BE1003755A4 - Device to change the son of guidance in textile machinery. - Google Patents

Device to change the son of guidance in textile machinery. Download PDF

Info

Publication number
BE1003755A4
BE1003755A4 BE8701507A BE8701507A BE1003755A4 BE 1003755 A4 BE1003755 A4 BE 1003755A4 BE 8701507 A BE8701507 A BE 8701507A BE 8701507 A BE8701507 A BE 8701507A BE 1003755 A4 BE1003755 A4 BE 1003755A4
Authority
BE
Belgium
Prior art keywords
wire guide
distance
control device
guide block
threads
Prior art date
Application number
BE8701507A
Other languages
French (fr)
Original Assignee
Tech Univesitat Dresden
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Tech Univesitat Dresden filed Critical Tech Univesitat Dresden
Application granted granted Critical
Publication of BE1003755A4 publication Critical patent/BE1003755A4/en

Links

Classifications

    • DTEXTILES; PAPER
    • D03WEAVING
    • D03DWOVEN FABRICS; METHODS OF WEAVING; LOOMS
    • D03D3/00Woven fabrics characterised by their shape
    • D03D3/06Fabrics of varying width
    • DTEXTILES; PAPER
    • D02YARNS; MECHANICAL FINISHING OF YARNS OR ROPES; WARPING OR BEAMING
    • D02HWARPING, BEAMING OR LEASING
    • D02H13/00Details of machines of the preceding groups
    • D02H13/16Reeds, combs, or other devices for determining the spacing of threads
    • D02H13/18Reeds, combs, or other devices for determining the spacing of threads with adjustable spacing

Abstract

Dans ce dispositif entre l'amenée des fils et du canevas et le dispositif de fixation est disposé un manipulateur de fils constitué par un dispositif de guidage de fils (9) avec au moins un bloc de guidage de fils (2) disposé mobile en translation, perpendiculairement à la direction de travail sur le guide-fils, avec, associé à au moins un bloc de guidage de fils, un moyen (11) produisant un changement de distance par rapport à un point fixe du dispositif (9) ou par rapport à un autre bloc de guidage de fils, et avec un dispositif de commande (14) associé directement ou indirectement au moyen de changement de distance.In this device between the wire and canvas feed and the fixing device is arranged a wire manipulator constituted by a wire guide device (9) with at least one wire guide block (2) arranged movable in translation , perpendicular to the direction of work on the thread guide, with, associated with at least one thread guide block, means (11) producing a change in distance relative to a fixed point of the device (9) or relative to another wire guide block, and with a control device (14) associated directly or indirectly by means of distance change.

Description

       

   <Desc/Clms Page number 1> 
 
 EMI1.1 
 



  Dispositif pour changer le guidage des fils dans les machines textiles L'invention concerne un dispositif pour changer le guidage des fils dans des machines textiles, en particulier dans les métiers à tisser, dans les métiers de tapisserie, ainsi que dans d'autres dispositifs pour la fabrication de tissus liés. 



  , 0n connalt de façon générale des métiers à tisser qui comportent un dispositif de guidage ou guide-fils pour les fils de chaîne, un mécanisme de formation de la foule, un dispositif de guidage des fils de trame et un dispositif de guidage des fils sous forme d'un peigne. Il y a alors l'inconvénient qu'un changement de la densité des fils de chalne sur la largeur et la longueur continues de tissus n'est pas possible et qu'une formation de dessin et une structuration ne peuvent être obtenues qu'à l'aide de matériaux différents et de la différence de nature des fils amenés, ainsi que par l'agencement et la succession dans le temps des montées et des descentes des fils de chaîne. 



  On connalt par ailleurs, de façon générale, des métiers de tapisserie qui comportent une amenée de canevas sous forme d'un produit textile, un dispositif de guidage de fils réalisé comme un dispositif d'application de fils et un dispositif de fixation réalisé comme poste de tapisserie. Il y a alors l'inconvénient 

 <Desc/Clms Page number 2> 

 qu'il n'est pas possible, avec les guide-fils, d'obtenir un changement à volonté de la densité des fils sur la largeur et la longueur continues du canevas et qu'on ne peut donc réaliser qu'une étendue limitée du dessin. 



   Des considérations analogues valent pour d'autres solutions très différentes de la fabrication de tissus liés. 



   Le but de l'invention est d'obtenir une plus grande variabilité des dessins et des structures et ainsi un accroissement de la valeur d'utilisation des produits textiles plats. 



   Le problème posé à la base de l'invention est de procurer un dispositif pour changer le guidage des fils dans les machines textiles, qui permette d'introduire une pose des fils reproductible dans le dessin et ainsi une plus grande variabilité de dessin et de structure, ainsi que d'obtenir un changement à volonté de la densité des fils et ainsi un changement de la résistance. 



   Ce problème est résolu, suivant l'invention, par le fait que, dans un dispositif pour le changement du guidage des fils dans des machines textiles, avec une amenée des fils et/ou du canevas et avec un dispositif de fixation, on dispose, entre l'amenée des fils et du canevas et le dispositif de fixation, un manipulateur des fils, constitué par un dispositif de guidage des fils, avec au moins un bloc de guidage de fils disposé mobile en translation, perpendiculairement à la direction du travail, sur le guide-fils, avec, associé à au moins un bloc de guidage de fils, un moyen de changement de distance, produisant un changement de distance par rapport à un point fixe du dispositif de guidage de fils ou par rapport à un autre bloc de guidage de fils, et avec un dispositif de commande 

 <Desc/Clms Page number 3> 

 associé au moyen de changement de distance. 



   Avec un tel dispositif, il est possible de changer continuellement la densité locale des fils sur la largeur du produit textile plat, et en fait de manière largement indépendante de leur densité dans le dispositif de guidage des fils. Avec la commande flexible de la densité des fils au poste de fixation, on procure de nouvelles possibilités de création des dessins ou d'adaptation aux sollicitations ultérieures par des forces. 



   Le dispositif de guidage de fils comprend des blocs de guidage des fils, auxquels est associé au moins un élément (il peut y avoir aussi des montants voisins). 



   Comme éléments pour le guidage des fils, on peut employer des aiguilles à trous, des crochets, des tubes, des oeillets, des peignes, des lamettes, etc. 



   Un bloc de guidage de fils fixe est disposé à demeure sur le guide-fils et plusieurs moyens de changement de distance sont reliés en une chaîne centrale agissant d'un côté ou des deux côtés, chaîne qui est reliée à un dispositif de commande, ou bien les moyens de changement de distance sont disposés de manière à former une chaîne de blocs centrale et celle-ci, agissant d'un côté ou des deux côtés, est reliée à un dispositif de commande. 



   Le moyen de changement de distance est formé comme un élément élastique d'extension/retrait ou de retrait/extension. Le dispositif de commande est intégré au moyen de changement de distance. Le moyen de changement de distance est réalisé par des ressorts, et les moyens de changement de distance réalisés comme éléments   d'extension/retrait,   respectivement de retrait/extension présentent des modules d'élasticité 

 <Desc/Clms Page number 4> 

 différents ou une conformation géométrique différentielle. 



   A l'un au moins des blocs de guidage de fils est associé un élément de positionnement relié à une transmission de commande ou à un mécanisme à crantage commandable. 



   Les moyens de changement de distance réalisés par des ressorts ont des constantes élastiques différentes, respectivement ont des conformations géométriques différentes. 



   Le dispositif de commande comporte une transmission d'entraînement et une unité de commande programmable. Au dispositif de commande est associée une commande suivant dessin. 



   Sur les'dessins joints au présent mémoire, on voit en : - figure 1, le poste de travail de tissage d'une machine textile (en élévation latérale) ; - figure 2, la réalisation d'un dispositif de guidage de fils ; - figure 3, la réalisation d'un bloc de guidage de fils ; - figure 4, un poste de travail de tapisserie ;   - figure 5t   la réalisation d'un dispositif de guidage de fils, avec des moyens de changement de distance uniques ; - figure 6, la réalisation d'un dispositif de guidage de fils, avec des moyens de changement de distance, formant une chaîne centrale (cylindre de changement de position) ;   - figure 7.   la réalisation d'un dispositif de guidage de fils, avec des moyens de changement de distance, formant une chaîne de blocs centrale ;

   - figure 8, la réalisation dun dispositif de guidage de fils, avec des moyens de changement de dis- 

 <Desc/Clms Page number 5> 

 tance, formant une chaîne centrale (élément élastique d'extension/retrait) ; - figure 9, la réalisation d'un dispositif de guidage de fils, avec des moyens de changement de distance, formant une chaîne centrale de blocs, avec un mécanisme à crantage ; - figure 10, la réalisation d'un dispositif de guidage de fils, avec des moyens de changement de distance, formant une chaîne centrale de blocs, avec un mécanisme à crantage commandable ; - la réalisation d'un dispositif de guidage de fils, avec des moyens de changement de distance à transmission unique ; - figure 12, un dispositif de commande comme transmission à translation ; - figure 13, un dispositif de commande comme commande par manivelle ;

   - figure 14, un dispositif de commande comme transmission à rouleau. 



   A la figure 1, on a représenté un poste de travail de tissage d'une machine textile. Le poste de travail comprend, comme il est bien connu, un dispositif de guidage de fils 1, un mécanisme de formation de foule 3, un guide-fils pour les fils de trame 4, un guide-fils sous forme d'une grille 9 et un rouleau d'envidage 5. Le dispositif de guidage de fils ou guide-fils 9 (figure 2) comprend des blocs de guidage de fils 2 (figure   3)   sur lesquels est disposé au moins un élément (il peut y avoir aussi deux montants voisins) pour le guide-fils 7. 



   Le poste de travail de tapisserie représenté à la figure 4 comprend, comme il est connu, un dispositif d'amenée de canevas 6 qui amène des produits textiles plats, un guide-fils 1 et un dispositif de fixation 10 pour réaliser la tapisserie au moyen des fils amenés 

 <Desc/Clms Page number 6> 

 et du canevas. Le guide-fils 9 comprend des blocs de guidage de fils 2 sur lesquels est à nouveau disposé au moins un élément pour le guide-fils 7. 



   Comme élément pour le guide-fils 7, on peut employer des aiguilles à trous, des crochets, des tubes, des oeillets, des peignes, des lamettes, etc. 



   Sous le nom de fils, on entendra des fils ou filés, des fils retors, des fils élémentaires, des soies, des câbles formés de fils élémentaires, des mèches, des bandes de fibres, des bandes de feuilles minces, etc. 



   Suivant l'invention, le dispositif de guidage de fils 9 est équipé d'un guide-fils 8 sur lequel sont disposés, mobiles transversalement à la direction du travail, des blocs de guidage de fils 2, ce qui n'exclut pas qu'au moins un bloc de guidage de fils 2 soit disposé à demeure sur le guide-fils 9 et constitue ainsi un bloc de guidage de fils fixe 12 (figure 5). 



   A au moins un bloc de guidage de fils 2 est associé un moyen 11 de changement de distance ; à la figure 2 et à la figure 4, des blocs de guidage de fils 2 sont reliés chaque fois les uns aux autres par un moyen de changement de distance 11. 



   Dans les formes de réalisation représentées, à au moins un moyen de changement de distance 11 est associé indirectement, par l'intermédiaire d'un bloc de guidage de fils 2, un dispositif de commande 14. 



   Le dispositif de commande 14 comprend, dans le cas le plus simple (figure 12), une commande de translation 16 par l'intermédiaire d'un moyen de traction 15, auquel cas on peut employer aussi des moyens de compression ou, directement relié au bloc de guidage de fils 2, par exemple un cylindre de travail hydraulique. D'autres formes de réalisation, comme par exemple une transmission à manivelle 17 (figure 13), un 

 <Desc/Clms Page number 7> 

 dispositif d'entraînement par rouleau 18 (figure 14) ou des transmissions (non montrées) telles que des coins de commande, des excentriques, des transmissions à fourche, des transmissions ou commandes par cames, par chaîne,   etc.,   sont possibles. 



   Le dispositif de commande 14 est agence sur le moyen de changement de distance en agissant dans un sens seulement, et il est conformé d'une manière connue telle qu'il peut produire des forces différentes et/ou des voies de changement différentes et/ou des vitesses de changement différentes. 



   Au dispositif de commande est associée une commande suivant dessin 32. La commande suivant dessin est une commande à bande perforée ou une commande par ordinateur, généralement connue, qui assure la mise en action ou hors d'action du dispositif de commande 14 suivant un ou plusieurs rythmes de travail. 



   A la figure 5 est représentée une forme de réalisation de l'invention, en deux positions de travail, dans laquelle sont disposés, mobiles sur un guide 8, un élément d'immobilisation 13 avec un bloc de guidage de fils fixe 12, relié à demeure au dispositif de guidage de fils, et plusieurs blocs de guidage de fils 2 reliés les uns aux autres. Sur le bloc de guidage de fils fixe 12 est disposé un moyen de changement de distance 11 unique, relié à un bloc de guidage de fils 2. Comme moyen de changement de distance unique   11,   on peut aussi employer, entre les blocs de guidage de fils 2, 12, des coins susceptibles d'être commandés, des excentriques, etc. Au moyen de changement de distance 11 est intégré le dispositif de commande 14 sous forme d'une transmission de translation, par exemple d'un cylindre hydraulique. 



   A la figure 6 est représentée une forme de réalisation dans laquelle les moyens de changement de 

 <Desc/Clms Page number 8> 

 distance 11 forment ensemble une chaîne centrale, et la chaîne centrale est reliée à un dispositif de commande 14 sous forme d'un moteur. Les moyens de changement de distance 11 sont réalisés comme une partie d'un cylindre de changement de position, partie dans laquelle pénètrent des broches de guidage 34 disposées sur les blocs de guidage de fils 2. Par l'inclinaison différente des rainures du cylindre de changement de position, respectivement par une association variable des broches de guidage 34 aux rainures, il est possible de produire un mouvement différentiel des blocs de guidage de fils les uns par rapport aux autres. 



   A la figure 7, on a représenté une forme de réalisation dans laquelle les moyens de changement de distance 11 sont combinés aux blocs de guidage de fils 2 pour former une chaîne centrale de blocs et où les moyens de changement de distance 11 sont réalisés sous forme de ressorts,   c'est-à-dire   que les blocs de guidage de fils 2 sont reliés ensemble par des ressorts et par un distanceur 23 réalisant une distance fixe. 



  Au lieu de ressorts de traction, on peut envisàger aussi l'emploi de ressorts de compression. Sur un bloc de guidage de fils 2 est disposé, par l'intermédiaire des moyens de traction 15, un dispositif de commande 14 agissant d'un coté seulement. Sur le guide 8 est disposé un point fixe 24. Par l'intermédiaire des moyens de changement de distance 11, le point fixe 24 est relié à un bloc de guidage de fils 2. Les ressorts peuvent alors présenter une constante élastique égale ou des constantes différentes. A la figure 7 est montré aussi un élément de positionnement 25. L'élément de positionnement 25 est relié à une transmission de commande 26 sous forme d'un arbre entraîné par un moteur. 



  L'élément de positionnement 25 peut être commandé pour entrer dans la trajectoire d'un bloc de guidage de fils 

 <Desc/Clms Page number 9> 

 2 et forme ainsi un moyen de limitation de course pour le bloc de guidage de fils 2. 



   A la figure 11, on a représenté une autre forme de réalisation de l'invention. Les blocs de guidage de fils 2 sont disposés sur un moyen de changement de distance 11 élastique, formant une chaîne centrale. 



  Les moyens de changement de distance élastiques 11 sont par exemple des bandes de caoutchouc qui sont étendues, dans la phase de travail, par l'application d'une charge de traction et qui se retirent, dans la position de non activité, dans leur position de départ (éléments   d'extension/retrait),   ou bien ce sont des blocs de caoutchouc qui, dans la phase de travail, sont compri-   més   par une charge de compression et qui, dans la phase de non activité, s'étendent dans leur position initiale (éléments de retrait/extension). Les éléments d'extension/retrait ou les éléments de retrait/extension peuvent être pourvus de modules d'élasticité différents.

   D'autre part, il est possible, par des dimensions géométriques différentes, de faire varier des propriétés des éléments de   retrait/extension,   respectivevement des éléments d'extension/retrait. Le moyen de changement de. distance 11 est, d'un côté, agencé immobile sur le dispositif de guidage de fils 9 et est relié d'un   coté   à un dispositif de commande 14. L'élément de positionnement 25, en y comprenant la transmission de commande 26, est réalisé sous forme d'un organe de positionnement magnétique susceptible d'être commandé. 



   La figure 9 montre, à la différence de la figure 2, une forme de réalisation dans laquelle un bloc de guidage de fils 2 central est réalisé sous forme d'un bloc de guidage de fils fixe 12, et les blocs de guidage de fils 2 sont incorporés à des moyens de changement de distance 11 formés par des ressorts, en 

 <Desc/Clms Page number 10> 

 constituant une chaîne de blocs centrale ; des deux côtés, chaque fois, est disposé, sur la chalne de blocs centrale, un dispositif de commande 14.

   La transformation d'un bloc de guidage de fils 2 en un bloc de guidage de fils fixe 12 a lieu par l'intermédiaire d'un mécanisme à crantage 27 disposé sur le dispositif de guidage de fils 9 ou sur le   bâti-  
Si le mécanisme à crantage 27 est réalisé comme mécanisme à crantage 28 susceptible d'être commandé (figure 10), il apparalt momentanément une chaîne de blocs centrale avec un mécanisme de commande 14 des deux côtés. Le mécanisme à crantage commandable 28 est, dans une solution en variante, relié par un ressort à la transmission de commande 26. 



   A la figure 11, on a représenté une autre forme de réalisation de l'invention. Là, au moins un bloc de guidage de fils 2 est pourvu d'un dispositif de commande 14 réalisé comme transmission unique. Le guide 8 est réalisé sous forme d'une crémaillère 29 et le dispositif de commande 14 comprend cette crémaillère 29 et un pignon 30 engrenant avec la crémaillère 29 et coopérant avec un moteur. Les moteurs des blocs de guidage de fils 2 sont reliés à une unité de commande programmable 31 pour coordonner leurs mouvements. La coordination des mouvements est nécessaire pour éviter une collision des blocs de guidage de fils 2 qui se déplacent librement. 



   On décrira ci-après le mode de fonctionnement du dispositif suivant l'invention. 



   Le mode de fonctionnement du poste de travail de tissage et du poste de tapisserie est connu de fa- çon générale et ne doit donc être décrit que brièvement. 



   Les éléments du groupe des fils de chaîne, fournis au poste de travail de tissage par le dispositif de 

 <Desc/Clms Page number 11> 

 guidage de fils sont élevés, respectivement abaissés de leur position normale vers un arrangement déterminé, par le mécanisme de formation de foule 3. Par un guide de fils de trame 4, un fil de trame est introduit dans la foule créée, perpendiculairement à la direction de travail et, après le retour des fils de chaîne dans leur position normale, il est fixé, par un dispositif de guidage de fils 9 exécutant un mouvement d'oscillation, au tissu plat déjà terminé. Après cela, le cycle, de travail recommence avec l'agencement changé des montées et des descentes des fils de   chaine.   



   Dans le poste de tapisserie représenté à la figure 4, les fils guidés par un dispositif de guidage de fils 9 sont déposés sur un canevas transporté par un dispositif d'amenée de canevas 6 et, au passage du dispositif de fixation 10 et au moyen d'aiguilles feutrées, pourvues de crochets, piquant d'en haut et/ou d'en bas, ils sont fixés au canevas. Au moyen du dispositif de guidage de fils 9, on a la possibilité d'engendrer un grand nombre de dessins sans grande dépense. 



  Le changement de densité des fils se fait par la séparation des blocs de guidage de fils 2,12, respectivement par l'agencement mobile de ceux-ci et par le changement de position des blocs de guidage de fils 2 conduisant les fils relativement à un point fixe du dispositif de guidage de fils, respectivement les uns par rapport aux autres. 



   Dans la forme de réalisation représentée à la figure 2, on obtient, au moyen du dispositif de commande 14, un changement de position-séparation des moyens de changement de distance   11-et   ainsi un changement de distance des blocs de guidage de fils 2 les uns par rapport aux autres. Ainsi est changée la disposition des fils et se trouve produit un changement de la densité des fils, par exemple pour la for- 

 <Desc/Clms Page number 12> 

 mation d'un dessin. 



   Par la variation des moyens de changement de distance-des ressorts (figure 7), des éléments d'extension/retrait comme des bandes de caoutchouc (figure 8), des moyens de changement de distance uniques (figure 11) ou du cylindre de changement de position 
 EMI12.1 
 (figure 6) (d'autres moyens de changement de distance comme par exemple des transmissions àfourche)- ; par la variation des propriétés des matériaux, respectivement des conformations géométriques des moyens de changement de distance (modules d'élasticité, constantes élastiques) ; par la variation de l'arrangement des distanceurs 23 entre les blocs de guidage de fils, de l'association de dispositifs de commande à effet unilatéral (figure 5) ou à effet bilatéral (figure 9) ;

   par la variation de l'arrangement d'un ou de plusieurs blocs de guidage de fils 12 en des points voulus (bord, milieu), de l'arrangement d'éléments de positionnement 25 limitant le trajet des blocs de guidage de fils, ainsi que de la réalisation particulière des dispositifs de commande (forces différentes, trajets différents, vitesses différentes) ; ainsi que par la variation de l'association d'une commande suivant dessin 32 au dispositif de commande, il est possible d'avoir une multiplicité illimitée de changements de la densité des fils pour avoir une modification partielle de résistance et de stabilité et une   multiplicité   illimitée de dessins.



   <Desc / Clms Page number 1>
 
 EMI1.1
 



  The invention relates to a device for changing the guidance of threads in textile machines, in particular in weaving looms, in tapestry looms, as well as in other devices for the manufacture of bound fabrics.



  , We generally know weaving looms which include a guide device or thread guide for warp threads, a shedding mechanism, a device for guiding the weft threads and a device for guiding the threads under shape of a comb. There is then the disadvantage that a change in the density of chalne yarns over the continuous width and length of fabrics is not possible and that a drawing formation and a structuring can be obtained only with the using different materials and the difference in the nature of the threads brought in, as well as by the arrangement and the succession in time of the ups and downs of the warp threads.



  In addition, tapestry looms are generally known which include a supply of canvas in the form of a textile product, a thread guiding device produced as a yarn application device and a fixing device produced as a station. tapestry. There is then the disadvantage

 <Desc / Clms Page number 2>

 that it is not possible, with the thread guides, to obtain an at will change in the density of the threads over the continuous width and length of the canvas and that therefore only a limited extent of the drawing.



   Similar considerations hold true for other very different solutions in the manufacture of bonded fabrics.



   The object of the invention is to obtain greater variability in the designs and structures and thus an increase in the use value of flat textile products.



   The problem posed at the basis of the invention is to provide a device for changing the guidance of the threads in textile machines, which makes it possible to introduce a laying of the threads reproducible in the design and thus a greater variability in design and structure. , as well as to obtain a change at will of the density of the wires and thus a change of the resistance.



   This problem is solved, according to the invention, by the fact that, in a device for changing the guidance of the threads in textile machines, with a feed of the threads and / or canvas and with a fixing device, there are, between the feed of the threads and the canvas and the fixing device, a thread manipulator, constituted by a thread guiding device, with at least one thread guide block arranged movable in translation, perpendicular to the direction of work, on the thread guide, with, associated with at least one thread guide block, a distance changing means, producing a change in distance with respect to a fixed point of the thread guide device or with respect to another block wire guide, and with a control device

 <Desc / Clms Page number 3>

 associated with the distance change means.



   With such a device, it is possible to continuously change the local density of the threads over the width of the flat textile product, and in fact largely independent of their density in the thread guiding device. With the flexible control of the density of the wires at the fixing station, new possibilities are created for creating designs or adapting to subsequent stresses by forces.



   The wire guide device comprises wire guide blocks, with which is associated at least one element (there may also be neighboring uprights).



   As elements for guiding the threads, hole needles, hooks, tubes, eyelets, combs, strips, etc. can be used.



   A fixed thread guide block is permanently installed on the thread guide and several distance changing means are connected in a central chain acting on one side or on both sides, which chain is connected to a control device, or indeed the distance change means are arranged so as to form a central block chain and this, acting on one side or on both sides, is connected to a control device.



   The distance changing means is formed as an elastic extension / withdrawal or withdrawal / extension element. The control device is integrated by means of distance change. The distance changing means is produced by springs, and the distance changing means produced as extension / withdrawal elements, respectively withdrawal / extension elements have elasticity modules

 <Desc / Clms Page number 4>

 different or a differential geometric conformation.



   At least one of the wire guide blocks is associated with a positioning element connected to a control transmission or to a controllable notching mechanism.



   The distance changing means produced by springs have different elastic constants, respectively have different geometric conformations.



   The controller includes a drive transmission and a programmable controller. The control device is associated with a command according to the drawing.



   On the drawings attached to this memo, we see in: - Figure 1, the weaving workstation of a textile machine (in side elevation); - Figure 2, the embodiment of a son guide device; - Figure 3, the realization of a son guide block; - Figure 4, a tapestry workstation; - Figure 5t the realization of a son guide device, with unique distance change means; - Figure 6, the embodiment of a son guide device, with distance changing means, forming a central chain (position change cylinder); - Figure 7. the realization of a son guide device, with distance changing means, forming a central block chain;

   - Figure 8, the realization of a son guide device, with means for changing the dis-

 <Desc / Clms Page number 5>

 tance, forming a central chain (elastic element of extension / withdrawal); - Figure 9, the embodiment of a son guide device, with distance changing means, forming a central chain of blocks, with a notching mechanism; - Figure 10, the embodiment of a son guiding device, with distance changing means, forming a central chain of blocks, with a controllable notching mechanism; - the production of a wire guiding device, with means for changing the distance with a single transmission; - Figure 12, a control device as translation transmission; - Figure 13, a control device as a crank control;

   - Figure 14, a control device as a roller transmission.



   In Figure 1, there is shown a work station for weaving a textile machine. The work station comprises, as is well known, a thread guiding device 1, a shedding mechanism 3, a thread guide for the weft threads 4, a thread guide in the form of a grid 9 and a feed roller 5. The wire guide device or wire guide 9 (Figure 2) includes wire guide blocks 2 (Figure 3) on which is arranged at least one element (there may also be two neighboring uprights) for the wire guide 7.



   The tapestry work station shown in FIG. 4 comprises, as is known, a canvas feeding device 6 which brings in flat textile products, a thread guide 1 and a fixing device 10 for making the tapestry by means sons brought

 <Desc / Clms Page number 6>

 and the canvas. The thread guide 9 comprises thread guide blocks 2 on which at least one element for the thread guide 7 is again arranged.



   As the element for the thread guide 7, hole needles, hooks, tubes, eyelets, combs, strips, etc. can be used.



   By the name of threads, we mean threads or yarns, plied threads, elementary threads, silks, cables formed of elementary threads, rovings, strips of fibers, strips of thin sheets, etc.



   According to the invention, the wire guide device 9 is equipped with a wire guide 8 on which are arranged, movable transversely to the direction of work, wire guide blocks 2, which does not exclude that at least one wire guide block 2 is disposed permanently on the wire guide 9 and thus constitutes a fixed wire guide block 12 (Figure 5).



   At least one wire guide block 2 is associated with means 11 for changing the distance; in FIG. 2 and in FIG. 4, wire guide blocks 2 are each connected to each other by a distance changing means 11.



   In the embodiments shown, at least one distance changing means 11 is indirectly associated, via a wire guide block 2, with a control device 14.



   The control device 14 comprises, in the simplest case (FIG. 12), a translation control 16 by means of a traction means 15, in which case compression means can also be used or, directly connected to the wire guide block 2, for example a hydraulic working cylinder. Other embodiments, such as for example a crank transmission 17 (FIG. 13), a

 <Desc / Clms Page number 7>

 roller drive device 18 (Figure 14) or transmissions (not shown) such as control wedges, eccentrics, fork transmissions, transmissions or controls by cams, chain, etc. are possible.



   The control device 14 is arranged on the distance changing means by acting in one direction only, and it is shaped in a known manner such that it can produce different forces and / or different change paths and / or different rates of change.



   The control device is associated with a control according to drawing 32. The control according to drawing is a perforated strip control or a computer control, generally known, which ensures the activation or inaction of the control device 14 according to one or more several work rhythms.



   In Figure 5 is shown an embodiment of the invention, in two working positions, in which are disposed, movable on a guide 8, an immobilizing element 13 with a fixed wire guide block 12, connected to remains at the wire guide device, and several wire guide blocks 2 connected to each other. On the fixed wire guide block 12 is arranged a single distance change means 11, connected to a wire guide block 2. As a single distance change means 11, it is also possible to use, between the guide blocks of wires 2, 12, corners that can be controlled, eccentrics, etc. By means of distance change 11 is integrated the control device 14 in the form of a translation transmission, for example of a hydraulic cylinder.



   In Figure 6 is shown an embodiment in which the means for changing the

 <Desc / Clms Page number 8>

 distance 11 together form a central chain, and the central chain is connected to a control device 14 in the form of a motor. The distance change means 11 are made as part of a position change cylinder, part into which guide pins 34 disposed on the wire guide blocks 2 penetrate. By the different inclination of the grooves of the cylinder of change of position, respectively by a variable association of the guide pins 34 with the grooves, it is possible to produce a differential movement of the wire guide blocks with respect to each other.



   In Figure 7, there is shown an embodiment in which the distance changing means 11 are combined with the wire guide blocks 2 to form a central chain of blocks and where the distance changing means 11 are made in the form of springs, that is to say that the wire guide blocks 2 are connected together by springs and by a spacer 23 providing a fixed distance.



  Instead of tension springs, one can also consider the use of compression springs. On a wire guide block 2 is arranged, by means of the traction means 15, a control device 14 acting on one side only. On the guide 8 is disposed a fixed point 24. Via the distance change means 11, the fixed point 24 is connected to a wire guide block 2. The springs can then have an equal elastic constant or constants different. In FIG. 7 is also shown a positioning element 25. The positioning element 25 is connected to a control transmission 26 in the form of a shaft driven by a motor.



  The positioning element 25 can be controlled to enter the path of a wire guide block

 <Desc / Clms Page number 9>

 2 and thus forms a stroke limiting means for the wire guide block 2.



   In Figure 11, there is shown another embodiment of the invention. The wire guide blocks 2 are arranged on an elastic distance changing means 11, forming a central chain.



  The elastic distance changing means 11 are for example rubber bands which are extended, in the working phase, by the application of a tensile load and which withdraw, in the inactive position, in their position starting (extension / withdrawal elements), or else they are rubber blocks which, in the working phase, are compressed by a compression load and which, in the non-activity phase, extend in their initial position (withdrawal / extension elements). The extension / withdrawal elements or the withdrawal / extension elements can be provided with different elastic moduli.

   On the other hand, it is possible, by different geometric dimensions, to vary the properties of the withdrawal / extension elements, respectively of the extension / withdrawal elements. The way to change. distance 11 is, on one side, arranged stationary on the wire guiding device 9 and is connected on one side to a control device 14. The positioning element 25, including the control transmission 26 therein, is produced in the form of a magnetic positioning member capable of being controlled.



   FIG. 9 shows, unlike FIG. 2, an embodiment in which a central wire guide block 2 is produced in the form of a fixed wire guide block 12, and the wire guide blocks 2 are incorporated into distance changing means 11 formed by springs, in

 <Desc / Clms Page number 10>

 constituting a central block chain; on each side, on each side, is placed, on the central block chain, a control device 14.

   The transformation of a wire guide block 2 into a fixed wire guide block 12 takes place by means of a notching mechanism 27 arranged on the wire guide device 9 or on the frame.
If the catch mechanism 27 is produced as a catch mechanism 28 capable of being controlled (FIG. 10), a central block chain appears momentarily with a control mechanism 14 on both sides. The controllable notch mechanism 28 is, in an alternative solution, connected by a spring to the control transmission 26.



   In Figure 11, there is shown another embodiment of the invention. There, at least one wire guide block 2 is provided with a control device 14 produced as a single transmission. The guide 8 is produced in the form of a rack 29 and the control device 14 comprises this rack 29 and a pinion 30 meshing with the rack 29 and cooperating with a motor. The motors of the wire guide blocks 2 are connected to a programmable control unit 31 to coordinate their movements. The coordination of the movements is necessary to avoid a collision of the wire guide blocks 2 which move freely.



   The mode of operation of the device according to the invention will be described below.



   The mode of operation of the weaving work station and the tapestry station is generally known and should therefore only be described briefly.



   The elements of the warp thread group, supplied to the weaving workstation by the

 <Desc / Clms Page number 11>

 guide of threads are raised, respectively lowered from their normal position towards a determined arrangement, by the shedding mechanism 3. By a guide of weft threads 4, a weft thread is introduced into the shed created, perpendicular to the direction working and, after the return of the warp threads to their normal position, it is fixed, by a thread guiding device 9 performing an oscillating movement, to the already finished flat fabric. After that, the work cycle begins again with the changed arrangement of the ups and downs of the warp threads.



   In the tapestry station shown in FIG. 4, the threads guided by a thread guiding device 9 are deposited on a canvas transported by a canvas feeding device 6 and, on passing the fastening device 10 and by means of 'felted needles, provided with hooks, pricking from above and / or from below, they are fixed to the canvas. By means of the wire guide device 9, it is possible to generate a large number of designs without great expense.



  The change in density of the threads is done by the separation of the thread guide blocks 2, 12, respectively by the mobile arrangement of these and by the change of position of the thread guide blocks 2 leading the threads relative to a fixed point of the wire guiding device, respectively with respect to each other.



   In the embodiment shown in FIG. 2, there is obtained, by means of the control device 14, a change of position-separation of the distance change means 11-and thus a change of distance of the wire guide blocks 2 the relative to each other. Thus the arrangement of the wires is changed and there is a change in the density of the wires, for example for the

 <Desc / Clms Page number 12>

 mation of a drawing.



   By varying the distance change means - springs (figure 7), extension / withdrawal elements like rubber bands (figure 8), single distance change means (figure 11) or the change cylinder position
 EMI12.1
 (Figure 6) (other means of changing the distance such as for example transmissions fork) -; by the variation of the properties of the materials, respectively of the geometrical conformations of the means of change of distance (modules of elasticity, elastic constants); by varying the arrangement of the spacers 23 between the wire guide blocks, the combination of control devices with one-sided effect (Figure 5) or two-sided effect (Figure 9);

   by varying the arrangement of one or more thread guide blocks 12 at desired points (edge, middle), of the arrangement of positioning elements 25 limiting the path of the thread guide blocks, as well that of the particular embodiment of the control devices (different forces, different paths, different speeds); as well as by the variation of the association of a control according to drawing 32 with the control device, it is possible to have an unlimited multiplicity of changes in the density of the wires in order to have a partial modification of resistance and stability and a multiplicity unlimited drawings.


    

Claims (13)

REVENDICATIONS 1. Dispositif pour changer le guidage des fils dans des machines textiles, avec une amenée de fils et/ou du canevas et avec un dispositif de fixation, caractérisé en ce que, entre l'amenée des fils et du canevas et le dispositif de fixation, est disposé un manipulateur de fils, constitué par un dispositif de guidage de fils (9) avec au moins un bloc de guidage de fils (2), disposé mobile en translation, perpendiculairement à la direction de travail sur le guidefils, avec, associé à au moins un bloc de guidage de fils, un moyen de changement de distance (11) produisant un changement de distance par rapport à un point fixe du dispositif de guidage de fils ou par rapport à un autre bloc de guidage de fils, et avec un dispositif de commande (14) associé directement ou indirectement au moyen de changement de distance.  CLAIMS 1. Device for changing the guidance of the threads in textile machines, with a feed of threads and / or canvas and with a fastening device, characterized in that, between the feed of the threads and of the canvas and the fastening device , is arranged a wire manipulator, consisting of a wire guide device (9) with at least one wire guide block (2), arranged movable in translation, perpendicular to the direction of work on the wire guide, with, associated to at least one wire guide block, a distance change means (11) producing a change of distance from a fixed point of the wire guide device or from another wire guide block, and with a control device (14) associated directly or indirectly by means of distance change. 2. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'un bloc de guidage de fils fixe (12) est agencé à demeure sur le guide-fils.  2. Device according to claim 1, characterized in that a fixed son guide block (12) is arranged permanently on the son guide. 3. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que plusieurs moyens de changement de distance (11) sont assemblés en une chaine centrale et sont reliés à un dispositif de commande (14) agissant d'un côté ou des deux côtés.  3. Device according to claim 1, characterized in that several distance change means (11) are assembled in a central chain and are connected to a control device (14) acting on one side or on both sides. 4. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que des moyens de changement de distance (11) entre les blocs de guidage de fils (2) sont agen- : cés en formant une chaîne de blocs centrale et en ce que la chaîne de blocs centrale est reliée à un dispositif de commande (14) agissant d'un côté ou des deux côtés.  4. Device according to claim 1, characterized in that means for changing the distance (11) between the wire guide blocks (2) are arranged: forming a central block chain and in that the chain central blocks is connected to a control device (14) acting on one side or on both sides. 5. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le moyen de changement de distance (11) est formé par un élément élastique d'extension/ <Desc/Clms Page number 14> retrait, respectivement par un élément de retrait/ extension.  5. Device according to claim 1, characterized in that the distance changing means (11) is formed by an elastic extension element /  <Desc / Clms Page number 14>  withdrawal, respectively by a withdrawal / extension element. 6. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que dans le moyen de changement de distance (11) est intégré le dispositif de commande (14).  6. Device according to claim 1, characterized in that in the distance changing means (11) is integrated the control device (14). 7. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le moyen de changement de distance (11) est formé par des ressorts.  7. Device according to claim 1, characterized in that the distance changing means (11) is formed by springs. 8. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que, à au moins un bloc de guidage de fils (2) est associé un élément de positionnement (25) relié à une transmission de commande (26), ou un mécanisme à crantage commandable (27).  8. Device according to claim 1, characterized in that, at least one wire guide block (2) is associated with a positioning element (25) connected to a control transmission (26), or a controllable notching mechanism (27). 9. Dispositif suivant la revendication 7, caractérisé en ce que les moyens de changement de distance (11) formés par des ressorts présentent la même constante élastique ou des constantes élastiques différentes.  9. Device according to claim 7, characterized in that the distance change means (11) formed by springs have the same elastic constant or different elastic constants. 10. Dispositif suivant la revendication 5, caractérisé en ce que les moyens de changement de distance (il), réalisés comme éléments d'extension/retrait, respectivement comme éléments de retrait/extension, ont des modules d'élasticité différents ou ont des configurations géométriques différentes.  10. Device according to claim 5, characterized in that the distance change means (it), produced as extension / withdrawal elements, respectively as withdrawal / extension elements, have different elastic moduli or have configurations different geometries. 11. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le dispositif de commande (14) comprend une transmission (16, 17, 18, 30).  11. Device according to claim 1, characterized in that the control device (14) comprises a transmission (16, 17, 18, 30). 12. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce que le dispositif de commande (14) comprend une transmission (16,17, 18,30) et une unité de programmation (31).  12. Device according to claim 1, characterized in that the control device (14) comprises a transmission (16,17, 18,30) and a programming unit (31). 13. Dispositif suivant la revendication 1, caractérisé en ce qu'au dispositif de commande (14) est associée une commande (32) suivant dessin.  13. Device according to claim 1, characterized in that the control device (14) is associated with a control (32) according to the drawing.
BE8701507A 1986-12-31 1987-12-30 Device to change the son of guidance in textile machinery. BE1003755A4 (en)

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DD29890786A DD256884A1 (en) 1986-12-31 1986-12-31 CHANGE SYSTEM FOR FAEDES OR THREADED THREADS

Publications (1)

Publication Number Publication Date
BE1003755A4 true BE1003755A4 (en) 1992-06-09

Family

ID=5586080

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
BE8701507A BE1003755A4 (en) 1986-12-31 1987-12-30 Device to change the son of guidance in textile machinery.

Country Status (5)

Country Link
AT (1) AT396122B (en)
BE (1) BE1003755A4 (en)
CH (1) CH678072A5 (en)
DD (1) DD256884A1 (en)
DE (1) DE3741981A1 (en)

Citations (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE164091C (en) *
CH101143A (en) * 1922-06-14 1923-09-01 Emil Hottinger Schaerer Rispe leaf for warping machines.
US2924002A (en) * 1960-02-09 Expansible textile yarn comb

Family Cites Families (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CH289959A (en) * 1949-07-16 1953-04-15 Reiners Walter Ing Dr Comb with changeable tooth spacing for warping and bending machines.
US2890516A (en) * 1956-09-04 1959-06-16 Steel Heddle Mfg Co Expansion combs for textile machines
DE1223318B (en) * 1962-12-11 1966-08-18 Sucker Geb Expansion comb for tree and winding machines
US3463199A (en) * 1966-09-15 1969-08-26 Riegel Textile Corp Selvage-forming apparatus for double fabric looms
DE2832905A1 (en) * 1978-07-27 1980-02-21 Schlafhorst & Co W Simplified expanding reed mechanism with separable carriers - related to single fixed point located on central coupling

Patent Citations (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE164091C (en) *
US2924002A (en) * 1960-02-09 Expansible textile yarn comb
CH101143A (en) * 1922-06-14 1923-09-01 Emil Hottinger Schaerer Rispe leaf for warping machines.

Also Published As

Publication number Publication date
DE3741981A1 (en) 1988-07-14
CH678072A5 (en) 1991-07-31
ATA329387A (en) 1992-10-15
DD256884A1 (en) 1988-05-25
AT396122B (en) 1993-06-25

Similar Documents

Publication Publication Date Title
GB2244294A (en) Improvements in or relating to fabric production
US4549414A (en) Knitting machine to produce figured fabrics
BE1003755A4 (en) Device to change the son of guidance in textile machinery.
EP0045758B1 (en) Mechanical control for the shedding of warp ends of a loom and loom comprising such mechanical control
FR2661925A1 (en) METHOD OF STORING A KNITTING OUT OF A KNITTED CIRCULAR MATERIAL AND MATERIAL FOR THE IMPLEMENTATION OF THE METHOD.
EP0530120B1 (en) Textile tubular armature for reinforcement of materials and device for its manufacture
FR2735795A1 (en) DEVICE FOR MAKING A FALSE EDGE WITH NO GAS ON A WEAVING MACHINE
EP0570318B1 (en) Process for weaving thick reinforcement with several undelaminable layers for composite material and loom for its manufacture
BE1003884A5 (en) Tufting PROCESS AND DEVICE FOR IMPLEMENTING THE METHOD.
US2744398A (en) Warp knitting machine
DE2928383C2 (en) Device for equalizing the tension of the weft thread of a needle loom
EP0536029B1 (en) Process and machine for the formation of fibrous armatures
JP2004324020A (en) Method and machine for producing modified cross section three dimensional warp knit fabric and modified cross section three-dimensional warp knit fabric
EP0633955B1 (en) Process for automatic manufacture of a textile backing with decorative effects and device for carrying out said process
FR2832738A1 (en) SCREENING DEVICE FOR THE PRODUCTION OF THICK TEXTILE REINFORCEMENTS AND REINFORCED REINFORCEMENTS
EP0127184A1 (en) Loom
US4796674A (en) Shed-forming apparatus for doup weave
CN218756336U (en) Clamping ring mechanism for knitting machine
FR2621608A1 (en) CHAIN KNITTING MACHINE, ESPECIALLY KNITTING AND SEWING MACHINE
EP0189956A1 (en) Improvements to mechanisms for creating irregular effects with different appearances in warp knit fabrics
FR2685358A1 (en) Three-dimensional fabric, method of manufacturing this fabric and devices for the implementation of this method
BE728956A (en)
CN109183255A (en) A kind of loom and its cloth-rolling device
JPH0665772B2 (en) Method and device for manufacturing three-dimensional fabric
FR2631637A1 (en) MECHANICAL JACQUARD WITH DOUBLE LIFT OF THE OPEN CROWD TYPE

Legal Events

Date Code Title Description
RE Patent lapsed

Owner name: OLBO TEXTILWERKE G.M.B.H.

Effective date: 19941231