precautions, to establish a connection for the direct current, from a point of the anode circuit of a tube to the circuit of the grid order of a previous tube. However, the last mentioned proposal causes difficulties in its implementation where it is not or hardly possible to influence the degree of amplification of a screen grid tube by modulation. of its grid-screen voltage. We find ourselves in cases of this kind, for example, when the grid-screen tubes to be influenced in the high frequency stages come out of the so-called exponential tubes (variable tubes).

   The property

 <Desc / Clms Page number 3>

 principal of a tube of this kind consists in that the characteristic line which represents the dependence of the anode current on the preliminary voltage or polarization voltage of the control gate, never reaches the absoisses, even for voltages of very large negative gate polarization, but asymptotically approaching it. But in correlation with this fact, the amplification factor of a tube of this kind is almost independent from different gate-screen voltages: The group of characteristic lines whose individual lines correspond to the different gate voltages -éoran, shows, in the case of the grid-screen bias voltage considered, for all the individual lines the same stiffness.



     As, on the other hand, exponential tubes, the use of which is strongly recommended for a number of other reasons (for example for the undistorted adjustment of the sound intensity on reception) may very well be changed in their amplification factor by influencing their control gate bias voltage, a direct DC current connection from an anode circuit, for example that of the audio tube, with a high frequency tube at influence is not possible, since between the anode circuit of a tube and the grid circuit of a preceding tube no galvanic connection can be established.



   In order to be able to abandon the auxiliary tube mentioned at the beginning, despite the influence exerted on the control grid circuits depending on the continuous component of the receiving currents and to be able, moreover, to realize the advantages of the direote connection with the tubes to be influenced indicated by the applicant itself, the following device is proposed according to the invention:

   
A three-electrode discharge tube is not used in the detector stage of the receiver assembly, as hitherto.

 <Desc / Clms Page number 4>

 at least in the so-called audion assembly, but an ordinary bipolar rectifier is used which can be used either as a rectifier tube with two electrodes with or without heating the cathode, or as a tube with three electrodes with short circuit between grid and anode, either also as an oontaot detector or a dry rectifier (for example, an oxide rectifier).

   In the circuit of this detector, which therefore necessarily has no anode voltage (if necessary at most a heating voltage) disposed a resistor, from which, on the one hand, a connection leads to the amplifier tube at low frequency Next, on the other hand, towards the control grid circuit of the high-frequency amplifying tube which must be influenced, and finally towards the neutral point of the cathode (point of earth connection) of the assembly.

   In this oas, the assembly is so arranged that the rectifier is in series with this resistor, and that one of the ends of the rectifier, on the one hand, and the outer end of this resistor, on the other hand , are connected to each of the end points of the coupling means, for example the secondary coil of a high frequency transmitter, which leads to the preceding high frequency tube. The resistance is also noted at the negative pole of the rectifier.

   The point of the resistor, which is furthest from the negative rectifier electrode, is connected to the control gate circuit of the high-frequency amplifier tube to be influenced, and a point of the resistor, closer to the negative electrode of the rectifier, is connected to the grid of the next low frequency tube. Besides these two resistor connection points, in the rectifier circuit is the cathode neutral point, advantageously earthed.

   If we now ensure that the point connected to the oirouit of the control grid of the high frequency tube to be influenced only receives potential fluctuations which depend on the DC component of the currents of

 <Desc / Clms Page number 5>

 reoperation flowing through the entire sensor oasoade, it is possible to obtain, thanks to the voltage which is always negative at this point with respect to the cathode neutral point of the assembly, that the control gate circuit of the high frequency tube receives a potential of negative polarization the higher the greater the amplitude of the continuous component of the reception currents.

   The desired automatic compensation is therefore obtained, owing to the fact that the amplification factor of the high-frequency tube to be influenced becomes all the smaller as the DC component of the reoperation current, that is to say the component which, essentially, depends only on the unmodulated carrier wave, is large.



   The drawing represents an exemplary embodiment of the invention.



   There is shown a section of a tube re-switch assembly, which contains only the parts necessary for understanding the present invention.



   The oscillatory circuit 1, which is located at the input of a high-frequency tube with screen grid 2, is connected either to the antenna or to one or more high-frequency stages previously. The anode circuit of the high frequency tube 2 is connected, through a high frequency transformer 3 and a tuning loop 4, to a de-motor circuit 5, which consists of a rectifier with two electrodes. 6, as well as a resistor 7. One end of the oscillatory circuit 4 is connected to the positive electrode of the rectifier 6, while the other end of the osoil- latory circuit is connected to the outer end of the resistor, the other end of which leads to the negative electrode of the straightener 6.

   A point 16 of the resistor 7 is furthermore connected via a capacitor 8, to the gate of the following low-frequency amplifier tube 9,. The extreme point 14 of the resistanoe 7 is connected to the oathode wire - ordinai -

 <Desc / Clms Page number 6>

 ream grounded at 11 -, while the end point 15 of resistor 7 is connected, by wire 10, to the input coil of grid hole 1 of high frequency tube 2. It is at advise to establish the connection of point 16 with the resistance 7 so that it can be moved in order to adjust the sound intensity.

   From point 15 of the resistor, a capacitor 13, and from the movable point 16 a capacitor 12 lead to the oathode. The various electrodes can draw their supply voltages from a battery, or also, through the intermediary of suitable voltage distributors, filters, rectifiers, etc., from a network. In the drawing, we have indicated only the two positive points from which the anode voltage or the grid-eoran voltage is taken, then the 0 point for the cathode potential, and finally a negative voltage point for the bias voltage. of the tube control grid 9.

   The detector circuit 5 is therefore supplied neither by the common voltage source nor by another voltage source, unless the heating filament of the rectifier tube 6 is supplied at the same time as the heating filaments. - age of the other tubes.



   The effect of the device is the brightening:
Of the alternating voltages, which form at both ends of the tuning circuit 4, as a result of the rectifying effect of the tube 6, only one current can flow in the direction of the arrow shown. ; in the other case a current is not possible, given that then the rectifier tube constitutes an infinitely high resistance. If then, a current pulse occurs in the direction of the arrow, point 15 of resistor 7, which is far from the oathode of the rectifier, will always receive a negative potential with respect to point 0.

   If care is taken that the audible frequency part and the high frequency part

 <Desc / Clms Page number 7>

 
 EMI7.1
 Zuur of the current of the receiver are respectively derived by the condenser 13 and by the condenser 12, it occurs that the fluctuations of potential of the point 15 o correspond essentially to the amplitude of the unmodulated carrier wave. By connecting point 15 to the control gri lle of the high frequency tube 2, a negative DC current voltage is applied to this control grid, which is all the higher as the amplitude of the carrier wave is bigger.

   The capacitor 12 is only intended for the bypass of the high frequency part, since it is disposed between the gate and the cathode of the following low frequency amplifier tube 9. Its capacity is about 100 oentimeters or a few hundred centimeters.



  The shunt of the high frequency part can be further improved by placing a high frequency constriction between the negative electrode of the detector and resistor 7.



  The capacitance of capacitor 13, which is responsible for deriving the audible frequency portion of the receiver current, is advantageously chosen equal to approximately 1 or more microfarads.



   The use of an ordinary detector tube 6, instead of the hearing tube used heretofore, has at first sight the inoon- ity that with this tube only the straightening effect is taken advantage of, but not an amplifioation effect, as is the case for audio. But in ravanohe, we have the advantage, in the new device, of saving the auxiliary tube, indicated as known in the introduction, to compensate for the fading, so that this can be used. auxiliary tube at another location in the assembly, for example as a low frequency tube, to again compensate for the loss of replacing an audio tube with an ordinary rectifier tube.

   This compensation even exceeds by 100% the loss which results initially, since the tube can be used

 <Desc / Clms Page number 8>

 newly added in the low frequency part, entirely as a tube amplifier, without having to remove half of the amplitudes in each case, as is the case with the audion tube. If, moreover, one does not form the rectifier 6 by a tube, but well, for example, by a deteotor or a seo rectifier, the advantage obtained in relation to the saving in tubes, is obviously still more. It is important to have a copper oxide rectifier as much, since, for example, / for extremely low flow rates which may be taken into account, only slightly arch.



   CLAIMS.



   1. Tube receiver apparatus, with automatic amplitude adjustment (fading compensation), in which the contained component of the receiving current serves to influence the degree of amplification of one or more tubes, characterized in that for the rectification of the receiving current, an ordinary bipolar detector is used, from the circuit of which a connection leads to the circuit of the control grid of the tube or tubes to be influenced.


    

Claims (1)

2. Appareàl suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le déteoteur bipolaire est monté en série aveo une ré- sistanoe du coté secondaire du moyen de couplage oonduisant aux étages de tubes.,.précédents; ledit moyen de couplage étant/ par exemple, la bobine secondaire, appartenant à un circuit d'ao- oord, d'un transmetteur à haute fréquenoe - 3. 2. Apparatus according to claim 1, characterized in that the bipolar deteotor is mounted in series with a resistor on the secondary side of the coupling means leading to the previous tube stages. said coupling means being / for example, the secondary coil, belonging to a first circuit, of a high frequency transmitter - 3. Appareil suivant la revendication 2 , caractérisé en ce qu'un point de la résistanoe, tourné vers l'électrode néga, tive du détecteur, est connecté à la grille du tube amplifica- teur suivant, en ce qu'un point de la résistance, éloigné de l'électrode négative du déteoteur, est connecté au circuit de la grille de commande du ou des tubes à influencer, tandis qu'un troisième point de la résistanoe, tout proche de l'éleo- trode négative du détecteur, est connecté au point neutre de oathode( point à la terre) du montage. <Desc/Clms Page number 9> Apparatus according to Claim 2, characterized in that a point of the resistanoe, facing towards the negative electrode of the detector, is connected to the grid of the following amplifier tube, in that a point of the resistance, remote from the negative electrode of the detector, is connected to the control grid circuit of the tube (s) to be influenced, while a third point of the resistance, very close to the negative electrode of the detector, is connected to the neutral oathode point (point to earth) of the assembly. <Desc / Clms Page number 9> 4. Appareil suivant la revendioation 3, caractérisé en ce que la oonnexion du point à la terre avec la résistance dispo- sée dans le circuit détecteur est réglable. 4. Apparatus according to revendioation 3, characterized in that the connection of the point to the earth with the resistance provided in the detector circuit is adjustable. 5. Appareil suivant les revendioations 1 et suivantes, caractérisé en ce qu'il est prévudans le circuit déteoteur) des moyens par lesquels les parties à haute fréquence et à fréquence audible sont séparées du courant de réception, de façon qu'au point du circuit déteoteur, qui est connecté au ai rouit de grille des tubes à influencer, n'agisse que la composante continue dépendant de l'amplitude de l'onde porteuse non modulée. 5. Apparatus according to revendioations 1 and following, characterized in that there is provided in the deteotor circuit) means by which the high frequency and audible frequency parts are separated from the receiving current, so that at the point of the circuit deteotor, which is connected to the grid of the tubes to be influenced, acts only the DC component depending on the amplitude of the unmodulated carrier wave. 6. Appareil suivant la revendication 5, oaraotérisé en ce qu'entre l'extrémité de la résistance, qui est tournée vers l'électrode négative du détecteur, et le point mis à la terre, un oondensateur de dérivation ( avantageusement d'une capacité d'environ 100 oentimètres ou de quelques oentaines de centimè- tres) sert pour la partie à haute fréquence du oourant de ré- oeption, tandis qu'entre l'extrémité de la résistanoe, qui est éloignée de l'électrode négative du déteoteur, et le point mis à la terre, se trouve un condensateur de dérivation (avanta- geusement d'environ 1 ou quelques microfarads) pour la partie à basse fréquenoe du courant de réoeption. 6. Apparatus according to claim 5, oaraotérisé in that between the end of the resistor, which is turned towards the negative electrode of the detector, and the grounded point, a bypass capacitor (advantageously with a capacity of about 100 oentimeters or a few hundred centimeters) is used for the high frequency part of the receiving current, while between the end of the resistanoe, which is far from the negative electrode of the detector, and the grounded point, is a bypass capacitor (preferably about 1 or a few microfarads) for the low frequency portion of the ripple current. 7. Appareil suivant la revendication 6, caractérisé en ce qu'entre l'électrode négative du détecteur et la résistanoe du oirouit déteoteur se trouve un étranglement à haute fréquen- ce 8. Appareil suivant les revendications 1 et suivantes, ca- raotérisé en ce que le redresseur de réception consiste en un redresseur à oxyde de ouivre ( redresseur dit sec) de faible débit . 7. Apparatus according to claim 6, characterized in that between the negative electrode of the detector and the resistance of the deteotor oirouit there is a high frequency throttle. 8. Apparatus according to claims 1 and following, charac- terized in that the receiving rectifier consists of a low flow rate ouivre oxide rectifier (said dry rectifier). 9. Appareil suivant les revendications let suivantes, carac- térisé en ce que les tubes à influencer sont des tubes dits ex- potentiels (tubes à variables). 9. Apparatus according to the following claims let, characterized in that the tubes to be influenced are so-called ex-potential tubes (variable tubes).
BE394135D BE394135A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE394135A true BE394135A (en)

Family

ID=61418

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE394135D BE394135A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE394135A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2664445A1 (en) LOW DISTORTION DIFFERENTIAL AMPLIFIER CIRCUIT AND METHOD OF USE.
BE394135A (en)
FR2555847A1 (en) Channel preselection filter, in particular for television receiver operating in an extended frequency band
BE898208A (en) A circuit arrangement for operation of a kinescope in a television receiver.
BE408303A (en)
BE412285A (en)
BE395380A (en)
BE828209R (en) COMPENSATION CIRCUIT FOR A RESISTANCE BY A VARIABLE NEGATIVE RESISTANCE
FR2517492A1 (en) HIGH FREQUENCY SIGNAL SOURCE RECOVERY DEPHASES OF 90O
BE409068A (en)
BE422743A (en)
BE398215A (en)
BE434081A (en)
BE360202A (en)
BE467889A (en)
BE434687A (en)
BE533281A (en)
CH125315A (en) Device for the composition of two variable electric currents of any shape and frequency.
BE392740A (en)
BE419528A (en)
FR2559320A1 (en) Switching regulator for solar generator
BE424087A (en)
BE511799A (en)
BE340110A (en)
CH189267A (en) Radio-electric receiver device.