BE341104A - - Google Patents

Info

Publication number
BE341104A
BE341104A BE341104DA BE341104A BE 341104 A BE341104 A BE 341104A BE 341104D A BE341104D A BE 341104DA BE 341104 A BE341104 A BE 341104A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
shaft
press
pinion
screw
worm
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE341104A publication Critical patent/BE341104A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B30PRESSES
    • B30BPRESSES IN GENERAL
    • B30B9/00Presses specially adapted for particular purposes
    • B30B9/02Presses specially adapted for particular purposes for squeezing-out liquid from liquid-containing material, e.g. juice from fruits, oil from oil-containing material
    • B30B9/04Presses specially adapted for particular purposes for squeezing-out liquid from liquid-containing material, e.g. juice from fruits, oil from oil-containing material using press rams
    • B30B9/06Presses specially adapted for particular purposes for squeezing-out liquid from liquid-containing material, e.g. juice from fruits, oil from oil-containing material using press rams co-operating with permeable casings or strainers

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Press Drives And Press Lines (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Mode de construction et de commande d'un pressoir perfectionné. 



   La présente invention a pour objet un pressoir perfec- tionné propre à l'écrasement de fruits divers, caractérisé en principe par un dispositif de commande et de manoeuvre comportant essentiellement un levier à volant fou sur son arbre, un cliquet d'entraînement solidaire de ce levier à volant et en prise avec un rochet calé sur ledit arbre, un pignon calé sur l'arbre du rochet et commandant une roue dentée fixée sur l'axe d'une vis sans fin, une vis sans fin actionnant Une roue hélicoïdale entraînant un écrou tournant, engagé sur la vis centrale fixe du pres- soir. Dans ce cas, tout le dispositif est établi au-dessus du tablier du pressoir. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Ce dispositif comporte une variante dans laquelle la vis centrale est mobile et son écrou fixe, dans ce cas le dispositif est établi au-dessous du tablier du pressoir. 



   L'invention a également pour ogjet un dispositif de commande mécanique avec encliquetage automatique permettant un débrayage automatique, réglable à volonté quelle que soit la nature de la matière à pressurer, et un mode de serrage pouvant être individuellement commandé par moteur ou manuel- lement et caractérisé essentiellement par une combinaison comportant des organes récepteurs de force avec démultipli- cation de vitesse, une petite vitesse, une grande vitesse, un embrayage pour la grande et la petite vitesse, une dé-   multiplication   de vitesse par vis sans fin et roue   hélicoïda-   le,   @@@, solidaire d'un écrou mobile engagé sur la vis centrale   fixe du pressoir, enfin un volant de manoeuvre à main.

   Cet appareil de serrage avec ses deux vitesses s'adapte   indifféra   ment sur toutes vis de pressoir et permet de réaliser un pres- surage lent ou rapide à volonté. Pour remonter le plateau, il suffit de changer le sens de la marche du moteur. 



   A titre d'exemple, cette invention va être décrite ci- dessous en regard du dessin annexé dans lequel 
La Fig. 1 représente en élévation un pressoir perfec- tionné dans sa première forme d'exécution. 



   La Fig. 2 en est un plan. 



   La Fig. 3 est une élévation latérale. 



     ' La   Fig. 4 montre en élévation, partie en coupe, une variante de cet appareil. 



   La Fig. 5 est une élévation   lat érale.   



   La Fig.   @   représente en élévation une application du dispositif de commande mécanique aux   pressoirs   établis avec vis tournante actionnée sous le tablier, cette commande étant indépendante du pressoir. 



   La Fig.   7   montre en élévation un dispositif de commande murale aérienne dans laquelle la vis centrale est fixe, tan- dis que   l'écrau   est mobile sur cette vis. 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 



   La Fig. 8 est un plan correspondant à la Fig. 7. 



   La Fig. 9 représente en élévation le même. dispositif avec application d'un moteur électrique. 



   La Fig. 10 est un plan correspondant à la Fig. 9. 



   La Fig. 11 représente de face une variante d'exé- cution de l'appareil de serrage représenté Fig. 1. 



   La Fig. 12 en est une vue de   .côté,   
La Fig. 13 montre de côté une autre forme d'exécution de cet appareil. 



   La Fig. 14 représente de face un appareil actionné sim- plement à la main. 



   Comme on le voit dans ce dessin, Figs. 1 à 3, ce nouveau pressoir perfectionn6 comporte un volant! monté fou sur un arbre de commande horizontal b. 



   Ce volant a présente à sa périphérie des poignées radia- les al ainsi qu'une douille a2 destinée à recevoir un levier de manoeuvre a3 maintenu au moyen d'une vis de pression c. 



   Le même volant! est muni d'un cliquet d engagé sur un   . rochet    claveté sur l'arbre de commande b monté dans les coussinets f. 



     L'axe ¯g   du cliquet d, du côté du porte-à-faux, repose dans une chape h montée folle sur ledit arbre b. 



   Sur l'arbre de commande b se trouve claveté un   pignon -il   engrenant avec une roue   dentée  clavetée sur un des deux tourillons k d'une vis sans fin k1 engagée dans les coussinets f. 



   La vis sans fin k1 fait tourner par l'intermédiaire d'une roue hélicoïdale 2. un écrou m engagé sur la vis axiale fixe n du pressoir. 



   Cet écrou m et la roue hélicoidale 1 sont montés fous sur le support ± du dispositif de commande et du plateau compresseur p. 



   Pour le serrage à la main du pressoir, on actionne le levier a3   d'un   mouvement d'oscillation pour que le cliquet d fasse tourner l'arbre b, le pignon i, la roue jla vis 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 sans fin k1, la roue hélicoïdale 1 et l'écrou m. 



   L'action démultipliée produite par l'intermédiaire des engrenages i,j et encore démultipliée par la vis sans fin k1 et la roue hélicoïdale 1 permet à un homme de faire tourner l'écrou de serrage m très facilement sur la vis axia- le fixe n du pressoir. 



   Pour la manoeuvre mécanique du pressoir, on adapte   sur le levier a3 une chape munie d'une bielle r reliant sur levier a@ une chape ¯± munie d'une bielle.! reliant   ce levier à un plateau-excentrique a recevant son mouvement à l'aide d'une transmission quelconque t. 



   L'enlèvement de la chape ± permet de faire fonc- tionner ce pressoir à la main. 



   Bans la variante représentée Figs. 4 et 5 les dis- positifs démultiplicateurs sont les mêmes que ci-dessus, mais les parties constitutives de ce dispositif sont dispo- sées à la partie inférieure, sous le tablier u du pressoir. 



   De plus, dans cette variante, la roue hélicoïdale 1 est fixée sur la   vis n   du pressoir, vis qui est mobile dans son   écrou m,   ce dernier ne tournant pas. 



   Il y a lieu de remarquer que grâce à la démultiplication par engrenages et à la démultiplication par vis sans fin et roue hélicoïdale, il suffit d'un mouvement d'oscillation   impri:   mé au levier de commande soit à la main soit mécaniquement pour actionner le pressoir. 



   Dans la variante représentée 'sur les Figs. 6,7,8,9,10, il s'agit d'un dispositif de commande comportant un encli- quetage 1 dont la mise en prise est règlée par un ressort 2 et deux écrous de serrage   7.   Cet encliquetage est réalisé par deux manchons 3,4 présentant des dents et des crans engre- nant ensemble d'un manchon à l'autre. 



   Les dents de cet encliquetage ont un flanc 5 établi suivant la génératrice des manchons et un autre flanc 6 incliné à 45  environ. 



   Les flancs inclinés 6 correspondent au serrage du pres- soir tandis que les parties droites correspondent au desser- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 
Il résulte de cette disposition qu'on obtient un débra- yage automatique par glissement des dents les unes sur les autres et compression du ressort 2 quand la résistance est suffisante, -par exemple quand le, pressurage est maximum par rapport au réglage. 



   Le bruit des dents frottant les unes sur les autres sous l'action du ressort 2 avertit que l'opération est ter-   minée,   mais ce frottement ne peut jamais occasionner la rup- ture d'aucune partie   mécanique.   



   'Il est à remarquer aussi que si la résistance diminue sur le pressoir par suite de l'écoulement du jus, l'embrayage se remet en prise automatiquement jusqu'au pressurage complet. 



   Une courroie 8 passant sur une poulie 9 solidaire -de l'encliquetage et sur une poulie 10 solidaire du pressoir 11 assure la transmission de mouvement aux engrenages 12 du dis- positif d'entraînement décrit ci-dessus ainsi qu'à la vis sans fin 13 faisant tourner la roue hélicoïdale 14 et la vis 15 du pressoir, comme il'est dit aussi précédemment. 



   La prise de mouvement se fait par une courroie de transmission 16 passant sur une poulie 17 solidaire de l'ar- bre 18 et sur une poulie 19 solidaire de l'encliquetage 1. 



   Une autre courroie de transmission croisée 20 et un dis- positif d'embrayage quelconque 21 permettent de desserrer le pressoir. Dans ce cas, les parties rectilignes 5 des dents de l'encliquetage 1 se trouvent en prise.      



   Ce dispositif d'embrayage pourrait aussi être solidaire du pressoir. - 
Il est bien entendu qu'un moteur pourrait être attelé directement sur l'arbre 22 du dispositif d'encliquetage 1 ; dans ce cas, les commandes à courroies 16 et 20 sont suppri- mées. 



   Le dispositif représenté Figs. 7 et 8 est aérien et toute la commande se trouve placée sur la pièce du pressoir dite mouton 23. 



   Cette commande est actionnée par une   transmission   murale      

 <Desc/Clms Page number 6> 

 articulée pour se prêter à l'ascension de la roue hélicoïdale 
14 formant écrou, qui, par sa montée et descente, fait décri- re à la transmission 24, 25 un arc de cercle 26. La transmis- sion 25 commande un pignon 27 actionnant une roue 28 et ce pignon 27 relié à la transmission 25 par deux bras 29 ne quitte jamais le contact de la roue 28. 



   Un dispositif d'encliquetage 3,4,2, comme celui repré- senté Fig. 6, permet de règler la pression tout en rendant le débrayage automatique. 



   La roue 28 calée sur l'arbre 30 met en mouvement cet arbre sur lequel sont montés une roue à chaîne 31 et un plateau-manivelle 32 actionnant le dispositif d'entraîne- ment décrit plus haut, La chaîne 34 fixée à l'arbre 35 por- tant la vis sans fin 13 engrenant avec la roue hélicoïdale 14 formant écrou sur la vis de pressoir 15. 



   Le plateau-manivelle 32 fait tourner le dispositif d'entraînement 36 du pressoir décrit plus haut. 



   Cette variante pourrait également être actionnée par courroie comme indiqué Fig.6. 



   Le dispositif représenté Fige, 9 et 10 est commandé par un moteur électrique 38 placé directement sur le mouton 23 et supprimant de ce fait toute transmission extérieure. 



   Le mouvement pris sur le moteur 38 est transmis direc- tement à l'arbre 30 par la vis sans fin 37 et la roue héli- coïdale 40. 



   Ce mouvement est ensuite renvoyé de l'arbre 30   à   l'arbre 35, par la chaîne 34, le plateau 32 et le dispositif d'entra'. nement 36,13 et 14 du pressoir. 



   Un dispositif d'encliquetage 3,4,2 comme celui repré- senté Fig. 6 permet de règler la pression tout en rendant le débrayage automatique. 



   Cette variante pourrait aussi être commandée par cour- roie comme indiqué Fig. 6. 



   Les Figs. il,12,13,14 représentent un mode de serrage dans lequel la vis du pressoir 15, qui est fixe, traverse 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 le plateau compresseur 23   dit,   " mouton " pour recevoir son écrou 41 disposé sur ce plateau ainsi que tout l'ensemble du mécanisme. 



   Cet ensemble comprend un moteur 42, tel qu'une machine réceptrice électrique par exemple, actionnant, au moyen d'une courroie 43, une poulie 44 montée avec un encliquetage sur un arbre horizontal supérieur 45 susceptible de tourner dans des coussinets établis dans le bâti. 



   L'arbre supérieur 45 porte, d'une manière fixe, un petit pignon 46 commandant un grand pignon 47 solidaire d'un arbre intermédiaire 48 traversant le bâti pour   'recevoir   un petit pignon,49. 



   Ce dernier petit pignon 49, rendu fou ou fixe sur son arbre 48,commande, dans ce dernier cas, un grand pignon 50 fixé sur un des tourillons d'une vis sans fin 51 action- nant une roue à denture hélicoïdale 52 solidaire de l'écrou 41 engagé sur la vis centrale fixe 15 du pressoir. 



   L'arbre intermédiaire 48 comporte également un grand pignon 53 monté fou sur son arbre mais susceptible d'être rendu fixe avec ce,' dernier. Ce grand pignon 53 engrène avec un pignon moyen 54 porté par le tourillon de la vis sans fin 51. 



   Ces deux derniers pignons   53,   54 permettent de marcher avec une grande vitesse. 



   Le petit pignon   49   et le grand pignon 53 sont rendus fixes ou fous sur   1'.arbre   intermédiaire 48 au moyen d'un manchon d'embrayage coulissant 55 déplacé à l'aide d'un le- vier 56 susceptible de pivoter en   57..   



   Ladite poulie réceptrice 44 est munie d'un encliquetage à ressort 58 qui la rend solidaire de son arbre 45 tant que la résistance du plateau compresseur 23 est inférieure à la puissance de retenue du ressort 58, mais qui se débraye automatiquement quand cette résistance devient'trop grande. 



  Cet te résistance peut être modifiée à volonté en   comprimant,   le ressort 58 plus ou moins au moyen d'un écrou de réglage 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 
59, Si, toutefois, la résistance diminue sur le pressoir, par suite de l'écoulement du jus, l'embrayage se remet en prise automatiquement jusqu'au pressurage complet. 



   L'appareil est muni d'un dispositif coupant le courant quand l'opération est terminée. 



   La démultiplication obtenue par les trains de pignons et la vis sans fin rend cet appareil susceptible d'être actionné au moyen de peu de force, même à la grande vitesse. 



   La marche est réversible, en inversant le courant, pour obtenir la remontée,du mouton. Dans ce cas, on peut embrayer la grande vitesse. 



   L'appareil peut être actionné à la main, au moyen du volant 60 calé sur l'arbre 48. 



   Le moteur peut être électrique, à essence,   etc....   



   Les traverses dites " charges du pressoir n peuvent être reliées au mouton 23 sur lequel est établi le moteur, de sorte qu'alors tout descendrait et monterait d'un seul bloe. 



   Si on veut actionner un fouloir, un broyeur,   etc..,   il suffit d'enlever le volant 60 de la commande à main et de le remplacer par une poulie. 



   Le moteur électrique ou autre   42,   peut être fixé sur la charge comme ci-dessus, on placé en dehors; la force peut également être empruntée à une transmission quelconque. 



   Le moteur peut aussi être monté sur le mouton 23 au moyen d'une rotule afin de conserver son aplomb quand le marc à pressurer ne se trouve pas de niveau, de façon à éviter la flexion de la vis centrale verticale du pressoir 15, 
Dans la Fig. 13, du dessin, on a représenté une forme d'exécution comprenant une prise de force sur une trans- mission   mtzrale   
Dans ce cas, cette transmission est reliée à l'appareil au moyen de deux grands bras horizontaux parallèles 61 for- mant entretoises et de deux petits bras verticaux parallèles 62 susceptibles d'être déplacés dans un sens et dans l'autre 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 suivant la position du mouton. 



   Ces bras, du côté de l'appareil, sont traversés par un arbre supérieur 63 portant deux poulies64, l'une pour une courroie directe 65, l'autre pour une courroie croisée. 



   L'arbre 63 porte également un petit pignon 66 engrenant avec un grand pignon   67   porté par un arbre inférieur 68. 



   L'arbre inférieur 68 sert de point de pivotement aux deux petits bras 62 et reçoit une petite poulie 69. 



   Pendant le pivotement des petits bras 62 autour de l'ar- bre 68, le petit pignon 66 roule sur le grand pignon 67. 



   La courroie 70 passant sur la petite poulie 69 passe sur une grande poulie 71 dont l'arbre 45 porte les engrenages et le dispositif de débrayage représenté Figs. il et 12. 



   'Une vis sans fin 51 est également disposée sous   l'acre   48 et le tourillon prolongé de cette vis porte les engre- nages représentés dans les Figs. 11 et 12 du dessin. 



   La vis sans fin 51 engrène avec une roue hélicoïdale 52 solidaire de   l'éorou   41 engagé sur la vis centrale 15 du pressoir. 



   Un volant à main est également disposé sur l'arbre intermédiaire   48.   



   Dans la Fig. 14 du dessin, on a représenté un appareil de serrage à main muni des deux vitesses et du dispositif d'embrayage représenté Figs. il et 12. 



   Les dispositions ci-dessus ne sont bien entendu données qu'à titre d'exemple seulement, les formes, -matières et dimensions des organes constitutifs ainsi que les dispositions de détail pouvant être modifiées sans nuire au principe de   l'invention.   
 EMI9.1 
 



  -:-:- BEVENHECAÏIONS -:-:- 
1. Un pressoir caractérisé par un dispositif de commande   à. main,   ou mécaniquement et comportant un levier de manoeuvre à volant fou sur son arbre, un cliquet d'entraînement soli- daire de ce levier à volant et en prise avec un rochet calé 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 sur ledit arbre; un pignon calé sur l'arbre du   :rochet   et 
 EMI10.1 
 oomaandant une roue dentée fixée sur l'arbre d'une vis sassa fin, une vis sans fin actionnant une roue hélicoïdale   entrai-   nant un écrou engagé sur la vis centrale. 



   2. Un dispositif tel que défini ci-dessus dans lequel la roue hélicoïdale entraîne une via de pression engagée dans un éorou fixe. 
 EMI10.2 
 



  3. Un dispositif d'enrayage -'¯t1.- après à max1JI8IIR de pression comportant deu mw)ehwM< offl 6u présentant des dents et des crans engrenant aajoeattle d'*= JUlIIP8bea Il t autre. 



  4. Dans un   encliquetage      osas    défiai   dans 3   des dents 
 EMI10.3 
 ayant un flanc établi suivant la g6mk*trl  des zani et un autre fias* '1DI1 ** s  ri nfianig# I an serrage tandis que les parties droite* ¯r,..IIe:Q' 811 -"'1'1"8.. 



  5. Dans un eno:L1q118tage J. 1- d6e2'1t au 3 un ressort 14m glable au moyen d"e.1'ItW8. portant les deux saenehons en prise. 



  6. Dans un dispositif dejat'r-ayaee eeane défini au 3 un moteur indépendant en zeste dû8-'8MD' sur le pressoir. 



  7w Un mode de .-me.."u.'''1e - pressoir décrit plia haut comportant acteur établi Imr le plateau ou meutos du pressoir et actionnant une poulie avee encliquetage   à   ressort sur un arbre horizontal supérieur, sur cet arbre 
 EMI10.4 
 monté fixe, un petit pignon .,...n4f111t un grand pignon so- lidaire d'un arbre intermédiaire traversant le bâti et re- cevant un petit pignon à volonté fou eu calé sur son axe. 



   8. En relation avec le dispositif décrit au 7 un grand pignon fixé sur un des tourillons d'une vis sans fin action- 
 EMI10.5 
 nant une roue à denture hêlleofdale solidaire de l'écrou engagé sur la vis centrale du pressoir* 
 EMI10.6 
 9. Sur l'arbre interaêdiaire mentionné au 7 un grand pignon monté fou sur son axe mais susceptible   d'être   calé sur ce dernier et engrenant avec un pignon   aeyen   porté par le tourillon de la vis sans fin. 
 EMI10.7 
 



  10. Un manchon d'enbrayage peJ'S&etta.t de caler eu libère! le petit pignon et le grand pignon porté. par l'arbre inter- 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 médiaire mentionné au 7 et au 9 et déplacé   à l'aide   d'un levier   pilotant.     @   
11.   Un   manchon d'embrayage tel que défini au 10 muni   d'un     encliquetage   à ressort Qui le rend solidaire de son arbre tant que la résistance du mouton ou plateau compresseur est inférieure à l'action du ressort mais qui se débraye quand cette résistance dépasse une limite déterminée. 



   12. Dans un encliquetage comme décrit au 11 un écrou de réglage.,   un.   volant monté sur   l'arbre   intermédiaire permet- tant d'actionner l'appareil à la main.   la,   Dans un dispositif de serrage comme défini en 7 un moteur monté sur rotule*   14.   Une variante avec une prise de force sur transmission murale,, 
15. Dans une transmission telle que 14 deux grands bras horizontaux parallèles formant entretoises etdeux petits bras verticaux susceptibles d'être déplacés dans un sens ou dans l'autre suivant la position du mouton. 



   16. Dans une transmission telle que ci-dessus un arbre supérieur traversant tous les bras du côté de l'appareil et portant deux poulies l'une pour une courroie directe, l'autre pour une courroie croisée. 



   17. Dans une transmission telle que 14, 15, 16 un arbre supérieur portant un petitpignon engrenant avec un grand pignon porté par un arbre inférieur   servant   d'axe aux deux petits bras verticaux de 15 et recevant une petite poulie. 



   18. Dans un dispositif tel que défini dans   14,15,16,17   une vis sans fin disposée sous l'arbre supérieur recevant sur son tourillon prolongé les engrenages de la première   forme   d'e- xécuton et un volant disposé sur l'arbre supérieur portant le dispositif d'embrayage. 



   19. Une variante dans laquelle le dispositif de serrage défini   ci*dessus   fonctionne seulement à main et est muni de deux vitesses et du dispositif d'embrayage de la première forme d'exéecution 14 ainsi que d'une vis sans fin avec écrou à denture hélicoïdale actionné par la vis sans fin.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Method of construction and control of an improved press.



   The present invention relates to an improved press suitable for crushing various fruits, characterized in principle by a control and operating device essentially comprising a lever with an idle handwheel on its shaft, a drive pawl integral with this. handwheel lever engaged with a ratchet wedged on said shaft, a pinion wedged on the ratchet shaft and controlling a toothed wheel fixed to the axle of a worm screw, a worm actuating A helical wheel driving a rotating nut, engaged on the fixed central screw of the pressure washer. In this case, the entire device is established above the apron of the press.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   This device comprises a variant in which the central screw is movable and its nut fixed, in this case the device is established below the apron of the press.



   The invention also relates to a mechanical control device with automatic snap-in allowing automatic disengagement, adjustable at will whatever the nature of the material to be pressed, and a clamping mode which can be individually controlled by motor or manually and characterized essentially by a combination comprising force receptors with speed reduction, a low speed, a high speed, a clutch for high and low speed, a speed reduction by worm and helical wheel. le, @@@, integral with a movable nut engaged on the fixed central screw of the press, finally a handwheel.

   This clamping device with its two speeds can be adapted to any press screw and can be used to press slowly or quickly at will. To reassemble the plate, all you have to do is change the direction of travel of the motor.



   By way of example, this invention will be described below with reference to the accompanying drawing in which
Fig. 1 shows in elevation an improved press in its first embodiment.



   Fig. 2 is a plan.



   Fig. 3 is a side elevation.



     'Fig. 4 shows in elevation, partly in section, a variant of this device.



   Fig. 5 is a side elevation.



   Fig. @ shows in elevation an application of the mechanical control device to established presses with rotating screw actuated under the apron, this control being independent of the press.



   Fig. 7 shows in elevation an aerial wall control device in which the central screw is fixed, while the lock is movable on this screw.

 <Desc / Clms Page number 3>

 



   Fig. 8 is a plane corresponding to FIG. 7.



   Fig. 9 represents the same elevation. device with application of an electric motor.



   Fig. 10 is a plan corresponding to FIG. 9.



   Fig. 11 shows from the front an alternative embodiment of the clamping device shown in FIG. 1.



   Fig. 12 is a side view,
Fig. 13 shows from the side another embodiment of this device.



   Fig. 14 shows a front view of an apparatus operated simply by hand.



   As seen in this drawing, Figs. 1 to 3, this new perfected press6 has a steering wheel! idle mounted on a horizontal drive shaft b.



   This steering wheel has radial handles al at its periphery as well as a sleeve a2 intended to receive an operating lever a3 held by means of a pressure screw c.



   The same steering wheel! is fitted with a pawl engaged on a. ratchet keyed on the control shaft b mounted in the bearings f.



     The axis ¯g of the pawl d, on the side of the overhang, rests in a clevis h mounted loose on said shaft b.



   On the drive shaft b is keyed a pinion it meshing with a toothed wheel keyed on one of the two journals k of a worm k1 engaged in the bearings f.



   The worm k1 turns by means of a helical wheel 2. a nut m engaged on the fixed axial screw n of the press.



   This nut m and the helical wheel 1 are mounted idle on the support ± of the control device and the compressor plate p.



   To tighten the press by hand, the lever a3 is actuated with an oscillating movement so that the pawl d rotates the shaft b, the pinion i, the wheel j the screw

 <Desc / Clms Page number 4>

 endless k1, the helical wheel 1 and the nut m.



   The reduced action produced by the intermediary of the gears i, j and further reduced by the worm k1 and the helical wheel 1 allows a man to turn the clamping nut m very easily on the fixed axle screw n of the press.



   For the mechanical operation of the press, a yoke fitted with a connecting rod r is fitted to the lever a3, connecting on the lever a @ a yoke ¯ ± fitted with a connecting rod.! connecting this lever to an eccentric plate a receiving its movement using any transmission t.



   Removing the screed ± allows this press to operate by hand.



   In the variant shown in Figs. 4 and 5 the reduction devices are the same as above, but the constituent parts of this device are arranged in the lower part, under the apron u of the press.



   In addition, in this variant, the helical wheel 1 is fixed on the screw n of the press, which screw is movable in its nut m, the latter not rotating.



   It should be noted that thanks to the reduction by gears and to the reduction by worm and helical wheel, all that is required is an oscillating movement imparted to the control lever either by hand or mechanically to actuate the press.



   In the variant shown in Figs. 6,7,8,9,10, this is a control device comprising a latching 1, the engagement of which is regulated by a spring 2 and two clamping nuts 7. This latching is produced by two sleeves 3, 4 having teeth and notches engaging together from one sleeve to the other.



   The teeth of this snap-fit have a flank 5 established along the generatrix of the sleeves and another flank 6 inclined at approximately 45.



   The inclined flanks 6 correspond to the tightening of the pressure while the straight parts correspond to the loosening.

 <Desc / Clms Page number 5>

 
The result of this arrangement is that an automatic disengagement is obtained by sliding the teeth on one another and compressing the spring 2 when the resistance is sufficient, for example when the pressing is maximum compared to the setting.



   The noise of the teeth rubbing against each other under the action of the spring 2 warns that the operation is finished, but this friction can never cause any mechanical part to break.



   'It should also be noted that if the resistance decreases on the press as a result of the flow of the juice, the clutch automatically re-engages until complete pressing.



   A belt 8 passing over a pulley 9 integral with the ratchet and over a pulley 10 integral with the press 11 ensures the transmission of movement to the gears 12 of the drive device described above as well as to the worm screw. 13 rotating the helical wheel 14 and the screw 15 of the press, as it is also said previously.



   Power take-off is effected by a transmission belt 16 passing over a pulley 17 integral with the shaft 18 and over a pulley 19 integral with the catch 1.



   Another cross transmission belt 20 and any clutch device 21 allow the press to be released. In this case, the rectilinear parts 5 of the teeth of the catch 1 are engaged.



   This clutch device could also be integral with the press. -
It is understood that a motor could be coupled directly to the shaft 22 of the latching device 1; in this case, the belt drives 16 and 20 are omitted.



   The device shown in Figs. 7 and 8 is aerial and all the order is placed on the piece of the press called sheep 23.



   This command is operated by a wall transmission

 <Desc / Clms Page number 6>

 articulated to lend itself to the ascent of the helical wheel
14 forming a nut, which, by its rise and fall, describes the transmission 24, 25 an arc of a circle 26. The transmission 25 controls a pinion 27 actuating a wheel 28 and this pinion 27 connected to the transmission 25 by two arms 29 never leaves contact with wheel 28.



   A locking device 3, 4, 2, such as that shown in FIG. 6, allows the pressure to be adjusted while making the clutch automatic.



   The wheel 28 fixed on the shaft 30 sets this shaft in motion on which are mounted a chain wheel 31 and a crank plate 32 actuating the drive device described above. The chain 34 fixed to the shaft 35 carrying the worm 13 meshing with the helical wheel 14 forming a nut on the press screw 15.



   The crank plate 32 rotates the drive device 36 of the press described above.



   This variant could also be belt operated as shown in Fig.6.



   The device shown Figs, 9 and 10 is controlled by an electric motor 38 placed directly on the sheep 23 and thereby eliminating any external transmission.



   The movement taken on the motor 38 is transmitted directly to the shaft 30 by the worm 37 and the helical wheel 40.



   This movement is then returned from the shaft 30 to the shaft 35, by the chain 34, the plate 32 and the input device '. 36, 13 and 14 from the press.



   A locking device 3, 4, 2 such as that shown in FIG. 6 is used to adjust the pressure while making the clutch automatic.



   This variant could also be driven by belt as shown in Fig. 6.



   Figs. 11, 12, 13, 14 represent a tightening method in which the screw of the press 15, which is fixed, passes through

 <Desc / Clms Page number 7>

 the compressor plate 23 says, "sheep" to receive its nut 41 disposed on this plate as well as the entire mechanism.



   This assembly comprises a motor 42, such as an electric receiving machine for example, actuating, by means of a belt 43, a pulley 44 mounted with a snap on an upper horizontal shaft 45 capable of rotating in bearings established in the frame. .



   The upper shaft 45 carries, in a fixed manner, a small pinion 46 controlling a large pinion 47 integral with an intermediate shaft 48 passing through the frame to 'receive a small pinion, 49.



   This last small pinion 49, driven mad or fixed on its shaft 48, controls, in the latter case, a large pinion 50 fixed on one of the journals of a worm 51 actuating a helical toothed wheel 52 integral with the 'nut 41 engaged on the fixed central screw 15 of the press.



   The intermediate shaft 48 also comprises a large pinion 53 mounted idle on its shaft but capable of being made fixed with the latter. This large pinion 53 meshes with a medium pinion 54 carried by the journal of the worm 51.



   These last two gears 53, 54 make it possible to walk at high speed.



   The small pinion 49 and the large pinion 53 are made fixed or idle on the intermediate shaft 48 by means of a sliding clutch sleeve 55 moved by means of a lever 56 capable of pivoting at 57. .



   Said receiving pulley 44 is provided with a spring catch 58 which makes it integral with its shaft 45 as long as the resistance of the compressor plate 23 is less than the retaining power of the spring 58, but which disengages automatically when this resistance becomes' too big.



  This resistance can be modified at will by compressing the spring 58 more or less by means of an adjusting nut.

 <Desc / Clms Page number 8>

 
59, If, however, the resistance decreases on the press, due to the flow of juice, the clutch automatically re-engages until complete pressing.



   The appliance is fitted with a device that cuts off the current when the operation is finished.



   The reduction obtained by the gear trains and the worm makes this device capable of being actuated by means of little force, even at high speed.



   The walk is reversible, by reversing the current, to obtain the ascent, of the sheep. In this case, you can engage high speed.



   The apparatus can be operated by hand, by means of the handwheel 60 fixed on the shaft 48.



   The motor can be electric, gasoline, etc.



   The so-called “press charges n” crosspieces can be connected to the ram 23 on which the motor is established, so that everything would then descend and rise in a single block.



   If it is desired to operate a gland, a crusher, etc., it suffices to remove the flywheel 60 from the hand control and replace it with a pulley.



   The electric motor or other 42, can be fixed on the load as above, it is placed outside; the force can also be borrowed from any transmission.



   The motor can also be mounted on the ram 23 by means of a ball joint in order to maintain its plumb when the grounds to be pressed are not level, so as to avoid bending of the vertical central screw of the press 15,
In Fig. 13, of the drawing, there is shown an embodiment comprising a power take-off on a mtzrale transmission
In this case, this transmission is connected to the apparatus by means of two large parallel horizontal arms 61 forming spacers and two small parallel vertical arms 62 capable of being moved in one direction and the other.

 <Desc / Clms Page number 9>

 according to the position of the sheep.



   These arms, on the side of the apparatus, are crossed by an upper shaft 63 carrying two pulleys 64, one for a direct belt 65, the other for a crossed belt.



   The shaft 63 also carries a small pinion 66 meshing with a large pinion 67 carried by a lower shaft 68.



   The lower shaft 68 serves as a pivot point for the two small arms 62 and receives a small pulley 69.



   During the pivoting of the small arms 62 around the shaft 68, the small pinion 66 rolls on the large pinion 67.



   The belt 70 passing over the small pulley 69 passes over a large pulley 71, the shaft 45 of which carries the gears and the disengaging device shown in FIGS. he and 12.



   A worm 51 is also disposed under acre 48 and the extended journal of this screw carries the gears shown in Figs. 11 and 12 of the drawing.



   The worm 51 meshes with a helical wheel 52 integral with the éorou 41 engaged on the central screw 15 of the press.



   A handwheel is also disposed on the intermediate shaft 48.



   In Fig. 14 of the drawing, there is shown a hand tightening device provided with the two speeds and the clutch device shown in FIGS. he and 12.



   The above arrangements are of course given only by way of example, the shapes, materials and dimensions of the constituent members as well as the detailed arrangements being able to be modified without harming the principle of the invention.
 EMI9.1
 



  -: -: - BEVENHECAÏIONS -: -: -
1. A press characterized by a control device. hand, or mechanically and comprising an operating lever with idle flywheel on its shaft, a solid drive pawl of this flywheel lever and engaged with a wedged ratchet

 <Desc / Clms Page number 10>

 on said tree; a pinion wedged on the shaft of the: ratchet and
 EMI10.1
 Oomaandant a toothed wheel fixed to the shaft of a fine sassa screw, an endless screw actuating a helical wheel driving a nut engaged on the central screw.



   2. A device as defined above in which the helical wheel drives a pressure via engaged in a fixed eorou.
 EMI10.2
 



  3. A clutch device -'¯t1.- after at max1JI8IIR of pressure comprising two mw) ehwM <offl 6u having teeth and notches meshing aajoeattle d '* = JUlIIP8bea It is other.



  4. In an osas defiai snap in 3 of the teeth
 EMI10.3
 having a flank established according to the g6mk * trl of the zani and another fias * '1DI1 ** s ri nfianig # I in tightening while the right parts * ¯r, .. IIe: Q' 811 - "'1'1" 8 ..



  5. In an eno: L1q118tage J. 1- d6e2'1t to 3 a 14m spring adjustable by means of e.1'ItW8. Carrying the two saenehons in engagement.



  6. In a dejat'r-ayaee eeane device defined in 3, an independent motor in zest due8-'8MD 'on the press.



  7w A mode of.-Me .. "u. '' '1st - press described folded high comprising actor established Imr the plate or meutos of the press and actuating a pulley with spring-loaded latching on an upper horizontal shaft, on this shaft
 EMI10.4
 fixedly mounted, a small pinion., ... n4f111t a large pinion attached to an intermediate shaft passing through the frame and receiving a small pinion at will loose, wedged on its axis.



   8. In connection with the device described in 7, a large pinion fixed to one of the journals of an endless screw action-
 EMI10.5
 ning a helical toothed wheel secured to the nut engaged on the central screw of the press *
 EMI10.6
 9. On the intermediate shaft mentioned in 7 a large pinion mounted idle on its axis but capable of being wedged on the latter and meshing with an aeyen pinion carried by the journal of the worm.
 EMI10.7
 



  10. A clutch sleeve peJ'S & etta.t to wedge had released! the small pinion and the large pinion carried. by the inter- tree

 <Desc / Clms Page number 11>

 mediary mentioned in 7 and 9 and moved using a pilot lever. @
11. A clutch sleeve as defined in 10 provided with a spring-loaded snap which makes it integral with its shaft as long as the resistance of the ram or compressor plate is less than the action of the spring but which disengages when this resistance exceeds a specified limit.



   12. In a snap as described in 11 an adjusting nut., A. handwheel mounted on the intermediate shaft allowing the device to be operated by hand. la, In a clamping device as defined in 7, a motor mounted on a ball joint * 14. A variant with a power take-off on a wall transmission ,,
15. In a transmission such as 14 two large parallel horizontal arms forming spacers etdeux small vertical arms capable of being moved in one direction or the other depending on the position of the sheep.



   16. In a transmission such as above an upper shaft passing through all the arms on the side of the apparatus and carrying two pulleys, one for a direct belt, the other for a crossed belt.



   17. In a transmission such as 14, 15, 16 an upper shaft carrying a small pinion meshing with a large pinion carried by a lower shaft serving as an axis for the two small vertical arms of 15 and receiving a small pulley.



   18. In a device as defined in 14,15,16,17 an endless screw disposed under the upper shaft receiving on its extended journal the gears of the first form of execution and a flywheel disposed on the shaft upper bearing the clutch device.



   19. A variant in which the clamping device defined above * operates only by hand and is provided with two speeds and the clutch device of the first embodiment 14 as well as a worm with toothed nut. helical driven by the worm.


    
BE341104D BE341104A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE341104A true BE341104A (en)

Family

ID=17776

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE341104D BE341104A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE341104A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CH628936A5 (en) DEVICE FOR REGULATING THE TENSION OF TISSUE WINDING ON A WEAVING MACHINE.
BE341104A (en)
FR2785690A1 (en) Control element arrangement for automated vehicle coupling e.g. automated gearbox of braking system, has compensation force arrangement, and adapter that adapts control element arrangement to varying operating conditions
FR2622945A1 (en) Disengageable drive mechanism for a rotating ring gear
CH135019A (en) Central screw press control device.
FR2639080A1 (en) Long stroke drive member for a rod-type pumping installation for a well, particularly an oil well
EP0253034B1 (en) Power transmission device between a motor means and a driven component
FR2569996A1 (en) Rolling mill with sliding roll
CH521921A (en) Reciprocating cable pulling device, which can be operated as desired manually or by motor
FR2812760A1 (en) DRIVE CHAIN MECHANISM FOR HIGH VOLTAGE CUT-OUT ELECTRICAL EQUIPMENT
BE465241A (en)
FR2583846A1 (en) Device for transmitting movement between a motor means and a receiving member
CH122855A (en) Force transmission device.
BE646410A (en)
FR2829871A1 (en) High voltage circuit breaker mechanical spring command mechanism having spring shaft moving first/second position with clutch released during spring operation.
BE415693A (en)
BE445508A (en)
BE389193A (en)
BE434988A (en)
BE483865A (en)
BE524276A (en)
BE527365A (en)
BE467225A (en)
BE341447A (en)
BE695894A (en)