BE360560A - - Google Patents

Info

Publication number
BE360560A
BE360560A BE360560DA BE360560A BE 360560 A BE360560 A BE 360560A BE 360560D A BE360560D A BE 360560DA BE 360560 A BE360560 A BE 360560A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
pressure roller
roller
pressure
lever
humidifier
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE360560A publication Critical patent/BE360560A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B41PRINTING; LINING MACHINES; TYPEWRITERS; STAMPS
    • B41LAPPARATUS OR DEVICES FOR MANIFOLDING, DUPLICATING OR PRINTING FOR OFFICE OR OTHER COMMERCIAL PURPOSES; ADDRESSING MACHINES OR LIKE SERIES-PRINTING MACHINES
    • B41L11/00Apparatus for directly duplicating from hectographic masters in mirror image, i.e. "wet duplicators" for producing positive copies

Landscapes

  • Delivering By Means Of Belts And Rollers (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Dispositif duplicateur d'écriture, de dessins, etc..., par réimpression ". 



     L'objet   de la présente invention est une forme nouvelle et spéciale de réalisation d'appareil duplicateur d'écriture, de dessins,   etc..,     à   partir d'originaux portant l'écriture témoin susceptible d'impression, sur des feuilles de copie préalablement humidifiées ou analogues. 



   Pour réaliser le procédé, on se sert d'un dispositif qui copie sur des feuilles, ou objet de même genre, un original portant   l'écriture   témoin susceptible d'impression; à cet ef- fet, un place l'original sur un rouleau et l'on fait passer la feuille à imprimer entre ce rouleau et un autre rouleau, rouleau-de   oestre-pression   poussé contre   le.   premier.; 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 préalablement, la   feuille   en passant dans un' dispositif humi- dificateur a été recouverte d'une mince pellicule de liquide formant   gatne   et qui se volatise rapidement, le liquide employé est un liquide qui dissout légèrement et uniformément l'encre d'impression, sans attaquer la feuille à imprimer dans son for- mat ;

   on peut de la sorte tirer un grand nombre de copies nattes et fidèles à l'original. 



   Une caractéristique particulière de :L'invention est la commande automatique du rouleau de pression, du rouleau de contre-pression et du dispositif humidifeateur à partir de la commanda proprement dite; il en résulte qu'en cas de com- mande à la main, il suffit de tourner la manivelle peur as- surer la transport et au cours de celui-ci   l'humidification   de la feuille à imprimer,   l'impression   de oelle-oi et son éjection, tandis qu'en cas de marche au moteur électrique, il suffit d'actionner une manette de commande et partant, un enclenchement et un déclenchement à index en collaboration pour mettre la machine en marche et opérer la reproduction. 



   Dans le dessin, on a représenté des modalités de réali- sation de l'objet de l'invention; la figure 1 montre la réalisation de machine pour com- mande à moteur; la figure 2 est une vue de coté de la machine; la figure 3 est la machine conçue pour marche à la main; la figure 4 représente le dispositif de commande et les organes commutateurs asssciés vue de coté: la figure 5 représente le dispositif de mise sous ten- sion de l'original sur le tambour de pression,on coupe; la figure 6 est une vue de coté de la figure S en coupe suivant la ligne a-b et la figure 7 montre le logement du rouleau de contre-Pres- sion.. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   Conformément au   dessin,   dans la charpente de la machine 1 est logé le rouleau de pression 2 à rotation qui se trouve en relation avec la commande par l'intermédiaire d'un renvoi d'engrenages. Le rouleau de contre-pression 3 qui se compose avantageusement de matière élastique peut être réglé, en ce qui concerne la pression qu'il exerce sur le rouleau de pres- sion 2. A cet effet, l'axe 4 du rouleau de contre-pression 3 est logé àf l'aide de tourillons disposés exoentriquement des deux   cotés   par rapport au centre de l'axe. A l'aide de la ma- nette 7 fixée sur le prolongement de l'axe 4, on peut donner une pression plus ou moins grandesur le rouleau de pression 2; l'écrou de réglage 8 permet de le fixer dans une position quel conque par rapport au rouleau   de%pression   2.

   Sur la manette 7 se trouve un appendice 9. Dans le passage de ce prolonge- ment un ressort pousse   une Sphère   contre les crans ménagés dans la paroi latérale, crans qui,dipsoés circulairement et cor- respondant au rayon d'action de l'appendice,indiquent le s di- verses positions de pression du rouleau de contre-pression. 



  Il est très important pour la reproduction que les deux roue leaux de pression se touchent sur toute la longueur uniformé- ment. Pour pouvoir régler exactement la position du rouleau de contre-pression 3 par rapport au raooirt ay riyke ay de oressuib 3m l'axe 4 du rouleau de contre-pression 3 est suspendu des deux cotés dans des leviers paliers réglables 5 et 6. Ces leviers 5 et 6 peuvent être déplacés l'un par rapport à l'autre par l'intervention des vis filetées 10 pourvues   d'appendices   ex-   centriques,   de sorte que de cette façon, on peut régler exac- tement la position du rouleau de   contre-pression   par rapport au rouleau de pression. La figure   7   montre un autre logement qui sert au même but.

   Dans ce   oas,   l'axe 4 du rouleau de con- tre pression 3 est logé dans un palier 46 qui par des vis 47 et des plaquettes serrouses 48 est maintenu dans un cadre 
45 de manière à pouvoir se déplacer dans tous les sens per- pendioulairement à l'axe 4. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



    @   
Le dispositif humidificateur 11 cet commandé par la came 12. A cet effet, on se sert du levier articula 13 assemblé à demeure avec le dispositif humidificateur 11; à l'état de re- pos le levier repose par l'intermédiaire de son galet 14 sur le bec de la came 12 et maintient ainsi le dispositif   humidi-   ficateur en position soulevée. 



   Dans le cas où l'on doit reproduire sur du papier ligné, on éprouve avec les appareils usuels employée jusqu'à présent de grandes difficultés à faire concorder l'écriture à repro- duire avec les lignes imprimées du papier servant à la repro- duction, particulièrement quand l'original tendu sur le tam- bour ne concorde pas exactement avec la fouille à imprimer. 



   La présente invention porte reméde à oet   inconvénient, ;   étant donné que la position initiale du rouleau de pression portant l'original à reproduire peut être réglée dans certain -nes limites. A cet effet, la came 12 du rouleau de pression 2 est montée à réglage par l'intermédiaire des vis 16 qui tra- versent les trous allongés 13 de la came 18. Pour limiter le mouvement du rouleau de pression 2 après chaque révolution, une pointe indexeues 18 est montée élastiquement dans la pa- roi latérale de la machine; elle vient s'introduire dans un trou 17 de la came 12 après chaque révolution du rouleau de pression 2. 



   En abaissant le levier de déclenchement 38, on actionne une tige 43 qui fait sortir la pointe 18 du trou 17 de la came 12 par l'intermédiaire d'un levier coudé 44 et d'une tringle de rappel 42. Le même mouvement du levier 58 accouple, en même temps, ainsi qu'il sera exposé plus loin, le rouleau de pression 2 aveo la commande et, à présent, le rouleau de pression peut sans encombre effectuer un   tour   jusqu'à ce que la pointe repère 18 pénètre de nouveau dans le trou 17, 
Dans la modalité de réalisation pour commande à la main, la tige) destinée à actionner la pointe indexause 18 n'existe 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 pas.

   Cette pointe ne pénètre que très légèrement dans le trou 
17. dont les bords présentent des interruptions, de la came   12,.de   sorte que lorsque le rouleau se met à tourner, la poin- te sort d'elle mime du trou   17.   



   Au lien de pointe élastique indexeuse, on peut aussi se servir d'un levier indexeur   à   galet disposé élastiquement dans la paroi latérale dont le galet s'introduit dans un cran correspondant de la came 12. 



   En se servant de l'un de ces dispositifs en collaboration avec la came réglable 12, on   peut,   sans aucune difficulté mettre la reproduction en concordance avec un papier de repro-   duction   ligné d'avance. 



   Un autre avantage essentiel de l'invention consiste dans la conformation du dispositif qui permet de mettre l'original sous tension sur le tambour de pression. 



   Dans les duplicateurs courants utilisés à l'heure actuel-   le,   le rouleau de contre-pression doit, par un moyen   queloon-   que, à chaque révolution du rouleau de pression, être écarté pour éviter le dispositif de mise sous tension qui fait sail- lie sur la périphérie du rouleau de pression ; ou encore, le rouleau de contre-pression vient au cas   où.   le dispositif de mise sous tension, se trouve dans un réduit du rouleau de pres- sion, hors du contact à certains moments du rouleau de pres- sion. Ceci rend l'appareil extrêmement compliqué et la repro-   duction   d'originaux dont la longueur dépasse celle du tambour est impossible. 



   A l'oppoosé de ce qui précède, le dispositif de mise sous tension est,conformément à   l'invention.conçu   de manière à s'a- dapter exactement à la périphérie du rouleau de pression et permet de la sorte au rouleau de contre--pression de coller en permanence sur le rouleau de pression. Il est possible   aussi     grâce     à   ce dispositif de reproduire des originaux dont la lon-   gueur   dépasse   celle   de la périphérie du rouleau de pression. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



  Dans ce cas, l'original   n'este   pas fixe sur le rouleau de pres- sion, mais simplement posé sur le dispositif humidificateur et vient passer ensuite, avec la feuille qui doit recevoir l'im- pression, entre les deux rouleaux. 



   Le dispositif de mise sous tension comporte les deux traverses serreuses 19 et 20   qui, noyées   dans le rouleau de pression   2.sont   logées sur une traverse   porteuse   21. La tra- verse porteuse 21 est pourvue de deux languettes 22 traversées chacune par un boulon 23 rivé à la traverse serreuse. de sorte que les deux traverses serreuses sont sous l'action des res- sorts   24,poussées   vers l'intérieur contre le manteau du rou- leau de pression. Pour renforcer la pression, les traverses   serreuses   sont avantageusement poussées vers l'intérieur par deux ressorts do traction attachés à chaque extrémité.

   Sous les traverses serreuses tourne un arbre 25 à verrou 26 disposé du côté extérieur du rouleau de pression 3; ses doigts 27 et sous 28 viennent porteries saillants 29 se trouvant sur les tra- verses serreuses. La rotation du verrou du verrou dans un sens ou dans l'autre soulève alternativement l'une ou l'autre des traverses serreuses en position verticale par l'intervention des doigts 27 et 28. En ce qui concerne la traverse serreuse 19, les doigts viennent s'engager, dans la position la plus élevée, derrière des nez qui se trouvent sur les saillante 29, de sor- te que la traverse/serreuse reste dressée dans cette position élevée et que ce n'est qu'après le retour du verrou 26 que la traverse   serreuse   20 vient se placer dans le manteau du rouleau de pression, dès que le déclenchement du verrou 26 s'opère. 



   En cas de marche au moteur, le mouvement du moteur est transmis à la machine par un mécanisme à vis sans fin et une poulie à cordonnet. Sur   l'axe   du rouleau de pression est logée. à rotation la roue à rochet 30 qui est   accouplée   à demeure à la roue dentée 31. La roue dentée 31 est engrenée par le pi- gnon 32 logé dans la paroi latérale et qui porte à l'autre 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 extrémité de son axe la poulie à cordonnet 33. Entre la roue dentée 31 et la roue à roohet 30 est disposé le levier 34 à rotation. Latéralement au rouleau de pression 2 est fixé élastiquement le cliquet 35 qui quand on agit sur le levier 
34 peut être mis en rapport avec la roue à rochet 30. Le le- vier 34 est en relation avec la tige de rappel 37 par la vis 
36 et est actionné par la manette de mise en marche 38.

   La manette de mise en   marche   38 est limitée dans son mouvement par la butée réglable   49.   Par l'intermédiaire du ressort de traction 39 tout le système est maintenu en position de non enclenchement$, c'est-à-dire que le cliquet 35 est écarté par le levier   34   de la roue à rochet 30 et que partant   l'embraya-   ge avec le rouleau de pression 2 est débrayé. 



   En cas de marche à la main, ces pièces, à l'exception de la roue dentée   31   qui dans ce cas est assemblée à demeure avec le rouleau de pression 2, et le pignon 32,   disparaissent:   et la manivelle est fixée sur l'axe du pignon 32. 



   Le fonctionnement du dispositif est le suivant :   On   met sous tension sous le rouleau de pression 2, l'ori- ginal, coté écrit extérieurement, par l'intervention du dis- positif de serrage. Le dispositif humidificateur 11 est en relation avec un réservoir 40 de liquide humidificateur. On pousse   à   présent la feuille de papier ou l'objet qui doit recevoir l'impression sur la table d'alimentation 41 en- dessous du dispositif humidificateur 11 à présent en posi- tion soulevée. jusqu'entre les rouleaux de pression.

   En le faisant tourner le rouleau de pression,.ravier articulé à galet   15. assemblé   à demeure avec le   dispositif   humidifica-   tour,se   détache du bec de la came 12 et le dispositif humi- dificateur vient ainsi se poser élastiquement sur la feuille à imprimer. Celle-ci est entratnée par les rouleaux qui tour.   nant   et de la sorte l'impression se donne. Quand le rouleau 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 de pression 2 et la camé associée à   dépure   avec lui ont ac- compli une révolution, le levier artioule à galet 13 est re- venu sur le bec de la came 12 et a de   neuves     soulevé   le dis- positif humidificateur.

   En même temps, la pointe   indexeuse   18 ou encore le galet du levier il. galet indexeur est rentrée dans le trou   17   ou encore dans la cran correspondant de la came 12, de manière que le rouleau de pression se retrouve maintenant dans sa position initiale. 



   En cas de marche au moteur on enclenche tout d'abord le moteur; la roue dentée 31 et avec elle la roue à rochet 30 tournant tout d'abord à vide autour de l'axe immobile du roui leau de pression. On introduit à présent, comme dans le cas de marche à la main, la feuille de papier à imprimer et on la pousse jusqu'à ce qu'elle pénètre entre les rouleaux de pression. Si maintenant on abaisse le levier commutateur 38, la tige de rappel   37   fait basculer le levier 34 sur l'axe du rouleau de pression: el en résulte que le cliquet 35 vient s'engager dans la roue à   roohet   30, en rotation.

   En   même   temps, la pointe indexeuse 18 est   poussée   hors du trou 17 de la came 12 et libère le rouleau de pression 2 pour une révolution; le cliquet 35 fixé sur le rouleau de pression 2 est entraîné par la roue à rochet 30, ce qui fait tourner le rouleau de pression 2. La fonction du dispositif   humidi-     ficateur   reste la même que dans le cas de commande à la' main.

   Quand le rouleau de pression 2, a fait un tour et ain- si donné l'impression, le cliquet 35 est écarté par le le- vier 34 qui a été ramené   entretemps   dans sa position initia- le par le ressort de rappel 39 et de la sorte mis hors d'at- taque avec la roue à roohet 30, de sorte que le rouleau de pression s'arrête tandis que la pointe indexeuse 18 pénètre dans le trou   17   ou encore que le galet   indexeur   s'introduit dans son cran de la came. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   Pour reproduire une nivelle   copie,   il suffit d'intro- duire une nouvelle feuille de papier et d'abaisser le levier de mise en marche 38,après quoi tout le processus   reaom-   M'once 
Quand on veut faire de la reproduction "sans fin", c'est-      à-dire de la reproduction d'un original sur une bande de papier continue, ou quand on veut reproduire des originaux dont la longueur est supérieure à la périphérie du rouleau de   pression..   il suffit de retourner la pièce portant le ga- let du levier articulé à galet 13 de façon que le galet ne vienne plus porter sur le beo de la came 12 et que le dis- positif humidificateur vienne à présent se poser en perma-   nence   sur la feuille à imprimer.

   Le levier de mise en mar- che 38 est maintenu. soit   à   la main, soit   à   l'aide d'un dis- positif d'arrêt   spécial,   en permanence en position   d'enclen-   ohement; il/en résulte que le cliquet 35 après chaque révo-   lution   du rouleau de pression 2 s'accouple de nouveau immé- diatement avec la roue à rochet 30, qu'en conséquence le rouleau de pression est entraîné en continu. La pointe in- dexeuse élastique 18 est de même, aussi longtemps que la manette de mise en marche 38 est enclenchée, abaissé par la oame 13 de sorte que le rouleau de pression peut maintenant tourner sans arrêt sans rencontrer   d'obstacle .   



   REVENDICATIONS. 
 EMI9.1 
 



  -t-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-:-t-:-:- 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Device for duplicating writing, drawings, etc., by reprint".



     The object of the present invention is a new and special embodiment of duplicating apparatus for writing, drawings, etc., from originals bearing the control writing capable of being printed, on copy sheets. previously moistened or the like.



   To carry out the process, a device is used which copies onto sheets, or similar object, an original bearing the witness writing capable of printing; to this end, one places the original on a roll and the sheet to be printed is passed between this roll and another roll, with the pressure roll pushed against the. first.;

 <Desc / Clms Page number 2>

 previously, the sheet passing through a humidifier has been covered with a thin film of liquid forming gatne and which volatizes quickly, the liquid employed is a liquid which slightly and uniformly dissolves the printing ink, without etching the sheet to be printed in its format;

   in this way, a large number of mat copies can be made that are faithful to the original.



   A particular characteristic of: The invention is the automatic control of the pressure roller, the counter-pressure roller and the humidifier device from the command itself; it follows that in the case of manual control, it suffices to turn the crank in order to ensure the transport and during this the humidification of the sheet to be printed, the printing of oelle-oi and its ejection, while in case of operation with the electric motor, it suffices to actuate a control lever and hence, an engagement and an index release in collaboration to start the machine and operate the reproduction.



   In the drawing, embodiments of the object of the invention have been shown; FIG. 1 shows the embodiment of a machine for motor control; FIG. 2 is a side view of the machine; Figure 3 is the machine designed for hand walking; FIG. 4 represents the control device and the assembled switching members seen from the side: FIG. 5 represents the device for putting the original under tension on the pressure drum, it is cut; Figure 6 is a side view of Figure S in section taken along line a-b and Figure 7 shows the housing of the counter-pressure roller.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   According to the drawing, in the frame of the machine 1 is housed the rotating pressure roller 2 which is in connection with the control by means of a gear return. The counter-pressure roller 3, which advantageously consists of elastic material, can be adjusted as regards the pressure which it exerts on the pressure roller 2. For this purpose, the axis 4 of the counter-pressure roller pressure 3 is housed using journals arranged exoentrically on both sides relative to the center of the axis. Using the handle 7 fixed on the extension of the axis 4, it is possible to give a greater or lesser pressure on the pressure roller 2; the adjustment nut 8 allows it to be fixed in any position relative to the% pressure roller 2.

   On the lever 7 is an appendix 9. In the passage of this extension a spring pushes a sphere against the notches made in the side wall, notches which, circularly dipsoed and corresponding to the radius of action of the appendix , indicate the various pressure positions of the counter pressure roller.



  It is very important for reproduction that the two pressure water wheels touch each other evenly along the entire length. In order to be able to precisely adjust the position of the back pressure roller 3 in relation to the raooirt ay riyke ay de oressuib 3m the axis 4 of the back pressure roller 3 is suspended on both sides in adjustable bearing levers 5 and 6. These levers 5 and 6 can be moved relative to each other by the intervention of the threaded screws 10 provided with eccentric appendages, so that in this way the position of the counter roller can be adjusted exactly. -pressure against the pressure roller. Figure 7 shows another housing which serves the same purpose.

   In this case, the axis 4 of the counter-pressure roller 3 is housed in a bearing 46 which by screws 47 and clamping plates 48 is held in a frame.
45 so as to be able to move in all directions perpendicular to axis 4.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



    @
The humidifier device 11 this controlled by the cam 12. For this purpose, the articulated lever 13 is used, which is permanently assembled with the humidifier device 11; in the resting state, the lever rests by means of its roller 14 on the spout of the cam 12 and thus maintains the humidifier device in the raised position.



   In the case where it is necessary to reproduce on lined paper, one experiences with the usual apparatuses employed until now great difficulties in making correspond the writing to be reproduced with the printed lines of the paper used for the reproduction. , especially when the original stretched over the drum does not exactly match the print to be printed.



   The present invention overcomes this drawback; since the initial position of the pressure roller carrying the original to be reproduced can be adjusted within certain limits. For this purpose, the cam 12 of the pressure roller 2 is mounted for adjustment by means of the screws 16 which pass through the elongated holes 13 of the cam 18. To limit the movement of the pressure roller 2 after each revolution, a index point 18 is elastically mounted in the side wall of the machine; it is introduced into a hole 17 of the cam 12 after each revolution of the pressure roller 2.



   By lowering the release lever 38, a rod 43 is actuated which causes the tip 18 to come out of the hole 17 of the cam 12 by means of an angled lever 44 and a return rod 42. The same movement of the lever 58 simultaneously, as will be explained later, the pressure roller 2 with the control and, now the pressure roller can safely make one revolution until the point marked 18 penetrates new in hole 17,
In the embodiment for manual control, the rod) intended to actuate the index point because 18 does not exist

 <Desc / Clms Page number 5>

 not.

   This point only penetrates very lightly into the hole
17., the edges of which have interruptions, of the cam 12, so that when the roller starts to turn, the point emerges from it mimics the hole 17.



   At the indexing elastic point link, it is also possible to use a roller indexing lever disposed elastically in the side wall, the roller of which is inserted into a corresponding notch of the cam 12.



   By making use of one of these devices in conjunction with the adjustable cam 12, it is possible without any difficulty to match the reproduction with pre-lined reproduction paper.



   Another essential advantage of the invention consists in the configuration of the device which makes it possible to put the original under tension on the pressure drum.



   In current duplicators in use today, the back pressure roller must, by some means, with each revolution of the pressure roller be moved aside to avoid the protruding tensioning device. binds on the periphery of the pressure roller; or the back pressure roller comes just in case. the tensioning device, is located in a reduction of the pressure roller, out of contact at certain times of the pressure roller. This makes the machine extremely complicated and reproduction of originals longer than that of the drum is impossible.



   In contrast to the above, the tensioning device is, in accordance with the invention, designed so as to fit exactly to the periphery of the pressure roll and thus allows the counter roll. -pressure to stick permanently on the pressure roller. It is also possible, thanks to this device, to reproduce originals whose length exceeds that of the periphery of the pressure roller.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



  In this case, the original is not fixed on the pressure roller, but simply placed on the humidifier device and then passes, with the sheet which is to receive the printing, between the two rollers.



   The tensioning device comprises the two clamping cross members 19 and 20 which, embedded in the pressure roller 2, are housed on a carrying cross member 21. The supporting cross member 21 is provided with two tabs 22 each traversed by a bolt 23 riveted to the clamp. so that the two clamping ties are under the action of the springs 24, pushed inwards against the mantle of the pressure roller. To reinforce the pressure, the cross ties are advantageously pushed inward by two tension springs attached at each end.

   Under the clamping beams rotates a shaft 25 with latch 26 disposed on the outer side of the pressure roller 3; its fingers 27 and under 28 come protruding porteries 29 lying on the clamping crosspieces. The rotation of the bolt of the latch in one direction or the other alternately raises one or the other of the clamping cross members in a vertical position by the intervention of the fingers 27 and 28. As regards the clamping cross member 19, the fingers come to engage, in the highest position, behind the noses which are on the projections 29, so that the crosspiece / clamp remains upright in this raised position and only after the return of the latch 26 that the clamping cross member 20 is placed in the mantle of the pressure roller, as soon as the release of the latch 26 takes place.



   When running at the motor, the motor movement is transmitted to the machine by a worm gear mechanism and a cord pulley. On the axis of the pressure roller is housed. rotating the ratchet wheel 30 which is permanently coupled to the toothed wheel 31. The toothed wheel 31 is meshed by the pinion 32 housed in the side wall and which carries to the other

 <Desc / Clms Page number 7>

 end of its axis the corded pulley 33. Between the toothed wheel 31 and the roohet wheel 30 is arranged the lever 34 to rotate. Laterally to the pressure roller 2 is elastically fixed the pawl 35 which when the lever is acted
34 can be brought into relation with the ratchet wheel 30. The lever 34 is connected with the return rod 37 by the screw.
36 and is operated by the start lever 38.

   The starting lever 38 is limited in its movement by the adjustable stop 49. By means of the tension spring 39 the whole system is maintained in the non-engagement position $, that is to say that the pawl 35 is moved away by the lever 34 of the ratchet wheel 30 and hence the clutch with the pressure roller 2 is disengaged.



   In the event of hand operation, these parts, with the exception of the toothed wheel 31 which in this case is permanently assembled with the pressure roller 2, and the pinion 32, disappear: and the crank is fixed on the pinion pin 32.



   The operation of the device is as follows: Tension is applied under the pressure roller 2, the original, written side on the outside, by the intervention of the clamping device. The humidifier device 11 is linked to a reservoir 40 of humidifying liquid. The sheet of paper or the object which is to receive the print is now pushed onto the feed table 41 below the humidifier 11 now in the raised position. up between the pressure rollers.

   By rotating it, the pressure roller, articulated roller bearing 15. permanently assembled with the humidifying device, is detached from the spout of the cam 12 and the humidifying device thus comes to rest elastically on the sheet to be printed. . This is entered by the rollers which turn. nant and in this way the impression is given. When the roll

 <Desc / Clms Page number 8>

 of pressure 2 and the cameo associated with depure with it have completed one revolution, the roller lever 13 has returned to the spout of the cam 12 and has again raised the humidifier device.

   At the same time, the indexing point 18 or the roller of the lever il. indexer roller has entered the hole 17 or again in the corresponding notch of the cam 12, so that the pressure roller is now in its initial position.



   If the engine is running, the engine is first started; the toothed wheel 31 and with it the ratchet wheel 30 firstly rotating empty around the stationary axis of the pressure roller. The sheet of paper to be printed is now introduced, as in the case of walking by hand, and pushed until it enters between the pressure rollers. If the switch lever 38 is now lowered, the return rod 37 causes the lever 34 to switch on the axis of the pressure roller: the result is that the pawl 35 engages in the roohet wheel 30, in rotation.

   At the same time, the indexing tip 18 is pushed out of the hole 17 of the cam 12 and releases the pressure roller 2 for one revolution; the pawl 35 attached to the pressure roller 2 is driven by the ratchet wheel 30, which rotates the pressure roller 2. The function of the humidifier remains the same as in the case of manual control.

   When the pressure roller 2 has made one revolution and thus given the impression, the pawl 35 is moved aside by the lever 34 which has meanwhile been returned to its original position by the return spring 39 and the sort put out of attack with the roohet wheel 30, so that the pressure roller stops while the indexing point 18 penetrates the hole 17 or else the indexing roller enters its notch. drug.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   To reproduce a copy level, just insert a new sheet of paper and lower the start lever 38, after which the whole process starts again.
When you want to make "endless" reproduction, that is to say, the reproduction of an original on a continuous web of paper, or when you want to reproduce originals whose length is greater than the periphery of the roll pressure .. it suffices to turn the part carrying the roller of the articulated roller lever 13 so that the roller no longer bears on the beo of the cam 12 and the humidifier device now comes to rest in permanently on the sheet to be printed.

   The start lever 38 is held. either by hand or using a special stop device, permanently in the latching position; As a result, the pawl 35 after each revolution of the pressure roller 2 immediately mates again with the ratchet wheel 30, that consequently the pressure roller is driven continuously. The resilient indexing tip 18 is likewise, as long as the start lever 38 is engaged, lowered by the blade 13 so that the pressure roller can now rotate without stopping without encountering any obstacle.



   CLAIMS.
 EMI9.1
 



  -t -: -: -: -: -: -: -: -: -: -: -: - t -: -: -

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1./ Dispositif à reproduire des originaux portant de l'é- criture modèle susceptible d'impression (écriture, dessins, etc.) par réimpression sur des feuilles cartes ou analogues préalablement humidifiées par un revêtement très mince de liquide très volatil (esprit de vin, éther ou mélanges de ces liquides), caractérisé par le fait que les mouvements du rouleau de pression, du rouleau de contre-pression et du dispositif humidificateur se font d'une commande commune <Desc/Clms Page number 10> et sont dépendants les uns des autres, de telle manière qu' en faisant simplement tourner la rouleau de pression, on assure l'humidification de la feuille à impréer, son trans- port subséquent, son impression et son éjection. 1. / Device for reproducing originals bearing model writing capable of printing (writing, drawings, etc.) by reprinting on card or similar sheets previously moistened with a very thin coating of very volatile liquid (spirit of wine, ether or mixtures of these liquids), characterized in that the movements of the pressure roller, the counter-pressure roller and the humidifier device are made by common control <Desc / Clms Page number 10> and are mutually dependent, so that by simply rotating the pressure roller, the sheet to be impregnated is moistened, transported, printed and ejected. 2./ Dispositif conforme à la revendication 1, caractériel par le fait que le dispositif humidificateur est conçu de manière qu'à l'exception d'un bord étroit toute la feuille puisse être humidifiée et imprimée. 2. / Device according to claim 1, characériel in that the humidifier device is designed so that with the exception of a narrow edge the entire sheet can be moistened and printed. 3./ Dispositif conforme à la revendication 1, caractérisé par le fait que la dispositif humidificateur est approvi- sionné pendant la marche de l'appareil (mouvement rotatif de reproduction de l'appareil) en liquide goutte à goutte et en permanence par un dispositif spécial qui peut être réglé et mis hors service. 3. / Device according to claim 1, characterized in that the humidifier device is supplied during operation of the device (rotary reproduction movement of the device) with liquid drip and continuously by a device. special that can be set and disabled. 4. / Dispositif conforme à la revendication 1, caractérisé par le fait qu'en cas de marche au moteur, le rouleau de près -sion est mis en marche par l'intervention d'un levier com- mutateur pour une révolution et qu'après chaque opération de reproduction, il s'arrête automatiquement tandis que la commande continue à marcher. 4. / Device according to claim 1, characterized in that in case of running the motor, the near -sion roller is started by the intervention of a switch lever for one revolution and that after each reproduction operation, it stops automatically while the control continues to operate. 5./ Dispositif conforme à la revendication 4. caractérisé par le fait que pour la mise en marche il est fait usage d'un cliquet (35) disposé du cote face du rouleau de pression (2), cliquet qui est mis en rapport par la \ levier de aise en marche (38), la tige de rappel (37) et le levier(34) avec la roue à rochet (30 tournant librement sur l'axe du rouleau de pression. 5. / Device according to claim 4. characterized in that for starting use is made of a pawl (35) disposed on the face side of the pressure roller (2), which pawl is placed in relation to the running comfort lever (38), the return rod (37) and the lever (34) with the ratchet wheel (30 rotating freely on the axis of the pressure roller. 6./ Dispositif conforme aux revendications 4 et 5, carac- térisé par le fait qu'après chaque révolution du rouleau de pression (2) le cliquet (35) est soulevé automatiquement par le levier (34) pour être écarté de la roue à rochet (30) *Il que le rouleau de pression (2) reste immobile jusqu'à l'en- clenchement suivant . <Desc/Clms Page number 11> 6. / Device according to claims 4 and 5, charac- terized in that after each revolution of the pressure roller (2) the pawl (35) is automatically lifted by the lever (34) to be moved away from the wheel. ratchet (30) * Ensure that the pressure roller (2) remains stationary until the next engagement. <Desc / Clms Page number 11> 7./ Dispositif conforma aux revendications 1 et 4, carac- térisé par le fait que le dispositif humidificateur se pose, au commencement de la révolution du rouleau de pression (2), élastiquement sur la feuille à imprimer et est à nouveau sou- levé après chaque tour du rouleau de pression. 7. / Device according to claims 1 and 4, charac- terized in that the humidifier device is placed, at the beginning of the revolution of the pressure roller (2), elastically on the sheet to be printed and is again lifted. after each revolution of the pressure roller. 8./ Dispositif conforme à la revendication 7, caractérisé par le fait que sur le rouleau de pression (2) est fixée une came ils) sur laquelle se déplace un levier articulé à galet assemblé à denture avec le dispositif humidificateur qui réa- lise la montée et la descente du dispositif humidificateur. 8. / Device according to claim 7, characterized in that on the pressure roller (2) is fixed a cam they) on which moves an articulated roller lever assembled toothed with the humidifier device which realizes the raising and lowering of the humidifier device. 9./ Dispositif conforme aux revendications 1 et 4 , carac- terise par la fait qu'en vue de fixer avec précision le rou- leau de pression (2) dans sa position initiale, la came(12) présente an passage (17) ou un cran dans lequel vient s'intro- duire une pointe indexeuse (18) assemblée élastiquement dans la paroi latérale ou encore le galet d'un levier élastique galet monté élastiquement. 9. / Device according to claims 1 and 4, charac- terized by the fact that in order to fix the pressure roller (2) with precision in its initial position, the cam (12) has a passage (17). or a notch in which is inserted an indexing point (18) assembled elastically in the side wall or the roller of an elastic lever roller mounted elastically. la./ Dispositif conforme aux revendications 1,4 et 9, caractérisé par le fait que la oame (12) e st fixée sur le rou- leau de pression (2) par deux vis (16) traversant des trous allongés (15), en vue du déplacement dans certaines limites de la position initiale du rouleau de pression ou encore du point EMI11.1 d'attaque de la pointe indexeuse ( 28 j pour pouvoir imprimer exactement sur du papier rég lé. la./ Device according to claims 1, 4 and 9, characterized in that the oame (12) is fixed to the pressure roller (2) by two screws (16) passing through elongated holes (15), in order to move within certain limits of the initial position of the pressure roller or of the point EMI11.1 of the indexing tip (28 days to be able to print exactly on regulated paper. Il,/ Dispositif conforme aux revendications 4, 5, 9 et 10. caractérisé par le fait que par un seul mouvement du levier EMI11.2 oemmutataur $8j e produit, sipultanément le déverrouil- galepar.la poin'ce indexeuse (18 )e'cJ-'accouplement du rouleau oammu1;ate-'l11' /38)... in@àxé##)/Î8 iJnUltenémen.t la déverrouil- age e r u ssion roulea ' de pression (3)/par un cliquet disposé rouleau sur son côté avant, tandis que cet accouplement se débraye aprés une .révolution, du rouleau de pression (2) et que la EMI11.3 détermine nouveau La positioninitïale exacte du rouleau de 'e1²1\\ l}nd'eX8use (18]/et partant la positi on de placement de la feuille de papier qui doit recevoir l'impression. <Desc/Clms Page number 12> It, / Device according to claims 4, 5, 9 and 10. characterized in that by a single movement of the lever EMI11.2 oemmutataur $ 8I produce, at the same time the unlocking by the indexing punch (18) and the coupling of the roller oammu1; ate-'l11 '/ 38) ... in @ àxé ##) / Î8 iJnUltenémen. t the release eru ssion pressure roll (3) / by a pawl positioned roller on its front side, while this coupling disengages after a revolution, of the pressure roller (2) and the EMI11.3 determines new The exact initial position of the roll of 'e1²1 \\ l} nd'eX8use (18] / and hence the placement positi on of the sheet of paper to receive the print. <Desc / Clms Page number 12> 12./ Dispositif conforme aux revendications 1 à il? caractérisé par le fait que pour reproduire des 'originaux de longueur plus considérable que la périphérie du rouleau de pression, ou encore pour opérer la reproduction dénommée repro- duotion sans fin ,on retourne le levier articulé à galet (13) pour le mettre hors de relation arec la oame (12). 12./ Device according to claims 1 to it? characterized by the fact that in order to reproduce originals of greater length than the periphery of the pressure roller, or again to operate the so-called endless reproduction, the articulated roller lever (13) is turned over to put it out of the way. relation arec la oame (12). de quoi il résulte que le dispositif humidificateur reste en permanence sur la feuille de papier à imprimer et que par suite du fait que le levier commutateur (38) est abaissé en permanence, le rouleau de pression (2) est accouplé en per- manence avec la commande mécanique e que la pointe indexeuse (18) est écartée en permanence de la came (12). from which it follows that the humidifier device remains permanently on the sheet of paper to be printed and that as a result of the fact that the switch lever (38) is permanently lowered, the pressure roller (2) is permanently coupled with the mechanical control e that the indexing tip (18) is permanently removed from the cam (12). 13./ Dispositif conforme aux revendications 1 et 4, oarac- térisé par le fait que le dispositif de mise sous tension de l'original sur le rouleau de pression épouse exactement la surface du manteau du rouleau de pression et que les deux traverses serreuses (19 et 20) peuvent être soulevées en di- rection verticale par des dispositifs ad hoc (27 et 28) et que l'une des traverses serreuses peut être fixée dans sa posi- tion la plus élevée. 13./ Device according to claims 1 and 4, characterized in that the device for tensioning the original on the pressure roller exactly matches the surface of the pressure roller mantle and that the two clamping cross members ( 19 and 20) can be lifted in a vertical direction by ad hoc devices (27 and 28) and one of the clamps can be fixed in its highest position. 14./ Dispositif conforme aux revendications 1 et 4, carac- térisé par le fait que l'axe (4) du rouleau de contres-pression (3) est, en vue de modifier la pression qu'il exerce sur le rouleau de pression proprement dit (2). logé dans les paliers (5 et 6) par des tourillons excentrique)) à l'axe et par le fait que le rouleau de contre-pression (3) peut être fixé @ dans la position qu'il occupe par rapport au rouleau de Prou- sion (2) par l'éorou de réglage (8). 14./ Device according to claims 1 and 4, charac- terized in that the axis (4) of the counter-pressure roller (3) is, in order to modify the pressure which it exerts on the pressure roller proper (2). housed in the bearings (5 and 6) by eccentric journals)) to the axis and by the fact that the counter-pressure roller (3) can be fixed @ in the position it occupies in relation to the Prou roller - pressure (2) by the adjustment hole (8). 15./ Dispositif conforme à la revendication 14. pour ré- gler avec exactitude le rouleau de contre pression, caractéri- sé par le fait que les paliers(5 et 6) peuvent avoir leiur po- sition réciproque modifiées par l'intervention de via filetéee <Desc/Clms Page number 13> (10) pourvues d'appendices excentriques. 15./ Device according to claim 14. for adjusting the back pressure roller with exactitude, characterized in that the bearings (5 and 6) can have their reciprocal position modified by the intervention of via threaded <Desc / Clms Page number 13> (10) provided with eccentric appendages. 16./ Dispositif conforme aux revendications 13 et 14. caractérisé par le fait que les deux rouleaux de pression dis- posés l'un contre l'autre sont logés chacun dans une monture (45) fixée à chaque paroi latérale, tandis que le rouleau de contre-pression est logé par son axe, en vue de permettre un réglage de grande précision lors du montage et de pouvoir Ré- gler les irrégularités qui pourraiant se manifester plus tard, dans un palier (46) qui peut se déplacer dans toutes les di- rections dans les deux montures, perpendiculairement à l'axe et calé. 16./ Device according to claims 13 and 14. characterized in that the two pressure rollers disposed against each other are each housed in a frame (45) fixed to each side wall, while the roller counter-pressure is housed by its axis, in order to allow a very precise adjustment during assembly and to be able to adjust the irregularities which may appear later, in a bearing (46) which can move in all directions in the two frames, perpendicular to the axis and wedged. 17./ Dispositif oonforme à la revendication 14, caracté- risé par le fait que les diverses positions de pressions re- glables sur une échelle disposée sur la paroi latérale, peu- vent être repérées par une bille de fer ou aooessoire analogue faisant ressort qui vient s'introduire dans les crans corres- pondant aux diverses positions de pressions. 17./ Device in accordance with claim 14, characterized in that the various positions of adjustable pressures on a scale arranged on the side wall, can be identified by an iron ball or similar accessory making a spring which is inserted into the notches corresponding to the various pressure positions.
BE360560D BE360560A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE360560A true BE360560A (en)

Family

ID=33851

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE360560D BE360560A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE360560A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2618730A1 (en) LABEL PRINTER
BE360560A (en)
CH654256A5 (en) SHEET FEEDING DEVICE FOR PRINTER OR WRITING MACHINE.
FR2623127A1 (en) DEVICE FOR SUPPLYING AND RECEIVING A CONTINUOUS STRIP FOR PRINTING PRESSES OF SHEET LEAF TYPE
BE387090A (en)
FR2675787A1 (en) Mechanism for feeding a rolled sheet (web) to an automatic drawing machine in which the paper is driven
BE415496A (en)
BE383414A (en)
CH190173A (en) Rotary duplicating machine.
SU27631A1 (en) Breeding machine for fonts, pictures, etc.
BE380980A (en)
CH347030A (en) Process for obtaining multiple copies of printed documents, and machine for its implementation
CH189887A (en) Reproducing machine.
JPH0574475B2 (en)
BE449285A (en)
FR2496911A1 (en) IMPROVEMENTS TO PHOTOGRAPHIC EXPOSURE COVERS
BE417900A (en)
CH122371A (en) Device for the continuous printing of clichés and drawings.
BE724938A (en)
CH196676A (en) Reproducing machine.
BE422910A (en)
BE625297A (en)
CH315914A (en) Sheet feed mechanism of a photographic composing machine
BE421754A (en)
BE409234A (en)