BE353745A - - Google Patents

Info

Publication number
BE353745A
BE353745A BE353745DA BE353745A BE 353745 A BE353745 A BE 353745A BE 353745D A BE353745D A BE 353745DA BE 353745 A BE353745 A BE 353745A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
jaw
sheet
carrying
focusing
stretching
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE353745A publication Critical patent/BE353745A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B21MECHANICAL METAL-WORKING WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21DWORKING OR PROCESSING OF SHEET METAL OR METAL TUBES, RODS OR PROFILES WITHOUT ESSENTIALLY REMOVING MATERIAL; PUNCHING METAL
    • B21D25/00Working sheet metal of limited length by stretching, e.g. for straightening

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Treatment Of Fiber Materials (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Procédé et dispositifs pour le dressage des tôles. 



   La présente invention a pour objet un prooédé et des dispositifs pour le dressage des tôles. 



   On   connait   le procédé oonsistant à dresser les tôles par étirage. A cet effet, on serre deux bords opposés de la feuil- le de tôle dans les mâchoires d'une machine   à.   étirer les tôles et en soumet alors la feuille à de grands efforts de traction qui sollicitent les sections de certaines régions de la feuil- le à étirer, jusqu'à atteindre la limite d'étirage de la ma-   tière.    



   Ce procédé conduit rarement, particulièrement pour les tôles plus minces et plus dures, à un résultat d'étirage par- fait. 



   Or, on a trouvé qu'on obtient un très bon dressage lors- que la feuille de tôle serrée sous une tension de dressage constante, c'est-à-dire soumise à un effort statique, subit encore une sollicitation additionnelle de nature dynamique, par exemple sous l'action de forces de tiraillement. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   La réalisation du procédé nouveau peut avoir lieu, par exemple, de telle sorte que la feuille de tôle serrée sous tension dans la machine à étirer soit secouée d'un ou des deux endroits de serrage dans le plan de la feuille et trans- versalement au sens de l'étirage, l'écartement des mâchoires de serrage ne se modifiant pas, mais l'une exécutant seulement   vis-à-vis   de l'autre un mouvement vibratoire de va-et-vient dans le plan de la feuille de tôle. 



   Les tiraillements subits provoqués dans la tôle par ce mouvement de secousse exercent une sorte d'effet de contact, c'est-à-dire qu'ils donnent aux molécules encore restées à 1' état d'inertie malgré la forte traction, l'impulsion qui les fait s'écouler dans la position de sollicitation constante. 



   Le mouvement de secousse, qui ne doit être que tout-à- fait minime pour de nombreuses espèces de   tôle,   peut être produit de diverses manières. Pour ne pas rendre trop compli- quée la construction du dispositif d'étirage, il est avanta- geux de ne rendre mobile transversalement qu'une des deux mâchoires de serrage et de la relier à un dispositif secoueur approprié. Mais il est également possible de faire exécuter par les deux mâchoires de serrage des mouvements de secousse op- posés. 



   Pour expliquer le procédé, on a représenté dans le dessin ci-joint trois exemples d'exécution de dispositifs d'étirage équipés d'un dispositif secoueur   unilatéral.   



   La fig. 1 montre une vue en élévation. 



   La fig. 2 une vue en plan. 



   La fig. 3 une vue de coté d'un dispositif pourvu de mâ - choires de secousse suspendues à une traverse de secousse. 



   La fig. 4 est une coupe suivant la ligne 4-4 de la fig.l. 



   La fig. 5 est une vue en élévation d'un dispositif à mâchoires de secousse insérées. 



   La fig. 6 est une vue en plan d'un dispositif dont les 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 mâchoires de secousse sont suspendues à des leviers oscillants. 



   Les dispositifs se composent essentiellement de deux parties principales, à savoir : le dispositif d'étirage connu en soi et le dispositif secoueur. Ces deux parties sont montées dans le   bâti¯%   de la machine formant un bano de glissement a1 pour les mâchoires de serrage b et c   ou 81     Ou.22-   La mâchoire de serrage b est en même temps la mâchoire de traction et est reliée comme telle, par les   tirants d, à   une traverse e sur laquelle agit le piston g se'trouvant dans le cylindre de pression f.

   La mâchoire de   serrage e   ou c1   OU.22   est en   marne   temps mâchoire de mise au point et de secousse.   Bile   peut être mise au point pour la longueur de la feuille de tôle à dresser 1 au moyen des arbres filetés h et des éorous de réglage 1. 



   Son mouvement de secousse a lieu de telle façon, dans 1' exemple d'exécution représenté aux figures 1 à 4, qu'il exécute, en commun avec les arbres filetés h et la traverse k, sur la- quelle s'appuient les écrous de   réglage.!,   un mouvement de va- et-vient dans le sens de la flèche double A   (fig.2).   c'est-à- dire perpendiculairement au mens de la traction de dressage ou d'étirage. Pour cela, la traverse est montée sur le bâti a de la maohine, de manière à pouvoir se déplacer par rapport au bâti transversalement au sens de l'étirage, au moyen de rou - leaux m reposant dans des évidements n. 



   Tant les mâohoires de serrage c que la traverse k, sont commandées, dans ce cas, par le dispositif secoueur consistant essentiellement en deux leviers oscillants o   et 2   montés sur les axes o1   et.:11   (fig.l ) et mis en mouvement pendulaire au moyen de deux excentriques q et r. Ce mouvement est transmis la traverse k ou aux mâchoires de   secousse.2.par   un coulisseau s ou t et par une tige.!:! ou v. La   commande   des excentriques   .9. et   r est fournie par l'arbre commun w logé dans le bàti a de la machine, arbre sur lequel l'excentriquer est bien déplaça- ble dans le sens longitudinal, mais ne peut tourner.

   Pour que 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 la partie du dispositif secoueur subordonnée à la mâchoire de secousse c puisse suivre les mouvements de mise au point de la mâchoire de secousse c produits au moyen des écrous de réglage i, le levier oscillant p est monté dans un chariot x suspendu, de   façon a   pouvoir se déplacer, dans des guides a2 du bâti a de la machine et formant en même tempe un support x1 pour la partie de l'arbre de commander qui porte l'excentrique r. 



   Une construction plus simple est représentée par les fige. 



  5 et 6. Les mâchoires de serrage c1 et c2 ne sont plus, dans les deux cas, suspendus directement aux arbres filetés h, mais exigent un organe de liaison établi de manière que le mouvement de secousse soit limité aux mâchoires c1 et c2 Cet organe de liaison est constitué, dans les deux cas, par les pièces de traverser   ou .24   protégées contre les déplacements transver - eaux sur le   Pane   a1 et auxquelles, dans le premier cas, les mâchoires de   serrages     oU.9.2   s'appuient par l'intermédiaire des   rouleaux.iL   et sont, dans le second cas, suspendues au moyen des leviers oscillants articulée z. 



   La partie du dispositif secoueur qui meut la traverse k dans l'exemple d'exécution des   fige.1   à   4 ,   est supprimée dans les exemples d'exécution des figs.5 et 6. Les mâchoires de serrage c1   et.22   peuvent, toutefois, être actionnées aussi par les organes représentés aux   figs.l   et 4 et actionnant la mâ- choire c, ou par d'autres organes appropriée. Pour cela le levier oscillant p s'engage, dans l'exemple d'exécution de la   fig.5,   du dessous dans la pièce de traverse   creuse.%.   ses oscillations sont transmises à la mâchoire de serrage c1, mon- tée sur des   rouleaux z   à l'intérieur de la pièce de traverse c3, par le coulisseau t1 et la cheville v1. 



   Le dressage s'exécute de la manière suivante : 
La distance des mâchoires de serrage b   et .2.     oU.2.1     oU.2. 2   se met au point selon la longueur de la feuille de   tôle.1.,   laquelle est alors fortement serrée dans les mâchoires b et o 

 <Desc/Clms Page number 5> 

   ou .21     ou .22   par des moyens de serrage connus.

   Le piston ± est ensuite mis sous une pression hydraulique et on élève cette dernière en observant un manomètre, jusqu'à ce qu'on ait at- teint l'effort de traction nécessaire à l'étirage de la feuille de   tôle.     A   ce moment, on raccorde l'arbre w   à.   une source d'énergie motrice, qui lui communique un rapide mouve - ment de rotation se transmettant, sous forme d'un mouvement de secousse, à la feuille de tôle 1 par l'intermédiaire de la mâchoire de secousse c   ou ±,     ou o   exécutant maintenant un mouvement oscillant rapide.

   Ce mouvement de secousse fait que les molécules restant   encore à   l'état d'inertie s'écoulent dans la position de sollicitation constante, et il égalise ainsi entièrement les tensions, de sorte que la feuille de tôle sortant de la machine est parfaitement plane. 



   REVENDICATIONS. 



   1 ) Procédé de dressage des tôles, caractérisé en ce que la feuille de tôle serrée de la manière connue sous une trac- tion de dressage constante,   c'est-à-dire   soumise à un effort statique, subit une sollicitation additionnelle, par tiraille- ment, dans le sens de l'étirage. 



   2 ) Procédé d'après la revendioation 1, caractérisé en ce que les tiraillements de la feuille de tôle sont produits par un mouvement de secousse communiqué à cette dernière. 



   3 ) Procédé d'après les revendications 1 et 2, oaracté- risé en ce que le mouvement de secousse  communiqué   à la feuil- le de   tôle   part d'un endroit de serrage de la tôle. 



   4 ) Procédé d'après les revendications 1 à 3,   caraotéri-   sé en ce que les mouvements de secousse de la feuille de tôle s'exécutent dans le plan de la feuille et transversalement au sens de l'étirage. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Method and devices for straightening sheets.



   The present invention relates to a prooédé and devices for straightening sheets.



   We know the process oonsistant to straighten the sheets by drawing. For this purpose, two opposite edges of the sheet metal are clamped in the jaws of a machine. stretching the sheets and then subjecting the sheet to great tensile forces which stress the sections of certain regions of the sheet to be stretched, until reaching the stretch limit of the material.



   This process seldom leads, especially with thinner and harder sheets, to a perfect drawing result.



   However, it has been found that a very good dressing is obtained when the sheet of metal sheet clamped under a constant straightening tension, that is to say subjected to a static force, still undergoes an additional stress of a dynamic nature, for example under the action of pulling forces.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   Carrying out the novel process can take place, for example, in such a way that the sheet of metal sheet clamped under tension in the stretching machine is shaken from one or both of the clamping points in the plane of the sheet and transversely across the board. direction of stretching, the spacing of the clamping jaws not changing, but one only performing a back and forth vibratory movement vis-à-vis the other in the plane of the sheet metal .



   The sudden pulls caused in the sheet by this shaking movement exert a kind of contact effect, that is to say they give the molecules still remained in the state of inertia despite the strong traction, the impulse which causes them to flow into the position of constant demand.



   The shaking motion, which must be quite minimal for many species of sheet metal, can be produced in various ways. In order not to make the construction of the stretching device too complicated, it is advantageous to make only one of the two clamping jaws movable transversely and to connect it to a suitable shaker device. However, it is also possible to make the two clamping jaws perform opposite jerk movements.



   To explain the process, the attached drawing shows three exemplary embodiments of stretching devices equipped with a unilateral shaker device.



   Fig. 1 shows an elevational view.



   Fig. 2 a plan view.



   Fig. 3 a side view of a device provided with jaws of jerk suspended from a cross beam.



   Fig. 4 is a section taken along line 4-4 of fig.l.



   Fig. 5 is an elevational view of an inserted jerk jaw device.



   Fig. 6 is a plan view of a device whose

 <Desc / Clms Page number 3>

 Twitch jaws are suspended from swinging levers.



   The devices essentially consist of two main parts, namely: the stretching device known per se and the shaker device. These two parts are mounted in the frame% of the machine forming a sliding bano a1 for the clamping jaws b and c or 81 Or. 22- The clamping jaw b is at the same time the traction jaw and is connected as such, by the tie rods d, to a cross member e on which acts the piston g being in the pressure cylinder f.

   The clamping jaw e or c1 OU.22 is in focus and shaking jaw time. Bile can be adjusted for the length of the sheet of metal to be straightened 1 by means of the threaded shafts h and the adjustment screws 1.



   Its shaking movement takes place in such a way, in the exemplary embodiment shown in FIGS. 1 to 4, that it executes, in common with the threaded shafts h and the cross member k, on which the nuts rest. adjustment.!, a back and forth movement in the direction of the double arrow A (fig.2). that is, perpendicular to the mens of the straightening or stretching pull. For this, the cross member is mounted on the frame a of the maohine, so as to be able to move relative to the frame transversely in the direction of stretching, by means of rollers m resting in the recesses n.



   Both the clamping jaws c and the cross member k are controlled, in this case, by the shaker device consisting essentially of two oscillating levers o and 2 mounted on the axes o1 and.:11 (fig.l) and set in pendular motion by means of two eccentrics q and r. This movement is transmitted to the crossbar k or to the jaws of jerk. 2. by a slider s or t and by a rod.!:! or v. The order of the eccentrics. 9. and r is supplied by the common shaft w housed in the frame a of the machine, a shaft on which the eccentric can move in the longitudinal direction, but cannot turn.

   So that

 <Desc / Clms Page number 4>

 the part of the shaker device subordinate to the jaw jaw c can follow the focusing movements of the jaw jaw c produced by means of the adjusting nuts i, the rocking lever p is mounted in a suspended carriage x, so a be able to move, in guides a2 of the frame a of the machine and at the same time forming a support x1 for the part of the control shaft which carries the eccentric r.



   A simpler construction is represented by the figs.



  5 and 6. The clamping jaws c1 and c2 are no longer, in both cases, suspended directly from the threaded shafts h, but require a connecting member established so that the jerk movement is limited to the jaws c1 and c2 This member of connection is constituted, in both cases, by the pieces to cross or .24 protected against transverse movements on the Pane a1 and on which, in the first case, the clamping jaws or.9.2 are supported by the intermediate rollers.iL and are, in the second case, suspended by means of the articulated oscillating levers z.



   The part of the shaker device which moves the cross member k in the example of execution of figs.1 to 4, is omitted in the examples of execution of figs.5 and 6. The clamping jaws c1 and.22 can, however , also be actuated by the members shown in figs.l and 4 and actuating the jaw c, or by other appropriate members. For this, the oscillating lever p engages, in the execution example of fig. 5, from below in the hollow crosspiece.%. its oscillations are transmitted to the clamping jaw c1, mounted on rollers z inside the crosspiece c3, by the slide t1 and the pin v1.



   The dressage is carried out as follows:
The distance of the clamping jaws b and .2. oU.2.1 oU.2. 2 is developed according to the length of the sheet metal. 1., Which is then strongly clamped in the jaws b and o

 <Desc / Clms Page number 5>

   or .21 or .22 by known clamping means.

   The piston ± is then placed under hydraulic pressure and the latter is raised by observing a manometer, until the tensile force necessary for stretching the sheet metal has been reached. At this time, we connect the shaft w to. a source of motive energy, which communicates to it a rapid rotational movement transmitted, in the form of a shaking movement, to the sheet of metal sheet 1 via the jaw jaw c or ±, or o now performing a rapid oscillating motion.

   This shaking movement causes the molecules still remaining in the state of inertia to flow in the position of constant stress, and it thus completely equalizes the tensions, so that the sheet of metal coming out of the machine is perfectly flat.



   CLAIMS.



   1) A method of straightening sheets, characterized in that the sheet of sheet metal clamped in the known manner under a constant straightening tension, that is to say subjected to a static force, undergoes additional stress, by pulling - ment, in the direction of stretching.



   2) A method according to revendioation 1, characterized in that the tugging of the sheet metal sheet is produced by a shaking movement communicated to the latter.



   3) Method according to claims 1 and 2, characterized in that the shaking movement imparted to the sheet of sheet starts from a clamping point of the sheet.



   4) Method according to claims 1 to 3, caraoterized in that the shaking movements of the sheet metal are executed in the plane of the sheet and transversely in the direction of stretching.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

5 ) Dispositif pour la réalisation du procédé, caractéri- sé en ce que le dispositif de mise au point de la mâchoire de <Desc/Clms Page number 6> serrage (c) déplaçable selon la longueur de la feuille de tôle (1), composé des arbres filetés (h) et des écrous de réglage (i), s'appuie sur une traverse (k) déplaçable par rapport au bâti de la machine (a) et transversalement au sens de l'étira- ge, de telle façon que la mâchoire (c) et le dispositif de mise au point (h,i) puissent exécuter ensemble un mouvement de secousse. 5) Device for carrying out the process, characterized in that the device for focusing the jaw of <Desc / Clms Page number 6> clamping (c) movable along the length of the sheet metal (1), made up of threaded shafts (h) and adjustment nuts (i), rests on a cross member (k) movable relative to the machine frame (a) and transversely in the direction of stretching, so that the jaw (c) and the focusing device (h, i) can together perform a jerk movement. 6 ) Dispositif pour la réalisation du procédé, caracté- risé en ce que la mâchoire de secousse (c1) est disposée, de manière à pouvoir se déplacer transversalement, dans ou sur une pièce de traverse (c3) suspendue aux vis de réglage (h) ou aux tirants (d). 6) Device for carrying out the process, characterized in that the jaw (c1) is arranged so as to be able to move transversely in or on a cross piece (c3) suspended from the adjusting screws (h ) or tie rods (d). 7c) Dispositif pour la réalisation du procédé, caracté- risé en ce que la mâchoire de secousse (c2) est fixée, au moyen de leviers oscillants articulés (z) à une pièce de traverse (c4) suspendue aux vis de mise au point (h) ou aux tirants (d). 7c) Device for carrying out the process, characterized in that the jaw jaw (c2) is fixed by means of articulated oscillating levers (z) to a cross piece (c4) suspended from the focusing screws ( h) or tie rods (d). 8 ) Dispositif pour la réalisation du procédé, caracté- risé en ce que le mouvement de secousse des mâchoires (c,c1,c2) est produit par un levier oscillant (p) aotionné par un excen- trique (r) et monté sur un chariot (x) déplaçable longitudi- nalement dans un guide (a2) du bâti de la machine (a). 8) Device for carrying out the process, characterized in that the jerking movement of the jaws (c, c1, c2) is produced by an oscillating lever (p) powered by an eccentric (r) and mounted on a carriage (x) movable lengthwise in a guide (a2) of the machine frame (a).
BE353745D BE353745A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE353745A true BE353745A (en)

Family

ID=28293

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE353745D BE353745A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE353745A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2475430A1 (en) APPARATUS FOR TAPPING OR CUTTING TEST STREAMS OF COIL-WINDED STRIPS
BE353745A (en)
CH633334A5 (en) Drawing device for knitting machine straight.
FR2629448A1 (en) APPARATUS FOR CUTTING A PIECE OF A GLASS OR CERAMIC TYPE OF MATERIAL ALONG AN INCORPORATED LINE
BE565673A (en)
BE1004852A5 (en) Device to increase safety and quality knotting balers, especially for crop products.
EP0642461B1 (en) Device for straightening a sheet of material, for example cardboard, supplied continuously
FR2649040A1 (en) SHEET PRINTING MACHINE HAVING A SHEET MARKER AND A PRINTER MECHANISM
FR2632562A1 (en) MECHANICAL TIGHTENING DEVICE FOR MASSICOT
BE639318A (en)
BE361681A (en)
BE342750A (en)
BE396898A (en)
CH96476A (en) A method and apparatus for making hollow objects of different sizes by winding a strip of sheet material on a rotating mandrel.
BE502752A (en)
BE534183A (en)
BE397594A (en)
BE514439A (en)
FR2857380A1 (en) Rectilinear textile combing procedure and machine uses regulation of fibre head length while retaining pulling capacity
BE454062A (en)
BE370195A (en)
BE476992A (en)
BE400561A (en)
FR2514672A1 (en) Non-continuous die rolling-mill - has reciprocating roll holder and step=by=step drive for blank with damping device
BE361590A (en)