BE340457A - - Google Patents

Info

Publication number
BE340457A
BE340457A BE340457DA BE340457A BE 340457 A BE340457 A BE 340457A BE 340457D A BE340457D A BE 340457DA BE 340457 A BE340457 A BE 340457A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
defined under
process defined
metals
operating
catalysts
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE340457A publication Critical patent/BE340457A/fr

Links

Classifications

    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C10PETROLEUM, GAS OR COKE INDUSTRIES; TECHNICAL GASES CONTAINING CARBON MONOXIDE; FUELS; LUBRICANTS; PEAT
    • C10GCRACKING HYDROCARBON OILS; PRODUCTION OF LIQUID HYDROCARBON MIXTURES, e.g. BY DESTRUCTIVE HYDROGENATION, OLIGOMERISATION, POLYMERISATION; RECOVERY OF HYDROCARBON OILS FROM OIL-SHALE, OIL-SAND, OR GASES; REFINING MIXTURES MAINLY CONSISTING OF HYDROCARBONS; REFORMING OF NAPHTHA; MINERAL WAXES
    • C10G11/00Catalytic cracking, in the absence of hydrogen, of hydrocarbon oils
    • CCHEMISTRY; METALLURGY
    • C10PETROLEUM, GAS OR COKE INDUSTRIES; TECHNICAL GASES CONTAINING CARBON MONOXIDE; FUELS; LUBRICANTS; PEAT
    • C10GCRACKING HYDROCARBON OILS; PRODUCTION OF LIQUID HYDROCARBON MIXTURES, e.g. BY DESTRUCTIVE HYDROGENATION, OLIGOMERISATION, POLYMERISATION; RECOVERY OF HYDROCARBON OILS FROM OIL-SHALE, OIL-SAND, OR GASES; REFINING MIXTURES MAINLY CONSISTING OF HYDROCARBONS; REFORMING OF NAPHTHA; MINERAL WAXES
    • C10G11/00Catalytic cracking, in the absence of hydrogen, of hydrocarbon oils
    • C10G11/10Catalytic cracking, in the absence of hydrogen, of hydrocarbon oils with stationary catalyst bed

Landscapes

  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Oil, Petroleum & Natural Gas (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical Kinetics & Catalysis (AREA)
  • General Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Organic Chemistry (AREA)
  • Production Of Liquid Hydrocarbon Mixture For Refining Petroleum (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 procédé pour la conversion d'hydrocarbures à point d'ébulli- tion élevé en hydrocarbures plus volatils". 



   Lorsqu'on convertit des mélanges d'hydrocarbures à point d'ébullition élevé, tels que goudrons, huiles miné- rales, bitumes, asphaltes, leurs produits de distillation et leurs résidus, etc., par chauffage en composés à point d'é- bullition inférieur, les résultats sont, dans des méthodes employées jusqu'à présent, fortement compromis par le dépôt de charbon sur les surfaces métalliques par exemple en fer,   (etc.,   présentes dans la chambre de réaction. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Or,on a trouvé,d'après la. présente invention, qu'on peut néanmoins obtenir des rendements satisfaisants, tout en utilisant des métaux à chaud, pourvu qu'on évite la présence dans la zone chaude de métaux susceptibles de pro- voquer à chaud un dépôt de carbone. On a trouvé en effet que les métaux se différencient considérablement sous ce rapport, les métaux cobalt, chrome, nickel, manganèse,   tungstène,   molybdène, titane, zirconium, niobium, tantale, thorium, uranium, cuivre, thallium et leurs alliages étant surtout ceux qui ne provoquent pas de dépôt de carbone ou qui   n'en   causent qu'un dépôt minime et qui fournissent d'ex- oellents rendements en benzine etc.

   Ces métaux ont en outre, surtout s'ils présentent un développement superficiel consi- dérable, une action   catalytique   par rapport à la production d'une installation donnée, de sorte   q   si l'on se sert par exemple d'un autoclave revêtu intérieurement de cobalt, il est avantageux de le garnir en outre de cobalt sous forme   de grenailles ou de rognures ; peut toutefois y mettre   aussi à leur place d'autres catalyseurs, ayant par exemple le caractère d'oxydes ou de   sulfures.   



   Le chauffage peut s'effectuer, soit de la façon généralement usitée, par chauffage extérieur, soit de pré- férence par chauffage intérieur, en excluant les métaux nui- sibles et en utilisant les métaux et alliages définis ci- dessus, On peut donc par exemple amener la chaleur au moyen d'un serpentin en acier au chrome et au nickel riche en ces deux métaux, dans lequel circulent comme source de chaleur des masses fondues ou des gaz chauds, par exemple de la vapeur d'eau surchauffée, ou bien on peut utiliser un   chauf-     fage   électrique a résistance,sous forme de fils, de bandes, etc.de chauffage, consistant en métaux ou alliages qui ne 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 provoquent pas de dépôt de carbone et qui aient de préfé- rence encore une action catalytique.

   On peut de la sorte fournir la chaleur nécessaire à la réaction, en totalité ou en partie, par l'intermédiaire de la surface même des substances catalysantes. Au lieu d'éléments calorifiques à résistance compacte, on peut aussi se servir de résistan- ces en matière granulée, en évitant toutefois toujours les métaux susceptibles de provoquer un dépôt de carbone. Il est en général avantageux que la masse principale des sub- stances à traiter forme pendant la réaction un liquide co- hérent. Le procédé peut être mis en oeuvre de façons fort diverses. 



   On a encore trouvé qu'on peut également obtenir aux dépens des matières premières citées plus haut des li- quides de grande valeur à point d'ébullition peu élevé, en opérant en l'absence de métaux dans la zône chaude et en pré- sence de catalyseurs non métalliques qui ne provoquent pas de dépôt de carbone. On peut citer comme matières non mé- talliques de ce genre, en dehors de métalloïdes et de leurs composés, des composés de métaux de nature diverses, p. ex. des composés oxygénés, notamment les oxydes des métaux lourds des troisième aux sixième groupes du système périodique, ainsi que ceux du fer, du nickel et du cobalt.

   Il se produit alors, sans que, lorsqu'on se sert par exemple de composés oxygénés, il y ait de réduction de ces derniers en métal, et sans dépôt gênant de carbone, une forte action   catalytique,   variable avec la nature du catalyseur, qui donne lieu à une formation abondante d'hydrocarbures à bas point d'ébullition, présentant le caractère des essences minérales. 



   Les catalyseurs peuvent aussi être ajoutés avec avantage à l'état très divisé aux mélanges d'hydrocarbures à 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 traiter. On peut dans ce mode opératoire utiliser comme catalyseurs, en dehors de ceux ci-tés ci-dessus, les matiè- res les plus diverses, telles que sels, minéraux, etc. et il importe essentiellement en ce cas que la substance ajou- tée soit divisée si finement qu'elle flotte en totalité ou en partie dans le liquide pendant l'ébullition ou qu'elle y soit maintenue en suspension par le mouvement du liquide. 



   Au lieu de répartir en fine division ou de dis- soudre les substances   catalysantes   dans les matières premiè- res mises en oeuvre, on peut aussi faire ruisseler ces der- nières à température appropriée sur des catalyseurs en mor- ceaux, par exemple dans une colonne. 



   On obtient des résultats particulièrement favora- bles si l'on soumet les matières à traiter à   11 action   de deux ou de plusieurs catalyseurs de nature diverse, en fai- sant agir simultanément ou consécutivement, ou plusieurs fois alternativement, des masses de contact qui se distinguent avantageusement l'une de l'autre par le fait que l'une favo- rise plutôt la désagrégation et l'autre plutôt l'hydrogéna- tion. On peut par exemple garnir le vase ou s'effectue le traitement d'un mélange de deux ou de plusieurs catalyseurs du genre qui vient d'être défini, ou bien, ce qu'on a trouvé être particulièrement avantageux, utiliser alternativement des catalyseurs du genre décrit.

   Il se produit alors, par exemple par l'action de l'un des catalyseurs, une scission des hydro- carbures en fragments plus petits, tandis que l'action de l'autre catalyseur provoque   11 hydrogénation   de ces fragments incomplets par l'hydrogène des. gaz de craquage. On opère par exemple dans une colonne, dans laquelle on place les cataly-   seurs   de préférence sur des plateaux perforés. 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 



   Le chauffage est avantageusement réglé dans le présent procédé, en rapport avec la vitesse de   décomposi-   tion, de telle façon qu'il ne distille principalement que les produits bouillant au-dessous du point d'ébullition limite désiré.On peut à cet effet munir par exemple le vase,   où.   s'effectue la réaction, d'un réfrigérant à reflux chauffé, dont la température est réglée de telle façon que seuls les produits désirés puissent passer. 



   Si l'on se sert d'une colonne, il est avantageux d'opérer à une température et avec un débit tels que les produits de transformation bouillant au-dessous d'une limite de température déterminée s'échappent à son extrémité supé- rieure sous forme de vapeurs. 



   Le procédé peut être réalisé sous la pression ordi- naire ou sous pression réduite ou plus élevée ; on peut aussi faire circuler pendant l'opération des gaz indifférents. 



  On peut également opérer en présence d'hydrogène ou de gaz ou de vapeurs susceptibles de céder de l'hydrogène, par exemple de la vapeur   d'eau.   On peut exécuter le procédé en marche continue, en remplaçant de façon permanente la quan- tité d'huile qui distille, tandis qu'il suffit en général de ne soutirer que de temps en temps le résidu épaissi de la distillation. Au lieu de condenser directement les vapeurs qui s'échappent, on peut aussi les soumettre à un traitement catalytique spécial. 



   On peut aussi transformer, d'après le présent pro- cédé, de charbon avec des rendements particulièrement élevés en produits liquides de grande valeur, en utilisant un mélange de charbon finement divisé avec de l'huile minérale, du gou- dron ou des hydrocarbures similaires ou leurs produits de dis- 

 <Desc/Clms Page number 6> 

   filiation   ou de transformation. Il est avantageux de se ser- vir dans ce cas de catalyseurs dissous ou réduits en poudre fine. 



   Les produits obtenus peuvent trouver directement emploi, par exemple comme combustibles, ou bien ils peuvent être traités ultérieurement des   fagons   les plus diverses, par exemple par distillation fractionnée, par hydrogénation, par   chloruration,   par oxydation, etc. 



   On peut aussi traiter les produits liquides obtenus, comme tels ou de préférence après en avoir séparé les consti- tuants très volatils, utilisables directement comme éther de pétrole ou comme   benzine, a   température élevée et de pré- férence sous pression élevée, éventuellement en présence de catalyseurs, par l'hydrogène ou les gaz capables d'en céder. 



  On obtient ainsi presque la totalité du mélange   d'hydrocar-   bures o point d'ébullition   élevé,pris   pour point de départ, sous forme de produits plus volatils, qui peuvent trouver emploi comme combustibles pour moteurs, comme solvants,   comne   lubrifiants, etc. 



   EXEMPLE 1. 
 EMI6.1 
 



  ...8¯1It¯¯¯¯z * . 



     Du.   goudron provenant de la carbonisation de la houille à basse température est chauffé sous addition de rognures de cobalt, de poudre de nickel, etc. à 3000 dans un autoclave revêtu d'émail, dans lequel aucune partie de fer libre ne peut entrer en contact avec la matière dont il est rempli, on peut distiller de grandes quantités de benzine, sans qu'il se produise de dépôt de carbone. 



     EXEMPLE   2. 
 EMI6.2 
 



  #* .#* * ..**.*.# Un autoclave revêtu intérieurement d'un alliage de 

 <Desc/Clms Page number 7> 

   nickel   et de chrome est garni d'huile minérale brute, le cas échéant après l'introduction de catalyseurs, par exemple d'acide molybdique ou de pyrites, puis il est chauffé à 320 ; on peut au bout de quelque temps distiller de grandes quan- tités d'hydrocarbures à bas point d'ébullition. 



   EXMEPLE 3 
 EMI7.1 
 ¯¯¯-¯8¯.- 
On chauffe de l'huile brute de Panuco uniformément à 400  dans une chaudière tubulaire en alliage de chrome et de nickel, par exemple en acier WT2 deKrupp, possédant une grande surface de chauffe et construite de façon à assurer une bonne circulation de liquide. Les vapeurs qui se forment sont, en tant qu'elles bouillent au-dessus de 250 , condensées et ramenées dans la chaudière, tandis que les constituants plus volatils sont recueillis séparément et traités ultérieu- rement en vue de l'obtention d'huile légères et moyennes du commerce. Si l'on remplace de façon permanente l'huile brute consommée, on peut obtenir des huiles aisément vola- tiles, sans résidus appréciables, en marche Ininterrompue. 



   EXEMPLE 4. 
 EMI7.2 
 



  #*# *-<*# *# 
Du. goudron de lignite chauffé à   350-370    dans une chaudière émaillée, munie d'une colonne à distillation frac- tionnée et d'une spirale de chauffe en fil de nickel, cons- 
 EMI7.3 
 tamment recouverte de1liquide, la totalité ou une partie de la chaleur nécessaire à la réaction étant fournie par le chauffage électrique de ladite spirale. On recueille les fractions bouillant au-dessous de 270 , tout en Introduisant continuellement du goudron, qui est ainsi transformé sans résidu notable en huiles pour moteurs Diesel et en essence. 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 



   On réalise facilement un débit horaire atteignant 50% de la capacité de la chaudière. 



   EXEMPLE 5. 



   On chauffe de l'huile d'anthracène, tout en remuant continuellement, à 350-360  dans une chaudière fermée revêtue intérieurement d'aluminium et munie d'un réfrigérant à reflux et d'un dispositif de chauffage électrique en fil ou ruban de métal cécas ( alliage de nickel, de chrome et de fer ) réparti uniformément en couche plate au fond de la chaudière et restant constamment recouvert de liquide. Les fractions bouillant au-dessous de 250-2700 s'échappent de façon permanen- te. La proportion de fractions passant au-dessous de 3000 a, à peu près, triplé par rapport à celle contenue dans l'huile prise pour point de départ. 



   EXEMPLE 6. 



   On chauffe de l'huile minérale brute dans une chaudière chromée, dans laquelle se trouve un élément calorifi- que électrique en chrmo-nickel. La chaudière est placée dans un bain de chauffage dont la température est maintenue si modérée qu'il ne se produise pas de décomposition notable de l'huile au contact de la paroi chromée. L'élément calori- fique immergé dans l'huile est par contre chauffé si forte- ment qu'il se produise un craquage énergique. Les fractions très volatiles sont séparées des vapeurs par déphlegmation; le résidu   asphalteux   est soutiré de temps en temps. 



   EXEMPLE 7. 



   On fait passer 100 kg de goudron de gazogène renfer- gant 20 de constituants qui bouillent jusqu'à 300  par une 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 colonne en briques de silice moulées garnie de permutite à l'oxyde de cobalt ou d'uranium et chauffée à 500 . On obtient une huile fluide, dont 40% ou plus passent à la distillation jusqu'à 300 ; la formation de gaz est peu importante. On peut transformer par un traitement réitéré jusqu'à 90 % de la matière première en liquides à point d'ébullition peu élevé. 



   EXEMPLE 8. 



   De l'huile minérale brute de Panuco, dont 0,5 % distillent jusqu'à 300 , est additionnée dans une chaudière émaillée d'acide molybdique en morceaux, puis distillée. 



  On obtient une huile fluide, fluorescente, dont environ   50 %   ou davantage passent à la distillation jusqu'à 300 . 



  Le résidu a le caractère d'une huile de graissage. 



   EXEMPLE 9. 
 EMI9.1 
 



    # # 
100 Kg. d'huile minérale brute sont additionnés dans un vase distillatoire émaillé de 10 kg. de fine poudre de fer ( obtenue par exemple par décomposition du fer car- bonyle ), puis soumis à une distillation lente. On obtient environ 50-60   % de   fractions bouillant jusqu'à 3000. Le résidu visqueux est dilué par un solvant approprié, puis séparé du catalyseur,par filtration; il peut alors trouver emploi, après qu'on en a chassé le solvant, comme huile de graissage, de chauffage, etc.   Au   lieu de fer, on peut aussi utiliser d'au- tres métaux tels que le molybdène, le nickel, etc. ou des oxydes ou sulfures tels que l'oxyde de fer, le sulfure de fer, ou du sable fin etc. 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 



  EXEMPLE   10.   



   On introduit dans une colonne maçonnée en briques de silice, chauffée de façon à ce que la température aille, de bas en haut, en diminuant d'environ 500   jusqu'à   300-3500 et garnie par exemple de permutite cobaltique comme catalyseur, de l'huile minérale brute préalablement chauffée, qu'on laisse ruisseler lentement. Il s'échappe constamment à l'extrémité supérieure de la colonne une quantité abondante de vapeurs, qui sont séparées, par un déphlegmateur chauffé à 200 , en benzine et en hydrocarbures à point d'ébullition plus élevé. 



   Il s'écoule au bas de la colonne de l'huile épaisse. On peut faire passer par la colonne de bas en haut un courant de gaz ou de vapeur, par exemple d'azote, d'hydrogène, de vapeur d'eau, parfois aussi d'air. On peut aussi utiliser comme ca- talyseur par exemple l'acide molybdique, le sulfure de fer, les cendres de pyrites, etc. 



   EXEMPLE 11. 



   Une colonne, revêtue intérieurement de tôle d'alu- minium, est munie de plateaux perforés, garnis alternative- ment, de haut en bas, de permutite cobaltique ( catalyseur désagrégeant ) et de charbon activé ( catalvseur principale- ment hydrogénant). On fait couler dans cette colonne de l'huile minérale brute à des températures situées autour de 4500; les vapeurs s'échappent en traversant un déphlegmateur et fournissent un liquide qui consiste essentiellement en   substance de point d'ébullition peu élevé ; del'huile épais-   se s'écoule du bas de la colonne, Au lieu du couple de cata- lyseurs charbon activé - permutite cobaltique, on peut aus- 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 si utiliser par exemple du charbon activé chargé d'oxyde d'uranium et de l'oxyde chromique ou de l'acide molybdique et de l'oxyde manganeux, etc. 



   EXEMPLE 12. 
 EMI11.1 
 



  ¯8¯¯¯¯¯.¯8- 
Délayer 50   Kg.   de lignite et 10   Kg.   d'acide molybdi- que avec 50 Kg d'huile minérale brute et distiller le tout dans une chaudière émaillée. On obtient 70 Kg d'huile fluo- rescente bouillant jusqu'à 300  et une faible proportion d'un résidu visqueux. 



   EXEMPLE 13. 
 EMI11.2 
 



  ¯8¯.¯8¯8¯8- 
On fait couler 100 parties d'une huile minérale   al-   lemande brute dans une colonne chauffée à 400 , revêtue inté- rieurement d'une tôle de cobalt et remplie de permutite co- baltique-cuivrique. Ensuite on introduit un courant uniforme d'hydrogène et de vapeur d'eau. On obtient alors comme pro-   duit 'd'écoulement   70 - 80 % en poids de l'huile minérale bru- te, employée sous forme d'une huile bouillant vers 300 , tan- dis que dans l'appareil réfrigérant suivant se trouvent 30 à 20 % sous forme d'une benzine incolore bouillant vers 175 .



   <Desc / Clms Page number 1>
 process for the conversion of high boiling point hydrocarbons to more volatile hydrocarbons ".



   When converting mixtures of high boiling point hydrocarbons, such as tars, mineral oils, bitumens, asphalts, their distillation products and residues, etc., by heating into high-boiling compounds lower boiling, the results are, in methods employed heretofore, strongly compromised by the deposition of carbon on metallic surfaces, for example iron, (etc., present in the reaction chamber.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   However, we found, according to the. present invention, that satisfactory yields can nevertheless be obtained while using hot metals, provided that the presence in the hot zone of metals liable to cause carbon deposition when hot is avoided. It has in fact been found that the metals differ considerably in this respect, the metals cobalt, chromium, nickel, manganese, tungsten, molybdenum, titanium, zirconium, niobium, tantalum, thorium, uranium, copper, thallium and their alloys being especially those which do not or only cause minimal deposition of carbon and which provide excellent yields of benzine etc.

   These metals also have, especially if they exhibit a considerable surface development, a catalytic action with respect to the production of a given installation, so that if one uses for example an autoclave coated internally with cobalt, it is advantageous to additionally garnish it with cobalt in the form of granules or clippings; can however also replace other catalysts therein, for example having the character of oxides or sulphides.



   The heating can be carried out, either in the manner generally used, by external heating, or preferably by internal heating, excluding harmful metals and using the metals and alloys defined above. example bring the heat by means of a coil made of chromium and nickel steel rich in these two metals, in which circulate as a heat source molten masses or hot gases, for example superheated water vapor, or else electric resistance heating can be used, in the form of heating wires, bands, etc., consisting of metals or alloys which do not

 <Desc / Clms Page number 3>

 do not cause carbon deposition and which more preferably have a catalytic action.

   In this way, the heat necessary for the reaction can be supplied, in whole or in part, via the actual surface of the catalyzing substances. Instead of heating elements with compact resistance, it is also possible to use resistances made of granulated material, while always avoiding metals liable to cause carbon deposition. It is in general advantageous that the main mass of the substances to be treated forms during the reaction a coherent liquid. The method can be implemented in very different ways.



   It has also been found that it is also possible to obtain at the expense of the raw materials mentioned above high-value liquids with a low boiling point, by operating in the absence of metals in the hot zone and in the presence non-metallic catalysts which do not cause carbon deposition. As such non-metallic materials, besides metalloids and their compounds, there may be mentioned metal compounds of various kinds, eg. ex. oxygenates, in particular the oxides of heavy metals from the third to sixth groups of the periodic system, as well as those of iron, nickel and cobalt.

   It then occurs, without, when using for example oxygenated compounds, there is reduction of the latter to metal, and without annoying deposit of carbon, a strong catalytic action, variable with the nature of the catalyst, which gives rise to an abundant formation of low boiling point hydrocarbons, having the character of mineral spirits.



   The catalysts can also be added with advantage in the highly divided state to mixtures of hydrocarbons with

 <Desc / Clms Page number 4>

 treat. In this procedure, it is possible to use as catalysts, apart from those mentioned above, the most diverse materials, such as salts, minerals, etc. and it is essential in this case that the added substance is so finely divided that it floats in whole or in part in the liquid during boiling or is kept in suspension there by the movement of the liquid.



   Instead of finely dividing or dissolving the catalyzing substances in the raw materials used, it is also possible to run the latter at an appropriate temperature over lumpy catalysts, for example in a column. .



   Particularly favorable results are obtained if the materials to be treated are subjected to the action of two or more catalysts of various kinds, by causing the contact masses to act simultaneously or consecutively, or several times alternately, of the contact masses which are formed. are advantageously distinguished from one another in that one favors disintegration and the other rather hydrogenation. For example, it is possible to fill the vessel where the treatment is carried out with a mixture of two or more catalysts of the type which has just been defined, or else, which has been found to be particularly advantageous, to use alternately catalysts of the same. genre described.

   There then occurs, for example by the action of one of the catalysts, a splitting of the hydrocarbons into smaller fragments, while the action of the other catalyst causes the hydrogenation of these incomplete fragments by hydrogen. of. cracked gas. The operation is carried out, for example, in a column in which the catalysts are preferably placed on perforated trays.

 <Desc / Clms Page number 5>

 



   The heating is advantageously controlled in the present process, in relation to the rate of decomposition, so that it mainly distils only those products boiling below the desired limit boiling point. for example the vase, where. The reaction is carried out in a heated reflux condenser, the temperature of which is controlled such that only the desired products can pass.



   If a column is used, it is advantageous to operate at a temperature and with a flow rate such that transformation products boiling below a determined temperature limit escape at its upper end. in the form of vapors.



   The process can be carried out under ordinary pressure or under reduced or higher pressure; indifferent gases can also be circulated during the operation.



  It is also possible to operate in the presence of hydrogen or of gases or vapors capable of yielding hydrogen, for example water vapor. The process can be carried out continuously, permanently replacing the amount of oil which distils, while it is generally sufficient to only occasionally withdraw the thickened residue from the distillation. Instead of directly condensing the escaping vapors, they can also be subjected to a special catalytic treatment.



   Coal in particularly high yields can also be transformed by the present process into high-value liquid products, using a mixture of finely divided coal with mineral oil, tar or hydrocarbons. similar products or their

 <Desc / Clms Page number 6>

   parentage or transformation. It is advantageous in this case to use catalysts dissolved or reduced to fine powder.



   The products obtained can find direct use, for example as fuels, or they can be further processed in the most diverse ways, for example by fractional distillation, by hydrogenation, by chlorination, by oxidation, etc.



   It is also possible to treat the liquid products obtained, as such or preferably after having separated therefrom the very volatile constituents, which can be used directly as petroleum ether or as benzine, at high temperature and preferably under high pressure, optionally in the presence. catalysts, by hydrogen or gases capable of yielding them.



  Almost all of the high boiling point hydrocarbon mixture taken as a starting point is thus obtained in the form of more volatile products, which can be used as motor fuels, solvents, lubricants, etc.



   EXAMPLE 1.
 EMI6.1
 



  ... 8¯1It¯¯¯¯z *.



     Of. Tar from the carbonization of coal at low temperature is heated with the addition of cobalt shavings, nickel powder, etc. at 3000 in an autoclave coated with enamel, in which no part of free iron can come into contact with the material with which it is filled, large quantities of benzine can be distilled, without any deposition of carbon occurring.



     EXAMPLE 2.
 EMI6.2
 



  # *. # * * .. **. *. # An autoclave coated internally with an alloy of

 <Desc / Clms Page number 7>

   nickel and chromium is packed with crude mineral oil, if necessary after the introduction of catalysts, for example molybdic acid or pyrites, then it is heated to 320; large quantities of low boiling point hydrocarbons can be distilled after some time.



   EXAMPLE 3
 EMI7.1
 ¯¯¯-¯8¯.-
Crude Panuco oil is heated uniformly to 400 in a tubular boiler made of a chromium nickel alloy, for example WT2 steel from Krupp, having a large heating surface and constructed in such a way as to ensure good circulation of liquid. The vapors which form are, as they boil above 250, condensed and returned to the boiler, while the more volatile constituents are collected separately and subsequently treated in order to obtain light oils. and trade averages. If one permanently replaces the crude oil consumed, one can obtain easily volatile oils, without appreciable residues, in uninterrupted operation.



   EXAMPLE 4.
 EMI7.2
 



  # * # * - <* # * #
Of. lignite tar heated to 350-370 in an enamelled boiler, fitted with a fractional distillation column and a heating spiral of nickel wire,
 EMI7.3
 sufficiently covered with liquid, all or part of the heat necessary for the reaction being supplied by the electric heating of said spiral. The fractions boiling below 270 are collected, while continuously introducing tar, which is thus transformed without noticeable residue into diesel engine oils and gasoline.

 <Desc / Clms Page number 8>

 



   An hourly flow rate of up to 50% of the boiler capacity is easily achieved.



   EXAMPLE 5.



   Anthracene oil is heated, while stirring continuously, to 350-360 in a closed boiler lined internally with aluminum and fitted with a reflux condenser and an electric heater made of metal wire or tape. cécas (alloy of nickel, chromium and iron) distributed evenly in a flat layer at the bottom of the boiler and remaining constantly covered with liquid. Fractions boiling below 250-2700 will escape permanently. The proportion of fractions passing below 3000 has approximately tripled with respect to that contained in the oil taken as a starting point.



   EXAMPLE 6.



   Crude mineral oil is heated in a chromed boiler, in which there is an electric heating element made of chromium-nickel. The boiler is placed in a heating bath, the temperature of which is kept so moderate that no appreciable decomposition of the oil occurs on contact with the chrome wall. The heating element immersed in oil, on the other hand, is heated so strongly that strong cracking occurs. The very volatile fractions are separated from the vapors by dephlegmation; the asphalt residue is drawn off from time to time.



   EXAMPLE 7.



   100 kg of gasifier tar containing 20 constituents which boil up to 300 are passed through a

 <Desc / Clms Page number 9>

 column in molded silica bricks lined with permutite with cobalt or uranium oxide and heated to 500. A fluid oil is obtained, of which 40% or more passes to the distillation up to 300; gas formation is insignificant. Up to 90% of the raw material can be transformed by repetitive processing into low-boiling liquids.



   EXAMPLE 8.



   Panuco crude mineral oil, 0.5% of which distils up to 300, is added in a boiler enameled with molybdic acid in pieces, and then distilled.



  A fluid, fluorescent oil is obtained, of which about 50% or more passes through the distillation up to 300.



  The residue has the character of a lubricating oil.



   EXAMPLE 9.
 EMI9.1
 



    # #
100 kg. Of crude mineral oil are added to an enameled 10 kg distillation vessel. of fine iron powder (obtained for example by decomposition of carbonyl iron), then subjected to slow distillation. About 50-60% of fractions boiling up to 3000 are obtained. The viscous residue is diluted with an appropriate solvent, then separated from the catalyst by filtration; it can then find use, after the solvent has been removed, as lubricating oil, heating oil, etc. Instead of iron, other metals such as molybdenum, nickel, etc. can also be used. or oxides or sulphides such as iron oxide, iron sulphide, or fine sand etc.

 <Desc / Clms Page number 10>

 



  EXAMPLE 10.



   It is introduced into a masonry column of silica bricks, heated so that the temperature goes from the bottom to the top, decreasing by approximately 500 to 300-3500 and filled for example with cobalt permutite as catalyst, preheated crude mineral oil, which is allowed to flow slowly. A copious quantity of vapors constantly escapes at the upper end of the column, which are separated, by a dephlegmator heated to 200, into benzine and higher boiling hydrocarbons.



   Thick oil flows down the column. A stream of gas or vapor, for example nitrogen, hydrogen, water vapor and sometimes also air, can be passed through the column from the bottom up. Molybdic acid, iron sulphide, pyrite ash, etc. can also be used as catalyst.



   EXAMPLE 11.



   A column, lined on the inside with aluminum sheet, is provided with perforated trays, lined alternately, from top to bottom, with cobalt permutite (disintegrating catalyst) and activated carbon (mainly hydrogenating catalyst). Crude mineral oil is run through this column at temperatures around 4500; the vapors escape by passing through a dephlegmator and provide a liquid which consists essentially of a substance of low boiling point; thick oil flows from the bottom of the column, Instead of the pair of activated carbon catalysts - cobalt permutite, we can also

 <Desc / Clms Page number 11>

 whether to use, for example, activated carbon loaded with uranium oxide and chromic oxide or molybdic acid and manganous oxide, etc.



   EXAMPLE 12.
 EMI11.1
 



  ¯8¯¯¯¯¯.¯8-
Dissolve 50 kg of lignite and 10 kg of molybdic acid with 50 kg of crude mineral oil and distill the whole in an enamelled boiler. 70 kg of fluorescent oil boiling up to 300 kg and a small proportion of a viscous residue are obtained.



   EXAMPLE 13.
 EMI11.2
 



  ¯8¯.¯8¯8¯8-
100 parts of a crude German mineral oil are poured into a column heated to 400, internally coated with cobalt sheet and filled with co-Baltic-cupric permutite. Then a uniform stream of hydrogen and water vapor is introduced. 70-80% by weight of crude mineral oil is then obtained as a flow product, used as an oil boiling at around 300, while in the following refrigeration apparatus there are 30 at 20% in the form of a colorless benzine boiling around 175.


    

Claims (1)

-:- RESUME -:- -:=:000:=:- L'invention a pour objet : 1) Un procédé pour la transformation de goudrons, d'huiles minérales, etc. en liquide à point d'ébullition peu élevé, par chauffage en présence de métaux, procédé consistant à opérer dans la zône chaude en l'absence de'métaux suscepti- bles de provoquer à chaud un dépôt de carbone. <Desc/Clms Page number 12> -: - SUMMARY -: - -: =: 000: =: - The subject of the invention is: 1) A process for the transformation of tars, mineral oils, etc. in a liquid with a low boiling point, by heating in the presence of metals, a process consisting in operating in the hot zone in the absence of metals liable to cause carbon deposition when hot. <Desc / Clms Page number 12> 2) Un mode d'exécution du procédé défini sous 1), consistant à utiliser comme métaux le cobalt, le nickel, le molybdène, le chrome, le tungstène, le manganèse, le titane, le zirconium, le niobium, le tantale, le thorium, l'uranium, le cuivre, le thallium ou leurs alliages. 2) An embodiment of the process defined under 1), consisting in using as metals cobalt, nickel, molybdenum, chromium, tungsten, manganese, titanium, zirconium, niobium, tantalum, thorium, uranium, copper, thallium or their alloys. 3) Un mode d'exécution du procédé défini sous 1) et 2), consistant à opérer en présence de masses de contact. 3) An execution mode of the process defined under 1) and 2), consisting in operating in the presence of contact masses. 4)'Un mode d'exécution du procédé défini sous 1) 3) consistant à utiliser comme masses de contact des oxydes ou des sulfures, notamment les oxydes des métaux lourds du troisième au sixième groupe du système périodique, ainsi que ceux du fer, du nickel et du cobalt. 4) 'An execution mode of the process defined under 1) 3) consisting in using as contact masses oxides or sulphides, in particular the oxides of heavy metals from the third to sixth group of the periodic system, as well as those of iron, nickel and cobalt. 5.) Un mode d'exécution du procédé défini sous 1) à 4), consistant à fournir la chaleur nécessaire à la réaction par 1 intermédiaire de la matière de contact. 5.) An execution mode of the process defined under 1) to 4), consisting in supplying the heat necessary for the reaction through the contact material. 6) Un mode d'exécution du procédé défini sous 1) à 5), consistant à utiliser la matière de contact à l'état cohé- rent. 6) An embodiment of the process defined under 1) to 5), consisting in using the contact material in the coherent state. 7.) Un mode d'exécution du procédé défini sous 1) à 6) consistant à opérer de façon que la majeure partie des matières a traiter forme pendant la réaction une masse li- quide cohérente. 7.) One embodiment of the process defined under 1) to 6) consisting in operating so that the major part of the materials to be treated form during the reaction a coherent liquid mass. 8. ) Une variante du procédé défini sous 1) à 7), consistant à opérer dans la zone chaude en l'absence demétaux et en présence de catalyseurs non métalliques qu ne provo- quent pas de dépôt de carbone. 8.) A variant of the process defined under 1) to 7), consisting in operating in the hot zone in the absence of metals and in the presence of non-metallic catalysts which do not cause carbon deposition. 9.) un mode d'exécution du procédé défini sous 1) à 8), consistant à opérer en présence de substances catalysantes très divisées ou dissoutes. 9.) an embodiment of the process defined under 1) to 8), consisting in operating in the presence of very divided or dissolved catalyzing substances. 10.) un mnde d'exécution du procédé défini sous 1) à 9) consistant à faire ruisseler les matières à traiter sur <Desc/Clms Page number 13> des catalyseurs en morceaux, de préférence en utilisant une colonne. 10.) a method of carrying out the process defined under 1) to 9) consisting in running the materials to be treated on <Desc / Clms Page number 13> lumpy catalysts, preferably using a column. 11.) un mode d'exécution du procédé défini sous 1) à 10), consistant à régler l'apport de chaleur en rapport avec la vitesse de décomposition des matières premières de telle façon qu'il ne passe à la distillation, effectuée de préférence avec le concours d'un réfrigérant à reflux, essen- tiellement que des produits bouillant au-dessous de la tem- pérature limite désirée. 11.) an embodiment of the process defined under 1) to 10), consisting in adjusting the heat input in relation to the rate of decomposition of the raw materials in such a way that it does not pass to the distillation, carried out from preferably with the aid of a reflux condenser, essentially products boiling below the desired limit temperature. 12.) Un mode d'exécution du procédé défini sous 1) à 11), consistant à soumettre les hydrocarbures à traiter si- multanément ou consécutivement ou alternativement à l'action de catalyseurs différents, avantageusement de nature telle que l'un favorise plutôt la désagrégation et l'autre plutôt l'hydrogénation. 12.) An embodiment of the process defined under 1) to 11), consisting in subjecting the hydrocarbons to be treated simultaneously or consecutively or alternately to the action of different catalysts, advantageously of a nature such that one rather favors disintegration and the other rather hydrogenation. 13. ) Un mode d'exécution du procédé défini sous 12), consistant à répartir les catalyseurs en couches alternatives sur des plateaux perforés. 13.) An embodiment of the process defined under 12), consisting in distributing the catalysts in alternating layers on perforated trays. 14.) Un mode d'exécution du procédé défini sous 1)à 13), consistant à opérer en présence d'hydrogène ou de gaz ou de vapeurs susceptibles de céder de l'hydrogène. 14.) An embodiment of the process defined under 1) to 13), consisting in operating in the presence of hydrogen or of gases or vapors liable to yield hydrogen. 15. ) Un mode d'exécution du procédé défini sous 1) a 14), consistant à soumettre à ce procédé comme matières pre- mières des mélanges de charbon finement divisé et d'hydrocarbu- res liquides, 15.) An embodiment of the process defined under 1) to 14), consisting in subjecting to this process as raw materials mixtures of finely divided coal and liquid hydrocarbons,
BE340457D BE340457A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE340457A true BE340457A (en)

Family

ID=17242

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE340457D BE340457A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE340457A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
CA1142873A (en) Hydro-treating process for heavy hydrocarbons in a liquid phase with a dispersed catalyst
NL8500364A (en) PROCESS FOR THE CONVERSION OF HEAVY PETROLEUM RESIDUES TO HYDROGEN AND GASEOUS AND DISTILLATABLE HYDROCARBONS.
JP2007514846A5 (en)
JPS6112789A (en) Method for continuous thermal cracking treatment of heavy oil
US7318891B1 (en) Noah&#39;s pitch process
FR2516932A1 (en) PROCESS FOR CONVERTING HEAVY OILS OR PETROLEUM RESIDUES IN GASEOUS AND DISTILLABLE HYDROCARBONS
BE340457A (en)
Pratt et al. Brown grease pyrolysis under pressure: Extending the range of reaction conditions and hydrocarbon product distributions
EA001938B1 (en) Process and apparatus for upgrading hydrocarbon feeds containing sulfur, metals and asphaltenes
RU2013416C1 (en) Process for preparing binder for manufacturing carbonaceous materials and products therefrom
FR2510133A1 (en) Upgrading of steam-cracker tar by reduced-pressure distn. - after addn. of sulphur to increase softening point of residual pitch
US20240191144A1 (en) Process and apparatus for cracking of thermally unstable feedstock
CN111087017A (en) Method for removing vanadium from crude titanium tetrachloride
NO840773L (en) DIVOLUTION AND HYDROGENERATION OF RESISTANT PETROLEUM REMOVAL PRODUCTS, LIKE ASPHALTENES, RESINTS OL
FR2939804A1 (en) Converting petroleum charges (having e.g. heavy crude), comprises deasphalting oil with heavy solvent and light solvent comprising saturated hydrocarbon, converting deasphalted oil by catalytic cracking and converting pitch by visbreaking
BE390088A (en)
US2099907A (en) Distillation of hydrocarbon oils
BE680444A (en)
BE349222A (en)
BE402863A (en)
BE507278A (en)
Jamal et al. Studies on the Production of Gasoline from Heavy oil (furnace oil) by Thermal Cracking
BE523093A (en)
BE391390A (en)
CH334971A (en) Process for preparing a gas mixture containing carbon monoxide and hydrogen from liquid hydrocarbons