BE449285A - - Google Patents

Info

Publication number
BE449285A
BE449285A BE449285DA BE449285A BE 449285 A BE449285 A BE 449285A BE 449285D A BE449285D A BE 449285DA BE 449285 A BE449285 A BE 449285A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
printing
distribution
printed
drum
sections
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE449285A publication Critical patent/BE449285A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B41PRINTING; LINING MACHINES; TYPEWRITERS; STAMPS
    • B41LAPPARATUS OR DEVICES FOR MANIFOLDING, DUPLICATING OR PRINTING FOR OFFICE OR OTHER COMMERCIAL PURPOSES; ADDRESSING MACHINES OR LIKE SERIES-PRINTING MACHINES
    • B41L11/00Apparatus for directly duplicating from hectographic masters in mirror image, i.e. "wet duplicators" for producing positive copies
    • B41L11/08Apparatus for directly duplicating from hectographic masters in mirror image, i.e. "wet duplicators" for producing positive copies with rotary cylinders carrying the masters

Landscapes

  • Rotary Presses (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  " Dispositif imprimeur ". 



   L'invention concerne un dispositif imprimeur destiné à ltimpression d'un ou de plusieurs clichés. Le principe de l'in- vention est qu'un ou plusieurs supports de clichés ou un ou plusieurs dispositifs de fixation de clichés ainsi que des éléments d'impression et un dispositif humidificateur et/ou un dispositif encreur et des organes, par exemple des cames réglables ou des parties de cames, des segments,

   des réglettes de régulation ou des dispositifs opérant le déplacement du tam- bour d'impression sont disposés de manière à influencer oon-   stamment   le processus de l'impression de façon qu'une ou plu- sieurs lignes déterminées ou des sections de grandeur quelconque 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 et dans un ordre de succession quelconque ou toute la page soi- ent imprimés du fait de la détermination du commencement et/ou de la fin du processus de l'impression, Il n'est donc pas tou- jours nécessaire que l'on agisse aussi bien sur le commencement que sur la fin du processus de l'impression. Dans certains cas, il suffit de déterminer le commencement ou la fin de celui-ci seulement.

   Si l'on utilise des clichés d'imprimerie et des feuilles de tirage renfermant ou absorbant l'humidité, on sup-      prime entièrement le dispositif d'humidification. 



   Est complètement indifférent dans le sens de l'invention le genre de clichés. On peut employer par exemple des originaux à reproduire en papier et aussi des plaques en métal ( telles que par exemple les plaques à trames d'aluminium ), des matri- ces en cire ou des matrices permanentes, des compositions à caractères ou d'autres clichés dtimpression. Il est indifférent aussi en soi que les lignes des clichés soient dirigées dans le sens de l'axe de   l'élément   qui donne la pression ou perpen- diculairement à celui-ci. Ces questions se règlent suivant la fin d'utilisation du dispositif. 



   Peu importe aussi que l'on opère avec un dispositif humi- dificateur ou avec un dispositif encreur. Cette utilisation se règle suivent le genre des clichés employés. Quand on se sert d'originaux à reproduire, on emploie un dispositif humidifica- teur et en cas d'utilisation de plaques en métal, par exemple, on utilise un dispositif encreur agissant de l'extérieur et au cas où l'on se sert de matrices en cire, d'un dispositif encreur agissant de l'intérieur, pour les clichés. Le dispositifhumi- dificateur est employé de préférence pour les feuilles qui doi- vent être imprimées, mais on peut également s'en servir pour les originaux. Quand on se sert, pour les feuilles à imprimer, d'un papier dénommé papier copiant à sec, le dispositif humi- dificateur disparaît entièrement.

   Quand, conformément à l'in- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 vention, on fait usage d'un dispositif à tampon en plus, par exemple un mécanisme à numéros à roues à caractères de préfé- rence à coté des clichés, il est nécessaire pour la reproduc- tion des originaux en texte écrit de prévoir un dispositif encreur en plus du dispositif humidificateur; pour les clichés métalliques, il suffit par contre d'un seul dispositif encreur. 



  On peut toutefois opérer avec plusieurs dispositifs encreurs quand on doit, par exemple, imprimer en évidence certaines par- ties des clichés en couleurs différentes. 



   Il est particulièrement opportun, conformément à   l'inven-   tion, de former l'un des éléments imprimeurs en même temps com- me support de cliché ou dispositif de fixation de cliché et que les lignes du cliché soient perpendiculaires à la direction du mouvement de celui-ci. 



   Conformément à l'invention, les organes qui agissent sur le   prodessus   de l'impression consistent en éléments opératoires réglables, par exemple des cames de distribution que l'on règle à l'origine de leur action pour   qu'elles   impriment des lignes quelconques ou des sections de grandeur invariable. Le réglage se fait alors, comme dans toutes les réalisations, à la main, au pied ou automatiquement. 



   Ensuite, les organes qui agissent sur le processus de l'im- pression peuvent consister en éléments opératoires réglables, par exemple en cames de distribution dont la durée d'action est réglable pour imprimer des sections de grandeur variable à volonté ou des pages entières. 



   Il va de soi que les deux moyens indiqués en dernier lieu peuvent être combinés, de manière que la distribution par came permette de déterminer aussi bien le passage à imprimer que sa grandeur. 



   Les éléments opératoires, par exemple les cames de distri- bution, peuvent aussi être disposés de manière à être amenés en 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 position-de travail ou sortis de celle-ci en vue de l'impres- sion à volonté de sections invariables ( par exemple d'une ligne ) ou de pages entières. 



   Conformément à l'invention, les éléments opératoires, par exemple les cames de distribution, peuvent être réglables aussi bien en vue de l'impression de sections déterminées qui restent invariables dans la succession du travail et/ou de sec- tions qui peuvent être choisis à volonté dans la succession du travail, de grandeur invariable ou de grandeur modifiable à volonté, en ce qui concerne la durée et le commencement de leur action; on peut aussi les construire de manière qu'ils soient embrayables et débrayables pour   l'impression   de pages entières      ou du texte tout entier. 



   Quand on utilise les organes du genre indiqué, l'un des éléments d'impression peut aussi être conçu sous forme de tam- bour d'impression ou de dispositif de fixation du cliché tandis que l'autre élément est conçu sous forme de table d'impression. 



   Il est parfois aussi opportun de ne pas régler les élé- ments opératoires, par exemple les cames de distribution,par rapport au support de cliché fixe ou au dispositif de fixation du cliché fixé, mais inversement de régler le support de cliché ou le dispositif de fixation du cliché ou le cliché lui-même sur les éléments opératoires, par exemple les cames de distri- bution, qui sont fixées soit sur leur position de base ou de com- mencement de travail. 



   Pour déplacer le tambour d'impression par lignes ou par sections sur sa position de base, on se sert d'un plateau index et d'une pointe de repère ou d'un cliquet et/ou d'une roulette de progression. 



   Un autre moyen permettant d'influencer le processus de l'impression comme indiqué plus haut de manière à déterminer le passage à imprimer et chaque fois le   commencement   ou la fin 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 de   celui-oi   consiste à composer au moins l'un des éléments im- primeurs d'un ou plusieurs segments de cylindres et à le faire réglable sur les autres éléments d'impression. L'élément de contre-pression, notamment, peut se composer d'un corps du gen- re d'un segment de cylindre que l'on peut régler préalablement sur les autres éléments d'impression, en conséquence. 



   Au lieu d'un seul cylindre de contre-pression ou d'un dispositif humidificateur ou encreur, on peut, conformément à l'invention, prévoir plusieurs cylindres de contre-pression ou dispositifs humidificateurs ou encreurs qui peuvent être réglés séparément les uns des autres en ce qui concerne leur action. 



  Ces cylindres de contre-pression peuvent être montés excentri- quement sur un axe commun et être amenés séparément en position opératoire en faisant tourner le logement de l'excentrique. 



  Il suffit en soi que l'un des cylindres de contre-pression soit réglable. L'objet de   l'invention   est aussi, notamment, de dis- poser les clichés dont les lignes se dirigent dans la direction de l'axe du tambour dtimpression, sur une partie rigide de la surface périphérique du tambour ayant au moins la grandeur du cliché et qu'on ne peut pas faire sortir du plan dans lequel se fait l'impression et pour réaliser, avec la disposition de ce genre des clichés, une impression par lignes ou par sections, avec les moyens déjà indiqués. La disposition qui précède n'est pas seulement applicable dans le cadre de l'idée générale de l'invention, mais aussi pour elle même seulement. 



   Conformément à   l'invention,   les   clichés   qui doivent être imprimés au cours d'un processus dtimpression, entièrement ou en partie, peuvent ensuite être montés sur un tambour d'impres- sion ou sur un corps du genre d'un tambour ; dans ce cas, les parties du cliché ou une partie de celles-ci qui ne doivent pas être imprimées sont écartées du plan dans lequel se donne l'impression, par une ouverture ménagée dans le manteau du 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 tambour. Pour déplacer par lignes ou par sections un cliché qui se trouve sur le tambour d'impression, dans le sens du mouvement de ce dernier, on se sert, par exemple, de galets transporteurs ou de dispositifs de serrage migrateurs. 



   . 



   L'invention porte enfin aussi sur la disposition d'orga- nes servant à faire progresser automatiquement un ou plusieurs clichés   automatiquement   de la valeur d'une ligne ou par seo- tions. La progression automatique d'un cliché peut aussi être de la valeur de la section qui a été imprimée la dernière. 



   L'invention montre ensuite la disposition d'un dispositif d'inspection destiné à indiquer le réglage d'un cliché en ce qui concerne la ligne qui doit être imprimée et le nombre de lignes qui doivent être imprimées. L'indication peut cependant se borner à la ligne destinée à être imprimée ou au nombre de lignes seulement. 



   Conformément à l'invention, il convient particulièrement de réguler les éléments d'impression par des organes qui agis- sent en conséquence sur la durée et le commencement de leur ac- tion et partant sur le processus de l'impression. Ce problème peut évidemment aussi être résolu par un dispositif   humidifica-   teur ou encreur réglable en ce qui concerne la durée et le com-   mencement   de leur action. Les deux solutions servent le même objectif, sans que toutefois l'une d'entre elles constitue la condition préalable de l'autre. Il est toutefois particulière- ment avantageux d'appliquer les deux solutions en   commun.   



   On peut employer les dispositifs suivant l'invention pour les travaux de duplication des genres les plus divers par exem- ple pour imprimer à partir d'un cliché fixé sur un tambour d'im- pression des lignes ou des fragments choisis à volonté d'une grandeur déterminée ou pour imprimer des pages entières. Ensui- te, on peut reproduire, par exemple, un texte invariable en un assez grand nombre d'impressions, en collaboration avec un texte 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 qui change chaque fois. Le texte qui varie peut, dans ce cas, avoir la longueur désirable. On peut dans ce cas aussi, effec- tuer   l'impression   d'une page entière du cliché. Enfin, on peut imprimer à partir d'un cliché un texte invariable et un texte variable en une seule passe opératoire. 



   Les machines conformes à l'invention sont surtout employ- ées pour   l'impression   des imprimés de préparation de la main      d'oeuvre ou de comptabilité sans que toutefois ceci exclue d'au- tres possibilités d'utilisation. 



   Dans les formes de réalisation qui font usage d'éléments opératoires, par exemple de cames de distribution pour influen- cer le processus de l'impression, on choisit, ainsi qu'on l'a déjà dit, chaque fois une ligne déterminée de même largeur pour l'impression, sur le support de cliché, par exemple la première ligne, ensuite la troisième et enfin la sixième. Ceci se fait, a par exemple, en déplaçant une came par rapport au support du cliché. 



   On peut ensuite, dans ces formes de/réalisation choisir, ainsi qu'on l'a déjà dit, chaque fois une grandeur de section déterminée de la partie du cliché qui doit être imprimée, par exemple tout d'abord deux lignes, ensuite trois lignes et enfin une ligne. Ceci se fait en déplaçant deux cames l'une par rap- port à l'autre. La solution de continuité existant entre elles augmente ou diminue de ce fait. 



   Enfin, les cames peuvent être amen ées entièrement hors de leur position opératoire pour permettre l'impression   d'une   page entière. 



   En dehors du réglage du cliché sur une ligne ou,sur un nombre de lignes déterminées, on peut aussi sélecter le passage de la feuille à imprimer sur lequel on doit imprimer le passage choisi du cliché. Ceci peut se faire en réglant des éléments opératoires, par exemple des cames de la manière déjà indiquée; 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 dans ce cas, le cliché n'est pas réglé par les mêmes cames, mais est déplacé d'autre manière, Le réglage de la feuille qui doit être imprimée peut aussi se faire en poussant la feuille plus ou moins loin, suivant   l'endroit   où doit se faire l'im- pression. Les cames se trouvent alors dans leur position de base.

   Par position de base, il faut entendre ici la position de cames qui permet d'amener la première ligne d'un cliché comme première ligne ( ligne supérieure ) de la feuille qui doit être imprimée ou dans laquelle la feuille qui doit être imprimée est saisie par la machine. Le cliché se règle sans re- cours aux cames. Conformément à   l'invention,   on peut aussi se servir de deux segments d'impression amovibles pour le même ob- jectif. 



   Il convient, par exemple, pour les imprimés de main-d'oeu- vre et de comptabilité que les lignes soient dirigées perpendi- oulairement au sens du mouvement du cliché. Pour les travaux d'enregistrement des commandes, par exemple, il peut toutefois arriver que l'on doive imprimer également des sections du cli- ché dans le sens du mouvement de celui-ci. Ceci peut être réa- lisé, ainsi qu'on l'a déjà dit, également à   l'aide   de cylindres de contre-pression ou de dispositifs humidificateurs ou encreurs réglables dont l'action est indépendante respectivement pendant le processus de l'impression. 



   En cas d'emploi de deux cames de distribution réglables l'une sur   l'autre,   qui laissent entre elles comme guidage de la distribution pour les éléments imprimeurs ou le dispositif humi- dificateur ou encreur un intervalle qui s'agrandit ou se rape- tisse, on ne peut réaliser une régulation du réglage du cliché que jusqu'à la moitié de la périphérie du cliché ou du tambour d'impression. Pour la plupart des cas, ceci peut suffire étant donné que pour le format DIN A 4 ceci correspond à 10 à 15 lignes suivant l'écartement des lignes.

   La durée d'action des cames de 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 distribution de l'élément d'approche servant à réguler   Isolé-   ment de contre pression ou le dispositif humidificateur ou en- creur résulte en l'occurrence de la longueur de l'intervalle réglé entre les zones faîtières des fragments de disques en forme d'arc de cercle montés sur le même axe à rotation l'un par rapport à l'autre. La disposition de deux fragments de dis- ques en forme de demi-cercles apparaît particulièrement oppor- tune. 



   Si l'on désire aller plus loin et réguler plus de la moi- tié d'un cliché de même format, on doit, ou bien se servir d'un tambour d'impression dont le pourtour est, par exemple, deux fois plus grand que le cliché en question ou bien l'on doit donner aux cames de distribution une forme en éventail telle que les deux cames de distribution réglables l'une sur l'autre puissent encore être subdivisées plus encore séparément et of- frent ainsi une plus grande surface d'approche. 



   La disposition consistant en deux paires de cames de dis- tribution de même genre réglables l'une sur l'autre est égale- ment possible, celles-ci entrant successivement en action par le truchement de leur encoche de manière que la première enco- che régule tout d'abord l'une des moitiés du cliché et la deux- ième encoche l'autre moitié. Les deux paires de cames doivent alors être enclenchées alternativement et elles peuvent à cet effet, être montées de manière que   l'une   des paires fonctionne à gauche du tambour d'impression et l'autre à droite. 



   Le réglage des cames de distribution placées de part et d'autre se fait alors à la main avant le tirage,de sorte qu'il n'est pas nécessaire de prévoir un assemblage coercitif des deux paires de cames de distribution qui provoque l'enclenche- ment automatique de l'une des paires après que l'autre paire a agi. Mais on doit prévoir pour chaque paire de cames un élé- ment d'approche spécial qui agit de son côté sur l'élément de 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 contre pression ou sur le dispositif humidificateur ou le dis- positif encreur. Cette disposition des cames de distribution prend moins d'encombrement que quand on fait usage d'un jeu de cames du genre éventail sur l'un des côtés du tambour   d'impres-   sion. 



   Dans'les formes de réalisation où un tambour d'impression collabore avec une table d'impression, ces éléments effectuent un mouvement relatif l'un par rapport à l'autre et le tambour d'impression reste abaissé sur la table dtimpression qui effec- tue, par exemple, un mouvement de va-et-vient, le temps corres- pondant à la grandeur de la section qui doit être imprimée. 



  Ici l'on se sert d'une came de distribution dont la durée d'ac- tion est fonction, en ce qui concerne la distribution du sup- port du cliché ou du dispositif de fixation du cliché, de la longueur de l'encoche déterminée entre les éléments de distri- bution genre traverses ou réglettes qui peuvent se déplacer l'un par rapport à l'autre. 



   Suivant une autre réalisation de l'invention,,le plateau de distribution ne présente qu'un creux unique pour l'élément d'approche en vue de réguler par sections l'élément de contre pression ou le dispositif   humidificateur   ou encreur. Une butée portée par ce plateau de distribution collabore alors avec des butées réglables prévues sur un élément assemblé à demeure avec le tambour pour déterminer chaque fois la durée d'action du plateau de distribution, pour un nombre successif de lignes déterminé. 



   Une forme de réalisation particulièrement simple consiste à se servir d'un seul plateau de distribution que l'on peut dé- placer, embrayer et débrayer et qui présente un creux invariable réservé à l'élément d'approche de l'élément de contre pression ou du dispositif humidificateur ou encreur. 



   Avec toutes les cames de distribution qui ont été précé- 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 demment décrites, la durée d'action de l'élément d'approche      servant à réguler l'élément de contre pression ou le disposi- tif humidificateur ou encreur est fonction de la longueur d'une encoche. Mais on peut aussi se servir de cames de distri- bution dont la durée d'action est déterminée par la longueur d'une élévation. Il est avantageux à cette fin que   l'élément   de contre pression puisse fonctionner   ooercitivement.   



   A cette fin, on peut disposer autant de fragments de pla- teaux en forme d'arcs de cercle sur le même axe à rotation l'un , par rapport à l'autre, en éventail, que ltexige le nombre maxi- mum. des sections minima qui doivent être imprimées. La durée d'action de la came de distribution est alors conditionnée par la longueur des zones faîtières convexes de tous les arcs de cercles des sections de plateaux. 



   Une réalisation particulièrement simple est la disposi- tion d'une seule traverse ou réglette de distribution animée, par exemple, d'un mouvement de va-et-vient qui détermine d'a- vance une longueur donnée. On peut aussi disposer les unes à côté des autres autant de réglettes de distribution qu'il y a de sections prévues. Dans ce cas, chacune de ces réglettes de distribution a une longueur différente. Les réglettes de dis- tribution sont montées sur une plaque que l'on doit déplacer transversalement en fonction de la réglette de distribution nécessaire et qui doit, en outre, effectuer un mouvement de va- et-vient à chaque impression.

   Au lieu de se servir d'une pla- que portant des réglettes de distribution, on peut aussi em- ployer une plaque dans laquelle sont, par exemple, formées autant de graduations par estampage qu'il y a au maximum de sections à imprimer. 



   Une forme de réalisation particulièrement avantageuse qui perfectionne le dispositif décrit ci-dessus est alors un corps de distribution dont la durée d'action, en ce   qui,con-   

 <Desc/Clms Page number 12> 

 cerne l'élément d'approche, est conditionnée par la longueur de la zone de   roulement   réglée d'un corps rotatif pourvu d'é- tages de roulement différents, par exemple d'un cylindre. 



   Un dispositif de distribution d'un genre tout autre con- siste à monter sur un plateau mû en fonction de la rotation du tambour des éléments de distribution du genre de pointes que l'on doit amener en position opératoire et en position inactive prévue en nombre correspondant au nombre maximum des sections minima à imprimer. Dans ce cas, la durée d'action de l'élément d'approohe résulte du nombre des éléments de distribution genre pointes mis en position opératoire ou amenés hors de position opératoire. Une variante de cette réalisation oonsiste à rempla- cer les pointes embrayables et débrayables par des fragments de segments embrayables et débrayables dont l'effet est alors ana- logue à celui des pointes embrayables et débrayables. 



   Enfin, on mentionnera encore la forme de réalisation dans laquelle le'dispositif de fixation du cliché présente autant de supports d'impression en forme de segments cylindriques qu'il y a de sections à imprimer. Ces supports d'impression sont dispo- sés séparément au dessus des autres éléments d'impression, à réglage de manière à déterminer le passage à imprimer et le oom- mencement ou la fin de   celui-ci.   



   L'invention n'est pas limitée aux formes de réalisation qui ont été décrites; elle porte aussi sur d'autres formes de réalisation qui sont possibles dans le cadre du principe de l'invention. 



   L'invention est également illustrée par un certain nombre de figures. 



   La figure 1 illustre une rotative à came de distribution fixe et came de distribution mobile dans laquelle le pourtour du tambour est deux fois plus long que la longueur de   l'origi-   nal. 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 



   La figure 2 est une coupe longitudinale dans le dispo- sitif suivant la figure   1.   



   La figure 3 illustre une rotative à deux cames de distri- bution amovibles. 



   La figure 4 est une coupe longitudinale du dispositif suivant la figure 3. 



   La figure 5 illustre une rotative à cames de distribu- tion déplaçables et amovibles dont le pourtour du tambour a une longueur égale à celle de l'original. 



   La figure 6 est une coupe longitudinale d'un dispositif dans lequel le tambour imprimeur se déplace par rapport aux cames de distribution. 



   La figure 7 illustre une rotative pourvue d'un dispositif d'axamen pour rendre visible la ligne réglée et le nombre de lignes qui doivent être imprimées. 



   La figure 8 est une coupe longitudinale du dispositif de la figure 7. 



   La figure 9 est une vue en plan d'une rotative à tableau indioateur et regards pour les roues indicatrices. 



   La figure 10 illustre une rotative qui fonctionne unique- ment avec des cylindres encreurs. 



   La figure 11 illustre une rotative à secteurs de cames amovibles à la façon d'un éventail. 



   La figure 12 est une coupe partielle en long du disposi- tif suivant la figure 11. 



   La figure 13 illustre une rotative à un seul plateau de distribution qui porte une butée qui vient se poser sur des pointes-butées embrayables et débrayables. 



   La figure 14 est une vue partielle en plan et une vue partielle en coupe du dispositif suivant la figure 13. 



   La figure 15 illustre une rotative à un seul plateau de distribution à entaille de la valeur d'une largeur de   ligne,   

 <Desc/Clms Page number 14> 

 que l'on peut déplacer et débrayer. 



   La figure 16 est une coupe en long du dispositif suivant la figure 15. 



   La figure 17 illustre une rotative à cylindre de contre pression subdivisé. 



   La figure 18 est une coupe verticale du dispositif sui- vant la figure 17. 



   La figure 19 illustre une rotative dont le cylindre de   contre   pression est régulé par un tambour à gradins. 



   La figure 20 est une coupe transversale du dispositif suivant la figure 19. 



   La figure 21 illustre une rotative pourvue d'un plateau de distribution qui porte des pointes de distribution embraya- bles et débrayables. 



   La figure 22 est une vue en plan antérieure du dispositif suivant la figure 21. 



   La figure 23 illustre une rotative à segments de cames embrayables et débrayables qui sont réglées par des pointes. 



   La figure 24 est une coupe longitudinale du dispositif suivant la figure 23. 



   La figure 25 est une machine d'impression à plat dans la- quelle un cylindre d'impression que l'on,peut soulever et abais- ser et un humidificateur que l'on peut soulever et abaisser collaborent avec un support d'impression du genre d'une table. 



  La distribution se fait à l'aide de traverses ou réglettes ré- glables. 



   La figure 26 illustre une machine à imprimer les a-plats dans laquelle une table d'impression en forme de plaque et un chariot sont prévus avec le cylindre d'impression soulevable et abaissable et l'humidificateur soulevable et abaissable, La distribution se fait à l'aide de réglettes réglables. 



   La figure 2? est une coupe transversale du dispositif 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 suivant la figure 26 pratiquée suivant le tambour   d'impression.   



   La figure 28 est une coupe transversale de la machine suivant la figure 26 pratiquée suivant l'humidificateur. 



   La figure 29 illustre une machine à imprimer à   plat,à   cylindre d'impression et humidificateur,que l'on peut soulever et abaisser,dans laquelle l'original est fixé en porte-à-faux au dessus d'une table d'impression. 



   La figure 30 illustre une rotative dans laquelle le cy- lindre de contre-pression est conçu et réglable sur la moitié de son pourtour sous forme de surface d'impression convexe. 



   La figure 31 est une coupe longitudinale du dispositif suivant la figure 30. 



   La figure 32 illustre une rotative dans laquelle l'origi- nal est enroulé sur deux cylindres et où sont prévus plusieurs supports d'impression réglables pour l'original en vue de dé- placer le corps   d'impression   par rapport à sa commande. 



   La figure 33 est une coupe longitudinale du dispositif suivant la figure 32. 



   La figure 34 illustre le dispositif servant à opérer le déplacement du corps d'impression sur la commande du corps d'impression suivant la figure 32. 



   Dans le dispositif suivant les figures 1 et 2, l'origi- nal 3 est fixé sur le tambour d'impression 1 dans la   pinoe   2. 



  L'original 4 à texte variable s'introduit au dessus de la table de service 5 dans la fente 6 du tambour 1 jusqu'au point situé entre les deux cylindres guides 7,8 qui, comme il sera exposé plus loin, continuent à tourner jusqu'à ce que la première ligne vienne se placer sur le point d'impression 9. 



   On pose la feuille qui doit être imprimée sur la table d'alimentation 12 au point de contact des deux cylindres trans- porteurs 10, 11 dont l'un est commandé automatiquement et, de la sorte, on l'amène à l'endroit de l'impression. Les deux 

 <Desc/Clms Page number 16> 

 cylindres 13,14 se trouvant derrière le tambour d'impression, font ensuite passer la feuille imprimée sur une table de ré-   oeption 15.    



   Pour opérer la duplication par sections, un plateau de came 16 est fixé sur le côté droit du tambour 1; la moitié de sa périphérie est évidée. Sur cette came fixe est placée une deuxième came, la came 17, qui présente le même évidement, mais qui peut se déplacer dans la direction périphérique du tambour et qui peut être accouplée par une pointe d'arrêt 18, avec la came fixe 16, pendant le temps que l'on veut, de manière que les évidements des deux courbes 16, 17 laissent entre eux un intervalle 19 de grandeur variable à volonté. Les cames 16, 17 collaborent avec le cylindre de pression 21 monté à ressort sur des leviers 20, 20a.

   Sur le levier de pression droit 20 est fixé un galet 22 qui roule sur les cames   16 ,   17 et qui amène ainsi, en fonction de la longueur de l'intervalle 19, le cylin- dre de contre pression 21 pendant un temps plus ou moins long en contact avec le tambour d'impression. 



   Sur la came mobile 17 est fixé dans un rapport déterminé avec le levier 23 de l'humidification 24 un fragment de came 25 dont les dimensions sont égales à la moitié de la périphérie du tambour d'impression et qui sert à opérer la distribution du dispositif humidificateur 24 de manière que ce dernier entre en contact pendant le même laps de temps avec la feuille qui doit être imprimée. Sur le côté droit et sur le côté gauche du dispositif humidificateur 24 se trouvent deux leviers, 23 et 23a respectivement.

   Tandis que le levier droit 23 collabore avec la came amovible 17 ( 25 ) du côté droit du tambour d'impres- sion, le levier gauche 23a est régulé par la came 26 montée à demeure sur le côté gauche du tambour d'impression qui a égale- ment une longueur égale à la moitié du pourtour du tambour d'impression et qui est décalé par rapport à la came amovible 

 <Desc/Clms Page number 17> 

 17 ( 25 ) dans sa position de base ( ligne 1 ) du côté droit du tambour d'impression suffisamment pour que les deux cames 25, 26 puissent agir ensemble sur tout le pourtour du tambour. 



  Par la collaboration de ces deux cames 25, 26 avec les deux leviers d'humidification 23, 23a, le dispositif humidificateur   24   ne peut fonctionner et humidifier la feuille à imprimer qu' en fonction de la longueur de l'intervalle. 



   Dans le manteau du tambour est noyé le mécanisme d'impres- sion 27 pour le texte supplémentaire qui est encré par les rou- leaux encreurs   28,.29.   Les rouleaux encreurs 28,29 sont soule- vés et abaissés par le levier de distribution 30 par le truche- ment de la came 31 fixée sur le manteau du tambour. 



   Le déplacement de la came mobile 17 par rapport à la came   -   fixe 16 sert à opérer le réglage de l'impression d'un nombre de lignes déterminé ou l'impression d'une page entière. Quand on désire opérer une impression plus grande qu'une demi-page, mais dont la grandeur peut être modifiée toutefois, la condition est, avec cette réalisation, de toute façon, que la périphérie du tambour soit double de la longueur de l'original. 



   Pour imprimer les diverses lignes ou sections du texte variable 4, on fait progresser l'original 4, après chaque tour d'impression, au choix à la main ou automatiquement, de la va- leur de la section envisagé ; ceci peut se faire à la main en enfonçant et en faisant tourner le bouton 32 pour opérer une avance d'une section de grandeur quelconque. La progression automatique de l'original 4, de la valeur d'une section déter- minée plus petite se fait à l'aide d'une roue d'arrêt 33 en com- binaison avec le cliquet de progression 34 ( voir les figures 2 et 3 ). Le cliquet 34 peut pivoter hors de sa position opéra- toire pour reproduire plusieurs fois le texte invariable. 



   Pour imprimer des sections variables sans faire progresser plus loin l'original et déterminer à volonté leur grandeur ou 

 <Desc/Clms Page number 18> 

 bien pour imprimer, avec toujours le même placement de la feuil- le à imprimer au point d'action des cylindres, une ligne   déter-   minée sur un endroit quelconque de la feuille à imprimer, la came 16 assemblée à demeure avec le tambour dans la forme de réalisation suivant la figure 1 est, dans les formes de réali- sation suivant les figures 3 et 4, également amovible et ce à l'aide d'un levier d'arrêt 38 monté à ressort sur la paroi fron- tale du tambour, qui s'engage dans un plateau à encoches 39 en relation avec la came 16.

   Après avoir fait pivoter le levier de progression 38, la roue à crans 39 et avec elle la came 16 qui était précédemment fixe peut être déplacée à volonté par rap- port au tambour. 



   La figure 5 illustre un développement de la réalisation suivant les figures 1 à 4. Dans cette réalisation, le pourtour du tambour ne doit pas être nécessairement aussi grand que la longueur total de l'original, ce qui procure une plus grande vitesse de fonctionnement, une économie de matière, etc.... 



  Comme la fente ménagée entre les cames 16 et 17 ne peut être agrandie que jusqu'à la moitié du pourtour du tambour et que conséquemment la moitié du pourtour du tambour seulement est utilisée comme surface d'impression, on doit, pour imprimer une page entière,   déplaoer   les cames 16, 17 axialement et les mettre ainsi à l'abri de l'action du levier humidificateur droit 23 et du galet 22 du levier d'impression 20. Ceci se fait à l'aide du levier de sonnette 35 monté sur la paroi latérale de la ma- chine qui se déplace dans la rainure 37 de la came fixe 16 par l'intermédiaire d'une pointe 36. 



   L'exemple de réalisation suivant la figure 6 illustre une variante de la réalisation suivant les figures 1 à 5. Tandis que dans les dispositifs suivant les figures 1 à 5, le tambour d'impression se trouve dans sa position d'origine et que les cames sont déplacées vers le tambour, les cames 16, 17 sont in- 

 <Desc/Clms Page number 19> 

 actives dans la position d'origine, dans le dispositif suivant la figure 6 et le tambour   d'impression¯1   se déplace vers les cames 16, 17 qui sont fixées par une pointe index 41 montée dans la paroi latérale 40 du dispositif. 



   Les figures 7, 8 et 9 illustrent un transport automatique d'original en collaboration avec un dispositif indicateur auto- matique, qui permet de voir chaque fois la surface d'impression dont on a à opérer le réglage. Sur le cylindre de transport de l'original 8 est monté un pignon 42 qui engrène une roue dentée rotative 44 montée fou sur l'axe 43 du tambour. Cette roue den- tée 44 est assemblée   coercitivement   avec le tambour 1 par un index à billes 45. Quand la roue 44 fait un tour, on transporte l'original de la valeur de toute sa longueur. Avec cette roue dentée 44 est assemblée à demeure une roue d'arrêt 46. La roue 44 fait tourner, par l'intermédiaire d'une roue de renvoi 47, la roue dentée 48 du plateau à chiffres 54. Sur le boulon 49 est monté à rotation un levier d'arrêt 50 qui collabore avec la roue d'arrêt 46.

   Avec ce levier d'arrêt 50 est assemblé à demeure un levier glissant 51 qui glisse sur les deux cames 16, 17 
Pendant que le tambour tourne, le levier 51 glisse sur les deux cames 16, 17 et maintient ainsi le levier d'arrêt 50 hors d'engagement avec la roue d'arrêt 46. Le levier d'arrêt 50 est monté de manière à s'engager, lorsque le tambour 1 a effectué un demi-tour, dans la fente formée entre les deux ca- mes 16, 17 et à fixer la roue d'arrêt 46. Ceci opère, par l'in- termédiaire du pignon 42 et du cylindre transporteur 8, le transport de l'original 4 à texte changeant de la valeur de la section qui a été imprimée. Plus la fente 19 est longue et plus grande est la surface d'impression, plus long est l'arrêt de la roue d'arrêt 46 et plus loin l'original 4 est transporté. 



   Pour introduire l'original à texte variable 4 on fait 

 <Desc/Clms Page number 20> 

 tourner le plateau à chiffres 54 à l'aide du bouton 52, pla- teau à chiffres qui porte sur sa face frontale les chiffres 1 - 30 correspondant au nombre de lignes de l'original 4 et le   mot "   commencement ", jusqu'au moment où le mot " commence-   ment "   apparaît dans le regard 53. On place alors l'original sur la table d'alimentation 5 jusqu'au point de contact des cylindres 7, 8. On règle alors, à l'aide du bouton 52, le pla- teau porte-chiffres 54 et avec lui également les cylindres transporteurs 8 par l'intermédiaire des roues dentées 42, 44, 47, 48,ce qui opère l'impression de la ligne désirée de l'ori- ginal 4 au passage d'impression 9. 



   Lorsque le tambour d'impression 1 fait un tour, le trans- port étant hors d'action, le plateau à chiffres 54 fait un tour plein, de manière que le même chiffre apparaît de nouveau dans le regard 53. Lorsque le transport est embrayé, le plateau porte- chiffres 54 reste en arrière en fonction du nombre de lignes dont on a effectué le réglage, car la roue d'arrêt 46 est calée par le levier d'arrêt 50 et partant, les roues dentées 44, 47, 48 sont également oalées; et dans le regard apparaît la ligne suivante qui doit être imprimée. 



   Sur la came amovible 16 sont disposés en ordre également les numéros 1 à 30, correspondant aux diverses sections. On peut alors lire le nombre réglé des lignes à imprimer dans le second regard 55. 



   Derrière le cylindre de pression 1 se trouve un tableau indicateur 56 permettant l'accrochage d'une épreuve page entière 57 de l'original 4 qui doit   être.tiré.   Sur le côté gauche de la table se trouve une règle 56a à numéros d'ordre correspon- dant à la subdivision des lignes de l'original. En se guidant sur les numéros qui apparaissent dans les regards, on peut con-   trôler   l'exactitude du réglage de la machine sur la surface qui doit'être imprimée. Si, par exemple, il apparaît le chiffre 

 <Desc/Clms Page number 21> 

 
5 dans le regard 53 et le chiffre 5 dans le regard 54, ceci signifie que la ligne 5 sera tirée à trois reprises,   ctest-à-   dire donc sur les lignes 5,6 et 7. 



   Dans la figure 10 on a représenté un dispositif du même genre que celui de la figure 1; toutefois, le dispositif humi- dificateur est supprimé, car ce dispositif sert pour i'impres- sion de clichés, tels que plaques en métal et analogues,qui sont encrés de façon connue par un mécanisme encreur 64. Le mécanisme encreur 64 peut être réglé par le levier 20 du cylindre de con- tre pression   21   qui collabore avec le levier de distribution   65   du dispositif encreur 64. 



   Dans les figures 11 et 12 on a représenté un dispositif pour l'impression d'un texte de tête invariable et d'un nombre quelconque de lignes. Le soulèvement du cylindre de contre pres- sion 21 se fait à l'aide de secteurs de cames 66 que l'on peut régler les uns sur les autres à la façon d'un éventail. Le pla- cement du cylindre de contre pression 21 a pour effet de régu- ler le plateau de came 16 assemblé à demeure avec le tambour d'impression 1 et le soulèvement du cylindre de contre pression 
21 de réguler le premier des secteurs de cames 66 qui est main- tenu par une pointe index 18 dans un des trous du plateau de came 16. Les secteurs de cames 66'sont assemblés les uns avec les autres, de façon connue, par le truchement de pointes et de trous oblongs. 



   Dans les figures 13 et 14, on a illustré un dispositif représentant la combinaison de pointes 67 avec un plateau de came 68. Le plateau à pointes 69 qui est assemblé à demeure avec le tambour d'impression 1 porte le même nombre de pointes 
67 qu'il y a de lignes sur l'original. Entre le tambour d'im- pression 1 et le plateau porte-pointes 69 tourne fou le plateau de came   68   qui présente un creux 70 dans lequel s'engage le ga- let 22 du levier 20 du cylindre   de contre   pression 20 monté 

 <Desc/Clms Page number 22> 

 élastiquement. Le plateau porte-pointes   69   est conçu sous forme de boite à ressort et peut être ramené dans sa position de re- pos par un ressort de montre 71. Sur le plateau de came 68 est prévue une pointe-butée 72 qui collabore avec l'une des poin- tes 67.

   Pour imprimer en une fois dix lignes, par exemple, on amène la dixième pointe sur le trajet de la pointe-butée 72 La rotation du tambour d'impression l,au cours de laquelle ce- lui-ci et le cylindre de contre pression   21   collaborent,provo- que l'entrainement par le galet 22 tout d'abord du plateau de came 68,jusqu'au moment où la pointe-butée 72 vient heurter la dixième pointe. Ceci empêche la continuation du mouvement de rotation du plateau de came   68   et le galet 22 sort, par la sur- face d'approche 73, du creux 70 et continue à rouler sur la pé- riphérie du plateau de came 68, ce qui supprime le contact ré- ciproque du tambour d'impression 1 avec le cylindre de contre pression 21.

   Le plateau de came 68 revient sous l'action du ressort en spirale 71 dans sa position initiale, de sorte que le galet 22 peut revenir dans le creux 70. Dans les pointes 67 sont ménagées des rainures 74 dans lesquelles s'engagent des billes 75 faisant ressort. Sur chacune de ces billes est dis- posé un petit ressort à lame 76. 



   Les figures 15 et 16 illustrent une forme de réalisation particulièrement simple permettant l'impression par lignes ou par pages entières, des originaux. En nombre correspondant au nombre de lignes de l'original sont répartis des trous 77 en cercle sur le   c8té   frontal du tambour d'impression 1. Sur l'axe du tambour 78 se trouve un plateau de came 80 amovible et dans lequel est ménagée une encoche 79 de la largeur d'une ligne. 



  Ce plateau de came porte une pointe-index 81 qui s'engage dans l'un des trous 77, ce qui a pour effet d'opérer le réglage de la ligne considérée, qui doit être imprimée. Pour l'impression par pages entières on pousse le plateau de came 80 de côté de 

 <Desc/Clms Page number 23> 

 la manière décrite à propos de la figure 5 de manière que le galet 22 ne puisse plus rouler sur le levier   20   du cylindre de contre pression. 



   Les figures 17 et 18 illustrent un dispositif destiné au tirage par colonnes d'un original, comme c'est requis pour les imprimés du service des commandes et qui est pourvu d'un cylin- dre de contre pression subdivisé 82, 83. Sur l'axe du cylindre de contre pression 84 sont montés à rotation deux cylindres partiels 82 et 83 dont   l'âme   est forée excentriquement. Chacun des deux cylindres partiels 82, 83 porte sur son côté frontal extérieur un levier de distribution 20 dont les galets 22 rou- lent sur les cames de distribution 85, 86 qui sont évidées sur la moitié de leur pourtour. Les cames de distribution 85, 86 sont montées à rotation sur une bride 90 qui peut se déplacer sur l'axe 87 du tambour d'impression grâce à une rainure 88 et une languette 89.

   Dans les plateaux de cames 85, 86 sont ména- gés une série de trous répartis en cercle dans lesquels   s'enga-   gent les pointes-index 91 des cames de distribution 85; de cette façon on déplace les cames de distribution 85,86 l'une par rap- port à l'autre de manière que les   cames   85, 86 ménagent une solution de continuité chaque fois de grandeur différente   92   qui correspond au nombre des lignes à imprimer en une fois. 



  Les cames de distribution 85,86 peuvent en outre être dépla- cées par rapport au tambour d'impression 1. Sur la bride 90 se trouve une couronne dentée 93 dans laquelle s'engage un cliquet   d'entraînement   94 qui est fixé à rotation sur les cames de dis- tribution 85. 



   Dans les figures 19 et 20 est illustré un dispositif pour l'impression d'une ligne et   l'impression   de plusieurs lignes. 



  La distribution du cylindre de contre pression 21 se fait par un cylindre à gradins 95 qui est actionné par le tambour d'im- pression 1 par l'intermédiaire de roues dentées 96, 97, 98. 

 <Desc/Clms Page number 24> 

 



  Le cylindre à gradins 95 présente un certain nombre de gradins de longueur différente 99 égal au nombre de lignes de   l'origi-   nal dont la longueur correspond à un nombre déterminé de lignes de manière que l'on puisse tirer en une seule passe opératoire aussi bien une ligne que deux lignes, trois lignes ou plus. 



   Sur le cylindre à gradins 95 roule le galet 102 du levier 103 du cylindre de contre pression monté excentriquement sur un axe 101 à bouton de réglage 100. Le cylindre à gradins peut se déplacer latéralement sur son axe 104 à l'aide de la rainure 105 et de la languette 106; on peut le déplacer latéralement par un arbre 108,muni d'un filet et dtune poignée 107,par l'in- termédiaire du levier 110,qui s'engage dans une rainure 109 du cylindre à gradins 95,afin de régler le gradin 99 correspondant au nombre de lignes désiré, sur le galet 102. 



   On peut, en outre,encore modifier le pourtour du cylindre à gradins 95 par rapport au pignon de commande 96 quand on doit imprimer une ou plusieurs lignes déterminées du texte général du cliché. A cette fin est disposé sur l'axe 104 du cylindre à gradins 95 un levier d'entraînement 111 qui s'engage dans   l'un   des trous 112 prévus'dans le pignon de commande 96 tournant fou sur l'axe 104 du cylindre à gradins 95. L'axe 104 peut, de même que le levier d'entraînement 111, être déplacé d'une certaine valeur latéralement par la poignée 120, pour que l'on puisse retirer la pointe 121 du levier d'entraînement 111 hors du pignon de commande 96. 



   Sur le cylindre à gradins 95 roule ensuite un galet 113 qui sert à opérer la distribution de l'humidificateur 114 pour que l'on puisse humidifier le nombre de lignes désiré sur la feuille d'impression. La distribution de l'humidificateur se fait par l'intermédiaire d'un biellage 115, 116, 117, 118. 



  Entre les leviers 116 et 117 se trouve une articulation élas- tique 119 destinée à équilibrer élastiquement la commande 

 <Desc/Clms Page number 25> 

   coercitive,   en soi, de l'humidificateur 114 par le cylindre à gradins   95.   



   Le gradin le plus long du cylindre à gradins 95 peut être conçu de manière à obtenir avec lui l'impression d'une page entière. Ce gradin peut être, par exemple, en forme d'an- neau. 



   Les figures 21 et 22 illustrent un dispositif avec lequel on peut, d'un original, reproduire aussi bien une ligne que plu- sieurs lignes à volonté ainsi que plusieurs lignes séparées ou sections. Avec le tambour d'impression 1 est assemblé à demeure un plateau porte-pointes 122 qui porte autant de pointes 123 qu'il y a de lignes sur l'original. Le levier à deux bras   124   du cylindre de contre pression porte sur l'un de ses bras le cylindre de contre pression 21 et sur l'autre bras une face de glissement 125 qui glisse le long des pointes 121 et pousse le cylindre de contre pression 21 automatiquement sur le tambour d'impression 1. La grandeur de la face de glissement 125 est calculée de manière qu'elle se pose déjà sur la pointe 123 sui- vante quand elle quitte la pointe 123 qui précède.

   Suivant le nombre des pointes   123   régulées, le tambour d'impression 1 et le cylindre de contre pression 21 restent ensemble pendant un délai différent. Le soulèvement du cylindre de contre pression 21 se fait à l'aide d'un ressort 126. 



   Le dispositif suivant les figures 23 et 24 est un dévelop- pement de celui des figures 21 et 22. Ici aussi il y a un nom- bre de pointes 127 oorrespondant au nombre de lignes de l'ori- ginal sur un plateau porte-pointes 128 assemblé à demeure avec le tambour d'impression 1; le développement réside dans le fait que les pointes 127 portent des éléments en forme   d'arcs   de cercle,   o'est-à-dire   des segments 129 serrés les uns sur les autres et chanfreinés de manière qu'un segment recouvre en par-      tie le suivant, ce qui permet de former après avoir mis au point 

 <Desc/Clms Page number 26> 

 des segments déterminés, une surface de roulement fermée pour le galet 130 du levier du cylindre de contre pression 131. 



  L'un des côtés, 132, du biseau des segments 129 sert de sur- face de roulement pour le galet 130. Suivant le nombre de poin-   tes,127   ou de segments 129 qui ont été mis au point, le tam- bour d'impression 1 et le cylindre de contre pression 21 res- tent en contact pendant plus ou moins longtemps. Les pointes 127 des segments présentent des rainures 133 dans lesquelles stengagènt des billes-index 134 montées à ressort qui sont pré- vues dans le plateau porte-pointes 128. Sur l'axe du cylindre de pression 135 est montée fou à rotation une roue dentée 136 que l'on peut faire tourner à l'aide d'une poignée 139 par l'in- termédiaire de la roue dentée   138.   La poignée 139 porte une ai- guille 137 qui se déplace sur une échelle 140.

   Sur la roue den- tée 136 est fixée une coulisse de distribution 141 muni d'une rainure oblique 142 dans laquelle s'engagent les extrémités des pieds 143 des segments de cames 129. En faisant tourner la roue dentée 136 dans le sens des aiguilles de la montre, la coulisse' de distribution décrit un arc de cercle et ainsi elle met les segments de came 129 hors de position opératoire tandis qu'en tournant en sens opposé, elle les amène en position opératoire. 



   La figure 25 illùstre un dispositif dans lequel l'origi- nal est fixé sur un tambour d'impression 1 influencé par un ressort et que l'on peut abaisser et relever. La feuille qui doit être imprimée se trouve sur une table 144 animée d'un mou- vement de va-et-vient. Sur les deux côtés de la table se trou- vent des réglettes ou rails 145, 146 qui peuvent se déplacer dans le sens de la longueur, sur lesquels roulent les galets 147, 148 qui sont fixés sur le levier de distribution 149 du tambour d'impression 1 et le levier de distribution 150 de l'humidificateur 151   influencé   par ressort.

   Lorsque la table 144 avance à gauche, les galets 148, 147 pénètrent successive- 

 <Desc/Clms Page number 27> 

 ment dans la solution de continuité 152 formée par les réglet- tes de distribution 145, 146, ce qui opère le placement de l'humidificateur 151 et du tambour dtimpression 1 sur la feuil- le qui doit être imprimée pour lui permettre de glisser ensui- te ou rouler sur celle-ci. Lors du rappel de la table 144, les galets 147,   148   glissent grâce aux leviers   d'échappement   153, 154 sur les réglettes de distribution 155 afin que   celles-ci   n'entrent pas en contact avec la feuille imprimée. 



     , Un   autre exemple de réalisation de l'invention est illus- tré par le dispositif suivant les figures 26 à 28. 



   Sur une plaque d'assise 156 se trouve un dispositif de serrage destiné à fixer la feuille d'impression. Des deux o8tés de la plaque d'assise 156 sont montés sur des supports des rails de roulement 158, 159 entre lesquels roulent les galets 160 du chariot 161 que l'on peut tirer à l'aide d'une poignée 162 sur la plaque d'assise 156. Sur le chariot 161 est monté le cylin- dre d'impression 164 dans des leviers à ressort 163, cylindre d'impression autour duquel l'original à reproduire 165 est gui- dé par les galets 166 et qui prend appui sur une plaque incli- née 167. Le chariot 161 porte en outre le réservoir d'humidifi- cation 169 destiné à humidifier le papier 170 à imprimer, dans des leviers 168.

   Sur la plaque d'assise 156 sont en outre mon- tées des deux côtés, des rails de distribution 171, 172 sur lesquels roulent les galets 173, 174 montés sur les leviers 163 et 168. Les extrémités 175,   176   des rails de distribution 171 et 172 sont taillées en biseau, de manière à former chemin d'approche et de départ pour les galets 173 et 174. Entre les rails   171   et 172 est ménagée une solution de continuité 177 d'une grandeur correspondant au passage de l'original ( une ligne par exemple ) qui doit être imprimé. On peut aussi dépla- cer les rails 171, 172 l'un vers l'autre pour augmenter à vo- lonté la solution de continuité 177 et ainsi imprimer un nombre 

 <Desc/Clms Page number 28> 

 quelconque de lignes en une passe opératoire. 



   Sur la solution de continuité 177 des rails de distribu- tion 171,   172   se trouve un autre rail de distribution, le rail 178 que l'on peut faire pivoter dans une direction ( à droite dans la figure 26 ) par l'intermédiaire du galet   173   et 174 et soulever suffisamment pour que les galets 173 et 174, le cha- riot 161 continuant à avancer, s'échappent vers la droite entre les rails de distribution 172 et 178. Lors du retour du chariot 161, les galets 174, 173 roulent sur la face supérieure du rail      de distribution 178, après que ce dernier a été rabattu par le ressort 179 et dépassent ainsi la solution de continuité 177, de sorte que les galets 174, 173 ne peuvent plus à présent s'y engager. 



   Le fonctionnement du dispositif est le suivant : 
Quand on tire,le chariot à droite par la poignée 162, les galets 173 et 174 s'engagent successivement dans la solution de continuité 177 ménagée entre les rails de distribution 171 et 172 de.manière que l'humidificateur   169   se pose tout d'abord sur la feuille 170 à imprimer et humidifie celle-ci en fonction de la grandeur de l'intervalle 177 et pose ensuite le cylindre d'impression 164,portant l'original à reproduire 165 sur la feuille 170,qui doit être imprimée.,et roule dessus en fonction de la longueur de   l'intervalle   177, ce qui fait avancer l'ori- ginal 165 de la valeur de la partie déjà imprimée.

   Lors du re- tour du chariot 161, le rail 178 empêche la pénétration des ga- lets 174 et 173 dans la solution de continuité   177   de sorte que le cylindre d'impression 164 et l'humidificateur 169 peuvent revenir dans leur position de départ sans entrer en contact avec le papier imprimé 170. 



   La figure 29 illustre un dispositif analogue à celui de la figure 26. Sur la table 180 se trouve la feuille 181 qui doit être imprimée. Des deux côtés de celle-ci sont prévus sur 

 <Desc/Clms Page number 29> 

 la table des rails amovibles 182, 183 et 184,185 sur lesquels roulent les galets 186, 187 du cylindre d'impression 188 et de l'humidificateur 189. Le chariot circule entre les rails 191,   192   qui se trouvent des deux c8tés de la table 180 au dessus de lui. Sur le chariot 190 est monté un bras à ressort 193 qui porte le cylindre de pression 188 et un bras 194 qui porte l'humidificateur 189. L'original 189 est suspendu entre la pince, fixe 196 et la pince souple élastique 197 au dessus de la table 180. 



   Lorsque l'on tire le chariot 190 dans la direction de la flèche, les galets 186, 187 s'échappent des rails 182,184 de manière que l'humidificateur   189   et le cylindre d'impression 188 se posent sur la feuille 181 qui doit être imprimée, l'ori- ginal 195 suspendu entre le cylindre d'impression 188 et l'hu-   midifioateur   189 étant poussé par le cylindre d'impression 188 sur la feuille 195 qui doit être imprimée. Les rails de distri- bution 183, 186 soulèvent à nouveau l'humidificateur 189 et le cylindre dtimpression 188 et le levier 193 du cylindre d'impres- sion et le levier 194 de l'humidificateur sont maintenus dans leur position soulevée par un levier-de verrouillage 198.

   Lors du retour du chariot 190 les galets 186, 187 se reposent sur les rails 182, 184 après quoi les leviers 193,194 sont à nou- veau libérés par suite du contact du levier verrouilleur 198 sur la butée 199 et le pivotement corollaire du levier verrouil- leur 198. Sur le chariot 190 est encore prévu un galet guide 200 sur lequel passe l'original 195 pour empêcher que l'origi- nal n'entre en contact avec l'humidificateur 189. 



   Les figures   30   et 31 illustrent une forme de réalisation dans laquelle ce n'est pas la collaboration entre le tambour   d'impression.et   le cylindre de pression qui est réglée par des cames montées sur le   tambour   d'impression, mais la disposition inverse qui est prévue. Le cylindre de pression est conçu sous 

 <Desc/Clms Page number 30> 

 forme de tambour amovible ou de segment de tambour amovible 201 et il est en relation avec le tambour d'impression 1 par des roues dentées 202 et   203   de sorte que ce segment a la même vitesse de rotation. Avec le tambour de pression 201 est as- semblé à demeure un plateau 204 qui porte une pointe-index   205.   



  Entre le tambour de pression 201 et le plateau 204 tourne fou une roue dentée 202 qui porte plusieurs trous-index 206 dans lesquels peut s'engager la pointe-index   205,de   manière que l'on puisse déplacer le tambour de pression   201   par rapport au tam- bour   d'impression   immobile 1 et la roue dentée 203 également immobile. A cette fin, le tambour d'impression 1 présente un plat   207.   



   Dans les figures 32 à 34 est illustré un dispositif d'im- pression qui se compose d'un bâti 208 sur la périphérie duquel sont prévus plusieurs supports d'impression embrayables et dé- brayables   209   ayant la largeur d'une ligne. Un original   210   de longueur quelconque arrive d'un cylindre freiné 211; il glisse sur les garnitures d'impression réglées 209 et s'enroule en- suite sur un cylindre 212. Sur le cylindre 212 ou sur l'origi- nal 210 enroulé dessus repose un cylindre transporteur 215 muni d'un cylindre d'entraînement 214 et se trouvant sous la pres- sion d'un ressort.

   Un levier de cliquet embrayable et débrayable 216 fait avancer la roue d'entraînement 214 à chaque tour du bâti 208 en forme de tambour de la valeur d'une dent et fait tourner de la sorte le cylindre transporteur   212   et avancer l'original 210. 



   Sur   l'axe<   217 du bâti 208 est monté à rotation un plateau de distribution 219 dans lequel est ménagée une rainure 218 en forme de courbe. Les garnitures d'impression 209 à deux bras et tournant sur l'axe 217 du bâti s'engagent avec le bras in- férieur 220,par l'intermédiaire de pointes 221 montées dessus, dans la rainure 218 du plateau de distribution   219.   En faisant 

 <Desc/Clms Page number 31> 

 osciller le plateau de distribution 219 à l'aide de la poignée 226, on peut mettre le nombre désiré de garnitures d'impression 209 en position opératoire et hors de position opératoire. 



  Une pointe-index 222 fixe le plateau de distribution 219 dans la position du moment. Avec l'axe   217   du bâti actionné par une manivelle 223 ou par un moteur est assemblé à demeure un pla- teau à crans 224 dans l'un desquels s'engage un cliquet 225 fixé sur la paroi du bâti. De cette manière, le déplacement du bâti de pression 208 par rapport à la manivelle 223 se trouvant dans sa position fondamentale est possible, pour amener le texte à imprimer de   l'original   210 sur des endroits quelconques du papier qui doit être imprimé.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Printing device".



   The invention relates to a printing device for printing one or more plates. The principle of the invention is that one or more plate holders or one or more plate fixing devices as well as printing elements and a humidifying device and / or an inking device and members, for example. adjustable cams or parts of cams, segments,

   regulation strips or devices operating the displacement of the printing drum are arranged so as to influence the printing process continuously so that one or more determined lines or sections of any size

 <Desc / Clms Page number 2>

 and in any order of succession where the whole page is printed due to the determination of the beginning and / or the end of the printing process. It is therefore not always necessary that one act both at the beginning and at the end of the printing process. In some cases, it is sufficient to determine the beginning or the end of it only.

   If printing plates and press sheets containing or absorbing moisture are used, the humidification device is completely omitted.



   The genre of clichés is completely irrelevant in the sense of the invention. One can use, for example, originals to reproduce in paper and also metal plates (such as, for example, plates with aluminum frames), wax dies or permanent dies, character compositions or the like. printing plates. It is also irrelevant in itself whether the lines of the plates are directed in the direction of the axis of the element which gives the pressure or perpendicularly to the latter. These questions are settled according to the end of use of the device.



   It is also irrelevant whether one operates with a humidifier or with an inking device. This use is regulated according to the kind of clichés employed. When using originals to reproduce, a humidifier is used and if metal plates are used, for example, an inking device acting from the outside is used and in case of use. of wax dies, of an inking device acting from the inside, for the clichés. The humidifier is preferably used for sheets to be printed, but it can also be used for originals. When a paper called dry copying paper is used for the sheets to be printed, the humidifying device disappears entirely.

   When, in accordance with the

 <Desc / Clms Page number 3>

 vention, use is made of an additional buffer device, for example a wheel number mechanism with characters preferably next to the clichés, it is necessary for the reproduction of the originals in written text to provide a device inker in addition to the humidifier device; for metal clichés, on the other hand, a single inking device is sufficient.



  However, it is possible to operate with several inking devices when it is necessary, for example, to print certain parts of the plates in different colors.



   It is particularly expedient, in accordance with the invention, to form one of the printing elements at the same time as a cliché support or a cliché fixing device and that the lines of the cliché are perpendicular to the direction of movement of the cliché. this one.



   According to the invention, the members which act on the printing process consist of adjustable operating elements, for example distribution cams which are adjusted at the origin of their action so that they print any lines or sections of invariable size. The adjustment is then made, as in all embodiments, by hand, foot or automatically.



   Then, the members which act on the printing process can consist of adjustable operating elements, for example of timing cams whose duration of action is adjustable to print sections of variable size at will or entire pages.



   It goes without saying that the two means indicated last can be combined, so that the distribution by cam makes it possible to determine both the passage to be printed and its size.



   The operating elements, for example the distribution cams, can also be arranged so as to be brought in.

 <Desc / Clms Page number 4>

 working position or taken out of it for printing at will of invariable sections (for example of a line) or entire pages.



   According to the invention, the operating elements, for example the distribution cams, can be adjustable both for the printing of determined sections which remain invariable in the succession of the work and / or of sections which can be chosen. at will in the succession of work, of invariable size or of size modifiable at will, as regards the duration and the beginning of their action; they can also be constructed in such a way that they can be clutched and disengaged for printing entire pages or the entire text.



   When the members of the kind indicated are used, one of the printing elements can also be designed as a printing drum or a plate fixing device while the other element is designed as a table of dots. 'impression.



   It is sometimes also advisable not to adjust the operating elements, for example the distribution cams, in relation to the fixed cliché holder or to the fixed cliché fixing device, but conversely to adjust the cliché holder or the clamping device. fixing of the cliché or the cliché itself on the operating elements, for example the distribution cams, which are fixed either in their basic or starting position.



   To move the printing drum in lines or in sections to its basic position, an index plate and a marker point or a ratchet and / or a progression roller are used.



   Another way to influence the printing process as indicated above so as to determine the passage to be printed and each time the beginning or the end

 <Desc / Clms Page number 5>

 of this consists in composing at least one of the printing elements of one or more segments of cylinders and in making it adjustable on the other printing elements. The back pressure element, in particular, may consist of a body of the type of a cylinder segment which can be pre-adjusted on the other printing elements accordingly.



   Instead of a single back-pressure cylinder or a humidifying or inking device, it is possible, according to the invention, to provide several back-pressure cylinders or humidifying or inking devices which can be adjusted separately from one another. with regard to their action.



  These back pressure cylinders can be mounted eccentrically on a common axis and separately brought into the operating position by rotating the eccentric housing.



  It suffices in itself that one of the back-pressure cylinders is adjustable. The object of the invention is also, in particular, to arrange the clichés, the lines of which run in the direction of the axis of the printing drum, on a rigid part of the peripheral surface of the drum having at least the size of the printing drum. cliché and that cannot be taken out of the plane in which the impression is made and to achieve, with the arrangement of this type of clichés, an impression by lines or by sections, with the means already indicated. The preceding provision is not only applicable within the framework of the general idea of the invention, but also for itself only.



   According to the invention, the plates which are to be printed during a printing process, in whole or in part, can then be mounted on a printing drum or on a drum-like body; in this case, the parts of the cliché or a part of these which must not be printed are separated from the plane in which the impression is given, by an opening made in the coat of the

 <Desc / Clms Page number 6>

 drum. To move in lines or in sections a cliché which is on the printing drum, in the direction of movement of the latter, one uses, for example, conveyor rollers or migrating clamping devices.



   .



   Finally, the invention also relates to the arrangement of organs serving to automatically advance one or more images automatically by the value of a row or by sections. The automatic progress of a snapshot can also be the value of the section that was last printed.



   The invention then shows the arrangement of an inspection device for indicating the setting of a cliché with respect to the line to be printed and the number of lines to be printed. However, the indication may be limited to the line intended to be printed or to the number of lines only.



   In accordance with the invention, it is particularly convenient to regulate the printing elements by means which act accordingly on the duration and onset of their action and hence on the printing process. This problem can obviously also be solved by a humidifier or inking device adjustable as regards the duration and the beginning of their action. Both solutions serve the same purpose, without one of them being the prerequisite for the other. However, it is particularly advantageous to apply the two solutions in common.



   The devices according to the invention can be used for duplicating work of the most diverse kinds, for example for printing from a plate fixed on a printing drum lines or fragments chosen at will. a certain size or to print entire pages. Then, we can reproduce, for example, an invariable text in a fairly large number of prints, in collaboration with a text

 <Desc / Clms Page number 7>

 that changes every time. The varying text may in this case be of the desired length. In this case too, it is possible to print a whole page of the cliché. Finally, an invariable text and a variable text can be printed from a cliché in a single operating pass.



   The machines according to the invention are used above all for the printing of labor preparation or accounting forms without, however, excluding other possibilities of use.



   In the embodiments which make use of operating elements, for example of timing cams to influence the printing process, one chooses, as has already been said, each time a determined line likewise. width for printing, on the cliché support, for example the first line, then the third and finally the sixth. This is done, a for example, by moving a cam relative to the support of the cliché.



   It is then possible, in these embodiments, to choose, as has already been said, each time a determined section size of the part of the cliché which must be printed, for example first two lines, then three lines. lines and finally a line. This is done by moving two cams relative to each other. The solution of continuity existing between them increases or decreases as a result.



   Finally, the cams can be brought entirely out of their operative position to allow printing of an entire page.



   Apart from the adjustment of the cliché on a line or, on a determined number of lines, it is also possible to select the passage of the sheet to be printed on which the chosen passage of the cliché must be printed. This can be done by adjusting operating elements, for example cams in the manner already indicated;

 <Desc / Clms Page number 8>

 in this case, the cliché is not adjusted by the same cams, but is moved in another way.The adjustment of the sheet to be printed can also be done by pushing the sheet more or less far, depending on the location where the impression should be made. The cams are then in their basic position.

   By basic position, it is meant here the position of cams which makes it possible to bring the first line of a cliché as the first line (upper line) of the sheet which is to be printed or in which the sheet which is to be printed is entered. by the machine. The cliché can be adjusted without using the cams. According to the invention, it is also possible to use two removable printing segments for the same objective.



   For example, in labor and accounting printouts, the lines should run perpendicularly or clearly to the direction of movement of the plate. However, in order entry jobs, for example, it may be necessary to print sections of the plate in the direction of its movement as well. This can be achieved, as already said, also with the aid of back-pressure cylinders or adjustable humidifying or inking devices, the action of which is independent respectively during the printing process.



   When using two adjustable timing cams on top of each other, which leave between them as distribution guide for the printing elements or the humidifier or inking device an interval which increases or decreases. weaving, it is only possible to regulate the cliché setting up to half of the periphery of the cliché or of the printing drum. In most cases, this may be sufficient since for the DIN A 4 format this corresponds to 10 to 15 lines depending on the row spacing.

   The duration of action of the

 <Desc / Clms Page number 9>

 distribution of the approach element serving to regulate Isolation of back pressure or the humidifier or ink device results in this case from the length of the set gap between the ridge areas of the disk-shaped fragments. arc of a circle mounted on the same rotating axis with respect to each other. The arrangement of two disc fragments in the form of semicircles appears particularly opportune.



   If you want to go further and regulate more than half of a cliché of the same format, you must either use a printing drum whose periphery is, for example, twice as large the cliché in question or the timing cams must be given a fan-shaped shape such that the two timing cams, which can be adjusted on top of each other, can be further subdivided separately and thus offer a greater approach surface.



   The arrangement consisting of two pairs of distribution cams of the same kind adjustable one on top of the other is also possible, the latter successively entering into action through their notch so that the first notch first regulates one of the halves of the cliché and the second notch the other half. The two pairs of cams must then be engaged alternately and they can for this purpose be mounted so that one of the pairs works on the left of the printing drum and the other on the right.



   The adjustment of the timing cams placed on either side is then done by hand before pulling, so that it is not necessary to provide a coercive assembly of the two pairs of timing cams which causes the engagement. - automatic ment of one of the pairs after the other pair has acted. However, a special approach element must be provided for each pair of cams which in turn acts on the locking element.

 <Desc / Clms Page number 10>

 against pressure or on the humidifier or inking device. This arrangement of the timing cams takes up less space than when a fan-type cam set is used on one side of the printing drum.



   In embodiments where a print drum collaborates with a print table, these elements move relative to each other and the print drum remains lowered on the print table which performs. kills, for example, a back-and-forth motion, the time corresponding to the size of the section to be printed.



  Here we use a distribution cam whose duration of action is a function, with regard to the distribution of the support of the cliché or of the device for fixing the cliché, of the length of the notch. determined between the distribution elements such as sleepers or strips which can move with respect to each other.



   According to another embodiment of the invention, the distribution plate has only a single hollow for the approach element with a view to regulating by sections the back pressure element or the humidifying or inking device. A stop carried by this distribution plate then collaborates with adjustable stops provided on an element permanently assembled with the drum to determine each time the duration of action of the distribution plate, for a determined successive number of lines.



   A particularly simple embodiment consists in using a single distribution plate which can be moved, engaged and disengaged and which has an invariable recess reserved for the approach element of the back pressure element. or the humidifier or inking device.



   With all the timing cams that have been previously

 <Desc / Clms Page number 11>

 As described above, the duration of action of the approach element serving to regulate the back pressure element or the humidifying or inking device is a function of the length of a notch. But it is also possible to use distribution cams, the duration of which is determined by the length of a rise. It is advantageous for this purpose that the back pressure element can operate effectively.



   To this end, it is possible to place as many fragments of plates in the form of arcs of a circle on the same rotating axis, with respect to each other, in a fan pattern, as required by the maximum number. minimum sections that must be printed. The duration of action of the distribution cam is then conditioned by the length of the convex ridge zones of all the arcs of circles of the plate sections.



   A particularly simple embodiment is the arrangement of a single cross member or distribution strip animated, for example, by a reciprocating movement which determines in advance a given length. It is also possible to place one beside the other as many distribution strips as there are sections provided. In this case, each of these distribution strips has a different length. The distribution strips are mounted on a plate which must be moved transversely as a function of the necessary distribution strip and which must, in addition, perform a back and forth movement for each printing.

   Instead of using a plate carrying distribution strips, it is also possible to use a plate in which, for example, as many graduations are formed by stamping as there are at most sections to be printed.



   A particularly advantageous embodiment which improves the device described above is then a dispensing body whose duration of action, in which, con-

 <Desc / Clms Page number 12>

 surrounds the approach element, is conditioned by the length of the adjusted rolling zone of a rotating body provided with different rolling stages, for example a cylinder.



   A dispensing device of a completely different kind consists in mounting on a plate moved according to the rotation of the drum of the dispensing elements of the type of tips which must be brought into the operative position and into the inactive position provided for in number. corresponding to the maximum number of minimum sections to be printed. In this case, the duration of action of the approach element results from the number of tip-type distribution elements placed in the operative position or brought out of the operative position. A variant of this embodiment oonsists in replacing the clutchable and disengageable tips by fragments of clutchable and disengageable segments, the effect of which is then analogous to that of the clutchable and disengageable tips.



   Finally, we will also mention the embodiment in which the cliché fixing device has as many printing supports in the form of cylindrical segments as there are sections to be printed. These printing supports are arranged separately above the other printing elements, adjustable so as to determine the passage to be printed and the start or end thereof.



   The invention is not limited to the embodiments which have been described; it also relates to other embodiments which are possible within the framework of the principle of the invention.



   The invention is also illustrated by a number of figures.



   Figure 1 illustrates a rotary with a fixed distribution cam and movable distribution cam in which the circumference of the drum is twice as long as the length of the original.

 <Desc / Clms Page number 13>

 



   FIG. 2 is a longitudinal section through the device according to FIG. 1.



   FIG. 3 illustrates a rotary machine with two removable distribution cams.



   Figure 4 is a longitudinal section of the device according to Figure 3.



   FIG. 5 illustrates a rotary with movable and removable distribution cams whose periphery of the drum has a length equal to that of the original.



   FIG. 6 is a longitudinal section of a device in which the printing drum moves relative to the distribution cams.



   FIG. 7 illustrates a rotary press provided with an axis device for making visible the set line and the number of lines which are to be printed.



   Figure 8 is a longitudinal section of the device of Figure 7.



   FIG. 9 is a plan view of a rotary with an indicator table and manholes for the indicator wheels.



   Figure 10 illustrates a rotary press which operates only with inking rollers.



   FIG. 11 illustrates a rotary with removable cam sectors like a fan.



   Figure 12 is a partial sectional length of the device according to Figure 11.



   FIG. 13 illustrates a rotary machine with a single distribution plate which carries a stopper which comes to rest on the clutch-able and disengageable stop-tips.



   Figure 14 is a partial plan view and a partial sectional view of the device according to Figure 13.



   Fig. 15 illustrates a rotary single-line notch size distribution tray,

 <Desc / Clms Page number 14>

 that can be moved and disengaged.



   Figure 16 is a sectional length of the device according to Figure 15.



   FIG. 17 illustrates a rotary press with a subdivided back pressure cylinder.



   Figure 18 is a vertical section of the device shown in Figure 17.



   Figure 19 illustrates a rotary whose back pressure cylinder is regulated by a stepped drum.



   Figure 20 is a cross section of the device according to Figure 19.



   FIG. 21 illustrates a rotary machine provided with a distribution plate which carries clutchable and disengageable distribution tips.



   Figure 22 is a front plan view of the device according to Figure 21.



   FIG. 23 illustrates a rotary with engaging and disengageable cam segments which are adjusted by spikes.



   Figure 24 is a longitudinal section of the device according to Figure 23.



   Fig. 25 is a flatbed printing machine in which a lift and lower printing cylinder and a lift and lower humidifier cooperate with a printing medium of the same. kind of a table.



  The distribution is done using crossbars or adjustable strips.



   Figure 26 illustrates a flat printing machine in which a plate-shaped printing table and carriage are provided with the raising and lowering impression cylinder and the lifting and lowering humidifier. using adjustable rulers.



   Figure 2? is a cross section of the device

 <Desc / Clms Page number 15>

 according to Figure 26 performed along the printing drum.



   Figure 28 is a cross section of the machine according to Figure 26 taken along the humidifier.



   Figure 29 illustrates a lift and lower humidifier, impression cylinder flatbed printing machine in which the original is cantilevered above a printing table .



   Figure 30 illustrates a press in which the back pressure cylinder is designed and adjustable about half of its circumference as a convex printing surface.



   Figure 31 is a longitudinal section of the device according to Figure 30.



   Figure 32 illustrates a press in which the original is wound on two cylinders and a plurality of adjustable print media are provided for the original to move the print body relative to its drive.



   Figure 33 is a longitudinal section of the device according to Figure 32.



   Figure 34 illustrates the device for operating the movement of the printing body on the control of the printing body according to Figure 32.



   In the device according to figures 1 and 2, the original 3 is fixed on the printing drum 1 in the pin 2.



  The variable-text original 4 is inserted above the service table 5 in the slot 6 of the drum 1 up to the point between the two guide cylinders 7,8 which, as will be explained below, continue to rotate until the first line is placed on the printing point 9.



   The sheet to be printed is placed on the feed table 12 at the point of contact of the two conveying cylinders 10, 11, one of which is automatically controlled and, in this way, it is brought to the point of the impression. Both

 <Desc / Clms Page number 16>

 cylinders 13,14 located behind the printing drum, then pass the printed sheet onto a reception table 15.



   To operate the duplication in sections, a cam plate 16 is fixed on the right side of the drum 1; half of its periphery is hollowed out. On this fixed cam is placed a second cam, the cam 17, which has the same recess, but which can move in the peripheral direction of the drum and which can be coupled by a stop point 18, with the fixed cam 16, for as long as you want, so that the recesses of the two curves 16, 17 leave between them an interval 19 of variable magnitude at will. The cams 16, 17 collaborate with the pressure cylinder 21 spring-mounted on levers 20, 20a.

   On the right pressure lever 20 is fixed a roller 22 which rolls on the cams 16, 17 and which thus brings, depending on the length of the gap 19, the back pressure cylinder 21 for a time more or less long in contact with the print drum.



   On the movable cam 17 is fixed in a determined ratio with the lever 23 of the humidification 24 a cam fragment 25 whose dimensions are equal to half of the periphery of the printing drum and which serves to operate the distribution of the device. humidifier 24 so that the latter comes into contact for the same period of time with the sheet to be printed. On the right side and on the left side of the humidifier device 24 are two levers, 23 and 23a respectively.

   While the right lever 23 collaborates with the removable cam 17 (25) on the right side of the printing drum, the left lever 23a is regulated by the cam 26 permanently mounted on the left side of the printing drum which has. also a length equal to half of the periphery of the printing drum and which is offset from the removable cam

 <Desc / Clms Page number 17>

 17 (25) in its basic position (line 1) on the right side of the printing drum enough so that the two cams 25, 26 can act together around the entire periphery of the drum.



  By the collaboration of these two cams 25, 26 with the two humidification levers 23, 23a, the humidifier device 24 can only operate and humidify the sheet to be printed as a function of the length of the interval.



   In the drum mantle is embedded the printing mechanism 27 for the additional text which is inked by the ink rollers 28, .29. Ink rollers 28,29 are raised and lowered by dispensing lever 30 through cam 31 attached to the drum mantle.



   The movement of the movable cam 17 relative to the fixed cam 16 is used to adjust the printing of a determined number of lines or the printing of an entire page. When it is desired to make a print larger than half a page, but the size of which can however be modified, the condition is, with this realization, anyway, that the periphery of the drum is double the length of the original .



   In order to print the various lines or sections of the variable text 4, the original 4 is advanced, after each printing round, either manually or automatically, by the value of the section envisaged; this can be done by hand by depressing and rotating knob 32 to advance any section of any size. The automatic advancement of the original 4, by the value of a determined smaller section, is effected by means of a stop wheel 33 in combination with the advancement pawl 34 (see figures 2 and 3). The pawl 34 can pivot out of its operative position to reproduce the invariable text several times.



   To print variable sections without advancing the original further and determine their size at will or

 <Desc / Clms Page number 18>

 well to print, with always the same placement of the sheet to be printed at the point of action of the cylinders, a determined line on any place of the sheet to be printed, the cam 16 permanently assembled with the drum in the embodiment according to FIG. 1 is, in the embodiments according to FIGS. 3 and 4, also removable by means of a stop lever 38 spring-mounted on the front wall of the drum , which engages in a notched plate 39 in relation to the cam 16.

   After having rotated the advancement lever 38, the notched wheel 39 and with it the cam 16 which was previously fixed can be moved at will relative to the drum.



   Figure 5 illustrates a development of the embodiment according to Figures 1 to 4. In this embodiment, the circumference of the drum does not necessarily have to be as large as the total length of the original, which provides a greater speed of operation, an economy of material, etc ...



  As the slit formed between cams 16 and 17 can only be enlarged up to half of the circumference of the drum and consequently only half of the circumference of the drum is used as the printing surface, it is necessary to print an entire page , move the cams 16, 17 axially and thus protect them from the action of the right humidifier lever 23 and the roller 22 of the printing lever 20. This is done using the doorbell lever 35 mounted on the side wall of the machine which moves in the groove 37 of the fixed cam 16 by means of a point 36.



   The exemplary embodiment according to Figure 6 illustrates a variant of the embodiment according to Figures 1 to 5. While in the devices according to Figures 1 to 5, the printing drum is in its original position and the cams are moved towards the drum, cams 16, 17 are inserted

 <Desc / Clms Page number 19>

 active in the original position, in the device according to FIG. 6 and the printing drum ¯1 moves towards the cams 16, 17 which are fixed by an index point 41 mounted in the side wall 40 of the device.



   Figures 7, 8 and 9 illustrate an automatic original transport in collaboration with an automatic indicating device, which makes it possible to see each time the printing surface whose adjustment has to be made. On the transport cylinder of the original 8 is mounted a pinion 42 which meshes with a rotating toothed wheel 44 mounted idle on the axis 43 of the drum. This toothed wheel 44 is coercively assembled with the drum 1 by a ball index 45. When the wheel 44 makes one revolution, the original of the value is transported to its full length. With this toothed wheel 44 is permanently assembled a stop wheel 46. The wheel 44 turns, by means of a return wheel 47, the toothed wheel 48 of the number plate 54. On the bolt 49 is mounted. in rotation a stop lever 50 which collaborates with the stop wheel 46.

   With this stop lever 50 is permanently assembled a sliding lever 51 which slides on the two cams 16, 17
As the drum rotates, the lever 51 slides over the two cams 16, 17 and thus keeps the stop lever 50 out of engagement with the stop wheel 46. The stop lever 50 is mounted so that it is not engaged. 'engage, when the drum 1 has made a half turn, in the slot formed between the two cams 16, 17 and to fix the stop wheel 46. This operates, via the pinion 42 and of the conveyor cylinder 8, the transport of the original 4 with changing text of the value of the section which was printed. The longer the slit 19 and the larger the printing surface, the longer the stop of the stop wheel 46 and the further the original 4 is transported.



   To enter the variable text original 4, we do

 <Desc / Clms Page number 20>

 turn the number plate 54 using button 52, the number plate which bears on its front face the numbers 1 - 30 corresponding to the number of lines of the original 4 and the word "beginning", until when the word "start" appears in the viewing window 53. The original is then placed on the feed table 5 up to the point of contact of the cylinders 7, 8. The adjustment is then made using the button 52, the number plate 54 and with it also the transport cylinders 8 by means of the toothed wheels 42, 44, 47, 48, which effects the impression of the desired line of the original 4 at print run 9.



   When the printing drum 1 makes one revolution, the transport being disabled, the number plate 54 makes a full revolution, so that the same number appears again in the manhole 53. When the transport is engaged , the number plate 54 remains behind depending on the number of lines which have been adjusted, because the stop wheel 46 is wedged by the stop lever 50 and hence the toothed wheels 44, 47, 48 are also alea; and in the gaze appears the following line which must be printed.



   On the removable cam 16 are also arranged in order the numbers 1 to 30, corresponding to the various sections. The set number of lines to be printed can then be read in the second manhole 55.



   Behind the pressure cylinder 1 is an indicator board 56 allowing the hanging of a full page proof 57 of the original 4 which is to be drawn. On the left side of the table is a rule 56a with serial numbers corresponding to the row subdivision of the original. By being guided by the numbers which appear in the manholes, it is possible to check the correctness of the setting of the machine on the surface which is to be printed. If, for example, the number

 <Desc / Clms Page number 21>

 
5 in manhole 53 and the number 5 in manhole 54, this means that line 5 will be drawn three times, that is to say on lines 5, 6 and 7.



   In Figure 10 there is shown a device of the same type as that of Figure 1; however, the humidifier device is omitted, since this device is used for printing clichés, such as metal plates and the like, which are inked in known manner by an inking mechanism 64. The inking mechanism 64 can be adjusted. by the lever 20 of the counter-pressure cylinder 21 which collaborates with the distribution lever 65 of the inking device 64.



   In Figures 11 and 12 there is shown a device for printing an invariable header text and any number of lines. The counter-pressure cylinder 21 is lifted by means of cam sectors 66 which can be adjusted on top of each other like a fan. The placement of the back pressure cylinder 21 has the effect of regulating the cam plate 16 permanently assembled with the printing drum 1 and the lifting of the back pressure cylinder.
21 to regulate the first of the cam sectors 66 which is held by an index point 18 in one of the holes of the cam plate 16. The cam sectors 66 are assembled with each other, in a known manner, by the through points and oblong holes.



   In Figures 13 and 14, there is illustrated a device representing the combination of tips 67 with a cam plate 68. The tip plate 69 which is permanently assembled with the printing drum 1 carries the same number of tips.
67 that there are lines on the original. Between the impression drum 1 and the tip holder plate 69, the cam plate 68 turns idle which has a recess 70 in which the roller 22 of the lever 20 of the mounted counter pressure cylinder 20 engages.

 <Desc / Clms Page number 22>

 elastically. The tip holder plate 69 is designed in the form of a spring box and can be returned to its resting position by a watch spring 71. On the cam plate 68 is provided a stop tip 72 which collaborates with the. one of the points 67.

   To print ten lines at one time, for example, the tenth point is brought along the path of the stop point 72 The rotation of the printing drum 1, during which the latter and the back pressure cylinder 21 collaborate, causing the roller 22 to drive first the cam plate 68, until the point-stop 72 hits the tenth point. This prevents further rotational movement of the cam plate 68 and the roller 22 exits, through the approach surface 73, the hollow 70 and continues to roll on the periphery of the cam plate 68, which eliminates the reciprocal contact of the printing drum 1 with the back pressure cylinder 21.

   The cam plate 68 returns under the action of the spiral spring 71 to its initial position, so that the roller 22 can return to the hollow 70. In the tips 67 are formed grooves 74 in which the balls 75 engage. springing. On each of these balls is placed a small leaf spring 76.



   Figures 15 and 16 illustrate a particularly simple embodiment allowing printing by lines or by whole pages, of the originals. In number corresponding to the number of lines of the original are distributed holes 77 in a circle on the front side of the printing drum 1. On the axis of the drum 78 is a removable cam plate 80 in which is formed a notch 79 the width of a line.



  This cam plate carries an index point 81 which engages in one of the holes 77, which has the effect of adjusting the line in question, which must be printed. For printing full pages, push the cam plate 80 to the side of

 <Desc / Clms Page number 23>

 the manner described in connection with FIG. 5 so that the roller 22 can no longer roll on the lever 20 of the back pressure cylinder.



   Figures 17 and 18 illustrate a device for column printing of an original, as required for ordering forms, and which is provided with a subdivided back pressure cylinder 82, 83. On the left The axis of the back pressure cylinder 84 are rotatably mounted two partial cylinders 82 and 83 whose core is drilled eccentrically. Each of the two partial cylinders 82, 83 carries on its outer front side a distribution lever 20, the rollers 22 of which roll on the distribution cams 85, 86 which are recessed on half of their periphery. The distribution cams 85, 86 are rotatably mounted on a flange 90 which can move on the axis 87 of the printing drum thanks to a groove 88 and a tongue 89.

   In the cam plates 85, 86 are formed a series of holes distributed in a circle in which the index points 91 of the timing cams 85 engage; in this way the distribution cams 85,86 are moved relative to one another so that the cams 85, 86 leave a solution of continuity each time of different size 92 which corresponds to the number of lines to be printed In one time.



  The timing cams 85,86 can furthermore be moved relative to the impression drum 1. On the flange 90 is a ring gear 93 in which engages a drive pawl 94 which is rotatably fixed on it. the timing cams 85.



   In Figures 19 and 20 is illustrated a device for printing one line and printing several lines.



  The back pressure cylinder 21 is distributed by a stepped cylinder 95 which is actuated by the printing drum 1 by means of toothed wheels 96, 97, 98.

 <Desc / Clms Page number 24>

 



  The stepped cylinder 95 has a number of steps of different length 99 equal to the number of lines of the original, the length of which corresponds to a determined number of lines so that one can draw in a single operating pass as well. well one line than two lines, three lines or more.



   On the stepped cylinder 95 rolls the roller 102 of the lever 103 of the back pressure cylinder mounted eccentrically on an axis 101 with adjustment button 100. The stepped cylinder can move laterally on its axis 104 using the groove 105 and tab 106; it can be moved laterally by a shaft 108, provided with a thread and a handle 107, by means of the lever 110, which engages in a groove 109 of the stepped cylinder 95, in order to adjust the step 99 corresponding to the number of lines desired, on the roller 102.



   It is also possible to further modify the periphery of the stepped cylinder 95 relative to the control pinion 96 when one or more determined lines of the general text of the cliché are to be printed. To this end is arranged on the axis 104 of the stepped cylinder 95 a drive lever 111 which engages in one of the holes 112 provided in the control gear 96 rotating idly on the axis 104 of the stepped cylinder. steps 95. The shaft 104 can, like the drive lever 111, be moved a certain amount laterally by the handle 120, so that the tip 121 of the drive lever 111 can be withdrawn from the shaft. control gear 96.



   On the stepped cylinder 95 then rolls a roller 113 which serves to operate the distribution of the humidifier 114 so that one can humidify the desired number of lines on the printing sheet. The humidifier is distributed via a connecting rod 115, 116, 117, 118.



  Between the levers 116 and 117 is an elastic joint 119 intended to elastically balance the control.

 <Desc / Clms Page number 25>

   coercive, per se, of the humidifier 114 by the stepped cylinder 95.



   The longest step of the stepped cylinder 95 may be designed so as to obtain the impression of an entire page with it. This step can be, for example, in the form of a ring.



   Figures 21 and 22 illustrate a device with which it is possible, from an original, to reproduce both a line and several lines at will as well as several separate lines or sections. With the printing drum 1 is permanently assembled a tip holder plate 122 which carries as many tips 123 as there are lines on the original. The two-arm lever 124 of the back pressure cylinder carries on one of its arms the back pressure cylinder 21 and on the other arm a sliding face 125 which slides along the tips 121 and pushes the back pressure cylinder 21 automatically on the printing drum 1. The size of the sliding face 125 is calculated so that it already rests on the next point 123 when it leaves the preceding point 123.

   Depending on the number of regulated tips 123, the printing drum 1 and the back pressure cylinder 21 remain together for a different time. The back pressure cylinder 21 is lifted by means of a spring 126.



   The device according to Figures 23 and 24 is a development of that of Figures 21 and 22. Here too there is a number of points 127 corresponding to the number of lines of the original on a point holder plate. 128 permanently assembled with the printing drum 1; the development resides in the fact that the points 127 carry elements in the form of arcs of a circle, that is to say segments 129 pressed together and chamfered in such a way that one segment partly overlaps the following one, which allows to train after developing

 <Desc / Clms Page number 26>

 determined segments, a closed rolling surface for the roller 130 of the lever of the back pressure cylinder 131.



  One of the sides, 132, of the bevel of the segments 129 serves as the rolling surface for the roller 130. Depending on the number of points, 127 or segments 129 that have been developed, the drum d The impression 1 and the back pressure cylinder 21 remain in contact for a longer or shorter time. The tips 127 of the segments have grooves 133 in which spring-mounted index balls 134 which are provided in the tip holder plate 128 are engaged. On the axis of the pressure cylinder 135 is mounted a toothed wheel in rotation. 136 which can be rotated by a handle 139 through the toothed wheel 138. The handle 139 carries a needle 137 which moves on a ladder 140.

   On the toothed wheel 136 is fixed a distribution slide 141 provided with an oblique groove 142 in which the ends of the feet 143 of the cam segments 129 engage. By turning the toothed wheel 136 clockwise. In the watch, the distribution slide describes an arc of a circle and thus it puts the cam segments 129 out of the operating position while, by turning in the opposite direction, it brings them into the operating position.



   Fig. 25 illustrates a device in which the original is attached to a spring-influenced printing drum 1 which can be lowered and raised. The sheet to be printed is on a reciprocating table 144. On both sides of the table there are strips or rails 145, 146 which can move lengthwise, on which roll the rollers 147, 148 which are fixed to the distribution lever 149 of the drum. impression 1 and the dispensing lever 150 of the spring-influenced humidifier 151.

   When the table 144 advances to the left, the rollers 148, 147 enter successively

 <Desc / Clms Page number 27>

 in the solution of continuity 152 formed by the distribution rulers 145, 146, which brings about the placement of the humidifier 151 and of the printing drum 1 on the sheet which must be printed to allow it to slide thereafter. te or roll over it. When the table 144 is recalled, the rollers 147, 148 slide thanks to the exhaust levers 153, 154 on the distribution strips 155 so that the latter do not come into contact with the printed sheet.



     Another exemplary embodiment of the invention is illustrated by the device according to FIGS. 26 to 28.



   On a base plate 156 is a clamp for fixing the printing sheet. The two sides of the base plate 156 are mounted on supports for the running rails 158, 159 between which roll the rollers 160 of the carriage 161 which can be pulled using a handle 162 on the plate. The seat 156. On the carriage 161 is mounted the printing cylinder 164 in spring levers 163, the printing cylinder around which the original to be reproduced 165 is guided by the rollers 166 and which is supported on. an inclined plate 167. The carriage 161 further carries the humidification reservoir 169 for humidifying the paper 170 to be printed, in levers 168.

   On the base plate 156 are further mounted on both sides, distribution rails 171, 172 on which roll the rollers 173, 174 mounted on the levers 163 and 168. The ends 175, 176 of the distribution rails 171 and 172 are bevelled, so as to form the approach and departure path for the rollers 173 and 174. Between the rails 171 and 172 is provided a solution of continuity 177 of a size corresponding to the passage of the original ( a line for example) which must be printed. It is also possible to move the rails 171, 172 towards one another to increase the continuity solution 177 as desired and thus print a number

 <Desc / Clms Page number 28>

 any number of lines in one operating pass.



   On the solution of continuity 177 of the distribution rails 171, 172 there is another distribution rail, the rail 178 which can be rotated in one direction (to the right in figure 26) by means of the roller. 173 and 174 and lift enough so that the rollers 173 and 174, with the carriage 161 continuing to advance, escape to the right between the distribution rails 172 and 178. When the carriage 161 returns, the rollers 174, 173 roll on the upper face of the distribution rail 178, after the latter has been folded back by the spring 179 and thus exceed the solution of continuity 177, so that the rollers 174, 173 can no longer engage therein.



   The operation of the device is as follows:
When the carriage is pulled to the right by the handle 162, the rollers 173 and 174 engage successively in the solution of continuity 177 formed between the distribution rails 171 and 172 so that the humidifier 169 is placed straight away. first on the sheet 170 to be printed and moisten this according to the size of the gap 177 and then places the impression cylinder 164, carrying the original to be reproduced 165 on the sheet 170, which is to be printed. and rolls over it according to the length of the gap 177, which advances the original 165 by the value of the portion already printed.

   During the return of the carriage 161, the rail 178 prevents the penetration of the rollers 174 and 173 in the continuity solution 177 so that the impression cylinder 164 and the humidifier 169 can return to their starting position without come into contact with the printed paper 170.



   Figure 29 illustrates a device similar to that of Figure 26. On the table 180 is the sheet 181 which is to be printed. Both sides of it are provided on

 <Desc / Clms Page number 29>

 the table of removable rails 182, 183 and 184,185 on which roll the rollers 186, 187 of the printing cylinder 188 and of the humidifier 189. The carriage runs between the rails 191, 192 which are on both sides of the table 180 above him. On the carriage 190 is mounted a spring arm 193 which carries the pressure cylinder 188 and an arm 194 which carries the humidifier 189. The original 189 is suspended between the clamp, fixed 196 and the elastic flexible clamp 197 above table 180.



   When the carriage 190 is pulled in the direction of the arrow, the rollers 186, 187 escape from the rails 182, 184 so that the humidifier 189 and the impression cylinder 188 rest on the sheet 181 which is to be printed. with the original 195 suspended between impression cylinder 188 and humidifier 189 being pushed by impression cylinder 188 onto the sheet 195 to be printed. The distribution rails 183, 186 again lift the humidifier 189 and the impression cylinder 188 and the impression cylinder lever 193 and the humidifier lever 194 are held in their raised position by a lever. lock 198.

   When the carriage 190 returns, the rollers 186, 187 rest on the rails 182, 184 after which the levers 193, 194 are again released as a result of the contact of the locking lever 198 on the stop 199 and the corollary pivoting of the locking lever. Their 198. On the carriage 190 there is also a guide roller 200 over which the original 195 passes to prevent the original from coming into contact with the humidifier 189.



   Figures 30 and 31 illustrate an embodiment in which it is not the collaboration between the printing drum and the pressure cylinder which is regulated by cams mounted on the printing drum, but the reverse arrangement which is planned. The pressure cylinder is designed under

 <Desc / Clms Page number 30>

 form of removable drum or removable drum segment 201 and it is related to the printing drum 1 by toothed wheels 202 and 203 so that this segment has the same rotational speed. With the pressure drum 201 is permanently assembled a plate 204 which carries an index point 205.



  Between the pressure drum 201 and the plate 204 rotates a toothed wheel 202 which carries several index holes 206 in which the index point 205 can be engaged, so that the pressure drum 201 can be moved relative to the stationary printing drum 1 and the toothed wheel 203 also stationary. To this end, the printing drum 1 has a flat 207.



   In FIGS. 32 to 34 is illustrated a printing device which consists of a frame 208 on the periphery of which are provided a plurality of clutchable and disengageable print media 209 having the width of a line. An original 210 of any length arrives from a brake cylinder 211; it slides over the adjusted printing linings 209 and then winds onto a cylinder 212. On the cylinder 212 or on the original 210 wound on it sits a conveying cylinder 215 with a drive cylinder 214 and being under the pressure of a spring.

   A clutchable and disengageable ratchet lever 216 advances the drive wheel 214 with each revolution of the drum-shaped frame 208 by the size of one tooth and thereby rotates the conveyor cylinder 212 and advance the original 210.



   On the axis <217 of the frame 208 is rotatably mounted a distribution plate 219 in which is formed a groove 218 in the form of a curve. The printing linings 209 with two arms and rotating on the axis 217 of the frame engage with the lower arm 220, by means of points 221 mounted above, in the groove 218 of the distribution plate 219. In this way doing

 <Desc / Clms Page number 31>

 oscillating the distribution plate 219 using the handle 226, one can put the desired number of printing linings 209 in the operating position and out of the operating position.



  An index tip 222 fixes the distribution plate 219 in the current position. With the axis 217 of the frame actuated by a crank 223 or by a motor, a notched plate 224 is permanently assembled in one of which engages a pawl 225 fixed to the wall of the frame. In this way, the displacement of the pressure frame 208 relative to the crank 223 in its basic position is possible, to bring the text to be printed from the original 210 to any places on the paper which is to be printed.


    

Claims (1)

La Demanderesse fera remarquer que la référence faite dans les diverses revendications secondaires, à la revendication principale et/ou à une ou plusieurs revendications secondaires ne limite nullement l'objet de la demande de brevet à la oombi- naison des revendications indiquée, mais que toute combinaison de revendication, en ce qui concerne l'objet de la demande de brevet, d'une ou plusieurs revendications secondaires doit être considérée comme rentrant dans le cadre de la revendication principale. The Applicant will point out that the reference made in the various sub-claims to the main claim and / or to one or more sub-claims in no way limits the subject-matter of the patent application to the combination of claims indicated, but that any combination of claims, with regard to the subject-matter of the patent application, of one or more secondary claims must be regarded as falling within the scope of the main claim. REVENDICATIONS. CLAIMS. 1.) Dispositif d'impression pour le tirage d'un ou plusi- eurs clichés, caractérisé par la disposition d'un ou plusieurs supports de clichés ou de dispositifs de fixation de clichés, d'éléments d'impression et d'un dispositif humidificateur et/ou encreur et d'organes ( par exemple de cames réglables, de par- ties de cames, de segments, de rails ou réglettes de distribu- tion, de dispositifs de déplacement pour le tambour d'impression etc..), pour agir sur le processus de l'impression de manière que chaque fois une ou plusieurs lignes déterminées ou sections de grandeur quelconque et éventuellement dans un ordre de suo- <Desc/Clms Page number 32> cession quelconque ou la page entière soient imprimer du fait que l'on détermine le commencement et/ou la fin du processus de l'impression. 1.) Printing device for printing one or more clichés, characterized by the arrangement of one or more cliché supports or fixtures for clichés, printing elements and a device humidifier and / or inking device and components (for example adjustable cams, parts of cams, segments, distribution rails or strips, displacement devices for the printing drum, etc.), to act on the printing process so that each time one or more determined lines or sections of any size and possibly in an order of suo- <Desc / Clms Page number 32> Any assignment or the entire page is printed by determining the start and / or end of the printing process. 2. ) Dispositif d'impression pour le tirage d'un ou plu- sieurs clichés en ordre de tirage, caractérisé par la disposi- tion d'un ou plusieurs supports de clichés ou de dispositifs de fixation de clichés, d'éléments d'impression et d'organes ( par exemple oames réglables, parties de cames, segments, rails ou réglettes de distribution, dispositifs de déplacement pour le tambour d'impression, etc...) pour agir sur le processus d'impression du moment sur des feuilles de tirage renfermant de l'humidité ou en absorbant de manière que chaque fois une ou plusieurs lignes ou sections de grandeur quelconque et dans un ordre de succession quelconque ou la page entière soient imprimées du fait de la détermination du commencement et/ou de la fin du processus de l'impression. 2.) Printing device for printing one or more clichés in order of printing, characterized by the provision of one or more cliché supports or cliché fixing devices, elements of printing and components (for example adjustable oames, parts of cams, segments, rails or distribution strips, displacement devices for the printing drum, etc.) to act on the printing process of the moment on press sheets containing moisture or absorbing so that each time one or more lines or sections of any size and in any order of succession or the entire page are printed due to the determination of the beginning and / or the end of printing process. 3.) Dispositif d'impression suivant les revendications 1 et 2, caractérisé par la disposition d'un support de cliché ou d'un dispositif de fixation de cliché, d'un dispositif à tampon, par exemple d'un mécanisme à numéros de roues à caractères, de préférence à côté des clichés, d'éléments d'impression et d'un dispositif humidificateur et encreur et d'organes ( par exemple cames réglables, parties de cames, segments, rails ou réglettes de distribution, dispositifs pour le déplacement du tambour d'impression, etc...) destinés à agir sur le processus de l'im- pression. 3.) Printing device according to claims 1 and 2, characterized by the provision of a plate holder or a plate fixing device, a pad device, for example a number mechanism type wheels, preferably next to the clichés, printing elements and a humidifying and inking device and components (e.g. adjustable cams, parts of cams, segments, rails or distribution strips, devices for the displacement of the printing drum, etc ...) intended to influence the printing process. 4. ) Dispositif d'impression suivant les revendications 1 à 3, caractérisé par la conformation de l'un des éléments d'im- pression simultanément comme support de cliché ou dispositif de fixation de cliché. 4.) Printing device according to claims 1 to 3, characterized by the conformation of one of the printing elements simultaneously as a plate support or a plate fixing device. 5.) Dispositif d'impression suivant les revendications 1 à 4, caractérisé par des éléments opératoires que l'on peut <Desc/Clms Page number 33> régler en ce qui concerne le commencement de leur action, par exemple des cames de distribution, pour imprimer des lignes ou des seotions choisies à volonté de grandeur invariable. 5.) Printing device according to claims 1 to 4, characterized by operating elements that can be <Desc / Clms Page number 33> adjust as regards the beginning of their action, for example distribution cams, to print lines or segments chosen at will of invariable size. 6.) Dispositif d'impression suivant les revendications 1 à 5, caractérise par des éléments opératoires réglables en ce qui concerne la durée de leur action, par exemple des cames de distribution, pour imprimer des sections de grandeur variable quelconque ou des pages entières. 6.) Printing device according to claims 1 to 5, characterized by adjustable operating elements as regards the duration of their action, for example timing cams, for printing sections of any variable size or entire pages. 7.) Dispositif d'impression suivant les revendications 1 à 6, caractérise par des éléments opératoires, par exemple des cames de distribution qui sont montées à réglage aussi bien, pour imprimer des sections déterminées choisies, en ce qui con- cerne le commencement, que pour imprimer des sections de gran- deur variable à volonté, en ce qui concerne la durée de leur action. 7.) Printing device according to claims 1 to 6, characterized by operating elements, for example timing cams which are mounted for adjustment as well, for printing specific sections selected, as regards the beginning, only to print sections of variable size at will, as regards the duration of their action. 8. ) Dispositif suivant les revendications 1 à 7, caracté- risé par des éléments opératoires, par exemple des cames de distribution que l'on amène en position opératoire ou que l'on retire de celle-ci, pour,imprimer au choix des sections invari- ables ( par exemple une ligne ) ou des pages entières. 8.) Device according to claims 1 to 7, charac- terized by operating elements, for example distribution cams which are brought into the operating position or which are withdrawn therefrom, to print as desired. invariable sections (eg a line) or entire pages. 9.) Dispositif d'impression suivant les revendications 1 à 8, caractérisé par des éléments opératoires, par exemple des cames de distribution qui sont montées à réglage pour l'impres- sion de sections déterminées, invariables dans la succession du travail et/ou sélectables à volonté dans la succession du travail, de grandeur invariable ou de grandeur variable à volon- té en ce qui concerne la durée et/ou le commencement de leur action et qui sont aussi débrayables et embrayables pour impri- mer des pages entières ou le texte tout entier. 9.) Printing device according to claims 1 to 8, characterized by operating elements, for example timing cams which are mounted to adjust for the printing of determined sections, invariable in the sequence of work and / or selectable at will in the succession of work, of invariable size or of variable size at will with regard to the duration and / or the beginning of their action and which are also disengageable and clutchable to print entire pages or the entire text. 10.) Dispositif d'impression suivant les revendications 1 à 8, caractérisé par le fait que les éléments opératoires, les cames de distribution par exemple, agissent, pour influencer <Desc/Clms Page number 34> le prooessus de l'impression sur les éléments d'impression, par exemple sur le cylindre de contre pression. 10.) Printing device according to claims 1 to 8, characterized in that the operating elements, the timing cams for example, act to influence <Desc / Clms Page number 34> the process of printing on the printing elements, for example on the back pressure cylinder. 11.) Dispositif d'impression suivant les revendications 1 et 3 à 9, caractérisé par le fait que les éléments opératoi- res, par exemple les cames de distribution, agissent sur le dispositif humidificateur ou le dispositif encreur pour influ- encer le processus de l'impression. , 12. ) Dispositif d'impression suivant les revendications 1 et 3 à 11, caractérisé par le fait que les éléments opératoi- res, par exemple les cames de distribution agissent sur les éléments d'impression, par exemple sur le cylindre de contre pression, et sur le dispositif humidificateur et le dispositif encreur pour influencer le processus de l'impression. 11.) Printing device according to claims 1 and 3 to 9, characterized in that the operating elements, for example the distribution cams, act on the humidifier device or the inking device to influence the process of the impression. , 12.) Printing device according to claims 1 and 3 to 11, characterized in that the operating elements, for example the distribution cams act on the printing elements, for example on the back pressure cylinder, and on the humidifier device and the inking device to influence the printing process. 13.) Dispositif d'impression suivant les revendications 1 à 12, caractérisé par la conformation de l'un des éléments d'impression en tambour d'impression ou en dispositif de fixa- tion du cliché et de l'autre élément d'impression en table d'impression. 13.) Printing device according to claims 1 to 12, characterized by the shaping of one of the printing elements as a printing drum or as a device for fixing the cliché and the other printing element. in the printing table. 14. ) Dispositif dtimpression suivant les revendications 1 à 12, caractérisé par le fait que l'on emploie comme élément opératoire pour régler le processus de l'impression une came de distribution dont la durée d'action sur un élément dtappro- che destiné à distribuer l'élément de contre pression et/ou le .dispositif humidificateur ou le dispositif encreur est fonction de la longueur de l'encoche que l'on détermine entre les zones faîtières de fragments de plateaux en forme d'arcs de cercle montés sur le même axe à rotation l'un par rapport à l'autre. 14.) Printing device according to claims 1 to 12, characterized in that one employs as an operating element for adjusting the printing process a distribution cam whose duration of action on an approach element intended to distributing the back pressure element and / or the humidifying device or the inking device is a function of the length of the notch which is determined between the ridge zones of fragments of plates in the form of arcs of a circle mounted on the same axis of rotation relative to each other. 15.) Dispositif d'impression suivant la revendication 14, caractérisé par la disposition de deux fragments de plateaux en forme de demis cercles. 15.) Printing device according to claim 14, characterized by the provision of two fragments of trays in the form of semicircles. 16. ) Dispositif d'impression suivant la revendication 15, caractérisé par la disposition de deux jeux comportant chacun <Desc/Clms Page number 35> deux fragments de plateaux en forme de demis cercles qui entrent successivement en action de manière que l'on puisse imprimer des parties de clichés de grandeur quelconque. 16.) Printing device according to claim 15, characterized by the provision of two sets each comprising <Desc / Clms Page number 35> two fragments of trays in the form of semi-circles which come into action successively so that parts of pictures of any size can be printed. 17.) Dispositif d'impression suivant la revendication 14, caractérisé par la disposition en forme d'éventail de fragments de plateaux en forme d'arcs de cercles en nombre suffisant pour que l'on puisse imprimer des parties de clichés aussi grandes que l'on désire. 17.) Printing device according to claim 14, characterized by the arrangement in the form of a fan of fragments of plates in the form of arcs of circles in sufficient number so that one can print parts of plates as large as the 'we want. 18. ) Dispositif d'impression suivant les revendications 1 à 12, caractérisé par le fait que l'on dispose sur le même axe à rotation l'un envers l'autre à la façon d'un éventail au- tant de fragments de plateaux en forme d'arcs de cercles que le nombre correspondant au nombre maximum des sections minima qui doivent être imprimées et qu'en l'occurrence, la durée d'action de la came de distribution de l'élément d'approche servant à régler l'élément de contre pression et/ou le dispositif humidi- ficateur ou le dispositif encreur est fonction de la longueur des zones faîtières de tous les arcs de cercles réglés des fragments de plateaux. 18.) Printing device according to claims 1 to 12, characterized in that one has on the same axis to rotate towards each other in the manner of a fan as much of plate fragments in the form of arcs of circles that the number corresponding to the maximum number of minimum sections that must be printed and that in this case, the duration of action of the distribution cam of the approach element used to adjust the The back pressure element and / or the humidifier or the inking device is a function of the length of the ridge zones of all the ruled arcs of the plateaus fragments. 19. ) Dispositif d'impression suivant les revendications 1 à 12, caractérisé par le fait qu'il n'est fait usage que d'un plateau de distribution à creux unique pour l'élément d'appro- che servant à réguler par sections l'élément de contre pression et/ou le dispositif humidificateur ou le dispositif encreur et qu'une butée de ce plateau de distribution collabore avec des butées réglables portées par un corps assemblé à demeure avec le tambour, afin de déterminer la durée d'action du plateau de distribution pour un nombre déterminé.de lignes successives. 19.) Printing device according to claims 1 to 12, characterized in that only use is made of a single hollow distribution plate for the approach element serving to regulate in sections the back pressure element and / or the humidifying device or the inking device and that a stop of this distribution plate collaborates with adjustable stops carried by a body permanently assembled with the drum, in order to determine the duration of action of the distribution plate for a determined number of successive lines. 20. ) Dispositif d'impression suivant les revendications 1 à 12, caractérisé par le fait qu'un plateau de distribution amovible embrayable et débrayable à creux invariable est prévu pour l'élément d'approche de l'élément de contre pression et/ou <Desc/Clms Page number 36> du dispositif humidificateur ou du dispositif encreur. 20.) Printing device according to claims 1 to 12, characterized in that a removable clutchless and disengageable distribution plate with invariable hollow is provided for the approach element of the back pressure element and / or <Desc / Clms Page number 36> humidifier or inking device. 21.) Dispositif d'impression suivant les revendications 1 à 12, caractérisé par le fait que l'on emploie comme élément opératoire pour régler le processus de l'impression un rail de distribution dont la durée d'action pour un élément d'approche qui sert à distribuer l'élément de contre pression et/ou le dispositif humidificateur ou le dispositif encreur est fonction de la longueur de la section de roulement réglée pour ceux-ci. 21.) Printing device according to claims 1 to 12, characterized in that one employs as an operating element for adjusting the printing process a distribution rail whose duration of action for an approach element which serves to distribute the back pressure element and / or the humidifier device or the inking device is a function of the length of the rolling section set for them. 22. ) Dispositif d'impression suivant la revendication 13, caractérisé par le fait que l'on utilise comme élément opératoi- re pour régler le processus de l'impression, un corps de distri- bution dont la durée d'action pour la distribution du support du cliché ou du dispositif de fixation du cliché est fonction de la longueur de l'encoche réglable qui est ménagée entre les rails de distribution qui peuvent se déplacer l'un par rapport à l'autre. 22.) Printing device according to claim 13, characterized in that one uses as operating element to adjust the printing process, a distribution body whose duration of action for the distribution of the plate support or of the plate fixing device is a function of the length of the adjustable notch which is provided between the distribution rails which can move relative to each other. 23.) Dispositif d'impression suivant les revendications 1 à 12, caractérisé par le fait que l'on utilise comme élément opératoire pour régler le processus de l'impression un corps de distribution dont la durée d'action pour un élément d'approche servant à réguler l'élément de contre pression et/ou le dispo- sitif humidificateur ou le dispositif encreur est fonction de la longueur de la section de roulement réglée du corps de dis- tribution en forme de plaque qui présente des gradins à sections de roulement différents, 24.) Dispositif d'impression suivant les revendications 1 à 12, 23.) Printing device according to claims 1 to 12, characterized in that one uses as an operating element to adjust the printing process a dispensing body whose duration of action for an approach element for regulating the back pressure element and / or the humidifying device or the inking device is a function of the length of the adjusted rolling section of the plate-shaped distribution body which has steps with rolling sections different, 24.) Printing device according to claims 1 to 12, caractérisé par le fait que l'on utilise comme élément opératoire pour régler le processus de l'impression un corps de distribution dont la durée d'action est fonction pour un élé- ment d'approche servant à réguler l'élément de contre pression et/ou le dispositif humidificateur ou le dispositif encreur de la longueur de la section de roulement, chaque fois réglée, <Desc/Clms Page number 37> d'un corps rotatif pourvu de gradins à sections de roùlement différents, par exemple d'un cylindre. characterized in that as the operating element for regulating the printing process, a dispensing body is used, the duration of which depends on an approach element serving to regulate the back pressure element and / or the humidifying device or the inking device of the length of the rolling section, each time adjusted, <Desc / Clms Page number 37> a rotating body provided with steps with different rolling sections, for example a cylinder. 25. ) Dispositif d'impression suivant les revendications 1 à 4, caractérisé par le fait que sur un plateau ou analogue mû dans la dépendance de la rotation du tambour d'impression sont montés des éléments de distribution du genre de pointes ou de segments que lfon met en position opératoire et hors de position opératoire, en nombre correspondant de préférence au nombre maximum des sections minima qui doivent être imprimées et qu'en l'occurrence la durée d'action de l'élément d'approche qui sert à réguler l'élément de contre pression et/ou le dispo- sitif humidificateur ou le dispositif encreur est fonction du nombre des éléments de distribution genre pointes ou segments mis en position opératoire ou hors de position opératoire. 25.) Printing device according to claims 1 to 4, characterized by the fact that on a plate or the like moved in dependence on the rotation of the printing drum are mounted distribution elements of the kind of tips or segments that are placed in the operating position and out of the operating position , in a number corresponding preferably to the maximum number of minimum sections which must be printed and that in this case the duration of action of the approach element which serves to regulate the back pressure element and / or the available - humidifier or the inking device depends on the number of distribution elements such as points or segments placed in the operating position or out of the operating position. 26. ) Dispositif d'impression suivant les revendications 1 à 4, caractérisé par le fait qu'au moins l'un des éléments d'impression se compose d'un ou plusieurs segments de cylindre et que ceux-ci sont disposés à réglage par rapport aux autres éléments d'impression de manière que l'on détermine chaque fois le passage à imprimer et/ou chaque fois le commencement ou la fin de celui-ci ( tirage de grandeur quelconque et éventuelle- ment tirage de grandeur variable ou de pages entières ). 26.) Printing device according to the claims 1 to 4, characterized in that at least one of the printing elements consists of one or more cylinder segments and that these are arranged in adjustment relative to the other printing elements so that the passage to be printed is determined each time and / or the beginning or the end of it each time (printing of any size and possibly printing of variable size or of entire pages). 27.) Dispositif d'impression suivant la revendication 26, caractérisé par le fait que l'élément de contre pression se com- pose d'un corps du genre d'un segment de cylindre auquel on peut donner sur les autres éléments d'impression une avance telle que l'on détermine chaque fois le passage à imprimer et/ou oha- que fois le commencement ou la fin de celui-ci. 27.) Printing device according to claim 26, characterized in that the back pressure element consists of a body of the type of a cylinder segment which can be given on the other printing elements an advance such that one determines each time the passage to be printed and / or oha- time the beginning or the end thereof. 28.) Dispositif d'impression suivant les revendications 1 à 4, caractérisé par la disposition d'un dispositif, par ex- emple d'un plateau index et d'une pointe index ou d'un cliquet ou d'une roue de progression pour déplacer le tambour d'impres- <Desc/Clms Page number 38> sion par lignes ou par sections, sur sa position de base. 28.) Printing device according to the claims 1 to 4, characterized by the provision of a device, for example an index plate and an index point or a pawl or a progress wheel for moving the printing drum. <Desc / Clms Page number 38> tion by lines or by sections, on its basic position. 29.) Dispositif d'impression suivant les revendications 1 à 12, caractérisé par le fait que les clichés qui doivent être imprimés en partie et éventuellement aussi entièrement en un seul processus d'impression dont les lignes sont diri- gées dans le sens de l'axe du tambour d'impression sont placés sur une surface du manteau du tambour ayant au moins à peu près la grandeur du cliché, rigide et que l'on ne peut pas faire sortir du plan d'impression et sont imprimés par un dispositif d'impression collaborant par sections et éventuellement aussi par pages entières, avec la surface du manteau du tambour d'im- pression. 29.) Printing device according to claims 1 to 12, characterized in that the clichés which are to be printed partly and possibly also entirely in a single printing process, the lines of which are directed in the direction of The axis of the printing drum are placed on a surface of the drum mantle having at least about the size of the cliché, rigid and which cannot be taken out of the printing plane and are printed by a printing device. printing collaborating in sections and possibly also whole pages, with the surface of the mantle of the printing drum. 30. ) Dispositif d'impression suivant la revendication 29, caractérisé par le fait que les clichés qui doivent être impri- més en un processus d'impression, entièrement ou en partie sont placés sur un tambour d'impression ou sur un corps du genre d'un tambour et que toutes les parties du cliché ou une partie de celles-ci qui ne doivent pas être imprimées sont écartées du plan dtimpression par des ouvertures ménagées dans le man- teau du tambour. 30.) Printing device according to claim 29, characterized in that the clichés which are to be printed in a printing process, wholly or in part are placed on a printing drum or on a body of the kind. of a drum and that all or part of the cliché which is not to be printed is separated from the printing plane by openings in the drum jacket. 31.) Dispositif d'impression suivant les revendications 29 et 30, caractérisé par un dispositif, par exemple par des galets transporteurs ou des dispositifs de serrage migrateurs pour opérer le déplacement par lignes ou par sections d'un cli- ché sur le. tambour d'impression dans le sens du mouvement de celui-ci. 31.) Printing device according to claims 29 and 30, characterized by a device, for example by conveyor rollers or migrating clamping devices to effect the movement by lines or by sections of a snap on the. printing drum in the direction of movement thereof. 32.) Dispositif dtimpression suivant les revendications 1 à 31, caractérisé par la disposition d'organes permettant d'o pérer automatiquement le déplacement plus loin par lignes ou par sections d'un ou plusieurs clichés. 32.) Printing device according to claims 1 to 31, characterized by the provision of members for o automatically move further movement by lines or by sections of one or more prints. 33.) Dispositif d'impression suivant la revendication 32, caractérisé par des organes pour faire progresser automatique- <Desc/Clms Page number 39> ment le cliché de la valeur(de la section imprimée en dernier lieu. 33.) Printing device according to claim 32, characterized by members for automatic advance- <Desc / Clms Page number 39> the value snapshot (of the section printed last. 34. ) Dispositif d'impression suivant les revendications 1 à 4, caractérisé par le fait que le dispositif de fixation du cliché présente autant de garnitures d'impression du genre de segments cylindriques qu'il y a de sections à imprimer et que ces garnitures d'impression sont disposées chacune en ce qui la concerne à réglage sur les autres éléments d'impression de manière à déterminer chaque fois le passage et/ou le commen- oement ou la fin de celui-ci. 34.) Printing device according to the claims 1 to 4, characterized by the fact that the cliché fixing device has as many printing linings of the kind of cylindrical segments as there are sections to be printed and that these printing linings are each arranged in what relates to adjustment on the other printing elements so as to determine each time the passage and / or the beginning or the end thereof. 35. ) Dispositif d'impression suivant les revendications 1 à 12, 14 à 21 et 23 à 34, caractérisé par la disposition de plusieurs cylindres de contre pression indépendants les uns des autres ou d'un cylindre de contre pression subdivisé ou dont les parties sont réglables indépendamment les unes des au- tres en ce qui concerne leur action, pendant le processus de l'impression. 35.) Printing device according to the claims 1 to 12, 14 to 21 and 23 to 34, characterized by the arrangement of several back pressure cylinders independent of each other or of a subdivided back pressure cylinder or the parts of which can be adjusted independently of each other in regarding their action, during the printing process. 36.) Dispositif d'impression suivant la revendication 35, caractérisé par la disposition de plusieurs parties de cylindre de contre pression montées excentriquement sur un axe commun que l'on peut amener séparément en position active en faisant tourner le logement excentrique. 36.) Printing device according to claim 35, characterized by the provision of several counter-pressure cylinder parts eccentrically mounted on a common axis which can be brought separately into the active position by rotating the eccentric housing. 37.) Dispositif d'impression suivant les revendications 1 à 36, caractérisé par la disposition d'un dispositif d'examen destiné à indiquer le réglage d'un cliché en ce qui concerne une ligne déterminée qui doit être imprimée et/ou le nombre de lignes qui doivent être imprimées. 37.) Printing device according to the claims 1 to 36, characterized by the provision of an examination device for indicating the setting of a cliché with respect to a determined line which is to be printed and / or the number of lines which are to be printed.
BE449285D BE449285A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE449285A true BE449285A (en)

Family

ID=104654

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE449285D BE449285A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE449285A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH615864A5 (en)
CH639896A5 (en) MULTI-PRINT PRINTER FOR LABELS.
BE449285A (en)
CH670989A5 (en)
EP0159225A1 (en) Method and device for printing
FR2623127A1 (en) DEVICE FOR SUPPLYING AND RECEIVING A CONTINUOUS STRIP FOR PRINTING PRESSES OF SHEET LEAF TYPE
BE335238A (en)
CH179474A (en) Mimeograph device.
EP0286457A1 (en) Offset-printing press for simultanuously or successively printing sheets or webs
BE360560A (en)
CH283595A (en) Printing mechanism of a cash register.
BE387090A (en)
SU24997A1 (en) Cashier printing machine
CH346716A (en) Printing device for printing data on a tape
BE406450A (en)
CH288593A (en) Machine for issuing variable registration tickets.
CH112100A (en) Stamper-recorder device.
BE501142A (en)
CH196676A (en) Reproducing machine.
BE491709A (en)
CH225264A (en) Printing device.
BE450223A (en)
BE378776A (en)
CH108725A (en) Apparatus for making prints on moving leaves or continuous lines.
CH199915A (en) Printing mechanism for registering machine.