BE378627A - - Google Patents

Info

Publication number
BE378627A
BE378627A BE378627DA BE378627A BE 378627 A BE378627 A BE 378627A BE 378627D A BE378627D A BE 378627DA BE 378627 A BE378627 A BE 378627A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
contact
network
frequency
individual motor
directing
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE378627A publication Critical patent/BE378627A/fr

Links

Classifications

    • HELECTRICITY
    • H02GENERATION; CONVERSION OR DISTRIBUTION OF ELECTRIC POWER
    • H02PCONTROL OR REGULATION OF ELECTRIC MOTORS, ELECTRIC GENERATORS OR DYNAMO-ELECTRIC CONVERTERS; CONTROLLING TRANSFORMERS, REACTORS OR CHOKE COILS
    • H02P5/00Arrangements specially adapted for regulating or controlling the speed or torque of two or more electric motors
    • H02P5/46Arrangements specially adapted for regulating or controlling the speed or torque of two or more electric motors for speed regulation of two or more dynamo-electric motors in relation to one another
    • H02P5/48Arrangements specially adapted for regulating or controlling the speed or torque of two or more electric motors for speed regulation of two or more dynamo-electric motors in relation to one another by comparing mechanical values representing the speeds
    • H02P5/49Arrangements specially adapted for regulating or controlling the speed or torque of two or more electric motors for speed regulation of two or more dynamo-electric motors in relation to one another by comparing mechanical values representing the speeds by intermittently closing or opening electrical contacts

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Power Engineering (AREA)
  • Paper (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



   Dispositif régulateur pour l'entretien de la marche synchrone relative dans des commandes à plusieurs moteurs, notamment pour machines à papier. 



   La présente invention concerne un dispositif ré- gulateur pour l'entretien de la marche synchrone relative dans les commandes à plusieurs moteurs, notamment pour ma- chines à papier, dispositif dans lequel on se sert d'une fréquence électrique comme grandeur directrice. Il est connu de redresser ce courant alternatif au moyen d'un dispositif particulier et de lui superposer un courant con- tinu, tiré du réseau excitateur pour les moteurs indivi- duels et haché par un dispositif de contact. La somme de ces deux courants est utilisée pour agir sur l'excitation du moteur individuel à régler. Dans cette disposition, il importe qu'il existe pour chaque commande individuelle particulière deux dispositifs travaillant indépendamment 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 l'un de l'autre, à savoir un redresseur et un dispositif de contact. 



   D'après la présente invention, ce dispositif est notablement perfectionné du fait qu'on dispose pour chaque commande séparée un dispositif de contact, fonc- tionnant à la fois comme redresseur et comme dispositif différentiel, actionné par les moteurs individuels corres- pondants à régler et connecté au réseau conduisant la grandeur directrice. Par la présente invention la dispo- sition est beaucoup plus simple et de prix et de fonction- nement beaucoup plus économiques que les dispositions ac- tuelles. 



   Les dessins ci-joints représentent, à titre d'e- xemples, des formes d'exécution de l'invention. Les   fig.l,   5 et 6 sont chacune une illustration schématique de formes d'exécution de l'invention. Les fig. 2 à 4 et 7 à 9 repré- sentent des courbes schématiques pour la description des conditions électriques. 



    1 désigne le moteur individuel, dont l'induit 2   est alimenté par le réseau 3. L'excitation 4 du moteur   individuel est connectée au réseau excitateur 5 ; peut   être changée par un régulateur 6 qui est manoeuvré par exemple par un dispositif de commande hydraulique 7. Ce dispositif 7 est commandé par voie électrique. La bobi- ne excitatrice 8 du dispositif 7 se trouve dans un cir- cuit qui est alimenté par le réseau de courant alternatif 9. Le réseau 9 débite une fréquence directrice qui peut être engendrée par exemple par une machine à courant alter- natif. Entre le régulateur hydraulique et le réseau débi- tant la fréquence directrice, on a disposé un dispositif de contact qui comprend des bagues collectrices 10 et 11, ainsi qu'un segment de contact 12 avec deux contacts 13 et 14.

   Le contact 13 est en communication électrique avec la bague 10 et le contact 14 avec la bague 11. 



  Les deux bagues collectrices ainsi que le segment de contact 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 sont disposés sur l'arbre 15 qui porte une poulie coni- que 16. Cette poulie appartient à une commande à poulies coniques, comprenant la deuxième poulie conique 17 et la courroie 18 réglable sur les deux poulies. La poulie 17 est actionnée par le moteur individuel 1 soit directe- ment, soit par un renvoi. De plus, une réactance 19 est intercalée dans le circuit. 



   Dans le fonctionnement de la disposition, une fréquence directrice est conduite du réseau directeur 9 au dispositif de contact. 



   La disposition est réglée de manière qu'en mar- che normale, l'arbre 15 tourne en synchronisme avec la fréquence directrice du réseau 9. Pour cela il faut que les segments de contact 13 et 14 fassent contact au mo- ment où l'amplitude de la fréquence directrice est égale à zéro, donc aux points 20, 21,   22,   de la courbe de fréquen- ce directrice représentée sur la fig. 2. En cas d'écart angulaire de l'arbre 15 et en conséquence du moteur indi- viduel 1 par rapport à la fréquence directrice 9, le mo- ment de l'établissement de contact est déplacé dans l'une ou l'autre direction, ainsi que le montre la courbe 24 (fig. 3). En conséquence à l'encontre de l'état précédent, le dispositif de contact expédie maintenant un courant dans la bobine 8 du régulateur hydraulique.

   Si l'écart du nom- bre de tours du moteur individuel par rapport au nombre de tours prescrit, c'est-à-dire par rapport à la fréquence 9, devient encore plus grand, on obtient au maximum le rapport représenté dans la courbe 26 (fig. 3). Dans ce cas les impulsions maximum sont conduites au régulateur hydraulique. 



  En cas d'écart dans l'autre sens du nombre de tours réel,on obtient une image exactement semblable à la courbe 24 ou 25 de la fig. 3, mais de signe opposé, donc conformément à la courbe 27 et 28 de la fig. 4. 



   De son côté, le régulateur hydraulique fonctionne de manière connue d'après laquelle le régulateur 6 influen- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 çant l'excitation 4 est déplacé dans l'un ou l'autre sens suivant le signe du courant tiré des balais 13 et 14. Ce résultat s'obtient dans ce cas du fait que la polarité engendrée par la bobine 8 agit conjointement avec une magnétisation préalable de direction constante, qui, ainsi qu'indiqué schématiquement sur le dessin, est engendrée par une bobine excitatrice 26 connectée à un réseau de tension constante. 



   L'invention comporte l'avantage de pouvoir se passer de dynamo tachymétrique et de plus la disposition est plus simple notamment du fait que le réseau débitant la fréquence directrice est également utilisé directement à la manoeuvre du régulateur hydraulique. 



   Une autre simplification peut aussi être réa- lisée d'après la présente invention du fait qu'on suppri- me aussi le régulateur hydraulique. On aura alors le couplage représenté sur la fig. 5, dans lequel le courant continu haché débité par le dispositif de contact influen- ce directement l'excitation ou une partie de l'excitation du moteur individuel 1 (comp. la bobine excitatrice 30). 



   Dans les dispositions d'après les exemples d'e- xécution ci-dessus décrits, on utilise pour le règlage chaque demi-onde. Mais on peut aussi prendre des dispo- sitions dans lesquelles on ne se sert que chaque deuxième demi-onde. 



   La fig. 6 représente schématiquement une sem- blable disposition. Les diverses parties de l'installa- tion correspondent à celles ci-dessus décrites. Seul le commutateur diffère de forme en tant qu'il ne possède pas deux segments, mais un seul segment de contact 31. Les conditions électriques sont représentées sur les fig.7, 8 et 9, La fig. 7 montre l'état dans lequel l'amplitude de la fréquence directrice est égale à zéro, le segment 31 faisant contact.

   En cas d'écart angulaire de l'arbre 15 par rapport au moteur individuel 1, le moment de 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 l'établissement de contact est déplacé dans l'une ou l'autre direction, ce qui est représenté par la courbe pour une direction sur la fig. 8 et pour l'autre sur la fig. 9, 
R E V E N D I C A   T 1 0 N   S- 
1,- Dispositif régulateur pour l'entretien de la marche synchrone relative dans les commandes à plusieurs moteurs, notamment pour machines à papier, dans lequel on se sert d'une fréquence électrique comme grandeur directrice, caractérisé en ce qu'on a prévu pour chaque moteur un dispositif de contact, fonctionnant à la fois comme redresseur et comme dispositif   différen-   tiel, actionné par le moteur individuel à régler et connecté au réseau conduisant la grandeur directrice. 



   2,- Dispositif d'après 1 , caractérisé en ce que le courant continu pulsatoire est employé directement pour agir sur l'excitation du moteur individuel. 



   3.- Dispositif d'après   1 ,   caractérisé en ce que le moteur individuel est influencé par un relais intermédiaire, mécanique, hydraulique ou électrique. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



   Regulating device for maintaining the relative synchronous operation in controls with several motors, in particular for paper machines.



   The present invention relates to a regulating device for maintaining the relative synchronous operation in controls with several motors, in particular for paper machines, a device in which an electric frequency is used as a directing quantity. It is known practice to rectify this alternating current by means of a particular device and to superimpose a direct current on it, drawn from the exciter network for individual motors and chopped by a contact device. The sum of these two currents is used to act on the excitation of the individual motor to be adjusted. In this arrangement, it is important that there exist for each particular individual control two devices working independently

 <Desc / Clms Page number 2>

 from each other, namely a rectifier and a contact device.



   According to the present invention, this device is notably improved by the fact that for each separate drive a contact device is available, functioning both as a rectifier and as a differential device, actuated by the corresponding individual motors to be regulated. and connected to the network driving the directing quantity. By the present invention the arrangement is much simpler and much more economical in cost and operation than the present arrangements.



   The accompanying drawings show, by way of examples, embodiments of the invention. The fig.l, 5 and 6 are each a schematic illustration of embodiments of the invention. Figs. 2 to 4 and 7 to 9 represent schematic curves for the description of the electrical conditions.



    1 designates the individual motor, the armature 2 of which is supplied by the network 3. The excitation 4 of the individual motor is connected to the exciter network 5; can be changed by a regulator 6 which is operated for example by a hydraulic control device 7. This device 7 is controlled electrically. The exciter coil 8 of the device 7 is located in a circuit which is supplied by the alternating current network 9. The network 9 delivers a directing frequency which can be generated, for example, by an alternating current machine. Between the hydraulic regulator and the network delivering the directing frequency, there is a contact device which comprises slip rings 10 and 11, as well as a contact segment 12 with two contacts 13 and 14.

   Contact 13 is in electrical communication with ring 10 and contact 14 with ring 11.



  The two slip rings as well as the contact segment

 <Desc / Clms Page number 3>

 are arranged on the shaft 15 which carries a conical pulley 16. This pulley belongs to a conical pulley drive, comprising the second conical pulley 17 and the belt 18 adjustable on the two pulleys. The pulley 17 is actuated by the individual motor 1 either directly or by a return. In addition, a reactance 19 is interposed in the circuit.



   In the operation of the arrangement, a guideline frequency is conducted from the master network 9 to the contact device.



   The arrangement is adjusted so that, in normal operation, the shaft 15 rotates in synchronism with the guide frequency of the network 9. For this it is necessary that the contact segments 13 and 14 make contact at the moment when the amplitude of the directing frequency is equal to zero, therefore at points 20, 21, 22, of the directing frequency curve shown in FIG. 2. In the event of an angular deviation of the shaft 15 and consequently of the individual motor 1 from the guide frequency 9, the moment of establishing contact is shifted to one or the other. direction, as shown by curve 24 (fig. 3). As a consequence of the previous state, the contact device now sends current to the coil 8 of the hydraulic regulator.

   If the deviation of the number of revolutions of the individual motor from the prescribed number of revolutions, that is to say from the frequency 9, becomes even greater, the maximum ratio shown in the curve is obtained. 26 (fig. 3). In this case the maximum pulses are fed to the hydraulic regulator.



  In the event of a deviation in the other direction from the actual number of revolutions, an image is obtained exactly similar to the curve 24 or 25 of FIG. 3, but of opposite sign, therefore in accordance with the curve 27 and 28 of FIG. 4.



   For its part, the hydraulic regulator operates in a known manner according to which the regulator 6 influences

 <Desc / Clms Page number 4>

 owing the excitation 4 is moved in one or the other direction according to the sign of the current drawn from the brushes 13 and 14. This result is obtained in this case from the fact that the polarity generated by the coil 8 acts jointly with a Prior magnetization of constant direction, which, as indicated schematically in the drawing, is generated by an exciter coil 26 connected to a network of constant voltage.



   The invention has the advantage of being able to do without a tachometric dynamo and, moreover, the arrangement is simpler, in particular because the network delivering the guide frequency is also used directly to operate the hydraulic regulator.



   Another simplification can also be made according to the present invention by eliminating the hydraulic regulator as well. We will then have the coupling shown in FIG. 5, in which the chopped direct current delivered by the contact device directly influences the excitation or part of the excitation of the individual motor 1 (comp. The exciter coil 30).



   In the arrangements according to the examples of execution described above, each half-wave is used for the adjustment. But you can also make arrangements in which you only use every second half-wave.



   Fig. 6 schematically shows a similar arrangement. The various parts of the installation correspond to those described above. Only the switch differs in shape in that it does not have two segments, but only one contact segment 31. The electrical conditions are shown in fig.7, 8 and 9, fig. 7 shows the state in which the amplitude of the directional frequency is equal to zero, the segment 31 making contact.

   In the event of angular deviation of the shaft 15 from the individual motor 1, the moment of

 <Desc / Clms Page number 5>

 the contact establishment is moved in either direction, which is shown by the curve for one direction in FIG. 8 and for the other in FIG. 9,
R E V E N D I C A T 1 0 N S-
1, - Regulating device for maintaining the relative synchronous operation in controls with several motors, in particular for paper machines, in which an electric frequency is used as a directing quantity, characterized in that it is provided for each motor a contact device, functioning both as a rectifier and as a differential device, actuated by the individual motor to be regulated and connected to the network driving the directing quantity.



   2, - Device according to 1, characterized in that the pulsating direct current is used directly to act on the excitation of the individual motor.



   3.- Device according to 1, characterized in that the individual motor is influenced by an intermediate relay, mechanical, hydraulic or electrical.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

4,- Dispositif d'après 1 à 3 , caractérisé en ce que le dispositif de contact ne possède qu'un seul contact, de sorte que seule chaque deuxième demi-onde de la fréquence est utilisée pour la commande. **ATTENTION** fin du champ CLMS peut contenir debut de DESC **. 4, - Device according to 1 to 3, characterized in that the contact device has only one contact, so that only each second half-wave of the frequency is used for the control. ** CAUTION ** end of field CLMS may contain start of DESC **.
BE378627D BE378627A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE378627A true BE378627A (en)

Family

ID=48672

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE378627D BE378627A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE378627A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
BE378627A (en)
BE463483A (en)
BE385517A (en)
BE380437A (en)
CH441612A (en) Dental equipment
BE378506A (en)
BE514160A (en)
CH313662A (en) Induction motor fitted with an electric braking device
CH103224A (en) Device for adjusting the speed of a machine operated by several motors.
BE381231A (en)
BE522305A (en)
BE407849A (en)
BE452728A (en)
BE448248A (en)
BE496012A (en)
BE380586A (en)
BE356568A (en)
CH334506A (en) Diesel-electric vehicle electric traction equipment
CH322029A (en) Variable speed electric motor unit
BE355483A (en)
BE422578A (en)
BE417132A (en)
BE412994A (en)
CH294141A (en) Self-exciting and self-regulating synchronous electric machine.
BE374916A (en)