BE337975A - - Google Patents

Info

Publication number
BE337975A
BE337975A BE337975DA BE337975A BE 337975 A BE337975 A BE 337975A BE 337975D A BE337975D A BE 337975DA BE 337975 A BE337975 A BE 337975A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
door
fireplace
opening
air
steam generator
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE337975A publication Critical patent/BE337975A/fr

Links

Classifications

    • FMECHANICAL ENGINEERING; LIGHTING; HEATING; WEAPONS; BLASTING
    • F23COMBUSTION APPARATUS; COMBUSTION PROCESSES
    • F23MCASINGS, LININGS, WALLS OR DOORS SPECIALLY ADAPTED FOR COMBUSTION CHAMBERS, e.g. FIREBRIDGES; DEVICES FOR DEFLECTING AIR, FLAMES OR COMBUSTION PRODUCTS IN COMBUSTION CHAMBERS; SAFETY ARRANGEMENTS SPECIALLY ADAPTED FOR COMBUSTION APPARATUS; DETAILS OF COMBUSTION CHAMBERS, NOT OTHERWISE PROVIDED FOR
    • F23M7/00Doors

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • General Engineering & Computer Science (AREA)
  • Special Wing (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Perfectionnements apportés aux générateurs de vapeur et autres foyers. 



   Cette invention concerne les générateursde vapeur et autres foyers et a pour objet une nouvelle construction permettant d'éviter la production de fumée noire et de réaliser une combustion économique du combustible, cette construction offrant encore cet avantage de pouvoir être appliquée aux foyers existants sans nécessiter de change- ment intérieur et sans imposer d'interruption d'usage pen- dant une période de temps considérable. 



   Dans une chaudière ou un autre foyer établi selon l'invention, la ou les portes de la gueule sont pourvues d'ouvertures destinées à livrer passage à l'air allant de l'extérieur à l'intérieur du foyer au-dessus du feu et d'une mitre ou dispositif déviateur placé du côté interne de cette ou ces portes, cette mitre ou dispositif déviateur ayant pour rôle de renvoyer de haut en bas vers le feu dans le voisina- ge de la ou des portes l'air passant à travers l'ouverture. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Cette ouverture et cette mitre s'étendent, de préfé- rence,en travers de la porte sur la presque totalité de sa largeur ce qui permet à un volume d'air suffisamment grand d'être introduit dans le foyer pour y opérer la combustion et pour empêcher par là même le passage de fumée noire dans la- cheminée. 



   Ladite ouverture est, de préférence, recouverte par un bouclier disposé du côté extérieur de la porte et pourvu d'un orifice d'entrée d'air au-dessous ou sensiblement au niveau du bas de l'ouverture. 



   Des ailettes, -oreilles ou autres saillies convenables peuvent être prévues sur'la porte et/ ou le bouclier et/ ou le dispositif déviateur pour contribuer au réchauffage de l'air durant son passage de l'extérieur à l'intérieur du foyer avant qu'il ne soit dévié vers le feu. 



   Des organes de contrôle, agissant par exemple dans le conduit formé par la porte et le bouclier, peuvent être prévus pour régler le volume d'air passant à travers ladite ouverture et ladite mitre. 



   Pour la facilité de la compréhension et de la réalisati- on industrielle de l'invention,elle va être décrite à titre d'exemple de réalisation constructive en regard des dessins annexés dans lesquels : 
La figure 1 est une élévation de face d'une partie d'un générateur ou autre foyer. 



   La figure 2 en est un plan en coupe. 



   La figure 3 est une vue de côté en coupe de la porte de la gueule du foyer représenté dans les figures 1 et 2. 



   La figure 4 est une vue de côté en coupe d'une variante de cette porte de gueulè de foyer. 



   Si l'on considère tout d'abord la construction repré- sentée dans les figures 1,2 et 3, la porte 1 à charnières de la gueule de ce foyer-2 ou chaque porte 1 à charnières de la gueule de ce foyer est pourvue dans sa moitié supéri- eure d'une ouverture 3 s'étendant en travers de la porte sur 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 presque toute la largeur de la gueule 4 que cette porte 1 est destinée à obturer. L'ouverture 3 se prolonge vers le haut jusqu'à une faible distance du sommet de la gueule 4 et dans les cas où la porte est courbe vers le haut, le   sommet/de   l'ouverture' 3 présente une courbure correspondante. 



  C'est une porte de ce genre qui est figurée aux dessins. De cette façon, on réalise une ouverture de surface égale à pres- que la moitié de la gueule 4 par laquelle un important volume d'air peut passer de l'extérieur à l'intérieur du foyer. 



   Une mitre 5 à trois côtés est prévue   sur la   paroi inter- ne de la porte 1. Cette mitre est venue de fonderie avec la- dite porte et est recourbée vers le bas à son extrémité supé- rieure à partir de sa ligne de jonction avec la porte 1 tan- dis que son extrémité inférieure est recourbée légèrement vers le haut (voir notamment la figure 3). Les côtés de cette mitre 5 sont de préférence courbes (voir notamment la figure 2) pour lui permettre de passer plus facilement à travers la gueule 4, du foyer lorsqu'on ouvre ou ferme la porte 1. L'ouver- ture 6 de la mitre 5 fait une pointe vers le bas et est, de préférence, également inclinée pour faire également une pointe vers l'intérieur,par exemple comme représenté aux dessins. 



   Un bouclier 7 pourvu de côtés est venu de fonderie avec la porte 1 du côté de sa paroi interne. Ce bouclier 7 s'étend du sommet de l'ouverture 3 jusqu'au voisinage du bas de la porte 1 et a son ouverture 8 à sa partie inférieure. 



  Le sommet de ce bouclier 7 présente une courbure dirigée vers le bas tandis que sa paroi interne forme le prolongement de la paroi interne du sommet de la mitre 5. Ledit sommet du bouclier 7 se continue vers le bas selon une direction droite mais inclinée vers l'extérieur et son extrémité inférieure est légèrement recourbée vers l'exté- rieur par exemple comme représenté dans les dessins. 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 



     La   mitre   5,   le bouclier 7 et la porte 1 ménagent à l'air un passage dont la forme rappelle celle d'un U renversé, l'ouverture 3 de la porte 1 étant située à l'en- droit où ce passage présente une courbure "en épingle à cheveu. 



   Les. côtés du bouclier 7 sont, de préférence, droits et perpendiculaires à la porte. 



     A   ou près de l'ouverture 8 du bouclier 7 peut être prévu un registre à papillon 9 monté sur un arbre 10 ou sur des goujons implantés dans les côtés dudit bouclier , cet arbre 10 ou l'un de ces goujons étant étudié pour faire saillie à travers le côté correspondant et étant garni sur sa partie faisant ainsi saillie d'une aiguille indicatrice      
11, une manette 12 permettant de faire tourner l'arbre 10 ou le goujon tandis qu'un écrou de blocage 13 actionnable à la main permet de verrouiller cet arbre ou ce goujon dan la position de réglage choisie. Une aiguille peut être montée sur un carré de l'arbre 10 pour tourner avec lui et la manette peut être solidarisée audit arbre par une clavette 14 pour le même but.

   L'écrou de blocage 13 peut être vissé sur une partie filetée de l'arbre et ser- vir une fois serré à maintenir celui-ci en position en rapprochant l'extrémité du registre 9 tout contre le côté du bouclier 7. 



   Durant le fonctionnement, quand la porte 1 de la gueule du foyer est fermée, l'air est aspiré à travers le bouclier 7, horizontalement à travers   l'ouverture 3   pratiquée dans la porte 1 puis vers le bas à travers la mitre de sorte   @   qu'il rencontre le feu à son extrémité antérieure c'est- à-dire externe. Ce volume d'air renvoyé ainsi sur le feu est déterminé par simple réglage du registre à papillon 9, pour autant qu'il y en ait un, et par cunséquent de la 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 surface utile par laquelle 1'air peut passer dans et à travers ledit bouclier 7 .Durant son passage à travers le bouclier 7, l'ouverture 3 et le déviateur ou mitre 5, l'air se réchauffe au contact de ces organes de sorte qu'en parvenant au feu il est déjà réchauffé.

   La mitre 5 agit non seulement pour dévier l'air vers le bas dans la- direction du feu mais pour le dévier de façon à l'empêcher de passer le long des côtés du tube de fumée du foyer. 



   Des ailettes formant chicanes ou tous autres organes propres à amener l'air en contact avec une grande surface de réchauffage peuvent être prévues sur le bouclier ou sur la partie supérieure de la mitre ou même sur les deux à la fois. 



   Dans la figure 4 la paroi externe de la porte 1 est représentée garnie de saillies 15 formant chicanes et la paroi interne du bouclier 7 garnie de saillies semblables 16 formant également chicanes, ces diverses chicanes étant agencées de manière à obliger l'air à venir en contact intime avec elles et suiver un trajet sinueux de façon à contribuer au réchauffage de ciar préalablement à son entrée dans le foyer. 



   Selon une variante de construction, la mitre 5 peut être établie de façon à constituer un organe distinct de la paroi interne de la porte. Dans ce cas, la mitre 5 peut être en argile réfractaire ou en toute autre matière capable de résister à la chaleur. Le bouclier peut également être établi de façon à former un organe distinct de la porte. 



   On conçoit que, comme tous les organes perfec- tionnés ici décrits sont placés sur la ou les portes 1 du foyer, l'invention peut s'appliquer sans aucune difficulté" aux foyers existants puisqu'il suffit de remplacer leur porte ou portes sans remplacer ou modifier l'une quelconque de leurs parties intérieures. 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 



   On conçoit également que, dans certains cas, le bouclier peut être entièrement supprimé ou mesurer une longueur telle qu'il se termine au bas ou près du bas de l'ouverture pratiquée dans -la porte. Enfin on conçoit que la forme et les dimensions de la mitre peuvent varier selon les besoins, ladite mitre s'étendant dans certains cas vers le bas jusqu'à une faible distance du bas de la porte et se terminant dans d'autres cas au bas ou près du bas de ladite ouverture. 



   Revendications 
1. Un générateur de vapeur ou autre foyer dont la ou les portes de la gueule du foyer sont pourvues d'ouvertures destinées au passage de l'air de l'extérieur à l'intérieur du foyer au-dessus du feu et d'une mitre ou dispositif déviateur disposé du côté interne de ladite porte ou desdites portes, cette mitre ou ce dispositif déviateur étant étudié pour renvoyer vers le bas sur le feu dans le voisinage de cette porte ou de ces portes l'air passant à travers l'ouverture.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Improvements made to steam generators and other fireplaces.



   This invention relates to steam generators and other fireplaces and has for object a new construction making it possible to avoid the production of black smoke and to achieve an economical combustion of the fuel, this construction still offering the advantage of being able to be applied to existing fireplaces without requiring internal change and without imposing any interruption of use for a considerable period of time.



   In a boiler or other fireplace established according to the invention, the door or doors of the mouth are provided with openings intended to provide passage to the air going from the outside to the interior of the fireplace above the fire and a miter or deflector device placed on the internal side of this or these door (s), this miter or deflector device having the role of returning from top to bottom towards the fire in the vicinity of the door (s) the air passing through the opening.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   This opening and this miter preferably extend across the door over almost its entire width, which allows a sufficiently large volume of air to be introduced into the hearth to effect combustion therein and. to thereby prevent the passage of black smoke into the chimney.



   Said opening is preferably covered by a shield disposed on the exterior side of the door and provided with an air inlet orifice below or substantially at the level of the bottom of the opening.



   Fins, lugs or other suitable protrusions may be provided on the door and / or the shield and / or the diverter device to aid in the heating of the air during its passage from the outside to the interior of the fireplace before it is heated. 'it is not deflected towards the fire.



   Control members, acting for example in the duct formed by the door and the shield, may be provided to adjust the volume of air passing through said opening and said bolster.



   For ease of understanding and industrial implementation of the invention, it will be described by way of example of a constructive embodiment with reference to the appended drawings in which:
Figure 1 is a front elevation of part of a generator or other fireplace.



   Figure 2 is a sectional plan.



   Figure 3 is a sectional side view of the fireplace mouth door shown in Figures 1 and 2.



   Figure 4 is a sectional side view of a variant of this fireplace door.



   If we first consider the construction shown in figures 1, 2 and 3, the hinged door 1 of the mouth of this fireplace-2 or each hinged door 1 of the mouth of this fireplace is provided in its upper half an opening 3 extending across the door on

 <Desc / Clms Page number 3>

 almost the entire width of the mouth 4 that this door 1 is intended to close. The opening 3 extends upwards to a short distance from the top of the mouth 4 and in cases where the door is curved upwards, the top / of the opening '3 has a corresponding curvature.



  It is a door of this kind which is shown in the drawings. In this way, an opening with a surface area equal to almost half of the mouth 4 is made, through which a large volume of air can pass from the outside to the inside of the fireplace.



   A three-sided bolster 5 is provided on the inner wall of door 1. This bolster comes from a foundry with said door and is curved downward at its upper end from its junction line with the door. the door 1 while its lower end is curved slightly upwards (see in particular FIG. 3). The sides of this bolster 5 are preferably curved (see in particular FIG. 2) to allow it to pass more easily through the mouth 4 of the hearth when the door 1 is opened or closed. The opening 6 of the fireplace. bolster 5 points downward and is preferably also inclined to also point inward, for example as shown in the drawings.



   A shield 7 provided with sides came from the foundry with the door 1 on the side of its internal wall. This shield 7 extends from the top of the opening 3 to the vicinity of the bottom of the door 1 and has its opening 8 at its lower part.



  The top of this shield 7 has a curvature directed downwards while its internal wall forms the extension of the internal wall of the top of the miter 5. Said top of the shield 7 continues downwards in a straight direction but inclined towards the bottom. the outside and its lower end is slightly curved outwards, for example as shown in the drawings.

 <Desc / Clms Page number 4>

 



     The bolster 5, the shield 7 and the door 1 leave a passage for the air, the shape of which is reminiscent of an inverted U, the opening 3 of the door 1 being located at the place where this passage has a hairpin curvature.



   The. sides of shield 7 are preferably straight and perpendicular to the door.



     At or near the opening 8 of the shield 7 can be provided a butterfly register 9 mounted on a shaft 10 or on studs implanted in the sides of said shield, this shaft 10 or one of these studs being designed to protrude through the corresponding side and being trimmed on its protruding part thus with an indicator needle
11, a lever 12 making it possible to rotate the shaft 10 or the stud while a locking nut 13 which can be actuated by hand enables this shaft or this stud to be locked in the chosen adjustment position. A needle can be mounted on a square of the shaft 10 to rotate with it and the handle can be secured to said shaft by a key 14 for the same purpose.

   The lock nut 13 can be screwed onto a threaded part of the shaft and, when tightened, be used to hold the shaft in position by bringing the end of the register 9 close to the side of the shield 7.



   During operation, when the door 1 of the mouth of the fireplace is closed, the air is sucked through the shield 7, horizontally through the opening 3 made in the door 1 then downwards through the bolster so @ that it meets the fire at its anterior end, that is to say external. This volume of air returned in this way to the fire is determined by simply adjusting the butterfly damper 9, if there is one, and by cunséquent of the

 <Desc / Clms Page number 5>

 useful surface by which the air can pass in and through said shield 7. During its passage through the shield 7, the opening 3 and the diverter or miter 5, the air is heated in contact with these members so that 'by reaching the fire it is already warmed up.

   The miter 5 acts not only to deflect air downward in the direction of the fire but to deflect it so as to prevent it from passing along the sides of the firebox smoke tube.



   Baffles forming fins or any other means suitable for bringing the air into contact with a large heating surface can be provided on the shield or on the upper part of the miter or even on both at the same time.



   In FIG. 4 the external wall of the door 1 is shown fitted with projections 15 forming baffles and the internal wall of the shield 7 furnished with similar projections 16 also forming baffles, these various baffles being arranged so as to force the air to come in. intimate contact with them and follow a winding path so as to contribute to the heating of ciar before entering the home.



   According to an alternative construction, the bolster 5 can be established so as to constitute a member distinct from the internal wall of the door. In this case, the bolster 5 can be made of refractory clay or any other material capable of withstanding heat. The shield can also be set up to form a separate organ from the door.



   It will be understood that, as all the improved components described here are placed on the door or doors 1 of the fireplace, the invention can be applied without any difficulty "to existing homes since it suffices to replace their door or doors without replacing them. or modify any of their interior parts.

 <Desc / Clms Page number 6>

 



   It will also be appreciated that, in certain cases, the shield may be entirely omitted or measure a length such that it ends at the bottom or near the bottom of the opening made in the door. Finally, it is understood that the shape and dimensions of the miter can vary according to needs, said miter extending in some cases downwards to a small distance from the bottom of the door and terminating in other cases at the bottom. or near the bottom of said opening.



   Claims
1. A steam generator or other fireplace in which the door (s) in the mouth of the fireplace are provided with openings intended for the passage of air from the outside to the interior of the fireplace above the fire and a miter or deflector device arranged on the internal side of said door or doors, this miter or deflector device being designed to return downward onto the fire in the vicinity of this door or doors the air passing through the opening .


    

Claims (1)

2. Un générateur de vapeur ou autre foyer selon la revendication 1 caractérisé en ce que l'ouverture et la mitre s'étendent en travers de la porte sur la presque totalité de sa largeur. 2. A steam generator or other fireplace according to claim 1 characterized in that the opening and the bolster extend across the door over almost its entire width. 3. Un générateur de vapeur ou autre foyer selon l'une quelconque des revendications précédentes caractérisé en ce que l'ouverture est recouverte par un bouclier disposé du côté externe de la porte et pourvu d'un orifice d'entrée d'air disposé.au-dessous ou sensiblement au niveau du.bas de ladite ouverture. 3. A steam generator or other fireplace according to any one of the preceding claims characterized in that the opening is covered by a shield disposed on the outer side of the door and provided with an air inlet orifice arranged. below or substantially at the level du.bas of said opening. 4, Un générateur de vapeur ou autre foyer selon l'une quelconque des revendications précédentes caractérisé en ce que des ailettes, oreilles ou autres saillies con- venables sont prévues sur la porte et/ ou sur le bouclier <Desc/Clms Page number 7> et/ ou sur le dispositif déviateur pour contribuer à réchauffer l'air avant qu'il n'entre dans le foyer ou ne soit dévié vers le feu. 4. A steam generator or other fireplace according to any one of the preceding claims characterized in that fins, ears or other suitable protrusions are provided on the door and / or on the shield. <Desc / Clms Page number 7> and / or on the diverter device to help heat the air before it enters the fireplace or is diverted to the fire. 5 Un générateur de vapeur ou autre foyer.selon l'une quelconque des revendications précédentes caractérisé en ce que des organes de contrôle sont prévus pour régler le volume d'air passant à travers l'ouverture de la mitre. 5 A steam generator or other fireplace. According to any one of the preceding claims, characterized in that control members are provided to adjust the volume of air passing through the opening of the miter. R à s u m é Ce générateur de vapeur est caractérisé en ce que la ou les portes de la gueule de son foyer sont percées d'ouvertures permettant le passage de l'air vers l'intérieur au-dessus du feu et pourvues sur leur face interne d'une mitre déviatrice étudiée pour renvoyer cet air vers le bas dans le voisinage de cette ou ces portes, R to s u m e This steam generator is characterized in that the door or doors of the mouth of its fireplace are pierced with openings allowing the passage of air towards the interior above the fire and provided on their internal face with a bolster. deviation designed to return this air downwards in the vicinity of this or these doors,
BE337975D BE337975A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE337975A true BE337975A (en)

Family

ID=16017

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE337975D BE337975A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE337975A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
FR2684747A3 (en) Gas burner of the type with spray pipes
BE337975A (en)
FR2461893A1 (en) Wood burning stove for hot water - houses water jacket with bottom opening for grid, and has half grid length baffle plate
BE1007928A6 (en) Home solid fuel or liquid.
WO1989000267A1 (en) Device forming a gas burner, in particular for heating appliance
FR2682176A1 (en) Wood-fired pyrolysis boiler, with inverse combustion and force draught
BE461389A (en)
BE360945A (en)
FR2607227A1 (en) SOLID FUEL BOILER AND, PARTICULARLY, WOOD BOILER
CH220152A (en) Heating appliance.
BE446467A (en)
FR2500589A1 (en) Heat recuperator for domestic fireplace - has back boiler with internal smoke tubes discharging into flue
BE522468A (en)
FR2483569A1 (en) Domestic solid fuel burner - has external casing with central cylinder containing fuel and combustion gases in intermediate space
FR2471556A1 (en) Oil burner fuel economiser - consists of four interlocking slotted plates with bottom and central openings, assembled to form square section channel
CH175157A (en) Heavy oil burner.
CH360187A (en) Central heating boiler with hob
FR2890532A1 (en) PROFESSIONAL OVEN WITH DIRECT STEAM KITCHEN AND METHOD FOR CONDUCTING THE OVEN.
BE415243A (en)
BE438443A (en)
BE553363A (en)
BE475035A (en)
FR2484612A1 (en) Warm air heat exchanger for fireplace - has air inlet box with internal guide vanes
FR2540606A1 (en) Solid fuel stove
BE441483A (en)