BE358373A - - Google Patents

Info

Publication number
BE358373A
BE358373A BE358373DA BE358373A BE 358373 A BE358373 A BE 358373A BE 358373D A BE358373D A BE 358373DA BE 358373 A BE358373 A BE 358373A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
container
transport
containers
support
intended
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE358373A publication Critical patent/BE358373A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C03GLASS; MINERAL OR SLAG WOOL
    • C03BMANUFACTURE, SHAPING, OR SUPPLEMENTARY PROCESSES
    • C03B35/00Transporting of glass products during their manufacture, e.g. hot glass lenses, prisms
    • C03B35/04Transporting of hot hollow or semi-hollow glass products
    • C03B35/06Feeding of hot hollow glass products into annealing or heating kilns
    • C03B35/12Feeding of hot hollow glass products into annealing or heating kilns by picking-up and depositing

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Materials Engineering (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Re-Forming, After-Treatment, Cutting And Transporting Of Glass Products (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  "Perfectionnements aux mécanismes pour le transport des récipients" 
La présente invention se rapporte aux méca- nismes   de transporta   et plus particulièrement à un méca- nisme de transport pour les récipients de verre et ana-   logues.'   
Dans la fabrication des récipients en verre tels que les gobelets, les vases et analogues,, l'objet peut être soit moulé à la presse soit moulé à la presse et soufflé. Dans l'un et l'autre cas il est nécessaire d'extraire les récipients ou vases de la machine de fabrication avant qu'ils ne soient complètement refroi- 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 dis et alors qu'ils se trouvent dans un état plus ou moins plastique.

   Pour reciliter cette opération dans le cas d'objets moulés à la presse, un piston mobile traverse le fond du moule en vue de faire sortir le réci- pient du moule lorsqu'il est dans un état convenable. Jus- qu'à présent et maintenant encore, les ouvriers utilisent des pinces à main pour saisir les récipients chauds et les   porterde   la machine sur un transporteur convenable. 



  La pression appliquée aux récipients plastiques, par les pinces donnant un faux-rond au récipient, ce qui est fort gênant au cours des opérations de scellement subséquentes, De plus, on se sert fréquemment des pinces comme d'un   ou-   til commode pour tous usages, Elles tombent par terre et se chargent de souillures qui adhèrent au récipient et cuisant sur lui.      



   On a établi un des dispositifs afin de rendre inutile la présence constante d'on ouvrier affecté à ce travail en opérant automatiquement l'extraction des réci- pients et leur dépôt sur un transporteur, Ces   dispeaitifs   sont de construction très compliquée et relativement coû- teux. De plus) ils ne donnent que partiellement satistac- tion par suite de la casse et de la déformation des objets, Il faut nécessairement que les objets soient saisis avec une pression suffisante pour qu'ils soient solidement maintenus et, ce faisant, les pinces mécaniques changent fréquemment de façon oonsidérable la forme du récipient comme il a été indiqué ci-dessus à propos des pinces à   main.   



   Du fait que la plupart des récipients sont utilisés pour l'emballage d'aliments et de denrées de con- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 serve et qu'ils doivent, par conséquent ; être scellés avec des fermetures métalliques, il importe que la forme du récipient soit bien conforme   à   celle d'un modèle déter- miné, faute de quoi, au cours de l'opération descellement les récipients seront brisés et leur contenu perdu. Même si les récipients parviennent à sortir intacts des ma-   ohines,à     sceller,   il risque de se former dar la suite)   s'ils   sont défectueux, des faites aux joints et les pa- quets seront endommagés.

   Les pinces qui n'entrent en contact avec les récipients que sur deux côtés de'ces derniers déforment les récipients plastiques et nécessi- tent la mise au rebut d'une proportion notable d'entre eux tout en occasionnant des difficultés de   scellement.   



  Dans nombre de couvercles, le joint se fait avec la paroi latérale des récipients et ces joints ne peuvent être convenablement réalisés avec des récipients ovalisés; Les dispositifs connus jusqu'à présent ne sont pas parve- nus à surmonter ces difficultés. 



   Très souvent, notamment dans le cas d'objets moulés à la presse, l'ouverture du récipient est sansi- blement plus grande que le fond de celui-ci. Lorsque des récipients de ce genre sont placés deboutsur des transporteurs, il n'est pas rare qu'ils basculent par suite des secousses qui accompagnent leur déplacement et à cause de Nétroitesse de leur base. Il y a donc avantage à   ee   qu'ils soient disposés en sens inverse. 



  Divers dispositifs transporteurs ont déjà essayé de dif-   férentes   manières de réaliser cet avantage mais il en est resulté des constructions extrêmement compliquées dont les inconvénients dépassaient leurs avantages. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



   La présente invention a pour objet de simplifier sensiblement les dispositifs utilisés jusqu'à présent pour assurer le transport des récipients des machines de fabrication aux transporteurs, d'éviter la déformation et le bris des récipients au cours des opérations de trans- fort par suite d'une prise   défectueuse,d'avoir   un organe de prise pour mécanisme de transport, par lequel des forces équilibrées sont appliquées sn récipient et évitent qu'il ne soit déformée de réaliser un dispositif suscep- tible de maintenir solidement les récipients en n'entrant en contact avec ceux-ci que par un seul côté, d'établir   mécanisme!   de manutention des   récipients   qui soit facilement applicable à des machines   prééxistantes,

     susceptible de fonctionner en combinaison avec des récipients très   diffé-   rents sous le rapport tant de la tonne que des dimensions et de les amener à un transporteur circulant à un niveau quelconque voulu. 



   D'autres avantages de l'invention seront mis en lumière au cours   défia   description suivante d'un mode   d'exécution   particulièrement avantageux , et divers avan- tages dont il n'est pas question ici apparaîtront aux yeux du technicien par l'usage pratique de l'invention. 



   Dans le dessin annexé : 
La fig.   1 est   une vue par le dessus du dispo- sitif appliqué à une forme courante de table de roulage pour la fabrication des récipients de verre et analogues. 



     La, fige 2   est une vue en élévation latérale du dispositif' représenté à la fig. 1, le mécanisme du transporteur n'ayant pas éte représenté pour plus de simplicité et la vue étant prise suivant la ligne 2-2 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 de la fig. 1. 



   La fig, 3 est une vue en élévation latérale du dispositif, le bras extracteur étant én position pour amener un recipient au. support verticalement mobile, la table de moulage,étant supprimée pour plus de simplicité. 



   La fi g. 4 est une vue schématique représentant en trait pointillé le mouvement du récipient de la table de moulage au   transpotteur.   



   La fig, 5 est une vue perspective d'une forme de mâchoire de prise de vase différant légèrement de celle que représente la   fi g.   1. 



   La fig, 6 est une vue perspective représentant une autre forme de mâchoire de prise de vase. 



   La fig. 7 est une coupe suivant la ligne 7-7 de la fig, 6. 



   La fig. 8 est une vue en coupe représentant le mode de fixation du bras extracteur à la colonne verticale. 



   La fig. 9 est une vue en coupe représentant des détails du montage du bras extracteur. 



   Le   présent(;mode   d'exécution de   l'invention   est représenté comme appliqué à une forme courante de machine de fabrication pour objets de verrerie,comportant des moules convenables dans lesquels le verre plastique est pressé de manière à former des récipients. L'application du dispositif à une machine de ce genre est représentée comme étant l'une des nombreuses possibilités d'applica- tion de l'invention.

   Le dispositif' est destiné à assurer le démpoulage, alors qu'ils sont dans un état quelque peu plastique,d'objets de verrerie mécanique tels que des 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 gobelets, et à les déposer sens dessus dessous sur un transporteur voisin,généralement situé à un niveau dif-   férent.   Ces opérations sont entièrement automatiques et ne ralentissent en aucune façon le fonctionnement de la machine de fabrication avec laquelle elles sont d'ail- leurs en relation synchronisée. Les récipients sont solide- ment maintenus pendant les opérations de transport et, en même temps,les pressions appliquées sont équilibrées, ce qui élimine toute tendance à une déformation ou une alté- ration de leur contour. 



   En se référant aux dessins, on voit une machi- ne de faoricatior 1 pour articles moulés tels que des récipients de verre et analogues,certaines parties étant arrachées pour plus de   clarté,.   Une table de moulage   tournan-   te 2 est indiquée comme faisant partie de la machine de fabrication et elle constitue de préférence une forme courante de table à mouvement intermittent sur laquelle sont disposes une série de moules 4.Les mécanismes de pressage et de coulée ,qui ne font pas partie de la présente inrentions, n'ont pas été représentes. 



   La fig. 2 représente en coupe un moule à l'arrêt ou l'extracteur envisagé ici intervient. Le moule peut avoir une forme voulue quelconque mais il comporte de préférence un organe supérieur 5 muni d'un piston 6 terminé à sa partie supérieure par une tête qui s'ajuste dans le fond du moule dont elle assure   l'obturation.   A son arrivée à l'arrêt d'extraction, le récipient moulé 7 est soulevé verticalement par un cylindre pneumatique 9 qui actionne une tige de piston 10 de façon qu'elle entre an contact avec l'extrémité inférieure du piston 6 en vue 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 de dégager le récipient du moule,, comme il est indiqué en pointillé à la fig. 2. 



   Un bras 11 est monté sur la tige de piston 10 et est susceptible de coulisser sur la tige verticale filetée 12   jusqu'à     ee   qu'il atteigne la limite supérieure de sa course, déterminée par les écrous 13. Ces écrous 13 permettent de régler la hauteur dont le récipient peut être soulevé au-dessus du moule. Des conduites d'air convenables 14 sont fixées respectivement aux extrémités supérieure et inférieure du cylindre afin   d'en   assurer le fonctionnement.

   On se rendra compte que lorsque la table est à l'arrêt, mn moule occupant la position indiquée à la fig.   2   et le piston 6 étant au-dessus de la tige de piston 10, on admet de l'air par l'extrémité inférieure du cylindre à l'effet de dégager le gobelet du moule , Ceci fait, on admet de l'air   à   la partie supérieure du cylindre en vue de faire redescen- dre le piston. Cette opération se répète chaque fois que les moules successirs s'immobilisent à cet arrêt. 



     Pendant   la   phae   suivante du fonctionnement, le récipient soulevé est amené à un transporteur voi- sin.   A   cet feeetn; il est monté au voisinage de la table de moulage une colonne 16 munie d'un fourreau allongé tournant 17   susceptible   de tourner autour de l'arbre vertical 18. A l'extrémité supérieure de la colonne est disposé un bras horizontal 19 comprenant un tube creux 20 vissé dans le   fourreau   17. Sur le tube 20 et de ma-   nière   pouvoir tourner sur lui est monté un tube téles- copique 21   l'orme   de deux parties   vissées   ensemble de manière à former une portée pour une partie   largie   de 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 tube intérieur.

   Une mâchoire 23 est convenablement fixée à l'extrémité libre du   bras. A   l'extrémité intérieure du tube 21 est formé un pignon 24 destiné à coopérer avec les chevilles 25 vissées dans le collet rixe 26 de la colonne 1. En même temps que le fourreau vertical   17   tourne autour de l'arbre 18,le bras horizontal 19 et la mâchoire 23 oscillent au-dessus de la table de moulage. 



   Afin que le   dispositir   fonctionne de façon satisfaisante il faut que les mouvements de la mâchoire 
23 soient en relation synchronique avec ceux de la table de moulage.On peut obtenir ce résultat   d'une   manière quelconque convenable au moyen du bras 28 et de la biélle 28. On   paut   utiliser à cet effet un cylindre pen patique distinct, ou bien la bielle 29 peut être directement reliée au mécanisme généralement utilisé pour assurer la rotation intermittente de la table. 



   D'excellents résultats ont été obtenus dans chaque cas mais l'emploi d'un cylindre pneumatique distinct donne plus de souplesse à   l'appareil.   



   Bien que la mâchoire 23 paisse affecter diver- ses formes, elle est représentée ici comme comportant un organe 31 à face courba dans laquelle sont pratiquées une série d'ouvertures 32. La mâchoire peut être entiè- rement métallique comme il est indiqué   à   la fig, 1, au- quel cas les récipients très chauds ne tardant pas à porter la mâchoire à la température voulue afin que le métal ne nuise pas aux récipients. Si on le désire, la face de la mâchoire peut être munie d'un tampon de   matière     calorigage   34, comme il est indiqué à la fig.5. 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 



   Ce tampon joue le rôle d'un coussin contre lequel le récipient peut s'appuyer et, en même temps, il empêche la ohaleur de se dissiper trop rapidement. L'amiante a donné d'excellents résultats sous ee rapport,mais d'autres catégories de matières peuvent donner toute satisfaction. 



   Une autre forme de mâchoire est représentée à la fig. 6 dans laquelle la face de la mâchoire est mu- nie d'an tampon 34 présentant une série de poches 39 formées autour des ouvertures 32. On peut obtenir ce résultat en disposant ,comme il est indiqué, des nervures verticales 40 et des nervures horizontales 41. Quel que soit le type de mâchoire choisi, il n'est pas nécessaire que le récipient soit en contact étroit avec la totalité de la face de la mâchoire. La traction provenant   d'un   nombre restreint d'ouvertures 32 suffit à maintenir soli- dement un récipient en position. 



   A l'arrière du tampon 34 et communi quant, dans chaque cas, avec les ouvertures 32 est disposée une chambre 35 reliée par l'intermédiaire du tube 21 et de l'arbre creux 18 avec une conduite de vide 38. On   ,   sur la chambre a vide fait$ de   préférence,   agir le   vide)55   au moment où le récipient 7 est extrait du moule, ce qui amène les ouvertures 32 à maintenir solidement le récipient dans sa position lorsque la mâchoire entre en contact avec lui. Comme la pression atmosphérique maintient le réci- pient fortement appliqué contre la partie courbe de la mâchoire, aucune tendance àe se   produit à   la déforma- tion du récipient. D'autre part, il y a une tendance   versvun   maintien du vase dans sa forme cylindrique. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



   Pendant que le levier 28 décrit l'arc de cercle représenté à la fig. 1,la mâchoire 23 entre en contact avec les récipients qui sont successivement soulevés comme il est indiqué à la fig. 2 et les porte jusqu'au trans- porteur. Pendant ce mouvement, le pignon 24 coopère avec les chevilles 25 et :rait tourner la mâchoire dans le sens des aiguilles   d'une   montre afin de renverser le réoi- pient en même temps qu'il le transporte horizontalement. 



  Il est préférable que le oignon 24 n'entre pas en prise avec les chevilles 25 tant que la mâchoire   ;;la   pas saisi le récipient; ceci permet à la mâchoire de s'adapter libre- ment au récipient à l'instant de la prise de contact. 



   Pour recevoir les récipients et les placer sur un transporteur 11 est prévu un support 44 mobile vertica- lement monté sur la tige de piston 45 d'an cylindre pneumatique   461-Une   conduite d'air 47 aboutissant à l'ex- trémité supérieure de ce cylindre peut être réliée   a   cy- lindre de la presse de façon que le support 44 descende dans la position convenable lorsque la mâchoire a déposé un récipient sur lai. La conduite aboutissant à   ltextrémi-   té inférieure du cylindre 46 peut être reliée par l'inter- médiaire d'un robinet actionné par un déclic 43 lorsque le poussoir de récipient atteint sa position de retour, de façon que le support 44 soit normalement dans sa posi- tion extrême supérieure.

   Il est évident qu'on peut utiliser tout autre   mécanisme   convenable pour imprimer au support 44 le mouvement désiré en synchronisme avec celui de la mâchoire et de la table de moulage. Un bras convenable 48 peut être prévu de manière à coulisser sur la tige file-   tée 49,oomme   il a été décrit précédemment à propos du 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 cylindre 9. Les écrous de blocage 50 déterminant la limite supérieure de la table mobile verticalement par leur contact avec le bras 48. 



   Il est prévu une table convenable 51 dans   la-   quelle est établie une portée destinée à recevoir le support mobile   44   de manière que la surface supérieure de celui-cinarase la surface de la table lorsque le sup- port occupe sa position d'abaissement maximum. Un transporteur 52 est situé au même niveau que la table 51 et, par suite, les récipients glissent de la table sur le transporteur . Il est prévu à cet effet un pous- soit convenable comprenant un bras 54 fixé à une tige de cylindre 55 et mobile le long de guides 56. La bras 54 ve et vient de manière à faire glisser les récipients du. support abaissé 44 sur le transporteur 52. 



   Les conduites d'air 58 et 59 aboutissant respec- tivement aux extrémités intérieure et extérieure du cy- lindre 57 peuvent être commansées de n'importe quelle manière convenable, mais., de   préférehce,   la conduite si- tuée à l'extrémité intérieure est commandée à l'aide   d'un   déclic situé à la partie inférieure du cylindre   46.   



  Ce déclic peut comprendre une cheville 60 pénétrant dans l'extrémité inférieure du cylindre, son autre extrémité formant une soupape maintenue dans sa position élevée au moyen d'un ressort 61. Au moment où la table mobile verticalement   44.atteint   sa position inférieure extrême, la tige 60 est déprimée et   l'air   est admis par la conduite 58 dans l'extrémité intérieure du cylindre   57.   L'extrémité extérieure du cylindre.

   peut être agencée de manière à être déclenchée directement lorsque le poussoir 54 est dans 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 sa position extrême,le récipient étant sur le   transpor-     teur.Tout   autre moyen convenable peut être utilisé pour actionner le cylindre en vue d'obtenir les résultats dé- crits   ci-dessus.   



   Dans certains cas, il peut arriver que le mécanisme de refoulement ne fonctionne pas convenablement et qu'un restant de verre demeure dans les moules; d'autre   part  il se peut aussi que, pour une raison ou pour une autre, l'extracteur ne fonctionne pas. Dans   l'un   et l'autre cas il demeurera soit un objet moulé soit un restant de verre dans le moule. Si le   moale   revient en contenant encore ='article et,que du verre y soit à nouveau moulé, il est bien évident que l'artic- le obtenu sera défectueux. Pour remédier à ceci, il est établi ici un cylindre pneumatique 64 comportant une tige 65 munie à son extrémité d'un organe cintré 66 destiné à se déplacer sur les moules à verre à l'arrêt qui suit immédiatement   1'.arrêt   d'extraction .

   Un mécanisme pneuma- tique semblable à celui de l'arrêt d'extraction est dis- posé en vue de soulever le piston 6 en vue d'enlever du moule le verre ou le restant de verre.Lorsqu'il est dans sa position soulevée, l'organe cintré 66 balaye et fait sauter   tout(ce   qui peut demeurer encore dans le moule. Si rien ne subsistait dans le moule, le mouvement s'effectue simplement à vide. 



   En service, la table de moulage 2 est actionnée par intermittences, conne précédemment,et s'arrête de manière que ses moules viennent successivement se placer au-dessus du cylindre pneumatique 9.Dès que chaque moule est   convenablement   disposé, le cylindre 9 agit de manière 

 <Desc/Clms Page number 13> 

 à souleter les pistons 6, élevant le récipient 7 jus- qu'à la'position indiquée en pointillé à la fig. 2. A cet instant, la mâchoire 23 est mise en oscillation par le fourreau 17? le ores 28 et la bielle 29 de manière à entrer en contact avec le récipient soalevé, Au moment de la prise de contact, le vide agit par l'intermédiaire de la conduite 38 de manière à attirer le récipient contre la surface de la mâchoire et à le maintenir dans cette position tandis que la mâchoire continue à se déplacer.

   Après que le récipient est saisi, le pignon 24 calé sur l'extrémité du bras horizontal, portant la mâchoire coopère avec les chevilles 25 de manière à faire tourner la mâchoire Le récipient est porté de la position A au-dessus da piston 6 à la position B au- dessus de la table 44, où il se trouve avoir subi une rotation de 180 , comme il est indiquééà la   fig.   4. 



  A ce moment,, on cesse de faire agir le vide et l'on permet à l'air de pénétrer, afin de libérer le récipient. 



   La table mobile 44, normalement dans sa position élevée, est au. niveau convenaole pour recevoir le récipient, et elle  est actionnée par le cylindre 46 de manière à déposer le récipient dans la position   C sur   la table fixe 51. Dès que le récipient est dégagé de la mâchoire 23, celle-ci peut librement revenir en position   pour   saisir un autre récipients Lorsque le récipient a été desoende jusqu'au niveau de la table 51, le pous- soir   54,   actionné par le cylindre 57, amène le récipient dans la position D sur le transporteur en mouvement 52,   En   arrivant au bout de sa coures, le poussoir est rappelé automatiquement et,pendant ce temps,

  la mâchoire 

 <Desc/Clms Page number 14> 

 
23 a été ramenée à sa position initiale'par la bielle 
29 tandis que la table a été portée à l'arrêt suivant. 



   Le dispositif de sûreté comprenant le cylindre à air 64 agit sur chaque moule à l'arrêt qui suit immé- diatement l'arrêt d'extraction, où le piston 6 est soule- vé comme il est décrit ci-dessus et l'organe cintré 66 est promené sur le piston de manière à faire sauter   le.   verre qui peut éventuellement demeurer dans le moule. 



   Ce cycle se   répète   chaque fois que la table de moulage présente un nouveau moule. 



   On se rendra compte qae le mode d'exécution décrit ici et que l'invention envisagée   permettant,par   une construction simple et un fonctionnement efficace, d'enlever les récipients des machines de fabrication de type commercial ,et particulièrement des tables de   moulageàavance   intermittente il'organe   d!enlèvement   du récipient, du fait qu'il est à mâchoire   unique+,ne   peut déformer l'objet en verre plastique.Les pressions ap- pliquées au récipient à l'effet de la maintenir en place sont sensiblement équilibrées et c'est pourquoi il n'y a aucues tendance à la déformation des objets finis. Comme les mâchoires, sont solidaires de la ma- chine, elles ne risquent point de se charger de malpro- pretés et, de ce fait, les objets demeurent propres. 



  Le présent mécanisme supprime les mécanismes coûteux et compliqués conçus jusqu'à présent à ce même effet. 



  En même temps, les résultats obtenus sont de beaucoup plus satisfaisants qu'avec n'importe quelle autre ma- chine connue. Les éléments da mécanisme sont faciles à obtenir dans une installation de verrerie ordinaire 

 <Desc/Clms Page number 15> 

 et peuvent être construits à peu de frais. Il n'est pas nécessaire de recourir à de la main d'oeuvre spécialisée ni pour le service ni pour la construction des appareils. 



   En outre, la machine est de construction robuste et peut résister aux dures conditions de service auxquelles elle peut être soumise. 



   Comme de nombreuses modifications peuvent être apportées au mode   d'exécution   ci-dessus, il doit être entendu que tous les détails ci-inclus doivent être considérés comme ayant un caractère illustratif et non un sens limitatif.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  "Improvements to mechanisms for transporting containers"
The present invention relates to transport mechanisms and more particularly to a transport mechanism for glass containers and the like.
In the manufacture of glass containers such as tumblers, vases and the like, the article can be either press molded or press molded and blown. In either case, it is necessary to extract the containers or vessels from the manufacturing machine before they are completely cooled.

 <Desc / Clms Page number 2>

 say and while they are in a more or less plastic state.

   To recilitate this operation in the case of press-molded articles, a movable piston passes through the bottom of the mold in order to remove the container from the mold when it is in a suitable state. Up to now and still now, workers use hand grippers to grab hot containers and carry them from the machine on a suitable conveyor.



  The pressure applied to the plastic containers, by the pliers giving a runout to the container, which is very annoying during the subsequent sealing operations, In addition, pliers are frequently used as a convenient tool for all Uses, They fall to the ground and become loaded with filth that adhere to the container and baking on it.



   One of the devices has been established in order to make unnecessary the constant presence of a worker assigned to this work by automatically operating the extraction of the containers and their deposit on a conveyor. These devices are of very complicated construction and relatively expensive. . In addition) they give only partially satistac- tion due to the breakage and deformation of the objects, It is necessary that the objects are grasped with sufficient pressure so that they are securely held and, in doing so, the mechanical grippers frequently significantly change the shape of the container as discussed above with respect to hand grippers.



   Since most of the containers are used for packaging food and convenience foods

 <Desc / Clms Page number 3>

 serve and that they must, therefore; be sealed with metal closures, it is important that the shape of the container conforms to that of a specific model, otherwise, during the unsealing operation the containers will be broken and their contents lost. Even if the containers manage to come out intact from the machines, to seal, it may form later) if they are defective, the gaskets are made and the packages will be damaged.

   Clamps which contact the containers only on two sides of the latter deform the plastic containers and necessitate the disposal of a substantial proportion of them while causing sealing difficulties.



  In many lids, the seal is made with the side wall of the receptacles and these gaskets cannot be suitably made with ovalized receptacles; The devices known until now have not succeeded in overcoming these difficulties.



   Very often, especially in the case of press-molded articles, the opening of the container is undoubtedly larger than the bottom of the latter. When containers of this kind are placed upright on conveyors, it is not uncommon for them to tip over as a result of the jolts which accompany their movement and because of the narrowness of their base. There is therefore an advantage in that they are arranged in the opposite direction.



  Various conveyor devices have already tried different ways of realizing this advantage, but extremely complicated constructions have resulted, the disadvantages of which outweighed their advantages.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



   The object of the present invention is to substantially simplify the devices used heretofore for transporting the containers from the manufacturing machines to the conveyors, to avoid the deformation and breakage of the containers during transport operations as a result of '' a faulty grip, to have a gripping member as a transport mechanism, by which balanced forces are applied to the container and prevent it from being deformed, to provide a device capable of securely holding the containers by not entering in contact with these only by one side, to establish mechanism! handling of containers which is easily applicable to pre-existing machines,

     capable of operating in combination with very different containers in both ton and size and bring them to a circulating conveyor at any desired level.



   Other advantages of the invention will become apparent in the course of the following description of a particularly advantageous embodiment, and various advantages not mentioned here will become apparent to the technician from practical use. of the invention.



   In the attached drawing:
Fig. 1 is a top view of the device applied to a common form of rolling table for the manufacture of glass containers and the like.



     Fig. 2 is a side elevational view of the device shown in FIG. 1, the conveyor mechanism not having been shown for simplicity and the view being taken along line 2-2

 <Desc / Clms Page number 5>

 of fig. 1.



   Fig, 3 is a side elevational view of the device, the extractor arm being in position to bring a container to. vertically movable support, the molding table, being omitted for simplicity.



   The fi g. 4 is a schematic view showing in dotted lines the movement of the container from the molding table to the float.



   FIG. 5 is a perspective view of a shape of the vase-taking jaw which differs slightly from that shown in FIG. 1.



   Fig, 6 is a perspective view showing another form of vase holding jaw.



   Fig. 7 is a section taken along line 7-7 of FIG, 6.



   Fig. 8 is a sectional view showing the method of fixing the extractor arm to the vertical column.



   Fig. 9 is a sectional view showing details of the assembly of the extractor arm.



   The present embodiment of the invention is shown as applied to a common form of glassware making machine, comprising suitable molds in which the plastic glass is pressed to form containers. From a device to such a machine is shown as one of the many possible applications of the invention.

   The device 'is intended to ensure the de-molding, while they are in a somewhat plastic state, of mechanical glassware objects such as

 <Desc / Clms Page number 6>

 cups, and place them upside down on a nearby conveyor, usually on a different level. These operations are entirely automatic and do not in any way slow down the operation of the manufacturing machine with which they are moreover in synchronized relation. The containers are securely held during transport operations and, at the same time, the applied pressures are balanced, which eliminates any tendency for deformation or alteration of their contour.



   Referring to the drawings, there is shown a faoricatior machine 1 for molded articles such as glass containers and the like, with parts broken away for clarity. A rotary molding table 2 is indicated as part of the manufacturing machine and is preferably a common form of intermittent motion table on which a series of molds are arranged 4. The pressing and casting mechanisms, which do not form part of this inrentions, have not been shown.



   Fig. 2 shows in section a stationary mold where the extractor considered here is involved. The mold can have any desired shape, but it preferably comprises an upper member 5 provided with a piston 6 terminated at its upper part by a head which fits into the bottom of the mold, of which it ensures the sealing. On arrival at the extraction stop, the molded container 7 is lifted vertically by a pneumatic cylinder 9 which actuates a piston rod 10 so that it comes into contact with the lower end of the piston 6 in view.

 <Desc / Clms Page number 7>

 to release the container from the mold, as indicated in dotted lines in fig. 2.



   An arm 11 is mounted on the piston rod 10 and is able to slide on the threaded vertical rod 12 until it reaches the upper limit of its stroke, determined by the nuts 13. These nuts 13 make it possible to adjust the height of which the container can be lifted above the mold. Suitable air ducts 14 are attached to the upper and lower ends of the cylinder, respectively, for operation.

   It will be appreciated that when the table is stationary, min mold occupying the position indicated in fig. 2 and the piston 6 being above the piston rod 10, air is admitted through the lower end of the cylinder in order to release the cup from the mold, This done, air is admitted to the upper part of the cylinder in order to lower the piston. This operation is repeated each time the successir molds come to a standstill at this stop.



     During the next phase of operation, the lifted container is brought to a nearby conveyor. At this feeetn; there is mounted in the vicinity of the molding table a column 16 provided with an elongated rotating sleeve 17 capable of rotating around the vertical shaft 18. At the upper end of the column is arranged a horizontal arm 19 comprising a hollow tube 20 screwed into the sheath 17. On the tube 20 and so as to be able to turn on it is mounted a telescopic tube 21 the elm of two parts screwed together so as to form a bearing for an enlarged part of the tube.

 <Desc / Clms Page number 8>

 inner tube.

   A jaw 23 is suitably attached to the free end of the arm. At the inner end of the tube 21 is formed a pinion 24 intended to cooperate with the pegs 25 screwed into the rixed collar 26 of the column 1. At the same time as the vertical sleeve 17 turns around the shaft 18, the horizontal arm 19 and jaw 23 oscillate above the molding table.



   In order for the device to function satisfactorily, the movements of the jaw must
23 are in synchronous relation with those of the molding table. This result can be obtained in any suitable way by means of the arm 28 and the connecting rod 28. A separate pen patic cylinder can be used for this purpose, or else the connecting rod 29 can be directly connected to the mechanism generally used to ensure the intermittent rotation of the table.



   Excellent results have been obtained in each case, but the use of a separate pneumatic cylinder gives more flexibility to the apparatus.



   Although the jaw 23 can take on various shapes, it is shown here as having a curved face member 31 in which a series of openings 32 are made. The jaw can be entirely metallic as shown in FIG. , 1, in which case very hot containers do not take long to bring the jaw to the desired temperature so that the metal does not harm the containers. If desired, the face of the jaw can be provided with a pad of circulating material 34, as shown in Fig. 5.

 <Desc / Clms Page number 9>

 



   This pad acts as a cushion against which the container can rest and, at the same time, it prevents the heat from dissipating too quickly. Asbestos has given excellent results in this connection, but other categories of material may be satisfactory.



   Another form of jaw is shown in FIG. 6 in which the face of the jaw is provided with a buffer 34 having a series of pockets 39 formed around the openings 32. This can be achieved by arranging, as indicated, vertical ribs 40 and horizontal ribs. 41. Regardless of the type of jaw chosen, the container need not be in close contact with the entire face of the jaw. Pull from a small number of openings 32 is sufficient to hold a container securely in position.



   At the rear of the plug 34 and communicating, in each case, with the openings 32 is disposed a chamber 35 connected by the intermediary of the tube 21 and the hollow shaft 18 with a vacuum pipe 38. On, on the The vacuum chamber preferably acts the vacuum 55 as the container 7 is withdrawn from the mold, which causes the openings 32 to securely hold the container in its position when the jaw contacts it. As atmospheric pressure keeps the container tightly pressed against the curved portion of the jaw, there is no tendency for the container to warp. On the other hand, there is a tendency towards keeping the vase in its cylindrical shape.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



   While the lever 28 describes the arc of a circle shown in FIG. 1, the jaw 23 comes into contact with the containers which are successively lifted as indicated in FIG. 2 and carries them to the carrier. During this movement, the pinion 24 cooperates with the pegs 25 and would rotate the jaw clockwise in order to overturn the reel at the same time as it carries it horizontally.



  It is preferable that the onion 24 does not engage with the pegs 25 until the jaw grips the container; this allows the jaw to freely adapt to the container at the instant of contact.



   To receive the containers and place them on a conveyor 11 is provided a movable support 44 vertically mounted on the piston rod 45 of a pneumatic cylinder 461-An air duct 47 terminating at the upper end of this. The cylinder can be connected to the press cylinder so that the support 44 descends to the proper position when the jaw has placed a container on it. The line terminating at the lower end of cylinder 46 may be connected via a click actuated valve 43 when the container pusher reaches its return position, so that the holder 44 is normally in its proper position. extreme upper position.

   It is obvious that any other suitable mechanism can be used to impart to the support 44 the desired movement in synchronism with that of the jaw and the molding table. A suitable arm 48 may be provided so as to slide on the threaded rod 49, as previously described with respect to the

 <Desc / Clms Page number 11>

 cylinder 9. The locking nuts 50 determining the upper limit of the vertically movable table by their contact with the arm 48.



   There is provided a suitable table 51 in which is established a bearing surface for receiving the movable support 44 so that the upper surface of the latter matches the surface of the table when the support occupies its maximum lowered position. A conveyor 52 is located at the same level as the table 51 and, as a result, the containers slide off the table onto the conveyor. There is provided for this purpose a suitable push- is comprising an arm 54 fixed to a cylinder rod 55 and movable along guides 56. The arm 54 comes and comes so as to slide the containers of. lowered support 44 on the conveyor 52.



   The air ducts 58 and 59 terminating respectively at the inner and outer ends of the cylinder 57 may be ordered in any suitable manner, but, preferably, the duct at the inner end is. controlled by means of a click located at the lower part of the cylinder 46.



  This click may comprise a pin 60 penetrating into the lower end of the cylinder, its other end forming a valve held in its raised position by means of a spring 61. At the moment when the vertically movable table 44 reaches its extreme lower position, rod 60 is depressed and air is admitted through line 58 into the inner end of cylinder 57. The outer end of the cylinder.

   can be arranged so as to be triggered directly when the pusher 54 is in

 <Desc / Clms Page number 12>

 its extreme position, the container being on the conveyor. Any other suitable means may be used to actuate the cylinder in order to obtain the results described above.



   In some cases, it may happen that the delivery mechanism does not work properly and that a residue of glass remains in the molds; on the other hand it is also possible that, for one reason or another, the extractor does not work. In either case, either a molded object or a remainder of glass will remain in the mold. If the moale comes back again containing the article and glass is again molded into it, it is quite obvious that the article obtained will be defective. To remedy this, there is established here a pneumatic cylinder 64 comprising a rod 65 provided at its end with a curved member 66 intended to move on the glass molds at the stop which immediately follows the extraction stop. .

   A pneumatic mechanism similar to that of the extraction stopper is provided for lifting the piston 6 in order to remove the glass or the remainder of the glass from the mold. When it is in its raised position, the bent member 66 sweeps and blows up everything (which may still remain in the mold. If nothing remains in the mold, the movement is simply carried out empty.



   In service, the molding table 2 is actuated intermittently, as previously, and stops so that its molds are placed successively above the pneumatic cylinder 9. As soon as each mold is properly placed, the cylinder 9 acts as a way

 <Desc / Clms Page number 13>

 to lift the pistons 6, raising the receptacle 7 to the position indicated in dotted lines in fig. 2. At this moment, the jaw 23 is put into oscillation by the sleeve 17? the ores 28 and the connecting rod 29 so as to come into contact with the soalevé container, At the moment of making contact, the vacuum acts through the conduit 38 so as to attract the container against the surface of the jaw and to keep it in this position while the jaw continues to move.

   After the container is gripped, the pinion 24 wedged on the end of the horizontal arm, carrying the jaw, cooperates with the pins 25 so as to rotate the jaw The container is brought from position A above the piston 6 to the position B above table 44, where it is found to have undergone a rotation of 180, as indicated in fig. 4.



  At this moment, the vacuum is stopped and air is allowed to enter, in order to free the container.



   The movable table 44, normally in its raised position, is at. convenaole level to receive the container, and it is actuated by the cylinder 46 so as to deposit the container in position C on the fixed table 51. As soon as the container is released from the jaw 23, the latter can freely return to position to grab another receptacle When the receptacle has been lowered to the level of the table 51, the pusher 54, actuated by the cylinder 57, brings the receptacle to position D on the moving conveyor 52, arriving at the end of its course, the pusher is automatically recalled and, during this time,

  jaw

 <Desc / Clms Page number 14>

 
23 has been returned to its original position by the connecting rod
29 while the table was brought to the next stop.



   The safety device comprising the air cylinder 64 acts on each stationary mold which immediately follows the extraction stop, where the piston 6 is lifted as described above and the bent member. 66 is moved on the piston so as to blow the. glass which may eventually remain in the mold.



   This cycle repeats each time the mold table presents a new mold.



   It will be appreciated that the embodiment described herein and that the contemplated invention allowing, by simple construction and efficient operation, the removal of containers from commercial type manufacturing machines, and particularly from intermittent advance molding tables, it will be appreciated. The container remover, because it is single-jawed, cannot deform the plastic glass object. The pressures applied to the container to hold it in place are substantially balanced and this is why there is no tendency to deformation of finite objects. As the jaws are integral with the machine, there is no risk of them taking on improper handling and, therefore, the objects remain clean.



  The present mechanism does away with the costly and complicated mechanisms heretofore designed for this same purpose.



  At the same time, the results obtained are much more satisfactory than with any other known machine. Mechanism elements are easily obtained in an ordinary glassware installation

 <Desc / Clms Page number 15>

 and can be built inexpensively. It is not necessary to resort to specialized labor either for the service or for the construction of the devices.



   In addition, the machine is of robust construction and can withstand the harsh service conditions to which it can be subjected.



   As many modifications can be made to the above embodiment, it should be understood that all of the details herein are to be considered as being illustrative and not limiting.


    

Claims (1)

RESUME Méoanisme de transport particulièrement des- tiné à servir an combinaison avec la fabrication des objets ou récipients en verre, caractérisé en ce que : 1.- Il comprend des dispositifs à vide ou pneumatiques destines à supporter les récipients et des dispositifs destinés à transporter ceux-ci d'une position dans une autre. SUMMARY Transport mechanism particularly intended to be used in combination with the manufacture of glass objects or containers, characterized in that: 1.- It includes vacuum or pneumatic devices intended to support the receptacles and devices intended to transport them from one position to another. 2.- Il comprend un mécanisme destiné à re- tourner les récipients, pendant leur transport, d'une posi- tiondans une autre, 3.- Il comprend un organe à ventouse desti- né à maintenir le récipient pendant son transport, et des dispositifs pour mouvoir cet organe. 2.- It includes a mechanism intended to turn the receptacles, during their transport, from one position to another, 3.- It comprises a suction cup member intended to hold the container during its transport, and devices for moving this member. 4.- Ces dispositifs comprennent un méca- niame destiné à faire tourner ledit organe autour de son axe longitudinal pendant le mouvement de retournement <Desc/Clms Page number 16> du récipient. 4.- These devices include a mechanism intended to rotate said member around its longitudinal axis during the turning movement. <Desc / Clms Page number 16> of the container. 5. Une série de récipients sont succes- sivement supportés dans des moules disposés sur une table, et il est établi un support susceptible de traverser la table qu'il arase lorsqu'il occupe sa position inférieure extrême ainsi que des moyens pour le soulever et le porter, lui et les récipients dont ilest chargé, jusqu'au niveau desdits dispositifs de transport. 5. A series of receptacles are successively supported in molds arranged on a table, and a support is established capable of passing through the table which it flattens when it occupies its extreme lower position, as well as means for lifting it and carry it and the containers with which it is loaded up to the level of said transport devices. 6. Le mécanisme de transport comporte des moyens pour faire agir ou non le vide régnant dans ladite ventouse dans des positions prédéterminées en vue de faciliter le transport et le dépôt d'un récipient sur un support mobile. 6. The transport mechanism comprises means for making the vacuum prevailing in said suction cup act or not in predetermined positions with a view to facilitating the transport and the deposit of a container on a mobile support. 7. Le support mobile comprend une plaque montée sur une tige de piston d'un cylindre pneumatique, et elle est soulevée jusqu'au niveau des dispositifs de transport à l'effet d'en recevoir les récipients. 7. The movable support comprises a plate mounted on a piston rod of a pneumatic cylinder, and it is raised to the level of the transport devices to receive the containers therefrom. 8. L'organe comprend on bras et une mâchoire oscillants, et la ventouse est percée d'une série d'ouvertures. 8. The member comprises an oscillating arm and jaw, and the suction cup is pierced with a series of openings. 9. Il est prévu un mécanisme pour abaisser le dit support et le récipient dont il est chargée ainsi que des mo/yens destinés à le faire glisser lorsque le support est en position abaissée, dudit support sur un transporteur. 9. A mechanism is provided for lowering said support and the container with which it is loaded as well as means intended to slide it when the support is in the lowered position, from said support on a conveyor.
BE358373D BE358373A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE358373A true BE358373A (en)

Family

ID=32086

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE358373D BE358373A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE358373A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR3057204A1 (en) MACHINE FOR THE PRODUCTION OF CONTAINERS IN A BOTTOM AND / OR COVER BOX COMPRISING A DISC-BASED BASE AND A SIDE SURFACE DEFINED BY A BELT OR BELT CONNECTED TO THE PERIMETER OF THE DISC-BASE BASE
FR2508841A1 (en) METHOD AND APPARATUS FOR INSTALLING AND CENTERING THERMORETRACTABLE SHEATH AROUND OBJECTS USING A VERTICAL FLOATING CHUCK ASSEMBLY
EP2117809B1 (en) Device and method for thermoforming decorated vessels in order to place bottom labels on thermoformed vessels
BE358373A (en)
CH321439A (en) Parison transfer apparatus of a glassware forming machine
FR2720679A1 (en) Plastic bottle prodn. machine transfer arm with removable clamp jaws
EP1585669B1 (en) Machine for filling bags or the like comprising a cam-controlled device
FR2729376A1 (en) Pastry or other food tray distributor
FR2567847A1 (en) Apparatus for preparing and supplying containers or cases at the exit of a preparation line machines for filling tubes
FR2532620A1 (en) CONTROL DEVICE FOR SEALING BARS ON A MACHINE FOR PACKING PRODUCTS IN PACKAGING OF HOT SEALABLE MATERIAL
EP0249550A1 (en) Apparatus for preforming and transferring a label in a machine for thermoforming recipients
FR2858263A1 (en) Container thermoforming and decorative band application procedure and plant includes adjustment of band position in thermoforming chamber
CH640466A5 (en) FLUID PACKAGING UNIT IN THE FORM OF CONTAINERS OR CONTAINER RINGS OF FLEXIBLE SYNTHETIC MATERIAL.
EP0028219B1 (en) Automatic loader apparatus for loading bags in rotary bag-filling machines
BE1012832A4 (en) Effacement return stroke push rod for transferring products for packagingfrom the feeder conveyor to the elevator service grille on machines forpackaging these products in stretchy film
BE571239A (en)
FR2650814A1 (en) Device for extracting products of flattened shape from a feed magazine of a machine for processing these products
EP4134315A1 (en) Device for gripping and for holding the neck of a goatskin
FR2699159A1 (en) Bottle cap dispenser and positioner - has gripper which takes caps one by one from magazine and drops them down chute to deflector
BE526648A (en)
EP0519142A1 (en) Apparatus for feeding and depositing a flexible label into a mould onto a moulded object
FR2471851A1 (en) Appts. for automatic manipulation of tubular packaging film - with cam mechanisms interchangeable to suit different sleeve or pack formats
CH350798A (en) Process for manufacturing objects by shaping a blank of thermoplastic synthetic material, machine for carrying out this process, and object manufactured by means of this process
BE536435A (en)
BE527442A (en)