BE399360A - - Google Patents

Info

Publication number
BE399360A
BE399360A BE399360DA BE399360A BE 399360 A BE399360 A BE 399360A BE 399360D A BE399360D A BE 399360DA BE 399360 A BE399360 A BE 399360A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
slag
molten
oxidized
metal
reducing agent
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE399360A publication Critical patent/BE399360A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C21METALLURGY OF IRON
    • C21CPROCESSING OF PIG-IRON, e.g. REFINING, MANUFACTURE OF WROUGHT-IRON OR STEEL; TREATMENT IN MOLTEN STATE OF FERROUS ALLOYS
    • C21C7/00Treating molten ferrous alloys, e.g. steel, not covered by groups C21C1/00 - C21C5/00
    • C21C7/04Removing impurities by adding a treating agent
    • C21C7/06Deoxidising, e.g. killing
    • YGENERAL TAGGING OF NEW TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS; GENERAL TAGGING OF CROSS-SECTIONAL TECHNOLOGIES SPANNING OVER SEVERAL SECTIONS OF THE IPC; TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC CROSS-REFERENCE ART COLLECTIONS [XRACs] AND DIGESTS
    • Y02TECHNOLOGIES OR APPLICATIONS FOR MITIGATION OR ADAPTATION AGAINST CLIMATE CHANGE
    • Y02PCLIMATE CHANGE MITIGATION TECHNOLOGIES IN THE PRODUCTION OR PROCESSING OF GOODS
    • Y02P10/00Technologies related to metal processing
    • Y02P10/20Recycling

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Metallurgy (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Treatment Of Steel In Its Molten State (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Procédé pour la régénération des laitiers; applicable à la constitution d'alliages" 
Les opérations de désoxydation   des, métaux$:   spéciale- ment des aciers, donnent, comme   résidu,,des'   laitiers chargés en oxydes. Ces laitiers peuvent être régénérés par réduction des oxydes qu'ils contiennent   pour   rendre aptes à une nouvelle opération de désoxydation. 



   La régénération de tels laitiers a déjà été-tentée- mais les procédés de régénération utilisés ou proposés jusqu'ici étaient longs et coûteux, entraînant des dépenses élevées d'éner- gie, de matériel et de main d'oeuvre. La régénération des lai- tiers oxydés est ,cependant à rechercher, du.point de vue écono- mique, pour éviter des pertes de matières parfois coûteuses (magnésie,   oxyde,,,   de titane,   etc...)   et la'perte d'énergie cor- respondant à la fusion des laitiers et son chauffage à la tem- pérature voulue. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Lorsque l'opération de désoxydation est effectuée quasi-instantanément, suivant un procédé connu, conformément auquel l'acier et un laitier de désoxydation très fluide sont violemment brassés l'un avec l'autre de manière à former une sorte d'émulsion, on est obligé, avec les procédés anciens de régénération des laitiers de disposer de plusieurs fours de régénération et d'avoir de très grandes quantités de laitiers. 



   Or, dans un tel procédé - encore plus que pour les procédés an-   ,il   y aurait intérêt ciens de désoxydation - /que la  même  masse de laitier, ré- duite à ce qui est nécessaire pour une opération de désoxydation puisse être régénérée, elle aussi de façon quasi-instantanée. 



   La présente invention a pour objet un procédé de ré- génération des laitiers qui satisfait aux conditions d'économie et de rapidité énoncées ci-dessus. Elle consiste principalement à brasser violet ent le laitier de désoxydation chargé en oxydes et à l'état fondu, avec un réducteur à   l'état   solide finement divisé, ou à l'état fondu, de façpn à émulsionner, en quelque sorte, le réducteur à l'état de fine division dans le laitier et à réaliser une agitation tumultueuse de cette émulsion, pen- dant un instant court mais suffisant pour que la réduction des oxydes par le réducteur soit opérée.   Tï,   ne reste plus alors qu' à séparer du laitier le métal provenant de la réduction des oxy- des; le laitier est prêt pour une nouvelle opération de désoxy- dation. 



   Les agents réducteurs utilisés peuvent être très di- vers; on peut mettre en jeu, par exemple, du carbone, du carbure de calcium, de l'aluminium, du silicium, du manganèse, du ferro- titane, du calcium, otc..., ou toute combinaison ou tout mélan- ge 'de ces différents corps. Ce qui importe avant tout, c'est que le brassage et le tourbillonnement entre le laitier et 

 <Desc/Clms Page number 3> 

   l'agent:   ou les agents désoxydants utilisés soient aussi violents quo possible, de façon à produire un contact très intime entre le laitier et l'agent désoxydant.

   Dans ces conditions, on ob-. tient une désoxydation extrêmement rapide du laitier, désoxyda- tion qui, en particulier, n'exige pas   d'apport   de chaleur exté-   riouro,   
Un moyen particulièrement simple, mais indiqué à ti- tre non limitatif, pour réaliser le procédé conforme à   l'inven-   tion, consiste à placer l'agent réducteur dans une poche de cou- lée ou autre récipient quelconque, après avoir mis   éventuelle-   ment une petite quantité de laitier au fond de cette   'poche,   'afin' d'empêcher l'agent ou los agents réducteurs de coller aux parois du récipient,- puis à vorsor violemment sur, ces agents réducteurs le laitier à désoxyder, en produisant une véritable émulsion, dans ce laitier.

   On peut également verser l'agent réducteur dans un récipient quelconque et y verser violemment en même temps le   laitier.   



   Un autre moyen très avantageux consiste à opérer à   1.'aide   d'un métal quelconque et notamment de l'acier venant tout juste   d'être     désoxydé   par le laitier, pour produire un contact   Intime   entre le laitier et l'agent réducteur; ce procédé peut être réalisé do la façon suivante :

   a) si l'on utilise dos agents réducteurs qui ne sont pas solubles dans   1!acier,   on les ajoute au laitier ou au métal en los superposant en couches dans un récipient do type quelconque On produit ensuite un brassage violent du laitier et dit métal, par exemple, en renversant violemment toute la masse dans une poche de coulée ou, si le récipient lui-même est de forme appropriée, on imprimant à co récipient, par des moyens mécaniques   quel-   conques, un mouvement propre à produire un brassage violent du 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 métal et' du laitier.

   Dans ces conditions., par suite de   l'effet   de division et d'émulsion, effet qui se trouve produit à la fois dans la laitier et dans l'agent désoxydant, le métal   établie   le contact intime désiré entre ces deux éléments et permet ainsi de réaliser une désoxydation presque instantanée du laitier. Ou bien encore, on ajoute le réducteur au laitier et on verse   simul-   tanément le laitier, avec son réducteur.. et le métal dans une poche, le métal ôtant versé avec une vitesse telle qu'il produise l'émulsion du réducteur dans le laitier. 



   Si l'on veut faire intervenir des réducteurs solubles dans la métal ou quo le métal fini contienne directement après l'opération de régénération du laitier, certains éléments d'al- liago qui se trouvent être en même temps des désoxydants pour les oxydes contenus dans le laitier - tels quo du silicium et de l'aluminium, par exemple, ou du manganèse, du titane,   etc...,   on ajoutera au métal une quantité plus grande de ces réducteurs solubles ou de ces éléments d'alliage, que colle correspondant à la teneur en silicium, aluminium, manganèse ou autre métal que l'on désire avoir dans l'acier fini.

   L'excès est calculé de façon à correspondre pratiquement aux quantités d'oxyde que l'on désire réduire dans le laitier.   L'addition   de silicium, d'alu- minium ou de titane au métal ne présente pas le moindre inconvé- nient, en raison de ce que, l'acier ayant été fortement déso- xydé par le brassage violent initial avec la laitier, cette   ad-   dition no produit pas dtinclusion ou de toute façon pas d'inclu- sions importantes. L'acier est ensuite brassé violemment avec ,¯le laitier de la façon décrite   ci-dessus,   et dans cos conditions l'on constate que la réduction du laitier s'opère en un temps   extrêmement   court, comme   désiré..   



   Le   procédé   qui fait l'objet de la présente invention 

 <Desc/Clms Page number 5> 

   se     pornot   non seulement de réaliser la réduction des oxydes qui/sont   accumules   dans le laitier, mais encore d'introduire dans l'acier des quantités   supplémentaires   de certains éléments dont les oxydes ; sont contenus dans le laitier.

   Dans ce cas, les agents réducteurs j ajoutes à l'acier seront choisis de façon à   réaliser cotte   incor-   poration;   par exemple, si l'on désire introduire du silicium et du manganèse dans l'acier en même temos que l'on régénère le lai- tier, on utilise un laitier siliceux auquel on ajoute,, au commen- cement ou après le premier brassage   pour 'la   désoxydation de   l'a-   cier, de l'oxyde de manganèse, et, après ce brassage violent, une quantité d'aluminium calculée de façon   à :   
1) réduire les cxydes dont le laitier s'est charge pendant la première opération de brassage ; 
2) réduire une 'quantité de silice correspondant à la quantité de silicium que l'on désire incorporer à l'acier ;

   
3) réduire une quantité d'oxyde de manganèse correspondant   à. la   quantité de manganèse que l'on désire introduire dans l'acier. 



   Il est bien entendu que la teneur du laitier en silice d'équilibre. et en MnO est choisie en appliquant les équations chimiques do telle sorte que l'aluminium réduise la silice et le MnO en même temps dans les proportions voulues et pas seulement l'un de. ces doux- éléments. 



   Dans ces conditions, après le deuxième brassage de l'a- cier chargé d'aluminium et du laitier, on obtient le double résul- tat   cherché,   à savoir la régénération du laitier et l'enrichisse- ment (par alliage) du métal. 



   On pout évidemment introduire dans l'acier tout corps . autre que le silicium et le manganèse, à condition d'ajouter au laitier un sel oxydé du corps à incorporer. 



   Voisi un exemple de réalisation du procédé appliqué à   .la régénération   d'un laitier contenant de la silice, de   l'alumine,   

 <Desc/Clms Page number 6> 

 do la magnésie ot do la chaux, laitier qui, après l'oxydation contient   9,6 %   de MnO, et   3,37 %   de FeO. Sur 1.000 Kg. de ce laitier placé dans une poche de coulée on a verso violemment, par exemple en gros jet et d'une grande hauteur, environ 15 ton- nos d'un acier contenant   0,430 %   de carbone, 1,975 % de silicium et   0,500 %   de manganèse, prêt à être coule, et auquel on a ajou- té un excès de désoxydant sous forme de 0,100 % d'aluminium. 



  Après le brassage violent de la masse, brassage dû à la violence avec laquelle le métal est versé, on a constaté que la quantité de Mno contenue dans le laitier était tombée à 7,6   %   et que celle de Feo était tombée à 2 % et que, parallèlement, la quan-, tité de manganèse contenue dans le métal s'était élevée à   0,590%   Le brassage violent, simple et extrêmement rapido, a donc eu pour effet   d'éliminer   une quantité totale de MnO et de Feo égale à   3,3 %   ce qui correspond pratiquement à un enrichissement du laitier en ces oxydes, enrichissement qui est obtenu en brassant violemment la même quantité de laitier avec une charge de 15 tonnes d'acier doux oxydé, en vue de le désoxyder. 



   Ainsi   quton   peut s'en rendre compte, le procédé conforme à l'invention convient bien pour de nombreuses appli- cations variées. Dans le cas où il est limité à la simple   ré-   génération du laitier, on peut opérer comme suit : au lieu d'ajouter en premier lieu, à l'acier oxydé,. la quantité d'agents réducteurs nécessaire pour là réduction des oxydes qu'il contient à l'état d'oxydes dissous, ce qui aurait le grave inconvenant de donner lieu à la formation de nombreuses inclusions à l'intérieur de l'acier ut d'entraîner par conséquent un amoindrissement considérable de la qualité de l'acier, on commence par éliminer les oxydes de l'acier en les dissolvant par brassage violent avec le laitier.

   La réduc- 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 tion de ces oxydes est effectuée à l'intérieur do ce laitier par un deuxième brassage villent avec de l'acier qui a été préa- lablement   d6soxydô   et auquel les mêmes agents réducteurs ont 'été ajoutés sans inconvénient, l'acier ayant été préalablement dé- barrasse de ses oxydes dissous.

   En un mot;, on s'arrange pour faire agir pratiquement le même agent réducteur, et en même quantité, mais on utilise des laitiers servant en quelque sorte à transporter temporairement les oxydes à réduire, de   façon'   que cette réduction s'effectue dans le corps du laitier et non dans le corps du métal, afin d'empêcher complètement ou tout au moins de réduire dans une mesure considérable les inclussions d'alumine, de silicates, de titanates, etc...,, etc... qui résulteraient d'une réduction dans le métal lui-même 
Quel que soit le procédé utilisé' pour la   régénéra-   tion du laitier, ce dernier se trouve chargé on. oxyde ou oxy- des de l'agent ou des agents réducteurs qui ont été utilisés, à moins que cet agent réducteur ne soit du carbone.

   Il   convien-   dra donc d'utiliser des agents réducteurs constitués par des corps dont les oxydes se trouvent présents dans la composition initiale du laitier, de façon à altérer le moins possible la nature du laitier en   question,   
Comme il se produit toujours des pertes de laitier inévitablés au cours des différentes manipulations de ce lai- tier, il suffit dans la majorité des cas, pour compenser ces pertes, d'ajouter une certaine quantité des   éléments   du laitier autres que les oxydes des agents réducteurs utilisés. 



   Par exemple, si   l'on   met en jeu un laitier contenant de la silice, de l'alumine, de la magnésie et delà chaux, on peut utiliser avantageusement comme agents réducteurs du silico- aluminium ou du silice-calcium, de telle sorte   qu'il   suffise 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 d'ajoutor de la magnésie au laitier, pour compenser les pertes ducs à la manipulation ou à d'autres causes, tout en conservant au laitier une composition pratiquement constante. 



   On se rend compte que le procède, objet de l'inven- tion, tout en étant tout particulièrement   destiné à   la   régéné-   ration de laitiers en vue de la désoxydation d'acier par bras- sage violent de ce dernier avec un laitier dissolvant les oxy- des dissous dans l'acier, peut également servir à la régénéra- tien, par réduction, de tous types do laitiers charges en oxydes. 



   Dans certains cas, le réducteur au moyen duquel on obtient la régénération du laitier, peut être le métal lui-même du bain, par exemple   le   fer d'un bain d'acier utilisé pour pro- voquer le brassage violent du laitier et du réducteur. Le   .procède   objet de l'invention peut du reste être appliqué d'une façon tout à fait générale pour faire des alliagos de fer avec des laitiers ou même avec des laitiers ne provenant pas   d'opé-   rations de désoxydation, par conséquent avec des laitiers qui peuvent être acides, neutres ou même basiques. Dans ce cas, également, il est possible de faire des alliages de fer do toutes sortes en brassant violemment l'acier en fusion et le laitier fondu contenant les éléments d'alliage sous forme de leurs composés oxydés.

   Dans ce cas, il n'est pas du tout néces- saire d'opérer avec de l'acier et on peut se servir aussi de bains do fonte. 



   Dans la fabrication de certains alliages de fer tels que les alliages de fer et de nickel, les alliages do fer et do   molybdène, les   alliages de fer et de cuivre, ou dans des cas semblables, il est même possible d'opérer sans la présence d'a-   gents   do réduction dans le bain de fer. En pareil cas, la réa- 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 lisation pratique du-procédé a lieu de la même façon que cela ost décrit plus haut, On peut, par exemple, obtonir le brassage violent du laitier et du fer en fusion en versant violemment un, fort courant do for (acier ou fonte) en fusion dans une poche do coulée au fond do laquelle se trouve le laitier très fluide. 



  La formation de l'alliage a lieu en très peu de   temps en   une minuto par exemple pour une charge de 15 tonnes, la répartition du laitier dans le fer, répartition qui, jusqu'à un certain point, provoque la formation d'une émulsion entre le fer en fu- sion et le laitier fondu, allant extrêmement loin. 



   La façon d'effectuer le brassage peut ici aussi être de toute autre sorte   désirée,   par exemple une agitation mécani- que. Il faut seulement qu'on obtienne une répartition aussi complète quo possible du laitier dans le métal. 



   Ainsi qu'il a été dit   ci-dessus,   los laitiers utili- sablos pour cette façon do réaliser l'invention peuvent être basiquos, neutres ou acides. Les laitiers les plus   Importants   pouvant être envisagés sont des laitiers contenant de la silice; ot pouvant renfermer de la chaux, de l'alumine, de l'acide ti- taniquo, de la magnésie-, de l'alcali, etc.... Les laitiers peu- vent aussi contenir de l'oxyde de fer ou de l'oxyde de manganèse. composés oxydés d'éléments constitutifs incorporés au laitier en vue d'en obtenir les éléments constitutifs d'allia- go corrospondants pour le fer sont, par exemple, le silicate de nickel, le molybdate de calcium, l'oxyde de cuivre,   leminerai   de chrom etc...

   Dans le cas des trois premiers composés la présence d'agents réducteurs dans le bain de fusion de fer n' ost pas nécessaire, le fer agissant lui-même comme réducteur. - Il est possible, toutefois, d'opérer avec des bains de fer con- tenant des agents de réduction tels que le silicium, 'aluminium, 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 le titane, le siliciure de calcium.;, etc... La présence de ces agents réducteurs dans le fer est nécessaire lorsqu'on traite du minerai de chrome, sous forme de composé oxydé contenu dans' le laitier, pour la fabrication d'alliages de fer et de chrome. 



    Lorsqu'on   opère sur des bains de fer contenant des agents réduc- teurs, il convient, pour réduire la consommation d'agent réduc-   teu@,   d'utiliser des bains de fer   déso@ydé   Il est   partiuu-   lièrement avantageux d'utiliser à cet effet des aciers qui ont été désoxydéspar brassageviolent avec deslaitiers trèsflui- des, non réducteurs, capables d'extraire les oxydes dissous dans le fer. 



   Au lieu de fonte ou d'acier on peut aussi utiliser des alliages de fer pour la réalisation du procédé conforme à l'invention. Ces alliages de fer peuvent contenir comme élé- ments constitutifs de   J'alliage,   l'élément constitutif qui est présent' sous forme de composés oxydés dans lelaitier. Toute.. fois   ceux-ci   peuvent aussi être d'autresalliages. 



   Los laitiers peuvent aussi contenir des mélanges de composés oxydés de différents métaux que lion   désire   allier avec le fer conformément à l'invention. Les alliages do fer mis en oeuvre peuvent être produits de toute façon appropriée. 



  Il y a avantage à utiliser des alliages de fer obtenus par le procédé qui fait l'objet de la présente invention et auxquels on désire ajouter, par un traitement ultérieureconforme à l'in- vont ion, los autres éléments constitutifs de   11 alliage.  



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Process for the regeneration of slags; applicable to the formation of alloys"
The deoxidation operations of metals, especially steels, give, as a residue, slags loaded with oxides. These slags can be regenerated by reduction of the oxides which they contain to make them suitable for a new deoxidation operation.



   The regeneration of such slags has already been attempted, but the regeneration methods used or proposed heretofore were long and expensive, involving high expenditure of energy, material and manpower. The regeneration of oxidized milk is, however, to be sought, from an economic point of view, in order to avoid losses of materials which are sometimes costly (magnesia, oxide ,,, titanium, etc.) and the loss of energy corresponding to the melting of the slag and its heating to the desired temperature.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   When the deoxidation operation is carried out almost instantaneously, according to a known process, according to which the steel and a very fluid deoxidation slag are violently stirred with each other so as to form a kind of emulsion, it is possible to is obliged, with the old processes of regeneration of slag to have several regeneration ovens and to have very large quantities of slag.



   Now, in such a process - even more than for the an- processes, it would be advantageous for deoxidation - / that the same mass of slag, reduced to what is necessary for a deoxidation operation can be regenerated, it also almost instantaneously.



   The object of the present invention is a process for regenerating slags which satisfies the conditions of economy and rapidity set out above. It consists mainly in purple stirring the deoxidation slag loaded with oxides and in the molten state, with a reducing agent in the finely divided solid state, or in the molten state, in order to emulsify, in a way, the reducing agent. in the state of fine division in the slag and in carrying out tumultuous agitation of this emulsion, for a short time but sufficient for the reduction of the oxides by the reducing agent to take place. All that remains is then to separate from the slag the metal resulting from the reduction of the oxides; the slag is ready for a new deoxidation operation.



   The reducing agents used can be very diverse; it is possible to bring into play, for example, carbon, calcium carbide, aluminum, silicon, manganese, ferrotitanium, calcium, otc ..., or any combination or mixture ' of these different bodies. What matters above all is that the stirring and swirling between the slag and

 <Desc / Clms Page number 3>

   the agent: or the deoxidizing agents used are as violent as possible, so as to produce a very intimate contact between the slag and the deoxidizing agent.

   Under these conditions, we ob-. holds an extremely rapid deoxidation of the slag, deoxidation which, in particular, does not require the addition of external heat,
A particularly simple means, but indicated without limitation, for carrying out the process according to the invention, consists in placing the reducing agent in a pouring bag or any other receptacle, after having optionally put- a small quantity of slag at the bottom of this' pocket, 'in order' to prevent the reducing agent or agents from sticking to the walls of the container, - then to pour violently on, these reducing agents the slag to be deoxidized, producing a real emulsion, in this slag.

   It is also possible to pour the reducing agent into any container and at the same time pour the slag into it violently.



   Another very advantageous means consists in operating with the aid of any metal and in particular steel which has just been deoxidized by the slag, in order to produce intimate contact between the slag and the reducing agent; this process can be carried out as follows:

   a) if reducing agents are used which are not soluble in the steel, they are added to the slag or the metal by superimposing them in layers in a container of any type. A violent stirring of the slag is then produced and called metal , for example, by violently overturning the whole mass in a ladle or, if the receptacle itself is of suitable shape, imparting to the receptacle, by whatever mechanical means, a movement capable of producing violent stirring of

 <Desc / Clms Page number 4>

 metal and 'slag.

   Under these conditions, as a result of the dividing and emulsifying effect, an effect which is produced both in the slag and in the deoxidizing agent, the metal establishes the desired intimate contact between these two elements and thus allows to achieve almost instantaneous deoxidation of the slag. Or again, the reducing agent is added to the slag and the slag, with its reducing agent, and the metal are simultaneously poured into a ladle, the withdrawing metal poured with a speed such that it produces the emulsion of the reducing agent in the. dairy.



   If it is desired to involve reducing agents which are soluble in the metal or if the finished metal contains, directly after the operation of regeneration of the slag, certain alloying elements which are at the same time deoxidizers for the oxides contained in the slag. slag - such as silicon and aluminum, for example, or manganese, titanium, etc ..., we will add to the metal a larger quantity of these soluble reducing agents or these alloying elements, than glue corresponding to the content of silicon, aluminum, manganese or other metal that it is desired to have in the finished steel.

   The excess is calculated so as to correspond practically to the quantities of oxide which it is desired to reduce in the slag. The addition of silicon, aluminum or titanium to the metal does not present the slightest drawback, due to the fact that, the steel having been strongly deoxidized by the initial violent stirring with the slag, this Addition does not produce any inclusion or anyway no important inclusion. The steel is then stirred violently with the slag as described above, and under these conditions it is found that the reduction of the slag takes place in an extremely short time, as desired.



   The method which is the object of the present invention

 <Desc / Clms Page number 5>

   not only to achieve the reduction of the oxides which / are accumulated in the slag, but also to introduce into the steel additional quantities of certain elements including the oxides; are contained in the slag.

   In this case, the reducing agents added to the steel will be chosen so as to achieve this incorporation; for example, if it is desired to introduce silicon and manganese into the steel at the same time as the slag is regenerated, a siliceous slag is used to which is added, at the start or after the first stirring for the deoxidation of steel, of manganese oxide, and, after this violent stirring, a quantity of aluminum calculated so as to:
1) reduce the oxides which the slag took on during the first stirring operation;
2) reducing an amount of silica corresponding to the amount of silicon desired to be incorporated into the steel;

   
3) reduce a quantity of manganese oxide corresponding to. the amount of manganese that it is desired to introduce into the steel.



   It is understood that the silica content of the equilibrium slag. and MnO is chosen by applying chemical equations do such that aluminum reduces silica and MnO at the same time in the desired proportions and not just one of. these sweet elements.



   Under these conditions, after the second stirring of the aluminum-laden steel and the slag, the desired double result is obtained, namely the regeneration of the slag and the enrichment (by alloying) of the metal.



   We can obviously introduce any body into steel. other than silicon and manganese, provided that an oxidized salt of the body to be incorporated is added to the slag.



   Here is an exemplary embodiment of the process applied to the regeneration of a slag containing silica, alumina,

 <Desc / Clms Page number 6>

 do magnesia ot do lime, slag which, after oxidation contains 9.6% MnO, and 3.37% FeO. On 1,000 kg. Of this slag placed in a ladle, we have violently back, for example in a large jet and from a great height, about 15 tons of a steel containing 0.430% carbon, 1.975% silicon and 0.500% manganese, ready to pour, to which an excess of deoxidizer in the form of 0.100% aluminum has been added.



  After the violent stirring of the mass, stirring due to the violence with which the metal is poured, it was found that the amount of Mno contained in the slag had fallen to 7.6% and that of Feo had fallen to 2% and that, at the same time, the quantity of manganese contained in the metal had risen to 0.590% The violent stirring, simple and extremely rapid, therefore had the effect of eliminating a total quantity of MnO and Feo equal to 3 , 3% which corresponds practically to an enrichment of the slag in these oxides, enrichment which is obtained by violently stirring the same quantity of slag with a load of 15 tonnes of oxidized mild steel, with a view to deoxidizing it.



   As will be appreciated, the process according to the invention is well suited for many different applications. In the case where it is limited to the simple regeneration of the slag, one can operate as follows: instead of adding in the first place, to the oxidized steel ,. the quantity of reducing agents necessary for the reduction of the oxides which it contains in the state of dissolved oxides, which would have the serious inconvenience of giving rise to the formation of numerous inclusions inside the steel ut d 'consequently lead to a considerable reduction in the quality of the steel, the oxides are first removed from the steel by dissolving them by violent stirring with the slag.

   The reduction

 <Desc / Clms Page number 7>

 The oxides are produced inside this slag by a second stirring with steel which has been previously deoxidized and to which the same reducing agents have been added without inconvenience, the steel having been previously de-oxidised. - barrasse of its dissolved oxides.

   In a word ;, we manage to make practically the same reducing agent act, and in the same quantity, but we use slags serving in a way to temporarily transport the oxides to be reduced, so that this reduction takes place in the body of the slag and not in the body of the metal, in order to completely or at least reduce to a considerable extent the inclussions of alumina, silicates, titanates, etc ..., etc ... which would result from a reduction in the metal itself
Whatever process is used for the regeneration of the slag, the slag is loaded. oxide or oxides of the reducing agent (s) which have been used, unless that reducing agent is carbon.

   It will therefore be advisable to use reducing agents constituted by bodies whose oxides are present in the initial composition of the slag, so as to alter the nature of the slag in question as little as possible,
As inevitable slag losses always occur during the various handling of this slag, it is sufficient in most cases, to compensate for these losses, to add a certain quantity of the elements of the slag other than the oxides of the agents. reducers used.



   For example, if we use a slag containing silica, alumina, magnesia and lime, can advantageously be used as reducing agents silico-aluminum or silica-calcium, so that 'it suffices

 <Desc / Clms Page number 8>

 of adding magnesia to the slag, to compensate for losses due to handling or other causes, while keeping the slag a practically constant composition.



   We realize that the process, object of the invention, while being very particularly intended for the regeneration of slag for the deoxidation of steel by violent brazing of the latter with a slag dissolving the oxides dissolved in steel can also be used to regenerate, by reduction, all types of slag loaded with oxides.



   In some cases, the reducing agent by means of which regeneration of the slag is obtained may be the metal of the bath itself, for example the iron of a steel bath used to cause the violent stirring of the slag and the reducing agent. . The process which is the subject of the invention can, moreover, be applied in a quite general manner to make iron alloys with slags or even with slags not originating from deoxidation operations, consequently with slags which can be acidic, neutral or even basic. In this case, too, it is possible to make iron alloys of all kinds by violently stirring the molten steel and molten slag containing the alloying elements in the form of their oxidized compounds.

   In this case, it is not at all necessary to operate with steel and it is also possible to use cast iron baths.



   In the manufacture of certain iron alloys such as iron and nickel alloys, iron and molybdenum alloys, iron and copper alloys, or in similar cases, it is even possible to operate without the presence of reducing agents in the iron bath. In such a case, the rea-

 <Desc / Clms Page number 9>

 The practical implementation of the process takes place in the same way as that described above. One can, for example, obtain the violent stirring of the slag and the molten iron by violently pouring a strong current of for (steel or cast iron) into melting in a ladle at the bottom of which is the very fluid slag.



  The formation of the alloy takes place in a very short time, for example for a load of 15 tons, the distribution of the slag in the iron, distribution which, to a certain point, causes the formation of an emulsion between molten iron and molten slag, going extremely far.



   The manner of carrying out the stirring can here also be of any other desired kind, for example mechanical stirring. It is only necessary that one obtains as complete a distribution as possible of the slag in the metal.



   As stated above, the slags used in this way of carrying out the invention can be basic, neutral or acidic. The most important slags that can be considered are slags containing silica; ot which may contain lime, alumina, ti- taniquo acid, magnesia-, alkali, etc .... Slags can also contain iron oxide or manganese oxide. oxidized compounds of constituent elements incorporated in slag in order to obtain the constituent elements of iron corrosponding alloys are, for example, nickel silicate, calcium molybdate, copper oxide, iron ore. chrom etc ...

   In the case of the first three compounds the presence of reducing agents in the iron molten bath is not necessary, the iron itself acting as a reducing agent. - It is possible, however, to operate with iron baths containing reducing agents such as silicon, aluminum,

 <Desc / Clms Page number 10>

 titanium, calcium silicide.;, etc ... The presence of these reducing agents in iron is necessary when treating chromium ore, in the form of an oxidized compound contained in the slag, for the manufacture of alloys of iron and chromium.



    When working on iron baths containing reducing agents, it is advisable, in order to reduce the consumption of reducing agent, to use deodorized iron baths. It is particularly advantageous to use for this purpose steels which have been deoxidized by violent stirring with very fluid, non-reducing slags, capable of extracting the oxides dissolved in the iron.



   Instead of cast iron or steel, iron alloys can also be used for carrying out the process according to the invention. These iron alloys may contain as constituent elements of the alloy, the constituent element which is present as oxidized compounds in the slag. However, these can also be other alloys.



   The slags may also contain mixtures of oxidized compounds of different metals which it is desired to combine with iron in accordance with the invention. The iron alloys used can be produced in any suitable way.



  It is advantageous to use iron alloys obtained by the process which forms the object of the present invention and to which it is desired to add, by subsequent treatment in accordance with the intention, the other constituent elements of the alloy.


    

Claims (1)

Revendications. Claims. 1. Procédé de régénération,à l'aide-d'un agent réducteur, d'un laitier oxydé, caractérisé par ce fait que l'on soumet à un brassage violent le laitier fluide et l'agent réducteur, la violence étant telle que'l'agent réducteur se trouve finement divisé et émulsionné dans le laitier et que toute la masse se trouve brassée avec tour- billonnement. 1. A process for regenerating, using a reducing agent, an oxidized slag, characterized in that the fluid slag and the reducing agent are subjected to violent stirring, the violence being such that The reducing agent is finely divided and emulsified in the slag and the whole mass is stirred with vortex. 2.' Procédé de régénération d'un laitier,oxydé tel que revendiqué en 1), caractérisé en ce que l'on ver- se violemment le laitier fondu et très fluide sur l'agent réducteur. 2. ' Process for regenerating a slag, oxidized as claimed in 1), characterized in that the molten and very fluid slag is poured violently onto the reducing agent. 3. Procédé de régénération d'un laitier oxydé tel que revendiqué en 1), caractérisé en ce que.l'on verse avec violence simultanément le laitier fondu et très fluide et l'agent réducteur dans un récipient. 3. A method of regenerating an oxidized slag as claimed in 1), characterized in that the molten and very fluid slag and the reducing agent are simultaneously poured with violence into a container. 4. Procédé de régénération d'un laitier oxydé tel que revendiqué en 1), caractérisé en ce que l'on effectue le brassage violent du laitier fondu.et très fluide et de l'agent réducteur par des moyens mécaniques. 4. A method of regenerating an oxidized slag as claimed in 1), characterized in that the violent stirring of the molten slag and very fluid and of the reducing agent is carried out by mechanical means. '5. Procédé de régénération d'un laitier oxydé tel que revendiqué en 1), caractérisé en ce que.l'on effectue le brassage violent du laitier fondu et très fluide et de l'agent réducteur par agitation-mécanique d'un récipient. '5. Process for regenerating an oxidized slag as claimed in 1), characterized in that the violent stirring of the molten and very fluid slag and of the reducing agent is carried out by mechanical agitation of a container. 6. Procédé de régénération d'un laitier oxydé tel que revendiqué en 1), caractérisé en ce que l'on effec- tue le brassage violent du laitier fondu et très fluide et de l'agent réducteur au moyen d'un métal désoxydé fondu. 6. Process for regenerating an oxidized slag as claimed in 1), characterized in that the violent stirring of the molten and very fluid slag and of the reducing agent is carried out by means of a molten deoxidized metal. . 7. Procédé de régénération d'un laitier oxydé <Desc/Clms Page number 12> tel que revendiqué en 6), caractérisé en ce que l'on verse violemment le métal désoxydé fondu sur un mélange du lai- tier fondu et très fluide et de l'agent réducteur. 7. Process for regenerating an oxidized slag <Desc / Clms Page number 12> as claimed in 6), characterized in that the molten deoxidized metal is poured violently onto a mixture of the molten and very fluid milk and the reducing agent. 8. Procédé de régénération d'un laitier oxydé tel que revendiqué en 6), caractérisé en ce que l'on verse violemment le métal désoxydé fondu contenant l'agent ré- ducteur, sur le laitier fondu et très fluide. 8. A process for regenerating an oxidized slag as claimed in 6), characterized in that the molten deoxidized metal containing the reducing agent is violently poured onto the molten and very fluid slag. 9. Procédé de régénération d'un laitier oxydé tel que revendiqué en 6), caractérisé en ce que l'on bras- se le métal désoxydé fondu, le laitier fluide fondu et l'agent réducteur, par agitation violente dtun récipient. 9. A method of regenerating an oxidized slag as claimed in 6), characterized in that the molten deoxidized metal, the molten fluid slag and the reducing agent are brazed by violent agitation of a vessel. 10. Procédé tel que revendiqué en 1), pour régénérer un laitier oxydé et introduire simultanément des éléments d'alliage dans un métal, caractérisé en ce que lton brasse le laitier oxydé fondu et fluide conte- nant des oxydes des dits éléments d'alliage et un métal désoxydé contenant des agents réducteurs avec une violence telle qutil se forme une véritable émulsion. 10. Method as claimed in 1), for regenerating an oxidized slag and simultaneously introducing alloying elements into a metal, characterized in that the molten and fluid oxidized slag containing oxides of said alloying elements is stirred. and a deoxidized metal containing reducing agents with such violence that a true emulsion is formed. 11. Procédé tel que revendiqué en 1) pour régéné- rer un laitier oxydé et introduire simultanément des élé- ments d'alliage dans un métal, caractérisé en ce que l'on brasse le laitier oxydé fondu et fluide contenant des oxy- des des dits éléments d'alliage et contenant des agents réducteurs, avec un métal désoxydé, ce brassage étant effec- tué avec une violence telle que l'agent réducteur se trou- ve finement divisé et émulsionné dans le métal et que toute la masse se trouve brassée avec tourbillonnement. 11. A method as claimed in 1) for regenerating an oxidized slag and simultaneously introducing alloying elements into a metal, characterized in that the molten and fluid oxidized slag containing oxides of the metals is stirred. said alloying elements and containing reducing agents, with a deoxidized metal, this stirring being carried out with such violence that the reducing agent is finely divided and emulsified in the metal and the whole mass is stirred with swirl. 12. Procédé, tel que revendiqué en 10), caracté- rise en ce que l'on verse violemment le métal sur le lai- tier. <Desc/Clms Page number 13> 12. A method, as claimed in 10), characterized in that the metal is poured violently onto the slag. <Desc / Clms Page number 13> 13. Procédé tel que revendiqué en 11), caracté- risé en ce quo l'on verse violemment le métal sur le lai- tier. 13. A method as claimed in 11), characterized in that the metal is poured violently onto the slag. 14. Procédé tel'que revendiqué en 10), caracté- risé en ce que l'on effectue le brassage violent par agi- tation d'un récipient. 14. A method as claimed in 10), characterized in that the violent stirring is carried out by shaking a vessel. 15. Procédé tel que revendiqué en 11), caracté.- risé en ce que l'on effectue le brassage violent.par agi- tation d'un récipient. 15. A method as claimed in 11), characterized in that the violent stirring is carried out by shaking a vessel. 16. Procédé tel que revendiqué en 1), pour régé- nérer un laitier oxydé et introduire simultanément des élé- ments d'alliage dans un métal, caractérisé en ce que l'on ajoute des oxydes des dits éléments d'alliage et des agents réducteurs au laitier oxydé, et que l'on brasse ensuite çe dernier avec le métal désoxydé, avec une violence telle qu'il se forme une véritable émulsion. 16. A method as claimed in 1), for regenerating an oxidized slag and simultaneously introducing alloying elements into a metal, characterized in that oxides of said alloying elements and agents are added. reducing agents with oxidized slag, and which the latter is then stirred with the deoxidized metal, with such violence that a true emulsion is formed. 17. Procédé tel que revendiqué en 16), c.aracté- .risé en ce que l'on ajoute l'agent réducteur au métal avant de verser ce dernier. 17. A method as claimed in 16), characterized in that the reducing agent is added to the metal before pouring the latter. 18. Procédé tel que revendiqué en 1)- et 16) pour régénérer des laitiers oxydés à l'aide de réducteurs et d'un métal désoxydé, caractérisé en ce qu'après brassage violent du laitier ot dos agents réducteurs avec ledit métal, - l'@n brasse ensuite violemment ce dernier avec le laitier à désoxyder puisque l'on réutilise .le laitier' régénéré' pour une nouvelle opération de désoxydation, 19. 18. A method as claimed in 1) - and 16) for regenerating oxidized slag using reducing agents and a deoxidized metal, characterized in that after violent stirring of the slag ot reducing agents with said metal, - @ n then violently stirs the latter with the slag to be deoxidized since the 'regenerated' slag is reused for a new deoxidation operation, 19. Procédé tel que revendiqué en 18), pour dé- soxyder un laitier oxydé et pour désoxyder et introduire des éléments d'alliage dans de l'acier, caractérisé en ce que l'on désoxyde d'abord l'acier au moyen d'un laitier ' <Desc/Clms Page number 14> frais contenant des oxydes des dits éléments d'alliage et en ce que l'on ajoute un agent rédacteur à l'acier déso- xydé, qui est ensuite brassé avec le laitier oxydé avec une violence telle que le laitier se trouve finement di- visé et émulsionné dans le métal et que toute la masse se trouve brassée avec tourbillonnement. A method as claimed in 18), for deoxidizing oxidized slag and for deoxidizing and introducing alloying elements into steel, characterized in that the steel is first deoxidized by means of a milkman ' <Desc / Clms Page number 14> fresh containing oxides of said alloying elements and in that a reducing agent is added to the dexidized steel, which is then stirred with the oxidized slag with such violence that the slag is finely divided and emulsified in the metal and the whole mass is stirred with vortex. 20. Procédé tel que revendiqué en 1 ) caracté- risé en ce que l'on ajoute au laitier régénéré des consti- tuants de nature telle et en quantité telle qu'ils re- donnent au laitier sa composition convenant pour une nou- velle opération de désoxydation. 20. A method as claimed in 1) characterized in that constituents of such a nature and in such quantity are added to the regenerated slag as to give the slag its composition suitable for a new operation. deoxidation. 21. Procédé tel que revendiqué en 18). car ac- térisé en ce que l'on soumet à un brassage violont un bain de fusion d'acier oxydé et un laitier désoxydant, par exemple un laitier acide, la violence étant telle que le laitier se trouve finement divisé e't émulsionné dans l'acier et que toute la masse se trouve brassée avec tourbillonnement, que l'on sépare ensuite de l'acier, le laitier oxydé, que l'on ajoute un agent réducteur au mé- tal, que l'on brasse violemment le laitier oxydé avec l'agent réducteur contenu dans l'acier; que l'on sépare ensuite de l'acier le laitier régénéré et qu'on le réuti- lise pour une nouvelle opération de désoxydation. 21. A method as claimed in 18). because it is activated in that it is subjected to stirring a molten bath of oxidized steel and a deoxidizing slag, for example an acidic slag, the violence being such that the slag is finely divided and emulsified in the steel and the whole mass is stirred with vortex, which is then separated from the steel, the oxidized slag, a reducing agent is added to the metal, the slag is violently stirred oxidized with the reducing agent contained in the steel; the regenerated slag is then separated from the steel and reused for a further deoxidation operation. 22. Procédé tel que revendiqué en 1) pour rédui- re des oxydes dans un laitier et simultanément fabriquer des ferro-alliages caractérisé par ce fait que l'on brasse violemment un corps métallique ferreux fondu avec un laitier fluide contenant un composé oxydé de l'élé- ment d'alliage à introduire . 22. A method as claimed in 1) for reducing oxides in a slag and simultaneously producing ferroalloys characterized in that a molten ferrous metallic body is violently stirred with a fluid slag containing an oxidized compound of l. Alloy element to be introduced. 23. Procédé tel que revendiqué en 22) caractérisé <Desc/Clms Page number 15> en ce que l'on brasse violemment le laitier fondu et flui- de contenant un composé oxydé de l'élément d'alliage à introduire avec un corps métallique ferreux fondu'du groupe comprenant l'acier et la fonte, , 24. Procédé tel que revendiqué'en-32) carac- térisé en ce que lion brasse violemment le laitier fondu' et fluide contenant un composé oxydé de l'élément d'al- liage à introduire avec un alliage dé fer fondu à partira' duquel on désire obtenir un alliage de fer différent. 23. A method as claimed in 22) characterized <Desc / Clms Page number 15> in that the molten and fluid slag containing an oxidized compound of the alloying element to be introduced is violently stirred with a molten ferrous metallic body of the group comprising steel and cast iron,, 24. A method as claimed in 32), characterized in that the molten and fluid slag containing an oxidized compound of the alloying element to be introduced with a molten iron alloy from there is violently stirred. from which it is desired to obtain a different iron alloy. 25. Procédé tel que revendiqué en 22), caracté- risé en ce que l'on brasse violemment en présence- d'un .agent réducteur, le corps métallique ferreux fondu avec le laitier fondu et fluide contenant un composé oxydé de l'élément d'all@age à introduire. 25. A method as claimed in 22), characterized in that the molten ferrous metallic body is stirred violently in the presence of a reducing agent with the molten and fluid slag containing an oxidized compound of the element. of all @ age to be introduced. 26. Procédé tel que revendiqué' en 22) caractéri- sé en ce que l'on verse violemment en-gros jet e't d'une grande hauteur le corps métallique ferreux fondu dans le laitier fondu et fluide e@ @ contenant un composé oxydé de l'élément d'alliage à introduire, 27. Procédé tel que revendiqué en 22), carac- térisé en ce que l'on soumet à une agitation violente, dans un four' électrique à induction le corps'métallique ferreux fondu sous le laitier fluide préalablement fondu et contenant un composé oxydé de l'élément dlalliage à introduire. 26. A method as claimed in 22) characterized in that the molten ferrous metallic body is poured violently in a large jet from a great height into the molten and fluid slag containing a compound. oxidized alloy element to be introduced, 27. A method as claimed in 22), characterized in that the ferrous metal body melted under the previously melted fluid slag and containing an oxidized compound of iron is subjected to violent stirring in an electric induction furnace. the alloy element to be introduced. 28. Procédé tel que revendiqué en 22), caractérisé en ce que l'on verse violemment an gros jet et d'une grande hauteur le bain de fer fondu dans un laitier fluide préala- blement fondu, contenant de l'acide silicique'et un composé du groupe comprenant le silicate de nickel, le molybdate de <Desc/Clms Page number 16> calcium et l'oxyde de cuivre. 28. A method as claimed in 22), characterized in that the molten iron bath is poured violently in a large jet and from a great height into a previously molten fluid slag, containing silicic acid and a compound from the group consisting of nickel silicate, nickel molybdate <Desc / Clms Page number 16> calcium and copper oxide. 29. Procédé tel que revendiqué en 22), caractéri- sé en ce que l'on verse violemment en gros jet et d'une gran de hauteur le bain de for fondu dans un laitier fluide préa- lablement fondu contenant de l'acide silicique ot un ou plu- sieurs composés du groupe comprenant la chaux, l'alumine, l'acide titanique, la magnésie et un alcali et contenant en outre un composé oxydé de l'élément d'alliage à introduire. 29. Process as claimed in 22), characterized in that the molten forebath is poured violently in a large jet and from a large height into a previously molten fluid slag containing silicic acid. ot one or more compounds from the group comprising lime, alumina, titanic acid, magnesia and an alkali and further containing an oxidized compound of the alloying element to be introduced. 30. Procété tel que revendiqué en 22) caractérisé en ce que l'on verse violemment un bain de fer désoxydé - contenant un agent réducteur du groupe comprenant le sili- cium, l'aluminium, le titane et le siliciure de calcium - en gros jet et d'une grande hauteur dans un laitier préala- blement fondu contenant de l'acide silicique et du minerai de chrome. 30. Process as claimed in 22) characterized in that a bath of deoxidized iron - containing a reducing agent from the group comprising silicon, aluminum, titanium and calcium silicide - roughly poured in jet and from a great height in a previously melted slag containing silicic acid and chromium ore. 31. Procédé tel que revendiqué en 1), caractérisé en ce que l'on brasse intimement et violemment du fer, de l'acier, de la fonte ou des ferro-alliages ou des mélanges en fusion d'agents réducteurs et de fer ou de forro-allia- gos avec des laitiers fluides neutres, basiques ou acides préalablement fondus contenant des composés oxydés des élé- ments à allier au fer; ce brassage étant effectué par exem- ple par versement du métal ou du mélange de métal et d'al- liages en gros jet et d'une hauteur suffisante, dans le lai- tier, avec une violence telle que le laitier se trouve fine- ment divisé et émulsionné dans le métal pendant un temps extrêmement court suffisant pour réduire les composés oxy- dés, puis que l'on sépare le laitier de l'alliage ainsi obtenu, 32. 31. A method as claimed in 1), characterized in that iron, steel, cast iron or ferro-alloys or molten mixtures of reducing agents and iron or forroalligos with neutral, basic or acidic fluid slags previously melted containing oxidized compounds of the elements to be alloyed with iron; this stirring being carried out, for example, by pouring the metal or the mixture of metal and alloys in a large jet and from a sufficient height, into the slag, with such violence that the slag is fine- divided and emulsified in the metal for an extremely short time sufficient to reduce the oxidized compounds, then the slag is separated from the alloy thus obtained, 32. Procédé tel que revendiqué en 31) caractérisé ,en ce que l'on ajoute au laitier un ou plusieurs oxydes <Desc/Clms Page number 17> ou ces d'un ou plusieurs des éléments à allier au fer, ce/oxydes étant différents de celui qui est contenu normalement dans. le laitier, et que l'on ajoute au métal un ou plusieurs agents réducteurs capables de réduire ce ou ces oxydes. Process as claimed in 31) characterized in that one or more oxides are added to the slag <Desc / Clms Page number 17> or those of one or more of the elements to be alloyed with iron, this / oxides being different from that which is normally contained in. slag, and that one or more reducing agents capable of reducing this or these oxides are added to the metal. 33. Procédé tel que revendiqué en 31), caractéri- sé en ce que l'on' soumet une deuxième fois l'alliage à un bras,sage intime et violent-après avoir séparé le .laitier et après avoir éventuellement ajouté un agent réducteur au métal, - avec un laitier contenant les mêmes composés ou des composés autres, à allier au fer, que ceux qui ont été ajoutés au laitier avant le premier brassage. 33. A method as claimed in 31), characterized in that the alloy is subjected a second time to an intimate and violent arm - after having separated the slag and after having optionally added a reducing agent. to the metal, - with a slag containing the same compounds or other compounds, to be alloyed with iron, as those which were added to the slag before the first mixing. 34. Procédé tel que revendiqué en-51) caractérisé en ce que l'on ajoute au laitier, en plus du ou des oxydes de ou des éléments à allier au fer, des constituants autres que les oxydes des agents réducteurs. 34. A method as claimed in-51) characterized in that one adds to the slag, in addition to the oxide (s) of element (s) to be alloyed with iron, constituents other than the oxides of the reducing agents. 35. Procédé tel que revendiqué en 31), caractérisé en ce que, dans le cas où les composés oxydés peuvent être ' réduits par du fer, l'agent réducteur mis en oeuvre est le fer même du bain de métal. <Desc/Clms Page number 18> 35. A method as claimed in 31), characterized in that, in the case where the oxidized compounds can be reduced by iron, the reducing agent used is the iron itself from the metal bath. <Desc / Clms Page number 18> BELGIQUE R E S U M E L'invention a principalement pour objet de réduire des oxydes contenus dans des laitiers, en vue soit de régénérer ces laitiers soit de former des alliages,en soumettant le laitier à un brassage violent avec un réduc- teur de façon à former une sorte d'émulsion.- BELGIUM ABSTRACT The main object of the invention is to reduce the oxides contained in slags, with a view either to regenerating these slags or to forming alloys, by subjecting the slag to violent stirring with a reducing agent so as to form a kind of slag. emulsion.-
BE399360D BE399360A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE399360A true BE399360A (en)

Family

ID=65695

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE399360D BE399360A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE399360A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2478671A1 (en) PROCESS FOR THE PRODUCTION OF STEEL BY SEPARATE STAGES OF REFINING
US4097269A (en) Process of desulfurizing liquid melts
BE399360A (en)
Shamsuddin Secondary Steelmaking
FR2459836A1 (en) PROCESS FOR DEOXIDATION OF STEEL BY ADDITION OF ALUMINUM THEN INSUFFLATION OF ARGON
CH259876A (en) Process for obtaining, from an ore containing iron oxide and a base metal, a ferroalloy very rich in this metal.
CH174710A (en) Process for at least partial elimination of oxides contained in a slag.
CH621953A5 (en) Method for manufacturing metal castings
JPS63262412A (en) Method for cleaning molten steel
JP2976855B2 (en) Method of deoxidizing molten steel
RU2064509C1 (en) Method of deoxidizing and alloying vanadium-containing steel
JP6848429B2 (en) Steelmaking slag reforming method
RU2243268C1 (en) Method of melting niobium-containing steel
BE830015A (en) METHOD OF ADDITION OF CALCIUM TO MELT STEEL
BE466674A (en)
JPH0693324A (en) Treatment of reducing slag in arc furnace refining
RU2040549C1 (en) Method of killing and microalloying steel by vanadium
RU2118380C1 (en) Method of manufacturing vanadium-microalloyed steel
RU2055094C1 (en) Method for producing vanadium-bearing rail steel
SU1601134A1 (en) Method of deoxidizing steel
SU1006502A1 (en) Method for smelting alloyed non-silicon structural steels
RU1768649C (en) Method of steel production
JPH01195238A (en) Manufacture of very low s and very low al steel
BE449380A (en)
BE549445A (en)