BE331591A - - Google Patents

Info

Publication number
BE331591A
BE331591A BE331591DA BE331591A BE 331591 A BE331591 A BE 331591A BE 331591D A BE331591D A BE 331591DA BE 331591 A BE331591 A BE 331591A
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
switch
steering wheel
assembly according
lever
support plate
Prior art date
Application number
Other languages
French (fr)
Publication of BE331591A publication Critical patent/BE331591A/fr

Links

Classifications

    • BPERFORMING OPERATIONS; TRANSPORTING
    • B62LAND VEHICLES FOR TRAVELLING OTHERWISE THAN ON RAILS
    • B62DMOTOR VEHICLES; TRAILERS
    • B62D1/00Steering controls, i.e. means for initiating a change of direction of the vehicle
    • B62D1/02Steering controls, i.e. means for initiating a change of direction of the vehicle vehicle-mounted
    • B62D1/16Steering columns

Landscapes

  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Chemical & Material Sciences (AREA)
  • Combustion & Propulsion (AREA)
  • Transportation (AREA)
  • Mechanical Engineering (AREA)
  • Steering Controls (AREA)
  • Switches With Compound Operations (AREA)

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 



  Montage du commutateur   des   appareils avertisseurs électriques pour automobiles. 



    @   La présente invention concerne un montage du commutateurde   '' l'appareil   avertisseur électrique des automobiles dans lesquelles l'arbre de direction ne peut pas être utilisé pour le montage du commutateur mais est employé au contraire pour d'autres fonctions par exemple pour recevoir le   tringlage-   de réglage de la carbura-   tion, de   l'allumage,etc. 



   Le commutateur même peut être un commutateur à levier ou un commutateur à bouton poussoir, et il peut être disposé directement ou indirectement sur le valant même ou bien   aussitout   à fait indépendamment du volant,sur une plaque de support placée au¯des- sus de celui-ci. Si le commutateur est fixé sur une plaque de support particulière, cette dernière peut encore porter en même temps dans une position bien visible tous les autres instruments et appareils que le conducteur doit sur eiller ou employer ,ou les plus importants de ces instruments.

   Si la plaque de support occupe une position fixe au-dessus du volant;elle est le plus   avantageusement   fixée à la manière d'un   pu pitre,de   préférence avec une inclinaison adaptée à celle du volant, au tablier du véhicule ou à la colonne fixe de la direction. 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 



   Suivant la présente invention,la poignée de commande du commutateur (c'est à dire pour un commutateur àlevier l'extré- mité libre du levier et pour un commutateur àbouton le bouton poussoir) doit toujours se trouver à un endroit bien déterminé savoir : au-dessus de l'axe du volant de façon que ce soit tou-   r   jours eh cet endroit seulement qu'elle deive être saisie et actic née par la main du conducteur.

   Il est donc tout à fait indiffé- rent même en cas de commutateur fixé sur le volant,que le volant subisse des déplacements angulaires quelconques;la commande du commutateur doit toujours se faire tout de même au même endroit, qui est au-dessus de l'axe du volant.La main du conducteur acqui ert ainsi une habitude telle que même en pleine obscurité elle saisit toujours avec une sécurité absolue la poignée   d   commande du commutateur et est en état de donner le signal exact voulu. 



   Le commutateur pour l'appareil avertisseur électrique,par exem ple une trompe,un klaxon,etc,peut aussi être relié directement à un   comutateurtotatif   ou former un commutateur rotatif,qu,il ait lui-même la forme d'un commutateur à levier ou celle d'un commutateur à bouton et qu'il soit monté directement ou indirec- tement sur le volant ou fixé à une plaque de support fixe au., dessus du volant. Le commutateur rotatif servira dans ce cas à établir des circuits particuliers pour le commutateur principal par exemple pour la production   d'un   signal amorti pour la circu- lation dans les villes ou pour la production du plein signal pour la circulation dans les campagnes. Le commutateur rotatif peut également servir à établir des connexions indépendantes du commutateur principal.

   On peut par exemple,en tournant le commu- tateur rotatif vers la gauche, réduire la lumière des phares   et'   en le faisant tourner vers la droite,mettre en service la pleine lumière. Par la rotation vers la gauche, cn pourrait aussi   émetti   un signal pour tourner à gauche tandis que par   la   rotation à droi te on émettrait un signal pour tourner à droite.

   Si le commuta- teur principal est un commutateur à levier,la poignée de l'extré- mité libre du levier,qui est située au-dessus de   laxe   du volant, reçoit la forme d'un commutateur rotatif et si c'est un commuta-   teur a   bouton-poussoir,le bouton mobile peut servir de commuta- teur rotatif.- 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 
Le dessin représente différents exemples de réalisation de   1* invention    la fig. 1 montre en coupe et en vue de face la disposition d'un commutateur à levier directement sur levolant,par fixation ) sur un des rayons de celui-ci. 



   La Fig.2 montre en coupe et en vue de face la même disposi- tion du commutateur mais avec la poignée de commande fromant commutateur rotatif. 



   La fig. 3 montre en coupe et en vue de face la disposition d'une plaque de support particulièrepour le commutateur sur le volant et le commutateur établi sous la forme d'un commutateur à$ bouton ordinaire ou d'un commanteur à bouton combiné à$ un commutateur rotatif. 



   La fig. 4 montre en coupe et en vue de face la disposition d'une plaque de support particulière fixe,pour le commutateur, au¯dessus du volant,avec fixation au tablier du véhicule,et le commutateur lui-même établi de nouveau sous la forme   d'un   commu- tateur à bouton ordinaire ou d'un commutateur à bouton combiné à un commutateur rotatif. 



   La fig. 5 montre en coupe et en vue de face la disposition d'une plaque de support fixe pour le commutateur au-dessus du volant, mais cette fois avec   fixationà   la colonne fixe de direc- tion. du véhicule, et le commutateur même sous la forme d'un   commu   tateur à levier. 



   Sur toutes les figures,on a représenté   par a   la paroi du ta- blier, par b le volant de   direction,par   c l'arbre de direction et par d la colonne de direction. A la fig,   l,on   a fixé un sim- ple commutateur   à   levier e sur l'un des rayons du volant b et ce commutateur   participe   aonc aux mouvements du volant.Il peut également Être fixé à la couronne du volant. Son levier à res.. sort f s'étend avec son extrémité libre vers   l'intérieur jusqu'au   dessus de l'axe du volant et forme en cet 'endroit une poignée de saisir commande   g.

   Cette   dernière peut, avec un certain jeu dans une douille gl dirigée vers le bas,une partie saillante de l'arbre de direction par exemple la tête de la vis de fixation du volant et reçoit ainsi un guidage.Ce guidage constitue tin moyen de sé- 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 curité évitant les   sollicitationslatérales   de Traction et de compression du levier et peut supposer efficacement à la rup¯ ture éventuelle du levier en ces de chocs latéraux. La forma- tion du contact se fait par simple pression de la main sur la poignée de commande. Lorsque cette pression cesse le levier f revient dans sa position initiale sous l'action d'un ressort. 



  Dans la forme de réalisation de la fig.   3,l'extrémité   du levier se trouvant toujours au-dessus de l'axe du valant a reçu la forme d, un commutateur rotatif h. Le levier f peut à cet effet être creux et contenir les conducteurs aboutissant aux contacts du commutateur rotatif h. Le bouton de commutation rotatif de ce dernier est avantageusement muni d'une marque appropriée permettant de recomnaitre toujours de l'extérieur la position de connexion du commutateur rotatif et des dispositifs   appro¯   priés de crans d'arrêt permettent de faire en sorte que ce bouton reste toujours dans les positions qu'on lui a données. 



   Dans la forme de réalisation de la fig.   5,on   a fixé au   volan   b une plaque de support particulière i, soit sur un rayon ,soit sur la couronne du volant.Sur cette plaque i se trouve placé, au dessus de   l'axe   du volant b,le commutateur pour l'appareil aver tisseur électrique, commuteteur qui est ici supposé etre un   commutateur &   bouton ordinaire ou bien un communtateur à bouton combiné à un commutateur rotatif k. On a désigné par 1 des ins   trumebts,par   exemple un voltmètre et un ampèremètre, ou des instruments analogues qui peuvent encore se placer de   f acon   vi sible sur la plaque i portant le commutateur et sont alors plus facilement observables que dans la position où on les met ac- tuellement. 



   Dans les exemples de réalisation des fig. 4 et 5,la plaque de support du commutateur est désignée par m et s'étend   à   la manière d'un pupitre en restant immobile,au¯dessus du   volant. 5*   Dans'la forme de réalisation de la fig. 4 elle est   lixée    ,au   moyen d'un appui s'étendant par-dessus le   volant,au   tablier a du véhicule et dans la forme de'réalisation de la fig. 5 elle fixe au moyen d'appuis analogues à la colonne de direction fixe d du véhicule.

   Tandis que dans la forme de réalisation de la 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 fig. 4,le commutateur pour Itappareil avertisseur électrique est également supposé être un commutateur à bouton ordinaire ou un commutateur à bouton combiné à un commutateur rotatif,on a   suppo   sé à la fig. 5 que c,est un commutateur à levier e comportant un' levier f dont l'extrémité libre se trouve avec la poignée de commande qui peut également former commutateur rotatif au-dessus de l'axe du volant.Sur la plaque de support m du commutateur sont disposés encore au-dessus du commutateur proprement dit tous les autresinstruments et appareils n importants pour le conducteur , par exemple le   tachomètre,le   voltmètre et l'ampèremètre, la montre l'indicateur de pression   d'huile,le   bouton de démarrage etc.

     Le /!   conducteur les a en cet endroit constamment sous les yeux et   peut'        mieux les surveiller qu'actuellement car ces appareils étaient jusqu'à présent dispersés sur la tablier du véhicule. une lampe o qui est de préférence une lampe tubulaire, prévue sur le bord supérieur de la plaque de support du commutateur sert à éclairer dans l'obscurité tous les instruments et appareils portés par cette plaque. Dans la forme de réalisation de la fig. 3 on ne peut naturellement fixer sur la plaque i de support du commuta- teur que des instruments et des appareils à conducteurs de rac¯ cordement souples qui ne gênent pas la rotation du volant suivant l'amplitude habituelle lors de la marche. 



   Partout où le commutateur est   uisposé   sur une plaque de suppor particulière i ou m, que ce soit sur le volant ou au-dessus de   celui-ci, cette   plaque peut etre munie,sur sa face   inférieure, d'u-   ne douille p saisissant une partie saillante au centre du volant et pouvant servir de guidage et de dispositif de sureté pour em- pêcher les sollicitations latérales à la traction et à   la.   pressio 
REVENDICATIONS. 

**ATTENTION** fin du champ DESC peut contenir debut de CLMS **.



   <Desc / Clms Page number 1>
 



  Assembly of the switch for electrical warning devices for automobiles.



    @ The present invention relates to an assembly of the switch of the electric warning device of automobiles in which the steering shaft cannot be used for mounting the switch but is, on the contrary, used for other functions, for example to receive the adjustment linkage for fuel, ignition, etc.



   The switch itself may be a toggle switch or a push-button switch, and it may be arranged directly or indirectly on the value itself or else quite independently of the steering wheel, on a support plate placed above that. -this. If the switch is fixed to a special support plate, this can still carry at the same time in a clearly visible position all the other instruments and devices which the driver has to put on or use, or the most important of these instruments.

   If the support plate occupies a fixed position above the steering wheel; it is most advantageously fixed in the manner of a pitre, preferably with an inclination adapted to that of the steering wheel, to the vehicle apron or to the fixed column of management.

 <Desc / Clms Page number 2>

 



   According to the present invention, the control handle of the switch (that is to say for a switch to lever the free end of the lever and for a button switch the push button) must always be located at a well-determined location, namely: above the axis of the steering wheel so that it is always there only that it must be grasped and operated by the driver's hand.

   It is therefore completely irrelevant, even in the case of a switch attached to the steering wheel, whether the steering wheel undergoes any angular displacements; the switch must always be operated at the same place, which is above it. The driver's hand thus acquires such a habit that even in the dark it always grasps the switch control handle with absolute safety and is able to give the exact signal required.



   The switch for the electrical warning device, for example a horn, horn, etc., can also be connected directly to a rotary switch or form a rotary switch, whether it is itself in the form of a toggle switch or that of a button switch and whether it is mounted directly or indirectly on the steering wheel or fixed to a support plate fixed above the steering wheel. The rotary switch will be used in this case to establish special circuits for the main switch, for example for the production of a damped signal for traffic in towns or for the production of the full signal for traffic in the countryside. The rotary switch can also be used to make connections independent of the main switch.

   It is possible, for example, by turning the rotary switch to the left, to reduce the light of the headlights and by turning it to the right, to activate the full light. By turning to the left, cn could also emit a signal to turn to the left while by turning to the right a signal would be emitted to turn to the right.

   If the main switch is a toggle switch, the handle on the free end of the lever, which is located above the steering wheel axle, takes the form of a rotary switch and if it is a commutator - push-button switch, the movable button can be used as a rotary switch.

 <Desc / Clms Page number 3>

 
The drawing shows different exemplary embodiments of the invention, FIG. 1 shows in section and in front view the arrangement of a lever switch directly on the steering wheel, by fixing) on one of the spokes thereof.



   Fig. 2 shows in section and in front view the same arrangement of the switch but with the control handle from a rotary switch.



   Fig. 3 shows in section and in front view the arrangement of a particular support plate for the switch on the steering wheel and the switch established in the form of an ordinary button switch or a button switch combined with a switch rotary.



   Fig. 4 shows in section and in front view the arrangement of a particular fixed support plate, for the switch, above the steering wheel, with attachment to the vehicle apron, and the switch itself established again in the form of A regular button switch or a button switch combined with a rotary switch.



   Fig. 5 shows in section and in front view the arrangement of a fixed support plate for the switch above the steering wheel, but this time with attachment to the fixed steering column. of the vehicle, and the switch itself in the form of a toggle switch.



   In all the figures, the wall of the panel is represented by a, by b the steering wheel, by c the steering shaft and by d the steering column. In fig, l, a simple lever switch e has been attached to one of the spokes of the steering wheel b and this switch thus participates in the movements of the steering wheel. It can also be attached to the crown of the steering wheel. Its res ... lever exits f extends with its free end inwards to above the axis of the steering wheel and forms in this place a handle to enter control g.

   The latter can, with a certain play in a downwardly directed sleeve gl, a projecting part of the steering shaft, for example the head of the steering wheel fixing screw, and thus receives a guide. This guide constitutes a means of securing -

 <Desc / Clms Page number 4>

 safety avoiding lateral tension and compression of the lever and can effectively assume the possible breakage of the lever in these lateral shocks. The contact is formed by simply pressing the control handle with your hand. When this pressure ceases the lever f returns to its initial position under the action of a spring.



  In the embodiment of FIG. 3, the end of the lever which is still above the axis of the valant has taken the form of a rotary switch h. The lever f can for this purpose be hollow and contain the conductors ending at the contacts of the rotary switch h. The rotary switch button of the latter is advantageously provided with an appropriate mark allowing the connection position of the rotary switch to be always recognized from the outside and suitable devices required for stop notches make it possible to ensure that this button always remains in the positions given to him.



   In the embodiment of FIG. 5, a particular support plate i was fixed to the volan b, either on a spoke or on the crown of the steering wheel. On this plate i is placed, above the axis of the steering wheel b, the switch for the appliance with electrical weaver, switch which is here supposed to be an ordinary switch & button or else a button switch combined with a rotary switch k. We have designated by 1 ins trumebts, for example a voltmeter and an ammeter, or similar instruments which can still be placed visibly on the plate i carrying the commutator and are then more easily observable than in the position where one currently puts them.



   In the exemplary embodiments of FIGS. 4 and 5, the switch support plate is designated m and extends like a console while standing still above the steering wheel. 5 * In the embodiment of FIG. 4 it is attached, by means of a support extending over the steering wheel, to the apron of the vehicle and in the form of FIG. 5 it fixes by means of supports similar to the fixed steering column d of the vehicle.

   While in the embodiment of the

 <Desc / Clms Page number 5>

 fig. 4, the switch for the electric warning device is also assumed to be an ordinary button switch or a button switch combined with a rotary switch, it has been assumed in FIG. 5 that c, is a lever switch e comprising a lever f, the free end of which is with the control handle which can also form a rotary switch above the axis of the steering wheel. On the support plate m of the switch are placed above the switch itself all other instruments and devices important to the driver, for example the tachometer, the voltmeter and the ammeter, the watch, the oil pressure indicator, the start button etc. .

     The /! the driver has them in this place constantly under the eyes and can 'monitor them better than at present because these devices were until now scattered on the apron of the vehicle. a lamp o which is preferably a tubular lamp, provided on the upper edge of the switch support plate serves to illuminate in the dark all the instruments and apparatus carried by this plate. In the embodiment of FIG. 3 Of course, only instruments and devices with flexible connecting conductors which do not obstruct the rotation of the steering wheel according to the usual amplitude during travel can be fixed to the switch support plate i.



   Wherever the switch is placed on a particular support plate i or m, whether on or above the steering wheel, this plate may be provided on its underside with a gripping socket. a projecting part in the center of the steering wheel which can serve as a guide and a safety device to prevent lateral stresses in traction and in. pressio
CLAIMS.

** ATTENTION ** end of DESC field can contain start of CLMS **.


    

Claims (1)

1) montage de commutateur pour appareil avertisseurs électriques d'automobiles dans lesquelles l'arbre de direction ne peut pas être utilisé pour l'établissement de connexions, caractérisé en ce que la poignée de commande du commutateur qui a la forme d'un colt muta/leur à levier de pression (e) ou d'un commutateur à bouton poussoir (k) se trouve au dessus du centre de l'axe du volant de direction (b). <Desc/Clms Page number 6> EMI6.1 1) Switch assembly for electrical warning device of automobiles in which the steering shaft cannot be used for making connections, characterized in that the switch control handle which has the shape of a colt muta / Their pressure lever (e) or push button switch (k) is located above the center of the steering wheel axle (b). <Desc / Clms Page number 6> EMI6.1 2) Montage de commutateur suivant la revenc1i::n;v:)n -1 ,c.rr'L'.:f:::.tfr en ce qu'en cas d'emploi d'un commutateur à levier de pression la poignée de commande (g) placée au-dessus du centre de l'axe d du volant (b) et appartenant au levier (f) du commutateur posse¯ de une douille (h) qui est ouverte du bas et au moyen de laquel- le elle saisit par le dessus une partie saillante centrale du volant (b) et se guide au moyen de celle-ci. 2) Switch assembly according to revenc1i :: n; v:) n -1, c.rr'L '.: F :::. Tfr in that in case of use of a pressure lever switch the control handle (g) placed above the center of the axis d of the steering wheel (b) and belonging to the lever (f) of the switch has a socket (h) which is open from the bottom and by means of which - the it grasps a central projecting part of the steering wheel (b) from above and guides itself by means of the latter. 3) Montagne de commutateur suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que la poignée de commande,située au-dessus du centre de l'axe du volant (b) et appartenant au commutateur a la forme d'un commutateur rotatif. 3) Switch mountain according to claims 1 and 2, characterized in that the control handle, located above the center of the axis of the steering wheel (b) and belonging to the switch has the form of a rotary switch. 4) Montage de commutateur suivant les revendications 1 et 2 caractérisé en ce que le commutateur est placé sur une paque de support particulière (i) fixée au volant et qui peut porter en même temps les instruments et appareils les plus importants que le conducteur doit surveiller. 4) Switch assembly according to claims 1 and 2 characterized in that the switch is placed on a particular support pack (i) fixed to the steering wheel and which can carry at the same time the most important instruments and devices that the driver must monitor . 5) Montage de commutateur suivant les revendications 1 et 2, caractérisé en ce que le commutateur est placé sur une plaque de support particulière (m) qui est placée de façon fixe à la manière d,un pupitre au-dessus du volant (b) et est fixée au ta- blier (a) du véhicule ou à la colonne fixe de direction (d) cett. plaque 'pouvant en outre porter encore les instruments et 'appa- reils les plus importants que le conducteur doit surveiller. 5) Switch assembly according to claims 1 and 2, characterized in that the switch is placed on a special support plate (m) which is fixedly placed in the manner of a console above the steering wheel (b) and is attached to the vehicle's panel (a) or to the fixed steering column (d) cett. plate which can also carry the most important instruments and devices which the driver has to watch. 6) Montage de commutateur suivant les revendications 4 et 5, caractérisé en ce qu'en un endroit approprié de la plaque de support (i ou m) du commutateur on a disposé une source lumineu se (o) pour éclairer tous les instruments et appareils placés sur'la plaque de support. 6) Switch assembly according to claims 4 and 5, characterized in that at a suitable location of the support plate (i or m) of the switch there is arranged a light source (o) to illuminate all instruments and devices placed on the backing plate. 7).Montage de commutateur suivant les revendications 4 à 6, caractérisé en ce que la plaque de support (i ou M) du commuta- teur peut être pourvue au-dessus d'une partie centrale saillan- EMI6.2 te du volant,deune douille de guidage s'cdaptant par le dessus sur cette partie centrale. <Desc/Clms Page number 7> 7). Switch assembly according to claims 4 to 6, characterized in that the support plate (i or M) of the switch can be provided above a central projecting part. EMI6.2 te of the flywheel, a guide sleeve fitting from above on this central part. <Desc / Clms Page number 7> RESUME. ABSTRACT. La poignée de commande du commutateur de l'avertisseur élec- trique, qui peut être un commutateur à levier de pression ou un commutateur à bouton-Poussoir, se trouve au-dessus de l'axe du centre du volant de direction. The control handle for the electric horn switch, which may be a push-to-lever switch or a push-button switch, is located above the centerline of the steering wheel.
BE331591D BE331591A (en)

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE331591A true BE331591A (en)

Family

ID=10645

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE331591D BE331591A (en)

Country Status (1)

Country Link
BE (1) BE331591A (en)

Similar Documents

Publication Publication Date Title
ES2516016T3 (en) Vehicle
FR2815318A1 (en) Vehicle steering system and wheel comprises externally toothed pinion, fixed to steering column, meshing with crown gear fixed to wheel
BE331591A (en)
JP5897957B2 (en) Handle switch for motorcycle
EP0050086A1 (en) Brake light switch for a motor-cycle
FR2921627A1 (en) Multi-functional support for motor vehicle, has hub nuts and fixation components formed on single part and provided for fixing head lamps, right front mudguard and accessory embedded under bonnet
JP2009220702A (en) Parking device for motorcycle
BE429079A (en)
BE435289A (en)
CH102656A (en) Device indicating changes of direction, for road vehicles.
BE424571A (en)
CH107985A (en) Hub for road vehicle wheel.
CH113679A (en) Device indicating changes of direction, for road vehicles.
FR2459160A3 (en) Anti-theft steering lock for automobile - has electric light bulb shining from key slot and adjoining hole to facilitate location of ignition key
EP0363278A1 (en) Interior lighting device for a motor vehicle
FR2600160A3 (en) MANOMETER EQUIPPED WITH A DEVICE FOR INDICATING INSUFFICIENT PRESSURE
BE362658A (en)
BE500337A (en)
FR2801556A1 (en) PUSH-BUTTON ARRANGEMENT FOR METAL HOUSING OR STEERING ALLOY WITH RACK
BE355437A (en)
BE434919A (en)
CH109076A (en) Device indicating changes of direction, for road vehicles.
FR2754112A1 (en) ROTARY ELECTRIC CONTACTOR COMPRISING CONTROLLED ASSEMBLY MEANS
CH162875A (en) Installation for checking the operation of spark plugs in motor vehicles with several engine cylinders.
CH277877A (en) Two-wheeled vehicle.